Hier bevestig je wat ik zei. En eerst ontkende je het? Dat bedoel ik dus met aantoonbaar onjuist. Het ombuigen van de logica is geen sterke redeneertrant.
Iets in de volgende trant:
Ik zeg: een steen valt sneller dan een bol watten. Jij: grotendeels onjuist. In vacuum vallen ze beide even snel. De enige reden dat een steen sneller valt is de luchtweerstand. Die is vrij hoog in onze dampkring en in vergelijking met de zwaartekracht zal die meer invloed hebben op de bol watten dan op de steen.
Begrijp je wat ik bedoel?
Vliegtuigen zijn zo (relatief) zuinig omdat ze heel lang zijn in vergelijking met het frontale oppervlak, en omdat ze - na opstijgen naar vlieghoogte - constant op kruissnelheid kunnen vliegen. Dat is in het wegverkeer gewoon niet te realiseren. Dat heeft niets met onvolmaaktheid van de techniek van de auto te maken maar met fundamentele beperkingen die het gebruik eraan stelt. Net als een mobieltje: die zijn ook steeds kleiner geworden, tot ze weer groter werden, omdat men een groter scherm wilde (iPhone).
Dus.... heel veel beweringen die je vanuit een - op zich aanstekelijk - enthousiasme doet, zijn niet waar te maken in de dagelijkse praktijk. En daarom zeg ik eerst voorzichtig: een andere zienswijze. En daarna: aantoonbaar onjuist.
Veel van de ideeën die je oppert zijn alleen in combinatie met andere technieken toe te passen: zo moeten voertuigen inderdaad in de toekomst als een trein aan elkaar gekoppeld worden om met constante snelheid en zonder ongelukken van A naar B te gaan. (Hoe dat dan op de kruispunten en af- en aanritten moet...

) Alles zal via geleidingssystemen in het wegdek moeten gaan, er moet een zeer betrouwbaar en vrijwel onfeilbaar besturingssysteem worden geïmplementeerd (het liefst wereldwijd hetzelfde systeem)... Erg futuristisch allemaal. Dat betekent trouwens ook dat "oldtimers" niet meer de weg op kunnen.
Overigens: je hebt het nog niet over de vrachtwagens gehad. Natuurlijk, fietsers zullen onderling weinig dodelijke ongevallen veroorzaken. Maar bij een frontale botsing tussen een fietser en een auto zit je toch veiliger in de - zwaardere - auto.
op de rest van je verhaal ga ik maar even niet in, het is moeilijk om mensen uit te leggen hoe ongelooflijk anaerodynamisch een auto wel niet is
Bedoel je dat ik niet slim genoeg ben om jouw uitleg te begrijpen, of dat je niet goed bent in het uitleggen ervan? Je zult hopelijk gezien hebben dat ik wel enig idee heb van natuurkunde en van orde-grootte van diverse zaken.
Nogmaals: waarom is er geen elektrische auto (bijv. met een Cw-waarde van 0,2 of zo) die 400 km op een lading rijdt (die het liefst direct al goedkoper rijdt dan elke andere auto op fossiele brandstoffen)? Antwoord (van mij): een auto voor normaal gebruik en iets wat veel mensen graag kopen, is ongeveer zo groot en zo zwaar als een VW Polo (bijvoorbeeld), is niet extreem lang en smal, en dus valt er qua luchtweerstand niet veel te winnen.
De enige winst die nog te behalen valt is te vinden in:
het vergroten van de capaciteit van accu's en verlagen van de prijzen van die accu's. Als het anders is, valt dat te bewijzen door met bestaande en betaalbare (accu-)technieken een auto te produceren met een bruikbare actieradius en prijs.
Het volgende simpele feit doet zich voor: elektriciteit wordt momenteel nog voor een groot deel uit fossiele brandstoffen geproduceerd. Gemiddeld hebben de centrales een rendement van ca. 40-50%. En dan heb je nog transportverliezen, daarnaast verliezen bij het laden van accu's;
Een dieselmotor op optimaal toerental en belasting heeft een rendement van een kleine 40%. Bijna gelijk aan die (gemiddelde!) centrale. Ik heb het niet over de nieuwste generaties gasgestookte centrales die een hoger rendement halen. Verliezen etc. zijn er verder vooral bij optrekken en afremmen; dat heb je bij een elektrische auto ook. Daarnaast zijn veel nieuwe auto's (die van mij ook) uitgerust met systemen voor terugwinnen van remenergie en start-stopsystemen. Dus wat je eerder aanhaalde van het stationair draaien dat zoveel verlies geeft etc. is al niet meer van toepassing.
Kortom: qua efficiëntie in energie-omzetting ontloopt een zuinige diesel de elektrische auto niet zoveel (en dan hebben we het nog niet over hybrides.) Nogmaals: ik heb het over de huidige situatie, waarin een overgroot gedeelte van de stroom "vuil" opgewekt wordt.
Daarom geloof ik niet dat het binnen enkele jaren mogelijk is auto's te produceren die vergelijkbaar zijn in gebruiksmogelijkheden als de huidige auto's en daarbij een 2-5 keer lager (equivalent) brandstofgebruik. De huidige modellen zijn daar gewoon al te zuinig voor.
Nu is het zo dat fossiele brandstoffen voor de consument door belastingen etc. ongeveer 2x zo duur zijn als gas en andere grondstoffen voor elektriciteitsproductie. En desondanks is het nog steeds goedkoper om een auto met verbrandingsmotor te rijden dan één op elektriciteit. Hoe komt dat? Simpel: de aanschafprijs is nog te hoog. Met de (vrij geringe) besparing op brandstof kun je dat nooit terugverdienen.
(Weer een praktijkvoorbeeld: bij 18.000 km per jaar zal ik ongeveer 750 liter diesel tanken. Kosten (excl. BTW) grofweg 750 euro. Mijn auto kostte excl. BTW ongeveer 17000 euro. Een vergelijkbare op stroom 25.000 of waarschijnlijk nog veel meer. Als mijn brandstofkosten de helft zijn, zal ik ongeveer 21 jaar moeten rijden om break-even te komen). Als ik de bijtelling meeneem: deze is ongeveer 2400 euro per jaar. Als dat ongeveer 800 euro belasting scheelt, zal het break-even punt op ongeveer 7 jaar liggen. Ik hoop er niet zo lang mee te doen. En dan heb ik renteverlies nog niet eens meegerekend. Dat kan ook aardig oplopen.)
Ik ben niet tégen elektrische auto's (sterker nog, als het economisch mogelijk was geweest had ik er al één) maar ik vind wel dat je alle argumenten eerlijk op een rijtje moet zetten.
Zeker: de elektrische auto biedt veel perspectiven: smart grid, het op allerlei (schone) manieren opwekken van stroom, maar misschien is er eerst een tussenstap nodig: hybrides, zuinige diesels, etc.
De mensen, de politiek, de economie en ook de techniek moeten er wel klaar voor zijn.
Een voorbeeld:

Uit: Telegraaf, gisteren.
Een paar specs:
Leverbaar: 2012
Accu: 16,5 kWh Li-Ion
Actieradius: 135 km
Aantal personen: 2
Leaseprijs: € 800 - 900
Ter vergelijking: Peugeot 107
http://directlease.nl/DLNl/nl/type.do?id=3510
Leverbaar: nu
Tank: 35 liter (350 kWh)
Actieradius: 700 km
Aantal personen: 4
Leaseprijs: € 204,00
Kortom, 4 x zo duur, actieradius 5x zo klein, ruimte 2x minder... en dat voor een model dat pas over 2 jaar leverbaar is.
Mijn conclusie is dat fossiele brandstoffen en bestaande auto's met verbrandingsmotor momenteel nog zo goedkoop zijn dat elektrisch rijden de komende 5 jaar echt een nichemarkt zal blijven. Waarschijnlijk zal pas over een jaar of 10 de volledig elektrische auto in het straatbeeld veel voorkomen. En dat alleen als er een quantumsprong in capaciteit en prijs wordt gedaan. Tot die tijd zal het de hybride zijn en voor kleinere modellen een gewone (zuinige) verbrandingsmotor. (Een hybride is vooral haalbaar bij de wat grotere auto's vanwege de ruimte die de dubbele techniek inneemt.)
Wat is nu de reden dat een Smart niet hyperaerodynamisch is?
- Gezelligheid: mensen willen liever naast elkaar zitten dan achter elkaar
- Parkeren: als diezelfde auto 2x zo lang is, is parkeren in de stad net zo lastig als met een Volvo V70
Als er een markt bestond voor bijv. éénpersoonsauto's dan zouden die er al rondrijden. Zelfs de huidige brommobielen hebben de zitplaatsen naast elkaar.
Je geeft de indruk dat er helemaal niet nagedacht is over huidige auto's. Wat denk je dat ingenieurs al 100 jaar doen? Stel dat je zonder enig historisch perspectief een auto kunt designen. Dan komt een ontwerper misschien met iets dat wel aerodynamisch en efficiënt is, maar niet praktisch. En dan verkoopt het alsnog niet. Een auto is nog steeds, zoals vroeger, een koets zonder paarden. En niet zonder reden.
[
Voor 71% gewijzigd door
pinockio op 27-06-2010 09:33
]
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.