Nu spreek je jezelf enorm tegen, eerder in dit topic beweerde je telkens dat door het hoge gewicht, de slechte aerodynamica etc. huidige auto's zo onzuinig zijn. Ik ben het met je eens (in die eerdere incarnatie) dat het niet lukt om een Prius 1 op 100 te laten rijden als deze 1300 kg (oid) weegt. Nu kan dat opeens wel? Wederom ongeloofwaardig. En je hebt jezelf al behoorlijk vastgepraat met je berekeningen die je eerdere beweringen al weer tegenspraken en die overigens verdacht dicht bij mijn nattevingerwerk kwamen (1 op 75 maximaal bij 100 km/u constant voor een relatief lichte auto, ruim twee keer zo onzuinig in de gemiddelde praktijk).ssj3gohan schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 22:01:
(...)
Als de hele drivetrain 100% theoretisch en in de praktijk 80+% efficient kan [en wederom, dit kan al met huidige techniek, ik ga het niet weer herhalen], haal je al een keigave winst. Dan al zit je met de brakste auto's op of boven de 1 op 50 gemiddeld, en voor traag forensenverkeer over de 1 op 100. Zonder aerodynamische aanpassingen, zonder andere infrastructuur, zonder wat dan ook. Enkel de drivetrain aanpakken. De auto elektrisch maken dus.(...)
Waarom heeft een Prius een totaal vermogen van ca. 150 pk? Die PK's / kW's hebben we nodig om snel op te trekken, je kunt niet meer verwachten dat mensen in 25 seconden op de 100 zitten en daar genoegen mee nemen. Bovendien maakt het niet uit wat je maximale vermogen is, als je dat maar niet constant verstookt (en als je motoren maar efficiënt genoeg zijn in deellast).
Nog iets: elke keer komt het terug, maar ik zal het nog maar eens melden:
"Een op 50" is eigenlijk "een op 25" omdat jij rekent met een energieverbruik in kW. Helaas is elektriciteit niet te oogsten of op te pompen, maar het moet (tegenwoordig nog) worden omgezet vanuit.... fossiele brandstoffen. Dat gebeurt met een efficiëntie van minder dan 50% (in het gunstigste geval, transportverliezen niet meegerekend).
Zolang er geen belangrijke hernieuwbare winning van elektriciteit op grote schaal plaatsvindt (zonnecollectorparken o.i.d.) is het niet fair om te beweren dat 1 kWh uit het stopcontact (ca.) gelijk is aan 100 ml benzine. Nee, dat is 200 ml benzine omdat dat de hoeveelheid aardolie is (qua energie-inhoud) die daarvoor gewonnen en verstookt is.
[ Voor 7% gewijzigd door pinockio op 14-10-2010 22:28 ]
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.