toch jammer dat er zoveel onwetendheid is over zoiets simpels als een zonneboiler.
ik heb de nieuwe qsolar folders voor 2009,
met opdek en inbouw collectors en al.
bij vraag kan ik links posten.
ze staan nog niet op www.atagverwarming.nl, maar daar staan wel mooie opengewerkte folders van oa combi boilers.
http://www.atagverwarming...0Q-Solar%20druk%20int.pdf
dat combi niet werkt in de winter is grote onzin, hier werkt ie als een "zonnetje"
elke dag met zon, is mijn rendement erg hoog, (met buitensensor)
het gaat alleen wat langzamer, maar door de buitensensor, snapt de brain thermostaat wat er moet gaan gebeuren.(bij een snel dalende buiten temp.)
enkel de sombere dagen stookt de ketel fors bij, precies op het moment dat de dump valve van de boiler sluit springt de ketel bij, en dat is precies wat een hr107 goed doet,
langzaam op gang komen en condenseren.
het boilervat heeft dan alle ltv radiatoren al op ~35 graden voorverwarmd,
de hr maakt het af naar 45c.
en dat scheelt zoooooooon ongelofelijke klap gas, bij mij alleen al een dikke 1000m3, afgelopen jaar.
nu nog een open haardje met warmtewisselaar in de afvoer op de boiler ltv ring, dan kan ik na het 10 uur journaal douchen, op de open haard. (it`s a dream ... still ...)
een zonneboiler werkt net zoals een auto radiator.
er komt ook geen koelvloeistof in de cilinders.
de collector is als een radiator.
ik heb de nieuwe qsolar folders voor 2009,
met opdek en inbouw collectors en al.
bij vraag kan ik links posten.
ze staan nog niet op www.atagverwarming.nl, maar daar staan wel mooie opengewerkte folders van oa combi boilers.
http://www.atagverwarming...0Q-Solar%20druk%20int.pdf
dat combi niet werkt in de winter is grote onzin, hier werkt ie als een "zonnetje"
elke dag met zon, is mijn rendement erg hoog, (met buitensensor)
het gaat alleen wat langzamer, maar door de buitensensor, snapt de brain thermostaat wat er moet gaan gebeuren.(bij een snel dalende buiten temp.)
enkel de sombere dagen stookt de ketel fors bij, precies op het moment dat de dump valve van de boiler sluit springt de ketel bij, en dat is precies wat een hr107 goed doet,
langzaam op gang komen en condenseren.
het boilervat heeft dan alle ltv radiatoren al op ~35 graden voorverwarmd,
de hr maakt het af naar 45c.
en dat scheelt zoooooooon ongelofelijke klap gas, bij mij alleen al een dikke 1000m3, afgelopen jaar.
nu nog een open haardje met warmtewisselaar in de afvoer op de boiler ltv ring, dan kan ik na het 10 uur journaal douchen, op de open haard. (it`s a dream ... still ...)
een zonneboiler werkt net zoals een auto radiator.
er komt ook geen koelvloeistof in de cilinders.
de collector is als een radiator.