Duurzame Energie deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 72.170 views

Anoniem: 238103

toch jammer dat er zoveel onwetendheid is over zoiets simpels als een zonneboiler.
ik heb de nieuwe qsolar folders voor 2009,
met opdek en inbouw collectors en al.
bij vraag kan ik links posten.
ze staan nog niet op www.atagverwarming.nl, maar daar staan wel mooie opengewerkte folders van oa combi boilers.

http://www.atagverwarming...0Q-Solar%20druk%20int.pdf

dat combi niet werkt in de winter is grote onzin, hier werkt ie als een "zonnetje"
elke dag met zon, is mijn rendement erg hoog, (met buitensensor)
het gaat alleen wat langzamer, maar door de buitensensor, snapt de brain thermostaat wat er moet gaan gebeuren.(bij een snel dalende buiten temp.)
enkel de sombere dagen stookt de ketel fors bij, precies op het moment dat de dump valve van de boiler sluit springt de ketel bij, en dat is precies wat een hr107 goed doet,
langzaam op gang komen en condenseren.
het boilervat heeft dan alle ltv radiatoren al op ~35 graden voorverwarmd,
de hr maakt het af naar 45c.
en dat scheelt zoooooooon ongelofelijke klap gas, bij mij alleen al een dikke 1000m3, afgelopen jaar.

nu nog een open haardje met warmtewisselaar in de afvoer op de boiler ltv ring, dan kan ik na het 10 uur journaal douchen, op de open haard. (it`s a dream ... still ...)

een zonneboiler werkt net zoals een auto radiator.
er komt ook geen koelvloeistof in de cilinders.
de collector is als een radiator.

de feiten :

in 2006 had ik een oude vaillant vr ketel (bouwjaar 1992), and thats it.
(woning labeltje c bouwjaar 1974 hoek eensgezins)
die is vervangen door een combi boiler (atag qsolar 25sc200)

in 2006 verbruikte ik +2423m3
in 2008 sta ik nu op .....+258 m3 gas, sinds januari.
de boiler helpt ook nog eens 30% elektra besparen door hotfills.

count the euros ... over 10 jaar.
en het gas in slochteren blijft langer beschikbaar voor ...onszelf.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Ik ben blij dat je al die kennis met ons deelt, maar het gebruik van hoofdletters en punten is wel erg wenselijk. Ook het niet geven van een enter na een regel scheelt een hoop qua leesbaarheid :)

Casemod: Cubeleon

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:47

Niwla

dat dus....

Ik heb vanavond een Remeha-installateur over de vloer gehad. Helaas kon hij niet op al mijn antwoorden een bevredigend antwoord geven. Ook mis ik een stukje maatwerk. Zo werd er helemaal niet in gegaan op de situatie hier in huis en de wensen. Een remeha-set is gewoon een kant en klaar set. take it or leaf it.

@eric-pvt: Toevallig bladerde ik vanavond voor die beste man langs kwam door de folder van jou set. Ik was redelijk gecharmeerd van de combi met de CV (altijd al). Natuurlijk is het zo dat het elkaar een beetje tegen werkt; "je huis in de winter verwarmen met de zon", maar baat het niet dan schaadt het ook niet toch ? alle beetjes helpen / iedere graad warmte helpt. Ik ben wel nieuwsgierig naar een prijs van een complete set incl installatie ? Misschien heb jij een richtprijs voor mij O-) ?

Maandag komt er nog iemand langs maar die verkopen voornamelijk hrsolar systemen, dus ik denk dat het hem daar niet gaat worden.

Is het erg raar dat ik graag bijvoorbeeld beneden op de thermostaat o.i.d. de temperatuur van de boiler af wil kunnen lezen of desnoods via een datalogger op zolder het temperatuurverloop over langere tijd ?? lijkt me niet toch ? 8)7

niets moet......behalve adem halen

• Niwla

Niwla

dat dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

flitspaal.nl schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 08:22:
Aangezien een hoop mensen hier uw meterstanden bijhouden.

Ik kom er net achter dat mijn gasverbruik dit jaar hoger zal uitvallen dan de jaren ervoor. 2007 was 1455m3 gas. Volgens mijn schatting zou ik bijna 200m3 hoger uitkomen. Mede doordat, volgens mijn grafieken, maart relatief koud was en april ZEER koud.

Meer mensen die dezelfde tendens in hun meterstanden zien?
Niet met gas, wel met stadswarmte (dat beetje kookgas is bij ons vrijwel niet seizoensbepaald):

grafiek SV

Voor die heftige winterpiek 2007/2008 naar de 2 meest rechtse balkjes kijken (mrt/apr. 2008).

Ja, ja. Zonnigtype wordt ook een jaartje ouder... :+

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is het erg raar dat ik graag bijvoorbeeld beneden op de thermostaat o.i.d. de temperatuur van de boiler af wil kunnen lezen of desnoods via een datalogger op zolder het temperatuurverloop over langere tijd ?? lijkt me niet toch ?
Nee, das heel erg leuk als het kan, helaas kan het met maar heel weinig systemen, of moet je het zelf narekenen, of een dure joulemeter aanschaffen.
Mijn thermostaat kan het, maar die was dan ook weer erg akelig duur(148 euro), er bestaat een protocol (openterm) maar vrijwel geen enkele leverancier gebruikt die in zijn produkten of thermostaten.
Sommige mensen bouwen ze zelf : http://www.circuitsonline.net/forum/view/47517/2
Vermoedelijk kan geen enkele leverancier je hier echt goed mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 20:58
Niwla schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 21:50:
Ik ben wel nieuwsgierig naar een prijs van een complete set incl installatie ? Misschien heb jij een richtprijs voor mij O-) ?
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de prijs van een 25sc200 set inclusief installatie. De ketel hier moet binnen nu en 2 maanden vervangen worden (we hebben nu helemaal geen CV en da's toch wel erg koud in de winter :P). Ik zit erg te twijfelen tussen ofwel een normali combi ketel of een zonne combi.

Via Google vond ik wel deze aanbieding van gemeente Zaanstad. Daar staat een richtprijs van dik 5500,- euro in. Enig idee of dat een eind in de juiste richting is?

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:48

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Niwla schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 21:50:
Ik heb vanavond een Remeha-installateur over de vloer gehad. Helaas kon hij niet op al mijn antwoorden een bevredigend antwoord geven. Ook mis ik een stukje maatwerk. Zo werd er helemaal niet in gegaan op de situatie hier in huis en de wensen. Een remeha-set is gewoon een kant en klaar set. take it or leaf it.

Is het erg raar dat ik graag bijvoorbeeld beneden op de thermostaat o.i.d. de temperatuur van de boiler af wil kunnen lezen of desnoods via een datalogger op zolder het temperatuurverloop over langere tijd ?? lijkt me niet toch ? 8)7
Opzich spreekt dat laatste wat je zegt in het voordeel van de Remeha Zenta. Die "praat" namelijk wel gewoon OpenTherm en kan bijv. met de Remeha Celcia 20 ( thermostaat ) gewoon doorgeven wat de interne boilertemperatuur is.

Wat betreft de datalogger, temperatuurverloop, opgeslagen energie, allemaal valide vragen waar veruit de meeste boiler leveranciers geen antwoord op hebben. Het lijkt wel alsof ze het liefst een black box installeren op je huis, alsof ze bang zijn dat de waarheid van hun boiler uitkomt ofzo.

Bij de boiler die ik nu op het oog heb ( vacuumbuis ) zitten al deze toeters en bellen er ook niet bij. Ik kan alleen handmatig bij de boiler zelf de boilertemperatuur uitlezen. Dat ga ik dan ook de eerste tijd vaak doen :)

Daarbij kan je uiteraard ook op je verbruik per maand zien hoeveel je ongeveer hebt bespaard. Mits je uiteraard daarvoor ook al meterstanden bijhield.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

@Flitspaal: Dank je wel. Dat pleit inderdaad dan wel weer voor de Remeha...Als die beste man me dat nou meteen verteld had 8)7 :*)

Ik heb inmiddels een aantal Atag-dealers aangeschreven voor een richtprijs. O-)
flitspaal.nl schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 09:22:
Daarbij kan je uiteraard ook op je verbruik per maand zien hoeveel je ongeveer hebt bespaard. Mits je uiteraard daarvoor ook al meterstanden bijhield.
Gelukkig heb ik daarvan een historie van meer dan een jaar dus dat komt zeker goed. Dadelijk ook leuk met de pv-paneeltjes ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Niwla op 15-08-2008 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-07 12:08
Niwla schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 11:26:
ow jah, misschien een stomme vraag maar die spookt al een tijdje door mijn hoofd:

Is een zonneboiler zo goed geisoleerd dat wanneer het een goede dag (is relatief) is geweest hij 's avonds nog warm genoeg is om te douchen ?? O-)
Ja, de boiler verliest maar een klein deel van de opgeslagen warmte. Zie ook de reactie van Eric-PVT:
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 20:04:
het boilervat koelt ongeveer in 4 dagen 18 graden af bij geen gebruik, en geen opbrengst.
indien de zon wel schijnt, hakt de collector gedurende een uur of 3 er gewoon weer tegenin.
de pv laat de machines en collector pomp draaien.
natuurlijk meet ik alles, maar het gaat te ver het hier te noemen.
Ik had eergisteren iemand van Awizon aan de telefoon, die mij kon vertellen dat er nog wel het e.e.a. aan bureaucratie door de molen moet voordat de subsidieregeling voor zonneboilers rond is.
Fabrikanten moeten hun product aanmelden, inclusief een testrapport van een testinstantie (TNO of zoiets). Dit aanmelden kan t/m 1 september. Dat kan dus betekenen dat het systeem dat jij op het oog hebt nu nog niet in de subsidieregeling zit, en op 2 september wél is aangemeld. Dit zal trouwens vooral voor de minder bekende systemen gelden. Ik ga ervan uit dat Remeha en Atag hun vlakkeplaatsystemen allang hebben aangemeld, inclusief het ongetwijfeld prijzige en lijvige testrapport.
De man die ik aan de telefoon had voorzag zelfs al een aanvraag-uitstel tot 01-01-2009, omdat nog (lang) niet alle systemen zijn aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dat verbaasd mij helemaal niets. Des te meer ik te weten kom over die subsidieregeling des te meer begin ik er van te walgen. Als ze de subsidieregeling uitstellen dan hoef ik geen subsidie. dan betaal ik wel een paar honderd euro meer.

Voordeel is dan wel dat het hardstikke rustig is bij de installateurs. Het merendeel van de mensen wacht dan de subsidieregeling af.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Ik ga ook niet wachten op toekenning van de subsidie. Voor 1 sept hoop ik een keus te hebben gemaakt en op 1 sept is het gewoon gaan met die banaan. Subsidie komt dan wel (of niet) De leverancier van gisteravond gaf aan geen problemen te zien in een plaatsing in de maand sept >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

@mvdklip:

Ik heb vanmorgen bij een aantal leveranciers (via een mail) een richtprijs aangevraagd voor een Atag Q-Solar 25sc200 inclusief collector.
Ik heb inmiddels 1 richtprijs ontvangen van ca € 5000,- ( met 5m2 Atag collector) incl. BTW / excl. installatie
Voor installatie wordt ongeveer € 2000,- begroot.

Of dit een gemiddelde prijs is weet ik niet, ik hoop meer richtprijzen te ontvangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@flitspaal, jij hebt ook een aantal offertes. Waar fluctereert het bij jou ongeveer tussen (en voor wat voor app)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

IJsbeer schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:45:
@flitspaal, jij hebt ook een aantal offertes. Waar fluctereert het bij jou ongeveer tussen (en voor wat voor app)?
Ik heb er nog maar twee binnen die ook nog eens niet te vergelijken zijn. namelijk 1 inclusief installatie, de andere exclusief installatie en alleen de boiler + collector.

Ik heb vanochtend Installcenter over de vloer gehad. Van hem krijg ik 3 offertes. 1 voor een Remeha boiler, 1 AGPO en 1 Nefit.

Verder verwacht ik volgende week een offerte van Breman binnen te krijgen ( ook AGPO ) dan kan ik concreter gaan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

schrik niet : (og even op mijn spelling letten ughe)
ik betaalde, Sorry,
Ik betaalde in mei 2007 2116 euro ex btw en montage voor een atag qsolar 25sc200.
bij levering was toevallig de collector ongeacht afmeting gratis (!)

Uiteindelijk was mijn all-in investering incl btw en 1600Wp 2e hands pv, 8440 euro.
(bij montage heb ik zelf meegeholpen, je wilt toch weten hoe het zit en werkt ?)
onderhandel goed, de qsolar is het afgelopen jaar hier en daar zomaar 4000 euro duurder geworden ?
ik dacht het niet. ik ken iemand uit helmond die ik heb geholpen die er ook zo uiteindelijk 2000 euro afkreeg.
in de actie zonnesteek in alkmaar zie ik ook bezopen prijzen, voor subsidie,
uiteindelijk ben je nadat je je subsidie ontvangt nog steeds duurder uit.
ons zonnigtype gaat nu op tilt, inderdaad subsidie gaat nooit naar de consument.

een idee misschien om voor mensen 25% woz korting te geven indien ze 600 watt te bestellen ?
scheelt een hoop geschuif met geld.

/edit : oh ja, de volledige installatie van de qsolar was in 1 dag van 7 uur gepiept,
dat is inclusief verwarming en waterzijdig inregelen van ltv.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 15-08-2008 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Weet niet hoe nauwkeurig de onderstaande website is (en of deze al eerder is voorbijgekomen, zo ja: excuus), maar het ziet er wel handig uit voor het een en ander globaal te berekenen nav " waar en hoe plaats ik mijn panelen". Iemand toevallig eens grondig getest? :)

Roofray

Draw Solar Array
* Calculate your roof's solar potential
* Check that dream house before you buy

Shed Some Light
* Add your RoofRay to the community
* See other RoofRays in your neighborhood

Cost Analysis
* Compare various array sizes
* Input your usage and get real-time costs & ROI

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

@eric-pvt:

Ik schrok ook behoorlijk toen ik die bedragen hoorde. Natuurlijk had ik de atag niet op gelijk niveau geschat met een remeha-set, maar dit vond ik wel erg extreem. Vooral omdat ik voor de hele investering (dus incl 10 pv-panelen) 12,500 begroot heb....dan is dat een flinke hap....

Ik hoop nog op meer reacties op mijn mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

goed kabinetje ...

http://www.volkskrant.nl/...t_voor_windenergie_op_zee

http://www.volkskrant.nl/...e_boel_maar_lekker_waaien

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 16-08-2008 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Even off tocpic..

Sinds een aantal jaren hou ik mijn meterstanden bij.
Nu heb ik zonnepanelen en hou ik ook de tarieven bij, althans dat probeer ik.
Ik ben sinds 12 mei overgestapt naar Greenchoice.
Op zich niet mis mee.
Ik heb op 1 juli j.l. de volgende tarieven voor elektra genoteerd:
Laag: 17,25 c/kWh
Hoog: 24,19 c/kWh

Vandaag keek ik op hun site en zag de volgende bedragen:
Laag: 17,83 c/kWh (+4%) :(
Hoog: 24,84 c/kWh (+3%) :(

Iemand een idee vanaf wanner deze bedragen actief zijn?
Ze zouden op zijn minst een mailtje kunnen versturen dat de bedragen wederom zijn aangepast.
Moet ik nu elke week of maand de site controleren?
Graag jullie suggesties hierover.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122

Mike70 schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 11:32:
Ze zouden op zijn minst een mailtje kunnen versturen dat de bedragen wederom zijn aangepast.
Ik heb begrepen dat bij alle grote aanbieders de prijzen op 1-1 en 1-7 aangepast (kunnen) worden. Dus twee keer per jaar kijken zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Ik heb begrepen dat bij alle grote aanbieders de prijzen op 1-1 en 1-7 aangepast (kunnen) worden. Dus twee keer per jaar kijken zou voldoende moeten zijn.
Dit is dan de 2e wijziging voor mij vanaf 5 mei.
Is Greenchoice dan toch niet zo groot ;)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-07 22:47
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 18:42:
schrik niet : (og even op mijn spelling letten ughe)
ik betaalde, Sorry,
Ik betaalde in mei 2007 2116 euro ex btw en montage voor een atag qsolar 25sc200.
bij levering was toevallig de collector ongeacht afmeting gratis (!)

Uiteindelijk was mijn all-in investering incl btw en 1600Wp 2e hands pv, 8440 euro.
(bij montage heb ik zelf meegeholpen, je wilt toch weten hoe het zit en werkt ?)
onderhandel goed, de qsolar is het afgelopen jaar hier en daar zomaar 4000 euro duurder geworden ?
ik dacht het niet. ik ken iemand uit helmond die ik heb geholpen die er ook zo uiteindelijk 2000 euro afkreeg.
in de actie zonnesteek in alkmaar zie ik ook bezopen prijzen, voor subsidie,
uiteindelijk ben je nadat je je subsidie ontvangt nog steeds duurder uit.
ons zonnigtype gaat nu op tilt, inderdaad subsidie gaat nooit naar de consument.

een idee misschien om voor mensen 25% woz korting te geven indien ze 600 watt te bestellen ?
scheelt een hoop geschuif met geld.

/edit : oh ja, de volledige installatie van de qsolar was in 1 dag van 7 uur gepiept,
dat is inclusief verwarming en waterzijdig inregelen van ltv.
toon volledige bericht
Ik kreeg vandaag de flyer in de bus van de actie Zonnesteek (staat ook online, hier) Ik schrok inderdaad ook nogal van dat Atag systeem, op deze manier heeft subsidie niet zoveel zin nee :|
Voor PV een subsidie van 2,50 per wp, dat zet wel zoden aan de dijk, maar dan moet je wel een redelijk systeem op de kop tikken, de aanbiedingen in de flyer zijn alsnog 3,- per WP ex. montage

edit:
Ik ben nog niet zo thuis in de materie, maar klopt het dat dit gewoon hetzelfde apparaat is? Of is dat nog ex collector? In ieder geval kost ie hier 1600,- ex montage, lijkt me nogal een groot verschil met de de 6600 in de flyer (incl montage en 5m2 collector :?

[ Voor 11% gewijzigd door RikTW op 16-08-2008 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

@RikTW; Ik had ook die prijs gevonden bij Bengshop, helaas is dat ook de enige prijs die ik online gevonden heb. Die prijs zal zeker zonder collector zijn maar dan nog staat het in schril contrast met de richtprijs van € 7000 (incl montage) die ik voorgeschoteld gekregen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
MER's in 60-voud inleveren, 4,5 jaar tussen aanvraag en definitief besluit, heerlijk die 1 miljoen ambtenaren die zichzelf aan het werk moeten houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
RemcoDelft schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 21:34:
[...]

MER's in 60-voud inleveren, 4,5 jaar tussen aanvraag en definitief besluit, heerlijk die 1 miljoen ambtenaren die zichzelf aan het werk moeten houden...
En dan om het op te lossen een loket oprichten :z Wat heeft die richtlijn van 6000MW voor zin als ze zich er toch compleet niet aan houden? Straks staat er 600MW, omdat overal wel iemand misschien toevallig last zou hebben van zo'n windmolen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
brinkdinges schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 22:16:
[...]
Wat heeft die richtlijn van 6000MW voor zin als ze zich er toch compleet niet aan houden?
-'t Klinkt leuk bij verkiezingen
-'t Is een excuus voor extra belastingverhogingen
-'t Was al vanaf het begin duidelijk dat de doelstellingen van dit kabinet niet haalbaar waren
-'t Kabinet denkt niet verder dan hooguit 4 jaar, daarna ziet de volgende maar weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
Jah zoiets dacht ik ook, zeer jammer :/ Met de CO2 uitstoot gaat het net zo, die blijft ook stijgen ipv dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Ricktw :
maar klopt het dat <DIT> gewoon hetzelfde apparaat is
om je vertrouwen in de politiek maar meteen volledig ten gronde te richten:
ja dat is gewoon exact hetzelfde apparaat.
je terugverdientijd is korter zonder subsidie, als je goed shopt. •
mijn opmerking dat je woz aanslag gewoon 30% naar beneden kan voor 3 jaar, bij de aanschaf van een zonnesysteem, is dan ook eentje die erg diep gaat.
dat zou namelijk een incentive voor ons allemaal zijn, en is er sprake van echte korting,
of echt efficient met belastinggelden omgaan.
• greenchoice : ik heb mijn kontrakt op 1-7 juist omgezet naar zo`n duur vast kontrakt bij ze,
erg dure dagstroom (28,3 cent) en goedkope nachtstroom.
puur omdat mijn dagstroom toch alleen maar achteruit gaat,

http://www.energieportal....verancier-loont-3699.html
http://www.energieportal....nergie-opwekken-3702.html

anyway ....
zo staat het er nu hier bij :
http://van.wijk.net/pvt/was.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 17-08-2008 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Anoniem: 238103 schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 11:52:
@Ricktw :

[...]

om je vertrouwen in de politiek maar meteen volledig ten gronde te richten:
ja dat is gewoon exact hetzelfde apparaat.
je terugverdientijd is korter zonder subsidie, als je goed shopt. •

Als ik het foldertje goed begrijp kan ik ook gewoon een andere installateur nemen en zelf de subsidie regelen, dan kan ik alsnog een beetje shoppen. Anyway, eerst maar even het informatiekrantje afwachten wat binnenkort uit schijnt te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108023

RemcoDelft schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 21:34:
[...]

Je begrijpt toch wel dat de verborgen agenda van onze haagse ambtenaren en de politici die er achteraanlopen is, dat de aller smerigste energie, kernenergie onvermijdelijk genoemd mag worden.
Alle "actie" in Den Haag is er op gericht de ontwikkeling van duurzame energie zo moeilijk mogelijk te maken.
Duurzame projecten moeten dus zo geloofwaardig mogelijk mislukken.
Dat van aanvragers geeist wordt om een rapport in 60-voud in te leveren is daar een voorbeeld van.
De ambtenaren proberen gewoon uit hoe ver ze kunnen gaan in hun corruptie.

Ambtenaren en politici zijn vooral met macht bezig, niet met een duurzame samenleving. En kernenergie vereist dat de overheid een dikke vinger in de pap houdt. Macht is leuk, en dan zijn de ambtenaren baantjes ook wat langer gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

Anoniem: 108023 schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 12:26:
[...]

Je begrijpt toch wel dat de verborgen agenda van onze haagse ambtenaren en de politici die er achteraanlopen is, dat de aller smerigste energie, kernenergie onvermijdelijk genoemd mag worden.
Alle "actie" in Den Haag is er op gericht de ontwikkeling van duurzame energie zo moeilijk mogelijk te maken.
Duurzame projecten moeten dus zo geloofwaardig mogelijk mislukken.
Dat van aanvragers geeist wordt om een rapport in 60-voud in te leveren is daar een voorbeeld van.
De ambtenaren proberen gewoon uit hoe ver ze kunnen gaan in hun corruptie.

Ambtenaren en politici zijn vooral met macht bezig, niet met een duurzame samenleving. En kernenergie vereist dat de overheid een dikke vinger in de pap houdt. Macht is leuk, en dan zijn de ambtenaren baantjes ook wat langer gegarandeerd.
Probeer het topic niet te laten vervallen tot geitenwollensokken complottheorieën hè.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, maar ik ben al wat jaren bezig met het beïnvloeden van de politiek en openbaar bestuur, en ben tot de conclusie gekomen dat je beter naar het feitelijke gedrag in den haag kunt kijken dan naar hun PR, om te weten wat onze politicxi en bestuurders echt willen met het "beleid"
Ze zeggen dat ze meer duurzame energie willen, maar gedragen zich zodanig dat dat niet lukt.
Dat mislukken is niet per ongeluk, dat is juist de strategie.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 108023 op 17-08-2008 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zelf een zonnestroominstallatie aanleggen

Vanaf gisteren ben ik bezig mijn Solar NRG installatie op mijn dak te monteren.
20 panelen van Sharp, 3400 Wp.
Eigenlijk had ik afgesproken dat ze volgende week moesten worden afgeleverd, maar de transporteur vond dat het beter uitkwam, voor hem, om ze afgelopen week al te brengen. Hij belde op dat hij met zijn vrachtauto voor de deur stond, ik was al op mijn werk....
Voor hem voordelig, voor mij extra kosten en extra werk want is was nog niet klaar met ruimte maken voor de veilige opslag van de spullen.

Voorwerk voor montage
Bij het Solar NRG montage systeem moet je eerst "planken met extra panlat" tussen de bestaande panlatten monteren. Dat heb ik eerst maar geoefend op de onderste pannen, daar kan ik goed bij vanaf een plat dak.
Op die "plank met extra panlat" worden de beugels geschroefd. De planken moet je zelf op maat maken, De leverancier levert losse multiplex strips en panlatten van ca 2.4 m, De "planken met extra panlat, moet je zelf vooraf samenstellen en op maat maken zodat de planken links en rechts goed in een dakspoor geschroefd kunnen worden.

Afstand tussen panelen
Mijn 20 panelen zitten in 1 vlak van 3 banen breed en 4 hoog en een 2de vlak van 2 banen breed.
De planken voor het vlak van 3 banen zijn 3.2 m lang. En het zijn er 8, dat kostte bijna de hele avond. (om ze in elkaar te zetten) Ze moeten nog het dak op.
Elke rij panelen zit op 2 rails. Alleen de onderste rail van de vier rijen is apart en heeft een L vormige rand zodat je daar het onderste paneel in kunt leggen, dan ligt het paneel stevig, zodat je het rustig kunt vastschroeven. De panelen er boven liggen echter op vlakke rails, de panelen schuiven daar zo overheen, naar beneden. Je moet dus een of andere tijdelijke afstand houder gebruiken.

Apart gereedschap
Ik heb ook apart gereedschap gemaakt om de bouten vast te schroeven. In de handleiding van Solar NRG staat dat je dat met een ringsleutel moet doen, maar bij het oefenen ontdekte ik al dat eej dan eeuwig aan het sleutelen bent.
Er worden hamerkop bouten gebruikt die in gleuven van de rails passen. Op zich handig, maar je moet een zelfborgende moer ca 2 cm verder schroeven, voor hij vast zit. Doordat de bout in de eindstand ca 2 cm uitsteekt, verhindert hij dat je een gewone dopsleutel kunt gebruiken op een accuboormachine.
Ik heb nu 2 pijpsleutels gekocht (10 en 13 mm) en die passend gemaakt op de boormachine.
Dan hoef je alleen de laatste slag nog met een gewone sleutel te doen, en kun je goed voelen of hij vast zit.
Eigenlijk kan Solar NRG dit soort gereedschap wel in hun pakket stoppen.
Nadeel is wel weer dat je op het dak meer spullen bij de hand hebt, die per ongeluk naar beneden kunnen kletteren.

Vervolg
Ik ga nu nog een keer nameten welke rijen pannen omhoog geschoven moeten worden om bovenaan goed uit te komen.
De bovenste rijen pannen zitten vast onder de nok pannen, dus kunnen daar geen beugels komen.

En ik vraag me af of je op een paneel kunt leunen om de schroef aan de overkant van een paneel vast te schroeven.

Misschien kan CanonG1 zijn filmpje nog een keer on line zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:17
Anoniem: 108023 schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 13:14:
Misschien kan CanonG1 zijn filmpje nog een keer on line zetten?
Die is nooit offline geweest :) Je kunt hem hier vinden: klik.

Als ik het zo lees ben ik blij dat ik heb laten doen, nog afgezien van de hoogte waarop gewerkt moest worden. Mooi grote installatie hhints! Wat voor omvormer heb je er aan?

[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 17-08-2008 14:01 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb bij twee installateurs van Rivusol zonneboilers twee keer twee offertes opgevraagd. Een combinatie met 150liter boiler en 25 vacuumbuizen, en 1 met 250 liter boiler met 40 vacuumbuizen.

Dat is namelijk nog het enige waar ik over twijfel.

of 150 liter + 25 buizen niet voldoende is.. en 250l + 40 buizen simpelweg overkill.

[ Voor 30% gewijzigd door mkleinman op 17-08-2008 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flitspaal.nl schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 16:46:
Dat is namelijk nog het enige waar ik over twijfel.

of 150 liter + 25 buizen niet voldoende is.. en 250l + 40 buizen simpelweg overkill.
Overkill? Op dit moment wellicht, maar de komende 25 jaar? En voor de toekomstige kopers van je huis, ooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CanonG1 schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 13:59:

Als ik het zo lees ben ik blij dat ik heb laten doen, nog afgezien van de hoogte waarop gewerkt moest worden. Mooi grote installatie hhints! Wat voor omvormer heb je er aan?
De omvormer is een Delta SI 3300 ook verkocht onder de naam grid solar 3300
Ik ben nog op zoek naar een stukje software en wat techniek om het apparaat uit te lezen met de PC

Het installatie pakket bevat natuurlijk ook kabels, op maat gemaakt door de leverancier en schroeven, montage onderdelen, aluminium rails, en de haken. RVS strips zo gebogen dat ze passen bij "de plankjes met panlat"

Over de hoogte op het dak, dat is wennen, en daar moet je de tijd voor nemen. Nu na 2 dagen gaat het al beter dan in het begin. Het tempo ligt natuurlijk een stuk lager dan bij de specialisten van Solar NRG.
En natuurlijk beweeg ik als een schildpad op het dak, anders dan in jouw filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
Anoniem: 108023 schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 17:42:
[...]

Overkill? Op dit moment wellicht, maar de komende 25 jaar? En voor de toekomstige kopers van je huis, ooit?
Ik vrees dat je je niet echt moet focussen op wat je huis er aan meerwaarde door krijgt.
Waarschijnlijk zal een toekomstige koper een X-bedrag rekenen voor de zonneboiler of PV-panelen, ongeacht of d'r voor Y euro aan materiaal ligt of 2Y.
Zeker als je kijkt naar de verwachte kostendaling in de toekomst voor PV-systemen (in euro/Wp) zal de gevoelswaarde voor hetgeen jij op het dak legt voor de koper ook dalen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Ik heb net met verbazing die grafiekjes bekeken. De olieprijs maakt helemaal geen klappen rond 2000, maar de hogere kosten voor olie en gas worden wel gebruikt om de explosie in de prijs te rechtvaardigen. Tot 2000 zijn de prijzen van electra en gas redelijk stabiel gebleven en daarna geklapt. Nu geloof ik best dat grondstoffen duurder zijn geworden, maar het lijkt er sterk op dat er andere krachten aan het werk zijn gegaan. Misschien de "marktwerking" waardoor door concurrentie de prijzen onder controle zouden blijven bij een optimale kwaliteit? :(

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

overkill bestaat niet, want waarom zou je dan ook een v6 3 liter kopen ?
woningwaarde is wel degelijk van toepassing en blijkt al feitelijk uit kadaster gegevens,
30% meerwaarde nu al.
dure energielasten per woning vreten aan je maximale hypotheek bedrag,
dat word gewoon meegerekend.
een energiezuinig huis is dus meer gewild in de toekomst,
en anders zou dat epc verhaal toch ook onzin zijn.

/pv :
ik vind persoonlijk het click-fit systeem erg handig voor pv.
ik zou niet anders meer willen of gebruiken
http://www.youtube.com/watch?v=ucbsKmFZjvg

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 17-08-2008 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 21:26:
en anders zou dat epc verhaal toch ook onzin zijn.
Ik ben van mening dat het ook grotendeels onzin is omdat de bewoners niet worden meegenomen in de berekening. Mijn buren betalen ongeveer 200 euro in de maand. Dat is een tussenwoning. Wij zullen er met een hoekwoning slechter afkomen. Toch betalen wij maar 70 (na de jaarafrekening zal dat 50 worden) euro per maand. Natuurlijk kun je in een tochtige schuur niet efficiënt omgaan met energie, maar bij een beetje woning, die van ons is inmiddels ook 22 jaar oud, zal de invloed van de bewoners meer doen voor het energieverbruik dan faciliteiten in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

TD-er schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 18:21:
[...]

Ik vrees dat je je niet echt moet focussen op wat je huis er aan meerwaarde door krijgt.
Waarschijnlijk zal een toekomstige koper een X-bedrag rekenen voor de zonneboiler of PV-panelen, ongeacht of d'r voor Y euro aan materiaal ligt of 2Y.
Zeker als je kijkt naar de verwachte kostendaling in de toekomst voor PV-systemen (in euro/Wp) zal de gevoelswaarde voor hetgeen jij op het dak legt voor de koper ook dalen.
Inderdaad, het maakt mij absoluut niet uit wat de meerwaarde is van mijn huis voor een toekomstige koper. De planning is dat ik hier nog minimaal 10-15 jaar wil wonen. Het gaat mij om mijn genot en mijn persoonlijke meerwaarde.

En kan er uberhaupt sprake zijn van overkill in dit geval.

Ik vind het zelf gewoon een verdraaid lastige keuze om de juiste boilergrootte te bepalen. Mede omdat de standaard systemen van Remeha / AGPO e.d. allemaal een boilervat kleiner dan 150 liter hebben.

250 of 300 liter klinkt dan zo ontstellend veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:12
Dan ga ik er vanuit dat je kortingsgarantie hebt, daardoor kunnen de prijzen wisselen zonder notificatie, doordat je 'regio leverancier' (voormalig monopolist) de prijs wijzigt. Zoals Deom terecht aanhaalt doen ze dat in principe op 1-1 en 1-7. De rare situatie is echter dat de prijs soms wel op de 1ste van de maand wijzigt, maar het kan soms nog wel duren tot het einde van de maand voordat die leverancier z'n prijzen controleert. Gezien de genoemde stijging denk ik het de prijsstijging van 1 juli betreft.

En dan geldt ook nog dat overal waar je hierboven leverancier leest, je ook netbeheerder kan lezen, want die doen apart van de 'regio leverancier' ook nog verhogingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Ik heb dat filmpje van die clickfit goed bekeken en dan begint het bij mij alweer te jeuken om mijn zonnepanelen volgens jaar zelf te doen......maar ik zie mezelf helaas nog niet op 6 meter hoog aan de slag gaan. Misschien dat een steiger het iets makkelijker zou maken....maar dan nog 8)

Ik probeer ergens prijzen te vinden voor een atag-collector. Iemand een tip ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111333

Al jarenlang een [gedeeltelijke] duurzame energieopwekking hier in spanje, omdat er eenvoudig in de campo niet altijd elektra beschikbaar is.
dus dan ben je aangewezen op zonnepalen, omvormer, generator en tractiecellen.
gelukkig wel een vaste wateraansluiting, in eigen beheer 4 km leiding moeten leggen, en dmv wifi een internetaansluiting.
generator draait op een mix van 10 % diesel en gefilterde afgewerkte frituurolie, en wordt alleen gebruikt voor de (zware) apparatuur en eventuele bijlading voor de accu,s.
verder warm water dmv boiler en vacuumbuizen, werkt perfekt, eens gekocht in nl voor een kleine 1800 euro, was in spanje aanzienlijk duurder trouwens.
dus al met al zeer tevreden met de gehele installatie, al kost het draaiende houden wel tijd, kennis, en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

@Flitspaal:

Ik heb de site van Rivusol eens goed bekeken. Ze zeggen dat hun vacuumbuissysteem een betaalbaar systeem is. Zou jij inzicht hierin kunnen geven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Niwla schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 22:32:
@Flitspaal:

Ik heb de site van Rivusol eens goed bekeken. Ze zeggen dat hun vacuumbuissysteem een betaalbaar systeem is. Zou jij inzicht hierin kunnen geven ?
Ik heb een globale indicatie gekregen van hen, voor gedetaileerde prijzen inclusief installatie moest ik bij de installatiebedrijven zijn. Die heb ik vandaag gemailed

Voor een installatie met een 150 liter boiler en en 20 buizen is ongeveer 2500 euro ( materialen ) De 250 liter variant met 40 buizen kost ongeveer 3600 euro. Daar is het installatiemateriaal niet bij in begrepen wat ik begrijp.

Dezelfde installatie bij solar2all met 40 buizen, e.d. kost slechts 2200 euro. Daar zit nogal een verschil tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Even off tocpic..

Sinds een aantal jaren hou ik mijn meterstanden bij.
Nu heb ik zonnepanelen en hou ik ook de tarieven bij, althans dat probeer ik.
Ik ben sinds 12 mei overgestapt naar Greenchoice.
Op zich niet mis mee.
Ik heb op 1 juli j.l. de volgende tarieven voor elektra genoteerd:
Laag: 17,25 c/kWh
Hoog: 24,19 c/kWh

Vandaag keek ik op hun site en zag de volgende bedragen:
Laag: 17,83 c/kWh (+4%) :(
Hoog: 24,84 c/kWh (+3%) :(

toon volledige bericht
Zekers weten, Mike70?

Net weer mijn dossier gecheckt bij Greenchoice, in mijn geval was het 1 juli 22,16 cent voor enkel tarief contract, is nog steeds onveranderd. Greenchoice heeft geen eigen tariefbeleid. Ze trekken, afhankelijk van contract (zonnestroomklant of andere klant) en actietarief, gewoon een halve of een kwart cent af van de standaard "grijze" basisprijs van de leverancier die onderdeel is van dezelfde holding waar jouw onverkozen netbeheerder deel van uitmaakt (noemen ze foutief "regioleverancier").

Omdat dat meestal om de grotere jongens NUON/ESSENT/ENECO/DELTA gaat, en die "slechts" halfjaarlijks de leveringstarieven wijzigen, zou in principe op 1 juli ook voor Greenchoice "automatisch" een nieuw tarief moeten gelden. Let ook op dat de energiebelasting voor elektra niet eenmalig (per 1 januari) maar dit jaar ook per 1 juli omhoog is gegaan. Van 7,27 eurocent/kWh naar 7,52 eurocent/kWh ex BTW (komt dus nog 19% BTW overheen, gaat ook al naar Wouter Bos toe).

Blijft raar dat je nu al twee tarieven hebt sinds 1 juli. Ik zou een mailtje sturen, met eis om schriftelijke uitleg van hoe exact jouw tarief tot stand komt. Met alles d'r op en d'r aan.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

llevering schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 21:54:
[...]

En dan geldt ook nog dat overal waar je hierboven leverancier leest, je ook netbeheerder kan lezen, want die doen apart van de 'regio leverancier' ook nog verhogingen.
Nope. Netbeheerder tarieven worden "streng gecontroleerd" en gedicteerd door de Energiekamer (voormalig DTe) van de NMa. Een keer per jaar, 1 jan. in principe nieuwe tarieven.

Die zijn echter een tijd niet veranderd omdat het capaciteitstarief (voor elektra) er door geramd gaat worden. En tarieven dus niet effekes nog stiekem opgetrokken konden worden. Berekening van die tarieven is trouwens onwaarschijnlijk ingewikkeld, met allerlei indexen e.d. Typisch juristen/bureaucratenspul.

Ergo: als er al iets werkelijk veranderd is in het onderhavige geval, is het beslist niet een verandering van het variabele tarief bij de netbeheerder geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
zonnigtype schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 01:10:
[...]
Nope. Netbeheerder tarieven worden "streng gecontroleerd" en gedicteerd door de Energiekamer (voormalig DTe) van de NMa. Een keer per jaar, 1 jan. in principe nieuwe tarieven.

Die zijn echter een tijd niet veranderd omdat het capaciteitstarief (voor elektra) er door geramd gaat worden..
Per 1 juli weet ik niet, want ik ben inmiddels al weer ruim een half jaar uit deze materie. Wat ik wel weet is dat er een flink aantal tarieven per 1 januari veranderd zijn, door fusies/overnames in netbeheerders land. Dat geldt in ieder geval ENBU en ONS, maar ook tussen sommmige Essent en Nuon netbeheerders werden nog prijzen gelijk getrokken.

Verder kan de prijs na 1 juli nog veranderd zijn, omdat dan waarschijnlijk bij Greenchoice de prijs van de 'regio leverancier' nog niet bekend was, omdat die het gek genoeg kunnen maken om pas na de datum waarop het tarief veranderd die daadwerkelijk te publiceren. Dat is het risico dat een vaste korting t.o.v. van de voormalig monopolist als risico met zich mee brengt. (De DTe zou wat mij betreft best eens mogen gaan forceren dat leveringsprijzen niet alleen in principe, maar daadwerkelijk van te voren bekend zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Ik las eerder in dit topic ergens dat het vacuumbuissysteem nog redelijk in de kinderschoenen stond en dat het er nog redelijk houtje-touwtje uit zag. Zo komt het ook op mij over. Desalniettemin geeft het wel een beter rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Ik denk dat dat alleen het geval is in Nederland. Als je in het buitenland kijkt (niet alleen zuid europa, maar ook in Azie) hoeveel vacuumbuizen je daar op de huizen ziet, dan kun je je afvragen in hoeverre het nog in de kinderschoenen staat. In NL zie je bijna alleen vlakke plaat collectoren.
Onbekend maakt onbemind?

Maar het is idd wel interessant om eens te weten waar dit verschuil door is ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Ook in zuidelijk Afrika zie je alleen maar de vacuumbuizen, vlakke plaat collectoren heb ik sinds ik uit NL ben niet meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Zouden vacuumbuizen te koppelen zijn aan een Atag Q-Solar 25sc200 (of een soortgelijk systeem) om die boiler op te warmen ? Of loop je dan vast voor wat betreft de regeling ? Want ik ben nog steeds wel érg! gecharmeerd van de combi met de CV en daar zijn nu wel mijn pijlen op gericht.

edit: ik zie op de site van solar2all dat de boiler wel een 2de warmtewisselaar heeft....Zou je daar bijvoorbeeld gewoon een Remeha Avanta CW4 aan kunnen koppelen zodat deze je cv-water voorverwarmt ?

[ Voor 26% gewijzigd door Niwla op 18-08-2008 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Als de Atag een NZ label heeft moet hij toch alles na kunnen verwarmen :?

Afbeeldingslocatie: http://www.viessmann.nl/nl/products/gas-brennwertkessel/Vitodens_200-W.ProductDescription.92611.imagelistitem.50786.ImagesrcML.ImageProc.jpg

En wat ik begrepen heb moet dat stukje regeltechniek na je boiler zitten, niet in.
Want naast het opwarmen tot 60-65 graden mocht je boilerwater niet warm genoeg zijn moet het ook het water afkoelen mbv koud water tot die temp als je boilerwater bijna kookt.

Overigens zou ik persoonlijk niet een combi uit elkaar halen en gewoon de collector plaatsen die Atag levert. Heatpipes mogen dan iets beter zijn, of ze zoveel beter zijn dat het de moeite loont om te gaan experimenteren :?

[ Voor 18% gewijzigd door hjs op 18-08-2008 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Niwla schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 08:10:
Ik las eerder in dit topic ergens dat het vacuumbuissysteem nog redelijk in de kinderschoenen stond en dat het er nog redelijk houtje-touwtje uit zag. Zo komt het ook op mij over. Desalniettemin geeft het wel een beter rendement.
Dat schreef ik op m'n blog over zonneboilers. Ik heb er ook expres "LIJKT" bij gezegd want inderdaad buiten Nederland zijn de vacuumbuizen ontzettend populair. Ook zie je ontzettend veel buizen in Noorwegen / Zweden e.d. Daar werken deze buizen ook prima.

Het ziet er gewoonweg anders uit. Bij de installaties van bijv Remeha zit alles geintegreerd in 1 pakket en dat ziet er netjes uit. Bij een vacuumbuis collector heb je vaak een losse ( modulair ) boiler en alle buizen zijn zichtbaar inclusief alle kleppen. Dat ziet er gewoon minder netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

flitspaal.nl schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 09:35:
[...]
Bij een vacuumbuis collector heb je vaak een losse ( modulair ) boiler en alle buizen zijn zichtbaar inclusief alle kleppen. Dat ziet er gewoon minder netjes uit.
Is dat niet een voordeel bij onderhoud, je kan overal makkelijker bij :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hjs schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 09:50:
[...]

Is dat niet een voordeel bij onderhoud, je kan overal makkelijker bij :?
Misschien is dat juist de crux. Als je zelf niets kan doen, moet je steeds een installateur laten komen. Die kunnen daar dan weer mooi aan verdienen.

Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat mensen een dergelijk systeem niet kopen vanwege de looks. Als je toch al een zonneboiler neemt, maak je je meer zorgen om juiste plaatsing dan dat je ergens een kraantje ziet zitten. Er zijn echter wel talloze voorbeelden denkbaar waarbij het geldelijk gewin van een bedrijfstak het wint van de efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:46
@Niwia
Ik heb hier een Atag prijslijst van 01/2008
http://rapidshare.de/files/40262927/Atag.pdf.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

* dankt alex75 :*)

Edit: Damn, € 3906,- euro (volgens prijslijst) of toch € 1595,- 8)7 |:(

[ Voor 85% gewijzigd door Niwla op 18-08-2008 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Daar komt de collector nog bij. Dus idd, de eerder genoemde 5000 euro + 2000 installatie kosten...
Hmmm.
Iemand enig idee wat de kosten van de Daalderop set zijn (dat is de enige combi (CV + warmwater) set die ik nog heb kunnen vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
En we hebben natuurlijk de Remeha nog: http://www.bengshop.nl/it...hop=4&lang=nl&menu=423950

[ Voor 23% gewijzigd door IJsbeer op 18-08-2008 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 54122 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 10:00:
[...]

Misschien is dat juist de crux. Als je zelf niets kan doen, moet je steeds een installateur laten komen. Die kunnen daar dan weer mooi aan verdienen.

Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat mensen een dergelijk systeem niet kopen vanwege de looks. Als je toch al een zonneboiler neemt, maak je je meer zorgen om juiste plaatsing dan dat je ergens een kraantje ziet zitten. Er zijn echter wel talloze voorbeelden denkbaar waarbij het geldelijk gewin van een bedrijfstak het wint van de efficiëntie.
Dat hebben bedrijven als Remeha e.d. dus goed door. Hun systeem ziet er uitermate professioneel uit.Bij mij werkt dat argument dus gevoelsmatig ook. En ik ken er meer waar dat voor geldt
Ik heb inmiddels een paar vacuumbuis installaties gezien en het ziet er op de 1 of andere manier zo hobbyistisch uit.

Mijn systeem wordt zowiezo een vacuumbuis systeem, die stap hebben we inmiddels dus wel gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 14:02:

Mijn systeem wordt zowiezo een vacuumbuis systeem, die stap hebben we inmiddels dus wel gezet.
Maar dan kom je toch automatisch uit op alleen verwarming van je tapwater en niet van je CV?
Tenminste als ik zo kijk naar Solar2All, dat heeft dan alleen een boiler en dus nog geen CV, en een losse CV kan 'extern' water toch alleen voor tapwater gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

IJsbeer schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 14:06:
[...]

Maar dan kom je toch automatisch uit op alleen verwarming van je tapwater en niet van je CV?
Tenminste als ik zo kijk naar Solar2All, dat heeft dan alleen een boiler en dus nog geen CV, en een losse CV kan 'extern' water toch alleen voor tapwater gebruiken?
Het systeem van Solar2all is er wel voor geschikt ( daarvoor gebruik je een extra warmte wisselaar ). Dus het systeem kan het wel. Er zijn zelfs boilers met 3 of meer warmtewisselaars. Bijvoorbeeld ook voor het verwarmen van een zwembad.

Ik gebruik het inderdaad voorlopig nog niet. Ik ga de zonneboiler alleen voor mijn warmwater voorziening in huis gebruiken. ik heb net beneden in de woonkamer nieuwe radiatoren opgehangen en voorlopig hoef ik nog geen LTV afgifte in huis zoals bijvoorbeeld vloerverwarming.

Ik heb inmiddels van Solar2all begrepen dat voor puur warm sanitair water 1 warmtewisselaar voldoende is. ( zo gebruikt hij zijn eigen systeem ook ). Die 1e wisselaar is puur voor het verwarmen dmv de collector.

Ik neem overigens wel een systeem met 2 warmtewisselaars ( kost 70 euro meer ). Mocht ik dan ooit wel overstappen naar vloerverwarming dan heb ik die mogelijkheid alvast.

Daarmee dus ook mijn twijfel beantwoord qua grootte. 250 liter + 40 buizen it is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

En waarom 250 liter, jullie zijn toch maar met zijn 3-en ?

al gevonden
Bij een boilervat van 250 liter kunnen we voldoende water aftappen zonder dat de CV hoeft bij te springen.

[ Voor 54% gewijzigd door hjs op 18-08-2008 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

@Flitspaal: Waarom zou je niet meteen die 2de warmtewisselaar gebruiken voor het voorverwarmen van je CV ? Iedere graad dat de retourleiding warmer is, is toch mooi meegenomen ?

Ik heb vandaag iemand langs gehad van Awizon. Erg prettig gesprek. Ook wist hij me veel te vertellen over de beide subsidieregelingen. Had verteld dat ik ook een remeha-installateur langs heb gehad en hij was zo eerlijk om te onderstrepen dat het voorgestelde systeem een prima systeem zou zijn voor mij ;)
Ook zei hij nog even: Als je die Atag Q-solar kan krijgen voor die prijs dan zou ik daar voor gaan :) :+

Hoe meer info ik krijg krijg via de verschillende kanalen hoe meer het me over de schoenen loopt. :? Vaak is dat hét moment om een keus te maken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Niwla schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 20:53:
@Flitspaal: Waarom zou je niet meteen die 2de warmtewisselaar gebruiken voor het voorverwarmen van je CV ? Iedere graad dat de retourleiding warmer is, is toch mooi meegenomen ?
...
Je gaat er dan wel voor het gemak vanuit dat zijn retourtemperatuur lager is dan de boilertemperatuur, iets wat je nooit zeker weet. Wanneer de retourtemperatuur lager is, sta je de boiler op te warmen en dat lijkt met nou ook niet de bedoeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

<<250 of 300 liter klinkt dan zo ontstellend veel.>>

maar dat is het niet, met het rotweer van nu is mijn boilervat nu 44c,
nadat er 2 personen 3 dagen lang van hebben gedouched, en nu is het wel op.
bij 100 liter was dit al veel eerder geweest, mede ook omdat het water mixed in de boiler,
leidingwater is 6-8 graden, en de impact van 25 liter leidingwater in een vat van 200 liter is kleiner.
het is echt zo weg, alle kleine beetjes tellen op.
200 flessen cola lijkt veel,
maar dit is de foto van een 25sc200 (liter) http://van.wijk.net/pvt/was.jpg
houd je watermeter maar eens in de gaten, ik denk dat 30% van het totaal warm water is.

de vlam moet er eigenlijk weer onder, erwin kroll help me out here.
precies vorig jaar ook op dit moment : http://van.wijk.net/pvt/gas.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-08-2008 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Niwla schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 08:10:
Mwagh...

... valt wel mee hoor. China (by far worlds biggest, regering wil in 2015 reeds 2,3 miljard m2 aan zonthermische systemen geïnstalleerd hebben, 20x zoveel als nu al geplaatst... :*) ) produceert tientallen miljoenen evacuated tubes voor zonthermische systemen (vlakke plaat collectoren zijn daar een compleet ondergeschikt marktsegment). Diverse firma's produceren hoogkwalitatief spul. De grootste, Linuo, produceert alleen al 28 MILJOEN tubes/jaar. :o Worden vrijwel allemaal op de eigen markt afgezet...

En in Duitsland hebben zeer professionele tube systemen ook al zo'n 10% van de markt.

Dus: wie de volwassen schoen past, trekke hem aan...

Ik heb hier een uitgebreid artikel liggen slingeren over de Chinese markt, gepubliceerd in issue 3/2007 van Sun, Wind & Energy. 14 pagina's, slechts... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Niwla schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 20:53:
Probleem in de winter is dat je zonneboiler niet warm genoeg is om een bijdrage te kunnen leveren aan de CV. Elke graad is inderdaad mooi meegenomen. Maar als de retourleiding van mijn CV 50 graden? is. En de boiler is 45.. Dan koel ik mijn retourleiding ipv dat ik hem opwarm.

Daarom wordt juist geadviseerd om met laagwaardige warmte je huis te verwarmen wanneer je een zonneboiler neemt ( dus muurverwarming / vloerverwarming ). Dan hoeft de boiler bij lange na niet zo heet te zijn om verwarming rendabel te maken.

Ik heb thuis net aardig geinvesteerd in nieuwe radiatoren en ik vind het kapitaalvernietiging om nu vloerverwarming te gaan installeren. Plus dat ik mijn hele woonkamer moet gaan verbouwen. En ik heb de afgelopen jaren genoeg verbouwd in huis. Daar ben ik wel even klaar mee :-)

Ik zou het geld wat ik nodig zou hebben voor LTV in mijn huis dan liever gebruiken om mijn dak te voorzien van een paar mooie zonnepanelen :-)
zonnigtype schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 00:51:
[...]

Mwagh...

... valt wel mee hoor. China (by far worlds biggest, regering wil in 2015 reeds 2,3 miljard m2 aan zonthermische systemen geïnstalleerd hebben, 20x zoveel als nu al geplaatst... :*) ) produceert tientallen miljoenen evacuated tubes voor zonthermische systemen (vlakke plaat collectoren zijn daar een compleet ondergeschikt marktsegment). Diverse firma's produceren hoogkwalitatief spul. De grootste, Linuo, produceert alleen al 28 MILJOEN tubes/jaar. :o Worden vrijwel allemaal op de eigen markt afgezet...

En in Duitsland hebben zeer professionele tube systemen ook al zo'n 10% van de markt.
Klopt, Viessmann levert ook vacuumbuis collectoren. Jammer genoeg zijn die nog steeds op vakantie, ik ben ook uitermate benieuwd naar hun systeem en de kosten hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 20:58
Niwla schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 10:14:
Edit: Damn, € 3906,- euro (volgens prijslijst) of toch € 1595,- 8)7 |:(
Begrijp ik nou goed dat de Q-Solar Q25SC200 ketel een adviesprijs heeft van € 3906,- euro en vervolgens voor € 1595,- bij bengshop op de site staat? :P

Ik sta namelijk op het punt om een Bosch CW4 combi ketel te laten installeren, waarvoor € 1300,- incl. BTW, excl. installatie gerekend wordt. Dan begin ik toch wel weer erg te twijfelen over die Atag ketel. Iemand enig idee of je de boiler en collector later kan toevoegen aan zo'n Q-Solar systeem? Dan kan ik nu alvast de ketel laten installeren binnen m'n budget en dan sparen voor de boiler en collector.

Edit: Heb ik trouwens uberhaupt wel een aparte boiler nodig? De Atag prijslijst doet me geloven van wel, maar als ik de specificaties van de Q25 bekijk dan zou ik zeggen dat de boiler ingebouwd is. Kortom: verwarring alom. :P Heb ik genoeg aan ketel + collector? Dan zijn de prijzen van bengshop wel enorm aantrekkelijk. Nog geen € 300,- euro voor de 4,23 m2 collector. :*)

[ Voor 16% gewijzigd door mvdklip op 19-08-2008 08:41 ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

@mvdklip: De Q-solar heeft inderdaad een (in dit geval) 200 liter boiler ingebouwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

mvdklip schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 08:32:
Dan zijn de prijzen van bengshop wel enorm aantrekkelijk. Nog geen € 300,- euro voor de 4,23 m2 collector. :*)
Wat jij hiermee bedoelt is waarschijnlijk alleen het frame voor platte daken ? (dus excl collector) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:46
Als ik nu het verhaal van eric-pvt lees, dan zijn de mogelijkheden om een cv te voeden met zonneboiler warmte zéér beperkt. Het is meer willen dan kunnen plus, àls het al lukt moet ik waarschijnlijk een koude douche nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zomaar een vraagje die in mijn frontale kwab omhoog komt... hoeveel van de would-be zonneboiler-bezitters heeft een auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 00:40:
maar dat is het niet, met het rotweer van nu is mijn boilervat nu 44c,
Eric, gister werd mij verteld dat de atag de boiler ALTIJD (24/7) op minimaal 60-65º houdt, ookal is er geen warmtevraag. Dit lijkt me echter sterk. Wat weet jij hier van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

CanonG1 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:06:
Zomaar een vraagje die in mijn frontale kwab omhoog komt... hoeveel van de would-be zonneboiler-bezitters heeft een auto?
Je kan beter vragen hoeveel niet denk ik....en ik, tja...ik ben schuldig -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

*MELD*

ons huishouden telt twee auto's. Ik rijd zelf in een kleine middenklasser ( Seat Leon 1.9TDI ). Ongeveer 40.000km/j voor mijn werk ( detachering / freelancer ).

Mijn vriendin rijdt in een kleine auto Kia Picanto ( 1.0 ). Voornamelijk voor familiebezoek en kleine tripjes ( circa 8000 km/j )

Hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand enig idee of je de boiler en collector later kan toevoegen aan zo'n Q-Solar systeem?
ja dat kan, en is zelfs een optie als je wel de collector hebt,(zondeel uit)
je kan hem als gasboiler gebruiken, (de boiler is wel geintegreerd dus al aanwezig he)
maar je kan hem ook als volledig zon autonoom gebruiken.
factory default is balanced.
het apparaat heeft een control tower met tip toetsen, net zoals elke atag gasketel,
waarin je warmwater comfort buffer aan en uit kan zetten,
zo werkt de qsolar ook, als je warmwater <tip>toets warmwater comfort uitzet is ie zon autonoom.
je kunt werkelijk alles instellen aan een qsolar,
en mijne staat al sinds 12 april op zon autonoom.
in de winter heb ik in de control tower ingesteld dat het gas pas na 45 minuten bijspringt in de ltv, niet dat ik ltv heb, maar ik heb het verwarmingsdeel op 45c ingeregeld, warmer worden de radiatoren niet, maar ik heb gewoon zwaardere convector radiatoren genomen, en 2 stuks meer.
daarna nog wat isoleren, en je bespaart > 1000m3
dus of de combi helpt in de winter ? ja, bigtime,
maar dan moet je nog wat dingen doen die je zowieso gaat doen bij een hoge gasprijs,
en besparen ging altijd al sneller dan opwekken.....

ik heb ook de admin code van de control tower, dus ik kan instellen wat ik wil.
verder is de qsolar een hot top boiler, en daarom zit de verwarming in het midden,
en juist eventueel ook het douchewater verwarmen met de verwarming maakt de qsolar efficient,
het is een onderdeel van de verwarming.

als ik de verwarming swinters een uur aanzet, is de hottop boiler in het midden dus ook 45c.
en dan kan je dus heerlijk douchen, zonder dat de verwarming afslaat, zoals bij alle hr ketels,
dat is een cw6 waarde.
de hot top bevat ongeveer 30 liter water.
verder zijn alle 3weg kleppen instelbaar in tijd en functie en de delta-t ook.
hier een foto van de control tower :
http://van.wijk.net/pvt/ctower.jpg
knop rechtsboven : zondeel volledig uit, qsolar word een gewone hot top gasboiler.
blauwe tiptoets links boven : gas comfort verwarming, uit in de zomer = geen gas
blauwe tiptoets midden : warmwater comfort boilervat op gas (uit in de zomer = zon autonoom en meteen geen sluipverbruik van de hr ketel meer)
blauwe tiptoets onder : no frost functie voor plaatsing in een schuur.

de tip toetsen zetten dus de gasfunctie uit.
zomers zet ik alles uit. (geen gas behoefte, deze staat al sinds 12 april uit)
als je swinters de verwarming uitzet, heb je dus zon autonome verwarming.
dat lukt niet, maar van 1 feb tot 1 april wel, en van 1 sept tot eind okt ook.
de hr ketel is het meest rendabel als deze later start, en lang doordraait, en het radiator water al 30c is, en dat lukt aardig, dan pruttelt de hr nog een half uurtje door, en verbruikt erg weinig gas en is het huis heerlijk warm. dit werkt alleen in een goed geisoleerd huis.
Eric, gister werd mij verteld dat de atag de boiler ALTIJD (24/7) op minimaal 60-65º houdt, ookal is er geen warmtevraag. Dit lijkt me echter sterk. Wat weet jij hier van ?
dat is zo ja, en is de factory default,
je kan dat ook uitzetten, want als de zon schijnt, ook swinters, met een forse collector,
dan duurt het een uur of 2 en is ie alweer op temperatuur.
dat hoeft niet onmiddelijk en continu, want de gasketel kun je zo instellen dat ie pas helpt,
als de temperatuur onder de 40c komt.
mijn instalateur adviseerde me in ieder geval dat als ie start wel door te laten fikken tot 68c, tegen legionella, en dat heb ik ingesteld, er zit een heel boekwerk bij.
de qsolar is dus eigenlijk een tweaker ketel, en als je hem aansluit op was en afwas, dus ook een stroombespaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Dank je wel voor je (wederom) erg duidelijke toelichting :)

Ik krijg bijna de neiging zelf het materiaal maar in te kopen (via "die" site) en het installeren over te laten aan een installateur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben benieuwd naar de achtergrond van de vraag? Kan ik hem invullen met de vraag in hoeveel tijd de auto zich terugverdiend heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

we hebben in nederland de neiging onze sociale status te verbinden aan de auto die je rijd,
en alles moet hiervoor wijken. (" zo zo... de buurman gaat goed. ... ..")
elke gezonde financiele calculatie geld niet voor de auto.
(vermoed ik dat de opmerking inhoud)
zo hebben wij hier de c2 vts (1 op 9) en de dikke lease bak (bijtelling) weggedaan,
en van het verschil op jaarbasis kan je wel 3Kwp en 2 zonneboilers kopen.
ik zie het beeld wel veranderen, zoals roken ook niet meer stoer is, maar dom .. (ik rook zelf ook nog, erg dom dus) roken kost op jaarbasis namelijk ook 2Kwp pv.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-08-2008 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:01:
we hebben in nederland de neiging onze sociale status te verbinden aan de auto die je rijd,
Dat is absoluut waar. Een lening voor een auto is geen probleem, maar een lening voor een zonneboiler is not-done (sowieso is lenen, anders dan een hypotheek, not-done maar dat is een ander verhaal).

helaas is het openbaar vervoer in Nederland niet van dien aard dat je er altijd op kan vertrouwen. Daarom hebben we wel een auto, maar dat is een Daihatsu Cuore, dus wel erg bescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Wel wannabee zonneboiler-bezitter, gezin met 3 kinderen, geen auto :P Behoorlijk groen dus al wat dat betreft ;) (behalve dat het op de wereld zetten van meer mensen niet echt milieu bewust is volgens mij >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Wij zijn heel duurzaam bezig met een VW bus uit 1973 ;)

en zelf ga ik altijd met de trein naar het werk, maar heb dan ook de mazzel dat mijn huis en het werk redelijk in de buurt van een station liggen (in Hoorn 10 minuten fietsen, in Amsterdam 10 minuten wandelen)

[ Voor 65% gewijzigd door hjs op 19-08-2008 12:15 . Reden: woon-werk verkeer erbij. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:01:
zo hebben wij hier de c2 vts (1 op 9) en de dikke lease bak (bijtelling) weggedaan,
en van het verschil op jaarbasis kan je wel 3Kwp en 2 zonneboilers kopen.
ik zie het beeld wel veranderen, zoals roken ook niet meer stoer is, maar dom .. (ik rook zelf ook nog, erg dom dus) roken kost op jaarbasis namelijk ook 2Kwp pv.
Eens.

Een auto is voor mij een vervoermiddel, niet meer niet minder. Het zal mij een zorg zijn dat de buurman in een grotere / duurdere / nieuwere auto rijdt. Zolang dat kreng van mij het maar doet vind ik het prima.

Ik heb om die reden dus ook mijn lease auto weggedaan en heb gekozen voor een kilometervergoeding. Dat scheelt me op jaarbasis al snel 2000-3000 euro. Daarnaast rijd ik een auto die ik mooi vind. ( Seat Leon model 1, uit november 2001 ) . Hij rijdt op diesel maar ik haal gemiddeld 1:19.5, wat ik niet slecht vind.

Ik heb een poosje met het OV gereisd van huis naar het werk. ( Lelystad, Amsterdam sloterdijk ). Het nadeel is voor mij dat ik aanzienlijk langer onderweg ben met de trein dan met de auto. Daar moet ik bij zeggen dat ik 's ochtends ERG vroeg vertrek ( 5:50 ).

In de vakantie was het heerlijk met de auto, absoluut geen file. De files gaan nu weer oplopen dus de kans bestaat dat ik binnenkort de trein toch weer in duik. Overigens dan wel 1e klas. Dat zit vele malen relaxter dan 2e klas. ( veevervoer ).

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 19-08-2008 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik vroeg het me gewoon af. Er lopen verwoede discussies over de opbrengst van zonnestroominstallaties en zonneboilers, en de kWh's en de MJ's vliegen over tafel. Uit de reakties blijkt dat de meeste mensen in deze discussie - zoals ik verwachtte - een auto voor de deur hebben staan. Ze zullen er naar alle waarschijnlijkheid ook mee rijden.

Een liter benzine heeft een energie-inhoud van ± 35MJ ofwel net geen 10 kWh. Als de gemiddelde auto-bezittende Nederlander 10000 km per jaar rijdt in een auto die (stel) 1:13 rijdt gaat er dus 27GJ ofwel 7,5MWh doorheen.

Ik kijk naar de besparingen die mensen met zonnestroompanelen - zoals ik - en zonneboilers behalen en leg dat naast een dergelijk energieverbruik en vraag me af of mensen dingen nog wel in verhouding zien... Met het wegdoen van de heilige koe, of zelfs al structureel en substantieel minder rijden, kan een veel grotere besparing gehaald worden dan met 'sexy' zonnestroompanelen en zonneboilers.

Ik vind dat bijzonder.

(Zelf ben ik niet heilig, ik heb dan wel geen auto, maar ik als een trein+trein+trein+bus+belbus reis van 3,5uur tegemoet zie die met de auto 1:15 duurt kies ik ook voor de auto. Maar ik leg jaarlijks wel veel meer km per trein af dan met de auto.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

@CanonG1: Helemaal gelijk. Maar een auto is vaak een noodzakelijk goed (omwille van woon-werkverkeer wat via openbaar vervoer nagenoeg onmogelijk is of andere redenen). Zonnepanelen/zonneboiler niet, maar toch willen mensen daar (ook) in investeren. Natuurlijk lijkt het water naar de zee dragen, maar je moet ergens beginnen toch ?

Als we allemaal zonnepanelen links zouden laten liggen omdat het "ongeveer 3 jaar energie kost" dan komen we ook nergens.

Wel kijk ik (sinds ik met zonnepanelen/boiler bezig ben) veel kritischer naar mezelf en mijn huishouden. Spaarlampen, stekkerdozen met schakelaars achter tv en pc, vriezer geregeld ontdooien, buitelamp vervangen door solar-variant en allemaal van dat soort dingen. Ook laat ik de auto nu doordeweeks staan en fiets ik naar mijn werk (ca. 8km). Ook doen we nu eens per week boodschappen (met de auto) ipv meerdere malen (met de auto).
Edit: De komst van kinderen veranderd vaak ook de frequentie waarmee je de auto pakt

Ik denk dat er zonder dat er maar 1 cent uitgegeven is aan panelen e.d. al het nodige bespaard is. Dat maakt het een soort van een "way of life". ;) Druk dat maar eens uit in MJKwphsecQ 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Niwla op 19-08-2008 12:59 . Reden: opmerking kids toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CanonG1 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 12:31:

Ik kijk naar de besparingen die mensen met zonnestroompanelen - zoals ik - en zonneboilers behalen en leg dat naast een dergelijk energieverbruik en vraag me af of mensen dingen nog wel in verhouding zien...
Ik denk dat de verhoudingen in Nederland al heel lang zoek zijn. We vinden dingen vaak te duur terwijl ze dat helemaal niet zijn. We hebben het geld er niet voor over of zijn zo gewend aan het gewoon maar betalen dat we niet meer kritisch zijn..
Ik hoor mijn ouders al een hele tijd klagen over de hoge energierekening. Nu was ik daar om de planten water te geven tijdens de vakantie van 6 weken. Ik zocht de gieter in de kast onder het aanrecht. Daar stond geen gieter, maar wel een close-in boiler in bedrijf. Door naar de meterkast. Ook daar geen gieter, maar wel het modem ingeprikt.
Ik ga ze daar dan wel weer op aanspreken, maar ja het zijn maar 2 tientjes per maand die je ermee kan besparen hè. Op die manier kom je er natuurlijk nooit.

Ik geloof wel dat zonnepanelen niet alleen voor de besparing zorgen. Het helpt mee en zal een aanzet vormen tot besparen. Als je eenmaal panelen hebt liggen, wil je de meter terug zien draaien. Als je ongewijzigd blijft consumeren zal dat maar zelden gebeuren, dus ga je je energieverbruik aanpassen zodat de meter wel vaker terugdraait. Die besparing is dan wel een gevolg van de panelen, maar wordt niet door de panelen bereikt. De besparing zou dus bereikt kunnen worden zonder panelen.

Edit: bovenstaande verhaal bevestigd dus mijn idee. Alleen al het bezig zijn met duurzame energie zorgt voor een lager energieverbruik.
Zou het moeilijk zijn om een digitale meter meteen te laten zien wat het verbruik kost? Dus dat je in plaats van 2200 kwh ziet staan dat het je €100,- euro kost.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 54122 op 19-08-2008 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Anoniem: 54122 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 13:00:
Zou het moeilijk zijn om een digitale meter meteen te laten zien wat het verbruik kost? Dus dat je in plaats van 2200 kwh ziet staan dat het je €100,- euro kost.
Dat is waar ze met de slimme meter heen willen; een directe terugkoppeling van je energieverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niwla schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 13:29:
[...]

Dat is waar ze met de slimme meter heen willen; een directe terugkoppeling van je energieverbruik
Maar mensen hebben niet zo veel met het verbruik. Wat is nu 10 watt verbruik voor een spaarlamp die nutteloos naast de voordeur hangt te branden? Pas als je zegt dat het € 20 per jaar kost gaat men nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Anoniem: 54122 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 13:38:
[...]

Maar mensen hebben niet zo veel met het verbruik. Wat is nu 10 watt verbruik voor een spaarlamp die nutteloos naast de voordeur hangt te branden? Pas als je zegt dat het € 20 per jaar kost gaat men nadenken.
Ja, maar gekoppend aan de directe terugkoppeling is de directe facturering, dus iedere maand wordt je daadwerkelijke verbruik afgerekend. Dan heb je het wel over keiharde euro's 8)

Nu ik nog eens over je antwoord nadenk: Ja, als je bij aanschaf van producten het verbruik in euros uitdrukt wordt men misschien meer kieskeurig ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Niwla op 19-08-2008 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niwla schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 13:53:
[...]

Ja, maar gekoppend aan de directe terugkoppeling is de directe facturering, dus iedere maand wordt je daadwerkelijke verbruik afgerekend. Dan heb je het wel over keiharde euro's 8)
Ja, als dat zou kunnen. Ik wil best iedere maand even mijn meterstanden online invoeren >:)
Nu ik nog eens over je antwoord nadenk: Ja, als je bij aanschaf van producten het verbruik in euros uitdrukt wordt men misschien meer kieskeurig ;)
Ik zag dat laatst wel bij een aantal wasdrogers in een etalage. Op het label stond hoeveel euro een droogbeurt kost. Dat is wel nuttige informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 54122 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 13:38:
[...]

Klopt.

Ik had hetzelfde, uiteindelijk zag ik pas hoeveel kWh er doorheen gejaagd werd per apparaat toen ik alles ging meten. Dan pas schrik je wat alles kost en verbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
Anoniem: 54122 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 13:57:
[...]

Ik zag dat laatst wel bij een aantal wasdrogers in een etalage. Op het label stond hoeveel euro een droogbeurt kost. Dat is wel nuttige informatie.
Per wasbeurt zet nog niet echt zoden aan de dijk, aangezien het verschil tussen zuinig en minder zuinig dan centen verschilt.
Dat moet je per jaar weergeven, waarbij er voor een bepaald aantal gezinsleden dan een bedrag genoemd wordt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.