Duurzame Energie deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 72.205 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-08 13:53
Even in 't verlengde van duurzame energie/duurzaamheid etc.:
ik zie dat in mijn woonplaats (gemeente) bar weinig gedaan wordt vanuit de gemeenteraad.
De gemeente bestaat voornamelijk uit forensen die in de regio hun werk verrichten, en uit mensen die werkzaam zijn in oa. de geestelijke gezondheidszorg.
Ergo: genoeg maatregelen om vanuit een gemeente een initiatief te ondersteunen...

Helaas, ten tijde van aanschaf van zonnepanelen was men niet warm te krijgen etc.

Ik overweeg om eens in een inspreek-uur van de gemeenteraad hier eens een (groen) balletje op te werpen.
Met bv. praktische zaken (helaas komt de gemeente niet verder dan alleen maar boompjes planten):
-bufferen van regenwater middels ondersteunen van regenton in elk huishouden;
-zonne-energie promoten (zonneboiler/panelen), evenals aardwarmte;

Als bv iedereen (30 woningen) in de straat een regenton heeft staan (bij mijn straat dan) van 200 liter inhoud, dan kan bij een regenbui al snel 6m3 (6.000liter) gebufferd worden, welke niet via de RWA verwerkt hoeft te worden (en later (gedoseerd) middels besproeien richting grondwater gaat).
Zo zijn er nog meer dingen eenvoudig te doen...

Mijn vraag: heeft iemand ervaring met dergelijke initiatieven om de gemeenteraad actief in te schakelen?
Lokale partijen reageren niet eens op signalen.... dus laat de brandstof (electriciteit, gas etc) maar nog lekker sky-high gaan :P

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:17
NielsTn schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 11:08:
Mijn vraag: heeft iemand ervaring met dergelijke initiatieven om de gemeenteraad actief in te schakelen?
Ik ben enigszins bestrokken bij een lokale organisatie hier in mijn woonplaats "Schone Energie Hilversum". Zij zijn nog in een opstartfase, maar ze zijn bezig om de lokale politiek te benaderen. Ik heb me niet helemaal aan deze club verbonden want ze zijn compleet gefocust op 'het klimaat' terwijl Peak Oil onderbelicht blijft, maar we onderhouden goede contacten. Onze doelen zijn ten slotte hetzelfde: energiebesparing en veel meer inzet van duurzame energie-opwekking.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-08 23:27

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vraagje aan de zonneboiler bezitters hier in het topic.

Ik zit op dit in mijn maag wat de juiste verhouding is tussen collector oppervlak vs boilerinhoud. Deze vraag kan geen enkele installateur tot op heden beantwoorden.

Een kleine collector samen met een grote boilerinhoud zorgt ervoor dat het water er te lang over doet om op temperatuur te komen. Ergo : De CV ketel moet onnodig blijven bijverwarmen.

Anderom

Een grote collector met een te klein boilervat. Dit zorgt ervoor dat het water razendsnel op temperatuur is in de boiler maar dat het warme water ook weer snel op is. En dat de CV ketel ook weer moet bijspringen.

Ergens tussen die twee uitersten zit een optimum en daar ben ik naar op zoek.

Ik heb een excelsheet gemaakt hoeveel heet water ( 90 graden boilertemp ) wij verbruiken per dag. Ik kom dan op gemiddeld 90 liter per dag.

Ik ben uitgegaan van :

- 35 liter voor een douche ( = ca 100 liter water @ 40 graden = 10 min douchen )
- 70 liter voor een bad ( = ca 200 liter water @ 40 graden )
- 18 liter voor een wasbeurt ( @ 30 graden levert ong 50 liter )
- 8 voor een vaatwas beurt ( @ 60 graden levert ong 15 liter )

Met een boilervat van 250 liter zou ik ongeveer 3 dagen kunnen overbruggen bij slecht weer.

Op dit moment heb ik ( een lichte ) voorkeur voor vacuumbuizen als collector. http://www.sunsystems.nl of http://www.solar2all.com. Op de laatste site staat een leuke berekening online

Wanneer ik mijn situatie invul ( 260 graden, 45 graden, augustus, 250l boiler, 40 buizen ) dan kom ik op een temperatuurstijging van 37 graden per dag. Is dat voor een gemiddelde augustusdag voldoende? Of moet ik toch overwegen om nog meer vacuumbuizen te nemen om de slechtere ligging te compenseren?
Als bv iedereen (30 woningen) in de straat een regenton heeft staan (bij mijn straat dan) van 200 liter inhoud, dan kan bij een regenbui al snel 6m3 (6.000liter) gebufferd worden, welke niet via de RWA verwerkt hoeft te worden (en later (gedoseerd) middels besproeien richting grondwater gaat).
Zo zijn er nog meer dingen eenvoudig te doen...
Dat is inderdaad geen slecht idee, alleen is dan denk ik nog beter om dit water te gebruiken voor het toilet doorspoelen, dan verbruik je het water eerder dan voor het besproeien van de tuin.

Ik heb een 200 liter regenton staan en die krijg ik nauwelijks leeg wanneer ik de tuin besproei.

[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 08-08-2008 15:06 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmartino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-06 14:34
Als je een optimaal rendement wilt (voor een zo hoog mogelijke opbrenst), dat is het raadzaam om een niet te grote boiler te nemen. Deze boiler moet in verhouding staan met de collector. Een heat-pipe collector kan je eigenlijk niet groot genoeg hebben.
Ik heb een 4 m2 heat-pipe collector met een 80 liter boiler. In de zomer staat hij iedere zonnige dag op 83 graden (het maximum), in de winter op een zonnige dag op 40-60.

De berekening die je maakt is niet juist. Het water van elke zonneboiler moet minimaal naverwarmd worden tot een temperatuur van 60 graden. Dit i.v.m. legionella. Gevolg is dat meestal een CV aan zal slaan als de temperatuur van de bioler onder de 60 graden zakt. Aangezien van elke liter water dat je er uit haalt, er een 'koude' liter terug komt, zal dit redelijk snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dmartino schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 16:16:
Als je een optimaal rendement wilt (voor een zo hoog mogelijke opbrenst), dat is het raadzaam om een niet te grote boiler te nemen. Deze boiler moet in verhouding staan met de collector. Een heat-pipe collector kan je eigenlijk niet groot genoeg hebben.
Ik heb een 4 m2 heat-pipe collector met een 80 liter boiler. In de zomer staat hij iedere zonnige dag op 83 graden (het maximum), in de winter op een zonnige dag op 40-60.

De berekening die je maakt is niet juist. Het water van elke zonneboiler moet minimaal naverwarmd worden tot een temperatuur van 60 graden. Dit i.v.m. legionella. Gevolg is dat meestal een CV aan zal slaan als de temperatuur van de bioler onder de 60 graden zakt. Aangezien van elke liter water dat je er uit haalt, er een 'koude' liter terug komt, zal dit redelijk snel gebeuren.
Voor zover ik weet verwarmd de CV alleen na als de temperatuur beneden de 65 graden komt. Legionella vormt niet aangezien de inhoud van de boiler nooit in het normale water circuit terechtkomt. De warmte wordt overgedragen in een warmte wisselaar.

80 liter water lijkt mij aan de extreem kleine kant. De Remeha Zenta boiler ( een vlakkeplaat / terugloop systeem ) heeft al een 110 liter boiler.

Overigens, hoeveel vacuumbuizen heb je liggen op je dak? En ben je er tevreden over?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een mega collector van 4m2 en een boiler van 200 liter,
prima setje, de was en afwasmachine zitten er ook op.
de boiler komt vrijwel nooit op zijn max, en dat is rendement.(bigtime)

rendement is alleen te noemen als je je verbruiksituatie vermeld.
zonneboiler ? leegtrekken die hap, en een forse collector nemen,
je koopt en plaatst hem maar 1x.
een te kleine is lullig, een te grote geeft je erg veel extra comfort.
een veel te grote ? was en afwasmachine erop.
laat je parameters goed instellen, mijn boiler gaat tot 98,4 graden, de huistoevoer word afgemixed op 62c, dit maakt de boiler tot een cw6 comfortwaarde en geeft 50% extra capaciteit op het warme tapwater.

@niels : ik had ook eens zo`n initiatief in alkmaar, "ik word teruggebeld" (sinds mei) zei de ambtenaar.

ps`jes :
(heatpipes gaan niet lang mee, vlakke plaat collectoren wel 20+ jaar)
(als ooit je hr ketel stukgaat en je wilt dan een zonne-combi, dus met de verwarming er ook op,
dan is het erg fijn als je al een 4+m2 collector hebt liggen)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2008 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 23:47:
ps`jes :
(heatpipes gaan niet lang mee, vlakke plaat collectoren wel 20+ jaar)
(als ooit je hr ketel stukgaat en je wilt dan een zonne-combi, dus met de verwarming er ook op,
dan is het erg fijn als je al een 4+m2 collector hebt liggen)
Hoezo gaan vacuumbuizen niet lang mee? De nieuwe generatie vacuumbuizen zijn dubbelwandig en hebben het probleem met lekken ( door uitzetten en krimpen ) niet meer.

Zowiezo zit er 5 jaar garantie op de vacuumbuizen. Welliswaar nog geen 20, maar het geeft wel aan de de fabrikant er vertrouwen in heeft.

Wat mij overigens nog weerhoud op dit moment van vacuumbuizen is het feit dat de leveranciers ( sunsystems / solar2all ) gevoelmatig nog wat hobby achtig overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees eens het artiker over de energy ball op volgende link:

http://www.lowtechmagazine.be/2008/07/energy-ball.html

Christophe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik zat naar "Eco-tech" te kijken op Discovery, waar een nieuwe techniek werd besproken om zonne-panelen te maken. Het bedrijf Konarka kan tegen het einde van dit jaar zonnepanelen maken tegen minder dan 1 $/Watt. Op Wikipedia lees ik dat de huidige kosten ongeveer 5,50 euro/Watt zijn. Dit in combinatie met de SDE subsidie, kan zonne-energie wel eens erg interessant maken. Het lijkt mij dat de terugverdientijd dan opeens veel korter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
KopjeThee schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 21:04:
Op Wikipedia lees ik dat de huidige kosten ongeveer 5,50 euro/Watt zijn.
Dit zijn de kosten van een compleet geïnstalleerd systeem inclusief installateur, omvormer en BTW.
De groothandelsprijs van PV modules is ongeveer 3 euro/Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:53
@ eric-pvt: waar in de buurt zit je in Alkmaar? Ik heb zelf ongeveer 5 jaar in de Vroonermeer gewoond en was 1 van de gelukkigen met 3.6 KWp PV

Helaas zit ik niet genoeg in de slappe was om op mijn nieuwe huis weer zonnepanelen te laten plaatsen, maar ik overweeg nu een zonneboiler - waarschijnlijk tegelijk met een nieuwe CV ketel aangezien die van ons al zo'n 13 jaar oud is ;)

Heb je ervaring met installateurs in en rond Alkmaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in alkmaar west, geinstalleerd door en samen met nagelinstallatie.nl / atag
alkmaar heeft een aantal goede niet fossiel denkende jonge installateurs,
hofland-nagelinstallatie-besseling.

en let op, vanaf 23 augustus weer actie zonnesteek in alkmaar.
Het lijkt mij dat de terugverdientijd dan opeens veel korter wordt.
en als je zo blijft denken de aanschaftijd waarschijnlijk nooit is...
je uitgestelde kosten in de toekomst tellen ook mee he....

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2008 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:49

Niwla

dat dus....

Ik heb aankomende week 2 gesprekken met installateurs voor een zonneboiler. Ik vind het lastig te bepalen wie uit te nodigen. Deze 2 heb ik geselecteerd op basis van richtprijzen, onderbuikgevoel en het feit dat het remeha-installateurs zijn.

Hoe gaan jullie hiermee om ?
Hoeveel bedrijven nodigen jullie uit alvorens jullie een goed beeld hebben ? Ik wil zelf behalve deze 2 ook bij beldezon een offerte aanvragen (ookal heb ik vraagtekens bij het door hun geleverde systeem).
Hebben jullie nog tips over goede en goedkope installateurs die landelijk werken of waarbij groningen geen brug te ver is 8) ?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Niwla schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 08:51:
Ik heb aankomende week 2 gesprekken met installateurs voor een zonneboiler. Ik vind het lastig te bepalen wie uit te nodigen. Deze 2 heb ik geselecteerd op basis van richtprijzen, onderbuikgevoel en het feit dat het remeha-installateurs zijn.

Hoe gaan jullie hiermee om ?
Hoeveel bedrijven nodigen jullie uit alvorens jullie een goed beeld hebben ? Ik wil zelf behalve deze 2 ook bij beldezon een offerte aanvragen (ookal heb ik vraagtekens bij het door hun geleverde systeem).
Hebben jullie nog tips over goede en goedkope installateurs die landelijk werken of waarbij groningen geen brug te ver is 8) ?
Nog een zonneboiler enthousiasteling :-)

Ik hou een soort van blog bij over m'n zonneboiler aanschaf ( ben zelf dus ook bezig met de aanschaf ). de url staat wel in m'n signature. Ik heb zelf nu contact met een kleine 10 bedrijven. Er is inmiddels 1 bedrijf langsgeweest en aankomende vrijdag komt de tweede.

Beldezon levert overigens de Remeha Zenta zonneboiler, die is voor zover ik weet goed te noemen. Ik vind alleen Beldezon erg duur.

je kan ook nog eens kijken bij Walraven en zn. Die zijn al stukken goedkoper dan Beldezon.

Als je nog wat langer de tijd hebt kan je ook kijken naar vacuumbuis/heatpipe leveranciers zoals sunsystems, solar2all, rivusol of viessmann.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Net terug van 4 weken Indonesie, maar daar zie je een hoop zonneboilers op het dak staan ;)

Sowieso maken ze er al veel gebruik van de zon, meestal pompen ze hun eigen water op en dat gaat naar een grote ton op het dak waar het dus al wat opgewarmd wordt door de zon ;)

Op Bali op bezoek geweest bij de Green School, daar gaan ze electra opwekken mbv een draaikolk.
De draaikolk was er al, het apparaat om de electra op te wekken zat er alleen nog niet in.

op de site staat een foto van de kolk in aanbouw
http://www.greenschool.or...ol/Vortex%20Generator.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

flitspaal.nl schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 08:58:
[...]

Nog een zonneboiler enthousiasteling :-)

Ik hou een soort van blog bij over m'n zonneboiler aanschaf ( ben zelf dus ook bezig met de aanschaf ).
Heel nuttig blog _/-\o_
Viesmann spreekt me persoonlijk aan, maar waarom dat nu is :?
Maar het ik heb wel de indruk dat het een kwaliteitsmerk is met een prijskaartje, benieuwd naar jouw ervaring met ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

@Flitspaal;

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een compleet Remeha systeem. Mijn "oude" remeha-ketel is van 2000 maar is niet geschikt voor een zonneboiler, dus die schrijf ik af >:)

Ik neem je tips graag ter harte en zal eens kijken naar je site. Thanx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
WTF is dat?!? Waar komt dat water vandaan en waar gaat het heen? Hoe gaan ze hier energie mee opwekken? Komt er een soort verticale rotor in o.i.d.? En die mannetjes lopen nogal nonchalant over dat muurtje, volgens mij moet je daar niet invallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Het water is afgeleid van de beek\rivier die daar al loopt.
Ja er komt in de kolk dus iets te hangen, scheen de 2de te zijn die gebouwd zou worden.
Er was er al een in gebruik in Australie. Tenminste dat is wat die man ons vertelde die een rondleiding gaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heel nuttig blog
Viesmann spreekt me persoonlijk aan, maar waarom dat nu is
Maar het ik heb wel de indruk dat het een kwaliteitsmerk is met een prijskaartje, benieuwd naar jouw ervaring met ze.
Ik heb gisteren een mailtje gestuurd naar Viessmann, en ik heb nog niets terug, dus heb nog 0,0 ervaring met ze.

Persoonlijk spreekt Viessmann mij ook aan t.o.v. de andere aanbieders, maar dat heeft denk ik voor het merendeel te maken omdat hun website er het meest professioneel uit ziet. Voor zover ik kan zien zijn de vacuumtubes bij elke leverancier hetzelfde.

En om nu 2x zoveel te betalen voor hetzelfde product? Nee :-)
Niwla schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 09:32:
@Flitspaal;

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een compleet Remeha systeem. Mijn "oude" remeha-ketel is van 2000 maar is niet geschikt voor een zonneboiler, dus die schrijf ik af >:)

Ik neem je tips graag ter harte en zal eens kijken naar je site. Thanx :)
Remeha heeft nu een aktie. Je krijgt 200 euro retour als je voor ( ik meen 1 oktober ) een Remeha CV ketel + zonneboiler aanschaft en laat installeren.

Overigens valt de uiteindelijke opbrengst van de 2,75m2 boiler best tegen denk ik. Uitgaande van de 3,3GJ die Remeha opgeeft komt dat neer op 3,3 * 1000 / 31,65 ( aantal MJ in 1m3 aardgas ) = 104m3 gas ( energetische waarde ).

Zeker als je ook je vaatwasser en wasmachine op hotfill gaat aansluiten dan kom je denk ik hopeloos tekort.

Ik heb nu zelf een systeem op het oog met 40 vacuumbuizen. Dit is een effectief collector oppervlak van ongeveer 3,2m3. Hiermee kan ik onder ideale omstandigheden ongeveer 8 - 9 GJ mee opvangen per jaar.

De meerprijs valt reuze mee t.o.v. de Remeha Zenta. Ik heb nu een offerte binnen van Beldezon, deze moet inclusief installatie bijna 3000 euro kosten.

Ik heb nu ook een prijsindicatie inclusief installatie liggen voor het vacuumbuis systeem. deze kost ongeveer 3600 euro. Dus voor 600 euro meer ruim 2x zoveel opgenomen energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

@Flitspaal: Hoewel ik mij al langere tijd serieus interesseer in zonneboilers en zonnepanelen (die er volgend jaar ook zeker gaan komen) haak ik iedere keer af bij berekeningen met MJ, Kw, m2, m3 enzo. Ik ben wel technisch aangelegd maar toch hoop ik dat ik goed geadviseerd ga worden door de installateurs die bij mij over de vloer gaan komen.

Mijn situatie:
2 volwassenen, 1 kind (op termijn hopelijk een huishouden van 4 á 5 8) )
Geen bad, op termijn wasmachine en vaatwasser zeker op hotfill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

flitspaal.nl schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:29:
[...]
De meerprijs valt reuze mee t.o.v. de Remeha Zenta. Ik heb nu een offerte binnen van Beldezon, deze moet inclusief installatie bijna 3000 euro kosten.

Ik heb nu ook een prijsindicatie inclusief installatie liggen voor het vacuumbuis systeem. deze kost ongeveer 3600 euro. Dus voor 600 euro meer ruim 2x zoveel opgenomen energie.
Is dat in of excl een nieuwe CV ketel :?

Ik zit ook nog steeds hard te denken aan een zonneboiler, helaas is het geld even op
maar ik weet dat weet dat we enorm gaan besparen zodra er een HR ketel hangt incl zonneboiler.
Zeker als we de vaatwasser gaan voeren met wat er van 65 graden en de wasmachine met water van 40 graden. Dat moet de instalateur dan ook gelijk regelen ;)
(gezin met 4 kids)

Dus ik blijf je blog met intresse volgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Niwla schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:41:
@Flitspaal: Hoewel ik mij al langere tijd serieus interesseer in zonneboilers en zonnepanelen (die er volgend jaar ook zeker gaan komen) haak ik iedere keer af bij berekeningen met MJ, Kw, m2, m3 enzo. Ik ben wel technisch aangelegd maar toch hoop ik dat ik goed geadviseerd ga worden door de installateurs die bij mij over de vloer gaan komen.

Mijn situatie:
2 volwassenen, 1 kind (op termijn hopelijk een huishouden van 4 á 5 8) )
Geen bad, op termijn wasmachine en vaatwasser zeker op hotfill
Ik vond het ook lastig in het begin om nu exact te kunnen berekenen wat mijn besparing zou kunnen zijn.

Ik heb dit weekend voor mezelf op een rij gezet hoeveel warm water ik nu echt verbruik en op welke temperatuur. Daaruit kon ik met m'n oude natuurkunde formules herleiden hoeveel energie dat zou kosten om dat op te warmen ( energie in J = aantal liters * soortelijke warmte van water * ( temperatuurverschil ). Q = m*c*(Dt)

Gesteld je neemt een douche van 40 graden gedurende 10 minuten. Een douche kost ongeveer 10 liter per minuut. Dus totaal 100 liter. Leidingwater is ongeveer 13 graden uit de koude kraan. En de soortelijke warmte van water is 4186 J/K/g

Dus een douche kost aan energie voor het verwarmen Q = 100 * 4186 * ( 40 - 13 ) . Q = 11,3MJ. Hele staatje staat op m'n website.

Die hele reutel heb ik daarna omgerekend naar een boilertemperatuur van 90 graden. Dan komt het erop neer dat ik ongeveer 90 liter water van 90 graden nodig heb om in mijn dagelijkse behoefte te voorzien. Dit is inclusief vaatwasser en wasdroger op hotfill.

Er staat trouwens op de site van solar2all een interessante guideline. deze gaat uit van "boilerwater"

10+(5 x aantal bewoners) =.......(keuken)
35 x aantal douches per dag=........(douche)
70 x aantal baden per dag =........(bad)
Totaal dagelijks gebruik .........liter
Boilervat grootte = is dagelijks gebruik x overbruggingsdagen.
Een andere guideline is 40 liter ( volwassene ) boilerinhoud per dag.

dus als je met 2 volwassenen bent en 2 kinderen zal je ( denk ik ) iets van 100-120liter boilerwater per dag verbruiken. In dat geval dus wederom des te groter des te beter :)

Ik hoop dat je wat aan m'n lulverhaal hebt :-)
Is dat in of excl een nieuwe CV ketel

Ik zit ook nog steeds hard te denken aan een zonneboiler, helaas is het geld even op
maar ik weet dat weet dat we enorm gaan besparen zodra er een HR ketel hangt incl zonneboiler.
Zeker als we de vaatwasser gaan voeren met wat er van 65 graden en de wasmachine met water van 40 graden. Dat moet de instalateur dan ook gelijk regelen
(gezin met 4 kids)
Die prijs is voor de zonneboiler alleen inclusief aansluiten op de bestaande installatie.

Ik heb 2 jaar geleden een Remeha Avanta CW4 HR ketel geplaatst, inclusief installatie heeft me dit ongeveer 1300 euro gekost. Daarbij had ik geluk overigens. Een oom van mijn vriendin is loodgieter :9

[ Voor 13% gewijzigd door mkleinman op 12-08-2008 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

@Flitspaal,

Dank je wel voor je uiteenzetting. Ik zal hier vanavond nog eens goed naar kijken en het eens op een rekenen zetten :) Ik denk dat ik er zo wel uit ga komen.
Het zou inderdaad een doodzonde zijn wanneer je straks met een ondercapaciteit zit ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb feiten :
mei 2007 zonneboiler met grote 4+m2 collector,(200liter combi)
http://van.wijk.net/pvt/1.jpg
direkt aangesloten op de wasmachine met duco mixkraan, en afgemixed op 40c.
direkt aangesloten ongemixed afwasmachine, eindmix zonneboiler 62c
(daar zit namelijk zo`n duco kraantje en zo kwam ik erachter)
beide machines voorzien van een heetwaterslang, en zijn auto-sensor-eco hotfill capable.

ik had toen nog helemaal geen pv, alleen een zonneboiler met grote collector,
en was een domme fossiele zuipverbruiker, met een maandlast van 240 euro.
ik hield mijn meterstanden wel al bij.
resultaat : http://van.wijk.net/pvt/2007stroom.jpg
een zonneboiler kan dus ongeveer evenveel energie besparen (stroom)
a 80 kwh per maand en een gedragsverandering (droger uitlaten/ophangen), ondertussen sta ik te douchen zonder dat er ergens vlammen branden, die geld kosten.
(~80 kwh is ongeveer 900Wp pv werkend in de maand juli)

los van het feit dat het gasverbruik in de zomer direkt 0,00 werd,
ging het stroom verbruik ook direkt 30% naar beneden.
dat nodigde uit tot nog meer besparen, ineens kwam mij dat geld weer toe.
pas eind juni 2007 kwam ik op het idee, wat pv erbij te nemen als aanvulling,
om de inmiddels met 40% gedaalde rekening, nog verder te laten dalen.
immers is van elke 100 euro energie 19 euro btw,
en dat besparen is ook de moeite waard, en daar kan je spaarlampen van kopen.

inmiddels draait de set meer dan een jaar,
en heeft de boiler, de hotfill en de pv zichzelf meer dan bewezen.
http://van.wijk.net/pvt/stroom.jpg
http://van.wijk.net/pvt/gas.jpg

als je je 1000 euro nu op je spaarrekening a 4% houd, en de inflatie blijft 3,8%,
dan heb je aan het eind van het jaar maar liefst 0,2% rendement.

elke 1000 euro in je zonneboiler is waardeverhogend voor het huis,
en en elke euro niet aan energie besteed, is zinvol, nuttig en zeer rendabel.
and last but not least, mijn uitstoot is nu 0.

maar pas op, het is ook een leuke verslavende hobby.
ik ben nu een meter kijkende teller nerd geworden.

edit :
rest mij nog te zeggen dat mijn maandlast nu 20 euro is.
na 10 maanden dus al een verschil van 240 euro/2400 euro versus 20 euro/200 euro,
ik ga nu vaker in bad, en douche langer.
natuurlijk werkt het in de winter veel minder, maar dat zijn 6 maanden afname versus 6 maanden helemaal geen afname.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2008 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Op dit moment ben ik de keuken aan het voorbereiden voor het plaatsen van een geheel nieuwe keuken met (uiteraard) nieuwe apparatuur.

We hebben Siemens inbouwapparatuur besteld, waaronder een vaatwasser. Helaas kon ik online helemaal niks vinden over hotfill, dus heb ik Siemens Nederland de vraag maar voorgelegd. Tot mijn eigen verbazing kreeg ik al binnen een uur het onderstaande antwoord. Of ik er blij mee moet zijn, is nog een tweede:
Hartelijk dank voor uw interesse in Siemens apparatuur.

U kunt de machine aansluiten op warm water van max. 60 graden maar Siemens adviseert dit niet.

A. De machine spoelt altijd voor met koud water wat beter is voor het oplossen van de zetmelen.

B. De machine is zuinig met water +_ 12 liter.

C. De machine slaat koud water op in de warmtewisselaar bij de laatste speelbeurt waardoor een beter droogresultaat.

Als u de machine aansluit op warm water kunt u hem niet ook op koud water aansluiten.

Als u dus de machine op warm water aansluit verliest u al deze voordelen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

@eric-pvt:

Ik lees inderdaad wel meer van dat soort verhalen...de enige reactie die ik daar op kan hebben is: waar wacht ik nog op 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JakeNL schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:20:
Op dit moment ben ik de keuken aan het voorbereiden voor het plaatsen van een geheel nieuwe keuken met (uiteraard) nieuwe apparatuur.

We hebben Siemens inbouwapparatuur besteld, waaronder een vaatwasser. Helaas kon ik online helemaal niks vinden over hotfill, dus heb ik Siemens Nederland de vraag maar voorgelegd. Tot mijn eigen verbazing kreeg ik al binnen een uur het onderstaande antwoord. Of ik er blij mee moet zijn, is nog een tweede:

[...]
Volgens mij is dat onzin. Zetmeel lost vele malen beter op in warm water dan in koud water. Ook de laatste spoeling ( voor het drogen ) wordt gedaan met heet water. Trek je vaatwasser maar eens open aan het einde.
maar pas op, het is ook een leuke verslavende hobby.
ik ben nu een meter kijkende teller nerd geworden.
*MELD* hier nog 1 :)

[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 12-08-2008 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Om maar eens schaamteloos een quote van eric-pvt te jatten (uit deeltje 6):
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 17:51:
"De vaatwasser hotfill maken is bij ons niet zinvol omdat er twee verdiepingen tussen de ketel en de vaatwasser zit."

een vaatwasser spoelt met +/- 15 liter voor met zout, dat duurt ongeveer 4-5 minuten,
dan afpompen, en dan is de leiding nog heerlijk warm, en begint het wassen.
mijn 2 jaar oude siemens (met wassensor) doet op de zonneboiler nog maar 0,33Kwh per wasbeurt,
en was af fabriek al met warmwaterslang en geschikt.
ook het drogen is zo gepiept, hij spoelt na met warm water.
prima resultaat, en nooit problemen, al een jaar niet.
dit in tegenstelling tot slecht wasresultaat op koud water en 3,6 kwh voorheen in 2006.

de vermeden energiekosten en btw zijn hoger dan welke bancaire spaarvorm dan ook.
en dan dit : http://www.nietmetmijngeld.nl (brrrrrr oppassen waar je je geld neerzet zou ik zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

siemens weet zelf niet wat ze doen in nederland, kan je beter siemens.de nemen.
koud water erin en dan electrisch verwarmen, wat een onzin, als je 200 liter heet water op zolder hebt.de afvoer was al geschikt voor het afpompen van dat hete water lijkt me......
aan het eind van elk was programma blijkt als je het deurtje opent de stoomwolken eruit blazen,
koud wat siemens ?
naspoelen met heet water, geeft glans, alsof er een pouleer kabouter in mijn afwasmachine zit.

mijn apparatuur zou snel stuk gaan ook..... maar het gebeurt niet,
er word een hoop onzin geblaat in nederland.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2008 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Hier nog 2 foto's van de draaikolk op de campus van de green school, bij foto 2 zie je dat het niet erg diep is.

Afbeeldingslocatie: http://www.desmitten.nl/t/kolk.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.desmitten.nl/t/kolk2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Nog nooit gezien zoiets. :o
Wat voor een vermogen wekt zo'n draaikolk nu op?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Ik vind het ook wel indrukwekkend en ben dus ook wel benieuwd naar het vermogen :) In stuwdammen gebruiken ze ook rotatie in het horizontale vlak, dus daarmee komt het eigenlijk wel behoorlijk overeen.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Aangezien een hoop mensen hier uw meterstanden bijhouden.

Ik kom er net achter dat mijn gasverbruik dit jaar hoger zal uitvallen dan de jaren ervoor. 2007 was 1455m3 gas. Volgens mijn schatting zou ik bijna 200m3 hoger uitkomen. Mede doordat, volgens mijn grafieken, maart relatief koud was en april ZEER koud.

Meer mensen die dezelfde tendens in hun meterstanden zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik zal een mailtje sturen naar de mensen van www.greenschool.org waar de draaikolk staat, mischien hebben ze meer info.

dit staat er op de site overigens

Generating Our Future

We strive to be as energy independent as we can. To that end, we are implementing an experiment in micro-hydro power generation, the nine-meter vortex generator. In addition, we are also producing methane from cow manure for fueling stoves, installing solar panels to supply permacultural projects, and developing a gasification unit that will use rice husks and other organic materials to produce electricity.
Oh, over die zonnepanelen had ik nog een vraag gesteld.
Ze hebben ze nog niet ivm de kosten van die dingen, maar hij had het wel over nieuwe ontwikkelingen waardoor ze beter betaalbaar gaan worden in de nabije toekomst.

[ Voor 82% gewijzigd door hjs op 13-08-2008 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
  • Laatst online: 02-04 21:05
Ik heb de exacte getallen even niet paraat maar na jarenlange daling van het gasverbruik was dat bij ons dit jaar ook ineens hoger. Had me niet zo gerealiseerd dat het zó koud geweest was eigenlijk.

Onlangs zijn alle kozijnen vervangen, had o.a. nog enkel glas in de voordeur en grote kieren langs 1 raam op de 1e verdieping. Is nu allemaal kunststof met nieuw HR++ glas dus dat scheelt hopelijk ook nog wat. Daarnaast heb ik de aandacht nu verlegd naar zonnepanelen en zo ben ik o.a. in dit topic terechtgekomen :-)
De CV ketel is nog wat jong om al te vervangen voor een zonneboiler denk ik (Nefit, 2002) en of ie geschikt is om te combineren met een zonneboiler weet ik (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik hou ook mijn meterstanden bij maar ik kan helaas niets zinnigs zeggen over het gasverbruik t.o.v. de voorgaande jaren omdat wij met de jaarwisseling naar een andere woning verhuisd zijn. Over de maanden jan-jun 2008 hebben we 304 m3 gas verbruikt, als ik er vanuit ga dat het verbruik in de tweede helft van het jaar even hoog zal zijn (de afgelopen paar jaar was dat min of meer het geval) kom ik dus op een jaarverbruik van ± 600 m3. Wij zijn met zijn tweeën en we wonen in een jaren '30 woning met overal dubbel glas en een geïsoleerd dak, maar nog geen geïsoleerde vloer en spouwmuur. Wel weer een moderne HR-ketel.

Afbeeldingslocatie: http://solarwebsite.nl/statistieken/img/gasverbruik2008.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-08 10:38
Heeft iemand ervaring met de windturbine d400 stealthgen.
Hij is klein van formaat en schijnt erg stil te zijn waardoor deze geschikt is om op je dak te plaatsen.

http://www.eco-energy.nl/d400.htm

Ik heb geen idee of je daar eenvoudig een vergunning voor nodig zal hebben. Misschien hoeft dat niet als ik 'm als windmeter plaats :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DapperDen schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 08:40:
Ik heb de exacte getallen even niet paraat maar na jarenlange daling van het gasverbruik was dat bij ons dit jaar ook ineens hoger. Had me niet zo gerealiseerd dat het zó koud geweest was eigenlijk.
Apart, wij zijn dit jaar weer naar beneden gegaan. Vorig jaar 515m3 en dit jaar zullen we op 485m3 uitkomen. Niet spectaculair veel minder, maar sinds april is mijn vrouw fulltime thuis. Was dit niet het geval geweest dan waren nog weer lager uitgekomen.

Met name aan het eind van het stookseizoen zag ik nog een mooie piek. Waar we vorig jaar ongeveer 10m3 per week verbruikten, hadden we dit jaar nog een paar weken met 25 tot 30m3. Dat hakt er dan flink in. Nu zitten we gelukkig al weer een paar maanden onder de 2m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 10:16
tw_eek schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 10:05:
Heeft iemand ervaring met de windturbine d400 stealthgen.
Hij is klein van formaat en schijnt erg stil te zijn waardoor deze geschikt is om op je dak te plaatsen.

http://www.eco-energy.nl/d400.htm

Ik heb geen idee of je daar eenvoudig een vergunning voor nodig zal hebben. Misschien hoeft dat niet als ik 'm als windmeter plaats :-)
Blijft hetzelfde als met de energyball.
Veel hoogte nodig, (opbrengst is in orde van windsnelheid3) en veel diameter (opbrengst is in orde van diameter2)
Dus tenzij deze windmolen heel goedkoop is, zou ik het niet doen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik kreeg net trouwens de nieuwsbrief van SenterNovum. Er wordt in de nieuwsbrief niets gerept over de aanstaande subsidie op zonneboilers. Daarnaast wordt er in de nieuwsbrief verteld dat ze nu nog!! bezig zijn met het verwerken van de SDE aanvragen van zonnepanelen en dat ze nu nog bezig zijn met de aanvragen van 1 april.

Als dit een voorbode is voor de zonneboiler subsidie dan hoef ik de SDE subsidie niet. Ik ga niet 7+ maanden wachten.
TD-er schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 10:21:
[...]

Blijft hetzelfde als met de energyball.
Veel hoogte nodig, (opbrengst is in orde van windsnelheid3) en veel diameter (opbrengst is in orde van diameter2)
Dus tenzij deze windmolen heel goedkoop is, zou ik het niet doen.
Prijzen staan op de site. Hij moet iets van 2500 euro exclusief installatie kosten. Ongeveer net zo prijzig als de Energyball. Totaal niet interessant dus.
DapperDen schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 08:40:

Apart, wij zijn dit jaar weer naar beneden gegaan. Vorig jaar 515m3 en dit jaar zullen we op 485m3 uitkomen. Niet spectaculair veel minder, maar sinds april is mijn vrouw fulltime thuis. Was dit niet het geval geweest dan waren nog weer lager uitgekomen.

Met name aan het eind van het stookseizoen zag ik nog een mooie piek. Waar we vorig jaar ongeveer 10m3 per week verbruikten, hadden we dit jaar nog een paar weken met 25 tot 30m3. Dat hakt er dan flink in. Nu zitten we gelukkig al weer een paar maanden onder de 2m3.
Ik zit inmiddels iets boven de 1000m3 aan verbruik. Als ik de verbruikcijfers van augustus 2007 t/m december 2007 daarbij optel dan kom ik boven de 1600m3 uit :'(

Ik hoop dat m'n extra buizen isolatie + radiatorfolie + gordijnen ingekort in de woonkamer daar nog wat kan afschaven. Ik heb niet de illusie dat de zonneboiler die er in september komt nog veel gaat schelen in de laatste 3 maanden van dit jaar.

[ Voor 72% gewijzigd door mkleinman op 13-08-2008 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-08 20:28
flitspaal.nl schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 08:22:
Aangezien een hoop mensen hier uw meterstanden bijhouden.

Ik kom er net achter dat mijn gasverbruik dit jaar hoger zal uitvallen dan de jaren ervoor. 2007 was 1455m3 gas. Volgens mijn schatting zou ik bijna 200m3 hoger uitkomen. Mede doordat, volgens mijn grafieken, maart relatief koud was en april ZEER koud.

Ik zie ook dat het gasverbuik 100 a 200 m3 hoger uit zal komen dan in 2007, inderdaad doordat het verbuik in maart en april van dit jaat veel hoger was dan vorig jaar.
Misschien komt het nog goed door een lekker warm najaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 10:24:
Ik hoop dat m'n extra buizen isolatie + radiatorfolie + gordijnen ingekort in de woonkamer daar nog wat kan afschaven.
Ja, dat heb ik nog wel gedaan herinner ik me ineens. Alle buizen die niet door de woonkamer lopen zijn geïsoleerd, en de radiatoren die worden gebruikt zijn beplakt met Tonzon radiatorfolie. Dat zou nog een verklaring kunnen zijn voor het lagere verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 10:35:
[...]

Ja, dat heb ik nog wel gedaan herinner ik me ineens. Alle buizen die niet door de woonkamer lopen zijn geïsoleerd, en de radiatoren die worden gebruikt zijn beplakt met Tonzon radiatorfolie. Dat zou nog een verklaring kunnen zijn voor het lagere verbruik.
Zal het gebruik van radiator folie nog zinvol zijn bij een goed geisoleerd huis (bouwjaar 1999) ?
Leidingen kan ik niet isoleren, die zitten allemaal in de betonvloeren verwerkt (zowel beneden als boven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

zonneschijn schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 10:40:
[...]

Zal het gebruik van radiator folie nog zinvol zijn bij een goed geisoleerd huis (bouwjaar 1999) ?
Leidingen kan ik niet isoleren, die zitten allemaal in de betonvloeren verwerkt (zowel beneden als boven).
Baadt het niet dan schaadt het niet. Radiatorfolie kost werkelijk waar geen drol. Ook al bespaar je er maar 3 of 4m3 per jaar mee dan "verdien" je het al terug. Alle warmte waarmee je je kamer verwarmt en niet nutteloos je muren is mooi meegenomen.

Overigens is mijn stroomverbruik nog nooit zo laag geweest. In de periode van 2 augustus t/m gisteren zat mijn verbruik voor het eerst onder de 7 kWh per dag. En dat terwijl we in deze periode best veel wassen hebben gedraaid en de droger aan hebben gehad.

En het kan ( en gaat ook ) nog lager. Er staat nog een oude vriezer ( verbruik ca 300kWh ) in de schuur en onze workstation ( 250 kWh ) wordt vervangen voor een laptop. Dit zou toch ook zeker nog 200 - 250 kWh per jaar moeten kunnen besparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonneschijn schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 10:40:
[...]

Tja, wat is zinvol. Ik denk dat dat alleen te meten is met een warmtescan, maar die heb je ook niet zomaar gedaan. Voor mij was de radiatorfolie een actie uit de categorie baat het niet dan.... Voor die € 20,- wilde ik de gok wel nemen.
Ik wil namelijk eerst alle eenvoudige mogelijkheden benutten om te besparen en als ik helemaal niet meer kan besparen, dan ga we denk aan hulpjes als een zonneboiler. We zijn echter vorig jaar van € 120,- in de maand naar € 70,- gegaan en dit jaar zakken we zoals het er nu uitziet naar € 50,- in de maand. Als we volgend jaar niet verder zakken wil ik weer gaan kijken naar grotere investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

@Flitspaal: Ik heb toevallig gister een mail gestuurd naar SenterNovem met de vraag wat er nodig is voor een subsidieaanvraag zodag ik op uur U wel over de juiste documenten beschik.

Ik ga hoe dan ook na 1 sept een zonneboiler bestellen en subsidie aanvragen. De SDE werkt ook met terugwerkende kracht. Ik verwacht een "gelijke" regeling voor de zonneboiler. Dus voor een zonneboiler die na 1 sept geplaatst is mag je subsidie aanvragen (lijkt mij). Misschien dat ik dadelijk even probeer te bellen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Niwla schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 11:22:
@Flitspaal: Ik heb toevallig gister een mail gestuurd naar SenterNovem met de vraag wat er nodig is voor een subsidieaanvraag zodag ik op uur U wel over de juiste documenten beschik.

Ik ga hoe dan ook na 1 sept een zonneboiler bestellen en subsidie aanvragen. De SDE werkt ook met terugwerkende kracht. Ik verwacht een "gelijke" regeling voor de zonneboiler. Dus voor een zonneboiler die na 1 sept geplaatst is mag je subsidie aanvragen (lijkt mij). Misschien dat ik dadelijk even probeer te bellen >:)
Ik ben ontzettend benieuwd welke informatie ze nodig hebben. Hou me ajb op de hoogte als je reactie krijgt.

Deze subsidie regeling is zowiezo met terugwerkende kracht. Op de website duurzame energie staat in de FAQ dat je geen recht hebt op subsidie wanneer je de zonneboiler voor 1 september hebt besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

ow jah, misschien een stomme vraag maar die spookt al een tijdje door mijn hoofd:

Is een zonneboiler zo goed geisoleerd dat wanneer het een goede dag (is relatief) is geweest hij 's avonds nog warm genoeg is om te douchen ?? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

flitspaal.nl schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 11:25:
[...]

Ik ben ontzettend benieuwd welke informatie ze nodig hebben. Hou me ajb op de hoogte als je reactie krijgt.

Deze subsidie regeling is zowiezo met terugwerkende kracht. Op de website duurzame energie staat in de FAQ dat je geen recht hebt op subsidie wanneer je de zonneboiler voor 1 september hebt besteld.
natuurlijk hou ik jullie op de hoogte. Terugwerkende kracht is in ieder geval afgetikt. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Niwla schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 11:26:
ow jah, misschien een stomme vraag maar die spookt al een tijdje door mijn hoofd:

Is een zonneboiler zo goed geisoleerd dat wanneer het een goede dag (is relatief) is geweest hij 's avonds nog warm genoeg is om te douchen ?? O-)
Ja hoor, geen probleem, op www.zonstraal.net ( zie het forum ) zijn er een paar die hun gebruikersgegevens online hebben staan. Over het algemeen zakt 's nachts je boiler met een paar graden maximaal.

De boilers zijn over het algemeen voorzien van 40 tot 50mm isolatie. Sommige mensen isoleren hun boiler nog eens extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Bah, net even mijn lamp opengeschroefd en daar zit dus een elektronische trafo in. Moet ik die ook nog gaan vervangen :/

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik stond net oog in oog met... Nuna 4!!! Het Nuon Solar Team was vandaag in Hilversum voor één of andere promotie-actie, en daarvoor reden ze met de Nuna 4 door de stad. Een vriend van me zag het en belde me op. Ik liet vallen wat ik aan het doen was en ben er heen gescheurd en ik heb met mijn GSM wat fotootjes gemaakt en met een paar leden van het team gesproken.

Vanavond foto's op mijn website!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

@CanonG1! STOER! Ik ben benieuwd naar de foto's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het was tot 30 april nog geen 20c geweest, greenchoice houd vast aan gemiddeld de jaarrekening gas +~30% hoger dit jaar voor iedereen.
behalve voor mij ;-)

al sinds 12 april niet boven de 2m3 gas geweest, en das koken.
de zonneboiler verliest ongeveer 2 a 3 graden per dag,
indien de boiler op hot komt (max) kan ik ongeveer 4 dagen zonder gas volledig verder,
en dat is douchen+wasmachine+afwasmachine (2 personen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 18:01:
@CanonG1! STOER! Ik ben benieuwd naar de foto's..
Ze staan online!

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/nieuws/img/20080813nuna4_6.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/nieuws/img/20080813nuna4_5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-08 16:03

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

flitspaal.nl schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 08:22:

Ik heb geen gasaansluiting maar mijn warmtepomp heeft van januari tot juni zo'n 17% langer gelopen voor CV in 2008 dan in 2007. Dus dat komt aardig overeen met jouw bevindingen.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Gasverbruik jan t/m juli 2007 = 840 m2
Van jan t/m juli 2008 = 855 m2
Een marginaal verschil.
Ik houdt ook de uren bij dat de zonneboiler pomp werkt.
Maar daar ben ik pas in augustus 2007 mee begonnen.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hier ook wat meer hout verstookt als vorig jaar, een half kuub ongeveer.
Vorig jaar april was echter met vele dagen boven de 20 'C ook stukken warmer.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

maar zon was er wel, maart, april, mei gaf hier met de lage temperaturen erg mooie opbrengsten voor de pv stroom.
zo ook gisteren, velle zon, heldere lucht en windkracht 7 langs de panelen, dat gaf zeer hoge piekvermogens tot aan het sticker-Wp vermogen aan toe.
de zonneboiler maakt het niet zoveel uit hoe koud het buiten is,
als de zon maar schijnt, de collector convectoren zitten achter glas, en 10 of 20c, heet word ie toch wel.

Verwijderd

Ook bij ons ongeveer dezelfde tendens, april '08 zo'n beetje het dubbele aan gas verstookt t.o.v. april '07. Over de hele winter 07/08 toch minder gas verbruikt dan winter daarvoor, maar dat komt (hopelijk!) ook doordat in april 2007 de oude cv-ketel is vervangen door een HR combiketel.

Afbeeldingslocatie: http://www.herbergpv.nl/Images/gasstanden0708.jpg

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ok, mijn cijfers vallen dus gelukkig niet zover uit de toon.

Wat me wel opvalt is hoeveel ik t.o.v. van jullie verbruik terwijl ik wel in een goed geisoleerd huis met HR++ glas en een HR ketel ( Remeha Avanta ) woon.

Ik zat op bijna 240m3 gas verbruik in december 2007. En ik zit nu hardje zomer op ongeveer 15-18 m3 gas per maand terwijl de CV uit staat. Ik zou bijna gaan denken dat mijn gasmeter een behoorlijke afwijking heeft.

Is er, buiten de Nuon erbij te halen, een andere manier om te achterhalen of een gasmeter een afwijking heeft?

• hjs
  • Niet online

hjs

Is die 15-18 m3 niet het verbruik voor douche en andere dingen waarvoor je warmwater gebruikt (dweilen, afwasje etc)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hjs schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 09:30:
Is die 15-18 m3 niet het verbruik voor douche en andere dingen waarvoor je warmwater gebruikt (dweilen, afwasje etc)
Alleen voor koken en primair douchen. Voor de rest verbruiken we nauwelijks warm water.

Ik heb overigens ff snel in Excel zitten rekenen, uitgaande van 85% rendement van m'n CV ketel, 40 graden douchen en 10 min douchen per keer dan kom ik op ongeveer 1,2 douches per dag. En dat klinkt wel aannemelijk.

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 09:17:
Ik zou bijna gaan denken dat mijn gasmeter een behoorlijke afwijking heeft.
Hoeveel bewoners heeft je huishouden? Daar moet je, zeker bij gasverbruik, altijd rekening mee houden. Wij zijn met zijn tweetjes.

Misschien moet je het gasverbuik uitdrukken in m3 per jaar per persoon, in dat geval zou dat uitkomen op 300 m3 per jaar per persoon.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

CanonG1 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 09:41:
[...]

Hoeveel bewoners heeft je huishouden? Daar moet je, zeker bij gasverbruik, altijd rekening mee houden. Wij zijn met zijn tweetjes.

Misschien moet je het gasverbuik uitdrukken in m3 per jaar per persoon, in dat geval zou dat uitkomen op 300 m3 per jaar per persoon.
Wij zijn met twee volwassenen en 1 kind van 3. Dat zou bij mij neerkomen op 1455 /3 = 485m3 per persoon over 2007.

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 09:48:
Wij zijn met twee volwassenen en 1 kind van 3. Dat zou bij mij neerkomen op 1455 /3 = 485m3 per persoon over 2007.
Lijkt mij een normale verhouding. Wij zijn fulltime tweeverdieners en ook anderszins veel weg. Als we er niet zijn is de kachel uit. Jullie hebben een kind, dus ik neem aan dat er vaker mensen thuis zijn, hij of zij gaat natuurlijk lekker vaak in bad, de kachel wordt misschien wat hoger gezet, etc. Ik ben geen expert maar jouw verbruik lijkt mij normaal voor je gezinssamenstelling.

• hjs
  • Niet online

hjs

volgens mijn excel dingetje hebben we zo'n 2200 m3 verbruikt in 2007, maar met 6 personen in het huishouden kom je dan op bijna 370 m3 pp/pj
En dat met een ouder niet zo goed geisoleerd hoekhuis en een VR combi ketel uit 1995 :?

Lijkt wat laag op het eerste gezicht, maar het verwarmen van het huis doe je toch, of je er nu alleen rondloopt of met zijn 6-en.

• JeroenH
hjs schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 09:55:
Lijkt wat laag op het eerste gezicht, maar het verwarmen van het huis doe je toch, of je er nu alleen rondloopt of met zijn 6-en.
Bij grotere bewonersaantallen gaat natuurlijk de 'wet van de grote getallen' meespelen: de kachel zal maar marginaal vaker branden als je gezin groeit van vijf naar zes personen, en ook het koken zal niet veel meer gas vragen. Er zal wel vaker gedoucht worden.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

CanonG1 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 09:52:
[...]
Lijkt mij een normale verhouding. Wij zijn fulltime tweeverdieners en ook anderszins veel weg. Als we er niet zijn is de kachel uit. Jullie hebben een kind, dus ik neem aan dat er vaker mensen thuis zijn, hij of zij gaat natuurlijk lekker vaak in bad, de kachel wordt misschien wat hoger gezet, etc. Ik ben geen expert maar jouw verbruik lijkt mij normaal voor je gezinssamenstelling.
Ben het daarmee eens. Wel/geen kinderen scheelt enorm ;) Wij (tweeverdieners) zitten in idem situatie als jou denk ik CanonG1 (qua gasverbruik, heb geen zwik panelen op het dak :P )
In ons vorige appartement 730m3 op jaarbasis. Nu net 3 maandjes in ons nieuwe huis, dus daar moeten we de winter/kou nog even voor afwachten om te kijken wat dat gaat brengen qua verbruik. Alles is dubbel glas, alleen "natuurlijke spouw" (eens zoeken wat dat is :P ) en geen vloerisolatie, slechts gedeeltelijke dakisolatie: dakkapel wel, ander gedeelte geen isolatie te zien.

Als je weinig thuis bent en ook niet te absurd hoog stookt (wij hebben em niet warmer dan 19C voor onszelf) zal je wel gemakkelijk onder de 1000 kuub kunnen blijven lijkt me. Wel zo fijn, gas is prijzig..dus je wilt geen tochtend gierend huis en 4000 kuub aftikken na een jaar ;)

Even een totaal andere vraag aan de zonnepanelenbezitters: ik lees veelal dat er gespaard is voor de panelen. Nu zijn wij redelijk (nogal :P ) door onze reserves heen vanwege ons nieuwe huis, maar we hebben wel samen afgesproken dat zodra onze spaarsaldo's leuk beginnen te worden, wij dat willen investeren in zonnepanelen en andere duurzame zaken. Nu wordt er vaak aangegeven dat je dit kan aftrekken van de belasting als verbetering van je woning. Is er hier iemand die hiermee ervaring heeft?

[ Voor 15% gewijzigd door 2Dutch op 14-08-2008 10:42 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• DapperDen
  • Laatst online: 02-04 21:05
2Dutch schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 10:21:
[...]

Even een totaal andere vraag aan de zonnepanelenbezitters: ik lees veelal dat er gespaard is voor de panelen. Nu zijn wij redelijk (nogal :P ) door onze reserves heen vanwege ons nieuwe huis, maar we hebben wel samen afgesproken dat zodra onze spaarsaldo's leuk beginnen te worden, wij dat willen investeren in zonnepanelen en andere duurzame zaken. Nu wordt er vaak aangegeven dat je dit kan aftrekken van de belasting als verbetering van je woning. Is er hier iemand die hiermee ervaring heeft?
Ik heb ze zelf nog niet, maar toevallig gisteren folder van Essent ontvangen. Daarin staat dat dat belastingvoordeel opgaat voor het geval je het bekostigt vanuit een (verhoogde) hypotheek. Hoe dat met eigen geld zit weet ik niet.

Ben ook wel benieuwd eigenlijk :)

• hjs
  • Niet online

hjs

Volgens mij is belastingaftrek voor woningverbetering iets van het (verre) verleden.

Je kunt dus beter kijken of je wat subsidie kan krijgen voor het aanschaffen van de spullen.

• Niwla

Niwla

dat dus....

hjs schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 10:57:
Volgens mij is belastingaftrek voor woningverbetering iets van het (verre) verleden.

Je kunt dus beter kijken of je wat subsidie kan krijgen voor het aanschaffen van de spullen.
Investeren in zonnepanelen / zonneboiler wordt gezien als woningverbetering en de rente over dat deel is dus namelijk gewoon aftrekbaar ;)

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Dank heren, zal de informatie even in de gaten houden :) Maar voorlopig hou ik het denk ik toch maar bij mijn eigen plan: lekker zelf sparen. Heb geen zin allerlei administratieve poeha te moeten starten, vond 1x een hypotheekaanvraag afsluiten wel genoeg voor de komende 10 jaar ;) En subsidie aanvragen gaan we dan tegen die tijd wel proberen ja, alhoewel me dat niet weerhoudt om de paneeltjes te plaatsen hoor :)

Ben klein begonnen: tuinverlichting is compleet in de solar variant en ben toch weer op zoek naar een goede solarlader voor mijn Nintendo DS/batterijen/gsm. Vorige was net na 1 jaar al nauwelijks meer bruikbaar, erg jammer :(

[ Voor 4% gewijzigd door 2Dutch op 14-08-2008 11:22 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• hjs
  • Niet online

hjs

Niwla schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 11:18:
[...]

Investeren in zonnepanelen / zonneboiler wordt gezien als woningverbetering en de rente over dat deel is dus namelijk gewoon aftrekbaar ;)
Ja, de hypotheek rente over dat deel.
Maar dus niet als je je eigen geld gebruikt, toch ?

• Niwla

Niwla

dat dus....

ow...sorry, dan heb ik je vraag verkeerd gelezen....hoe dat met eigen geld zit weet ik niet

• JeroenH
Niwla schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 11:29:
ow...sorry, dan heb ik je vraag verkeerd gelezen....hoe dat met eigen geld zit weet ik niet
Daar heb je al rente over gehad toen je spaarde ;)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wij hebben besloten onze hypotheek niet voor open te breken voor een zonneboiler of zonnepanelen.
We zijn in de gelukkige positie dat we nog aardig kunnen sparen op het moment.

• Niwla

Niwla

dat dus....

Wij zijn helaas niet in die gelukkige positie, daarom willen wij het op die manier doen. Gister hebben we het idee opgevat om de besparing op onze maandlast minus de extra kosten voor de hypotheek apart te zetten om op die manier de besparing erg tastbaar te houden :)

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:36
Ik heb een vraag aan de specialisten hier. Mijn situatie:
-grote vrijstaande woning, bj 1983, redelijk geisoleerd,
-1-persoonshuishouden ( laag warmwatergebruik),
-vorige eigenaar (bejaarde mensen) gasverbruik 4000m3+,
-mijn verbruik vanaf 17 januari 1122m3, doel 2008 2000M3
-er komt binnenkort een nieuwe cv, (oude is van 1983)
-begane grond is alles vloerverwarming, dus laagwaardig.

Zonder zonneboiler, kies ik wil een cv zonder boilervat, zodat de cv alleen draait bij warmwatervraag. Dus geen energievragende voorraadfunctie.
Met zonneboiler, heb ik een groot boilervat en de zonneboiler nodig. Dus behoorlijk grotere investeing

Heeft het zin om te investeren in een zonneboiler voor de cv, als ik bijv. met watertemperaturen van 30c ga werken, of "trek" ik een boiler van bijv. 300ltr. te snel leeg. Ik denk vooral aan de vroege voorjaarsmaanden. Misschien is de vraag stellen hem al beantwoorden :?

Ik kom uit de tuinbouw, daar werken we met buffertanks van 500m3, 1000m3 of meer. Tegenwoordig woorden zelfs waterlagen onder de kassen gebruikt om warmte op te slaan.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

• IJsbeer
  • Niet online
Zonneboilers zijn voornamelijk voor het warm-water gebruik en zullen hiervan ongeveer de helft voor hun rekening nemen (ongeveer 100 tot 150 m3 per jaar, aldus de 'standaard' foldertjes, in het geval van een 1 persoons huishouding zal dat minder zijn).
Een zonneboiler voor verwarming gebruiken is allemaal een beetje schimmiger. In de 3 strenge wintermaanden verbruik je ongeveer de helft van je gasverbruik, dat zijn ook de 3 maanden waarin de zon zich het minst laat zien en je dus al blij mag zijn als de boiler warm genoeg is voor warm (douche) water.

Voor zover ik heb kunnen vinden heb ik nooit duidelijk info kunnen vinden in hoeverre het rendabel is om de verwarming ook vanuit de zonneboiler te doen. Ik ben zelf van mening dat het, juist in cominatie met vloerverwaring (LTV), een goede zet is (in het voor en najaard, de winter zelf zal het weinig effect hebben). Maar dat kan ik niet onderbouwen en de meningen hier lopen daarover uiteen.

[ Voor 3% gewijzigd door IJsbeer op 14-08-2008 12:31 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Er zijn zeker installaties mogelijk met vloerverwarming en zonneboiler installatie. Daalderop heeft een geintegreerd systeem hiervoor ( multisolar heet die volgens mij ).

[ Voor 0% gewijzigd door mkleinman op 14-08-2008 12:36 . Reden: tikfoutje. ]

• Niwla

Niwla

dat dus....

flitspaal.nl schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 11:25:
Ik heb inmiddels een (standaard) reactie:
Geachte heer *****,

Bedankt voor uw reactie.

Ik kan u vertellen dat we druk bezig zijn met het ontwikkelen van een subsidieprogramma voor zonneboilers, warmtepompen en microwkk voor bestaande woningen, momenteel hebben wij nog geen informatie hierover beschikbaar.

U kunt de website www.senternovem.nl/duurzamewarmte hiervoor in de gaten houden. Omdat de regeling in ontwikkeling is kan er aan deze informatie geen rechten worden ontleent.

Uw e-mailadres heb ik opgenomen in ons mailingbestand, wanneer er meer bekend is wordt u hiervan op de hoogte gesteld.

Met vriendelijke groet,

• alex75
Ijsbeer en Flitspaal, bedankt voor jullie reactie.

Hoeveel energie zit er eigenlijk in 100ltr water van 90c bijv. omgerekend naar m3 aardgas?

Daalderop heeft volgens mij als grootste boiler 180 ltr, lijkt mij weinig. De Qsolar van Atag heeft meer keuzemogelijkheden, in ieder geval tot 200ltr. Remeha noemt geen boiler inhoud.

Hebben jullie nog voorkeur voor dat de leidingwaterspiraal door het boilervat of het tegenovergestelde?
Dit omdat ik in de zomer niet wil naverwarmen, maar natuurlijk ook geen Legionella wil.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

alex75 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 14:01:
Ijsbeer en Flitspaal, bedankt voor jullie reactie.

Hoeveel energie zit er eigenlijk in 100ltr water van 90c bijv. omgerekend naar m3 aardgas?

Daalderop heeft volgens mij als grootste boiler 180 ltr, lijkt mij weinig. De Qsolar van Atag heeft meer keuzemogelijkheden, in ieder geval tot 200ltr. Remeha noemt geen boiler inhoud.

Hebben jullie nog voorkeur voor dat de leidingwaterspiraal door het boilervat of het tegenovergestelde?
Dit omdat ik in de zomer niet wil naverwarmen, maar natuurlijk ook geen Legionella wil.
Legionalla hoef je je niet druk over te maken, die inhoud die in je boiler zit is geen consumptie water. Dit water is puur om de energie vast te houden. dmw een warmtewisselaar ( dus koud leiding water in, heet water uit ) wissel je die warmte uit. En die loopt altijd door je CV ketel om nog evt na te verwarmen.

De boiler van Remeha is 110 liter.

Op mijn site ( zie m'n sig ) heb ik wat berekeningen staan op m'n zonneboiler pagina met betrekking tot energie en water inhoud.

Mijn setup wordt een 250l boiler met 40 vacuumbuizen op mijn dak. Je kan tot 1000 liter gaan qua boilergroottte :-) dus het is wat je zelf wilt. :)

• alex75
Flitspaal, jij bent goed bezig :)

Hoe kan ik de positie van mijn daken exact berekenen tov de zon?

• hjs
  • Niet online

hjs

Wacht even.
het water in je boiler is geen consumpiewater, wat maakt de inhoud van de boiler dan uit :?

Ik lees het toch anders.

[edit]
Het remeha systeem werkt iig wel zoals jij zegt
De werking van het Zonneboiler Comfort Systeem is even ingenieus als simpel. De zonnecollector zet zonlicht om in warmte die wordt opgeslagen in de zonneboiler. Het leidingwater voor bijvoorbeeld keuken, badkamer en douche wordt via een gesloten leiding door dit vat gevoerd en opgewarmd. Zo levert de zonneboiler met gemak vele liters warm water per dag. Wanneer de boiler het leidingwater nog niet voldoende heeft opgewarmd, zorgt de HR-combiketel voor naverwarming tot 60ºC.
Maar geld dat dan voor alle systemen :?

[ Voor 69% gewijzigd door hjs op 14-08-2008 14:27 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

alex75 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 14:20:
Flitspaal, jij bent goed bezig :)

Hoe kan ik de positie van mijn daken exact berekenen tov de zon?

Google maps is your friend. je huis ff opzoeken en je kan vanaf de foto globaal wel aflezen wat de ligging van je dak is. ( op google maps is oost/noord/zuid/west namelijk altijd vast ).
Wacht even.
het water in je boiler is geen consumpiewater, wat maakt de inhoud van de boiler dan uit
Inderdaad het water in je boiler is geen consumptiewater. Dat zou betekenen dat als jij 4 weken op vakantie bent jij 4 weken lang 110 liter of meer water stil hebt staan ( warm ) om het daarna te gaan gebruiken. Dat is verre van hygienisch.

Elke boiler heeft voor zover ik weet twee ( of meer ) warmtewisselaars. Met de eerste ( onderste ) warmtewisselaar heb je een gesloten systeem waarmee je de boiler verwarmd ( dus je collector ).
En de tweede warmtewisselaar (Bovenin ) daar is je koude water op aangesloten. Deze wordt opgewarmd door het water in de boiler om daarna nog evt te worden naverwarmd door je CV installatie.

De waterinhoud in je boiler zelf gebruik je dus puur en alleen als warmteopslag. En aangezien water een onwijs hoge soortelijke warmte heeft kan je dus een aanzienlijke hoeveelheid energie hier in opslaan.

• zonneschijn
hjs schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 14:23:
Wacht even.
het water in je boiler is geen consumpiewater, wat maakt de inhoud van de boiler dan uit :?

Ik lees het toch anders.

[edit]
Het remeha systeem werkt iig wel zoals jij zegt

[...]

Maar geld dat dan voor alle systemen :?
Nee, mijn systeem werkt andersom: De warmte uit de collector wordt via een warmtewisselaar afgegeven aan het consumptiewater dat in de boiler zit.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

zonneschijn schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 14:42:
[...]

Nee, mijn systeem werkt andersom: De warmte uit de collector wordt via een warmtewisselaar afgegeven aan het consumptiewater dat in de boiler zit.
OK? Ik wist niet dat dat ook kon, weer wat geleerd :-) Het lijkt mij namelijk niet verstandig om zoveel water stil te laten staan terwijl de temperatuur ( en dus de bacterie aangroei ) niet gegarandeerd is?

Welk systeem heb je?

• Niwla

Niwla

dat dus....

Hé ? Er gaat hier echt een wereld voor mij open....ik meende echt dat het water in de boiler opgewarmt wordt door een spiraal met collector-vloeistof en je dat warme water uit de boiler aftapt....(en dat het om legionella te voorkomen altijd naverwamt wordt wanneer het boilerwater kouder is dan 60 graden)..maar het water in de boiler is dus gewoon opslagbuffer en die geeft het af aan een 2de spiraal waar je leidingwater doorheen loopt ?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Niwla schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 14:59:
Hé ? Er gaat hier echt een wereld voor mij open....ik meende echt dat het water in de boiler opgewarmt wordt door een spiraal met collector-vloeistof en je dat warme water uit de boiler aftapt....(en dat het om legionella te voorkomen altijd naverwamt wordt wanneer het boilerwater kouder is dan 60 graden)..maar het water in de boiler is dus gewoon opslagbuffer en die geeft het af aan een 2de spiraal waar je leidingwater doorheen loopt ?
Ja, dat zijn althans de systemen die ik ken. Zie ook http://www.solar2all.com/products.php

De onderste ww is voor de collector en verwarmd dus de boiler. De bovenste ww sluit je aan op je leiding en verwarmd feitelijk je water voor.

• Niwla

Niwla

dat dus....

Zoals het daar geschetst wordt lijkt het me nu er ik over nadenk inderdaad wel het meest logisch. Toch haal je dat niet uit de plaatjes (ben erg visueel ingesteld) van de diverse sites waar de werking van een zonneboiler uitgelegd wordt, bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.kemkenscvinstallatieonderhoud.nl/dynamic/media/1/images/Nieuwe_plaatjes/zonneboiler_werking.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://www.antwerpen.be/pics/Stad/Bedrijven/Sociale_zaken/SZ_Milieu/premie/zonneboiler2.jpg

• hjs
  • Niet online

hjs

Beide systemen bestaan blijkbaar.
Door de collector stroomt - in een apart en gesloten collectorcircuit - water. Dat collectorwater wordt door de zon opgewarmd tot maximaal 90º C. Het hete water stroomt door een spiraal in het boilervat dat is gevuld met koud kraanwater. De spiraal warmt het kraanwater op en via de cv- of HR-ketel wordt het water, eventueel, opgewarmd tot de juiste temperatuur
http://www.beldezon.nl/informatie/zonneboilers.html

Legionella e.d. bestrijd je dus door het water uit het vat na te verwarmen tot minimaal 65 graden.
(indien het water dus kouder is)

• alex75
Ik vraag mij af welk systeem in staat is de meeste energie uit het boilervat te halen. Het systeem waarbij de leidingwaterspiraal door het boilervat loopt zal, als de boilertemperatuur daalt moeilijker warmwater uit het vat kunnen halen. òf hij moet over ge dimensioneerd zijn.

• Niwla

Niwla

dat dus....

lijkt me dat bij:

collectorvloeistof - leidingwand - boilerwater - leidingwand - leidingwater

het verlies door overdracht groter is als bij:

collectorvloeistof - leidingwand - boilerwater

Maar goed, ik krijg vanavond iemand langs voor mijn zonneboiler. Gesprekstof genoeg dus }:O

• zonneschijn
Niwla schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 14:59:
Zo werkt mijn systeem inderdaad, maar dan zonder de 2e warmtewisselaar. Het is een systeem van HRsolar.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.