Dat mag jij vinden, ik zie dat anders. Een warrior van hetzelfde gear niveau heeft meer health dan ik (zelfs met de hp buff die we hebben geahd), meer oh-shit buttons, veel betere threat op single targets en kan door de werking van warrior rage/threat dit ook veel langer volhouden.
Dit is uit mijn ervaring als prot paladin vergeleken met onze warrior MT. Tot nu toe heb ik alle bazen tot en met SSC/TK getankt (met uitzondering van de laatste baas in TK, spellreflect en zo) en daarna de eerste 3 bazen in MH (warrior doet nr 4 en 5) en de eerste 4 in BT.
Het is alleen als je echt in een super min-max situatie zit (progression kills op het ALLER hoogste niveau, as in racen voor world firsts) dat je een prot pallie niet direct op elk gevecht ziet (maar ondertussen toch WEL op sommige). Voor al de rest van raids kan je als speler het verschil goedmaken. Stam verschil is weg vanaf bepaald gear niveau, alleen gimmick fights (spell reflect) en "oh shit" buttons blijven over. Voor de rest is het meer een verschil van wijze van threat builden (met voor ons een leuke mogelijkheid om threat te frontloaden nog voor de mob bij ons is) en playstyle.
Het is niet zo dat op alle bazen een paladin tank "moet" komen. Het probleem is dat in bijna alle gevallen de warrior gewoon een betere keus is. Dat komt door de verschillen die er wel degelijk zijn en die in alle gevallen, behalve aoe tanken, in het voordeel van de warrior uitvallen.
Hoewel dezelfde speler met zowel een warrior als een pally (en evenveel skills op de twee) wsl iets beter zal zijn op zijn warrior, moet er ECHT gestopt worden met dat "weggeveeg". Pallies tanken endgame op ALLE niveaus buiten nihilum/SK Gaming, ook progression.
Dat er pallies zijn die op endgame niveau tanken wil niet zeggen dat warriors niet gewoon beter zijn. Als warriors in T6 gear zitten zijn ze gewoon veel beter. Ze schalen gewoon veel beter met gear. Er moet toch echt eens gestopt worden met het bagatelliseren van deze verschillen. Waarom is het een probleem om toe te geven dat een paladin een niche tank is.
Ik ben absoluut nog niet overtuigd van de wijzigingen, en ben verbaasd door de Salvation nerf. Ik kan me niet inbeelden dat die "Hands" tussendoor gooien iets is wat ik vaak ga doen tussen mijn GCDs door.
Ben wel blij (small favor) dat het lijkt alsof de CD van HS UITEINDELIJK verminderd is onder de duration ervan. Gedaan met "lag crushes".
Salvation wordt generfd, je gaat echt niet midden in het gevecht even iemand anders targetten om salvation op hem te gooien. Niet dat het veel uit maakt aangezien het een cooldown van 2 minuten krijgt.
Warriors krijgen 30% meer threat in defense stance om de salvation nerf te compenseren. Paladins krijgen geen extra threat.
De cooldown reductie van holy shield is aardig, maar het heeft niet echt veel zin. In wotlk verdwijnen de crushing blows. Het is dus niet langer nodig om holy shield op te houden zodat je niet wordt gecrushed.
Ik heb trouwens gelezen dat prot pallies een 51 punten talent krijgen. Een instant attack die een % weapon damage doet als holy damage met extra threat. Een soort poor pallies devestate zeg maar. Dat is toch echt zuur. Mijn white damage met een wapen is tussen de 100 en 150 damage. Ik krijg niet het gevoel dat blizzard enig idee heeft hoe een prot pally threat genereerd.