svdm schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 10:03:
[...]
Tevens hebben we nu allemaal een 2-jarig abonnement afgesloten bij T-Mobile. Hierin wordt de aanschaf (prijs) van de iPhone, qua kosten, over 2 jaar verspreid. Je hebt het toestel dus eigenlijk in bruikleen. Dan mag je er toch ook vanuit gaan dat T-Mobile/Apple 2 jaar verantwoordelijk is/zijn voor de goede werking van het toestel? Immers, pas ná die 2 jaar is het toestel officieel voor 100% van de koper...
Laat je dus niet misleiden door extra garantie te nemen via bv. een T-Mobile shop (hier krijgen ze alleen maar commissie over, dus ze willen het je graag aansmeren), je hebt nl. (wettelijk) recht op medewerking/ondersteuning/garantie van tenminste 2 jaar [toch?].
Ik bedoel, je mag er toch ook vanuit gaan dat het toestel minimaal 2 jaar moet werken (bij normaal gebruik); misschien zelfs langer. Dan is de 1-jaar-garantie dus vééls te kort!
Bovendien heb ik ook een eigen verzekering waarin diefstal van electronica is ingesloten (dus waarom dubbel verzekeren?).
Het is absoluut geen bruikleen, jij bent eigenaar van de iPhone, niet T-mobile.
De '2 jaar wettelijke garantie' bestaat eigenlijk niet. Het gaat hier om een verjaringstermijn van 2 jaar na aankoop van aanspraken op de verkoper bij defecten. Dit is wat de Europese richtlijn 'Koop en Garantie' voorschrijft. De Nederlandse wetgeving, die als gevolg van deze Richtlijn moest worden ingevoerd, biedt echter een ruimere bescherming. Als een product, een iPhone zo je wil, niet aan de overeenkomst beantwoord (conformiteit) heb je als consument in principe recht op onbeperkte garantie zolang dit redelijkerwijs verlangd kan worden.
Dit houdt kort gezegd in dat voor vaststelling van die redelijke termijn mede bepalend is wat de gemiddelde consument (dus niet de techneut of de mentaal minder begaafden) redelijkerwijs mag verwachten van het product.
Zaken die meespelen zijn o.a. de kosten, de verwachtingen van de consument, of het een merkproduct is en mededelingen van de verkoper.
De iPhone, hoewel T-mobile adverteert met €999,95, is dat niet het reële verkoopbedrag. In België haal je hem vanaf €500. Dit lijkt mij een meer reële benadering.
Wat uiteindelijk die reële termijn is weet niemand precies, het verschilt per 'zaak'. In ieder geval is die termijn 2 jaar.
Verzekeren kan zeker geen kwaad. Mijn inboedelverzekering dekt absoluut geen mobiele telefoons, en mijn doorlopende reisverzekering is ook zo'n typische 'stapelverzekering'. Hoe breder de dekking hoe minder je van je geld ziet is mijn ervaring. Die telefoonverkzering is een primaire verkzering, je verzekert enkel en alleen jouw telefoon, niet je waardeloze mp3speler van Sweex en je brakke Medion portable DVD-speler. Oftewel, zaken die je helemaal niet WILT verzekeren.
Ik zou het persoonlijk gewoon doen, en je bent van een hoop gezeik af met de winkelier als het gaat om 'garantie' etc.