Ik ga even een absurd verhaal vertellen dat gisteren is gebeurt. Misschien dat mensen me kunnen uitleggen hoe en wat, maar oke.
Ik zat dus bij Planet, opgezegd en de overstap zou op 11 augustus plaatsvinden. Nu lag gisteren (8 aug) het internet er opeens uit, dus ik kijk naar de router en ja hoor, geen dns, PPPoA bleef proberen een verbinding te maken maar zonder succes.
Toen een uur (of nog langer)
in de wacht gestaan gebeld met Planet. Eerst vertelde meneer me vriendelijk dat ze niks van een overstap wisten. Ik dus verteld dat er naast m'n neus een brief lag waar het toch echt op stond. "Ja, dat is maar papier en zegt niks". Nouja, zal wel, ik heb toch niks meer met jullie te maken vanaf de elfde. Toch was het hun schuld, dat is logisch, en dat heb ik ze vriendelijk duidelijk gemaakt. Maar nee, we kunnen er echt niks aan doen, bel telfort maar. (tussen haakjes, voor dit gesprek ben ik drie keer op een neer geslingerd tussen afdelingen, in de wacht gestaan, ondertussen werd de verbinding nog verbroken. Klanten
service noemen ze dat).
Overigens ter informatie voor jullie: de persoon die ik aan de lijn had, vertelde me dat ik op een pc moest die een bedrade verbinding met de router had. "Ja, daar zit echt verschil in hoor".
Telfort bood natuurlijk hun excuses aan, dit was niet de bedoeling blabla. Maar ze konden me niet eerder aansluiten, "want het keuzemenu van de technische afdeling deed het niet".
Nou oke, ik weer planet bellen (ondertussen al aardig gefrustreerd, mede omdat ik telkens vastliep met Patience.) en toen eindelijk iemand met verstand van zaken. Hij legde het iets beter uit, liep helemaal naar een andere afdeling voor me (een callcenter medewerker he, hulde!

) en zei dat ze er niks aan konden doen. Ze zouden me eventueel een dial up lijn van 5kb/s kunnen geven, heel aardig, maar sorry, dan is de pagina pas geladen als de verbinding het zou moeten doen. Toch aardig.
Op dat moment belde m'n zus of ik even iets op internet wou opzoeken

Nou is onze relatie met de buren prima, dus mocht ik even hun WEP lenen.
En toen kwam heel spontaan het overlevingsinstinct van me boven, dat me vertelde om het telfort pakket maar alvast aan te sluiten. Waarom niet? Die speedtouch van planet is toch een stuk schroot. Zo gezegd zo gedaan, de router deed het prima, WRT54G erachter gehangen en ik had verbinding - met de router althans. Elke pagina die je wou bezoeken verwees me door naar "U moet uw internetverbinding activeren, bel de klantenservice". Ach, dat kan er nog wel bij. De verbinding werkt ergens lijkt me, dus het proberen waard.
"Er zijn nog wachtenden voor u, een ogenblik geduld alstublieft"
"Vandaaaaag is roooooooood"
"Er zijn nog wachtenden voor u, een ogenblik geduld alstublieft"
Bah, ik hang maar op, was het zat. Wou ondertussen ook nog de opening van de olympische spelen kijken. 30 cent per minuut, hoe durven ze.
Nou moet ik even vertellen dat ik voor m'n boterham aan web development doe, en hierdoor een onbegrijpelijke spastische tik heb om bij elke interessante pagina op CTRL + U te rammen. Voor de bravere mensen onder ons, hiermee zie je de bron van de website.
Dus opeens begon mijn spastspier te werken en kwam de bron van de "Activeer uw verbinding"-pagina tevoorschijn. Framesets
Huh, wacht even.
<frame src="doityourself.cgi">
Do It Yourself?
Je bedoelt, zoals bij de ikea?
Als iets niet wil, zelf oplossen?
Is het proberen waard toch
Ik ga naar die pagina, die volgens mij verborgen moest zijn totdat de klantenservice je vertelde daarheen te gaan. Nou staat daar een heel aantrekkelijk knopje met [ Activeren ] erop. Klik.
"Herstart uw router." Druk.
Terwijl ik nog 'vandaag is rooood!' zat te neuriën, kwam er een klein geel balonnetje onderin. Die waar je je normaal gesproken zo aan ergert. Nu bracht hij me eindelijk goed nieuws. "Er is nu verbinding met internet!".
Ik waag het erop om een pakketje te versturen naar google. Spannend. En ik krijg antwoord!
En dat zonder een "internetverbinding waar we niks aan kunnen doen, meneer".