Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ik heb de beste prestaties met push of push-pull. Pull alleen zal ik nooit zo snel doen eigenlijk.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024
Bij push heb je juist een door punt in het midden van je fan. Bij Pull is dat een stuk minder.
Maar je moet ook kijken waar en hoe je alles plaatst en of het kan in je behuizing.

Ik heb 3 rads waarvan 2 push en 1 pull, puur omdat dat goed uitkomt.
Stof en of je warme lucht uit je behuizing haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Goede vraag... ik zat er zelf ook al mee in dubio. Persoonlijk geef ik ook de voorkeur aan een enkele rij ventilators, met een hoge lucht druk en veel lucht verplaatsing. Zes ventilators zijn dus ook voornamelijk twee keer zo duur dan drie. Dan koop ik voort die prijs liever drie hele goede ventilators.

En als een pull configuratie beter is vanwege minder stofontwikkeling, hoef ik dus ook geen rekening te houden met estethics enzo. Want de mooie kant van de ventilators zie ik dan toch niet meer na het inbouwen.

Waarschijnlijk komen bij mij dan drie van deze 'beauties' op mijn radiator te zitten. Minder mooi dan de Corsairs, maar wel met net wat meer prestatie.

Ik dacht dat Corsair ook een SP serie had van 140mm. Maar ik zie ze niet meer staan.

[ Voor 50% gewijzigd door Phaerion op 26-07-2013 19:19 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Je kunt ook van 3 oude fans zelf shrouds maken. Dan is het stiller en de performance is beter tov geen shrouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-09 23:02

meddle

:o

mukkel schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 18:56:
Bij push heb je juist een door punt in het midden van je fan. Bij Pull is dat een stuk minder.
Maar je moet ook kijken waar en hoe je alles plaatst en of het kan in je behuizing.
Turbulente luchtstroming door een rad is vrij complex, waardoor dit soort simple redenaties niet echt hout snijden. Je kunt daarom eigenlijk alleen afgaan op testresultaten. (of je kunt 1000en euro's uitgeven aan een simulatie)

En uit tests blijkt dat push toch beter is dan pull:
http://martinsliquidlab.o...ator-shroud-testing-v2/3/
http://martinsliquidlab.o...ator-shroud-testing-v2/4/

Verder hoeven shrouds niet per se een verbetering te geven t.o.v. geen shrouds (verschilt per fan/rad).

[ Voor 12% gewijzigd door meddle op 26-07-2013 23:22 ]

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Ja maar je hoeft geen hooggeleerde te zijn om te snappen dat het middenpunt van een fan geen luchtverplaatst. Als je deze dan als push plat tegen een rad monteert, zal op dat punt ook geen lucht verplaatst worden. Een doodpunt dus. Bij pull is dit ook, maar hier wordt wat extra lucht meegenomen

Maar inderdaad het geeft geen garantie op betere prestaties, meestal wel stiller omdat de blades van de fan niet langs je rad zoefen.

Het zal voor de normale gebruiker waarschijnlijk niets uitmaken of interesseren.
Gewoon kijken hoe je de rads wilt plaatsen en hoe je hier zoveel mogelijk stof uit kan houden.
Makkelijk voor onderhoud. Misschien wordt je water een graadje warmer, so what :)

Ben je een enthausiast dan heb je meestal toch push/pull een niet enkel push of pull.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

mukkel schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 23:34:
Ja maar je hoeft geen hooggeleerde te zijn om te snappen dat het middenpunt van een fan geen luchtverplaatst. Als je deze dan als push plat tegen een rad monteert, zal op dat punt ook geen lucht verplaatst worden. Een doodpunt dus. Bij pull is dit ook, maar hier wordt wat extra lucht meegenomen
Blijkbaar wel dus, want je redenatie blijkt niet te kloppen met de werkelijkheid. Redeneren op basis van je 'gezond verstand' is natuurlijk leuk, maar als het over natuurkunde gaat kom je vaak toch bedrogen uit. Fluid dynamics is nu eenmaal een zeer complex onderwerp, terwijl het dat op het eerste gezicht misschien niet lijkt.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-10 20:41
En fluid dynamics is zelfs met alle pc's uit dit topic aan elkaar gekoppeld bijna niet te berekenen ;)

Bij Push en pull heb je in principe dezelfde dode punten, want er draait op dat punt geen blad :/
Alleen een blower heeft deze problemen niet...

Hmm, lijkt mij eigenlijk wel een keer grappig om te zien, iemand die serieus blowers toepast ipv "normale" fans XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
mukkel schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 23:34:
Ja maar je hoeft geen hooggeleerde te zijn om te snappen dat het middenpunt van een fan geen luchtverplaatst.
Dat doet ie in pull ook niet....alleen zie je het dan niet omdat er geen stof op de radiator zit. :P

Een shroud kan echter wel iets uitmaken, omdat je dan tussen de radiator en de fan druk opbouwt. Het kan zijn dat je dan een beter luchtstroom creëert. Maar dat hangt denk ik af van hoe dicht de lamellen van de radiator op elkaar zitten. Bij een high density radiator heb je meer lamellen per inch, en zul je meer druk opbouwen in de shroud. De vorm van de bladen van de ventilator, en de dikte van de radiator spelen ook een erg grote rol.

[ Voor 41% gewijzigd door Phaerion op 27-07-2013 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Hmmm, mijn gevoel zegt mij ook dat het meest effectieve is 2 fans achter elkaar te gebruiken en dan een shroud van 10 cm?
2 fans om ervoor te zorgen dat je dus maximale statische druk hebt (kan geen lucht ontsnappen langs de fans) en de shroud zorgt er voor dat de dode plek tot een minimum beperkt is.

Maar, hoe zinnig zoiets is.... dat vraag ik mij af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-08 16:58
Ik ben in de gelegenheid om dit met CFD te onderzoeken, alleen ik verwacht dat de verschillen tussen push/pull zo klein zijn dat een voldoende nauwkeurige simulatie mij (en jullie) te lang gaat duren.

Het maakt weinig uit of je je pomp vóór de load(bladblazer,push) of na de load zet(stofzuiger,pull)...het detail zit hem in de kleine stromingsvariaties door de positie van de pomp in het geheel. Je configuratie heeft veel invloed op de effectiviteit van de plaats van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Hoe lang zou zo'n simulatie duren bij welke hardware, als ik vragen mag?
en hoe werkt zo'n model? moet je alles eerst maken in een CAD programma, of kun je gewoon waarden invullen en het programma doet de rest zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
Je begint in een CAD programma met het maken van de geometrie,dat probeer je dan zo realistisch en eenvoudig mogelijk te doen. Dus je gaat aannames maken om bepaalde dingen weg te laten, omdat ze waarschijnlijk toch geen invloed hebben(liefst met theoretische/praktische onderbouwing natuurlijk).

Deze geometrie moet dan ''gemeshed'' worden (dit is een teringwerk en een specialiteit op zich...want de software genereert niet gelijk een ideale mesh met goede boundary layer) zodanig dat de beste resultaten met de minste tijd behaald worden. Te grof meshen en je verliest nauwkeurigheid, te fijn meshen en bepaalde modellen gelden niet meer en de tijd neemt aanzienlijk toe (halvering mesh-size -> 8x meer elementen -> Veel meer rekentijd).

Dan het juiste turbulentie model kiezen(standaard k-epsilon)....en vooraf bepalen of je de rotatie van de schoepen mee gaat nemen of niet. Of je simuleert het gegeneerde drukverschil door de fan(simpel), of je simuleert de roterende blades. Rotatie en CFD gaan niet goed samen, je hebt dan een uitgebreider model nodig zoals het Reynolds Stress Model, of nog complexer het wordt een Large Eddy Simulation.

Dan ga je het proberen te runnen....op een Quad/Octa core machine met meer dan 16GB. Tijdens het runnen moet je nog steeds allerlei aanpassingen doen aan de mesh/randvoorwaarden om een realistisch resultaat te bemachtigen.

Je bent al snel een maand verder voordat je uberhaupt met simuleren begonnen bent, omdat je eerst de software en theorie onder de knie moet krijgen. Je kan het zo simpel/moeilijk maken als je zelf wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik doe werktuigbouwkunde, maar ik heb helaas geen ervaring met Fluid simulaties...
Waarschijnlijk heb je bij zo'n simulatie dan reynolds nodig, want de fans zijn ook een belangrijke factor, hoe glad zijn ze, de "behuizing" van de fan speelt ook mee etc...

Ik wist niet dat het te hoog maken van de mesh-size negatieve invloeden had op de simulaties, wel dat het langer duurde, omdat er meer "verbindingen" worden doorgerekend.
Weer wat geleerd :)

Dan vraag ik mij toch af, hoe wordt een fan dan ontworpen voor bijv. radiatoren?
Gebruiken ze gewoon puur ervaring, als in: we weten dat dit goed werkt en als we deze kleine aanpassing maken komt er een verbetering uit de metingen.
Of simuleren ze het?
Ik zou bijna zeggen dat ze het op de eerste manier doen :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
Bij Werktuigbouwkunde zul je dat alleen krijgen bij een Thermo Fluids master.

Tot voor kort was het echt alleen het eerste, maar CFD(bijv. Comsol en Fluent) wordt steeds toegankelijker voor kleinere bedrijven...anders kom je niet verder. Het beste zou zijn om de fan-radiator te matchen en optimaliseren in een simulatie, dan een aantal praktijk testen ter verificatie.

De waterkoeling markt is ook niet echt groot. Pas sinds de introductie van bijv. Corsair H50 lookalikes is het beter op elkaar afgestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
blspjnl schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 12:32:

Het maakt weinig uit of je je pomp vóór de load(bladblazer,push) of na de load zet(stofzuiger,pull)...
Ventilator toch?

Maar twee ventilators in push pull configuratie is het zelfde als, een een auto aan slepen met exact dezelfde snelheid als de auto die aan de sleepkabel hangt. Beide auto's blijven even hard rijden, maar zullen samen minder weerstand ondervinden.

[ Voor 33% gewijzigd door Phaerion op 31-07-2013 04:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:36
Gister me eerste WC loop in elkaar gezet. 2x een lek gehad, 1 grote, had een plek over het hoofd gezien om in me resevoir een stopfitting te draaien -_- Testte gelukkig buiten me kast. 2de keer lekte het bij die stopfitting, met de hand dichtdraaien was niet genoeg... Voor de rest draait het nu gelukkig zonder problemen!

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/259d854.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2en5o44.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2ly0oys.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Temps? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de volgende keer als je een setup gaat bouwen. Even wachten met water en ergens 1 losse slang hebben. Aan de ene kant met je vinger dicht houden en dan aan de slang zuigen of blazen. Als er echt iets flink mis is merk je het dan gelijk. Je weet hiermee niet zeker of er iets niet helemaal goed zit en er druppels gaan lekken, maar als je ergens iets vergeten bent weet je het gelijk.

Verder een mooie eerste setup :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
49 graden stressed @ 4.0ghz (Intel i5 2500k) CPU only loop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
Mooie setup. Verstandig om eerst buiten de kast te testen, NCIX/LinusTech raad voor die fittingen nog een kleine laatste slag aan met een stuk gereedschap.

Rond 4:40:

YouTube: Ultimate Water Cooling Guide Part 3 - Tubing, Liquid & Conclusion NCIX Tech Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
blspjnl schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 10:29:
Mooie setup. Verstandig om eerst buiten de kast te testen, NCIX/LinusTech raad voor die fittingen nog een kleine laatste slag aan met een stuk gereedschap.

Rond 4:40:

YouTube: Ultimate Water Cooling Guide Part 3 - Tubing, Liquid & Conclusion NCIX Tech Tips
Ik had die ook bekeken ja, maar als ik zo'n tang nodig heb om het vast te draaien, heb ik dat ook nodig om het los te krijgen... En schroef het dan denk ik eerder het 1/4 draad eruit, dan het kapje over de fitting... Heeft me resevoir vooral last van :)

Verder ben ik blij dat me radiator "noob" friendly is. Had anders zo me schroeven door me radiator heen geschroefd :) Zitten namelijk ijzeren plaatjes, zodat je er geen schroef door heen krijgt. Aanrader voor iemand die ook begint!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Penait1 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 14:14:

Had anders zo me schroeven door me radiator heen geschroefd :)
En dat terwijl daar toch bijna overal voor gewaarschuwd wordt.

Ondertussen wacht ik nog steeds op de spullen die ik 8 Juli al heb besteld. Je moet er ook maar wat voor over hebben zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben je dan toch van plan je polybuizenconstructie te gaan uiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Yupz.... en ook gewoon met die Bitspower multilink fittings. Ik heb er nog even aan gedacht om het toch met zachte tubing te doen. Maar die blijven op termijn toch niet mooi helder, en dan is ook het hele effect er af. En wat betreft het gebrek aan stevigheid bij plexiglas tubing heb ik al wel wat ideeën om dat op te losssen.

Als ik hier en daar connectors gebriuk, die ik in de behuizing van de case kan verwerken, kan ik voor extra stevigheid zorgen. (ik dacht dat het kon met van die externe fillport aansluitingen) Ik zag in de builds van Kier dat hij hier en daar een dergelijke oplossing gebruikte. En het zag er niet uit alsof dat zo maar los kon schieten.

De grootste zorg die nu nog over blijft is, of ik het allemaal wel goed uitgemeten krijg bij de aanschaf van de connectors. Omdat het voor mij toch de eerste keer is dat ik zoiets doe.

[ Voor 12% gewijzigd door Phaerion op 01-08-2013 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn ferme die Bitspower fittings, wat is het verschil met zachte tubing en hard mbt verkleuring? Harde tubing lijkt me in dezer context van je plan echt het karakter te hebben van dat je van de gewone slangen afbent. Je buisjes op maat maken en ze in perfecte pasvorm brengen lijkt me dus echt een project om het aanzien te zetten nog meer richting builden dan al kon met gewone tubing. Ik bedoel als je toch met het idee bezig bent, doe het dan helemaal..

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met fillport aansluitingen, ik heb er even 1 voor me liggen, ga je die gebruiken bij het koppelen van je tubings met het idee stevigheid te waarborgen?

Leuk project..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
@Phaerion
Ik heb ben zelf ook al een tijd bezig met een build waarin ik die bitspower adapters gebruik, alleen in combinatie met koperen buizen. Maar als het eenmaal goed afgemeten is, staat het als een huis.
Het gebruik van plexi-pijpjes zal wel iets afdoen aan de stevigheid, maar met die C47 adapters (twee o-ringen) zit alles lekker stevig vast.

neem wel de tijd voor het uitmeten van alles en bestel wat extra buis, want het gaat gegarandeerd niet in 1 keer goed (de eerste keer dan)

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
Phaerion schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 17:28:
[...]

En dat terwijl daar toch bijna overal voor gewaarschuwd wordt.

Ondertussen wacht ik nog steeds op de spullen die ik 8 Juli al heb besteld. Je moet er ook maar wat voor over hebben zeker?
Klopt dat er overal voor gewaarschuwd wordt, maar ik kreeg niet genoeg weerstand om te denken dat die al tegen het plaatje aanzat.

Ik hoefde er niet op te wachten, maandag besteld, dinsdag in huis :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Verwijderd schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 19:44:
Zijn ferme die Bitspower fittings, wat is het verschil met zachte tubing en hard mbt verkleuring? Harde tubing lijkt me in dezer context van je plan echt het karakter te hebben van dat je van de gewone slangen afbent. Je buisjes op maat maken en ze in perfecte pasvorm brengen lijkt me dus echt een project om het aanzien te zetten nog meer richting builden dan al kon met gewone tubing. Ik bedoel als je toch met het idee bezig bent, doe het dan helemaal..
Zachte tubing verkleurt op den duur. Ik gebruik ook blacklight, en dan werkt de verkleuring, en het troebel worden van de pvc slangen een beetje tegen. Dit is dus puur op uiterlijk gebaseerd.
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met fillport aansluitingen, ik heb er even 1 voor me liggen, ga je die gebruiken bij het koppelen van je tubings met het idee stevigheid te waarborgen?

Leuk project..
Je hebt van die doorvoer aansluitingen die je in het metaal van de behuizing kun bevestigen. Als ik een dekplaat maak boven de voeding, die bij mij onderin de kast zit, kan ik met zo'n doorvoer aansluiting de lengte van de plexiglas buis een beetje verkorten. Waardoor er meer stevigheid is, omdat ik dan niet ineens een grotere afstand hoef te overbruggen naar de pomp of de radiator.

zoals op het onderstaande plaatje in deze build van Kier bijvoorbeeld.
Afbeeldingslocatie: http://i759.photobucket.com/albums/xx233/kier1976/NEW/Guilty/G2/DSC00617.jpg

Alleen jammer dat ik zo lang moet wachten op de bestelling. Al heb ik daardoor wel even de tijd om rustig te bekijken wat mijn mogelijkheden nog zijn. Het visualiseert alleen wel wat makkelijker als ik de belangrijkste onderdelen al in huis heb.
PAPPLE schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 20:36:
@Phaerion
Maar als het eenmaal goed afgemeten is, staat het als een huis.
Het gebruik van plexi-pijpjes zal wel iets afdoen aan de stevigheid, maar met die C47 adapters (twee o-ringen) zit alles lekker stevig vast.

neem wel de tijd voor het uitmeten van alles en bestel wat extra buis, want het gaat gegarandeerd niet in 1 keer goed (de eerste keer dan)

Cheers
Thanx voor de tip. Ik heb het systeem ook nog eens goed bekeken, en heb ook niet meer het idee dat het zó maar los kan schieten, tenzij het echt gammel in elkaar gezet is.
Penait1 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 21:00:
[...]

Klopt dat er overal voor gewaarschuwd wordt, maar ik kreeg niet genoeg weerstand om te denken dat die al tegen het plaatje aanzat.

Ik hoefde er niet op te wachten, maandag besteld, dinsdag in huis :-)
Gheheh.. ik heb daar al een hele geschiedenis mee. Ik was op school ooit te bereord om even op een 'momentsleutel' te wachten. (daar kun je op instellen hoeveel kracht er op een moer of bout wordt gezet tijdens het aandraaien.) En ja hoor...ik draaide zo vier kopbouten kapot van een Volvo motorblok. Ze zaten naar mijn idee ook nog niet goed vast. :P

Gelukkig was het een oefenblok voor op school. Maar de leraar baalde wel als een stekker dat hij de afgebroken bouten uit het blok moest boren. Dát durfde hij mij na die actie natuurlijk niet meer te laten doen. 8)7

En zo heb ik daarna nog wel wat bouten afgebroken. Maar daar ga ik deze keer dus echt heel goed rekening mee houden. Mijn pc is me dan ook wel iets meer waard dan zo'n oefen motorblok van school. ;)

Wat het lange wachten betreft.. Ik had mijn bestelling vlak vóór de vakantie van desbetreffende winkel geplaatst, en dan was ook de Bitspower top voor de pomp niet gelijk leverbaar. Dat is pure onmacht. Maar ik ben nog geduldig. Vandaag heb ik nog wel even een reminder gestuurd, met de vraag hoe het er ondertussen bij staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Phaerion op 01-08-2013 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phaerion schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 23:08:

Gheheh.. ik heb daar al een hele geschiedenis mee. Ik was op school ooit te bereord om even op een 'momentsleutel' te wachten. (daar kun je op instellen hoeveel kracht er op een moer of bout wordt gezet tijdens het aandraaien.) En ja hoor...ik draaide zo vier kopbouten kapot van een Volvo motorblok. Ze zaten naar mijn idee ook nog niet goed vast. :P

Gelukkig was het een oefenblok voor op school. Maar de leraar baalde wel als een stekker dat hij de afgebroken bouten uit het blok moest boren. Dát durfde hij mij na die actie natuurlijk niet meer te laten doen. 8)7

En zo heb ik daarna nog wel wat bouten afgebroken. Maar daar ga ik deze keer dus echt heel goed rekening mee houden. Mijn pc is me dan ook wel iets meer waard dan zo'n oefen motorblok van school. ;)
Hier eens een sleutel in de klauwplaat van de draaimachine laten zitten, een enorm gekraak van de tandwielen intern plus dat het niet was gekomen tot een afgeschoten sleutelprojectiel door de werkplaats heen geslingerd..Man was boos en liet weten dat dit tot hansaplast of erger had kunnen leiden. Nou ja, alle begin is moeilijk denk ik maar weer...

Het buigen van de buisjes lijkt me een tactvol klusje, als ik in de situatie zou zijn dit project tot uitvoering te brengen, zou ik voor harde buisjes gaan, gewoon om het idee van de reguliere slang te vervangen door de buisjes.

Helemaal duidelijk mbt je fillport aansluitingen gezien je foto, ziet er wel strak uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik vind die buisjes altijd mooi, maar vind ze niet echt praktisch... als je zo nu en dan in je pc bezig bent is het namelijk wel lastig, want je kan ze niet aan de kant duwen (als ze net ergens overheen zitten bijv.), en de pomp even verplaatsen om beter bij de psu te kunnen is ook uitgesloten...
Dus ik houd het voorlopig iig bij slangen :)

Draai mijn fittingen overigens met de hand aan, totdat ik er geen grip meer op heb, wat dus betekent dat ze echt vast zitten ;)
Die EK fittingen moesten echt met een sleutel, want daar had ik vanaf het begin al geen grip op, maar die van BP hebben dat wel.

@Fishsmell.
Dat is echt een hele hele gevaarlijke situatie.... De draaibanken zijn bij mij op school niet voor niets een paar van de potentieel gevaarlijkste machines...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luchtdoelsleutel raketten in het klein zonder politieke en verantwoorde interacties richting onschuldige burgers..

Het statische buizenstelsel van plexi of polybuis geeft een meerwaarde in optische zin, qua performance maakt het weinig uit, de waterflow in vergelijking met buisjes of gewoon slang blijft gelijk en zie niet zo in, buiten het feit om wat DCG909 zegt, het niet kunnen manoeuvreren van het buizenstelsel als tweaker om er in te klojoen..

Afgelopen woensdag een sb blockje bestelt, de sb werdt me toch wat te heet, gewone 1/2 pilaren erbij en wat klemmen, ja, ook weer een meter tygon moeten bestellen, en dat omdat ik 30 cm tekort kwam. Nah, vervang ik gelijk een ander deel in de setup welke wat verkleurd was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Bij Primochill hebben ze een soort van schuimrubber staaf die je in de plexiglas buis kunt steken tijdens het buigen. Meer dan een phön of een verfstripper heb je dan al niet meer nodig. En geduld natuurlijk.

Sja en tijdens het aanleggen van de loop moet je van te voren wel gelijk ook rekening houden met wat je in de toekomst nog wil doen. Want mocht er iets met het geheugen zijn, of wanneer ik een andere vidkaart aanschaf, dan moet ik er natuurlijk wel bij kunnen. Daarom zei ik eerder ook al ergens, dat er toch nog best een stukje installatietechniek bij komt kijken, mbt het plannen en het bouwen van de loop.
Verwijderd schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 12:58:

Afgelopen woensdag een sb blockje bestelt, de sb werdt me toch wat te heet, gewone 1/2 pilaren erbij en wat klemmen, ja, ook weer een meter tygon moeten bestellen, en dat omdat ik 30 cm tekort kwam. Nah, vervang ik gelijk een ander deel in de setup welke wat verkleurd was..
Dat kan hier nog wel eens een probleem worden bij hoge overclocks. De heatsink van de south bridge zit bij mij vlak achter de videokaart. Wanneer ik de videokaart een slot laat zakken heeft hij, denk ik, ook het minder snelle PCIE slot in gebruik.

[ Voor 36% gewijzigd door Phaerion op 02-08-2013 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, het buigen van de buisjes zal een niet zo van dienaard belang krijgen van, schuif dit project maar weer aan de kant, want je bent hobbyist natuurlijk en weet waarmee je begint toch? Succes. Ik weet even niets verder te melden omtrent dezer build.

Een eventueel sb block samen met je gpu in het bovenste slot moet goed uitkomen denk ik, ik zelf heb een Anfi-tec UCD nano welke niet fors oogt en prima pasvorm bezit, met de gpu in het bovenste slot heb ik nog ruimte genoeg over (gigabyte ga 990fxa ud7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Nu online
Ik gebruik nu 5/16 slang (doorzichtig) maar zit te denken aan witte slang en een maatje groter.

Zit erg te twijfelen tussen 3/8 (1 maatje groter) of 1/2.

Wat zeggen jullie? Het gaat me puur om de looks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
R0y. schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 17:37:
Ik gebruik nu 5/16 slang (doorzichtig) maar zit te denken aan witte slang en een maatje groter.

Hangt af van welke bochten je gaat maken. Als je het moederbord bijvoorbeeld gaat koelen moet je krappe bochten maken, dan is een dunnere slang handiger. Als je geen krappe bochten gaat maken is dik net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Nu online
Ik het wel wat meer mogen vertellen inderdaad :P

Voor heb ik nu 240 rad, en achter komt een 120 rad erbij. Koel alleen me CPU. Valt best mee met strakke bochten :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zonder moeilijke bochten kan je prima voor een dikke slang gaan als je dat mooi vind.

Als je nog wat voorbeelden wil zien van verschillende slangen: http://www.xtremesystems....ling-Case-Gallery/page227

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Nu online
Heb even wat samengesteld.

• Black Ice GT Stealth 120 Black
• 8 * Alphacool HF Barb Fitting FatBoy G1/4 outer thread on 13mm with O-ring - Deep Black 17090
• 8 * Koolance Hose Clamp / Slangklem (1/2) Zwart
• 2 meter Feser Tube UV - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - WHITE

Volgens mij klopt het op die manier :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robuust 1/2 3/4 slang en in het wit is denk ik wel het gaafste als je enkel de looks wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Verwijderd schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 17:29:

Een eventueel sb block samen met je gpu in het bovenste slot moet goed uitkomen denk ik, ik zelf heb een Anfi-tec UCD nano welke niet fors oogt en prima pasvorm bezit, met de gpu in het bovenste slot heb ik nog ruimte genoeg over (gigabyte ga 990fxa ud7)
Het zit 'm vooral in de vidkaart. Asus GTX570 Direct CU II die maar liefst drie slots in beslag neemt vanwege de koeler die er op zit. De PCIE overclocken lijkt me ook niet echt veel op te l;everen. Ik meen dat het niet makjkelijk stabiel was te krijgen. Daarintegen zijn er elke keer wel wat non reference kaarten op de markt die zich wél erg goed laten overclocken. En, correct me if I'm wrong, maar ik dacht dat je de South bridge daar niet echt heel zwaar mee belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon lekker je normale sb sink laten zitten, je sb heeft niets met pcie / nb communicatie te maken, enkel je hdd's worden ermee geregeld.

Hier in mijn situatie blijkt de sb sink welke meekwam met het ek nb / mosfett block niet voldoende te zijn de chip koel te houden. De temp van de chip vloog stressed richting 60 graden, wat voor mij een teken was er een custom block op te zetten. 60 graden is misschiem wel tollerant in de meeste configuraties, maar reduceer de temp gewoon liever naar beneden door een extra block puur voor het principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Verwijderd schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 09:36:
Gewoon lekker je normale sb sink laten zitten, je sb heeft niets met pcie / nb communicatie te maken, enkel je hdd's worden ermee geregeld.

Hier in mijn situatie blijkt de sb sink welke meekwam met het ek nb / mosfett block niet voldoende te zijn de chip koel te houden. De temp van de chip vloog stressed richting 60 graden, wat voor mij een teken was er een custom block op te zetten. 60 graden is misschiem wel tollerant in de meeste configuraties, maar reduceer de temp gewoon liever naar beneden door een extra block puur voor het principe.
Ahzo... ik dacht dat de sb ook iets met de pci te maken had.

Nu ik de turbo settings van het mobo weer aan heb staan wordt mijn sb toch maar 46 graden tijdens 'n game. Maar de nb kachelt wel lekker door tot aan de 60 graden. En dat is tevens ook de hoogste temp reading die ik krijg. Het is hier in huis nu ook zo rond de 27 graden overdag. De cpu klokt tijdens het gamen tot max ongeveeer 4,3, Dus die temps lijken me nog redelijk normaal onder deze omstandigheden.

Nu maar hopen dat de bitspower top voor de pomp ook snel binnen is, bij de winkel, want dan kan ik eindelijk kijken hoe ik de boel in ga richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nah, de chip werd hier dus door een tot dus ver onverklaarbare toestand verschrikkelijk heet, ambient temp hier zo een 26c waarbij de sb chip temp tijdens een prime95 blend run opliep tot 60c ongeveer. Was met een kamer temp van 22 55 56c ongeveer, ik vond het wat storend en betrok er een block bij in de loop, waardoor de ego weer was tevree gesteld met daarbij uiteraard een verminderende temp in de regio.

Heb je voor de rest al je materien binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:29
R0y. schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 17:37:

Gebruik zelf Tygon R3603 Slang (15,9/9,5mm) 3/8, en dat is een lekkere stevige slang die niet knikt.

Als je 1/2 gaat gebruiken dan word het gewoon lomp in de meeste gevallen.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
1/2" kan op zich ook makkelijk zonder lomp te zijn.
Ik heb hier masterkleer 15,9/11.1mm 1/2"slang.

Qua grootte hetzelfde alleen de wand is iets dunner.
Zit lekker strak om een 1/2 fitting, die schiet nooit los :)
3euro en 5 cent per meter
http://www.ekwb.com/shop/...16-1-2-id-tubing.html?p=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Nu online
player-x schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 20:23:
[...]

Gebruik zelf Tygon R3603 Slang (15,9/9,5mm) 3/8, en dat is een lekkere stevige slang die niet knikt.

Als je 1/2 gaat gebruiken dan word het gewoon lomp in de meeste gevallen.
Het verschil met wat ik nu heb en 3/8 is zo klein dat je het volgens mij niet gaat zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
R0y. schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 20:58:
Het verschil met wat ik nu heb en 3/8 is zo klein dat je het volgens mij niet gaat zien...
Dat ligt helemaal aan de buten diameter van je huidige slang, maar 16mm is alles behalve klein.
mukkel schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 20:29:
1/2" kan op zich ook makkelijk zonder lomp te zijn.
Ik heb hier masterkleer 15,9/11.1mm 1/2"slang.
Dat is geen echte 1/2'' slang, daar over het algemeen gesproken 1/2'' een OD van 19mm heeft en een ID van 13mm.

Jouw slang is 7/16''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Verwijderd schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 19:30:
Nah, de chip werd hier dus door een tot dus ver onverklaarbare toestand verschrikkelijk heet, ambient temp hier zo een 26c waarbij de sb chip temp tijdens een prime95 blend run opliep tot 60c ongeveer. Was met een kamer temp van 22 55 56c ongeveer, ik vond het wat storend en betrok er een block bij in de loop, waardoor de ego weer was tevree gesteld met daarbij uiteraard een verminderende temp in de regio.
Misschien maakte de heatsink niet goed contact, of zat er niet zo'n geweldige koelpasta tussen. Tijdens een rondje Google zag ik dat er, ook bij merken zoals ASUS, nogal wat klachten zijn over heatsinks en koelpasta. Maar je hebt het probleem in ieder geval op kunnen lossen.
Heb je voor de rest al je materien binnen?
Nee, de grote bestelling met de pomp, radiator en reservoirs, is nog altijd niet binnen. Het wachten is nog op de Bitspower top. Ik kon de rest van de bestelling al wel laten op sturen, maar dat hoefde van mij niet perse. Zonder de top kan ik de boel toch niet ineens compleet opmeten en afbouwen, dus die extra verzendkosten hoeft de winkel wat mij betreft ook niet te maken. (wat ze wel hadden aangeboden overigens.) Ik wacht nog wel eventjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
player-x schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 22:29:

Dat is geen echte 1/2'' slang, daar over het algemeen gesproken 1/2'' een OD van 19mm heeft en een ID van 13mm.

Jouw slang is 7/16''
Ach het past uitstekend over een 1/2" fitting. ;) klemmen zijn overbodig en het is goedkoper, omdat het geen "gewilde" slang is. Wat wil je nog meer.

19mm OD is wel gelijk de dikste variant ( ID 1/2 / OD 3/4)
Der zijn zat "echte" 1/2"slangen waar je op 15.9mm OD zit zit (1/2 - 5/8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

Ik heb hier nog een meter 1/2"ID masterkleer liggen met 16mm OD, dus het kan idd wat dunner. Maar tubing met een dunne wand knikt wel wat sneller dan dezelfde soort tubing met een dikkere wand, dus dat is wel iets om rekening mee te houden.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Das waar, maar je moet al krappe bochten neerleggen wil je je slang knikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phaerion schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 23:35:
[...]

Misschien maakte de heatsink niet goed contact, of zat er niet zo'n geweldige koelpasta tussen. Tijdens een rondje Google zag ik dat er, ook bij merken zoals ASUS, nogal wat klachten zijn over heatsinks en koelpasta. Maar je hebt het probleem in ieder geval op kunnen lossen.

[...]

Nee, de grote bestelling met de pomp, radiator en reservoirs, is nog altijd niet binnen. Het wachten is nog op de Bitspower top. Ik kon de rest van de bestelling al wel laten op sturen, maar dat hoefde van mij niet perse. Zonder de top kan ik de boel toch niet ineens compleet opmeten en afbouwen, dus die extra verzendkosten hoeft de winkel wat mij betreft ook niet te maken. (wat ze wel hadden aangeboden overigens.) Ik wacht nog wel eventjes.
De m2 schroefjes waarmee de sink vast zat aan het bord zaten niet ongelijk vast geschroeft,dus een valse mount was daardoor niet aan de orde. Qua pasta zat er een flinterdun laagje op, dus een drenken kon het ook niet zijn. Ook middels een blokhaak en een vlak oppervlak (spiegel) zag ik niet een krom oppervlak, ik heb daarom dit probleem in mapje 4 gezet..

Wachten kan voor hurrie gestemden een frustrerend iets zijn, hier heb ik dat bijvoorbeeld niet zo en kan makkelijk even een paar dagen op een bestelling wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Verwijderd schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 12:36:

Wachten kan voor hurrie gestemden een frustrerend iets zijn, hier heb ik dat bijvoorbeeld niet zo en kan makkelijk even een paar dagen op een bestelling wachten.
De top was dus niet op voradig bij de leverancier van de wnikel. Maar eind deze week of uiterlijk volgende week zou hij binnen moeten zijn. Maar och...haastig zijn bij het bouwen van dit soort dingen is toch alleen maar vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Net mijn nieuwe zijpaneel binnen :)
Geeft ook gelijk veel meer ruimte voor de WC setup :)

window uit

window aan

(had wat "tests" gedaan door het paneel met de fan wat af te plakken en de temperaturen verschilde eigenlijk niet, dus nu is het kijken of het voor mij stiller wordt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Nu online
DCG909 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 10:09:
Net mijn nieuwe zijpaneel binnen :)
Geeft ook gelijk veel meer ruimte voor de WC setup :)

(had wat "tests" gedaan door het paneel met de fan wat af te plakken en de temperaturen verschilde eigenlijk niet, dus nu is het kijken of het voor mij stiller wordt :) )
Ik moet het toch even vragen...

Wat voor slangmaat is dat ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
1/2 ID 3/4 OD.

En ja, als ik het geweten had had ik voor iets kleinere maten gekozen....
Maar ach, ik heb nu de fittingen (joekels) en om nu daar weer geld aan uit te gaan geven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phaerion schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 01:15:
[...]

De top was dus niet op voradig bij de leverancier van de wnikel. Maar eind deze week of uiterlijk volgende week zou hij binnen moeten zijn. Maar och...haastig zijn bij het bouwen van dit soort dingen is toch alleen maar vragen om problemen.
Over the top, je pomp is een D5? Komen je mondings-punten niet uit bij het ontwerp welke je wilt opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
1/2 ID 3/4OD heb ik ook geprobeerd en heeft in totaal wel 1 hele uur in m'n PC gezeten.. Veelste dik..
Ach dan neem je de volgende keer gewoon 1/2 5/8 dat scheelt 4 mm in je OD. :P

Edit:
Ow je hebt schroeffittingen, ja dan wordt het wat moeilijker :)

[ Voor 17% gewijzigd door mukkel op 08-08-2013 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Yep, anders had ik binnen een maand al gewisseld ;)
Ach, volgende keer ga ik wel voor monsoon fittingen, mooi, strak ontwerp en nog betaalbaar ook.

Heb wat acryl plaat bij HF besteld, ik ga bij mijn front-bay plaatjes het mesh door transparant materiaal vervangen, ala het zijpaneel :)
(En die krengen doen niks voor de airflow, want het is daat lucht stil ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1/2 3/4 heb ik hier vanuit m'n Dangerden maze periode en is een slang welke tot op heden nog steeds actief zijner hulpvaardigheid betracht in optische en performance ze zin. Lomp ogen doet het niet, al kan dat wel zo zijn wanneer je vanaf 3/8 komt natuurlijk..

Monsoons zijn gaaf, vooral als je helemaal de spick and span methode nastreeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
Verwijderd schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 12:05:
[...]

Over the top, je pomp is een D5? Komen je mondings-punten niet uit bij het ontwerp welke je wilt opzetten?
Nee dat was het niet. Ik heb de kale pomp samen met de mod kit en de top los besteld. Omdat ik met het oog op uitbreiding twee tube reservoirs ga gebruiken, koos ik de Bitspower top, omdat deze twee in en twee outlets heeft. Ik wil de reservoirs bij het uiterlijk van de casemod betrekken, dus die bouw ik dan alvast in, Tegen de tijd dat ik ook de vidkaart(en) ga koelen met water komt er nog een pomp en een radiator bij.

Afbeeldingslocatie: http://www.bitspower.com.tw/thumb/BP-655D5P2EX-MBK--600X400.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Phaerion op 08-08-2013 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah ok, duidelijk, ik zat wat te praktiseren richting een top en wat je bedoeling ermee zou gaan zijn, ik heb nu iig. je situatie in beeld gekregen mede door het plaatje nu. Het idee 2 pompen parallel te plaatsen kwam ook hier eens ter sprake, ik had een D5 en wou er een tweede bij zetten. Totdat ik tijdens het lezen erover mijn huidige Swiftech MCP35X2-BK pomp tegen kwam. Met een koolance dual controller beleef ik er nog steeds prettige pc momenten mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 10:35

westergas

rikkie_pc

Ik zou graag jullie mening horen voor mijn nog te bouwen eerste loop.
Ik heb een 650D waarvan ik de twee 3.5" HDD trays ga verwijderen.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/1305712425.jpeg

Rechts onder heb ik dus genoeg ruimte voor een UT60 240MM die dmv push-pull (warme) lucht de kast in blaast

Bovenin heb ik qua hoogte niet al te veel ruimte, daar zou een ST30 240MM met twee fans net moeten passen. Die wil ik de lucht uit de kast laten pushen. Ook is er nog één 120MM fan aan de achterkant die lucht afvoert.

Is dit allemaal een beetje handig qua airflow of kan ik bijvoorbeeld beter beide rad's lucht af laten voeren?

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals je het nu bedacht hebt lijkt mij prima. Push-pull op de onderste rad lijkt mij niet eens nodig. Alleen push, de kast in door de rad heen is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Het was bijna een dag werk (waren een paar kleine tegenslagen...), maar ik denk dat het het wel waard was :)

front bay 1

front bay 2

In het donker ziet het er echt geweldig uit, met het water van de res wat dan verlicht is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Nu online
Jammer dat je fan controller en dvd speler totaal niet bij de kast passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het idee helemaal niet slecht, je moet alleen niet met een bay res. komen, want dan ben ik geneigd een braakzakje uit m'n achterliggende stoel te plukken..(ja ik ben snel en kan vliegensvlug bij braakzakjes).

Verder leuke mod en wat er mis moet zijn met een zwarte optical drive en controller in een zwarte behuizing, weet ik niet zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
De controller valt in het echt beter op zijn plek, de odd (een bd-brander) reflecteert idd iets meer :/

@Fishsmell.
Het is een tube reservoir, maar ik had alleen in de front bay plek om hem te hangen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
DCG909 schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 14:10:
De controller valt in het echt beter op zijn plek,
Waarom vervang je de controller niet met een USB fan controller zo als de T-Balancer of de Alphacool Heatmaster II die kan je weg werken en je hebt ook meteen veel meer controle over je fan profiel, gebruik zelf de Koolance TMS-205 en dergelijke fan controllers werken een heel sttuk better dan een ouderwetse manuele controller!
de odd (een bd-brander) reflecteert idd iets meer :/
En waarom verwijder je niet gewoon je brander, heb al jaren geen brander meer in mijn PC, als ik er een nodig heb gebruik de brander uit mijn HTPC die ik ge maped hebt als een netwerk drive, en voor een nieuwe installatie op zowel mijn PC als server gebruik ik een slimline USB brander die ik na gebruik weer netjes in het laatje weg leg.

Want om eerlijk te zijn vind ik ook beiden lelijk staan, zet in die plaatsen ook ruitjes en het geheel ziet er denk ik een heel stuk netter uit.

Ook een spuitbus zwart gebruiken op de binnen kant zal het een en ander verbeteren denk ik. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door player-x op 10-08-2013 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik heb express voor een manuele controller gekozen, omdat er dan nogsteeds sturing mogelijk is als de pc (te) zwaar belast wordt.
Ik ben dus niet afhankelijk van software, wat mij toch net wat meer controle geeft.

Ik heb nog een odd, omdat ik wel eens anime folms en series van een vriend leen (en die staan niet online in acceptabele kwaliteit, of staan gewoon niet online...)

Ik zie er momenteel nog een beetje tegenop om de kast te spuiten, want ik heb er nog geen ervaring mee en de hele kast zit met popnagels in elkaar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
DCG909 schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 20:22:
Ik heb express voor een manuele controller gekozen, omdat er dan nogsteeds sturing mogelijk is als de pc (te) zwaar belast wordt.
LOL mijn fan controller gebruikt letterlijk minder CPU, dan mijn CPU monitor, dat argument gaat alleen op als je nog een enkel core CPU zou gebruiken, maar met een Intel Core i7 4770K zo als die van jouw is dat een totaal non argument!
Ik ben dus niet afhankelijk van software, wat mij toch net wat meer controle geeft.
Handmatig geeft je juist veel en veel minder controle, daar je steeds je fans moet inregelen op je belasting, heb zelf gewoon censors op rads geplakt en aan de hand van mijn water temp gaat de fan steeds harder draaien, werkt perfect, mijn water is altijd tussen 28c (idle) en 30c (load), en ik hoef nergens op te letten.
Ik zie er momenteel nog een beetje tegenop om de kast te spuiten, want ik heb er nog geen ervaring mee en de hele kast zit met popnagels in elkaar.....
Je hoeft niet de hele kast te slopen, zou het zelf zeker ook niet doen, daar de kast van buiten al netjes gespoten is, en je kan hem ook gewoon spuiten als hij nog in elkaar zit, uiteraard maak je het je zelf uiteraard een stuk makkelijker als je zo veel mogelijk verwijderd, zo als voeding, mobo en voorpaneel en alles wat je nog meer eenvoudig kan verwijderen. :+ 8)

Maar gewoon alles goed schoon maken met ammonia en eventueel thinner, en dan afplakken met bv kranten en schilderstape wat je niet wild spuiten, en gewoon met een spuitbus in dunnen lagen de verf aan brengen
(2 of 3 lagen), breng het iig niet te dik aan zo dat je geen druipers krijgt.

Voor al omdat het de binnen kant is hoef je minder voorbereidend werk te doen, er veel minder kans op gebruiks schade is, en je geen grondlaag, verflaag en transparante beschermlaag nodig hebt.

Maar durf je het niet meteen aan op je eigen kast, probeer het eerst eventueel eens uit op een kast van een oude PC, en je zal zien dat het, als je de tijd er voor neemt, het echt niet zo lastig is om het te doen.

[ Voor 20% gewijzigd door player-x op 11-08-2013 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Ik heb vandaag eens een oude (sloop) pc onder handen genomen, gewoon om te kijken hoe alles gaat.
Popnagels verwijderen ging veel veel makkelijker dan ik dacht, ik heb geen onbedoelde schade aangericht :)

Spuiten ging wel minder, het goed schoonmaken is echt essentieel en het spuiten in stappen is ook belangrijk, heb gezien wat er gebeurd als je dat niet doet...

Ik ga mijn eigen kast maar in de volgende vakantie onder handen nemen, want ik kan het niet riskeren dat deze een paar weken eruit ligt met de school periode in het vooruitzicht... (En niet optimale planning)

Waterkoeling maakt jet ook iets lastiger, want het is zo'n klus om alles in en uit te bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
Spuitbus in heet/warm water leggen voor gebruik helpt ook.
Hierdoor wordt de verf dunner en dan spuit het lekkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
DCG909 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 16:07:
want ik kan het niet riskeren dat deze een paar weken eruit ligt met de school periode in het vooruitzicht.
Waarom niet even je PC over bouwen in een andere kast, je heb alleen waterkoeling op je CPU, die tijdelijk vervangen voor een lucht koeler en je kan je PC nog prima gebruiken tijdens het klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 14:45
westergas schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 22:39:

[afbeelding]

Rechts onder heb ik dus genoeg ruimte voor een UT60 240MM die dmv push-pull (warme) lucht de kast in blaast

Bovenin heb ik qua hoogte niet al te veel ruimte, daar zou een ST30 240MM met twee fans net moeten passen. Die wil ik de lucht uit de kast laten pushen. Ook is er nog één 120MM fan aan de achterkant die lucht afvoert.

Is dit allemaal een beetje handig qua airflow of kan ik bijvoorbeeld beter beide rad's lucht af laten voeren?
Gaat lukken hoor. Ik heb in die kast overigens een 280 rad bovenin hangen.
Ik lees ook verhalen over rads voorin waar die grote fan zit, zag ik zelf niet zitten maar is ook een elegantie optie.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Boefmans schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 19:39:
[...]

Gaat lukken hoor. Ik heb in die kast overigens een 280 rad bovenin hangen.
Ik lees ook verhalen over rads voorin waar die grote fan zit, zag ik zelf niet zitten maar is ook een elegantie optie.
Kon je die rad zonder modden kwijt? Ik dacht dat je dan in de knoei komt met die hot swap bay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Het probleem is, ik heb geen andere kast...
En ik heb eigenlijk geen vertrouwen in de stock koeler :/

Ik heb ook toegang tot een compressor (met spuit geval), dus dat is voor mij ook een optie.
Maar, ik moet het gewoon eerst goed plannen, ook kleuren enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maanden terug helemaal het lumineuze naaap idee van een tweaker gezien een kast van binnen op te kalavateren met verf, waardoor ik dus bij de plaatselijke ijzerhandel alhier belande en ene bus primer (wit) wat schuurpapier en ene bus radiatorlak (ook wit) kocht... Nadat ik alle componenten uit de kast naast me had liggen, ben ik het interne van de kast lichtjes op gaan schuren. Keurig netjes wat krantvellen onder de kast gelegd waarna ik vervolgens een ferme verpakkingsdoos pakte welke ik tot een staand schot maakte en om de kast heen deedt zetten, hierbij werd voorkomen dat het centrale spuitgebied op de kast gericht niet oversloeg richting rest van de omliggende delen in de verfruimte. Ik begon met de primer een laag aan te brengen welke ik vervolgens een paar uur liet drogen. Na het drogen van de primer ben ik in de weer gegaan met de radiatorlak en heb dat in twee spray-sessies tot een fraai ogend uiterlijk gebracht. Al met al koste me dit werkje circa 2 dagen, waardoor ik nu zit met het profijt ervan en ook met een optische gewaarwording pure sang.

Om maar even aan te geven dat het spray werkje reuze mee valt..

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
DCG909 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 21:34:
Het probleem is, ik heb geen andere kast...
Gewoon alles laten draaien buiten jekast :) Wat is daar mis mee.
Stukje karton eronder en neerleggen maar. Alleen even zorgen dat je graka blijft staan / ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een beetje inzicht tot je beschikking hebt, kun je de inschatting van spuitopdracht tot de pc daad werkelijk weer echt nodig hebben goed maken en prima inzien denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• improperBunny
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-10 23:55
Hoi,

Ik zit naar het volgende waterkoel setje te kijken en vroeg me af of iemand wist of het een beetje goed spul is, kan er vrij weinig over vinden op het internet. Wel de meeste onderdelen apart en die staan wel goed aangeschreven. Het setje:
http://www.aquatuning.nl/...wer-240-DDC-XT---kit.html

Leek mij best goede bang for buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
mukkel schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 12:00:
[...]

Gewoon alles laten draaien buiten jekast :) Wat is daar mis mee.
Stukje karton eronder en neerleggen maar. Alleen even zorgen dat je graka blijft staan / ondersteunen.
Ik heb dus katten die in mijn kamer kunnen komen en 's avonds zo nu en dan er ook stiekem op zitten -.-" (getuige bepaalde objecten die 's ochtends ineens op de grond liggen (USB sticks etc.))
Die beesten zijn ook een beetje te nieuwsgierig en gaan geheid eraan zitten (en er is er ook een die waarschijnlijk een geurvlag erop zou zetten -.-"

En het zou ook niet eens op mijn bureau passen :/
moederbord en geluidskaart alleen had mogelijk gepast, maar met mijn voeding, waterkoeling (slangen zijn op lengte voor in de kast, niet voor erbuiten, draait waardeloos...), GPU (bigass ding met 3 sloten..) etc.

Ik moet toch ook eerst de juiste popnagels etc opzoeken, want degene waar ik nu bij kan zijn gewoon te dik :/

Edit.
@aatje.
Zo te zien is dat wel een aardige entery kit.
Maar je moet mogelijk nog wel een backplate voor het waterblok hebben (en misschien wat schroeven om de rad in je behuizing vast te maken)

[ Voor 9% gewijzigd door DCG909 op 12-08-2013 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• improperBunny
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-10 23:55
DCG909 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 14:59:
[...]

@aatje.
Zo te zien is dat wel een aardige entery kit.
Maar je moet mogelijk nog wel een backplate voor het waterblok hebben (en misschien wat schroeven om de rad in je behuizing vast te maken)
Schroeven zitten er bij (koperen) for p/p en backplate is niet nodig bij dit cpu block :)

Nouja ik heb hem iig al besteld, zal hier berichten hoe het is :)

Nog nooit gedaan overigens waterkoeling, wish me luck :p

[ Voor 12% gewijzigd door improperBunny op 12-08-2013 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
ach, als je niet gehaast werkt en gewoon zorgvuldig werkt zal het wel goed gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 00:48

JoSchaap

Had a life, got a modem..

hmm in Windows 8.1 herkent de corsair link software mn h80i niet meer (wel de CPU temp maar niet de kit) iemand hier ervaring mee?

of zal ik even een apparte draad openen (wil de boel hier niet offtopic trekken)

[ Voor 24% gewijzigd door JoSchaap op 12-08-2013 22:17 ]

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
DCG909 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 21:34:
Letterlijk meer computers werken dagelijks met een stok koeler, dan met een aftermarket koeler, zolang je niet *teveel* OCed gaat het allemaal wel goed hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 14:45
westergas schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 20:44:
[...]

Kon je die rad zonder modden kwijt? Ik dacht dat je dan in de knoei komt met die hot swap bay.
westergas schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 22:39:

[afbeelding]

Geen probleem. Je kunt uiteraard niet Alle 280s kwijt :) maar ging prima en 280 is toch meer dan 240 (en langzamere fans)

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand toevallig van dit GigabyteGA990FXAUD3 bord wat de mount afstand is van de rode stippen?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/J88d2jN.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2013 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 11:06:
Weet iemand toevallig van dit GigabyteGA990FXAUD3 bord wat de mount afstand is van de rode stippen?

[afbeelding]
pak een schuifmaat zou ik zeggen ;)
ik weet wel dat vele universele blokken met een paar mods er ook op passen. maar kijk eerst even of je eht bord mooi recht kan trekken.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben me aan het oriënteren, ik wil nl. weer terug naar de ud3 en ben aan het kijken naar waterblock mogelijkheden..En ja dat je die mount afstand kunt opmeten met een schuifmaat weet ik goed, maar moet ik natuurlijk wel een bord tot de beschikking hebben.

Ik heb Koolance blokken ontdekt, maar wil de juiste maten alvast weten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 00:48

JoSchaap

Had a life, got a modem..

zelf mn probleem al opgelost. windows 8.1 heeft de USB aansturing weereens veranderd waardoor de h80i niet meer werkt :)

oplossing/workaround op: http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=120962

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Gelukkig dat het is opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 14:20:
Ik ben me aan het oriënteren, ik wil nl. weer terug naar de ud3 en ben aan het kijken naar waterblock mogelijkheden..En ja dat je die mount afstand kunt opmeten met een schuifmaat weet ik goed, maar moet ik natuurlijk wel een bord tot de beschikking hebben.

Ik heb Koolance blokken ontdekt, maar wil de juiste maten alvast weten..
http://coolingconfigurator.com/step1_complist?mb_mbs=425
ekwb heeft wel een universeel blok pakket ervoor. alleen de southbridge blok past niet

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat ze eol zijn, ik heb gegoogeld op het serienummer, maar welke winkel ik ook tegen kwam, overal vermelde men out of stock..

Anders maar een standaard nb block en dan een
Koolance mosfet voorziening erbij.

• westergas

westergas

rikkie_pc

Nou...ens flink zitten lezen, meten en rekenen en kom op onderstaande set uit om mijn 2500K en 7950 te koelen. Komt denk ik met de tijd nog wel een 2e 7950 bij. Ik moet zeggen dat de prijs me "een beetje" tegen valt. Ik zit op net geen €475 en dan heb ik me nog behoorlijk ingehouden.

Zitten in mijn lijst nog dingen die ik echt niet moet doen? Of waar ik misschien nog op kan bezuinigen?

Laing DDC-1Plus MCP355
XSPC DDC top+res
UT60 280MM
UT30 240MM
EK-FC7950
EK-Supreme LTX CSQ
2x Yate Loon D14SH-12
2x Yate Loon D12SL-142UB
2x Feser tube (hoe lang zijn die dingen? Is dit genoeg?)
10X Thermochill schroeffitting
fan controller

• mukkel
De slang zit op een rol. 1st = 1mtr :) Dus je besteld 2 mtr
De eerste keer is altijd rommelen dus ik zou een metertje extra bestellen voor de zekerheid.

Je kan natuurlijk ook ipv 1/2" naar 10mm gaan.
Is wat goedkoper en maakt qua performance niets uit.
alternatief, pilaar fittingen + klem ipv schroeffitting?

Verwijderd

The Yate loons zijn herrie makers, ik heb er twee op een 240 rad. gehad en klinken op vol vermogen als wind turbines..

• DCG909
Ik zelf vind de Gentle Typhoons AP-15 (1850 rpm) heerlijke fans, stil en toch veel luchtdruk ;)

En idd je kan misschien beter voor iets kleinere tube gaan :s
Heb zelf 1/2 3/4 en als ik geweten had wat ik nu (zeker) weet, dan had ik voor een kleiner formaat gegaan :/

Verwijderd

1/2 3/4 slang is gezien the afmetingen wat kolossaal, 3/8 in vergelijking met 3/4 maakt niet veel uit, ik gebruik 1/2 3/4 al jaar en dag waarmee ik een prima pc'en heb en cooling.
Pagina: 1 ... 36 ... 67 Laatste