Hallo allemaal
Ik heb sinds een half jaartje ook een pc met watercooling.
Deze heb ik samen met me pa gerealiseerd.
Is verder nooit echt voor zware taken gebruikt tot nu toe.
Nu de pc ook voor zwaardere taken gebruikt word loop ik toch wel tegen een probleem aan.
De cpu koeler werkt namelijk niet goed naar mijn idee.
Ik bovenop mijn kast de radiator/fans/pomp en reservoir zitten voor de waterkoeling.
In de kast heb ik mijn cpu (Q6600) en gpu (HD4870x2 TOP) parrallel aangesloten op de loop.
Even ter informatie een foto :
Rechts zie je de pomp (rood), dit is een Grundfos CV pomp (hadden we nog liggen en zorgt voor genoeg kracht om water rond te pompen op laagste stand zonder enige geluidsontwikkeling).
Achter de pomp zit een 240rad, deze is origineel bedoeld als oliekoeler voor een motorfiets, maar is nooit gebruikt. Verder zit er nog een klein reservoirtje op, en 2x CoolerMaster 120mm Sickleflow fans.
(voor de duidelijkheid voor de fans moet ik nog een duct maken waardoor alle lucht door de koeler geforced word).
Maar nu mijn probleem.
We hebben zelf een CPU koelblok gemaakt, maar ik heb niet het idee dat de warmteoverdracht van het koper naar het water voldoende is.
Als mijn videokaart op vol vermogen draaid verstookt deze zo'n 350watt en word deze ongeveer 60 graden op beide cores (tegenover 40graden op idle). Als ik dan aan de radiator voel voel ik ook dat deze een stuk warmer is geworden.
Bij de processor daarintegen is dit niet het geval.
Een Q6600 verstookt op stock ongeveer 105watt op vol vermogen.
Maar als ik deze op vol vermogen (prime 95 small FFT) laat draaien word deze zo'n 70graden (veeeel te hoog). Als ik dan aan de radiator voel is deze ook niet merkbaar warmer geworden dan op idle stand. Als test heb ik ook een keer de fans op de radiator uitgezet, zodat er alleen nog maar passieve koeling is, en dan krijg ik precies hetzelfde resultaat. Processor word op vol vermogen een graad of 70.
Nu wil ik jullie vragen om wat tips wat betreft mijn probleem.
Zelf denk ik dat de warmteoverdracht in het CPU block verre van ideaal is.
Wie kan mij helpen