don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.
Verwijderd
ik heb door de DK-versie blokken nodig en deze zijn compatibel met
- DFI LANPARTY UT P35 T2R
- DFI LANPARTY LT P35 T2R
- DFI LANPARTY LT X38 T2R
- DFI LANPARTY UT X38 T3R
- DFI LANPARTY UT X48 T2R
- DFI LANPARTY LT X48 T2R
de LT"s & UT"s
gisteren na het werk nodeloos op zoek geweest naar een lat om de afstand tss de mountpunten te meten..helaas geen meetlat te vinden
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Verwijderd
http://www.webshop-innova...www.webshop-innovatek.de/
edit: hmmm doorlinken gaat precies niet
je klikt links op shop, dan Mainboard-; RAM und spezialkühler
daarna kies je het tweede
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2008 13:54 ]
Ik zit met een klein probleempje waar ik even niet uitkom.
Ik heb de Zalman Reserator V2 thuis draaien voor CPU en GPU. Nu ben ik van plan straks een 4870 aan te schaffen met een Aquagratix full cover block.
Deze heeft echter geen aansluitingen. Nu lees dat ik dat je er een "G 1/4" aansluiting op dient te zetten (zoals hier), maar nu zie ik daar geen aansluiting tussen met dezelfde specs als de Zalman tube (12x8mm).
Iemand een idee?
Godfather Bodybuilding topic reeks
http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=3835&c=187
Die heb ik gevonden met 20 sec zoeken. Als je zelf wat langer zoekt is er vast meer te vinden.
Edit: Zie nu dat die 12mm binnen diameter is ipv 12mm buiten diameter.
De volgende zou wel geschikt moeten zijn.
http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=4174&c=187
Je hebt denk ik sowieso zo'n soort koppeling nodig. Want 8mm binnen diameter is meestal 10mm buiten diameter. Die 2e link van mij zou opzich moeten passen. 8mm binnen moet goed zijn en of de buiten diameter nou 10 of 20mm is zou niet uit moeten maken. Je bent sowieso erg beperkt in je keuze dus let er op of je de loop wel goed kan maken met die koppelingen.
Of je moet opzoek gaan naar koppelingen die speciaal voor Zalman zijn met een G1/4 aansluiting. Die zouden er toch ook moeten zijn.
[ Voor 65% gewijzigd door PilatuS op 20-08-2008 13:45 ]
Maar die fittingen/tules zullen idd volstaan. Ze passen op 't blok en op de slang.
Godfather Bodybuilding topic reeks
het probleem is alsvolgt:
de rotor hangt scheef, waardoor de schoepenrad van de rotor tegen mijn top aanschuurt.
volgens een medetweaker zou dit veroorzaakt worden door tegendruk.
wat betekent dat ik te veel restrictie in mijn loop heb.
de pomp heeft een rubbertje eronder, en geeft dus niets door aan de kast,
als ik de pomp in mijn hand hou, maakt ie ook geluid..
setup:
laing mcp355
xspc top
ek supreme
ek 4870 fullcover
nexxos extreme III
coolplex 10 reservoir
8mm ID tubing
hij pompt het water wel nog rond, want temps zijn goed, en water kolkt in mijn res;;
anybody?

pomp in actie
[ Voor 17% gewijzigd door MikeVM op 28-08-2008 02:25 ]
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Verwijderd
Zo ja, dan moet je hem ff uit elkaar halen en de rotor gewoon recht zetten
Zit nu te twijfelen of ik mijn oude D-Tek Fuzion V1 zal installeren met een quad nozzle of gewoon de GTZ zal kopen. Het is de bedoeling dat ik een Q9550 ga koelen. Ik ben er nog steeds niet uit...
Iemand suggesties?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Verwijderd
Alleen die quad nozzle levert helaas erg veel restriction op in je loop...
Mocht het alleen een cpu only loop zijn dan maakt het niks uit.
Maar heb je al meerdere blokken, dan zou ik idd voor de GTZ gaan
nee, dan staat ie gewoon recht,Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 08:30:
Als je pc uit staat, is de rotor dan ook scheef?
Zo ja, dan moet je hem ff uit elkaar halen en de rotor gewoon recht zetten
kheb hem al een keer uiteengehaald en hem recht gezet..
Verwijderd
Mmm, dan heb je gewoon een crappy top... Al keer eerder op XS gezien.MikeVM schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 13:29:
[...]
nee, dan staat ie gewoon recht,
kheb hem al een keer uiteengehaald en hem recht gezet..
Dan is de marge in je top gewoon te klein voor de rotor...
Heeft ie er ook last van met de standaard top? Zo niet, dan geld mn verhaal dat ie crappy is.
edit: hij lijkt meer geluid te maken nu...
is de service van laing en xspc goed?
heb ik hier garantie op?
[ Voor 85% gewijzigd door MikeVM op 28-08-2008 14:26 ]
Verwijderd
Met standaard top dus nog meer geluid?MikeVM schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 13:55:
ok, effe testen dus..
edit: hij lijkt meer geluid te maken nu...
is de service van laing en xspc goed?
heb ik hier garantie op?
Gewoon RMA sturen met je standaar top.
Mocht je nieuwe krijgen probeer dan eerst daar je huidige top op
als ik met standaard top in de lucht vasthoud, is hij aanhoorbaar
standaard top op rubber in de kast: luid
xspc top in hand: luid
xspc top op rubber in kast:luid
nu heb ik de pomp schuin in mijn kast hangen, hij steunt met een tipje op de rubber, maar niet volledig, met de zijkant toe, is het aanhoorbaar.. maar niet zo stil als ik verwacht had..
HighFlow had naar XSPC gemailed:
Volgens XSPC is er een kleine kans dat de top niet goed is gefabriceerd, maar dat lijkt hier niet het geval.
Quote:
It could be possible that the xspc top is not machined correctly but looking at that picture it is the pump which is at fault.
[ Voor 26% gewijzigd door MikeVM op 28-08-2008 16:42 ]
Thanks! Voorlopig alleen CPU inderdaad, dus jouw advies is de Fuzion + quad nozzle?Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 13:11:
Stock zijn beide blokken gelijk kwa flow etc, GTZ 1of2 graden lager.
Alleen die quad nozzle levert helaas erg veel restriction op in je loop...
Mocht het alleen een cpu only loop zijn dan maakt het niks uit.
Maar heb je al meerdere blokken, dan zou ik idd voor de GTZ gaan
PS: zag je reactie op mijn ad haha
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Verwijderd
iemand ervaring met dit setje? was even aan het neuzen op freezing hardware, kwam ik deze tegen , maar ik kan niet echt een review vinden wat die presteert ben op zoek naar een klein waterkoelingsetje en deze lijkt mij ideaal , maar kan helaas alleen nergens vinden die ook een beetje presteert , hij moet namelijk wel mijn quad op 3ghz een beetje koel kunne houden
Verwijderd
Mmm dan zou ik de pomp gewoon RMA sturen. Heb dezelfde pomp en hoor hem echt niet...MikeVM schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 15:38:
sorry rasmius.. hij gaf veel trillingen door aan men kast.
als ik met standaard top in de lucht vasthoud, is hij aanhoorbaar
standaard top op rubber in de kast: luid
xspc top in hand: luid
xspc top op rubber in kast:luid
nu heb ik de pomp schuin in mijn kast hangen, hij steunt met een tipje op de rubber, maar niet volledig, met de zijkant toe, is het aanhoorbaar.. maar niet zo stil als ik verwacht had..
HighFlow had naar XSPC gemailed:
[...]
Mn HD maakt nog meer herrie...
Mijne hangt in van die rubbertjes die je bij de alphacool top krijgt
Verwijderd
V2 is niks meer dan een verbeterde versie... Koelt iets beter, maar marginaal...Sp33dFr34k schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 17:25:
[...]
Thanks! Voorlopig alleen CPU inderdaad, dus jouw advies is de Fuzion + quad nozzle?
PS: zag je reactie op mijn ad hahaAls ik de Fuzion nu eens kwijt werd was het geen probleem. Nu de V2 uit is denkt iedereen dat de V1 waardeloos is. De biedingen slaan werkelijk waar nergens op
Kheb zelf alleen de washer mod gedaan, dat is bv een verbetering tussen V1 en V2.
pomp rma: dan moet ik weer overschakelen op lucht, kheb echt geen zin om de hele boel uiteen te halen.. kweet het allemaal zo niet.. is het mijn pomp is het de top..Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 15:02:
[...]
Mmm dan zou ik de pomp gewoon RMA sturen. Heb dezelfde pomp en hoor hem echt niet...
Mn HD maakt nog meer herrie...
Mijne hangt in van die rubbertjes die je bij de alphacool top krijgt
misschien de top eens opsturen naar een medetweaker.., die kan ik nu toch missen, hij staat niet op mijn pomp, misschien kan ik de top wel verkopen..., en werkt hij op een andere pomp wel goed..
Nog een vraag trouwens: ik merkte op dat ik wat oppervlakkige krasjes heb gemaakt op de Fuzion, ook is er een vingerafdruk "ingebrand" ofzo

lappen kan geen kwaad, maar niet met laag beginnen, gewoon direct met een hoge waarde..
dan zal je ook minder schade aandoen, dan als je van nul af aan gaat lappen..
ik heb mijn blok ook even gekuisd met een 2500...
Verwijderd
Dat werkt super!
Lappen van je blok kan idd zoals boven beschreven...
Alleen niet lang doen, want blok ik vrij dun!
Wederom bedankt voor de reacties!
Verwijderd
www.highflow.nl heeft een lapping kitjeSp33dFr34k schreef op maandag 01 september 2008 @ 15:59:
Ik laat dat spul er meestal om en nabij een minuutje op, zal het nog eens proberen met 5 minuutjes. Mijn hoogste korrel is 1500 meen ik, dus hoger zal ik eventjes moeten gaan zoeken.
Wederom bedankt voor de reacties!
RVS cleaner did the trick, een veegje en het vuil was weg!
Nu even schoonmaken met Articlean, quad nozzle erin en dan kan ie er weer op, thanks!
@Pilatus: als de rest niet had geholpen had ik dat eens geprobeerd, maar RVS cleaner stond er wel en ketchup vreemd genoeg niet haha. Maar ik zal het onthouden mocht ik het weer eens nodig hebben.
Dat lappen laten we dan maar achterwege, die krasjes zijn erg minimaal...
ook heb ik alle case fans naar binnen laten blazen, omdat ik al 2 fans op de radiator heb die naar buiten blazen.
hierdoor is mijn casetemp én watertemp gemiddeld 1 graad gezakt.
zoals gezegt en zoals je hieronder kan zien, draai ik voorlopig met maar 2 fans op mijn radiator, maar voorlopig trekt ie dat makkelijk. als ik er een 3de op aansluit zal ik ze minder hard kunnen laten draaien, en dan kan ik misschien iets verder klokken..
voorlopig geraak ik met mijn E6600 op 3,6GHz met een voltage van 1.6125V!!!

dan mijn temps.
Omgeving: 25°C
in de kast zelf: 27°C
het water: 30°C
CPU: E6600 @ 3,2GHz op 1,55Volt (dit voltage kan en moet nog lager ^^ )
Idle: 30-35°C
Load: <50°C
Gpu: Sapphire Radeon 4850 (EK FC4850)
Idle: 35°C
Load: 40°C
die op men radiator?Verwijderd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 08:26:
Haal die stoffilters maar eens weg...
Die beperken je airflow enorm namelijk
weet iemand trouwens waar ik Fans van 20MM dik vind?
dan kan ik ook eentje hangen boven mijn cpu.
ik heb er wel van 10MM van scyte, maar die flow is niet echt super..
[ Voor 28% gewijzigd door MikeVM op 02-09-2008 12:14 ]
Verwijderd
Jup, die op je radMikeVM schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 12:12:
[...]
die op men radiator?
weet iemand trouwens waar ik Fans van 20MM dik vind?
dan kan ik ook eentje hangen boven mijn cpu.
ik heb er wel van 10MM van scyte, maar die flow is niet echt super..
Als ik jou was zou ik gewoon de slangen wat langer maken, dan kun je een bocht om je fan heen maken!
Andere optie is om je rad om te keren...
dat is niet het probleem,Verwijderd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 12:44:
[...]
Jup, die op je rad
Als ik jou was zou ik gewoon de slangen wat langer maken, dan kun je een bocht om je fan heen maken!
Andere optie is om je rad om te keren...
het probleem zijn de schroeven van de EK supreme
Verwijderd
Gewoon mounten zonder de springs en dan boutjes inkorten...
En daar is de dremel voor
voorlopig blijf ik liever van de mounting af..
een ander moerke erop zetten zou ook lukken denk ik
Ik heb 11mm besteld, maar moet dus 11,2mm hebben. Krijg ze er met geen mogelijkheid overheen geschoven. FH telt €8,95 aan verzendkosten, Aquatuning €7,07 en Highflow heeft ze dus niet (die tellen €2,50 envelop)...
Mail anders FH of Aquatuning of ze het in een envelop willen doen. Heb dat wel eens gevraagd bij FH en dat was geen probleem. Koste mij iets van 2 euro verzendkosten voor 2 artikelen in een envelop.Sp33dFr34k schreef op woensdag 03 september 2008 @ 17:12:
Iemand toevallig een aantal knikveren over 11,2 OD?![]()
Ik heb 11mm besteld, maar moet dus 11,2mm hebben. Krijg ze er met geen mogelijkheid overheen geschoven. FH telt €8,95 aan verzendkosten, Aquatuning €7,07 en Highflow heeft ze dus niet (die tellen €2,50 envelop)...
Bij mijn standaard Q9550 geeft Realtemp 2.76 als idle temps aan 31-39-41-41, daar ben ik toch niet zo tevreden over, is dit normaal?
Setup is:
Thermochill PA120.3
Laing DDC 1T Pro
D-Tek Fuzion V1 met Quad nozzle (en dat ronde plakkertje, noemen ze een washer geloof ik?)
2 reservoirs, Aquatank voorin en nog een extra 250ml EK res
Temps zijn idd wel vreemd.Sp33dFr34k schreef op maandag 08 september 2008 @ 18:00:
Njaa, het uit elkaar draaien werkte niet echt. Heb nog een keer 11,2mm veren besteld bij FH, maar ook die waren te klein!Dan maar zonder veren gedaan...
Bij mijn standaard Q9550 geeft Realtemp 2.76 als idle temps aan 31-39-41-41, daar ben ik toch niet zo tevreden over, is dit normaal?
Setup is:
Thermochill PA120.3
Laing DDC 1T Pro
D-Tek Fuzion V1 met Quad nozzle (en dat ronde plakkertje, noemen ze een washer geloof ik?)
2 reservoirs, Aquatank voorin en nog een extra 250ml EK res
Die 31 idle lijkt mij vrij normaal voor je setup. Die 41 is wel weer behoorlijk hoog. Sowieso is een verschil van 10 graden erg vreemd voor de core's. Als ik dat zo zie denk ik toch snel aan een sensor die de temp niet helemaal juist weergeeft.
Verder kan het natuurlijk ook zijn dat je blok er iets scheef op zit, waardoor ie de core die 31 is goed raakt en die van 41 slecht. Probeer ook eens TAT en Coretemp, kijken wat die er van zeggen.
Edit: Het kan misschien ook door je Nozzle komen dat die niet goed zit.
[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 08-09-2008 19:15 ]
Hij lijkt niet scheef te zitten, ik vond dat verschil van 10gr ook al raar eigenlijk... Heb net een lekkage ontdekt, dus kan even niet de andere progs checkenPilatuS schreef op maandag 08 september 2008 @ 19:02:
[...]
Temps zijn idd wel vreemd.
Die 31 idle lijkt mij vrij normaal voor je setup. Die 41 is wel weer behoorlijk hoog. Sowieso is een verschil van 10 graden erg vreemd voor de core's. Als ik dat zo zie denk ik toch snel aan een sensor die de temp niet helemaal juist weergeeft.
Verder kan het natuurlijk ook zijn dat je blok er iets scheef op zit, waardoor ie de core die 31 is goed raakt en die van 41 slecht. Probeer ook eens TAT en Coretemp, kijken wat die er van zeggen.
Edit: Het kan misschien ook door je Nozzle komen dat die niet goed zit.
Maar CoreTemp, die werkt toch niet lekker met de 45nm CPU's of heb ik dat mis? Een oudere Realtemp gaf temps van rond de 30 idle, toen kreeg ik wel een smile op mijn gezicht. Toen las ik ergens iets dat ik in 2.75 moest kijken. Kreeg ineens 2.76 (terwijl ik 2.75 gedowned heb) en die gaf die crappy temps.
Is het mogelijk de nozzle te verwijderen zonder compleet te drainen trouwens? Zou wel even willen weten wat dan de temps zijn namelijk. Ik heb dat ding trouwens helemaal doorgedrukt naar beneden volgens de handleiding.
Je bedoelt een 4850 voor die prijs??icegodd schreef op maandag 08 september 2008 @ 22:03:
waarom zijn de VGA blocken zo duur?? koop je een ati card (4870) van 150€ icm block van 90€. totale prijs kan ik een X2 kopen.
ik heb een 4850 icm EK fullcover waterblokicegodd schreef op maandag 08 september 2008 @ 22:03:
waarom zijn de VGA blocken zo duur?? koop je een ati card (4870) van 150€ icm block van 90€. totale prijs kan ik een X2 kopen.
kheb 80euro betaald voor het blok.
temps zijn van (Idle/load) 50°/80°C naar 35°/40°C
ben ik blij,dat die kaart niet al zijn hitte dumpt in mijn kast, waar mijn moederbord nu al in zit te zweten.
nee ik bedoel dat de VGA block vanaf 80€ a 90€ tekoop zijn.
Ja, maar waar krijg je een 4870 voor €150?icegodd schreef op maandag 08 september 2008 @ 22:31:
[...]
nee ik bedoel dat de VGA block vanaf 80€ a 90€ tekoop zijn.das best duur voor een block koper.
Sp33dFr34k schreef op maandag 08 september 2008 @ 22:44:
[...]
Ja, maar waar krijg je een 4870 voor €150?

Koper is duur. CNC-machines zijn ook duur, heel duur zelfs - denk aan 100.000 euro of meer en je moet AutoCAD hebben (dure licenties) om zo'n blok te tekenen en de machine aan te sturen. Ik ben het met je eens dat de prijs van een blok tov de prijs van de videokaart vrij hoog is, maar de reden dat die dingen zo duur zijn lijkt me duidelijk.icegodd schreef op maandag 08 september 2008 @ 22:31:
[...]
nee ik bedoel dat de VGA block vanaf 80€ a 90€ tekoop zijn.das best duur voor een block koper.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
True, mochten meer mensen waterkoeling gebruiken dan ging de prijs natuurlijk ook omlaag. Helaas is het nog steeds zo dat er maar een select groepje mensen WC hebben en dat houdt de prijs ook hoog.Demoniac schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 10:42:
[...]
Koper is duur. CNC-machines zijn ook duur, heel duur zelfs - denk aan 100.000 euro of meer en je moet AutoCAD hebben (dure licenties) om zo'n blok te tekenen en de machine aan te sturen. Ik ben het met je eens dat de prijs van een blok tov de prijs van de videokaart vrij hoog is, maar de reden dat die dingen zo duur zijn lijkt me duidelijk.
Ik heb de volgende set gekocht :
360mm XSPC Rad
Laing 440L pomp (swiftech) + XSPC top
XSPC waterblok (kwam goed uit de testen)
3x Yateloon fans op 5v op rad
1x Yateloon fan als outtake
1x Yateloon fan op chipset
Tygon 3/8 slangen all around
Dit alles heb ik in een PC-A70 gebouwd :

Het HD rack aan de rechterkant heb ik gewoon verwijderd en daar staat de pomp nu.
Nu het volgende.. mijn temps zijn behoorlijk brak. Een E8500 met 1.4v loopt met load tegen de 65+ aan. Als ik de pc boot met koud water geeft de bios zo'n 28 graden aan. Realtemp zit echter al op 38 graden idle bij de eerste boot.
Na een tijdje 100% load loopt de temp niet echt meer terug.. het water blijft redelijk warm en realtemp blijft 45+ aangeven. Het lijkt er dus op dat mijn 5v fans het niet echt trekken.
Nu komt de vraag .. ik kan de fans op 12v zetten (wat ik niet wil) of ik kan een 2e rad kopen. Dit lijkt me overkill maar in de toekomst komt er ook een 4870 fullblock bij.
Waar kan ik beter in investeren, nieuwe fans die stiller zijn meer een hogere CFM of voor deze constructie gaan met een nieuw rad :

Verwijderd
Alleen mis doordat je fans langzaam draaien kan ie zn warmte niet goed kwijt...
Je idle temps zijn namelijk ook erg hoog.
Zet je fans is ff een tijdje vol op 12v en kijk dan naar je temps.
Zakken deze niet, dan heb je idd meer rad nodig
Je rad heb je inprince genoeg voor je uitbreiding, mis niet voor super temps.
Maar genoeg om de warmte kwijt te kunnen.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2008 13:23 ]
Verwijderd
Enne quad core ipv dual core......
Mis een holle/bolle IHS, slechte mount. Soms helpt remounten enorm!
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2008 14:47 ]
Ja, dat delta snap ik nog niet helemaal. Als ik 'm standaard laat draaien en dan stress, schiet ie maar naar 45gr, dat valt dan wel weer mee.Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2008 @ 14:47:
Gaat om de delta van je temps, niet je idle
Enne quad core ipv dual core......
Mis een holle/bolle IHS, slechte mount. Soms helpt remounten enorm!
Ik heb wel een quad nozzle geïnstalleerd, maar ben er nog niet zeker van dat dat wel zo lekker werkt.
Met remounten bedoel je gewoon opnieuw de cpukoeler vastzetten?
Binnenkort maar eens gaan OC'en, als dat me niet bevalt gaat deze ook maar eens gelapped worden.
Verwijderd
Delta is het verschil tussen idle en load.Sp33dFr34k schreef op woensdag 10 september 2008 @ 16:52:
[...]
Ja, dat delta snap ik nog niet helemaal. Als ik 'm standaard laat draaien en dan stress, schiet ie maar naar 45gr, dat valt dan wel weer mee.
Ik heb wel een quad nozzle geïnstalleerd, maar ben er nog niet zeker van dat dat wel zo lekker werkt.
Met remounten bedoel je gewoon opnieuw de cpukoeler vastzetten?
Binnenkort maar eens gaan OC'en, als dat me niet bevalt gaat deze ook maar eens gelapped worden.
Jouw delta is dus erg netjes! Mijne gaat van 22graden idle naar load 37/38... (E6600 @ 3.5)
Denk dat het blok er dus echt wel goed opzit!
Mis toch ff naar je quad insert kijken...
FF draaien zonder en draaien met...
Kijk ook ff op hoe je blok ten opzichte van je cores zitten.
Die quad nozzle split het water, maar als je cores net over anders zitten heeft het weinig nut
Ik vermoed ook dat die nozzle niet lekker zit, zal 'm binnenkort toch maar eens eruit halen/kwartslag draaien. Even kijken wat de makkelijkste manier is daarvoor, denk toch dat ik dan weer alles los moet halen
Verwijderd
Slangklemmen?Sp33dFr34k schreef op woensdag 10 september 2008 @ 17:27:
Ahzo. Maarja de jouwe is een dikke Ghz geOC'ed en mijne loopt nog standaard![]()
Ik vermoed ook dat die nozzle niet lekker zit, zal 'm binnenkort toch maar eens eruit halen/kwartslag draaien. Even kijken wat de makkelijkste manier is daarvoor, denk toch dat ik dan weer alles los moet halen
als je problemen hebt, dan kun je aan de hand van die temperatuur al veel uitsluiten.
Verwijderd
Tot U spreekt een Phenom gebruiker die @3100Mhz en een 120.3 rad. ook met een idle temp van zo een 36 graden te maken heeft..Tis wel Intel waar je mee zit, maar om even ter vergelijking mń eigen temp te geven kun je misschien wat gaan afvragen..Sp33dFr34k schreef op woensdag 10 september 2008 @ 14:36:
Ik heb ook zo'n klotetemps met een 120x3 rad. Geen idee waar het aan ligt, wordt er ook een beetje gek van. Denk dat het gewoon aan die brakke temp sensors ligt. Bij een oude E6850 @ 3,9Ghz met dezelfde setup behalve 120x2 rad had ik idle temps van rond de 27gr, die liggen nu meer dan 10gr hoger met een Q9550 en 120x3 rad.
Met voelen aan de rad of je vinger in het reservoir steken kom je ook een eind. Voelt het water warm aan dan zit het waarschijnlijk onder de 40, voelt het erg heet aan dat zit het daar boven. Verbrand je je vinger dan is het 55 of meer.MikeVM schreef op woensdag 10 september 2008 @ 19:43:
ik snap niet waarom niemand een tempsensor voor het water koopt.
als je problemen hebt, dan kun je aan de hand van die temperatuur al veel uitsluiten.
Heet water met een 3x120mm rad en alleen de CPU is gewoon niet goed. Het lijkt er op dat de radiator de warmte niet goed kwijt kan. Alleen een CPU met een rad die de warmte goed kwijt kan, dan moet het water gewoon niet warmer zijn dan 35 tot 40 graden. Ik koel veel meer dan alleen CPU en mijn water zou ik lekker mee kunnen douchen, is gok ik een graad of 38.
Met goede slangklemmen kan het idd prima. Persoonlijk zou ik liever gaan voor slangklemmen en doppen in de slang, geeft toch wat meer zekerheid. Maar op zich moet het met goede slangklemmen ook idd werken.Slangklemmen?
dus alles onder 35 is koud tot warm, en net boven 35 begint het heet te worden.
mijn water is meestal 8-10°C warmer dan omgevings temperatuur.
dit is 30°C tot 40°C, is dit goed, of moet dit lager kunnen/zijn?
E6600 @3,2
EK4850
360 Rad
Verwijderd
Het systeem bestaat uit een PA120.3 een laing D5 pomp een D-tek fusion V2 blok en een swiftech micro resevior.
Met een uurtje Othos loopt de temperatuur op naar 45 graden.
Maar als je je rad in de kast gemonteerd hebt, moet je dan ook geen rekening houden met de temperatuur IN de kast, (natuurlijk wel afhankelijk hoe dat je je fans laat draaien.)
Want als je de warme lucht vanuit je kast eerst langs je Rad laat gaan helpt dit ook niet om de temperatuur naar beneden te laten gaan toch ??
grtz
Verwijderd
Ehm... 37graden voelt niet heet...MikeVM schreef op donderdag 11 september 2008 @ 01:35:
ik denk dat 38°C al heet aanvoelt, omdat je huid/handen een temperatuur hebben van 35°C (denk ik)
dus alles onder 35 is koud tot warm, en net boven 35 begint het heet te worden.
mijn water is meestal 8-10°C warmer dan omgevings temperatuur.
dit is 30°C tot 40°C, is dit goed, of moet dit lager kunnen/zijn?
E6600 @3,2
EK4850
360 Rad
Voel de binnenkant van je wang, dat is 37graden...
Bij 60graden begint het "heet" aan te voelen
Volgens mij is 10graden warmer best veel... Zeker als je gaat berekenen hoeveel warmte water op gaat nemen...
Verwijderd
Je geeft zelf al antwoordVerwijderd schreef op donderdag 11 september 2008 @ 08:14:
Ik heb een E6750 @3.4 G en die draait idle op 27 graden met een omgevings temp van 23 graden
Het systeem bestaat uit een PA120.3 een laing D5 pomp een D-tek fusion V2 blok en een swiftech micro resevior.
Met een uurtje Othos loopt de temperatuur op naar 45 graden.
Maar als je je rad in de kast gemonteerd hebt, moet je dan ook geen rekening houden met de temperatuur IN de kast, (natuurlijk wel afhankelijk hoe dat je je fans laat draaien.)
Want als je de warme lucht vanuit je kast eerst langs je Rad laat gaan helpt dit ook niet om de temperatuur naar beneden te laten gaan toch ??
grtz
Temps in je case worden uiteraard ietsje hoger...
Heel afhankelijk hoe je je rad geplaatst hebt, maar temps kunnen ietwat hoger uitkomen.
Idle: 31-39-41-41
Load: 50-47-54-54 (max)
Geen flauw idee of dit een beetje normaal is, anders binnenkort maar eens die nozzle eruit peuteren (nadat ik slangklemmen gekocht heb)
PS: als ik aan de slangen of aan het rad voel is het eerder koud dan warm, kan de temp slecht schatten, maar het voelt zeker niet warm aan.
[ Voor 23% gewijzigd door Sp33dFr34k op 11-09-2008 23:09 ]
Als het water niet heet is en de CPU wel betekend dat gewoon dat de warmte van de CPU niet het water bereikt. Dat kan natuurlijk wel aan meerdere dingen liggen. Als het waterblok echt goed zit denk ik toch snel aan een bolle of holle IHS, het contact met het blok is dan gewoon slecht maar dat ligt dan niet aan het blok.Sp33dFr34k schreef op donderdag 11 september 2008 @ 23:07:
Even wat geprobeerd: Q9550 1.225v in bios @ 3.2Ghz
Idle: 31-39-41-41
Load: 50-47-54-54 (max)
Geen flauw idee of dit een beetje normaal is, anders binnenkort maar eens die nozzle eruit peuteren (nadat ik slangklemmen gekocht heb)
PS: als ik aan de slangen of aan het rad voel is het eerder koud dan warm, kan de temp slecht schatten, maar het voelt zeker niet warm aan.
Of de nozzle zit misschien niet goed zodat het water slecht verdeelt wordt of de flow enorm beperkt wordt.
Als het water niet heet is moet je het toch echt zoeken bij de CPU en/of het waterblok.
Zijn je temps trouwens direct na het booten ook zoals ze hier boven staan ? Het water is namelijk dan nog helemaal koud. Als je temps dan ook net zo hoog zijn weet je eigenlijk zeker dat probleem in het contact met de CPU moet zitten.
Mijn temps zijn idle net na de boot een stuk lager als na 2 uur idle omdat het water bij mij dan nog koud is, het warmt in 2 uur tijd denk ik wel 15 of 20 graden op. Mijn temps zijn verder bijna net zoals die van jou, maar mijn water is wel warmer.
[ Voor 24% gewijzigd door PilatuS op 12-09-2008 13:04 ]
Wederom thanks voor je reply.PilatuS schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 12:58:
[...]
Als het water niet heet is en de CPU wel betekend dat gewoon dat de warmte van de CPU niet het water bereikt. Dat kan natuurlijk wel aan meerdere dingen liggen. Als het waterblok echt goed zit denk ik toch snel aan een bolle of holle IHS, het contact met het blok is dan gewoon slecht maar dat ligt dan niet aan het blok.
Of de nozzle zit misschien niet goed zodat het water slecht verdeelt wordt of de flow enorm beperkt wordt.
Als het water niet heet is moet je het toch echt zoeken bij de CPU en/of het waterblok.
Zijn je temps trouwens direct na het booten ook zoals ze hier boven staan ? Het water is namelijk dan nog helemaal koud. Als je temps dan ook net zo hoog zijn weet je eigenlijk zeker dat probleem in het contact met de CPU moet zitten.
Mijn temps zijn idle net na de boot een stuk lager als na 2 uur idle omdat het water bij mij dan nog koud is, het warmt in 2 uur tijd denk ik wel 15 of 20 graden op. Mijn temps zijn verder bijna net zoals die van jou, maar mijn water is wel warmer.
Over je laatste edit: ja, die temps zijn meteen zo, daar komt weinig verandering in. Als ik stop met stressen loopt het weer terug naar dezelfde temps zoals aangegeven. Dus het moet liggen aan het contact met de CPU, dan zijn we alweer iets verder
EDIT: Bij FH vind ik deze: http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&i=1997&c=44
Alleen heb ik een slang met een buitendiameter van 11, gaat dat evengoed werken of raad jij mij iets anders aan?
EDIT2: BG Computers heeft ze, maar ik krijg een totaal van 16.50EUR voor 2 klemmetjes door 8EUR verzendkosten en een toeslag voor lage bestelling

[ Voor 9% gewijzigd door Sp33dFr34k op 12-09-2008 13:53 ]
Graag gedaan hoorSp33dFr34k schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 13:07:
[...]
Wederom thanks voor je reply.
Over je laatste edit: ja, die temps zijn meteen zo, daar komt weinig verandering in. Als ik stop met stressen loopt het weer terug naar dezelfde temps zoals aangegeven. Dus het moet liggen aan het contact met de CPU, dan zijn we alweer iets verderIs het mogelijk dat de quad nozzle dit veroorzaakt of ligt het echt aan een scheve IHS of is daar geen pijl op te trekken? Ik zal iig eens kijken of ik wat slangklemmen kan bestellen bij HF of FH, die komen toch wel van pas.
EDIT: Bij FH vind ik deze: http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&i=1997&c=44
Alleen heb ik een slang met een buitendiameter van 11, gaat dat evengoed werken of raad jij mij iets anders aan?
Dat de temps gelijk zo zijn zegt een hoop. Als jij wakker wordt en je PC aanzet zal je water iets van 18 of 20 graden zijn, hangt af van je kamertemp. Mijn temps zijn met die watertemp iets van 28 idle. Dit loopt alleen later op naar 44 idle door de verhoogde watertemp.
Als het contact met blok en CPU (of wat er dan ook mis is) goed zou zijn, zou je ook een idle temp van iets van 25 tot 32 graden moeten hebben voor de core's. Of de tempsensors zijn helemaal gaar, of de CPU is echt zo heet.
Dat de nozzle de oorzaak is zou kunnen maar het lijkt mij niet echt waarschijnlijk. Ik zou toch eerder denken aan slecht contact door een niet volledig vlakke heatspreader. Eerst zou ik het nozzle probleem uitsluiten en ook zeker weten dat je blok goed zit. Als je de nozzle verwijderd en de temps zijn net zo ben je in ieder geval weer iets verder. Dat je meerdere malen het blok verkeerd monteerd is denk ik ook niet echt waarschijnlijk, zeker als je telkens de zelfde temps hebt, dan zou het blok telkens precies even verkeerd moeten zitten.
Dan lijkt de kans dat de IHS niet vlak is toch erg groot, als het teminste niet aan de tempsensors ligt, maar dat is moeilijk uit te sluiten. Mijn CPU is gelapt en daardoor volledig vlak, dan wordt het contact met het waterblok erg goed. Je kan wel zien aan de afdruk van de koelpasta of het blok goed geraakt wordt. Zorg er voor dat blok en CPU pasta vrij zijn. Gebruik erg weinig koelpasta, net genoeg om de CPU te bedekken en druk het CPU blok er op. Als je het blok weer weg haalt heb je een afdruk die met een goede IHS volledig zou moeten zijn. Vallen er gaten in waar geen pasta zit is daar geen of slecht contact met de CPU. Als dat het geval is zou lappen aan te raden zijn. Je verliest met lappen wel je garantie, maarja hoe vaak gaat een CPU nou kapot.
Met die slangklemmen heb ik geen ervaring. Persoonlijk haal ik liever de hele setup leeg omdat je dan zeker weten dat het goed gaat. Andere vinden dat weer overdreven en gebruiken liever zo'n klem. Aangezien ik er geen ervaring mee heb kan ik je er geen goed advies over geven.
Verwijderd
Werken prima
+1 IHS bol/hol
Paar keer verkeerd mounten zal het idd niet zijn.
Maar idd haal setup gewoon ff leeg, werkt makkelijker.
Dan kun je alles ff helemaal goed nachecken.
Hoe waren je temps verdeelt met een luchtkoeler?
Want als IHS bol/hol is zouden de temps ook raar verdeeld kunnen zijn...
Hoeft niet

Misschien dat iemand iets aan de plaatjes kan zien (sorry voor de slechte kwali)? Wat ik nu nog ga proberen is de koeler een kwartslag draaien. Ik weet zeker dat de nozzle goed zit, alleen de oriëntatie weet ik niet zeker, heb het wel via de beschrijving gedaan. Dus om dat uit te sluiten zet ik 'm eerst even een kwartslag anders erop, dat is wel iets sneller/makkelijker.
Zit al een tijdje op water, heb ook geen luchtkoeler meer verder (cpu was tray). Bij de oude 65nm CPU's was ik er erg tevreden over (met een 120x2 rad zelfs ipv 120x3), maar sinds mijn E8400 en nu deze ben ik er niet zo tevreden meer over. Of de sensors zijn zo gaar geworden of die dingen hebben gewoon zo'n bar slechte IHS?
Maar verder ziet het er op zich best goed uit. Als ik het goed zie is je IHS niet al te extreem bol of hol, maar met minder pasta kan het anders zijn.
Als de koeler een kwart slag verkeerd zit zou dat op zich weinig moeten uit maken.
Helaas hebben vrijwel alle Core 2 Duo's en Quad's last van een slechte IHS. Ik heb wel eens plaatjes gezien van lappen waarop je kon zien dat het midden al een stuk weg was en de randen nog helemaal niet. Die CPU IHS was dus enorm bol.
[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 12-09-2008 17:52 ]
Je hebt gelijk, het was nogal veel pasta. Hij zit er inmiddels op met mijn normale methode: kleine druppel, uitsmeren met pasje en dan alles een bedekken met een dun laagje. Heb nu de koeler een kwartslag gedraaid, dus de quad nozzle 'split' het water nu in de andere richting. Vreemde is dat de idle temps met opstarten exact hetzelfde zijn als toen net!PilatuS schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 17:50:
Je hebt eigenlijk teveel pasta gebruikt om het goed te kunnen zien. Nu komt er ook pasta op plekken waar het normaal niet zou komen omdat het naar die plek toe gedrukt wordt. Ik zou het nog eens proberen met minder pasta. Het beste is de hoeveelheid van een kleine rijstkorrel, dat is al genoeg voor de hele CPU. Zelf smeer ik het uit met mijn vinger met een stukje folie. Je hebt nu iets van 2 tot 3x van de juiste hoeveelheid pasta gebruikt.
Maar verder ziet het er op zich best goed uit. Als ik het goed zie is je IHS niet al te extreem bol of hol, maar met minder pasta kan het anders zijn.
Als de koeler een kwart slag verkeerd zit zou dat op zich weinig moeten uit maken.
Helaas hebben vrijwel alle Core 2 Duo's en Quad's last van een slechte IHS. Ik heb wel eens plaatjes gezien van lappen waarop je kon zien dat het midden al een stuk weg was en de randen nog helemaal niet. Die CPU IHS was dus enorm bol.
Drainen doe ik altijd zoals jij het zegt. Zo ver mogelijk onderaan een slang los halen waar een bakje onderstaat. Dan laat ik altijd de pomp en de zwaartekracht het meeste werk doen. De rest krijg ik er dan vaak wel uit met blazen en zuigen aan een slang.
[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 12-09-2008 19:07 ]
Verwijderd
Edit... Vlak
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2008 19:38 ]
Dat is idd beter dan een spiegel, had ik niet aan gedacht.Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 19:38:
Met een goede winkelhaak kun je kijken of ie recht is
Edit... Vlak
Controleren voor het lappen is wel aan te raden. Zou zonde zijn als je het voor niets deed.
Verwijderd
What the...Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 22:54:
Een goede blokhaak pakt men wel op met een blikje natuur op rechts..denk ik, maar warnings!! een kammetje heb je zo bij hun spiegel..

Zal het eens proberen met een winkelhaak of wat glas & inkt.
Waarschijnlijk heeft die pomp de zelfde aansluitingen als de Eheim 1046 en 1048. In dat geval heb je 2 adapters nodig die je in de pomp doet en die maken er G1/4 van. Daar kan je dan vervolgens zo'n beetje elke koppeling op doen die er maar is.frG schreef op maandag 15 september 2008 @ 10:45:
Iemand trouwens enig idee welke fittingen geschikt zijn voor de Aqua-Computer Aquastream XT Ultra? Ik gebruik 1/2 slangen buiten diameter, iets van 13mm binnen diameter.
Die adapters voor de pomp vind je oa hier:
http://shop.freezinghardw...ex.asp?Pagina=00002&c=186
Ik gebruik er zelf ook 2 van samen met mijn Eheim 1048.
[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 15-09-2008 17:15 ]
Wat ik altijd doe is zo ver mogelijk onder in de setup een slang los halen met een bakje er onder. In dit geval zou ik een slang los halen bij de videokaart omdat alleen die er uit moet. Al het water zal er niet uit gaan, er blijft altijd wel ergens wat hangen. Vaak kom je een heel eind met blazen of zuigen aan slangen, maar alles zal je er op die manier niet uit krijgen.Maksvr schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 20:30:
Omdat ik voor mijn voltmod mijn kaart uit mijn pc moet halen moet dus mijn WC setup ook leeg. Het is een algemene loop (res. > pomp > cpu > vga > rad ). Heeft iemand tips voor het drainen? Gaat alles er uit als ik op het laagste punt een slang los trek? En ik heb nogal dure vloeistof gekocht (net 100u gedraait schat ik) , kan ik die hergebruiken?
Alles hoeft er op zich ook niet uit als het maar niet blijft stromen. Nadat het meeste er uit is kan je op zich de boel wel laten hangen zonder dat er water blijft lopen. Als het meeste er uit is zou ik de andere slang van de videokaart los halen en dan kan je doen wat je moet doen. Je zou ook een dop in de slangen kunnen doen of de slang dubbel knijpen zodat er verder niets mee kan lekken.
Ik ken je setup niet precies maar als je een bakje onder je videokaart zet is het zo gedaan. Laat die bak dan ook gewoon staan en dan mag het verder ook blijven lekken.
De vloeistof hergebruiken kan prima. Let er wel op dat het niet vies wordt door bijvoorbeeld een bakje te gebruiken dat niet echt schoon is.
Het softwareprogramma Aquasuite werkt wel gewoon, maar hij vindt geen usb device
[ Voor 8% gewijzigd door frG op 01-10-2008 09:15 ]
Verwijderd
Heb mijn Aquastream XT Ultra feilloos aan de praat gekregen (Vista64), dus de fout ligt denk ik niet bij Vista dit keer.
Herkent windows wel een usb apparaat?
Zoals in de handleiding stond was het noodzakelijk om de usb stekker in 1x goed aan te sluiten omdat het anders defect kan gaan, dit heb ik echter wel goed aangesloten naar mijn weten, pijltje op de goede plek etc.
Is zo een stekkertje ook hot swappable ? daarmee bedoel ik dat ik hem op me moederbord kan doen en er weer af halen terwijl de pc gewoon aanstaat, ik vermoed van niet.
Wat ik overigens ook vreemd vind is dat de fitting onderin groter is dan die bovenop de pomp.
Ik ben ook maar begonnen met waterkoeling, met de zalman reserator 1 plus.
Maar dit is nog niet genoeg vind ik (het koelt niet beter dan lucht, maar dat wist ik)
Alleen proc op 4 GHz wordt stressed 60c
Nu ben ik van plan om een externe oplossing te maken.
3x 120 mm radiatoren met daarvoor en tussen 120 mm fans.
FAN Rad FAN Rad FAN Rad FAN
----->--->---Airflow-->------->----->
En dan in een mooie alu behuizing
Is dit een beetje handige oplossing om een
8400 @ 4.00GHz
4870 stock (fullcover block)
NB van een dfi lanparty x48 tr2
koel te houden?
of is het handiger om gewoon 1 grote rad te kopen met 3 fans erop?
ps
Heb al wel gezocht maar kan nergens iemand vinden die dit heeft gemaakt of gebruikt dus misschien dat iemand hier iets nuttigs over te zeggen heeft
https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd
wat je wel kan doen is 2x 240. dat zal wel lekker koelen.
ik denk dat met die opstelling van u, het 3de rad niet zoveel extra koeling zal geven, en dat je met 2x120 bijna dezelfde resultaten zult halen.
ook denk ik dat je een probleem kunt krijgen met geluid. omdat je een lange tunnel creëert...
trouwens, heb je ooit al eens de prijs vergeleken tussen 3x 120mm RAD of 1x 360mm RAD
ik zou kiezenvoor 2x 240 of 1x 360..
Ik ben vrij nieuw op het watercool gebied, maar wil het toch eens een poging wagen. Ik heb met de best buy guide voor waterkoeling voor mezelf een lijstje opgesteld (high-end) spul. Ik ben van plan dit te bestellen bij aquatuning. Ik zie mezelf namelijk niet echt met de hand dingen in elkaar tweaken, dus hierbij het lijstje:
Ik zat zelf te denken om misschien een tweedehands D-TEK FUZION v2 te halen, omdat aquatuning deze niet op voorraad heeft.
Of ik ga de andere kant op en kies goedkopere componenten. Hier ga ik liever wel voor omdat alles bij elkaar best veel geld is:P Dus hiervoor wil ik op zich wel alternatieven.
Veel goedkoper zal het alles niet worden denk ik, omdat de pomp al zo groot moet zijn omdat ik een mosfet, northbridge, cpu en gpu koeler heb.
Ik las ook net in een post boven mij dat ik beter 2 keer 240 nemen, is dit in mijn systeem beter?
Oh jah, een reservoir heb ik toch niet nodig?
Alvast bedankt:)
Asus EN8800GTS, Asus P5E, Intel E8400, 2x500gb Spinpoint (raid0), Zalman HP 600 watt, cnps 9500 led, creative xfi music, 4x1gb hyperX PC2 8500

@hierboven: waarom zou je geen reservoir nodig hebben?
Je kan ook bij highflow.nl bestellen dat zit in nederlandMeijuh1 schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 10:42:
Ik las ook net in een post boven mij dat ik beter 2 keer 240 nemen, is dit in mijn systeem beter?
Oh jah, een reservoir heb ik toch niet nodig?
Alvast bedankt:)
Je hebt een aardig lijstje maar er zijn nog wat dingen waar je even naar moet kijken,
-Als je 2x 240mm kwijt kan is dat altijd beter (meer koel oppervlakte), highflow heeft nu een aanbieding waarbij de 240mm rads even duur zijn als een 120mm rad.
-De radiator die in dat lijstje staat heeft G3/8 schroefdraad en je fittingen G1/4 dus dat gaan niet passen, daar heb je of aparte fittingen of een adapter voor nodig.
-Als je de NB gaat waterkoelen doe dan ook gelijk de SB anders kan die te warm worden.
-Ja je hebt een reservoir nodig, of een T-stuk met een fillport eraan, anders kan je je loop nergens vullen
-Als ik zo even uit m'n hoofd tel heb je te weinig fittingen (2x proc, 2x gpu, 2x pomp, 2x rad, 4x mosfets, 2x NB is al 14 fittingen en dan komen er ook nog fittingen bij voor je res/fillport en eventueel 2 fittingen voor een SB blok)
-De Feser radiatoren zijn net iets beter dan die van thermochill, ook heeft Feser de fanholes op de 'normale' afstand terwijl thermochill dit niet heeft en het schroefdraad is G1/4 dus heb je daar ook geen problemen meer van.
Het hoeft alleen voor de cpu te zijn. C2D E8400@500x8=4000mhz. Mn Thermaltake Blue Orb 2 kan het net niet onder de 60 graden houden dus ik wil graag eens WC proberen.
Ik kwam, met behulp van een klasgenoot uit op de Thermaltake Big Water 745:
http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&i=3185&c=67
In mn ad op V&A zag ik dat het toch beter is als ik er een ander cpu-waterblokje bij koop.
Ook weer met een klasgenoot (en hulp van Hung187) kwam ik uit op deze:
http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=4700&c=205
Mijn vraag is nu: Past dat waterblokje op de slangen/aansluitingen van de Big Water 745? Of moet ik andere fittingen/slangen kopen?
Ik heb gezocht op verschillende sites, en kwam via de Thermaltake site uit op dat de slangen 9,5mm dik zijn. Ik ben toen weer naar Freezinghardware gegaan en zag dat ze geen 9,5mm fittingen hebben, wel 10mm:
http://shop.freezinghardw...ex.asp?Pagina=00015&c=184
'Sidenote:'
De bedoeling van het setje is dat ik alleen de 240mm radiator ga gebruiken, en de single 120 niet.
Ik heb namelijk een Aerocool M40, waar geen ruimte voor de single 120mm is, maar de 240 kan netjes buiten de kast zn werk doen.
Ik ben nog een complete beginner met WC, dus misschien dat iemand me efkes kan helpen.
Mn budget ligt rond de 100-130 euro. (ik hoop dus dat iemand een 745 te koop heeft voor een leuk prijsje, zodat ik ook nog een waterblokje kan kopen en een beetje binnen mn budgetje kan blijven)
:D
Hier zal ik eens naar kijken, twee radiatoren zijn wel vetFlythe schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 00:22:
[...]
Je kan ook bij highflow.nl bestellen dat zit in nederland.
Je hebt een aardig lijstje maar er zijn nog wat dingen waar je even naar moet kijken,
-Als je 2x 240mm kwijt kan is dat altijd beter (meer koel oppervlakte), highflow heeft nu een aanbieding waarbij de 240mm rads even duur zijn als een 120mm rad.
http://www.highflow.nl/in...t=products&product_id=297 deze goed?-Als je de NB gaat waterkoelen doe dan ook gelijk de SB anders kan die te warm worden.
Ik meende dat die pomp een eigen reservoir had, niet dus, ik zal eens naar een mooie kijken.-Ja je hebt een reservoir nodig, of een T-stuk met een fillport eraan, anders kan je je loop nergens vullen.
Oh, je kunt op de P5E twee mosfet koelers plaatsen? das vel vet, dan moet hier er nog 1 van bij.-Als ik zo even uit m'n hoofd tel heb je te weinig fittingen (2x proc, 2x gpu, 2x pomp, 2x rad, 4x mosfets, 2x NB is al 14 fittingen en dan komen er ook nog fittingen bij voor je res/fillport en eventueel 2 fittingen voor een SB blok)
Hier zal ik naar kijken-De radiator die in dat lijstje staat heeft G3/8 schroefdraad en je fittingen G1/4 dus dat gaan niet passen, daar heb je of aparte fittingen of een adapter voor nodig.
-De Feser radiatoren zijn net iets beter dan die van thermochill, ook heeft Feser de fanholes op de 'normale' afstand terwijl thermochill dit niet heeft en het schroefdraad is G1/4 dus heb je daar ook geen problemen meer van.
Bedankt voor je waardevolle reactie:)
Asus EN8800GTS, Asus P5E, Intel E8400, 2x500gb Spinpoint (raid0), Zalman HP 600 watt, cnps 9500 led, creative xfi music, 4x1gb hyperX PC2 8500
Met wat onderzoek en hulp van een klasgenoot en via de mail ben ik op het volgende uitgekomen:KoffieNT1.5 schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 09:52:
Ik ben van plan een WC setje aan te schaffen, mn eerste... - ...binnen mn budgetje kan blijven)
Of:
XSPC X2O Delta V3 WaterCooling Kit
http://www.highflow.nl/in...t=products&product_id=429
+
EK Water Blocks EK-Supreme (Acetal)
€ +/- 150
Of:
Thermaltake Bigwater 745
+
€ +/- 165
Ik denk dat met de overclock van 4Ghz de mosfets etc toch nog wel voldoende gekoeld worden door de 120mm intake en de 2x80mm outtakes + de 80mm in/outtake bovenin.
Alleen mn vraag staat nog steeds over hoe ik dat waterblok passend krijg op de slangen.
Verwijderd
Thermaltake moet je niet doen... Pomp is daarvan namelijk erg slecht...KoffieNT1.5 schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 10:57:
[...]
Met wat onderzoek en hulp van een klasgenoot en via de mail ben ik op het volgende uitgekomen:
Of:
XSPC X2O Delta V3 WaterCooling Kit
http://www.highflow.nl/in...t=products&product_id=429
+
€ +/- 150
Of:
Thermaltake Bigwater 745
+
€ +/- 165
Ik denk dat met de overclock van 4Ghz de mosfets etc toch nog wel voldoende gekoeld worden door de 120mm intake en de 2x80mm outtakes + de 80mm in/outtake bovenin.
Alleen mn vraag staat nog steeds over hoe ik dat waterblok passend krijg op de slangen.
EK blok is goed, alleen voor een loop met een 1 blok. Voor meerdere blokken in je loop zou ik voor bv een fuzion gaan.
Maar de XSPC X2O Delta V3 WaterCooling Kit is dus wel echt een goede keus dan? Is ook veel goedkoper.
Als het goed is is de radiator daarvan ook geschikt voor 80mm, dus dan kan ik hem mooi achter mn kast plakken, ipv los ergens neerleggen. In de kast zelf is namelijk echt 0 ruimte.
(ik wil er niet een 'wat moet ik kopen-vraag' van maken, maargoed
Verwijderd
Redelijk is idd het goede woordKoffieNT1.5 schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 13:40:
Oh, volgens mn klasgenoot was het wel een redelijke pomp, 4,5L/M geloof ik.
Maar de XSPC X2O Delta V3 WaterCooling Kit is dus wel echt een goede keus dan? Is ook veel goedkoper.
Als het goed is is de radiator daarvan ook geschikt voor 80mm, dus dan kan ik hem mooi achter mn kast plakken, ipv los ergens neerleggen. In de kast zelf is namelijk echt 0 ruimte.
(ik wil er niet een 'wat moet ik kopen-vraag' van maken, maargoed)
Mis wel genoeg L/H, maar de pomphoogte is niet denderend. Hij kan dus niet echt goed door zeer flow beperkende blokken heen pompen.
Die kit is idd prima om mee te beginnen!
Niet het allerbeste spul, maar wel een stuk beter dan het thermaltake spul.
De 120mm fan zou ik wel gebruiken
Die blaast namelijk een stuk beter dan een 80mm fannetje.
En je rad kan altijd achterop dmv van die brackets idd
Kijk even naar de compatibility list van EK
Er is wel een top te koop waar een resevoir in zit, dan koop je de pomp los + die top (linkje)Ik meende dat die pomp een eigen reservoir had, niet dus, ik zal eens naar een mooie kijken.
Ja, dat moest zelfsOh, je kunt op de P5E twee mosfet koelers plaatsen? das vel vet, dan moet hier er nog 1 van bij.
Bedankt voor je waardevolle reactie:)
Oke. VetVerwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 14:18:
[...]
Redelijk is idd... ...achterop dmv van die brackets idd
Ga nog effe flink op onderzoek
Betaalbaar, leuk om te oefenen, en goed genoeg.