Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 11:31

Singular1ty

EV Evangelist

Ik meen me een artikel van XS te herinneren waaruit bleek dat een pull-opstelling tegen veel verwachtingen in minimaal in het voordeel is. Het scheelt zo weinig dat het eigenlijk niet uitmaakt, ik heb mijn radiator op de boden v/d kast daarom in push en die bovenin in pull, zodat je vanbinnen geen fans ziet. Staat mooi. Doe dus wat je mooi vind staan.

@ Faust, mooie grafiek. Weet ik ook weer waarom ik HW Labs GTX rads draai (enkel 2300+rpm fans hier).

@ JB, je kan met een 360 rad meer koel houden dan je denkt. Kenny van HF koelde bijvoorbeeld 2 overgeklokte 5870s met 1 120mm radiator. Een relatief warme loop gaat beter presteren, want het water heeft een hogere delta T met de lucht, dus gaat de warmtetransport efficiënter. 2600K OC +HD 6870 op Feser Xchanger 360 + 3K rpm Ultra Kazes? Ik zeg piece of cake :)

Hou er ook rekening mee dat bij het overklokken en daarbij horende stressen die 360 rad zo goed als exclusief de CPU koelt, de GPU doet immers niks. Dat gaat met 1 goede 360 rad makkelijk lukken. Bij dagelijkse zaken als gamen produceren zowel GPU als CPU aardig warmte, maar lang niet zoveel als op full load.

Even edit nav bovenstaande discussie. Op 2x 120mm hou je makkelijk een systeem koel. Wat Nedernakker zegt over opgenomen vermogen en afgegeven warmte is punt 1, punt 2 is dat niemand zich hier eigenlijk druk maakt om het warmtedissiperend vermogen van een beetje 120mm radiator. Zoals ik zeg, hoe warmer de loop word, hoe beter dat ding gaat presteren. Je zult dus misschien iets hogere temperaturen water in je loop hebben draaien, maar die warmte raak je wel kwijt.

Als je veel om stilte geeft kan ik Yate Loon fans aanraden. Kosten geen drol, gaan tot 2200rpm maar kan je met een fatsoenlijke fancontroller terugschroeven tot sub 1000rpm, en ze zijn dan niet meer te horen. Nexus brengt dezelfde fans uit met een op 1000rpm begrensd motortje, noemt ze vervolgens 'Real Silent' serie. Ter illustratie. Vervolgens heb je wanneer het nodig is wel de performance van een 2300rpm fan onder je knoppen. Ideaal :)

[ Voor 28% gewijzigd door Singular1ty op 06-08-2011 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:08

faust2016

You yes have my shirt

Ja.. Het verschil met de fans op max tussen de GTX en bvb de RX360 is voor mij te klein om het verschil op 800 RPM te rechtvaardigen. Maar dat komt ook doordat bij mij de fans een groot deel van de tijd heel weinig staan te doen. En de PC staat bij mij naast mn bed.

Als je echter voor all-out performance gaat is zo'n GTX rad een no-brainer.
Vandaar dat mn 360 rad een RX360 is, als belangrijkste warmte-afgever. Mn 120 rad is daarentegen een GTX met een Yate Loon D12-SH erop, die lekker op volle toeren gaat bij het benchen, voor dat kleine beetje extra :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Bij mij draaien de fans ook het gros van de tijd om een lichtjes ruisende 1200rpm hoor. En bij mij is de 120mm rad ook een soort van backup, die Sanyo Denki 2600rpm hoeft niet eens aan. Als ik aan het browsen ben kunnen de temps toch niet uit de hand lopen, passief loopt m'n CPU dan slechts op 40 graden. Als 'ie onder het gamen wat warmer word kan dat geen kwaad. Maar als ik ga overklokken/benchen moet gewoon het onderste uit de kan kunnen, dus dan ontketen ik een mini orkaantje hier.

Vind het erg prettig alle kanten op te kunnen. Prestaties onder 1200rpm boeien me niet zoveel, het gaat erom wat ik maximaal uit de radiator kan halen als het erop aankomt :)

Het word wel hoog tijd dat ik eens fatsoenlijk ga overklokken met al deze praat ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SytseHartvelt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-10 13:34
Bij mij is het probleem dat de fans die door mijn rad blazen ook meteen de enige outtakes van mijn kast zijn. Dus als ik die erg laag laat draaien wordt de ambient temp van mijn kast zo'n 31 graden, waarbij de CPU op 34 en de GPU op 40 graden loopt. Zet ik ze op 1500 RPM blijven mijn casetemps rond de 26 graden hangen, CPU op 30 en GPU op 34.
Als ik de PC 's nachts laat downloaden hou ik mijn fans rond de 800 RPM, waarna ik 's morgens wel wakker wordt met een PC waarvan de binnenkant 32 graden is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Dat zijn geen temperaturen om wakker van te liggen. Als je componenten maar niet te heet worden, en dat kan ik me moeilijk voorstellen als je 's nachts aan het downloaden bent. Zet je 's ochtends de fans even hard, warmte eruit, niks aan de hand.

Wat mij betreft loopt m'n CPU 50 graden idle, als 'ie maar onder load op veilige temps blijft. Als je snapt wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SytseHartvelt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-10 13:34
Ja uiteraard, maar toch vind ik het onprettig :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Je moet het uiteindelijk helemaal zelf weten, maar het kan geen kwaad :)

[ Voor 6% gewijzigd door Singular1ty op 07-08-2011 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
Hou nou gewoon op dan jonge?
Je pakt nu een link van een forum erbij waargewoon klakkeloos ieder zijn eigen mening zit te verkondigen.
Wat op geen 1 feit gebasseerd is. Dit doe je zelf ook telkens. Dit is nu wat ik al de hele tijd probeer duidelijk te maken. Laat een review/ load test, ect. zien als onderbouw van je uitspraken.

sorry hoor, maar als je mijn mening wilt veranderen zul je beter je best moeten doen. buiten dat ieder mag geloven wat hij zelf wil natuurlijk.
Singular1ty schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 23:13:
@ JB, je kan met een 360 rad meer koel houden dan je denkt. Kenny van HF koelde bijvoorbeeld 2 overgeklokte 5870s met 1 120mm radiator. Een relatief warme loop gaat beter presteren, want het water heeft een hogere delta T met de lucht, dus gaat de warmtetransport efficiënter. 2600K OC +HD 6870 op Feser Xchanger 360 + 3K rpm Ultra Kazes? Ik zeg piece of cake :)
Ik had ook al gezegt dat dit wel kan. Maar dit is niet echt realisties met 3k fans, want dan heb je geen speakers meer nodig als flight stim aan het spelen bent.

Ik weet wat je bedoelt, maar vind dit niet echt van toepassing, omdat je warmtegeleid van het water bij elke raditeur hetzelfde hetzelfde schaald, omdat simpele gezegt; de watereigenschap hetzelfde blijft.
Hou er ook rekening mee dat bij het overklokken en daarbij horende stressen die 360 rad zo goed als exclusief de CPU koelt, de GPU doet immers niks. Dat gaat met 1 goede 360 rad makkelijk lukken. Bij dagelijkse zaken als gamen produceren zowel GPU als CPU aardig warmte, maar lang niet zoveel als op full load.
Ja dat klopt, maar daar kun je nooit vanuitgaan evenals dat je met voeding doet. Je wilt gewoon zorgen dat je net niet te weinig capaciteit hebt. En ik heb even gekeken wat mijn eigen systeem neemt als ik de witcher 2 speel met een stroommeter, dan neemt mijn systeem toch al gouw 280wat. GPU en CPU @ stock.
Dus dan kunnen we toch wel stellen dat als ik een milde OC toepas een 240rad dik te kort komt voor gpu en cpu. Een 6870 zit dan ook maar een 30wat onder een 6950.
Even edit nav bovenstaande discussie. Op 2x 120mm hou je makkelijk een systeem koel. Wat Nedernakker zegt over opgenomen vermogen en afgegeven warmte is punt 1, punt 2 is dat niemand zich hier eigenlijk druk maakt om het warmtedissiperend vermogen van een beetje 120mm radiator. Zoals ik zeg, hoe warmer de loop word, hoe beter dat ding gaat presteren. Je zult dus misschien iets hogere temperaturen water in je loop hebben draaien, maar die warmte raak je wel kwijt.
Waar je nog wel rekenning mee moet houden is GPM. als deze te hoog is in een kleine loop veroorzaken watermoleculen wrijven, waardoor het water zichzelf opwarmt. zelfde effect wat ontstaat in een magnetron.
Als je veel om stilte geeft kan ik Yate Loon fans aanraden. Kosten geen drol, gaan tot 2200rpm maar kan je met een fatsoenlijke fancontroller terugschroeven tot sub 1000rpm, en ze zijn dan niet meer te horen. Nexus brengt dezelfde fans uit met een op 1000rpm begrensd motortje, noemt ze vervolgens 'Real Silent' serie. Ter illustratie. Vervolgens heb je wanneer het nodig is wel de performance van een 2300rpm fan onder je knoppen. Ideaal :)
Inderdaad zijn goed fan voor de prijs, maar niet de besten. vooral het lager slijt nogal hard bij de Yate's als deze verticaal gemount worden. vaak hoor je al na een maand of 4 het lager huilen. Dit zijn de beste CFM/DBA niveau fans die er te krijgen zijn op dit moment, voor degene die het weten wil :P ; pricewatch: Silverstone FM123 , 120mm

Edit;

Nedernakker je weet anders nog wel dat ik overstapte van H50 met 240gts naar supreme HF 240gts.
En dat zelfs de H50 met dezelfde rad net wat beter presteerde dan de met de Supreme HF met MCP355.
Pas nadat ik van Black ice 240gts naar XSPX rx240 ging zakten de temps bijna 15C onder load met exact dezelfde fans. Ik bedoel; het verschil tussen een 240 en een 240dik wat een verschil als dat geeft.
Maar daar komt ie; dit was dus met alleen de CPU in de loop. Wat zou er gebeuren als ik me graka erbij in de loop gooi? Juist, dan gaat me temp weer flink de lucht in. en dat bewijst nogmaals dat de rad de zwakste schakel is van de loop met alleen de cpu. Gotcha, kijk de DMs er maar op na :P

[ Voor 7% gewijzigd door jbkappirossi op 07-08-2011 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je richt je steeds tot mij, maar ik doe niet mee in deze discussie.. dus niks gotcha.. jii koelde je 2600K met de H50 mod met een overklok op 4.5GHz +, dit is niet wat Fixel wil, dus is het niet op de plaats die vergelijking te trekken. daarnaast heb ik fixel geadviseerd van met af aan 2 dikke 120 rads te halen, namelijk de rx 120 of BI GTX 120 ..... gotcha..

wat betreft feiten baseer ik wat ik zeg op mijn eigen ervaring, alle verhalen op internet die vaak beweren op feiten te baseren zijn toch beinvloed door eigen meningen en vooroordelen. ik neem dit soort verhalen vaak met een korrel zout omdat ik liever zelf ervaar wat wel of niet werkt

als je bijv op het Highflow forum gaat vragen wat wijs is qua opzet (heb ik toen ook gedaan voor mijn setup)
werd voor mijn 2 6970's en 980X aangeraden de HWlabs GTX 360 te nemen. omdat ik zei dat er flink overklokt ging worden.

ik draaide de loop eerst enkel op de cpu omdat ik nog geen full cover waterblokken had.. nadat ik de 6970's met full cover blokken had toegevoegd ging mijn watertemp misschien 3 graden omhoog en de load temps van mijn cpu nauwelijks. full cover blokken hebben in verhouding tot een cpu blok een veel groter warmte dissiperend oppervlak, hierdoor zijn de max temps een stuk lager, net als dat er gewoon meer tijd is om de warmte af te geven.

alle respect rossi, je oordeelt over het toevoegen van een gpu aan je loop en de effecten er van, maar je kunt er niet over oordelen omdat je het zelf niet hebt. ook in jouw loop kun je zonder problemen een full cover blok er tussen hangen en zul je amper iets merken aan de temps..

verder laat ik het hier bij.. want het is echt een nutteloze discussie

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

jbkappirossi schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 08:49:
[...]

Je pakt nu een link van een forum erbij waargewoon klakkeloos ieder zijn eigen mening zit te verkondigen.
Wat op geen 1 feit gebasseerd is. Dit doe je zelf ook telkens. Dit is nu wat ik al de hele tijd probeer duidelijk te maken. Laat een review/ load test, ect. zien als onderbouw van je uitspraken.
Ik zou zeggen lees de titel van het topic eens..

"ERVARINGEN"

Het gaat hier toch helemaal niet om wetenschappelijke onderbouwing van mijn uitspraken. Als nu uit ervaring blijkt dat het werkt, waarom zouden we dan moeilijk gaan zitten doen?

En ik weet niet of je het doorhebt, maar je eigen posts staan ook vol met aannames 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
goed jonges, voor deze keer mogen jullie het laatste woord hebben, maar jullie weten hoe ik erover denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:46

BTU_Natas

Superior dutchie

jbkappirossi schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 08:49:
[...]

sorry hoor, maar als je mijn mening wilt veranderen zul je beter je best moeten doen. buiten dat ieder mag geloven wat hij zelf wil natuurlijk.

I agree
[...]

Ik had ook al gezegt dat dit wel kan. Maar dit is niet echt realisties met 3k fans, want dan heb je geen speakers meer nodig als flight stim aan het spelen bent.

Ik weet wat je bedoelt, maar vind dit niet echt van toepassing, omdat je warmtegeleid van het water bij elke raditeur hetzelfde hetzelfde schaald, omdat simpele gezegt; de watereigenschap hetzelfde blijft.

Een true met delta's er op bereikt exact hetzelfde, waterkoelen door je voor de stilte, niet voor een oc..
[...]

Ja dat klopt, maar daar kun je nooit vanuitgaan evenals dat je met voeding doet. Je wilt gewoon zorgen dat je net niet te weinig capaciteit hebt. En ik heb even gekeken wat mijn eigen systeem neemt als ik de witcher 2 speel met een stroommeter, dan neemt mijn systeem toch al gouw 280wat. GPU en CPU @ stock.
Dus dan kunnen we toch wel stellen dat als ik een milde OC toepas een 240rad dik te kort komt voor gpu en cpu. Een 6870 zit dan ook maar een 30wat onder een 6950.

Bij waterkoelen, spelen zoveel factoren mee, dat wat iemand met wat koelt eigenlijks nooit valt te vergelijken.[...]

Waar je nog wel rekenning mee moet houden is GPM. als deze te hoog is in een kleine loop veroorzaken watermoleculen wrijven, waardoor het water zichzelf opwarmt. zelfde effect wat ontstaat in een magnetron.

Dit is pure onzin, in practische zin. Je gaat eerder last hebben van de heatdump van de vele pompen die je nodig hebt om dit te veroorzaken dan dat je een magnetron maakt
[...]

Inderdaad zijn goed fan voor de prijs, maar niet de besten. vooral het lager slijt nogal hard bij de Yate's als deze verticaal gemount worden. vaak hoor je al na een maand of 4 het lager huilen. Dit zijn de beste CFM/DBA niveau fans die er te krijgen zijn op dit moment, voor degene die het weten wil :P ; pricewatch: Silverstone FM123 , 120mm

Megafout, dat zijn scythe 1850 gt's. Geen enkele discussie mogelijk
Edit;

Nedernakker je weet anders nog wel dat ik overstapte van H50 met 240gts naar supreme HF 240gts.
En dat zelfs de H50 met dezelfde rad net wat beter presteerde dan de met de Supreme HF met MCP355.
Pas nadat ik van Black ice 240gts naar XSPX rx240 ging zakten de temps bijna 15C onder load met exact dezelfde fans. Ik bedoel; het verschil tussen een 240 en een 240dik wat een verschil als dat geeft.
Maar daar komt ie; dit was dus met alleen de CPU in de loop. Wat zou er gebeuren als ik me graka erbij in de loop gooi? Juist, dan gaat me temp weer flink de lucht in. en dat bewijst nogmaals dat de rad de zwakste schakel is van de loop met alleen de cpu. Gotcha, kijk de DMs er maar op na :P

Niet een discussie op het inet proberen te winnen, fail zoveel
In het vet gedrukte mijn antwoorden, velen hier weten toet nog blazen van waterkoeling. Laat ze lekker, voor serieuze discussie over wc zijn er vele betere plekken. Al zou ik je dan wel adviseren iets meer uittezoeken voor dat je mee gaat praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
Wat een kletsdiscussie inderdaad. Ik heb al bijna een jaar een overgeklokte i7-870, een 5870, 4 harddisks en twee pompen aan heatdump op twee RX120 rads zitten. Het enige onderdeel in mn PC dat oververhit, is de fancontroller, omdat de fans zo laag kunnen. :P

Al die prachtige berekeningen over hitteafgifte zijn compleet voor de kat zn kut, en wel hierom: ELK onderdeel van de setup geeft warmte af aan de buitenlucht. Elke fitting, elke centimeter slang, elk block, alle schroefjes en moertjes en boutjes nemen warmte op van direct en indirect contact met het water.

Daarbij sluit ik me helemaal bij Faust aan: dit is een ERVARINGEN topic. Uit ervaring blijkt dat het werkt, punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Beetje jammer dat een eenvoudige vraag uit moet lopen op zoveel verhitte discussie. Anyhow, mn eerste WC setje is inmiddels besteld, met 2x 120mm rads. Ik ga eerst alleen de CPU koelen, omdat er voor mn Asus HD6870 Direct CU niet een mooi koelblokje voorhanden is. Deze kaart ga ik op termijn vervangen en mochten die 2 rads niet voldoende zijn dan drukken we nog een extra radiator in de loop.

Ik maak me er niet druk over, mocht het te weinig wezen dan is het jammer, maar alles komt goed. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 20:07
Naar lang wikken en wegen, vandaag een EK Water Blocks E30 HF360 kit gekocht :)

HF360 is misschien wat overkill voor alleen de CPU te koelen, maar de HF240 was niet op voorraad 8)

Nu nog de tijd en rust vinden om het in te bouwen, zodra dat gebeurd is zal ik hier de resultaten posten.

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Ach, nu kan je makkelijk nog eens je GPU erbij hangen zonder teveel gedoe :) And there's no such thing as too much cooling capacity :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat betreft radiator afmetingen is groter inderdaad altijd fijn om te hebben. Al is het maar alleen om de fans op de rad op 7 volt te zetten in plaats van 12 volt. Dat vind ik nog het mooiste van waterkoeling, het kan zo enorm stil zijn als je het goed doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
Vandaag de rust en tijd gekregen van mijn vrouw 8)

Dus EK doos uitgepakt, pc gestript, 4 gaten in de kast geboord en opbouwen.

Afbeeldingslocatie: http://pharlap.nl/ek/ek_01.jpg

Set staat nu te 'lek' testen

Afbeeldingslocatie: http://pharlap.nl/ek/ek_02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pharlap.nl/ek/ek_03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pharlap.nl/ek/ek_04.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Reveltoorn op 15-08-2011 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abeltje130
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-03-2024
Ik heb even een vraagje, ik wil een waterkoeling set inbouwen, namelijk de EK-KIT H3O - Supreme LT 240, de fans die daarbij zitten zouden veel lawaai maken, ik heb nog 2 pricewatch: Scythe Gentle Typhoon D1225C12B3AP-13 (1150 rpm), 120mm , zijn die sterk genoeg om voldoende lucht door de rad te duwen?
Bij voorbaat dank

ps: bij de waterkoeling kit zit een 240mm XT rad van EK

[ Voor 6% gewijzigd door Abeltje130 op 13-08-2011 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
Ja dat kan, goed je temp in de gaten houden.

Maar je kan ook de fan's op 7volt laten draaien.
ps: bij de waterkoeling kit zit een 240mm XT rad van EK
Meestal bij een LT240 ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Reveltoorn op 13-08-2011 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-10 15:00
Hallo!

Even een vraagje tussendoor:

In mijn Fractal Design Arc Midi zit een Laing 355 pomp op de bodem geplakt op de bijgeleverde pad, die als demping werkt.

Toch maakt de pomp het meeste geluid in mijn kast. En als ik aan de kast voel ( de zijkant ) heb ik het idee dat ik de pomp trillen voel.

Wat is een goede manier om hem minder geluid te laten produceren / minder te laten vibreren?

Vastschroeven inc pad? of?

Bedankt!

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ingmaronline.

Vast schroeven moet je zeker niet doen.

Zorg ervoor dat er iets tussen zit wat goed dempt. Bijvoorbeeld door de pomp met dubbelzijdigtape vast te zetten op een sponsachtig iets. Je kan daar schuimrubber voor gebruiken of iets anders dat dempt. Wat ook nog kan is schroeven gebruiken die in het midden van rubber zijn.

Wat ook heel goed werkt is : http://www.freezinghardwa...wich_pompbevestiging.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
Vast schroeven zou ik ook niet doen, mijn pomp staat op (zacht) rubber blokjes.

Hier de beloofde temp's:

Van 82graden op 4600 mhz (air push/pull) naar 65graden op 4700 mhz (linx stable) :*)

Op 4800 mhz is de temp max 68graden maar nog geen stable setting ;(

En nog een paar foto's

Afbeeldingslocatie: http://pharlap.nl/ek/ek_06.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pharlap.nl/ek/ek_05.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Reveltoorn op 15-08-2011 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Nice! Mooie kleur vloeistof ook. Net iets lichter dan mijn Feser F1. Wat is het precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
Dank je :)

Het is 0.1L EKoolant - UV drak blue met 0.6L demi water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeu man, aus dahr een nb-blokje goed. 65Graden toen, en nu 31c onder een fermig stressen...

35graden naar beneden. Ik kon m'n ogen niet geloven..

Wou ik gewoon even laten weten..

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2011 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de stock heatsinks is vaak een flinke winst te behalen idd, zeker als je al je cpu onder wc hebt waardoor er wat minder airflow in het gebied rond de cpu komt. Weet zelf nog van een oudere x38 build van een paar jaar terug dat het een enorm verschil maakte, al was het niet direct noodzakelijk. Mijn p5w dh deluxe jaren terug met zn 975x chipset had er het meeste profijt van, die chip werd kokend heet onder de stock hs :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:47
klein vraagje: ik moet nou toch eens mijn waterkoeling af gaan maken, en ik zoek eigenlijk alleen nog een pomp.
Ik neig zelf richting de mcp655, omdat deze behoorlijk stil zou zijn, goede performance heeft, en omdat hij standaard 1/2" slangen ondersteund. Ik vraag mij nu alleen af of de pomp sterk genoeg is voor mijn setup, of dat ik toch beter voor een mcp355 (+ top) kan gaan. De mcp355 zou wat luidruchtiger zijn, ondersteunt standaard geen 1/2 slangen, maar geeft wel meer opvoerhoogte (druk), wat voor loops met meer componenten beter zou zijn. Ik denk zelf dat het wel lukt met een mcp655, maar wil toch graag jullie mening vragen :)

De componenten zijn:

CPU: heatkiller rev3
GPU: 2x EK fullcover (in de toekomst)
res: 250ml tube
rad: EK xt360 + pa 120.4
Overig: 1/2"slangen met zo weinig mogelijk koppelstukken/bochten. geen hele slangen bitspower dus :)

Ik wil er eventueel ook nog een "full cover" block voor mijn moederbord bij zetten, maar dat laat het budget nog even niet toe :+

wat denken jullie, mcp655 of mcp355?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:26
Ik heb nog een ati 4870 in me kast zitten : http://www1.sapphiretech....cts_overview.php?gpid=295

Ik zat te kijken om deze ook te gaan water koelen, alleen nu zijn er maar heel weinig waterblocks te vinden (wat overigens niet zo gek is), nu zag ik dat je universele blocks had en ook kwam ik er nog een laatste specifieke waterblock tegen op deze site: http://www.aquatuning.nl/...result.php?keywords=4870&
(die specifieke is zo goed als even duur als die universele op die website)

Is dit de moeite waard om die te nemen, of zou ik bijna nog beter een nieuwere videokaart kunnen overwegen die relatief beter te koelen valt misschien met huidig aanbod? En hoe verhouden universele blocks zich tegenover specifiek voor dat model gemaakte blocks? (ook 2e hands heb ik tot dusver niet veel kunnen vinden)(universeel handig voor de toekomst misschien?)

[ Voor 12% gewijzigd door StygMa op 17-08-2011 18:59 ]

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

dunedanh schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 14:05:
klein vraagje: ik moet nou toch eens mijn waterkoeling af gaan maken, en ik zoek eigenlijk alleen nog een pomp.
Ik neig zelf richting de mcp655, omdat deze behoorlijk stil zou zijn, goede performance heeft, en omdat hij standaard 1/2" slangen ondersteund. Ik vraag mij nu alleen af of de pomp sterk genoeg is voor mijn setup, of dat ik toch beter voor een mcp355 (+ top) kan gaan. De mcp355 zou wat luidruchtiger zijn, ondersteunt standaard geen 1/2 slangen, maar geeft wel meer opvoerhoogte (druk), wat voor loops met meer componenten beter zou zijn. Ik denk zelf dat het wel lukt met een mcp655, maar wil toch graag jullie mening vragen :)

De componenten zijn:

CPU: heatkiller rev3
GPU: 2x EK fullcover (in de toekomst)
res: 250ml tube
rad: EK xt360 + pa 120.4
Overig: 1/2"slangen met zo weinig mogelijk koppelstukken/bochten. geen hele slangen bitspower dus :)

Ik wil er eventueel ook nog een "full cover" block voor mijn moederbord bij zetten, maar dat laat het budget nog even niet toe :+

wat denken jullie, mcp655 of mcp355?
Een mcp655 moet dat makkelijk trekken ;). Hij pompt hier bij mij door een RX360 + HW Labs B.I. GTX 120, EK Supreme HF en een Full-cover blok voor de GPU en hij staat hier op standje 2-3 (van de 5)

Nu heb jij wat meer radiator oppervlak, maar rads zijn sowieso niet zo restrictief. En een extra Full-cover blokje moet ie ook prima trekken :).

Daar komt nog eens bij dat de D5 (of mcp655, wat jij wil) een snelheidsregelaar heeft, wat ik een grote pré vind tov van de DDC (of 355)..

Hoe stil de D5 is tov de DDC zou ik je niet kunnen vertellen. Misschien dat iemand die beide pompen heeft (gehad) daar zn licht over kan laten schijnen :)?
StygMa schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 18:56:
Ik heb nog een ati 4870 in me kast zitten : http://www1.sapphiretech....cts_overview.php?gpid=295

Ik zat te kijken om deze ook te gaan water koelen, alleen nu zijn er maar heel weinig waterblocks te vinden (wat overigens niet zo gek is), nu zag ik dat je universele blocks had en ook kwam ik er nog een laatste specifieke waterblock tegen op deze site: http://www.aquatuning.nl/...result.php?keywords=4870&
(die specifieke is zo goed als even duur als die universele op die website)

Is dit de moeite waard om die te nemen, of zou ik bijna nog beter een nieuwere videokaart kunnen overwegen die relatief beter te koelen valt misschien met huidig aanbod? En hoe verhouden universele blocks zich tegenover specifiek voor dat model gemaakte blocks? (ook 2e hands heb ik tot dusver niet veel kunnen vinden)(universeel handig voor de toekomst misschien?)
Over het algemeen koelen universele blokjes net zo goed op de GPU zelf, maar worden de VRM's een stuk warmer dan bij full-cover blokjes. Je moet echter wel ff goed kijken of het blok wel op je kaart past.

Ik zie namelijk dat je een kaart linkt met een Vapor-X koeler en custom cooling betekent heel vaak ook custom PCB.
Als je per se bij een 4870 wil blijven zou je eigenlijk iemand moeten zoeken die je Vapor-X kaartje voor een reference kaart wil ruilen, want áls je al een full-cover blok gaat vinden, gaat die 9 van de 10 keer voor reference kaarten zijn.

Als je het wel bij die Vapor-X 4870 wil houden en je gaat voor een universeel blok, zul je wel iets moeten bedenken om de VRM's van je 4870 te koelen.. Swiftech maakt wel van die mooie heatsinks voor gebruik bij universele blokjes, maar die zijn, weer, bijna altijd voor reference kaarten.

Of het verstandig is om een 4870 nu nog te gaan WC'en of dat je een nieuwe kaart haalt ligt volledig bij jezelf.. Als je een nieuwe kaart haalt, zal het niet heel veel stiller zijn dan je huidige Vapor-X koeling, die toch wel bekend staat als redelijk stil. Als je pech hebt maakt ie zelfs meer geluid, maar dat is natuurlijk ook helemaal afhankelijk van de kaart die je haalt.. Iets als een 5770/6850 gaat zeker een stukje stiller zijn dan een 6950/6970.

Je haalt dan echter wel een stuk meer performance in huis (behalve in het geval van de 5770.. Die is ongeveer gelijk aan je 4870). Als het je puur om stilte/temps gaat en je hebt het geld ervoor.. Dan zou ik zeggen: Waarom niet?

[ Voor 41% gewijzigd door faust2016 op 18-08-2011 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
Ik zag deze passieve radiatoren, http://www.highflow.nl/ra...sief-passieve-radiatoren/

Valt er wat te zeggen over hoe deze zich verhouden (als je deze buiten je kast plaatst), staat gelijk aan een 360 rad bijv? Zou zoiets voldoende zijn voor cpu/gpu cooling?

Dr zit best wat prijs verschil tussen die 2, zou 2x die onderste niet beter werken dan 1 maal die bovenste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
StygMa schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 21:40:
Ik zag deze passieve radiatoren, http://www.highflow.nl/ra...sief-passieve-radiatoren/

Valt er wat te zeggen over hoe deze zich verhouden (als je deze buiten je kast plaatst), staat gelijk aan een 360 rad bijv? Zou zoiets voldoende zijn voor cpu/gpu cooling?

Dr zit best wat prijs verschil tussen die 2, zou 2x die onderste niet beter werken dan 1 maal die bovenste?
Die dingen zijn meer bedoelt voor een HTPC of andere bak die niet zoveel hitte produceert. Ik weet niet precies waarmee ze te vergelijken zijn maar kan mij niet voorstellen dat het een dikke CPU en GPU op mooie temps zal houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
het lijkt me wel nogal fors voor een htpc, ik zag dit filmpje trouwens:
YouTube: Alphacools Cape Cora Final test - YouTube
en een review:
http://www.xtremesystems....042-im-Cartago%B4s-Review

het lijkt wel mogelijk het ermee te koelen, maar volgens mij zijn die temperaturen niet echt heel interessant als ik kijk naar de temperaturen in dat filmpje

[ Voor 15% gewijzigd door StygMa op 20-08-2011 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
Als je 2x een rad zet in 1 loop wat zou de beste volgorde zijn met een 120 en een 240 rad.
(reservoir en pomp ineen)(die zal rond de 5.25 bays zitten )

Dus [res/pomp] - 240 rad - cpu - 120 rad - gpu
of bijv
[res/pomp] - 240 rad - 120 rad - cpu - gpu

Of nog iets anders?
Ik zou het 120rad ook beneden onder de gpu kunnen plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

ingmaronline schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 18:42:
Hallo!

Even een vraagje tussendoor:

In mijn Fractal Design Arc Midi zit een Laing 355 pomp op de bodem geplakt op de bijgeleverde pad, die als demping werkt.

Toch maakt de pomp het meeste geluid in mijn kast. En als ik aan de kast voel ( de zijkant ) heb ik het idee dat ik de pomp trillen voel.

Wat is een goede manier om hem minder geluid te laten produceren / minder te laten vibreren?

Vastschroeven inc pad? of?

Bedankt!
Ik gebruik een neopreen matje voor onder me pomp ,dat werkt super en kost vrijwel niets.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 14:45
StygMa schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:04:
Als je 2x een rad zet in 1 loop wat zou de beste volgorde zijn met een 120 en een 240 rad.
(reservoir en pomp ineen)(die zal rond de 5.25 bays zitten )

Dus [res/pomp] - 240 rad - cpu - 120 rad - gpu
of bijv
[res/pomp] - 240 rad - 120 rad - cpu - gpu

Of nog iets anders?
Ik zou het 120rad ook beneden onder de gpu kunnen plaatsen
Maakt niks uit, uit allerlei testen en onderzoeken blijkt dat de volgorde van componenten er niet echt toe doet, behalve dan dat het reservoir zo hoog mogelijk moet en de pomp liefst daar net onder ;) Zeker met een goede pomp zijn de temperatuurverschillen tussen rad-in rad-out erg klein, door de hoge omloopsnelheid . nou ja hoe het komt weet ik ook niet, maar dit zeggen de testen.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 14:45
PilatuS schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 22:06:
[...]

Die dingen zijn meer bedoelt voor een HTPC of andere bak die niet zoveel hitte produceert. Ik weet niet precies waarmee ze te vergelijken zijn maar kan mij niet voorstellen dat het een dikke CPU en GPU op mooie temps zal houden.
zou een leuk mod project zijn, om een pc te bouwen waarvan de zijpanelen feitelijk passieve radiatoren zijn.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:46

BTU_Natas

Superior dutchie

Dat projectje zit bij mij al in pijpleiding ;)

3x een mora3 voor en beide zijkanten in een kubus vormige kast (eigen ontwerp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:13

Dennis1812

Amateur prutser

Oke, ik ga dus soon waterkoeling aanschaffen en heb eigenlijk de vraag of er nog iets goedkoper of beter kan in deze setup:
-radiator stand 360 - black (15.95)
- 12MM (1/2) EK high flow fitting - G1/4 8 stuks a 2.34 p/s
- Slangklem 12MM - 20MM (7/16 - 1/2) rvs zilver 8 stuks a 0,99 cent p/s
- Yate Loon 120mm black 1350 RPM 3 stuks a 5.99 p/s
- black ice GT stealth 360 black a 49.99
- EK-supreme LTX AMD- acetal a 34.95
- Artic cooling MX-2 koelpasta (4g) a 6.90
- feser one cooling fluid UV green a 12.95 p/s (4 stuks(altijd wat reserve))
-masterkleer - highflow - 1/2 ID - 17.4MM clear slangen a 3.99 p/s (2 stuks)
- xspc x20 5.25 750 dual bay reservoir pump 2 a 72.99
Wat toch een aardig bedrag is voor een cpu koeling Vandaar deze vraag.

Tevens zie je bij veel casemods dat men de ram en harde schijven ook gaat waterkoelen, heeft dit verder nog toegevoegde waarde of puur voor de looks?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:30
4 flessen demi water bij de supermarkt voor 2 euro stuk en dan Feser Base - FB - Corrosion Blocker voor 8 euro.

i.p.v

feser one cooling fluid UV green a 12.95 p/s (4 stuks(altijd wat reserve))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ene die is ook even goed als koelvloeistof? Prijskaartje zou wel omlaag mogen van me hoor maar het liefste wil ik de kwaliteit ook nog behouden en ik had eerst koelvloeistof erin van een tientje en die was al prut zei iemand tegen me in DM, is vloeistof van 2 euro dan wel goed genoeg?

Edit:
http://www.cdromland.nl/p...dro_Series_H60_CPU_Cooler
Ik zie dit ineens staan voor 6 tientjes, zou dit even goed koelen als een custom build? En zijn die slangen te vervangen voor slangen waar je de vloeistof ook ziet lopen? (t oog wil ook wat moois)

[ Voor 34% gewijzigd door Dennis1812 op 26-08-2011 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:30
Ik zou niet weten waarom niet ik heb het er zelf ook in zitten en zie geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Ik zou inderdaad die 4 flessen Feser eruit gooien en voor het geld wat je bespaart een Supreme HF halen ipv een LTX en een dikkere rad. Bvb de EK Coolstream zou ook beter bij de snelheid fans passen die je hebt en is ook anderhalf keer zo dik.

Gezien het feit dat je een radstand meebestelt neem ik aan dat je rad extern komt, dus dan kan je m zo dik maken als je wil..

Ook misschien als je geen Feser vloeistof bestelt ff een killcoil erbij doen.
Tevens zie je bij veel casemods dat men de ram en harde schijven ook gaat waterkoelen, heeft dit verder nog toegevoegde waarde of puur voor de looks?
Is puur voor de looks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Ik zou inderdaad demiwater + een leuk kleurtje als je dat belangrijk vind + een killcoil bestellen. Demiwater + killcoil blijft jaren goed. Ik wil je portemonnee niet meteen legen, maar misschien kan je beter een end Feser slang kopen in plaats van Masterkleer. Gekleurde koelvloeistof laat in Masterkleer slangen snel aanslag achter. Feser slang is bovendien wat knikbestendiger.

Wat je vraag over RAM en HDD koeling betreft, dit is inderdaad puur voor de looks maar vergis je niet in het nut van moederbordkoeling. Als door het plaatsen van radiators de airflow in je kast verminderd komt het voor dat componenten die normaal gesproken passief gekoeld fris genoeg blijven, flink heter worden. Vooral wanneer je flink overklokt kan dat vervolgens uit de hand lopen. Ik mocht dit proefondervindelijk vaststellen toen mijn Rampage III Formula finaal opblies tijdens een run Linx ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hmm, ik heb de optie om eventueel toch nog een fannetje over mijn moederbord heen te laten blazen, als ik dit gewoon op een lage snelheid laat doen moet ik dit ook niet horen en word het toch wat gekoeld.
Maar dus:
- mijn vloeistof eruit gooien en demiwater + killcoil + corrosion blocker + kleurstofje erin stoppen
-en andere radiator erin EK coolstream en een andere slang.
Als ik voor een andere slang ga moet ik dan ook nog andere slangklemmen en fittingen pakken of kan dat wel met mn huidige?

Ik had gehoopt eigenlijk vooral het prijskaartje omlaag te brengen zodat ik het snel kon bestellen, porto zit nu rond de 150 euro, het kan uiteraard met de huidige edits e.d maar dan word het over een paar maanden.

Radiator komt inderdaad extern ik heb een elite 430 en betwijfel of hier een rad inpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moederbord koeling heb ik opgelost met 1 fan op de NB. Die koelt gelijk de SB ook mee omdat de lucht daar overheen gaat. De eerste mosfet koeler is verbonden met de NB met een heatpipe, dus die wordt ook netjes mee gekoelt. De bovenste mosfet koeler wordt nauwlijks warm, extra koeling daarvoor is niet nodig.

De fan zit op het moederbord aangesloten en in de BIOS staat de fan op silent. Deze 80mm koeler is op 12 volt al erg stil maar draait nu denk ik op 7 volt. 1 fan lost hier dus het hele moederbordkoeling probleem op en is zo goed als onhoorbaar.

Nadat ik deze fan erop gezet had heb ik nog flink wat lopen testen om te zien of het genoeg was. Ook met gamen of LinX worden de moederbord koelers niet te heet. Toen ik deze setup bouwde heb ik het eerst zonder fan geprobeerd maar dat was echt geen optie. Zelf idle werd de NB koeler te heet om aan te raken.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mwS9Dt0dV4xA3Z4l47B3uvXt/medium.jpg
Hier een plaatje van de koeler. Plaatje is clickable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
Even een SPOED vraagje;

Wie-o-wie heeft er een G1/8" naar G1/4" verloopstukje liggen? Twee stuks als het kan.

Of een G1/8" 10x1.5mm fitting.

Ik heb net mijn waterkoeling uit elkaar gehaald om de boel over te zetten op dikkere slangen (ipv 6x1) maar nou bleek 1 blok dus G1/8" fittingen nodig te hebben. En die heb ik niet.

Heeft er IEMAND zoiets liggen? Met spoed dus.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
@PilatuS
Welke slangen gebruik jij? Ze zijn namelijk prachtig _/-\o_
Die fan is wel een handige oplossing, ik vind het allen niet zo mooi, zo'n draaiende fan op je mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thomasie schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 16:03:
@PilatuS
Welke slangen gebruik jij? Ze zijn namelijk prachtig _/-\o_
Die fan is wel een handige oplossing, ik vind het allen niet zo mooi, zo'n draaiende fan op je mobo.
Tygon slang van FH icm zwarte koppelingen.
http://www.freezinghardwa...0x15_-_1_meter_zwart.html

Ik ben het helemaal met je eens dat die fan daar niet mooi is. Helaas is het dus noodzakelijk. Met mijn vorige setup had ik het complete moederbord watergekoeld. Nou was dat best mooi en leuk, het kost alleen erg veel geld, maakt de setup complexer en dus lastiger om aan te werken, en die blokken raak je bijna niet kwijt als je naar een andere setup gaat. Moederbord koeling heeft voor mij meer nadelen dan voordelen, vandaar dat ik het niet meer gebruik. Dus nu helaas maar met een lelijke fan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoffy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:26
heeft iemand ervaring met deze site ? http://www.sidewindercomputers.com/swmc12vdcpuw.html

vond het pompje best goedkoop hoewel er op facebook nou niet echt een positief beeld ontstaat.
en is er misschien een andere pomp die te regelen valt, ik wil namelijk met een auto radiateur en 2gpu's en een cpu een loop maken. (weet ook niet precies hoe sterk de pomp daar voor moet zijn maar die mcp 655 moet dat toch wel aan kunnen ? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-10 17:07

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Mensen ik zit even met een hele dringende vraag. Mijn eerste watercooling fail in mijn leven! Een lekkage dus.Hopelijk nemen jullie de tijd mijn verhaal even te lezen want ik ben benieuwd naar jullie mening...

Afgelopen donderdag zou ik nieuwe hardware in mijn PC bouwen, dus ik schuif mijn Eheim pomp even aan de kant... Zie ik ineens tot mijn verbazing op de bovenste inschroef verbinding dat hij begint te lekken. Ik denk huh? Is de slang er half af gegaan ofzo? Maar dat bleek niet het geval. Ik vertrouwde het niet, dus direct de pc afgesloten, van het stroom gehaald en mijn hardware voorzichtig verwijderd op het moederbord en de CPU na.

PC op de grond gezet, en toen begon de ellende... Ineens begon het bij de voorste inschroef verbinding ook erg hard te lekken... Het water liep er gewoon vrij snel uit... Wat doeken er bij gelegd, Ik dacht laat eerst maar leeg lopen dan... Wat blijkt nu, mijn slangen waren bij de inschroef verbindingen gewoon poreus geworden! Echt bizar! Ik kon ze ook zo van de inschroef verbindingen trekken, het knapte gewoon af, en had hier niet eens veel kracht voor nodig. De slangen leken wel helemaal aangetast ofzo echt helemaal poreus. Overal zitten miniscule scheurtjes en bij de aansluitingen dus extreem.

De slang betreft gewoon PUR slang, 8x1... Mijn setup heeft altijd op gedemineraliseerd water gedraait, met een kleinbeetje antivries erin. Is die PUR slang gewoon een slechte slang? De slangen waren gewoon doorzichtig en zag ze na een tijdje helemaal verkleuren, en geel uitslaan. Ook zit er op mijn reservoir van plexiglas een wittige aanslag nu... Zou dat van de slangen zijn geweest? Dat ze gewoon zijn gaan weg rotten ofzo? Lijkt mij niet dat er iets van materiaal aan het rotten is?

Ik heb ook geen vreemde materialen in mijn setup. Dit is mijn setup:

1x EK Water Blocks EK-Supreme (Acetal)
1x Black Ice GT Stealth Lite 360
1x Innovatek tank-o-matic (grote)
1x Eheim pomp (nog de oldskool 240v variant)

Naar mijn idee zijn dit allemaal producten met koper (op de slang aansluitingen na, die zijn zilver/nikkel En volgens mij heeft de Innovatek geannodiseerd aluminium als onderste gedeelte? Of klopt dit niet wat ik zeg... Ik weet niet in hoeverre dit gaat rotten...?), dus er word ook geen metaal 'opgevreten' En als koper gaat oxideren krijg je groene aanslag ipv witte?

Ik zit er nu aan te denken om mijn 8x1 te vervangen door 13x3 aansluitingen, en dan vervolgens een (dure) Tygon slang te nemen... Kost wel 12 euro de meter, maar ja, dat het scheurt word je niet blij van met je dure hardware...

Gelukkig geen hardware kapot, maar baal er wel van. Was altijd van mening dat watercooling nooit lekt als je het goed aansluit (heb al zo lang dat ik watercooling heb geen lekkages gehad, tot nu dus...) en wil eigenlijk ook niet van watercooling af.

[ Voor 12% gewijzigd door DAMAGE op 27-08-2011 03:04 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Hierbij upload ik trouwens even de foto's van een slang... Die ene die extreem verpulvert lijkt heb ik in geknepen... De andere foto is de anderekant van de zelfde slang...

Afbeeldingslocatie: http://www.carportal.nl/200sx/IMG047.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.carportal.nl/200sx/IMG045.gif

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet je zeker dat je Innovatek tank-o-matic geen alluminium bevat ? Ik heb een type gehad waarbij de onderkant van alluminium was. Niet dat ik denk dat dat de slangen kapot gemaakt heeft.

Het enige wat ik mij eigenlijk kan voorstellen dat dit veroorzaakt heeft is de antivries. Geen idee hoe dat reageert met deze slangen maar verder zie ik ook niet waardoor het anders gekomen kan zijn. Afgezien van natuurlijke slijtage door warmte, uitdroging en licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ja de tank-o-matic heeft geannodiseerd alu aan de onderkant dacht ik? Ik meende dat het dan wel mee viel dat het ging rotten. Dan zou het dus zijn dat het koper er voor zorgt dat het Alu weg rot, vandaar dus die witte waas in het water? Ik ga zo mijn watercooling wel even verder uit elkaar halen en dan check ik het wel even helemaal na... Evt met meer pics!

Dan moet ik dus ook een ander reservoir scoren als dat het geval is... Maar welke? Ik vind de tank-o-matic juist heel erg fijn. Jammer als het toch de oorzaak blijkt te zijn van de witte waas...

Ik heb dat uitdrogen van de slangen nog nooit gehad bij siliconen slangen, alleen bij deze PUR slang dus. Overigens heb ik deze slangen volgens mij iets meer dan 1 jaar in gebruik gehad. Wel erg snel gegaan dan... Zou dit ook voorkomen bij die dure Tygon slang? Lijkt mij toch niet voor dat geld?

[ Voor 14% gewijzigd door DAMAGE op 27-08-2011 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 14:43

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

DAMAGE schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 19:35:
Hierbij upload ik trouwens even de foto's van een slang... Die ene die extreem verpulvert lijkt heb ik in geknepen... De andere foto is de anderekant van de zelfde slang...

[afbeelding]

[afbeelding]
ik gebruik nu al jaren tygon en nog nooit problemen mee gehad :)

[ Voor 9% gewijzigd door BGB4rn op 27-08-2011 20:03 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@hierboven

Zogenoemde PUR slang:

http://www.freezinghardwa...g_8_mm_8x1_-_1_meter.html

[ Voor 6% gewijzigd door DAMAGE op 27-08-2011 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt erop dat de slang compleet uitgedroogd is tot het punt dat eigenlijk hard plastic geworden is. 1 jaar is wel heel erg kort. Als ik naar de pics van de slangen kijk lijken ze wel 10 jaar oud.

Wat betreft het reseroir heb ik er nu de volgende in zitten:
http://www.freezinghardwa...c_250_waterreservoir.html

De slangen die ik gebruik zijn:
http://www.freezinghardwa...0x15_-_1_meter_zwart.html

De afgelopen 7 jaar heb ik Tygon gebruikt en nooit problemen mee gehad. Na iets van 3 jaar eens een setup uit elkaar gehaalt en de slangen waren nog net zo soepel als toen ze erin gingen. Als je kijkt naar de kosten van een radiator, pomp en waterblokken dan kan die 30 euro voor de beste slangen er ook nog wel bij vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Zeker PilatuS die kosten voor die slang boeit mij eigenlijk ook vrij weinig, als het maar goed is.

Als ik jou verhaal zo hoor dan zijn Tygon slangen wel zo'n beetje het beste wat je kunt krijgen, dus binnenkort als ik weer wat centen heb maar even investeren dan. Denk dat ik dan gelijk maar even een nieuw reservoir haal. Eerst straks maar eens kijken hoe het toch kan dat er in mijn systeem een witte waas achter blijft. Hoe kun je deze het beste uit je systeem halen? Even alles opnieuw aansluiten (heb nog wel wat nieuwe slang liggen die ik kan gebruiken) en dan door spoelen met schoonmaak azijn voor een dag ofzo? Zou dat de boel schoon kunnen krijgen?

Verder dat tankje wat jij gebruikt ziet er cool uit, een beetje het zelfde principe eigenlijk. Is dat materiaal van de uiteinden van die tankjes niet gelijk aan die van de tank-o-matic? Op het oog lijkt het wel zo namelijk, maar wat is het verschil eigenlijk?

Thanks voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe je die witte waas weg kan krijgen weet ik niet. Ik heb ook wat last van witte aanslag, wat het precies is weet ik niet. Toen ik deze setup ging ombouwen met nieuwe onderdelen heb ik de oude onderdelen anderhalf uur laten draaien met schoonmaak azijn. Nu een paar weken later zit er weer witte aanslag in mijn reservoir. De setup draait verder prima dus ik laat het maar even zo. Ik weet natuurlijk niet zeker of wat jij hebt hetzelfde is als wat ik heb. Met de aanslag waar ik last van heb lijkt mij de enige oplossing alles uit elkaar halen en met de hand schoonmaken. Als er ook maar 1 klein stukje achterblijft komt het net zo hard weer terug. Ik heb het idee dat het mineralen zijn die zich opbouwen. Het water dat ik gebruik is gedemineraliseerd en dus geen echt gedestileerdwater, algen zijn het sowieso niet.

Het materiaal van mijn reservoir is POM, een soort hard plastic. Ik weet niet waar jouw reservoir precies van gemaakt is. Mijn oude tank-o-matic was deels allu en verder plastic. Als jij een nieuwere versie hebt kan het best zijn dat het al POM is. Vervangen is dan ook niet nodig lijkt mij.

Toch ben ik wel benieuw wat de oorzaak geweest is van het kapot gaan van de slangen. Vooral de laatste foto ziet er echt ziek uit voor slangen van 1 jaar oud.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 27-08-2011 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tygon slang is echt ideaal om mee te werken, lekker flexibel en knikt niet zo gauw om. In plaats daarvan vormt het zich steeds meer naar de loop van het water, waardoor de restrictie ook ietjes daalt. Dat is wat ik dan zie over een langere periode :P

Die aanslag, als het al van het alu/koper probleem is, kun je misschien oplossen door een stukje zilver in je res te doen, een spaander is al genoeg. Heb ze dacht ik eens gezien bij highflow maar weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Hmm ik heb nu alles los gehaald en gecheckt. Zie verder geen echt rare dingen ofzo, alleen hele vieze aanslag in het reservoir. Verder ook de slangpilaren uit het reservoir gedraait. Daar zie ik bij 1 kanaal iets dat lijkt op een zwarte laag van het materiaal af. Het is idd Aluminium, maar ik weet niet of het echt de zwarte laag is die er af is, het ziet er wit uit. Zou maar zo kunnen dat dat wel het geval is. Dat zwarte was juist het protectie laagje maar goed, eens is het afgelopen he :) Die witte aanslag lijken ook wel deeltjes in te zitten. Korreltjes ofzo? Het zit best wel hardnekkig tegen het plexiglas aan gekoekt... Met een beetje water krijg je het er wel af. Het ruikt ook metaal achtig, dus zou dat dan de rot zijn waar ik bang voor ben?

Maar een nieuw reservoir kopen dan. Nieuwe Tygon slang, en nieuwe inschroef verbindingen. 1/4" en welke maat is dan het best? Denk dat dit een goed moment is om dan gelijk maar een hele dikke slang aan te schaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
Ik wil een tweede watercooled pc kopen. Hij heeft een 480mm rad en een i7 920 en een GTX280 in zijn loop. Nu heeft de computer een lange tijd uit gestaan en zijn de temperatuur hoog (80C voor de proc), maar de watertemperatuur is erg laag (Delta T van 6C). De verkoper zegt dat het vroeger lager was, de temperatuur.

Hoe kan dat komen? Kan de koel pasta opgedroogd zijn? Of zijn dit tekenen van mankementen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02 20:47
Ik heb ook de keuze gemaakt om over te gaan op waterkoeling ivm de betere koelingsmogelijkheden en hoop er ook in stilte op vooruit te gaan.

Heb op highflow een setje in elkaar gezet, is dit wat?

XSPC RS240 Black
EK-FC5870 - Plexi
EK-Supreme HF Plexi CPU Block
XSPC Single 5.25 Bay Reservoir Multi Fronts
Laing DDC-1Plus MCP355 12V
13MM (1/2) High Flow Fitting - G1/4
Feser Tube UV - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - WHITE
Feser Tube UV - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - CLEAR / BLUE

Hier zal dan alleen nog water bij moeten. Op- of aanmerkingen? Specs staan in sig.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasss2
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-09 22:57

sebasss2

Auto fanaat

kan zijn dat de vloeistof vervuild is enzo de koelribben van cpu block vuil zijn.
een 480 rad moet dat makkelijker koeler kunnen houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DAMAGE schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 02:34:

Maar een nieuw reservoir kopen dan. Nieuwe Tygon slang, en nieuwe inschroef verbindingen. 1/4" en welke maat is dan het best? Denk dat dit een goed moment is om dan gelijk maar een hele dikke slang aan te schaffen :)
Hele dikke slang heeft vrijwel geen nut omdat alle andere openingen kleiner zijn. Ik draai zelf dus met 10x1,5 slangen en de koppelingen die erbij horen. Ik vind wel een mooie diameter. Net wat dikker dan standaard en toch weer niet te dik zodat bochten moeilijker gaan.
thomasie schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 11:23:
Ik wil een tweede watercooled pc kopen. Hij heeft een 480mm rad en een i7 920 en een GTX280 in zijn loop. Nu heeft de computer een lange tijd uit gestaan en zijn de temperatuur hoog (80C voor de proc), maar de watertemperatuur is erg laag (Delta T van 6C). De verkoper zegt dat het vroeger lager was, de temperatuur.

Hoe kan dat komen? Kan de koel pasta opgedroogd zijn? Of zijn dit tekenen van mankementen?
Als de watertemp laag is en de CPU temp hoog komt de warmte van de CPU niet in het water terecht. Dit kan dus eigenlijk alleen zitten in contact tussen CPU en waterblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Hmmm daar zit natuurlijk wat in inderdaad PilatuS. De meeste aansluitingen zijn 1/4". Het enige voordeel wat ik dan nog zie met de dikkere slangen is dat je iets meer water in je systeem hebt, wat in feite er voor zou kunnen zorgen dat de temperaturen iets zakken? Of is dit verschil zo nihil dat het eigenlijk niet uitmaakt...?

Ik zie op Highflow bijvoorbeeld ook Masterkleer en Feser slangen, Tygon beter dan die twee ook? Tygon is verreweg het duurste van allemaal, maar goed, als gezegd, bij watercooling moet je gewoon wel goede producten kopen. Goedkoop is vaak heel erg duur koop :)

Misschien dan toch maar eens een paar van die flessen van Coolant erbij kopen, ipv nog oldskool de demi-water en koelvloeistof combi. Als mijn slangen daar van zijn stuk gegaan gebruik ik dat liever niet meer. Hoewel het wel lekker makkelijk is, gewoon even naar de shell rijden en klaar is kees.

[ Voor 20% gewijzigd door DAMAGE op 28-08-2011 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iets meer water in de setup zorgt er alleen voor het water opwarmen tot de normale temperatuur ietjes langer duurt, verder maakt het niets uit. Als ik mijn PC net geboot heb is het water nog koud en duurt het iets van 30 min tot het opgewarmt is tot normale bedrijftemperatuur. Met dikkere slangen duurt dat misschien 1 minuut langer wat dus niet uitmaakt.

Tygon is de beste slang van allemaal. En inderdaad voor de paar euro extra op een complete set het zeker waard.

Gedestileerdwater met een killcoil is opzich voldoende. Ik denk dat het samen met koelvloeistof net wat beter bescherm tegen corrosie en algen maar dat hoef niet perse. Het probleem met koelvloeistof is, is dat het na verloop van tijd oplost en dus eigenlijk verdwenen is. De koelvloeistof die ik gebruikte was behoorlijk rood van kleur. Na iets van 2 jaar de setup uit elkaar gehaald en het water was compleet helder. De koelvloeistof was compleet uitgewerkt en verdwenen. Verder is het wel veilig om mee te draaien, het zal ook zeker niet je slangen gesloopt hebben. Met koelvloeistof moet je eigenlijk 1x per jaar de vloeistof vervangen.

Ik draai nu dus met gedestileerdwater en een killcoil. Ik heb alleen dus nog wat last van witte aanslag in het reservoir maar dat komt dus door de vorige vloeistof. Puur gedestileerdwater met een killcoil zou zo'n beetje de beste oplossing moeten zijn. Het nadeel van alle andere vloeistoffen, of dat nou koelvloeistof of iets anders is, is dat het na verloop van tijd toch wat gaat ontbinden. Gekleurde vloeifstof voor waterkoeling heeft hier ook last van. Je ziet bij genoeg mensen dat er in de blokken en reservoir allemaal plekken met de kleur van de vloeifstof komen. Ik hou het voorlopig gewoon bij gedestileerdwater met een killcoil. In de loop der jaren heb ik vanalles gebruikt maar ik hou het nu zo simpel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ik heb zojuist mijn reservoir helemaal uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Die witte waas en stukjes erin lijken mij echt stukjes slang... Kan ook bijna niet anders, gezien dat het enigste is dat echt zichtbaar afgebroken was. Je ziet ook dat elke slang zo aan zijn eind is, en de zelfde scheuren vertoont.

Ik ga nu mijn watercooling weer aansluiten met stukken slang die ik nog over had (nieuwe PUR slang) en laat het dan een tijdje lopen met schoonmaak azijn er in. Daarna leeg ik hem, en dan maybe nog een run met schoonmaak azijn en daarna maar weer een run met gewoon demi water. Als het er dan allemaal weer een beetje fris uit ziet ga ik nieuwe slang-aansluitingen halen en tygon slang. Dan kan ik denk ik dit reservoir nog wel eventjes gebruiken :)

Desnoods koop ik van dat speciale water erbij dat anti corrosie is. Ik zie namelijk niet echt iets dat afgebroken lijkt te zijn aan mijn reservoir. Het onderste deel lijkt nog prima in orde, op 1 plek na wat lijkt op iets dat zachtjes er af aan het slijten is (zwarte protectie laag). Dus eerst maar even goed cleanen dat spul en dan nog maar eens oordelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
Ik ben eindelijk ook eigenaar van een WC setup.
Hier de specs
Case: TJ-07
Rad: Thermochill 120.4 (480mm)
CPU: i7 920 (gewatercooled)
GPU: GTX 280 (gewatercooled)
Mobo: Asus Rampage Extreme II (gewatercooled)
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/va/386804.jpg
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/va/386805.jpg

Nu maar wachten op het salaris voor upgrades :o

[ Voor 6% gewijzigd door thomasie op 28-08-2011 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abeltje130
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-03-2024
@thomasie
Stond die PC niet op V&A?
Ik herken hem ergens van, of ik ben para aan het worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
@abeltje
Ja die heb ik van de V&A. Vandaar de redelijk verouderde hardware :) Maar ik vind het hem prachtig (al gaat er een UV-groen thema in). Dat aluminium is nog mooier in persoon dan op foto's :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet dat die slangen best goed vastzitten, maar toch ziet het er eng uit zonder tie-rips of slangklemmen.

Die CPU alleen even naar 4GHz of meer overklokken, andere videokaart erin en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
Ja ik vind het ook best spannend zo zonder tie-raps. Maar het is best slim gedaan 1/2 fittingen met 3/8 slangen. Het zit echt eng strak.

Voor het overclocken heb ik wat snellere fans nodig, deze draaien namelijk op 'maar' 1000 RPM, wat iets te weinig voor 4 GHz is :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De fans op mijn 4x120m rad draaien standaard 1150 RPM. Die snelheid is op 12 volt en ik heb ze op 6 volt staan. Als ik flink ga gamen gaan ze naar 7 volt toe. Houden mijn i7 950 @ 4.2GHz en HD5850 prima koel. Dat zou bij jou toch ook moeten lukken. Je koelt ook nog wel het moederbord mee maar zoveel hitte is dat niet.

Ik gebruik de volgende fans: http://www.freezinghardwa..._-_120_x_120_x_25_mm.html

Alleen die 16dB geloof ik niets van. Als ik ze op 12 volt zet vind ik ze erg veel herrie maken. Op 6 volt zijn ze dan wel weer lekker stil.

[ Voor 30% gewijzigd door PilatuS op 28-08-2011 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
Dan is mijn CPU wat warm en een GTX 280 is wat warmer dan een HD5850. Wat is jouw core voltage? Die van mij kan, hopelijk, nog een hoop naar beneden, hij is namelijk nu 1,349V...

Hoe regel jij je fans? Heb je een T-balancer oid of gewoon via je moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn CPU vCore is 1.39 in de BIOS met HT uit. Stressed met LinX geeft CPU-Z 1.384V aan.
Zie : PilatuS in "LinX Stable Club"

Mijn CPU is nogal bagger en heeft flink wat voltage nodig. 4.2GHz met HT aan lukt dat ook niet. Dan zou ie terug moeten naar 4.1GHz om nette temps te houden. Aangezien ik HT toch niet nodig heb pak ik liever die 100MHz extra zonder HT.

Voor de fans gebruik ik 2 Sunbeam Rheobus fancontrollers. Die zijn traploos instelbaar van 0 tot 12 volt. Blauwe leds betekenen 7 volt of meer. Rode leds betekenen 6 volt op lager. Als ik ga gamen gaan de fans op 7 volt waarmee de leds net blauw zijn. Zonder gamen zet ik ze op de rode leds, dus 6 volt. Verder gebruik nog maar 1x 80mm intake en 1x 80mm outtake, beide op 6 volt en nog 1 fan op de NB die draait ook rond de 6 volt.

Tijdens die LinX run stonden alle fans natuurlijk wel op 12 volt te blazen. Voor alle behalve gamen kunnen de fans op 6 volt staan. Speel ik een wat ouder spel staan ze daar ook op. Alleen tijdens zware spellen gaan de fans op de rad naar 7 volt toe.

[ Voor 21% gewijzigd door PilatuS op 28-08-2011 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
Ik heb nu wat aangepast en mijn voltage is nu 1,29V. De temperatuur is nu max 65C, dat is al een stuk beter. :)
Ik heb trouwens deze fans: Ventus pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jouw fans verplaatsen meer lucht dan die van mij. Ik denk alleen dat mijn rad weer iets beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
Die fans zijn echt niet goed. Ze verplaatsen misschien erg veel lucht zonder restrictie maar na een rad komt er gewoon bijna niks meer uit. Dus dat wordt GT aanschaffen :)
Welk rad heb jij? Thermochill is toch een A merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Tadaaa!

Watercooling cleaning mode met azijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.carportal.nl/200sx/watercooling-cleaning.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
Wat mij opvalt bij mijn watercool setup is dat als ik stop met stressen dat mijn temperatuur binnen een seconde 20 graden naar beneden gaat. hoort dit? Want het gaat zo snel, echt niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 14:43

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

komt dat niet omdat je block niet goed zit oid ? en word je water niet warm dan ? bij mij gaat het ook wel naar beneden maar niet 20c in 1 seconde..

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Dan zit je waterblok sowieso niet goed. Dat kan niet anders. Water koelt niet in 1 seconde 20 graden af, dus er zit iets niet pluis. Zou dat even checken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
Dat was ik sowieso van plan. Maar ik heb geen koelvloeistof en geen killcoil. Dus wat zou ik in mijn loop doen? Toch gewoon demi-water?
Verder zie ik dat en minuscule lucht belletjes in mijn reservoir ontstaan die dan in de loop worden gezogen. Kan dat kwaad?
Hier is de cooldown, voor argument sake :)
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=bhquZOA2gN0&feature=player_detailpage]
Sorry voor de slechte kwaliteit, (HTC Hero)

[ Voor 26% gewijzigd door thomasie op 29-08-2011 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

waterbelletjes zijn niet goed, maar als het hele iniminie dingetjes zijn maakt het niet zo heel veel uit... Als het maar niet grote air pockets zijn, die moeten er echt uit.

Ik denk echt dat je CPU blok geen goed contact maakt. Check ook even of je genoeg koelpasta er tussen hebt en natuurlijk ook niet teveel...

Demi water is prima. Zolang je er maar geen kraanwater in gooit, dan krijg je kalk en algen in je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
Ik heb hem nog niet geremount, dat ga ik wel asap doen. Maar ik moet ook aan werk en school denken :(.

Je moet waterblocken toch niet zo strak mogelijk doen zoals dat wel moet met luchkoelers?
Ik las ook nog wat dat Artic Silver niet goed werkte moet waterkoeling, dit leek mij onzin maar voor de zekerheid: is dit waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thomasie schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 00:00:
Wat mij opvalt bij mijn watercool setup is dat als ik stop met stressen dat mijn temperatuur binnen een seconde 20 graden naar beneden gaat. hoort dit? Want het gaat zo snel, echt niet normaal.
Dat de CPU temp zeer snel zakt nadat je stopt met stressen is normaal.
DAMAGE schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 10:15:
Dan zit je waterblok sowieso niet goed. Dat kan niet anders. Water koelt niet in 1 seconde 20 graden af, dus er zit iets niet pluis. Zou dat even checken!
Het water wordt nooit zo heet als de CPU. Het wordt afhankelijk van de setup wat warmer als je gaat stressen. Bij een goede setup is het misschien een graad of 5. Dat de CPU temp super snel zakt is normaal. Het 'probleem' is dat de CPU heet wordt en het water niet even heet komt omdat de hitte van de CPU moeilijk af te voeren is naar het water. De beperking zit in contact met de CPU en het waterblok.
thomasie schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 15:20:
Ik heb hem nog niet geremount, dat ga ik wel asap doen. Maar ik moet ook aan werk en school denken :(.

Je moet waterblocken toch niet zo strak mogelijk doen zoals dat wel moet met luchkoelers?
Ik las ook nog wat dat Artic Silver niet goed werkte moet waterkoeling, dit leek mij onzin maar voor de zekerheid: is dit waar?
Remouten kan nooit kwaad maar je zal altijd hebben dat de stressed temp hoog is met een CPU die heet wordt, ookal kan de setup meer hitte afvoeren dan dat de CPU produceert. Ook al draai je met 20 stuks 4x120mm rad's zal de CPU temp nog hoog worden tijdens stressen. Het probleem zit em niet in het afvoeren van de hitte via de rad's maar in de hitte van de CPU het water in krijgen.

Een waterblok moet je wel strak monteren. Het liefst zo strak mogelijk zonder de core te crushen of het koper van je waterblok krom te trekken. Ik draai mijn blok zo strak mogelijk aan. Als het echt moeilijk word de schroeven/moeren aan te draaien moet je stoppen, tot die tijd lekker door draaien.

[ Voor 34% gewijzigd door PilatuS op 29-08-2011 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
Mijn blokje (HK 3.0) moet je met een inbus sleutel aandraaien en dan heb je vaak een hefboom effect. Moet ik hem dan ook zo strak mogelijk?
Is het erg dat mijn res onder mijn CPU en mosfets ligt? Want kan het dan niet zo zijn dat die dan leeg stromen en er dan lucht bubbels ontstaan?
Ook ontstaat er nu veel schuim boven op mijn res:
Afbeeldingslocatie: https://mail.google.com/mail/?ui=2&ik=0e9341fc3d&view=att&th=13216b9e89abdb2d&attid=0.1&disp=inline&realattid=1378501007243214848-1&zw
Het is soms erger, soms is het ook minder. Hoort dit? Want ik zie het nooit bij jullie WC setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een CPU blok moet er flink strak opzitten. Je moet natuurlijk niet door gaan draaien als dat erg veel moeite kost, want dan sloop je iets. Zorg ervoor dat het blok goed strak en met veel druk erop zit, maar niet teveel.

Dat je reservoir niet het hoogste punt is maakt niet uit. Je moet alle lucht eruit kunnen krijgen door het reservoir open te laten staan. Wat wel helpt is de lucht de tijd geven om te verdwijnen. De pomp uitzetten als er veel lucht in het reservoir zit zorgt ervoor dat het weg kan en niet weer direct de loop ingezogen wordt. Een setup luchtvrij krijgen doe je ook voordat de PC draait. Dit kan je makkelijk doen door de pomp op een voeding aan de sluiten en alleen de pomp daarmee te laten draaien.

Die foto van het schuim kan ik niet zie omdat je linkt naar iets in je Gmail account, waar wij dus niet bij kunnen.

Een setup kan ook niet leeg lopen. Dat is het hetzelfde principe als de bovenkant van een rietje vasthouden terwijl er vloeistof inzit. De vloeistof loopt dan ook niet uit het rietje.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 29-08-2011 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Connellius
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-09 17:39
Vraagje over het schoonmaken.
Kan azijn geen kwaad voor onderdelen van de pomp of de rest van de loop?
Ben nu zelf alles aan het schoonmaken maar zoek nog een goede manier om de rad en de blokken een keer goed door te spoelen voor ik ze weer inbouw.
Alle onderdelen die ik momenteel gebruik zijn trouwens van Aquacomputer en gewoon zelf samengesteld dus geen set.
Koelvloeistof gebruik ik ook van hun was eerst gewoon demi water maar was nu van plan over te stappen.
Alvast bedankt voor reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Connellius schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 20:50:
Vraagje over het schoonmaken.
Kan azijn geen kwaad voor onderdelen van de pomp of de rest van de loop?
Ben nu zelf alles aan het schoonmaken maar zoek nog een goede manier om de rad en de blokken een keer goed door te spoelen voor ik ze weer inbouw.
Alle onderdelen die ik momenteel gebruik zijn trouwens van Aquacomputer en gewoon zelf samengesteld dus geen set.
Koelvloeistof gebruik ik ook van hun was eerst gewoon demi water maar was nu van plan over te stappen.
Alvast bedankt voor reacties.
Zie: http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=250486

Schoonmaakazijn is een prima keuze, zoals daar ook te lezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

thomasie schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 20:28:
Mijn blokje (HK 3.0) moet je met een inbus sleutel aandraaien en dan heb je vaak een hefboom effect. Moet ik hem dan ook zo strak mogelijk?
Is het erg dat mijn res onder mijn CPU en mosfets ligt? Want kan het dan niet zo zijn dat die dan leeg stromen en er dan lucht bubbels ontstaan?
Ook ontstaat er nu veel schuim boven op mijn res:
[afbeelding]
Het is soms erger, soms is het ook minder. Hoort dit? Want ik zie het nooit bij jullie WC setup.
Kalm aan met dat aandraaien, vast is vast hoor. HK's moeten vrij strak maar als je een block té stevig mount krijg je gezeik zoals tripple channel geheugen waar maar 4GB van word herkend en meer van dat soort ongein (ervaring hier...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Ik begin ook iets of wat doffe aanslag te krijgen n m'n slangen. Ook de koper kleur van mijn blok word donkerder.

Ik baal hier als een stekker van. Ik wil gewoon dat het helder blijft zonder dat ik constant de boel moet verversen en schoonmaken. Ik heb Feser F1 en Primochil Pure gebruikt. beiden bagger als je het mij vraagt. Maar is hier al een oplossing voor dat toevallig iemand weet?

Ik heb natuurlijk al wat rond gesnuffelt op het web en conclusie is dat gedemineraliseerd water met redline watter wetter het beste werkt, maar ik wil een blauw kleurtje :9 , zoals diesel coolant toevoeging van Redline. Zou dat ook kunnen, omdat ik meende ergens gelezen te hebben dat antivries niet zo goed was om welke reden dan ook.
http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=75&pcid=10

[ Voor 3% gewijzigd door jbkappirossi op 29-08-2011 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook de koper kleur van mijn blok word donkerder.
Dat is normaal als koper in contact komt met lucht. Even schoonmaken met ketchup maakt het blok weer als nieuw.

Water-wetter is inderdaad goed spul. Het beschermt helaas alleen niet tegen algen heb ik jaren terug moeten ondervinden. Ik zou er tegen de algen dan nog een kill-coil in doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Doffe slangen houd je toch wel. Ik stap daarom ook over op niet-doorzichtige slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
jammer is dat. Ik was er eigenlijk al bang voor, omdat de meesten mensen die al langere tijd een loop hebben overstapten naar effen gekleurde slangen.
Het gaat me dan ook meer om het kunnen uitstellen van een schoonmaak beurt, omdat ik vind dat de kant en klaar middelen wel erg snel dof worden. Hier al binnen 2maand.

Pilatus

Ketchup...? wat zit daar voor rommel in dan wat het blok schoon moet maken.
Is Isopropanol ook goed? heb hier nog een sherrycan van vol staan :P

Dus een kilcoil, water-wetter diezel en gedemineraliseerd water zouden het in mijn geval beter doen dan feser en primochil kant en klaar vloeistoffen?

[ Voor 22% gewijzigd door jbkappirossi op 29-08-2011 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

jbkappirossi schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 23:17:
Ketchup...? wat zit daar voor rommel in dan wat het blok schoon moet maken.
Het gaat om de zuren in de ketchup. Werkt als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ik helemaal beamen dat ketchup gekleurde oxidant-vlekken aanpakt..Even flink met een dot op een doek icm een wijsvinger en je hebt weer een zoals nieuw ogend oppervlak..btw ik krijg van de week een andere radiator bezorgt als alles meezit en wil even van de gelegenheid gebruik maken mijn slangen en blokken te reinigen.

Vraag: Moet je schoonmaakazijn met een ratio samen met water in de setup aanbrengen of kan ik gewoon met puur azijn even wat uurtjes de pc aanhebben..Ik wil bedoelen of puur azijn de warmte van de onderdelen wel zou opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraag: Moet je schoonmaakazijn met een ratio samen met water in de setup aanbrengen of kan ik gewoon met puur azijn even wat uurtjes de pc aanhebben..Ik wil bedoelen of puur azijn de warmte van de onderdelen wel zou opnemen.
Je moet het azijn alleen gebruiken om door te spoelen als de PC niet draait. Als het doorspoelen klaar is haal je het azijn eruit en doe je er weer normale vloeistof in. Je moet zeker niet met azijn gaan draaien als normale vloeistof, het is alleen voor schoonmaken.

Voor doorspoelen kan je puur schoonmaakazijn gebruiken. Hierna moet je de setup nog wel 2 of 3 keer doorspoelen met gedestileerdwater om alle azijn resten kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet ik zeker de psustekker-mod toepassen, dat je dus de psu in werking hebt om toch de pomp te voeden terwijl de hele loop buiten de pc op tafel ligt.

Ah, t'is niet zo heel ver gesteld met de vuiligheid in de onderdelen, maar wil het toch even meenemen nu ik toch met losse delen om me heen zit.

Anders doe ik de de slangen wel schoonmaken met een stuk snoer en een prop lap en zet de blokken even in de week, moet ook wel voldoende wezen.
Pagina: 1 ... 17 ... 67 Laatste