denikids schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 19:53:
Hoihoi,
Ik heb dit topic nu 2-3 keer doorgelezen, maar ik zit toch nog met een paar vraagjes eigenlijk.
Ik wil toch wel graag gaan watercoolen vooral omdat me dit gewoon uberleuk lijkt om mee bezig te zijn en uiteraard voor beter temps.
Maar nu de vragen:
- Maakt het koelblokje dat op je CPU gaat nog uit ivm socket? Of past een waterkoelblokje zowel op AM3 als 775 als 1155?
- Die kant en klaar sets... welke is het beste? En is dit echt kant en klaar? Hoef je hierna verder niks meer erbij te kopen als vloeistof/pijpen/reservoir etc?
- Maakt het waterreservoir wat je hebt staan niet ENORM veel kabaal? Toch bijna kokend water wat met een enorme snelheid stroomt, moet je niet om de 2 minuten naar de wc toe lopen?
- Is het enorm lastig om in te bouwen of valt het mee?
- kunnen alle fans uit de case zodra je WC hebt op CPU + GPU + NB + PSU (if possible) + HDD/SSD(if needed) + RAM (if needed)
- zou ik mijn systeem volledig kunnen waterkoelen met ~200 euro? Zonee wat het is het minimale budget?
Deze dingen heb ik dus niet op kunnen maken uit de beginpost en kan ze ook zo snel niet tevoorschijn toveren op google.
Ik hoop hier wat meer duidelijkheid mee te krijgen en binnenkort water te hebben stromen door mijn kast.
Ik zal proberen een aantal vragen te beantwoorden:
- Dat maakt wel uit ja, maar dat staat volgens mij meestal wel aangegeven bij de info van het desbetreffende koelblok.
- Wat bedoel je met kant en klare sets?
- Het is geen kokend/bijna kokend water. Het water gaat als ik me niet vergis van het reservoir, naar de pomp, naar het koelblok, naar de radiator, en in de radiator wordt het water afgekoeld, waardoor het dus niet zo super warm in het reservoir terecht komt.
- Nog niet zelf gedaan, dus heb hier geen antwoord op
- Als je radiatoroppervlak groot genoeg is, kan het, maar het is aan te raden om fans op de radiator te zetten, zodat de warme lucht sneller weg kan, en het water dus sneller afkoelt.
- Om een volledig systeem te waterkoelen moet je toch wel aan een ~ 500 EUR denken, maar dit kan je makkelijk opzoeken, door bijvoorbeeld in een webshop als Highflow wat zaken in een winkelmandje te steken.