JvS schreef op woensdag 22 april 2009 @ 19:47:
[...]
Ik heb met mensen samen geluisterd en mensen zelf laten beslissen. En ja, als mensen totaal neutraal de zaak in kwamen, neutraal diverse speakers gingen luisteren, bij dure speakers uitkwamen en er budgettechnische een mooie, maar eenvoudige rotel bij konden nemen, dan adviseerde ik die 'ongebalanceerde' set. Liever dan een speaker die ze minder mooi vinden klinken om dan tot een gebalanceerde set uit te komen.
Ik ben het met je eens dat als mensen graag zo'n set willen hebben, wie ben jij dan om ze tegen te houden? Nu weet ik wel hoe speakers bij de RAF normaal gesproken gedemonstreerd worden, en een speaker als de B&W 803 staat toch meestal niet opgesteld bij een Rotel RA05 (die volgens mij zo'n 500 euro kost). Dus laat je dan ook de hele set horen die je adviseert?
Met je vele vraagtekens kom je over alsof je onderkaak op je tenen ligt van verbazing... Lastig om af te wijken van standaard zaken he?

.
Mijn onderkaak doet inderdaad zijn best om m'n tenen te bereiken,

. Gewoon omdat ik me niet kan indenken (en toch echt vanuit ervaring, ik heb ook een aantal jaar bij RAF gewerkt) dat je die combinatie maakt.
[...]
Een Dynaudio Contour heeft een heel erg ander karakter dan een B&W N803. Dit is ook totaal niet te vergelijken. Die Dynaudio's zijn ook krengen om aan te sturen (behoorlijk laag rendement).
Ik vind een N803 zelf een erg mooie speaker. De kleine contours ken ik niet, maar ik vind de vloerstaande minder mooi dan een nautilus. Ik durf er nog wel iets meer op te zetten dat ik dan toch liever voor de in mijn ogen veel beter klinkende speaker ga.
Ik bedoelde het natuurlijk niet als een smaak-discussie, want dat is vrij zinloos. Als je die 803 mooier vindt dan een Contour 1.4 (wat ik me kan indenken, er zit dan ook een flink prijsverschil tussen die twee...), best. Maar het gaat me nu juist om de combinatie die in mijn ogen echt nergens op slaat.
Hoe kan in vredesnaam een mindere speaker beter klinken dan een veel betere? Echt niet door er een goede versterker op aan te sluiten hoor. Een zogenaamd 'erg goede' versterker is in de praktijk namelijk nauwelijks beter dan een normale degelijke versterker...
JvS schreef op donderdag 23 april 2009 @ 13:00:
[...]
Wat ik wel zeg is dat als je minder goede speakers gaat kiezen, en die gaat combineren met veel betere versterker en cd speler, dat de kwaliteit van de set gewoon 1 op 1 met de speakerkwaliteit naar beneden gaat. Dié bepaaldt voor 98% de klank en kwaliteit van de set.
Sorry, maar in mijn ogen (en vooral oren!) is dit echt volslagen onzin. Je installatie klinkt zo goed als het slechtste element erin. In jouw voorbeeld is dat dan dus de electronica, en die bepaalt het geluid.
Sterker nog, mijn ervaring is dat als je het omkeert (dus veel geld in je installatie steekt en weinig in je speakers), je een veel beter resultaat krijgt. Je zult merken dat je speakers tot ongekende hoogtes gestuurd worden tot topelectronica. Omgekeerd laten topspeakers genadeloos alles horen wat er misgaat in de "budget"-electronica die jij eraan wilt hangen. Ik weet dat je punt is dat er helemaal (of bijna) niets misgaat in die apparaten, daar zijn we het dan dus gewoon over oneens.
Ik kan uit persoonlijke ervaring nog iets toevoegen: ik heb zelf een TAG Mclaren installatie (DVD32R, AV32R en 100x5) met Audio Physic Yara speakers. De installatie was nieuw ruim boven de 20.000 euro (niet dat ik dat ervoor betaald heb, ik heb het voor bijzonder weinig op de kop weten te tikken), en de speakers waren nieuw 725 euro per stuk. Ook niet echt "gebalanceerd" dus, en ik zou graag de speakers vervangen door een beter model, maar het punt is dat ze op het moment voor hun geld echt onwaarschijnlijk mooi klinken. Beter dan ik ze ooit in een winkel heb horen spelen.
Edit: typo