Yep. Kon ze bij toeval op de kop tikken voor een goede prijs. Door een fietsmaat/mechanieker handgespaakte wielen. Heeeeeel prettig. Mavic XM819 tubeless velgen / 32xDTComp spaken / XTR naven.
Helemaal beter, alleen het weer is but..Joopieboy schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 15:01:
Mooi verslag The_Scarabial, lekker aan het fietsen geweest.
@Dnhelle, weer helemaal beter inmiddels? Ik ben terug van vakantie en toe aan een conditie training.
@Impry, misschien iets van goede profi auto poets en kras verwijderaar proberen? Dat spul wat je dus van de dealer krijgt, geen gewoon poetsspul iig, werkt erg goed.
Snel even meeten, even afwachten, heb wat drukke weekenden voor de boeg.
I'll let you know.
Btw, de krasverwijderaar gaat hier niet meer helpen. Deze kras is tot op het aluminium. Sowieso is de trek 6300 geanodiseerd ipv. gelakt, waardoor een krasverwijderaar (die een kras invult en de omliggende kleur reflecteert) ten eerste niet hecht en ten tweede geen werking heeft.
Impry, hoe staat het er voor?
Edit: KeX: nice wheels.
Rijd je hier ook die marathons mee?
[ Voor 3% gewijzigd door dnhelle op 14-08-2008 22:34 ]
oke ik ben iets te laat, maar dan nu toch
Gister even een fototje geschoten bij de TU

Specs:
Zo was ik er wel geloof ik
Specs:
Onderdeel | Type |
---|---|
Wiel voor | Mavic Crossride |
Wiel achter | Halo Freedom Disc |
Banden | Fat Albert SnakeSkin |
Binnenbanden | Downhill Slausch |
Crankset | FC-M532 Deore |
Front derailleur | FD-M770 XT |
Rear derailleur | RD-M770-SGS XT low normal |
Cassette | CS-M737-XT8X |
Zadel | BBB BSD-40 Freebase |
Voorvork | Marzocchi Dirt Jumper '08 |
Shifters | LX 8 speed |
Zo was ik er wel geloof ik
Net ding SD! 
En dnhelle, wanneer heb jij het niet druk?
Tegen de tijd dat jij tijd hebt dan heb ik al bijna een nieuwe fiets hoop ik.
En dnhelle, wanneer heb jij het niet druk?
Tegen de tijd dat jij tijd hebt dan heb ik al bijna een nieuwe fiets hoop ik.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
[inkopper] Ik ben aan het werken om alles te kunnen bekostigen[/inkopper]
Bezig met vrij belangrijke consultancy-projecten bij 2 gróte bedrijven... Can't help it
Bezig met vrij belangrijke consultancy-projecten bij 2 gróte bedrijven... Can't help it
Nou ik heb mijn vakantie overleefd. En hoezo je schijfremmen roodgloeiend? Gewoon lekker laten rollen en nergens last van. (Op de ski helling stuitert het inderdaad flink, dat wel.)THIJZEL schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 22:41:
[...]
Hey, Die heb ik vorig jaar gefietst! iigg een variant op de easyrider, net zo lang maar met een iets meer freeriderige afdaling vanaf de col des mines. Onderschat de afdalingen niet, van col de Gentianes naar La chable is ech t flink(2100m). Het bovenste stuk is erg rotsig. Mijn schijven waren flink rood tijdens die afdaling.
Heb een één dag hardtail rondgereden en daarna met een full suspension (commencal Meta 4.1). Hartail is wel te doen maar full suspension is wel een stuk meer relaxed(duh).
Nope, deze zitten in mijn fiets waarmee ik in NL rij. De marathons rij ik op een epic marathon. Daarin zitten ook mavic 819 tubeless velgen in maar met andere naven (DT Swiss Custom SL achter en Specialized Stout discvoor) en voor schijfremmen.dnhelle schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 22:33:
[...]
Edit: KeX: nice wheels.
Rijd je hier ook die marathons mee?
Heb voor mijn Trek vandaag spullen gekocht. Tijdens een training een shifter door midden gebroken

[terug koper] Werken? Das voor mietjes! En dikke pimp fietsen ook! [/terug kopper]dnhelle schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 18:44:
[inkopper] Ik ben aan het werken om alles te kunnen bekostigen[/inkopper]
Maar damn, 2 projecten, denk je ook aan jezelf, lijkt me dat je daarmee wel ernstig tijd te kort komt.
Anywayz, succes!
Ik ben ook weer bezig... m'n rug- en beenblessures lijken voorbij, dus sinds 3 weken weer keihard tekeer aan het gaan. Vorige week rond Malmedy in de Ardennen wezen MTB'en. M'n fiets heeft het daar alleen vrij zwaar te verduren gehad (de afdalingen over rotsen en zand met veel modder vond ie niet zo tof volgens mij). Sindsdien zit er dus ook flink speling op m'n achterwiel en m'n ketting is tamelijk versleten nu... Bovendien wil ik m'n stuur iets hoger, dus ik denk dat ik maar even naar de LBS ga om een flinke revisie te laten doen. Eigenlijk wil ik het zelf doen, maar ik heb er echt geen tijd voor (wel de kennis en de tools). Iemand een suggestie voor een goede fietsenmaker in regio Eindhoven die ook wat van MTB's weet??
Je mert het wel dat het een stuk soepeler gaat als je zoveel gebike'd hebt... enige nadeel is dat ik vanmiddag best wel hard tegen een boom ben geknald met m'n schouder... Ik denk dat ik daar wel een paar dagen last van ga hebben
Je mert het wel dat het een stuk soepeler gaat als je zoveel gebike'd hebt... enige nadeel is dat ik vanmiddag best wel hard tegen een boom ben geknald met m'n schouder... Ik denk dat ik daar wel een paar dagen last van ga hebben
[ Voor 13% gewijzigd door Martin Sturm op 16-08-2008 21:41 ]
Autsj ja, schouder... Ik voel nu af en toe nog met gooien de val die ik vorig jaar winter gemaakt heb hier in rijswijk (nieuwe bestrating, gravel gestrooid, geen waarschuwingen => opjebekflip) Reken maar op zn minst 3 weken voor zoiets een beetje over is, als je pech heb 3 maanden (of meer)Martin Sturm schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 21:40:
Mja, ik denk hoop dat het wel meevalt, omdat het meer een schamp was en niet zozeer vol er tegen aan... vandaag voel ik het vooral als ik iets zwaars op til boven een bepaalde hoogte en als ik me in bed omdraai op de verkeerde zij. Twee jaar geleden ben ik een keer echt hard op m'n schouder gevallen (dezelfde schouder...) op een gewone fiets toen ik in het donker een stoep over het hoofd zag... daar heb ik zeker 2 maanden last van gehad. Maar dat deed op dat moment ook aanzienlijk meer pijn dan wat ik nu heb. Gelukkig is het links, en ben ik rechtsSchizoDuckie schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 14:47:
[...]
Autsj ja, schouder... Ik voel nu af en toe nog met gooien de val die ik vorig jaar winter gemaakt heb hier in rijswijk (nieuwe bestrating, gravel gestrooid, geen waarschuwingen => opjebekflip) Reken maar op zn minst 3 weken voor zoiets een beetje over is, als je pech heb 3 maanden (of meer)
Een paar jaar geleden toen ik nog in Eindhoven woonde, heb ik mijn fiets bij Monique's Bike Shop een beurt laten geven. Dat was allemaal dik in orde. Volgens mij doen zij alleen maar MTB.Martin Sturm schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 21:40: Iemand een suggestie voor een goede fietsenmaker in regio Eindhoven die ook wat van MTB's weet?
Tegenwoordig woon ik in Gerwen, daar zit Leon Rooijakkers die zelf ook de nodige MTB's onderhoudt. Goed, snel en niet duur. Vorige week de nieuwe SLX groep bij hem opgehaald en kon zondermeer wat speciaal gereedschap lenen.
Ah well... Alles zijn gangetje, het is alleen het efficiënt indelen van je vrije tijd waar je tegen aan looptJoopieboy schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 23:43:
[...]
[terug koper] Werken? Das voor mietjes! En dikke pimp fietsen ook! [/terug kopper]
Maar damn, 2 projecten, denk je ook aan jezelf, lijkt me dat je daarmee wel ernstig tijd te kort komt.
Anywayz, succes!
Monique's bikeshop hoor ik vaker goede verhalen over, dus dat is idd een aanrader.HappyChainsaw schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 14:16:
[...]
Een paar jaar geleden toen ik nog in Eindhoven woonde, heb ik mijn fiets bij Monique's Bike Shop een beurt laten geven. Dat was allemaal dik in orde. Volgens mij doen zij alleen maar MTB.
Tegenwoordig woon ik in Gerwen, daar zit Leon Rooijakkers die zelf ook de nodige MTB's onderhoudt. Goed, snel en niet duur. Vorige week de nieuwe SLX groep bij hem opgehaald en kon zondermeer wat speciaal gereedschap lenen.
Vertel eens meer over je SLX groep. Volledig gekocht?
Heb van het weekend twee keer lek gereden. Telkens een scheur bij het ventiel. Wat bleek, het velglint was wat verschoven waardoor de binnenband tegen een scherp randje van de velg aan schuurde:(.
Nu vroeg ik me af, wat doen jullie met het ringetje om het ventiel. Laat je dat aan de binnenkant van de velg zitten, of draai je het (zoals bij een stadsfiets) aan de buitenkant om het ventiel te fixeren?
Nu vroeg ik me af, wat doen jullie met het ringetje om het ventiel. Laat je dat aan de binnenkant van de velg zitten, of draai je het (zoals bij een stadsfiets) aan de buitenkant om het ventiel te fixeren?
Handtekening
Binnenkant van de velg?Balboa schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:05:
De tweede optie is wat zo hoort, het ringetje hoort (niet al te vast) het ventiel te fixeren aan de buitenzijde van de velg.
Binnenkant lijkt me niet zo gezond voor zowel de velg, velglint als binnenband.
Ik draai het altijd aan om het ventiel netjes vast te hebben, als het ventiel veel kan bewegen lijkt me dat hij eerder kapot kan gaan?
Trouwens, wat ik heb gezien bij een giant van een vriend van mij dat de fietsenboer een klein rubber ringetje om het ventiel gat in de velg had gedaan, ter bescherming en om de rand af te dekken. Geen idee waar je die rubbers vandaan haalt maar het werkte erg goed.
Trouwens, wat ik heb gezien bij een giant van een vriend van mij dat de fietsenboer een klein rubber ringetje om het ventiel gat in de velg had gedaan, ter bescherming en om de rand af te dekken. Geen idee waar je die rubbers vandaan haalt maar het werkte erg goed.
Ook mogelijk, dat zorgt dat het ventiel enigszins speling heeft t.o.v. de velg, waardoor binnenband-rips (= directe binnenband-carnage) niet meer voorkomen.
Anyway; nooit het ringetje aan de binnenkant van de velg
Anyway; nooit het ringetje aan de binnenkant van de velg
Lijkt mij ook dat de binnenkant een rare plek is, ware het niet dat het zo "af fabriek" er zo op zat.dnhelle schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:22:
[...]
Binnenkant van de velg?
De tweede optie is wat zo hoort, het ringetje hoort (niet al te vast) het ventiel te fixeren aan de buitenzijde van de velg.
Binnenkant lijkt me niet zo gezond voor zowel de velg, velglint als binnenband.
Die rubbertjes van Joopieboy lijkt me ook geen slecht idee.
Handtekening
Inderdaad opvallend dat het af-fabriek zo is geleverd.
Waarschijnlijk iemand vergeten het ringetje af te draaien voordat het ventiel door het ventielgat is gestoken.
Nouja, even omwisselen en fertig. Die rubbertjes vind ik zelf wel ok, maar niet echt super-nodig.
Iemand nog upgrades uitgevoerd op de fiets?
Waarschijnlijk iemand vergeten het ringetje af te draaien voordat het ventiel door het ventielgat is gestoken.
Nouja, even omwisselen en fertig. Die rubbertjes vind ik zelf wel ok, maar niet echt super-nodig.
Op de fiets niet, om de fiets wel
. Heb nieuwe kleding en schoenen gekocht nu ik toch wel merk dat ik veel fiets en dat ook blijf doen. De vorige waren budget shimano's waar ik niet teveel aan wilde uitgeven omdat ik nog nooit had gemountainbiket toen ik mijn fiets en schoenen kocht
. Eigenlijk wel vreemd maar het is wel goedgekomen. Fiets nu precies een jaar en heb er al aardig wat km opzitten.
De schoenen zijn de SIDI Dragon's geworden. Zitten echt heerlijk strak en zijn goed in te stellen.

Toen ik de fiets kocht had hij iets van 800 a 900km op de teller, nu 3500+. Hoewel er niets mis mee is en alles het nog perfect doet, denk ik er toch aan om hem even een beurtje te geven. Om de hoeveel km onderhouden jullie je fiets eigenlijk? Ik smeer na 10x fietsen de ketting opnieuw in met SB en spuit WD40 op de vork e.d. Na iedere rit spuit ik de fiets natuurlijk af, als het echt nodig is.
Als mogelijke upgrade zit ik wel te kijken naar een nieuwe slijtgroep in de vorm van de nieuwe SLX serie. Die zien er wel ruig uit als je het mij vraagt!

De schoenen zijn de SIDI Dragon's geworden. Zitten echt heerlijk strak en zijn goed in te stellen.

Toen ik de fiets kocht had hij iets van 800 a 900km op de teller, nu 3500+. Hoewel er niets mis mee is en alles het nog perfect doet, denk ik er toch aan om hem even een beurtje te geven. Om de hoeveel km onderhouden jullie je fiets eigenlijk? Ik smeer na 10x fietsen de ketting opnieuw in met SB en spuit WD40 op de vork e.d. Na iedere rit spuit ik de fiets natuurlijk af, als het echt nodig is.
Als mogelijke upgrade zit ik wel te kijken naar een nieuwe slijtgroep in de vorm van de nieuwe SLX serie. Die zien er wel ruig uit als je het mij vraagt!
Ik kom er opeens achter dat ik nog ruim 50 euro van mijn ouders tegoed had, en met het werken deze week komt daar waarschijnlijk nog eens ruim 200 euro bij. Hope Pro 2 zei ik toch?
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Ik kom nog wel eens langs die pimpfiets van jouw bewonderen. Met of zonder computer meuk.
Wel ff wachten tot ik een nieuwe wielset heb dan, kreng! 
En sleep jij Sven eerst maar eens mee de bossen in, met zijn pimpfiets
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Haal die ringetjes er juist altijd af om het ventiel ruimte te geven om te bewegen. Zal niet de eerste zijn waarbij het ventiel van de band scheurt omdat het vast zit met het ringetje.Joopieboy schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:23:
Ik draai het altijd aan om het ventiel netjes vast te hebben, als het ventiel veel kan bewegen lijkt me dat hij eerder kapot kan gaan?
Mooie schoenen, maar vind het zelf juist niet fijn dat ze strak zitten. Dan krijg je een slapend gevoel in je voeten. Niet echt lekker voor de doorstroming van het bloed.Roet schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 14:33:
Op de fiets niet, om de fiets wel. Heb nieuwe kleding en schoenen gekocht nu ik toch wel merk dat ik veel fiets en dat ook blijf doen. De vorige waren budget shimano's waar ik niet teveel aan wilde uitgeven omdat ik nog nooit had gemountainbiket toen ik mijn fiets en schoenen kocht
. Eigenlijk wel vreemd maar het is wel goedgekomen. Fiets nu precies een jaar en heb er al aardig wat km opzitten.
[afbeelding]
Net even een paar nieuwe binnenbanden gehaald. Als je ze nog nodig hebt, ga ze even snel halen. De LBS vertelde dat er binnenkort €1.40 bijkomt voor een Schwalbe binnenbandje ivm de grondstofprijzen e.d.!!!dnhelle schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 13:33:
Inderdaad opvallend dat het af-fabriek zo is geleverd.
Hij had ook nog wel een plausibele verklaring voor het scheurtje. De band zou niet hard genoeg zijn opgepompt, waardoor de buitenband gaat verschuiven. Zou in mijn geval alleen de 2e keer van toepassing zijn geweest omdat je dan met zo'n klein handpompje moet gaan pompen. Daarvoor was hij mi goed op spanning.
[ Voor 9% gewijzigd door Balboa op 20-08-2008 09:10 ]
Handtekening
Dat eerste is mogelijk, dat 2e moet ik nog zien.McGryphon schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 22:49:
Wel ff wachten tot ik een nieuwe wielset heb dan, kreng!
Als het zover is, maak ik we een foto van onze dranghekken samen.
OMG!Joopieboy schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 09:26:
[...]
Dat eerste is mogelijk, dat 2e moet ik nog zien.
Als het zover is, maak ik we een foto van onze dranghekken samen.
Ik zeg ook 1x nee, krijg ik het ook 80x te horen!!
Oktober 2032? de 2e?
Ik snap er niks van. Ik hoor bijna alleen goeie verhalen over Monique, maar toen ik daar ging kijken voor een fiets heeft ze me bijna weggestuurd. Proefrit was onmogelijk, ik werd uitgefoeterd omdat ik het lef had om eerst op de groep te letten i.p.v. eerst op de vork, enzovoort. Twee keer geweest, nooit meer. Toch wel jammer, dan blijft er maar 1 goeie LBS in Eindhoven over...HappyChainsaw schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 14:16:
[...]
Een paar jaar geleden toen ik nog in Eindhoven woonde, heb ik mijn fiets bij Monique's Bike Shop een beurt laten geven. Dat was allemaal dik in orde. Volgens mij doen zij alleen maar MTB.
Wil je dat nooit meer doen?Roet schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 14:33:Ik smeer na 10x fietsen de ketting opnieuw in met SB en spuit WD40 op de vork e.d. Na iedere rit spuit ik de fiets natuurlijk af, als het echt nodig is.

http://www.mountainbike.n...ic.php?t=48011&highlight=Van de Rock Shox site:
CLEANING DO's and DON'TS
Do: Wipe all excess water, mud, and sand from the upper tubes, lower tubes, and crown area with a clean rag or bristle brush (Park makes a great one!).
Do: Wet a rag, or spray your fork with isopropyl alcohol or degreaser. Wipe the crown, top caps, upper tubes, dust seals, and lower legs clean.
Do: Apply fork oil, RedRum, or Teflon-based lubrication to the upper tube area nearest to the dust seals. Cycle the fork a few times to circulate the lubricant. You can even gently pinch the dust seal, nearest to the upper tube, and add some lubrication (mentioned above) to the inside of the dust seal. This will lubricate the foam ring. Wipe away any excess oil from the upper tubes and dust seals.
Don't: Stop by the local car wash and spray your bike with a power sprayer. This can force water into the dust seals and contaminate your seals, foam rings, bushings, oil, and rebound damper with water, dirt, and sand.
Don't: Use a solvent (think WD40) to clean or lubricate your RockShox suspension.
Use suspension or Teflon-based lubricant. Solvent will damage o-rings, seals, and bushings.
Mijn ketting maak ik meestal na elke rit schoon, tenzij het een korte rit is. Binnenkort is dat afgelopen, hoop ik: 'k ga een 'wondermiddel' proberen (Holmenkol).
[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 20-08-2008 22:26 ]
Ik zal je er wel aan helpen herinneren hoor, totaal geen probleem.dnhelle schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 20:07:
[...]
OMG!
Ik zeg ook 1x nee, krijg ik het ook 80x te horen!!
Oktober 2032? de 2e?

Zo, de fiets is weer bling-bling voor de Houffamarathon van komend weekend. Morgen zal hij weer goed smerig zijn ok. Heb er zin in, zal wel redelijk modderig zijn.
Vos, have fun...
Johan, ik zal je er aan herinneren dat het tijd is voor een nieuwe fiets.
Word gezellig dan.dnhelle schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 14:21:
Heel veel succes!!Vos schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 13:28:
Zo, de fiets is weer bling-bling voor de Houffamarathon van komend weekend. Morgen zal hij weer goed smerig zijn ok. Heb er zin in, zal wel redelijk modderig zijn.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Hope Sh!tshifter, een biologisch afbreekbare cleaner.
Werkt perfect. Een dergelijke cleaner krijg je ook van Pedro's, Pro, e.d.
* KeX heeft idd de Pedros variant. Prima goedje.
Van de Sauerland marathon heb ik hier een verslagje op het net gezet.
Van de Sauerland marathon heb ik hier een verslagje op het net gezet.
Gewoon supreme black gebruiken, hecht modder/zand ook niet aan je ketting.dnhelle schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 09:11:
[afbeelding]
Hope Sh!tshifter, een biologisch afbreekbare cleaner.
Werkt perfect. Een dergelijke cleaner krijg je ook van Pedro's, Pro, e.d.
http://www.supremeblack.nl/
Werkt voor mij perfect.
Handtekening
Maar lijkt me wel dat hij eerst schoon moet (met Hope Sh!tshifter dus) en daarna insmeren met Supreme Black toch?
Logisch wat Impry zegt.
Alleen smeren houdt je ketting niet schoon
Alleen smeren houdt je ketting niet schoon
Momentsleutels
Omdat ik redelijk veel dingen zelf aan mijn mountainbike doe het volgende. Op heel veel onderdeeltjes staat aangegeven hoeveel spanning je er op moet draaien. En als huis tuin en keuken sleutelaar gaat mijn vastheid van aandraaien niet veel verder dan: handvast, heel vast, trekblarenvast en geef hem nog even een trapje of knietje na vast.
Kortom, ik wil de boel op de juiste manier vastdraaien zodat ik onderdelen niet vekloot of verlies door een verkeerd aandraaimoment.
Maar nu heb ik geen idee wat een handig formaat sleutel is wat betreft moment bereik. Ik zie ze van 10-50NM 20-100NM tot 50-200NM
Wie weet wat een goed bereik is voor zo'n sleutel in combinatie met een mountainbike? Als ik er het crankstel niet helemaal goed kan afregelen, dan vind ik dat een acceptabel verlies. Daar heb ik sowieso het speciale gereedschap niet voor nodig en dat doet mijn LBS wel.
Edit:
En ja, ik weet dat die krengen ergens tussen de 140 en 170 euro moeten kosten.
Omdat ik redelijk veel dingen zelf aan mijn mountainbike doe het volgende. Op heel veel onderdeeltjes staat aangegeven hoeveel spanning je er op moet draaien. En als huis tuin en keuken sleutelaar gaat mijn vastheid van aandraaien niet veel verder dan: handvast, heel vast, trekblarenvast en geef hem nog even een trapje of knietje na vast.
Kortom, ik wil de boel op de juiste manier vastdraaien zodat ik onderdelen niet vekloot of verlies door een verkeerd aandraaimoment.
Maar nu heb ik geen idee wat een handig formaat sleutel is wat betreft moment bereik. Ik zie ze van 10-50NM 20-100NM tot 50-200NM
Wie weet wat een goed bereik is voor zo'n sleutel in combinatie met een mountainbike? Als ik er het crankstel niet helemaal goed kan afregelen, dan vind ik dat een acceptabel verlies. Daar heb ik sowieso het speciale gereedschap niet voor nodig en dat doet mijn LBS wel.
Edit:
En ja, ik weet dat die krengen ergens tussen de 140 en 170 euro moeten kosten.
[ Voor 4% gewijzigd door The - DDD op 25-08-2008 10:50 ]
Sterk punt wat je meldt over je crankset, daar hoef je niet bezig mee te zijn.
Je Nm-bereik vind ik wel erg grof voor je mtb.
Ik zou het wat fijner zoeken, bijvoorbeeld de Pro-Torque Wrench (3-15Nm):
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=18831
Dit bereik is voldoende voor de inbusjes die in je fiets zitten. Nadeel van een momentsleutel met een groot bereik is dat deze minder accuraat is bij kleinere trekkrachten.
Evt. zou je ook voor Parktool spul kunnen gaan, maar daar betaal je ook de pecunia's voor.
http://www.parktool.com
Je Nm-bereik vind ik wel erg grof voor je mtb.
Ik zou het wat fijner zoeken, bijvoorbeeld de Pro-Torque Wrench (3-15Nm):
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=18831
Dit bereik is voldoende voor de inbusjes die in je fiets zitten. Nadeel van een momentsleutel met een groot bereik is dat deze minder accuraat is bij kleinere trekkrachten.
Evt. zou je ook voor Parktool spul kunnen gaan, maar daar betaal je ook de pecunia's voor.
http://www.parktool.com
Lijkt me logisch, was ik gemakshalve even vanuit gegaan.Impry schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 10:12:
Maar lijkt me wel dat hij eerst schoon moet (met Hope Sh!tshifter dus) en daarna insmeren met Supreme Black toch?
Heb zelf slechte ervaringen met zo'n borstelbakje. Je drukt zo ook het vuil tussen de bewegende delen. Beter is geheel ontvetten, eventueel even in de terpetine oid laten staan en dan met een doek schoonmaken. Daarna supreme black er op en klaar is kees.
Handtekening
Verwijderd
Het loshalen van je voorvork ter reiniging is toch een behoorlijk pienter klusje? 
Was mij ooit eens verteld dat je de slagen tellen moet als je ze loshaalt (imbus) en weer op dezelfde manier erin moet doen, dat ze gelijkmatig vastgedraaid zijn. Ik heb gisteren mijn ketting, derrieur en versnelling enzo ontvet, schoongemaakt (drukspuit) en vervolgens laten drogen en een speciaale kettingsolie op geplaatst. Is ongeveer werkzaam voor een maand of 2, maar het schijnt wel goed te werken. Ik wou daarbij ook mijn voorvork pakken maar het leek me slimmer om die eerst met verstand los te halen ofzo
Hij lijkt overigens af te wijken de laatste tijd, speling naar links / rechts onder het 'veren' door. Het zou maar eens afbreken

Was mij ooit eens verteld dat je de slagen tellen moet als je ze loshaalt (imbus) en weer op dezelfde manier erin moet doen, dat ze gelijkmatig vastgedraaid zijn. Ik heb gisteren mijn ketting, derrieur en versnelling enzo ontvet, schoongemaakt (drukspuit) en vervolgens laten drogen en een speciaale kettingsolie op geplaatst. Is ongeveer werkzaam voor een maand of 2, maar het schijnt wel goed te werken. Ik wou daarbij ook mijn voorvork pakken maar het leek me slimmer om die eerst met verstand los te halen ofzo

Dan ga je stevig op je bek.
Ik ga wat betreft die moment sleutel echt is even kijken of er eentje te krijgen is van 2nm eventueel 5nm.
Mijn ervaringen met BBB gereedschappen zijn niet zo heel goed. Je betaald er of teveel voor, of de duurzaamheid is ondermaats.
Vervangende onderdelen echter nooit last mee gehad. (rempads etc.)
[ Voor 46% gewijzigd door The - DDD op 25-08-2008 12:32 ]
@Balboa:
no hard feelings. Ben het eens met je over zo'n borstelbak. Die borstels houden ook het vet / vuil vast.
Terpentine zou ik alleen pas gebruiken als de bio-cleaner niks meer doet
@J/Lism: Misschien verstandig om merk / type door te geven, dan kan ik je helpen aan een service-manual.
Edit:
@J/Lism: Misschien verstandig om merk / type door te geven, dan kan ik je helpen aan een service-manual.
Edit:
Eens, BBB-gereedschap is minder. Pro is het merk gereedschap van Shimano, op zich wel betrouwbaar. Succes!The - DDD schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 12:29:
Ik ga wat betreft die moment sleutel echt is even kijken of er eentje te krijgen is van 2nm eventueel 5nm.
Mijn ervaringen met BBB gereedschappen zijn niet zo heel goed. Je betaald er of teveel voor, of de duurzaamheid is ondermaats.
[ Voor 44% gewijzigd door dnhelle op 25-08-2008 13:08 ]
Zaterdag weer een ronde Loonse en Drunense Duinen gedaan, was weer enorm modderig 
Wel erg gaaf om lekker vol door die plassen te gaan, want op een gegeven moment word je toch vies.
Kon op het eind m'n zeempje in de broek gewoon uitknijpen zo nat/blubberig was alles.
Nog even twee fietsfoto's:

Wel erg gaaf om lekker vol door die plassen te gaan, want op een gegeven moment word je toch vies.
Kon op het eind m'n zeempje in de broek gewoon uitknijpen zo nat/blubberig was alles.
Nog even twee fietsfoto's:

Ow je vork hoeft niet eens los te zitten om goed op je knar te gaan, met een el cheapo voorvork, rotte as, beetje lomp gedrag, snelheid en een joopie lukt het ook erg goed hoor.
Btw, den helle, nog wat te doen vandaag? Zonnetje schijnt en ik denk om maar een wat conditie te gaan trainen.
Edit: Kut het is maandag.

@Impry, die is goed vies.
[ Voor 6% gewijzigd door Joopieboy op 25-08-2008 13:09 ]
Die bio cleaner gooi je uiteraard in de borstelbak, dan houden die borstels niets meer vast en wordt alles lekker schoon, zeker als je je ketting er goed een paar keer doorheen draait, het hele zooitje afgiet en het nog eens doet. Daarna behandelen met je favo smeermiddel en alles draait weer fijn voor een maandje. Heb er zelf dus wel goede ervaringen mee.dnhelle schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 13:07:
@Balboa:no hard feelings. Ben het eens met je over zo'n borstelbak. Die borstels houden ook het vet / vuil vast.
Ik snap de kritiek verder ook niet zo, de gekraak impliceert dat je vuil al in de bewegende delen zit en dan wordt er geposteerd dat je met de borstels het vuil daar juist in duwt.
Mits je idd de biocleaner gebruikt, correct en tevens juist!
Waarom ik het posteer: een concurrerend forum heeft vaker van dergelijke vragen moeten incasseren omtrent allesreiniger in de borstelbak... *Fail...*
@Joopie, het is maandag... Misschien dit weekend? Ik zal eens kijken of er tijd / ruimte is
Waarom ik het posteer: een concurrerend forum heeft vaker van dergelijke vragen moeten incasseren omtrent allesreiniger in de borstelbak... *Fail...*
@Joopie, het is maandag... Misschien dit weekend? Ik zal eens kijken of er tijd / ruimte is
Ik ben eigenlijk van plan om mijn ketting binnenkort uit te koken in oud frituurvet, schijnt best goed te werken.
Werkt het niet, of gaat het teveel plakken, dan ga ik hem weer helemaal schoonmaken en zal ik eens gaan kijken naar Supreme Black.
Werkt het niet, of gaat het teveel plakken, dan ga ik hem weer helemaal schoonmaken en zal ik eens gaan kijken naar Supreme Black.
= leve de helm..
maar nasty
maar nasty
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Hopelijk niet teveel schade aan jou? (en de fiets?)
Impry, als je gaat frituren, laat het eens weten wat voor een effect het heeft?
Ik hoorde dat het vooral nut heeft als je ketting geen smering meer heeft tussen de pinnetjes en de schakels.
Ik hoorde dat het vooral nut heeft als je ketting geen smering meer heeft tussen de pinnetjes en de schakels.
Fiets heeft eigenlijk geen schade opgelopen, dat is dan ook het enige voordeel van mul zand.
Ik durf nog niet te zeggen hoe ik het zelf maak, behalve een paar schaaf wonden op mijn linker been valt optisch niets aan te merken, maar mijn hoofd doet nog steeds pijn en ik voel me verward/duizelig, dus misschien een lichte hersenschudding, morgen weet ik meer.
Ik durf nog niet te zeggen hoe ik het zelf maak, behalve een paar schaaf wonden op mijn linker been valt optisch niets aan te merken, maar mijn hoofd doet nog steeds pijn en ik voel me verward/duizelig, dus misschien een lichte hersenschudding, morgen weet ik meer.
Zo FMS dat was een stevige val.

@impry, dat je frituurt kan ik nog wel wat inzien maar hoe doe je dat praktisch gezien? eindig je niet met een verneukte pan, alles onder het vet en een hoop smerigheid?
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Vervelend inderdaad FMS! Hoe was het verder met die man/hond? Zaterdag rende er ook een hond vol op m'n fiets af, maar ging gelukkig goed.
@Jazzper, gewoon een oude pan op 't gas zetten (liefst campingstelletje zodat het buiten kan). Vet flink opwarmen (je moet geen vloeibaar hebben), dan ketting er met een tang in leggen en tijdje erin laten. Daarna ketting laten drogen/uitharden op een stuk hout ofzo (iets wat vies mag worden)
Zal het zeker laten horen, maar kan nog wel even duren aangezien ik nog oud pannetje moet hebben en ik het op dit moment nog niet nodig vind om hem uit te koken. Maar bij een vriend is de ketting er wat slechter aan toe, dus die zal het wel eerder doen.dnhelle schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 14:06:
@Jazzper, gewoon een oude pan op 't gas zetten (liefst campingstelletje zodat het buiten kan). Vet flink opwarmen (je moet geen vloeibaar hebben), dan ketting er met een tang in leggen en tijdje erin laten. Daarna ketting laten drogen/uitharden op een stuk hout ofzo (iets wat vies mag worden)
[ Voor 23% gewijzigd door Impry op 25-08-2008 14:30 ]
@FMS
Vertel is wat gebeurde er? Schrok je? Sprong de hond tegen je aan?
Vertel is wat gebeurde er? Schrok je? Sprong de hond tegen je aan?
Ik reed met ongeveer 30km/h naar beneden, op een lange afdaling met veel stukken mul zand en groeven, vervolgens verscheen er ineens een Jack russell voor mij en sturen was pretty much onmogelijk ,dus sloeg mijn voorwiel om en ik viel met achtereenvolgend mijn linker been en hoofd (
) op de grond.
De hond heb ik gelukkig niet geraakt, noch de bejaarde man. De beste man wilde daarna zelfs nog in discussie gaan over of hij daar wel of niet mocht lopen met zijn hond...

De hond heb ik gelukkig niet geraakt, noch de bejaarde man. De beste man wilde daarna zelfs nog in discussie gaan over of hij daar wel of niet mocht lopen met zijn hond...
Zo, gisteravond laat terug gekomen uit een nat en modderig Houffalize. Vrijdag om 8:00 uur vertrokken vanuit Emmen met 4 man. Het plan was om die dag al lekker te gaan biken en de benen los te trappen voor zondag. Echter 20 km voor aankomst begon het te hozen! Het heeft tot ik denk 19:00 a 20:00 geregend...met ook hele fikse buien er bij. Dat wordt dus een zeiknat en modderig parcours zondag zeiden wij al tegen elkaar. Wij zaten in een blokhut (http://www.cpbuitensport.com/) wat bij een camping hoorde, prima bevallen...wel kleine bedjes als je 1.90+ bent. 
Zaterdag was het gelukkig droog en hebben we 35 km over route 3 gefietst. Eén kameraad fietst echt bijna nooit en zodoende kon de rest lekker rustig zijn kilometers pakken
. Een leuke opwarmer voor zondag...de paden e.d. lagen er verrassend goed bij met wel fikse modderpoels e.d. natuurlijk maar was ok. Maar de Nobby Nics gingen er wel onder bij ons.
Zondag ochtend op tijd uit bed om een goed ontbijtje te pakken. Twee jongens gingen de 75 km doen en drie de 50km (waaronder ik). We moesten om respectievelijk 9.30 en 10:00 uur starten. Bij de start gelijk een fikse asfalt klim (bij de Spar supermarkt...als je er recht voorstaat rechtdoor en dan linksaf). *Kling* *bats* *kraak* *stoot*...sommigen konden het verzet niet goed vinden geloof ik...of weinig schakel techniek
. In het begin aardig wat opstoppingen omdat je toch met 400 man aan de 50 km begint. En de andere kilometers kruisen ook vaak genoeg elkaar parcours.
We wilden proberen om met zijn drieën samen te fietsen maar één zijn tempo was toch té laag en liet ons maar lekker gaan. Ik dus samen met andere kameraad doorgefietst en wij hadden mooi hetzelfde tempo. Hadden beiden geen voorbereiding gehad en de laatste maanden nauwelijks gefietst. Maar alleen de voetbal conditie was ook voldoende voor de 50.
Bij de ravitaillering op 18 en 40 km (wat 37 moest zijn) was het goed voor elkaar qua drinken en eten. Wel soms gevaarlijke plekken op het parcours die niet stonden aangegeven. Zo reed mijn maat een rivier in welke onder een pad doorliep die haaks rechts afging na een snelle afdaling...en hij was niet de enige. Ook was er bij de gevaarlijke punten geen EHBO in de buurt.Er waren redelijk veel klachten achteraf.
De afspuitplaats was erg slecht. De pasta na afloop was óf op óf heel weinig. De douches waren dramatisch. De bewegwijzering voor de 125 stond ergens verkeerd wat tot problemen hebben geleid. Meer kilometers dan vooraf gemeld met als toetje een shortrace van paar km over wereldbeker parcours met vele valpartijen tot gevolg (en gewonden).
Wij stonden op een camping een geheel weekend dus hadden weinig tot geen last van bovenstaande punten. De mensen die voor 1 dag komen echter wel...
Wij hebben ons al met al prima vermaakt, maar qua organisatie kan het beter...
Enkele foto's volgen nog.
Zaterdag was het gelukkig droog en hebben we 35 km over route 3 gefietst. Eén kameraad fietst echt bijna nooit en zodoende kon de rest lekker rustig zijn kilometers pakken
Zondag ochtend op tijd uit bed om een goed ontbijtje te pakken. Twee jongens gingen de 75 km doen en drie de 50km (waaronder ik). We moesten om respectievelijk 9.30 en 10:00 uur starten. Bij de start gelijk een fikse asfalt klim (bij de Spar supermarkt...als je er recht voorstaat rechtdoor en dan linksaf). *Kling* *bats* *kraak* *stoot*...sommigen konden het verzet niet goed vinden geloof ik...of weinig schakel techniek
We wilden proberen om met zijn drieën samen te fietsen maar één zijn tempo was toch té laag en liet ons maar lekker gaan. Ik dus samen met andere kameraad doorgefietst en wij hadden mooi hetzelfde tempo. Hadden beiden geen voorbereiding gehad en de laatste maanden nauwelijks gefietst. Maar alleen de voetbal conditie was ook voldoende voor de 50.
Bij de ravitaillering op 18 en 40 km (wat 37 moest zijn) was het goed voor elkaar qua drinken en eten. Wel soms gevaarlijke plekken op het parcours die niet stonden aangegeven. Zo reed mijn maat een rivier in welke onder een pad doorliep die haaks rechts afging na een snelle afdaling...en hij was niet de enige. Ook was er bij de gevaarlijke punten geen EHBO in de buurt.Er waren redelijk veel klachten achteraf.
De afspuitplaats was erg slecht. De pasta na afloop was óf op óf heel weinig. De douches waren dramatisch. De bewegwijzering voor de 125 stond ergens verkeerd wat tot problemen hebben geleid. Meer kilometers dan vooraf gemeld met als toetje een shortrace van paar km over wereldbeker parcours met vele valpartijen tot gevolg (en gewonden).
Wij stonden op een camping een geheel weekend dus hadden weinig tot geen last van bovenstaande punten. De mensen die voor 1 dag komen echter wel...
Wij hebben ons al met al prima vermaakt, maar qua organisatie kan het beter...
Enkele foto's volgen nog.
Vos: zou dat een goeie marathon zijn voor een eerste marathonjaar? Ik zit er een paar uit te zoeken namelijk
Hoe bedoel je voor een eerste marathonjaar? Je wilt je seizoen een beetje inplannen met een aantal marathons?McGryphon schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 20:03:
Vos: zou dat een goeie marathon zijn voor een eerste marathonjaar? Ik zit er een paar uit te zoeken namelijk
Het was mijn eerste marathon, ik vond de 50km aardig te doen ondanks dat de omstandigheden zwaar waren en ik zeer weinig km's in de benen had.
[ Voor 7% gewijzigd door Vos op 25-08-2008 20:04 ]
Juist, ik wil voor volgend jaar een paar marathons inplannen, aangezien ze vaak wat verder weg zijn en dus ingepland móeten worden 
En met een goede basisconditie, techniek en fiets is het dus zeker te doen? Mooi, kan die bij het lijstje erbij
Enne, had ik al verteld wat mijn volgende wielset wordt?
Hope Pro 2 naven, blauw
Dt Revolution spaken, blank, 2.0-1.5-2.0
Aluminium DT spaaknippels, blauw
Stan's ZTR Olympic velgen
verwacht totaalgewicht: rond de 1440 gram
En met een goede basisconditie, techniek en fiets is het dus zeker te doen? Mooi, kan die bij het lijstje erbij
Enne, had ik al verteld wat mijn volgende wielset wordt?
Hope Pro 2 naven, blauw
Dt Revolution spaken, blank, 2.0-1.5-2.0
Aluminium DT spaaknippels, blauw
Stan's ZTR Olympic velgen
verwacht totaalgewicht: rond de 1440 gram

Is zeker te doen voor jou. Heb ook aardig wat mensen voorbij zien komen in normale kleding, zonder klik pedalen, met behoorlijk overgewicht (respect voor sommigen hoor!), etc.
En de omgeving vind ik echt super. Weet niet of jij de omgeving kent. Maar er zijn hele pittige beklimmingen te vinden en ook super afdalingen en mooie single tracks. Ik ben er nu 4x geweest (1x marathon gedaan dus) en ga er zeker nog vaker heen...is ook relatief gezien dichtbij.
En de omgeving vind ik echt super. Weet niet of jij de omgeving kent. Maar er zijn hele pittige beklimmingen te vinden en ook super afdalingen en mooie single tracks. Ik ben er nu 4x geweest (1x marathon gedaan dus) en ga er zeker nog vaker heen...is ook relatief gezien dichtbij.
Misschien is er wat qua vervoer te regelen voor enkele marathons komend jaar
Ik blijf hier wel actief, dus wie weet jaMcGryphon schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 20:32:
Misschien is er wat qua vervoer te regelen voor enkele marathons komend jaar
Houffa zou ik toch niet echt als een beginnersmarathon kwalificeren. Hij is zwaar en behoorlijk technisch. De 50 km is mogelijk wel te doen, maar voor langere afstanden is enig serieuze voorberediing wel vereist. Heb zelf twee jaar terug de lange afstand gefietst en dan kom je inderdaad ook na 120 km afzien nog ff over het wereldbekercircuit. Als je moe bent is je techniek het eerste wat je loslaat dus dat vraagt wel wat van je. Maar goed het is een marathon en niet bedoelt als makkie.
Respect voor marathonkoning Ramses Bekkink die na het winnen van de Sauerland marathon op zaterdag (deze heb ik dus afgelopen weekend ook gereden) op zondag ook nog even de lange afstand in Houffa reedt en daar ook nog vijfde werd!
Respect voor marathonkoning Ramses Bekkink die na het winnen van de Sauerland marathon op zaterdag (deze heb ik dus afgelopen weekend ook gereden) op zondag ook nog even de lange afstand in Houffa reedt en daar ook nog vijfde werd!
Die snikkels ken ik ja. In Holten Lopen er ook regelmatig mensen op de MTB trail, terwijl het volgens mij wel aangegeven is dat die trails voor fietsers only zijn. Kom je volle vaart aanploegen, moet je flink in de remmen en dan nog worden ze boos omdat ze vinden dat je te hard aankwam. Sodemieter dan op en ga ergens lopen waar het hoort. Als wandelaar ga je toch ook niet breeduit op een fietspad lopen om vervolgens over de zeik te gaan als er een wielrenner aan komt scheuren?FMS schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 17:26:
Ik reed met ongeveer 30km/h naar beneden, op een lange afdaling met veel stukken mul zand en groeven, vervolgens verscheen er ineens een Jack russell voor mij en sturen was pretty much onmogelijk ,dus sloeg mijn voorwiel om en ik viel met achtereenvolgend mijn linker been en hoofd () op de grond.
De man had toch wel zijn kef beest aan een touw hoop ik voor hem? Anders gewoon aanrijden dat kreng en als je schade hebt, die verhalen op het baasje. Da's in ieder geval beter dan op je bek gaan en bijna je schedel breken.
* The - DDD fantaseert nu ook iets met wasbenzine, een aansteker en een Jack Russel.
[ Voor 12% gewijzigd door The - DDD op 26-08-2008 12:30 ]
MTB'ers en wandelaars is soms inderdaad water en vuur.
Volledige discussies met alle voors en tegens voor het wel of niet toelaten van mtb'ers op bepaalde routes (denk bv. aan Schoorl) zijn in grote getalen gehouden.
Ikzelf zeg gewoon tegen ieder mensachtig wezen in het bos "goedendag" en kan me er weinig meer van aantrekken hoe lang het gezicht van de ander is. Zolang je weet dat je de regels volgt, kan er weinig misgaan, behalve iemand anders die de regels niet volgt...
Volledige discussies met alle voors en tegens voor het wel of niet toelaten van mtb'ers op bepaalde routes (denk bv. aan Schoorl) zijn in grote getalen gehouden.
Ikzelf zeg gewoon tegen ieder mensachtig wezen in het bos "goedendag" en kan me er weinig meer van aantrekken hoe lang het gezicht van de ander is. Zolang je weet dat je de regels volgt, kan er weinig misgaan, behalve iemand anders die de regels niet volgt...
Ik weet niet wat er precies in Holten staat aangegeven, maar in principe is in een Nederlands bos nooit een pad speciaal voor 1 gebruikersgroep gereserveerd. De ruiterpaden en MTB routes staan gewoon open voor wandelaars en je dient daar dan ook ten alle tijden rekening mee te houden. Ik heb geen idee wat er precies ten plaatse staat aangegeven, maar je post doet me vermoeden dat jij het type wielrijder bent wat het hele imago van de sport bij mensen bederft.The - DDD schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:25:
[...]
Die snikkels ken ik ja. In Holten Lopen er ook regelmatig mensen op de MTB trail, terwijl het volgens mij wel aangegeven is dat die trails voor fietsers only zijn. Kom je volle vaart aanploegen, moet je flink in de remmen en dan nog worden ze boos omdat ze vinden dat je te hard aankwam. Sodemieter dan op en ga ergens lopen waar het hoort. Als wandelaar ga je toch ook niet breeduit op een fietspad lopen om vervolgens over de zeik te gaan als er een wielrenner aan komt scheuren?
De man had toch wel zijn kef beest aan een touw hoop ik voor hem? Anders gewoon aanrijden dat kreng en als je schade hebt, die verhalen op het baasje. Da's in ieder geval beter dan op je bek gaan en bijna je schedel breken.
* The - DDD fantaseert nu ook iets met wasbenzine, een aansteker en een Jack Russel.
In amerongen zijn er aparte paden voor ruiters, wandelaars met of zonder hond en fietsers. Vooral de afdaling is naar mijn weten MTB only. (makes sense). @The - DDD: de hond was niet aan een lijn.
Banden vraagje hier, voor het modder seizoen wil ik graag een nieuw setje, ik twijfel tussen 2 X RR of NN / RR combo, of iets anders?
Ik rij nu op 2.1 Little Alberts.
Banden vraagje hier, voor het modder seizoen wil ik graag een nieuw setje, ik twijfel tussen 2 X RR of NN / RR combo, of iets anders?
Ik rij nu op 2.1 Little Alberts.
[ Voor 12% gewijzigd door FMS op 27-08-2008 10:34 ]
Dat met wandelaars irriteerd me echt mateloos, jongere mensen met hond zijn vaak wat milder maar oudere mensen zijn vaak echt bot, die doen ook echt alsof de weg van hun is.
Optie? Van te voren duidelijk aangeven dat je eraan komt, als ze lullig gaan doen vol op t laatste moment stevig remmen, voor t schrikeffect en dan gewoon er tussendoor knallen. Meestal is een knietje uitsteken ook erg leuk.
En hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat.
Optie? Van te voren duidelijk aangeven dat je eraan komt, als ze lullig gaan doen vol op t laatste moment stevig remmen, voor t schrikeffect en dan gewoon er tussendoor knallen. Meestal is een knietje uitsteken ook erg leuk.
Hier in de regio nooit problemen gehad met wandelaars. Meestal fiets ik ook op MTB paden maar als ik dat niet doe...dan is het rustig van afstand aangeven dat ik er aan kom en afremmen. Rustig voorbij fietsen en even groeten. Maar misschien zijn Drenthen veel aardiger
.
Another one is growing...dnhelle schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 08:59:
Mooie uitingen vol respect wederom!
Echt wat is dit voor een houding? "Als ze lullig gaan doen" dan hebben ze je dus gewoon niet gehoord, man monteer een bel en doe normaal. Langs wandelaars rij je rustig, net als dat je langs paarden, schotse hooglanders en andere dieren rustig rijdt. Als ze hun hond niet hebben aangelijnd waar dat wel moet dan vertel je dat rustig, als ze lopen op een afdaling dan vertel je ze dat rustig. Op deze manier heb je geen problemen met wandelaars en zij niet met jouJoopieboy schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 10:37:
Dat met wandelaars irriteerd me echt mateloos, jongere mensen met hond zijn vaak wat milder maar oudere mensen zijn vaak echt bot, die doen ook echt alsof de weg van hun is.
Site van Utrechts landschap:FMS schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 10:29:
In amerongen zijn er aparte paden voor ruiters, wandelaars met of zonder hond en fietsers. Vooral de afdaling is naar mijn weten MTB only. (makes sense).
Om ervoor te zorgen dat iedereen kan genieten van de natuur zonder dat de natuur daarvan schade ondervindt, gelden er een aantal regels. Zo mogen mountainbikers uitsluitend van de daarvoor bestemde paden gebruik maken, welke duidelijk zijn gemarkeerd met bordjes. Houd zoveel mogelijk rekening met andere recreanten. Ook voetgangers mogen gebruikmaken van de mountainbikepaden. Passeer voetgangers in een rustig tempo.
Per regio verschilt dit (Bijvoorbeeld Schoorl of de Loonse/Drunense duinen), maar wat je quote geldt in alle gevallen.MrAngry schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 10:57:
[...]
Site van Utrechts landschap:
Ook voetgangers mogen gebruikmaken van de mountainbikepaden. Passeer voetgangers in een rustig tempo.
go J!, go! 
totaal met je eens ook. Zowel met wielrennen als mtb-en stel ik me zo sociaal mogelijk op. Je staat hier in NL toch al 1-0 achter t.o.v. andere gebruikers van de openbare ruimte. Waarom we historisch 1-0 achter staan komt door al dat "slager kamphorst"-gesponsorde volk dat 'heu" roepend iedereen omver rijdt. Met tourtochten zie je het ook vaak. Rijden er 2000 man gezapig over de route, heb je paar van die afgetrainde mongolen die niet snappen dat een tourtocht niet hetzelfde is als je snoeiharde trainingsrit of wedstrijd en dus met 35kmu luid schreeuwend over de bospaden stuiven tussen het reguliere mtb-publiek door.
totaal met je eens ook. Zowel met wielrennen als mtb-en stel ik me zo sociaal mogelijk op. Je staat hier in NL toch al 1-0 achter t.o.v. andere gebruikers van de openbare ruimte. Waarom we historisch 1-0 achter staan komt door al dat "slager kamphorst"-gesponsorde volk dat 'heu" roepend iedereen omver rijdt. Met tourtochten zie je het ook vaak. Rijden er 2000 man gezapig over de route, heb je paar van die afgetrainde mongolen die niet snappen dat een tourtocht niet hetzelfde is als je snoeiharde trainingsrit of wedstrijd en dus met 35kmu luid schreeuwend over de bospaden stuiven tussen het reguliere mtb-publiek door.
Dat ging me erom dat iemand beweerde dat er in Amerongen aparte mtb paden zijn. Amerongen hoort bij het Utrechts landschap, vandaar dat ik die regio site quote.dnhelle schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 11:00:
[...]
Per regio verschilt dit (Bijvoorbeeld Schoorl of de Loonse/Drunense duinen), maar wat je quote geldt in alle gevallen.
Ik heb toen ik 11 was een keer een klap van zo'n bosmongool gekregen omdat ik stil stond op het fietspad (keurig aan de kant uiteraard) samen met een vriendje, blijkbaar heeft dat wat trauma's achter gelatengo J!, go!

[ Voor 23% gewijzigd door MrAngry op 27-08-2008 11:20 ]
Imago verzieken valt mee hoor. Ik rem altijd keuring als er iemand loopt, fietst of wat dan ook. Hou me keuring aan de regels en hou rekening met anderen bos bezoekers. Heb alleen een hekel aan van dat volk wat meent dat de wereld van hun is.MrAngry schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 09:41:
[...]
Ik weet niet wat er precies in Holten staat aangegeven, maar in principe is in een Nederlands bos nooit een pad speciaal voor 1 gebruikersgroep gereserveerd. De ruiterpaden en MTB routes staan gewoon open voor wandelaars en je dient daar dan ook ten alle tijden rekening mee te houden. Ik heb geen idee wat er precies ten plaatse staat aangegeven, maar je post doet me vermoeden dat jij het type wielrijder bent wat het hele imago van de sport bij mensen bederft.
Als ik netjes voor mensen rem, ze groet en nog kijken ze je met een vuil gezicht aan... Hoe zou jij reageren dan? (Ik fiets er langsheen en zeg 10 meter verder op zachtjes tegen mezelf: "Wat een eikel zeg.")
Leuk hoe mensen gelijk een conclusie klaar hebben en gelijk iemand veroordelen tot het "bederven van het imago van de sport". Als wandelaar dien je te beseffen dat er op een bepaald pad MTBs langs kunnen komen en moet je net als de fietser opletten met wat je doet. Dus niet plotsklaps dwars over een pad steken of je hond los laten lopen. (Hond los mag sowieso in bijna geen enkel bos in Nederland.)
Vraagt iemand zich nooit af hoe het komt dat er soms een dikke vette tak dwars over een MTB route ligt? Heb het een keer meegemaakt, staat er een of andere Willem de Wandelaar aan een dikke stam te hijsen. Vraag ik die vent wat ie aan het doen is. Kreeg me daar toch een partij gescheld over me heen. Die klootzak vond het een goed idee om na een vrij snelle bocht een dikke boom op het pad te gooien.
[ Voor 14% gewijzigd door The - DDD op 27-08-2008 12:51 ]
Misschien moet je je eigen post nog eens lezen dan,. want daar meende je net nog dat het exclusief jouw pad was.The - DDD schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 12:39:
[...]
Imago verzieken valt mee hoor. Ik rem altijd keuring als er iemand loopt, fietst of wat dan ook. Hou me keuring aan de regels en hou rekening met anderen bos bezoekers. Heb alleen een hekel aan van dat volk wat meent dat de wereld van hun is.
Ik ook, maar ik krijg slechts zelden vuile blikken. Ruim van te voren remmen of ruim van te voren laten weten dat je er bent helpt (ik hoef alleen te remmen als mensen me niet horen, wat nogal vaak gebeurt, maar daar heb je dan ook nog zat tijd voor).Als ik netjes voor mensen rem, ze groet en nog kijken ze je met een vuil gezicht aan... Hoe zou jij reageren dan? (Ik fiets er langsheen en zeg 10 meter verder op zachtjes tegen mezelf: "Wat een eikel zeg.")
Lees je eigen post nog eens en vraag je af wat voor een oordeel jij eruit zou trekken.Leuk hoe mensen gelijk een conclusie klaar hebben en gelijk iemand veroordelen tot het "bederven van het imago van de sport".
Je dient je als wandelaar helemaal niet te beseffen dat er mtb's langs kunnen komen. Bijna geen enkele wandelaar kan de MTB bordjes herkennen, mijn ouders wandelen vaak en hebben nooit de link kunnen leggen tussen die bordjes en de route totdat ze een keer een slingerend routeboek met een plaatje van het bordje zagen liggen. Je moet als relatief nieuwe verschijning in het bos rekening houden met dit soort dingen, leg het mensen rustig uit als ze op een gevaarlijk deel lopen en als ze niet op een gevaarlijk deel lopen dan dien jij er nog steeds rekening mee te houden als snelste verkeer. Honden horen inderdaad aan de lijn en ik ben het met je eens dat die behoorlijk vervelend kunnen zijn. Vooral als je erover heen rijd zoals een vriend van me en het baasje door het lint gaat.Als wandelaar dien je te beseffen dat er op een bepaald pad MTBs langs kunnen komen en moet je net als de fietser opletten met wat je doet. Dus niet plotsklaps dwars over een pad steken of je hond los laten lopen. (Hond los mag sowieso in bijna geen enkel bos in Nederland.)
Ja een verschrikkelijk vervelend verschijnsel, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit gedrag deels wordt veroorzaakt door het gedrag van de MTB'ers, er ligt in ieder geval dezelfde onverdraagzaamheid aan ten grondslag. Volgende keer bel je de politie en volg je hem totdat ie een boete heeft gehad (poging tot mishandeling oid lijkt me wel haalbaar).Vraagt iemand zich nooit af hoe het komt dat er soms een dikke vette tak dwars over een MTB route ligt? Heb het een keer meegemaakt, staat er een of andere Willem de Wandelaar aan een dikke stam te hijsen. Vraag ik die vent wat ie aan het doen is. Kreeg me daar toch een partij gescheld over me heen. Die klootzak vond het een goed idee om na een vrij snelle bocht een dikke boom op het pad te gooien.
Ja, ok, mijn post was wat stellig geformuleerd. Heb het even nagezocht, Holten is inderdaad geen exclusief MTB pad.
Daarbij, ik rij nooit mensen van de sokken. Ten eerste wil je iemand niet laten schrikken en ten tweede wil je niet hebben dat je finaal op je bek gaat omdat iemand een bewuste of onbewuste beweging maakt die verkeerd uitpakt.
Daarbij, ik rij nooit mensen van de sokken. Ten eerste wil je iemand niet laten schrikken en ten tweede wil je niet hebben dat je finaal op je bek gaat omdat iemand een bewuste of onbewuste beweging maakt die verkeerd uitpakt.
[ Voor 76% gewijzigd door The - DDD op 27-08-2008 13:11 ]
So True...The - DDD schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 13:10:
Ten eerste wil je iemand niet laten schrikken en ten tweede wil je niet hebben dat je finaal op je bek gaat omdat iemand een bewuste of onbewuste beweging maakt die verkeerd uitpakt.
Het boomstammen verhaal komt me ook zeer bekend voor.
Je ziet maar zo: er zit altijd wel een rotte appel tussen.
Regelmatig hier in de buurt ook, laatst een boom die ik met veel moeite weg gesleept kreeg, denk dat dat óf een heul grote wandelaar was of meerderen die hetzelfde geweldige idee hadden om een boom eroverheen te leggen. Boom van 30 cm dik en met takken die omhoog staken, lekker subtieldnhelle schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 14:25:
[...]
So True...
Het boomstammen verhaal komt me ook zeer bekend voor.
Je ziet maar zo: er zit altijd wel een rotte appel tussen.

Als je vaak zat dezelfde tegen komt op de fiets die je ongeveer je fiets af wilt hebben dan rij je de volgende keer wel anders. En btw, ik heb een bel.MrAngry schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 10:54:
[...]
Echt wat is dit voor een houding? "Als ze lullig gaan doen" dan hebben ze je dus gewoon niet gehoord, man monteer een bel en doe normaal. Langs wandelaars rij je rustig, net als dat je langs paarden, schotse hooglanders en andere dieren rustig rijdt. Als ze hun hond niet hebben aangelijnd waar dat wel moet dan vertel je dat rustig, als ze lopen op een afdaling dan vertel je ze dat rustig. Op deze manier heb je geen problemen met wandelaars en zij niet met jou
Och wandelaars, passeer ze meestal gewoon ff goeiendag wensen en weer verder racen, nooit problemen met die lui, kan me er wel aan gaan ergeren, maar daar schiet je ook niks mee op.
M'n pa moet me altijd overtreffen: hij heeft een Reba Race gekocht >_<
If it aint fixed, it's broken.
En daar moet ik straks weer overheen met een R7 MRD
Pics or it didn't happen.Bakkert schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 22:34:
M'n pa moet me altijd overtreffen: hij heeft een Reba Race gekocht >_<
Jajaja, ik ga zo m'n mountainbike ophalen in Zuidlaren waar ook de fiets van m'n pa staat. Dan maak ik wel even een fap-plaatje voor jullie hoor.
If it aint fixed, it's broken.
Yesch, mijn wielen zijn besteld, en over 5 werkdagen zouden ze hier moeten zijn
Ik zag de spec's laatst..
Goede boel!
Wat is verder je upgrade-plan?
Goede boel!

Wat is verder je upgrade-plan?
Verder? Eerst een R7 MRD denk ik, dan een Easton EC70 stuurtje + zadelpen, EA90 stuurpen, Hope Floating discs, foam grips. Dat is het wel zo'n beetje gok ik... 
edit: look quartz pedalen ook, en A2Z Ti snelspanners
edit: look quartz pedalen ook, en A2Z Ti snelspanners
[ Voor 14% gewijzigd door McGryphon op 29-08-2008 17:03 ]
Daarna, een AS-R SL ofzo 
Goed, de 6-uurs.
We kwamen daar om 11 uur aan, dus we hadden geen tijd meer gehad om in te rijden e.d.
Achteraf niet zo'n gemis als je een beetje kan inschatten hoe je een bepaald obstakel moet nemen, maar daar schortte het bij veel anderen nogal aan.
De start was een Le Mans-start, 50 meter rennen en wegfietsen. Helaas was iemand daarbij achter de buitenkabel van mijn versnellingen blijven hangen, waardoor ik gedwongen 3/4e van mijn eerste rondje de 11 achter moest gebruiken. Daarna stond opeens alles helemaal vast vanwegfe een valpartij, waarna ik snel de buitenkabel terug kon stoppen. Uiteindelijk duurde mijn startrondje maar anderhalve minuut langer dan dat van de eerste, niet slecht dus.
Daarna was het aan Michiel, die 2 rondes moest doen. Hij reed ze in 27 en 26 minuten, voor zijn gevoel ging het goed, alleen hij ergerde zich kapot aan een krakend balhoofd
Toen mocht ik weer 2 rondjes. Mijn startrondje was iets meer dan 20 minuten, nu deed ik het wat rustiger aan met 2x 24 minuten. Slechts 4 seconden verschil tussen de 2 rondjes. Veel mensen ingehaald, dóór veel mensen ingehaald, met zo veel deelnemers, 6&24 door elkaar, en zo'n enorm niveauverschil over de gehele linie raakte ik al snel het overzicht kwijt. Ik had dus na mijn 3e rondje totaal geen idee meer waar we lagen, wat ik wel wist was dat mijn herstelvermogen beter was dan verwacht. Er was 1 klimmetje in de gehele ronde die me gewoon niet lag, iets mentaals waarschijnlijk, want eigenlijk was hij niet echt zwaar... echter ik had de neiging steeds erg licht te schakelen daarvoor.
Michiel mocht weer, en nu ging hij weer wat minder. 26 minuten en 28
Dit was volgens hem toe te schrijven aan een opstopping halverwege zijn tweede rondje. Dat soort dingen heb je nou eenmaal als er x00 mensen over een parcours van 7,5 km moeten... Helaas, maar niet getreurd, ik besloot om dat goed te maken. De wissel ging minder dan soepel wat iets vertraging opleverde, maar vervolgens reed ik 23,5 en 21,0 minuten... hartslag van in de 190 en toch blijven gaan, hell yeah
echter michiel had niet verwacht dat ik zo snel terug zou zijn, en stond nog niet klaar bi9j de wissel
maar ja, die halve minuut had ik van tevoren al goedgemaakt 
Weer mocht michiel rijden. Hij reed nu 2x 26, 6 seconden verschil tussen de rondes, lekker constant dus. Dit was wel weer goed voor zijn motivatie, hij kwam vrij fris van de fiets af. Achteraf hoorde ik dat hij zijn bandendruk iets verlaagd had en dat dat schijnbaar ook met dunne maxxlite 285's op een fully flink verschil maakte. Ook al zit het misschien tussen de oren, het werkt sowieso
Toen mijn laatste 2 rondjes. De eerste daarvan in precies 24 minuten, de 2e wat langzamer vanwege opzettende kramp. En dan niet alleen in mijn kuit oid, maar overal. Eerst merkte ik het in mijn kuit, toen ik die wilde rekken kreeg ik kramp in mijn dij. Dat in beide benen, en dan moge het duidelijk zijn dat mijn laatste rondje mijn langzaamste was, met 26 minuten. Toen ik van mijn fiets af kwam en mijn dijen wilde rekken schoot het ook nog eens in mijn hamstrings... enige wat nog kon was gewoon op de grond gaan liggen en wachten tot het wegging
De laatste 2 rondjes waren voor michiel, 26 en 27 minuten. Ook hij had behoorlijk last van kramp in zijn laatste rondje, en hij kwam met een typische Sauser-smoel over de finish. Achteraf de uitslag bekeken en toen bleek dat we 16e van de 65 waren! Ik ben erg tevreden over gisteren
Goed, de 6-uurs.
We kwamen daar om 11 uur aan, dus we hadden geen tijd meer gehad om in te rijden e.d.
Achteraf niet zo'n gemis als je een beetje kan inschatten hoe je een bepaald obstakel moet nemen, maar daar schortte het bij veel anderen nogal aan.
De start was een Le Mans-start, 50 meter rennen en wegfietsen. Helaas was iemand daarbij achter de buitenkabel van mijn versnellingen blijven hangen, waardoor ik gedwongen 3/4e van mijn eerste rondje de 11 achter moest gebruiken. Daarna stond opeens alles helemaal vast vanwegfe een valpartij, waarna ik snel de buitenkabel terug kon stoppen. Uiteindelijk duurde mijn startrondje maar anderhalve minuut langer dan dat van de eerste, niet slecht dus.
Daarna was het aan Michiel, die 2 rondes moest doen. Hij reed ze in 27 en 26 minuten, voor zijn gevoel ging het goed, alleen hij ergerde zich kapot aan een krakend balhoofd
Toen mocht ik weer 2 rondjes. Mijn startrondje was iets meer dan 20 minuten, nu deed ik het wat rustiger aan met 2x 24 minuten. Slechts 4 seconden verschil tussen de 2 rondjes. Veel mensen ingehaald, dóór veel mensen ingehaald, met zo veel deelnemers, 6&24 door elkaar, en zo'n enorm niveauverschil over de gehele linie raakte ik al snel het overzicht kwijt. Ik had dus na mijn 3e rondje totaal geen idee meer waar we lagen, wat ik wel wist was dat mijn herstelvermogen beter was dan verwacht. Er was 1 klimmetje in de gehele ronde die me gewoon niet lag, iets mentaals waarschijnlijk, want eigenlijk was hij niet echt zwaar... echter ik had de neiging steeds erg licht te schakelen daarvoor.
Michiel mocht weer, en nu ging hij weer wat minder. 26 minuten en 28
Weer mocht michiel rijden. Hij reed nu 2x 26, 6 seconden verschil tussen de rondes, lekker constant dus. Dit was wel weer goed voor zijn motivatie, hij kwam vrij fris van de fiets af. Achteraf hoorde ik dat hij zijn bandendruk iets verlaagd had en dat dat schijnbaar ook met dunne maxxlite 285's op een fully flink verschil maakte. Ook al zit het misschien tussen de oren, het werkt sowieso
Toen mijn laatste 2 rondjes. De eerste daarvan in precies 24 minuten, de 2e wat langzamer vanwege opzettende kramp. En dan niet alleen in mijn kuit oid, maar overal. Eerst merkte ik het in mijn kuit, toen ik die wilde rekken kreeg ik kramp in mijn dij. Dat in beide benen, en dan moge het duidelijk zijn dat mijn laatste rondje mijn langzaamste was, met 26 minuten. Toen ik van mijn fiets af kwam en mijn dijen wilde rekken schoot het ook nog eens in mijn hamstrings... enige wat nog kon was gewoon op de grond gaan liggen en wachten tot het wegging
De laatste 2 rondjes waren voor michiel, 26 en 27 minuten. Ook hij had behoorlijk last van kramp in zijn laatste rondje, en hij kwam met een typische Sauser-smoel over de finish. Achteraf de uitslag bekeken en toen bleek dat we 16e van de 65 waren! Ik ben erg tevreden over gisteren
Wow t*ring
6uur
respect!
Vandaag ff samen met mn broertje eindelijk wat nieuwe boutjes met locktite in mn voorste schrijfrem gedraaid en alles ff een lekkere aandraai / poetsbeurt gegeven en daarna eindelijk wat decent hangtime shots gemaakt

Ik wist niet dat ik zo hoog kwam vanaf een simpel drempeltje
M'n broertje moet nog even oefenen

Vandaag ff samen met mn broertje eindelijk wat nieuwe boutjes met locktite in mn voorste schrijfrem gedraaid en alles ff een lekkere aandraai / poetsbeurt gegeven en daarna eindelijk wat decent hangtime shots gemaakt

Ik wist niet dat ik zo hoog kwam vanaf een simpel drempeltje
M'n broertje moet nog even oefenen
[ Voor 9% gewijzigd door SchizoDuckie op 02-09-2008 11:22 ]
Dit topic is gesloten.