Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 9) Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste
Acties:
  • 19.049 views

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-06 10:21

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
http://www.jasperstevens.nl/got/startgot.jpg

Welkom in het 9e deel van Het grote Mountainbike topic hier op GoT. Deel 8 heeft de 1000 replies net aangetikt dus is het weer tijd voor een nieuw topic!

We hebben gemerkt dat een aantal links van 'De coureurs en hun bikes' niet meer werken, hier zal ik mee aan de slag gaan. Heb je dingen voor in de topic start, nuttige informatie, je eigen bike, leuke links, etc. stuur dan een DM naar mij (is de voorkeur) of een mailtje.

Links naar de vorige topics
Deel 1: Het grote mountainbike topic.
Deel 2: Het grote mountainbike topic (deel 2)
Deel 3: Het grote mountainbike topic (deel 3)
Deel 4: Het grote mountainbike topic (deel 4)
Deel 5: Het grote mountainbike topic (deel 5)
Deel 6: Het grote mountainbike topic (deel 6)
Deel 7: Het grote mountainbike topic (deel 7)

http://www.jasperstevens.nl/got/coureurs.jpg

NaamFietsOpmerkingenPlaatje(s)/site
JanuszCanondale F600, XT en LX
1 2
GhostriderViper - Sick boy x.9 RS Pike Race en Giant ATX XT/XTR Juicy5 Truv Stylo RS Reba Team
1 2 3
MeenderingEgberts, Magura HS33, Deore / XT
1
The_ScarabialRocky Mountain Element
1
KexTrek 6500 opgeleukt met LX/XT, specialized epic
Trek 1 2 3 Speci 1
RuudOn-One The Gimp plus Agent!Bikes Orange
1 2 3
McGryphonAE Lightning 880 customGreased Lightnin' ;)
1
GoldenSampleTrek 6500nogal oranje
1
Just_IIntersens CR 510 Deore
1 2
LaagvliegerkeCube LTD CCweekendtas, platformpedalen
123
4
SkoezieGT Zaskar Team
1
JazzperGary Fisher Aquila '96 STX/Deore/XT
1
BiobakTrek 6500mooie fietsbel :9
1
JTGhost SE5000 met 7000 uitrustingDude!
1
ImpryTrek 6300Sweet!
nieuwe foto
Pizzaboer_JATrek 6700 '06schoonmaken is moeilijk ;)
1, 2
GideonGiant XTC 1 '04^^
1
MaartendCannondale Jekyll
onder voorbehoud
zonoskarTitus RacerX 100 :9~ hebbe hebbe
enorme zooi foto's
harry64Koga X-Runner scandium 2005, Volledig XTR, Sid vvc + Ritchey wcs zadelpen, stuur, stem
1
dnhelleRocky Mountain Vertex, XT, Reba Team, Raceface
1
momaniaGiant HCM-2, LX-XT, rock shox
1 2 3
CyclonistKlein Attitude
1 2 3
SolosmotsCube AMS Pro 100
1
zwikMerida Matts TFS 900 Magura
1
k0ewlScott Scale
1
VosSpecialized Epic
1
beschuitfluiterTrek 6500 ('08) V-brake
1
FrancisFocus Black Raider
1 2 3 4 5 6
Sp33dFr34kScott Spark LTD
1 2 3 4 5
JoopieboyDecathlon Rockrider
1 2 3 4
5 6
FMSFocus LTD ding
1
BakkertGhost SB special en SE6000
12
MarquisKubus!
1

http://www.jasperstevens.nl/got/faq.jpg

:? Hoe kom ik aan een nieuwe fiets?
Dit wordt met name beperkt door je budget. Globaal heb je 4 opties:
1. Je koopt een nieuwe bike bij de fietsenmaker
2. Je koopt een nieuwe fiets online (vermijd hier wel alle winkels zoals Matrabike e.d.)
3. Je koopt een tweedehands bike bij de fietsenmaker
4. Je koopt een tweedehands bike op marktplaats of elders.
Natuurlijk heeft elke optie zo zijn voordelen en zijn nadelen. Een nieuwe fiets is bijvoorbeeld niet zaligmakend. Vooral met een beperkt budget is het vaak handiger om een gebruikte fiets te kopen. Je betaald dan niet de volle mep en je hebt dan toch vaak een redelijke fiets. Uiteraard kan je dit soort vragen (mits goed onderbouwd) gewoon posten in dit topic.

:? Wat zijn handige tips voor tijdens het rijden?
Ken je fiets en vooral zijn beperkingen. Wen eraan dat hij licht is en dus ook vrij wendbaar. Als je voor het eerst click pedalen hebt, wen er dan rustig aan. Iedereen is weleens voor het verkeerlicht omgevallen omdat zn schoen niet op tijd uit de click geraakte.

Oefen ook je bochtentechniek en pas op in de regen. Rem nooit teveel in een bocht, doe dat voor de bocht. Dit leer je natuurlijk vanzelf, maar een aantal tips zijn altijd welkom. Leer ook een goede balans te krijgen op je fiets, zeker met afdalingen door de bossen kan dit zeer handig zijn.

Gravel is een bitch. Probeer niet te hard te remmen of te sturen door gravel want je gaat, tenzij je op het niveau van de elite rijdt, gegarandeerd op je plaat.

Mul zand is niet moeilijk, zolang je niet met van die achterlijk dunne bandjes fiets. Gewicht naar achter, misschien je voorwiel een beetje optillen als je de zandbak inrijdt. Snelheid proberen te houden en licht schakelen. Sturen doe je niet door lomp in te sturen maar door subtiel in de bocht te kijken. Vermijd diepe geulen want die duiden op een dieper stuk.

Probeer altijd het best berijdbare pad te zoeken, meestal het hogere deel van de track. Op harde bosgrond kan je harder gaan met minder moeite en harder door de bocht dan door de blubber. Blubber remt, en zakt naar beneden. Rijd dus de hogere delen van de track, ook al zie je het verschil in de dikte van de blubber niet. Dat verschil is er namelijk wel.

En de belangrijkste tip van allemaal: blijf oefenen, je wordt vanzelf beter d:)b

:? Uit welke materialen kunnen frames bestaan?
Aluminium is het meest voorkomende framemateriaal. Dit komt omdat er een zeer goede verhouding prijs/stijfheid/gewicht mee kan worden behaald. Een aluminium frame zal minder stijf, maar ook minder duur zijn dan een carbon frame van hetzelfde gewicht.
Staal komt niet zo veel meer voor omdat het niet zo stijf kan worden gemaakt bij hetzelfde gewicht als andere materialen. Het is echter een goed materiaal voor een beginnersfiets omdat een stalen frame bijna elke valpartij wel zal kunnen overleven en niet veel meer kost dan een goedkoop aluminium frame. Bij de zgn. singlespeeders is staal het meestgebruikte framemateriaal.
Carbon kennen we allemaal onderhand wel: het zijn vaak erg lichte en stijve frames die ermee gemaakt worden, wat meer zekerheid in een bocht en minder moeite bij het accellereren oplevert. Deze frames zijn echter in verhouding vrij duur, en bij een valpartij kan je het frame weggooien. Carbon is niet te repareren en een klein scheurtje is funest voor de stijfheid en betrouwbaarheid van het frame.
Titanium is het duurste framemateriaal, maar volgens velen ook het beste. Het kan zo worden gemaakt dat het frame comfortabel is, maar wel alle energie bij het aanzetten direct overbrengt op het wiel en zijdelingse stijfheid is doorgaans ook geen probleem bij Ti frames. Toch is het niet het ideale framemateriaal... de prijs voorkomt dat iedereen er op rijdt.

:? Hoe stel ik mijn fiets af op mijn lichaam?
Vraag die veel voorbij komt. Voorop gestelt staat dat je niet op basis van je lichaamsmaten de perfecte afstelling kan bereiken. Je krijgt er een mooie beginstand mee en finetunen doe je door naar je lichaam te luisteren. voor een goed begin check bikefitting

:? Iets over trapfrequentie
Bij het mountainbiken is hier wat minder over te zeggen dan bij het racefietsen. De trapfrequentie hangt volledig af van je ondergrond. Maar vooropgesteld moet worden dat je nooit te zwaar moet trappen. Het beste is een soepel tredje waarbij je niet te snel verzuurd. Ik zal hier ooit misschien wat meer onderbouwde informatie neer zetten.

:? Enkele termen die hier vaak voorbij komen

Groep: de verzamelnaam voor de onderdelen op je fiets. Als je een shimano XTR groep hebt zijn je remmen, naven, derailleurs, etc van Shimano XTR. Uiteraard zijn groepen in allerlei prijsklassen te krijgen. Bij Shimano is de XTR groep de duurste, dan XT, LX, Deore en nog een aantal. Verder is er op de markt ook nog materiaal van Sram te krijgen.
Shimano XTR = SRAM X.O
Shimano Deore XT = SRAM X.9
Shimano Deore LX = SRAM X.7
Shimano Deore = SRAM SX5
Shimano Alivio = SRAM SX4
Shimano Acera = SRAM 3.0
Shimano Altus, Tourney, C050 = bagger die niet op een fiets hoort te zitten

Balhoofd: Het geheel aan lagers waarin je voorvork draait. Je hebt de ouderwetse waarbij het balhoofdstel in je balhoofdbuis gedrukt wordt en je hebt het nieuwere Ahead waarbij je frame meedoet.(kromme uitleg, i know).
In de lagere prijsklassen is een cartridge aheadset veruit het beste. Onderhoudsvrij en vrij duurzaam. Ze zijn echter wel een bitch om af te stellen dus als je een kort lontje hebt moet je het je fietsenmaker laten doen.
In de hogere prijsklassen moet je gewoon een chris king balhoofd kopen, die krengen gaan vaak meerdere frames mee.

Butted: Als onderdelen zoals spaken en framebuizen niet overal even dik zijn maar dik waar ze sterk moeten zijn en dun waar het niet hoeft (is lichter). Je hebt ook double en triple butted.

Columbus, Easton en Reynolds: Namen die je vaak voorbij ziet komen. Dit zijn framebuizenbouwers. Een Framemerk zoals AMerican Eagle koopt dus bij hen buizen in.

Draadband en vouwbanden: De 1e is een buitenband met een hiel (dus waar staalkabels door lopen). Je stadsfiets heeft dit sowieso. Bij een vouwband is de hiel van zachter materiaal zoals kevlar en kan je hem dus compact opvouwen. Je hebt ook nog tubeless waarbij een genaaide band om de velg gelegd wordt. Vouwbanden zijn over het algemeen lichter en soepeler dan tubeless of draadbanden, waardoor het wiel sneller in gang te trekken is en de rolweerstand makkelijk(er) laag gehouden kan worden.

Lugs:Waar 2 buizen verbonden worden. Soms zie je een soldeerrandje rondom, soms is er een soort hoes waar buizen ingeschoven worden en soms worden ze gelijmd.

LBS: Local Bike Store, ookwel de plaatselijke fietsenmaker om de hoek (zo dat scheelt een boel letters he). FM is fietsenmaker overigens ;)

Pedalen: Klikpedalen werken met een plaatje en een schoen (duh). Toeclips zijn pedalen met zo'n korfje erop. Ook hier weer verschillende soorten verkrijgbaar.

Oversized: Om een fiets sterker te maken kun je de buizen dikker maken. Je kan ook dat extra materiaal gebruiken om de diameter te vergroten ipv de dikte van de wand. Dan krijg je oversized buizen die stijver zijn maar niet zwaarder i.t.t. de normale buizen.

Ahead: Kort gezegd hebben oudere fietsen een stuurbuis die een hoek maakt en je hebt Ahead waarbij een tussenstuk (de 'stem' of 'stuurpen') tussen de stuurbuis en het stuur zit. Ahead systemen hebben ook geen schroefdraad. Check dit plaatje.

Uitvaleinden: Ookwel 'pats'. Waar je achteras uitdonderd als je je snelspanner niet goed dicht hebt zitten ;)

Cranks: De arm van trapas (bottom bracket) naar je pedaal. Meestal 17cm. Ik weet niet meer wie maar volgens mij Peter Winnen heeft zonder dat hij het wist eens een Tour gereden met 2 verschillende lengtes cranks... Dit is echter niet aan te raden omdat je ene been dan een kleinere cirkel maakt dan het andere.
Als je langere benen hebt kan je 175mm of zelfs 180mm cranks overwegen. Korter dan 165 gaan is niet altijd even slim, tenzij je echt klein bent.

Zadelstrop: Om te voorkomen dat je zadelpen naar beneden zakt bij belasting wordt de zitbuis afgeknepen. Vroeger ging dit met een imbusboutje die de spleet dichtkneep, tegenwoordig heb je een soort hoefijzertje die de zadelbuis om de zadelpen klemt.

Voorvork: Waar je wiel inzit. Veelal in verende vorm bij de mountainbike. Veel verschillende soorten in te krijgen. toelichting:
* = prut
** = redelijke kwaliteit, maar niet geschikt voor zwaar gebruik
*** = hier begint het leuk te worden, soepele vorken met goede demping en stijfheid. Wel vaak aan de zware kant.
**** = materiaal waar de meeste ongesponsorde wedstrijdrijders meer dan genoeg aan hebben
***** = simpelweg het beste wat er te krijgen is

Suntour:
NRX/NCX/noem maar op: *
Axon 2008: ***/****

Rock Shox:
Dart: */**
Tora 302: **
Tora 318: ***
Recon: ****
Reba/SID: *****

Marzocchi:
MZ-#: **
MX Comp (tot 2006): ***
MX Pro: ***/****
marathon: ****
XC-#00: ****/*****
Corsa: *****

Fox:
Float: *****
Vanilla: *****
Talas: *****

Manitou:
Axel, Sliver: */**
Black, Slate: **/***
R7: ****
R7 MRD: *****

RST:
Gila/Capa/Omega/noem maar op: *

http://www.jasperstevens.nl/got/links.jpg

Online shops
Bike2Build
Math Salden
BikeDiscount.de
RoseVersand

Wielerfora
Fiets.nl
wielrennen prikpagina
mountainbike.nl
Bikeforums.net

Technische sites
M-gineering
Sheldon Brown
Weight Weenies
Sleuteltopic op mtb.nl

Overig
mtbr ook forum!
Cyclingnews
Dirty Pages

Wat zal er in dit topic nog voor verassingen zorgen? Hoeveel gaat McGryphon nog lopen? Krijgt Joopieboy nog een nieuwe fiets? Gaat die meeting er nu eindelijk eens komen? Blijf lezen!
d:)b

[Voor 255% gewijzigd door McGryphon op 12-06-2008 21:33]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:56
Yay!
Deel 9!

Zou Joopieboy in deel 9 eindelijk zijn fiets kopen?

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik vroeg me af, gezien de lage dollar koers is het misschien voordelig om een vork (of andere onderdelen) via een Amerikaanse webshop te bestellen?

Bedankt voor de reacties uit het vorige topic btw, de trek 6300 blijft een goede keuze.

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
bijna alles wordt nu door de lage dollarkoers gecontroleerd bij de Douane... weet niet of het nog rendabel is dan.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:38

Francis

DL 650 V-Sttrom

Kan rendabel zijn, echter is het alleen aantrekkelijk als het prijsverschil groot is. Ze rekenen aan de hand van de waarde in america en daar leggen ze dan toeslag op. Dus als het tientjes werk is zou ik het niet doen op iets van honderden euros

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-06 22:42

The_Scarabial

MTB for life!

Woei! :) en we gaan weer op naar deel 10.
dnhelle schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 11:14:
Yay!
Deel 9!

Ik denk dat joopieboy in deel 10 een nieuwe bike heeft :)

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
nog even en we halen het racefietstopic in! :P

morgen naar Honselersdijk... heb er zin in!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

dnhelle schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 11:14:
Yay!
Deel 9!

Het is echt helemaal niet zeker, wel dat deze fiets ongeveer dood is. :+

Binnenkort naar belgie naar school en dan ga ik met de bus, en tot nu toe heb ik misschien 2 x een rondje gefiets door het bos enzo... :$

@The_Scarabial, dat zit er idd meer in. :P

[Voor 5% gewijzigd door Joopieboy op 15-03-2008 13:43]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:27
M'n Cube-je is binnen O+

Frame: HPA 7005 Hydroform triple butted
Vork: Rock Shox Reba Race U-Turn, 85-115mm, Motion Control, PopLoc
Balhoofd: FSA Orbit Z
Stuurpen: Syntace F139
Stuur: Syntace Duraflite 2014
Bar-ends: BBB Trailmonkey 80mm
Computer: Sigma BC 1106
Derailleur achter: SRAM X.9
Derailleur voor: Shimano XT FD-M770 Top Swing
Shifters: SRAM X.9 Trigger, 9-speed
Remmen: Formula ORO K24 Carbon (180/160)
Crankset: Shimano XT FC-M770 Hollowtech II
Cassette: SRAM PG-990 11-32T 9-speed
Ketting: SRAM PC-971
Wielset: DT Swiss XCR180
Banden: Schwalbe Racing Ralph 2008
Pedalen: Shimano PD-M520
Zadel: Fi'zi:k Aliante Delta
Zadelpen: Thomson Elite, 31.6mm Setback

*Is blij :$

[Voor 4% gewijzigd door Cyclonist op 15-03-2008 20:25]

• FMS
  • Niet online
Feli dude! d:)b

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:13

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

GoldenSample schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 23:16:
[...]
Nee maar zoals al gezegd upgrade je een Derrie veel makkelijker dan een frame. En Trek heeft nu eenmaal over het algemeen goede frame's. Een van de redenen dat ik mijn 6500 heb gekocht, gewoon een goede basis die degelijk is, de afmontage ook degelijk, alles van af Deore en hoger (ruwweg) is gewoon goed, geen rommel. Dus dan maak je gewoon een goede start
Tja ik kan nog van alles en nog wat aanhalen maar laten we het er maar op houden dat ik van mening ben dat met name in het lage segment de verschillen miniem zijn mbt frames en ik persoonlijk vind dat je meer merkt van een betere vork. Die mening verschilt van sommige anderen hier maar gelukkig is niet iedereen gelijk en kunnen dus ook meningen verschillen.
Overigens heeft mijn pa ook een trek 6500 dus ook daar kan ik objectief over oordelen :)
Als je nu naast dat stuur en die stem ook nog deze voorvork haalt, ben je helemaal in stijl :)

[Voor 16% gewijzigd door WooK op 15-03-2008 21:15]

I'm not as think as you stoned I am

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Over het nut van dat frame op dit moment tov. bijv. die vork daar ben ik het met je eens hoor :)
Ik denk echter dat mensen als Joopie er op deze manier beter mee af zijn, dat ze voor minder geld en moeite aan 't biken zijn als 't puntje bij paaltje komt. Dit omdat hij toch wel wat koopt ook met het oog op de toekomst en niet een tijdelijk fietsje bijv. als experiment.
Maare we stoppen d'r over ;)

@ cyclonist, erg mooie cube, vooral de kleurstelling vind ik errug tof! Alleen jammer dat die dan eigenlijk wel weer gelijk onder de blubber hoort ;)
Maar doe eens snel bescherming over je achterbrug ;)

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Cyclonist schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 20:22:
M'n Cube-je is binnen O+

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Doe is niet van die bike-pr0n posten ;)

Mooi fietsje vind ik het, vind dat rood met wit erg gaaf, de vork ook rood maakt het helemaal af! :)

• Francis

Francis

DL 650 V-Sttrom

WooK schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 21:04:

Als je nu naast dat stuur en die stem ook nog deze voorvork haalt, ben je helemaal in stijl :)
[afbeelding]
Mja, witte vorken zijn redelijk zeldzaam en redelijk duur... Fox heeft veel smaakjes maar zijn best duur.....

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

tja, die magura durin is ook niet echt goedkoop idd. Maarja, het oog wil ook wat he ;)

Ik had die reaction nog helemaal niet gezien. Mooi en kleurencombo en met name ook die witte formula levers :)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Feli Cyclonist, mooi rood is niet lelijk. :P

Nee maar zonder te geinen sjieke fiets, ziet er heel goed uit, veel plezier ermee! d:)b

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-06 07:12

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

wow erg nice Cyclonist! Vooral de achtervork is mooi gebogen :D

If it aint fixed, it's broken.

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
woei, dadelijk aanrijden richting wedstrijd #2 dit seizoen!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
M'n Cube-je is binnen O+
...
Leuk fietsje. Wat ik dan alleen jammer vind, is dat de vork ook rood is.

Have fun! :)

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:27
Hee thnx allemaal :) Er moeten nog wat kleine dingetjes op en aan, maar hij is bijna af.
Gisteren even een stuk gaan biken, maar toen miste ik al bijvoorbeeld een fietsbel :+

Wat betreft de chainstayguard, ik weet nog niet of ik daar zo'n neopreen ding op wil hebben of dat ik er een oude binnenband eromheen wikkel, vastgezet met tie-raps. Heeft allebei wel wat?

Verder moet ik nog een beetje spelen met de afstellingen van de fiets, zadelhoogte etc. Ze hebben me bij de fietszaak opgemeten met zo'n speciaal laser-gestuurd-ding enzo, maar dat zadel stond zó hoog dat ik er nauwelijks op kon kruipen haha (ben 1.97).

De rode vork vond ik eerst ook iets minder, maar een witte Reba is er alleen in de World Cup versie van 950 euro, en een Fox erin zetten vond ik dan weer jammer vanwege de U-turn van RockShox. Achteraf vind ik hem eigenlijk best goed staan zo met rode vork. Ik heb trouwens wel de banden laten vervangen (zwart met witte strepen) voor normale Racing Ralphs, vond het iets té met die andere.

[Voor 10% gewijzigd door Cyclonist op 16-03-2008 10:09]

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Had die met witte streep gehouden, wordt goud geld voor betaald op mountainbike.nl omdat ze haast niet te krijgen zijn. :P

Honselersdijk: >110 inschrijvingen, 47 starters, en ik kwam als 32e over de meet.
Zonde dat er zo veel niet zijn komen opdagen vanwege het weer... het was wel echt erg baggeren, ik zal straks misschien een paar foto's uploaden. Mijn hele kop was bruin van de klei, behalve waar mijn bril zat :+

[Voor 21% gewijzigd door McGryphon op 16-03-2008 13:37]

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Vanmorgen op mijn thuisroute geweest. Wat een grote modderbak was dat, niet leuk meer, kwam totaal doorweekt thuis, maar toch wel voldoening dat ik het slechte weer heb getrotseerd.

Ook nog wel leuke note: Op nog geen minuut van mijn huis kreeg ik een flinke schuiver net niet tegen een auto aan. Die vrouw helemaal schrikken, maar ik had alleen mijn broek iets kapot en een schaafwond op mijn knie.

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:18

Impry

Rallymedia.nl

Erg gaaf Cyclonist, supermooie kleurstelling inderdaad en de rest van de afmontage mag er ook wezen!

@McGryphon, zou je deze link even in de OP kunnen zetten, server waar hij nu op staat is bijna dood.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
done :)

• Anoniem: 93254
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
M'n Cube-je is binnen O+

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

wat heeft deze bike gekost?

en is t verschil tussen een reba en recon erg goed te merken, is t t geld echt waard als je gewoon gaat raggen in de duinen?

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
verschil tussen de Recon en de Reba is, mits goed ingesteld, zeker te merken. Of het het geld waard is? de vraag is eerder of jij het het geld waard vindt.

• dnhelle
Prachtige fiets, Cyclonist!
Mooie kleur, mooie afmontage.
Belooft veel fietsplezier.

Gisteren idioot veel water, maar lekker wezen spinnen.
Tijd voor 35 graden, zon, droge ondergrond en keihard raggen.
Kijken of we dát in deel 9 kunnen behalen :Y

• Francis

Francis

DL 650 V-Sttrom

35c?
Dan lig ik KO op de bank, graadje of 20-25 lijkt me beter!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-03 08:15
Francis schreef op maandag 17 maart 2008 @ 11:47:
35c?
inderdaad 20-25 graden met een zonnetje en voldoende water mee. Wel met een keiharde ondergrond en dan lekker raggen. Banden goed hard en gaan!! 8)

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• dnhelle
Francis schreef op maandag 17 maart 2008 @ 11:47:
35c?
Ah come-on...
Beetje bikkel gaat dan door met gem. 25km/u op de klok ;)

• Francis

Francis

DL 650 V-Sttrom

dude, ik heb een BMI van tegen de 30, dan lig ik echt KO

• dnhelle
Francis schreef op maandag 17 maart 2008 @ 12:45:
dude, ik heb een BMI van tegen de 30, dan lig ik echt KO
Just kiddin'...

Afgelopen zomer, Corfu, 40 graadjes, droog / heet / heftig... ;)
Maar goed, punt is duidelijk: tijd voor lekker weer.

Iemand nog leuke upgrades gezien voor de fiets?

• Francis

Francis

DL 650 V-Sttrom

Juh, mooie witte FSA stuur en heeeeeeeel mischien een reba als ik hem in het wit kan vinden.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-06 07:12

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Excuses voor de crappy foto's, bleek dat de camera van m'n vader kapot was en m'n eigen lag in Groningen:

Wat ziet u: de Ghost SE 6000 (2007) LX/XT en de Ghost SB Special (2007) full-XT

[mbr] zag want van de layout blijft met die foto's niet over [/mbr[

[Voor 31% gewijzigd door Fisico op 01-04-2008 22:55]

If it aint fixed, it's broken.

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Heeft iemand hier misschien ervaring met nokon kabels? Omdat mijn schakelkabels nu deels "open" zijn, wilde ik kijken naar een volledig dichte kabelset namelijk en dit leek me wel wat.
Ik kan er verder weinig ervaringsverhalen over vinden of het is erg gedateerd

• Francis

Francis

DL 650 V-Sttrom

Ik overweeg ze ook maar de meningen bij mountainbike.nl lopen uiteen, de ene roept dat het zonde van zijn geld was en de andere zweert erbij.... Ik wacht iig wel ffies...

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mm ik noem McG wel eens een slopertje maar volgens mij heb ik mijn fiets krom gereden ofzo, er loopt vanalles nu aan dus denk dat hij wel aardig aan zijn einde zit. :+

Ochja, binnenkort hoef ik toch niet meer op de fiets naar school en van in mijn vrije tijd fietsen komt ook niet veel haha. :P

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

WooK schreef op maandag 17 maart 2008 @ 14:30:
Heeft iemand hier misschien ervaring met nokon kabels? Omdat mijn schakelkabels nu deels "open" zijn, wilde ik kijken naar een volledig dichte kabelset namelijk en dit leek me wel wat.
Ik kan er verder weinig ervaringsverhalen over vinden of het is erg gedateerd
[afbeelding]
[afbeelding]
Lijkt me een gave upgrade, maar niet nu, want mijn bike schakelt nog mieters goed met de huidige kabels.
De eerste dingen die ik ga vervangen zijn toch wel mijn hele aandrijflijn (dit riep ik een maand terug ook al ;)), maar daar valt weinig maar een klein beetje aan te upgraden. Een echte upgrade die ik nog wel wil doen zijn toch wel de remmen, van lx naar xt of naar een ander merk (tips anyone?); de voorderailleur van lx naar xt en de shifters van lx naar xt. Dat kan overigens pas gebeuren als ik vast werk heb, ben nu nog maar een 'arme' student ;)

[Voor 3% gewijzigd door The_Scarabial op 17-03-2008 21:37]

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Juicy 7 zijn wel heel fijne remmen, en als ik het goed heb net wat goedkoper dan XT.

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Tja, ik ben erg te spreken over mijn formula oro remmen en vind ze minstens zo fijn als de xtr(2008) schijfremmen. Zitten ook ongeveer in de xt prijsklasse trouwens.

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Zijn Formula Oro normaal gesproken niet juist wat prijziger? adviesprijs 260 euro voor een set K18 geloof ik...

• dnhelle
Mijn idee, McG...

Ik rijd nu al sinds 2004 met Marta SL's, zonder problemen.
Alpen, Dolomieten, Ardennen, Limburg.

Works for me! Maar Magura is wel een merk wat qua remkracht een totaal andere karakteristiek over zich heeft..

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

McGryphon schreef op maandag 17 maart 2008 @ 20:58:
Zijn Formula Oro normaal gesproken niet juist wat prijziger? adviesprijs 260 euro voor een set K18 geloof ik...
En wat doet een set juicy7 dan? Die zijn nog veel duurder. Ik heb 235,- betaald en zoveel kost een setje xt's volgens mij ook?

• pjlgt
  • Niet online
Magic word is Ebay. Daar al eens een setje juicy 5 voor 110 euro vanaf geplukt. En juicy 7 was iets van 150.

Vind die Nokon kabels optisch wel wat hebben, maar ben bang dat je hele lak naar de tering gaat van die dingen

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Ik had bij bike2build gekeken idd. Op ebay kon ik na vluchtig zoeken 1 set juicy7 vinden die je met buy-it-now kon kopen voor 219,- 214,90, XT remmen 219,- en formula oro voor 230,-

150,- lijkt me wel erg ambitieus of je moet alleen een voor of achterrem bedoelen?

[Voor 6% gewijzigd door WooK op 18-03-2008 08:54]

• pjlgt
  • Niet online
Ook al tijdje terug, dus zou kunnen dat de prijzen nu wat anders zijn. Maar was een volledige set

• Anoniem: 93254
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
mn nieuwe aanwinst:
CUBE LTD CC XT 2007
>Formula ORO K18 hydraulische schijfremmen, 180mm voor, 160mm achter
>Derailleur voor: Shimano NEW LX, FD-M580, 34.9mm, Dual Pull, Top Swing
>Derailleur achter: Shimano XT RD-M761
>Shifters: Shimano Deore SL-M511
>Cassette: Shimano Deore HG50, 11-32T
>Ketting: Shimano HG53, 108 links
>Crankset: Shimano XT FC-M760, Hollowtech II, 175mm
>Kettingbladen: 44/32/22T
>Bracket: Shimano XT FC-M760
>Pedalen: platform, geen SPD
>Velgen: Rigida Taurus zwart, 32 gaats
>Naaf voor: Shimano XT Disc HB-M756
>Naaf achter: Shimano XT Disc FH-M756
>Spaken: DT
>Buitenband voor: Schwalbe Racing Ralph 2.25
>Buitenband achter: Schwalbe Racing Ralph 2.25
>Binnenbanden: Schwalbe AV 57-559
>Velglint: Schwalbe
>Zadel: Scape Active 4
>Zadelpen: FSA SL-280, 31.6mm
>Zadelpenklem: Scape zwart, 34.9mm

van 1399 voor 1199

zaterdag kan k m afhalen en fotos volgen t weekend.

graag jullie mening

• k0ewl
Anoniem: 93254 schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 19:15:
mn nieuwe aanwinst:
CUBE LTD CC XT 2007
>Formula ORO K18 hydraulische schijfremmen, 180mm voor, 160mm achter
>Derailleur voor: Shimano NEW LX, FD-M580, 34.9mm, Dual Pull, Top Swing
>Derailleur achter: Shimano XT RD-M761
>Shifters: Shimano Deore SL-M511
>Cassette: Shimano Deore HG50, 11-32T
>Ketting: Shimano HG53, 108 links
>Crankset: Shimano XT FC-M760, Hollowtech II, 175mm
>Kettingbladen: 44/32/22T
>Bracket: Shimano XT FC-M760
>Pedalen: platform, geen SPD
>Velgen: Rigida Taurus zwart, 32 gaats
>Naaf voor: Shimano XT Disc HB-M756
>Naaf achter: Shimano XT Disc FH-M756
>Spaken: DT
>Buitenband voor: Schwalbe Racing Ralph 2.25
>Buitenband achter: Schwalbe Racing Ralph 2.25
>Binnenbanden: Schwalbe AV 57-559
>Velglint: Schwalbe
>Zadel: Scape Active 4
>Zadelpen: FSA SL-280, 31.6mm
>Zadelpenklem: Scape zwart, 34.9mm

van 1399 voor 1199

zaterdag kan k m afhalen en fotos volgen t weekend.

graag jullie mening
netjes :)

Alleen met die afmontage had ik ook andere wielen verwacht, maargoed, die zijn altijd nog te upgraden. Reba voorvorkje is :9~ en je driveterrain is ook in orde. Mooie fiets voor dat geld :)

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Cyclonist schreef op zondag 16 maart 2008 @ 10:08:

Verder moet ik nog een beetje spelen met de afstellingen van de fiets, zadelhoogte etc. Ze hebben me bij de fietszaak opgemeten met zo'n speciaal laser-gestuurd-ding enzo, maar dat zadel stond zó hoog dat ik er nauwelijks op kon kruipen haha (ben 1.97).
Cyclonist (leuke nick :P) welke framemaat is dat hij lijkt namelijk niet groot?

MacBook Pro “15” 2,8 i7 16GB | iPhone 12 64GB | iPad Pro 10,5 64GB WiFi | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Joopieboy schreef op maandag 17 maart 2008 @ 19:17:
Mm ik noem McG wel eens een slopertje maar volgens mij heb ik mijn fiets krom gereden ofzo, er loopt vanalles nu aan dus denk dat hij wel aardig aan zijn einde zit. :+

Ochja, binnenkort hoef ik toch niet meer op de fiets naar school en van in mijn vrije tijd fietsen komt ook niet veel haha. :P
Straks met je nieuwe fiets wat rustiger aan doen dan hè!
M'n pa is ook z'n fietsen sloper, soms heb ik echt medelijden met z'n fiets..
En je kan er 100x wat van zeggen (rijd nu niet zo met die ketting gekruist, schakel eerder dan stamp je niet zo gigantisch) maarja... Hij beult dan niet z'n frame af maar vooral z'n draaiend gedeelte.

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

k0ewl schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 19:51:
[...]
netjes :)

Alleen met die afmontage had ik ook andere wielen verwacht, maargoed, die zijn altijd nog te upgraden. Reba voorvorkje is :9~ en je driveterrain is ook in orde. Mooie fiets voor dat geld :)
Ik zie helemaal geen voorvork staan :?

• dnhelle
Edit...

Lama... Fout gelezen.
Er worden teveel nieuwe fietsen gekocht ;)

[Voor 92% gewijzigd door dnhelle op 19-03-2008 08:22]

• k0ewl
WooK schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 23:14:
[...]

Ik zie helemaal geen voorvork staan :?
google of bike2build?

[Voor 4% gewijzigd door k0ewl op 19-03-2008 09:28]

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Oh, worden cubes altijd alleen maar stock geleverd dan? Weer wat geleerd ;)

• k0ewl
WooK schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 11:43:
Oh, worden cubes altijd alleen maar stock geleverd dan? Weer wat geleerd ;)
Nee, maar de afmontage komt perfect overeen met de specs.

En hier staat hij btw voor 999 nieuw?

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

oei, wel alleen 20" trouwens

• FMS
  • Niet online
eind maart nieuwe Trek! *O*

Maar ik vroeg me af, heeft het zin om mijn Decathlon (Rockrider 6 Fire LE) tekoop te zetten? Of eventueel bij de winkel in te ruilen? Hoeveel is zoiets nog waard?

• k0ewl
k0ewl schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 12:29:
[...]

Nee, maar de afmontage komt perfect overeen met de specs.

En hier staat hij btw voor 999 nieuw?
Wat ik me dan wel afvraag: Hoe goed kan zo'n frame dan zijn als je nagaat dat je vork alleen al een paar honderd euro kost en de cranck, wielen, shifters, derrie's etc er dan ook nog bij moeten?

Mijn Scott was een heel stuk duurder, maar heeft toch zeker een mindere afmontage, is dat dan puur frame verschil?

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

FMS schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 14:52:
eind maart nieuwe Trek! *O*

Maar ik vroeg me af, heeft het zin om mijn Decathlon (Rockrider 6 Fire LE) tekoop te zetten? Of eventueel bij de winkel in te ruilen? Hoeveel is zoiets nog waard?
specs?
k0ewl schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 14:58:
[...]

Wat ik me dan wel afvraag: Hoe goed kan zo'n frame dan zijn als je nagaat dat je vork alleen al een paar honderd euro kost en de cranck, wielen, shifters, derrie's etc er dan ook nog bij moeten?

Mijn Scott was een heel stuk duurder, maar heeft toch zeker een mindere afmontage, is dat dan puur frame verschil?
Wat dacht je van de naam op zich (exclusiviteit/service)? De vraag is daarnaast hoeveel slechter je daadwerkelijk af bent. Die reba, de crank en oro's zijn relatief prijzig maar de XT in de type omschrijving moet je niet zo letterlijk nemen. Er staat xt achter der en lx voor der maar shifters, cassette, ketting is allemaal deore. xt der kan je krijgen voor 30,- en lx voor der kan je krijgen voor 20,- dus dat zijn de kosten ook niet.
Neemt niet weg dat met name 999,- een mooie prijs is maar wellicht kon je jouw scott ook wel tegen een scherper tarief krijgen door nog beter/langer te zoeken.

• k0ewl
De nieuwprijs van de Scott Scale 40 ligt op 1799,- Ik heb hem meegenomen voor 1100,- Dus die prijs was al wel heel erg scherp! :o

De afmontage van mijn fiets is als volgt:
Specs:
Frame: Scott Alloy 7005 DB hydrafrom monocoque TT integrated headtube
Scott ultra light alloy 7005 3D custom butted frame, Box chainstay
bridge, hydrafrom monocoque toptube to increase stiffness

Vork: Rock Shox Recon 351 Air Air Spring / Motion Control 80 mm / Lockout / reb. Adj.
Balhoofd: Ritchey semi inter. OE
Stuurpen: Scott Comp 1-1/8"" / 6° rise
Stuur: Scott X-Rod 580mm
Remmen: Shimano LX Disc 160mm rotor
Remhendel: Shimano LX Disc
Voorderraileur: Shimano LX
Achterderraileur: Shimano XT 27 Speed RD-M751
Shifters: Shimano LX 585 Dual control
Cassette: Shimano LX HG580 11-32 T
Ketting: Shimano CN-HG53 (Deore)
Cranckstel: Shimano Deore
Trap-as: Shimano ES 30 spline
Pedalen: SPD, weet niet welk type (oud in ieder geval :p)
Velgen: Alesa Taurus 2000 Disc / 32H W/Eyelet Black
Naven: Shimano 535 Disc black
Spaken: DT Swiss Champion black
Banden: Schwalbe Racing Ralph achter, Schwalbe Nobby Nic voor
Zadel: Scott Comp
Zadelpen: Scott Racing

[Voor 79% gewijzigd door k0ewl op 19-03-2008 15:52]

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Welk modeljaar? 2007? Wat is er zo minder qua afmontage tov die cube dan?
Ik zie net dat je hebt gepost wat de specs zijn... Wellicht wat minder op bepaalde punten maar niet zo'n heel groot verschil toch?

Volgens mij mag je echt niet klagen voor die prijs. Dat is bijna 40% korting tov de adviesprijs!

[Voor 28% gewijzigd door WooK op 19-03-2008 15:58]

• dnhelle
Buiten dat is er ook een verschil in inkoop.

Cube koopt _groot_ in, heel erg groot.
Hierdoor krijgen zij ook flinke kortingen.
In deeltje 8 heb ik ook een gedeelte geschreven over de centrale productie van frames, nav. een discussie over frame-bakkers.

Het enige wat Cube doet, is standaard frames lakken en afmonteren.
Het scheelt dat zij dat goed én goedkoop doen.

• k0ewl
WooK schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 15:55:
Welk modeljaar? 2007? Wat is er zo minder qua afmontage tov die cube dan?
Ik zie net dat je hebt gepost wat de specs zijn... Wellicht wat minder op bepaalde punten maar niet zo'n heel groot verschil toch?

Volgens mij mag je echt niet klagen voor die prijs. Dat is bijna 40% korting tov de adviesprijs!
Klopt, maar omdat e advies prijs wel zo'n 400 euro uit elkaar ligt, toch wel even schrikken. Misschien heeft het ook wel te maken dat ik nu een 2 jaar oude fiets vergelijk met een net nieuwe. De nieuwe Scott Scale 40 heeft ook een Fox vork erin en betere driveterrain, dus dan is het verschil wel goed gemaakt.

Nouja, op de Scott ook nog mijn oude Giant Terrago uit 2002 ingeruild welke zo afgemonteerd was:
Frame: Aluminium Giant standaard frame
Vork: Rock Shox Tora 318
Cranck: Shimano Deore
Remmen: Shimano Deore XT v-brakes
Wielen: ZAC2000
Derrie's: Shimano Deore LX
Naven: Shimano Deore
Shifters: Shimano Deore

De Scott had ik van iemand overgekocht die hem net een week of 2 had, vandaar de prijs. Hij stond wel bij een fietsenmaker nog en bij die fietsenmaker mocht ik mijn Giant ook meteen inruilen. Uiteindelijk 700 moeten bij betalen. Volgens mij wel een goede deal toen gedaan 8)

Nog steeds erg tevreden trouwens over mijn Scott. Ten opzichte van de Giant scheelt het iets van 2 kilo in gewicht en de geometrie is echt een heel stuk beter, dat verschil merk je direct. Vork is ook gewoon een pak beter weer en als je een keer aan die Dual control dingen gewent bent valt het allemaal heel erg mee hoe irritant ze zijn en soms vind ik ze zelf fijner als de normale shifters omdat je makkelijker schakelt tijdens het remmen.

Maargoed, hoe staat het met de meeting jongens?
dnhelle schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 16:02:
Buiten dat is er ook een verschil in inkoop.

Cube koopt _groot_ in, heel erg groot.
Hierdoor krijgen zij ook flinke kortingen.
In deeltje 8 heb ik ook een gedeelte geschreven over de centrale productie van frames, nav. een discussie over frame-bakkers.

Het enige wat Cube doet, is standaard frames lakken en afmonteren.
Het scheelt dat zij dat goed én goedkoop doen.
Hoe zit het dan met de stijfheid van die frames etc? Is het uberhaupt wel te vergelijken met een Scott, Rocky Mountain of American eagle frame om er maar een stel te noemen?

[Voor 15% gewijzigd door k0ewl op 19-03-2008 16:09]

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Kijk voor de gein eens wat je voor 1799,- (adviesprijs van je scott) kan krijgen indien je een radon koopt; ZR Race 9.0
Rahmen Alu 7005 Ultalight Triple Butted
Gabel Fox F80 RL 2008
Federweg 80mm
Laufradsatz Mavic Crossmax ST Disc
Bremsen Avid Juicy 7 185/160mm
Kurbel Shimano XT FC-M770
Tretlager/Innenlager Shimano XT Hollowtech II
Schalthebel SRAM X-9 Trigger
Schaltwerk SRAM X.0
Umwerfer Shimano XT FD-M770
Kassette Shimano XT CS-M770 11-32
Kette Shimano HG93
Vorbau Syntace F99
Lenker Syntace Duraflite Carbon
Sattelstütze RFR Prolight
Steuersatz FSA Orbit semiintegriert
Griffe Profile
Sattel Selle Italia XR light
Pedale Bärentatze Alu
Gewicht Komplettrad ab 9,8 kg
Farbe schwarz eloxiert

Of een van 1199,- ; ZR Race 7.0 "Team Edition" 2008

Rahmen Alu 7005 Ultalight Triple Butted
Gabel Rock Shox Reba SL Poploc
Federweg 80mm
Laufradsatz Mavic Crossride Disc
Bremsen Avid Juicy 7 185/160mm
Kurbel Shimano XT FC-M770
Tretlager/Innenlager Shimano XT Hollowtech II
Schalthebel SRAM X-9 Trigger
Schaltwerk SRAM X-9
Umwerfer Shimano XT FD-M770
Kassette Shimano HG50 9-Fach 11-32
Kette Shimano HG53
Reifen Schwalbe Nobby Nic falt 2,25"
Vorbau Syntace F139
Lenker Syntace Duraflite 2014
Sattelstütze RFR Prolight
Steuersatz FSA Orbit semiintegriert
Griffe Profile
Sattel Selle Italia X2
Pedale Bärentatze Alu
Gewicht Komplettrad ab 10,8 kg

• k0ewl
Niet mis ook, mooie fietsjes, maar het ging mij eigenlijk om de frames. Zijn er ergens testen van hoe frames van Cube en andere "fietsmonteerders" staan tegenover de gevestigde merken?

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Qua stijfheid en gewicht is er weinig mis met Duitse merken, maar ze bouwen vaak erg kort en hoog wat een goed rijgedrag niet ten goede komt. Met de duurdere modellen (Cube Reaction, Canyon CF Ultimate/Grand Canyon) valt dit trouwens nog best mee, die bouwen vaak wat langer dan de goedkopere modellen.

• dnhelle
McGryphon schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 17:25:
Qua stijfheid en gewicht is er weinig mis met Duitse merken, maar ze bouwen vaak erg kort en hoog wat een goed rijgedrag niet ten goede komt. Met de duurdere modellen (Cube Reaction, Canyon CF Ultimate/Grand Canyon) valt dit trouwens nog best mee, die bouwen vaak wat langer dan de goedkopere modellen.
Buiten het lang/hoog aspect is er ook de geometrie / buisgebruik.
Mijn fiets bestaat uit Easton-buizen, wat een tik lichter is dan de buizen die Cube laat inkopen.
Sloping geometrie is bij de Cube-fietsen minder terug te vinden, maar ik rijd dan ook weer op een frame uit 2003 or so... :P

Echte frame-tests kan ik niet zo 1,2,3 vinden... Ik zal eens zoeken als ik tijd heb.

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
BIKE heeft regelmatig tests geloof ik... maar je zal weinig fully's van 1800 euro met Easton buizen vinden gok ik ;) en ik geloof dat je meet profijt van zo'n buizenset hebt bij een fully, vanwege het feit dat er heel andere krachten op komen te staan waardoor het meer verschil maakt op welke plek je gewicht weghaalt... Natuurlijk, een Easton buizenset is op een hardtail nog steeds lichter, maar aangezine Easton geen specifieke legering gebruikt afaik moeten ze het vooral van buizensets voor minder rechttoe-rechtaan belastingen hebben geloof ik... Met name een Rocky Mountain, Yeti, of Nicolaï met custom buizen by easton heeft baat bij de betere buizen omdat die optimaal zijn voor de belastingen die het betreffende frame te verduren krijgt.
Ja ik weet het, beetje chaotisch :P

• dnhelle
McGryphon schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 18:22:
Ja ik weet het, beetje chaotisch :P
1. BIKE heeft idd goede tests, maar wel vaak beinvloed door de sponsors in hun blad...
Bike-site doet het helaas niet hier :s? http://www.bike-magazin.de/
Hmmm.. Nu wel. In hun testcategorie moet wel wat terug te vinden zijn:
http://www.bike-magazin.d...hp3?id=7&nodeid=7&ps_lo=0

2. Vrij chaotisch inderdaad, ik snap er bijna geen snars van, maar leg eens uit waar Easton buizen geen voordeel hebben op een HT?
Beetje jammer van mijn Easton Ultralite Taperwall Aluminum buisjes :'(

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik zeg niet dat je er geen voordeel van hebt bij een hardtail, ik zeg dat het voordeel op een hardtail kleiner is dan op een fully. Dit omdat de wanddiktes bij elke goeie aluminium XC-hardtail ongeveer hetzelfde zijn, waardoor je met dezelfde legering weinig verschil kan maken. Zelfs niet als het om Easton gaat ;)
Easton is wel een garantie op kwaliteit though, en het schijnt net wat zuiverder te zijn dan de buizen van andere fabrikanten, wat dus voor betere lasnaden zorgt, en waar scheuren frames meestal? Juist ;)
dat laatste is een beetje onbekend terrein voor mij trouwens, daar steek ik mijn hand niet voor in het vuur maar dit staat me wel bij uit een vergelijking van materialen ooit :P

Op een fully hebben custom buizen meer zin, omdat er op verschillende plekken heel andere belastingen komen te staan dan bij een hardtail waardoor het dus moeilijker te beoordelen is waar je veilig materiaal kan verwijderen.

en btw, jij weet net zo goed als ik dat Rocky Mountain ook niet zomaar Easton buizen gebruikt hè ;)

[Voor 5% gewijzigd door McGryphon op 20-03-2008 07:55]

• dnhelle
McGryphon schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 07:54:
en btw, jij weet net zo goed als ik dat Rocky Mountain ook niet zomaar Easton buizen gebruikt hè ;)
:( Dammit.
Door de mand!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ook nieuwkuijk weer overleefd...
Eerste rondje kon ik mijn slag niet vinden, was eigenlijk gewoon een start van 4 km lang waar toevallig een drop-offje (van 40/50cm op zn hoogst :')) in zat, pas aan het begin van het tweede rondje kwam de eerste singletrack tevoorschijn en daar heb ik mezelf zo'n beetje hervonden. Het derde rondje ging ook nog wel, al sloeg de vermoeiing intussen een beetje toe, maar het was pas het vierde rondje dat ik echt in begon te leveren. Die griep van afgelopen weekend is toch hard aangekomen :(

uitslagen zijn nog niet bekend, maar ben volgens mij tussen de 110e en 120e plaats geeindigd... tenzij er mensen vóór mij uitgevallen zijn in de laatste ronde. Wel een kleine 200 man aan de start :o

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
foto's! *O*

ja ik weet dat hier echte thumbnails gewenst zijn, maar ben lui :P

[Voor 10% gewijzigd door McGryphon op 02-04-2008 17:59]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mooie foto's, en zo te zien een aardig weertje om te rijden. :)

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Er zit een check images functie ingebakken in het forum welke automagisch resized...

Droge boel daar trouwens vergeleken met mijn paasuitje;

en een mooi winters klimmetje

Zwarte route in holten btw

• k0ewl
WooK schreef op maandag 24 maart 2008 @ 22:40:
Er zit een check images functie ingebakken in het forum welke automagisch resized...

Droge boel daar trouwens vergeleken met mijn paasuitje;
[afbeelding]
[afbeelding]

en een mooi winters klimmetje
[afbeelding]

Zwarte route in holten btw
Mhhh, die ga ik ook eens doen... van het weekend ben ik in Markelo geweest, maar ik kende daar de weg neit en er is geen uitgezette route dus het bleef een beetje bij over een boomstammetje springen tijdens een afdalinkje. Elke keer tijdens de klim last van chain suck, ben echt een keer of 8 op mijn plaat gegaan...

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
chainsuck? wat voor bladen heb je?

op sommige plekken was het ook een stuk minder lekker hier hoor, en een paar uur na onze wedstrijd begon het flink te sneeuwen :P

• dnhelle
Ik vertik het zo enorm hard om m'n fiets aan deze omstandigheden bloot te stellen.
Wat een enorm *****-*********-*****-*******-weer.

Zo! Dat moest er uit.
Morgenavond maar weer spinnen in de sportschool :P

• k0ewl
McGryphon schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 08:05:
chainsuck? wat voor bladen heb je?

op sommige plekken was het ook een stuk minder lekker hier hoor, en een paar uur na onze wedstrijd begon het flink te sneeuwen :P
Lx-bladen, dus ja, ze staan erom bekent. eerst maar weer een paar maand wachten om wat geld te sparen. Heb duurdere dingen die ook moeten gebeuren binnenkort. Remschijven en blokken op de auto. En ik ga misschien terug naar Twente, dus nog even afwachten met geld uitgeven...

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

dnhelle schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 09:16:
Wat een enorm mooi-lenteachtig-winter-mountainbike-weer.

Zo! Dat moest er uit.
dat vond ik nu ook :P

Overigens zijn er diverse weekendjes/tochtjes geweest met nog ergere omstandigheden. Dat heb je nu eenmaal sneller in de winter dan in de zomer :)

• Francis

Francis

DL 650 V-Sttrom

Ik vertik het zo enorm hard om m'n fiets aan deze omstandigheden bloot te stellen.

Zo! Dat moest er uit.
Eens, no way dat ik met dit weer ga fietsen.....

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Zo! Dat moest er uit.
Have fun in de sportschool. :+

Echt niks voor mij, beetje zweten in een benauwde zaal, maar goed, met dit weer is het ook niet echt leuk, ik denk ik ga een stukje fietsen vanochtend, nou echt totaal geen grip en een keer of 2/3 of mijn gezicht gegaan... En het is nog koud ook. :P

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:21

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik ben op dit moment op zoek naar nieuwe banden voor mijn Intersens MTB. Ik heb nu de Schwalbe Racing Ralph eronder zitten, maar ik vind ze helemaal niet zo soepel lopen op hardere wegen zoals men adverteert. Qua grip offroad valt het ook wel erg mee en raakte ook gelijk lek.

Ik ben nu op zoek naar "zomerbanden" met een lage rolweerstand. Gewoon om lekker te touren door de duinen (fietspaden) e.d.

De Racing Ralph krijgen hier 5 sterren voor snelheid.

Zou de Marathon Racer van Schwalbe een optie zijn?

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Vredestein Black Panther hoor ik niks dan goede verhalen over van het MTB-team van mijn LBS. Voor hun gevoel bollen ze op asfalt even goed als fast fred, vanwege de centrale noppenrij.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik zie dat er goede verhalen over deze band zijn, maar dit is weer een noppenband. Hiermee zal ik sowieso meer weerstand hebben dan met de band die ik eerder noemde. Ik ben meer op zoek naar een band enkel voor asfalt e.d. Extreem weinig weerstand en redelijk lekvrij. Een smallere band is ook niet zo erg.

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
enkel voor asfalt zou die marathon inderdaad een goeie zijn, anders schwalbe big apple, schwalbe super moto, ritchey speedmax, hutchinson top slick...

• FMS
  • Niet online
http://img91.imageshack.us/img91/7862/pict0003bj1.jpg
http://img147.imageshack.us/img147/4732/pict0002ig2.jpg

yep! :D

Focus Black raider 08 LTD (Francis :w)

* FMS is onwijs tevreden.

Specs:
Fork: Rock Shox Tora 302 LockOut
Shifters: Deore XT
Rear derailleur: Deore XT
Front derailleur: Deore XT
Crankset: Shimano Deore XT
Tires: Schwalbe Little Albert
Brakes: Shimano 485, hydraulic disc

[Voor 32% gewijzigd door FMS op 28-03-2008 19:29]

• dnhelle
Nice FMS.

Wat vind je van de vork t.o.v. de rest van de fiets?
In verhouding qua afmontage?

• FMS
  • Niet online
dnhelle schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 19:39:
Nice FMS.

Wat vind je van de vork t.o.v. de rest van de fiets?
In verhouding qua afmontage?
Thanks

Een Reba zou in verhouding tot de XT afmontage natuurlijk beter passen, maar eerst deze oprijden. Eerst volgende upgrades zijn een carbon stuur + stuurpen en SPDtjes.

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Wel leuk, maar heb totaal geen idee hoe de geometrie van Focus is. Alles een beetje wendbaar, stabiel enzo...?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

McGryphon schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 16:43:
enkel voor asfalt zou die marathon inderdaad een goeie zijn, anders schwalbe big apple, schwalbe super moto, ritchey speedmax, hutchinson top slick...
Ik heb even verder zitten kijken was al de site mtbr.com vergeten :+
Maar ik twijfel nu tussen:
Performance Forte Slick City ST
Tioga Factory XC Slick
Schwalbe Marathon Plus ATB
Schwalbe Marathon Racer

Toch gaat mijn gevoel nog steeds naar die laatste band uit.

• FMS
  • Niet online
McGryphon schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 19:53:
Wel leuk, maar heb totaal geen idee hoe de geometrie van Focus is. Alles een beetje wendbaar, stabiel enzo...?
Erg stabiel, snel, net even minder stijf dan de trek 6500 die ik had getest maar het verschil is minimaal, Focus frames zijn volgens de fietsenboer te vergelijken met Cube.

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
en de maten? even kort als Cube?

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Fijne advertentie op mp; klik
Scott scale 10 super mooie fiets afgemonteerd met shimano XTR.

Super licht carbon frame , shimano 959 xtr pedalen , flite zadel , wielen cross max , wcs delen, easton ec90 carbon stuur, framemaat XL , verende voorvork rock shox dart.

Nieuwprijs €5299,00
7(8)7

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
toestraks hard gevallen, zelf niks kapot behalve mijn bovenlip maar wel de as en QR van mijn voorwiel flink verbogen. Beide XT. geen idee hoe dat kan, maargoed. nu voor Rozendaal noodgedwongen met een veel te lomp voorwiel rijden: 28mm brede Araya velg, Geax Barro Marathon 2.3", Exage LX 400 naaf... en 300 gram zwaarder ex. band dan het wiel dat nu bij de LBS staat voor een nieuwe as 8)7

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Lol @ die advertentie _O-

McG, hoe krijg je dat voor elkaar dan? gegleden of vol op een boom gereden ofzo?

• pjlgt
  • Niet online
Keer goed naar het toilet voor die tijd en dan ben je dat gewicht ook alweer kwijt :+

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

McGryphon schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 15:03:
toestraks hard gevallen, zelf niks kapot behalve mijn bovenlip maar wel de as en QR van mijn voorwiel flink verbogen. Beide XT. geen idee hoe dat kan, maargoed. nu voor Rozendaal noodgedwongen met een veel te lomp voorwiel rijden: 28mm brede Araya velg, Geax Barro Marathon 2.3", Exage LX 400 naaf... en 300 gram zwaarder ex. band dan het wiel dat nu bij de LBS staat voor een nieuwe as 8)7
nou ik denk dat je daar idd wel een plaats of 20 lager door zult eindigen 8)7

Volgens mij kan je het veelvoud van dat gewicht ergens anders wel winnen in elk geval ;)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

@McG, SLOPERTJE!!! :+

Nee maar wel lullig... Lijkt me ook niet fijn fietsen om ineens met flink zwaarder materiaal te moeten fietsen. :P

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee