Het grote mountainbike topic (deel 10) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 22.939 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dnhelle schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 14:07:
[...]

Ik heb hem laten liggen vanwege de pasvorm, alleen Met of Giro past om mijn hoofdomtrek, zonder als een puntmuts uit te zien.

Waarom gebruik je je helm niet? Weinig fietsen of weinig zin om te dragen?
beide, krijg ook snel jeuk op m'n kop d'r mee.. (heb ik ook met bijv. petten etc. en andere direct op je hoofd zittende dingen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 17:11

mindcre8r

Tradepedia

SchizoDuckie schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 15:14:

:+ Some you win, some you lose :P Is dat niet heel omslachtig zo'n lock knopje ook nog ergens vastmaken :?
mja dacht dus eerst dat ding gewoon om mn stuur te klikken, maar het kunstof was daar wat te stug voor.

Rechts zat mn fiets computer al,dus linker bar end,handvat,rem en versnelling eraf en het ding er op schuiven...en alles dr weer op uiteraard.

Totaal duur montage 45 minuten omdat ik nog naar de winkel moest voor een roosje (ding wat je in de buis van je vork propt "ramt")

ben er wel blij mee, kan nu ook het terug komen van de vork inregelen,dat was wel een gemis op mn judy.

al met al niet ontevreden voor 175 euro. (fietswinkel vroeg er alsnog meer voor)

van het weekend nieuwe banden eronder,huidige zijn nog wel goed maar voorlopig om mijn conditie op pijl te krijgen doe ik meer asfalt/schelpen paden dan bagger dus ga ik voor schwalbe hurricane banden die zijn semi.

ook nog opzoek naar een ander zadel, dat specialized zadel wat ik nu heb breek ik echt mn kont op.

iemand een suggestie?

[ Voor 17% gewijzigd door mindcre8r op 10-07-2008 08:15 ]

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12
Ik heb maandag via marktplaats een Scott Voltage YZ4 gekocht. Leuke fiets opzich, wel goedkoop afgemonteerd, maar verder wel oke voor de prijs (100eu). Ziet er ook netjes uit.

Ga hem gebruiken om naar mijn werk te fietsen (km of 8) en af en toe even door het bos knallen.

Afbeeldingslocatie: http://www.gumtree.com/posting_images/91/23531491__1210024092__1__1-307b5e06e4197cdc7948f2104ec32fd6.__big__.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dviratisplius.lt/uploads/images/dir39/dir1/0_1.php

Dat is hem ongeveer. Ik maak binnenkort zelf even foto's.

Als het fietsen bevalt ga ik misschien wat onderdelen vervangen. Er zit een Shimano V-Brake systeem op ( zoiets ). Daarbij een Altus derailleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-05 20:59

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Overmorgen maar eens gaan biken met Robin van Berkel, die bike eens in het echt aanschouwen :P

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
Jeuj! Nieuwe helm gekocht. *O*
Afbeeldingslocatie: http://www.iwantahelmet.com/images/products/52281.jpg

Een Giro Encinal. Hij zit echt een heel stuk beter dan mijn vorige crappie ding. Ook veel lichter en meer luchtdoorlaat. Van de week (maandag) eens even testen. Samen met de waterzak in mijn rugzak. Het zal mij benieuwen of me dat bevalt.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb nu ook een "echte" mountinabike :)

De afgelopen vier jaar heb ik op deze Doberman gereden die nieuw(!) €170 heeft gekost
Afbeeldingslocatie: http://www.madmarky.net/GoT/doberman.jpg

Deze begon de laatste tijd redelijk te slijten dus heb ik een Cube LTD Comp gekocht
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vncIoFlNTygzZnjWjfBVHSU4/full.jpg
Op de foto had ik hem net, ondertussen ligt de juiste achterband erop (racing ralph) en zijn er 2 bidonhouders, een kilometerteller, een zadeltas en een chainstay gemonteerd. Ook heb ik maar meteen Sidi schoenen gekocht (want klikpedalen) en een Giro Monza helm in dezelfde kleuren als de fiets :)
Ook is het stuur een paar cm ingekort, er zit een Easton EA30 op en die is echt veel te breed. Verder is het rijden nauwelijk te vergelijken met de Doberman. Hij trapt veel lichter, het frame en de trapas torderen niet meer en je hebt veel meer stabiliteit door de klikpedalen. Om nog maar te zwijgen over de stopkracht van de hydraulische remmen.
Ook leuk is dat ik nu oa 2 zwaardere versnellingen erbij heb. Waar ik bij de Doberman tot +/- 35km/u comfortabel mee kon trappen is dat nu 45-50 :P

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:54

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

:+ Pfff wat een ini-mini fietsjes zeg! Daar steken de mijne nogal bij af

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

idd :P moet wel zeggen vind m'n pa's 19 incher mooier dan mijn 20,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:44
Maat bepaalt veel bij het uiterlijk van je fiets... :)
ik vind alleen het verschil tussen 19 en 20,5 vrij miniem.

De oplossing wat m'n LBS had bedacht voor mijn trapas mag helaas niet helpen.
De buitenste slotbout kan worden vastgedraaid, maar loopt los bij een afstand rijden.

Weer even terug dus :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Sven, wat is dat met dat crankstel van jou, slopertje :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
jeej, ik heb ook eindelijke een leuke 2e hands gekocht, een heuze Trek 4500 alpha voor 300(!) euro!

(even kijken of ik de TS goed doorgelezen heb)

groep: Deore :p, zoals ik begreep, vrij standaard van Shimano. Maar leuk om mee te beginnen :) Voor de rest zaten er nieuwe tandwielen op, nieuwe ketting, nieuwe banden. Moet er alleen even mee naar een kenner, af en toe 'lijkt het' alsof ie wilt schakelen uitzichzelf, maar dan weer meteen terugschiet, en er een hele harde 'klik' (dan trap ik een stukje door) van af komt, geen flauw idee wat het is.

Oondanks dat, wel gelukt om 1 rondje Dijkgatbos te doen, samen met een mede forumganger mindcre8r.

Deze week laat ik iemand sowieso even naar mijn fiets kijken, hoop dat hij weet wat het kan zijn.

Volgend weekend, parcour schoorl i hope *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12
Over die klikpedalen, wat voor toepassing heeft je fiets dan? Ik heb nu 2x door het bos gefietst en vind het wel makkelijk om af en toe even een voetje los te halen (m.n. in de bochten).

heb donderdag met een maat in het bos gereden (voor de locals: de emmerdennen). Bos met wat hoogteverschillen. Vond het wel tof, paar heuveltjes op- en afgereden, gaat toch best vlot en kost veel energie (conditie ontbeer ik nu). Ik had alleen een lekke band en geen reserveband bij me, dat was dus klote.

Vanmiddag nog even door een ander bos gereden, even een half uurtje trappen, vond het wel ontspannend. Fiets moet alleen afgesteld worden, schakelen gaat niet echt optimaal (het materiaal is niet optimaal natuurlijk, maar het kan wel beter dan nu).

Als ik het leuk vind ga ik sparen voor een nieuwe groep denk ik, maar dat zie ik dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik was ook altijd wat sceptisch over klikpedalen, totdat ik er zelf mee ben gaan rijden. Voor alle duidelijkheid: het voetje aan de grond kan nog steeds, als je eraan gewend bent en de pedalen goed afgesteld zijn kun je erg snel uitklikken.
Het grootste pluspunt is dat je meer kracht kunt zetten. In plaats van op de trappers te gaan staan kun je nu blijven zitten, met je ene voet duw je de trapper naar beneden terwijl je met je andere voet een trapper omhoog trekt. Verder sta je stabieler en heb je veel meer controle over de fiets, je loopt immers niet steeds het risico dat je van de pedalen afstuitert.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

*O*
* SchizoDuckie is ook weer rollende sinds vanochtend 08:20Totaal weer ff zo'n 450 euro :X

Pic!
Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/schizoduckie/SHr635bbBWI/AAAAAAAAM2Y/mKBrMfVYsP4/s400/IMG_8836.JPG

[ Voor 4% gewijzigd door SchizoDuckie op 14-07-2008 19:11 ]

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

450 euro op een fiets die nieuw 200 kostte?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

MadMarky schreef op maandag 14 juli 2008 @ 19:13:
450 euro op een fiets die nieuw 200 kostte?
Hij was nieuw 500. 't is niet vandat super hakkie-takkie-aldi spul hoor :P
Maar, toegegeven, alleen het stuur + stuurpen is nog origineel, de rest allemaal al vervangen en ge-upgrade :) (nu dus van LX naar XT)

Ik hou er van dingen te slopen en dan pas te upgraden als het nodig is ipv in 1x iets van 2000 euro uit te geven :P :Y)

[ Voor 35% gewijzigd door SchizoDuckie op 14-07-2008 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

SchizoDuckie schreef op maandag 14 juli 2008 @ 19:10:
*O*
* SchizoDuckie is ook weer rollende sinds vanochtend 08:20Totaal weer ff zo'n 450 euro :X

Pic!
[afbeelding]
toon volledige bericht
Kijk ook even op bike-components.de. Alleen een 2008 crank is daar al veel goedkoper dus laat staan de rest van dat hele lijstje. Werkt dat wel met je shifters trouwens?

Ik ken je merk frame niet maar een kleine google zoektocht levert wel een hilarische foto op; Afbeeldingslocatie: http://www.lunova.nl/template/lunova/Showroom/images/header.jpg :D

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Madmarky, ziet er goed uit die cube, SchizoDuckie mooie fiets, alleen het frame ziet er wel appart uit. En WooK, wtf lol. :D _O-

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

WooK schreef op maandag 14 juli 2008 @ 23:14:
[...]

Kijk ook even op bike-components.de. Alleen een 2008 crank is daar al veel goedkoper dus laat staan de rest van dat hele lijstje. Werkt dat wel met je shifters trouwens?
Thanks voor de tip :Y) Ik had idd ook al een belgische site gevonden waar iig de achterderailleur de helft van de prijs was oid, maar duitsland is nog beter want dat scheelt me weer verzendkosten :D (Mn schoonouders wonen in duitsland O-) )
Ik heb LX shifters met rapidfire, moet volgens mij gewoon werken?
Ik ken je merk frame niet maar een kleine google zoektocht levert wel een hilarische foto op; [afbeelding] :D
Klopt 't is idd niet zon bekend merk en ze hebben ook dit soort bizarre meuk ontworpen. geniaal toch? :+ _O-

Overigens is een van de redenen dat ik weer voor dit merk gekozen heb dat het toch een wat prettigere gedachte is om je fiets hier in Den Haag te stallen als er een of ander onbekend merk op staat dan dat er bijv. Cube, Trek, of Giant op staat (been there, done that, die met het leuke merkje erop pikken ze er tussenuit, no matter hoe goed ie vast staat en de rest laten ze staan)
Daarbij komt, de vorige 'slappere' versie van dit frame hield 3 jaar lang mishandelingen vol >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 13:05
Al meelezend in dit topic las ik dat een andere forumlid naar ik meen Zwitserland ging en wat nuttig tips vroeg. 1 van die tips was neem een reserve buitenband mee. Slim, voorheen nooit gedaan, maar moet er eigenlijk niet aan denken als me bandje scheurt midden in de bergen. ( ga dit jaar zelf naar Oostenrijk ).

Nu heb ik eind vorig jaar eindelijk is een "echte" mountainbike gekocht, Trek 4300, waar hele fijne bontrage bandjes op zitten. ( zijn alleen behoorlijk duur vind ik ( 50,- per stuk ))
Nu ben ik wat online shop aan het af zoeken naar onder andere buitenbanden, maar loop toch wel tegen de nodige vragen aan, dus ik hoop dat jullie me even kunnen helpen:
- zo zie ik bij roseversand dat continental vouwbare banden hebben.
Zijn echt alleen deze banden vouwbaar? of kan je opzich iedere band opvouwen? ( wel zo handig natuurlijk )
- en waar moet ik nou opletten bij het keuzen van het profiel. Ik rij op alle soorten terreinen ( asfalt, grind, zand, bos, steen, wat ik ook maar tegen kom in de bergjes ) zo twijfel ik nu beetje tussen de continental vapor en de continental Gravity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

w00d schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 09:14:
- zo zie ik bij roseversand dat continental vouwbare banden hebben.
Zijn echt alleen deze banden vouwbaar? of kan je opzich iedere band opvouwen? ( wel zo handig natuurlijk )
Ik heb niet alle bandenkennis zelf dus ik ga ff alleen beantwoorden waar ik van weet:
Ja, deze dingen kan je echt super mooi opvouwen tot een pakketje van ~ 5x10x3cm, en nee, dat kan niet bij elke band. Schwalbe o.a. heeft ook goeie vouwbare banden.

Het grote verschil is natuurlijk dat een normale band een dikke (metalen) strip in de rand heeft waardoor ie z'n vorm behoudt en een vouwbare band niet, waardoor het geheel wat slapper is wat je moet compenseren met bandenspanning.

Nadeel is geloof ik wel dat een vouwbare band dus slappere zijkanten heeft en iets sneller lek gaat.:)

[ Voor 8% gewijzigd door SchizoDuckie op 15-07-2008 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-06 10:45
Vraagje? Hoe goed kun je met een boswielrenfiets in zwitserland op trails uit de voeten?

(Ik bedoel hier dus een hardtail, front suspension MTB.)

Als je de gemiddelde MTB in NL vergelijkt met de gemiddelde all-mountain fiets, dan begin ik toch wel een beetje te vrezen voor de paden die ik op mijn aanstaande vakantie tegen ga komen. :P

[ Voor 39% gewijzigd door The - DDD op 15-07-2008 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Och, all mountain is niet nodig om daar omhoog en omlaag te komen hoor. Net als dat je ook geen full on downhillbak nodig hebt om in Winterberg omlaag te geraken. All Mountain fietsen zijn bedoeld om het je daar zo makkelijk mogelijk te maken, dat wil niet zeggen dat je zo veel veerweg nodig hebt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Ghehe... Ja nou ja... ik zit namelijk erg dicht bij Verbier Bike Park in de buurt binnenkort en moet niet hebben dat ik daar straks bovenaan een afdaling sta en me dan bedenk dat ik echt een probleem heb.

Gewoon de dropjes van meer dan enkele decimeters vermijden dus en als het niet anders kan gewoon de fiets op de nek. :p

Uiteraard ga ik met een hard tail niet op een dedicated downhill trail crossen, maar er zijn daar genoeg andere routes die af en toe wel pittig (lees: technisch veeleisend waarbij de geometrie van mijn fiets niet optimaal is) kunnen zijn.

Ook niet bang zijn om het zadel ietsje lager te zetten bovenaan de bult. :+

[ Voor 32% gewijzigd door The - DDD op 15-07-2008 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
zadel lager zetten en met de borst op het zadel gaan hangen, woei! :+
Ik ga me ook wel vermaken in de Eifel denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

SchizoDuckie schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 08:13:
[...]

Thanks voor de tip :Y) Ik had idd ook al een belgische site gevonden waar iig de achterderailleur de helft van de prijs was oid, maar duitsland is nog beter want dat scheelt me weer verzendkosten :D (Mn schoonouders wonen in duitsland O-) )
Ehh, verzendkosten naar NL zijn daar maar 4,- dus goedkoper ga je het zelfs in NL niet vinden :D
The - DDD schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 14:08:
Vraagje? Hoe goed kun je met een boswielrenfiets in zwitserland op trails uit de voeten?

Als je de gemiddelde MTB in NL vergelijkt met de gemiddelde all-mountain fiets, dan begin ik toch wel een beetje te vrezen voor de paden die ik op mijn aanstaande vakantie tegen ga komen. :P
Ik ben net terug van een vakantie in Luxemburg en kon ook prima met mijn hardtail uit de voeten. Daar had ik voornamelijk last van flinke boomwortels maar dat ging gewoon goed. Je moet alleen iets meer staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

SchizoDuckie schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 08:13:
[...]

[...]

Klopt 't is idd niet zon bekend merk en ze hebben ook dit soort bizarre meuk ontworpen. geniaal toch? :+ _O-

Overigens is een van de redenen dat ik weer voor dit merk gekozen heb dat het toch een wat prettigere gedachte is om je fiets hier in Den Haag te stallen als er een of ander onbekend merk op staat dan dat er bijv. Cube, Trek, of Giant op staat (been there, done that, die met het leuke merkje erop pikken ze er tussenuit, no matter hoe goed ie vast staat en de rest laten ze staan)
Daarbij komt, de vorige 'slappere' versie van dit frame hield 3 jaar lang mishandelingen vol >:)
toon volledige bericht
Je hebt dus een Gaytany frame? Mijn Doberman van €170 is van datzelfde merk...
Ik dacht dat het een Doberman Gaytany was, maar kennelijk zijn het merk en type dus net andersom. Maar je hebt het frame dus zelf uitgezocht?
Het is opzich allemaal wel stevig (qua frame), maar zo'n veer als jij achter hebt wil ik nooit meer op een fully hebben. Het veert en wiebelt altijd en kost een hoop trapkracht. Daarnaast is het geen schokdemper, maar gewoon een spiraalveer.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:34
SchizoDuckie schreef op maandag 14 juli 2008 @ 19:44:
[...]

Hij was nieuw 500. 't is niet vandat super hakkie-takkie-aldi spul hoor :P
Maar, toegegeven, alleen het stuur + stuurpen is nog origineel, de rest allemaal al vervangen en ge-upgrade :) (nu dus van LX naar XT)

Ik hou er van dingen te slopen en dan pas te upgraden als het nodig is ipv in 1x iets van 2000 euro uit te geven :P :Y)
Dat frame is dus ongetwijfeld wel super hakkie takkie aldi spul. Als je geld gaat uitgeven zou ik daar eerst eens naar kijken.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

WooK schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 17:37:
[...]
Ehh, verzendkosten naar NL zijn daar maar 4,- dus goedkoper ga je het zelfs in NL niet vinden :D
Beter :D ik ga straks eens even wat prijsjes vergelijken en kijken of ik al het juiste spul bij elkaar kan vinden. Ik zag ook al dat die XT derailleur daar 39,- ipv 59,- (b2b) is. Voor die 4 euro ga ik 't niet eerst naar mn schoonouders laten zenden :P
MadMarky schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 18:06:
[...]
Je hebt dus een Gaytany frame? Mijn Doberman van €170 is van datzelfde merk...
Ik dacht dat het een Doberman Gaytany was, maar kennelijk zijn het merk en type dus net andersom. Maar je hebt het frame dus zelf uitgezocht?
Het is opzich allemaal wel stevig (qua frame), maar zo'n veer als jij achter hebt wil ik nooit meer op een fully hebben. Het veert en wiebelt altijd en kost een hoop trapkracht. Daarnaast is het geen schokdemper, maar gewoon een spiraalveer.
Nope, het is echt Sprint wat het merk is ( www.sprintmaxcom.com ) Wat gaytany is weet ik niet, ik las iets engels ofzo?
Frame heb ik rechstreeks van de fabrikant in bulgarije, 't is alleen wel een hel om iemand te vinden die het kan verschepen voor een normale prijs.

Ik ga idd ook wel deze veer nog vervangen door een dempertje met lockout met de tijd, maar het leuke van die wig die ertussen zit is dat het al een heel groot gedeelte van de klap opvangt, en verkleint, en dat je dus niet continu op en neer wiebelt zoals zo'n fietsje waar je bovenop de veer zit :)
MrAngry schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 18:24:
[...]
Dat frame is dus ongetwijfeld wel super hakkie takkie aldi spul. Als je geld gaat uitgeven zou ik daar eerst eens naar kijken.
En op welke uiterst gefundeerde feiten baseer je dit als ik vragen mag :? Ik weet gerust wel dat het niet hetzelfde is als een downhill frame van $1000,- , maar jij kan aan mijn fotos zien dat de lasnaden slecht zijn (wat ze dus absoluut niet zijn) en dat het aluminium wat gebruikt is kut is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik kan aan de afmontage waarmee ze het frame verkopen zien dat het bedoeld is als lager segment frame. Ik denk dat ook te kunnen zien aan het overdreven uiterlijk. Tevens vermelden ze nergens wat voor een soort aluminium ze gebruiken en dat vind ik een slecht teken. Daarnaast vermelden ze op hun eigen website niet eens dat het aluminium is, daarvoor moest ik een vage Russische site gaan vertalen, er staat alloy, maar dat betekent legering.

Dat maakt dat ik als ik jouw was niet zoveel geld in de afmontage zou gaan steken als je het verschil niet gaat merken omdat je frame je energie op eet.

edit: Ow en wacht even, versie 1 van je frame is blijkbaar gescheurd en je mag er zelf voor zorgdragen dat je een nieuwe uit Bulgarije laat bezorgen? Wtf, vraag je mij om onderbouwing 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door MrAngry op 15-07-2008 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
SchizoDuckie schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 18:56:
[...]

En op welke uiterst gefundeerde feiten baseer je dit als ik vragen mag :? Ik weet gerust wel dat het niet hetzelfde is als een downhill frame van $1000,- , maar jij kan aan mijn fotos zien dat de lasnaden slecht zijn (wat ze dus absoluut niet zijn) en dat het aluminium wat gebruikt is kut is?
Sorry to burst your bubble, maar hij heeft gelijk. Vreemde constructie, cheapo erg oversized buizen, erg rare geometrie, heel cheape spiraalveer ipv een demper... En een fully met nieuwprijs 500 euro is nooit op basis van een goed frame. Een goed nieuw fullyframe voor 500 euro ga je al niet makkelijk vinden, laat staan een goed frame + afmontage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-05 08:27
McGryphon schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 15:25:
zadel lager zetten en met de borst op het zadel gaan hangen, woei! :+
Ik ga me ook wel vermaken in de Eifel denk ik zo.
Wel oppassen dan voor je edele delen als er wat putten en bulten zijn ;) . Als je met dikke noppen op je banden rondrijdt kan dat voor de nodige "tintelingen" onderaan zorgen.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
McGryphon schreef op zondag 13 juli 2008 @ 14:35:
Sven, wat is dat met dat crankstel van jou, slopertje :+
Tja, ik weet het ook niet.
Vrijdag of zaterdag kan ik hem ophalen, ik vind dat 4 jaar usage geen problemen zou moeten opleveren.
Keep you informed.
SchizoDuckie schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 09:37:
[...]

Ik heb niet alle bandenkennis zelf dus ik ga ff alleen beantwoorden waar ik van weet:
Ja, deze dingen kan je echt super mooi opvouwen tot een pakketje van ~ 5x10x3cm, en nee, dat kan niet bij elke band. Schwalbe o.a. heeft ook goeie vouwbare banden.

Het grote verschil is natuurlijk dat een normale band een dikke (metalen) strip in de rand heeft waardoor ie z'n vorm behoudt en een vouwbare band niet, waardoor het geheel wat slapper is wat je moet compenseren met bandenspanning.

Nadeel is geloof ik wel dat een vouwbare band dus slappere zijkanten heeft en iets sneller lek gaat.:)
Hmm. Niet echt helemaal waar.
Slapper, ok, ietsjes slapper, maar compenseren met bandendruk absoluut niet.
Sneller lek: absoluut niet. Iets wat zorgt voor grip in de velg zorgt niet voor meer lekdichtheid. Een lek ontstaat doordat de binnenband wordt geraakt / gesnaked door iets van de buitenkant.

Vroeger waren er veel verschillen tussen draad/niet-draad banden. Nu niet meer, Voordeel is vooral lichter, compacter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Enige is dat vouwbanden vaak niet meteen 100% goed in de velg liggen, itt draadbanden. Maar dat is ook te verhelpen, inzepen bij montage en meteen eerst tot maximumdruk oppompen zodat de band zich in de velg kan "zetten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Laatst online: 03-06 13:05
Vroeger waren er veel verschillen tussen draad/niet-draad banden. Nu niet meer, Voordeel is vooral lichter, compacter.
Dus als ik het goed begrijp is het geen probleem om een gewone band op te vouwen, afgezien dat het pakje wat groter wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
w00d schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 22:31:
[...]

Dus als ik het goed begrijp is het geen probleem om een gewone band op te vouwen, afgezien dat het pakje wat groter wordt..
Zijn punt was dat vouwbanden niet/nauwelijks meer onderdoen voor draadbanden ;)
Maar een draadband kan je inderdaad ook wel wat kleiner opvouwen, alleen bij lange na niet zo klein als een vouwband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 09:42
Nu ik mijn oude-cheapo-mountainbike uit de kast heb gehaald.. Ik heb 2 slicks bandjes van de maat 26x1.5(37-558). Mijn vraag is alleen, welke maat binnenband moet ik hebben? Als het goed is heb ik er nu 2 stuks van 26x1.5 erin zitten, alleen hobbelt er, net of er een slag in zit. Of moet deze nog harder opgepompt worden (naar mijn gevoel al hard). Heb al ook gekeken naar bijpassende voor 37-558 maar dan zit je aan 35-559 (26x1.35). Klopt dat wel? Vind de maten maar vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 13:18

Tjark

DON'T PANIC

The - DDD schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 14:08:

Heb net met 3 vrienden een week in Oostenrijk gebiked, alle 4 hard-tails. MTB-paden omhoog, hike-trails naar beneden. Is prima te doen. Om, drops van > 1m op volle vaart doe ik niet, en daarvoor is een fully wel handig. Maar als je een drop van een halve meter al 'even uitkijken' vindt, dan heb je geen fully nodig. :)

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Don3k schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 00:03:
Nu ik mijn oude-cheapo-mountainbike uit de kast heb gehaald.. Ik heb 2 slicks bandjes van de maat 26x1.5(37-558). Mijn vraag is alleen, welke maat binnenband moet ik hebben? Als het goed is heb ik er nu 2 stuks van 26x1.5 erin zitten, alleen hobbelt er, net of er een slag in zit. Of moet deze nog harder opgepompt worden (naar mijn gevoel al hard). Heb al ook gekeken naar bijpassende voor 37-558 maar dan zit je aan 35-559 (26x1.35). Klopt dat wel? Vind de maten maar vaag.
Is de band wel netjes gecentreerd op de velg, en is de velg überhaupt wel recht of is de velg recht gemonteerd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:23

Impry

Rallymedia.nl

Ik vertrek over 10 minuutjes voor twee weken richting Kroatië (Novalja om precies te zijn). We hebben met een vriendengroep een busje gehuurd, ik kon het dan ook niet laten om m'n MTB er even in te schuiven ;) :D
Ben benieuwd of ik daar nog wat kan fietsen. Als het zo is dan zien jullie nog wel wat foto's. :P

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 13:18

Tjark

DON'T PANIC

prima te fietsen daar, ooit van Medulin via Premantura naar 't einde van het schiereiland een tochtje gemaakt... leuk fietsen!

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Schijtweer }:| Had afgesproken met wat lui om te gaan fietsen, maar laat me niet voor de lol nat regenen :N

Word toch wel weer eens tijd. Al een week of 6 geleden dat ik voor het laatst op de MTB heb gezeten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Troost je, ik heb al een 3 maanden, of langer, niet meer gemountainbiked. :Y)
Luiheid heerst, en de conditie is pleite. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Conditie is zo weer terug. En andere gewoon op karakter :P

Maar ontbreekt me gewoon aan tijd en zin. En heb je eens tijd en zin, dan is het weer kutweer. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-06 01:44
Ik kom er even niet meer uit. Momenteel ben ik samen met mijn vriendin opzoek naar een fiets. Momenteel zitten we te twijfelen welke we moeten nemen. De keuze

Specialized Rockhopper (899 euro)
Voorvork: Tora 812
Derailleur achter: Shimano LX
Derailleur voor: Shimano Deore

Trek 6500 (899 euro)
Voorvork: Tora 812
Derailleur achter: Shimano XT
Derailleur voor: Shimano Deore

Beide fietsen hebben hydraulische schijfremmen en de keuze valt dus bijna voor het frame of merk. Iemand die mij een inzicht kan geven om een keuze te kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
De 6500 is voor je vriendin in een WSD-versie te krijgen (vrouwvriendelijk). Dat scheelt enorm.
Kijk daarvoor op deze link.

De rockhopper bestaat uit vier versies:
- Rockhopper Int'l Rockhopper Pro Disc
- Rockhopper Comp Disc
- Rockhopper Int'l Rockhopper Disc
- Rockhopper Int'l Rockhopper

Ik kan op de speci-site de rockhopper die jij bedoelt niet terugvinden.

Kwalitatief en met het oog op prijs zou ik zelf voor de Trek 6500 gaan, resp. de WSD-versie voor je vriendin. Er zijn meerdere mensen tevreden over de trek-bikes in deze prijsklasse.
Ook qua afmontage vind ik ze wat sterker naar voren komen.

Ik heb mazzel met mijn crankset.
Van Raceface heeft m'n LBS een coulance-regeling voor elkaar gekregen waardoor ik een '08 deus XC tegen flink gereduceerde prijs op mijn fiets krijg gesleuteld.

Woei! Deze week meer info :) LBS = perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Het gaat om een Rockhopper Int'l Rockhopper Disc. De WSD versie zal ik ook eens navragen, mijn vriendin vond de "speciale vrouwen fiets" maar niets. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Totdat ze lange afstanden moet gaan rijden.
De andere geometrie, kortere stuurpen, ander zadel zal veel meer helpen dan alleen maar een kleiner frame.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
ik zou dan zelf weer voor specialized gaan gewoon omdat het een toffer merk is met uitstekende frames. Ik heb juist het gevoel dat de basis iig heel goed gaat zijn (het frame) en dan kan die mindere achter derailleur er wel af. Toch moet je verder kijken dan de info die je nu gegeven hebt, andere belangrijke onderdelen zoals de wielen, trapas naven etc spelen ook een rol in je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Ik snap je punt niet.
Eerst geef je aan dat het 'gewoon' een toffer merk is, en dat afmontage niet belangrijk is.
Daarna geef je aan dat het toch belangrijk is.

Je weet dat speci en trek bijna in dezelfde fabriek hebben gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
dnhelle schreef op zondag 20 juli 2008 @ 18:50:
Ik snap je punt niet.
Eerst geef je aan dat het 'gewoon' een toffer merk is, en dat afmontage niet belangrijk is.
Daarna geef je aan dat het toch belangrijk is.
Nou, ik bedoel dat er slechts een paar verschillen hier staan en dat ik zeker meer dan alleen de derailleur achter zou overwegen.
Je weet dat speci en trek bijna in dezelfde fabriek hebben gebouwd?
Nee, maar ik snap ook niet helemaal wat je bedoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Specialized en Trekbikes zijn (samen met een hoop andere merken, zoals American Eagle, Cannondale, Sintesi) gestart met het bouwen van fietsen in 1 fabriek: Kinesis framebuilding in Taiwan.

Het bestickeren / lakken en assembleren van het brede scala aan frames was de variatie die ieder merk kon bieden aan de klant.
Nu is dat bij de top-end frames aan het veranderen, dat staat voorop. Bij de lower-budget frames zie je dat deze nog vaak overeenkomsten tonen en vaak dezelfde rijeigenschappen bezitten.

Als je daar meer informatie over wilt, moet je eens in de search zoeken op "Sintesi"; mijn username, en "het grote mountainbike-topic". Daar heb ik al eens een aardig verhaal over getikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Great, dus het komt er opneer welke kleur ik mooi vind, gezien het allemaal uit de zelfde fabriek komt het niet veel uitmaakt. (mist de afmontage overeenkomt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
In de buurt.

Kinesis op wiki: Wikipedia: Kinesis Industry Co. Ltd.

Wat je vooral ziet is dat Kinesis een breed framescala aanbiedt, met daarnaast nog de mogelijkheid om een "eigen" geometrie in te voeren en daardoor iets andere frames te ontwikkelen.

Ondertussen is Kinesis ook gestart met het bouwen van eigen fietsen, maar tot nu toe nog zonder succes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Even een technische vraag, de remkracht van mijn v-brakes was aardig minder geworden (denk dat de kabels iets uitgelubberd zijn) en de voorrem heb ik bijgesteld dat ik genoeg rem kracht had, achter ook. Maar achter wilt de rem niet terug komen in de begin stand, de kabel komt niet terug...

Ik heb direct aan mijn v brake een 90 graden rvs bochtje zitten waar direct weer op de buitenkabel komt, daarin zit een rvs binnenmantel met de rvs remkabel erin, remkabel is goed, binnenmatel ook, alleen de buitenkabel heeft een klein knikje erin en is een klein stuk open gebarsten/gesprongen. Zorgt dit ervoor dat de rem niet meer terug komt of is het de v brake zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
Kun je wanneer je die remkabel los koppelt, niet voelen of er iets hapert of niet. Dan kun je al iets uitsluiten.

Ikzelf heb ook wel last gehad met een achterrem die niet goed terugveerde. Bij mij werdt dat geregeld door middel van een gebogen staafje (dia. 1.5mm denk ik.) en deze kon je op je frame in 3 gaatjes steken om de veerkracht te regelen.

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw remmen eruit zien.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

Het heeft niet meteen met mountainbikes te maken, (simpele stadsfiets) maar omdat jullie je materiaal nogal eens zwaar mishandelen kunnen jullie mij misschien wel wat verderhelpen...

Heel simpel eigenlijk, ik heb op m'n achterwiel al twee keer de wielas gebogen. Dus standaard wiel, standaard as... Iemand een idee hoe dat kan komen? Mijn gewicht? Af en toe een stoeprandje meenemen?

Gebeurt het bij jullie wel eens? Of moet ik gewoon een 'heavy duty' mountainbike asje ophalen en monteren. (het gaat over een gewone stadsfiets met gewoon gebruik)

edit: en idd, V-Brakes hebben inwendig een 'opgedraaid' spriaalveertje zitten waar één uiteinde van naar buiten komt. Die steek je dan in je frame in één van die drie gaatjes (meer of minder 'terugveerkracht') Het kan zijn dat er in dat veertje wat vuil is komen zitten of de veerkracht er uit is. (ben net ook m'n stadsfiets aan het afmonteren na die helemaal uit elkaar te hebben gehaald en V-brakes zijn easy... Ik zou niets anders willen voor gewone fietsen. Gemakkelijk in gebruik, foolproof, zelf af te stellen en te monteren. Misschien zou ik ze zelfs voor een mountainbike nog overwegen, gewoon omwille van het gemak)

Anyway, een setje kost helemaal geen drol (en echt veel kwaliteitsverschil is daar ook niet in, het is gewoon een gegalvaniseerd stukje metaal met een gat om de blokjes door te steken en een opening om over het uitsteeksel op het frame te schuiven, dus ik denk niet dat je je hierbij moet laten inpakken door 'high tech' materiaal en overpriced 'kwaliteitsspul')

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 131051 op 23-07-2008 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 03-06 13:21

ThunderNet

Flits!

(jarig!)
Stoeprandjes zijn sowieso funest voor fietsen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

Leer jezelf stoeprandjes op te springen :) Dat spaart velgen, assen, en snakebites :) ( wel aan te raden om goed vastzittende cranks te hebben want die nemen nogal een beating :P )

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Bunnyhop lessons on a mtb

[ Voor 61% gewijzigd door SchizoDuckie op 23-07-2008 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Rare eend, die video doet t niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16728

SchizoDuckie schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 17:18:
Leer jezelf stoeprandjes op te springen :) Dat spaart velgen, assen, en snakebites :) ( wel aan te raden om goed vastzittende cranks te hebben want die nemen nogal een beating :P )

[video]
lang leven SPD klein rukje en de achterkant gaat ook omhoog zonder gewichtsverplaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Joopieboy schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 21:35:
Rare eend, die video doet t niet. ;)
je pc doet dan vreemd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Een mtb is sowieso niet bedoeld om op stoeprandjes te springen. Ik heb dat hele probleem dan ook uberhaupt nooit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

WooK schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 21:53:
Een mtb is sowieso niet bedoeld om op stoeprandjes te springen. Ik heb dat hele probleem dan ook uberhaupt nooit :?
Waarom niet, is best handig? :P

Btw, filmpje doet het nu wel, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In mijn post ging het dus over een gewone (studenten)stadsfiets. (die ik overigens nu wel eens helemaal onder handen heb genomen)

En in een stad gebeurt het wel eens dat je wel eens een stoep op en af wil. (langsheen auto's rijden, druk verkeer vermijden, ergens oversteken waar de stoep geen schuin randje heeft, enz...) Natuurlijk ga ik niet hard rijden en dan frontaal tegen de stoeprand knokken om er op te geraken, het voorwiel heb ik al rijdend lichtjes op en 'zet' ik op de stoep, het achterwiel volgt door er op te rijden, aan een beschaafd tempo.

Ik vroeg me dus af of dit nu al twee keer een geplooide achteras kan opgeleverd hebben (zo vaak doe ik dat trouwens ook niet). Maar als een fiets dat al niet kan hebben is volle vaart over een putje in de weg rijden (indien je het niet zag) ook al nefast voor (normaal) fietsmateriaal?

Anyway, ik vroeg het hier omdat mtb'ers er om gekend staan hun materiaal stevig te mishandelen ;) , en gewoon om te weten wat de oorzaak zou kunnen zijn van gebogen achterassen (mijn gewicht zou er misschien wel iets mee kunnen te maken hebben :$ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

Tsja een gewone studenten stadfiets is idd niet gemaakt om stoepjes op en af te knallen, dan heb je eigenlijk nog mazzel dat je velgen het overleven.

Wat er gebeurt op het moment dat je met een achterwiel tegen de stoep aanknalt is gewoon physics. Gewicht van je fiets + snelheid + je eigen gewicht tegen een object aan. Het zwaartepunt van al dat gewicht wordt ondersteund door je achterwiel, wat weer vast zit aan dat ene asje, you do the math.

Áls je dan in een noodsituatie een stoepje op wil kunnen in volle vaart zou ik toch evengoed ook aanraden om een bunny hop te oefenen (kan met alles op 2 wielen, ik heb zelfs een solex de lucht in gekregen *D ) óf in ieder geval te gaan staan op je trappers en het gewicht op je achterwiel zo laag mogelijk proberen te krijgen door je gewicht richting je voorwiel te gooien (soort van bunny-hop dus zonder echt van de grond te komen)

Maar goed, als we het hebben over een normale busted-up studenten fiets kan ie dat soort acties misschien een paar weken hebben oid tot ie gewoon spontaan uit elkaar valt. Nog steeds niet aan te raden dus, want het spul is gewoon gemaakt op een huisvrouw die misschien wat boodschappen vervoert.

Als je zo by choice wil rijden raad ik je toch echt aan om iets stevigs met vering/demping te kopen. Dat vermindert de klap op je materiaal dus gaat het langer mee :)

[ Voor 18% gewijzigd door SchizoDuckie op 24-07-2008 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SchizoDuckie schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 02:02:
[...]

Tsja een gewone studenten stadfiets is idd niet gemaakt om stoepjes op en af te knallen, dan heb je eigenlijk nog mazzel dat je velgen het overleven.
Yep, enkel een geplooid asje. (2x) Vond het wat vreemd, that's all. Zoals gezegd loop ik natuurlijk niet continu tegen stoeprandjes aan te rijden :) Enkel bij uitzondering, daarom verwondert het me dat die assen 'zo snel' plooiden. Had gewoon een standaard as gevraagd bij de fietsenmaker.
Áls je dan in een noodsituatie een stoepje op wil kunnen in volle vaart zou ik toch evengoed ook aanraden om een bunny hop te oefenen (kan met alles op 2 wielen, ik heb zelfs een solex de lucht in gekregen *D ) óf in ieder geval te gaan staan op je trappers en het gewicht op je achterwiel zo laag mogelijk proberen te krijgen door je gewicht richting je voorwiel te gooien (soort van bunny-hop dus zonder echt van de grond te komen)
Spreekt vanzelf :) Ik 'hef' ook m'n voorwiel wel in de lucht, zoveel kan ik ook nog wel :) En ik sta uiteraard ook recht op de trappers. Alleen het achterwiel in de lucht krijgen is me denk ik nog niet gelukt. Toch maar eens proberen aan de hand van dat video'tje
Maar goed, als we het hebben over een normale busted-up studenten fiets kan ie dat soort acties misschien een paar weken hebben oid tot ie gewoon spontaan uit elkaar valt. Nog steeds niet aan te raden dus, want het spul is gewoon gemaakt op een huisvrouw die misschien wat boodschappen vervoert.
Busted up is veel gezegd, ik ben student en gebruik hem ook in die hoedanigheid, vandaar 'studentenfiets'. (dus het gebruikelijke heen en weer gerij tussen drinkgelegenheden bvb ;) ) Dat de fiets dan niet altijd zacht behandeld wordt, tja ... :) Maar ik zou 'em eerder 'versleten' noemen. Het is in elk geval geen wrak :)
Als je zo by choice wil rijden raad ik je toch echt aan om iets stevigs met vering/demping te kopen. Dat vermindert de klap op je materiaal dus gaat het langer mee :)
Heb ik al aan gedacht, maar dat doe ik later wel. Ik zal gewoon wat voorzichtiger zijn (oa ook met putten ed). Vering voor gewoon op het vlakke rond te rijden vind ik trouwens bedenkelijk, daar ga je veel energie insteken die je beter op de weg kan overbrengen.

Om terug te komen op mtb, hebben de hardtailers nooit last van gebroken materiaal aan de achterkant? (achterbrug, achteras, velgen, spaken, noem maar op). Ik ga misschien traag en zachtjes een stoeprand op, maar wat jullie doen is gewoon een halve meter of meer droppen, met fiets en volle gewicht :) Lijkt me stug dat de hardtailers hier nooit brokken maken? Of dan spreken we misschien echt al van high end (en duur) materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

Anoniem: 131051 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 02:29:
[...]

Om terug te komen op mtb, hebben de hardtailers nooit last van gebroken materiaal aan de achterkant? (achterbrug, achteras, velgen, spaken, noem maar op). Ik ga misschien traag en zachtjes een stoeprand op, maar wat jullie doen is gewoon een halve meter of meer droppen, met fiets en volle gewicht :) Lijkt me stug dat de hardtailers hier nooit brokken maken? Of dan spreken we misschien echt al van high end (en duur) materiaal?
Tsja, alles kan breken :P Met m'n hardtail vroegâh heb ik ook wel meerdere achterwielen versleten (voornamelijk idd velgen door stoepjes opknallen, assen eigenlijk geen last van gehad)

Als je écht wil dat het niet breekt kom je al snel in het 'stort ermee van een berg af' (price)range terecht waar assen van 20mm normaal zijn. De gemiddelde mtb'er zal hier dan weer niet echt het nut van inzien op een bospaadje want daar land je redelijk zacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Techniek is ook extreem belangrijk als je veel landingen maakt. Heel veel ellende kun je al voorkomen door goed je benen en knieen te gebruiken bij het landen. En daarbij, met hoe meer voorwaardse snelheid je land, hoe kleiner de verticale impact zal zijn.

Verder is het afhankelijk van de situatie vaak beter om eerst te landen met je voorwiel en NIET met je achterwiel. Dit geldt voor zowel fullies als hardtails. Een goede maatstaaf is om je achterwiel te landen daar waar je voorwiel neer is gekomen. Uit ervaring weet ik dat dat nog best lastig is. :+

En inderdaad voor bospadwielrennen heb je niks aan achtervering. Maar ja, dat kan ook elke domme mongool. Pas als je lekker los komt en meters in de lucht maakt ben je echt lekker bezig. En het betere laagvlieg werk kan ook zeker in Nederland.

Heb al regelmatig gehad dat je finaal voorbij gefietst wordt op een relatief vlak pad, maar zodra er een klimmetje of afdaling met wat techniek is achter de bocht ligt....

Echt lui die remhangend dalen of tergend langzaam klimmen. Want oh jee, als er wat mis zou gaan. Wat mijn fiets betreft heb ik echt zoiets van, als het frame maar intact blijft. Wielen, remmen, voorvork, whatever kan niet voor niets vervangen worden. En dat frame hou je heel door goede techniek te leren (ben ik nu heel erg mee bezig) en inderdaad geenknallers te maken van meer dan een halve meter recht naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-06 11:16

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Sinds kort heb ik mijn antieke Halfords-fiets vervangen voor een fraaie Bulls LTD M. Ik rij niet echt actief als MTB-sporter maar ik rij er wel veel op, zo'n 20 km per dag. Veelal verhard maar niet uitsluitend ;)

Nu wil ik deze fiets natuurlijk ook netjes onderhouden, iets wat er bij mijn vorige bike nogal eens bij ingeschoten is in zijn laatste levensjaren. En dan vooral de ketting en tandwielen. Nu lees ik veel verschillende dingen, en in de winkel heb je ook 20 verschillende sprays en smeermiddelen en overal vertellen ze je weer wat anders. Heeft iemand hier voor mij wat aanknopingspunten om dit handig en goed te onderhouden?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Als je er niet mee in de drek gaat fietsen...

Gewoon een nat smeermiddel gebruiken. Af en toe met een harde borstel (1 keer per maand) de stukken van de ketting en cassete afborstellen en indien nodig bij smeren. Elke drie maanden de boel even goed schoonmaken met kettingreiniger en de tuinslang. Daarna opnieuw smeren.

Als je je fiets echt vies (dus blubber/modder) maakt, dan gaat bovenstaande niet op. Bij een natte rit sproei ik mijn fiets schoon en borstel ik met voldoende water het loopwerk schoon en ga er vervolgens even met reiniger nog is overheen.

Heb ik een droge (dus stoffige rit) gemaakt, dan borstel ik het loopwerk even af, ga met een lap langs de ketting en vet hem indien nodig licht bij. Verder niets.

Ik smeer met een droge lube (is een wax, geen vet), omdat ik meestal droog of licht nattig fiets.

Nadeel van droog smeren is dat het er door water zo af spoelt. Voordeel is dat stof niet zo blijft plakken.

Nadeel van nat smeren is dat het stof aantrekt. Voordeel van nat smeren is dat het bij natte omstandigheden veel beter blijft zitten.

Maar uiteindelijk moet je ook beseffen dat een casette, ketting en voorschijven simpel te vervangen zijn. Sowieso, bij een fiets van 600 euro. Daar zal vrij voordelige afmontage opzitten, dus moet dat ook niet al te prijzig zijn als het versleten is.

En wat zegt je eigen ervaring? Had je veel problemen met je vorige fiets ondanks weinig onderhoud?

[ Voor 8% gewijzigd door The - DDD op 24-07-2008 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-06 11:16

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Gottit, dank je, helder verhaal :) Deze was wel wat duurder dan 600 euro trouwens. Deore XT spul erop en een Rockshox Recon vork. Met de vorige had ik niet echt veel problemen, maar als het spul niet voldoende is ingevet gaat het kraken en de tandwielen slijten veel sneller. Het schakelen gaat dan ook minder soepel. Maar dat is logisch. Uiteraard is alles te vervangen maar voorlopig moet het even meegaan. Goedkoop is het niet.

Ik zal eens kijken naar zo'n droge wax, dat is voor mij beter denk ik.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Misschien heb ik een cleaning fetish maar ik maak de fiets minimaal een keer per week goed schoon, (rij ongeveer 3 - 4 keer per/w). Ondertussen heb ik een soort ritueel opgebouwd, begin met de ketting en kassete, vervolgens de frame, wielen zijn natuurlijk ondertussen los, enzovoort. Ik wil best een foto raportage doen :P

Is dat nou overdreven en/of schadelijk voor mijn onderdelen? Ik smeer het geheel natuurlijk altijd weer goed bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
FMS schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 12:52:
[...]

Is dat nou overdreven en/of schadelijk voor mijn onderdelen? Ik smeer het geheel natuurlijk altijd weer goed bij.
Overdreven? Nee.
Schadelijk? Weet ik niet.

Wat ik mis bij alle schoonmaakverhalen is het juist afspoelen van je onderdelen.
Je ketting bijvoorbeeld heeft tussen zijn schakels ook vet zitten, waar ook zand tussen kan gaan zitten (piep-ketting).
Met een biologisch afbreekbare cleaner kun je snel en goed schoonmaken voordat je gaat afspoelen en je ritueel afmaken. Het lost de vuile olie op en zorgt ervoor dat je daadwerkelijk schoonmaakt en niet de zandkorrels rondwrijft...

Dan wat The_DDD zegt: drywax voor droog weer, lubricator voor modderig weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
Zonet nog wat verlof geregeld en morgenmiddag vertrekken naar Maboge (vlakbij La Roche) voor enkele dagen en de MTB mag mee. Straks nog eens gaan kijken voor een rugzak en een fietsenrek want ik ga hem niet mee kunnen nemen in de koffer.

Weet iemand of het eigenlijk te doen is om door water van 10-20 cm te fietsen met allemaal keien in (Ourthe)?
edit: Vooral wat betreft mijn crank en schijfremmen, gaan deze er niet te veel last van hebben? Ook oppassen dat we niet onderuit schuiven dan, zeker met die klikpedalen :) .

[ Voor 20% gewijzigd door Jegapia op 25-07-2008 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Zo.
* McGryphon is terug uit de Eifel, en heeft dode benen

900 hm per dag als je er normaal 0 maakt is wel ff slikken, maar het was wel erg mooi biken daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

YoYo Yo YOOOO mensen, ik ga binnenkort naar annecy... weet iemand daar nog VTT routes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Jegapia schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:00:
Zonet nog wat verlof geregeld en morgenmiddag vertrekken naar Maboge (vlakbij La Roche) voor enkele dagen en de MTB mag mee. Straks nog eens gaan kijken voor een rugzak en een fietsenrek want ik ga hem niet mee kunnen nemen in de koffer.

Weet iemand of het eigenlijk te doen is om door water van 10-20 cm te fietsen met allemaal keien in (Ourthe)?
edit: Vooral wat betreft mijn crank en schijfremmen, gaan deze er niet te veel last van hebben? Ook oppassen dat we niet onderuit schuiven dan, zeker met die klikpedalen :) .
Het is best te doen hoor, maak je maar niet te veel zorgen. Een mountainbike kan wel wat hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
McGryphon schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 23:13:
[...]

Het is best te doen hoor, maak je maar niet te veel zorgen. Een mountainbike kan wel wat hebben ;)
Had ik wel gedacht hoor maar liever ietwat voorbereid vertrekken en rijgedrag aanpassen dan achteraf met brokken of slecht werkend materiaal te zitten :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
dnhelle schreef op zondag 20 juli 2008 @ 13:41:

Ik heb mazzel met mijn crankset.
Van Raceface heeft m'n LBS een coulance-regeling voor elkaar gekregen waardoor ik een '08 deus XC tegen flink gereduceerde prijs op mijn fiets krijg gesleuteld.

Woei! Deze week meer info :) LBS = perfect...
Dus: Picture- Time!

On the double?
Ja, de tweede.

Na enkele problemen met mijn Deus XC crank, welke 1 van de eerste was in NL, heeft de volgende Local Bike Shop voor een prachtige oplossing gezorgd:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sky2002/mtb0708/IMG_2636.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sky2002/mtb0708/IMG_2638.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sky2002/mtb0708/IMG_2641.jpg

Vandaag mooi flink eind wezen rijden en het is op en top bevallen.
LBS: Bedankt voor de pracht-service..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Nice heur! Nu hopelijk ook van het gezeik af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Whoeha, wat een pimp spul, mooi man! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Joopieboy schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 21:06:
Whoeha, wat een pimp spul, mooi man! :D
Jep :)

Zin om in augustus ergens een za of zon te prikken om dan toch echt een keer te gaan biken?
Heb nog wat leuke paadjes gevonden, zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

dnhelle schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 21:53:
[...]

Jep :)

Zin om in augustus ergens een za of zon te prikken om dan toch echt een keer te gaan biken?
Heb nog wat leuke paadjes gevonden, zeg maar :)
Hehe lijkt me tof. :D

Eerste 1,5 week ben ik wel op vakantie van augustus maar dat weekend moet wel lukken, anders stuur je me nummer door, bel ik wle van te voren. Nog even de achterrem nog een beetje fixen, maar geen slecht idee nee om te gaan fietsen, kom ik ook nog eens buiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Vandaag wezen karren rond Rheden/Loenermark. Beetje hongerklap gehad met zijn tweeen. Veul te weinig te eten meegenomen. Voedinswaarde van powerbars en een of ander zoet drankje overschat. :( De eerste tweederde van de rit was perfect op onderstaande na dan. :D Laatste 1/3de op opa/oma tempo gedaan. Vervolgens de eerste de beste friet tent in gerent om frisdrank en friet naar binnen te schuiven, werkte vrij snel en daardoor was het scherpe randje er bij ons beiden snel af (scherpe randje is het flauwe gevoel en hoofdpijn). We hadden overigens we voldoende water mee. (2 keer 3 liter.)

Ook had mijn vriendin zwaar ruzie met haar SPD PD-505's. Zijn goedkope SPD pedalen met een soort opbouw langs de zijkant: http://images.google.nl/images?hl=nl&q=pd-m505 Die randen langs de pedalen staan er volgens mij om bekend dat ze uitklikken erg moeilijk kunnen maken.

Resultaat was in ieder geval dat ze echt 5 keer heel flauw is omgevallen door die dingen. De minst fraaie was dat ze dwars over een dikke vette modderpoel ging liggen. Inclusief hard lachend vorbij fietsen gezinnetje op een kruisend fietspad. Had 1 seconde de duistere gedachte om erachteraan te fietsen en die vader van zijn fiets te trappen. Ze was er zo boos om dat ze vanwege haar pedalen bijna haar hele fiets de struiken in wou mieteren, gelukkig kon ik door een slim geplaatste opmerking haar voldoende kalmeren. (Ik stond naast een hoop paarden stront en terwijl ik daarop wees riep ik: Je had ook hier in kunnen vallen.) Voorgaande ondanks dat ze dondersgoed weet hoe ze uit moet klikken, op haar oude fiets ging het altijd goed, maar met die 505's is het elke keer: "IK KOM BIJNA NIET UIT DIE KUT DINGEN!!"

Kortom, die SPD PD-m505 zuigen als een straalmoter. Heb net een setje 520's besteld. Heb zelf ook 520's en er nooit problemen mee. Veel cleaner design, redelijk goedkoop, 150 gram per stuk maar al een stuk lichter dan die 505's. :) We hebben met die 505's alles geprobeerd vandaag, heb ze heel los gezet, maar zelfs als ze verticaal uit kan klikken, kwam ze er via de reguliere enkel twist er NIET uit. Profiel van haar schoenen zit gewoon teveel in de weg en ik lees vanavond/vannacht op i-net dat dat erg vaak een probleem is.

Was sowieso een ramp rit vandaag. Ben zelf in een afdaling ook nog over de kop gegaan. Had helmpje op, maar die niet nodig gehad. Meer dan een blauwe plek op mijn kont heb ik er niet aan overgehouden, fiets was ook in orde, geen krassen, slag of slappe spaken.

Was echt een goeie generale repetitie voor als ik op vakantie ga in Zwitserland in ieder geval (*kuch*). Weer even goed geleerd wat je onder andere NIET moet doen op een MTB.

Oh ja, heb zaterdag ook Fox Racing 911 Launch knee/shin guards besteld. :P Voel me net Darth Vader als ik die krengen om heb. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Joopieboy schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 22:01:
[...]

Hehe lijkt me tof. :D

Eerste 1,5 week ben ik wel op vakantie van augustus maar dat weekend moet wel lukken, anders stuur je me nummer door, bel ik wle van te voren. Nog even de achterrem nog een beetje fixen, maar geen slecht idee nee om te gaan fietsen, kom ik ook nog eens buiten. :)
Hmm, is het raar dat ik je datum even niet snap?
Is het nou na de 1,5 week vakantie?
The - DDD schreef op maandag 28 juli 2008 @ 02:57:

Was echt een goeie generale repetitie voor als ik op vakantie ga in Zwitserland in ieder geval (*kuch*). Weer even goed geleerd wat je onder andere NIET moet doen op een MTB.
Succes! Vergeet niet te eten, dat is écht killing.
Wat heb je precies geleerd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Niet door een te diepe kuil proberen te fietsen. (beter eroverheen springen, de kuil in kwestie was ongeveer even diep en breed als de diameter van mijn wiel. :) )
Dat ik inderdaad meer te eten mee moet nemen.
Niet lekker werkende SPD pedalen is niet leuk.
Vriendin voor het eerst echt door het dolle gezien.
Warmte is het probleem niet, daar kan je tegen drinken.
Dat ik een op dit moment nog niet goed overweg kan met los zand en al te papperige blubber. (tips zijn welkom)

Dat was het wel zo ongeveer. :)

Moet zeggen dat ik het eerste stuk van de rit aardig de flow te pakken had. Remmen ging goed en ik durf inmiddels met meer snelheid door een bocht met banking te knallen.

Techniek waar ik aan ga werken is netjes hoppen, dus niet als een dikke Berend aan je clicks roppen om je fiets omhoog te krijgen. Netjes springen op een fiets doe je met behulp van gewichtsverplaatsing en goede controle over je stuur. Kan ik wel, maar ik kom nog niet zo hoog.

[ Voor 22% gewijzigd door The - DDD op 28-07-2008 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
The - DDD schreef op maandag 28 juli 2008 @ 14:01:

Dat ik een op dit moment nog niet goed overweg kan met los zand en al te papperige blubber. (tips zijn welkom)
Definieer "nog niet goed overweg kunnen" ;)

Het volgende wil wel helpen:
Uit het zadel komen, iets het gewicht achter het zadel verplaatsen met ietwat gebogen knieën zodat je voorwiel minder druk ín het zand / modder kan leggen en met een bepaalde snelheid losjes erdoorheen rijden / sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Hmja, ik verlies een beetje de controle over mijn voorwiel inderdaad. Met afdalen is het niet zo'n probleem. Door achter te remmen krijg ik voldoende stabiliteit, als ik voldoende naar achter hang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Stabiliteit? Achterrem? Ik begrijp je daar even niet.
Als ik achter mijn zadel hang, trek ik lekker de voorrem aan, omdat mijn gewicht achter dat wiel hangt, op het achterwiel. Als ik met mijn achterrem zou remmen, ga ik meer glijden met de achterkant omdat je daar gewicht + remkracht hebt zitten. Zo heb je op de voorrem alleen maar de remkracht + evt. veerweg voor het opvangen van oneffenheden.

Afdalen = dus voorrem.
80% voorrem / 20% achterrem gebruiken, vooral in Zwitserland.
Worked for me in Italië bij het Gardameer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

zo :Y) mijn verlanglijstje is besteld bij bike-components.de Dat scheelt toch even íets te veel om het gewoon in NL te doen 8)7
OnderdeelTypePrijs B2BPrijs bike.components.deSDBikesports.nl/Url
AchterwielHalo Freedom Disc Rear115
BandenFat Albert SnakeSkin57,853,9
BinnenbandenDownhill Slausch9.758,95link
CranksetFC-M532 Deore8959,95link
Front derailleurFD-M77029,9924,95link
Rear derailleurRD-M770-SGSA59,9534,95link
CassetteCS-M737-XT8X28,512,95link
ZadelBBB BSD-40 Freebase39,523,5link
 Totaal304,74219,15

* bij geen exacte match op b2b een vergelijkbaar artikel

Alleen voor de cassette heb ik toch gewoon een el-cheapo ding genomen, die slijt ik toch evengoed wel bij het leven :P

[ Voor 3% gewijzigd door SchizoDuckie op 29-07-2008 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Mooie korting!
Ik vind het alleen afsteken tegen het frame wat je laatst hebt vervangen.
Wat ga je er precies mee rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

dnhelle schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:28:
Mooie korting!
Ik vind het alleen afsteken tegen het frame wat je laatst hebt vervangen.
Wat ga je er precies mee rijden?
Voornamelijk een beetje door de stad crossen (home<=>work) en af en toe het park of de duinen in. Ik heb over ditzelfde frame de afgelopen 3 jaar echt helemaal niets te klagen gehad en het volste vertrouwen in die nieuwe stevigere achterbrug die hier op zit :)
Mocht ik deze nou weer slopen dan blijkt dus toch dat ik wat anders nodig heb, maar dan kom je alweer zo snel bij het overkill downhill spul en dat vind ik lang niet zo prettig fietsen voor in de stad en 'normaal' gebruik

[ Voor 12% gewijzigd door SchizoDuckie op 29-07-2008 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

dnhelle schreef op maandag 28 juli 2008 @ 13:50:
[...]

Hmm, is het raar dat ik je datum even niet snap?
Is het nou na de 1,5 week vakantie?
Sorry. :+

Ik ga volgende week maandag 4 juli weg, en kom 1,5/2 weken later terug.
Dus als het mee zit ben ik vanaf zaterdag de 16e beschikbaar. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
dnhelle schreef op maandag 28 juli 2008 @ 16:04:
Stabiliteit? Achterrem? Ik begrijp je daar even niet.
Als ik achter mijn zadel hang, trek ik lekker de voorrem aan, omdat mijn gewicht achter dat wiel hangt, op het achterwiel. Als ik met mijn achterrem zou remmen, ga ik meer glijden met de achterkant omdat je daar gewicht + remkracht hebt zitten. Zo heb je op de voorrem alleen maar de remkracht + evt. veerweg voor het opvangen van oneffenheden.

Afdalen = dus voorrem.
80% voorrem / 20% achterrem gebruiken, vooral in Zwitserland.
Worked for me in Italië bij het Gardameer.
Klopt, maar dat achterremmen doe ik enkel als ik rechtuit stabiliteit nodig heb op zeer losse ondergrond. (Heb het nu over vers volgeschepte zandbak los.) Als het normaal remmen is dan doe ik inderdaad wat jij beschrijft, en als het echt hard moet dan laad ik eerst mijn voorvork en ga dan remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
SchizoDuckie schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:35:
[...]
Mocht ik deze nou weer slopen dan blijkt dus toch dat ik wat anders nodig heb, maar dan kom je alweer zo snel bij het overkill downhill spul en dat vind ik lang niet zo prettig fietsen voor in de stad en 'normaal' gebruik
Hoezo overkill downhill spul? Voor jouw gebruik zou een basic HT frame prima voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:03

The_Scarabial

MTB for life!

dnhelle schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 20:45:
[...]

Dus: Picture- Time!

On the double?
Ja, de tweede.

Na enkele problemen met mijn Deus XC crank, welke 1 van de eerste was in NL, heeft de volgende Local Bike Shop voor een prachtige oplossing gezorgd:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Vandaag mooi flink eind wezen rijden en het is op en top bevallen.
LBS: Bedankt voor de pracht-service..
toon volledige bericht
Very very nice sven!

Ik heb laatst ook een kostenraming gemaakt om alles van Race Face erop te zetten:

Race Face - Deus XC Sattelstütze 400 mm € 86,50
Race Face - Next XC Carbon OS Flat Lenker € 86,50
Race Face - Deus XC Vorbau 6 ° OS 2008 € 86,50
Race Face - Deus X-Type 3-fach Kurbelgarnitur inkl. Lager 2008 € 260,00
totaal € 523,50

Super mooi spul vind ik het en past mooi bij een rocky. Het is wel prijzig, dus ik denk dat het nog maar even moet wachten :P.

Eerst ga ik zaterdag naar Grindelwald, Zwitserland; dit gaat mijn eerste ervaring met het echte MOUNTAINbiken zijn :), heb er echt gigantisch veel zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

MrAngry schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 11:19:
[...]
Hoezo overkill downhill spul? Voor jouw gebruik zou een basic HT frame prima voldoen.
Ik weiger nog hardtail te rijden :P Ik hou van fully want dat rijdt (en springt) gewoon heerlijk :) Plus, met een hardtail sloop ik te veel achterwielen

[ Voor 16% gewijzigd door SchizoDuckie op 29-07-2008 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
The_Scarabial schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 11:31:
[...]

Very very nice sven!

Ik heb laatst ook een kostenraming gemaakt om alles van Race Face erop te zetten:

Race Face - Deus XC Sattelstütze 400 mm € 86,50
Race Face - Next XC Carbon OS Flat Lenker € 86,50
Race Face - Deus XC Vorbau 6 ° OS 2008 € 86,50
Race Face - Deus X-Type 3-fach Kurbelgarnitur inkl. Lager 2008 € 260,00
totaal € 523,50

Super mooi spul vind ik het en past mooi bij een rocky. Het is wel prijzig, dus ik denk dat het nog maar even moet wachten :P.

Eerst ga ik zaterdag naar Grindelwald, Zwitserland; dit gaat mijn eerste ervaring met het echte MOUNTAINbiken zijn :), heb er echt gigantisch veel zin in.
toon volledige bericht
Thnx. Idd hoort RaceFace op een Rocky. De LBS vertelde mij dat de leverancier bijna smolt toen hij hoorde dat de kapotte crank op een Rocky zat :)
Kun je btw. niet aan non-OS sturen meer komen? Ik vind mijn slanke stuurtje nu toch echt wel stoer uitzien, vind die bobbel niet zo mooi in het stuur.

Anyway; Veel plezier in die Schweiz. Mooi gebied.
SchizoDuckie schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 11:37:
[...]

Ik weiger nog hardtail te rijden :P Ik hou van fully want dat rijdt (en springt) gewoon heerlijk :) Plus, met een hardtail sloop ik te veel achterwielen
:? Er bestaat ook nog zoiets als techniek bij het springen
Dan houd je je wielen heel... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

dnhelle schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:02:
:? Er bestaat ook nog zoiets als techniek bij het springen
Dan houd je je wielen heel... ;)
I know en die heb ik op zich ook wel geloof ik ;), maar kom jij 100 van de 100 keren perfect terecht? :P

[ Voor 7% gewijzigd door SchizoDuckie op 29-07-2008 12:25 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.