Je weet hoe het gaat met studentenfietsen he, dat is nooit einde rit. Blijven doorgaan

Wiel dat van bovenaf bekeken een beetje schommelt van links naar rechts, dus de blokjes moeten wat meer open gaan staan, waardoor remmen wat problematischer wordt. Dat is dus iets wat je vermijdt met schijfremmen, was mijn oorspronkelijke redenering.
Anyway.
Ik ben daarnet even binnengestapt bij een fietsenverkoper (die dus ook trek verkoopt, waar ik mij vooral op oriënteer). Foldertje gevraagd (kijkt wat makkelijker dan internetpagina's) en wat handige uitleg gekregen. (ook wat sneller en makkelijker dan op een forum).
Hij heeft me schijfremmen afgeraden, zeker op niet-mtb's waar het vaak niet nodig is. Het wordt veel verkocht omdat veel mensen 'coole nieuwe techniek' willen. En ik voel dat ik daar ook gevoelig voor ben (tweaker-probleemje

), maar de good ol' beproefde V-brakes hebben nog tal van voordelen, dus ik moet me niet laten inpalmen. Daarnaast heb je nog eventuele schade bij fietsenrekken of ander bruut geweld van anderen op jouw fiets...
De brakepads van een schijfremsysteem zijn duurder (21 euro per set) en slijten blijkbaar best wel snel bij vocht en vuil. Gewone pads zijn 4-5 euro en die kan ik makkelijk zelf afstellen (simpele 'engineering'). Daarnaast wordt alles net iets zwaarder en moet het wiel ook steviger zijn.
Dus daar ben ik gelukkig over uit:
gewone V-brakes dus. Ik weet dat het niet helemaal van toepassing is voor dit forum, maar het is blijkbaar het enige actieve fiets-forum op GoT, en ik was hier begonnen over die remmen, dus ik dacht, ik maak m'n bevindingen ook even af.
Ik heb wel de ideale fiets gevonden. Road/race is net iets te hardcore/diehard.
Deze 7.5 FX haalt echter de scherpe kantjes eraf en maakt de fiets meer allround. Toch nog trainen en hard gaan, maar ook lekker 'urban' en een zandweggetje hier en daar kan zeker ook nog. Voor 711 euro een prima deal lijkt mij! (carbon voorvork) Net het ideale compromis wat ik wou bereiken en die FX serie van trek schijnt een echte bestseller te zijn, dus dat kan al niet fout gaan...
Goed, ik zal me verder uit dit topic houden, aangezien het wel off-topic begint te worden

Ik kom er wel uit,
toch bedankt voor de feedback ivm remmen!!