Maar een instap dSLR en een bijna top body als de D700 liggen naar mijn idee alsnog mijlen uit elkaar kwa prijs, waarbij de instapper door de beginnende gebruiker meer genoegdoenend materiaal kan leveren middels de voorgeprogrammeerde programma's die het bied dan de meer pro body die die programma's laken en dus meer ervaring van de gebruiker vergen. Nee, wat dat betreft blijf ik het verkeerde voorlichting van de verkoper vinden, dan wel een verkeerde inschatting van de gebruiker/oorspronkelijke koper van wat betreft zijn/haar kunnen. Of in the end een gebrek aan doorzettingsvermogen om de materie van iso/sluitertijden/diafragma eigen te maken. Als je die basis eenmaal weet, kom je al een eind verderVerwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 11:42:
Ik denk dat veel mensen zich laten laten sturen door anderen. Opmerkingen als "heb je nog geen spiegelreflex" zijn voor sommige mensen die af en toe een plaatje schieten toch reden om er eens naar te kijken..
De D700 is gewoonweg een te duur beest om net een derde van de functies van te snappen en te gebruiken. Mensen laten zich ook zo verschrikkelijk opnaaien over het hele fullframe verhaal. Het heeft zn voordelen en zn nadelen. Als je niet weet wat deze voor of nadelen zijn moet je NIET aan een fullframe beginnen.
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Verwijderd
Ik denk dat veel mensen ook naar recensies kijken en lezen dat dat de D700 een topcamera is. Vervolgens zien ze dat het veel geld kost, maar dat hebben sommigen er gewoon voor over. Vervolgens komen ze erachter dat je gewoon een stuk kennis nodig hebt om er alles uit te halen. Kost vervolgens teveel energie en laten de camera liggen. Denken vervolgens aan die handige digitale compactcamera terug en besluiten de D700 te verkopen 
Ik had dus een D70 en daar kon ik prima nog mijn bruiloften mee doen hoor. Een lens is veel belangrijker dan een body. Het verschil tussen een kitlens als de 18-70 mm en de 25-70 mm 2.8 is van veel groter belang dan het verschil tussen de body van de D70 en D700. Hoe dan ook...ik ben blij met de aankoop
Wat die vent op het strand doet is echt not done! En volgens mij is er ook niet echt een interessante foto uit zijn camera gekomen
Ik had dus een D70 en daar kon ik prima nog mijn bruiloften mee doen hoor. Een lens is veel belangrijker dan een body. Het verschil tussen een kitlens als de 18-70 mm en de 25-70 mm 2.8 is van veel groter belang dan het verschil tussen de body van de D70 en D700. Hoe dan ook...ik ben blij met de aankoop
Wat die vent op het strand doet is echt not done! En volgens mij is er ook niet echt een interessante foto uit zijn camera gekomen
D70 vs D700 zijn wel een paar generaties verschil. In het analoge tijdperk scheelde dat wellicht niet zo veel, maar op het digitale vlak vind ik weer wel. Uiteraard, het glas doet ook een hoop. Maar een grotere sensor met hogere resolutie, hogere en betere iso performance, grotere dynamic range, grotere viewfinder, veel uitgebreider en geavanceerder AF systeem zorgen naar mijn mening toch echt wel voor gigantische verschillen bij het gebruik. Sowieso vallen ze al in een verschillende range; consumenten vs pro.
En als je bovenstaande maar wat tech praat vind; ik doe met de D700 veel minder aan post processing, omdat de output gewoon beter is. Belichtingsmeter die niet standaard onderbelicht, overbelichte (delen van) shots die nog goed te drukken zijn, veel minder recomposes omdat er meer (cross)AF sensoren aanwezig zijn en dus meer scherpe platen. Ik zie veel meer door de grotere viewfinder en kan dus nog beter letten op details. Als ik nog langer aan deze post besteed, kan ik ongetwijfeld nog wel meer redenen vinden.
En als je bovenstaande maar wat tech praat vind; ik doe met de D700 veel minder aan post processing, omdat de output gewoon beter is. Belichtingsmeter die niet standaard onderbelicht, overbelichte (delen van) shots die nog goed te drukken zijn, veel minder recomposes omdat er meer (cross)AF sensoren aanwezig zijn en dus meer scherpe platen. Ik zie veel meer door de grotere viewfinder en kan dus nog beter letten op details. Als ik nog langer aan deze post besteed, kan ik ongetwijfeld nog wel meer redenen vinden.
Verwijderd
Natuurlijk ligt de prijs van instapper ver van de prijs van de 700, helemaal mee eens maar er zijn veel mensen die het gewoon makkelijk kunnen betalen en dat vervolgens ook doen. Wellicht is er nog niet eens een verkoper aan te pas gekomen! Doe mij maar een d700. En pinnen maar.
Ik denk echt dat het in veel gevallen zo gaat hoor, men leest wat rond, wil niet het duurste maar zeker niet het goedkoopste en de keuze valt op de 700.
Ik denk wel dat ze na het uitpakken denken "waar zitten de snelinstellingen dan"? LOL
Overigens kocht mijn vader back in the days een surfplank voor me van een duitser die zo zwaar was dat als hij keek naar het board deze al zonk (voor de kenners, het was een 260cm met 85 liter volume).. maar hij had hem wel gekocht.. iedereen heeft een zinker dus hij ook. prijs nieuw was toen iets rond 2000 gulden, ruim 900 euro. Andere artikelgroep maar wel soort van hetzelfde.
Die plaatjes in Scheveningen zullen inderdaad niet veel zijn.. 85mm... haha
Ik denk echt dat het in veel gevallen zo gaat hoor, men leest wat rond, wil niet het duurste maar zeker niet het goedkoopste en de keuze valt op de 700.
Ik denk wel dat ze na het uitpakken denken "waar zitten de snelinstellingen dan"? LOL
Overigens kocht mijn vader back in the days een surfplank voor me van een duitser die zo zwaar was dat als hij keek naar het board deze al zonk (voor de kenners, het was een 260cm met 85 liter volume).. maar hij had hem wel gekocht.. iedereen heeft een zinker dus hij ook. prijs nieuw was toen iets rond 2000 gulden, ruim 900 euro. Andere artikelgroep maar wel soort van hetzelfde.
Die plaatjes in Scheveningen zullen inderdaad niet veel zijn.. 85mm... haha
Tsja, een zinkertje, dan moet je idd wel vooruit kunnen komen en niet te zwaar zijn
.
Aan de ene kant vind ik wel dat je als verkoper daarvoor moet waarschuwen. Anderzijds, ik ben ook de MM ingehold en binnen 5 min liep ik met een lichtere bankrekening weer naar buiten. Ik had comments van de verkoper ook niet echt op prijs gesteld, puur omdat ik wist wat ik wilde.
Voordat er straks allemaal van die horror verhalen komen, ik heb de D700 nog steeds nergens anders goedkoper gezien op internet dan toen ik hem een jaar geleden kocht
Aan de ene kant vind ik wel dat je als verkoper daarvoor moet waarschuwen. Anderzijds, ik ben ook de MM ingehold en binnen 5 min liep ik met een lichtere bankrekening weer naar buiten. Ik had comments van de verkoper ook niet echt op prijs gesteld, puur omdat ik wist wat ik wilde.
Voordat er straks allemaal van die horror verhalen komen, ik heb de D700 nog steeds nergens anders goedkoper gezien op internet dan toen ik hem een jaar geleden kocht
Verwijderd
Vind ik geen techpraat hoorjules schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 14:05:
D70 vs D700 zijn wel een paar generaties verschil. In het analoge tijdperk scheelde dat wellicht niet zo veel, maar op het digitale vlak vind ik weer wel. Uiteraard, het glas doet ook een hoop. Maar een grotere sensor met hogere resolutie, hogere en betere iso performance, grotere dynamic range, grotere viewfinder, veel uitgebreider en geavanceerder AF systeem zorgen naar mijn mening toch echt wel voor gigantische verschillen bij het gebruik. Sowieso vallen ze al in een verschillende range; consumenten vs pro.
PS: wat heb je betaald voor die D700 dan?
maak eens een foto met de 17-35 op een d700,vergelijk die eens.......zo blijf je bezig.Maak maar eens foto's met de D70 + 17-35mm F2.8 en vergelijk dat met foto's die je maakt met de D700 en een...relatief slechte lens.
een d700 maakt een slechter objectief beter,een d70 maakt een slechter objectief nog slechter.
[ Voor 23% gewijzigd door jejeh op 21-02-2010 12:08 ]
Je legt de nadruk op slechter op de d70. Je kon ook zeggen de 16-35 presteerd beter op de D700. Maar het is eenmaal een kwestie van half vol en half leeg en wat je probeerd te bereiken met je commentaar.. Tenslotte er zitten heel wat generaties ertussen. Maarja zoals heel veel mensen zeggen, mens -> objectief -> body. Ik vind het wel eerlijk gezegd goed dat Luther met een D70 blijft werken, je weet eenmaal je beperkingen en weet hoe je ermee om moet gaan. Alhoewel overstappen naar een D700 best verfrissend zou zijnjejeh schreef op zondag 21 februari 2010 @ 12:06:
[...]
maak eens een foto met de 17-35 op een d700,vergelijk die eens.......zo blijf je bezig.
een d700 maakt een slechter objectief beter,een d70 maakt een slechter objectief nog slechter.
flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS
uiteraard is het mooi om te zien/lezen dat mensen het uiterste uit hun combo halen door hun kennis om te zetten in beeld.
prima toch.
het is idd het half vol/leeg gebeuren.
prima toch.
het is idd het half vol/leeg gebeuren.
Volgens mij had hij al een D700 gekocht maar dat wil niet zeggen dat je ineens niets meer met een D70 kan.TeamxSunnYx schreef op zondag 21 februari 2010 @ 12:31:
[...]
Ik vind het wel eerlijk gezegd goed dat Luther met een D70 blijft werken, je weet eenmaal je beperkingen en weet hoe je ermee om moet gaan. Alhoewel overstappen naar een D700 best verfrissend zou zijn
Het verschil tussen de D700 en de D50 is vooral het gewicht, het veel grotere scherm, betere en makkelijkere knopjes, sneller, schone hoge ISO plaatjes en het is een feestje om foto's mee te maken. Het is een mooi stukje gereedschap.
Nadeel is en blijft de prijs, die is vorig jaar nauwelijks gezakt sinds de kerst slechts een klein beetje.
Toen die eind 2008 in Engeland heel even richting de 1500 euro ging was mijn interesse wel gewekt...
Helaas duurde die prijs maar heel kort. Dit jaar viel de eindejaars bonus gelukkig mee en eventuele opvolgers zie ik ook niet snel goedkoper worden.
Verwijderd
Klopt en ik heb zelfs m'n D70 verkocht omdat ik ook nog een D40 body heb liggen. Maar inmiddels dus wel volledig overgestapt en natuurlijk geen spijt. Ik probeerde enkel aan te geven wat voor mij belangrijker is, zoals iemand anders al eerder aangaf: mens > lens > bodybouwfraude schreef op zondag 21 februari 2010 @ 16:56:
[...]Volgens mij had hij al een D700 gekocht maar dat wil niet zeggen dat je ineens niets meer met een D70 kan.
Absoluut. Ik heb ook genoeg foto's verkocht die met mijn D70 gemaakt zijn. Maar je hebt professioneel en je hebt professioneel. Kijk eens naar de knoppen layout van de D70 en een andere uit de consumentenrange. En pak de D700 en vergelijk die eens met een D2/D3 etc. Ik was al blij dat die modusknop (programmakeuze) op de D200 verdwenen was. Op de D70 draaide ik hem vaak genoeg per ongeluk van de M/A in nachtportretmodus (of een andere). Erg prettig als je net tijdens een opdracht bezig bent en je hebt opeens sluitertijden van 1-2 seconden die je niet kunt plaatsen omdat je toch in M schoot?Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2010 @ 11:56:
[...]
En inderdaad was ik bij de D70 ook meer aan het postprocessen, maar dat neemt niet weg dat je dus met die body professionele foto's kunt afleveren.
Sorry, maar da's geen vergelijk.Maak maar eens foto's met de D70 + 17-35mm F2.8 en vergelijk dat met foto's die je maakt met de D700 en een...relatief slechte lens. Dan snap je helemaal wat ik bedoelWe moeten niet gaan denken dat de body voor ons al het werk doet. Wil je echt goede foto's afleveren dan zul je daarvoor moeten werken
Weet niet precies, uit m'n hoofd een 1650 ofzo? En dan ook nog gewoon een NL versiePS: wat heb je betaald voor die D700 dan?
Vandaag bij een NPS Check & Clean dag geweest van Nikon. M'n sensor is weer schoon \o/
Ook even gebabbeld met de man die normaal gesproken in het service center in Beverwijk onderhoudswerkzaamheden verricht. Ik vroeg hem hoe ik evt zelf hardhandige vuiltjes anders dan met een blower weg kon halen (die gebruikte hij zelf nl ook voor de lichte vuiltjes). Alcohol, zoals dat vroeger bij de D70 kon, was iig geen aanrader meer met de gevoelige sensor van de D700. Maar wat voor spul het wel kon wilde hij niet zeggen. Ach ja, gelukkig dat ik via NPS eens in het jaar de mogelijkheid heb om het te laten doen, gebeurd het tenminste goed
.
Ook even gebabbeld met de man die normaal gesproken in het service center in Beverwijk onderhoudswerkzaamheden verricht. Ik vroeg hem hoe ik evt zelf hardhandige vuiltjes anders dan met een blower weg kon halen (die gebruikte hij zelf nl ook voor de lichte vuiltjes). Alcohol, zoals dat vroeger bij de D70 kon, was iig geen aanrader meer met de gevoelige sensor van de D700. Maar wat voor spul het wel kon wilde hij niet zeggen. Ach ja, gelukkig dat ik via NPS eens in het jaar de mogelijkheid heb om het te laten doen, gebeurd het tenminste goed
Blijf het heel raar vinden dat Nikon NL zo'n groot onderscheid maakt tussen NPS leden en "gewone amateurs". Nikon Canada doet dat veel beter.jules schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 14:55:
Vandaag bij een NPS Check & Clean dag geweest van Nikon. M'n sensor is weer schoon \o/
Ook even gebabbeld met de man die normaal gesproken in het service center in Beverwijk onderhoudswerkzaamheden verricht. Ik vroeg hem hoe ik evt zelf hardhandige vuiltjes anders dan met een blower weg kon halen (die gebruikte hij zelf nl ook voor de lichte vuiltjes). Alcohol, zoals dat vroeger bij de D70 kon, was iig geen aanrader meer met de gevoelige sensor van de D700. Maar wat voor spul het wel kon wilde hij niet zeggen. Ach ja, gelukkig dat ik via NPS eens in het jaar de mogelijkheid heb om het te laten doen, gebeurd het tenminste goed.
Maar goed, handig om te weten dat alcohol een afrader is.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
hmmm die flash sync kan je ook uitzetten. met mijn s5 kan ik gewoon flitsen op 1/1000 of meerVerwijderd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 17:31:
Flash sync D70 = 1/500
Flash sync D700 = 1/250
Prima reden voor de D70
Verwijderd
Er is speciale vloeistof in de handel om je sensor schoon te maken, samen met sensorswabs een goede combi.
Evengoed denk ik dat het gewoon een alc. oplossing is.
Je zit ook niet gelijk op je sensor trouwens, maar dat terzijde.
Doet een D70 ook een hi-speed flash sync? (weet niet meer precies hoe het heet)Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 17:31:
Flash sync D70 = 1/500
Flash sync D700 = 1/250
Prima reden voor de D70
Anyway, d'r is een modus waarbij je met de D700 wel boven die 1/250e uit komt. Omdat de D70 dat niet kon, hebben ze bij de D70 de flash sync maar opgerekt tot 1/500 oid. Ondanks dat het een andere flits techniek is, vind ik het wel prettig om ook overdag evt op 2.8 in te kunnen flitsen zonder al te veel met het diafragma te hoeven knijpen.
Stuur ze een klachten mailtje. Ik heb ook even moeten "sparen" voordat ik er aan kon voldoen. Verder is het voor hen een manier om onderscheid tussen de pro en de normale consument te maken. De pro verdiend zijn geld met het spul en heeft er behoorlijk wat profijt van als dit snel gebeurd. Daarnaast stelt Nikon wel eisen aan z'n pro's, dat ze niet te snel gebruik maken en afhankelijk zijn van de extra's services, zoals het lenen van objectieven/body's. Ze zijn daarom verplicht om minimaal 2 pro body's te hebben (pro is in de Dxxx serie of de Dx serie) en ik dacht ook 3 objectieven met een vast diafragma van minimaal 2.8. (De 2.8 primes zijn een goedkope manier om er sneller te komenWijnands schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 18:15:
[...]
Blijf het heel raar vinden dat Nikon NL zo'n groot onderscheid maakt tussen NPS leden en "gewone amateurs". Nikon Canada doet dat veel beter.
Maar goed, handig om te weten dat alcohol een afrader is.
Daarnaast dwingt het Nikon ook om het spul snel te repareren. Aan de ene kant positief voor de professional, aan de andere zijde brengt het ook extra druk met zich mee, zoals toen ik vorig jaar onaangekondigd met m'n hele tas aan kwam zetten om alles te checken. Vonden ze niet zo tof

Zelfs schoonblazen met een blower is naar mijn idee de meest veilige optie. Wel moet je opletten dat dit wel een kwalitatief goede blower is en deze geen stof meespuit in het camera huis. Bij een Hama blower was dit wel het gevalVerwijderd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 18:57:
Er is speciale vloeistof in de handel om je sensor schoon te maken, samen met sensorswabs een goede combi.

De Nikon man raadde overigens alle vloeistoffen af. Hij noemde een voorbeeld van een fabrikant die een vloeistof op de markt had gebracht en dit na x tijd weer terugriep, omdat dit de coating aantastte.
En ja, je hebt idd gelijk dat je niet direct op de sensor zit, maar dat er nog wat glas voor zit. Gemakshalve heb ik het in mijn voorgaande berichten over de sensor, omdat iedereen dan weet waar we het over hebben
[ Voor 77% gewijzigd door jules op 12-03-2010 10:49 ]
Verwijderd
Nikon UK heeft een actie waarbij je binnen de actie periode een gratis grip krijgt bij aanschaf van dit mooie apparaat 
Klik
Klik
Verwijderd
Wat is een professionele foto?Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2010 @ 11:56:
[...]
Vind ik geen techpraat hoorMaar je geeft eigenlijk zelf aan wat ik ook bedoel. Met de D70 was het harder werken om een vergelijkbaar eindresultaat zoals bij de D700 te halen. Maar het is niet heel moeilijk. En inderdaad was ik bij de D70 ook meer aan het postprocessen, maar dat neemt niet weg dat je dus met die body professionele foto's kunt afleveren.
Klopt, de fotograaf maakt de foto en niet de camera.Maak maar eens foto's met de D70 + 17-35mm F2.8 en vergelijk dat met foto's die je maakt met de D700 en een...relatief slechte lens. Dan snap je helemaal wat ik bedoelWe moeten niet gaan denken dat de body voor ons al het werk doet. Wil je echt goede foto's afleveren dan zul je daarvoor moeten werken
Ik ben al eens in bezit geweest van de D700 en 24-70. Wegens het toentertijd beëindigen van mijn hobby de boel verkocht. Echter begint het weer erg te kriebelen en ben dus weer aan het kijken voor een FF DSLR. Ik zat te twijfelen tussen een 5D mk2 en een D700, maar ga toch weer voor de D700. Echter...
Ik vind ze slecht leverbaar. Cameranu, cameraexpress, fotokonijnenberg, enz hebben ze niet op voorraad. Soms al een hele tijd niet. Cameranu weet niet eens wanneer ze de D700 weer op voorraad hebben.
Nu gaan er al een hele tijd geruchten over een D700 opvolger. Hij zou volgens de voorspellingen rond deze tijd uit moeten komen (de D700 is immers alweer 2 jaar oud). Ik had ook al begrepen dat de sensor van de D700 niet meer geproduceerd wordt. Wat denken jullie, komt er binnenkort een opvolger omdat de voorraad erg klein zijn en de levertijden lang? Productieproblemen kunnen ze haast niet hebben. Ook niet dat de vraag erg hoog is.
Ik ben niet iemand die constant wacht op iets nieuws, maar het zou zuur zijn als de D700 binnenkort vervangen wordt...
Ik vind ze slecht leverbaar. Cameranu, cameraexpress, fotokonijnenberg, enz hebben ze niet op voorraad. Soms al een hele tijd niet. Cameranu weet niet eens wanneer ze de D700 weer op voorraad hebben.
Nu gaan er al een hele tijd geruchten over een D700 opvolger. Hij zou volgens de voorspellingen rond deze tijd uit moeten komen (de D700 is immers alweer 2 jaar oud). Ik had ook al begrepen dat de sensor van de D700 niet meer geproduceerd wordt. Wat denken jullie, komt er binnenkort een opvolger omdat de voorraad erg klein zijn en de levertijden lang? Productieproblemen kunnen ze haast niet hebben. Ook niet dat de vraag erg hoog is.
Ik ben niet iemand die constant wacht op iets nieuws, maar het zou zuur zijn als de D700 binnenkort vervangen wordt...
Verwijderd
Ik denk het niet. Dit jaar is er weer een Photokina en een grote aankondiging zou ik daar verwachten. Een D700 opvolger zie ik niet even tussendoor gemeld worden. Daar wil je voldoende aandacht voor je product hebben.
Daarnaast staat de Yen momenteel erg ongunstig (lang leve Griekenland). Dat betekent dat wanneer er nu een nieuw model aan komt, de inkoopprijs bepaalt wordt door de Yen-euro conversie. Bijna gegarandeerd een verhoging dus van de prijs. Daarnaast is een D700 nog steeds geen slechte koop
Daarnaast staat de Yen momenteel erg ongunstig (lang leve Griekenland). Dat betekent dat wanneer er nu een nieuw model aan komt, de inkoopprijs bepaalt wordt door de Yen-euro conversie. Bijna gegarandeerd een verhoging dus van de prijs. Daarnaast is een D700 nog steeds geen slechte koop
Verwijderd
Van wat ik van KE begreep is dat ze momenteel veel problemen hebben door de aswolk. De D700 zou daardoor maar mondjesmaat leverbaar zijn.Anteros schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:36:
Ik ben al eens in bezit geweest van de D700 en 24-70. Wegens het toentertijd beëindigen van mijn hobby de boel verkocht. Echter begint het weer erg te kriebelen en ben dus weer aan het kijken voor een FF DSLR. Ik zat te twijfelen tussen een 5D mk2 en een D700, maar ga toch weer voor de D700. Echter...
Er is echter 1 ding fout aan je denkwijze. Photokina wordt eens in de 2 jaar gehouden, de D700 is ook twee jaar oud. De D700 werd op 1 juli 2008 aangekondigd, de photokina was op 23-28 september 2008. Dat geeft al aan dat de aankondiging van de D700 opvolger niet per se op de photokina zal plaatsvinden. Ik denk dat de kans gewoon zeer groot is dat de D700s uitkomt op 1 juli, zoals de D3 na 2 jaar door de D3s vervangen werd.Verwijderd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:39:
Ik denk het niet. Dit jaar is er weer een Photokina en een grote aankondiging zou ik daar verwachten. Een D700 opvolger zie ik niet even tussendoor gemeld worden. Daar wil je voldoende aandacht voor je product hebben.
De huidige D700 is 1800 euro geloof ik, de intro prijs was 2500 euro. De D700s zal ook wel een intro prijs hebben van 2500 euro schat ik-- De nieuwere versies van lenzen / camera's in het recente verleden hebben allemaal dezelfde prijs bij introductie als de voorganger bij introductie.Daarnaast staat de Yen momenteel erg ongunstig (lang leve Griekenland). Dat betekent dat wanneer er nu een nieuw model aan komt, de inkoopprijs bepaalt wordt door de Yen-euro conversie. Bijna gegarandeerd een verhoging dus van de prijs. Daarnaast is een D700 nog steeds geen slechte koop
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Verwijderd
Afaik zat er meer dan 2 jaar tussen. Daarnaast zijn imo de 2 jaar cycli van Nikon nog te kort aan de gang om daarvan uit te gaan (slechts 2 generaties). Canon zit al veel langer op 1.5 jaar en is daarmee imo betrouwbaarder. Daarnaast heeft in een recent interview een Nikon CEO aangegeven dat de verversingssnelheid omlaag zal gaan.Shark.Bait schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 15:13:
Er is echter 1 ding fout aan je denkwijze. Photokina wordt eens in de 2 jaar gehouden, de D700 is ook twee jaar oud. De D700 werd op 1 juli 2008 aangekondigd, de photokina was op 23-28 september 2008. Dat geeft al aan dat de aankondiging van de D700 opvolger niet per se op de photokina zal plaatsvinden. Ik denk dat de kans gewoon zeer groot is dat de D700s uitkomt op 1 juli, zoals de D3 na 2 jaar door de D3s vervangen werd.
Nikon is ook het bedrijf dat bij het opheffen van de Nederlandse importeur de prijzen even gelijk trok met andere landen. Daarnaast hebben zij in het verleden vaker prijscorrecties doorgevoerd. De conclusie delen we in ieder geval. Een nieuw model zal boven de huidige prijs van de D700 liggenDe huidige D700 is 1800 euro geloof ik, de intro prijs was 2500 euro. De D700s zal ook wel een intro prijs hebben van 2500 euro schat ik-- De nieuwere versies van lenzen / camera's in het recente verleden hebben allemaal dezelfde prijs bij introductie als de voorganger bij introductie.
Blijkbaar weten jullie zeker dat het om een D700s gaat? Waarom is een opvolger is de trant van een D8/900 met de sensor van de D3S niet mogelijk? Een D700s lijkt mij juist minder aantrekkelijk, aangezien je een stuk meer betaalt voor alleen videomogelijkheden. Tenzij dat 1080p/30fps wordt of er andere verbeterde functies worden geïntroduceerd, zullen heel veel mensen ook zo denken en zal de D700s niet zoveel verkocht worden als wordt verwacht.
Het blijft natuurlijk gissen we uiteindelijk komen we er wel achter. De D700 is toch nog niet op voorraad, dus ik heb nog ff tijd om er over na te denken.
Nu zag ik echter op mp een Canon 1Ds mark III. Uiteraard is deze dan nog duurder dan een nieuwe D700, maar het is een erg mooie body. Heeft iemand toevallig ervaring met de 1DS mark III? En zo ja, hoe beviel deze. Hij is natuurlijk een stukje groter en zwaarder dan een D700 zonder grip, maar wel 21mpix, een iets minder sterk AA-filter en uiteraard een grotere keuze uit (2e hands) objectieven. Kan iemand er iets over zeggen (aangezien ik alleen een Canon 40D gehad heb, is mijn ervaring beperkt).
Nu zag ik echter op mp een Canon 1Ds mark III. Uiteraard is deze dan nog duurder dan een nieuwe D700, maar het is een erg mooie body. Heeft iemand toevallig ervaring met de 1DS mark III? En zo ja, hoe beviel deze. Hij is natuurlijk een stukje groter en zwaarder dan een D700 zonder grip, maar wel 21mpix, een iets minder sterk AA-filter en uiteraard een grotere keuze uit (2e hands) objectieven. Kan iemand er iets over zeggen (aangezien ik alleen een Canon 40D gehad heb, is mijn ervaring beperkt).
Je noemt als eerste 21 MP. Wat is daar belangrijk aan voor jou? Veel megapixels heeft z'n voor- en nadelen.
Ik ben nogal een allrounder, maar oa architectuur, landschap, portret en straatfotografie vind ik erg leuk om te doen. Verder ook (in mindere maten) party/feestjes/verjaardagen/bruiloften. Bijna allemaal zaken waar die 21mpix goed voor zijn. Echter vind ik de 5D mark II niks voor mij (oa door banding, slechte AF, ergonomie, enz). Mijn keuze was eigenlijk gemaakt voor mijn oude vertrouwde D700 (beviel erg goed). Maar zo'n 1Ds mark III heeft volgens het 'beste' van beide werelden (ik weet de verschillen tussen Nikon en Canon).
Ik heb echter geen ervaring met Canon anders dan de 40D, dus weet niet hoe goed de ergonomie is, wat de kwaliteit van de AF is, enz. Ik lees graag wat ervaringen van Nikon en Canon mensen mbt tot deze 1Ds.
Ik heb echter geen ervaring met Canon anders dan de 40D, dus weet niet hoe goed de ergonomie is, wat de kwaliteit van de AF is, enz. Ik lees graag wat ervaringen van Nikon en Canon mensen mbt tot deze 1Ds.
Verwijderd
Tsja, wat wil je weten? De 1Ds is de topserie, dus je hebt de meest robuuste bouw, dubbele processor, videofunctie, oneindig veel AF punten, etc, etc. Ja, het is samen met de D3X de beste camera die je momenteel in dat segment met jouw wensen kunt kopen.
Wat waren voor jou de redenen om je D700 weg te doen? Wat zoek je nu in een nieuwe camera? Persoonlijk vind ik het prettig dat ik met grip een pro body in handen heb, zowel kwa feeling als verder het gebruik. Haal je de grip eraf, dan heb je een kleinere body die maar op een paar vlakken wat minder presteert dan de grotere jongens (minder fps, je levert wat in kwa gebruiksgemak/ergonomie). Dat je met 1 body toch nog de keuze hebt vind ik een voordeel.
Zoveel MP's meer is dan weer een hele andere keuze. Heb je het nodig, is de meerprijs het waard, etc?
Persoonlijk vind ik de D700 een van de weinige body's waarvan ik zoiets had van, hier kan ik voorlopig lang mee vooruit. De D70 bleef op veel gebieden nog achter (ruis, af, MP, etc), de D200 was al beter dan de D70, maar bleef ook nog achter. De D700 is weer zo veel beter. Enige wat ik op dit moment mis is de mogelijkheid om te filmen. Ik zal eerder de oudjes wegdoen (D70 + D200) om een eventuele D700s met film mogelijkheid ernaast te kopen. Het is zo veel prettiger om met (bijna) identieke body's te werken.
Zoveel MP's meer is dan weer een hele andere keuze. Heb je het nodig, is de meerprijs het waard, etc?
Persoonlijk vind ik de D700 een van de weinige body's waarvan ik zoiets had van, hier kan ik voorlopig lang mee vooruit. De D70 bleef op veel gebieden nog achter (ruis, af, MP, etc), de D200 was al beter dan de D70, maar bleef ook nog achter. De D700 is weer zo veel beter. Enige wat ik op dit moment mis is de mogelijkheid om te filmen. Ik zal eerder de oudjes wegdoen (D70 + D200) om een eventuele D700s met film mogelijkheid ernaast te kopen. Het is zo veel prettiger om met (bijna) identieke body's te werken.
@jules: De redenen waren voor mij toentertijd geld, gebrek aan inspiratie/motivatie en andere prioriteiten. Echter mis ik het best wel erg, waardoor ik toch weer de duik wil nemen in de fotografie. Wat ik nu zoek? Een camera waar ik voorlopig mee vooruit kan (oa ivm kosten, aanschaf onjectieven, enz) en waar ik geen spijt van krijg. Ik heb wel eens gemerkt dat ik tegen de 12mpix aanliep omdat ik wilde croppen van mijn foto's. Met >20mpixel heb je veel meer speelruimte. De reden waarom ik nog een beetje twijfel is eigenlijk:
- Keuze van objectieven (Nikon heeft minder keus dan Canon);
- Prijs van de objectieven (Nikon is duurder dan Canon);
- Aantal mpix van de body (Nikon 12mpix, 5Dmk2/1Ds mk3 zijn 21mpix);
Ik ben het eens met het voordeel van een grip. Dat heb ik persoonlijk ook ervaren. Het is fijn om de grip te kunnen verwijderen zodat je makkelijker de camera mee kan nemen voor de wat minder serieuze zaken. Dat houdt me oa tegen voor een (2e handse) 1Ds mark 3. De grootte, het gewicht, het lage resulutie LCD scherm en natuurlijk de kosten (2500 a 3000e voor een 2e hands 1Ds mark 3 body).
- Prijs van de objectieven (Nikon is duurder dan Canon);
- Aantal mpix van de body (Nikon 12mpix, 5Dmk2/1Ds mk3 zijn 21mpix);
Ik ben het eens met het voordeel van een grip. Dat heb ik persoonlijk ook ervaren. Het is fijn om de grip te kunnen verwijderen zodat je makkelijker de camera mee kan nemen voor de wat minder serieuze zaken. Dat houdt me oa tegen voor een (2e handse) 1Ds mark 3. De grootte, het gewicht, het lage resulutie LCD scherm en natuurlijk de kosten (2500 a 3000e voor een 2e hands 1Ds mark 3 body).
@jcv...jcv: Klopt in beide gevallen. Maar dat zijn voor mij geen echte argumenten. Verder wil ik voorkomen dat het een Canon/Nikon discussie wordt. Ik denk dat ik toch voor de D700 ga... maar ben toch wel benieuwd naar de 1Ds ervaringen
.
Ik heb de 1d2 gehad en de 5d1 en 5d2 van canon. Ik ken dus de verschillen wel een beetje. En ja, de AF van de 5d serie is niet geweldig, maar dat middelste puntje is evengoed als die van de 1d serie wmb. Daarin heb ik nooit het gevoel gehad dat de 5d(2) tekort kwam. De rest van de AF puntjes, ja, daarin is de 1d serie echt beter.
Beeldkwaliteit en bouw en eigenlijk alles verder van de 5d2 vind ik geweldig. Mis ik de 1d serie, nee eigenlijk niet.
Puur op papier zou ik denken dat ik graag een 1ds3/4 zou willen, maar in de praktijk kom ik nooit te kort tijdens opdrachten of wat dan ook.
De output van de 5d2 is alles en meer dan wat ik nodig heb. Ik blijf er dan ook bij banding en ergonomie non-argumenten zijn om de 5d2 niet te kiezen. Ik heb alweer 20k shots gemaakt met de 5d2 en ik heb nog niet 1x gezien dat ik banding kreeg bij oplichten van foto's e.d.
Dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is om op te wekken via testjes, maar ik geef je aan dat ik met ruim 20k platen, van studiowerk tot bruiloften tot locatie modelwerk, ik nog nooit een plaat gehad heb die banding gaf die ik gezien heb.
Wat mij betreft mag dat banding dus echt van de argumenten lijst af.
even voor wat het waard is. Ik ben eigenlijk helemaal niet pro canon of nikon of wat dan ook. Ik werk met wat goed voelt. Ik werk ook prima met een D700 en D3 (heb ik regelmatig in de handen met werk), maar de output van allebei leggen het 3x af tegen de 5d2.
Beeldkwaliteit en bouw en eigenlijk alles verder van de 5d2 vind ik geweldig. Mis ik de 1d serie, nee eigenlijk niet.
Puur op papier zou ik denken dat ik graag een 1ds3/4 zou willen, maar in de praktijk kom ik nooit te kort tijdens opdrachten of wat dan ook.
De output van de 5d2 is alles en meer dan wat ik nodig heb. Ik blijf er dan ook bij banding en ergonomie non-argumenten zijn om de 5d2 niet te kiezen. Ik heb alweer 20k shots gemaakt met de 5d2 en ik heb nog niet 1x gezien dat ik banding kreeg bij oplichten van foto's e.d.
Dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is om op te wekken via testjes, maar ik geef je aan dat ik met ruim 20k platen, van studiowerk tot bruiloften tot locatie modelwerk, ik nog nooit een plaat gehad heb die banding gaf die ik gezien heb.
Wat mij betreft mag dat banding dus echt van de argumenten lijst af.
even voor wat het waard is. Ik ben eigenlijk helemaal niet pro canon of nikon of wat dan ook. Ik werk met wat goed voelt. Ik werk ook prima met een D700 en D3 (heb ik regelmatig in de handen met werk), maar de output van allebei leggen het 3x af tegen de 5d2.
[ Voor 9% gewijzigd door Nomad op 13-05-2010 19:21 ]
3x maar liefst, en als je de lensdop eraf haalt?Nomad schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 19:19:
Ik werk ook prima met een D700 en D3 (heb ik regelmatig in de handen met werk), maar de output van allebei leggen het 3x af tegen de 5d2.
Verwijderd
Heb je dan ook fotos waarin je de 3x duidelijk kan laten zien wat het verschil is ? ben ik wel heel benieuwd naar, ik zit ook erg in dubio of ik straks voor de d700 of de 5D2 moet gaan als mijn fuji het gaat begeven.Nomad schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 19:19:
Wat is het verschil tussen fictieve een D700s of een fictieve D8/900 met een D3s sensor, behalve dan de naam?Krylinck schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 16:01:
Blijkbaar weten jullie zeker dat het om een D700s gaat? Waarom is een opvolger is de trant van een D8/900 met de sensor van de D3S niet mogelijk?
Hoe dan ook zal een opvolger van de D700 naar mijn idee weinig verrassend zijn en zich waarschijnlijk verhouden tot de D3s of de D3x als de D700 zich tot de D3 verhoud en het mooiste zou zijn als Nikon met zowel een D700s als een D700x zou komen.
ik zal kijken of ik wat kan vinden. kom er op terug.Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 19:21:
[...]
Heb je dan ook fotos waarin je de 3x duidelijk kan laten zien wat het verschil is ? ben ik wel heel benieuwd naar, ik zit ook erg in dubio of ik straks voor de d700 of de 5D2 moet gaan als mijn fuji het gaat begeven.
Als ex-5D gebruiker kan ik zeggen dat de kleuren anders zijn van de D700, maar daarmee zal ik niet direct zeggen dat ze beter of slechter zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 19:21:
[...]
Heb je dan ook fotos waarin je de 3x duidelijk kan laten zien wat het verschil is ? ben ik wel heel benieuwd naar, ik zit ook erg in dubio of ik straks voor de d700 of de 5D2 moet gaan als mijn fuji het gaat begeven.
5D heeft als voordeel een mooie glas lijn. (F/4 lijn)
D700 heeft als voordeel, dat het een extreem goede auto focus heeft.
Ik wacht zelf nog steeds op een 70-200 F/4 VR, de F/2.8 is mij te duur verlopig.
Met de 5D zaten ze toch wel in een hele andere cyclus. Ik vraag me ook af wat Nikon gaat aankondigen voor de WK in Zuid Africa, en of ze vervroegd aankondigen, of gewoon op "schedule" (=imo 1 juli) of naar de photokina verplaatsen zoals jij suggereert. Een langzamere cyclus geeft wel grotere kans op beter product denk ik.Verwijderd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 15:56:
Afaik zat er meer dan 2 jaar tussen. Daarnaast zijn imo de 2 jaar cycli van Nikon nog te kort aan de gang om daarvan uit te gaan (slechts 2 generaties). Canon zit al veel langer op 1.5 jaar en is daarmee imo betrouwbaarder. Daarnaast heeft in een recent interview een Nikon CEO aangegeven dat de verversingssnelheid omlaag zal gaan.
Nikon is als je naar de geschiedenis kijkt eerder geneigd om nu na 2 jaar een D700s uit te brengen dan een D800 (D70->D70s, D40->D40x, D2x->D2xs, D3->D3s....)Krylinck schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 16:01:
Blijkbaar weten jullie zeker dat het om een D700s gaat? Waarom is een opvolger is de trant van een D8/900 met de sensor van de D3S niet mogelijk? Een D700s lijkt mij juist minder aantrekkelijk, aangezien je een stuk meer betaalt voor alleen videomogelijkheden. Tenzij dat 1080p/30fps wordt of er andere verbeterde functies worden geïntroduceerd, zullen heel veel mensen ook zo denken en zal de D700s niet zoveel verkocht worden als wordt verwacht.
1080p of i verwacht ik wel, maar ik denk niet dat nikon aan 30 fps doet, ze zijn zo te zien meer voor de door de filmwereld geroemde 24 fps omdat dat artistieker is.(lees: de filmwereld loopt ermee weg)
Dat gevoel heb ik ook gehad (en nog steeds).jules schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 18:11:
Persoonlijk vind ik de D700 een van de weinige body's waarvan ik zoiets had van, hier kan ik voorlopig lang mee vooruit.
Maar ook andere objectieven die C niet heeft--dat maakt het lastigerAnteros schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 18:32:
Welke objectieven ga je kopen dan? Want het is niet helemaal waar. Sommige objectieven van nikon zijn duurder, sommige objectieven van Canon zijn duurder. Ik zal maar wat voorbeelden geven in N's voordeel vsn de pricewatch in euro's voor als iemand later wat cijfers wil zien:- Prijs van de objectieven (Nikon is duurder dan Canon);
200mm f/2. N=3750 C=4569
70-200 f/2.8 met anti shake: N=1770 C=1790
70-200 f/2.8 met anti shake II N=1960 C=2110
macro 100/105mm anti shake : N=626 C=724
50mm 1.4 N=275 C=311 (en de N heeft er ook nog eens een gratis zonnekap bij)
bouwfraude schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 19:01:
[...]
3x maar liefst, en als je de lensdop eraf haalt?
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Pfff, wat is de D700 + 24-70/2.8 moeilijk leverbaar zeg
. De twee grote (online) shops (KE en FK) hebben deze niet op voorraad. Na ruim een week had KE voor 1 a 2 dagen de D700 body op voorraad maar deze staat nu weer in bestelling. De 24-70 is nog steeds niet op voorraad (nu al twee weken sinds ik voor het eerst gekeken heb).
20 juni ga ik op vakantie en wil alles dan wel hebben. Oké, het zijn nog wel 4 weken maar het schiet echt niet op. Wil liever niet alles op het laatste moment halen.
20 juni ga ik op vakantie en wil alles dan wel hebben. Oké, het zijn nog wel 4 weken maar het schiet echt niet op. Wil liever niet alles op het laatste moment halen.
Bij Camera.nl staat tie wel: http://www.camera.nl/Nikon/0018208915477/Nikon/D700%20BodyAnteros schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 09:42:
Pfff, wat is de D700 + 24-70/2.8 moeilijk leverbaar zeg. De twee grote (online) shops (KE en FK) hebben deze niet op voorraad. Na ruim een week had KE voor 1 a 2 dagen de D700 body op voorraad maar deze staat nu weer in bestelling. De 24-70 is nog steeds niet op voorraad (nu al twee weken sinds ik voor het eerst gekeken heb).
De body is hier en daar wel te vinden, de lens echter niet (ook bij camera.nl niet op voorraad). Verder heb ik vroeger al mijn spullen bij KE gehaald en dat beviel goed. Camera.nl ken ik helemaal niet en weet dus niet wat daar van verwacht kan worden.NeOTheMaTriXM schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 10:07:
[...]
Bij Camera.nl staat tie wel: http://www.camera.nl/Nikon/0018208915477/Nikon/D700%20Body
Bij cameraland.nl (Alkmaar) is de status: Op voorraad. Ik weet niet of zij het magazijn goed bijhouden, maar daar zou je dus kunnen kijken.
Lees niet zo'n goede verhalen over cameraland.nl. Verder is dat veel te ver rijden voor mij mocht er iets zijn. Ik houd het toch bij KE en/of FK. Ik had KE gemaild maar hun importeur kon niet aangeven wanneer de set (c.q. lens) op voorraad kwam. Maw, leveringsproblemen met de lens (en body?) lijkt mij.
Dit is weliswaar een D700 topic maar ben toch benieuwd of iemand hier ervaring heeft met de D3. Misschien is er iemand wel overgestapt.
Ik ben dus op zoek naar een body en twijfelde eerst tussen Canon (5D-mkII of 2e-hands 1Ds-mkIII) en een Nikon D700. Vrij snel, mede door ervaring met de D700 (heb deze gehad), besloten om voor Nikon te gaan.
Nu heb ik op zich dus een nieuwe D700 op het oog maar ga een beetje twijfelen tussen de D700 en D3. Waarom? Oa om deze redenen:
- 100% VF;
- 2x CF-cards;
- Kleiner dan D700+grip;
- Grotere accu;
- 5:4 formaar instelbaar;
- Snellere focus-lock;
- Snellere bediening;
- Meer directe knoppen;
- 300k sluiter;
De nadelen van de D3 tov de D700 ken ik. Oa:
- Geen anti-dust;
- Geen flitser/commander;
- Groter/zwaarder dan D700 zonder grip;
Nu ben ik dus een allrounder en weet uit ervaring dat D700+grip erg lekker schiet (zeker met een zware 24-70/2.8 lens; laat staan een 70-200). Nu wil ik de camera ook meenemen op vakantie en vind het geen probleem om dat ding om mijn nek te hangen er er mee te lopen. Uiteraard is een D700 lichter en compacter wat misschien wat beter is voor je nek.
Zijn er mensen met ervaring die een D3 gebruiken, gebruikt hebben of zelfs verkocht hebben voor een D700? Mensen ervaring met een D3 tijdens stedentrips, vakanties, enz?
Wie kan me er wat meer over vertellen? Ben namelijk erg benieuwd.
Ik ben dus op zoek naar een body en twijfelde eerst tussen Canon (5D-mkII of 2e-hands 1Ds-mkIII) en een Nikon D700. Vrij snel, mede door ervaring met de D700 (heb deze gehad), besloten om voor Nikon te gaan.
Nu heb ik op zich dus een nieuwe D700 op het oog maar ga een beetje twijfelen tussen de D700 en D3. Waarom? Oa om deze redenen:
- 100% VF;
- 2x CF-cards;
- Kleiner dan D700+grip;
- Grotere accu;
- 5:4 formaar instelbaar;
- Snellere focus-lock;
- Snellere bediening;
- Meer directe knoppen;
- 300k sluiter;
De nadelen van de D3 tov de D700 ken ik. Oa:
- Geen anti-dust;
- Geen flitser/commander;
- Groter/zwaarder dan D700 zonder grip;
Nu ben ik dus een allrounder en weet uit ervaring dat D700+grip erg lekker schiet (zeker met een zware 24-70/2.8 lens; laat staan een 70-200). Nu wil ik de camera ook meenemen op vakantie en vind het geen probleem om dat ding om mijn nek te hangen er er mee te lopen. Uiteraard is een D700 lichter en compacter wat misschien wat beter is voor je nek.
Zijn er mensen met ervaring die een D3 gebruiken, gebruikt hebben of zelfs verkocht hebben voor een D700? Mensen ervaring met een D3 tijdens stedentrips, vakanties, enz?
Wie kan me er wat meer over vertellen? Ben namelijk erg benieuwd.
Daar ben ik laatst geweest om mijn 105 f/2.8 Macro te halen. Nette winkel! De verkoper wist mij te vertellen dat ze er pas 9 maanden zaten. Ik kende het ook niet, maar mijn eerste ervaringen zijn dus positief.Anteros schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 10:12:
[...]
Camera.nl ken ik helemaal niet en weet dus niet wat daar van verwacht kan worden.
Bij cameraland kan je het beste even rechtstreeks bellen met de winkel. Mijn ervaring is dat dingen op de site niet altijd overeen komen met wat ze daadwerkelijk in de winkel hebben liggen.
Anteros> wat zijn die niet zo goede verhalen dan? Ik ben er altijd prima geholpen (maar ik woon er dan ook recht tegenover, dus ik heb weinig te maken met internetbestellingen
)
Anteros> wat zijn die niet zo goede verhalen dan? Ik ben er altijd prima geholpen (maar ik woon er dan ook recht tegenover, dus ik heb weinig te maken met internetbestellingen
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Tijd terug toen ik nog thuis woonde (en wel geld hadAnteros schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 11:19:
Dit is weliswaar een D700 topic maar ben toch benieuwd of iemand hier ervaring heeft met de D3. Misschien is er iemand wel overgestapt.
<knip>
Een D3 zou ik eigenlijk alleen snel kopen wanneer je fulltime werkt als fotograaf (zeker met bruiloften enzo). Het prijs verschil zou ik gebruiken om te investeren in glas/flits spul.
Een nieuwe sluiter in je D700 laten zetten zijn ook geen extreme bedragen (dacht iets van 300-400 euro).
De accu van de D700 vind ik vrij goed, 800 foto's op een avond en er gaat net 1 blokje van af. Een battery grip zou ik dan ook alleen gebruiken ivm betere gewicht verdeling/portrait mode.
De 2 nadelen van de D700
- De popup flitser, ik had er liever geen een gehad, aangezien het toch redelijk fragiel aanvoelt.
- plaatsing van ISO knop, je hebt 2 handen nodig om je ISO waardes aan te passen. jammer genoeg is dit niet toe te wijzen aan de AEL knop.
Hij is op voorraad bij KE: D700+2470: http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=25197Anteros schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 10:12:
[...]
De body is hier en daar wel te vinden, de lens echter niet (ook bij camera.nl niet op voorraad). Verder heb ik vroeger al mijn spullen bij KE gehaald en dat beviel goed. Camera.nl ken ik helemaal niet en weet dus niet wat daar van verwacht kan worden.
wat is er toch aan de hand met die prijzen??
zie hem nu bij camera.nu voor 1899, was een week geleden ofzo nog 1799.
heb de d700 zelf een half jaar geleden voor 1849 gekocht,dus wachten loont ook niet altijd.
heb de d700 zelf een half jaar geleden voor 1849 gekocht,dus wachten loont ook niet altijd.
Thanks voor je uitgebreide antwoord. Ik ga morgen kijken naar een 2e handse D3. Wel duurder dan een nieuwe D700, maar niet ontzettend veel. Weinig kliks (<8000) en zag er goed uit. Komt betrouwbaar over. Prijs is voor mij dus niet een argument.NeOTheMaTriXM schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 16:39:
[...]
Tijd terug toen ik nog thuis woonde (en wel geld had) voor de zelfde keuze gestaan. D700 of een D3. Ik vond de verschillen niet groot genoeg om de prijs te rechtvaardigen.
Een D3 zou ik eigenlijk alleen snel kopen wanneer je fulltime werkt als fotograaf (zeker met bruiloften enzo). Het prijs verschil zou ik gebruiken om te investeren in glas/flits spul.
Een nieuwe sluiter in je D700 laten zetten zijn ook geen extreme bedragen (dacht iets van 300-400 euro).
De accu van de D700 vind ik vrij goed, 800 foto's op een avond en er gaat net 1 blokje van af. Een battery grip zou ik dan ook alleen gebruiken ivm betere gewicht verdeling/portrait mode.
De 2 nadelen van de D700
- De popup flitser, ik had er liever geen een gehad, aangezien het toch redelijk fragiel aanvoelt.
- plaatsing van ISO knop, je hebt 2 handen nodig om je ISO waardes aan te passen. jammer genoeg is dit niet toe te wijzen aan de AEL knop.
[...]
Hij is op voorraad bij KE: D700+2470: http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=25197
Wat je zegt over die pop-up flash.. helemaal mee eens. Voelt fragiel en lijkt me ook niet echt (spat-)waterdicht. Ook een reden voor mij om te kijken naar een D3. De ISO moet je idd met twee handen verstellen, maar dat is ook met de D3.
Ik zal zeker geen fulltime fotograaf worden (al weet je natuurlijk nooit), maar wil wel graag een gedreven amateur/semi-prof worden met hier en daar af en toe een verdienste... En daarbij... fotograferen met een D700 of D3 voelt zoooo lekker. De snelheid, degelijkheid, qualiteit.... je wilt nooit anders meer
En btw, hij is niet op voorraad hoor. En nog erger, alle D700 varianten op KE zijn nu weer in bestelling.... Of hij is erg populair, of er is goed iets mis met de levering.
Edit: Ik heb dus al eens een D700 gehad en ben geen 'beginneling'. Dit is dus zeker geen 'Wat kan ik als beste voor 1e DSLR kopen'-topic.
[ Voor 3% gewijzigd door Anteros op 21-05-2010 20:40 ]
Ik gok dat de levering en prijzen iets te maken hebben met een dikke aswolk in de lucht, en de kelderende euro.
D3 is wel heel erg prettig, maar wel weer een stuk duurder. Voordeel van de D700 is dat je de grip eraf kan halen (als je die erbij hebt), aan de andere kant is een D700 met gemonteerde grip groter/lomper dan een D3
D3 is wel heel erg prettig, maar wel weer een stuk duurder. Voordeel van de D700 is dat je de grip eraf kan halen (als je die erbij hebt), aan de andere kant is een D700 met gemonteerde grip groter/lomper dan een D3
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Verwijderd
jejeh schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 17:55:
wat is er toch aan de hand met die prijzen??

Ik heb de 2e hands D3 gekochtChiron schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 02:04:
Ik gok dat de levering en prijzen iets te maken hebben met een dikke aswolk in de lucht, en de kelderende euro.
Nu nog een lens...
Zo, en die is ook binnen. Een 4 maanden oude AF-S 24-70/2.8 van Nikon in absolute nieuwstaat. Gewoon letterlijk ongebruikt. En voor een erg mooie prijs
. Kan ik eindelijk weer beginnen met mijn hobby
.
Edit: EF-S veranderd naar AF-S
Edit: EF-S veranderd naar AF-S
[ Voor 8% gewijzigd door Anteros op 22-05-2010 21:52 ]
AF-S, zul je bedoelen.
Hoeveel heb je ervoor betaald? Ik ben namelijk ook op zoek en je ziet prijzen langskomen van 850 tot 1100 euro, met als gemiddelde prijs waarvoor 'ie weggaat rond de 1000 oid.
Ik heb er 1000e voor betaald. Echt als nieuw (sommige dingen nog in de folie). Origineel NL (garantiebewijs van Nikon) en nog niet eens vingerafdrukken op de behuizing. Ongebruikt. Ik heb er idd een paar gezien van 1150 en eentje van 1200e. Nieuw is deze 1385e tot 1449e. Goede koop vind ik dan (zeker voor een 4 maanden oude lens
).
Zeker zeer nice. Je moet af en toe een beetje geluk hebben.
Had ik ook met m'n Tokina 11-16. Heeft me een aantal maanden gekost om er één te vinden, maar 'k heb er een hele goede deal aan overgehouden. Een D3 met een 24-70 is trouwens wel een héle mooie combo!
Ik heb de hele set nu bij elkaar en vroeg me af wat voor nekstrap jullie hebben. Met de D700 + 24-70 had ik al last van het snijden in mijn nek, maar met een D3 is het helemaal erg.
Ik gebruik alleen een handstrap. Ideaal om lekker de camera aan je hand te laten bungelen zonder die bewust vast te houden.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Een Optech met zo'n neopreen stuk. Geheel zwart zonder opdruk. De Nikon strap is nog nooit uit de verpakking geweestAnteros schreef op zondag 23 mei 2010 @ 19:11:
Ik heb de hele set nu bij elkaar en vroeg me af wat voor nekstrap jullie hebben. Met de D700 + 24-70 had ik al last van het snijden in mijn nek, maar met een D3 is het helemaal erg.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Nice, mijn D700 heb ik ook 2e hands gekocht, had maar 600 clicks oid. Praktisch alles zat nog in plastic, en ding was echt als nieuw. Scheelde toch weer een paar honderd euro tov. nieuw, en kreeg er nog de grip en een geheugenkaartje bij.
Die strap zit nog steeds ingepakt in de doos, ik heb een vintage suede strap van Tamrac gemonteerd, die bij de N2020 zat die ik ooit van e-bay heb geplukt omdat daar voor heel cheap een 50mmF1.4 bij zat
Veeel comfortabeler (en praktischer, want er zitten klikdingen op waarmee ik de strap los kan klikken voor bijv. op een statief), en helemaal matzwart, in plaats van lichtgevend-gele "Kijk mij met mijn Nikon D700 !!oneoneone" letters erop. Maar ik heb het Nikon merkje op het zoekerhuis ook afgeplakt met zwarte gaffa. Valt toch minder op.
Ik heb ook nog een Nikon AH-4 wrist strap, maar dat is vet onhandig met de grip gemonteerd, dus die gebruik ik niet zo vaak meer (zit momenteel op de D50 die ik aan mn vriendin heb gegeven
)
Die strap zit nog steeds ingepakt in de doos, ik heb een vintage suede strap van Tamrac gemonteerd, die bij de N2020 zat die ik ooit van e-bay heb geplukt omdat daar voor heel cheap een 50mmF1.4 bij zat
Veeel comfortabeler (en praktischer, want er zitten klikdingen op waarmee ik de strap los kan klikken voor bijv. op een statief), en helemaal matzwart, in plaats van lichtgevend-gele "Kijk mij met mijn Nikon D700 !!oneoneone" letters erop. Maar ik heb het Nikon merkje op het zoekerhuis ook afgeplakt met zwarte gaffa. Valt toch minder op.
Ik heb ook nog een Nikon AH-4 wrist strap, maar dat is vet onhandig met de grip gemonteerd, dus die gebruik ik niet zo vaak meer (zit momenteel op de D50 die ik aan mn vriendin heb gegeven
[ Voor 3% gewijzigd door Chiron op 24-05-2010 00:12 ]
Thanx voor de tips over de straps. Ik zal binnenkort eens kijken, want alles bij elkaar is het aardig zwaar en snijdt de strap nogal in mijn nek.
@Chiron: Via MP iets kopen kan idd best wel een besparing opleveren. Ga mijn SB-900 daar ook vandaan halen (hoop ik)
.
Nog ff een vraagje... lijkt me wel te kunnen omdat het hier toch relatief rustig is... De eerste keer wil ik de sensor in mijn D3 schoon laten maken door een professional (totdat ik de spulletjes zelf heb en er meer over gelezen heb). Kent iemand een goede zaak in Breda of Den Bosch waar ik dit voor een leuk bedrag kan laten doen? Wil dat eigenlijk deze week laten doen.
@Chiron: Via MP iets kopen kan idd best wel een besparing opleveren. Ga mijn SB-900 daar ook vandaan halen (hoop ik)
Nog ff een vraagje... lijkt me wel te kunnen omdat het hier toch relatief rustig is... De eerste keer wil ik de sensor in mijn D3 schoon laten maken door een professional (totdat ik de spulletjes zelf heb en er meer over gelezen heb). Kent iemand een goede zaak in Breda of Den Bosch waar ik dit voor een leuk bedrag kan laten doen? Wil dat eigenlijk deze week laten doen.
Verwijderd
http://www.chipclean.nl
heb ik goede ervaring mee.
edit: mijn 50D en 1D2 zijn daar perfect gereinigd.en mijn obejtief werdt daar ook gelijk schoongemaakt.
in mijn ogen een prima zaak waar je met vertrouwen naar toe kan.
edit: mijn 50D en 1D2 zijn daar perfect gereinigd.en mijn obejtief werdt daar ook gelijk schoongemaakt.
in mijn ogen een prima zaak waar je met vertrouwen naar toe kan.
[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2010 13:34 ]
Eens kijken hoe ver je met een blower kunt komen. Moet je het wel doen met een kwaliteitsblower, niet met een goedkoop Hama gevalletje waarmee je nog meer troep op je sensor blaast. Giotto heeft mooie blowers. Het echte sensor clean werk zou ik eerder alleen aan Nikon zelf over laten. Wat ik gezien heb doen zij het ook eerst met lucht, vervolgens met een speciale vloeistof/sensor swabs. De reparateur die ik sprak raadde mij ten zeerste af om het zelf te doen met vloeistoffen. Recentelijk was nl in het nieuws gekomen dat een bepaalde reinigingsvloeistof de coating van een sensor zou beschadigen. Maar goed, ik heb makkelijk praten met mijn NPS lidmaatschap waarbij een jaarlijkse check & clean gratis is. In de tijd van Inca BV kostte het clean een € 30 excl BTW ~ 35 incl BTW (uit mijn hoofd).
Wat betreft neckstraps, ik gebruik ze nagenoeg nooit waarvoor ze eigenlijk voor bedoelt zijn. Vind de camera erg vervelend als deze om mijn neck hangt. Het geeft ook een beeld af: "Kijk, ik ben een toerist, beroof mij". De camera in je hand houdend zorgt voor een actievere houding die minder interessant oogt voor dieven, je hebt immers het op het oog meest waardevolle wat je bij je draagt vast
. Ook het protserige gelige "Kijk mij een dure FX D700 body hebben" erger ik mij aan, net zoals Chiron. Heb via Focalprice een andere neckstrap gekocht, maar vond de kwaliteit niet hoogstaand genoeg om de body daaraan te hangen. (lees, te bang dat de neckstrap zou scheuren)
Kwa gewicht moet je denk ik gewoon wennen aan de combi. Het is idd geen compact cammetje meer. Wellicht dat het zijdelings dragen van de neckstrap wat gewicht en schuren kan besparen? Zorg er dan wel voor dat de body niet aan de zijkant hangt in drukkere toeristische gebieden, maar nog steeds aan de voorzijde van je lichaam. Liever gewoon in de hand, desnoods regelmatig van handen wisselend (doe ik zelf).
PS feli met de aankoop van je D3, eigenlijk zou je je vragen in het Nikon D3/D3s topic moeten stellen
Wat betreft neckstraps, ik gebruik ze nagenoeg nooit waarvoor ze eigenlijk voor bedoelt zijn. Vind de camera erg vervelend als deze om mijn neck hangt. Het geeft ook een beeld af: "Kijk, ik ben een toerist, beroof mij". De camera in je hand houdend zorgt voor een actievere houding die minder interessant oogt voor dieven, je hebt immers het op het oog meest waardevolle wat je bij je draagt vast
Kwa gewicht moet je denk ik gewoon wennen aan de combi. Het is idd geen compact cammetje meer. Wellicht dat het zijdelings dragen van de neckstrap wat gewicht en schuren kan besparen? Zorg er dan wel voor dat de body niet aan de zijkant hangt in drukkere toeristische gebieden, maar nog steeds aan de voorzijde van je lichaam. Liever gewoon in de hand, desnoods regelmatig van handen wisselend (doe ik zelf).
PS feli met de aankoop van je D3, eigenlijk zou je je vragen in het Nikon D3/D3s topic moeten stellen
Onderbouw het eens?Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2010 @ 13:05:
http://www.chipclean.nl
Als ik de strap om heb, heb ik hem gewoon om mijn nek hangen. Doordat het zwart suede is valt het minder op (ik draag vaak ook donkere/zwarte kleding). Camera hou ik tijdens het schieten wel altijd in mijn handen, de strap is puur ter 'safety' mocht het ding uit mijn handen glippen. Zeker met grip eronder is het ook geen gewicht wat je lang om je nek wil hebben hangen.
Als ik er niks mee doe heb ik hem soms weleens nonchalant om 1 schouder bungelen, maar dat is meestal als ik bij een concert sta in de pauze en even niks te doen heb
Maar ook dan let ik goed op, want er is zo een biertje tegenaan gestoten bijvoorbeeld.
De strap die ik nu heb heeft behalve de ringen en clipjes waarmee hij aan de camera bevestigd is ook nog 2 lapjes leer/suede die om de oogjes van de camera heen vallen als extra beveiliging, maar dat komt denk ik ook omdat de strap uit de tijd komt van lompe zware metalen analoge slr's
Buiten op straat fotografeer ik vrijwel nooit, dus daar kan ik nog weinig over zeggen
Die keer dat ik wel buiten aan de gang was kreeg ik eerder de vraag voor welke krant ik bezig was
D700 met grip ziet er blijkbaar toch iets anders uit dan de gemiddelde toeristen dslr bungelend om iemands nek.
Dieven/straatrovers ben ik niet zo heel erg bang voor, het hangt er inderdaad heel erg vanaf wat voor uitstraling je hebt, en waar je je bevindt. Zorg er op straat als je bezig bent gewoon voor dat je niet teveel uit de toon loopt/opvalt. Camera voor je, altijd in het zicht, net zoals je je portemonnee niet in je achterzak moet stoppen, of een tas draagt die makkelijk van achteren ongemerkt open te maken is. Is vaak beter voor je eigen gemoedsrust dan dat je je daadwerkelijk zorgen moet maken dat je beroofd gaat worden.
Als ik er niks mee doe heb ik hem soms weleens nonchalant om 1 schouder bungelen, maar dat is meestal als ik bij een concert sta in de pauze en even niks te doen heb
De strap die ik nu heb heeft behalve de ringen en clipjes waarmee hij aan de camera bevestigd is ook nog 2 lapjes leer/suede die om de oogjes van de camera heen vallen als extra beveiliging, maar dat komt denk ik ook omdat de strap uit de tijd komt van lompe zware metalen analoge slr's
Buiten op straat fotografeer ik vrijwel nooit, dus daar kan ik nog weinig over zeggen
D700 met grip ziet er blijkbaar toch iets anders uit dan de gemiddelde toeristen dslr bungelend om iemands nek.
Dieven/straatrovers ben ik niet zo heel erg bang voor, het hangt er inderdaad heel erg vanaf wat voor uitstraling je hebt, en waar je je bevindt. Zorg er op straat als je bezig bent gewoon voor dat je niet teveel uit de toon loopt/opvalt. Camera voor je, altijd in het zicht, net zoals je je portemonnee niet in je achterzak moet stoppen, of een tas draagt die makkelijk van achteren ongemerkt open te maken is. Is vaak beter voor je eigen gemoedsrust dan dat je je daadwerkelijk zorgen moet maken dat je beroofd gaat worden.
Bedankt allemaal. Ik heb wel een idee wat ik ga doen qua strap. Ik wil niet -en doe dat ook nooit- met mijn camera vooruit op mijn borst rondlopen. Meestal pakte ik de lens vast en hield deze naar beneden. Ik droeg hem zeg maar aan de lens. De body had ik dan voor mij, op mijn borst (strap als bescherming).
Ik wil toch meer gaan lopen met dat ding in mijn hand (en strap om mijn pols). Dat had ik van het weekend gedaan en ging goed.
Ik heb chipclean een mailtje gestuurd. Ben benieuwd. Wil hem zsm cleanen. Calumet zei dat ze een FF sensor niet goed schoon konden krijgen (althans, niet gegarandeerd). Vuil zou in de hoeken achter blijven... Is dat echt zo? Lees het namelijk nergens anders.
@jules: Het D3/D3s topic is aardig dood en in dit topic zat nog wat leven, vandaar
. En mijn intentie was een D700...
Ik wil toch meer gaan lopen met dat ding in mijn hand (en strap om mijn pols). Dat had ik van het weekend gedaan en ging goed.
Ik heb chipclean een mailtje gestuurd. Ben benieuwd. Wil hem zsm cleanen. Calumet zei dat ze een FF sensor niet goed schoon konden krijgen (althans, niet gegarandeerd). Vuil zou in de hoeken achter blijven... Is dat echt zo? Lees het namelijk nergens anders.
@jules: Het D3/D3s topic is aardig dood en in dit topic zat nog wat leven, vandaar
Is een handstrap niks voor jou? Dan zit ie echt aan je hand vast, met een klik-sluiting rond je pols.Anteros schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 15:15:
Je hoeft hem dan ook niet actief 'te tillen', hij hangt gewoon aan je hand. Dat bevalt mij (met een D90 + grip) in ieder geval erg goed
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Het nadeel van zo'n handstrap (aanrader: Nikon AH-4 halen, de rest is shit) is dat je de grip niet meer kunt gebruiken in de portretstand, zonder je hand uit de strap te halen.
Een D3/D700+grip is wat minder comfortabel als je hem met de hand in de strap in portrait mode houdt (met je hand boven de camera dus) vanwege het gewicht.
Is dat voor jou geen probleem, of schiet je met een D700 zonder grip, dan is een hand/wriststrap echt _vele_ malen fijner dan met een neckstrap om je pols gewikkeld.
Een D3/D700+grip is wat minder comfortabel als je hem met de hand in de strap in portrait mode houdt (met je hand boven de camera dus) vanwege het gewicht.
Is dat voor jou geen probleem, of schiet je met een D700 zonder grip, dan is een hand/wriststrap echt _vele_ malen fijner dan met een neckstrap om je pols gewikkeld.
Oke, thanks voor de tips! Dat je niet in portrait kan schieten is wel minder idd, maar misschien is het toch wel een oplossing. Ik ga er zeker eens naar kijken want het lijkt me een goede oplossing!
Verwijderd
Ik maak mijn sensor zelf schoon, echt geen probleem. Gewoon bij de fotohandel sensorswabs en speciale vloeistof kopen. Spiegel opklappen en je maakt hem eenvoudig schoon.
Bedrijven die hem voor je schoonmaken willen trouwens ook niet aansprakelijk zijn bij schade..
Bedrijven die hem voor je schoonmaken willen trouwens ook niet aansprakelijk zijn bij schade..
Chipclean.nl wel. Hij doet een inkomende inspectie en vervolgens maakt hij de sensor schoon. Mocht er daarna schade ontstaan, dan vergoed hij het vervangen van OLPF en/of de sensor.Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 18:42:
Ik maak mijn sensor zelf schoon, echt geen probleem. Gewoon bij de fotohandel sensorswabs en speciale vloeistof kopen. Spiegel opklappen en je maakt hem eenvoudig schoon.
Hmm, chipclean reageert niet echt. Had gevraagd wanneer ik eventueel langs kon komen. Ik kan de sensor laten reinigen bij Calumet maar daarvoor moet ik 45min rijden. Ik wil het uiteindelijk zelf doen (heb ervaring met het schoonmaken van sensoren in professionele camera's), maar ivm een afspraak wil ik het eerst bij een bedrijf laten doen. Iemand nog tips voor omgeving Breda, Raamsdonksveer, Waalwijk of Den Bosch?
Verwijderd
Mooi dat je garantie krijgt! Dat was indertijd (al een tijd terug) nergens zo.. al ben ik niet overal gaan informeren
Verwijderd
waarom bel je niet ff voor een afspraak .Anteros schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 21:57:
Hmm, chipclean reageert niet echt. Had gevraagd wanneer ik eventueel langs kon komen. Ik kan de sensor laten reinigen bij Calumet maar daarvoor moet ik 45min rijden. Ik wil het uiteindelijk zelf doen (heb ervaring met het schoonmaken van sensoren in professionele camera's), maar ivm een afspraak wil ik het eerst bij een bedrijf laten doen. Iemand nog tips voor omgeving Breda, Raamsdonksveer, Waalwijk of Den Bosch?
Dat is een feit.Chiron schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 16:30:
Het nadeel van zo'n handstrap (aanrader: Nikon AH-4 halen, de rest is shit) is dat je de grip niet meer kunt gebruiken in de portretstand, zonder je hand uit de strap te halen.
Je grip in portretstand is nog wel te gebruiken natuurlijk, maar als je hem vastzet ga je dat echt niet doen...
Ik heb destijds een originele Nikon handstrap op eBay gekocht, de Aziatische versie ofzo. Ziet er hetzelfde uit maar heeft een ander typenummer (AH-II ? dacht ik?), kost nog geen 3 tientjes
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Verwijderd
Ik vind dat die AH-4 anders ook nog wel wat puntjes gemist heeft. Zoals die knobbel die op je duimspier drukt..
Mijn D700 heb ik dit weekeinde op een erg waaierig strand gehad (veel fijn zand in de lucht); binnen 5 minuten zat de viewbutton vast op ingedrukte positie en 5 minuten later zat ook de trashbutton ernaast vast op de ingedrukte positie. Ik was behoorlijk pissed omdat je het menu ook niet meer in kon en er foto's verdwenen.
In mijn optiek een flinke weather sealed design flaw bij die twee knopjes linksachterop aan de bovenkant (rest v.d. knoppen vormde geen issue).
Na een half uurtje klooien had ik de knoppen weer vrij, maar mijn zin was wel verdwenen. Schande dat zoiets zomaar kan gebeuren met zo'n camera
In mijn optiek een flinke weather sealed design flaw bij die twee knopjes linksachterop aan de bovenkant (rest v.d. knoppen vormde geen issue).
Na een half uurtje klooien had ik de knoppen weer vrij, maar mijn zin was wel verdwenen. Schande dat zoiets zomaar kan gebeuren met zo'n camera

Op datzelfde strand heb ik geen canon zien sneuvelen, terwijl er genoeg canons aanwezig warenAbbadon schreef op maandag 13 september 2010 @ 13:10:
Mijn D700 heb ik dit weekeinde op een erg waaierig strand gehad (veel fijn zand in de lucht); binnen 5 minuten zat de viewbutton vast op ingedrukte positie en 5 minuten later zat ook de trashbutton ernaast vast op de ingedrukte positie. Ik was behoorlijk pissed omdat je het menu ook niet meer in kon en er foto's verdwenen.
Nee grapje, ik zag je peuteren met een stokje inderdaad, gaar dat die zo makkelijk kan gebeuren, maar gelukkig heb je het knopje weer goed gekregen
Toch raar, ik schiet met m'n "simpele" D300 ook in erbarmelijke omstandigheden en ik heb * Wijnands klopt op hout, nooit zoiets mee gemaakt.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
tja, een nikon kun je tenminste minimaal met een stuk hout fixen
Hier staat tekst
Verwijderd
hmmm mijn beide fuji s5 bodys (die de d200 body als behuizing hebben) hebben de playa van black rock dessert goed overleefd. als er ergens het fijnste stof ter wereld ronddwarrelt en of in stofstormen langsraast is het daar wel.
op een gegeven moment ook wel mijn camera enigzins bescherming geboden door van die zipbare vrieszakken er omheen te zetten en met gaffertape rond de lens vast te maken. verder mijn cf slots en batterij compartiment met gaffertape nog extra beveiligd.
maar het levert wel mooie plaatjes op in die zandstormen
op een gegeven moment ook wel mijn camera enigzins bescherming geboden door van die zipbare vrieszakken er omheen te zetten en met gaffertape rond de lens vast te maken. verder mijn cf slots en batterij compartiment met gaffertape nog extra beveiligd.
maar het levert wel mooie plaatjes op in die zandstormen
Tja, ik zal wel domme pech hebben gehad. Binnenkort maar eens langs het Nikon service center want ik heb een objectief laten donderen (stukje van de filterring afgebroken) en dan zal ik vragen of ze hier ook naar kunnen kijken.
Verder ben ik alleen maar tevreden over deze camera. Met mijn 16-35 VR is het net een nachtkijker: ik kan in donkere omstandigheden waar ik zelf amper details kan zien door de hoge ISO en de VR op groothoek echt foto's maken op waar je anders een statief voor nodig hebt. Dat is erg relaxed in musea en gebouwen, maar ook 's avonds buiten
In zulke omstandigheden merk je overigens wel het verschil tussen de 15 cross AF-sensors en de overige drie dozijn AF-sensors; de cross sensoren focussen echt overal snel op, ongehoord. De non-cross sensoren willen wel eens een keer wat moeite hebben in het donker.
Verder ben ik alleen maar tevreden over deze camera. Met mijn 16-35 VR is het net een nachtkijker: ik kan in donkere omstandigheden waar ik zelf amper details kan zien door de hoge ISO en de VR op groothoek echt foto's maken op waar je anders een statief voor nodig hebt. Dat is erg relaxed in musea en gebouwen, maar ook 's avonds buiten
Ik doe dit op zaterdagen bij konijn in Den Ham, dat is natuurlijk niet om de hoek, maar bij onze vestigingen in Turnhout en Den Haag doen ze dit ook wel (weet alleen niet of dit op alle dagen is, dus mss ff bellen). (kosten: €19,95)Anteros schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 21:57:
Het klopt dat een full-frame sensor in vele gevallen lastiger schoon te krijgen is in vergelijking met een crop-sensor. (ook wij checken continue de staat van de sensor, of deze vooraf al tekenen van beschadiging vertoont en tussendoor of hij schoon is). Mocht er bij het reinigen iets mis gaan (de kans daarop is nihil, vanwege de handigheid die je erin krijgt en tevens kan zelfs een beginner er weinig aan verprutsen, mist de instructies goed opgevolgd worden), dan is er vaak een leentoestel beschikbaar en zijn de reparatiekosten uiteraard voor de winkel.
Ik ben in overweging over te stappen naar Nikon, en dan voor de D700 + 24-70 f/2.8 te gaan.
Of een setje prime-lenzen.
Heb nu nog een EF 70-200 f/2.8 IS + 2x extender + 580EX2 + 430EX2 wat dan dus allemaal de deur uit kan.
Duur grapje.
Ik doe graag aktie- en podiumfotografie en daar lijkt me een D700 veel meer geschikt voor dan z'n tegenhanger.
Jammer vind ik alleen dat de D700 niet kan filmen.
Maar die 21 megapixel van de tegenhanger boeit niet zo als de AF niet goed is.
Ook heb ik het idee dat Nikon degelijker is kwa bouwkwaliteit (is ook iets duurder).
Ook dat ie een paar honderd gram zwaarder is dan z'n tegenhanger verraad toch iets?
Heb nu nog een EF 70-200 f/2.8 IS + 2x extender + 580EX2 + 430EX2 wat dan dus allemaal de deur uit kan.
Duur grapje.
Ik doe graag aktie- en podiumfotografie en daar lijkt me een D700 veel meer geschikt voor dan z'n tegenhanger.
Ook heb ik het idee dat Nikon degelijker is kwa bouwkwaliteit (is ook iets duurder).
Ook dat ie een paar honderd gram zwaarder is dan z'n tegenhanger verraad toch iets?
Het ligt er een beetje aan hoeveel licht je nodig hebt, anders is de 24-70 een erg goede keuze aangezien deze veelal beter is dan mening goedkope nikon prime in het zelfde bereik. (hoewel de 35/2 ook wel prettig is) de 50G is optisch erg fijn maar heeft een trage focus (imho niet geschikt voor drukkke bandjes)MadButcher schreef op woensdag 29 september 2010 @ 20:47:
Ik ben in overweging over te stappen naar Nikon, en dan voor de D700 + 24-70 f/2.8 te gaan.
Duur grapje.
AF vind ik erg goed, zelfs op de buitenste punten (met me 35/2) focus krijgen terwel je onderwerp behoorlijk donker is met veel back light. Na mijn 5D MKI was dat toch wel erg bijzonder.
Mijn eerste indruk na me 5D -> D700 switch.
- Geen piepend CF klepje meer.
- Rubbertjes bij CF klepje tegen regen.
- Knopjes voelen "gedempt" aan.
- Viewfinder was prettiger als bril drager (met de 5D kon ik niet altijd lekker de randen van me viewfinder zien).
- Algemene indruk, robuster.
De enige 2 nadelen:
- Plaatsen van ISO knopje is vervelend.
- pop up flitser (wie gebruikt dat ding uberhaupt..)
Die pop up flitser kan je gebruiken als commander (net zoals je SB900 dat kan) om draadloos te flitsen 
... en misschien in noodsituaties
....
Op mijn D90 wordt hij eigenlijk alleen gebruikt voor draadloos triggeren
... en misschien in noodsituaties

Op mijn D90 wordt hij eigenlijk alleen gebruikt voor draadloos triggeren
[ Voor 37% gewijzigd door SkipZ op 30-09-2010 16:01 ]
Pop-up flitser is juist briljant
Ik gebruik 'm ook voor remote flitsen, werkt uit de kunst.
Over popup flits in C mode gesproken. Klopt het als je 1/250s of langzamer schiet dat je dan "reflectie" van de popup flitser in je foto ziet. Of doe ik iets verkeerd.
De batterij gaat veels te snel leeg als je gaat flitsen met dat ding, plus als je iets wilt afstellen dat je eerst weer dat menu in moet etc.. veels te veel moeite. Een SB-700 of SB-900 is veel fijner. (Of ik pak me skyports erbij
)
En die reflecties had ik inderdaad ook.
En die reflecties had ik inderdaad ook.
Ik hoor weinig problemen van mensen met een Canon 5D-II en ik ken toch wel een paar enorme zeikerts als het gaat om kwailteit.MadButcher schreef op woensdag 29 september 2010 @ 20:47:
Focus recompose + donker + mensen die veel bewegen = No-go. Waarbij je in de meeste gevallen wel alle AF punten kan gebruiken van een D700 in de zelfde situatie.kdbruin schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 08:09:
[...]
Ik hoor weinig problemen van mensen met een Canon 5D-II en ik ken toch wel een paar enorme zeikerts als het gaat om kwailteit.
Welke reflectie dan? Je lijkt iets verkeerd te doen. Gebruik hier pop up flitser in C mode, FP werkt.. prima.wolver1ne schreef op donderdag 30 september 2010 @ 17:25:
Over popup flits in C mode gesproken. Klopt het als je 1/250s of langzamer schiet dat je dan "reflectie" van de popup flitser in je foto ziet. Of doe ik iets verkeerd.
Op 1, 4 en 5 zie je ook dat de flits effect heeft omdat je sluitertijd daar niet sneller is dan je flash sync, dus het logisch dat je op de andere foto's geen flits ziet, omdat de flitser gewoon niet snel genoeg is. Die flits reflectie zou je ook zien met SB900 of andere flitser naar voren gericht.wolver1ne schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 17:36:
[afbeelding]
Op 1, 4 en 5 zie je reflectie van de popup flits.
Schijnt "normaal" te zijn.
Voor de geïnteresseerden, een aardig betrouwbare gerucht over de opvolger van de D700 (de D800) is verschenen. Deze wordt binnen 12 weken aangekondigt:
http://www.fotografie.fr/...viewtopic.php?f=18&t=1057
http://forums.dpreview.co...orum=1021&thread=37315547
Bronnen:D800 to be announced within 12 weeks from now.
I have this information from one reliable source.
Former information from same source:
* D7000: viewtopic.php?f=33&t=877#p2829
* Canon 60D: viewtopic.php?f=35&t=852
* Nikon 24mm F1.4 and 16-35 VR: viewtopic.php?f=33&t=633
D700 recent price discounts as another sign.
http://www.fotografie.fr/...viewtopic.php?f=18&t=1057
http://forums.dpreview.co...orum=1021&thread=37315547
Natuurlijk wordt hij binnenkort aangekondigd, mijn D7000 zit immers net in de post...
Jammer dat er geen specs worden vermeld. Ik heb minimale systeemeisen m.b.t. die camera en als hij daaraan op papier voldoet koop ik hem ongezien, ook al komt die D7K hopelijk één dezer dagen binnen (ik ken Nikon zo onderhand, er gaat wel wat tijd overheen voor zo'n camera een beetje leverbaar is).
Jammer dat er geen specs worden vermeld. Ik heb minimale systeemeisen m.b.t. die camera en als hij daaraan op papier voldoet koop ik hem ongezien, ook al komt die D7K hopelijk één dezer dagen binnen (ik ken Nikon zo onderhand, er gaat wel wat tijd overheen voor zo'n camera een beetje leverbaar is).