Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-06 09:34

Zoefff

❤ 

Eigenlijk nooit last van gehad? Ook in combinatie met pola niet. Hoe staat je metering, matrix meting neem ik aan?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25

Sjaak_Afhaak

Bleh!

is de lichtmeting niet dezelfde als de D300? Standaard heb ik die ook tweederde stop onderbelicht staan. Dat levert mij iig een beter controleerbare belichting op, zeker met raw.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-06 10:13
Je kunt overigens altijd met menufunctie B6 (fine tune optimal exposure) de exposure van je camera aanpassen, zonder dat je camera dan constant een exposure-compensation waarschuwing geeft. Dus, als je inderdaad last hebt van belichtingsproblemen is dat een prima optie :)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08
Matrix metering idd. Nu weet ik dat elke nieuwe camera altijd even wennen is, maar na vijf jaar Nikon dSLR's vind ik toch dat veel foto's er nu te licht uit komen. Misschien dat de D-Lighting instelling (want dat is nieuw voor mij) er voor verantwoordelijk is. En ik zal eens met die B6 optie spelen, thnx.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Matrix metering van de D300/D700/D3 is anders dan die van de D80/D200/D2h enzo.
Inderdaad iets lichter.
Nu heeft de RAW wel iets meer ruimte aan de bovenkant.

Persoonlijk heb ik er geen last van, maar ik gebruik praktisch altijd spot-metering.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 09:52:
is de lichtmeting niet dezelfde als de D300? Standaard heb ik die ook tweederde stop onderbelicht staan. Dat levert mij iig een beter controleerbare belichting op, zeker met raw.
Hier ook, in alle standen 2/3e naar beneden getrokken via menu optie B6 op een D300. Ik vond de foto's ook te licht, maar met deze aanpassing ben ik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Zolang het consequent is maakt het niet uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Ja, het is consequent. Overigens betekent dat uiteraard niet dat ik nu nooit meer met belichtingscompensatie zit te klooien, want tja, het licht is soms onvoorspelbaar. Maar ik herken die situatie wel van te voren, zoals een donker steegje bijvoorbeeld, waarbij de lucht juist extreem licht gaat worden. Dat ligt niet aan de D300, daar zit iedere fotograaf met de belichtingscompensatie te spelen.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 176826 op 30-08-2009 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11-2023
Abbadon schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 09:44:
Kick! (zo weinig D700 ervaringen :? ) Ik heb er sinds kort eentje en het valt me op dat hij standaard de foto's nogal licht maakt. Ik schiet in RAW en gebruik altijd de A of M stand. Achteraf kan de exposure iets verminderd worden in de software, maar het is wel gedoe. Hoe zijn de ervaringen van de andere D700 gebruikers?

Ik heb trouwens veel een pola gebruikt, misschien dat daardoor de metering niet helemaal goed gaat bedenk ik me nu (maar daar had ik voorheen nooit last van met een pola). Ik zal dit nog testen zonder pola.

[edit]Exposure compensation staat gewoon op standaard.
Wat ik zover gemerkt heb (huis verbouwen kost te veel tijd :() is dat ACR standaard erg overbelicht is. Maar met de D700/Nikon profielen in ACR is het al een stuk beter

Histogram op camera is trouwens wel goed belicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
Ik heb zojuist een email naar Nikon gestuurd met de volgende tips:

Mogelijkheid in Menu optie F: Controls: ISO-knop en Mode-knop functie omwisselen.
De ISO-knop is erg belangrijk in het snel kunnen wisselen. Het is daarom vreemd dat deze knop op een positie zit die de gebruiker dwingt om de hand van de lens te halen om de ISO instelling te wijzigen. De Mode-knop daarintegen zal niet snel worden verandert tijdens het schieten.
Door gebruikers de mogelijkheid te geven deze 2 knoppen te wisselen word de gebruiksvriendelijkheid en snelheid van de D700 nog hoger!
Auto-ISO Functionaliteit.

De Auto-ISO functionaliteit is fantastisch bij sterk wisselende lichtomstandigheden! Maar, het is jammer dat hiervoor het menu ingedoken moet worden! Bij het indrukken van de ISO-knop heeft 1 van de scrolwieltjes geen functionaliteit. Door deze de functionaliteit 'Auto-ISO aan/uit' te geven hoeven gebruikers daarvoor in ieder geval niet meer het menu in te duiken. Voor geavanceerde instellingen natuurlijk nog wel, maar het scheelt in ieder geval iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

Kwartjuh schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 11:42:

Mogelijkheid in Menu optie F: Controls: ISO-knop en Mode-knop functie omwisselen.
De ISO-knop is erg belangrijk in het snel kunnen wisselen. Het is daarom vreemd dat deze knop op een positie zit die de gebruiker dwingt om de hand van de lens te halen om de ISO instelling te wijzigen. De Mode-knop daarintegen zal niet snel worden verandert tijdens het schieten.
Door gebruikers de mogelijkheid te geven deze 2 knoppen te wisselen word de gebruiksvriendelijkheid en snelheid van de D700 nog hoger!

De Auto-ISO functionaliteit is fantastisch bij sterk wisselende lichtomstandigheden! Maar, het is jammer dat hiervoor het menu ingedoken moet worden! Bij het indrukken van de ISO-knop heeft 1 van de scrolwieltjes geen functionaliteit. Door deze de functionaliteit 'Auto-ISO aan/uit' te geven hoeven gebruikers daarvoor in ieder geval niet meer het menu in te duiken. Voor geavanceerde instellingen natuurlijk nog wel, maar het scheelt in ieder geval iets.
als je dan ook meteen had meegegeven waarom je de memorybanks niet onder een func toets kan zetten . dat is ook iets wat je niet wil doen door je oog van de zoeker af te halen en de lichtomstandigheden veranderen dusdanig snel dat je direct moet kunnen switchen :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
Kwartjuh schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 11:42:

Waar kan ik voor stemmen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
Reactie van Nikon:
ikon Europe Support 05/10/2009 | 03:40 NM

Geachte Heer *****.

Hartelijk dank voor uw advies aan Nikon Support.

Bedankt voor uw suggestie met betrekking tot de producten van Nikon. Wij nemen alle feedback over onze producten zeer serieus en sturen deze door naar de betreffende afdeling. Daar worden uw ideeën vervolgens besproken en waar mogelijk gebruikt. Opmerkingen van klanten vormen een belangrijk onderdeel van Nikon’s proces van voortdurende ontwikkeling en verbetering en uw feedback is daarom meer dan welkom.
Uw ideeën worden in aanmerking genomen bij nieuwe ontwerpen en dragen bij aan Nikon’s doelstelling om de best mogelijke producten en service te bieden.

Erop vertrouwende u voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u nog verdere vragen hebben, kunt u de link klikken bovenaan de email en uw vraag bijwerken.

Met vriendelijke groeten,

Mieke
Nikon Europe Support
www.europe-nikon.com/support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-06 15:46

ThunderNet

Flits!

Het kan gedeeltelijk al? Maak een geheugenbank met Auto-iso aan, en eentje met auto-iso uit. Stel in je custom functions in dat je geheugenbanken wilt switchen met func+ wieltje :) (feature waar ik destijds een request voor gedaan heb, en welke er 2 versies later in zat (D3 firmware)).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Leuk, zo'n standaard reply e-mailtje. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
volgens verschillende rumors sites komt er over 1 of 2 weken een opvolger voor de D700 of de D3X het zijn maar geruchten maar uit mijn hoofd heeft nikon in maleisie op 14 oktober een show of het alleen is om hun spul te showen geen idee of gewoon een uitstel van een nieuwe camera op de markt brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:45

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Nee, niet de D3x, er komt bijna zeker een D3s uit, opvolger van de D3
De kans op een D700s of D700x is minimaal op dit moment.

[ Voor 3% gewijzigd door Shark.Bait op 07-10-2009 21:03 ]

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

ThunderNet schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 17:36:
Het kan gedeeltelijk al? Maak een geheugenbank met Auto-iso aan, en eentje met auto-iso uit. Stel in je custom functions in dat je geheugenbanken wilt switchen met func+ wieltje :) (feature waar ik destijds een request voor gedaan heb, en welke er 2 versies later in zat (D3 firmware)).
zit dat dan ook in de d700 firmware ? of allen de d3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Wat echter wel opmerkelijk is, is het compact-flash deurtje: deze kan gewoon geopend worden door em naar achteren te schuiven in plaats van het knopje dat je om moet halen bij de D200, D300 en D3. Dit komt de stevigheid waarschijnlijk niet ten goede.
Bij mij was het klepje binnen 3 maanden stuk :X (was me bij andere body's nog niet gebeurd)

Verder een pracht camera :) Beetje jammer alleen dat de vele focuspunten het niet goed doen icm de SB800. Ik heb hem moeten terugschakelen naar 11. Kan ik iig mijn duim ook wat meer rust geven in drukke omgevingen :P.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-06 13:16

Rudedadude

Maybe we were born to run

Voor een topic dat zo lang op zijn gat heeft gelegen (tussen februari en augustus) zijn er inmiddels toch al een hoop tweakers met een D700 :) Ik baal er een beetje van dat ik sinds mijn vakantie nauwelijks meer de tijd heb gehad om mijn camera 'uit te laten' ...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

ThunderNet schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 17:36:
Laat ik dat function knopje nu net ergens anders voor gebruiken :/

Ik zou wel meer van die programmeerbare knoppen willen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Als het goed is kan je dof-preview knop ook programmeren op de D700: dat is er toch weer een bij :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Laat ik die nu ook al voor een, in mijn optiek, andere handige functie geprogrammeerd te hebben: LiveView. Daarom zei ik al, niks mis met wat extra programmeerbare knoppen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Hoeveel wil je er hebben jules? er zitten al een behoorlijk aantal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Knoppen of programmeerbare knoppen? Dat laatste vind ik wel een tikkie meevallen. Zo uit mijn hoofd een stuk of 3 wellicht 4. Waarbij ik het bij de andere nog niet genoemde knoppen prettig vind dat ze hun functie behouden. En zo kom je er dus een paar te kort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Vanochtend maakte ik wat foto's van spinnen bij de bushalte. Zegt zo'n breezah tegen d'r dinnekes "Zoow, daar kan je mooie Hyves foto's mee maken"

:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25

Sjaak_Afhaak

Bleh!

* Sjaak_Afhaak stemt voor een FGA-kroeg topic :)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Shark.Bait schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 09:44:
Vanochtend maakte ik wat foto's van spinnen bij de bushalte. Zegt zo'n breezah tegen d'r dinnekes "Zoow, daar kan je mooie Hyves foto's mee maken"

:')
Hahaha.. zo kansloos. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-06 09:34

Zoefff

❤ 

Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 10:12:
* Sjaak_Afhaak stemt voor een FGA-kroeg topic :)
Check het #fotografie IRC kanaal ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Update :P Ik ben al enige tijd gewend aan de belichting v.d. camera, dus amper of geen overbelichting meer :) Het duurt altijd even om het juiste fingerspitzengefühl te krijgen bij een nieuwe camera. Het is m'n vierde Nikon dSLR en ze hebben allemaal hun eigen 'karakter'.

Onlangs voor de grap live view geprobeerd (ik had er de manual bij nodig, serieus :X ) Ik kwam snel tot de conclusie dat ik dit nooit zal gebruiken; de implementatie is gewoon niet handig en intuïtief genoeg voor mij met dat meerdere malen op de shutterknop drukken. Gebruiken jullie het wel? Ik heb het idee dat het er achteraf opgezet is puur om de specs list mee op te sieren.

De AF is eigenlijk overkill voor mij. Nikon heeft de AF module voor de D3 ontwikkeld en met name de input van de sportfotografen verwerkt heb ik me laten vertellen. Het gevolg is één van de beste AF systemen verkrijgbaar. Echter, ik fotografeer amper snel bewegende objecten zodat ik het prachtige trackingsysteem voornamelijk onbenut laat. Voor sportfotografen en fotografen van ander snel bewegend spul (vogels, dieren, whatever) schijnt het plaatsen van alle cross sensoren in het midden het beste te werken, maar ik had liever ook wat cross sensoren helemaal links of recht gehad i.v.m. portretfotografie. Met z'n extreem goede hoge ISO prestaties kun je met minder licht toe en dan heeft een cross sensor juist voordeel. Ik heb in de praktijk maar eenmaal meegemaakt dat ik de focus wat trager te pakken had in portretstand onder minder goede lichtomstandigheden, maar dat zijn juist de momenten dat je naderhand denkt van 'Dat had de camera net wat meer richting perfectie gedrukt'.

Eigenlijk vind ik het enige echte nadeel in de praktijk dat er geen 100% viewfinder op zit. Ik was dat gewend op mijn vorige camera en merk nu toch dat ik soms dingen op de foto heb staan die ik er niet op wou hebben. Is met croppen zo weggehaald, maar dat is extra werk plus je brengt het aantal pixels terug naar effectief 11,5 of zo.

Objectieven. Ik gebruik met name de Nikkors 18-35, 24-70 en 70-200. Ik ben met name verrast door de 24-70 omdat naast de objectief meetbare hoge kwaliteiten het bokeh ook erg mooi is (zeker voor een zoom). Hierdoor gebruik ik de 70-200 minder, deze gebruikte ik vaak op mijn vorige DX camera's om minder DoF en een mooie bokeh te verkrijgen, maar dat lukt op de D700 ook heel goed met de 24-70, bijzonder prettig :) De 70-200 heeft z'n beperkingen op full frame i.v.m. de prestaties in de hoeken op 200mm. Maar aangezien ik 'm voornamelijk gebruik op f/2.8 of f/4 heb ik daar geen last van (de hoeken zijn dan sowieso niet scherp want out of focus). Ik heb er wel eens enkele landschapsfoto's mee geschoten, met de TC 1.4x er tussen presteert hij dan weer helemaal prima in de hoeken.
De 18-35 is kwalitatief wat minder maar aangezien ik 90+% van mijn groothoekfoto's op f/8 of hoger schiet heb ik amper last van de beperkingen @wide open. Behalve de vertekening op 18mm, die blijven natuurlijk aanwezig ongeacht het diafragma. Als UWA echt je ding is kun je denk ik het beste doorsparen voor een 14-24.

Ook valt me op dat ik geen grip behoef; ik vind de D700 een erg prettig formaat hebben. Hij is net wat voller dan de D200 die ik heb gehad. Het verschil is niet groot maar net genoeg om het zonder grip te kunnen stellen. Zo'n grip maakt de camera ook enorm groot, wat o.a. een reden was mijn D2x de deur uit te doen ('oh, bent u professioneel fotograaf', ' oh, maakt u foto's voor de krant' had ik net wat tevaak te horen gekregen :X )

Anyway, dit is verreweg de fijnste camera waarmee ik gefotografeerd heb: super beeldkwaliteit (vooral hoge ISO prestaties zijn geweldig maar ook het dynamisch bereik), prachtige kleuren, snelle en precieze AF, snel en erg fijn te hanteren en te bedienen body. Ik zou ook nooit weer terug willen naar DX, want kleinere zoekers en minder toegankelijke creatieve DoF speelruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Thanks voor je "review". Dat gebrek aan de 100% viewfinder en de voor mij iets te centrale verdeling van de AF punten is voor mij de reden om hem niet te kopen. De rest spreekt me allemaal aan. Es kijken wat de toekomst ons brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Viewfinder op de D300 is super, gek dat die op de d700 weer minder is.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

@ Abbadon: Ook met de 24-70 heb ik last van donkere hoeken. Gelukkig kun je in de settings dit af laten nemen. Nadeel is wel dat je bijv in de hogere ISO's waarschijnlijk wat verschil in ruis hebt met het midden en in de hoeken.

Kwa focus heb ik alleen in donkere situaties problemen gehad. Ik maakte gebruik van de SB800, maar die is niet 100% compatible in deze extreme situaties. Door in de settings voor 11 focuspunten te kiezen heb ik dit probleem kunnen oplossen. Zelf ben ik afkomstig van een D70 en D200. Ik moest met name aan de hoeveelheid focuspunten wennen. Je zou er vanuit gaan dat hij beter focust (wat hij ook doet), maar door de grote hoeveelheid focuspunten ben je in eerste instantie langzamer omdat je het juiste focuspunt moet kiezen. Kwestie van gewenning gok ik ;). En dat Nikon geluisterd heeft naar de sportfotografen is te merken. Voor concert fotografie is hij ook super! Stel scherp, maak de compositie, wacht op het juiste moment en afdrukken maar. Mocht je onderwerp tussentijds van plaats veranderen, dan focust hij moeiteloos mee. Zodoende kun je je meer richten op het fotograferen dan de technische beperkingen van de camera. Het is een stuk prettiger fotograferen kan ik zeggen :)

Ik vind het een pracht camera. Een wolf in schaapskleren. De meeste goede punten van de D3, maar dan in een compact jasje. En wil je net wat snellere burst, of grotere grip (bij langdurig 70-200 + externe flash) is de optionele grip een aanrader. Ik heb hem er meestal opzitten, maar wil ik wat minder in de kijker lopen, (en geen opmerkingen naar m'n hoofd geslingerd krijgen of ik voor de krant werk oid,) dan haal ik de grip er met het grootste gemak vanaf. Geen geëtter zoals bij de D200 met het batterijklepje dat je terug moet plaatsen. Er liggen alleen wat contactjes open. Klein detail dus waar ik iig niet van wakker lig.

Ook de belichtingsmeter is de beste die ik tot nog toe in mijn rijtje Nikon's dSLR's gezien heb. En mocht je wat onder of overbelicht hebben, dan is dit vaak nog prima te herstellen met 2 stops. Bij de D200 was dit marginaler, met name overbelichte foto's waren al heel snel waardeloos.

Op het moment mis ik m'n UWA (Tokina 12-24) en ik sta dan ook redelijk te trappelen om de Nikon 14-24 te kunnen aanschaffen. Ook de FX zorgt ervoor dat er tov DX de 200mm van de 70-200 wat minder ver rijkt. Een TC van 1.4 of wellicht 2 zou mijn glasbak voorlopig compleet maken.

De 95% viewfinder heb ik eigenlijk niet zo'n last van. Denk kwestie van gewenning of nog even finetunning achteraf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Ik mis iets: Waarom zou je een 100% viewfinder willen hebben?

Ik snap dat een 80% viewfinder coverage zuigt, maar ik heb wat gegoogled en kan eigenlijk niet vinden waarom je 100% coverage nodig hebt. Kan iemand dat uitleggen?

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

psyBSD schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:58:

Ik snap dat een 80% viewfinder coverage zuigt, maar ik heb wat gegoogled en kan eigenlijk niet vinden waarom je 100% coverage nodig hebt. Kan iemand dat uitleggen?
Omdat je dan exact ziet wat je foto wordt?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat en omdat het heerlijk helder kijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

ThunderNet schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:01:
[...]

Omdat je dan exact ziet wat je foto wordt?
Tja, dat begrijp ik... is die 1% echt zo belangrijk?
Wijnands schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:21:
Hoe bedoel je dit? Heeft het ook impact op de helderheid van het beeld?

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
het is iets meer dan 1%, maar de meningen over minder dan 100% dekking zijn verdeeld. sommige mensen vinden het juist prettig en anderen weer niet. persoonlijk maakt het mij niet zo veel uit.

wat betreft de helderheid denk ik dat het verschil tussen 100% en 95% echt heel marginaal is.

maar vind het sowieso wel een bijzonder prettige camera, al zijn er natuurlijk altijd wel zaken die beter/anders kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Wijnands schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:21:
Dit lijkt me eerder het gevolg als je lichtsterk glas gebruikt ;)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Neuh, denk 't niet. Heb weinig glas gewisseld van de D50 naar de D300 en ik vind die D300 zoeker echt veel ruimer en helderder overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
@Abbadon + Jules. Leuke en interessante ervaringen posts. Mijn D80 is nog niet aan vervanging toe, maar ik begin toch wel wat prikkels richting deze camera te krijgen.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Abbadon schreef op maandag 16 november 2009 @ 23:40:
Update :P
-------8<------knip-----8<-----
Heel herkenbaar :)
Ik gebruik die camera/objectief combinaties ook erg vaak. De D300 is bij mij een studio camera geworden vanwege de dikkere DOF bij gelijke kijkhoek.

mooie review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Wijnands schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:15:
Neuh, denk 't niet. Heb weinig glas gewisseld van de D50 naar de D300 en ik vind die D300 zoeker echt veel ruimer en helderder overkomen.
dat die ruimer overkomt, is niet zo verwonderlijk, hij is namelijk ook ruimer (95% dekking en 0,8x vergroting vs. 100% dekking en 0,94x vergroting). Dat die helderder overkomt, is met name te danken aan het feit dat de D300 een pentaprisma heeft en de D50 een pentamirror, dat scheelt een hoop en daarnaast is die inderdaad ook gewoon groter. Tussen de 95% dekking en 0,72x vergroting van de pentaprisma van de D700 en de 100% dekking en 0,7x vergroting van de pentaprisma D3 zit niet zo veel verschil, ook niet qua helderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

De D50 heeft toch een pentamirror zoeker? Die is sowieso donkerder dan een pentaprisma vanwege de glas/lucht overgangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
jules schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 13:23:
Op het moment mis ik m'n UWA (Tokina 12-24) en ik sta dan ook redelijk te trappelen om de Nikon 14-24 te kunnen aanschaffen.
Ik zeg doen! Weegt wel bijna 2kg (samen met D700), dus niet echt handig om mee te sjouwen. Maar wel een leuke combo. Pracht lens met een "compact" FX body. :D
De 95% viewfinder heb ik eigenlijk niet zo'n last van. Denk kwestie van gewenning of nog even finetunning achteraf...
Wat betreft de viewfinder.
Afbeeldingslocatie: http://static.photo.net/attachments/bboard/00R/00RV0F-88709584.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Die 17-35/2.8 is toch ook best goed? (eventueel als betaalbaarder alternatief waar je wel filters op kan gebruiken)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
psyBSD schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:58:

Het is al gezegd, maar met 100% dekkend is het what you see is what you get. Het geval is dat ik voorheen een camera met 100% viewfinder had, dan is het weer even wennen om 'maar' 95% dekking te hebben. Maar ik begin al langzaam te wennen aan de 95%, je gaat er op een gegeven moment semi-onbewust rekening mee houden :)

Dat de viewfinder niet 100% dekkend is komt doordat er een pop-up flash is ingebouwd. Dat is stiekem ook wel weer erg handig; ik gebruik 'm wel als commander voor m'n SB flitsers en ik heb 'm ook wel eens in een situatie gebruikt waar ik geen SB flitser bij me had.
@ Abbadon: Ook met de 24-70 heb ik last van donkere hoeken. Gelukkig kun je in de settings dit af laten nemen. Nadeel is wel dat je bijv in de hogere ISO's waarschijnlijk wat verschil in ruis hebt met het midden en in de hoeken.
De 24-70 wil op 24mm en flink open inderdaad wel vignetten. Maar dat is volgens mij onontkoombaar met een zoom op een FX camera. En met de juiste settings is er idd prima mee te leven.
Ik vind het een pracht camera. Een wolf in schaapskleren. De meeste goede punten van de D3, maar dan in een compact jasje. En wil je net wat snellere burst, of grotere grip (bij langdurig 70-200 + externe flash) is de optionele grip een aanrader.
Ja, da's wel een leuke omschrijving idd. Het is een relatief compacte camera maar hij heeft de kwaliteiten van de grote hi-end jongens. Zo voelt hij trouwens ook aan als je 'm in je handen hebt. Er zijn eigenlijk amper concessies gemaakt t.o.v. de D3 waardoor je een camera overhoudt die van alle markten thuis is en overal ook nog eens erg goed in is :)

Misschien dat ik nog wel eens een grip haal voor enkele situaties, maar dan wel de standaard en niet die met de dure accu en oplader om 'm naar 8fps op te voeren. De standaard is 139 Euro en dat is nog wel te doen voor af en toe gebruik.

Overigens nog een weetje: de D300 valt met 14bit opnames terug tot 2,5 fps, de D700 blijft gewoon met 5 fps werken. Het verschil tussen 12 en 14 bit heb ik nog niet 'onderzocht' maar dat ga ik wel doen (ik verwacht overigens geen praktisch voordeel van 14 bit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-06 16:16
D'r is nog een reden voor non-100-%-coverage, als je foto maakt en perongeluk te krap kadert, kan je croppen :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

simon schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 19:57:
D'r is nog een reden voor non-100-%-coverage, als je foto maakt en perongeluk te krap kadert, kan je croppen :)
Henri Cartier-Bresson zou zich omdraaien in z'n graf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Abbadon schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 19:52:
Overigens nog een weetje: de D300 valt met 14bit opnames terug tot 2,5 fps, de D700 blijft gewoon met 5 fps werken. Het verschil tussen 12 en 14 bit heb ik nog niet 'onderzocht' maar dat ga ik wel doen (ik verwacht overigens geen praktisch voordeel van 14 bit).
Dacht ik ook, totdat ik ging spelen met (pseudo-)HDR. Normaal heb je voor HDR 3 of meer opnames nodig met een verschillende belichting, maar in RAW heb je zoveel informatie dat 't ook met 1 opname kan. En 14 bits is dan ws nog net iets beter dan 12 (heb m'n D300 nog niet op 12 bits gehad, 2.5FPS is mij snel zat ;))

Voorbeeldje zonder en met HDR:
Kasteelplein Breda

Kasteelplein Breda HDR

Gebruikte software: HDRSoft Photomatix. Een aanrader!
Ik heb me teveel uitgeleefd op de luchten, maar voor mij is dit ook nieuw. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-06 19:38

Chiron

Moderator Discord
Ik ga morgen een D700 bekijken, en als ie bevalt neem ik 'm over.. zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten?

Ik ga iig wat focustestjes doen met verschillende lenzen :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 20:46
Even een foto maken op ISO3200 met de lensdop er op. En dan terugkijken voor de hot- of stuck pixels. (even naar 100% zoomen op je LCD, anders zie je ze niet!)

Ohja, en je kan 't aantal clicks uitlezen. Weet even niet precies met welk programma. Geeft je in elk geval een idee over hoe vaak ie gebruikt is.

[ Voor 32% gewijzigd door Undertaker2 op 17-11-2009 22:44 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Undertaker2 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:42:
Even een foto maken op ISO3200 met de lensdop er op. En dan terugkijken voor de hot- of stuck pixels. (even naar 100% zoomen op je LCD, anders zie je ze niet!)

Ohja, en je kan 't aantal clicks uitlezen. Weet even niet precies met welk programma. Geeft je in elk geval een idee over hoe vaak ie gebruikt is.
Camera waarmee je speelt is niet wat je uiteindelijk mee naar huis neemt. Tenzij het echt de laatste van de laatste is. En hot pixels kunnen ook op lage ISOs voorkomen, en zowel op lange als korte sluitertijd. En ze zijn onvermijdelijk, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 20:46
Ik interpreteerde zijn vraag als "Ik neem hem 2e hands van iemand over", zodoende.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
In dat geval gebruik de PixelFixer om zowel de hotpixels als de kliks uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Was ik idd nog vergeten in mijn review. Van DX terug naar een FX viewfinder is echt wennen! (Vreemd genoeg voor mij dan.) Waar een normaal iemand zegt het heeft echt een enorm voordeel (zou ik eigenlijk ook zeggen omdat je gewoon beter ziet wat je vast legt), vind ik het weer dusdanig weids dat ik vaker niet goed kijk hoe de compositie is. Mogelijk doordat je nu verplicht bent om het oculair dichter tegen je hoofd aan te zetten dan bij DX bodies. In haastige momenten wil ik daardoor nog wel eens te ruim kaderen, iets wat ik op m'n DX body's niet eerder ben tegengekomen.
Afgezien van mijn eigen eigenaardigheid is die viewfinder iig wel lekker groots weer. (zoals ik van m'n F65, analoge FX body, gewend was).

Nog een detail wat ik vergeten was in mijn review: het klepje van de CF kaart. AAARgh, hoe hebben ze het zo kunnen bedenken! In mijn relax-vast-houd-modus is het heel eenvoudig om het klepje heen en weer te schuiven en dus half te openen. Ik was dus vanaf den beginnen al bang dat het ding spoedig een keer zou afbreken. En dus geschiede binnen een twee maanden! :X. Weet niet meer wat de reparatie kosten waren, maar heb de Nikon man wel laten weten dat ik het wel een van de grotere minpunten van de D700 vond. Hij had er al meer van gehoord :+
Nog een detail hierover, eenmaal afgebroken, is de kans groot dat er een scherp deel uit de body blijft steken, in je handpalm dus. Maak je een fout tijdens een opdracht, snel snel kaartje verwisselen en deurtje van de CF kaart breekt af. Dan kun je dus flink zuur zijn met zo'n scherpe gedeelte in je handpalm. Mij gebeurde het de avond voor een opdracht. Gelukkig kon ik het met secondenlijm lijmen en bleef het 2-3 shoots heel. Net lang genoeg totdat het gerepareerd werd. Maar het had niet veel langer moeten duren. En ik was enorm blij dat dit niet tijdens een shoot gebeurd was. Misschien toch nog eens een stuk gaffa tape in m'n overvolle tas proppen...
wolver1ne schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 18:50:
[...]

Ik zeg doen! Weegt wel bijna 2kg (samen met D700), dus niet echt handig om mee te sjouwen. Maar wel een leuke combo. Pracht lens met een "compact" FX body. :D
Tsja, ik zeg ook doen, alleen mijn portemonnee niet ;) (voor de outsiders: zit al 3 maanden ziek thuis vanwege een hersenschudding)
De D700 en ieder willekeurige 2.8 zoomlens van Nikon zijn gewoon zwaar. Tel daarbij evt nog een grip op en het verhaal is helemaal compleet ;). Het is niet de eerste keer dat ik de opmerking naar m'n hoofd geslingerd krijg dat het ding zwaar is :D. Moet ook toegeven dat ik sinds ik de D700 heb ook weer meer ongelijkheid krijg in mijn linker en rechter (onder)arm kwa spiermassa. Iets wat je overigens vaker tegen komt bij (hobby/pro)fotografen.
Wat betreft de viewfinder.
[afbeelding]
Valt me op dat het zichtbare gebied niet geheel in het midden valt van de uiteindelijke foto.
Anyway, enige minpunt van die 95% coverage zouden in mijn ogen kunnen zijn in bijv de volgende situaties: [list]• als pro moet je direct uit de camera goede foto's aanleveren aan je klant/baas
• met een analoge body is het lastiger snijden achteraf als je afhankelijk bent van commerciele afdrukcentrales.Gelukkig kun je met een beetje gepriegel ook nog inbody nog een beetje croppen achteraf. Ideaal is het echter niet.
Abbadon schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 19:52:
[...]

Dat de viewfinder niet 100% dekkend is komt doordat er een pop-up flash is ingebouwd. Dat is stiekem ook wel weer erg handig; ik gebruik 'm wel als commander voor m'n SB flitsers en ik heb 'm ook wel eens in een situatie gebruikt waar ik geen SB flitser bij me had.
Mja, in hoeverre die ook daadwerkelijk bruikbaar is ;). Als master in een master slave setup is ie idd wel enigszins bruikbaar, maar prettig is anders ivm het beperkte bereik. Ook het bereik en de coverage is beperkt als flitser zelf. Met het 2.8 glas dat ik heb is de kans nog groter dat er een schaduw van de zonnekap (die ik in dat geval er toch eigenlijk vanaf zou moeten halen) of de lens zelf op het onderwerp geflitst worden. Hoe dichterbij het onderwerp, des te groter de kans op schaduw van lens/zonnekap, en des te verderweg het onderwerp, des te lastiger het is om het onderwerp goed en volledig uit te lichten met de flits. * jules is happy met z'n 2x SB800 :)
De 24-70 wil op 24mm en flink open inderdaad wel vignetten. Maar dat is volgens mij onontkoombaar met een zoom op een FX camera. En met de juiste settings is er idd prima mee te leven.
Dacht uit m'n hoofd dat ie het zowel op 24 als op 70 mm had. Ertussenin is het minder. Of heb ik wellicht een maandagmorgen model? Hij is nl al binnen een maand van aankoop retour gegaan vanwege een kapotte AF-s :s.
Misschien dat ik nog wel eens een grip haal voor enkele situaties, maar dan wel de standaard en niet die met de dure accu en oplader om 'm naar 8fps op te voeren. De standaard is 139 Euro en dat is nog wel te doen voor af en toe gebruik.
Haal de grip met de penlites casette. Een relatief goedkope manier om hem op 8fps te krijgen en wat stabielere grip te hebben. Zorg wel dat ie je interne accu als hoofdaccu ziet. Die is nl wat vlotter op te laden dan 6-8 penlites ;). Daarnaast ook wat hanteerbaarder om een losse accu mee te nemen dan 6-8 losse penlites. (weet niet meer hoeveel penlites erin moeten).
Heb zelf ook nog weinig verschil meegemaakt. Wel heb ik een verschil gemerkt in de ongecomprimeerde en gecomprimeerde raws. Die laatste zijn zeker niet lossless gecomprimeerd helaas. Ik zie wel verschillen. Bij de ongecomprimeerde raws heb je marginaal meer details.
Bij mijn meeste opdrachten vind ik het echter wel geschoten en schiet ik lekker op gecomprimeerd. Kunnen er bijna tot 2x zo veel shots op een geheugenkaart/hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
@ Afterlife, dat is bij de KMA in Breda, grappig..

En ik zal die software eens proberen (met m'n Canon) ziet er wel interessant uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Undertaker2 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:15:
Ik interpreteerde zijn vraag als "Ik neem hem 2e hands van iemand over", zodoende.
Klopt, camera is 2e hands, aangeschaft ergens in juli dit jaar. Huidige eigenaar vindt 'm te lomp en heeft 'm daarom ook niet veel gebruikt, body heeft als ik hem moet geloven iets meer dan 500 clicks op de teller. Maar ik neem aan dat ik dat in Lightroom oid. ook wel uit kan lezen :)

Als ik een nieuwe zou kopen zou ik degene die ik mee naar huis neem ook eerst in mn handen willen hebben.. maar dat hangt er maar net vanaf hoe relaxed je winkel is uiteraard.

Mochten er handige programmaatjes zijn voor OSX waarmee dat makkelijker/directer kan hou ik me aanbevolen, voor windows is het een stuk makkelijker om dat soort dingen te vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Chiron op 18-11-2009 09:58 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Chiron schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:57:
[...]

Klopt, camera is 2e hands, aangeschaft ergens in juli dit jaar. Huidige eigenaar vindt 'm te lomp en heeft 'm daarom ook niet veel gebruikt, body heeft als ik hem moet geloven iets meer dan 500 clicks op de teller. Maar ik neem aan dat ik dat in Lightroom oid. ook wel uit kan lezen :)

Als ik een nieuwe zou kopen zou ik degene die ik mee naar huis neem ook eerst in mn handen willen hebben.. maar dat hangt er maar net vanaf hoe relaxed je winkel is uiteraard.

Mochten er handige programmaatjes zijn voor OSX waarmee dat makkelijker/directer kan hou ik me aanbevolen, voor windows is het een stuk makkelijker om dat soort dingen te vinden.
met LR kan je dit voor zo ver ik heb onthouden niet uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
Chiron schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:57:
[...]
http://www.clubsnap.com/forums/showthread.php?t=442438 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Zoh.. weer terug, met camera :) nog een D700 gebruiker erbij dus. Dode pixeltest ging goed, en het ding had echt maar 520 clicks. Sandisk XtremeIII 4gb cf kaartje kreeg ik uiteindelijk ook gewoon mee :)

Zonder grip valt het qua grootte verschil wel mee met mn D50, schroef ik echter de grip erop is het een heel ander verhaal :+ Maar hij ligt dan wel stukken beter in de hand qua balans :)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

In vergelijking met een D50 is de D700 is de laatste toch wel forser, niet alleen kwa grootte, maar ook kwa gewicht:
Afbeeldingslocatie: http://image.photojunkie.nl/getimg/2951248775_c9e2cebe11.jpg (bron)

D700D50D70D200
Weight (inc. batt.)1074 g620 g679 g920 g
Dim. (mm)147 x 123 x 77133 x 102 x 76140 x 111 x 78147 x 113 x 74

tov een D200 scheelt het niet bijzonder veel, al is er nog steeds een verschil.

Anyway, feli met je aankoop, denk niet dat je er op korte termijn spijt van krijgt. Tenzij het gewicht en de grootte je tegen staat ;)

[ Voor 9% gewijzigd door jules op 19-11-2009 09:28 ]

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Mja 'valt wel mee' != even groot ;) Ik had het verschil groter verwacht iig, maar die D50 is ook al een stuk forser dan bijv. een D40.

De 'greep' is wel een stuk breder, en daardoor ligt ie zonder grip al een heel stuk fijner in de hand.

Gewicht en grootte boeit me verder niet, gewoon vaker naar de sportschool ;)

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 20:24
Meest irritante verschil tussen de D200 en D700 (ik heb beide) is dat de D700 net 1 centimeter hoger is waardoor een van m'n tasjes net te klein is geworden. Moest ik weer een nieuwe tas kopen...

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
wat een schattig kleine lensmount is 't toch he O+

[ Voor 4% gewijzigd door abrakadaver op 19-11-2009 10:46 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Anoniem: 102729

Van harte Chiron.. ik herken de omschrijving en zag de advertentie ook staan.. hoef ik niet meer op te reageren dus :)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Chiron schreef op donderdag 19 november 2009 @ 09:51:
Mja 'valt wel mee' != even groot ;) Ik had het verschil groter verwacht iig, maar die D50 is ook al een stuk forser dan bijv. een D40.
Duh, die body staat er ook om bekend om klein te zijn 8)7.
Gewicht en grootte boeit me verder niet, gewoon vaker naar de sportschool ;)
Je bedoelt, gewoon wat vaker met de body er op uit!? ;)

Je kunt het ook betaald bodybuilden noemen, shoots in opdracht doen, betaald krijgen en dus ook tijdens je shoots gewicht (body+glas) heffen. 't Is wat ver gezocht, I know ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
De 1.02 firmware is beschikbaar:

De automatische witbalans is verbeterd.
Ondersteuning voor geheugenkaarten van 64 GB is toegevoegd.
Bevat andere wijzigingen in de camera-instellingen.

linkje

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-06 13:16

Rudedadude

Maybe we were born to run

Kijk, die automatische witbalans was ik idd nog niet kapot van (gisteren nog een portret geschoten met awb waarbij het roodkanaal volledig over de zeik was gegaan), dus dat is een mooie verbetering.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Nice! nu eens uitvogelen hoe dat firmware updaten in zn werk gaat... ;)

Aan de andere kant ben ik benieuwd hoe de ervaringen zijn van mensen die al zijn geupgrade. Even de kat uit de boom kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Mjah, de automatische witbalanse is ook bijna niet goed te doen.
Niet zonder externe licht-kleur meter.

Er zijn in het verleden wel wat camera's geweest met zo'n sensor erop, maarja alleen high-end modellen, want duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
zijn er ook mensen die werken met uniwb en een liniare beeldinstelling.
ben er mee aan het spelen,resultaten zijn wel bevredigend.

iso6400

http://www.flickr.com/photos/josjanssens/4247669295/sizes/l/

alles geschoten met uniwb en met een liniaire beeldinstelling,daarna alles rechtgetrokken in nx2 zonder noisereduction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

NeOTheMaTriXM schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:16:
De 1.02 firmware is beschikbaar:

De automatische witbalans is verbeterd.
Ondersteuning voor geheugenkaarten van 64 GB is toegevoegd.
Bevat andere wijzigingen in de camera-instellingen.

linkje
Had hem toevallig vandaag in de mail van Nikon zelf. Handig dat NPS en online registratie van je camera spul.

Moet zeggen dat ik de WB op het oog wel aardig accuraat vond. En dat voor omgevingen van meestal (gekleurd) kunstlicht. Ben benieuwd naar jullie reacties en ervaringen. Zelf heb ik nog niet zo de noodzaak voor die firmware update. Wellicht dat ze hem bij een check en clean meenemen, maar heb dit keer geen zin om er zelf mee te gaan zitten pielen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
qadn schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 13:31:
Mjah, de automatische witbalanse is ook bijna niet goed te doen.
Niet zonder externe licht-kleur meter.

Er zijn in het verleden wel wat camera's geweest met zo'n sensor erop, maarja alleen high-end modellen, want duur.
De Nikon D2 serie had zo'n "externe" meter, maar zo geweldig performt dat niet. Zo erg dat ze er met de volgende modellen maar vanaf zijn gestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
jejeh> die link ziet er redelijk indrukwekkend uit als je naar de verschillen kijkt, wat ze nog met een firmware allemaal kunnen verbouwen.. maar ben benieuwd hoe het onder andere omstandigheden gaat.

Gisteravond maar de gok gewaagd en geupdate, kan vanavond testen bij het fotograferen van een bandje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
  • Nu online
de verschillen in witbalans zijn duidelijk,maar er schijnen verschillende sluitertijden te zijn gebruikt.
dit is niet helemaal juist en de test krijgt een vervolg.

http://forums.dpreview.co...orum=1021&thread=34184994

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Die WB ziet er wel een stuk beter uit ja :)

En wat betreft die verschillende sluitertijden. Op zich is het niet zo heel verkeerd om dit soort proef shots op de automatische lichtmeting te doen. Zodoende kun je de lichtmeting testen. Lijkt erop dat die ook onder handen is genomen dus ;)

Als je een 1:1 ruis test wilt doen, dan is het wel belangrijk dat je dezelfde sluitertijden gebruikt. In die zin kun je de foto's in het voorbeeld dus ook niet beoordelen op ruis. Al ben ik wel benieuwd, want er is wel minder ruis te zien :) (hopen dat dat standhoud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

aha, mooi dat iemand anders het voor me doet :)
Ik heb wel ge-update, maar nog niet getest (I'm lazy, I know)

[ Voor 10% gewijzigd door Shark.Bait op 08-01-2010 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 284904

Hey mannen,

Als het goed is ben ik vanaf woensdag ook eigenaar van dit mooie apparaat. Het is een 2e-handse (inclusief 24-70 mm F2.8 lens) en ik vroeg me af of ik nog op een aantal dingen moest letten voordat ik het definitief doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik dacht dat de D700 een anti dust functie had. Maar ik zie alsnog een hoop meuk op m'n sensor zitten :X. Maar ff de blower weer eens te voorschijn halen :X.
Anoniem: 284904 schreef op zondag 14 februari 2010 @ 14:17:
Hey mannen,

Als het goed is ben ik vanaf woensdag ook eigenaar van dit mooie apparaat. Het is een 2e-handse (inclusief 24-70 mm F2.8 lens) en ik vroeg me af of ik nog op een aantal dingen moest letten voordat ik het definitief doe.
Hoe goed ben je bekend met Nikon?
Controleer op de bekende Nikon kwaaltjes. Voor zover ik weet bijv hoe vast de rubbers nog zitten. Verder zichtbare slijtage aan de buitenkant, sluiterbewegingen checken. Kijken of alles nog goed aan voelt/goed klinkt. Even de sensor checken op vuil (diafragma op zo klein mogelijk zetten, op een egaal licht vlak richten en afdrukken). Zijn de rubber afdichtingen nog goed?
Bij de 24-70 geld ook hetzelfde. Draait alles nog lekker (zoom en focusring). Zijn het front en back element niet beschadigd. Zit er geen stof in het binnenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
jules schreef op zondag 14 februari 2010 @ 16:27:
Ik dacht dat de D700 een anti dust functie had. Maar ik zie alsnog een hoop meuk op m'n sensor zitten :X. Maar ff de blower weer eens te voorschijn halen :X.
Die optie staat standaard uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

bouwfraude schreef op zondag 14 februari 2010 @ 16:34:
[...]

Die optie staat standaard uit.
lol, kwam er idd ook achter. Ben echt zo'n rtfm type, heb nog geen letter gelezen in het boekje :P. Maar vind dit wel tegenvallen dat hij niet aan staan. Zit er wellicht een reden achter?

Ik zie overigens dat je kan kiezen om de sensor schoon te laten maken bij het opstarten, bij het afsluiten of beiden. Wat is eigenlijk de beste aanrader? Heb hem ingesteld op bij afsluiten, wat mij betreft minst cruciale moment, is hij lekker snel gebruiksklaar (niet dat het lang duurt om de sensor te cleanen).

Ben inmiddels ook met de blower in de weer geweest, heb een groot deel van de troep naar herhaaldelijk blazen weg kunnen krijgen. In totaal bijna half uur bezig geweest :X. Binnenkort maar es naar een Nikon check & clean dag gaan :)

[ Voor 5% gewijzigd door jules op 14-02-2010 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266958

@ Jules, zodra je tijdens het cleanen op de ontspanner drukt, stopt het cleanen automatisch en kun je gewoon afdrukken volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jules schreef op zondag 14 februari 2010 @ 16:27:

[...]

Hoe goed ben je bekend met Nikon?
Redelijk bekend :) Ik hen nu 6 jaar de D70 in het gebruik. Nu mag ik van mezelf een D700 aanschaffen. Bedankt voor de tips. Voor de zekerheid neem ik een collega fotograaf mee die al een tijd de D700 in bezit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Weet niet of hij al eerder gepost was, in de OP zie ik hem iig niet terugkomen:

De Engelse handleiding van het beestje, legaal, maar niet printbaar te downloaden, dan wel legaal en printbaar te downloaden, maar daarvoor moet je een serienummer invoeren :)
http://support.nikontech.com/app/answers/detail/a_id/15979

Wellicht iets om in de OP toe te voegen? Word die nog actief onderhouden trouwens?

Was overigens op zoek naar hoe ik aan bracketing kon doen. En ik had er echt de handleiding voor nodig om het in te stellen. En zelfs met handleiding kwam ik er in eerste instantie niet uit. Het is echt mega omslachtig; alleen via de fn button te doen, die ik normaal gesproken met iets anders ingesteld heb staan. Is er ook een andere manier om bracketing in te stellen/activeren?

[ Voor 32% gewijzigd door jules op 16-02-2010 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Als je de camera koopt zit er toch een handleiding bij?

Je kunt hem trouwens printen via GSView als je wil, die trekt zich niks aan van die print beveiliging (ik zag dat er een password op stond om die te veranderen, dat kun je ook weer brute force gaan kraken, maar daar heb ik het geduld niet voor...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
PageFault schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 15:55:
Ja een heel dik boekwerkje met hele kleine lettertjes, de pdf leest makkelijker :)
Ken Rockwell heeft een soort samenvatting geschreven.
http://kenrockwell.com/nikon/d700/users-guide/index.htm
Zijn opmerking over bracketing is dan wel weer grappig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

PageFault schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 15:55:
Klopt, net zoals de doos liggen ze ergens netjes opgeborgen :Y). Ach, het meeste is vanzelfsprekend. Dat ik hem na een jaar gebruik eens her en der voor wat exotischer dingen nodig heb zegt wel genoeg over het gebruiksgemak van het ding. Zo heel veel verschilt ie niet tov de D200.
bouwfraude schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 20:46:
[...]

Ja een heel dik boekwerkje met hele kleine lettertjes, de pdf leest makkelijker :)
Makkelijker lezen niet echt, wel sneller zoeken ;).
Ken Rockwell heeft een soort samenvatting geschreven.
http://kenrockwell.com/nikon/d700/users-guide/index.htm
Zijn opmerking over bracketing is dan wel weer grappig :)
Hmz, ff lezen dan :)

Vorige week gaf ik aan te overwegen een D700 + 24- 70 mm F2.8 te kopen via Marktplaats. Nou zijn we gisteravond wezen kijken naar de camera en het leek me leuk om toch even terg te koppelen hoe de ervaring was.
Als het gaat om fotografische apparatuur ben ik voorzichtig met het aankopen van tweedehandse apparatuur en ik verwachte nu dus eigenlijk dat ik iets met een mankement aan zou treffen of dat er iets anders mis mee zou zijn.

Al snel bleek die angst ongegrond, want de camera en lens verkeerde nog in absolute nieuwstaat. Er waren nog geen 500 foto's mee gemaakt en je voelde aan alles dat er weinig mee is gedaan. De vrouw die hem gekocht had, gebruikte hem om haar baby's te fotograferen (achteraf te weinig tijd voor een ingewikkelde spiegelreflex en terug gegaan naar een digitale compact camera). De lens was vanaf het begin beschermt met een UV-filter, dus absoluut niks aan beschadiging op de lens.

Uiteindelijk nog een Lowepro Slingshot-tas, 8 GB 300 speed Lexar-geheugen en een bedrade remote control erbij gekregen voor een totaalprijs van 2700 EUR.

Ik ben heel erg tevreden (ik moet nu alleen wel mijn 5 jaar oude D70-avatar wijzigen ;) )

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-06 20:07
Anoniem: 284904 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 09:17:
De vrouw die hem gekocht had, gebruikte hem om haar baby's te fotograferen (achteraf te weinig tijd voor een ingewikkelde spiegelreflex en terug gegaan naar een digitale compact camera).
Echt... :'( ... Hebben die mensen geld over ofzo... ;(

Wel mooie aankoop zo :9

[ Voor 4% gewijzigd door Xcalibur op 18-02-2010 09:24 ]

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Feli :) Zo ben ik ook aan mijn D700 + MB-D10 gekomen. Degene van wie ik hem kocht had er 1 tripje naar zeeland mee gemaakt en vond hem te groot/zwaar, en ging na de verkoop voor een D3000 :P

Scheelde toch weer een paar honderd euri op een nieuwe :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Zijn natuurlijk altijd goede verkoopargumenten om de prijs mee op te drijven. Wat dat betreft zijn ze wel erg foutief voorgelicht door de verkoper. Of ze hebben hun fotografie kennis zwaar misrekend. Het beestje presteert net zo goed als de fotograaf erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-06 17:54
Een goede camera helpt natuurlijk altijd. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunny
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 19:51
Over die mensen gesproken,

Laatst was ik in scheveningen, kwam zo'n engels-talig mannetje naast me staan voor advies. Ik kijk naar z'n cam.. een Nikon D700 en Nikon 85mm f/1.4. Vroeg hij advies over langere sluiter tijden en hoe ik het deed overdag. Probeerd hij mn ND Filter uit.. IN AUTOMATISCHE STAND! En nog 15minuten ermee klooien!! En dan nog klooien met zn lastolite grey card voor 5 minuten.

Hij had ook nog z'n tas met nog een objectief op de grond gelegd. Hij had te laat door dat het water zo ver door stroomde, dat het in en over z'n tas stroomde! IN Z'N TAS!! En dat gebeurde 3 keer!! :/

Zie z'n tas standby staan om water binnen te krijgen :+
Afbeeldingslocatie: http://94.100.119.251/872800001-872850000/872802801-872802900/872802858_5_Fgn1.jpeg

flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

:P Maar sinds wanneer zit er überhaupt een auto stand op een D700? ::P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunny
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 19:51
ThunderNet schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 23:54:
:P Maar sinds wanneer zit er überhaupt een auto stand op een D700? ::P
Weet niet, ik state hem alleen "I only do program on Auto" :+

flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

De A van Automaat? Daar heb ik die van mij regelmatig in staan... Anders wel de M van Medium beginner, die gebruik ik ook wel regelmatig.
Ben wel al iets slimmer dan de S van Starter en de P van Proffessional is me nog een stap te ver.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
Ding komt hier niet uit M, ander let ik niet op, ik verpest alles op A :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102729

Ik denk dat veel mensen zich laten laten sturen door anderen. Opmerkingen als "heb je nog geen spiegelreflex" zijn voor sommige mensen die af en toe een plaatje schieten toch reden om er eens naar te kijken..
En dan is de kwestie geld over natuurlijk relatief. Woon je thuis en werk je dan hoef je niet te sparen voor een aankoop.. enz.
Gebruik maken van de miskoop van een ander is altijd fijn, ik had het graag gedaan maar geen 700 te vinden 2e hands of voor te veel geld.
De Scheveningse foto is top, mooi overzicht :)
Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste