Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:20

Barrycade

Through the...

Sirius schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 16:09:
Canon heeft gewoon het glas als grootste voordeel, is kostentechnisch veel interessanter.
Ach:
24-70 2.8 doet voor Canon €1015 en voor Nikon €1377
en bij de 70-200 VR/IS
pricewatch: Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM €1446
pricewatch: Nikon AF-S 70-200mm f/2.8 G IF-ED VR €1649

Bij de toestellen:
D700: 1999
5D: 2169

Dat vind ik toch geen schokkende prijsverschillen. (Op dit soort bedragen dan hè :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:35
Sirius, ik wil dan vooral meegeven dat de output van de 5d en D3 gewoon anders zijn en ik de D3 bijvoorbeeld zeker niet beter vind (ik zeg niets over de D700 direct, want daar heb ik geen ervaring mee, maar ik ga er vanuit dat het vergelijkbaar is)
Qua iso3200 en hoger wint de D3 vast, maar alles daaronder vind ik de 5d winnen, qua kleurproductie en vooral ook qua cleane platen tot iso800.
Op iso200 bijvoorbeeld heb je @100% zelfs eigenlijk gewoon geen ruis, terwijl de D3 in de lagere iso's ook al een korrel laat zien. Dat is een merkbaar verschil.
Kortom, ik vind het echt gewoon andere sensoren en mijn voorkeur tussen de d3 en 5d sensor ligt bij de 5d sensor, ondanks 3,5jaar ouderdom.

[ Voor 9% gewijzigd door Nomad op 07-11-2008 16:32 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
Nomad schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 16:32:
Kortom, ik vind het echt gewoon andere sensoren en mijn voorkeur tussen de d3 en 5d sensor ligt bij de 5d sensor, ondanks 3,5jaar ouderdom.
Klopt zeker, Nikon gooit erg veel op de hoge iso's. Ultiem is dan ook een 5D sensor in een D700/ D3 body maar ja, dan heeft niemand meer iets te zeiken he ;)

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-06 08:28
Wat mij vooral opvalt is dat de D700 in bepaalde omstandigheden echt te veel ruis produceert, zelfs in lage iso waarden. Terwijl op sommige andere momenten iso3200 nog gewoon bruikbaar is. en nee, dat hangt niet (altijd) af van de lichtbronnen. Het lijkt wel alsof zelfs de White Balance er iets mee te maken heeft.

Desalnietemin is het een geweldige camera!

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 21:52

Luke!

#Treinbaas
Ik bekijk momenteel de overstap van D80 naar D300 of D700. Hoe meer ik echter de D300 met de D700 vergelijk, hoe meer ik me afvraag welke voordelen de D700 mij kan bieden. Van de D80 stoort me vooral de lage burst rate en de slechte ruisprestaties. De D300 is volgens de specificaties nog net iets sneller dan de D700. Daarnaast vind ik de cropfactor geen bezwaar, eerder een pluspunt. Op welke andere punten zou de D700 het dan nog van de D300 kunnen winnen? De specificatievergelijkingen tussen de D300 en D700 vertellen in deze natuurlijk niet veel nuttigs. Iemand die er wel iets zinnigs over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Daar zit toch echt het verschil, fullframe vs crop sensor....en de verschillen die dat teweeg brengt.

Voordelen fullframe: kleinere DoF, betere beeldkwaliteit, grotere zoeker, betere iso prestaties, je vraag minder van je glas qua kwaliteit (kleinere pixeldichtheid), etc etc.

Dat de body verder hetzelfde is maakt het nog niet bijna dezelfde camera.
Mijn voormalige 30D van Canon heeft ook identiek dezelfde body als mijn 5D, maar toch is de 5D 3x zo duur en heb ik hem ook 3x liever ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:45
Luccus schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 12:12:
Iemand die er wel iets zinnigs over kan zeggen?
Nomad geeft al een aantal aspecten aan. Wel wil ik daarbij opmerken dat ze enige nuance behoeven; de voordelen doen zich voor al naar gelang de omstandigheden en gebruik. Zo hoeft de beeldkwaliteit van een D700 lang niet in alle gevallen beter te zijn dan die van de D300. Ook is het niet zo dat er minder van het glas wordt gevraagd maar er worden andere eisen aan het objectief gesteld; door de lagere pixeldichtheid komt het glas inderdaad weg met een minder hoog oplossend vermogen, maar het moet wel goed presteren in de hoeken omdat in tegenstelling tot een cropcamera een fullframe bijna het gehele glasoppervlak gebruikt.

Kijk ook naar de praktische zaken, als jij al enkele DX objectieven hebt wordt zo'n D700 nog weer duurder (want je zult de objectieven moeten vervangen om het optimale uit de D700 te halen). Een ander nadeel is dat de D700 in tegenstelling tot de D300 geen 100% viewfinder heeft.

Al met al hoeven technische voor- en nadelen niet per definitie een praktisch voor- of nadeel te zijn, het is maar net hoe je de camera gebruikt :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 21:52

Luke!

#Treinbaas
Abbadon schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 14:14:
[...]
Nomad geeft al een aantal aspecten aan. Wel wil ik daarbij opmerken dat ze enige nuance behoeven; de voordelen doen zich voor al naar gelang de omstandigheden en gebruik.
Dat leek me al. :P
Zo hoeft de beeldkwaliteit van een D700 lang niet in alle gevallen beter te zijn dan die van de D300. Ook is het niet zo dat er minder van het glas wordt gevraagd maar er worden andere eisen aan het objectief gesteld; door de lagere pixeldichtheid komt het glas inderdaad weg met een minder hoog oplossend vermogen, maar het moet wel goed presteren in de hoeken omdat in tegenstelling tot een cropcamera een fullframe bijna het gehele glasoppervlak gebruikt.
Ik gebruik de body in combinatie met de Nikon 24-70 die nogal soft schijnt te presteren aan de uiteinden. Zoals gezegd ben ik niet geïnteresseerd in het groothoekbereik dus heeft de niet-FF D300 dáár een pluspuntje. Kleinere DoF, mja, kan leuk zijn.

Ik heb net dit gevonden. De vraag is of het voordeel van minder ruis opweegt tegen het lagere zoombereik door het FF voor mij.Hoe presteert de 24-70 in combinatie met full-frames vanwege de vermeende "softheid"?

[ Voor 12% gewijzigd door Luke! op 06-12-2008 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Wat een fijne camera is het toch (ik heb hem een weekje .. geïmporteerd uit Verenigd Koninkrijk met europese garantie .. aardig goedkoop zo). Ik zit bijna te denken aan een 2e .. toch wel handig als backup. Enige nadeel is wat mij betreft de wat sterke AA filter (doet me denken aan de D200). Moet aardig opscherpen in PP. Soms met snapshots gebruik ik jpg .. maar soms is er dan in de donkere partijen toch soms nog wat ruia (vooral als ik wat meer laat aanscherpen).. Ik schat dat de ruis prestaties 2 1/3 stop beter zijn bij de D700 vergeleken met de D200.
Ik zat me af te vragen wat ik eigenlijk nog meer in een camera zou willen hebben.. eigenlijk heb ik geen wensen meer na deze body...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

henkleerssen schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 18:23:
Wat een fijne camera is het toch (ik heb hem een weekje .. geïmporteerd uit Verenigd Koninkrijk met europese garantie .. aardig goedkoop zo). Ik zit bijna te denken aan een 2e .. toch wel handig als backup. Enige nadeel is wat mij betreft de wat sterke AA filter (doet me denken aan de D200). Moet aardig opscherpen in PP. Soms met snapshots gebruik ik jpg .. maar soms is er dan in de donkere partijen toch soms nog wat ruia (vooral als ik wat meer laat aanscherpen).. Ik schat dat de ruis prestaties 2 1/3 stop minder is bij de D700 vergeleken met de D200.
Ik zat me af te vragen wat ik eigenlijk nog meer in een camera zou willen hebben.. eigenlijk heb ik geen wensen meer na deze body...
misschien nog wat hoger dynamisch bereik en een instelling om fuji kleuren te genereren zijn voor mij nog wel een paar wensen. oh en een 30mm of 35mm 1.4 voor fullframe camera geschikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Anoniem: 167065 schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 18:34:
[...]

misschien nog wat hoger dynamisch bereik en een instelling om fuji kleuren te genereren zijn voor mij nog wel een paar wensen. oh en een 30mm of 35mm 1.4 voor fullframe camera geschikt :)
Ik vind de DR al vrij goed. Inderdaad de Fuji kleuren zijn wel iets waar ik geld voor over zou hebben.. maar voor de kleuren heb ik al een Kodak 14n (FF). Dus met bodies ben ik toch voorlopig klaar.
De 35mm f1.4 ais vind ik zelf wel heel goed. werkt heel goed op de D700...mmaaaar een AF-s variant zou mooier zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Een vraagje aan de D700-eigenaren: werkt de sensorclean naar behoren, of juist niet? Her en der hoor/lees ik van 'hij doet het gewoon' tot 'ik moet nog steeds apart schoonmaken'. Als sidekick voor de D3 heb ik de D700 of D700x op het oog, maar ben wel benieuwd naar die ene cleaning-feature die ik soms best mis op de D3, hoe goed die is :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

henkleerssen schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 19:44:
[...]

Ik vind de DR al vrij goed. Inderdaad de Fuji kleuren zijn wel iets waar ik geld voor over zou hebben.. maar voor de kleuren heb ik al een Kodak 14n (FF). Dus met bodies ben ik toch voorlopig klaar.
De 35mm f1.4 ais vind ik zelf wel heel goed. werkt heel goed op de D700...mmaaaar een AF-s variant zou mooier zijn..
welke lens bedoel je dan met de 35mm f1.4 ? die bestaat toch niet voor nikon ? als die wel bestond zou ik niet lang twijfelen over de d700 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07 16:13
D700x?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Anoniem: 167065 schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 17:47:
[...]
welke lens bedoel je dan met de 35mm f1.4 ? die bestaat toch niet voor nikon ? als die wel bestond zou ik niet lang twijfelen over de d700 :)
dat zegt ie toch, de nikkor 35/1.4 ais. een juweeltje, alleen geen autofocus.
ken je die niet, dat is de D700 met advanced sensor-cleaning voor mensen die een sidekick naast hun D3 zoeken en die ene cleaning-functie missen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeilForeal
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-12-2024

NeilForeal

Quay

Wat me opvalt is dat de dure lenzen van Nikon, met name die met 2.8 diafragma, geen VR hebben. Ik heb me laten vertellen dat die stabilisatie absoluut een vereiste is om vanuit de hand te fotograferen. In hoeverre klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:46

YellowCube

Wait...what?

het is geen absolute vereiste, zeker niet als je lens goed lichtsterk is (2.8 of minder). Makkelijk is het wel en het opent mogelijkheden die je voorheen niet had, zeker als je een telelens hebt.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeilForeal

NeilForeal

Quay

Persoonlijk fotografeer ik niet op lange afstanden. 17-55 vind ik meer dan genoeg, dan is die lens met f2.8 wel erg aantrekkelijk en ook bruikbaar dus?

Die D700 is echt een toffe camera. Fullframe en toch enigszins betaalbaar. Hebben een hoop mensen op gewacht. Ga hem binnenkort maar eens wat beter aan de tand voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

NeilForeal schreef op maandag 19 januari 2009 @ 11:13:
Persoonlijk fotografeer ik niet op lange afstanden. 17-55 vind ik meer dan genoeg, dan is die lens met f2.8 wel erg aantrekkelijk en ook bruikbaar dus?
die lens is prima bruikbaar, maar let er wel op dat het een DX lens is en dus niet bedoeld is voor de fullframe sensor van de D700.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 10:42
NeilForeal schreef op maandag 19 januari 2009 @ 11:06:
Wat me opvalt is dat de dure lenzen van Nikon, met name die met 2.8 diafragma, geen VR hebben. Ik heb me laten vertellen dat die stabilisatie absoluut een vereiste is om vanuit de hand te fotograferen. In hoeverre klopt dat?
Klopt niet voor 100%: Als er genoeg ligt is, kun je ook op F/11 uit de hand schieten. Het hangt verder ook af van het brandpuntsafstand (hoe groter, hoe korter de sluitertijd moet staan).

Bij slechte lichtomstandigheden helpt VR je niet heel veel als het object beweegt. Denk bijv. aan een concert waar een gitarist verschrikkelijk uit z'n dak gaat. VR stabiliseert jouw beweging, maar houdt de gitarist niet stil. Als je dan een sluitertijd hebt van 1/30 sec, dan weet ik zeker dat je beweging hebt in beschreven geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

Ik weet niet welke lenzen je allemaal bedoeld, maar op de 14-24 heb je het over het algemeen niet nodig, ten tijde van de 180mm f/2.8 was er nog geen VR en op de 70-200mm f/2.8, 200mm f/2, 300mm f/2.8, 400mm f/2.8, enz enz. is het allemaal wel verkrijgbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Ik denk dat hij vooral doelt op de 17-55 en de 24-70. ;)

Daar geen VR, maar als je even denkt aan de 1/focal distance regel, dan zie je dat de sluitertijden die je kunt halen, gewoon uit het handje, ook de sluitertijden zijn die bewegingsonscherpte van je onderwerp op gaan leveren.
Vandaar dat de meeste (semi-)profesionals geen VR nodig hebben op dergelijke lenzen.

Laten we wel zijn, de meeste echte amateurs (dus die mensen die 1/focal distance niet halen) geven ook geen 1000 euro uit aan een lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-07 13:49

Zoefff

❤ 

Er is een stelregel die zegt dat een gemiddeld persoon een sluitertijd moet gebruiken die minimaal gelijk is aan de focuslengte om zijn eigen trillingen te compenseren, en dus scherpe foto's te maken. Kort gezegd: voor een scherpe foto op 25mm gebruik je een sluitertijd van minimaal 1/25 sec, voor een foto op 200mm minimaal 1/200 sec.

Het hangt vervolgens van de hoeveelheid aanwezig licht af of je ook daadwerkelijk die minimale sluitertijd kan halen. Tot pak 'm beet 70mm zal dat altijd een minder groot probleem zijn, en daarom zie je vaak dat lenzen boven de 70mm over VR beschikken. Lenzen met een groot maximaal diafragma (f/2.8) vangen ook meer licht waardoor je een hogere sluitertijd kan gebruiken, en VR dus weer minder snel nodig is.

Uiteraard geld bovenstaande alleen voor foto's die je uit de hand neemt. Met een statief (of zelfs een monopod) ka je een sluitertijd nemen die (veel) langer is.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
heeft er iemand de nieuwe firmware van de d700 ergens online staan? Ik kan niet downloaden van de nikon websites om de 1 of andere reden :S beetje vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Dus deze directe linkjes voor Windows en Mac OS X werken niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Laatst online: 13-06 15:45

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Remy schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 17:42:
Een vraagje aan de D700-eigenaren: werkt de sensorclean naar behoren, of juist niet? Her en der hoor/lees ik van 'hij doet het gewoon' tot 'ik moet nog steeds apart schoonmaken'. Als sidekick voor de D3 heb ik de D700 of D700x op het oog, maar ben wel benieuwd naar die ene cleaning-feature die ik soms best mis op de D3, hoe goed die is :)
ik heb er nu al 3000 foto's mee geschoten, met veel lenswissels. Ik zag op een gegeven moment wat vlekjes op 1 van mijn foto's in LR, ik schelden, maar een paar foto's later was dat weg gelukkig, dus het werkt! (Ik zet tussen de foto momenten mijn camera uit, en de clean feature slaat aan bij het uitzetten en opstarten van de camera)

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
bij mij niet... bij jou wel?

edit: lijkt iets met firefox te maken te hebben. IE doet het prima?

[ Voor 55% gewijzigd door Kwartjuh op 25-01-2009 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Bizar. Wellicht veiligheidsinstellingen die lekker hoog staan? De download linkt direct naar een .exe, wellicht is er bepaalde functionaliteit die jou ervan weerhoud om zoiets te downloaden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Remy schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 17:42:
Als die hetzelfde werkt als op de D300: ik had op gegeven moment ook een paar vlekjes op m'n foto's en toen maar eens die clean fucntie aangezet. Probleem meteen opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 280027

Dat klopt dus niet.
Absoluut geen vereiste, misschien een handig hulpmiddeltje maar ik heb er geen ervaring mee.
VR bestaat pas een paar jaar, en al die jaren daar voor werd er ook gefotografeerd, zo uit het handje.

De basis regel is 50mm-0/50 sec, 100mm-0/100sec.
Dat zijn richtlijnen. Je zult het zelf moeten ervaren, de een heeft een vastere hand dan de ander.

Ik mis de VR niet!

Succes

p.s. wie vertelde dat, een winkelier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leesvoer: http://ogiroux.wordpress.com/2009/01/27/d700-shoots-vide/ "video" schieten met een D700

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103836

Hallo,

Heb sinds kort ook een D700 en zag dit topic, dus hoop dat ik af en toe een vraag kan/mag stellen. En ja, heb er al eentje.

Op de D700 is een stand om te kunnen schieten met de spiegel omhoog. Dit om trilling te voorkomen bij close-ups, etc.

Vraag me af waarom dit dan standaard niet is?? Of lijd de camera hier meer van? Enfin, heb wel ff gezocht, maar vond het vreemd.

Thx,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07 16:13
Als je spiegel omhoog is zie je niets door de zoeker, dat wil je toch niet standaard?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Bidle, lees eerst dit even door zodat je de basisprincipes van een spiegelreflex-camera door hebt :) Vooral de schematische doorsnede zal hopelijk duidelijkheid brengen waarom het niet standaard is ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remy schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 21:18:
Bidle, lees eerst dit even door zodat je de basisprincipes van een spiegelreflex-camera door hebt :) Vooral de schematische doorsnede zal hopelijk duidelijkheid brengen waarom het niet standaard is ;)
lalalala.

Bedankt voor de link!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeilForeal

NeilForeal

Quay

Anoniem: 280027 schreef op zondag 25 januari 2009 @ 19:31:
[...]

Dat klopt dus niet.
Absoluut geen vereiste, misschien een handig hulpmiddeltje maar ik heb er geen ervaring mee.
VR bestaat pas een paar jaar, en al die jaren daar voor werd er ook gefotografeerd, zo uit het handje.

De basis regel is 50mm-0/50 sec, 100mm-0/100sec.
Dat zijn richtlijnen. Je zult het zelf moeten ervaren, de een heeft een vastere hand dan de ander.

Ik mis de VR niet!

Succes

p.s. wie vertelde dat, een winkelier?
Dat was inderdaad iemand die in een fotografie winkel werkt.

Ik heb inmiddels de D700 en de Sony A900 eens flink aan de tand gevoeld bij Foto Konijnenberg. Ondanks de vreselijk mooie resolutie van de A900 neig ik toch naar de D700. De grip, de kleuren, de beschikbare lenzen, de logica van de menu's. Daarnaast presteert de Nikon uitzonderlijk veel beter in donkere ruimtes. Het voelt allemaal net wat beter.

De 14-24 lens heeft me echt helemaal verrast. Ik stond echt met mijn mond open te kijken wat een ontzettend mooie foto's je daarmee schiet. Helaas is hij een stuk minder bruikbaar als een 24-70 (in mijn geval dan). De 24-70 is gelukkig ook een vreselijk goede lens. Ik kon weinig verschillen ontdekken tussen de 24-70 van Nikkor en de 24-70 van CZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
NeilForeal schreef op maandag 02 februari 2009 @ 18:15:
[...]

Dat was inderdaad iemand die in een fotografie winkel werkt.

Ik heb inmiddels de D700 en de Sony A900 eens flink aan de tand gevoeld bij Foto Konijnenberg. Ondanks de vreselijk mooie resolutie van de A900 neig ik toch naar de D700. De grip, de kleuren, de beschikbare lenzen, de logica van de menu's. Daarnaast presteert de Nikon uitzonderlijk veel beter in donkere ruimtes. Het voelt allemaal net wat beter.

De 14-24 lens heeft me echt helemaal verrast. Ik stond echt met mijn mond open te kijken wat een ontzettend mooie foto's je daarmee schiet. Helaas is hij een stuk minder bruikbaar als een 24-70 (in mijn geval dan). De 24-70 is gelukkig ook een vreselijk goede lens. Ik kon weinig verschillen ontdekken tussen de 24-70 van Nikkor en de 24-70 van CZ.
Als je argument voor de Sony voornamelijk de resolutie was, dan wat mij betreft heb je geen belangrijke punten voor de Sony.
met 140dpi kan je A1 formaat ongeveer schieten (uit mijn hoofd, tis een kleine afronding) met 12mp.
Ik heb deze week nog niet in dat formaat geprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

weet iemand eigenlijk al of je nu fatsoenlijk een memorybank onder een funcbutton kan hangen of niet ??

enige wat me tegenhoud bij de d700 is dat er nog geen goeie 30 of 35 mm 1.4 is en het feit dat zoiets gebruikersvriendelijks als de C1,2,3 knoppen zoals die op de canon zitten totaal niet op de nikon zitten.

heb regelmatig dat ik terwijl ik door de viewfinder kijk naar een geheel andere setting wil springen. bij canon draai je dan blindelings aan de draaiknop maar bij nikon vinden ze kennelijk dat je dan weer lekker naar een suf menutje moet gaan turen en afgeleid moet worden van het onderwerp 8)7

bij de winkel kwamen ze er ook niet uit en vonden het ook wel vreemd :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeilForeal

NeilForeal

Quay

Nomad schreef op maandag 02 februari 2009 @ 18:28:
[...]

Als je argument voor de Sony voornamelijk de resolutie was, dan wat mij betreft heb je geen belangrijke punten voor de Sony.
met 140dpi kan je A1 formaat ongeveer schieten (uit mijn hoofd, tis een kleine afronding) met 12mp.
Ik heb deze week nog niet in dat formaat geprint.
Ik ben wel benieuwd hoe 12MP er op A1 formaat uit ziet. Ik heb foto's gemaakt van een huis met zowel de A900 als de D700 en de kwaliteit van de Sony is onovertroffen. De schotel op het dak stond er ongelooflijk scherp op, mooier als de D700. Beide camera's gebruikten de 24-70 2,8 in groothoekstand. Ik vind het persoonlijk erg moeilijk om voor mijzelf te bepalen wat voor mij de beste camera is. 95% van de foto's schiet je in ISO 400 of minder, en dan telt elke pixel. Mijn hoofd zegt de Sony, mijn hart zegt de Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

@ Hos:

35 mm F2.0 niet goed genoeg? Bijvoorbeeld bij Cameranu.nl

Ik had ook wel naar de Nikon site kunnen linken, maar ik zat hier toevallig toch al te kijken.

Ach ja en wat dacht je van deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/ais3514n.jpg
Inderdaad een Ai-S, maar wel geïntroduceerd in 2006.

Een of andere vage website met een waanzinnig uitgebreide lijst met Nikon lenzen. (Misschien ook een goed idee om die in het Nikon Mount objectieven topic op te nemen.

Kennelijk moet er ook een nieuwe versie van bestaan die niet Ai-S is, maar zeg maar "gewoon" een D variant:
Zie hier....
Maar afgezien van het vage plaatje staat er verder ook weinig over de lens in die database...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Er bestaat geen D (AF?) variant van de 35 mm 1.4 .. trust me. Als die er was, had ik hem...
Die 35mm 1.4 is een mooie lens... vooral op de d700/d3(x). Pas echt leuk bij f2. Die 35mm f2 bij f2 is dan nog niet zo goed. Die wordt pas leuk bij 2.8. Ik zit te kijken of ik deze laatste kan verkopen.. want tja.. ik heb al die 1.4 (is wel iets minder bij f4 in vergelijking tot de ais f2).
Met die lens word je d700/d3(x) een "night vision" apparaat.. als het heel donker is geeft de focus indicator het een en ander nog aan.. en kan ik gewoon focussen.. echt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 19:12:
@ Hos:

35 mm F2.0 niet goed genoeg? Bijvoorbeeld bij Cameranu.nl

Ik had ook wel naar de Nikon site kunnen linken, maar ik zat hier toevallig toch al te kijken.

Ach ja en wat dacht je van deze:
[afbeelding]
Inderdaad een Ai-S, maar wel geïntroduceerd in 2006.

Een of andere vage website met een waanzinnig uitgebreide lijst met Nikon lenzen. (Misschien ook een goed idee om die in het Nikon Mount objectieven topic op te nemen.

Kennelijk moet er ook een nieuwe versie van bestaan die niet Ai-S is, maar zeg maar "gewoon" een D variant:
Zie hier....
Maar afgezien van het vage plaatje staat er verder ook weinig over de lens in die database...
die heb ik ook al de 35mm 2.0 maar als je eenmaal 1.4 gewend bent dan is het moeilijk om weer die stop in te leveren ;)

ps is deze 35 mm 1.4 dan geen AF op de d700 ? en wat kost die eigenlijk ?
OK zo rond de 1300 pleuro , hmmm en als ik dan ken rockwell lees dan is de 1.4 ook nog om te huilen :(
http://www.kenrockwell.com/nikon/35f14ais.htm

ps en nog geen oplossing om via func buttons of wat dan ook memorybanks te kunnen laden zonder je oog van de viewfinder af te halen ? :P

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 167065 op 02-02-2009 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Anoniem: 176826 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 19:12:
Zie hier....
dat is de eerste F-mount 35/1.4 van Nikon, uit 1970 en dus natuurlijk zonder AF.
Anoniem: 167065 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 21:38:
[...]
die heb ik ook al de 35mm 2.0 maar als je eenmaal 1.4 gewend bent dan is het moeilijk om weer die stop in te leveren ;)
sorry, maar ik vind dit een wat vreemd argument, wat je wel vaker aanhaalt.

je werkt nu op met je aps-c fuji met een 30/1.4, dat is qua beeldhoek en scherptediepte vergelijkbaar met een 50/2.0 op een full-frame camera (Nikon D700). Met de hele goedkope 50/1.8 van Nikon heb je dus een vergelijkbaar beeldhoek en een korte scherptediepte. De Nikonlens is 2/3 stop minder snel dan de lens die je nu hebt, maar de D700 presteert een aantal stops beter qua signaal-ruis verhouding dan de Fuji die je nu hebt. Per saldo ben je naar mijn idee met een D700 en een goedkope 50/1.8 beter uit dan met een Fuji S5 en een Sigma 30/1.4. En mocht je die f/1.4 toch onoverkomelijk vinden, dan heeft Nikon twee 50/1.4's en Sigma er ook nog één. Een 30mm lens op APS-c vergelijken met een 35mm lens op fullframe vind ik wat vreemd.

Zo'n Fuji is een leuke camera hoor, maar een D700 presteert op vrijwel alle vlakken beter dan de S5. Alleen het dynamisch bereik van de S5 op lage(re) ISO's is nog beter dan van de D700, maar alleen op de lagere ISO's, want voorbij de ISO 800 knalt het dynamisch bereik van de S5 naar beneden. Met het soort fotografie waar jij je mee bezig houdt, lijkt me de keuze tussen een D700 en een S5 een no-brainer, de prijs even buiten beschouwing gelaten, want de D700 is wel bijna vier keer zo duur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
NeilForeal schreef op maandag 02 februari 2009 @ 19:10:
[...]
95% van de foto's schiet je in ISO 400 of minder, en dan telt elke pixel. Mijn hoofd zegt de Sony, mijn hart zegt de Nikon.
wanneer je inderdaad 95% van je foto's op ISO 400 of minder schiet en wanneer inderdaad iedere pixel voor je telt, dan vind ik de alpha900 de meest logische keuze. maar waarvoor heb je de camera nodig en hoe groot druk je af?

wanneer je met primes kunt werken in plaats van met een zoomlens, zou ik ook naar een Canon 5D mkii kijken. vrijwel evenveel pixels als de alpha900 en een aanmerkelijk beter hoge iso prestatie. in combinatie met bijvoorbeeld een 35/1.4 of een 50/1.2 ook een interessante optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeilForeal

NeilForeal

Quay

lateef schreef op maandag 02 februari 2009 @ 23:26:
[...]

wanneer je inderdaad 95% van je foto's op ISO 400 of minder schiet en wanneer inderdaad iedere pixel voor je telt, dan vind ik de alpha900 de meest logische keuze. maar waarvoor heb je de camera nodig en hoe groot druk je af?

wanneer je met primes kunt werken in plaats van met een zoomlens, zou ik ook naar een Canon 5D mkii kijken. vrijwel evenveel pixels als de alpha900 en een aanmerkelijk beter hoge iso prestatie. in combinatie met bijvoorbeeld een 35/1.4 of een 50/1.2 ook een interessante optie...
Ik bied fotografie aan vanuit mijn eigen bedrijf. Nu heb ik 2 vrienden die ik daarvoor kan inschakelen, maar ik vindt het zelf veel te leuk. Hoewel ik ook druk ben met andere dingen.

[ Voor 45% gewijzigd door NeilForeal op 04-01-2010 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Af en toe druk je groter dan A3 af, oke, maar af en toe groter dan A3 maakt nog geen A1, wat met 12mp nog goed kan, vind ik.
140dpi is dan gewoon nog voldoende wat mij betreft, voor zulke formaten.

Kijk ook even wat je kwijt bent in totaal (als budget belangrijk is), met de lenzen die je wilt. En dan ook even nagaan of je uberhaupt kan krijgen bij beiden merken wat je wilt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Voor bedrijfs- en productfotografie en feestjes zijn in 999 van de 1000 gevallen de 12MP van de Nikon meer dan genoeg. Dat zijn ook niet het type foto's waarbij je voor groter dan A3 een hoge resolutie nodig hebt. Die 24MP heb je naar mijn idee echt totaal niet nodig, qua dynamisch bereik scoort de alpha900 maar marginaal beter en die ingebouwde beeldstabilisatie is leuk, maar zou in deze voor mij geen dealmaker zijn. als je al een fullframe camera nodig zou hebben, wat ik ook ten zeerste betwijfel, dan bieden de 12MP van de Nikon je genoeg.

daarnaast ben ik van mening dat ongeacht welke keuze je ook maakt, dat je expertise de grootste beperkende factor zal zijn. de kwaliteit van je fotografie hangt uiteindelijk niet af van je aantal megapixels, de scherpte van je lens of het dynamisch bereik, maar van de vaardigheid van de fotograaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NeilForeal schreef op maandag 02 februari 2009 @ 23:56:
[...]

Het is echt de 24MP sensor, ingebouwde stabilisatie en het hoge dynamische bereik tegen betere ergonomie, meer beschikbare lenzen, veel mooiere top display en betere prestatie bij weinig licht. Aangezien ik voorzie dat ik slechts weinig foto's met hoge iso waarden ga nemen neig ik toch steeds meer naar de Sony. Ik ga binnenkort allebei nog even een paar uur proberen, dat werkt altijd het beste.
Sensor-shake stabilisatie is alleen leuk voor de foto, niet voor de AF, lichtmeting en zoeker. Doe mij maar stabilisatie in de lens, dan doet de AF het ook lekker en is de zoeker tenminste ook gestabiliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:15

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Anoniem: 120284 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 00:23:
[...]

Sensor-shake stabilisatie is alleen leuk voor de foto, niet voor de AF, lichtmeting en zoeker. Doe mij maar stabilisatie in de lens, dan doet de AF het ook lekker en is de zoeker tenminste ook gestabiliseerd.
In body stabilisatie heeft niets te doen met AF en de lichtmeting. AF en lichtmeting gaan via aparte sensoren dmv sub-mirrors en in mijn ogen is er geen reden waarom AF en lichtmeting minder zouden presteren door in body stabilisatie.
Er is inderdaad geen zoekerbeeld dat wordt gecorrigeerd zoals met in lens stabilisatie wel het geval is, maar er zijn mensen die daar misselijk van worden.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk | Revit Eclipse doorwaaijas XL nodig? DM mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, en die zitten achter de VR eenheid in het geval van lens-stabilisatie. Als je probeerd te focussen op een klein takje en je trilt er zeg maar telkens overheen heeft de AF het echt wel moeilijker dan wanneer het beeld min of meer stil staat op dat takje. Lichtmeting is natuurlijk een beetje een BS argument, maar dan nog is het handig als je je spotmeting precies kunt plaatsen, wat met de VR in de lens makkelijker gaat dan met een sensor-shake stabilisatie geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lateef schreef op maandag 02 februari 2009 @ 22:55:
[...]

dat is de eerste F-mount 35/1.4 van Nikon, uit 1970 en dus natuurlijk zonder AF.

[...]

sorry, maar ik vind dit een wat vreemd argument, wat je wel vaker aanhaalt.

je werkt nu op met je aps-c fuji met een 30/1.4, dat is qua beeldhoek en scherptediepte vergelijkbaar met een 50/2.0 op een full-frame camera (Nikon D700). Met de hele goedkope 50/1.8 van Nikon heb je dus een vergelijkbaar beeldhoek en een korte scherptediepte. De Nikonlens is 2/3 stop minder snel dan de lens die je nu hebt, maar de D700 presteert een aantal stops beter qua signaal-ruis verhouding dan de Fuji die je nu hebt. Per saldo ben je naar mijn idee met een D700 en een goedkope 50/1.8 beter uit dan met een Fuji S5 en een Sigma 30/1.4. En mocht je die f/1.4 toch onoverkomelijk vinden, dan heeft Nikon twee 50/1.4's en Sigma er ook nog één. Een 30mm lens op APS-c vergelijken met een 35mm lens op fullframe vind ik wat vreemd.

Zo'n Fuji is een leuke camera hoor, maar een D700 presteert op vrijwel alle vlakken beter dan de S5. Alleen het dynamisch bereik van de S5 op lage(re) ISO's is nog beter dan van de D700, maar alleen op de lagere ISO's, want voorbij de ISO 800 knalt het dynamisch bereik van de S5 naar beneden. Met het soort fotografie waar jij je mee bezig houdt, lijkt me de keuze tussen een D700 en een S5 een no-brainer, de prijs even buiten beschouwing gelaten, want de D700 is wel bijna vier keer zo duur :P
hela maar ik heb ook verteld dat ik gewoon een groothoek wil hebben die lichtgevoelig is..
de 30mm 1.4 die dan 50 mm 2.0 op D700 zou zijn. maar ik wil geen 50mm in het donker hebben ik wil gewoon een groothoek hebben. vertaald naar mijn fuji zou ik ook het liefst een 18mm 1.4 willen hebben ipv de 30 mm 1.4. dus je moet het niet vergelijken met wat ik nu heb maar naar wat ik wil ;)

en daarbij wil ik bij mijn nieuwe camera ook gewoon complete settings kunnen veranderen met de func buton en niet alleen bv flits uit en aan. hoeveel shots ik wel niet gemist heb met mijn fuji omdat ik zoiets niet kan.
(en yep die mogelijkheid heb ik ook niet op de fuji maar wil ik wel op mijn nieuwe cam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39

djkooij

voorheen Facemodder

Tsja.. voor de C1, 2, 3 functieknop moet je bij Canon zijn. en ik wil nooit meer zonder die functie!!
Je hebt nu een body waar al Nikon lenzen op passen, dus de D700 is de meest logische keuze. Helaas moet je dan wel in menu's frutten voor die memory bankjes, voor zover ik weet dan. Verder is het gewoon een heel mooi en capabel apparaat.
De 5D mkII zou ook een optie zijn. Eveneens fantastische low-light prestaties (imho, hele mooie fijnkorrelige ruis op ISO 3200, zonder NR al op groot formaat bruikbaar).
Punt is dat je dan wel van systeem wisselt en of dat het je waard is.... Dan kun je wel de 35 1.4 L op je body zetten en dat alleen al zou voor mij een reden zijn... :X

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Helaas moet je dan wel in menu's frutten voor die memory bankjes, voor zover ik weet dan
Je kan de memory banks ook aanroepen met de functieknop: een keer indrukken en draaien, hoef je niet voor naar de menu's en werkt als een tierelier :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

Kijk, dat is goed nieuws! Weer wat geleerd. Ga ik m'n maat maar eens influisteren, hij heeft waarschijnlijk zijn manual nog in de folie zitten ;)

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remy schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 09:55:
[...]
Je kan de memory banks ook aanroepen met de functieknop: een keer indrukken en draaien, hoef je niet voor naar de menu's en werkt als een tierelier :)
kan je dat nog iets precieser definieren. waar en hoe kan je het memorybankje dan onder de func button hangen ? dat wil ik straks een keer uittesten in de winkel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Anoniem: 167065 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 08:57:
[...]
vertaald naar mijn fuji zou ik ook het liefst een 18mm 1.4 willen hebben ipv de 30 mm 1.4. dus je moet het niet vergelijken met wat ik nu heb maar naar wat ik wil ;)
okay, dat zou dan een fictieve 27/2.0 zijn, die heeft Nikon niet, maar Sigma heeft wel een 28/1.8 die daar dicht bij in de buurt komt.

Maar je voorkeur lijkt gewoon naar Canon uit te gaan en wanneer je graag met primes werkt, kan ik me dat goed voorstellen. Naar mijn mening is de D700 op (vrijwel) ieder vlak beter dan de 5D (mkii incluis), echter het gebrek aan een 35/1.4 weerhoudt mij van een overstap. Hoe belangrijk vind je zo'n 35/1.4, met de inachtneming dat zo'n ding ruim 1000 euro kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lateef schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 11:04:
[...]

okay, dat zou dan een fictieve 27/2.0 zijn, die heeft Nikon niet, maar Sigma heeft wel een 28/1.8 die daar dicht bij in de buurt komt.

Maar je voorkeur lijkt gewoon naar Canon uit te gaan en wanneer je graag met primes werkt, kan ik me dat goed voorstellen. Naar mijn mening is de D700 op (vrijwel) ieder vlak beter dan de 5D (mkii incluis), echter het gebrek aan een 35/1.4 weerhoudt mij van een overstap. Hoe belangrijk vind je zo'n 35/1.4, met de inachtneming dat zo'n ding ruim 1000 euro kost?
OK maar is de 28 1.8 wel geschikt voor full frame ? de 30mm 1.4 van sigma is dat zekers niet :(

En er is nog een ander vertragend element voor de overstap en dat is dat ik nog eventjes wil wachten of fuji toch niet met een fullframe op de proppen gaat komen medio april :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
als die niet geschikt is voor fullframe adviseer ik hem natuurlijk niet (hoe die (op fullframe) presteert weet ik overigens niet) :)

en zijn er dan concrete indicaties dat Fuji met een fullframe camera komt? en waar zijn die dan, op zich best interessant :) denk dat je overigens niet tot april hoeft te wachten, maar dat als er daadwerkelijk in april zoiets zou gebeuren dat Fuji dat volgende maand op de PMA al aan zal kondigen. daarnaast kan je natuurlijk altijd blijven wachten, maar op een gegeven moment moet je een keer een stap maken :)

vind het sowieso jammer dat Fuji maar een beetje halfslachtig in die dSLR-markt actief blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door lateef op 03-02-2009 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lateef schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 12:08:
als die niet geschikt is voor fullframe adviseer ik hem natuurlijk niet (hoe die (op fullframe) presteert weet ik overigens niet) :)

en zijn er dan concrete indicaties dat Fuji met een fullframe camera komt? en waar zijn die dan, op zich best interessant :) denk dat je overigens niet tot april hoeft te wachten, maar dat als er daadwerkelijk in april zoiets zou gebeuren dat Fuji dat volgende maand op de PMA al aan zal kondigen. daarnaast kan je natuurlijk altijd blijven wachten, maar op een gegeven moment moet je een keer een stap maken :)

vind het sowieso jammer dat Fuji maar een beetje halfslachtig in die dSLR-markt actief blijft.
nop zijn geen concrete indicaties helaas :|
als er geruchten en inidacties zijn zullen die waarschijnlijk als eerste op dit forum
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1020
komen ;)

En de s5 is nu ook bijna alweer 2 jaar oud. willen ze in de running blijven dan moeten ze nu wel met een opvolger komen of hij komt gewoon niet meer en ze stappen eruit.
ander probleem is natuurlijk ook het grote verlies van de fuji kleurtjes als ik overstap naar nikon of canon |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
henkleerssen schreef op maandag 02 februari 2009 @ 19:27:
Er bestaat geen D (AF?) variant van de 35 mm 1.4 .. trust me. Als die er was, had ik hem...
Die 35mm 1.4 is een mooie lens... vooral op de d700/d3(x). Pas echt leuk bij f2. Die 35mm f2 bij f2 is dan nog niet zo goed. Die wordt pas leuk bij 2.8. Ik zit te kijken of ik deze laatste kan verkopen.. want tja.. ik heb al die 1.4 (is wel iets minder bij f4 in vergelijking tot de ais f2).
Met die lens word je d700/d3(x) een "night vision" apparaat.. als het heel donker is geeft de focus indicator het een en ander nog aan.. en kan ik gewoon focussen.. echt geweldig.
Er is wel een AF-D 28mm f/1.4. Die wordt niet meer nieuw gemaakt, maar wordt tweedehands nog wel eens aangeboden.

Andere alternatieven zijn de Sigma 20/24/28mm f/1.8. Ik dacht dat er ook een Zeiss (MF!) was van f/2.0. Geen 1.4, maar meer opties zie ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Anoniem: 167065 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 13:00:
[...]
nop zijn geen concrete indicaties helaas :|
omdat je het had over april, dacht ik dat er wel iets concretere aanwijzingen waren. maar er is dus 1. helemaal niets bekend of er überhaupt een opvolger komt en 2. wat voor formaat opvolger er komt.

voor hetzelfde geld komt er een four-thirds fuji dslr. iets wat ook niet volledig onvoorstelbaar is, aangezien fuji sinds het begin bij het four-thirds consortium zit.
PageFault schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 13:30:
[...]
Er is wel een AF-D 28mm f/1.4. Die wordt niet meer nieuw gemaakt, maar wordt tweedehands nog wel eens aangeboden.
daar wordt gelukkig niet zo heel veel voor gevraagd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lateef schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 13:53:
[...]

omdat je het had over april, dacht ik dat er wel iets concretere aanwijzingen waren. maar er is dus 1. helemaal niets bekend of er überhaupt een opvolger komt en 2. wat voor formaat opvolger er komt.
ik dacht dat de PMA altijd in april was vandaar ;)

voor de laatste roddels omtrent de s6 zie :+
http://forums.dpreview.co...rum=1020&message=30245941

yep wel fijn die 28 1.4 voor maar 3000 pleuro 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 167065 op 03-02-2009 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Anoniem: 167065 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 14:42:
[...]
ik dacht dat de PMA altijd in april was vandaar ;)
als je lang genoeg wacht wel, iig ik heb het idee dat de PMA ieder jaar weer wat later is :? maar dat verklaart iig waarom je naar april refereerde :)

dat dpreview topic lijkt me niets meer dan een verzameling wel hele vage geruchten, dromen en wensen. ook heel leuk hoor, maar weinig concreet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
lateef schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 13:53:
daar wordt gelukkig niet zo heel veel voor gevraagd 8)7
Er stond geen prijsindicatie bij diegene die om een AF-D 35mm 1.4 achtige lens vroeg :+ En inderdaad, je kunt er ruim een D3 van kopen en dat lijkt me een zinnigere upgrade met goede high ISO performance dan zo'n lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 280027

Anoniem: 167065 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 14:42:
[...]
yep wel fijn die 28 1.4 voor maar 3000 pleuro 8)7
Op MP staat een 2de handsje voor "maar" 1650,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -whodini-
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-07-2024
djkooij schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 09:38:
Tsja.. voor de C1, 2, 3 functieknop moet je bij Canon zijn. en ik wil nooit meer zonder die functie!!
Je hebt nu een body waar al Nikon lenzen op passen, dus de D700 is de meest logische keuze. Helaas moet je dan wel in menu's frutten voor die memory bankjes, voor zover ik weet dan. Verder is het gewoon een heel mooi en capabel apparaat.
De 5D mkII zou ook een optie zijn. Eveneens fantastische low-light prestaties (imho, hele mooie fijnkorrelige ruis op ISO 3200, zonder NR al op groot formaat bruikbaar).
Punt is dat je dan wel van systeem wisselt en of dat het je waard is.... Dan kun je wel de 35 1.4 L op je body zetten en dat alleen al zou voor mij een reden zijn... :X
Je kan ook 2x op de info knoppje drukken (rechtsonder) en dan kan je ook Active D-lighting; beeldinstelling;Kleurruimte;Hoge ISO ruisonderdr.;Ruisonderdr.lange sluitertijd;Geheugen bank;geheugenbankopnamemenu;AE-L/AF-Lknop toewijzen;FUNC.-knop toewijzen;Voorbeeldknop toewijzen; snel veranderen. Dus veel snelle instellingen onder een knoppie.

[ Voor 3% gewijzigd door -whodini- op 06-02-2009 01:41 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 10:39:
[...]

kan je dat nog iets precieser definieren. waar en hoe kan je het memorybankje dan onder de func button hangen ? dat wil ik straks een keer uittesten in de winkel :P
Je kunt in het customfuncties menu ergens bij fucntie fxx de functie van de func button instellen. Dan kun je daar instellen dat die knop in combinatie met een draaiwieltje is voor het kiezen van die geheugenbankjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Anoniem: 167065 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 11:55:
[...]

OK maar is de 28 1.8 wel geschikt voor full frame ? de 30mm 1.4 van sigma is dat zekers niet :(

En er is nog een ander vertragend element voor de overstap en dat is dat ik nog eventjes wil wachten of fuji toch niet met een fullframe op de proppen gaat komen medio april :+
Hos, kijk ook effe naar dit topic: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/655392/0
Gaat over de (laatste versie van de) sigma 24mm f/1.8 macro
Ding heeft helaas geen HSM motor, maar verder lijkt ie erg goed op FF. Goede bokeh, prima beeld verder, dichtbij te focussen.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

abrakadaver schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 08:43:
[...]

Hos, kijk ook effe naar dit topic: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/655392/0
Gaat over de (laatste versie van de) sigma 24mm f/1.8 macro
Ding heeft helaas geen HSM motor, maar verder lijkt ie erg goed op FF. Goede bokeh, prima beeld verder, dichtbij te focussen.
hmmm dat ziet er zeker leuk uit, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Anoniem: 167065 schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 10:09:
[...]

hmmm dat ziet er zeker leuk uit, thanks :)
Kijk ook hier:

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all.asp

Alleen de DC lenzen (rechterkolom "DC Lenses for Digital SLR Camera") zijn voor crop camera's only. Alle andere lenzen zijn geschikt voor zowel DX (crop) als FX (full frame).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PageFault schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 13:59:
[...]

Kijk ook hier:

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all.asp

Alleen de DC lenzen (rechterkolom "DC Lenses for Digital SLR Camera") zijn voor crop camera's only. Alle andere lenzen zijn geschikt voor zowel DX (crop) als FX (full frame).
ben nu na de positieve verhalen over de nieuwe 24 mm 1.8 benieuwd hoe die zich verhoud tot de 28mm 1.8 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Anoniem: 167065 schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 14:42:
[...]

ben nu na de positieve verhalen over de nieuwe 24 mm 1.8 benieuwd hoe die zich verhoud tot de 28mm 1.8 :)
Had je deze gezien?

28mm
http://www.fredmiranda.co...=127&sort=7&cat=38&page=1

24mm
http://www.fredmiranda.co...=126&sort=7&cat=38&page=1

20mm
http://www.fredmiranda.co...=125&sort=7&cat=38&page=1

en verder (helaas op een Canon 350D getest en niet op een full frame camera):
http://www.photozone.de/c...18-ex-test-report--review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

d:)b alleen wel sterk wisselende ervaringen bij alle lensen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

Anoniem: 167065 schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 19:30:
[...]

Wisselende ervaringen is bij Sigma ook wel QC gerelateerd, maar op FM zitten er ook redelijk veel gekleurde reacties tussen.
SLRgear heeft er ook een aantal van staan met ervaringen, maar niet getest door hen zelf.
De 20 mm word door The-Digital-Picture getest op een Canon (cross-system resultaten zijn niet per definitie representatief) maar die word nou niet echt enthousiast ontvangen..

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]

Volgens nikoncafe.com ontlopen ze elkaar niet zoveel als je een goed exemplaar hebt.
http://www.nikoncafe.com/vforums/showthread.php?t=200524
http://www.nikoncafe.com/vforums/showthread.php?t=136715
http://www.nikoncafe.com/vforums/showthread.php?t=206487
Er hangen ook mensen rond met een S5 en een D700...

[ Voor 10% gewijzigd door bouwfraude op 06-02-2009 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284 schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 01:25:
[...]

Je kunt in het customfuncties menu ergens bij fucntie fxx de functie van de func button instellen. Dan kun je daar instellen dat die knop in combinatie met een draaiwieltje is voor het kiezen van die geheugenbankjes.
hmm net even in de winkel geprobeerd. je kan dus de memorybanks onder de func button zetten heb ik uitgevonden en dan met de multiselector er 1 selecteren en dan op bevestigen drukken. alleen jammer dat je in de viewfinder niet ziet welke setting je kiest en je moet dan nog steeds 3 keer iets indrukken tov 1 draai aan de knop bij canon. hoe zet je hem dan onder een draaiwieltje ? en klopt deze procedure of kan het nog anders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
[...]

Ik denk dat het naast de QA van Sigma ook afhangt van de persoon die de lens gekocht heeft. Niet iedereen heeft dezelfde eisen cq. kijkt hetzelfde naar het resultaat. Probeer ze es uit zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Laatst online: 13-06 15:45

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Vraagje aan andere D700 eigenaren. De teller op mijn D700 ging van foto 2261 naar 9281 van de een op de andere dag (nee, niet stiekem 7000 foto's gemaakt en gewist). Geen idee waar dat aan ligt, heb niets aan de instellingen veranderd in het menu (alleen aan de knopjes zitten hannessen). Iemand anders ook soortgelijke ervaring? Misschien met een andere Nikon?

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-07 23:29
Niet een kaartje gewisseld waar nog foto's op stonden van je oude camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
ThomasW schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 16:58:
Niet een kaartje gewisseld waar nog foto's op stonden van je oude camera?
Dat probleem heeft alleen Canon. Nikon gebruikt interne tellers, los van wat op de kaartjes staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065 schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 14:27:
[...]

hmm net even in de winkel geprobeerd. je kan dus de memorybanks onder de func button zetten heb ik uitgevonden en dan met de multiselector er 1 selecteren en dan op bevestigen drukken. alleen jammer dat je in de viewfinder niet ziet welke setting je kiest en je moet dan nog steeds 3 keer iets indrukken tov 1 draai aan de knop bij canon. hoe zet je hem dan onder een draaiwieltje ? en klopt deze procedure of kan het nog anders ?
Geen idee eigenlijk. Ik heb zelf een D300 en ik gebruik die memory bankjes helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:50

ThunderNet

Flits!

[...]

Op de D3 zit ie onder het draaiwieltje? Alleen laat hij het niet in de zoeker zien, alleen op top-lcd.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

[...]

Je kan ook functies toewijzen aan de Fn knop + draaiwieltje, maar als ik zo snel kijk zit het kiezen van een shooting bank daar niet tussen. Zou best logisch zijn geweest, maar blijkbaar wil Nikon dit voor de D3 houden. Nou moet ik zeggen dat ik nog nooit van deze shooting banks gebruik heb gemaakt, maar ik kan me best voorstellen dat je die goed kan inzetten als je veel van setting verwisselt (studio / dance / buiten / etc.).

Je kan overigens wel met 1 druk op de 'info' knop zien welke shootingbank (en custom settings) je nu gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door Zoefff op 08-02-2009 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even een vraagje, want heb het ergens zien staan maar kan het nergens terugvinden.

Ik heb sinds een paar dagen voor een nette prijs een MB-D10 erbij. Nu kan ik nergens terugvinden met welke batterij je 8b/s haalt. Is dat enkel met de EN-EL4 of ook met de standaard EN-EL3e??

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:16

Sjaak_Afhaak

Bleh!

bij de D300 moet je gebruik maken van een EN-EL4 of AA-batterijen. De EN-EL3e geeft geen boost in bps. Ik neem aan dat dit dan ook voor de D700 geldt.

[ Voor 19% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 11-02-2009 21:31 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

mocht je overwegen een EN-EL4 accu voor de grip te kopen, hou er dan even rekening mee dat je er nog een BL 3 afdekdopje bij moet kopen.
Ik was weinig geamuseerd toen ik erachter kwam dat die niet bij de grip geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de reacties...

Heb net even gekeken, maar damn... Verdienen ze dan goed aan. Moet je eerst dat ding kopen en dan los een batterij, los een aparte oplader en dan nog eens de adapter. Tikt leuk aan zo.

Pffffff,......

Nou heb het geluk al een batterij te hebben liggen met lader,..... dus maar even shoppen voor de BL-3 adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De mensen die de EN-EL4a routen willen nemen bij de D300 of D700 doen er goed aan gewoon de PDK-1 set te kopen. Daar zit in:
MB-D10
EN-EL4a
BL-3
MH-21

Voor een schappelijk prijsje, vergeleken met de losse componentenprijs.

De AA route is natuurlijk veel goedkoper, aangenomen dat je daar al gewoon laders voor hebt. De AA houder wordt trouwens wél meegeleverd bij de MB-D10. Bij Conrad voor €32,50 een IPC-1 met 8x2500 mAh AA (Voltcraft) kopen en klaar is kees. Eventueel koop je er nog Eneloops bij (20 bucks per 8). Zelf heb ik twee setjes en twee houders voor AA's in de MB-D10. Er zitten een aantal slechte tussen met een veel te hoge zelfontlading, dus vandaar dat ik nogal vaak moet wisselen. Als ik nu alles opnieuw zou moeten kopen zou ik de PDK-1 halen en de AA's vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 22:00:
De mensen die de EN-EL4a routen willen nemen bij de D300 of D700 doen er goed aan gewoon de PDK-1 set te kopen. Daar zit in:
MB-D10
EN-EL4a
BL-3
MH-21

Voor een schappelijk prijsje, vergeleken met de losse componentenprijs.

De AA route is natuurlijk veel goedkoper, aangenomen dat je daar al gewoon laders voor hebt. De AA houder wordt trouwens wél meegeleverd bij de MB-D10. Bij Conrad voor €32,50 een IPC-1 met 8x2500 mAh AA (Voltcraft) kopen en klaar is kees. Eventueel koop je er nog Eneloops bij (20 bucks per 8). Zelf heb ik twee setjes en twee houders voor AA's in de MB-D10. Er zitten een aantal slechte tussen met een veel te hoge zelfontlading, dus vandaar dat ik nogal vaak moet wisselen. Als ik nu alles opnieuw zou moeten kopen zou ik de PDK-1 halen en de AA's vergeten.
Duidelijk verhaal enkel heb ik de MB-D10 over kunnen nemen voor slechts 85 euro dus tja,.... Met AA batterijen zie ik ook niet helemaal zitten. Heb nog een extra EN-EL3e liggen dus die kan ik dan ook gebruiken. Ik koop wel adapter BL3 erbij voor de EN-EL4. Zodat ik iig indien nodig gebruik kan maken van het b/s gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, als je al een EN-El4 + lader hebt dan zou ik het ook wel weten :P

Anoniem: 120284 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 23:02:
Tja, als je al een EN-El4 + lader hebt dan zou ik het ook wel weten :P
:)

Nog een vraagje waar ik benieuwd naar ben. Op welke instelling jullie je camera hebben staan:

sRGB (standaard) minder kleurbereik maar beter voor het direct afdrukken van foto's
Adobe RGB beter voor nabewerking van foto's.

Als ik een setje foto's schiet dan kan het maar zo zijn dat ik er een paar achteraf nog wil bewerken. Dat is vaak lastig vooraf te bepalen. Kortom ben er niet uit waar ik hem het beste op kan zetten. Ook vind ik niet veel documentatie hierover. Bijvoorbeeld hoeveel kwaliteit verlies heb je als ik voor Adobe RGB kies en uiteindelijk niks bewerkt.

Enfin, wellicht weer een voor de hand liggende vraag, maar deze amateur is er zoet mee. ;)

• PageFault
Voor het bewerken maakt het niks uit of je sRGB of AdobeRGB kiest.

Als je een profiel van je camera hebt (voor zover die te creeeren is overigens), kun je of dat gebruiken of een profiel wat dat profiel omvat (en dan het liefst de kleinste omvattende), converteren naar een grotere ruimte kan altijd nog ;-)

Als je in RAW schiet, stel je de keuze uit tot het moment van bewerken. Je kunt er dus voor kiezen om de camera op sRGB in te stellen en op moment van bewerken in bijv. Photoshop kies je AdobeRGB bij het importeren.

sRGB is overigens niet heel veel kleiner dan AdobeRGB.

PageFault schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 16:07:
Voor het bewerken maakt het niks uit of je sRGB of AdobeRGB kiest.

Als je een profiel van je camera hebt (voor zover die te creeeren is overigens), kun je of dat gebruiken of een profiel wat dat profiel omvat (en dan het liefst de kleinste omvattende), converteren naar een grotere ruimte kan altijd nog ;-)

Als je in RAW schiet, stel je de keuze uit tot het moment van bewerken. Je kunt er dus voor kiezen om de camera op sRGB in te stellen en op moment van bewerken in bijv. Photoshop kies je AdobeRGB bij het importeren.

sRGB is overigens niet heel veel kleiner dan AdobeRGB.
Bedankt voor je reactie, maarrr.....

Niet om te zeggen dat je geen gelijk hebt, maar in de handleiding staat juist dat het te maken heeft met direct printen of nog bewerken. Ik heb de handleiding ook digitaal enkel niet op deze laptop. Zal het stukje vanavond even hier neer zetten.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Anoniem: 103836 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 15:10:
[...]
Enfin, wellicht weer een voor de hand liggende vraag, maar deze amateur is er zoet mee. ;)
Doe het niet, je schiet er niks mee op en het geeft alleen maar gezeur.
http://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm

bouwfraude schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 19:13:
[...]

Doe het niet, je schiet er niks mee op en het geeft alleen maar gezeur.
http://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm
Bedankt voor je reactie en link! Denk dat ik hem idd maar op standaard laat staan. Toch ben ik nog nieuwsgierig naar het Hoe en Waarom.

Ben net thuis dus zoals beloofd hieronder het stukje bijbehorende tekst uit de handleiding:

sRGB (standaard):

Kies deze optie voor foto’s die zonder verdere
bewerking worden afgedrukt of gebruikt.

Adobe RGB:
In deze kleurruimte kan een groter kleurbereik
worden weergegeven dan in sRGB, waardoor dit de
beste keuze is voor foto’s die uitgebreid worden
verwerkt of geretoucheerd.

• Abbadon
Het zijn kort door de bocht opmerkingen in de Nikon handleidingen. Adobe RGB _kan_ je idd ietsje meer ruimte geven om met kleuren te spelen (tijdens bewerken en/of retoucheren). Je kunt het beste er zelf mee spelen om te kijken wat voor jou werkt want iedereen heeft hier zijn of haar eigen mening over.

Ik zelf doe alles in sRGB vanwege het gemak en omdat bijna alles toch uiteindelijk met sRGB getoond wordt (beeldschermen, afdrukcentrales). Imo heeft Adobe RGB alleen zin als je precies weet waar je mee bezig bent en er vervolgens ook baat bij hebt. Het doen omdat het 'gewoon beter' is, is nml. zinloos.

Abbadon schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 23:21:
Het zijn kort door de bocht opmerkingen in de Nikon handleidingen. Adobe RGB _kan_ je idd ietsje meer ruimte geven om met kleuren te spelen (tijdens bewerken en/of retoucheren). Je kunt het beste er zelf mee spelen om te kijken wat voor jou werkt want iedereen heeft hier zijn of haar eigen mening over.

Ik zelf doe alles in sRGB vanwege het gemak en omdat bijna alles toch uiteindelijk met sRGB getoond wordt (beeldschermen, afdrukcentrales). Imo heeft Adobe RGB alleen zin als je precies weet waar je mee bezig bent en er vervolgens ook baat bij hebt. Het doen omdat het 'gewoon beter' is, is nml. zinloos.
Kan me er helemaal in vinden, want die handleiding is idd erg mager. Ik word er alleen maar door getriggerd op een manier die vaak niet echt motiveert.
Ik laat dit voorlopig iig fijn rusten en weet nu dat het voor mij ver buiten mijn bereik ligt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Anoniem: 103836 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 18:44:
[...]

Bedankt voor je reactie, maarrr.....

Niet om te zeggen dat je geen gelijk hebt, maar in de handleiding staat juist dat het te maken heeft met direct printen of nog bewerken. Ik heb de handleiding ook digitaal enkel niet op deze laptop. Zal het stukje vanavond even hier neer zetten.
Wat bedoel je met direct printen? Je kaart inleveren bij een centrale/fotolab? Afhankelijk van de gebruikte apparatuur wordt er alleen sRGB herkent (profotonet is een van de uitzonderingen in NL). Als je dan AdobeRGB hebt geselecteerd, kan het er wat minder gesatureerd uit zien.

Of bedoel je zelf direct printen met een printer waar kaartjes in kunnen of waar je je camera op aan kunt sluiten (PictBridge bijv.)? Epson printers hebben vaak PIM [2], zodat de printers weten dat elke digicam een groter kleurbereik hebben dan sRGB (en ook dan AdobeRGB overigens).

Zoals ik al zei: als je de camera op sRGB zet, kun je bij bewerken altijd nog iets anders kiezen. In geval van RAW tijdens importeren. In geval van JPEG kun je een ander profiel toekennen (Assign heet dat in Photoshop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PageFault schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 09:58:
[...]

Wat bedoel je met direct printen? Je kaart inleveren bij een centrale/fotolab? Afhankelijk van de gebruikte apparatuur wordt er alleen sRGB herkent (profotonet is een van de uitzonderingen in NL). Als je dan AdobeRGB hebt geselecteerd, kan het er wat minder gesatureerd uit zien.

Of bedoel je zelf direct printen met een printer waar kaartjes in kunnen of waar je je camera op aan kunt sluiten (PictBridge bijv.)? Epson printers hebben vaak PIM \[2], zodat de printers weten dat elke digicam een groter kleurbereik hebben dan sRGB (en ook dan AdobeRGB overigens).

Zoals ik al zei: als je de camera op sRGB zet, kun je bij bewerken altijd nog iets anders kiezen. In geval van RAW tijdens importeren. In geval van JPEG kun je een ander profiel toekennen (Assign heet dat in Photoshop).
Ik bedoel er niks mee. Het stond zo in de handleiding; zie een aantal posts hierboven waar ik de tekst letterlijk heb overgenomen.

Het is me nu iig allemaal iets duidelijker geworden, mede ook door de geplaatste link.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 103836 op 13-02-2009 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Kick! (zo weinig D700 ervaringen :? ) Ik heb er sinds kort eentje en het valt me op dat hij standaard de foto's nogal licht maakt. Ik schiet in RAW en gebruik altijd de A of M stand. Achteraf kan de exposure iets verminderd worden in de software, maar het is wel gedoe. Hoe zijn de ervaringen van de andere D700 gebruikers?

Ik heb trouwens veel een pola gebruikt, misschien dat daardoor de metering niet helemaal goed gaat bedenk ik me nu (maar daar had ik voorheen nooit last van met een pola). Ik zal dit nog testen zonder pola.

[edit]Exposure compensation staat gewoon op standaard.

[ Voor 5% gewijzigd door Abbadon op 28-08-2009 09:45 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste