• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-04 19:49

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Het (Nikon)publiek dat op fullframe zat te wachten heeft veel geduld moeten uitoefenen, maar dat is nu eindelijk beloond: Nikon komt met de D3, een full frame 12MP 9fps/11fps camera.

Specs

Sensor: 12,1MP full frame CMOS
ISO 200 ~ 6400 (met 12800 en 25600 als boost)
9fps ~ 11 fps
ondersteunt ook DX lenzen!
Multi-CAM 3500DX AF-module
51 focuspunten
3" LCD display
Live View
Dual CF card slots
virtual horizon
gewicht 1240 gram
prijs 5100 eur
It's here, after perhaps the longest period of speculation ever Nikon has today lifted the covers on their first full-frame digital SLR, the new 12.1 megapixel D3. The D3 is all about speed and sensitivity, twelve megapixels on a big CMOS chip means large photosites (8.45 µm pitch to be precise) and that adds up to base sensitivity of ISO 200 to 6400 with an additional two stop boost over that (up to ISO 25600). The other side of the speed story (apart from blistering AF and shutter lag) is that the D3 can shoot at nine frames per second with AF tracking or eleven frames per second without. Other headline features are a newly branded EXPEED image processor, a new 51-point AF sensor, color AF tracking, dual CF compartments (with UDMA support), an amazing 3.0" 922,000 pixel LCD monitor with Live View (including contrast detect auto-focus), HDMI video output and even a virtual horizon function which can tell you when you're holding the camera perfectly level. There's too much to fit here so we crammed as much as we can into a preview. The D3 will be available in November, at around US$5000.
Pics

Links

Nikon NL specs sheet (PDF)

DPReview
Rob Galbraith
Imaging Resource

Pricewatch linkje

[ Voor 11% gewijzigd door Remy op 28-04-2008 20:07 ]

LinkedIn
Instagram

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Dat had ik niet verwacht.. maar ze moesten wel. ... tjonge jonge.. wat heeft dat lang geduurd.
Degelijke specs in ieder geval. Ben nog het meest benieuwd naar snelheid en ruis prestatie (maar met een CMOS met maar 12mpx zal dat wel goed komen). Dpreview zal wel met de eerste review komen?
FF heet dan in Nikon termen FX format? Mooi is wel dat je echt in veel verschillende resoluties kan schieten. Ze hebben gekozen als je gebruik maakt van een DX lens dat er maar 5mpx(2784 x 1848) plaatjes uitkomen zie ik..

[ Voor 27% gewijzigd door henkleerssen op 23-08-2007 08:48 ]

Wat ik wel vet vind aan deze cam is dat hij dus béide 1D's van canon aan moet vallen, en daar in zekere zin nog in slaagt ook :) 9fps op FF is véél sneller dan wat de 1Ds III kan, en 11fps op cropmode is 1fps meer dan de 1DIII doet. Aan de andere kant wint de 1DIII het op resolutie op 10fps, en de 1Ds natuurlijk nog veel sterker op resolutie als het gaat om het FF-verhaal, maar die laatste heeft ook een prijs.

Goed om weer top-spul van Nikon te zien, want canon moet álles behalve monopoly krijgen.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:36

YellowCube

Wait...what?

wellicht niet direct relevant, maarre...eindelijk verlost vandie suffe miniscule schroefdopjes op de aansluitingen voor draadontspanner en flitser sync.
Daar zou je bijna 5100 euro voor overhebben.

Het eventueel kunnen gebruiken van DX lenzen is wel erg mooi, maar ik ben bang dat het uitbrengen nieuwe high-end DX lenzen hiermee wellicht verleden tijd is.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

YellowCube schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 08:54:
wellicht niet direct relevant, maarre...eindelijk verlost vandie suffe miniscule schroefdopjes op de aansluitingen voor draadontspanner en flitser sync.
Hehe :D
Het eventueel kunnen gebruiken van DX lenzen is wel erg mooi, maar ik ben bang dat het uitbrengen nieuwe high-end DX lenzen hiermee wellicht verleden tijd is.
Dat vrees ik ook, zeker omdat lately ook niet echt veel high-end DX aangekondigd is. De lijn die nikon aan lijkt te willen gaan houden is enkel nog DX voor het budget-segment (18-55 II, 55-200(VR)), vooral óveral AF-S motoren in en verder enkel nog FF-lenzen.

Het zal me niets verbazen als de in-body schroevendraaiers straks enkel nog voorbehouden zijn aan de D300 en de D3, en een D80-opvolger die ook al moet missen.

Wat imho ook in deze body trouwens écht een misser is is native iso100... Net zoals bij de D300 snap ik niet echt dat ze dat willen missen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Henk op 23-08-2007 09:02 ]

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

raar ja dat die eigenlijk geen iso 100 aankan. Is dit weer een Sony sensor? .. het heeft te maken misschien dat het "on-chip noise reduction" heeft .. op de CMOS zelf denk ik dan (bij een CCD is dat iig niet mogelijk)?
Ik vraag me toch af of er geen goede DX lenzen meer komen hoor.
"Virtual horizon function on LCD" .. das wel heel handig.. vooral voor landschapsfotografie.
Dual Compact Flash slots.. grappig.

[ Voor 51% gewijzigd door henkleerssen op 23-08-2007 09:11 ]

henkleerssen schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 09:06:
raar ja dat die eigenlijk geen iso 100 aankan. Is dit weer een Sony sensor? .. het heeft te maken misschien dat het "on-chip noise reduction" heeft .. op de CMOS zelf denk ik dan (bij een CCD is dat iig niet mogelijk)?
Ik denk eerder dat dat iets te maken heeft met de 'rek' die ze een sensor native mee kunnen geven. Nu is dat 200-6400 (6400 native is sick natuurlijk :P ) en als ze iso100 hadden willen doen, had die rek miss. maar tot 3200 gegaan.
Ik vraag me toch af of er geen goede DX lenzen meer komen hoor.
"Virtual horizon function on LCD" .. das wel heel handig.. vooral voor landschapsfotografie.
Dual Compact Flash slots.. grappig.
Grappig indeed, vraag me alleen af waarom ze niet voor CF+SD hebben gekozen zoals Canon. Aan de andere kant heb je dan altijd 2 types geheugen nodig, nu maar één...

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

* JumpStart leest specs
* JumpStart is erg onder de indruk

Maar wat... is het nut van een 5:4 ratio 10 Mpixel crop mode :? :? :?

MF is 1:1 of 4:3, dat zou nog wel logisch zijn. Mis ik iets??

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Leek me altijd de meest logische keuze om eigenlijk slots van maar 1 soort aan te bieden. Ik heb nu zelf een Kodak 14n (heeft CF en SD ook) en gebruik de CF het meest en SD als "standby" keuze.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

JumpStart schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 09:20:
* JumpStart leest specs

Voor beeldscherm weergave is dat meer logisch.. misschien. Maar waarom dan ook geen 4:3 crop mode.. is mij ook een raadsel.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Henk schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 09:13:
[...]

Grappig indeed, vraag me alleen af waarom ze niet voor CF+SD hebben gekozen zoals Canon. Aan de andere kant heb je dan altijd 2 types geheugen nodig, nu maar één...
CF is nog altijd snelheidskoning, zeker met de nieuwe UDMA types. CF is gebaseerd op ATA133 protocol, dus kan op papier tot voorbij de 100 mb/sec. SD en SD-HC kan dat nooit halen. Dat past niet in het SD(HC) protocol.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Remy

Remy

Topicstarter
YellowCube schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 08:54:
Ja, dat is best handig ;)
Hmm verleden tijd, als de D300 ook full frame was wel, maar deze blijft lekker DX: ik denk dat er best nog wat serieus DX-glas uit komt, ook voor high-end. Bijvoorbeeld een super-UWA of een wideangle prime-achtig iets :)

LinkedIn
Instagram

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Arme rlemarec. Hij ging van Nikon naar Canon omdat hij toch echt betere hoge ISO prestatie nodig had. Spul verkocht, over op de 1D Mk III. En dan kondigt Nikon nu dit beest aan. Daar baalt Ralph van, denk ik zo.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ik vinde de 1D MKII3 geen camera om over te balen, ongeacht waar anderen mee op de proppen komen.

maar ik begrijp het idee

[edit-door-Floor]De 1D3 schat ;)[/edit]

[ Voor 31% gewijzigd door Floor-is op 23-08-2007 19:32 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

JumpStart schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 09:29:
Arme rlemarec. Hij ging van Nikon naar Canon omdat hij toch echt betere hoge ISO prestatie nodig had. Spul verkocht, over op de 1D Mk III. En dan kondigt Nikon nu dit beest aan. Daar baalt Ralph van, denk ik zo.
De vraag is tot de eerste review dan ook wat de ruisprestaties zullen zijn in vergelijking met de Canon. Het zal wel goed zijn.. maar ruis prestatie blijken steeds vaker een aankoop argument te zijn (en daarom dat er veel mensen naar Canon zijn overgestapt)... en vooral de kleine verschillen erin (wat je nooit zal terug zien btw op een of andere print tot A4 format).

• Arfman
  • Laatst online: 10:59

Arfman

Drome!

Gelukkig heeft de camera geen ISO 100 stand, anders had men niets om over te zeuren :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Anoniem: 165438

Arfman schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 09:49:
Gelukkig heeft de camera geen ISO 100 stand, anders had men niets om over te zeuren :P
Hahahahaha :D Geweldige reactie! _/-\o_

Anoniem: 63942

Fantastisch! _/-\o_ We hebben lang moeten wachten op een waardige opvolger van de D2x, maar dit is het ook wel meer dan waard! Toch wel een klap in het gezicht van Canon.
Het zal de concurrentie tussen Canon en Nikon op het high-end vlak weer lekker aanzwengelen, en God knows met watvoor camera's ze over een paar jaar komen... :9

p.s. Ben ook erg benieuwd naar de 14-24/2.8 :9 en 24-70/2.8 :P

• Remy

Remy

Topicstarter
JumpStart schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 09:20:
* JumpStart leest specs

Ja, je mist iets :) Magazines en kranten worden erg blij van 5:4 verhouding-shots. Zie ook deze blije figuur. 5:4 in een dergelijke cam is zeer handig, net als voor velen de 16:9 van de Panasonics cool is voor wide-shots.

edit:
Bjorn Rorslett (die in Japan is voor de aankondiging / hands on spelen met de D3) zegt het volgende:
...

The new D3 has high-ISO performance beyond what anyone could imagine possible. I could hardly believe my eyes.
link

Dat belooft nog wat 8)

[ Voor 21% gewijzigd door Remy op 23-08-2007 11:24 ]

LinkedIn
Instagram

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Rob Galbraith erover:
Larger-pixel sensors tend to have better signal-to-noise ratios than smaller-pixel ones, and based on a look at ISO 1600 - ISO 25,600 frames produced by prototype D3 bodies, including a handful we shot ourselves, the camera looks like it will produce low light photos that are both massively cleaner and more usable than the D2Xs and in the same ballpark as Canon's EOS-1D Mark III (which is the D3's primary competition). Nikon promises a dynamic range bump of 300%, and we suspect that this claimed improvement is almost entirely because of the lower noise characteristics of the sensor.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
5:4 is best wel een fijn formaat.
gewoon de verhouding van de meeste technische camera's.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Anoniem: 21921

ISO 25600 omfg :o , ben benieuwd hoe de kwaliteit daar van is.

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04 20:28
Henk schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 08:49:
9fps op FF is véél sneller dan wat de 1Ds III kan, en 11fps op cropmode is 1fps meer dan de 1DIII doet.
Die 11fps is gewoon in FF hoor. Het verschil is dat ie het dan zonder focustracking moet stellen! Die 9fps is met focustracking...

Kijk maar op DPReview onder de key features:
Nine frames per second continuous with auto-focus tracking
Eleven frames per second continuous without auto-focus tracking

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:44
Toch als ik 't zo zie bekruipt mij 't gevoel dat deze camera op papier geniaal is, maar al kijkend naar een paar dingen (de focuspunten zitten nog dichter en centraler op elkaar dan de 1Ds) dan lijkt me dat dit een camera wordt die misschien in gebruik nog wat punten kan hebben waar kritiek op gaat komen.

|>

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ja, eerst zien, dan geloven...

ALS (maar dat is een grote "als") Nikon die extended H1 en H2 ISO haalt door de gebruikelijke detail-uitsmerende NR eroverheen te gooien, dan valt het een stuk meer tegen dan wanneer ze erin slagen de mate van NR terug te brengen ten opzichte van wat voorgaande modellen met CCD deden.

• whoami
  • Laatst online: 14:59
Eindelijk, Full Frame bij Nikon. Ze konden eigenlijk niet achterblijven.
Hoedanook, dit zien er mooie specs uit, maar het prijskaartje kan ik op dit moment niet verantwoorden. :)
Zowiezo heb ik nog maar een jaar m'n D200, dus tegen de tijd dat die vervangen wordt, zijn we al een paar jaar later. Dan kunnen we eens zien wat Nikon nog heeft qua FF, en wat de prijs daarvan is.

Ik was al bang dat ik binnen x aantal jaar ging moeten overstappen naar Canon, maar dat is nu even van de baan. :)

https://fgheysels.github.io/

Mwah, ik ben geswitched laatst, en heb daar, ondanks deze aankondigingen, nog steeds geen spijt van, om een simpele reden: prijs :)

Maar ik ga hier geen C vs N battle ontketenen, want ik gun het Nikon én de Nikonians veel te hard dat er een stukje van de oude nikon-glorie terugkomt. Zoals ik het nu zie heeft Nikon spec-wise twee zwaar concurrerende apparaten neergezet, waar Canon voor een deel zelfs nog met een antwoord op moet komen. Eindelijk weer de oude titanen-strijd. Go! ;)

Anoniem: 172373

fnoff schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 11:52:
[...]

Die 11fps is gewoon in FF hoor. Het verschil is dat ie het dan zonder focustracking moet stellen! Die 9fps is met focustracking...

Kijk maar op DPReview onder de key features:

[...]
Als je dan weer kijkt onder Specifications bij Shooting modes staat er weer duidelijk 9 beelden in FX en tot 11 in DX crop.
Vanmiddag mag ik 'm in mijn handen houden, laat jullie dan wel meer weten.
Wat me ineens opviel, de opbouw van het stalen frame:

http://a.img-dpreview.com...dditional/new/inwhite.jpg

Die mount mep je dr niet zomaar uit :D

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Henk schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 12:14:
Wat me ineens opviel, de opbouw van het stalen frame:

http://a.img-dpreview.com...dditional/new/inwhite.jpg

Die mount mep je dr niet zomaar uit :D
What's new? Magnesium body, magnesium of stalen frame, stalen lens mount. Dat is dè constructie voor professionele camera's sinds, erhhm de Nikon F5 en Canon 1 serie?

• fnoff
  • Laatst online: 23-04 20:28
Anoniem: 172373 schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 12:08:
[...]

Als je dan weer kijkt onder Specifications bij Shooting modes staat er weer duidelijk 9 beelden in FX en tot 11 in DX crop.
Vanmiddag mag ik 'm in mijn handen houden, laat jullie dan wel meer weten.
Ik zie het ja, 9fps in FF, 10 in DX en 11 in DX maar dan zonder focustracking.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:31
Wel is het fijn dat er duidelijkheid is, kun je als je voor een D3 wilt sparen iig de DX objectieven links laten liggen :) In ieder geval ben ik wel verrast dat ze nu al met een FF komen en dan ook maar voor een relatief bescheiden meerprijs t.o.v. de D2Xs. En de archaïsche D2Hs kan nu dan ook eindelijk eens van de Nikon site af, was al een blamage dat dat ding er nog op stond :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Poeheee ... Daniël heeft de plank wel een beetje misgeslagen met het artikel @ frontpage :X

• Remy

Remy

Topicstarter
JumpStart: meld dat dan even in (een) FA-topic, hier in het topic heeft zoiets weinig zin hè ;)

Abbadon: inderdaad, zeker omdat ze nu het lensaanbod uitgebreid hebben met 5 serieuze pro-lenzen. Een zeer complete line-up waardoor het makkelijker is een leuke kit samen te stellen.

Bjorn Rorslett wist verder te melden dat de knoppen erg ergonomisch zijn aangepakt: de knoppen bovenop rond de sluiter zijn nu rond en steken wat meer uit, waardoor het nog makkelijker is die te bedienen zonder te kijken.

LinkedIn
Instagram

• Arfman

Arfman

Drome!

Alleen zie ik nu wel een goedkope 70-200 f/4 van Nikon niet meer komen .. ik denk dat ze zich nu eerst gaan richten op FF lenzen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
puike prestatie Nikon. Volgens de eerste geruchten schijnt deze camera qua ruis de vloer met Canon aan te vegen (moet ook wel met een ISO boost van 25600), maar toch vind ik ISO 100 (en lager) een gemis.

wat ik persoonlijk jammer vind is dat het ook een 'snelle' camera is; 9 - 11 fps, 51 focuspunten. dingen waar ik niet op zit te wachten. als ze deze sensor in deze body doen, met een minder autofocus systeem, dan zou die denk ik wel goedkoper gemaakt kunnen worden. daar zou ik wel voor in zijn. (die autofocus lay-out is trouwens ook niet alles, kan je 51 punten nog dichter op elkaar krijgen?)

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Arfman schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 12:56:
Alleen zie ik nu wel een goedkope 70-200 f/4 van Nikon niet meer komen .. ik denk dat ze zich nu eerst gaan richten op FF lenzen.
waarom zou dat een belemmering zijn voor een 70-200 f/4?
Ze hebben al een hele berg prima FF lenzen, dus ik snap je redenatie niet helemaal
lateef schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 12:58:
puike prestatie Nikon. Volgens de eerste geruchten schijnt deze camera qua ruis de vloer met Canon aan te vegen (moet ook wel met een ISO boost van 25600), maar toch vind ik ISO 100 (en lager) een gemis.

wat ik persoonlijk jammer vind is dat het ook een 'snelle' camera is; 9 - 11 fps, 51 focuspunten. dingen waar ik niet op zit te wachten. als ze deze sensor in deze body doen, met een minder autofocus systeem, dan zou die denk ik wel goedkoper gemaakt kunnen worden. daar zou ik wel voor in zijn. (die autofocus lay-out is trouwens ook niet alles, kan je 51 punten nog dichter op elkaar krijgen?)
volgens mij heeft Nikon ooit gesteld dat als ze voor FF zouden gaan, deze in eerste instantie voor de pro's neergezet zou worden. Imo zitten pro's (sportfotografen in het bijzonder) juist wel te wachten op dit soort features.

[ Voor 101% gewijzigd door YellowCube op 23-08-2007 13:00 ]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

lateef schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 12:58:

[...]
Wellicht overdreven. Rob Galbraiths eerste indruk was dat de D3 en 1D Mk III dicht bij elkaar zaten. Dan moet je natuurlijk uitgaan van vergelijking bij gelijke ISO, dus het voordeel van H1 en H2 ligt sowieso bij de D3. De vraag is echter hoeveel detail vernietigende ruis onderdrukking daarbij komt kijken.

• lateef
YellowCube schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 12:58:
Imo zitten pro's (sportfotografen in het bijzonder) juist wel te wachten op dit soort features.
maar sportfotografen is maar een klein deel van de pro's. er zijn ook een hele hoop die niet op dit soort features zitten te wachten.

toen ik drie jaar geleden overstapte op digitaal (met in mijn achterhoofd het doel om er weer een deel van mijn brood mee te gaan verdienen) ben ik bij Olympus uitgekomen mede omdat ik een probody wilde (mede vanwege de wijze waarop ik met mijn apparatuur omga, maar ook vanwege de lokaties waar ik dacht dat ik wel werk zou vinden). Een Nikon of Canon body vond ik destijds het geld niet waard, ik moest tenslotte nog maar zien of het daadwerkelijk iets werd. Ik ben echter wel ook analoog middenformaat blijven gebruiken. Ik ben daarnaast niet iemand die zich blind staart op een merk/systeem, dus ik kijk wel eens rond bij andere merken. APS-c is (voor mij) geen vooruitgang tov four-thirds, kleinbeeld zou dat wel kunnen zijn (ik heb zelfs een paar keer een 5d gehuurd of geleend). Als ik over zou willen stappen op kleinbeeld, wil ik wel een pro-body. Tot nu toe was alleen de 1Ds een optie, maar als ik er dan toch zoveel geld in zou steken, dan liever in het diepe voor een digimiddenformaat. Deze Nikon is weer een stukje goedkoper en daarmee aantrekkelijker. Die 12MP zijn (ruim) voldoende, maar die autofocus is voor mij zwaar overkill. Ik heb niet echt kijk op wat het zou moeten kosten, maar ik zou denken dat het wel mogelijk moet zijn om tussen de prijs van een 5D en deze D3 een 'trage' degelijke probody kleinbeeld camera te maken. En ik denk dat ik niet de enige ben die wel oren naar zo'n camera heeft.
het waren dan ook eerste geruchten (van mensen die bij de presentatie in Japan aanwezig waren).

[ Voor 6% gewijzigd door lateef op 23-08-2007 13:27 ]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

lateef schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 13:23:
[...]

het waren dan ook eerste geruchten (van mensen die bij de presentatie in Japan aanwezig waren).
Dat was Galbraith ook, hij heeft al platen kunnen schieten met de D3. Dus... we zien wel wat het wordt.

Ik verwacht, op basis van wat de 5D voor elkaar kreeg en wat de 1D Mk III haalt, dat een vers ontwikkelde full frame 12 Mpixel CMOS sensor het iets beter doet dan de 1D Mk III. Die laatste zit immers op een full frame equivalent van 15,8 Mpixel. Dus ergens rond een halve tot een volle stop winst ten opzichte van de 1D Mk III.

Wanneer het op H2 aankomt ben ik toch wel sceptisch. 2 stops pushen was bij de D2X(s) nou niet bepaald lekker te noemen. Met NR off een gigantische bak ruis, en met NR normaal was er aanzienlijk detail pleite, en NR high ... erhh, laat maar. Maar misschien wordt dit nog een positieve verassing.

• lateef
inderdaad, is er trouwens al bekend wie deze sensor bakt? nikon zelf?

• abrakadaver
lateef schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 13:23:
[...]
maar sportfotografen is maar een klein deel van de pro's. er zijn ook een hele hoop die niet op dit soort features zitten te wachten.
Nikon richt zich met dit toestel op de sportfotografie... staat zelfs in het persbericht en is ook af te leiden uit zo'n beetje elke feature van deze camera.
Net zoals de concurrent een 1D heeft voor sport en een 1Ds voor het wat tragere hi-res werk zal nikon over een tijdje ook wel met een wat tragere hi-res cam uitkomen... dat hebben al een paar keer gedaan. (d2h en d2x)

• lateef
abrakadaver schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 14:07:
Nikon richt zich met dit toestel op de sportfotografie... staat zelfs in het persbericht en is ook af te leiden uit zo'n beetje elke feature van deze camera.
dat weet ik en dat snap ik ook, maar ik zou graag een full-frame pro body zien. en die hoeft echt niet zo hi-res te zijn als de 1Ds. en ik denk dat dat waar meer fotografen in geïnteresseerd zijn, maar misschien zit ik er helemaal naast.

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-04 12:10
Dat klinkt heel goed!
Eindelijk fullframe op Nikon! d:)b Voor een behoorlijke prijs, dat wel, maar ach.. ;)
Een ISO 25600 boost? Wow.. Daar wil ik wel eens resultaten van zien! :P

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-04 09:36
Ik ben zwaar onder de indruk van zowel de D3 en iets mindere mate de D300.
Jammer dat de D300 geen FF is... dat was wel heel gaaf geweest. Maar bijde camera zijn zeker interresant

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-04 11:13

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ik kom eigenlijk niet verder dan:
:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

maar wel onder voorbehoudt. De D2H(s) en D2X(s) hadden slechts 11 AF-punten, maar die zaten wel op de meest logische plaatsen die je je maar kon indenken. Ben benieuwt of dit ook nog zo is bij de D3.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Remy

Remy

Topicstarter
maar ik zou graag een full-frame pro body zien.
Vreemd, dit topic gaat over een full-frame pro body: als je wil kan je de D3 ook langzamer dan 9fps/11fps laten schieten hoor? ;) Maar ik denk dat je dit bedoelt:
Ik heb niet echt kijk op wat het zou moeten kosten, maar ik zou denken dat het wel mogelijk moet zijn om tussen de prijs van een 5D en deze D3 een 'trage' degelijke probody kleinbeeld camera te maken. En ik denk dat ik niet de enige ben die wel oren naar zo'n camera heeft.
Nikon zelf heeft daar de productie-capaciteit niet voor op dit moment om de prijs omlaag te brengen, alleen Canon en evt Sony zou dat kunnen. Dat wil / doet Canon op dit moment niet om de sales van hun pro-lineup niet te schaden. Ik denk dat het nog 1 of 2 generaties gaat duren (bij Nikon) voordat er een 3k FF pro-body is zoals jij beschrijft :)

De D3 ziet er zo fantastisch uit dat ik hem ga bestellen zogauw hij leverbaar is. Eindelijk een waardige vervanger van de D70 :+

Letsgodigital heeft ook meer info:
http://www.letsgodigital.org/en/16218/nikon-d300/
http://www.letsgodigital.org/en/16219/nikon_d3/

LinkedIn
Instagram

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Nou ben ik niet een sportsfotograaf .. maar wat moet ik eigenlijk met zoveel focus punten? Voordat je de " juiste" hebt geselecteerd, kun je toch net je moment missen? Het is toch gewoon handiger je compositie te maken even half shutter release button aan klikken en opnieuw compositie maken en afdrukken maar? Of is het weer iets om te zeggen dat je daar weer meer van hebt?

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

henkleerssen schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 15:12:
Nou ben ik niet een sportsfotograaf .. maar wat moet ik eigenlijk met zoveel focus punten? Voordat je de " juiste" hebt geselecteerd, kun je toch net je moment missen? Het is toch gewoon handiger je compositie te maken even half shutter release button aan klikken en opnieuw compositie maken en afdrukken maar? Of is het weer iets om te zeggen dat je daar weer meer van hebt?
die hoeveelheid focuspunten is waarschijnlijk meer t.b.v. de autofocustracking.
Het lijkt me eerder dat je als gebruiker maar enkele punten kunt selecteren.
(en dat daar vervolgens weer een rits aan opties aanhangt als: gebruik ook de punten om het gekozen AF punt heen etc)

[ Voor 8% gewijzigd door YellowCube op 23-08-2007 15:16 ]

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

tussen de prijs van een 5D en deze D3 een 'trage' degelijke probody kleinbeeld..
psst.. die is er al...de uitgefaseerde Kodak SLR/n of 14n Pro: Traag maar degelijk en goed (als je het niet zo nauw neemt met ISO performance that is..)

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04 21:34
Waar zou die microfoon voor zijn die onder de LCD zit? Kunnen we de camera gaan vertellen wat hij moet doen? edit : ik zie net dat de D2x ook al een microfoontje had op die plek... maar ik kan nergens vinden waar die voor dienen?

[ Voor 35% gewijzigd door WVL_KsZeN op 23-08-2007 15:25 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Orion84
  • Laatst online: 16:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor audiocommentaar bij een foto.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 23-08-2007 15:26 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04 19:42
henkleerssen schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 15:12:
Je kunt er ook gewoon een 11-punts veld van maken als je dat wil, dan hoef je je daar iig geen zorgen over te maken :+

• Arfman

Arfman

Drome!

YellowCube schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 12:58:
[...]

waarom zou dat een belemmering zijn voor een 70-200 f/4?
Ze hebben al een hele berg prima FF lenzen, dus ik snap je redenatie niet helemaal
Ik bedoelde dat ik graag een tegenhanger zou zien van de Canon 70-200 f/4L, op DX formaat. Dat zal er voorlopig nu wel niet meer inzitten, omdat ze eerst glas voor de FX sensor willen ontwikkelen nu.

• lateef
henkleerssen schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 15:15: psst.. die is er al...de uitgefaseerde Kodak SLR/n of 14n Pro: Traag maar degelijk en goed (als je het niet zo nauw neemt met ISO performance that is..)
dan kan ik beter een Canon 1Ds mark I kopen, die is degelijker en heeft een beter beeldkwaliteit. Maar beide camera's zijn niet meer van deze tijd, de Kodak zeker niet.

(Nogmaals) ik zou een moderne fullframe sensor in een probody willen, maar dan niet snel en een geen extreem hoge resolutie. Naar mijn idee kan dat voor ergens tussen de 3 en 4000 euro en daar zou ik erg blij mee zijn.

• abrakadaver
Arfman schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 15:35:
[...]

Ik bedoelde dat ik graag een tegenhanger zou zien van de Canon 70-200 f/4L, op DX formaat. Dat zal er voorlopig nu wel niet meer inzitten, omdat ze eerst glas voor de FX sensor willen ontwikkelen nu.
En als ze nu een 70-200 F/4 (VR?) maken voor FX formaat, past die dan niet op DX denk je?

Anoniem: 224683

2 lateef: Ik denk dat daar de markt te klein voor is. 90% van de gebruikers van de Pro/highend systemen zal het niet erg vinden dat de snelheid en AF-punten er in zitten (of kopen de body daar juist voor). Dat je eventueel 1000 euro zou kunnen besparen is ook voor veel geen overweging omdat de huidige generatie camera's: 1d(s) III en D3 door hun snelheid en resolutie juist zo breed inzetbaar zijn.
Mensen die echt de snelheid niet nodig hebben en dingen als dynamisch bereik en megapixel/noise juist weer belangrijk vinden zijn er de midden formaat systemen met digitale achterwand.

De 5d is denk ik het enige wat een beetje in de richting van je wensen gaat.. al is dat natuurlijk niet net zo'n pro pakket qua body e.d. als de 1d en D3 camera's.
En als ze nu een 70-200 F/4 (VR?) maken voor FX formaat, past die dan niet op DX denk je?
Ja, dat gaat wel passen. Maar het is de vraag of je blij gaat worden van de prijs ;)
Een FF sensor stelt hele andere eisen aan de lenzen die je er op zet. Dus ik ga er vanuit dat Arfman bedoeld dat een 'betaalbare' 70-200 f4 VR nog wel even uitgesteld zal gaan worden. (wat idd wel erg jammer zou zijn want Canon heeft hier wel wat mooi's in het assortiment)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 224683 op 23-08-2007 15:58 ]

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

lateef schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 15:44:
[...]
dan kan ik beter een Canon 1Ds mark I kopen, die is degelijker en heeft een beter beeldkwaliteit. Maar beide camera's zijn niet meer van deze tijd, de Kodak zeker niet.

(Nogmaals) ik zou een moderne fullframe sensor in een probody willen, maar dan niet snel en een geen extreem hoge resolutie. Naar mijn idee kan dat voor ergens tussen de 3 en 4000 euro en daar zou ik erg blij mee zijn.
Ik dacht ff of het om een FF voor Nikon mount ging..
Er zijn voor - en nadelen van de Canon 1Ds mark I tov de Kodak 14n ..de laatste bijvoorbeeld heeft aardig wat meer resolutie dan de Canon zie hier: http://www.dpreview.com/reviews/kodakdcs14n/page22.asp tov http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS1Ds/page21.asp .. maar goed daar hebben we het nu niet over.
Als je 3000 euro wilt spenderen aan deze D3 .. moet je ff wachten op de price drop.. :P

• lateef
Anoniem: 224683 schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 15:54:
2 lateef: Ik denk dat daar de markt te klein voor is.
misschien heb je daar wel gelijk in, al kan ik me voorstellen dat bijv. reportage of documentaire fotografen zo'n camera ook wel interessant vinden. als is deze D3 natuurlijk al een stuk aantrekkelijker geprijsd dan de 1Ds mkiii en moet ik die andere killerspecs dan maar voor lief nemen.

Digitaal middenformaat is een andere optie, maar ook daar kleven weer nadelen aan. Wellicht zal ik dan bijv. zelfs weer moeten investeren in een nieuwe computer, maar ook de draagbaarheid is niet alles. Voordeel van kleinbeeld (naar mijn idee) is ook het formaat. Dat is ook wat ik aantrekkelijk vind van de 5D, zeker omdat die geen geïntegreerde grip heeft. Maar ook die camera heeft voor mij weer nadelen. Ik moet gewoon eens goed overwegen wat ik het belangrijkste vind. Grote kans dat de de nieuwe E-probody wordt met analoog middenformaat er naast (wellicht zelfs een andere middenformaat camera waar ik makkelijker een (huur) digiback op kwijt kan).
henkleerssen schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 15:57:
Ik dacht ff of het om een FF voor Nikon mount ging..
ik heb nu een Olympus, dus mocht ik voor kleinbeeld kiezen, moet ik sowieso overstappen.
henkleerssen schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 15:57:
Als je 3000 euro wilt spenderen aan deze D3 .. moet je ff wachten op de price drop.. :P
is wellicht ook een optie.

We kunnen iig concluderen dat de cameramarkt er deze week weer een stuk levendiger op is geworden :)

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-03 17:33
Op marktplaats staat ie voor euro 3500.
"Als Eerste In Nederland Hebben Wij Nikon D3 Body Nieuw In Doos 5 Op Vooraad"

Anoniem: 156750

Ding heeft wel degelijk ISO 100.
Staat op de site
"ISO 200 to 6,400 in steps of 1/3, 1/2, or 1 EV; sensitivity decreases approx. 0.3, 0.5, 0.7, or 1 (ISO 100 equivalent) EV below ISO 200, and increases approx. 0.3, 0.5, 0.7, 1 (ISO 12,800 equivalent), or 2 (ISO 25,600 equivalent) EV over ISO 6,400"

Schermpje heeft trouwens een resolutie van 640x480 (dus 307.200 pixels) dat staat ook op de site.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ik las net ook zoiets ... VGA 922k (dot) pixels. Dus die 922.000 is te delen door 3 want het zijn alle subpixels opgeteld...

Anoniem: 156750 schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 17:16:
Ding heeft wel degelijk ISO 100.
Staat op de site
"ISO 200 to 6,400 in steps of 1/3, 1/2, or 1 EV; sensitivity decreases approx. 0.3, 0.5, 0.7, or 1 (ISO 100 equivalent) EV below ISO 200, and increases approx. 0.3, 0.5, 0.7, 1 (ISO 12,800 equivalent), or 2 (ISO 25,600 equivalent) EV over ISO 6,400"

Schermpje heeft trouwens een resolutie van 640x480 (dus 307.200 pixels) dat staat ook op de site.
We hebben het ook niet over ISO100 in boost-mode, maar sensor-native. Dat is nogal een verschil.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-04 22:04
JumpStart schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 17:24:
Ik las net ook zoiets ... VGA 922k (dot) pixels. Dus die 922.000 is te delen door 3 want het zijn alle subpixels opgeteld...
subpixels tellen, dat vind ik dan wel weer laag van nikon om te doen. 300k pixels dus, zoals 640x480 doet vermoeden. Een nette resolutie, maar niet heel bijzonder, het was te verwachten.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213308

Qua specs is het een geweldige camera, ik vind alleen het design eigenlijk best erg. Dat is persoonlijk natuurlijk..maar kommop, naast een Canon 1D serie camera is die D3 toch wel vrij lelijk.

Afbeeldingslocatie: http://img253.imageshack.us/img253/881/1dsmkiiivsd3bi4.png

:?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 213308 op 24-08-2007 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:45

ThunderNet

Flits!

Anoniem: 213308 schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 00:01:
Qua specs is het een geweldige camera, ik vind alleen het design eigenlijk best erg. Dat is persoonlijk natuurlijk..maar kommop, naast een Canon 1D serie camera is die D3 toch wel vrij lelijk.

[afbeelding]
Het is maar wat je lelijk vind.. Ik vind die overdreven ronde vormen rond het zoekerhuis bij Canon weer niet mooi :) :P

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43

Zoefff

❤ 

Anoniem: 213308 schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 00:01:

[afbeelding]

:?
Natuurlijk ook een kwestie van smaak, maar de modellen van Nikon komen inderdaad vaak wat hoekiger over. De "gestroomlijnde" viewfinder / flitsmount van Canon ziet er altijd wel netjes uit ja. Maargoed, uiteindelijk gaat het over de prestaties en handling, en die is bij beide modellen uitstekend (hun voorgangers dan, maar dat zal bij deze modellen niet veel anders zijn).

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

't Zijn allebei bakbeesten, en mooi zullen ze nooit worden. Totdat je ermee gaat fotograferen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09-2024
Goh, ik ben eigenlijk niet zo tevreden met de D3. Qua specs ... mja mooi mooi, maar als ik mezelf een D3 aanschaf kan ik met m'n meeste lenzen (17-55 F2.8 DX, 18-200 DX, 12-24 F4 DX) "maar" op 5MP fotograferen. Eigenlijk besef ik dat ik al m'n lenzen binnenkort kan gaan verkopen, aangezien het DX formaat zeker niet de toekomst is.

Eveneens ... met m'n 70-200 VR 2.8 verlies ook gelijk m'n extra 1.5 zoom als ik wil gaan pannen op een racecircuit. Ik hoopte stiekem dat Nikon bij zijn DX formaat bleef. Niet dus ... :(

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

niet om lullig te zijn en het is uiteraard giswerk, maar je 18-200 op deze camera?
Ik betwijfel of je de camera dan wel recht aan doet. Toen de D200 uitkwam werd bijv. al snel duidelijk dat de 18-70 kitlens niet de beste kandidaat was voor de camera omdat ie genadeloos de tekortkomingen van de lens naar voren haalde.

Wat betreft je andere DX lenzen zie ik je probleem enerzijds wel en anderzijds niet. Ik zie ze namelijk ook (en ook niet).
Inderdaad, stel dat je een D3 aanschaft dan zit je met een mooie 12 MP camera, maar je kan er maar 5 gebruiken. Aan de andere kant, ik mis helemaal niets aan de 4MP die de D2h heeft.
Sterker nog... d:)b zo vind ik het. Geen belachelijk kleine hoeveelheid foto's op een belachelijk grote CF kaart en je krijgt er een hoop snelheid voor terug (en, als je er veel waarde aan hecht en in het geval van de D3 alle voordelen van een grotere sensor zoals minder ruis en waarschijnlijk meer DR)

En dat van die 70-200 is helemaal waar, maardie 100mm meer was een kadootje in ruil voor (wederom, als je er waarde aan hecht) wat meer ruis en minder DR. En bovendien je kunt je camera altijd nog op DX mode zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
Mja de 18-200 heeft veel tekortkomingen ... zeker als je de 17-55 F2.8 DX en de 70-200 F2.8 gewend bent. Maar voor een uitstapje (met goed weer) is het een enorm licht ding om overal naar toe te sleuren. Als ik vroeger een daguitstapje maakte met m'n 2 F2.8 lensen voelde ik m'n armen en m'n schouders 's avonds niet meer.

Komt er geen D3x ofzo? 20MP FF & 10MP DX ... daar zou ik beter mee kunnen leven. Maar zal ook weer een zieke noot kosten ...

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Catscratch schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 09:03:
Mja de 18-200 heeft veel tekortkomingen ... zeker als je de 17-55 F2.8 DX en de 70-200 F2.8 gewend bent. Maar voor een uitstapje (met goed weer) is het een enorm licht ding om overal naar toe te sleuren. Als ik vroeger een daguitstapje maakte met m'n 2 F2.8 lensen voelde ik m'n armen en m'n schouders 's avonds niet meer.

Komt er geen D3x ofzo? 20MP FF & 10MP DX ... daar zou ik beter mee kunnen leven. Maar zal ook weer een zieke noot kosten ...
Koop je er toch een D40x bij, heb je 3fps, en 10mp. Lekker compact voor die dagjes weg. Want je kan wel een 18-200 meenemen om compact te zijn, als je daar een D3 achter hangt valt je idee alnog een beetje om of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
Ralph Smeets schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 15:02:
Ik kom eigenlijk niet verder dan:
:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

maar wel onder voorbehoudt. De D2H(s) en D2X(s) hadden slechts 11 AF-punten, maar die zaten wel op de meest logische plaatsen die je je maar kon indenken. Ben benieuwt of dit ook nog zo is bij de D3.
Idem natuurlijk voor de D200 en die 2 extra t.o.v. de 30D en 5D mis ik wel ontzettend want vooral als je staande portretten mis je ze.

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:31
Als je 5100 Euro voor een body kan neerleggen moet je niet zeuren dat je DX lenzen niet ideaal zijn, dan verkoop je die en koop je er non-DX lenzen voor terug. En dat hoeft geen eens in één keer omdat je als workaround gelukkig wel DX'en op de D3 kunt schroeven. Simpel, kostbaar maar het is niet anders :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
Nomad schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 09:19:
[...]

Koop je er toch een D40x bij, heb je 3fps, en 10mp. Lekker compact voor die dagjes weg. Want je kan wel een 18-200 meenemen om compact te zijn, als je daar een D3 achter hangt valt je idee alnog een beetje om of niet?
Waarschijnlijk hou ik m'n D200. Maar ik wacht nog even vooraleer een professionele body te kopen ... volgens mij houdt Nikon nog iets achter de hand. Ik blijf gokken op de D3x volgend jaar :)

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
JumpStart schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 17:24:
Tja, dat aantal is flink en misschien cheating van Nikon, maar als er dit over wordt gezegd (door Rob Galbraith):
A 3-inch (diagonal), 170 degree viewing angle rear LCD that is so crisp and clear you'll never want to use another rear LCD to review your pictures again.
terwijl hij net de 1D3 in pre-review heeft gehad, tja :) Iemand als hij zegt dat niet zomaar :P

Overigens vind ik de functie van Virtual Horizon supercool:
A Virtual Horizon Adjustment feature that is both cool and useful and will almost certainly replace a hot shoe bubble level for Nikon photographers that need to shoot pictures with straight horizons. We don't know what the level of precision of the internal detection sensors are, but in testing it's clearly as or more sensitive to left-right camera movement than a typical bubble level (which you'll still need to orient the camera front-to-back).
Ook over de wireless zaken:
Accompanying the D3 is a new wireless transmitter, the Wireless Transmitter WT-4/4A. It supports both wired Ethernet and Wi-Fi (802.11b/g plus 802.11a) networking, runs off its own battery and with Nikon Camera Control Pro 2 software, enables remote viewing of the LiveView image as well as camera settings adjustment. Also with Camera Control Pro 2, it's possible to view thumbnails of the photos in up to five wirelessly-connected cameras, then selectively transfer the keepers. It's also possible to transfer photos to an FTP server. The WT-4/4A is designed to ride on your belt or dangle from your shoulder, separate from the camera, and includes an external antenna port. Remote LiveView and other camera control functions are possible over a USB connection direct to the camera's USB port too, without the use of the WT-4/4A.
Klinkt goed! :)

edit:
Catscratch schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 09:28:
[...]

Waarschijnlijk hou ik m'n D200. Maar ik wacht nog even vooraleer een professionele body te kopen ... volgens mij houdt Nikon nog iets achter de hand. Ik blijf gokken op de D3x volgend jaar :)
Hoef je niet te gokken, daar kan je sowieso wel vanuit gaan, simpelweg omdat dit zo'n 'snelle' body is. Een megapixelkanon zouden ze niet uitrusten met 9fps/11fps, dat zou 5 of 6 worden. Ik denk dan alleen wel dat die 'studio' D3x nog wat duurder gaat worden dan deze, daar hebben ze wel ruimte voor in vergelijking met de 1Ds3 van 7999.

[ Voor 14% gewijzigd door Remy op 24-08-2007 09:33 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 16-04 12:53
Catscratch schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 08:09:
Goh, ik ben eigenlijk niet zo tevreden met de D3. Qua specs ... mja mooi mooi, maar als ik mezelf een D3 aanschaf kan ik met m'n meeste lenzen (17-55 F2.8 DX, 18-200 DX, 12-24 F4 DX) "maar" op 5MP fotograferen. Eigenlijk besef ik dat ik al m'n lenzen binnenkort kan gaan verkopen, aangezien het DX formaat zeker niet de toekomst is.

Eveneens ... met m'n 70-200 VR 2.8 verlies ook gelijk m'n extra 1.5 zoom als ik wil gaan pannen op een racecircuit. Ik hoopte stiekem dat Nikon bij zijn DX formaat bleef. Niet dus ... :(
Speciaal voor jou hebben ze dan ook de D300 gereleased :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

YellowCube schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 08:38:
niet om lullig te zijn en het is uiteraard giswerk, maar je 18-200 op deze camera?
Ik betwijfel of je de camera dan wel recht aan doet. Toen de D200 uitkwam werd bijv. al snel duidelijk dat de 18-70 kitlens niet de beste kandidaat was voor de camera omdat ie genadeloos de tekortkomingen van de lens naar voren haalde.

Wat betreft je andere DX lenzen zie ik je probleem enerzijds wel en anderzijds niet. Ik zie ze namelijk ook (en ook niet).
Inderdaad, stel dat je een D3 aanschaft dan zit je met een mooie 12 MP camera, maar je kan er maar 5 gebruiken. Aan de andere kant, ik mis helemaal niets aan de 4MP die de D2h heeft.
Sterker nog... d:)b zo vind ik het. Geen belachelijk kleine hoeveelheid foto's op een belachelijk grote CF kaart en je krijgt er een hoop snelheid voor terug (en, als je er veel waarde aan hecht en in het geval van de D3 alle voordelen van een grotere sensor zoals minder ruis en waarschijnlijk meer DR)

En dat van die 70-200 is helemaal waar, maardie 100mm meer was een kadootje in ruil voor (wederom, als je er waarde aan hecht) wat meer ruis en minder DR. En bovendien je kunt je camera altijd nog op DX mode zetten ;)
4mp is dan wel meer dan genoeg voor de meeste toepassingen ervan (websites, afdrukken tot ongeveer 13 bij 17,5 etc), maar bij meer mp echter heb je nog de keuze om het terug te schalen of te croppen. Net namelijk als iets niet in focus is, dan zie je het ook niet terug op de teruggeschaalde plaat.
Met dx formaat schieten.. je kunt wel aan het einde van je zoom natuurlijk gewoon full size schieten he (12mp in dit geval), zonder vervorming of CA (als je lens goed is tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
PageFault schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 09:32:
[...]

Speciaal voor jou hebben ze dan ook de D300 gereleased :)
De laatste stuiptrekking van Nikon voor het DX formaat ...

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Catscratch schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:56:
[...]

Dacht het niet, voor Nikon die juist recentelijk zoveel D40(x)'s en D80's heeft verkocht wordt het platform alleen maar groter en groter. FX en DX hebben beiden hun voordelen en kunnen prima naast elkaar blijven bestaan. En zeker met modellen als de D200 en nu de D300 hebben mensen genoeg ruimte om door te groeien zonder 4k of 5k in een body te steken. Iedereen blij :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
[...]

Hoezo? Het is een prima platform voor (amateur) fotografen. Persoonlijk zie ik (bijv) een D300 met mooie DX lenzen als "eindpunt". Nu een D50 kit, langzamerhand betere lenzen kopen en uiteindelijk over op een topmodel van het DX segment. Niet iedereen hoeft de topklasse hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

[...]

Canon maakt toch ook nog steeds 3 formaten sensoren? Of zijn 1.3 en 1.6x crop ook laatste stuiptrekkingen? Lijkt me niet :)

Niet zo negatief doen jij! D3 is een prachtige camera, alleen misschien niet geschikt voor jou, klaar :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 16-04 12:53
[...]

Ik wou dat je gelijk had, maar ik denk dat de FX sensor prijs niet zo snel zal kelderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
En de introprijs in de shops: 5199 eur bij Cameranu.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209944

Dit wilde ik jullie niet onthouden.
http://bptv.nikkeibp.co.jp/article/070824/070824133.html

hmmm wat een shutter......... jam jam

Dit kwam ik ook nog tegen
Nikon D3 €4629 i.p.v. €5199
Nikon D300 €1829 i.p.v. €2049
http://www.fotosg.nl/product_info.php?products_id=5653

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 209944 op 24-08-2007 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Nomad schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 23:44:
[...]
subpixels tellen, dat vind ik dan wel weer laag van nikon om te doen. 300k pixels dus, zoals 640x480 doet vermoeden. Een nette resolutie, maar niet heel bijzonder, het was te verwachten.
Hoezo? Andere fabrikanten geven toch ook het aantal subpixels op? De standaard 230k LCD's hebben maar een resolutie van 320x240. 640x480 is dus een enorme verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Twister336 schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 12:25:
[...]

Hoezo? Andere fabrikanten geven toch ook het aantal subpixels op? De standaard 230k LCD's hebben maar een resolutie van 320x240. 640x480 is dus een enorme verbetering.
*zoekt dat eens op

geeft Twister gelijk, ik dacht dat dit niet zo was en dat nikon hier nu mee begonnen was om zodoende een enorme voorsprong te laten zien t.o.v. de concurrent die ze eigenlijk niet hebben.
Maar de reso is dus idd behoorlijk verhoogd.

Blijft vreemd dat ze subpixels noemen, mijn monitor is toch 1280x1024 wat 1.3mp is ongeveer en niet 3.9mp als specificatie

1829 euro voor D300 is al beter dan 2k, maar hoop toch dat hij met een paar maand op 1600 euro ofzo gaat zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Nomad op 25-08-2007 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Nomad schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 12:35:
[...]

*zoekt dat eens op

geeft Twister gelijk, ik dacht dat dit niet zo was en dat nikon hier nu mee begonnen was om zodoende een enorme voorsprong te laten zien t.o.v. de concurrent die ze eigenlijk niet hebben.
Maar de reso is dus idd behoorlijk verhoogd.

Blijft vreemd dat ze subpixels noemen, mijn monitor is toch 1280x1024 wat 1.3mp is ongeveer en niet 3.9mp als specificatie

1829 euro voor D300 is al beter dan 2k, maar hoop toch dat hij met een paar maand op 1600 euro ofzo gaat zitten.
Voor het prijsverloop zal het wel redelijk gelijk opgaan als toen met de D200. Dus even een half jaartje wachten en dan zal hij op een redelijke prijs liggen (hoewel ik de introductieprijs al zeer redelijk vind voor wat je krijgt).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?ProduktID=128124

Daarnaast verwacht ik dat de D200 rond november/december/januari voor prikkie te krijgen is op 2e hands markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
hoopvolle grafiek. Maar verwacht niet dat de D300 zo veel gaat dalen als de D200, doordat de D200 zal blijven bestaan. Als de D80 op 750 euro gaat zitten en de D200 op zo'n 1100, dan zal de D300 over een 9 maand op zo'n 1500 a 1600 euro zitten...dat is mijn hoopvolle gok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
De D200 is in de afgelopen 8 maanden volgens mij nog geeneens 100,- gezakt in prijs, hij blijft nu maar hangen rond de 1300,-

Die van mij had ik in die periode met geluk voor 950,- kunnen krijgen en voor dat bedrag pasgeleden weer kunnen verkopen en dat wordt 2ehands nu ook zo'n beetje gevraagd.

Wel grappig om te zien dat met name de D2X nu meer op bijv. Marktplaats te vinden is voor zo'n 400-500,- minder dan 1-3 maanden geleden. Mensen weten bij god niet hoe snel ze er nu vanaf moeten komen om nog een leuke prijs te kunnen vangen :+

[ Voor 10% gewijzigd door Sirius op 25-08-2007 23:59 ]

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

Sirius schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 23:58:
Wel grappig om te zien dat met name de D2X nu meer op bijv. Marktplaats te vinden is voor zo'n 400-500,- minder dan 1-3 maanden geleden. Mensen weten bij god niet hoe snel ze er nu vanaf moeten komen om nog een leuke prijs te kunnen vangen :+
Das toch mooi, kun je over een tijdje voor een leuk bedrag een D2x op de kop tikken. Het is leuk foto's schieten met zo'n ding hoor. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Ja, als ik zie wat er nu op MP gebeurt, wil ik over een paar maanden ook een D2X op de kop gaan tikken. Leuk voor naast mijn D80. :) :9~ :) :9~ :)

Ik moet zeggen dat ik ook wel in een deuk lag zaterdag toon ik op MP een advertentie zag van iemand die zijn D2X wilde verkopen in verband met de aanschaf van een D3 (nu al verkopen????) Oh, ja, hij had er nog maar iets van 5000 foto's mee geschoten. (Of iets van die orde van grote.)

Hmmm, dacht ik toen: Je schiet minder foto's dan ik. Je kan zo maar drie maanden zonder Camera. Waarom wil je in >>>>>naam een D3?
Zou ik hem nog moeten vertellen dat hij dan ook zijn DX lenzen moet verkopen? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Anoniem: 176826 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 08:25:
Zou ik hem nog moeten vertellen dat hij dan ook zijn DX lenzen moet verkopen? :z
Die blijven het doen op de D3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

ISO5000 en ISO6400 shots van de D3. Lijkt erop dat we eindelijk het "Nikon's zijn ruisbakken" geouwehoer achter ons kunnen laten, als dit klopt zijn dit (IMHO) zeer goede shots:

http://forum.xitek.com/showthread.php?threadid=466768

EDIT: ff gemirrord:

ISO 5000
Afbeeldingslocatie: http://www.arfman.net/tmp/5000.jpg

ISO 6400
Afbeeldingslocatie: http://www.arfman.net/tmp/6400.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Arfman op 27-08-2007 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Arfman schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 19:15:
ISO5000 en ISO6400 shots van de D3. Lijkt erop dat we eindelijk het "Nikon's zijn ruisbakken" geouwehoer achter ons kunnen laten, als dit klopt zijn dit (IMHO) zeer goede shots:

http://forum.xitek.com/showthread.php?threadid=466768

EDIT: ff gemirrord:

ISO 5000
[afbeelding]

ISO 6400
[afbeelding]
Die 2e met ISO6400 is echter met een Canon 1D mk3 geschoten volgens de exif ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Je hebt gelijk. Wazige Japanse sites ook altijd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Arfman schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 19:15:
ISO5000 en ISO6400 shots van de D3. Lijkt erop dat we eindelijk het "Nikon's zijn ruisbakken" geouwehoer achter ons kunnen laten [...]
Dit klinkt een beetje alsof al die kritiek op hun CCD's om een of andere reden onterecht was. Nou, vergeet het maar. Die kritiek was zeker terecht. De Sony CCD's zijn nog steeds ruisbakken. (:+)

Nu ze de overstap gemaakt hebben naar CMOS hebben ze, puur op basis van techniek, een grote stap voorwaarts gemaakt. Of ze nu Canon riant voorbij streven (die maken al wat langer CMOS'jes) moet nog blijken.

Eerst zien, dan geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

JumpStart schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 23:14:
[...]

Dit klinkt een beetje alsof al die kritiek op hun CCD's om een of andere reden onterecht was. Nou, vergeet het maar. Die kritiek was zeker terecht. De Sony CCD's zijn nog steeds ruisbakken. (:+)

Nu ze de overstap gemaakt hebben naar CMOS hebben ze, puur op basis van techniek, een grote stap voorwaarts gemaakt. Of ze nu Canon riant voorbij streven (die maken al wat langer CMOS'jes) moet nog blijken.

Eerst zien, dan geloven.
Hoezo overstap?
De enige overstap die ik zie is fullframe op de D3 serie (D2x was al CMOS. En de D2h had eveneens geen ccd.)
En dat in de Dx00 serie nu een CMOS sensor zit ipv CCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

ThunderNet schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 23:16:
[...]

Hoezo overstap?
De enige overstap die ik zie is fullframe op de D3 serie (D2x was al CMOS. En de D2h had eveneens geen ccd.)
En dat in de Dx00 serie nu een CMOS sensor zit ipv CCD.
Jajaja, ok, goed, de "Ruisbakken" reputatie was grotendeels te danken aan de lagere modellenseries, wel met CCD's dus, niet de prof range. Al vond ik de D2X nou niet echt clean, qua ruis. (Ja, wel clean, maar ook detail pleite)

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste