Nikon, Fujifilm en Apple zooi
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Me dunkt dat journalisten er blij mee zijn
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Verwijderd
Hij staat nog steeds te koop? pricewatch: Nikon D3Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:18:
Wat ik langs de ene kant wel minder vind is dat deze in prijs gestegen is, terwijl er geen echt alternatief is. Ik wou de D3 kopen binne een jaar, en ik vond de prijs van de D3 nog te doen, maar nu deze niet meer verkrijgbaar is, moet ik dus voor de D3s gaan, wat me dus direkt meer dan 1000 euro extra gaat kosten.
Daarnaast lijkt mij dat er straks aardig wat D3's (non s) op marktplaats terecht komen.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
De prijs van de D3s daalt nog wel, ook dat heeft een standaard verloop..
dat is te hopen dat het snel gebeurd, nu de D3s uit is zullen er best wat mensen zijn die neigen om snel nog een D3 te kopen voor dat ze weg zijn. Ook al zal het maar gaan om een beperkte groep (en een beperkt aantal D3'tjes per winkel)Jelle E schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:24:
De prijs van de D3s daalt nog wel, ook dat heeft een standaard verloop..
hopelijk zal het zo verlopen of gunstiger
Verwijderd
Alle camera's zijn duurder bij de introductie. D3 zelf is ook in 2 jaar 2000 euro in prijs gezakt.Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 18:31:
Het is nu wel zo dat ik mijn body liever nieuw koop, hoewel het bij dit niveau van producten waarschijnlijk een domme redenering is. Toch vind ik het ergens een beetje stom dat ze zoveel duurder zijn, of de D3 niet naast de D3s blijven verkopen.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Verwijderd
(iso 102400 )
Teering. Tis dat ik geen geld ervoor heb, maar anders.....
Ik had vandaag een demonstratie in de winkel van de nieuwe D3s met productiefirmware en de nieuwe 70-200 2.8 VR II. Ik had uiteraard geen tijd het zaakje uitgebreid te gebruiken maar ik heb wel wat high iso shots in jpg-fine kunnen maken.
Voor de geïnteresseerden:
D3s iso 800
D3s iso 1600
D3s iso 3200
D3s iso 6400
D3s iso 12800
D3s iso 25600
D3s iso 51200
D3s iso 102400
Full size jpg, de laatste is wat over belicht (maar voor nood best te doen op iso 102.400!!)
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
De laatste 3 stappen vind ik penisvergroters.
In de praktijk ga ik niet verder dan 6400, dat is net op het randje mits correct belicht. Blijkt wel dat ze in twee jaar tijd de sensor + I/O niet heel veel verbeterd hebben op dat gebied als ik dat zo zie, maar misschien dat uitgebreidere resultaten andere dingen laten zien
http://nikonrumors.com/20...ontent=Google+Feedfetcher
Multiple readers have asked me about the manual video control of the Nikon D3s. The camera has a full manual video mode (ISO, shutter, aperture)… and this is not in the manual – on page 66 of the manual it says “The camera adjust shutter speed and ISO sensitivity automatically”, but if you put the camera in manual mode and hit the OK button you can manual adjust at will. I am not sure why Nikon did not advertise this clearly from the very beginning and why they did not make it clear in the manual (I admit, I have not read the whole manual, maybe I am missing it – please correct me if I am wrong), but it is a fact that many people were confused on this topic.
De sensor in de D3s is een compleet nieuwe en als we de reviews mogen geloven zou die een stop winst hebben tov de D3. Ik heb iig gemerkt dat ik 12800 nog acceptabel vind.Remy schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 15:44:
Hmm, heb gister nog een opdracht gedaan met heel veel in de ISO 1600 ~ 6400 range met m'n D3, moet zeggen dat hetgeen ik hierboven zie bij de samples wel herkenbaar is qua hoeveelheid en type ruis. Het valt mee, maar is wel aanwezig.
In de praktijk ga ik niet verder dan 6400, dat is net op het randje mits correct belicht. Blijkt wel dat ze in twee jaar tijd de sensor + I/O niet heel veel verbeterd hebben op dat gebied als ik dat zo zie, maar misschien dat uitgebreidere resultaten andere dingen laten zien
Hier wat testshots die ik gemaakt heb op 12800:
http://www.flickr.com/search/?q=12800&w=21049978@N08
En hier een aantal op 6400:
http://www.flickr.com/search/?q=6400&w=21049978@N08
Het werkt inderdaad. Hendig!Wijnands schreef op maandag 14 december 2009 @ 13:41:
Voor de D3s gebruiker:
http://nikonrumors.com/20...ontent=Google+Feedfetcher
Multiple readers have asked me about the manual video control of the Nikon D3s. The camera has a full manual video mode (ISO, shutter, aperture)… and this is not in the manual – on page 66 of the manual it says “The camera adjust shutter speed and ISO sensitivity automatically”, but if you put the camera in manual mode and hit the OK button you can manual adjust at will. I am not sure why Nikon did not advertise this clearly from the very beginning and why they did not make it clear in the manual (I admit, I have not read the whole manual, maybe I am missing it – please correct me if I am wrong), but it is a fact that many people were confused on this topic.
verzamelt -1's en -2's in hoog tempo
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
@ TS..... kun je de titel veranderen in Nikon D3 en D3s. ?
Vandaag is mijn trouwe D3 verkocht en de D3s is onderweg. Was op zoek naar gebruikers om wat info uit te wisselen.
Mike-Nikon: enjoy je upgrade! Ik heb al veel moois van de D3s gezien, zowel (nog steeds, en nu nog meer) de high ISO regions maar ook het video-gedeelte
Verwijderd

Dank je wel.......D3s komt binnenkort binnen en dan gaan we genieten van al het moois.Remy schreef op zondag 17 januari 2010 @ 21:27:
Nou zeg, TS kan het wel hoor
Mike-Nikon: enjoy je upgrade! Ik heb al veel moois van de D3s gezien, zowel (nog steeds, en nu nog meer) de high ISO regions maar ook het video-gedeelteMag ik vragen wat je voor je D3 hebt gekregen? Misschien dat een upgrade voor mij ook een optie is als ik nog wat leuks voor mijn D3 kan krijgen.
Indien je echt wil weten wat ik heb gekregen voor mn D3 moet je me maar een pb sturen.......Als je de D3 vrij vroeg gekocht heb schrijf je erg veel af.
Dat is wel een geniaal feestje hoor
Nu heb ik zèlden een bewegend onderwerp voor de lens, dus heb ik het normaal niet nodig, maar nu met springende mensen op een trampoline, was dat AF systeem echt een openbaring.
Ik kende de D3 al wel, van normale focus op statische onderwerpen, maar dit 3d tracking gebeuren was nieuw en indrukwekkend. Heb geen mis-focus gezien van 100 platen ofzo die geschoten zijn.
Mijn ervaring met de 1d3 zijn niet zo positief dat ik zou durven claimen dat de canon dit ook kan.
Hoe de 7d en 1d4 presteren weet ik verder niet.
[ Voor 12% gewijzigd door Nomad op 01-02-2010 13:48 ]
Dat hij nog steeds 12MP is: Nikon zal zeggen, koop dan maar een D3x(s) als je meer MP wil
Wel een nette review, en het nieuwe systeem van waarderingen vind ik persoonlijk beter dan de oude.
Ohja, usable ISO 12,800...kan soms nog best wel nuttig zijn

En? Heb je al gespeeld?Mike-Nikon schreef op maandag 18 januari 2010 @ 19:21:
[...]
Dank je wel.......D3s komt binnenkort binnen en dan gaan we genieten van al het moois.
Indien je echt wil weten wat ik heb gekregen voor mn D3 moet je me maar een pb sturen.......Als je de D3 vrij vroeg gekocht heb schrijf je erg veel af.
Heb er al behoorlijk mee gespeeld ja...
Zal wel eens wat posten.
Persoonlijk ben ik zeer onder de indruk van de hoge iso. Heb een shoot gedaan in een hal met auto's en waar je normaal flitst (en de sfeer verziekt) maar nu de iso omhoog en knallen maar. Heerlijk.
Lv knop is een uitkomst en de losse info knop is ook al onmisbaar bij me.
Door Nikon is goed geluisterd en de S is een goede upgrade.
Toch poept-ie er met gemak prima bruikbare foto's uit op 6400 en zelfs 12800. Het gaat alleen zo tegen mijn instinct in om zo hoog te gaan dat ik nog steeds vaak twijfel of ik wel een stopje hoger zal gaan. Onzin natuurlijk en moet het gewoon doen, maar toch
Goed belichten op een hoge iso geeft meestal minder echte ruis dan verkeerd belichten op een te lage iso..Danny schreef op maandag 29 maart 2010 @ 21:06:
Ik durf nog steeds af en toe niet hoger dan iso 1600 te gaan
Toch poept-ie er met gemak prima bruikbare foto's uit op 6400 en zelfs 12800. Het gaat alleen zo tegen mijn instinct in om zo hoog te gaan dat ik nog steeds vaak twijfel of ik wel een stopje hoger zal gaan. Onzin natuurlijk en moet het gewoon doen, maar toch
De verleiding om over te stappen naar de D3s wordt nu toch wel erg groot, maar twee dingen houden me nog tegen: ten eerste natuurlijk de prijs, ik zal eerst mijn D300 en D700 moeten verkopen, en dan is er gelijk probleem twee: wanneer krijg je eindelijk je D3s...

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time
Verwijderd
n.b. Focustracking kan je uitstekend proberen zonder rond rennend personeel. In plaats van je camera stil houden en het personeel laten bewegen, kun je ook je camera bewegen en het personeel stil houden.... Als iemand de auto3dtracking van mijn d300 wil zien werken, doe ik dat ook altijd op die manier.
n.b.2. Even een overweging: Wat mis je aan je D300 en D700 dat de D3s wel heeft en ga je de cropfactor van je D300 niet missen? Je zegt namelijk dat je met een 500 VR hebt getest en dan denk ik: Die schiet vogels of andere dingen die ver weg zijn. Dan is die "gratis" TC zonder lichtverlies van een D300 toch best wel heel erg handig....
(Dat betekent overigens niet dat ik je wil afremmen bij het stimuleren van de economie. Als je je D700 echt kwijt wil, wil ik er wel een keer over nadenken of ik die wil kopen.)
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2010 07:43 ]
Dacht dat jij geen last meer had van NAS?Verwijderd schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 07:42:
(Dat betekent overigens niet dat ik je wil afremmen bij het stimuleren van de economie. Als je je D700 echt kwijt wil, wil ik er wel een keer over nadenken of ik die wil kopen.)
Nope, ze zijn momenteel nog steeds zo zeldzaam als kikkerveren. Cameranu, Kamera-Express, Foto Konijnenberg - bij allemaal staat hij "in bestelling". De levertijd is weken tot maanden.Verwijderd schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 07:42:
Hoezo? Zijn die dingen dan zo moeilijk leverbaar op het moment? Ik had eigenlijk gedacht dat de initiële trage levering zo langzamerhand wel over zou zijn...
Het gaat mij juist om het volgen van dingen die snel naar me toe of van me vandaan bewegen, van links naar rechts volgen is een makkie. Bovendien: mijn methode met rennend personeel is leuker...n.b. Focustracking kan je uitstekend proberen zonder rond rennend personeel. In plaats van je camera stil houden en het personeel laten bewegen, kun je ook je camera bewegen en het personeel stil houden.... Als iemand de auto3dtracking van mijn d300 wil zien werken, doe ik dat ook altijd op die manier.

Simpel: AF snelheid en korte sluitertijden, wat weer een hogere ISO betekent. Bij de D300 leg ik de grens op ISO 800, bij de D700 op 6400, en bij de D3s zijn 12800 en in geval van nood 25600 zelfs nog bruikbaar. Hier zijn een paar voorbeelden van de Imaging Resource Comparometer:n.b.2. Even een overweging: Wat mis je aan je D300 en D700 dat de D3s wel heeft en ga je de cropfactor van je D300 niet missen? Je zegt namelijk dat je met een 500 VR hebt getest en dan denk ik: Die schiet vogels of andere dingen die ver weg zijn. Dan is die "gratis" TC zonder lichtverlies van een D300 toch best wel heel erg handig....
D700 @ ISO 6400:
D3s @ ISO12800:
D3s @ ISO25600:
En met Topaz DeNoise zou zelfs een foto met ISO51200 nog te redden zijn maar dan kun je maar beter wel de belichting perfect hebben. Dat is toch gewoon

En ja bij helder daglicht is de cropfactor van de D300 soms wel handig. Ik heb alleen gemerkt dat bij de afstanden waar je zulke vergrotingen nodig hebt er vaak teveel turbulentie is om nog een scherpe foto te krijgen. Voor de zeldzame gevallen waar het wel nuttig is kan ik ook een 1.7x TC meenemen, daar merkt de 500VR toch niet veel van maar het is wel een stuk kleiner en lichter dan een D300.
Voorlopig is dat helaas nog niet aan de orde, de kans dat ik mijn D300 en D700 verkoop en vervolgens nog een maand op een D3s moet wachten is gewoon te groot. Maar ik zal het onthouden voor als de D3s weer wat beter leverbaar wordt.(Dat betekent overigens niet dat ik je wil afremmen bij het stimuleren van de economie. Als je je D700 echt kwijt wil, wil ik er wel een keer over nadenken of ik die wil kopen.)
Denial - it's not just a river in Egypt...

[ Voor 3% gewijzigd door Kurgan op 06-07-2010 10:53 ]
Digimaxx heeft de D3s anders wel op voorraadKurgan schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 10:51:
[...]
Nope, ze zijn momenteel nog steeds zo zeldzaam als kikkerveren. Cameranu, Kamera-Express, Foto Konijnenberg - bij allemaal staat hij "in bestelling". De levertijd is weken tot maanden.
[ Voor 52% gewijzigd door photofreak op 06-07-2010 19:31 ]
D700 @ 25600: http://fav.me/d2ohbix
En nogmaals op 25600 maar wel een bak ruis: http://fav.me/d2ohbe0
Ook op 25600 met middelmatige ruis: http://fav.me/d2ohbgl
Ben ook steeds minder eisend geworden eigenlijk, zolang ik maar een foto heb (die niet bewogen is) ben ik content
Gelukkig blijven er dan meer dan genoeg andere voorbeelden over zoals bv. op DPReview. De foto's van de comparometer hebben echter als voordeel dat ze onder gecontroleerde omstandigheden gemaakt zijn. Hoe dan ook, ik twijfel er niet aan dat de D3s momenteel DE low-light camera is. Een paar DPReview sample shots:NeOTheMaTriXM schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 23:07:
@ Kurgan: Dat soort statische testen zeggen helemaal niks.. hoge iso's gebruik je mestaal als je te weinig licht hebt, en op dat moment zeggen de bovenstaande afbeeldingen niks.
ISO 25600:

ISO51200:

ISO102400:

Ik heb ze ook nog even door Topaz DeNoise gehaald om te zien wat er dan overblijft, deze foto's zijn hier te vinden:
25600
51200
102400
Gewoon een prima bruikbare plaat op ISO104K én op groot formaat, dat is voor de D700 toch net even een stapje te ver.
Grappig, ik ga juist de andere kant op: naarmate ik beter weet wat er mogelijk is ga ik juist steeds hogere eisen aan mijn foto's en mezelf stellen. Vanuit welke gedachte maak jij je foto's, gaat het er bij jou meer om om de indruk van een moment vast te leggen of om de esthetische aspecten van een foto? Wil je de mooie sfeer vastleggen of een mooi plaatje? (Niet dat die twee elkaar wederzijds uitsluiten natuurlijk.)Ben ook steeds minder eisend geworden eigenlijk, zolang ik maar een foto heb (die niet bewogen is) ben ik content
http://press.nikonusa.com..._introduce_the_latest.php
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ik zal zeker niet ontkennen dat een D700 en een D3S het zelfde doenKurgan schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 16:21:
[...]
Gelukkig blijven er dan meer dan genoeg andere voorbeelden over zoals bv. op DPReview. De foto's van de comparometer hebben echter als voordeel dat ze onder gecontroleerde omstandigheden gemaakt zijn. Hoe dan ook, ik twijfel er niet aan dat de D3s momenteel DE low-light camera is. Een paar DPReview sample shots:
ISO 25600:
[afbeelding]
ISO51200:
[afbeelding]
ISO102400:
[afbeelding]
Ik heb ze ook nog even door Topaz DeNoise gehaald om te zien wat er dan overblijft, deze foto's zijn hier te vinden:
25600
51200
102400
Gewoon een prima bruikbare plaat op ISO104K én op groot formaat, dat is voor de D700 toch net even een stapje te ver.
[...]
Grappig, ik ga juist de andere kant op: naarmate ik beter weet wat er mogelijk is ga ik juist steeds hogere eisen aan mijn foto's en mezelf stellen. Vanuit welke gedachte maak jij je foto's, gaat het er bij jou meer om om de indruk van een moment vast te leggen of om de esthetische aspecten van een foto? Wil je de mooie sfeer vastleggen of een mooi plaatje? (Niet dat die twee elkaar wederzijds uitsluiten natuurlijk.)
Uiteindelijk is het de foto belangrijk, en een beetje meer of minder ruis doet het hem niet veel. En in sommige gevallen moet je toekennen dat het gewoon niet gaat. Investeren in licht is dan handiger.
Technisch correcte foto's zijn niet per definitie goede foto's (andersom ook niet).