ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Verwijderd
Hoe zou je het liever zien dan? Het voordeel van dpreview is dat hij altijd dezelfde tests doet, dus dat vergelijkt gewoon makkelijk...Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 21:25:
Wat een waardeloze review van DPreview van deze camera. De meest interessante sectie is de "compared to" sectie en die bestaat voor de helft uit JPEGs uit de camera. Hebben ze uberhaupt nagedacht voordat ze die test hebben bedacht? De tweede helft bestaat uit allemaal RAw vergelijkingen op ISO 100. Uiteindelijk blijkt er nauwelijks verschil te zitten in de output van de 5D/ D3 en D300. Lekker zinvol zo'n test. Ik vind het testpanel van DPreview aardig achteruit hollen.
Op de fiets vervuil je niets!
Verwijderd
Hun vergelijkingen lopen trouwens toch al mank, omdat ze pretenderen 100% crops te gebruiken, maar dat doen ze helemaal niet. Die detail stukken zijn namelijk altijd even groot, en laten altijd even veel zien , terwijl de resolutie van de camera's niet gelijk is. Kortom er wordt vrolijk op los geresized om toch maar een plaatje van X*Y pixels uit te snijden.
Maar ach, vanaf de zijlijn is het makkelijk roepen. Vroeger was dit wellicht cutting edge en zag je ook veel verschillen tussen de camera's, maar dat is echt wel over, daarvoor is de test ondertussen gewoon te grof geworden of de verschillen tussen de camera's te klein.
(Ik ben het er overigens mee eens dat je alleen op RAW zou moeten vergelijken.)
Volgens mij doen ze dat niet hoor, 100% is 100%, de crops zijn dan ook niet gelijk.Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 10:05:
Toch zou ik graag een vergelijking van hun testopstelling hebben gezien op meer ISO's.
Hun vergelijkingen lopen trouwens toch al mank, omdat ze pretenderen 100% crops te gebruiken, maar dat doen ze helemaal niet. Die detail stukken zijn namelijk altijd even groot, en laten altijd even veel zien , terwijl de resolutie van de camera's niet gelijk is. Kortom er wordt vrolijk op los geresized om toch maar een plaatje van X*Y pixels uit te snijden.
Maar ach, vanaf de zijlijn is het makkelijk roepen. Vroeger was dit wellicht cutting edge en zag je ook veel verschillen tussen de camera's, maar dat is echt wel over, daarvoor is de test ondertussen gewoon te grof geworden of de verschillen tussen de camera's te klein.
(Ik ben het er overigens mee eens dat je alleen op RAW zou moeten vergelijken.)
Maar het verschil is misschien kleiner dan jij verwachtte, omdat je 4x zoveel pixels nodig hebt om een crop 2x zo klein te maken.
Tussen 10 en 12mp 100% crop zit gewoon erg weinig verschil, waar jij misschien meer verschil verwacht had.
Verwijderd
Wat discutabel is, is de keuze voor de camera's waarmee de camera op de testbank vergeleken wordt. Natuurlijk is het interessant om een 1Ds ernaast te zetten, maar dat vind ik gezien het prijspunt en het verschil in resolutie niet de meest logische keuze. Ik vind een keuze voor een 1D en een 5D logischer dan alleen een 1Ds. Dit zou wat mij betreft het toetje moeten zijn.QuestionMarc schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 09:41:
Hoe zou je het liever zien dan? Het voordeel van dpreview is dat hij altijd dezelfde tests doet, dus dat vergelijkt gewoon makkelijk...
Daarnaast heeft het wat mij betreft niet zoveel zin om de JPEGs van deze camera te gaan bekijken. Alsof meer dan 5% van de gebruikers in JPEG schiet!
Tot slot wordt overal de hoge iso waarden van de D3 geprezen, maar om nou te zeggen dat ze dat even op een fatsoenlijke resolutie duidelijk maken... niet echt. In die kleine vakjes zie ik niet zoveel minder ruis dat dat een reden zou zijn om voor de D3 te gaan ipv de D300.
Tot slot zou ik zelf een referentiemodel willen hebben waarmee alle camera's worden vergeleken. Hierdoor kun je onafhankelijk van de keuze van DP de camera's onderling vergelijken.
Verwijderd
Ehm, dikke vette ja dat zeker weten véél meer dan 5% in jpg schiet.Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 11:29:
[...]
.......
Daarnaast heeft het wat mij betreft niet zoveel zin om de JPEGs van deze camera te gaan bekijken. Alsof meer dan 5% van de gebruikers in JPEG schiet!
.......
Bij de doelgroep van deze cameraVerwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 12:03:
Ehm, dikke vette ja dat zeker weten véél meer dan 5% in jpg schiet.
juist de doelgroep van deze camera. iig het lijkt me dat deze camera voornamelijk gericht is op persfotografen en die schieten voornamelijk in jpg.Twynn schreef op woensdag 23 april 2008 @ 13:00:
[...]Bij de doelgroep van deze cameraIk kan het me haast niet voorstellen.
Verwijderd
Ik wel - ik schiet zelf met de D3 ruwweg 70% jpeg. Alleen bruiloften op raw. Veel studiowerk ook vaak zelfs jpeg, omdat daar makkelijk te beheersen omstandigheden zijn qua licht en witbalans-zaken.Twynn schreef op woensdag 23 april 2008 @ 13:00:
[...]
Bij de doelgroep van deze cameraIk kan het me haast niet voorstellen.
Het scheelt echt zoveel tijd mbt postprocessing van raw naar uiteindelijke image, zeker als je veel schiet. En pers/sportfotografen schieten echt veel. Van Sportsshooters.com weet ik dat er een aantal zijn die gemiddeld 2k per weekend schieten, en dat 40 weekenden per jaar. Da's dus 80.000 shots per jaar
De jpeg-engine van de D3 is met wat simpele tweaks echt super qua output, en da's een mooie postprocess-tijdsbonus voor iedereen die veel schiet.
Ik kan me wel goed voorstellen dat je fijn een pak small jpeg's naar je opdrachtgever gooit onder het mom: kies eens wat en dat je dan de RAW eruit pakt. Maar als je toch al achter die computer zit, dan is de verwerkingstijd steeds minder een probleem aan het worden
[ Voor 9% gewijzigd door neographikal op 23-04-2008 13:30 ]
Voor veel pro fotografen is elke minuut achter de pc een die ze niet schietend doorbrengen.. je kan de rest er zelf wel bij verzinnenMaar als je toch al achter die computer zit
Het gaat niet om de snelheid van computers qua omzettijd van raw > eind output. Het gaat erom dat je een onderdeel van de workflow eruit haalt (het achter de pc/mac zitten van jou) en al tijdens het schieten het omzetten van ruwe sensordata naar eind output laat gebeuren.
Begrijp me niet verkeerd, raw is zeker fijn en heeft verschillende voordelen. Maar voor grote volumes foto's èn als tijd een belangrijk iets is qua besparing, is mooie jpegs uitpoepen een fijne eigenschap van camera's
En redactie kan dan de boel op het internet gooien of in de bladen zetten. De overtreding staat al op het internet voordat de penalty genomen is. De fotograaf hoeft alleen nog maar foto's te maken.
(wel erg kort door de bocht, maar het gaat om het idee)
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Maar als je lichtomstandigheden qua temperatuur niet constant zijn en je camera trekt dat niet helemaal lekker, heb je dat relatief snel gefixed op de computer, misschien wel sneller dan voor elke shot je witbalans correct bepalen.Remy schreef op woensdag 23 april 2008 @ 13:37:
[...]
Voor veel pro fotografen is elke minuut achter de pc een die ze niet schietend doorbrengen.. je kan de rest er zelf wel bij verzinnen
Het gaat niet om de snelheid van computers qua omzettijd van raw > eind output. Het gaat erom dat je een onderdeel van de workflow eruit haalt (het achter de pc/mac zitten van jou) en al tijdens het schieten het omzetten van ruwe sensordata naar eind output laat gebeuren.
Begrijp me niet verkeerd, raw is zeker fijn en heeft verschillende voordelen. Maar voor grote volumes foto's èn als tijd een belangrijk iets is qua besparing, is mooie jpegs uitpoepen een fijne eigenschap van camera's
Soms kan raw je ook tijd schelen.
Verder ben ik het met je eens dat raw ook een extra stap is die niet altijd gewenst is.
Verwijderd
Ik heb op m'n 30D volgens mij nog geeneens raw geschoten, de jpg output is meer dan prima en als ik van de 100 stuks 10 voltreffers heb dan vind ik het niet erg om daar wat langer aan te sleutelen.
Genuine Fractals erover heen voor de uitvergrotingen en klaar is kees.
Maar dit gaat natuurlijk allang niet meer over dat D3 ding
Daarnaast heeft nikon toch ook van die custom curves die je in de camera kan laden? Kan je ook nog je eigen provia of velvia tintje eraan geven
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Moet je Capture NX eens gebruikenneographikal schreef op woensdag 23 april 2008 @ 13:27:
Mja, toch wordt de procestijd van die RAW's steeds onbelangrijker imo. Als ik wat moet corrigeren, dan maakt het me werkelijk geen fluit uit met die quadcore cpu. Ik ben vaak trager met klikken/selecteren en slepen dan die computer die me bij moet houden.
Al valt dat ook wel mee ... ik heb begin deze week qua RAW conversie NX eens naast ACR gelegd en de resultaten van NX blazen Adobe gewoon weg. Begin nu beetje bij beetje meer NX te gebruiken in mijn workflow. Het is toch wel ff wennen als PS gewend bent.
Klopt! Daar ga ik binnenkort mee experimenteren - deze custom curves kan je eerst aanmaken in Capture NX en dan naar je D3 of D300 laden. En andersom dus ook is geblekenDaarnaast heeft nikon toch ook van die custom curves die je in de camera kan laden? Kan je ook nog je eigen provia of velvia tintje eraan geven
Dat ligt niet aan Adobe, maar aan Nikon, zij hebben in de RAW's de WB setting geencrypt. ACR kan deze niet uitlezen. Vandaar dat de kleuren in ACR niet optimaal zijn.Catscratch schreef op donderdag 24 april 2008 @ 08:41:
[...]
Moet je Capture NX eens gebruiken
Al valt dat ook wel mee ... ik heb begin deze week qua RAW conversie NX eens naast ACR gelegd en de resultaten van NX blazen Adobe gewoon weg. Begin nu beetje bij beetje meer NX te gebruiken in mijn workflow. Het is toch wel ff wennen als PS gewend bent.
[ Voor 51% gewijzigd door Timo op 25-04-2008 16:30 ]
Verwijderd
Vraag: Als ik in mijn D3 in sleuf 1 een kaartje doe van 4 GB, dan kan ik met instelling Raw en JPEG klein er 144 foto's mee maken. Stop ik in sleuf 2 een extra kaartje met ook 4 GB, dan kan ik nog maar steeds 144 foto's maken. Ik heb in het menu ingesteld als 'overloop'.
Wat mis ik of doe ik verkeerd?
[ Voor 169% gewijzigd door YellowCube op 30-04-2008 17:47 ]
Verwijderd
Dat hij daarna verder kan op een tweede kaart. Tja... leuk en aardig, maar op deze manier kan je natuurlijk wel in de gaten houden wanneer je kaart 1 moet wisselen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Staat de long exposure noise reduction aan?ThunderNet schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 15:56:
Gisteren achter iets minder fijns gekomen... Ik was nachtfoto's aan het schieten, maar daar is de D3 dus minder geschikt voor, hele zooi hotpixels namelijkMet de D200 had ik daar absoluut geen last van. Ze kwamen na ongeveer 5 minuten op iso800.. D200 ging zonder problemen naar de 40 minuten zonder hotpixels.
ja.. maar dat mag niet batenbouwfraude schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 16:26:
[...]
Staat de long exposure noise reduction aan?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Bart: heb je RAW of JPEG geschoten? Het schijnt dat jpegs outofcam minder ruis hebben met long exposures, even ongeacht je long exposure NR aan of uit staat
De info:
Leuk dat een paar van de nieuwigheden van de D700 ook meekomen voor de D3In addition to the announcement of the D700, Nikon has revised the firmware of the D3 and D300. The latest D3 firmware adds new function button customization options though not the ones featured on the D700. In addition to these and a virtual horizon in live view mode, Nikon has also addressed the problem that some users experienced in which the battery indicator would incorrectly register an empty battery.
This problem, which has come to be known as 'Dead Battery Syndrome,' has also been addressed in new firmware for the D300.
D3 firmware makes improvements to AF and Auto White Balance mode, as well as correcting for the battery indicator errors. Many of the other changes are subtle tweaks to menus and behavior, such as the decision to only all auto-rotate of images in playback mode, not in the review image that appears after shooting (as the camera must already be in the correct orientation to have taken the shot).
The only D700 feature to appear is the addition of a visualization of the virtual horizon function to live view mode. Other than this, the new function button customization options are not as extensive as its new baby brother. The D3 changes add three more options that can be assigned to the Function, Preview or AE-L/AF-L buttons. The only completely original option is the ability to scroll between shooting menu banks (user-defined presets) with a button press and turn of the control dial. The firmware also separates the image area (FX/DX/5:4) option into two, so that you can choose to either scroll between all three image sizes or just between FX and DX.
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
1 sec interval. Gevoelstemperatuur zat zo op de 60-70 graden.. ik kon het toestel gewoon echt niet vasthouden in het begin. Maar dat kwam dus vooral door de zon die er volop scheen.Kwartjuh schreef op zondag 27 juli 2008 @ 21:50:
Serieus? Gloeiend heet? wat voor een interval?
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Zelf stoei ik nog met kleuren.
Is er iemand de zijn instelling wil delen ?
Meer mensen die al eens last hebben gehad van contact verlies tussen lens en body ?
Best wel eigenlijkiedereen zo tevreden ?
Voor direct jpeg schieten gebruik ik Neutral, met +1 of +2 sharpening en +1 saturation. Dit vooral in mensen-situaties. Voor natuur/architectuur gebruik ik vaak Neutral zonder verdere aanpassingen.Is er iemand de zijn instelling wil delen ?
Nog nooit last van gehad eigenlijk. Dit kan wel es voorkomen door vocht of vuil, dat onbedoeld ergens op de contacten zit. Komt ook wel es voor bij de hot shoe en flitscontact van de flitser, dat er geen communicatie is en dat dat opgelost kan worden met een beetje schoonmaken.Meer mensen die al eens last hebben gehad van contact verlies tussen lens en body ?
Maar het ding bevalt echt supergoed. Heb hem sinds dec 2007, en al behoorlijk in de vingers, maar elke keer leer ik weer meer.
https://www2.nikon.de/bil...dner=D3_2&object=RGB_tiff
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
De vorige keer zat deze hoestende man in regenjas er eng dichtbij, en diezelfde man weet me nu te vertellen dat Nikon binnenkort (1 december) met een spectaculair 20+ MP product gaat komen.Henk schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 13:55:
Ik hoorde net van een rokende man in een regenjas achter het fietsenhok dat er vandaag wel degelijk een aankodiging komt.
Ik ben benieuwd
Mooie reden om dit topic een rotschop te geven, caus' I smell me some D3X...
Of zou het toch die grotere-dan-FF-sensor cam zijn? Lijkt mij dan weer sterk.
D3II of iets kan ook, gezien de link van wijnands, maar dat zou ik tbh wel vroeg vinden. En zeker als je ziet wat Nikon in het verleden deed, namelijk het voeren van een sport-body en een resolutie-body, zou ik het helemaal geen gekke move vinden. Ook niet tov een 1DIII en 1DsIII btw.
Mijn bron
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Wellicht een moviemode, die de D3 dan meekrijgt in een Firmware update, maar ik sta er niet raar van te kijken als Nikon eerst de D90-proefballon wil afwachten en ondertussen zijn systeem wat volwassener wil maken voordat ze het implementeren in een pro-body.
Wat me overigens wel netjes lijkt is als de D3x ook de sensorclean mee krijgt van de D700: dat was een van de weinige missende punten van de D3. Over de movie-mode: mogelijk wacht Nikon daar nog een generatie mee idd. Misschien nog een primeur zoals builtin WiFi of GPS, maar je kan ook teveel wensen/verwachten
Ik ben benieuwd of ze de ISO-prestaties van de D3 een beetje kunnen evenaren met flink meer pixeltjes op die sensor...
Punctuality is the politeness of kings
Mooie bron ook, die schrijft dat de D2x duidelijk gericht was op sportfotografen

Jeh... prolly it wil. Sterker nog, ik sta niet eens raar te kijken als er een D3h of D3s naast staat wat een improved D3 is, met die paar kleine puntjes verbeterd... Waarvan het meeste voor de 'oude' D3 ook in een firmware update verpakt zit.Remy schreef op donderdag 27 november 2008 @ 13:20:
Ik til er ook niet zwaar aan hoor, vond het wel grappig dat je het als bron noemde, meer niet
Wat me overigens wel netjes lijkt is als de D3x ook de sensorclean mee krijgt van de D700: dat was een van de weinige missende punten van de D3.
En ik denk dat je dat daarmee ook doet. Wifi bijvoorbeeld is een veel te fijne melkkoe in de pro-bodies als het gaat om additionele, dure modules....Over de movie-mode: mogelijk wacht Nikon daar nog een generatie mee idd. Misschien nog een primeur zoals builtin WiFi of GPS, maar je kan ook teveel wensen/verwachten
iddabrakadaver schreef op donderdag 27 november 2008 @ 13:38:
[...]
Mooie bron ook, die schrijft dat de D2x duidelijk gericht was op sportfotografen
nu had ik al niet een al te hoge pet op van deze blog, maar dat wordt zo natuurlijk niet beterphoto'facts'.nl:
voor sportfotografen is een dergelijk hoge pixelcount doorgaan onnodig
zou overigens wel jammer zijn als dit het 'big' nieuws is en er toch geen MX komt. zo'n d3x, of hoe die ook mag het, had iedereen al kunnen voorspellen vanaf het moment dat die fullframe d3 op de markt kwam.
[ Voor 19% gewijzigd door lateef op 27-11-2008 14:45 ]
Verwijderd
De volgende Europeese Nikon sites waren vandaag een tijdje down:
www.nikon.no
www.nikon.at
www.nikon.de
www.nikon.se
www.nikon.dk
www.nikon.fr
http://www.europe-nikon.c.../homepage/broad/site.html
Ik heb deze sites om 24:00 bezocht en werkte weer, maar nog niks over een eventuele D3X te vinden.
Ook waren er foto's gevonden van de D3x op de USA pagina, nadat dit via internet bekend werd gemaakt waren de foto's plotseling weer verdwenen.

Leuk he al dat speculeren!
Ook gaan er geruchten rond over nieuwe primes van Nikon.
o.a. een 135mm 1.8 met VR
en een 35mm 1.8
Verwijderd
Doe mij maar een 20 mm 1.8 ofzoVerwijderd schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 00:29:
Volgens de geruchten zal de D3X 1 dec geïntroduceerd worden.
De volgende Europeese Nikon sites waren vandaag een tijdje down:
www.nikon.no
www.nikon.at
www.nikon.de
www.nikon.se
www.nikon.dk
www.nikon.fr
http://www.europe-nikon.c.../homepage/broad/site.html
Ik heb deze sites om 24:00 bezocht en werkte weer, maar nog niks over een eventuele D3X te vinden.
Ook waren er foto's gevonden van de D3x op de USA pagina, nadat dit via internet bekend werd gemaakt waren de foto's plotseling weer verdwenen.
[afbeelding]
Leuk he al dat speculeren!
Ook gaan er geruchten rond over nieuwe primes van Nikon.
o.a. een 135mm 1.8 met VR
en een 35mm 1.8
Een 20mm op 1.4 of 1.8 met AF-S, dan ben ik geholpen. De D3x mogen ze houden ;-)
Als ze dan ook nog een 135mm 2.0 met AF-S maken (VR niet nodig), dan ben ik helemaal gelukkig.
Een tijdje geleden heb ik gezien uit hoeveel onderdelen een D3 bestaat, en het is ongelooflijk dat ze zoveel in die body hebben weten persen: ik weet nu dat het gewicht niet alleen door de stevige body komt

Ik kan voorlopig nog jaren door met de D3 en hoef voor mijn werk geen 24 Mpixel te hebben.
Blijft een beest van een camera die mij iedere dag weer laat verbasen wat hij allemaal kan.
Ik wacht lekker op de D8.
This footer is intentionally left blank
gaat de D3 ook een beetje aardig samenwerken met mijn sigma 70-200 (van voor de marco versies).
dit aangezien ik zelf die 70-200 op mijn d50 heb, maar met een festival hier in Raalte tijdens Pinksteren graag eens die D3 van m'n werk (konijn) mee wil nemen..
Ja dat werkt, alleen de echt oude Sigma's (van voor het digitale tijdperk) kunnen problemen geven. De manier waarop je D50 communiceert met de lens verschilt niet van de D3.rjvisje schreef op zondag 17 mei 2009 @ 15:32:
waarschijnlijk een enorme noob-vraag, maar aangezien ik het toch graag even wil weten:
gaat de D3 ook een beetje aardig samenwerken met mijn sigma 70-200 (van voor de marco versies).
dit aangezien ik zelf die 70-200 op mijn d50 heb, maar met een festival hier in Raalte tijdens Pinksteren graag eens die D3 van m'n werk (konijn) mee wil nemen..
Ben je verkoper bij Konijn? In dat geval vind ik het idd een beetje een vraagje waarop je zelf het antwoord had moeten weten..
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
ben ook idd geen verkoper bij Konijn en vermoedde uiteraard al wel dat het dus prima zou moeten werken.
De highlights:
- nieuwe 12.1mpix sensor
- native iso van 200-12800
- Video a la de D300s.
- 1.2x crop modus
- quiet mode
Nikon NL is bijgewerkt: http://www.nikon.nl/produ.../broad/1862/overview.html
eigenlijk is er op videi, ISO en nieuwe cropmodus niks veranderd t.o.v de D3, de opvolger van de D3X volgend jaar zal wel een hoop megapixels krijgen
Daarom is het ook een "s" versie.photofreak schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 07:03:
@ wijnands
eigenlijk is er op videi, ISO en nieuwe cropmodus niks veranderd t.o.v de D3, de opvolger van de D3X volgend jaar zal wel een hoop megapixels krijgen
Die 1.2 crop modus, het zou me niks verbazen als dat is voor ex-canon gebruikers te plezieren, en om nieuw volk van de concurrentie over te halen naar the light side.
Die iso 12800 foto's zien er op het eerste gezicht top uit. Mocht die sensor ooit naar een D700s verschuiven (zou me niets verbazen als dat juli as gebeurd) dan zou ik die toch ook willen
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Verwijderd
nieuws: Nikon D3s-dslr tilt maximale lichtgevoeligheid naar iso 12.800
Interessant wat je zegt over 1.2, waarom is dat voor Canon gebruikers interessant? Ik snap het niet, maar dat komt omdat ik een stukje informatie mis gok ikShark.Bait schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 10:10:
[...]
Daarom is het ook een "s" versie.
Die 1.2 crop modus, het zou me niks verbazen als dat is voor ex-canon gebruikers te plezieren, en om nieuw volk van de concurrentie over te halen naar the light side.
Die iso 12800 foto's zien er op het eerste gezicht top uit. Mocht die sensor ooit naar een D700s verschuiven (zou me niets verbazen als dat juli as gebeurd) dan zou ik die toch ook willen
Inderdaad, is dit niet gewoon digitaal zoomen? Dat kan ik nu ook, sterker nog, dat kan iedereen. Maar misschien mis ik ook info, het stukje op de frontpage werd ik niet wijzer van.Nomad schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 11:10:
[...]
Interessant wat je zegt over 1.2, waarom is dat voor Canon gebruikers interessant? Ik snap het niet, maar dat komt omdat ik een stukje informatie mis gok ik?
EDIT: misschien ben ik wel een zeur maar waarom is ISO 100 nooit native bij Nikon, is dat niet gek? Voor ruis maakt het geen drol uit natuurlijk maar ja.
Voor de rest vind ik het uiteraard wel een machtig apparaat op papier.
[ Voor 20% gewijzigd door Moby op 14-10-2009 11:22 ]
De dust removal is zeer welkom. Het grootste nadeel van de D3(x) en D700 hebben ze helaas nog steeds niet opgelostWijnands schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 06:17:
En er is nu een 2e D3 variant bij, de D3s!
De highlights:Dpreview heeft een brief handson: http://www.dpreview.com/n...101403NikonD3shandson.asp
- nieuwe 12.1mpix sensor
- native iso van 200-12800
- Video a la de D300s.
- 1.2x crop modus
- quiet mode
Nikon NL is bijgewerkt: http://www.nikon.nl/produ.../broad/1862/overview.html
Zijn genoeg cams met Native iso100 geweest van Nikon, de D200 en de D3x (en nog enkele andere modellen).Mobyrick schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 11:15:
EDIT: misschien ben ik wel een zeur maar waarom is ISO 100 nooit native bij Nikon, is dat niet gek? Voor ruis maakt het geen drol uit natuurlijk maar ja.
Overigens denk ik niet dat ik zal upgraden naar de D3s, 720P video is me daar te weinig voor.. Wacht ik liever op een D700s of misschien dat ik dan toch voor de D300s als back-up ga.
Oeps, ik heb ook geen verstand van Nikon, dat zie je maar weer. Overigens wel raar dat de D3x wel native ISO 100 doet en de D3s niet. Nou ja genoeg hierover denk ikThunderNet schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 11:37:
[...]
Zijn genoeg cams met Native iso100 geweest van Nikon, de D200 en de D3x (en nog enkele andere modellen).
Overigens denk ik niet dat ik zal upgraden naar de D3s, 720P video is me daar te weinig voor.. Wacht ik liever op een D700s of misschien dat ik dan toch voor de D300s als back-up ga.
Tegenwoordig zie je dat een sensor ongeveer 5 a 6 stops verschil aan kan, qua gevoeligheid.
Dan heb je als fabrikant de keuze: 100iso tot 3200/6400, of 200 tot 6400/12800
Wanneer je doelgroep een groep is die iso100 minder belangrijk vind dat iso 3200/6400/12800 etc, dan kies je ervoor om iso200 te laten schieten.
Dit exemplaar had nog pre-produktie-firmware maar ik vond vooral de ISO 12.800 (native!) indrukwekkend goed. Die hoge lichtgevoeligheid kwam zeer van pas in het zeer donkere kart-centrum waar de presentatie werd gehouden en waarna het monster gebruikt kon worden om foto'tjes te schieten van collega's (en jezelf) die fijn die kart over de baan ragden.
Wel is de D3s nog steeds langer bezig met het verkrijgen van eerste AF-lock dan de 1D3 maar voor de rest is het tijd dat Canon de 1D4 op de markt gaat schoppen want Nikon is Canon nu wel erg overtuigend voorbij in het pro-segment.
Als ze nu ook eens aan de lens-lineup gaan werken (er staat niets meer op het programma voor dit jaar
Specifieke vragen beantwoord ik graag
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
Wat is de specifieke iso-verbetering op let's say iso1600? Is dat met een grote stop verbeterd? En de beeldkwaliteit op LO-1.
Misschien kun je me ook maar beter geen antwoord geven, straks ga ik er alsnog eentje overwegen. Ik vind video dermate interresant dat ik er wel wat geld voor over heb.
De grotere buffer is natuurlijk ook erg fijn (op de D3 als (dure) upgrade beschikbaar). Niet dat ik er vaak tegen aan loop, maar als het gebeurd is het gewoon erg vervelend.
Misschien dat ik op de NPS avond van de Zoom-Experience nog even heen ga, wil 'm wel even hands-on proberen.
[ Voor 7% gewijzigd door ThunderNet op 14-10-2009 12:38 ]
LO-1 heb ik helemaal niet getest (raar dat Nikon nog steeds geen native iso 100 heeft).
Ik vind de video-functie met zijn magere 720P maar mank. Nog steeds geen stabilisatie die geactiveerd kan worden, lagere reso dan Canon. Nee ik denk dat de forte van deze camera in (lowlight-) fotografie zal liggen.
D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6
De foto's van de D3s konden alleen bekeken worden op het (uitstekende) scherm van de camera zelf. De geheugensloten waren afgeplakt omdat ze niet wilden dat er met pre-produktiefirmware foto's zouden lekken.Yonni schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 13:40:
Kan je wat plaatjes posten van de kart foto's? En waar vond het plaats? Toevallig in Delft bij Race Planet? Dan ben ik extra nieuwsgierig omdat ik daar zelf meermalen geschoten heb. (en ik daar werk..)
Het was een Race-planet in Mijdrecht waar we gisteren stonden (heb nog spierpijn, wanneer komen er karts met orthopedische stoelen en stuurbekrachtiging?
D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6
Achteraf wanneer alles bekend is gaan roepen dat iets niet top secret was is natuurlijk wel een beetje raar.photofreak schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 15:43:
Nou de komst van de D3s was niet echt top secret het was al een paar dagen bekend wat de belangrijkste specs waren en wanneer die zou komen. overigens 99% kans 20 oktober de canon 1D mark IV ben benieuwt wat Canon nu in die body heeft gestouwdin ieder geval een snelle burst (mag je verwachten t.o.v de voorgaande modellen)
(zeker als er begin oktober een persmeeting is geweest en op dat moment de spullekes echt nog wel geheim waren)
Overigens kan die D3S nog op standje Hi-3, wat dus eigenlijk ISO 102.400 is... Ik ben heel erg benieuwd naar de resultaten daarvan
Manke video-functie @ work:mennovanw schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 13:32:
Ik vind de video-functie met zijn magere 720P maar mank. Nog steeds geen stabilisatie die geactiveerd kan worden, lagere reso dan Canon. Nee ik denk dat de forte van deze camera in (lowlight-) fotografie zal liggen.
Vincent Munier - Summer Variations - Nikon D3s
Bill Frakes - All over Australia - Nikon D3s
kijk maar terug bij de berichten op NikonRumors.com hier en hierdreamscape schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 16:16:
[Achteraf wanneer alles bekend is gaan roepen dat iets niet top secret was is natuurlijk wel een beetje raar.
(zeker als er begin oktober een persmeeting is geweest en op dat moment de spullekes echt nog wel geheim waren)
geloof je het nu nog niet?
Eén week voor de linkjes die jij post online kwamen, is er al een persmeeting geweest waarbij alle specs bekend waren. Waarschijnlijk wordt zo'n site dan ook gevuld door iemand die al die specificaties heeft, maar niet alles online zet omdat hij anders door mannen van Nikon wordt gelyncht (en terecht). En dus noemen ze driekwart van de functies met een enkel leugentje en nog een 'probably' erbij. Maar dat maakt het niet minder 'secret'.photofreak schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 17:49:
[...]
kijk maar terug bij de berichten op NikonRumors.com hier en hier
geloof je het nu nog niet?
En de video die hierboven ook staat: gewoon klikken
12.800 ziet er echt wel strak uit
En deze ook zeg wow
[ Voor 27% gewijzigd door Moby op 15-10-2009 16:45 . Reden: even een directe link naar 12800 voor de ISO verslaafden ]
Zonde, want Nikon was juist zo verrassend om met de D90 als eerste met een HD video functie op de markt te komen.
Daarnaast zou videofunctie niet de reden zijn waarom de meeste mensen de camera kopen. En kan de 5D mk2 de D3s ook bijhouden op de high iso?
Het hangt volgens mij helemaal af van het type video dat je probeert te maken hoe lang een gemiddeld shot wordt. Maar ook al zal je shot in het eindproduct niet langer dan 5 minuten zijn, dan nog is het prettig om die speelruimte wel bij het schieten te hebben. Om dan maar te zwijgen over volledige registraties van een gebeurtenis. Of bijvoorbeeld interviews? Ik kan voldoende voorbeelden bedenken waar shots van meer dan 5 minuten nodig zijnJelle E schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 21:55:
Ik ben benieuwd hoe vaak je een shot schiet van meer dan 5 minuten. Ja, het is een beperking, maar beperkt het het gebruik ook echt?
Dat durf ik in dit geval te betwijfelen. Er zijn sowieso steeds meer mensen die bewust dSLR's met videofunctie aanschaffen om in combinatie met lenzen die al in het bezit zijn voor een relatief lage prijs goede opnames te kunnen maken. Maar los daar van is de videofunctie nou juist hét speerpunt van de D3s. Op alle andere fronten is hij nagenoeg gelijk aan de D3. Dus als je geen videofuncties nodig hebt, waarom dan een paar duizend euro meer neertellen voor de D3s?Daarnaast zou videofunctie niet de reden zijn waarom de meeste mensen de camera kopen. En kan de 5D mk2 de D3s ook bijhouden op de high iso?
Ze zijn ook als eerste met een PRO DSLR met HD op de markt? De 3Ds!Zoefff schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 18:49:
Zonde, want Nikon was juist zo verrassend om met de D90 als eerste met een HD video functie op de markt te komen.
(en ja, het is waar, het is maar 720p--ze zullen wel gedacht hebben, dit is op de eerste plaats een foto camera. Wie weet zal de D4 wel 1080P hebben-laten we het de wet van de remmende voorsprong noemen
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
wat dacht je van de Canon EOS 5D mark II toch een PRO d-SLR, heeft HD videomode, en is al een geruime tijd op de markt maar voor Nikon is 't de eersteShark.Bait schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 14:40:
Ze zijn als eerste met een PRO DSLR met HD op de markt? De 3Ds!
En als het dat is of geen foto ...
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
|>