Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Wat wel leuk is, is dat veel full-frame lenzen die eerst te lang of niet zo interessant waren voor DX, nu weer veel interessanter worden met de komst van de D3. Zoals de Sigma 12-24 (door Vandaal van DPZ met veel succes gebruikt op een 5D), de 24-120 AF-S VR (heerlijke walkaround op full frame!) en de 70-200 is nu wat minder tele, wat hem ideaal maakt voor modellen/portretten en trouwerij-closeups :)

De D3 heeft bovendien automatische CA-control ingebouwd, dus als lensfouten zich voordoen op zo'n 'veeleisende' sensor dan wordt dat in de cam al goed opgepakt. Scheelt weer in de pp-zaken :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48

ThunderNet

Flits!

Remy schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:09:
Wat wel leuk is, is dat veel full-frame lenzen die eerst te lang of niet zo interessant waren voor DX, nu weer veel interessanter worden met de komst van de D3. Zoals de Sigma 12-24 (door Vandaal van DPZ met veel succes gebruikt op een 5D), de 24-120 AF-S VR (heerlijke walkaround op full frame!) en de 70-200 is nu wat minder tele, wat hem ideaal maakt voor modellen/portretten en trouwerij-closeups :)

De D3 heeft bovendien automatische CA-control ingebouwd, dus als lensfouten zich voordoen op zo'n 'veeleisende' sensor dan wordt dat in de cam al goed opgepakt. Scheelt weer in de pp-zaken :)
CA is leuk ;) maar is op jpeg, en ga je niet terug zien in de raws. Daarvoor ben je dan weer aangewezen op Nikon Capture.. Leuke feature, maar ga je dus niet gebruiken :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Wat wel leuk is, is dat veel full-frame lenzen die eerst te lang of niet zo interessant waren voor DX, nu weer veel interessanter worden met de komst van de D3.
gek he? die lenzen zijn ontworpen voor 'full-frame'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:06
lateef schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:14:
[...]

gek he? die lenzen zijn ontworpen voor 'full-frame'...
Weet niet wat je met deze post bedoeld, maar goed.

Voor veel mensen zijn 70-200 lenzen of de 50mm lens op een crop cam helemaal niks en pakken er analoog bij om die juiste mm's en perspectieven te houden. Maar analoog is niet digitaal en heeft zo zijn nadelen, nikon heeft deze 2 weer verenigd. Ik denk dat Remy zoiets bedoeld en ik ben het met hem eens, FF heeft fijne voordelen voor veel lenzen in de line-up van nikon en thirdparty.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Nomad schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 00:18:
Weet niet wat je met deze post bedoeld, maar goed.
zo lastig lijkt me dat niet om dat te begrijpen. ik vind het niet gek dat deze lenzen nu weer een stuk interessanter zijn, ze worden nu namelijk gebruikt voor het bereik waarvoor ze zijn ontworpen en dat bereik is niet geheel arbitrair geweest. ik ben het ook met jou eens, FF heeft naar mijn mening zelfs ongelovelijk voordelen voor lenzen in de line-up van nikon (en derde partijen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Volgens mij is deze nog niet voorbij gekomen :)

11 fps in actie aan het begin van 't filmpje
http://www.nikonistas.com/digital/viewer-videos.php?IDN=879

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Laatst online: 14-12-2021
ISO 5000 pics op een chinese forum
http://forum.xitek.com/sh...eadid=466853&pagenumber=2

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

De iso6400 die ik vanmiddag gezien heb, met nr op off, is gewoon goed bruikbaar. Ik was echter onder de indruk. Is helemaal niks mis mee :)
Focussysteem is echter zwaar geniaal. Dat werkt echt super. Voor sport is dit de machine. En 9fps klinkt best ziek, 11fps nog zieker :P

[ Voor 33% gewijzigd door ThunderNet op 29-08-2007 00:52 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhhhhhhhhhhhhhh _/-\o_ alhoewel ik benieuwd ben of hier PP aan te pas is gekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2007 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 14:02
Wat wel leuk is, is dat veel full-frame lenzen die eerst te lang of niet zo interessant waren voor DX, nu weer veel interessanter worden met de komst van de D3. Zoals de Sigma 12-24 (door Vandaal van DPZ met veel succes gebruikt op een 5D), [...]
offtopic:
Heb je misschien een linkje? Lijkt me heel bijzonder, en ik heb net een kwartier lopen zoeken op DPZ maar kon 't niet vinden :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt Remy maar jeroen heeft helemaal geen 5D, maar een 10D. Met een heel andere sigma erop, de 10-20. http://www.jeroenvandaal.nl/gear.php

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Ah, ik dacht dat hij al met die combo schoot, maar het was alleen nog een droom: verkeerd onthouden dus :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-09 19:06
Nog wat meer ISO shotjes. Zelfs nog behoorlijk op 12800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Lindsey Silverman (senior tech manager Nikon) spreekt met Calumet over de D3/D300 en de volgende zaken op deze page:

http://www.calumetphoto.com/store/newnikonaug07
(audio only)

-doelgroep d3
-nieuwe lenzen
-lens compatibliteit met DX en oudere lenzen
-scene recognition (invloed op AF, lichtmeting en WB)
-voordelen VGA scherm

-D300
-Image processor - AF identiek als topklasse camera D3
-live view, doel en contrast detect autofocus.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Catscratch schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 08:09:
Goh, ik ben eigenlijk niet zo tevreden met de D3. Qua specs ... mja mooi mooi, maar als ik mezelf een D3 aanschaf kan ik met m'n meeste lenzen (17-55 F2.8 DX, 18-200 DX, 12-24 F4 DX) "maar" op 5MP fotograferen. Eigenlijk besef ik dat ik al m'n lenzen binnenkort kan gaan verkopen, aangezien het DX formaat zeker niet de toekomst is.

Eveneens ... met m'n 70-200 VR 2.8 verlies ook gelijk m'n extra 1.5 zoom als ik wil gaan pannen op een racecircuit. Ik hoopte stiekem dat Nikon bij zijn DX formaat bleef. Niet dus ... :(
OMG :')
die 1.5 zoom is een fabel. als jij de ramen in je huis vervangt door kleinere, kan je ook niet ineens verder zien; een paard met oogkleppen ziet ook niet verder dan een paard zonder. Het is een mythe door handige fabrikanten bedacht om zo hun spullen toch nog aan de goedgelovige man (of vrouw) te brengen. En het is ze goed gelukt. Als nikon niet bij hun DX formaat blijft, waarom brengen ze de D300 uit? da's een D2X, maar dan goedkoper sans de crop.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Shark.Bait schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 10:46:
[...]

OMG :')
die 1.5 zoom is een fabel. als jij de ramen in je huis vervangt door kleinere, kan je ook niet ineens verder zien; een paard met oogkleppen ziet ook niet verder dan een paard zonder. Het is een mythe door handige fabrikanten bedacht om zo hun spullen toch nog aan de goedgelovige man (of vrouw) te brengen. En het is ze goed gelukt. Als nikon niet bij hun DX formaat blijft, waarom brengen ze de D300 uit? da's een D2X, maar dan goedkoper sans de crop.
Je hebt natuurlijk gelijk, maar die 1.5x zoom is niet helemaal onlogisch, want een dx sensor (crop sensor) heeft een 10 of 12mp in dat vlak en genoeg om er van alles mee te doen. Die D3 heeft 5mp in zijn crop gebied, waardoor je dus eigenlijk wèl de mogelijkheid verliest om zomaar die crop te pakken.
Je hebt gelijk, maar door de lagere pixeldichtheid (dat ook zeker zijn voordelen heeft, voor bijvoorbeeld ruis) is de crop wel minder ruim om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Nomad schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 12:36:
[...]

Je hebt natuurlijk gelijk, maar die 1.5x zoom is niet helemaal onlogisch, want een dx sensor (crop sensor) heeft een 10 of 12mp in dat vlak en genoeg om er van alles mee te doen. Die D3 heeft 5mp in zijn crop gebied, waardoor je dus eigenlijk wèl de mogelijkheid verliest om zomaar die crop te pakken.
Je hebt gelijk, maar door de lagere pixeldichtheid (dat ook zeker zijn voordelen heeft, voor bijvoorbeeld ruis) is de crop wel minder ruim om mee te spelen.
Sowieso is het geen zoom. Je beeldhoek gaat lijken op een anderhalf keer zo lange lens, maar er veranderd niks aan het perspectief en de dof van het objectief.
Als jij een 50mm op een cropcamera gooit, dan is de beelhoek leuk voor portretten, maar je mist de persepectivische compressie van een 75mm, waardoor het portret er een stuk minder flateus uit ziet dan wanneer met een gematigde tele gemaakt, en de DoF is ook groter dan bij een 75mm

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
DOF =Depth Of Field. Die is juist kleiner/korter bij een 75mm lens met gelijk diafragma en met het onderwerp op gelijke afstand. En met een 50 f/1.8 of 1.4 heb je toch al niet snel te klagen over een te lange scherpte diepte

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
martijn_tje schreef op woensdag 05 september 2007 @ 19:52:
DOF =Depth Of Field. Die is juist kleiner/korter bij een 75mm lens met gelijk diafragma en met het onderwerp op gelijke afstand. En met een 50 f/1.8 of 1.4 heb je toch al niet snel te klagen over een te lange scherpte diepte
Ja tuurlijk, maar die 50mm was even een makkelijk voorbeeldje ;).

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• Nomad
Tonio schreef op woensdag 05 september 2007 @ 19:24:
[...]

Sowieso is het geen zoom. Je beeldhoek gaat lijken op een anderhalf keer zo lange lens, maar er veranderd niks aan het perspectief en de dof van het objectief.
Als jij een 50mm op een cropcamera gooit, dan is de beelhoek leuk voor portretten, maar je mist de persepectivische compressie van een 75mm, waardoor het portret er een stuk minder flateus uit ziet dan wanneer met een gematigde tele gemaakt, en de DoF is ook groter dan bij een 75mm
Tonio, prima aanvulling, maar ik neem ook aan dat je het als aanvulling bedoeld, want tegen spreken doe je me niet. Ik zeg niks over beeldhoek en perspectief, want idd gaat je perspectief naar de kloten. Daarom is een 30mm op crop body ook niet hetzelfde als een 50mm (ongeveer zeg maar) op FF (wat nou juist zo'n fijn bereik is daar).

Verwijderd

Wat ben ik toch blij dat ik vooral heb leren fotograferen op een cropcamera en daar dus helemaal geen last van heb.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik niet geloof dat het perspectief verschillend is als ik een 50 mm op mijn crop zet of een 75 mm op een FF draai.
Maar misschien is de kracht van een goede fotograaf ook wel dat hij zich aan kan passen aan verschillende omstandigheden en verschillende camera's. 35 mm film heet toch niet voor niets kleinbeeld? Kortom kennelijk werden er ook andere formaten film gebruikt, waardoor het perspectief in die gevallen ook zou moeten veranderen.

Om te zeggen dat je perspectief ver##### wordt vind ik dan ook grote onzin. Kennelijk lukt het jou niet om een foto naar je zin te maken op een crop camera. Dan is het wellicht de vraag waar dat aan ligt, aangezien er genoeg mensen zijn die wel degelijk goede portretten kunnen schieten met crop camera's.

n.b. Bovenstaande is niet bedoeld als flame of belediging. Als er iemand goed door gaat nadenken of een keer gaat experimenteren ben ik ook al tevreden.

Juist omdat de D3 een ander formaat sensor heeft en daarmee andere perspectieven en DOF en meer van dat bied, zou ik er graag eens mee willen spelen. Kopen, ja ook wel, maar ehhh, ik kan voor mezelf niet verantwoorden dat ik 4.5K aan een camera uitgeef. Dat wordt dus wachten totdat de opvolger (of de opvolger van de opvolger) van de D300 uitgerust wordt met een FF sensor.

Ja, dat zal vast wel een tijd duren, maar ach, ik heb geduld. Ik wil ook nog een 70-200 VR, maar daar zal ik waarschijnlijk ongeveer anderhalf jaar voor moeten sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:57
Op 14 sept a.s. is er bij Fotokonijnenberg in Den Ham een demonstratie van de D3 en de D300!

Dat even ter info, mocht je hem eens vast willen houden. Tis jammer dat het niet in Turnhout is, want ik ga toch echt geen 200 km rijden :)

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:19

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 12:41:
Wat ben ik toch blij dat ik vooral heb leren fotograferen op een cropcamera en daar dus helemaal geen last van heb.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik niet geloof dat het perspectief verschillend is als ik een 50 mm op mijn crop zet of een 75 mm op een FF draai.
Maar misschien is de kracht van een goede fotograaf ook wel dat hij zich aan kan passen aan verschillende omstandigheden en verschillende camera's. 35 mm film heet toch niet voor niets kleinbeeld? Kortom kennelijk werden er ook andere formaten film gebruikt, waardoor het perspectief in die gevallen ook zou moeten veranderen.

Om te zeggen dat je perspectief ver##### wordt vind ik dan ook grote onzin. Kennelijk lukt het jou niet om een foto naar je zin te maken op een crop camera. Dan is het wellicht de vraag waar dat aan ligt, aangezien er genoeg mensen zijn die wel degelijk goede portretten kunnen schieten met crop camera's.

n.b. Bovenstaande is niet bedoeld als flame of belediging. Als er iemand goed door gaat nadenken of een keer gaat experimenteren ben ik ook al tevreden.

Juist omdat de D3 een ander formaat sensor heeft en daarmee andere perspectieven en DOF en meer van dat bied, zou ik er graag eens mee willen spelen. Kopen, ja ook wel, maar ehhh, ik kan voor mezelf niet verantwoorden dat ik 4.5K aan een camera uitgeef. Dat wordt dus wachten totdat de opvolger (of de opvolger van de opvolger) van de D300 uitgerust wordt met een FF sensor.

Ja, dat zal vast wel een tijd duren, maar ach, ik heb geduld. Ik wil ook nog een 70-200 VR, maar daar zal ik waarschijnlijk ongeveer anderhalf jaar voor moeten sparen.
Het perspectief veranderd behoorlijk als je met 50mm op 1m afstand of met 75mm op een iets grotere afstand schiet. Kijk maar eens hier. Depth of field blijft trouwens wel hetzelfde.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ralph Smeets schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 15:05:
[...]

Het perspectief veranderd behoorlijk als je met 50mm op 1m afstand of met 75mm op een iets grotere afstand schiet. Kijk maar eens hier. Depth of field blijft trouwens wel hetzelfde.
dat is zo.. maar DOF verandert wel met de sensor grootte. Je moet meer knijpen bij een grotere sensor om dezelfde DOF te krijgen (FF versus DX). Maar je hebt er meer speelruimte voor terug (bij f8 bij 50mm een onderwerp "van de achtergrond trekken" is dan geen probleem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:04
henkleerssen schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 17:33:
[...]

dat is zo.. maar DOF verandert wel met de sensor grootte. Je moet meer knijpen bij een grotere sensor om dezelfde DOF te krijgen (FF versus DX). Maar je hebt er meer speelruimte voor terug (bij f8 bij 50mm een onderwerp "van de achtergrond trekken" is dan geen probleem).
Dof is afhankelijk van diafragma, scherpstelafstand en brandpuntsafstand. Niet van het formaat sensor.

FF vs DX kun je zien als croppen, als je een 50mm op FF zet en dan cropt naar DX formaat verandert je dof niet. Dat is immers een eigenschap van die lens.

Dat je bij een grotere sensor je diafragma meer moet knijpen komt omdat je een langere brandpuntsafstand moet nemen of dichterbij moet om je onderwerp op eenzelfde manier in beeld te krijgen.
Het perspectief zal hierdoor echter wel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

ahum.. lees eens ff op Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field
Dof is afhankelijk van de hyperfocale afstand, wat weer afhankelijk is van de Circle of Confusion .. welke weer afhankelijk is van de "image format" (FF of DX of 6 bij 6 ..dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:51

Arfman

Drome!

Eh jaja .. interessante discussie, maar kan het hier weer over de D3 gaan? :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
henkleerssen schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 00:00:
ahum.. lees eens ff op Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field
Dof is afhankelijk van de hyperfocale afstand, wat weer afhankelijk is van de Circle of Confusion .. welke weer afhankelijk is van de "image format" (FF of DX of 6 bij 6 ..dus).
Dan zou ik nog eens goed lezen. De scherpte diepte is van 2 factoren afhankelijk: de vergrotingsfactor en het diafragma. Waarom een FF camera een kortere scherpte diepte geeft op het zelfde diafragma: op een FF camera gebuik je of een langere lens of fotografeer je van dichter bij om ongeveer de zelfde compositie te krijgen. In beide gevallen heb je een andere vergrotings factor als bij een crop cam.

De dof van een 1:1 macro op crop en op FF met het zelfde diafragma is gelijk. Bij de FF foto staat er alleen veel meer omgeving op. Om bijna de zelfde foto te nemen zou je of dichter bij moeten komen met de camera of een langere lens gebuiken op de zelfde werkafstand of wel een andere vergrotings factor.

Dit toegepast op de D3 is FF wel zo ideaal voor een sport machine? Je hebt langere lenzen nodig en de AF komt nog precieser om dat in de praktijk (door de langere lenzen) de dof korter is.Een 70-200 is op FF niet eens zo gek lang meer.

[ Voor 9% gewijzigd door martijn_tje op 08-09-2007 12:58 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De D3 schakelt vanzelf op DX formaat over wanneer je er een DX lens op schroeft. Ik ben benieuwd of je dit ook kan overrulen. Want je zit dan door een vreselijk kleine zoeker te turen (want een 'masker' dekt een heel stuk af) en kunt maar ca 5Mpix gebruiken. B.v. een 12-24 DX kan namelijk vanaf 16mm ook een FF sensor belichten zonder noemenswaardige vignetting. Liever 16mm op FF én volledige zoeker dan 12mm op DX (is zo'n 18mm) met een kleine zoeker zou ik denken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Laatst online: 17:45
Ik hoop ook dat je dat kan overrulen. :)

Ik had ook gehoopt om de D3 vandaag van dichtbij te kunnen zien, maar ....
bah

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Aangezien hier nog maar weinig voorbeeld foto's staan gooi ik er hier maar een paar neer:
6400 iso:
Afbeeldingslocatie: http://www.ishootshows.com/photo/d3_ifa2/ISO6400_DSC0731_resize.jpg

100%crop ervan:
Afbeeldingslocatie: http://www.ishootshows.com/photo/d3_ifa2/ISO6400_DSC0731_crop.jpg

bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En de originele bron met nog meer pics:
http://ishootshows.com/20...o-25600-samples-from-ifa/

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Laatst online: 17:45
Jammergenoeg zit er geen exif info in de pics die je hier gepost hebt...

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:57
whoami schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 21:48:
Jammergenoeg zit er geen exif info in de pics die je hier gepost hebt...
Wel in de originelen die te vinden zijn in de link hierboven...

Op de fiets vervuil je niets!

• Arfman
  • Laatst online: 17:51

Arfman

Drome!

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Kost het heel veel moeite om er even wat info bij te zetten als ISO en lens info...

Ja, ik weet het, ik moet een keer een exif plug-in voor vuurvliegje downloaden....... Maar eigenlijk ben ik gewoon lui en wilde ik alleen de high iso shots even bekijken.

Nu moet ik zeggen dat ik die eerste foto wel heel erg gaaf vind. Wat een detail... :9~ :9~ :9~ :9~
Waar stond die geldboom ook al weer? Dan daarna gelijk naar de winkel voor een D3 en de nieuwe 24-70 f2.8 en natuurlijk de oude maar vertrouwde 70-200 VR.

Wat ik trouwens wel apart vind aan foto 3 (op ISO 6400) is dat het gezicht van de trompettist vrijwel ruisvrij is, maar in de handen zie ik wel ruis en dat is niet alleen onscherpte, want de foto is genomen met f5.6.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2007 11:58 ]

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 11:56:
Wat ik trouwens wel apart vind aan foto 3 (op ISO 6400) is dat het gezicht van de trompettist vrijwel ruisvrij is, maar in de handen zie ik wel ruis en dat is niet alleen onscherpte, want de foto is genomen met f5.6.
Ruis is het zelfde, op zijn handen valt het meer op want die zijn egaler van kleur en vorm in zijn gezicht
zitten meer poriën, zweetdruppels, stoppels en andere onregelmatigheden waardoor de ruis minder
opvalt. Bij het kunstmatige blondje zie je wel wat detail verlies in de haren bij hoge iso foto.
Maar ziet er verder leuk uit, mag ook wel voor 10x een D50 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Ziet er goed uit wel. Er staat op Impress (DC Watch) een interview met Nikon over de D3 en D300, alleen is er met Google translate en Babelfish van altavista weinig van te bakken. Iemand die een wat betere vertaler weet?

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyman
  • Laatst online: 10:31

Copyman

Dode muis

En de hands-on preview van dpreview: http://www.dpreview.com/n...92101nikond300handson.asp :)

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Meer mensen die de cam gehandled hebben: Ken Rockwell (even scrollen naar 10 nov)
http://www.naturescapes.net/112007/bs1107.htm
vergelijking met 5D: http://www.christianhandl...splitter/nikon_d3-eng.htm

Daarnaast is er een nieuwe feature bekend die in de eerste body's nog niet zat:

Afbeeldingslocatie: http://www.quesabesde.com/camdig/noticias/Nikon_D3_muestras_37.jpg

Live histogram tijdens Live View gebruik :)

Verder heeft Dave Black de D3 eens aan de tand gevoeld :)

Leveringsdata zijn officieel 30 nov 2007, maar het wordt her en der gezegd dat de eerste lichting geheel of bijna geheel voor NPS-leden gereserveerd is. Aangezien ze er zo'n 12.000 per maand maken zullen ze er op die releasedatum ongeveer 42.000 beschikbaar hebben. De vraag is of die allemaal naar NPS-leden gaan of dat er van die eerste lichting ook een aantal zijn die voor het 'gewone publiek' beschikbaar zijn.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
De handleiding (wegens copyrightzaken is hij non-printable): link. Veel leesplezier alvast :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 21:30

ratz

Gadgetgeek

Zal zelf nooit zo'n profi SLR aanschaffen, maak ik moet zeggen..... de voorbeeldplaten zien er picobello uit! Wat een kwaliteit bij die hoge iso waardes (heeft Nikon dat eindelijk op orde), vrijwel alle testfotografen zijn er goed over te spreken.
Nou maar hopen dat de D300 ook een acceptabele high-ISO ruis heeft (meer richting mijn budget), op m'n D70s durf ik de ISO niet hoger te zetten dan 400...

Fujifilm X100VI ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
ratz schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 13:47:
Nou maar hopen dat de D300 ook een acceptabele high-ISO ruis heeft (meer richting mijn budget), op m'n D70s durf ik de ISO niet hoger te zetten dan 400...
Op APS-c produceert de D3 5MP, dat is flink wat minder dan de 12 van de D300. of dat acceptabel is, is een andere discussie, ik kan me namelijk niet voorstellen dat je de D70s niet boven de ISO 400 gebruikt.
en hoeveel gaan ze er daadwerkelijk uitleveren tegen die prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

lateef schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 14:30:
[...]
Op APS-c produceert de D3 5MP, dat is flink wat minder dan de 12 van de D300. of dat acceptabel is, is een andere discussie, ik kan me namelijk niet voorstellen dat je de D70s niet boven de ISO 400 gebruikt.

[...]
en hoeveel gaan ze er daadwerkelijk uitleveren tegen die prijs?
D300 zouden ze ook gaan leveren tegen de prijs die ze hebben er staan(gevraagd via mail).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
ThunderNet schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 14:32:
D300 zouden ze ook gaan leveren tegen de prijs die ze hebben er staan(gevraagd via mail).
ja, dat zou goed kunnen, maar hoeveel? het lijkt er voorlopig op dat de vraag het aanbod ver overstijgt. daarom denk ik niet dat ze er veel van uit zullen leveren (en wellicht de prijs gebruiken om mensen naar hun site te lokken).

De D300 bieden ze volgens mij inmiddels aan voor 1599 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Volgens mij hadden ze een site online welke niet echt de bedoeling was :P Dat D3 linkje doet het ook niet meer inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
ThunderNet schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 14:39:
Volgens mij hadden ze een site online welke niet echt de bedoeling was :P Dat D3 linkje doet het ook niet meer inmiddels.
bij mij nog/weer wel, maar ik heb zo mijn twijfels over hun aanbod.

voor 4250,- wordt de D3 wel een stuk aantrekkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Yep, dat scheelt al 1000 euro met de officiële introductieprijs van 5199 eur. Sowieso is het de bedoeling dat de D3 concurreert met Canon's 1D-serie, dus waarom dan ook niet op prijs. De 1D3 kost nu zo'n 3600 euro, en ik denk niet dat de D3 gauw die kant op gaat, maar rond de 4000 is zeker geen onmogelijkheid over niet al te lange tijd (zeg 6 ~ 10 maanden).

En al helemaal als er een 22MP D3x wordt geïntroduceerd als dikkere broertje naast de D3: dan is de D3 niet meer het nieuwste topmodel waardoor de prijzen ook wat meer zullen zakken.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

4250 euro gaat bij mij ook wat meer richting het acceptabele, zeker als ik evt. nog van plan ben de 24-70 f/2.8 er bij aan te schaffen (in ruil voor m'n 17-55).
En die 6-10 maanden komen qua geld verzamelen alleen maar beter uit.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Marianne Oelund in de US heeft een D3 met een 1D3 kunnen vergelijken dmv een Macbeth chart: outofcam JPEGs met de D3 op ISO 6400, en de 1D3 op ISO 3200. Oordeelt u zelf:

http://forums.dpreview.co...rum=1021&message=25700635

Ik vind het mooi. High ISO NR stond aan (normaal), op de 1D3 ook. Sharpness bij beide cams op 3.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Remy schreef op woensdag 21 november 2007 @ 11:28:
Marianne Oelund in de US heeft een D3 met een 1D3 kunnen vergelijken dmv een Macbeth chart: outofcam JPEGs met de D3 op ISO 6400, en de 1D3 op ISO 3200. Oordeelt u zelf:
De D3 stond op resize, dus bakt er een plaat van 3184x2120 van, dus 6,8 Mpixel. Verder ontbreekt elke vorm van micro contrast in een MacBeth testkaart, dus hoe intelligent de NR in beide gevallen werkt is absoluut niet vast te stellen. De D3 is duidelijk cleaner. Maar ten koste van wat?

Het ziet er voor de D3 erg goed uit, maar ik blijf een slag om de arm houden. Er is nog teveel onduidelijk om een goed beeld te krijgen hoe real life platen eruit gaan zien.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Hou jij een slag om de arm, dan kan dat niet mis gaan :) Real life platen zoals ik tot nu toe met production ready D3's heb gezien zijn in ieder geval bemoedigend: op high ISO is de performance minstens 2 stops en waarschijnlijk 3 stops beter dan de D2X/D200, en op lagere ISO's is er een nette DR-winst van wat ik van verschillende mensen die de D3 veelvuldig gebruikt hebben, heb begrepen.

Er zullen binnenkort een hele sloot real life platen aankomen die verder de kwaliteit van de D3 aan zullen tonen, gezien de cam op 30 nov door Nikon uitgeleverd wordt.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
JumpStart schreef op woensdag 21 november 2007 @ 12:47:
Er is nog teveel onduidelijk om een goed beeld te krijgen hoe real life platen eruit gaan zien.
dat valt toch wel mee? volgens mij is er al redelijk veel duidelijk over deze camera? het zou mij niets verbazen wanneer met name een hoop fotojournalisten die nu een 1D gebruiken over zullen stappen op deze Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien, maar dan moeten de pro's er toch voldoende voordeel in zien aangezien ze hun lenzenarsenaal dan ook moeten vervangen (of wordt er wel met leaseconstructies gewerkt?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
voor journalistiek-, documentair- en reportagewerk zuigt de 1.3x crop van de 1D serie.
natuurlijk zullen ze niet en masse overstappen, zeker de kleinere fotografen niet, maar het zal me niets verbazen wanneer de grotere agentschappen geleidelijk op Nikon over zullen stappen.

Of Canon moet eindelijk eens van die 1.3x crop bij de 1D serie afstappen, maar dat verwacht ik niet op korte termijn, zeker niet omdat de mkIII zo oud nog niet is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
In ander nieuws: op Rob Galbraith's site is een artikel gepost over Nikon Canada, die eisen stelt aan de would-be D3-eigenaren: een Customer Certification Form waarin je mag uitleggen waarom je priority hoort te krijgen, op welk fotografiegebied je werkt en dat je ook niet dubbele orders uit hebt staan. Als je als Canadees dan toch je D3-order annuleert, krijgt Nikon Canda zeggenschap over wie hem dan krijgt, en niet de dealer.

Uit het artikel en deze manier van werken van Nikon Canada blijkt dat de vraag naar de D3 best wel hoog is daar, maar misschien dat het is om USA-bestellingen van mensen die queue-jumping proberen, daar te voorkomen.

Ritz Camera (een van de grootste amerikaanse dealers samen met Adorama, Amazon en BHPhotovideo) heeft al 700 D3's en 2700 D300's in bestelling staan 8)7

edit: dat is ongeveer 8,3 miljoen dollar, hoezee 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 21-11-2007 14:40 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
het is maar goed dat jij geen Canadees bent dan :+

vind het wel een terechte zet van Nikon Canada. maar zou dit nu betekenen dat Nikon wederom de productie niet aan kan, of zou de vraag véél groter zijn dan ze hadden ingeschat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

lateef schreef op woensdag 21 november 2007 @ 14:52:

vind het wel een terechte zet van Nikon Canada. maar zou dit nu betekenen dat Nikon wederom de productie niet aan kan, of zou de vraag véél groter zijn dan ze hadden ingeschat?
:P denk dat er sowieso meer vraag is dan ze verwacht hadden. En vergeet niet dat hij met de hand in elkaar wordt gezet. Dus redelijk arbeidsintensief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
lateef schreef op woensdag 21 november 2007 @ 14:52:
inderdaad zeg, mijn NPS-application form moet ik nog afmaken (stomme serienummers :P )
Nou, er is wel een pluspunt in deze zaak: ze zijn al bezig met productie sinds mid aug, dus zullen over een week ruwweg tegen de 50.000 D3's beschikbaar zijn wereldwijd. Dat is een behoorlijke 'start' batch van cams om mee te beginnen, zeker voor een pro model van 5000 euro/dollar. Ze zullen dus de initial demand behoorlijk of zelfs helemaal kunnen vullen, zowel van pro's als van non-pro's.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

lateef schreef op woensdag 21 november 2007 @ 13:52:
[...]
dat valt toch wel mee? volgens mij is er al redelijk veel duidelijk over deze camera? het zou mij niets verbazen wanneer met name een hoop fotojournalisten die nu een 1D gebruiken over zullen stappen op deze Nikon.
Iedere hoge ISO plaat valt clean te krijgen. Met hoeveel detail verlies dat gepaard gaat is even de vraag.

Ik heb de Rob Galbraith hoge ISO foto's ook bekeken en dat maakte, op uitzondering van ISO 25600, zeer goede indruk. Alleen was op de cheerleader foto's, vanwege de dunne DoF, slecht een goede indruk te krijgen van microcontrast/detail. Daaruit kon ik dus nog niet opmaken hoe goed of slecht de D3 NR in feite is.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitisKees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-07 13:23
Zo'n post voegt niks toe - niet voor niets post ik de non-printable versie, hou dat in het achterhoofd graag.

[ Voor 82% gewijzigd door Remy op 21-11-2007 19:34 ]

Dell E6420 | Sony Cybershot WX220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nikona.org/downloads/eZine35.pdf
Blz 21 van het pdf bestandje voor wat info.

Hier de d3 // d300 vista nef codec http://www.nikonimglib.com/nefcodec/index.html.nl

Ruisvergelijkingen d200/d300/d3/5d/40d
http://www.hugorodriguez.com/articulos/batalla_12_mp_02.htm

En nog een keer vergelijkingen uit de gehele Nikon Serie, met out of the cam full size plaatjes
http://www.nikondigital.o...n_high_iso_test/index.htm

Gr.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2007 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit topic mag van mij wel een bumpje hebben, vandaar dat ik niet voor de 3e keer mijn vorige post aanvul met info.

"Op 27 november om 14.00 uur zal Deen van Meer bij Eyes On Media
langskomen. Deze fotograaf die de Nikon D3 inmiddels uitvoerig getest heeft, zal in ongeveer anderhalf uur tijd vertellen over zijn ervaringen met deze nieuwe Nikon D3."

http://www.eyesonmedia.nl/tips-trick-s-nikon-d3.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Nikon heeft voor de D3 een nieuwe promosite opgezet:

http://www.stunningnikon.com/challenge/

Ziet er goed uit :)

behind the scenes:

Afbeeldingslocatie: http://reemhq.net/foto/2007/mwoaps.jpg

:9

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Okay, het is indrukwekkend ... en het is marketing...

Maar bij "0 chance for any other d-SLR on the planet" haakte ik bijna af. -O-

ISO 6400 op full frame 14 mm op f/4 en 1/5000th. Nice, maar een 3 jaar oude 1DsII zal met een (nieuwe) EF 14 mm f/2.8L II op f/4 ook prima kunnen. Want vertel mij nou niet dat het shot, zo up close wide angle, op ISO 3200 en 1/2500ste niet zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

buiten dat om zijn het wel stoere shots...vooral die van Sandro
mooi al ondersteuning voor Simon z'n telelens verhaal

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Weet niet hoor, maar die site doet me hier toch een potje raar... hij laad plaatjes niet etc etc.. wel mooi vormgegeven marketing.. geduld is ook voor mijn een uiterst schone zaak

[ Voor 15% gewijzigd door simon op 27-11-2007 21:19 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Okay, het is indrukwekkend ... en het is marketing...
Dat is voor Nikon eigenlijk al voldoende hè, gezien bij verschillende eerdere producten ze erg weinig of 'rare' marketing deden. Dergelijke manieren van promotie zijn zeker niet slecht, om bekendheid aan je product te geven.

En ja, of het wel of niet zou kunnen: iedereen weet dat een andere cam (ook al zijn dat er niet veel) het ook zou kunnen, al dan niet met meer of minder moeite.
maar een 3 jaar oude 1DsII zal met een (nieuwe) EF 14 mm f/2.8L II op f/4 ook prima kunnen.
Die schiet op 5 fps, en dan kan je die motoren wel es missen zoals hij in het verhaaltje meldt :+

Het is natuurlijk wèl een mooie showcase (ook die van de ijsschotsen bv) om te laten zien in welke extreme (het zag er best nat uit :X ) omstandigheden de D3 zich staande houdt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Remy op 27-11-2007 21:27 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
JumpStart schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 20:51:
Want vertel mij nou niet dat het shot, zo up close wide angle, op ISO 3200 en 1/2500ste niet zou kunnen.
die gasten gaan natuurijk wel fuckin close langs die camera. 1/2500ste is toch twee keer zo lang en zou wellicht al te lang kunnen zijn (al geloof ik dat niet echt). en een 1Ds is natuurlijk niet zo'n snelheidsmonster als de D3, dus zal hij er wel wat meer moeite mee hebben. maar bovenal is het gewoon marketing...

met een E-1 en een 7-14 op ISO 1600 en 1/1250ste kan het natuurlijk ook gewoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Leuk die marketing en zo..maar eeuh .. ik zie eigenlijk alleen die Sandro gebruik maken van de D3... die andere gebruiken de D2Xs (als je kijkt naar behind the scenes)?
Het is goed te zien dat Nikon de marketing wat serieuzer neemt.. Het is ook duidelijk dat de D3 meer gericht is op sportfotografen....
Maar ik ben er van overtuigd dat er ook andere fabrikanten combo's (goede lenzen met bodies van canon, olympus .. you name it) de fotos die je daar ziet op die resolutie ook met gemak (of met iets minder gemak) zou kunnen hebben geschoten (behalve dan misschien die ijsbergen.. want tja CLS is wel lekker.. en Nikon onderscheidt zich daarbij echt van de rest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Volgens mij is die marketing ook voor de nieuwe objectieven en worden die wel gebruikt? (Op die D2Xs dus?)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:29
henkleerssen schreef op woensdag 28 november 2007 @ 10:10:
Leuk die marketing en zo..maar eeuh .. ik zie eigenlijk alleen die Sandro gebruik maken van de D3... die andere gebruiken de D2Xs (als je kijkt naar behind the scenes)?
Het is goed te zien dat Nikon de marketing wat serieuzer neemt.. Het is ook duidelijk dat de D3 meer gericht is op sportfotografen....
De drie 'showcases' doelen alledrie op een ander aspect van de Nikon productlijn. Bij de ijsbergfoto's gaat het om het creative lighting system, bij de klimfoto's om de lenzen. Op zich wel slim dat ze het wat breder aanpakken dan alleen de D3 promoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Orion84 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 10:47:
Volgens mij is die marketing ook voor de nieuwe objectieven en worden die wel gebruikt? (Op die D2Xs dus?)
ok.. ik dacht ff dat het alleen over de D3 zou gaan... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Dat had ik ook in mijn tekst gezet - en dat is natuurlijk wel de hoofdact, maar Nikon promoot hiermee het hele platform van (nieuwe) body's, lenzen en flitsers ja: sorry :)

De D300 en D3 zijn getest met een GPS-unit en blijken het prima te doen:

Afbeeldingslocatie: http://www.pantip.com/cafe/camera/topic/O6072420/O6072420-2.jpg

En over dit:
de fotos die je daar ziet op die resolutie ook met gemak
Ja, natuurlijk, maar vergeet niet dat die Flash voor web is: dan kan je niet met 12MP shots aan de slag gaan hè :) De combo van ISO 6400, 9fps op 12MP en de 14mm zijn op dit moment alleen voor Nikon mogelijk, en daar hebben ze wel weer een leuke industry's first. Hoe lastig of makkelijk het is om met andere gear precies die shots te maken, is weer een ander punt zoals ik eerder tikte :)

In verschillende landen is de D3 al opgedoken: in Australië, Frankrijk en Engeland zijn er al een paar blije mensen die de body in ontvangst hebben mogen nemen. Als het goed is beginnen de leveringen in NL overmorgen, dus ben benieuwd wanneer de mijne binnenkomt.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Remy schreef op woensdag 28 november 2007 @ 14:19:
De D300 en D3 zijn getest met een GPS-unit en blijken het prima te doen:

[afbeelding]
Lijkt me niet echt praktisch in gebruik omdat er steeds een kabel tussen de Garmin en de Nikon moet zitten. Ik stop de Garmin gewoon in mijn rugzak en synchroniseer de GPS info later via software met de foto. Wel leuk dat het kan. Kijken wat voor gadgets er nog meer aan de camera te knopen zijn.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

ajhaverkamp schreef op woensdag 28 november 2007 @ 14:26:
[...]

Lijkt me niet echt praktisch in gebruik omdat er steeds een kabel tussen de Garmin en de Nikon moet zitten. Ik stop de Garmin gewoon in mijn rugzak en synchroniseer de GPS info later via software met de foto. Wel leuk dat het kan. Kijken wat voor gadgets er nog meer aan de camera te knopen zijn.
Mwah dit was met de vorige Nikon sook al mogelijk :P dus kijken wat voor gadgets mogelijk zijn? Gewoon wat al mogelijk was.
Je zou ook een langere/flexibele kabel kunnen gebruiken. Of een gps unit (die garmin is gewoon flink groot) aan je neckstrap vastclippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://moosepeterson.com/D3/
Heel interessant stuk!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Ja de d3 is goed..maar....het lijkt wel of die betaald wordt of zo...zo lyrisch dat hij er over is. :P

• simon
schreeuwerig reclame verhaal...

|>

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ik heb trouwens in de D3 handleiding (de no-print versie die eerder al voorbij kwam) in ieder geval achterhaald dat de AF unit niet zo indrukwekkend is als die van de 1D(s) Mk III serie.

51 AF punten, waarvan alleen de middelste cluster van 3x5 van het cross type zijn. En een lens, al dan niet met TC, moet minimaal effectief f/5,6 zijn voor werkbare AF.

De 45 punts AF van de 1D(s) Mk III heeft 19 cross points verdeeld over het AF gebied die bij f/5,6 als cross werken en bij f/2,8 verdubbelde horizontale precisie krijgen. Waarbij het centrale AF punt zelfs bij f/4 dubbel precies blijft en tot f/8 nog horizontaal AF heeft.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

JumpStart schreef op donderdag 29 november 2007 @ 12:36:
Ik heb trouwens in de D3 handleiding (de no-print versie die eerder al voorbij kwam) in ieder geval achterhaald dat de AF unit niet zo indrukwekkend is als die van de 1D(s) Mk III serie.

51 AF punten, waarvan alleen de middelste cluster van 3x5 van het cross type zijn. En een lens, al dan niet met TC, moet minimaal effectief f/5,6 zijn voor werkbare AF.

De 45 punts AF van de 1D(s) Mk III heeft 19 cross points verdeeld over het AF gebied die bij f/5,6 als cross werken en bij f/2,8 verdubbelde horizontale precisie krijgen. Waarbij het centrale AF punt zelfs bij f/4 dubbel precies blijft en tot f/8 nog horizontaal AF heeft.
Naja :P D3 AF doet het wel weer op kleur.

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik denk persoonlijk dat het mekaar niet heel veel doet ... Specs zijn niet alles.
Hoewel een 1DIII wel een erg mooi ding is.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Verwijderd

Leuk die droge cijfertjes.. Volgens mij gaat het over hoe het in de praktijk werkt...

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

ThunderNet schreef op donderdag 29 november 2007 @ 12:38:
[...]

Naja :P D3 AF doet het wel weer op kleur.
Indirect. De 1005 pixel belichtingssensor kan, op basis van kleur, aangeven welke AF punten de belangrijkste zijn bij het tracken. De AF sensor zelf kan, voor zover ik kan zien tenminste, niets met kleur.

Verwijderd

8)7 Nee hoor, het verschil tussen een goede foto en een slechte foto is puur gelegen in het aantal cross AF punten. 8)7

Remy gefeliciteerd met je D3, ik hoop dat je er ontzettend veel plezier van hebt. Voor mij veel te duur, maar leuk om te zien wat er over zeg drie, vier, vijf, zes jaar waarschijnlijk in een D80 opvolger zal zitten.

Nu maar eens kijken of je er ook mooie foto's mee kan maken.

• Remy

Remy

Topicstarter
in ieder geval achterhaald dat de AF unit niet zo indrukwekkend is als die van de 1D(s) Mk III serie.
Haha, prachtig dat je kan achterhalen hoe indrukwekkend de AF van een cam is aan de hand van tech specs in de handleiding: geniaal! :)
Remy gefeliciteerd met je D3, ik hoop dat je er ontzettend veel plezier van hebt. Voor mij veel te duur, maar leuk om te zien wat er over zeg drie, vier, vijf, zes jaar waarschijnlijk in een D80 opvolger zal zitten.
Als je bedoelt dat er ooit wel een 5D-achtige gaat komen: vast wel, maar ik verwacht over ongeveer een jaar eerst een D3x. Dan heeft Nikon met twee modellen en twee sensoren ervaring op het fullframe-gebied, en dan kunnen ze die ervaring toepassen in een kleinere body. Waarschijnlijk niet zo betaalbaar als een D80, maar wel rond de 2 ~ 2,5k denk ik.
Nu maar eens kijken of je er ook mooie foto's mee kan maken.
Yeah, het zal even wennen worden inderdaad: ik ben nu na een half jaar wel behoorlijk gewend aan de D200 gelukkig, en heb er al zo'n 7k shots mee gemaakt: maar de D3 zal voor een deel weer helemaal opnieuw leren worden - ook omdat het FX is: alles is ineens veel wijder 8)7

LinkedIn
Instagram

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 12:53:
8)7 Nee hoor, het verschil tussen een goede foto en een slechte foto is puur gelegen in het aantal cross AF punten. 8)7
Leuke dooddoener weer. Bemoei je dan gewoon niet met technische discussies?
Remy schreef op donderdag 29 november 2007 @ 12:59:
[...]
Haha, prachtig dat je kan achterhalen hoe indrukwekkend de AF van een cam is aan de hand van tech specs in de handleiding: geniaal! :)
errr, zoals ik het daar zie is het vergelijk toch redelijk duidelijk. Niet dat ik gelijk zeg dat de AF minder goed is oid, maar het geeft wel een indicatie. Net zoiets als dat je mag verwachten dat een 6mpix CCD minder resolutie geeft dan een 10mpix CCD :P
Als je bedoelt dat er ooit wel een 5D-achtige gaat komen: vast wel, maar ik verwacht over ongeveer een jaar eerst een D3x. Dan heeft Nikon met twee modellen en twee sensoren ervaring op het fullframe-gebied, en dan kunnen ze die ervaring toepassen in een kleinere body. Waarschijnlijk niet zo betaalbaar als een D80, maar wel rond de 2 ~ 2,5k denk ik.
Let's hope so :Y)
Yeah, het zal even wennen worden inderdaad: ik ben nu na een half jaar wel behoorlijk gewend aan de D200 gelukkig, en heb er al zo'n 7k shots mee gemaakt: maar de D3 zal voor een deel weer helemaal opnieuw leren worden - ook omdat het FX is: alles is ineens veel wijder 8)7
Dat valt dan wel weer mee ;) een 24-70 doet gewoon wat een 17-55 deed hoor :P En je cropglas veranderd ook maar weinig :) Alleen met bijvoorbeeld je 70-200 zal het wel even wennen worden :+

• Remy

Remy

Topicstarter
een 24-70 doet gewoon wat een 17-55 deed hoor
Doet gewoon is wat snel gezegd - je hebt met andere zaken te maken dan alleen beeldhoek. Ook DOF verandert nu met alles. De 70-200 zal niet de enige zijn die anders zal werken: ook mijn 16mm fish en de 85mm f/1.8 zullen zich best een beetje anders gedragen. Dat wordt gewoon veel schieten de komende tijd: hopelijk heb ik hem voor 23 dec binnen, want dan zit ik in Italië :)

Voor de liefhebbers, D3 op ISO 6400: link, 100% versie door op de foto te klikken. Zie ook het commentaar van Eric Smets onder de foto.

LinkedIn
Instagram

Remy schreef op donderdag 29 november 2007 @ 13:12:
[...]
Doet gewoon is wat snel gezegd - je hebt met andere zaken te maken dan alleen beeldhoek. Ook DOF verandert nu met alles.
Stopje of wat en je bent weer op wat je met crop had. Maar of je daar op zit te wachten... tja ;)
De 70-200 zal niet de enige zijn die anders zal werken:
De 70-200 is nog the least of your probs. 1.4TC dr bij en je bent er eig. al
ook mijn 16mm fish
Ten positieve :Y)
en de 85mm f/1.8 zullen zich best een beetje anders gedragen.
Die wat minder, komt aardig in de buurt van het (mij nietszeggende/ beroerende) 50mm bereik... :X
Dat wordt gewoon veel schieten de komende tijd: hopelijk heb ik hem voor 23 dec binnen, want dan zit ik in Italië :)
Altijd leuk, vakantiefoto's verpesten met een nieuwe body die je niet gewend bent :+

• Remy

Remy

Topicstarter
Altijd leuk, vakantiefoto's verpesten met een nieuwe body die je niet gewend bent :+
Goh, in mei heb ik mijn D200 gekocht, een dag later heb ik er een trouwerij mee gefotografeerd. Het stel was dolblij met de foto's, prima resultaten d:)b Stiekum had ik al wat ervaring ermee, maar nog niet heel veel. En als de D3 niet mee wil werken (wat mij niet waarschijnlijk lijkt, maar wie weet, met die kinderziektes in nieuwe modellen soms) kan ik nog altijd de D40x erbij trekken: die gaat mee voor m'n vriendin :)

Over de lenzen: ik ben vooral benieuwd naar de prestaties van de 24-120 VR op de D3, gezien die het meeste zoombereik heeft (5x) van alle fullframe-zooms die ik heb: de rest is 3x of minder (prime, 0x zoom) :P

LinkedIn
Instagram

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Remy schreef op donderdag 29 november 2007 @ 13:30:
[...]
Goh, in mei heb ik mijn D200 gekocht, een dag later heb ik er een trouwerij mee gefotografeerd. Het stel was dolblij met de foto's, prima resultaten d:)b Stiekum had ik al wat ervaring ermee, maar nog niet heel veel. En als de D3 niet mee wil werken (wat mij niet waarschijnlijk lijkt, maar wie weet, met die kinderziektes in nieuwe modellen soms) kan ik nog altijd de D40x erbij trekken: die gaat mee voor m'n vriendin :)

Over de lenzen: ik ben vooral benieuwd naar de prestaties van de 24-120 VR op de D3, gezien die het meeste zoombereik heeft (5x) van alle fullframe-zooms die ik heb: de rest is 3x of minder (prime, 0x zoom) :P
Prime is 1x zoom...
Zoom is namelijk tele-stuk in mm gedeeld door groothoek-stuk in mm..

85/85=1 ;)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Remy schreef op donderdag 29 november 2007 @ 12:59:
[...]

[...]
Da's vette bullshit van je Reem, en dat besef je zelf ook wel. Ik had het over indrukwekkend ten opzichte van de ander.

AF die tot f/8 werkt is beter/veelzijdiger dan AF die maar tot f/5,6 werkt.
AF met alleen cross-type sensors in het midden is minder flexibel dan eentje met beter verspreide cross-type sensors.

Remy schreef op donderdag 29 november 2007 @ 13:30:
[...]
psstt... grapje enzo :P henche the smilie ;)

• neographikal
  • Niet online
De vage verdeling van de AF-sensoren was me inderdaad ook al opgevallen in de preview van Phill. Dat je een paar cross-sensoren in het midden clustert kan ik me goed voorstellen, maar om nou álles in het midden te gooien? Zonde, juist de hoeken zijn erg prettig werken en het geeft je een stuk flexibiliteit.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

neographikal schreef op donderdag 29 november 2007 @ 13:52:
De vage verdeling van de AF-sensoren was me inderdaad ook al opgevallen in de preview van Phill. Dat je een paar cross-sensoren in het midden clustert kan ik me goed voorstellen, maar om nou álles in het midden te gooien? Zonde, juist de hoeken zijn erg prettig werken en het geeft je een stuk flexibiliteit.
naja, verbeter punt voorde multi-cam 3600 module :P 51 cross sensors.

• lateef
en heeft de 1Ds daar ook geen 'last' van? dat is denk ik toch het 'probleem' van het 'full-frame'.

over het functioneren van de AF kunnen we denk ik beter afwachten tot de camera goed en wel op de markt is. de camera is iig een zeer goede aanvulling op de huidige markt.

• neographikal
  • Niet online
De AF-sensor dekt in geen geval het volledige beeld, maar binnen het gebied wat wél gedekt wordt, zijn de cross-sensoren verspreid. Dat is in het geval van de D3 niet zo; er zit één groot blok met cross-sensoren in het midden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 15:05

mennovanw

Canon? You can!

Ik ben zelf in het bezit van een Canon EOS 40D + 17-55 2.8 IS (en er erg trots op en blij mee), maar ik wil u hier toch niet onthouden dat ik net van een verjaardag kom waar een goede vriend van de familie zijn nieuwe D3 had meegenomen (gisteren opgehaald in Den Haag).

De vriend in kwestie is professioneel fotograaf met een eigen persbureau en verslingerd Nikon gebruiker. Ik begreep dat hij een van de eerste modellen in Nederland heeft. De camera is door mij uitgebreid geprobeerd i.c.m. de nieuwe Nikor 24-70 2.8 en er was ook nog een Nikor 70-200 2.8 VR met 1.7 converter aanwezig alsook een Nikor 17-35 2.8. Ook was er een Nikon D2x om toch eens te vergelijken (grappig zo'n salontafel waaop voor meer dan 20 ruggen aan fotomateriaal ligt). De resultaten behaald met de D3 zijn in lowlight werkelijk verbluffend. Ik heb nog nooit zulke scherpe en ruisvrije foto's gezien op iso 3200. Helaas heb ik geen testfoto's mee kunnen nemen (tis after all niet mijn cam).

Ik heb samen met een tweede fotograaf van het persbureau de foto's eens vergeleken tussen de D2x en de D3, zoveel mogelijk gemaakt met dezelfde lenzen en dezelfde onderwerpen en lichtomstandigheden. Het verschil was gigantisch. Waar de D2x op iso 800 toch echt uitgemarcheerd is zowel qua ruis als qua opgenomen detail (mijn EOS 40D maakt betere en scherpere foto's op ISO 800 en 1600 dan zo'n D2x die grofweg het viervoudige kost) kan met de D3 op ISO 3200 echt nog uitgeprint worden op A4 formaat (zover ik het kon beoordelen op het overigens uitstekende display, ik wou dat mijn 40D zo'n goed display had). Het was een verschil van dag en nacht.

Ik ben niet bepaald behendig met het gebruik van een Nikon reflex maar ik presteerde het zelfs om er zeer fatsoenlijke en haarscherpe resultaten mee te boeken op ISO 1600 met de 24-70 2.8. Volgens mij is Nikon in het topsegment helemaal terug, ik kan me niet voorstellen dat er betere resultaten te behalen zijn met welk merk dan ook. Als deze zinnen wat zweverig overkomen: flabbergasted is de juiste uitdrukking voor mijn geestelijke gesteldheid. Een werkelijk fabelachtige camera.

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste