Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 78 Laatste
Acties:
  • 874.657 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:28
Bij de Gamma zag ik nu een twin-pack Philips lampen, die er exact hetzelfde uitzagen als matte gloeilampen. Dat pak kostte €17 per stuk, levensduur 10.000u, en produceert 800 lumen uit 7W wat overeenkomt met 114 lm/W. Kleurtemperatuur gewoon netjes warm wit, lampen zijn niet dimbaar.

Dat was een upgrade voor oude spaarlampen van 11W, 610 lumen. De LED is dus gewon 2x zo efficiënt. We hebben nu ook gewoon zichtbaar een stuk meer licht.

Lijken me toch redelijk nette lampen voor wie niet aan Chinese lampen wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
FunFair schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 08:34:
Deze lamp vind ik er ook wel interessant uit zien. Er was helaas geen live demo model in de IKEA. Wel dozen vol met deze lamp...
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00313911/

[afbeelding]

[afbeelding]
klik voor vergroting.
Ik zag deze vandaag wel als demo. Maar 20 lumen is echt heel erg weinig. Dan heb je er 20 nodig om een beetje licht in je kamer te krijgen. Een andere led lamp met van die draadjes lijkt mij een stuk functioneler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-05 20:40
heintjeput schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 21:01:
[...]

Ik zag deze vandaag wel als demo. Maar 20 lumen is echt heel erg weinig. Dan heb je er 20 nodig om een beetje licht in je kamer te krijgen. Een andere led lamp met van die draadjes lijkt mij een stuk functioneler.
20 lumen is bijna niks :D
Bedoelen ze niet 200 lumen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
heintjeput schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 21:01:
[...]

Dat is nog inefficiënter dan een gloeilamp ja :P 20/1.8= 11,1 lm/W, das heel realistisch. Voor een gloeilamp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
True dat is vrij inefficiënt, maar ik heb geen andere info kunnen vinden dan van de IKEA zelf en dat is 20 lumen. Er kwam wel echt weinig licht vanaf. Mijn vriendin zei 'als je er daar 20 van op hangt kun je misschien net zien wat je eet'. Ik heb ze dus mooi laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
heintjeput schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 07:44:
True dat is vrij inefficiënt, maar ik heb geen andere info kunnen vinden dan van de IKEA zelf en dat is 20 lumen. Er kwam wel echt weinig licht vanaf. Mijn vriendin zei 'als je er daar 20 van op hangt kun je misschien net zien wat je eet'. Ik heb ze dus mooi laten liggen.
Het is dus echt meer een sfeerlamp dan een lamp voor nuttig gebruik, kan ook erg leuk zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 20:23

3xNix

golfr in hart en nieren

Jochemd13 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 17:26:
[...]

Het is dus echt meer een sfeerlamp dan een lamp voor nuttig gebruik, kan ook erg leuk zijn :)
Zal dan eerder orientatie verlichting zijn, zodat je ziet waar de woonkamer is in het donker.
20 lumen is voor sfeer verlichting ook niet genoeg, zal minimaal het 10voudige moeten zijn.

Ook met spotjes er naast is dit niet mooi, omdat je geen licht ervaart van de lamp zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 10:09

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Shadow_Zero schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:11:
[...]

Ik heb dezelfde lamp en ben ook wel benieuwd naar het antwoord hier naar!
Ik heb er zojuist een aantal ontvangen en ze werken perfect eigenlijk. Geen gezoem of geknipper. Ik had de warm white, maar ze lijken wel een beetje groen, zoals bij de wat oudere ledlampen het geval is die warm white zouden moeten zijn, maar verder valt de lichtopbrengst niet tegen. Komt wel redelijk overeen met halogeenlamp. Ik weet alleen niet of ze lang blijven leven, dat moet nog blijken uiteraard. :)

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/1zwnarb.jpg

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250661

Heeft iemand deze LED lampen gekocht?

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30304651/

Hoe is de kleurtemperatuur? echt warmwit?
Want het vorige model (welke een beetje uitstak) was op papier ook warmwit, maar in de praktijk bleek dat dit eerder coolwhite te zijn....
En zijn er ook ervaringen met het dimmen van deze lampen met een normale halogeendimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:28
Anoniem: 250661 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:50:
Heeft iemand deze LED lampen gekocht?

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30304651/

Hoe is de kleurtemperatuur? echt warmwit?
Want het vorige model (welke een beetje uitstak) was op papier ook warmwit, maar in de praktijk bleek dat dit eerder coolwhite te zijn....
En zijn er ook ervaringen met het dimmen van deze lampen met een normale halogeendimmer?
Eergisteren gekocht en samen met het oudere type aangesloten. De nieuwe zijn wel wat warmer en geven mooi licht. Hier zou ik mn huis wel mee kunnen vullen, ware het niet dat je ze te weinig kan dimmen. Dan toch teveel licht nog om ook als sfeerverlichting te kunnen gebruiken. Temp is echter zeer acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

marcelmg2 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 00:26:
[...]

Eergisteren gekocht en samen met het oudere type aangesloten. De nieuwe zijn wel wat warmer en geven mooi licht. Hier zou ik mn huis wel mee kunnen vullen, ware het niet dat je ze te weinig kan dimmen. Dan toch teveel licht nog om ook als sfeerverlichting te kunnen gebruiken. Temp is echter zeer acceptabel.
Wat voor type dimmer heb je hiervoor gebruikt? En hoeveel heb je achter deze dimmer aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmg2
Anoniem: 250661 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 09:05:

Wat voor type dimmer heb je hiervoor gebruikt? En hoeveel heb je achter deze dimmer aangesloten?
Ze zitten nu niet achter een dimmer. Maar ik heb ze (samen met het oudere model) wel even achter een dimmer gehad. Deze zijn 6w, dus ik had 18w aangesloten. Ik gebruikte een Siemens 5TC8 284 dimmer. Werkte prima, alleen kon ik zie niet genoeg dimmen. Ik heb hier niet zoveel verstand van, maar ik (nou ja, mn vrouw....) zou wel graag warm-witte LED lampen willen die ik bijna volledig kan dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

marcelmg2 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 09:18:
[...]

Ze zitten nu niet achter een dimmer. Maar ik heb ze (samen met het oudere model) wel even achter een dimmer gehad. Deze zijn 6w, dus ik had 18w aangesloten. Ik gebruikte een Siemens 5TC8 284 dimmer. Werkte prima, alleen kon ik zie niet genoeg dimmen. Ik heb hier niet zoveel verstand van, maar ik (nou ja, mn vrouw....) zou wel graag warm-witte LED lampen willen die ik bijna volledig kan dimmen.
Dat type dimmer kun je ook instellen qua bereik (zit een klein instelschroefje aan de voorkant). Volgens mij kun je ze dan ook 'verder' dimmen. Ik heb dit ook gedaan met een soortgelijke halogeendimmer i.c.m. een dimbare Ledlamp van Ikea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmg2
Anoniem: 250661 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 09:46:
Dat type dimmer kun je ook instellen qua bereik (zit een klein instelschroefje aan de voorkant). Volgens mij kun je ze dan ook 'verder' dimmen. Ik heb dit ook gedaan met een soortgelijke halogeendimmer i.c.m. een dimbare Ledlamp van Ikea.
Ik heb m even opengemaakt en zie inderdaad een draaidingetje :) Bedankt voor de tip, weer wat geleerd.
Maar ik zie nu ook dat het een Siemens 5TC8 257 is ipv 284. Die 284 zal ergens anders in huis zitten dan.
De 257 dimde dus ook deze LED lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
demolition_man schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:04:
[...]

Mail naar info@klikaanklikuit.nl gestuurd.

Ik heb ze nog niet horen zoemen maar ook daar nog niet speciaal naar geluisterd. Zal er is aandacht aan besteden als ik thuis ben. Ik heb voor de gui10 een test setup met ook een philips gu10 en nog de oude halogeen hangen. Vol aan is de kleur het zelfde en met dimmen zie je dat het een stuk warmer word wat ik ook mooier vind.
Zelfde is voor de E27 alleen wat me opviel als verschil is dat de Ikea lamp veel nauwkeuriger te dimmen was tot echt een gloeiend bolletje. Weet alleen niet of ik het in de praktijk zou gebruiken om zo ver te dimmen maar viel me wel op.
Bij de GU10 test setup heb ik iig niet het idee dat ik de halogeen verder kan dimmen dan de led lampen. Maar ook hier zal ik nog een keer naar kijken. Als het gloei probleem is opgelost denk ik wel dat deze lampen mijn voorkeur hebben al heb ik niet de philips dimtone getest.

Ik weet ook niet hoe die bypass module werkt ik zag niks terug op hun website maar zie het wel als ik ze ontvang.
Even hele oude post van jou terug halen :P. Maar uiteraard ook ter info voor iedereen:

Zoals ik volgens mij een poosje terug heb aangegeven, ontving ik onlangs van KAKU ineens een pakketje, met daarin een bypass module voor gebruik met de AWMD-250.

Afgelopen weekend heb ik tijd gevonden om het ding te installeren. Zelf heb ik hem gewoon samen met de draadjes van de lamp in het kroonsteentje van het lichtpunt geschroeft. Ik heb hierbij niet gelet op polariteit (mag volgens mij ook niet echt uitmaken, ook niets over gelezen in de instructies). Het 'kastje' zelf rust in de afdekkap van de lamp die tegen het plafond aan zit.

Ik kon na de installatie even niet zo snel vinden in welk armatuur ik onze DimTone heb 'verstopt', dus die heb ik nog niet kunnen testen in combinatie met de bypass. Maar twee dimbare Ikea lampen reageren nu beduidend beter op de AWMD-250. Wij hadden vooral last van het feit dat de dimmer regelmatig niet wilde 'starten' vanuit de uit-stand. Je moest dan echt vaak een 'aan' signaal sturen voor de lamp eindelijk aan gaat. Nu reageert hij altijd direct!

Ik zal eerdaags nog de Dimtone opzoeken, aangezien die ook geregeld bleef 'gloeien' en eigenlijk is de bypass natuurlijk primair gemaakt om dit op te lossen :). De reden dat die Dimtone tot nu toe niet meer in dit armatuur zat is overigens ook mede het blijven branden, de relatief zware zoem en toch ook de wat tegenvallende lichtopbrengst.

Verder heb ik toch maar de stap genomen om bij "DimLight" (via bol.com) de Megaman "Dim To Warm" E27 lamp van 810Lm te kopen. Gezien eerdere berichten hier dat deze niet zou zoemen of flikkeren, en hij icm de bypass nu ook helemaal uit zou moeten gaan, heb ik goede hoop dat dit voorlopig onze ideale combinatie wordt :).

Anders wordt het dus echt een duurdere LED-dimmer met eigen nuldraad + de benodigde pulsdrukker.

Ik wilde overigens ook nog zo'n Philips "WarmGlow" lamp proberen, maar die lijken vooralsnog in NL nauwelijks leverbaar.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:51

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

eymey schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:32:
[...]Ik wilde overigens ook nog zo'n Philips "WarmGlow" lamp proberen, maar die lijken vooralsnog in NL nauwelijks leverbaar.
Vorig weekend de AH van een berg Philips GU10 afgeholpen (dimbaar, 2e gratis, dus voor EUR 4,50 / stuk), vandaag zag ik waarom alles gedumpt werd: vrijwel de hele Philips lijn is vernieuwd. Een aantal warm glows nu ertussen. Niet goedkoop (het blijft AH), maar als je ze nodig hebt...

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thanks voor de tip! Ik zal eerdaags als ik in de AH kom ook eens kijken. Hoewel hier wel veel franchisers in de buurt zitten. Weet niet of die ze ook voeren. Maar goed, komen we wel een keer achter :)

Overigens heb ik een paar dagen terug wel de E27 DimToWarm lamp van Megaman ontvangen!

Ook een erg lekker lampje. Geeft op de felste stand een behoorlijke bak licht die naar mijn mening qua kleurtemperatuur eerder richting de 3000k gaat dan richting de 2700k. Maar wat verder gedimd en zeker op de laagste stand geeft de lamp een heerlijk warme gloed.

En over het hele bereik flikkert hij niet, ook niet op camera.

Helaas achter de KAKU mini-inbouwdimmer (multi) wel behoorlijk wat gezoem. Echter, op de felste stand en helemaal terug gedimd valt het met het gezoem reuze mee.

Ik ga zo bij de Gamma nog wel even een ACM-100 scoren van KAKU. Kijken hoe de lamp daarmee werkt. En sowieso lijkt dat ding me (ook electronisch) nog net even wat 'degelijker' dan die mini-inbouwdimmer. Gamma heeft nu een aardige korting op het KAKU assortiment!

edit: En Gamma (Almere - Markerkant) heeft dus ook al "WarmGlow" lampen van Philips liggen! :9. E14 voor ongeveer 14 euro, E27 voor 14 en 12 euro. _O_

Meteen een E14 versie mee genomen. Vergeleken met de DimToWarm E14 lampen die ik al van Megaman heb kleurt de Philips wel net wat minder 'geel' in de laagste stand. Maar toch wel heel sfeervol.. Geen gezoem. Wel (lichte) flicker. Maar net niet storend met het blote oog.

[ Voor 89% gewijzigd door eymey op 23-10-2015 22:29 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 11:49
eymey schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:32:
[...]

Even hele oude post van jou terug halen :P. Maar uiteraard ook ter info voor iedereen:

Zoals ik volgens mij een poosje terug heb aangegeven, ontving ik onlangs van KAKU ineens een pakketje, met daarin een bypass module voor gebruik met de AWMD-250.

Afgelopen weekend heb ik tijd gevonden om het ding te installeren. Zelf heb ik hem gewoon samen met de draadjes van de lamp in het kroonsteentje van het lichtpunt geschroeft. Ik heb hierbij niet gelet op polariteit (mag volgens mij ook niet echt uitmaken, ook niets over gelezen in de instructies). Het 'kastje' zelf rust in de afdekkap van de lamp die tegen het plafond aan zit.

Ik kon na de installatie even niet zo snel vinden in welk armatuur ik onze DimTone heb 'verstopt', dus die heb ik nog niet kunnen testen in combinatie met de bypass. Maar twee dimbare Ikea lampen reageren nu beduidend beter op de AWMD-250. Wij hadden vooral last van het feit dat de dimmer regelmatig niet wilde 'starten' vanuit de uit-stand. Je moest dan echt vaak een 'aan' signaal sturen voor de lamp eindelijk aan gaat. Nu reageert hij altijd direct!

Ik zal eerdaags nog de Dimtone opzoeken, aangezien die ook geregeld bleef 'gloeien' en eigenlijk is de bypass natuurlijk primair gemaakt om dit op te lossen :). De reden dat die Dimtone tot nu toe niet meer in dit armatuur zat is overigens ook mede het blijven branden, de relatief zware zoem en toch ook de wat tegenvallende lichtopbrengst.

Verder heb ik toch maar de stap genomen om bij "DimLight" (via bol.com) de Megaman "Dim To Warm" E27 lamp van 810Lm te kopen. Gezien eerdere berichten hier dat deze niet zou zoemen of flikkeren, en hij icm de bypass nu ook helemaal uit zou moeten gaan, heb ik goede hoop dat dit voorlopig onze ideale combinatie wordt :).

Anders wordt het dus echt een duurdere LED-dimmer met eigen nuldraad + de benodigde pulsdrukker.

Ik wilde overigens ook nog zo'n Philips "WarmGlow" lamp proberen, maar die lijken vooralsnog in NL nauwelijks leverbaar.
Ik heb nu 1,5 jaar 2 Philips Dimtone lampen boven mijn eettafel. Werken perfect. Ik kon destijds voor een prikkie een aantal overnemen. Persoon had er 12 gekocht en kon ze niet meer ruilen.Ze bevallen super. Heb deze aangesloten op een Busch en Jaeger leddimmer en dat gaat perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Binnetie schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 22:35:
[...]

Ik heb nu 1,5 jaar 2 Philips Dimtone lampen boven mijn eettafel. Werken perfect. Ik kon destijds voor een prikkie een aantal overnemen. Persoon had er 12 gekocht en kon ze niet meer ruilen.Ze bevallen super. Heb deze aangesloten op een Busch en Jaeger leddimmer en dat gaat perfect.
Wij hebben toevallig 12 Dimtone spots in de keuken en dat is daar erg mooi. Wij zijn halogeen spots gewend maar 12x 50w is dan geen goed idee :p
Soms waren hier ook leuke reacties :p (is dat led??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 11:49
Haha grappig. Toen ik ze kocht waren ze voor zover ik weet alleen in E27 leverbaar. Maar nu dus ook in andere maten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 18:42
eymey schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:55:
Thanks voor de tip! Ik zal eerdaags als ik in de AH kom ook eens kijken. Hoewel hier wel veel franchisers in de buurt zitten. Weet niet of die ze ook voeren. Maar goed, komen we wel een keer achter :)

Overigens heb ik een paar dagen terug wel de E27 DimToWarm lamp van Megaman ontvangen!

Ook een erg lekker lampje. Geeft op de felste stand een behoorlijke bak licht die naar mijn mening qua kleurtemperatuur eerder richting de 3000k gaat dan richting de 2700k. Maar wat verder gedimd en zeker op de laagste stand geeft de lamp een heerlijk warme gloed.

En over het hele bereik flikkert hij niet, ook niet op camera.

Helaas achter de KAKU mini-inbouwdimmer (multi) wel behoorlijk wat gezoem. Echter, op de felste stand en helemaal terug gedimd valt het met het gezoem reuze mee.

Ik ga zo bij de Gamma nog wel even een ACM-100 scoren van KAKU. Kijken hoe de lamp daarmee werkt. En sowieso lijkt dat ding me (ook electronisch) nog net even wat 'degelijker' dan die mini-inbouwdimmer. Gamma heeft nu een aardige korting op het KAKU assortiment!

edit: En Gamma (Almere - Markerkant) heeft dus ook al "WarmGlow" lampen van Philips liggen! :9. E14 voor ongeveer 14 euro, E27 voor 14 en 12 euro. _O_

Meteen een E14 versie mee genomen. Vergeleken met de DimToWarm E14 lampen die ik al van Megaman heb kleurt de Philips wel net wat minder 'geel' in de laagste stand. Maar toch wel heel sfeervol.. Geen gezoem. Wel (lichte) flicker. Maar net niet storend met het blote oog.
Het klopt dat de Philips minder warm is.
Dat staat ook in de specificaties, Philips van 2700 naar 2200 en Megaman van 2700 naar 1800.
En ik zag in de tabel dat de levensduur van de Philips 10.000 uur korter is ;(
Dat laatste scheelt nogal veel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Binnetie schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 23:33:
Haha grappig. Toen ik ze kocht waren ze voor zover ik weet alleen in E27 leverbaar. Maar nu dus ook in andere maten?
In bijna alle fittingen :P GU10, E14, E27 en MR16 volgens mij.
JvdW schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 00:25:
[...]

Het klopt dat de Philips minder warm is.
Dat staat ook in de specificaties, Philips van 2700 naar 2200 en Megaman van 2700 naar 1800.
En ik zag in de tabel dat de levensduur van de Philips 10.000 uur korter is ;(
Dat laatste scheelt nogal veel....
Zelf heb ik de Dimtone/Warmglow en het warme wit is echt al erg warm en geeft een mooie effect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Heeft iemand een idee hoe ik met opbouw ledstrip profielen netjes een hoek van 90 graden kan maken?

Ik bedoel dus dit soort profielen:
Afbeeldingslocatie: http://www.ledstripkoning.nl/uploads/tx_multishop/images/products/300/alu/aluminium-ledstrip-profiel-opbouw-1m-8-mm-hoog-compleet-met-afdekkap.jpeg

Maar ik kan niets vinden waarmee ik de hoek om kan gaan met dit soort profielen (mag ook een ander type zijn).

Edit:
Ah, toch nog iets gevonden:
http://www.ledstripwinkel.nl/hoekstuk-small-profiel

[ Voor 9% gewijzigd door KopjeThee op 25-10-2015 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-05 16:17

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

KopjeThee schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 09:27:
Heeft iemand een idee hoe ik met opbouw ledstrip profielen netjes een hoek van 90 graden kan maken?
Gewoon het profiel in verstek zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
KopjeThee schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 09:27:

Ik bedoel dus dit soort profielen:
[afbeelding]

Maar ik kan niets vinden waarmee ik de hoek om kan gaan met dit soort profielen (mag ook een ander type zijn).

Edit:
Ah, toch nog iets gevonden:
http://www.ledstripwinkel.nl/hoekstuk-small-profiel
Waarom niet in [LED] Strips, drivers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

marcelmg2 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 14:15:
[...]

Ik heb m even opengemaakt en zie inderdaad een draaidingetje :) Bedankt voor de tip, weer wat geleerd.
Maar ik zie nu ook dat het een Siemens 5TC8 257 is ipv 284. Die 284 zal ergens anders in huis zitten dan.
De 257 dimde dus ook deze LED lampen.
Om de proef op de som te nemen heb ik ze toch maar gehaald.
Het dimmen gaat helaas niet zonder zoemen gepaard, dus gaan ze weer retour vanmiddag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik volg de ontwikkelingen op het gebied van LED-lampen met belangstelling. Ik heb in huis ook door de tijd heen diverse gloeilampen vervangen door een LED. Ik ben tegelijk nog een product van een ouderwetse opvoeding die me geleerd heeft nooit nog goed werkende producten weg te gooien. Maar het doosje met gloeilampen wordt wel geleidelijk leger en het wordt niet meer aangevuld.

De ontwikkelingen gaan weliswaar in positieve zin door, maar ik zie nog heel weinig van de vervangers van zwaardere gloeilampen. Voor een vervanger van een gloeilamp van 100 W bijvoorbeeld zie ik op dit moment alleen nog maar spaarlampen. In mijn beleving eigenlijk een overgangsproduct dat al geruime tijd helemaal niet meer populair is en eigenlijk niet meer van deze tijd is. Vandaar ook denk ik dat ik me verbeeld dat ze de laatste tijd steeds goedkoper zijn geworden. Geen wonder ook, door z'n toch wel vervelend lange opwarmtijd.

Misschien is de vraag naar een 100 watt-equivalent niet zo groot, maar zonder de gevallen waarvoor op te noemen, de vraag is er niettemin, verlichtingstechniek gaat niet enkel over sfeerverlichting. Wordt dit gemis algemeen gedeeld?

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 27-10-2015 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:17
Techneut schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 14:36:
De ontwikkelingen gaan weliswaar in positieve zin door, maar ik zie nog heel weinig van de vervangers van zwaardere gloeilampen. Voor een vervanger van een gloeilamp van 100 W bijvoorbeeld zie ik op dit moment alleen nog maar spaarlampen. In mijn beleving eigenlijk een overgangsproduct dat al geruime tijd helemaal niet meer populair is en eigenlijk niet meer van deze tijd is. Vandaar ook denk ik dat ik me verbeeld dat ze de laatste tijd steeds goedkoper zijn geworden. Geen wonder ook, door z'n toch wel vervelend lange opwarmtijd.

Misschien is de vraag naar een 100 watt-equivalent niet zo groot, maar zonder de gevallen waarvoor op te noemen, de vraag is er niettemin, verlichtingstechniek gaat niet enkel over sfeerverlichting. Wordt dit gemis algemeen gedeeld?
Ik heb laatst twee 100W gloeilampen vervangen door Philips CorePro LED D 16-100W lampen en die zijn toch wel heel erg close kwa licht output. Dit is een 16W led met 1500 Lumens output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Techneut schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 14:36:
Ik volg de ontwikkelingen op het gebied van LED-lampen met belangstelling. Ik heb in huis ook door de tijd heen diverse gloeilampen vervangen door een LED. Ik ben tegelijk nog een product van een ouderwetse opvoeding die me geleerd heeft nooit nog goed werkende producten weg te gooien. Maar het doosje met gloeilampen wordt wel geleidelijk leger en het wordt niet meer aangevuld.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00257482/

13W / 1000 lumen voor nog geen tientje, denk dat deze aardig in de buurt komt.

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
BlizzarD schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:54:
[...]

Dat is wel veel licht gelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Jochemd13 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 16:42:
[...]

Valt ook wel weer mee, een simpele TL (met EVSA) haalt 3300 lumen uit 32W :P

Uiteraard heeft die nadelen die LED niet/minder heeft, zoals reflectieverliezen en opwarmtijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
marcop23 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 17:03:
[...]

Valt ook wel weer mee, een simpele TL (met EVSA) haalt 3300 lumen uit 32W :P

Uiteraard heeft die nadelen die LED niet/minder heeft, zoals reflectieverliezen en opwarmtijden.
Wij hebben een TL in de garage en die was er al toen we het huis kochten, maar die geeft weinig licht en die moeten we maar eens vervangen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmg2
Anoniem: 250661 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:25:
[...]

Om de proef op de som te nemen heb ik ze toch maar gehaald.
Het dimmen gaat helaas niet zonder zoemen gepaard, dus gaan ze weer retour vanmiddag...
En wat vond je van de kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlizzarD schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:54:
[...]
Jochemd13 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 16:42:
[...]
Natuurlijk is dat veel licht, dat valt ook niet te ontkennen, een gewone gloeilamp van 100 W geeft dat namelijk ook. Maar dat is dan toch ook de bedoeling? Anders koop je zo'n product niet en bij geen belangstelling is het zelfs niet eens in de handel. Zoals ik probeerde duidelijk te maken in mijn vorige bericht, niet alle verlichting dient (alleen maar) voor sfeerverlichting. Legio toepassingen waar tot voor kort gloeilampen werden gebruik met een vermogen van 100 W of meer, bijvoorbeeld in situaties waar TL-verlichting minder geschikt is. De vraag naar één op één LED-vervangers daarvan is er gewoon.
En de opmerking van mij dat ik in de winkels nog weinig zie van deze lampen is hiermee dus beantwoord. Bedankt voor die tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Gisteren de Megaman MM05237 10,5W 810lm lichtkleur 2700K-1800K en de Megaman MM05236 7W 470lm 2700K-1800K dim to warm besteld bij gloeilampgoedkoop (de goedkoopste :D )

Voor de 10,5W gekozen om toch veel licht te kunnen hebben mocht het nodig zijn, meestal zijn ze gedimt.
Aangesloten via KlikaanKlikuit dimmers en ik ben wel onder de indruk, en mijn vrouw vindt ze ook erg mooi :P
Geven gedimd op de laagste stand een fijne warme kleur. Voorheen had ik de Kruidvat 12W 806lm in de armaturen zitten, ook tevreden over, ook over de kleur, maar die dimmen niet naar warm.
(en verbuiken 1,5W meer :+ )

Voordeel van de Megaman tegenover de Philips WarmGlow is toch zeker wel de levensduur.
Philips 10000 branduren en de Megaman 25000 branduren (gegarandeerd via garantie Megaman, geen idee hoe) En natuurlijk de warmere kleur als het helemaal gedimd is, de Philips gaat 'maar' tot 2200K

[ Voor 7% gewijzigd door JvdW op 27-10-2015 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met welke KlikaanKlikuit dimmers heb je ze gedimd? Ik ga onze 10,5W versie eerdaags uitproberen met de ACM-100 dimmer van KAKU. Eerst maar even in losse opstelling, voordat ik de huidige constructie met de mini-inbouwdimmer van KAKU ga 'afbreken'.

Overigens, doet de KAKU website bij jullie het ook niet? Dit is nou al sinds donderdagavond zo, zowel op mijn Telfort aansluiting thuis als op m'n werk.

[ Voor 24% gewijzigd door eymey op 27-10-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
eymey schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 21:30:
Met welke KlikaanKlikuit dimmers heb je ze gedimd? Ik ga onze 10,5W versie eerdaags uitproberen met de ACM-100 dimmer van KAKU. Eerst maar even in losse opstelling, voordat ik de huidige constructie met de mini-inbouwdimmer van KAKU ga 'afbreken'.

Overigens, doet de KAKU website bij jullie het ook niet? Dit is nou al sinds donderdagavond zo, zowel op mijn Telfort aansluiting thuis als op m'n werk.
Ik dim ze met de ACD-200 en met de AWMD-250, de laatste niet achter de schakelaar maar in een lasdoos (buitenverlichting) of in de centraaldoos boven de lamp.

Minimale dimvermogen prima in te stellen en ze schakelen in bij de laatst ingestelde waarde.
Erg tevreden hierover.

De ACM-100 is groter en duurder dan de AWMD-250. Dus ik zou altijd voor de AWMD gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door JvdW op 27-10-2015 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja, ik heb de DimToWarm lamp nu dus aan een AWMD-250 hangen, maar ben daar juist niet helemaal tevreden mee.

Het is al wel een stuk beter dan bij andere dimbare ledlampen die ik heb uitgeprobeerd, zeker in combinatie met de bypass die ik voor de AWMD-250 heb ontvangen. Maar ook deze lamp blijft een brom geven die in het open armatuur al snel te horen is.

Op een ACD-200 is het zoemen trouwens minder. En net als de ACM-100 hangt ook de ACD-200 constant aan een eigen voedingsbron en kan zodoende de lampen toch blijkbaar beter dimmen. Dus ik hoop ook met de ACM-100 een beter resultaat te behalen.

Er zitten gewoon nadelen aan de AWMD-250, die altijd een stroomkring (door de aangesloten lamp heen) in stand moet houden.

1 ding vind ik overigens wel frappant: Er zijn ook tijdstippen waarop ik, ook met de AWMD-250, de brom bijna niet hoor. Het lijkt er ergens dus ook wel op alsof het afhankelijk is van bv. de netspanning (die gedurende de dag kan varieren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

marcelmg2 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 17:32:
[...]

En wat vond je van de kleur?
Kleurtemp. was prima in orde! Een stuk beter dan de oude Ledare serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
eymey schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 23:46:
Mja, ik heb de DimToWarm lamp nu dus aan een AWMD-250 hangen, maar ben daar juist niet helemaal tevreden mee.

Het is al wel een stuk beter dan bij andere dimbare ledlampen die ik heb uitgeprobeerd, zeker in combinatie met de bypass die ik voor de AWMD-250 heb ontvangen. Maar ook deze lamp blijft een brom geven die in het open armatuur al snel te horen is.

Op een ACD-200 is het zoemen trouwens minder. En net als de ACM-100 hangt ook de ACD-200 constant aan een eigen voedingsbron en kan zodoende de lampen toch blijkbaar beter dimmen. Dus ik hoop ook met de ACM-100 een beter resultaat te behalen.

Er zitten gewoon nadelen aan de AWMD-250, die altijd een stroomkring (door de aangesloten lamp heen) in stand moet houden.

1 ding vind ik overigens wel frappant: Er zijn ook tijdstippen waarop ik, ook met de AWMD-250, de brom bijna niet hoor. Het lijkt er ergens dus ook wel op alsof het afhankelijk is van bv. de netspanning (die gedurende de dag kan varieren).
Apart.
Ik heb nog geen zoem of bromgeluiden gehoord. Zal er eens op letten.
Wat voor 'bypass' heb je gekregen en wat doet die precies?

Als ik jou klachten zo lees had ik die geluiden al gehoord moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is mij nog steeds niet 100% duidelijk wat die Bypass module precies doet.

Maar 1 van de problemen die het oplost, is het heel licht blijven branden van diverse ledlampen (waaronder de DimToWarm van Megaman, maar ook m'n Philips Dimtone) als de dimmer eigenlijk 'uit' staat. Dit treedt op omdat de dimmer altijd een klein beetje 'standby-stroom' moet blijven gebruiken voor z'n eigen electronica. De AWMD-250 heeft geen eigen nuldraad dus moet die standby-stroom genereren door altijd ook nog een geringe hoeveelheid stroom door de lamp heen te laten gaan.

Bij mij had de bypass ook positieve effecten op de responsiviteit van de AWMD-250. Bij o.a. de DimTone en een paar dimbare Ikea lampen had de dimmer vaak erge moeite met het 'aan zetten' van de lampen.

Overigens ben ik wel erg kritisch op geluiden. Ik kan ook de geringste 'coil whyne' horen van schakelende voedingen. En zelfs het gezoem van de 2,5 inch HDD in onze Amino set top box (inmiddels vervangen door SSD :P ) vind ik al irritant. Het enige geluid dat ik tolereer is de koelkast (gewoon omdat dat technisch niet anders kan en niet continu is) of de vaatwasser als die draait.

Het is wel zo dat het gezoem icm. de AWMD-250 'went' na een tijdje. Maar nog steeds, als ik dan het licht uit doe valt het ineens weer op hoe 'lawaaiig' het eigenlijk was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Laatst online: 19:51

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

eymey schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:55:
Gisteren de 4 resterende lampjes die ik nog nodig had, kunnen vinden bij de AH hier om de hoek (de 1e serie had ik vorige week op ons vakantie-adres gekocht), ook hier wordt alles vervangen door de nieuwe Philips lijn.

Nu geen 2 halen - 1 betalen, maar 35% korting. Toch ook niet gek voor deze dimbare GU10's.
Edit: net even op de bon gekeken: ondanks de 35% korting-sticker, is er toch 50% korting berekend :)

[ Voor 8% gewijzigd door Joepla op 28-10-2015 16:40 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
eymey schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 08:50:
Het is mij nog steeds niet 100% duidelijk wat die Bypass module precies doet.

Maar 1 van de problemen die het oplost, is het heel licht blijven branden van diverse ledlampen (waaronder de DimToWarm van Megaman, maar ook m'n Philips Dimtone) als de dimmer eigenlijk 'uit' staat. Dit treedt op omdat de dimmer altijd een klein beetje 'standby-stroom' moet blijven gebruiken voor z'n eigen electronica. De AWMD-250 heeft geen eigen nuldraad dus moet die standby-stroom genereren door altijd ook nog een geringe hoeveelheid stroom door de lamp heen te laten gaan.

Bij mij had de bypass ook positieve effecten op de responsiviteit van de AWMD-250. Bij o.a. de DimTone en een paar dimbare Ikea lampen had de dimmer vaak erge moeite met het 'aan zetten' van de lampen.

Overigens ben ik wel erg kritisch op geluiden. Ik kan ook de geringste 'coil whyne' horen van schakelende voedingen. En zelfs het gezoem van de 2,5 inch HDD in onze Amino set top box (inmiddels vervangen door SSD :P ) vind ik al irritant. Het enige geluid dat ik tolereer is de koelkast (gewoon omdat dat technisch niet anders kan en niet continu is) of de vaatwasser als die draait.

Het is wel zo dat het gezoem icm. de AWMD-250 'went' na een tijdje. Maar nog steeds, als ik dan het licht uit doe valt het ineens weer op hoe 'lawaaiig' het eigenlijk was :P
Nog even goed geluisterd maar bij geen enkele gedimde lamp hoor ik geluiden, ook niet op de meest gedimde stand. Ook zijn de ledlampen echt helemaal uit en donker als ze uitgeschakeld zijn.

Jouw probleem met het zwak blijven branden wordt wel genoemd in de handleiding, waar ze met de 'oplossing' komen het apparaat omgekeerd in het stopcontact te steken (bij de ACD200)
Of natuurlijk de fase in je stopcontact omwisselen vanwege esthetisch oogpunt.

Hoe oud is je klikaanklikuit apparatuur?

Wat mij vandaag wel is opgevallen is dat de AWMD gevoeliger lijkt te zijn op het 'aan' signaal dan het 'uit' signaal via Domitcz. Op de afstandsbediening werkt het wel prima. (zou in theorie niet moeten kunnen lijkt mij)

[ Voor 3% gewijzigd door JvdW op 28-10-2015 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, iig wel fijn voor jou dat jij nergens last van hebt :).

Toch ben ik zeker niet de enige die er wel last van heeft. Blijkbaar moet je dus ook enig geluk hebben met omstandigheden als je netspanning, misschien zelfs wel de mate van netvervuiling. Of zelfs de fabricagebatch van de ledlamp zelf.

Zie bv:
demolition_man in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II" en de posts daarna.

De KAKU apparatuur die ik gebruik is minder dan een jaar oud.

Ik heb gisteravond overigens ook even met de ACM-100 zitten spelen, icm wat lampen (inclusief de Megaman). ACM-100 gewoon aan een normaal snoer met een stekker gehangen, aan de uitgang op een verhuisfitting. En gaan met die hap :P.

Gezoem is icm de ACM-100 echt heel minimaal. Op ongeveer 80 cm afstand hoor ik het al nauwelijks meer, ook niet 'onderbewust'. Dit geldt voor zowel de Megaman als ook een dimbare 800 lm Ikea ledlamp.

Ik zat trouwens ook nog aan iets anders te denken: Het armatuur boven de eettafel is een hanglamp in halve bolvorm, aan de onderkant open. Waarschijnlijk versterkt de binnenwand van de bol geluiden ook nog wat :). Want achter de AWMD-250 kan ik op bepaalde momenten als het in de kamer stil is de lamp op wel 3 meter afstand horen. Misschien dat dat in een 'open' opstelling zoals gisteren met de ACM-100 ook mee zou vallen.

Any way, ik ga komend weekend toch de ACM-100 maar inbouwen. Los van hopelijk wat minder zoem merk ik dat het dimmen ook nog net wat nauwkeuriger gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-05 11:05
Ik zou thuis graag oriëntatie verlichting aan de trap plaatsen maar ik heb geen zin in veel slijpwerk en wil geen goedkoop ogende opbouw lampjes die je op de muur plakt.
Wat ik eigenlijk zoek is inbouw verlichting die ik in een "gyprocpotje" kan zetten en die oplaadbaar als ik ze dan ook nog eens kan bedienen met klikaanklikuit of kaku ben ik een gelukkig man. Ik heb google al afgeschuimd maar kan nergens iets vinden in die trend, hier iemand dit al tegen gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
chundo schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:12:
Ik zou thuis graag oriëntatie verlichting aan de trap plaatsen maar ik heb geen zin in veel slijpwerk en wil geen goedkoop ogende opbouw lampjes die je op de muur plakt.
Wat ik eigenlijk zoek is inbouw verlichting die ik in een "gyprocpotje" kan zetten en die oplaadbaar als ik ze dan ook nog eens kan bedienen met klikaanklikuit of kaku ben ik een gelukkig man. Ik heb google al afgeschuimd maar kan nergens iets vinden in die trend, hier iemand dit al tegen gekomen?
Of ledstrips misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:41
Duizelt mij wel hier met de LED topics :D

Ben opzoek naar een LED-RGB-strip voor de kamer van mijn zoontje. Een stuk van 4 meter en een stuk van 2 meter. Aangezien ik aan het verbouwen ben wil ik het niet uit China halen, dan maar wat meer geld en de klus geklaard.

Waar ik tegenaanloop. Liefst wil ik de bediening integreren in mijn huidige schakelaars. Gebruik Niko materiaal en die hebben ook een LED-schakelaar. http://www.niko.eu/nlnl/n...s/rgb(w)_rf_wandbediening Volgens mij kan deze alleen met hun eigen LED-strips overweg en is dat dus geen optie, of is zoiets te tweaken?

Wat is jullie ervaring met het koppelen van LED strips? Als ik deze bestel http://www.ledlampendirec...r-300-smd-5050-led-s.html kan ik deze dan opdelen in 2 en 3 meter, afstand zo`n 4 meter van elkaar?

- Belangrijkste vraag, hoe regel ik een mooie en goede bediening? Liefst vast aan de wand.
- Zijn die strips op te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Ledstrips kan je meestal om de 10 cm knippen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:43
Jochemd13 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 08:14:
Ledstrips kan je meestal om de 10 cm knippen!
Volgens mij is de veelal gebruikte 'regel' om de 3 LED's en hangt het dus af van hoeveel LED's/meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Engineer Stewie schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:04:
[...]

Volgens mij is de veelal gebruikte 'regel' om de 3 LED's en hangt het dus af van hoeveel LED's/meter.
Klopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 21:29
Misschien is dit een domme vraag, maar ik heb thuis een heleboel 12V LED lampen liggen (halogeenspot type) die ik gebruikte in een afgelegen tuinkamer die ik van een loodzuurbatterij en een zonnepaneel had voorzien. Die batterijen zijn ondertussen versleten en de tuinkamer is nu voorzien van netstroom waardoor ik die LED's niet meer gebruik.

Nu zou ik graag iets tafellampachtig in elkaar knutselen met de USB batterypacks die je overal voor een appel en een ei kunt kopen, doch deze geven maar 5,5V wat te weinig is. Ik dacht dit te verhelpen door bij de Conrad een Step Up-regelaar (LT1301) te kopen en dat te verbinden met een USB pack, maar blijkbaar moet je dat in een schakeling verwerken waar ik helemaal geen verstand van heb. Heeft iemand een idee hoe ik de stroom uit die USB packs kan omzetten in 12V zodat ik al die LED spotjes een tweede leven kan geven? Zouden daar kant- en klare transformators voor bestaan die je gewoon in een USB poort kan prikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus
Die zou inderdaad bruikbaar kunnen zijn voor mijn doel. bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Let wel dat USB (2.0) poorten er niet zo blij van worden als je er meer dan 500 mA uit gaat trekken.

USB 3.0 zou 1A moeten doen.

Maarre... 12V LED lampen :? Vier LED's in serie? Of zit er weer een buck driver in? :+

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 30-10-2015 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus
Normaal zouden die led spotjes niet zoveel mogen trekken. Ik geloof dat de strafste 1W is, is 200 mA dacht ik op 5 volt USB. Moest ik er iets tussen kunnen zetten dat de stroom begrenst zou het misschien wel wat 'geruststelling' geven.

Valt wel op dat die dingen alleen uit Hong Kong en China leverbaar zijn met levertijden van 2 maand of langer, of zou ik Europese aanbieders over het hoofd hebben gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Als je ze in Europa terug kunt vinden, zijn het toch dezelfde dingen uit China, maar dan drie keer zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maar wel beter gecontroleerd op veiligheid. Maar goed, dat is hier al diverse keren besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:35
Ik probeer uit te vogelen of deze lamp van Ikea nou 12v of 230v is... Maar ze vinden het niet nodig om het in de specificaties te vermelden.

Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/ledare-led-lamp-g-__0212721_PE366702_S4.JPG
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40240499/#

Voor de kinderkamer wil ik 3 van deze lampjes in een lampion hangen om er een nachtlampje van te maken. Maar 90 lumen is hier misschien wel iets teveel voor of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 13:19
Wel interessant trouwens, voor mijn vorige werk heb ik eens bij een aantal (iets van 5) verschillende NL leveranciers led strip besteld. Vooral gezocht op hogere kwaliteit strips met een hoge RA waarde, goede binning (geen kleurverschil in onderlinge leds) en van warm wit (2700K) tot wit (5000K). Kwaliteit viel mij erg tegen van nagenoeg alle strips en je kan even goed zelf direct uit China bestellen. De RA waarden kloppen bijna nooit wat van, zo heb ik o.a. 80/90 CRI nagemeten op een 60 CRI...

Vreemd genoeg valt de kwaliteit van het meeste spul wat je bij de bouwmarkten/Ikea kunt krijgen ook nog steeds erg tegen. Veel spul staat nog steeds op 100 Hz te trillen. Kwam laatst al in een ierse pub in Groningen waar ze alles met 100 Hz led lampen hebben vervangen. Bepaald niet rustig aan de ogen om daar te zitten.

Ben zelf wel bezig met een wake up light met daarin circa 100 Watt aan led strip. Ik laat eerst warm wit opkomen en daarna koudwit. Dat de kwaliteit van het licht niet erg goed is maakt mij niet heel veel uit want het wordt toch niet als basisverlichting gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202103

FunFair schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 09:43:
Ik probeer uit te vogelen of deze lamp van Ikea nou 12v of 230v is... Maar ze vinden het niet nodig om het in de specificaties te vermelden.

[afbeelding]

Voor de kinderkamer wil ik 3 van deze lampjes in een lampion hangen om er een nachtlampje van te maken. Maar 90 lumen is hier misschien wel iets teveel voor of niet?
De fitting G9 is voornamelijk in gebruik i.c.m. netspanning (120 V in vnl. USA / 230 V elders; Wikipedia: Bi-pin connector). Overigens wel slordig van Ikea. Heeft Ikea geen online verkoopondersteuning in de vorm van een chatapplicatie? Of bel ze even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
FunFair schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 09:43:

[afbeelding]

Ik heb twee van die lampjes (in de buitenlampen), ze zijn 230V.
Voor een nachtlampje geven ze wat veel licht inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
BounceMeister schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:28:
[...]

Ik heb twee van die lampjes (in de buitenlampen), ze zijn 230V.
Voor een nachtlampje geven ze wat veel licht inderdaad.
Als ze op 230v zitten, knipperen ze dan niet enorm? Zit weinig ruimte in zo'n lampje voor elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus
Wij hebben zo een kroonluchter vol met die lampjes en ze werken echt prima hoor. Je zou bijna denken dat het gloeilampen zijn maar toch zijn het leds. Ze zitten er al een tiental maanden in en er zijn er nog geen stuk gegaan tot hiertoe terwijl de andere grote ledlampen met die fitting (ouder model) die ik er eerst in stopte al na een week kapot waren.Grote lampen met veel ruimte voor elektronica zijn dus niet per se beter dan kleintjes.

Ze geven veel licht inderdaad, als nachtlamp zal je ze in een kap oid moeten steken die weinig doorlaat als je die wil gebruiken.

Edit: dat zijn er nu wel van Sylvania maar ze zien er hetzelfde uit...

[ Voor 19% gewijzigd door Cumulus op 31-10-2015 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, dit is wel weer enorm balen.....

Ik wilde gistermiddag m'n KAKU ACM-100 installeren in het lichtpunt boven de eettafel, zodat de AWMD-250 achter de wandschakelaar vandaan kon.

Past die hele ACM-100 dus gewoon niet (thanks jochemd) in een normale inbouwdoos :(. Hij is een milimeter of 4 te groot, waardoor hij niet tussen de twee rondingen past waar het schroefdraad voor het afdekplaatje in zit....

Hadden ze hier bij KAKU nou echt niet over na kunnen denken? |:(. Hij past er zelfs niet ver genoeg in om dan bv. maar een blindplaatje er overheen te doen zodat de lamp aan een aparte haak in het plafond zou kunnen hangen.

[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 01-11-2015 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
eymey schreef op zondag 01 november 2015 @ 14:41:
Hmm, dit is wel weer enorm balen.....

Ik wilde gistermiddag m'n KAKU ACM-100 installeren in het lichtpunt boven de eettafel, zodat de AWMD-250 achter de wandschakelaar vandaan kon.

Past die hele ACM-100 dus gewoon in in een normale inbouwdoos :(.
Dat is toch goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oops, daar moest "niet" tussen staan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11193

Ik ben al een tijdje op zoek naar MR8 12v dimbare led spots.

Na uitgebreide zoektocht op het net en test met diverse losse leds uit China nog geen goede oplossing.

Hier misschien iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
eymey schreef op zondag 01 november 2015 @ 19:17:
[...]

Oops, daar moest "niet" tussen staan ...

Heb je al van die lange schroeven gebruikt? Die hebben wij hier ook voor normale schakelaars. Die schroeven zijn gewoon een paar cm langer en hebben een grotere afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, langere schroeven heb ik wel. Maar daar los ik het probleem helaas niet mee op.

De ACM-100 steekt gewoon nog zeker voor de helft van z'n hoogte uit de plafonddoos omdat ie er dus niet verder in kan. Hij stuit dan dus op de 'bobbels waar het schroefdraad in zit. Ik zou dan dus echt de plafonddoos moeten gaan 'slopen' door de blauwe 'bobbels' weg te veilen ofzo, maar dan kan ik er dus niet meer echt iets aan hangen. Nu zit er bv een standaard afdekplaatje op, met daaraan een haak om de lamp aan te hangen.

plafonddoos

[ Voor 21% gewijzigd door eymey op 01-11-2015 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:55
Ik heb gemerkt dat er in onze dampkap (afzuigkap in Nederland?) in de keuken een lamp zit van 40 watt. Aangezien heel het appartement al voorzien is van LED lampen voorzien is, zou ik er daar ook nog een in willen steken.
In de winkel het je enkel speciale lampen voor de afzuigkap van 28 watt (wordt op de verpakking gelijk gesteld aan 35 watt). Ik was dus van plan om een LED lamp van 350-400 lumen te kopen in een E14 fitting (stuk of 3-4 watt vermoed ik).
Is er enig nadeel aan verbonden waardoor je specifiek de lampen moet kopen die ervoor gemaakt zijn?
(Door de extra hitte en vochtigheid?) Iemand met ervaring hierin?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:45

painkill

Pain(k)(ill)

In mijn ervaring kun je ze gewoon vervangen door led.
Ik ben zo ook mooi gegaan van 2X20W naar 2x2W :)

Enige nadeel wat je kunt hebben is dat de meeste afzuigkaplampen 12v zijn. En er dus een transformator tussen zit. Deze transformator KAN soms problemen hebben met de leds/het lagere vermogen wat ze vragen. Maar jij hebt met een E14 fitting 230V, dus niks aan de hand.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Oke bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 00:11
Malantur schreef op zondag 01 november 2015 @ 20:34:
Ik heb gemerkt dat er in onze dampkap (afzuigkap in Nederland?) in de keuken een lamp zit van 40 watt. Aangezien heel het appartement al voorzien is van LED lampen voorzien is, zou ik er daar ook nog een in willen steken.
In de winkel het je enkel speciale lampen voor de afzuigkap van 28 watt (wordt op de verpakking gelijk gesteld aan 35 watt). Ik was dus van plan om een LED lamp van 350-400 lumen te kopen in een E14 fitting (stuk of 3-4 watt vermoed ik).
Is er enig nadeel aan verbonden waardoor je specifiek de lampen moet kopen die ervoor gemaakt zijn?
(Door de extra hitte en vochtigheid?) Iemand met ervaring hierin?
Dat is toevallig, heb van het weekend zojuist de lampen in onze dampkap vervangen voor een tweetal LED filament lampen van 3W (E14) gaat prima! :*)

LSC

[ Voor 4% gewijzigd door Puch-Maxi op 02-11-2015 11:22 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Puch-Maxi schreef op maandag 02 november 2015 @ 00:16:
[...]

Dat is toevallig, heb van het weekend zojuist de lampen in onze dampkap vervangen voor een tweetal LED filament lampen van 3W (E14) gaat prima! :*)

[afbeelding]
Hoe is de flickering met deze LED Filament? Ik ben namelijk nog geen E14 versie tegen gekomen waar ik geen koppijn van kreeg.

Is te testen door even met je telefoon camera erop te mikken (vanaf 10cm oid). Als er veel strepen in beeld verschijnen zit er flink veel flickering in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook ik ben nog nooit een filament ledlamp zonder flickering tegen gekomen.

Anderzijds: De vorige week aangeschafte Philips WarmGlow (e14 fitting) is helaas ook niet helemaal flickervrij :(. Zeker in dieper gedimde toestand valt de flickering in m'n ooghoeken (Of een spiegel) op.

Jammer Philips. De ledlampen moeten goedkoper, op een fatsoenlijke PWM wordt als eerste bezuinigd......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
eymey schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:56:

Anderzijds: De vorige week aangeschafte Philips WarmGlow (e14 fitting) is helaas ook niet helemaal flickervrij :(. Zeker in dieper gedimde toestand valt de flickering in m'n ooghoeken (Of een spiegel) op.

Jammer Philips. De ledlampen moeten goedkoper, op een fatsoenlijke PWM wordt als eerste bezuinigd......
Ik heb een onbekende chinese E27 LED filament en die is om de een of andere reden wel flicker vrij. Ik heb ook 4 quintezz(oid) lampen (was een aanbieding) en die hebben een lichte flicker. Die zijn E27 en hebben meer ruimte om wat elektronica in kwijt te kunnen. In een E14 LED filament zit vaak maar 1 kleine chip en schakelt gewoon 50Hz op de lamp, wat resulteert in 100Hz flicker van 0 tot 100%. Ofwel erg onplezierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13

Ik gebruik heel veel dimbare ledlampen thuis en ik kan 0 geflikker zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
FunFair schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:42:
[...]
Hoe is de flickering met deze LED Filament? Ik ben namelijk nog geen E14 versie tegen gekomen waar ik geen koppijn van kreeg.

Is te testen door even met je telefoon camera erop te mikken (vanaf 10cm oid). Als er veel strepen in beeld verschijnen zit er flink veel flickering in.
Je hebt gelijk hoor, deze van de Action flikkeren behoorlijk (zal wel 100Hz zijn?). Maar in mijn beleving niet meer of minder dan TL verlichting.
edit:
Zal het eens proberen te meten met mijn scope
Ik tot voor kort ook niet, maar heb nu een LED filament lamp E27 (van de Aldi, jaja) die vrijwel niet flikkert :9~ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jochemd13 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:27:
[...]

Ik gebruik heel veel dimbare ledlampen thuis en ik kan 0 geflikker zien :P
Dan behoor jij tot 1 van de 'gelukkigen' die er niet kritisch op is, of gewoon geen last van heeft.

Mijn ogen zijn er schijnbaar wat gevoeliger voor. Ik heb het ook bij TV's en beeldschermen of OLED schermen waar 'goedkoop' ge-PWM'd wordt. Ongeveer het verhaal van FunFair, 100 Hz. flicker (als je 'geluk' hebt ). Samsung Galaxy smartphones (S3 en S5 wel extremer dan een S6) bezorgen mij ook hoofdpijn op lagere helderheid.

Ledlampen die van zichelf wat 'nagloeien' na het uitdoen geven het effect minder (daar heb ik er meestal geen last van).

Maar de Philips Warmglow is echt een negatieve uitschieter, evenals div. filament ledlampen die ik heb uitgeprobeerd.

De flicker is overigens te bewijzen als je een smartphonecamera pakt en je houdt hem dichtbij de lichtbron (zodat de sluitertijd lekker kort wordt). En ga dan maar eens een filmpje maken of een foto. Bij het filmpje zie je de 'golven' bewegen en op een foto krijg je vaak 'banden'.

Maar de Megaman DimToWarm lampen, zowel E27 als E14, flikkeren dan weer totaal niet.

[ Voor 23% gewijzigd door eymey op 04-11-2015 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
eymey schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:55:
[...]

Dan behoor jij tot 1 van de 'gelukkigen' die er niet kritisch op is, of gewoon geen last van heeft.

Mijn ogen zijn er schijnbaar wat gevoeliger voor. Ik heb het ook bij TV's en beeldschermen of OLED schermen waar 'goedkoop' ge-PWM'd wordt. Ongeveer het verhaal van FunFair, 100 Hz. flicker (als je 'geluk' hebt ). Samsung Galaxy smartphones (S3 en S5 wel extremer dan een S6) bezorgen mij ook hoofdpijn op lagere helderheid.

Ledlampen die van zichelf wat 'nagloeien' na het uitdoen geven het effect minder (daar heb ik er meestal geen last van).

Maar de Philips Warmglow is echt een negatieve uitschieter, evenals div. filament ledlampen die ik heb uitgeprobeerd.

De flicker is overigens te bewijzen als je een smartphonecamera pakt en je houdt hem dichtbij de lichtbron (zodat de sluitertijd lekker kort wordt). En ga dan maar eens een filmpje maken of een foto. Bij het filmpje zie je de 'golven' bewegen en op een foto krijg je vaak 'banden'.

Maar de Megaman DimToWarm lampen, zowel E27 als E14, flikkeren dan weer totaal niet.
Het is mij persoonlijk nooit opgevallen :/
Ik wist zelf niet dat je dit meer of minder kan zien.

Zelf merk ik wel als ik bijvoorbeeld mijn beeldscherm film dat ik dan geflits en zo zie.

Ik zie zelf trouwens alleen geflits bij van die hele oude tv-scherm, daar kan ik ook echt niet tegen en krijg ik hoofdpijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OK, nou dat laatste effect heb ik dus ook bij slechte ledverlichting. Het doet mij meteen aan een 50 hz. TV denken :P

Je komt het ook steeds meer tegen in achterlichten van luxewagens, of dashboardverlichting. Van die vervelende 50 of 100 hz. flikkerende zooi :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:04
Het punt is ook gewoon, Philips kan het best.

De myliving Wolga die bij ons boven de eettafel hangt flikkert totaal niet (was de prijs ook wel naar). Ook met de camera geen banden oid..
Echter de e14 lamp die we hebben doet het behoorlijk erg. Van andere lampen in huis kan ik het alleen bewijzen met de telefoon, maar die e14 zie ik gewoon.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordymt
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-05 16:41
Ik zit hier met een vraagje. Ik heb een nieuw tv meubel gekocht, nu wil ik aan de binnenkant een ledstrip plakken die mooi naar beneden schijnt. 2 jaar terug heb ik een prima ledstrip gekocht van 3 meter en deze past er mooi tussen. Het probleem nu:

Ik wil de ledstrip aan laten gaan wanneer het kasje open gaat. Nu weet ik dat er sensoren voor bestaan. Het kastje bestaat echter uit 2 delen, zou ik dan 2 sensoren moeten kopen? Dure hobby. Waar zijn die dingen makkelijk te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 01:07
Bij een bouwmarkt hebben ze ook gewoon van die hele simpele met een magneetje of nog eenvoudiger met een schakelaar die ingedrukt is als het kastje dicht is en naar buiten komt als het kastje open gaat. Dus even naar de plaatselijke bouwmarkt gaan en kijken wat je het beste vindt qua uitvoering en prijs.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GAIAjohan schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:04:
Het punt is ook gewoon, Philips kan het best.

De myliving Wolga die bij ons boven de eettafel hangt flikkert totaal niet (was de prijs ook wel naar). Ook met de camera geen banden oid..
Echter de e14 lamp die we hebben doet het behoorlijk erg. Van andere lampen in huis kan ik het alleen bewijzen met de telefoon, maar die e14 zie ik gewoon.
Dat is het frustrerende ja. Het is dus technisch prima mogelijk om een LED lamp te maken die absoluut niet flikkert (en anders op z'n minst niet zichtbaar), ook niet als ie gedimd is. Zelfs als dit retrofit is.

En toch kan je er dus niet van uit gaan dat je een flicker-free lamp koopt, zelfs niet als het een Philips is.

En dus rijden er tegenwoordig ook op de autowegen overal rijdende 50 hz. tv's rond of zit je in een hip restaurant of hippe bar met overal langgerekte 50 hz. tv's langs de vloeren of muren :{

Of je peperdure OLED tv (of LCD met LED backlight) flickert net zo hard als een ouderwetse beeldbuis.

[ Voor 5% gewijzigd door eymey op 10-11-2015 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordymt
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-05 16:41
Universal Creations schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:05:
Bij een bouwmarkt hebben ze ook gewoon van die hele simpele met een magneetje of nog eenvoudiger met een schakelaar die ingedrukt is als het kastje dicht is en naar buiten komt als het kastje open gaat. Dus even naar de plaatselijke bouwmarkt gaan en kijken wat je het beste vindt qua uitvoering en prijs.
Dan moet ik weer een nieuwe led kopen dus? Zonde van deze die ik nu niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 01:07
Jordymt schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:31:
[...]

Dan moet ik weer een nieuwe led kopen dus? Zonde van deze die ik nu niet gebruik.
Nee. Je kunt daarmee gewoon de voeding in- en uitschakelen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Puch-Maxi schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:53:
[...]

Je hebt gelijk hoor, deze van de Action flikkeren behoorlijk (zal wel 100Hz zijn?). Maar in mijn beleving niet meer of minder dan TL verlichting.
edit:
Zal het eens proberen te meten met mijn scope

[...]

Ik tot voor kort ook niet, maar heb nu een LED filament lamp E27 (van de Aldi, jaja) die vrijwel niet flikkert :9~ .
Ik heb nochtans wel E14 LED lampen van de Action (matte bol, merk LSC) die 0,0 flikker geven. Zelfs met de GSM. Ik dacht even dat het aan mijn gsm lag maar de E14 lampen van Colruyt flikkeren dan weer wel.
Misschien ligt het aan het Belgische assortiment van Action, want die doorzichtige kaarsen met zichtbare LED'lijn' heb ik hier nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Wij spraken inderdaad over LED filament lampen, niet over de "gewone" LED lampen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Oh oke :p Ik wist niet dat daar verschil in zat, wikipedia spreekt over omni directioneel licht. Op zich merk ik niet dat de andere niet-omni directioneel licht geven maar goed. Op zich vind ik het ook wel gek dat die meer LED filament het wél hebben en de andere niet... Zo veel kan de elektronica toch niet verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:31:
Wij spraken inderdaad over LED filament lampen, niet over de "gewone" LED lampen :).
Dat maakt toch niets uit voor het flikker verhaal? LED filamenten zijn "chip-on-glass", maar uiteindelijk gewoon LED chips.

Flikker wordt bepaald door de AC/DC omvormer. Flikker ga je tegen door een voldoende grote condensator in je elektronica te plaatsen. Probleem van een condensator is dat deze a) veel ruimte in beslag neemt en b) relatief kostbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja, veel ruimte weet ik zo net nog niet.

De Megaman DimToWarm E14 kaarsjes, die absoluut in geen enkele dimstand flikkeren, zijn niet echt groter dan bijvoorbeeld de Philips WarmGlow kaarsjes, ook het electronica-gedeelte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Oh, zo bedoelde ik dat ook niet hoor :). De vraag was of die LED filament lamp van de Action ook flikkerde, dat was wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 592045

Schroef die "halogeentrafo met een minimale belasting van 35W" eens open en maak er een foto van wat erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Een probleem waarbij ik (jullie) hulp nodig heb:

In de woonkamer wil ik graag een ledstrip aanbrengen in een lichtstraat. Daar zit een aansluiting voor 230v via een B-J led-dimmer. Maar helaas geen ruimte om een trafo / voeding weg te werken.

Bestaan er (warm-witte)dimbare ledstrips die op 230v werken of de voeding ingebouwd hebben? Ik kan ze nergens vinden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
KifArU schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:14:
Een probleem waarbij ik (jullie) hulp nodig heb:

In de woonkamer wil ik graag een ledstrip aanbrengen in een lichtstraat. Daar zit een aansluiting voor 230v via een B-J led-dimmer. Maar helaas geen ruimte om een trafo / voeding weg te werken.

Bestaan er (warm-witte)dimbare ledstrips die op 230v werken of de voeding ingebouwd hebben? Ik kan ze nergens vinden helaas.
Waarom niet in het ledstrip-topic :)
http://ledstrip-specialis...20v-ledstrip-set-warm-wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik heb net twee keer Ikea Tidig plafondlamp met 5 spots (GU10) gekocht en daar wil ik LED lampen in plaatsen.

De LED-lampen bij de Ikea vond ik er niet uit zien, daarnaast zijn dat standaard 2700 K lampen (zelfde als standaard gloeilamp, fractie lager zelfs dan veel halogeen lampen die meer rond de 2800-2900 K zitten). Dat is prima voor sfeervol licht, maar als er ook bij gewerkt moet worden vind ik het zelf toch minder geschikt. LED-, spaar- en TL-lampen zijn wel met een hogere CCT te krijgen, maar aangezien dat niet zoals halogeen en gloeilampen en vrijwel perfecte black body radiator is zien de kleuren van voorwerpen in je kamer er dan al snel kut uit.

Om daar geen last van te hebben moet je dus kijken naar lampen met een hoge CRI van 90+. Nu ben ik een beetje aan het rondkijken voor LED-lampen, maar dat beperkt de keuze toch echt enorm. TL-buizen en spaarlampen zijn toch een stuk makkelijker als daglichtlampen te krijgen (heb bijvoorbeeld ook 2x 23 W spiraal daglichtspaarlampen van 5500K CRI96 die ik gebruik voor productfotografie).

De enige optie die ik tot nog toe heb kunnen vinden die mij ook echt geschikt lijkt is de Philips Master LEDspot MV GU10 en dan specifiek de MASTER LEDspotMV D 5.4-50W GU10 940 40D (bestelcode 457252 00). Die heeft vergelijkbare lichtopbrengst als 50 W halogeen, 4000K met CRI 90+ en 40° lichtbundel. Zijn dat een beetje goede lampen voor het geld?

Ik zat er over te denken om ze te bestellen bij lampdirect.nl, daar kosten ze bij 10-19 stuks €9,99 per stuk en je krijgt er ook 5 jaar garantie op. Lijkt dit jullie (zowel de lamp als de winkel) een goede keuze voor mij?

EDIT: in de slaapkamer komt overigens een Ikea Hyby aan het plafond, daarvoor dacht ik aan twee keer deze lamp.

[ Voor 8% gewijzigd door Kid Jansen op 18-11-2015 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-05 18:11
Kid Jansen schreef op woensdag 18 november 2015 @ 16:02:
Ik heb net twee keer Ikea Tidig plafondlamp met 5 spots (GU10) gekocht en daar wil ik LED lampen in plaatsen.

De LED-lampen bij de Ikea vond ik er niet uit zien, daarnaast zijn dat standaard 2700 K lampen (zelfde als standaard gloeilamp, fractie lager zelfs dan veel halogeen lampen die meer rond de 2800-2900 K zitten). Dat is prima voor sfeervol licht, maar als er ook bij gewerkt moet worden vind ik het zelf toch minder geschikt. LED-, spaar- en TL-lampen zijn wel met een hogere CCT te krijgen, maar aangezien dat niet zoals halogeen en gloeilampen en vrijwel perfecte black body radiator is zien de kleuren van voorwerpen in je kamer er dan al snel kut uit.

Om daar geen last van te hebben moet je dus kijken naar lampen met een hoge CRI van 90+. Nu ben ik een beetje aan het rondkijken voor LED-lampen, maar dat beperkt de keuze toch echt enorm. TL-buizen en spaarlampen zijn toch een stuk makkelijker als daglichtlampen te krijgen (heb bijvoorbeeld ook 2x 23 W spiraal daglichtspaarlampen van 5500K CRI96 die ik gebruik voor productfotografie).

De enige optie die ik tot nog toe heb kunnen vinden die mij ook echt geschikt lijkt is de Philips Master LEDspot MV GU10 en dan specifiek de MASTER LEDspotMV D 5.4-50W GU10 940 40D (bestelcode 457252 00). Die heeft vergelijkbare lichtopbrengst als 50 W halogeen, 4000K met CRI 90+ en 40° lichtbundel. Zijn dat een beetje goede lampen voor het geld?

Ik zat er over te denken om ze te bestellen bij lampdirect.nl, daar kosten ze bij 10-19 stuks €9,99 per stuk en je krijgt er ook 5 jaar garantie op. Lijkt dit jullie (zowel de lamp als de winkel) een goede keuze voor mij?

EDIT: in de slaapkamer komt overigens een Ikea Hyby aan het plafond, daarvoor dacht ik aan twee keer deze lamp.
Lampdirect is niet verkeerd en gezien de levensduur is de prijs ook niet gek. Heb hier een hele doos met groene blauwe en anderszins teleurstellende leds die me meer hebben gekost dan gewoon in éénkeer goed spul kopen. Maar ja, hobby's mogen geld kosten. :9

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Omdat ik dat topic niet ken :+

En ik heb die shop gemaild, maar er blijkt altijd zo'n stekker met blokje bij te moeten om de wisselspanning naar gelijkspanning om te zetten. Anders gaan ze knipperen.
Dus daardoor vrees ik dat dit gewoon niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
KifArU schreef op woensdag 18 november 2015 @ 20:45:
[...]

Omdat ik dat topic niet ken :+

En ik heb die shop gemaild, maar er blijkt altijd zo'n stekker met blokje bij te moeten om de wisselspanning naar gelijkspanning om te zetten. Anders gaan ze knipperen.
Dus daardoor vrees ik dat dit gewoon niet bestaat.
Je bedoelt zeker deze kabel: http://ledstrip-specialis...Ledstrip-aansluit-stekker
Als dat geen optie is kan je misschien een ledstrip met een lange kabel nemen. Dat je het snoer mooie wegwerkt en de adapter verbergt.
Pagina: 1 ... 68 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)