Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 78 Laatste
Acties:
  • 875.104 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van het weekend nog een warmwitte strip van 5M (SKU124079) besteld voor $3,89 bij Banggood. Geen geld! 8)7 (tijdelijke aanbieding) Ben benieuwd naar de lichtkleur. Is een nog in koelwit verkrijgbaar.

Ook nog een 25cm balkje warmwit met microUSB connector (SKU217895), komt wel van pas als werklampje in de meterkast. Voeden met powerbank (Xiaomi O+ ) of USB-lader ofzo. Je kunt hem zelfs nog dimmen door hem aan te raken.

Nu nog wachten tot het binnen is :P

Edit: Met die SKU's vind je het niet zie ik op Google :/ Linkjes:
"25CM 5W Dimmable 25 SMD 5152 Super Bright Micro USB LED Strip Lights" ($4,99)
"5M 300 LEDs SMD 3528 Flexible LED Strip Light Non-Waterproof DC 12V" ($3,89)

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 13-07-2015 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:32
ThinkPadd schreef op maandag 13 juli 2015 @ 11:42:
Van het weekend nog een warmwitte strip van 5M (SKU124079) besteld voor $3,89 bij Banggood. Geen geld! 8)7 (tijdelijke aanbieding) Ben benieuwd naar de lichtkleur. Is een nog in koelwit verkrijgbaar.

Ook nog een 25cm balkje warmwit met microUSB connector (SKU217895), komt wel van pas als werklampje in de meterkast. Voeden met powerbank (Xiaomi O+ ) of USB-lader ofzo. Je kunt hem zelfs nog dimmen door hem aan te raken.

Nu nog wachten tot het binnen is :P
Spannend!

Laatst heb ik nog een E14 lampje met RGB kleuren gekocht. Dat wordt hem dus niet meer :( Voortaan wordt het RGBWW of zo iets, veel te wit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-06 19:34
Jochemd13 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 11:47:
[...]

Spannend!

Laatst heb ik nog een E14 lampje met RGB kleuren gekocht. Dat wordt hem dus niet meer :( Voortaan wordt het RGBWW of zo iets, veel te wit!
WarmWhite is nog steeds heel erg wit. Een oplossing die ik hiervoor heb gevonden is door een kleurenfilter over de LEDs te plaatsen.

Zou je ook kunnen doen met je White LED's, maar dan moet je een wat donkerder filter nemen.

http://www.ebay.nl/itm/15...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-06 22:15
Wat heb ik fout gedaan als m'n led lampje nog wat licht geeft als de dimmer uit staat?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hf0o8c6l.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Tristan op 15-07-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is niet verder dan een paar posts terug nog besproken ;)

eymey in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Sorry! Topic niet meer helemaal gevolgd. Hmmm maar dat wordt er niet bij vermeld in al die webwinkels.

Ik zie nog wel dit plaatje in de handleiding staan Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0q5mgUHl.jpg maar ik ken de symbolen vanaf contact "4" niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Electronica/Electra schema's is ook niet mijn sterkste punt.

Maar wat ik er een beetje uit op maak, is dat je de 'reguliere' bedradingsvorm hebt, waarbij fase (L, bruin) naar je dimmer gaat en zwart vanuit je dimmer naar het lichtpunt. Precies wat er in een normale wanddoos is ingebouwd.

En dan zit de dimmer dus IN de primaire stroomkring. Blijkbaar kan je op die dimmer nog een functie gebruiken waarbij hij de lamp helemaal spanningsvrij maakt, alleen dan moet je dus ook nog iets met je nul doen. Ik kan me voorstellen dat je dan moet zorgen voor een nul-draad naar de dimmer toe. Maar ik zou dan ook veronderstellen dat de nul van de lampen dan ook nog naar de dimmer toe moet. Ik zie niet in hoe de door hun voorgestelde schakeling iets toevoegt.

Maar goed, again, ik ben geen expert.

Wat voor dimmer heb je trouwens? Lijkt me 1 of ander electronisch geval (tastdimmer? remote?). Bij een 'normale' dimmer heb je meestal een klik of drukmechanisme dat gewoon net als een normale schakelaar de stroomkring onderbreekt.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Tristan schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:34:
Wat heb ik fout gedaan als m'n led lampje nog wat licht geeft als de dimmer uit staat?

[afbeelding]
Grote kans op een verkeerde dimmer, is het een Led-dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Jochemd13 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 16:03:
[...]

Grote kans op een verkeerde dimmer, is het een Led-dimmer?
Ik heb de 6523U dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 05 juli 2015 @ 12:48:
[...]

Gewoon een adapter van een oude router ofzo gebruiken (als de spotjes tenminste een spanningsbron nodig hebben en geen stroombron). 12V 2A (veelvoorkomend) zit je al op 24W :)
Beetje laat, maar bedankt voor de tip! d:)b

Inmiddels hangen er nu 3 spotjes (Philips MASTER LEDspot LV) aan een adapter die ik nog had liggen. Dat werkt perfect. Het licht is nog best mooi. Ik was een beetje bang dat het zou tegenvallen t.o.v. halogeen, maar dat valt ontzettend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
eymey schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:46:Bij een 'normale' dimmer heb je meestal een klik of drukmechanisme dat gewoon net als een normale schakelaar de stroomkring onderbreekt.
Die zit er ook op, maar als ik dus de stroomkring onderbreek blijven de lampjes een klein beetje branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tristan schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 23:00:
[...]

Die zit er ook op, maar als ik dus de stroomkring onderbreek blijven de lampjes een klein beetje branden.
Dat laatste moet dus bijna niet kunnen, als de stroomkring écht onderbroken is.

Er schijnt wel een ander effect te zijn wat hier ook wel eens ter sprake is gekomen, en dat is dat mogelijk de draden naar jouw lampjes langs andere actief spanning voerende draden lopen. En dat er lichte 'inductie' is vanaf die andere draden.

Zulke lampjes zijn zó efficient dat die 'vervuiling' net genoeg zou kunnen zijn om ze op te doen lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:59
Al enige tijd lurk ik mee in dit topic, met name vanuit privé omdat ik thuis ook het merendeel van de lampen heb voorzien van ledlampen (met name Philips Hue) Wat ik vaak lees is dat er problemen zijn met het dimmen van ledlampen (onvoldoende terugdimmen, knipperen, zoemen, etc.), ik wil jullie de volgende leddimmer van Trump (de Dimmax) die we bij ons op de zaak inmiddels voeren niet onthouden. Met deze dimmer wordt het gros van de problemen opgelost :)

Wat wel lastig is dat er een extra nuldraad getrokken moet worden (maar dat moet eigenlijk bij iedere serieuze leddimmer), maar vaak lukt het ook wel de dimmer in de centraaldoos te plaatsen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door ephymerous op 16-07-2015 13:39 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, ziet er goed uit!

Helemaal vanwege het feit dat je deze ook in de doos bij het lichtpunt zelf kan bouwen.

Dat biedt wel perspectieven voor mijn situatie om de 'rare' KAKU constructie die ik nu heb weer op te heffen. Wel ff kijken of er dubbele pulsschakelaren van BuschJaeger bestaan, aangezien ik dus 2 lichtpunten heb (hmm, en dus ook 2 dimmers nodig heb :o ). Alleen bij installatie in het lichtpunt moet je neem ik aan wel juist weer fase daarheen brengen (want nul zit daar al :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:59
eymey schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 13:49:
Hmm, ziet er goed uit!

Helemaal vanwege het feit dat je deze ook in de doos bij het lichtpunt zelf kan bouwen.

Dat biedt wel perspectieven voor mijn situatie om de 'rare' KAKU constructie die ik nu heb weer op te heffen. Wel ff kijken of er dubbele pulsschakelaren van BuschJaeger bestaan, aangezien ik dus 2 lichtpunten heb (hmm, en dus ook 2 dimmers nodig heb :o ). Alleen bij installatie in het lichtpunt moet je neem ik aan wel juist weer fase daarheen brengen (want nul zit daar al :) ).
Als de bedrading toch samenkomt in één punt zou je ook twee ledlampen kunnen dimmen met één dimmer, het is dan niet mogelijk de lampen afzonderlijk van elkaar te dimmen. Wat betreft je laatste opmerking, als je lichtpunt de centraaldoos is zit daar vaak een nul, fase en het schakeldraad ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Normaal wel ja :). Maar bij ons worden de WCD apart (vanuit de vloer) gevoed :).

Beide lichtpunten op 1 dimmer zetten zou idd ook nog kunnen. Maar dat vinden we ook niet fijn. Ene zit boven de zithoek, andere boven de tafel. Het komt voor dat iemand aan tafel wat zit te doen terwijl de zithoek alleen sfeerverlichting wil :)

De zithoek hoeft op zich ook niet dimbaar (is ie nu ook niet), dus het zou ook nog handig zijn als er iets te bedenken is waarbij de ene kant als pulsschakelaar dient, en de andere kant gewoon als 'normale'.

[ Voor 24% gewijzigd door eymey op 16-07-2015 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Ik heb uitgevonden waardoor de ledlampjes blijven branden als de dimmer uit staat. Dit komt door het rode gloeilampje. Als je deze eruit laat gaan ze netjes helemaal uit.

Overigens vind ik de dimmer niet persee super fijn werken. Je moet hem redelijk hard induwen voordat hij aangaat en de eerste cm is een dood punt. Ik bedoel dat als je hem indruk gebeurt er niets. Is dat op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Tristan schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 23:31:
Ik heb uitgevonden waardoor de ledlampjes blijven branden als de dimmer uit staat. Dit komt door het rode gloeilampje. Als je deze eruit laat gaan ze netjes helemaal uit.

Overigens vind ik de dimmer niet persee super fijn werken. Je moet hem redelijk hard induwen voordat hij aangaat en de eerste cm is een dood punt. Ik bedoel dat als je hem indruk gebeurt er niets. Is dat op te lossen?
Volgens mij alleen door een nieuwe dimmer te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jitter schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:28:
In de inpandige gemeenschappelijk verlichting van onze kleine VvE hebben we onlangs een deel van de simpele E27 plafonnières vervangen door armaturen met vast ingebouwde LED. Daarbij viel de keuze om verschillende redenen op de Philips myLiving Denim 8 W/690 lm.

De lichtopbrengst valt niet tegen, t.o.v. het voorgaande armatuur met 806 lm retrofit LED-lamp geeft deze volgens mijn luxmeter vergelijkbaar licht, subjectief lijkt het zelfs meer. Gezien de resultaten van een experiment dat ik eind vorig jaar deed was dit verwacht. De 690 lm zijn waarschijnlijk netto, dus verliezen in de kap meegerekend.

Het opgenomen vermogen ligt met 8,5 W (PF 0,75) iets hoger dan vermeld op de verpakking. Maar dit zou wel eens een ouder type kunnen zijn, toen er nog afgerond mocht worden.

Philips belooft "slechts" 15.000 uur levensduur. De LED's zitten op een gewone pcb met grote kopervlakken. Ook na uren bedrijf wordt die niet heter dan 50-55 °C. T.o.v. sommige retrofit LED-lampen is dat relatief koel, die 15.000 u zouden m.i. dus wel eens erg voorzichtig ingeschat kunnen zijn. De tijd zal het leren...
Wat was de reden voor het vervangen E27 led retrofit? Lijkt me vrij duur al die LED armaturen.
Sorry van de late reactie, ben even druk geweest en ook nog op vakantie, natuurlijk... ;)

De belangrijkste reden had eigenlijk helemaal niets met de lichtbron te maken, maar met het armatuur.
Onze entreehal is vrij laag en de armaturen waren van het type met glazen kap. Dat is ruim 10 jaar goed gegaan, maar uiteindelijk was er dan toch een gesneuveld. Om vallend glas in de toekomst te voorkomen is besloten om kunststoffen armaturen te plaatsen die overigens niet persé slagvast hoefden te zijn.

Resultaten van eigen experimenten wezen erop dat er erg veel licht bij E27 + retrofit verloren gaat in het armatuur, t.o.v. geïntegreerde LED (minmaal 30% bij het gebruikte armatuur). De keus van een nieuw armatuur zou dus bij voorbaat al op een type met geïntegreerde LED vallen.

Dat verschil bleek nog groter dan ik puur op basis van cijfers had verwacht.
In de oude armaturen waren 14 W spaarlampen en 11 W LED-lampen geplaatst van elk ca. 800 lm. De vervangende armaturen waren "slechts" op 690 lm gespecificeerd. Toch geven deze aanzienlijk méér licht. Het verschil is zelfs zo groot dat het oude armatuur minimaal een lamp van 1000 lm nodig zou hebben om vergelijkbaar te kunnen zijn. Hier wreken zicht dus die 30% verliezen in de kap en het feit dat de retrofit LED-lamp voor plafonnières een slechte spreiding van het licht heeft.
Niet slecht voor 8,5 W opgenomen vermogen (die bij de nieuwere generatie misschien nog maar 7,5 W is).

Dat de keus specifiek op de Philips Denim viel had vooral te maken met het feit dat het hier om een dubbel geïsoleerd armatuur ging. In ons oude gebouw hebben we bij de lichtpunten nl. nog geen aarde, en dat was op deze manier ook direct geen probleem meer. Tevens was dit armatuur redelijk ondiep, een pré in een lage hal.
Professionele portiekarmaturen waren duurder, en op het moment van aanschaf kon ik de Denims ook nog eens met 25% korting kopen... Toen was de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Bedankt voor de uitleg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Binnenkort 16 Dimtone GU10's kopen voor de spotjes in de keuken, wordt spannend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:31
Iemand nog een suggestie waar ik inbouwspotjes kan vinden met boorgat +-55mm voor GU4 lampjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tristan schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 23:31:

Je hebt kans dat je in de dimmer een afstel potmeter oid zit.

Gisteren trouwens de TL bij het aanrecht vervangen voor een 5 meter RGB-strip, wat een verschil zeg _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MtjsrcE.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WfZwviH.jpg

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Erasmo schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:36:
[...]

Gisteren trouwens de TL bij het aanrecht vervangen voor een 5 meter RGB-strip, wat een verschil zeg _/-\o_

[afbeelding]

[afbeelding]
Een RGB of een RGBWW strip?
Het is wel erg koel wit :>

Wel leuk dat alles op de tweede foto hetzelfde staat behalve het licht :P

[ Voor 7% gewijzigd door Jochemd13 op 20-07-2015 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Heb dat ook vorig jaar gedaan, die van die tl-achtige lampjes vervangen door een warmwitte-strip met dimmer.
Dacht eerst ook wat een wit licht, maar als ik nu het overgebleven tl-lampje aanzet denk ik vooral. Wat een geel licht ;)

Bevalt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier ook een warmwitte strip, bevalt perfect. Voor foto's: V&A aangeboden: Warmwitte LED strip, waterbestendig, 3,6M 12V (had toen een stuk over).

Ben ook wel benieuwd naar de strip die ik bij Banggood in bestelling heb staan. 5 meter voor $3,89 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jochemd13 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:41:
[...]

Een RGB of een RGBWW strip?
Het is wel erg koel wit :>

Wel leuk dat alles op de tweede foto hetzelfde staat behalve het licht :P
Normale RGB, het belangrijkste doel is dat de werkruimte goed verlicht is. Met de afstandbediening kun je ook custom kanalen maken en daar heb ik er wel een gemaakt met een mooie warme gloed erin.

Het is deze strip: http://www.banggood.com/5...trip-DC-12V-p-922529.html
Met deze voeding: http://www.banggood.com/A...-Strip-Light-p-84524.html

De strip was in de aanbieding voor $8 ofzo toen ik hem kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:56
je weet dat die voedingen echt crap zijn? En gevaarlijk!
check:

Bas z'n knutselblog: PSU Goedkoop is DUURkoop

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:57
Led strips enz haal je op Ebay, voedingen uit je eigen voorraad van defecte artikelen of een grabbelbak @ kringloop ofzo.

Liever een gebruikte PSU welke fatsoenlijk gebouwd is dan een nieuwe elcheapo die afbrand als je er alleen al naar kijkt.

Hetzelfde geld overigens voor het meeste 220V spul. Op uitzonderingen na gewoon geen chinees spul daarvoor gebruiken.

USB laders? Bijna allemaal crap. Orinoco en bv de Blitzwolf lijken de uitzonderingen te zijn. Liever een Anker of een Ikea ding halen als het goedkoop moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ach je kunt de behuizing nog altijd gebruiken als aanmaakblokje, het plastic is (zoals voedingen hier in EU wel zijN) niet echt brandvertragend :X

Verder eens met ^^, zie ook: mux' blog: Een adapter van $4 - is het wat?

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 20-07-2015 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Erasmo schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:36:
[...]

Wat is een afstel potmeter en wat kan ik ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 11:55

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Mijn Duits is niet zo goed, maar waarschijnlijk het schroefje bij Grund Helligkeit in het volgende plaatje.
http://www.letsleds.nl/files/7215/products/8248561/1.jpg

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edit: bericht verwijderd.

[ Voor 233% gewijzigd door jitter op 21-07-2015 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tristan schreef op maandag 20 juli 2015 @ 21:35:
[...]

Wat is een afstel potmeter en wat kan ik ermee?
De term "Grundhelligkeit" duidt erop dat je met het potmetertje de ondergrens instelt. De normale regelaar werkt dan tussen deze ondergrens en max.
Regel de ondergrens dus net hoog genoeg af om rare verschijnselen (knipperen e.d.) te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83043

Na het lezen van dit gehele forum ben ik ook enthousiast geraakt over led verlichting en strips.
Uiteraard is er genoeg te vinden op het www. maar in plaats dat ik wijzer wordt.........

Het probleem:
Om te beginnen zocht ik een milight wifi controller
Op de website van milight: 25 pond
Op de website van ledstripxl 24,49 euro
Op banggood (slechts) 14,23 euro.
(op aliexpres zelfs onder de 10 euro)

Heb de specs gelezen maar voor mij zijn ze alle 3 hetzelfde en toch een groot prijsverschil.
Wat kan ik hiermee.(wat wil ik er mee: gezien de prijs zal ik zeggen banggood, is free shipping)

Het zelfde geld voor de bijbehorende ledlampen:waarom is het prijsverschil zo groot, waar moet ik zoeken

Tja en dan de ledstrips: Er zijn weet ik veel hoeveel shops die 5 mtr ww ip20 aanbieden
(ik weet het verschil tussen de smd en kleurcodes, maar dan nog). Ik ben prijzen tegen gekomen van 3 euro /5 mtr tot ver boven de 100 euro/5 mtr.
Door het lezen van allerlei info had ik gehoopt dat er wat bomen omgingen in het bos, nu staan er nog meer...
Iemand die mij een beetje op weg kan helpen uit b.v. eigen ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Laatst online: 16:55
Vaak is er geen verschil. Je mag niet vergeten wat in China gekocht wordt door handelaren import en btw op geven moet worden. Dat zit bv niet in die 10-14 euro.

Verschil tussen Ali en banggood is dan weer stukje support en naam.

En uiteraard garantie ... Als je iets terug moet sturen naar China.... Kost je dat een fortuin tegen over de waarde

De verschil tussen ledstrips kan echter wel reëel zijn dit ivm kleur gelijkheid en of het 'rejects' zijn voor a merken

[ Voor 14% gewijzigd door Icekiller2k6 op 22-07-2015 08:49 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Zelf had ik een keer een 5 meter strip bij de aldi gehaald voor 24 euro van het merk TDII. Prima ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:49
Icekiller2k6 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 08:44:
Vaak is er geen verschil. Je mag niet vergeten wat in China gekocht wordt door handelaren import en btw op geven moet worden. Dat zit bv niet in die 10-14 euro.

Verschil tussen Ali en banggood is dan weer stukje support en naam.

En uiteraard garantie ... Als je iets terug moet sturen naar China.... Kost je dat een fortuin tegen over de waarde

De verschil tussen ledstrips kan echter wel reëel zijn dit ivm kleur gelijkheid en of het 'rejects' zijn voor a merken
Onder de €20 hoef je geen invoerbelasting en btw te betalen, dus wat je afrekent is gewoon de prijs die je uiteindelijk betaald.

AliExpress is geen winkel, maar een platform net als bijv Ebay. Service en garantie zijn volledig afhankelijk van de individuele verkoper, maar daar hoef je in China over 't algemeen niet al te veel van te verwachten. Gezien het prijsverschil kan je dat eigenlijk ook niet verwachten. Als 't kapot gaat kan je een nieuwe kopen en ben je nog steeds goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Speedfightserv schreef op maandag 20 juli 2015 @ 16:59:
je weet dat die voedingen echt crap zijn? En gevaarlijk!
check:

Bas z'n knutselblog: PSU Goedkoop is DUURkoop
Ik zal hem eens opentrekken om te kijken of het betrouwbaar spul is van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Oilman schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:11:
[...]

Onder de €20 hoef je geen invoerbelasting en btw te betalen, dus wat je afrekent is gewoon de prijs die je uiteindelijk betaald.

AliExpress is geen winkel, maar een platform net als bijv Ebay. Service en garantie zijn volledig afhankelijk van de individuele verkoper, maar daar hoef je in China over 't algemeen niet al te veel van te verwachten. Gezien het prijsverschil kan je dat eigenlijk ook niet verwachten. Als 't kapot gaat kan je een nieuwe kopen en ben je nog steeds goedkoper uit.
Jij niet een handelaar WEL.
Ali is inderdaad een Chinese eBay voor buitenlanders en taobao voor Chinezen

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crosspost uit: ThinkPadd in "[Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 2a"
Afbeeldingslocatie: http://img.banggood.com/thumb/view/2014/chenyongfu/04/SKU217895/154.jpg

Vandaag mooi LED-balkje binnengekregen. microUSB voeding erin op het uiteinde tikken (touch) en hij springt aan. Daarna nog een keer tikken en aangetikt houden en hij gaat dimmen.

Op laagste stand doet hij iets van 15mA ofzo (amper te meten), hoogste stand zo'n 800mA (0,8A). Denk wel dat hij op de hoogste stand na een poosje aardig warm wordt. Maar het ding is van aluminium, dus ik neem aan dat hij de warmte wel goed kan afvoeren.

Zo warm als op de foto is het niet, het is wat witter in het echt, maar geen vervelende kleur. Handig lampje voor bij het klussen (i.c.m. powerbank/telefoonlader) of in de auto ofzo. 25,3cm lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:56
Erasmo schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:11:
[...]

Ik zal hem eens opentrekken om te kijken of het betrouwbaar spul is van binnen.
Foto's :*) :*) :*) !

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfightserv op 23-07-2015 09:54 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wordt helaas toch een enkeltje recyclestation voor deze voeding:

De foto's: http://imgur.com/a/QDP02

Het is een link naar een album zodat jullie de volledige resolutie kunnen bewonderen :9

Het eerste wat opvalt is het ontbreken van een aarde en de algehele rotzooi rond de ingang. Ook hier en daar een paar willekeurige draden die uit de pcb steken, ook aan de DC kant zitten de stroomvoerende delen me wat te dicht bij elkaar. De transistors zit wel een aardige heatsink op.

Tijd om het plugje over te zetten op iets anders. Ik hou hem wel even heel want ik wil hem nog even aan de scope hangen op het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:34
wil op mijn slaapkamer een led projectje maken als nachtlampje voor naar de wc gaan (zeker na een avondje lang stappen... ;-) ) arduino met led strip die aangaat op beweging (uit bed gaan).

wat is een mooie ledstrip die mooi op de plint is te plakken en overdag nog om aan te zien is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Daar is een ledstrip overkill voor, dat haal je ook wel met paar losse leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Erasmo schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 19:57:
Daar is een ledstrip overkill voor, dat haal je ook wel met paar losse leds.
nou leek me wel leuk een paadje langs de plint muur te maken richting deur.

hoe stel je enkele losse leds voor? ik bedoel dus geen gehele led lamp met fitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Kun je niet gewoon een lager voltage op een led strip zetten om ze te dimmen? Dan is het bent geinig denk ik.

Als je het leuk wil wegwerken, moet je een gootje over de plint leggen met melkglas/plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
FunFair schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 21:39:
Kun je niet gewoon een lager voltage op een led strip zetten om ze te dimmen? Dan is het bent geinig denk ik.

Als je het leuk wil wegwerken, moet je een gootje over de plint leggen met melkglas/plastic.
ja moet echt low level gedimd zijn, net om de deur te zien.

arduino start pakket besteld en ff experimenteren.

misschien is metertje wel genoeg onder langs de verwarming uit het zicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:32:
[...]

Wordt helaas toch een enkeltje recyclestation voor deze voeding:

De foto's: http://imgur.com/a/QDP02

Het is een link naar een album zodat jullie de volledige resolutie kunnen bewonderen :9

Het eerste wat opvalt is het ontbreken van een aarde en de algehele rotzooi rond de ingang. Ook hier en daar een paar willekeurige draden die uit de pcb steken, ook aan de DC kant zitten de stroomvoerende delen me wat te dicht bij elkaar. De transistors zit wel een aardige heatsink op.

Tijd om het plugje over te zetten op iets anders. Ik hou hem wel even heel want ik wil hem nog even aan de scope hangen op het werk.
Hmm, puur afgaand op de foto's kreeg ik juist een goede indruk van deze voeding! Ik zou hem nog niet afschrijven.

Redenen hiervoor:
- er is een ruim gedimensioneerd EMI filter aan de ingang;
- pcb materiaal is niet het goedkoopste van het goedkoopste;
- er is duidelijk aandacht besteed aan een goede scheiding tussen primair en secundair;
- onderdelen die door trilling schade kunnen oplopen zijn vast gekit;
- Hi-Pot stickers wijzen op hoogspanningstest;
- ook de uitgang lijkt betere filtering te hebben dan alleen een elco achter de gelijkrichtdiode.

Niets van dit alles kom je tegen in echte bagger voedingen die niet aan onze normen voldoen. Zo op het eerste gezicht zie ik geen redenen dat deze voeding een keurmerk geweigerd zou kunnen worden.

M.b.t. het ontbreken van aarde: staat het symbool van dubbele isolatie op de voeding afgebeeld (twee vierkantjes in elkaar getekend)? Zo ja, dan is het correct dat de aarde-pin is losgelaten.
Het gebruik van driepolige IEC-netsnoeren op dubbel geïsoleerde apparatuur kom je geregeld tegen. Persoonlijk zie ik dat liever niet, maar het is kennelijk gewoon toegestaan.

Bij laagspanning mogen de stroomvoerende delen dichter bij elkaar zitten. De "minimale elektrische speling" hoeft daarbij helemaal niet zo groot te zijn. Ik zie geen opvallende zaken aan deze voeding wat dat betreft.

Helemaal zonder kritiek blijft het overigens niet. De uitstekende draadrestanten zijn m.i. niet goed te praten. Het lijkt erop of deze voeding in een andere gedaante op de markt kwam en later is omgebouwd. Op zich niets mis mee, maar dan hadden de draden wel strak op de pcb afgeknipt mogen worden. Ook het soldeerwerk van de later gemonteerde draden is niet bepaald eersteklas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:24
Sinds de start van de verbouwing van mijn nieuwe woning besloten om alles zo veel mogelijk led te gaan doen.

Hierbij voor alle spotjes leds gebruikt:
Philips Master ledspot MV 4w (35w)
http://www.123ledspots.nl...10-2700k-dimbaar-war.html
235lumen
dimbaar.
2700k
40D

Hoewel ze niet goedkoop zijn erg tevreden, geven mooi licht voor zowel verschillende doeleindes.
Ga ze uiteindelijk niet allemaal dimmen, maar wilde de mogelijkheid open houden i.v.m domotica installatie later dit jaar.

Nu ben ik alleen nog niet klaar, de oude spotjes beneden op trafo vervangen met normaal 220/240v. En de buiten spotjes die in het dak zitten (ook op trafo) ook vervangen. Alleen nu het punt.
Ik moet weer bestellen voor de led lampjes, nu is toch de vraag zijn er nog goedkopere alternatieven die wel in de zelfde kwaliteit range zitten.

Er is een hoop te koop, maar lees heel veel verschillende berichten wat wel en niet goed is.
ben nog geen echte start post tegengekomen van type merken en de leds en de positieve en negatieve punten. ben dus nog wat zoekende, dus gewoon weer de zelfde spots kopen of is er een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
maartendd schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 08:39:
Sinds de start van de verbouwing van mijn nieuwe woning besloten om alles zo veel mogelijk led te gaan doen.

Hierbij voor alle spotjes leds gebruikt:
Philips Master ledspot MV 4w (35w)
http://www.123ledspots.nl...10-2700k-dimbaar-war.html
235lumen
dimbaar.
2700k
40D

Hoewel ze niet goedkoop zijn erg tevreden, geven mooi licht voor zowel verschillende doeleindes.
Ga ze uiteindelijk niet allemaal dimmen, maar wilde de mogelijkheid open houden i.v.m domotica installatie later dit jaar.

Nu ben ik alleen nog niet klaar, de oude spotjes beneden op trafo vervangen met normaal 220/240v. En de buiten spotjes die in het dak zitten (ook op trafo) ook vervangen. Alleen nu het punt.
Ik moet weer bestellen voor de led lampjes, nu is toch de vraag zijn er nog goedkopere alternatieven die wel in de zelfde kwaliteit range zitten.

Er is een hoop te koop, maar lees heel veel verschillende berichten wat wel en niet goed is.
ben nog geen echte start post tegengekomen van type merken en de leds en de positieve en negatieve punten. ben dus nog wat zoekende, dus gewoon weer de zelfde spots kopen of is er een goed alternatief.
Er zijn veel alternatieven, maar dan heb je net weer een andere lichtsterkte of kleur, het is dus niet aan te raden.

Wij hebben in de keuken 12 Dimtones en dat bevalt goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09-2024
Voor mensen die hun inbouwspots willen vervangen: http://www.aliexpress.com...ownlight/32247551831.html

(Zelf hebben we de 8watt genomen, 3 daarvan kunnen een grote zolderkamer zeer goed verlichten)
Zeer grote hoek van verlichting.
Mooi diffuus licht vanwege melkglas
Redelijk warm licht.
Snelle verzending door verkoper.

Was wel lastig om goede dimmer te vinden omdat ze niet overweg kunnen met laag vermogen en dan beginnen te zoemen.
Deze werkt perfect:
https://www.groenestrooms...r-led-lampen-zonder-front

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Laatst online: 06-04 19:05
zero_cool89 schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 08:30:
Voor mensen die hun inbouwspots willen vervangen: http://www.aliexpress.com...ownlight/32247551831.html

(Zelf hebben we de 8watt genomen, 3 daarvan kunnen een grote zolderkamer zeer goed verlichten)
Zeer grote hoek van verlichting.
Mooi diffuus licht vanwege melkglas
Redelijk warm licht.
Snelle verzending door verkoper.

Was wel lastig om goede dimmer te vinden omdat ze niet overweg kunnen met laag vermogen en dan beginnen te zoemen.
Deze werkt perfect:
https://www.groenestrooms...r-led-lampen-zonder-front
Zitten ze ook fatsoenlijk in elkaar? Geen brandgevaar of elektrocutie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09-2024
weebl15 schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 09:14:
[...]

Er zitten van die standaard chinese led dimdoosjes bij de lampen.
Zodra de lamp zit ingebouwd kan je alleen glas en plastic aanraken dus dat lijkt me relatief veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
weebl15 schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 09:14:
[...]

Zoals reeds beantwoord is het risico op een elektrische schok klein (na montage), maar het antwoord op brandgevaar moet open blijven. Dit gaat nogal afhangen van het ontwerp en gebruikte materialen (brandvertragend?) van de driver.

Dat in LED-land nog niet alles in orde is blijkt wel uit onderzoeken die achter de schermen zijn gedaan en inmiddels openbaar gemaakt.

Persoonlijk kan ik alleen maar adviseren het zekere voor het onzekere te nemen en materiaal op zijn minst in (web)winkels te kopen die vanuit de EU opereren. Bovengenoemd onderzoek laat zien dat dat niet garandeert dat je materialen krijgt die helemaal voldoen aan de eisen, maar het laat ook zien dat er maatregelen worden genomen om dat wel zo te krijgen. Maatregelen die nooit opgelegd kunnen worden aan webwinkels die van buiten de EU verschepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:48
Haha, ja, Chinese brandvertragende materialen kennen we. Ons bedrijf had kunststof afschermkappen besteld bij een Chinese leverancier. Deze moesten zeker brandvertragend zijn. Even de vlam er aan en het ding bleef branden :P

Het klinkt misschien stom maar als zo'n driver om één of andere reden doorbrand, is een brandvertragende behuizing wel gewest :) Meestal dooft het vuur dan vanzelf. Als zo'n kap echter leuk gaat mee branden... Daarom ben ik ook wat huiverig om Chinese drivers te gebruiken. Een simpele ledstrip kan minder kwaad, denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het klinkt misschien stom maar als zo'n driver om één of andere reden doorbrand, is een brandvertragende behuizing wel gewest :) Meestal dooft het vuur dan vanzelf. Als zo'n kap echter leuk gaat mee branden... Daarom ben ik ook wat huiverig om Chinese drivers te gebruiken. Een simpele ledstrip kan minder kwaad, denk ik?
Dat klinkt juist niet alleen niet stom, het is zelfs een vereiste om hier verkocht te mogen worden.
Hier is de link naar de resultaten van het onderzoek. Als je naar de laatste pagina gaat vind je een overzicht met de resultaten van de 35 onderzochte LED-lampen.

In dit geval bleek de ontvlambaarheid van het kunststof bij alle geteste lampen in orde.
Waar het slechter mee gesteld is, is de elektrische veiligheid van een deel van de lampen. Vooral afwijkingen bij kruip- en luchtwegen en al helemaal het niet doorstaan van de hoogspanningsproef zijn wat mij betreft serieuze tekortkomingen.
Minder erg vind ik het als een fabrikant de administratieve kant niet helemaal op orde heeft, maar daardoor voldoet strikt genomen geen enkele lamp uit de test voor 100% aan de eisen (ook die van de A-merken niet).

Ik durf wel Chinese drivers te gebruiken, mits gekocht via een regulier kanaal.
Dan bedoel ik de winkel om de hoek, of gerenommeerde webwinkels. Een als paddenstoel uit de grond geschoten LED-webwinkeltje dat merkloze producten verkoopt vind ik op zijn best twijfelachtig. Het verbaast me dan ook niet dat de meeste LED-lampen met afwijkingen uit het bovengenoemde onderzoek juist daar vandaan komen. En ik durf dit soort zaken al helemaal niet direct in Azië te bestellen.

LED-strips zelf lijken me, doordat ze op een lage spanning werken, inderdaad geen noemenswaardig risico op te leveren. Uiteraard geldt dat alleen i.c.m. een kwaliteitsdriver/-adapter met de gebruikelijke beveiligingen.

[ Voor 21% gewijzigd door jitter op 26-07-2015 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-06 13:52
Ik ben dit weekend in de weer geweest om mijn gekozen LED-dimmer te testen icm 1 LED-lamp.
Ik wilde er zeer graag een duidelijk filmpje van maken, maar doordat de camera constant de belichting aanpast is dat vrij onmogelijk.

De gebruikte LED-lamp was een ELIX GU10 LED lamp van 6W, 550 lumen en 2700k warm wit. De dimmer was een Eltako eud12d-uc, deze kan netjes in de zekeringskast opgeborgen worden op de standaard rail en kan 100W aan LED lampen dimmen op 230V.

De gebruikte lamp kan zeer goed overweg met fase-aansnijding maar niet met fase-afsnijding. De begin-en eindpunten van de dimmer zijn zelf in te stellen, vond 25% als minimum (nog zeer zwak oplichtend) en 80% als maximum wel ideaal. Boven de 80% merk ik op het oog niet dat hij nog helderder gaat branden en dan is het irritant om de toets langer dan nodig in te drukken.
Verder geen flikkeringen, uit is ook echt uit, na het branden zie je de LED nog 'lichten' in het donker, maar na een tijdje is dat volledig weg en is het stikdonker.
Deze combo zal het thuis worden, danwel met een schakelaar met 6 druktoetsjes.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/488/19857924890_1c0ae47aa5_c.jpg
Links de voeding (24V) voor het voeden van de stuurkant (drukknop), waarmee de 230V gestuurd en geschakeld wordt. Heb wit/blauw blokje is dus de dimmer, deze is elektronisch instelbaar maar je hebt ze ook om manueel in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Hm waar opteren de mensen voor in een luster LED verlichting pakken van e27 of gewoon het vervangen met een echte led lamp?

De reden dat ik het vraag is... bij mijn ouders hebben ze twee lusters, 1tje heeft 4 lampen de andere 12. Degene met 4 heeft de lampen naar ondergericht op een hoek van .... 30graden ongeveer? Zoals dit http://laparete.com/images/Pictures/MU-Luster-6.jpg

Terwijl de grote lusters 12 lampen heeft maar deze gewoon naar boven staan. We merken dat deze veel minder licht geeft naar onder toe vergeleken met gloeilampen. Er zitten Philips 8w lampen in (type moet ik even nakijken was van 1dayfly). Zijn er betere led lampen voor dit soort lusters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Wij hebben in de keuken 12 Dimtone Spots die aangestuurd worden door 4 dimmers (de lampen zijn in 4 groepen verdeelt) en soms geeft dan 1 spotje van een groep meer licht dan de anderen als hij op zijn laagst gedimd is, ik gebruik een Peha 431 HAN led-dimmer.

Heeft iemand hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
In ons huis zouden we een paar LED-strips willen plaatsen aan het plafond en onder de bar in de keuken.
Onder de bar zullen de LEDS gewoon naar beneden schijnen, aan het plafond wordt er een 'bak' voorzien met een opening tussen bak en plafond.

Ik heb echter geen idee van hoeveel Lumen ik nodig heb. De strips van niko gaan van 400 tot 1000 lumen per meter, dat is ook zowat wat ik voor overige LED strips kan vinden. Hoeveel is genoeg voor sfeerverlichting?
De muur waar ze tegenkomen is 8,5m, maar onderbroken door een venster in het midden. Misschien dat ik er nog over kan gaan maar in het ergste geval wordt het 2x3.8m ongeveer. Indien ze te fel zijn kan er een dimmer tussen gezet worden (bij niko althans).

De LED-strips moeten niet specifiek een bepaald merk zijn, maar wel allemaal dezelfde kleur en geschikt voor langdurige verlichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:49
Die 400 Lumen per meter is al behoorlijke puist licht, meer dan wat je voor sfeerverlichting zult willen gebruiken. Strips die meer licht kunnen geven hebben de LEDS dichter bij elkaar zitten, dit geeft dus (nog) uniformer licht. Afhankelijk van de exacte toepassing zou ik dit in je overweging mee nemen, het drijft de kosten natuurlijk wel wat op. Houd er daarnaast rekening mee dat je lange LED strips niet enkel aan één uiteinde kan voeden, dan is de intensiteit/kleur aan de andere kant minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Wat je voorsteld is dus bv de 700 lumen/meter te nemen (120leds/meter ipv 60) en deze te dimmen voor uniformer licht? Je kan net 10m LED-strip dimmen met 1 dimmer, anders heb je er 2 nodig wat de sturing weer complexer maakt (2 dimmers vanop 1 knop zal niet zomaar gaan vrees ik).
Op één dimmer zal het in de elektrische installatie nietmeer aankomen. Dat kan er wel bij.

Omdat ik niet weet wat ik ga doen heb ik een voedingskabel in beide hoeken in de woonkamer voorzien. Dus ofwel is de strip 2x3.8m telkens aan 1 kant gevoed of 1x8.5m aan 2 kanten gevoed. Indien nodig kan ik zelfs een kabel bijtrekken net langs de LED-strip, die bak wordt minstens 10cm breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Heeft iemand ervaringen met dit soort dingen voor je ledstrips?

De bedoeling is dat ik heb zonder solderen op 4 draadjes kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Iemand een goed advies voor een 24V voeding voor LED strips?
Deze mag groot zijn, er is plaats genoeg om ze tegen de muur te schroeven en hoeft dus niet in de zekeringskast (die heeft al eentje van 24W).

Ik verwacht voor een kleine 150W LED-strips te plaatsen, dus 200-300W moet voldoende zijn.
Jochemd13 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:54:
Heeft iemand ervaringen met dit soort dingen voor je ledstrips?

De bedoeling is dat ik heb zonder solderen op 4 draadjes kan krijgen.
Als uw LED-strips ook draadjes hebben zou je dat met schroefklemmen kunnen verbinden maar persoonlijk zal ik solderen altijd boven schroefklemmen verkiezen. Solderen is echt niet moeilijk.

[ Voor 49% gewijzigd door Engineer Stewie op 12-08-2015 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Engineer Stewie schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:51:

[...]

Als uw LED-strips ook draadjes hebben zou je dat met schroefklemmen kunnen verbinden maar persoonlijk zal ik solderen altijd boven schroefklemmen verkiezen. Solderen is echt niet moeilijk.
Solderen heb ik geprobeerd met resultaat:
Soldeerbout oververhit
Soldeerbout slaat door
En vervolgens kortsluiting en slaat de stop van de garage er uit.

Wat heb ik bereikt: ik trek per ongeluk de draadjes weer los :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:11
Na enkele maanden heb ik eindelijk een nieuw keukenkastje gekregen van de keukenboer. In mijn vorige kastje waren barsten in de lak ontstaan door de warmte van de halogeen-verlichting.

Nu hangt er een nieuw kastje en hebben ze dezelfde verlichting erin gezet. Deze wil ik gaan vervangen voor ledverlichting dimbaar. De halogeen-verlichting was ook dimbaar.

Ik heb een Busch en Jaeger led-dimmer 6523U in de muur zitten
Nu wil ik graag de volgende onderdelen kopen en vraag me af of deze combi gaat werken:

1x 35W electronische dimbare tafo
6x Led lamp G4 1,8W (vervangt 15W halogeen, heb er zelf nu 10W halogeen in zitten)

In mijn afzuigkap heb ik nu 3x 20W halogeen zitten, zal ik deze vervangen voor dezelfde lampen (dimbaar of niet-dimbaar maakt nauwelijks prijsverschil) of in plaats van de 1,8 de 2,5W uitvoering nemen. Die is iets feller en komt overeen met 20W halogeen. Het liefst gebruik ik wel hetzelfde soort lamp (los van de wattage) zodat de lichtverspreiding hetzelfde blijft op het keukenblad. De gekozen lampen zijn plat, ik zie namelijk ook gewoon ronde uitvoeringen langskomen.
In de afzuigkap hoeft geen dimbare verlichting.

De winkel is tot 17 augustus gesloten hoorde ik op het bandje, dus ik kon hun niet om advies vragen.
Wat raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Engineer Stewie schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:51:
Iemand een goed advies voor een 24V voeding voor LED strips?
Deze mag groot zijn, er is plaats genoeg om ze tegen de muur te schroeven en hoeft dus niet in de zekeringskast (die heeft al eentje van 24W).

Ik verwacht voor een kleine 150W LED-strips te plaatsen, dus 200-300W moet voldoende zijn.
Ga je alles uit één voeding voeden, of ga je het over meerdere voedingen verdelen?
Hoe het ook zij, ik zou met een gerust hart het merk Mean Well durven aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
jitter schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 17:42:
[...]

Ga je alles uit één voeding voeden, of ga je het over meerdere voedingen verdelen?
Hoe het ook zij, ik zou met een gerust hart het merk Mean Well durven aanbevelen.
Mijn installatie zal normaal uit 3 voedingen bestaan (denk ik).
- 24V - 24W om de drukknoppen te voeden
- 24V - 200W om de ledstrips in de woonkamer/keuken te voeden.
- een schakelbare voeding 24V - 50W om de ledstrip in de traphal te voeden. Deze wordt door een astro klok gevoed met 230V waardoor de led-strip aangaan. Dit is zo omdat de rest van de verlichting op de astroklok op 230V werkt.

Als er betere voorstellen zijn hoor ik die graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-06 14:07
Even een vraag voor de mensen die de Mi-Lights besteld hebben in China. Ik heb ze gevonden bij Chakra Online op Aliexpress (is hier vaker voorbij gekomen) maar ik twijfel of dit de juiste zijn. Ik wil namelijk de gekleurde versie hebben, niet de witte variant. Je hebt de keuze uit de 6W of de 9W variant, zover duidelijk, maar je kunt vervolgens kiezen uit Warm White en Cold White. :? In de afbeeldingen onderaan de pagina staat weliswaar de gekleurde lampen afgebeeld en er staat RGBW in de omschrijving, maar ik begin toch te twijfelen.

Linkje: http://nl.aliexpress.com/...4G/106913_2052923812.html

Wie kan mijn twijfels wegnemen? Ik heb geen zin om na een paar weken wachten met de verkeerde lampen te zitten.

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Engineer Stewie schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 22:35:
[...]
Als er betere voorstellen zijn hoor ik die graag.
Minder LED verlichting toepassen? Met 200W aan LED verlichting kun je volgens mij wel een zonnestudio beginnen...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
antonboonstra schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:01:
[...]

Minder LED verlichting toepassen? Met 200W aan LED verlichting kun je volgens mij wel een zonnestudio beginnen...
Ik heb van LED verlichting niet veel kaas gegeten. Ik heb 1 LED-lamp getest die ik goed vind. Dat is een 6W - 550 lumen lamp en dat geeft behoorlijk wat licht. Zo komen er 8 in de keuken, 4 in de zitruimte en 1 op een schilderij. Deze worden ook allemaal dimbaar.

In de andere vertrekken komen waarschijnlijk allemaal 6W - 600 lumen niet dimbare spots (zijn dezelfde maar dan niet dimbaar). Meeste vertrekken krijgen er 2. Maar moet nog testen of dat genoeg licht gaat geven in de berging, hal, gang enz. Maar dat kan pas als ik er effectief inwoon.

Van LED-strips heb ik helemaal geen idee. 200W is natuurlijk niet voor 1 LED-strip maar voor 4 en ze hoeven enkel maar als sfeerverlichting te dienen. Mss moet ik eens vooraleer ik aan de slag ga een paar goedkope en korte LED strips kopen om te kijken wat nu goed is. In het uiterste geval kunnen ze nog alltijd dimbaar gemaakt worden. Kwestie van een PWM dimmer bij te zetten.

Moet wel veel licht installeren in en rond het huis installeren, heb 1500kWh/jaar stroomoverschot op te maken want in België krijg je daar niks voor :+ .

[ Voor 6% gewijzigd door Engineer Stewie op 29-08-2015 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
JunkO schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:30:
Even een vraag voor de mensen die de Mi-Lights besteld hebben in China. Ik heb ze gevonden bij Chakra Online op Aliexpress (is hier vaker voorbij gekomen) maar ik twijfel of dit de juiste zijn. Ik wil namelijk de gekleurde versie hebben, niet de witte variant. Je hebt de keuze uit de 6W of de 9W variant, zover duidelijk, maar je kunt vervolgens kiezen uit Warm White en Cold White. :? In de afbeeldingen onderaan de pagina staat weliswaar de gekleurde lampen afgebeeld en er staat RGBW in de omschrijving, maar ik begin toch te twijfelen.

Linkje: http://nl.aliexpress.com/...4G/106913_2052923812.html

Wie kan mijn twijfels wegnemen? Ik heb geen zin om na een paar weken wachten met de verkeerde lampen te zitten.
Mi light heeft lampen met RGBW, RGBWW en Dual White (W/WW)

Deze verkoper maakt onderscheid in de RGB door W en WW te kunnen kiezen.
Volgens mij klopt het dus gewoon.

Je kan de verkoper ook gewoon een vraag stellen op aliexpress wil je er 100% zeker van zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door FunFair op 29-08-2015 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-06 20:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Hieronder zie je een foto die ik naar een Aliexpress verkoper gestuurd heb voor een refund.
Raadsel: hoe kan het dat in deze filamentlamp de ene helft van de filamenten het nog gewoon doet, terwijl ze in serie staan met de 3¾ filamenten die kapot zijn?

Afbeeldingslocatie: https://blafhert.files.wordpress.com/2015/07/filament-3-75-defect.jpg?w=300

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
aawe mwan schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 10:51:
Hieronder zie je een foto die ik naar een Aliexpress verkoper gestuurd heb voor een refund.
Raadsel: hoe kan het dat in deze filamentlamp de ene helft van de filamenten het nog gewoon doet, terwijl ze in serie staan met de 3¾ filamenten die kapot zijn?

[afbeelding]
YouTube: Testing dodgy 100W LEDs from ebay sellers.

TL:DR leds zijn geen gloeilampen en werken niet als een standaard weerstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Wij hebben in de keuken 12 pricewatch: Philips Master LedspotMV 4,5-50W GU10 Dimtone 40° en ik heb een probleem met die lampen in combinatie met een Peha 431 HAN Led-dimmer

Als ik de lampen dim en ze daarna hoger dim gebeurd er de eerste 30% helemaal niks met de lichtsterkte en daarna worden ze al snel heel fel, heeft iemand dit probleem ook?

[ Voor 7% gewijzigd door Jochemd13 op 31-08-2015 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dimmen en daarna hoger dimmen, ik kan het niet helpen dat ik even moest glimlachen, immers dimmen betekent af (doen) nemen. Maar afijn, ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Je kent denk ik wel de uitdrukking over goede verstaanders. Dus neem het me maar niet kwalijk.
Antwoord op je vraag, is dit wel het type dimmer dat bij deze lampen past? Hetzij het type lamp, hetzij het vermogen. Die tweede link verwijst volgens mij naar dezelfde LED als de eerste link en niet naar een dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-06 15:58

Younes

Wie, Wat, Waar?

Jongens, een vraagje. Dacht een poos geleden ook een adapter bij mijn 5 meter ledstrips uit china te krijgen, maar dat bleek niet waar te zijn. Dus nu zit ik met een rol van 300 ledjes per meter die zogenaamd warm licht moeten produceren. Ik weet alleen niet hoeveel stroom ik ze mag voeden. Ik wil er graag mee spelen en voorkomen dat ze te veel stroom krijgen. Ik heb desondanks een laptop voeding erop aangesloten om te kijken wat er gebeurd. Ik schrok even, want je speelt toch met stroom, maar het bleek alleen maar licht te zijn :P

Ik heb een universele adapter met een maximale amperage van 4 die ik kan bijstellen. Weet even niet in hoeveel stappen, maar wel weet ik dat het werkt als je ook minder ampere aan de strip geeft. Wel flikkereen een paar leds een paar meter verderop, maar dat heeft denk ik te maken met de bagger kwaliteit van de strip. Wie kan mij adviseren?

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Techneut schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 18:02:
Dimmen en daarna hoger dimmen, ik kan het niet helpen dat ik even moest glimlachen, immers dimmen betekent af (doen) nemen. Maar afijn, ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Je kent denk ik wel de uitdrukking over goede verstaanders. Dus neem het me maar niet kwalijk.
Antwoord op je vraag, is dit wel het type dimmer dat bij deze lampen past? Hetzij het type lamp, hetzij het vermogen. Die tweede link verwijst volgens mij naar dezelfde LED als de eerste link en niet naar een dimmer.
Linkje aangepast ;)
Hoe weet ik of hij wel geschikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Waar heb je het gekocht? wat voor Leds zijn het? hoeveel per meter? waarschijnlijk gaat het gewoon 12v zijn... Ik vermoed een 5a max

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jochemd13 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 18:51:
[...]

Linkje aangepast ;)
Hoe weet ik of hij wel geschikt is?
Als ik het plaatje zie, concludeer ik dat hij geschikt is voor LED's. Dat zou in orde moeten zijn, maar dat is niet alles. Er staat op dat het vermogen minimaal 6 W moet zijn. Verder is het een dimmer voor de netspanning 230V, 50 Hz.

Bij de specificatie van de LED's zie ik alleen 4,5-50W. Dus één lampje is gewoon te weinig voor de dimmer. In de tweede plaats zie ik niets over de spanning. Als dat, het meest waarschijnlijk, 12 V DC is, dan zit er een voorschakelapparaat voor van 230 AC naar 12 V DC. En dan is het maar de vraag of die combinatie dimmer-lamp wel bij elkaar past. Ik kan daar niet een concreet antwoord op geven, maar wat ik wel weet is dat dit vrij vaak niet past. De leverancier moet daar antwoord op kunnen geven, of iemand op dit forum heeft ervaring met die combinatie.

Er zijn namelijk dimmers van totaal van elkaar verschillend principe, aan de ene kant het klassieke type dat eigenlijk alleen geschikt is voor gloeilampen, het fase-aan- c.q. afsnijdingsprincipe, het ander berust op pulsbreedte-modulatie. En dat wordt veel voor LED's gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Techneut schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 19:52:
[...]
Als ik het plaatje zie, concludeer ik dat hij geschikt is voor LED's. Dat zou in orde moeten zijn, maar dat is niet alles. Er staat op dat het vermogen minimaal 6 W moet zijn. Verder is het een dimmer voor de netspanning 230V, 50 Hz.

Bij de specificatie van de LED's zie ik alleen 4,5-50W. Dus één lampje is gewoon te weinig voor de dimmer. In de tweede plaats zie ik niets over de spanning. Als dat, het meest waarschijnlijk, 12 V DC is, dan zit er een voorschakelapparaat voor van 230 AC naar 12 V DC. En dan is het maar de vraag of die combinatie dimmer-lamp wel bij elkaar past. Ik kan daar niet een concreet antwoord op geven, maar wat ik wel weet is dat dit vrij vaak niet past. De leverancier moet daar antwoord op kunnen geven, of iemand op dit forum heeft ervaring met die combinatie.

Er zijn namelijk dimmers van totaal van elkaar verschillend principe, aan de ene kant het klassieke type dat eigenlijk alleen geschikt is voor gloeilampen, het fase-aan- c.q. afsnijdingsprincipe, het ander berust op pulsbreedte-modulatie. En dat wordt veel voor LED's gebruikt.
Bedankt voor de informatie ;)

Op 1 dimmer staat dan ook minimaal 2 spots en maximaal 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Zo, ik heb ook vrijwel alle verlichting in en om het huis vervangen door LED. Vooral E14, E27, 1x een G10 spot en een zwik G4 halogeenlampjes in spots. Buiten LED verlichting op zonne-energie.

Het valt me enorm mee qua sfeer, ik had het veel witter en klinischer verwacht.

De enige non-LED lamp hangt in de keuken, zitten 6x 15W lampen in, E14 en dan extra klein. Koelkastlampen zijn dat geloof ik. Ik denk dat we die maar gewoon in zijn geheel gaan vervangen.

Zijn er goedkope adressen voor LED lichtbronnen van een beetje ok kwaliteit?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 31-08-2015 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jochemd13 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 19:56:
[...]

Bedankt voor de informatie ;)

Op 1 dimmer staat dan ook minimaal 2 spots en maximaal 4.
Eén ding kan ik uit je reactie niet helemaal plaatsen. Namelijk "minimaal 2 spots en maximaal 4". Minimaal twee begrijp ik als het om LED-lampjes gaat, maar de dimmer is ook geschikt voor gloeilampen. En dan ben je met minimaal 6 W daar niet aan gebonden. Maar maximaal 4 spots? Wat wordt daarmee bedoeld? Ik lees op de foto 4 tot 120 W en dat maximum betekent 2 gloeilampen van 60 W of 3 van 40 W of 30 LED-lampjes van 4 W. Overigens, waar las je deze beperking? Want op de afgebeelde foto zie ik dat niet staan.

Maar goed, met minimaal twee van die LED's zou het moeten lukken. Gewoon proberen en anders, bij geen succes, adviseer ik je om even je licht op te steken bij de leverancier of de importeur.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 31-08-2015 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Techneut schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 21:41:
[...]

Eén ding kan ik uit je reactie niet helemaal plaatsen. Namelijk "minimaal 2 spots en maximaal 4". Minimaal twee begrijp ik als het om LED-lampjes gaat, maar de dimmer is ook geschikt voor gloeilampen. En dan ben je met minimaal 6 W daar niet aan gebonden. Maar maximaal 4 spots? Wat wordt daarmee bedoeld? Ik lees op de foto 4 tot 120 W en dat maximum betekent 2 gloeilampen van 60 W of 3 van 40 W of 30 LED-lampjes van 4 W. Overigens, waar las je deze beperking? Want op de afgebeelde foto zie ik dat niet staan.

Maar goed, met minimaal twee van die LED's zou het moeten lukken. Gewoon proberen en anders, bij geen succes, adviseer ik je om even je licht op te steken bij de leverancier of de importeur.
Ik bedoel dat alle 12 ledspots van 4.5w zijn.
Dimmer 1 bestuurt 4 lampen
Dimmer 2 bestuurt 4 lampen
Dimmer 3 bestuurt 2 lampen
Dimmer 4 bestuurt 2 lampen

Je bedoeld dat het handig is om bij de leverancier een opmerking er over te maken?

• Younes
  • Laatst online: 08-06 15:58

Younes

Wie, Wat, Waar?

Icekiller2k6 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 18:51:
Waar heb je het gekocht? wat voor Leds zijn het? hoeveel per meter? waarschijnlijk gaat het gewoon 12v zijn... Ik vermoed een 5a max
Ik vermoed dat je het tegen mij hebt:

Waar? Geek app waarbij verkoper statestar heet
Wat voor leds? 5630 SMD ledstrip
Hoeveel per meter? 300 per meter.

Hoe komt 't dat sommige leds knipperen?

...en waarom?

• Jochemd13
Younes schreef op donderdag 03 september 2015 @ 13:14:
[...]

Ik vermoed dat je het tegen mij hebt:

Waar? Geek app waarbij verkoper statestar heet
Wat voor leds? 5630 SMD ledstrip
Hoeveel per meter? 300 per meter.

Hoe komt 't dat sommige leds knipperen?
Goede voeding gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Hmm, daar zou ik normaal gesproken niet snel kopen vanwege bedenkingen qua kwaliteit. Sowieso vraag ik me af of er veel verschil zit in kwaliteit, qua LED lampen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 654400 schreef op maandag 07 september 2015 @ 12:59:
[...]

Hmm, daar zou ik normaal gesproken niet snel kopen vanwege bedenkingen qua kwaliteit. Sowieso vraag ik me af of er veel verschil zit in kwaliteit, qua LED lampen?
De LED-lampen van IKEA zijn echt dikke prima. Heb hier al 1,5j een aantal lampen hangen en werkt allemaal nog uitstekend. Verder schijnen ze qua garantie ook niet zo moeilijk te doen, dus als je de bon goed bewaart kun je een kapotte lamp waarschijnlijk zo omruilen.

Oja en ze zijn super goedkoop en geven een fijne lichtkleur. Probeer het gewoon eens, voor de prijs hoef je het niet te laten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Anoniem: 654400 schreef op maandag 07 september 2015 @ 12:59:
[...]

Grofweg hou ik zelf de volgende categorieën aan qua kwaliteit, maar misschien dat iemand anders kan aanvullen:
  • A-merk & A-product (Denk aan de Philips spullen)
  • B-merk in Europa (Bijvoorbeeld Ikea). Het grote voordeel is dat de kwaliteit wordt bewaakt en dat je binnen een batch vaak vrij consistente resultaten krijgt. Voldoen aan CE keur dus het is alvast niet direct brand gevaarlijk. Komt uiteindelijk uit dezelfde fabriek als de volgende categorie, maar de Europese partij is verantwoordelijk als importeur voor de kwaliteit/regelgeving.
  • Import vanuit Azië met een merk. Voordeel is dat je reviews op internet een beetje kunt volgen en dat je eerst een paar samples kunt bestellen en die kunt bekijken. Ik blijf huiverig voor 230V spul, maar 12V spul koop ik massaal.
  • Import vanuit Azië zonder merk. Controleer je inboedelverzekering en vooral de brand sectie. Alles wat direct op 230V aan sluit zou ik mijden! Alleen lage voltage spullen zijn 'veilig'. De kwaliteit kan elk moment veranderen. Vooral bij 'populaire' modellen zie je vaak rip-offs komen die weer (slechter) goedkoper zijn gemaakt.
Ik heb al voedingen zien ontploffen (uit China) en online staan genoeg foto's van Chinese rommel die 'minimalisme' tot een kunst verheffen. Dus de laatste categorie is niet geschikt voor direct aan sluiten op het net. Aan de andere kant zijn de A-merk producten ook wel erg prijzig, ook al zou een LED lamp 10 jaar mee moeten gaan, dan nog heb je maar beperkt garantie (laat staan dat je het bonnetje nog hebt), daarom vind ik zelf de lampen van Ikea en consorten een mooi compromis. Genoeg kwaliteit om niet je huis af te fakkelen, maar ook niet overpriced omdat iemand zijn logootje erop heeft getekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zelfde heb ik ook. Alles wat aan 230V gaat koop ik gewoon graag bij een Europees A- of B-merk, oftewel een Europese retailer of die aan de Europese regelgeving omtrent met name veiligheid moet voldoen.

Inmiddels meerdere Ikea Ledare producten in huis (met name Gu10 spots) en die hebben een geweldige prijs-kwaliteitverhouding, vooral qua lichtkwaliteit en helderheid per watt. En Ikea is dus typisch zo'n voorbeeld van een grote keten die, mocht er toch wat mis blijken te zijn met de veiligheid, meteen een massale terugroepactie organiseert. Zoals laatste met de nachtlampjes.

Het komt weliswaar waarschijnlijk uit dezelfde Chinese fabriek, maar met een stuk meer controle op kwaliteit en veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheGhostInc schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:20:
[...]
laat staan dat je het bonnetje nog hebt
[...]
offtopic:
CamScanner + Dropbox (of willekeurige andere cloud).
Doe ik met alle belangrijke kassabonnen, de originele bonnen gooi ik weg. Digitale administratie ftw

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 07-09-2015 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Laatst online: 09:32
Kom ik na een zoektocht over een LED-probleempje waar ik mee zit tóch weer bij Tweakers terecht :)

Het zit namelijk zo
Ik heb 2 lampen in de woonkamer die ik wil dimmen:
- Een eettafel lamp met 8x 4W leds (van die kaarsvormige E14 peertjes)
- Een salontafel lamp met 7x 4W leds (standaard E27 peertjes)

Ik heb een dubbele LED-dimmer gekocht, gemonteerd, en vervolgens begint als ik de lampen aan zet de hele boel te knipperen. 5x de bedrading nagekeken, en het geknipper blijft maar terugkomen. Nu heb ik 't vermoeden dat de dimmer maar een maximaal ondersteund vermogen (voor LED's) heeft van 24W, terwijl mijn beide lampen daar bovenuit komen.

Heeft iemand hier wel eens hetzelfde meegemaakt, en daar héél toevallig een oplossing voor gevonden?

Ik kwam deze dimmer nog tegen die een groter vermogen lijkt te hebben, maar wel een vierkante inbouwdoos nodig heeft, en die van mij is helaas rond: Varilight JQP252W. Nu ben ik niet wars van hakwerk, maar het is een dun muurtje, dus de kans is groot dat ik die dan aan beide zijdes opnieuw moet stucen bij het uithakken en plaatsen van een vierkante inbouwdoos.

Het liefst los ik het dus op een andere manier op: bijvoorbeeld met een tweetal KaKu ACM-100 modules in het plafond en een draadloze schakelaar op de plek waar nu de dubbele dimmer zit. Alleen zijn die ACM-100 modules, hoewel ook bedoeld voor LED-dimmen, óók maar bedoeld voor maximaal 24W aan LED-vermogen.

Kortom: ik kom er totaal niet meer uit wat nu gaat werken! :)
Heeft iemand hier toevallig een oplossing of idee voor me? Die lampen hebben best wat gekost, en de in totaal 15 (Osram) dimbare LED's waren ook niet de goedkoopste zo alles bij elkaar. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit met een soortgelijke situatie, of in ieder geval het dilemma met de dubbele schakelaar en ronde inbouwdozen.

Ik heb het nu op een manier 'opgelost' die ook niet naar tevredenheid werkt (KAKU mini inbouwdimmer voor 1 van de lichtpunten, andere hoeft niet gedimd dus gewoon op schakelaar). En van de ACM-100 dimmer van KAKU verwacht ik ook geen wonderen, omdat ik aanneem dat die ongeveer dezelfde technologie zal hebben als de gewone 'tussenstekker multi dimmer' (ACD-200) die ik al heb. En die dimt, ondanks geclaimde geschiktheid voor LED, ook verschillende dimbare LED lampen (incl. de Philips Dimtone en een Ikea dimbare lamp) nog steeds niet lekker. Dus dan durf ik die ACM-100 eigenlijk ook niet te proberen.

Ik wil nog een keer de dimmer uit deze post gaan proberen:
ephymerous in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"

Eerste plan is dan gewoon om die, als ik 'm een keer besteld heb, in een loss opstelling uit te proberen met mijn ledlampen. En als hij bevalt, dan inbouwen in het lichtpunt dat gedimd moet worden (jij zou er dan 2 moeten hebben).

Nadeel is wel dat deze aangestuurd moet worden met een pulsschakelaar/pulsdrukker en dat ik 1 'heflt' met niet-puls moet schakelen. Maar het schijnt dat de meeste dubbele pulsdrukkers in 'wip' vorm ook nog 'niet-puls' (dus permanent) gemaakt kunnen worden door een veertje te verwijderen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik had KaKu gebeld met die vraag over hun maximaal ondersteunde vermogen, en die zeiden dat ze wel eens berichten krijgen dat mensen ook met een hoger wattage LED's geen problemen ondervinden… maar het zal wel uitproberen worden in dat geval.

Een mogelijk voordeel kan zijn, dénk ik, dat je wel de 2 lampen compleet separaat bedient, en niet met één dubbele dimmer. Misschien dat dat wat storingen of elektriciteitsprobleempjes kan ondervangen.

Die dimmer waar jij naar linkt ziet er interessant uit, maar dan zou ik een zoveelste draad (nul draad) moeten trekken als ik die handleiding zo zie. En daar heb ik van wat ik kan zien niet eens de ruimte voor.

In het ergste geval, ofwel het duurste geval, moet ik een MiLight-achtige oplossing kopen. Dan heb ik ook het gezeur niet zo met die dimmers en hun (erg vervelende) beperkte vermogen. Nadeel is dat zo'n set van totaal 15 peertjes en een afstandsbediening al dik €300 euro kost. Maar dan ben je in één klap van het hele gedoe af. Aan de andere kant kosten 2 van die dimmers inclusief drukpulsen (wat is dát?) en bedrading doortrekken ook niet weinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zelf ben ik van plan de dimmer gewoon in het lichtpunt boven de lamp te plaatsen :). Als het goed is moet dat passen en daar is in ieder geval al nul en fase aanwezig.

MiLight heb ik ook over gedacht, maar het blijft gewoon jammer dat er nog geen lampen met een van zichzelf fijne lichtkleur zijn. Je moet ze allemaal 'helpen' met een ballonnetje of iets dergelijks.

Ik ben nu juist zo gecharmeerd van de philips Dimtone en Megaman "Dim to warm" :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb afgelopen weekend de ACM100 gekocht van KaKu, met 2 schakelaartjes er bij. Volgens de handleiding zou de ACM100 een maximaal Wattage van 24W ondersteunen, maar ik heb gelukkig goed nieuws voor de mensen die ook last hebben van knipperende LED-lampen: hij werkt uitermate goed!

Mijn eettafel lamp = 8x4 (32W totaal)
Mijn salontafel lamp = 7x4 (28W totaal)

Beide dus een stukje hoger dan wat de ACM100 aan zou kunnen. Maar de boel dimt erg mooi en zonder knipperen. Dat scheelt dus een flinke slok op een borrel, want we wilden bijna 300+ euro uitgeven aan 15 Smart LED's van Milight. Nu wil ik die nog steeds graag hebben, maar meer op 'n moment dat ik zelf kan kiezen :) Plus onze eettafel lamp heeft van die mooie kaarsvormige LED's, en die verkopen ze nog niet als Smart LED's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi om te lezen! :). En je hebt ze nu dus ingebouwd in de plafonddozen van de verlichtingsarmaturen zelf? Wat heb je met de 'normale' dubbele schakelaar gedaan?

Misschien dan toch ook nog maar eens uitproberen, ondanks m'n niet onverdeeld positieve ervaring met de stekkermodule. Kan 'm altijd terug brengen als ie in testopstelling niet goed werkt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
joramoudenaarde schreef op maandag 14 september 2015 @ 07:56:
Ik heb afgelopen weekend de ACM100 gekocht van KaKu, met 2 schakelaartjes er bij. Volgens de handleiding zou de ACM100 een maximaal Wattage van 24W ondersteunen, maar ik heb gelukkig goed nieuws voor de mensen die ook last hebben van knipperende LED-lampen: hij werkt uitermate goed!

Mijn eettafel lamp = 8x4 (32W totaal)
Mijn salontafel lamp = 7x4 (28W totaal)

Beide dus een stukje hoger dan wat de ACM100 aan zou kunnen. Maar de boel dimt erg mooi en zonder knipperen. Dat scheelt dus een flinke slok op een borrel, want we wilden bijna 300+ euro uitgeven aan 15 Smart LED's van Milight. Nu wil ik die nog steeds graag hebben, maar meer op 'n moment dat ik zelf kan kiezen :) Plus onze eettafel lamp heeft van die mooie kaarsvormige LED's, en die verkopen ze nog niet als Smart LED's.
Milight is in China maar 10 euro ;)
Pagina: 1 ... 66 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)