Ik heb voor de gein, je moet toch wat op een zondag, jouw ledopstelling in een verlichtingsberekenings programma gezet.bast-i schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 21:20:
Hoi tweakers,
Ik ben van plan om voor onze woonkamer zelf lampen te bouwen op basis van LED. Ik wil geen gebruik maken van spots in het plafond omdat ik geen zin heb om het plafond aan te passen. Het gaat om een kamer van ongeveer 30 m2. Ik heb de kamer even in sketch-up gezet:
[afbeelding]
Het idee is dus om en houten plaat (130cmx60cm) ongeveer 15cm onder het plafond te hangen met daarop LEDs. Ik dacht aan steeds 4 LEDs aan de lange zijde en 1 aan de korte zijde, dus 10 total en deze men een hoek van 45 graden schuin naar boven aan het plafond te laten schijnen. Dimmen wil ik zelf gaan doen met een micro-controller en de nodige MOSFET's. Verder komt er nog een RF ontvangertje zodat ik de lampen via een Android-app kan aansturen.
Het doel is dat de twee lampen in staat moeten zijn de kamer geheel op te lichten. Het moet zeg maar mogelijk zijn om een verloren schroefje terug te vinden :-). Bij normaal gebruik denk ik dat de lamp sowieso op 50% gedimt zal staan.
Hoeveel lumens denken jullie dat ik nodig heb? Ik zat zelf te denken aan 4000 lumens. Dat zou dus 2000 per lamp zijn en 200 per LED.
Ik heb hiervoor de volgende twee LEDs gevonden welke på 0.7A ongeveen 200lm geven.
Cree XPEHEW-H1-0000-00CE7TR-ND - 3000K
Cree XPEHEW-H1-0000-00BE8CT-ND - 2700K
Wat vinden jullie van de LED keuze? Zal dit setup genoeg warm-wit licht opbrengen?
Verder vroeg ik me nog af wat voor voeding ik nodig heb. Ik ben van plan om de LEDs steeds in een array van 3 te zetten met een 25W weerstandje erbij. De voeding moet dan 12V leveren en minimal 2.8A. Kan ik elke goedkope 12V DC voeding gebruiken of moet de voeding speciaal bestand zijn tegen de PWM pulsen?
alvast bedankt!
In een kamer van 6mx5mx2,8m (lxbxh) en 2x je opstelling (2,75m uit elkaar) er in kom je aan 19 tot 32 lux op je vloer.
Dat is niet bepaald veel
Maar ik moet wel zeggen dat je wel een redelijk egale verlichting hebt.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*