Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.427 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ok Thanks :). En ze stralen ook mooi rondom? Dan ga ik die misschien nog eens proberen :P.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:11
Tja, gewoon een kleinere Pharox lijkt het op :) Licht is niet groenig.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 13:18:
Momenteel hebben we op onze zaak een kleine 160 spots van 20W/12V. Aangezien deze dagelijks 8 uur branden is ons geadviseerd om deze te laten vervangen door LED's, daarbij tevens gebruikmaken van de EIA (Energie InvesteringsAftrek). Hierdoor zou ons verbruik dus flink kunnen dalen.

Als we van 20W naar bijv. 3W gaam en tevens de transformatoren eruit worden gehaald, is de besparing aanzienlijk. Echter werd er door iemand ook aangegeven dat het niet goed zou zijn voor het gehele elektriciteitsnetwerk. Na wat Google doelde deze persoon wrs de net vervuiling (blinde stroom, harmonischen etc).

1. Als deze kosten/'cons' in acht worden genomen, is het dan nog te adviseren om de switch te maken?
2. Is het verstanding verstanding om eerst een gedeelte te vervangen, of zou dit niets uitmaken?
3. Qua sfeer/lichtkleur willen we zo dicht mogelijk bij de spots zitten (warm). Zijn er nog andere aspecten waar we rekening mee moeten houden?
  1. Kijk wat betreft de problemen op het elektriciteitsnet ben ik heel bot. We weten dat dit net de komende jaren drastisch gaat veranderen (en achter de schermen liggen ook wel plannen klaar). Dit is het probleem van de netwerkbeheerders en leveranciers en niet van jou. De vervuiling is nog wel het kleinste probleem, het hele netwerk is top-down ingericht maar met de HRE / uWKK's en accu's die geladen en tijdelijk gebruikt kunnen worden als energie bron gaan de echt grote problemen nog komen. Die paar lampjes van jou gaan daar niet echt invloed op uit oefenen.
  2. 20 x 160 x 8 x 365 = 28.032kW * 0.20 = Eur 1869
    3 x 160 x 8 x 365 = = Eur 281.
    Even 20 cent als uitgangspunt genomen omdat ik ervan uitga dat bedrijfstarieven gelden. Waarschijnlijk verbruiken de lampen iets meer maar branden de lampen ook geen 8 maar meer 9 uur. Deze twee vallen dan even tegen elkaar weg. Volgens de specs een besparing van een krappe 1600 Eur op jaarbasis op electriciteit. Als de lampen eenmaal zijn ingebrand bespaar je ook nog eens op de vervanging (bij LED lampen 20+ jr).
  3. Koop geen lampen boven de 3000k. Ga met een erkende leverancier in zee. Voor dit soort bedragen willen zij wel voorbeelden laten zien bij jullie in de winkel. Laat een groepje LED lampen zien en niet onmiddellijk naast een groepje halogeens maar kijk gewoon naar de setting an-sich. Let goed op dat het ene merk met lampkleur van bijv. 2800K is de andere niet. Bij sommige leveranciers zijn de lampkleuren onderling nog verschillend. Laat bedrijven maar een fixed price aanbieding doen met resultaat verplichting. Je zult een paar euro duurder uit zijn maar de service die je daarvoor koopt zal je veel gemak opleveren (sommige lampen willen binnen een paar weken nog wel eens kapot gaan, 'tuurlijk is dit garantie maar die discussie moet je niet in willen). Afhankelijk van de lamp en verdere specifieke wensen zijn dit toch opdrachten die de 2,5k overschrijden (maar die jij dus al binnen twee jaar terug pakt) dus laat de leveranciers er maar wat voor doen.
    ... en bestel een paar lampen meer. Vaak zijn de kleuren uit eenzelfde serie gelijk. Technisch wil er wel eens wat kapot gaan en is dit in eerste instantie zaak van de leverancier maar ook ongelukjes zitten in een klein hoekje.

[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 25-11-2010 12:48 ]

... gecensureerd ...

• WVL_KsZeN
Vanochtend de lampen van LiL binnengekregen en even snel 1 lampje in een spotje gezet. Moet zeggen dat het er veelbelovend uitziet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag heb ik toch ook maar een 9W MyAmbiance lamp van Philips gehaald :). De mediamarkt had ze inmiddels. Wel duur :{ (29 euro) maar goed.... wilde het toch proberen :P

Wel en warme lichtkleur zeg! Hij lijkt een stuk warmer dan de 3W versies. Verder wel heel sfeervol, wat mij betreft een pak beter dan de gemiddelde bouwmarkt-spaarlamp.

Wat echter eeuwig zonde blijft is het gezoem als je 'm aan een dimmer hangt :(. Zowel op een inbouw-dimmer van klik aan klik uit als een stekker-dimmer van klik aan klik uit zoemt het ding als een gek (hebben de 3w versies ook al last van). Dit maakt 'm onbruikbaar boven de keukentafel terwijl we daar nou juist vaak naar wat sfeervoller licht willen dimmen.

Anyway, hij hangt nu op de overloop (daar brandt ie nog best vaak), tot ik er een leuke andere plek voor gevonden heb waar ie nuttig kan zijn (meeste sfeerlampen hier doen E14 en in een staande lamp is ie niet mooi omdat de lichtkleur totaal verschillend is van de overige sfeerlampen in de kamer :D ).

Maar goed, op de overloop is ie ook wel welkom. Daar hing tot nu toe een Pharox die echter steeds 'rozer' lijkt te gaan branden (na ong. 1,5 jaar).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als hij gaat zoemen betekend het dat je de verkeerde dimmer hebt. Kijk eens naar een andere dimmer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb dus al meerdere dimmers geprobeerd :). En ik lees op internet er ook klachten van meerdere mensen over. Blijkbaar is die Philips dus "dimbaar, maar......."

In ieder geval is met een 'gewone' inbouwdimmer gaan werken ook niet echt een optie aangezien de lichtschakelaar in de muur een dubbele is (2 kleinere schakelaars voor 2 lampen in de plaats van eentje). Of iemand moet een dubbele dimmer kennen die ook getest goed werkt met led lampen?

Anders rest er niet meer dan hopen dat klik aan klik uit nog eens met een 'beter' type dimmer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Bij mij werkt het prima met de 9W hoor.. Moet wel zeggen dat er nog een 2e lamp parallel aan hangt. Het ligt iig niet aan de lamp, maar aan de dimmer (en dan vooral het minimum vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan blijft iig nog steeds de vraag: Hoe moet het dan nog in vredesnaam mogelijk zijn om een dimmer uit te zoeken met zo veel haken en ogen (vind dus nog steeds dat men niet zomaar botweg de claim "dimbaar met een 'normale 'dimmer" moet hanteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:30
Zit al langere tijd de twijfelen om mijn lampjes te vervangen. Ik heb GU10 lampen nodig. Nu is de Philips Econic al een poosje op de markt maar de prijs was nog wat hoog. (26 euro)

Ik ga morgen toch de poging wagen (na alle eerdere recensies hier) en ze kopen bij de Gamma, daar hebben ze ze namelijk van 3 t/m 9 januari met 20% korting in de aanbieding.
De powerpro van leditlight zou nog beter zijn. Maar het voordeel van de plaatselijke bouwmarkt is dat ik ze zo weer terug kan brengen als het niet bevalt.

Ik zal de resultaten posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

wmeester schreef op zondag 02 januari 2011 @ 18:59:
Zit al langere tijd de twijfelen om mijn lampjes te vervangen. Ik heb GU10 lampen nodig. Nu is de Philips Econic al een poosje op de markt maar de prijs was nog wat hoog. (26 euro)
Ik heb ze nu een week of wat in gebruik, en ze vallen vooral op doordat ze een hele sterke rode component hebben. Alsof het een samenstelsel is van een 'klassieke' warm-witte LED samen met een rode. (Ook warmwitte LED's hebben in essentie twee kleuren in hun spectrum: blauw en geel, en dit lijkt een poging tot compensatie..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 23:50
Ik kan maar geen lekker betaalbare optie vinden voor onze kroonluchters. Er zitten nu 5 matte gloeilampjes in van 15watt met een warm licht.

Iemand tips?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:18
Ik heb een aantal G4 lampjes vervangen maar helaas doen ze het alleen als ik een halogeen en een LED lampje op dezelfde adapter zet.

zodra ik het halogeen lampje eruit haal of twee led lampjes erin doe gaan de LED's heel zwak branden.

iemand enig idee toevallig wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
@cobb : wat voor fitting? E14 of E27? Als het E14 is zou ik kijken naar de philips MyAmbiance 3W lampjes die ik heb (zie een paar posts terug) : http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/34986174

[ Voor 17% gewijzigd door WVL_KsZeN op 02-01-2011 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
E14, ik zal er eens naar kijken.

17 euro kost ie.

Philips 3W Warm Wit E14 MyAmbiance Kaars Helder Dimbaar

Dat is voor mij dus een investering van 170 euro...dat zal wel even duren voordat ik dat eruit haal. Mijn gloeilampjes kosten 50ct per stuk (Action). Misschien kan ik toch beter maar even wachten.

[ Voor 81% gewijzigd door Cobb op 02-01-2011 22:54 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Bij gloeilampen zijn de aanschafkosten (30-50 stuks voor de levensduur van de ledlamp), maar een deel van de kosten. De energiekosten zijn veel groter.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Phillips geeft maar 1 jaar garantie op de lampen. Ze zijn in ieder geval niet overtuigd van de lange levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Ik heb twee lampjes van de vorige generatie van Philips, en moet zeggen dat het me niet verbaast dat zij niet overtuigd zijn: wat een BUCHT! Serieus. Het ene lampje (e14 kaars) haalt een lichtoprengst die je van een gloeilamp op 2 wat zou verwachten, het andere (GU10) is nu al aan het flikkeren en geeft vies groen licht...

Duurt me een tijdje voor ik terug naar Philips als serieuze speler in dit veld kijk hoor...

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En toch: De 'nieuwe generatie' (MyAmbiance) kan me prima bekoren!

De E14 en E27 3W lampen halen met gemak de lichtopbrengst van een gloeilamp tussen de 15w-20w.

Het enige jammere is dat ze pas na ong. 10 minuten tot een kwartier echt een goede CRI gaan bereiken. Als ze net aan staan geven ze wel een heel erg sfeervol warm licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Wij hebben vorige week ook onze verlichting op orde gezet. Nu enkel nog de trapverlichting in de hal, welke ik deze week of volgende week verwacht. Ik zou ter referentie wel wat foto's online willen zetten maar vraag me af welke instellingen ik best kan nemen om een zo waarheidsgetrouw beeld te schetsen?

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

universal creations schreef op zondag 02 januari 2011 @ 23:06:
Bij gloeilampen zijn de aanschafkosten (30-50 stuks voor de levensduur van de ledlamp), maar een deel van de kosten. De energiekosten zijn veel groter.
Het gat tussen de aanschafkosten is dermate groot dat je het niet meer met energiekosten kan overbruggen. Dan blijf je wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
rapture schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 10:09:
[...]
Het gat tussen de aanschafkosten is dermate groot dat je het niet meer met energiekosten kan overbruggen. Dan blijf je wachten.
Stel een 40W gloeilamp brandt 4uur per dag en we bekijken de kosten over 5jaar.
Aanschaf: (5x4x365)/1000 = 7,3 Dus je hebt 8 gloeilampen nodig => €4,00
Elektriciteitsgebruik: (5x4x365) x 0,04 = 292 kWh => 292 x €0,25 = €73,00
Totaal: €77,00

Een 8W ledlamp geeft evenveel licht, dus daar gaan we mee rekenen.
Aanschaf: €30,00
Elektriciteitsgebruik: 0,2 x €73,00 = €14,60
Totaal: €44,60

Het gat is al eerder te overbruggen (kan ik wel voor je uitrekenen, wanneer dat is), maar 5 jaar is ook niet echt een lange periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

En nu met 15 W gloeilamp die je door 3 W wilt laten vervangen?

Aanschaf: (5x4x365)/1000 = 7,3 Dus je hebt 8 gloeilampen nodig => €4,00
Elektriciteitsgebruik: (5x4x365) x 0,015 = 109,5 kWh => 109,5 x €0,25 = €27,4
Totaal: €31,40

Aanschaf: €30,00
Elektriciteitsgebruik: 0,2 x €27,40 = €5,48
Totaal: €35,48

5 jaar is niet iets waarop je zit te wachten. De kroonluchter kan even goed buiten getrapt zijn of je woont al in een ander huis met een ander interieur/verlichting. In een jaar tot 2 jaar terugverdienen is nog slikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dure 3W ledlamp dan. Overigens kun je lampen gewoon meenemen/hergebruiken. Ik heb mijn spaarlampen 6jaar geleden gewoon meegenomen vanaf mijn vorige huis. Kwestie van eruit draaien en klaar. Misschien dat je niet alles kunt hergebruiken, maar veel wel.

edit: hier bij Leditlight kost zo'n lamp €19,50.

[ Voor 25% gewijzigd door Universal Creations op 05-01-2011 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
@Universal Creations/Rapture. Het is helaas een discussie waar je niet uit gaat komen. De een betaald graag maandelijks zijn ziektekostenverzekering en de ander betaald graag jaarlijks vooruit (met een 50-75 euro korting). Bij LED lampen en gloeilampen is het precies zo ... via de energie rekening maandelijks of in aanschaf bijna alles vooraf. (De spaarlamp hangt hier tussenin).

Mijn hele bovenverdieping is LED (slaapkamers, badkamer), mijn werkkamer is LED alleen de woonkamer is spaarlamp (E14 fittingen en nog geen echt 25-30W alternatieven). Totale aanschaf over drie jaar wel een 500 euro. Maar zie mijn tag, totale besparing over de lampen alleen al loopt in de 100-150 Euro per jaar. Binnen vijf jaar terugverdiend en nu beginnen de besparing voor mij. Ik kan alle getallen aan mijn familie op tafel leggen. Ik heb meetgegevens over de afgelopen jaren (per dag per minuut) waarin we van 4500kw naar 3650kW zijn gegaan. 850Kw--> 200 Euro.

Maar uiteindelijk is er een opmerking die gewoon alles ondermijnt: "De lampen zijn wel duur !". En dat klopt, een goede lamp kost 30 euro en een 50W spot Halogeen 2,50. Het gezeur over W(atten) en kW/u prijzen interesseert ze helemaal niet. Je kunt lullen als brugman, cijfermatig gelijk hebben maar ...

De vraag is gewoon of je vooruit wilt investeren of achteraf meer gaat betalen; daar draait het om. Iemand die durft te investeren, kijkt door de aanschafkosten heen. De kwaliteit van de spots is gewoonweg goed te noemen (als je niet de bouwmarkt lampen haalt) en is volgens mij allang geen bottleneck meer. De E14 bolletjes/peertjes zijn er nog niet maar ook hier zijn zichtbare stappen vooruit.

[ Voor 7% gewijzigd door hamsteg op 05-01-2011 10:32 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Laatst online: 10:50
En we doen het natuurlijk in de eerste plaats voor het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
stuffie123 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 09:38:
En we doen het natuurlijk in de eerste plaats voor het milieu.
Huh? Ja, je hebt gelijk :') . Maar eh, als ik eerlijk ben gewoon voor het geld :D .

[ Voor 11% gewijzigd door hamsteg op 05-01-2011 09:45 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Hamsteg: Spijker op z'n kop!!!

Voor Gu10 vervangers zijn de lampen van leditlight helemaal geweldig! En verslaan ze halogeenspots makkelijk op stroomverbruik voor hetzelfde licht. Helaas geldt dit nog steeds te veel alleen voor spot-verlichting (of low light vervangers).

Bolletjes met fatsoenlijke lichtopbrengst doen het qua efficiency helaas nog nauwelijks beter dan spaarlampen (gelukkig wel ong. gelijk) en zijn er nog nauwelijks in e14 fitting.

Wat ik echter ook belangrijk vind in de vergelijking: Ik vind nu al de "MyAmbiance" bolletjes van Philips een veel fijner licht geven dan de gemiddelde spaarlamp. Veel warmer. Meeste spaarlampen die ik ken van Ikea en Praxis geven toch óf een te groenlicht, óf te roze.

Het enige wat ik hoop is dat de lichtkleur van die MyAmbiance dingen een beetje fatsoenlijk blijft.... Als ik zie hoe slecht (en verschillend) de kleur van m'n twee Pharox ledlampen nu al is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Ik ben dringend op zoek naar 12VDC G4 LEDs voor in de voor in onze wandarmatuur.
We hebben nu reeds 2 maal G4 lampen besteld (eenmaal toen we de binnenafmetingen van de armatuur nog niet hadden, eenmaal met foute afmetingen van de G4 lamp op de website) en beide zijn te groot.

De hoogte van de G4 lamp (exclusief pinnetjes) mag niet meer zijn dan 20mm.
De armatuur is de volgende
Afbeeldingslocatie: http://www.lightshop.be/data/articles/images/b_35936.jpg
waarin de G4 lamp niet dwars ligt, maar rechtop staat tegen de achterste binnenwand.
De pinnetjes staan trouwens volgens bovenstaande afbeelding verticaal, dus volgende lamp
Afbeeldingslocatie: http://www.ledlampendirect.nl/media/catalog/product/cache/2/image/56x42/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/f/i/file_11/led-lamp-12-volt-g4-(gu4,-mr11)-0,6-watt,-plat-(vervangt-5w)-50042000-31.jpg
zou tegen de zijwand stralen.
Hoeveelheid licht speelt niet veel rol, aangezien dit enkel oriëntatieverlichting is, lichtkleur liefst warm-wit.

Ik heb reeds wat gegoogled, maar niet echt een goeie fit gevonden.
Van enkele hits zoals de volgende vermoed ik dat ze vooral rechtdoor stralen en dus niet bruikbaar zijn:
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.nl/m/5000_5999/5700/5760/5767/576761_BB_00_FB.EPS.jpg
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.nl/m/5000_5999/5700/5740/5747/574715_RB_00_FB.EPS.jpg

Kent iemand een goeie lamp die hierin zou passen in ruil voor eeuwige roem en dankbaarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kun je de fitting niet een slag draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 05:53
Zou deze passen? 34mm inclusief pinnetjes, geen idee hoeveel dat dan exclusief is.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

ThinkPadd schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 20:41:
Kun je de fitting niet een slag draaien?
De fitting is via boorgaten vastgezet op de achterste plaat. Niet iets wat ik zomaar even ga veranderen.
Xander schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 21:05:
Zou deze passen? 34mm inclusief pinnetjes, geen idee hoeveel dat dan exclusief is.
Dat was de eerste die we besteld hebben ;) De hoogte zonder pinnetjes is 21mm.
De 2de kwamen van uniled, waar een hoogte van 18mm stond, maar het eigenlijk dezelfde lamp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 05:53
H!GHGuY schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 21:23:
[...]

De fitting is via boorgaten vastgezet op de achterste plaat. Niet iets wat ik zomaar even ga veranderen.
Je kunt natuurlijk ook het lampje modificeren? :)
[...]

Dat was de eerste die we besteld hebben ;)
Tja, dat kon ik natuurlijk niet ruiken. ;) Was misschien handig geweest om dat dan te vermelden... ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 13:55
Ik hoop dat iemand mij kan helpen; we zijn momenteel bezig met de babykamer en daar willen we een lichtkoof maken voor indirecte verlichting. Ik heb flink wat gelezen, maar ik kom er toch niet helemaal aan uit.

Wat we willen:
1. Led verlichting
2. Dimbaar
3. evt. kleur instelbaar

De schakelaar die momenteel aanwezig is willen we vervangen voor een dubbele dimmer, zodat we de koofverlichting en een plafondlamp afzonderlijk kunnen dimmen. Er worden extra draden getrokken zodat er achter in de koof een stroompunt komt die aangesloten is op de dubbele dimmer.

De vraag is waar we het beste voor kunnen gaan. Kan dit met 1 RGB slichtslang en hoe kan dan de kleur bepaald worden? Is het uberhaupt mogelijk om RGB te dimmen via een dimmer voor de trafo?

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aansluitend op de vraag van Krypt: Kent iemand al een dubbele dimmer die een voldoende lage minimumbelasting heeft om bijvoorbeeld een MyAmbiance van Philips zonder gezoem (van de lamp zelf) te dimmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:17

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Nog een dim-vraag: ik heb zojuist een tweetal 12V LED-strips gekocht om eens te testen boven mijn aquarium. Het gaat om deze strip:

http://www.buyincoins.com...of-blue-product-2374.html

en de witte variant ervan.

Wat gebeurt er als ik simpelweg minder dan 12V op de strips zet? Doen ze dan helemaal niets of branden de LEDs zwakker? Is het slecht voor de LED strips?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik aarzel of ik dit nu het beste hier of in een of ander fietstopic kan plaatsen maar hebben er ook mensen ervaring met het vervangen van halogeenlampjes in fietsverlichting door een power LED?

Ik heb batterijverlichting waar een HS3 6V 0,4A 2,4W lampje met blijkbaar PX13.5S fitting in zit en vraag me af of hier een vervangingslampje op LED basis met dezelfde fitting voor te vinden is die of minstens evenveel licht geeft en langer mee gaat of nog meer licht geeft.

Google heeft nog niet tot iets concreets geleid maar veel weten meer dan één. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

H!GHGuY schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 20:30:
Ik ben dringend op zoek naar 12VDC G4 LEDs voor in de voor in onze wandarmatuur.
We hebben nu reeds 2 maal G4 lampen besteld (eenmaal toen we de binnenafmetingen van de armatuur nog niet hadden, eenmaal met foute afmetingen van de G4 lamp op de website) en beide zijn te groot.

De hoogte van de G4 lamp (exclusief pinnetjes) mag niet meer zijn dan 20mm.
De armatuur is de volgende
[afbeelding]
waarin de G4 lamp niet dwars ligt, maar rechtop staat tegen de achterste binnenwand.
De pinnetjes staan trouwens volgens bovenstaande afbeelding verticaal, dus volgende lamp
[afbeelding]
zou tegen de zijwand stralen.
Hoeveelheid licht speelt niet veel rol, aangezien dit enkel oriëntatieverlichting is, lichtkleur liefst warm-wit.

Ik heb reeds wat gegoogled, maar niet echt een goeie fit gevonden.
Van enkele hits zoals de volgende vermoed ik dat ze vooral rechtdoor stralen en dus niet bruikbaar zijn:
[afbeelding]
[afbeelding]

Kent iemand een goeie lamp die hierin zou passen in ruil voor eeuwige roem en dankbaarheid?
Dan denk ik;
Zelf maken. Stukje experimenteer PCB, led's+weerstanden+wat ijzer/koperdraad en solderen maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:49
Ik ben zelf opzoek naar GU10 ledspots alleen schrik ik nogal van de prijs van de dimbare versies dat is ook een reden om van de dimmer maar een schakelaar te maken. Maar ik heb er 5 van nodig die 45 watt spots vervangen. Waar kan ik deze het goedkoopste krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Laatst online: 10:43
Het Kruidvat heeft nog wat LED lampen in de uitverkoop. bol, kaars en spot, allemaal 130 lumen en 3,99. Ik zelf kreeg er nog de 2+1 gratis actie overheen en dus echt goedkoop (2,66 p.s.).
De verpakking geeft aan 25W vervanger maar dat klopt niet met het aantal lumen en als ik ze aan zie ook niet.
Zelf heb ik de 'kaars' variant of hoe die officiel ook mag heten.
Nadeel; in alle lampen staan de led(s) naar boven gericht en de spot komt dus waarschijnlijk het beste tot zijn recht. Voor in de nachtlampjes voldoen ze goed. De kleur is volgens de verpakking warm wit maar dat is het niet. Ongeveer gelijk aan een Philips spaarlamp, wel warmer als de meeste TL buizen. De LED lamp van de Lidl is warmer van kleur en is degenlijker gebouwd (was ook 6 euro)

Verder geven ze op de verpakking aan dat het 15.000 branduren zou moeten halen en volgens de doos in de winkel mag je ze ruilen als je niet tevreden bent.

Doe er je vooreel mee, met 2 a 3 branduren per dag is de TVT een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Laatst online: 14:01

_PM

SnoeiKoei schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 14:21:
...
Wat gebeurt er als ik simpelweg minder dan 12V op de strips zet? Doen ze dan helemaal niets of branden de LEDs zwakker? Is het slecht voor de LED strips?
Led's zijn in principe niet te dimmen door de spanning te verlagen. Alleen door de stroom te verlagen of (meest ideaal) PWM te dimmen.
Het is wel zo dat als je door de spanning te verlagen de stroom door de leds kan verlagen (ligt aan je schakeling) ze ook minder fel gaan branden (zonder problemen maar met wederom de opmerking dat dit afhankelijk is van de aansturing). Als ze met een simpele weerstand geschakeld zijn zal het wel werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

_ferry_ schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 17:47:
[...]

Dan denk ik;
Zelf maken. Stukje experimenteer PCB, led's+weerstanden+wat ijzer/koperdraad en solderen maar :)
Help! :o Ik hoopte al dat dat niet de oplossing zou zijn :'(
Ik ben een man de zachte waren... Van de harde variant krijg je tintelende vingers of pijnlijke kramp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

_PM schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 09:57:
[...]

Led's zijn in principe niet te dimmen door de spanning te verlagen. Alleen door de stroom te verlagen of (meest ideaal) PWM te dimmen.
Het is wel zo dat als je door de spanning te verlagen de stroom door de leds kan verlagen (ligt aan je schakeling) ze ook minder fel gaan branden (zonder problemen maar met wederom de opmerking dat dit afhankelijk is van de aansturing). Als ze met een simpele weerstand geschakeld zijn zal het wel werken
Ok! Ik heb maar een tweetal led-dimmers besteld, bij een samenkopen.net actie. Hopelijk heb ik het goede gekocht, dit besteld. Kan me vergissen maar is volgens mij ook een PWM-printje met potmeter erop. In de lijst producten staat er een klein plaatje van (klik, zie "inbouw dimmer", 5e product van onderaf) en dat plaatje lijkt sprekend op een PWM-dimmer die ik op internet vond.

[ Voor 3% gewijzigd door SnoeiKoei op 14-01-2011 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:30
tweakG5 schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 17:49:
Ik ben zelf opzoek naar GU10 ledspots alleen schrik ik nogal van de prijs van de dimbare versies dat is ook een reden om van de dimmer maar een schakelaar te maken. Maar ik heb er 5 van nodig die 45 watt spots vervangen. Waar kan ik deze het goedkoopste krijgen?
Ikzelf heb goede ervaring met de Philips Ambiance Led lampjes van de Gamma. Kosten 26 euro per stuk.

Gamma heeft nog wel eens aanbiedingen of 15% kortingsbonnen.

Ik zal nog even wat toelichten hierop, en had dit ook beloofd omdat ik deze MyAmbiance en Econic lampjes ging kopen.
Het gaat om deze lampjes:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gWfRGNvFRKF4vYjGzDeflZyY/medium.jpg

(let goed op de doosjes bij de gamma, ze willen nog weleens oudere series er tussen stoppen)

De linker de MyAmbiance en de rechter de Econic.

Ik heb gekozen voor de MyAmbiance omdat deze ook dimbaar zijn, en een lichtkleur van 2700K itt de Econic: 3000K.

Ik heb ze even in het armatuur van de lamp op de kamer van mijn dochter getest:

"Geen licht"MyAmbianceEconicHalogeen

De eerste is "zonder" licht: ik had een klein bedlampje aangezet in de andere hoek van de kamer, anders kan de camera niet scherpstellen.
Tweede is met de MyAmbiance lamp
Derde met Econic lamp
Laatste met gewone Osram 35 watt halogeen lamp.

Zoals eerder hier opgemerkt valt het volgende op:
-MyAmbiance heeft een lichte rood-waas erdoorheen. Stoort niet maar is wel zichtbaar. Vervelender is dan de rood-waas iets verschilt per lamp.
-Econic is erg wit en gecentreerd.

Ik heb hierna nog een PowerPro led gekocht bij de Leditlight. Daar heb ik nog geen foto van in het betreffende armatuur maar komt qua licht tussen de MyAmbiance en de Econic in: minder gecentreerd maar wel even wit als de Econic.
Van die laatste valt ook op dat ie erg warm wordt: 55 graden, die kun je eigenlijk niet vastpakken, dat terwijl de MyAmbiance en de Econic wél handwarm blijven. (40 graden)

[ Voor 66% gewijzigd door wmeester op 14-01-2011 21:14 . Reden: Toevoegen test-resultaten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:44

Exirion

Gadgetfetisjist

l3art schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 21:00:
Zijn er hier mensen bekend met de lampen van Yantouch die moeten concurreren met de livingcolors van philips. Mooie lamp maar de bediening lijkt me lastig. En licht is minder gericht lijkt me. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de ervaringen over deze lamp.
Ik vraag me hetzelfde af :) Mooi ding om te zien, maar ik wil minstens de hoeveelheid dicht die uit m'n Philips lampen komt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:02

13art

Moderator Mobile
tweakG5 schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 17:49:
Geen idee waar je die het goedkoopst kan krijgen. Liepzelf tegen ledreus.nl aan, ze zijn zeker niet duur, maar of het het goedkoopste is, geen idee...

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Vandaag bij de Marskramer een Ectron mini-candle LED lamp gekocht.

Specs:

45 lumen
Warm wit
0.8 watt (= +/- 15 W gloeilamp)
Niet dimbaar
Tot ca. 20.000 branduren

En dat voor 5,95 Euro.

Wilde hem eerst thuis even testen, maar dit nog weinig af voor onze 15watt gloeilampjes. Zijn wel iets minder mooi in onze kroonluchters maar ik ga er denk ik toch nog wel een paar halen.

Kleur op de foto lijkt geler dan in werkelijkheid.

Afbeeldingslocatie: http://i14.photobucket.com/albums/a344/kwhuisman2/Image1-12.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Bij Deen hebben ze trouwens ook van die 'kaarslampjes' mèt punt erop in LED uitvoering als je die mooier vindt. Waren 2 weken terug in de aanbieding voor halve prijs. Normaal €7,95 of zo. Ik heb er ook ooit zo een bij Gamma gekocht 1,5 jaar terug of zo.

[ Voor 15% gewijzigd door CaptJackSparrow op 17-01-2011 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Deen?

Hier nog een handige besparings calculator.

http://www.lagotronics.nl/led-besparing-berekenen.htm

Wel excl. aanschafkosten....

[ Voor 93% gewijzigd door Cobb op 17-01-2011 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Cobb schreef op maandag 17 januari 2011 @ 15:54:
Vandaag bij de Marskramer een Ectron mini-candle LED lamp gekocht.

Specs:

45 lumen
Warm wit
0.8 watt (= +/- 15 W gloeilamp)
Niet dimbaar
3watt is vergelijkbaar met 20watt halogeen, en dan moet 0,8watt vergelijkbaar zijn met 15watt gloeilamp. Jeah, right :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Hij komt er anders aardig bij in de buurt, of zal de lamp meer verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Bovendien is het rendement van een laagvermogen gloeilamp die ook nog eens heel warm licht geeft niet echt hoog. De 0,8W zal inderdaad ook niet helemaal waar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Geen idee, kan inderdaad nog door de poowerfactor etc. komen. Maar het klinkt erg optimistisch in mijn oren IIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Maar voor 5 euro zal het geen miskoop zijn, mits ze niet in een korte tijd kaput gaan. En veel meer dan 1 watt zal de lamp niet gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door Cobb op 17-01-2011 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 08:26
De GU10 LEDS van dealextreme vind ik van goede kwaliteit. Doet toch niet onder van Europese kwaliteit?
Het gaat dan om deze die ik weleens heb besteld om te zien als het wat was. GU10 3*1W 3W 300-Lumen White LED Light Bulb - Aluminum (85V~260V AC)

Ik wil in m'n nieuwe woning alleen maar LEDverlichting en kwam toen op die uit. Alleen ik zoek ook nog een LED die dimbaar is, en dan via dealextreme. Ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beetje jammer dat die zo wit licht geven, en niet warmwit.

Ik heb in een IKEA lamp aan m'n plafond (met transformator) al een hele tijd 4x deze zitten: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.33776 en die is niet wit, maar ook niet warmwit. Het is een beetje champagne kleurig ( 8)7 ) licht wat er vanaf komt.

Bevallen mij wel goed, maarja jij hebt aan deze niks omdat het geen GU10 is maar MR16 :+

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 20-01-2011 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:05
Cabo schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 13:44:
De GU10 LEDS van dealextreme vind ik van goede kwaliteit. Doet toch niet onder van Europese kwaliteit?
Het gaat dan om deze die ik weleens heb besteld om te zien als het wat was. GU10 3*1W 3W 300-Lumen White LED Light Bulb - Aluminum (85V~260V AC)

Ik wil in m'n nieuwe woning alleen maar LEDverlichting en kwam toen op die uit. Alleen ik zoek ook nog een LED die dimbaar is, en dan via dealextreme. Ervaringen?
Zeer benieuwd naar dit antwoord! Daar Dealextreme gewoon scherp is in zijn prijzen met ledverlichting (want ze versturen uiteraard zonder verzendkosten).

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Laatst online: 01-09 22:45
Ben nog steeds op zoek naar een geschikte vervangende LED TL voor mijn badmeubel. Heeft nu 4 TL buizen, die zeer regelmatig worden vervangen. Echter in die maat vind ik nergens iets. Het zal dan wel een niet standaard maat zijn denk ik :(
Heb nu: Philips TL13W/33-640. Kort en dun. Alles wat ik vind is veel groter en dikker. Is het formaat dat ik zoek te dun/klein om LED in te implementeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.mrled.nl/view.asp?artkaart=true&cat_id=29&ar_id=17924&xx=Ledverlichting%20MR16/GU10%204W%20120%20graden%20%28halogeen%2040W%29%20energiezuinig,%20Voordeelpak%205x

Iemand ervaring met deze led-verlichting. Ziet er veelbelovend uit, maar staat geen kleurtemp. van het licht bij en ook geen foto's.

m.v.g. Brian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
In onze huiskamer hangen 23 spotjes van 20w die gedimd worden door een Jung tronic dimmer. Tussen de dimmer en de spotjes zit een Osram Mouse trafo van 105W. Kan ik nu straffeloos de spots vervangen voor een LED exemplaar van -zeg- 1W?

Er staat me iets bij van een minimale belasting voor de trafo, anders levert -ie geen vermogen. Voor die Mouse weet ik dat zo net niet: in het toilet hangt er maar één spot van 20W en die gaat ook gewoon prima aan.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Hoeveel spotjes heb je op één Mouse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusti
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-12-2024
Iets waar ik een eind naar gezocht heb zijn led-profielen voor led-strips.
Ik wou eerst zien of ik die kant-en-klaar kon krijgen voor ik er zelf probeer in elkaar te knutselen met plexi en aluminium. Ik ben niet zo'n held als het op mooi en recht afzagen van plexi aankomt, zeker gezien de er een beperkte breedte bij komt kijken.

tot nu toe heb ik nu1edit: 4 webwinkels gevonden, misschien kennen jullie er nog?
http://hetledhuis.nl/webshop/24-led-strip-profielen.html
http://www.ledled.nl/contents/nl/d17_led-strip_profiel.html
http://www.ledmateriaal.nl/contents/nl/d719.html
http://www.led4less.be/in...s.be/inbouwprofielen.html

edit:
: vrij bizar, 2 weken geleden op allerhande tags gezocht en maar 1 shop gevonden, zoek ik daarnet opnieuw en vind ik er toch een pak meer...

bij ledhuis hebben ze een ruime keuze, waar ik de ronde wel sterk vindt, bij ledmateriaal lijkt het dan weer iets goedkoper maar schijn bedriegt want je moet profiel + kap samentellen...

[ Voor 48% gewijzigd door dusti op 02-02-2011 09:41 . Reden: nog webshops gevonden! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
hansdegit schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:26:
In onze huiskamer hangen 23 spotjes van 20w die gedimd worden door een Jung tronic dimmer. Tussen de dimmer en de spotjes zit een Osram Mouse trafo van 105W. Kan ik nu straffeloos de spots vervangen voor een LED exemplaar van -zeg- 1W?

Er staat me iets bij van een minimale belasting voor de trafo, anders levert -ie geen vermogen. Voor die Mouse weet ik dat zo net niet: in het toilet hangt er maar één spot van 20W en die gaat ook gewoon prima aan.
Is 1W per spotje niet wat weinig? Als je ook nog gaat dimmen heb je helemaal weinig licht. Ik zou kijken naar een goede 3W spot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Laatst online: 13:25

Sandyman538

SandstorM [148839]

dusti schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 16:44:
Iets waar ik een eind naar gezocht heb zijn led-profielen voor led-strips.
Ik wou eerst zien of ik die kant-en-klaar kon krijgen voor ik er zelf probeer in elkaar te knutselen met plexi en aluminium. Ik ben niet zo'n held als het op mooi en recht afzagen van plexi aankomt, zeker gezien de er een beperkte breedte bij komt kijken.

tot nu toe heb ik maar 1 webwinkel gevonden, misschien kennen jullie er nog?

http://hetledhuis.nl/webshop/24-led-strip-profielen.html
Ben zelf ook nog steeds op zoek naar mooie profielen, maar ik heb een hekel aan webshops die niet gewoon een prijs bij zo'n profiel zetten, maar waar je contact met hun op moet nemen voor de prijs. Zal dus wel niet goedkoop zijn. Iemand anders nog een adresje voor zo'n soort profiel?

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 19:16
hansdegit schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:26:

Ik zit ook hiermee de dubben. Ik heb in de keuken 3x20W waarbij ieder spotje een eigen Mouse heeft.Als ik die zou vervangen door LED's van 3W zit je op 9W. Volgens Jung heeft de Tronic minimaal 20W nodig aan belasting anders kan hij instabiel worden. Daarnaast staat er uitdrukkelijk op dat hij niet geschikt is voor LED. Ik vraag me echter af of dat ook geldt voor LED's die worden verkocht als dimbaar door normale dimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusti
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-12-2024
Sandyman538 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 18:08:
[...]

ik heb een hekel aan webshops die niet gewoon een prijs bij zo'n profiel zetten, maar waar je contact met hun op moet nemen voor de prijs.
Ik vind dat ook niet zo tof maar ik heb toch contact opgenomen, prijzen liggen tussen de 25 en 60 €/m afhankelijk van het profiel. je kan stellen dat het duurste stuk van het profiel het metaal is, lage profielen zijn merkelijk goedkoper dan de hoge en brede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Conrad heeft ook een hele selectie aan profielen, zowel van aluminium als kunststof. Prijzen liggen voor zover ik me herinner (paar weken terug eens naar gekeken) lager dan wat je hierboven noemt maar vallen me nog steeds tegen.

[ Voor 16% gewijzigd door SnoeiKoei op 02-02-2011 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Universal Creations schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 16:59:
[...]

Is 1W per spotje niet wat weinig? Als je ook nog gaat dimmen heb je helemaal weinig licht. Ik zou kijken naar een goede 3W spot.
Ik ben nog niet helemaal uitgeleerd qua LED verlichting, maar ik dacht dat een 1W exemplaar genoeg was om een 20W halogeen spot te vervangen. Maar dat verhaal hierboven van die Jung dimmers maakt me niet geruster op een geruisloze implementatie.....

edit: ik zie in de JUNG catalogus helemaal niets terug over een minimale belasting van een tastdimmer. En hoe langer ik erover nadenk: het lijkt me een beetje onlogisch. Wat heeft fase-aansnijding te maken met vermogen?

edit2: terug naar school...http://www.jung-catalogus.nl/index_fa.htm?uid=2&id=1254UDE In de handleiding hebben ze het ook over een minimale belasting van 20 VA.

[ Voor 27% gewijzigd door hansdegit op 02-02-2011 15:11 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnoootje
  • Laatst online: 10-09 17:46
MrFl0ppY schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 09:58:
[...]

Thnx, heb zojuist op lnSound.nl het volgende besteld:

1 x 12V 2A Voeding
2 x Flexibele SMD5060 Warm Wit 30 leds/meter
1 x RF Dimmer 12V 8A

Ik ga het gebruiken voor achter een TV meubel. Dus die dimmer is wel erg handig met afstandsbediening. Ben erg benieuwd hoe het er straks uitziet.
Ik heb min of meer hetzelfde besteld. Heb gekozen voor 2x 1,5 meter voor links en rechts van het tv meubel in de koof. Voor een schappelijke prijs wordt alles plug-and-play bij mij thuis afgeleverd. Ben erg benieuwd wat het allemaal gaat worden.

Dit is mijn eerste LED project en wellicht volgen er snel nog meer :)

Foto's volgen als alles af is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnoootje
  • Laatst online: 10-09 17:46
Sandyman538 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 18:08:
[...]

Ben zelf ook nog steeds op zoek naar mooie profielen, maar ik heb een hekel aan webshops die niet gewoon een prijs bij zo'n profiel zetten, maar waar je contact met hun op moet nemen voor de prijs. Zal dus wel niet goedkoop zijn. Iemand anders nog een adresje voor zo'n soort profiel?
http://www.samenkopen.net/action_products/67483

Hier staan ook die profielen te koop op. Op de website van LNSound.nl staan ze echter niet in de webshop. Wellicht een mailtje wagen? de prijzen van samenkopen.net zijn zo goed als dezelfde prijzen die ze handteren in de webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 19:28

3xNix

golfr in hart en nieren

hansdegit schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 14:55:
[...]

Ik ben nog niet helemaal uitgeleerd qua LED verlichting, maar ik dacht dat een 1W exemplaar genoeg was om een 20W halogeen spot te vervangen. Maar dat verhaal hierboven van die Jung dimmers maakt me niet geruster op een geruisloze implementatie.....

edit: ik zie in de JUNG catalogus helemaal niets terug over een minimale belasting van een tastdimmer. En hoe langer ik erover nadenk: het lijkt me een beetje onlogisch. Wat heeft fase-aansnijding te maken met vermogen?

edit2: terug naar school...http://www.jung-catalogus.nl/index_fa.htm?uid=2&id=1254UDE In de handleiding hebben ze het ook over een minimale belasting van 20 VA.
Ik vind 1W vervanging voor 20W lamp toch wel een beetje.... ik bedoel factor 20?
Een 3-5W komt beter in de buurt, zelf reken ik met factor 5 en dan afronden naar standaard waarden.

Dimmen is ook lastig, niet alles kan gedimt worden en/of heeft rare bijwerkingen.
Ik denk wel dat 5W zich makkelijker laat dimmen dan een 1W, gewoon puur omdat hier meer ledjes in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Laatst online: 13:25

Sandyman538

SandstorM [148839]

Jarnoootje schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 11:22:
[...]

http://www.samenkopen.net/action_products/67483

Hier staan ook die profielen te koop op. Op de website van LNSound.nl staan ze echter niet in de webshop. Wellicht een mailtje wagen? de prijzen van samenkopen.net zijn zo goed als dezelfde prijzen die ze handteren in de webshop.
Dat zijn op zich mooie stripjes en niet al te duur. Ik zoek eigenlijk meer iets van plastig, maar misschien ga ik ook eerst wel zoiets bestellen om te kijken of het een beetje werkt.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bast-i
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-10-2024
Hoi tweakers,

Ik ben van plan om voor onze woonkamer zelf lampen te bouwen op basis van LED. Ik wil geen gebruik maken van spots in het plafond omdat ik geen zin heb om het plafond aan te passen. Het gaat om een kamer van ongeveer 30 m2. Ik heb de kamer even in sketch-up gezet:

Afbeeldingslocatie: http://dehnes.com/fotos/led_lamps_living_room.jpg

Het idee is dus om en houten plaat (130cmx60cm) ongeveer 15cm onder het plafond te hangen met daarop LEDs. Ik dacht aan steeds 4 LEDs aan de lange zijde en 1 aan de korte zijde, dus 10 total en deze men een hoek van 45 graden schuin naar boven aan het plafond te laten schijnen. Dimmen wil ik zelf gaan doen met een micro-controller en de nodige MOSFET's. Verder komt er nog een RF ontvangertje zodat ik de lampen via een Android-app kan aansturen.

Het doel is dat de twee lampen in staat moeten zijn de kamer geheel op te lichten. Het moet zeg maar mogelijk zijn om een verloren schroefje terug te vinden :-). Bij normaal gebruik denk ik dat de lamp sowieso op 50% gedimt zal staan.

Hoeveel lumens denken jullie dat ik nodig heb? Ik zat zelf te denken aan 4000 lumens. Dat zou dus 2000 per lamp zijn en 200 per LED.

Ik heb hiervoor de volgende twee LEDs gevonden welke på 0.7A ongeveen 200lm geven.

Cree XPEHEW-H1-0000-00CE7TR-ND - 3000K
Cree XPEHEW-H1-0000-00BE8CT-ND - 2700K

Wat vinden jullie van de LED keuze? Zal dit setup genoeg warm-wit licht opbrengen?

Verder vroeg ik me nog af wat voor voeding ik nodig heb. Ik ben van plan om de LEDs steeds in een array van 3 te zetten met een 25W weerstandje erbij. De voeding moet dan 12V leveren en minimal 2.8A. Kan ik elke goedkope 12V DC voeding gebruiken of moet de voeding speciaal bestand zijn tegen de PWM pulsen?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:06

Jrz

––––––––––––

Net 4 gui10s binnengekomen.
2 x 3x2watt, 45 graden, 2800K, dimbaar
en
2 x 3x1watt, 45 graden, 2800K, dimbaar

Lichtsterkte is MEER dan voldoende, en ze voelen ook niet heet aan. Probleem is dat ik niet tevreden ben met de kleur. Het is nog akelig "spaarlamp"-wit vergeleken mijn halogeen spots.

Ik heb aan de ene kant witte muren, en dat ziet er echt gewoon uit alsof je in een bedrijvenpark rondloopt nu.
Ik denk dat ik ze ga terugsturen, maar is het verschil met 2700K groot?

Wat mij opvalt is dat bij gedimd halogeen licht het licht geler wordt, en bij leds blijft het net zo wit.

Ze komen overigens mij uniled vandaan (snelle levering!)

Daarnaast ben ik nog op zoek naar een brede straal van min. 60 graden om 2 schilderijen aan de muur mee uit te lichten (120 mag ook, maar ik heb geen warme gevonden helaas). Het ornament staat namelijk te dicht op de muur voor 45 gramden

[ Voor 20% gewijzigd door Jrz op 05-02-2011 21:08 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Wegens wat nieuwe armaturen een bestelling gedaan bij leditlight:
3 stuks 3x2 watt Cree GU10 halogeenvervangers (goede ervaringen mee, hebben er al 6 in gebruik)
3 stuks 4 watt smdled E14.

Hopelijk bevallen de smdleds en passen ze goed in de nieuwe badkamerarmatuur..
Daar zitten nu 8watt softtone Philips lampjes in (3 stuks, pasten -net-) die ik de slaapkamer uit had gebonjourd ten gunste van bol ledlampjes, maar die bol ledlampen waren net te groot van..err..bol voor in de glazen kapjes van de nieuwe armatuur, zul je altijd zien ;)

[ Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 06-02-2011 14:41 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 22:11
Jrz schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 19:31:
Net 4 gui10s binnengekomen.
2 x 3x2watt, 45 graden, 2800K, dimbaar
en
2 x 3x1watt, 45 graden, 2800K, dimbaar

Lichtsterkte is MEER dan voldoende, en ze voelen ook niet heet aan. Probleem is dat ik niet tevreden ben met de kleur. Het is nog akelig "spaarlamp"-wit vergeleken mijn halogeen spots.
Ik heb dezelfde ervaring. Voor mij er is er nog geen acceptabel alternatief voor dimbare halogeen GU10, het blijft idd (nog) te veel TL-wit / spaarlamp-wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

2Dutch schreef op zondag 06 februari 2011 @ 14:40:
3 stuks 3x2 watt Cree GU10 halogeenvervangers (goede ervaringen mee, hebben er al 6 in gebruik)

Daar zitten nu 8watt softtone Philips lampjes in (3 stuks, pasten -net-) die ik de slaapkamer uit had gebonjourd ten gunste van bol ledlampjes, maar die bol ledlampen waren net te groot van..err..bol voor in de glazen kapjes van de nieuwe armatuur, zul je altijd zien ;)
De E14 smd leds zijn mooi smal en passen in de vreselijk irritante nieuwe badkamerarmatuur :+
Mooi wit licht en 4 watt per stuk die 30 watt zou moeten vervangen, dat zie ik wel ja, bak met licht en mooi egaal. Heerlijk, wij waren al om, maar alleen nog maar led in ons huis als er iets nieuws komt/oude spaarlampen overlijden :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, ik vind de E14 smd van LeditLight eerlijk gezegd nog een beetje tegenvallen qua lichtsterkte. Ze doen mij eerder aan 25 watt denken dan aan 30. Dat is de hele reden dat ik ze dus nog net niet als vervanging voor een zooi spaarlampen in een staande Ikea lamp kan gebruiken. M'n vriendin vindt ze echt te weinig licht geven.... :S

• Calvin&Hobbes
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-01-2024
Heb van de week een GU10 Ectron LED spot gekocht (21 leds, warm wit, 1.8w, 4,99 blokker :P) de lichtopbrengst en straal is wel ok maar ik vind het licht gevoelsmatig toch niet zo warm. Kan iemand mij een warmere GU10 led spot aanraden? Ik zag wel de philips versie ook hangen zou die warmer zijn, is wel aan de duurdere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 10:20

r.marijnissen

sapphire512mb

@JRZ:
Jammer, dat de kleur toch weer zo wit uitvalt.
Ik heb bijna 22x GU10 20w en 8x 35watt halogeen in huis.
En wil de gene in de huiskamer ook voorzien van LED GU10.
Ik twijfel tussen 3x2w en 3x1 watt.
Ik heb al 3w uit 1 led in de badkamer gu10 en dat is erg wit wat in de badkamer goed kan maar toch is
de licht opbrengst wat gelijk aan 35w zou moeten zijn zoiezo erg laag.
Vind het eerder 15w halogeen lijken.
Als ik iets koop zal het eerder 3x2w gu10 worden alleen welke...

Ik wil die van leditlight ook eens proberen maar volgens wmeester zitten die dus tussen de philips
Myambianche en powerpro in. Al gaat dat alleen over de 3x1w en ik zoek denk ik 3x2w
omdat ik me afvraag of de 3x1w die +- 35w halogeen moet voorstellen.
Het niet eerder 15w is.
Dan misschien beter de 3x2w...
wmeester schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:47:
[...]

[afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding]

De eerste is "zonder" licht: ik had een klein bedlampje aangezet in de andere hoek van de kamer, anders kan de camera niet scherpstellen.
Tweede is met de MyAmbiance lamp
Derde met Econic lamp
Laatste met gewone Osram 35 watt halogeen lamp.

Zoals eerder hier opgemerkt valt het volgende op:
-MyAmbiance heeft een lichte rood-waas erdoorheen. Stoort niet maar is wel zichtbaar. Vervelender is dan de rood-waas iets verschilt per lamp.
-Econic is erg wit en gecentreerd.

Ik heb hierna nog een PowerPro led gekocht bij de Leditlight. Daar heb ik nog geen foto van in het betreffende armatuur maar komt qua licht tussen de MyAmbiance en de Econic in: minder gecentreerd maar wel even wit als de Econic.
Van die laatste valt ook op dat ie erg warm wordt: 55 graden, die kun je eigenlijk niet vastpakken, dat terwijl de MyAmbiance en de Econic wél handwarm blijven. (40 graden)
2Dutch schreef op zondag 06 februari 2011 @ 14:40:

Hoe vind jij ze dan vergeleken met halogeen?
Niet te wit?

[ Voor 8% gewijzigd door r.marijnissen op 12-02-2011 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:06

Jrz

––––––––––––

MalleEppie71 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 20:21:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring. Voor mij er is er nog geen acceptabel alternatief voor dimbare halogeen GU10, het blijft idd (nog) te veel TL-wit / spaarlamp-wit
Mjep.. Ik vind het prima bij mn bureau enz..
Misschien de muren een keer een kleurtje geven :) Of rgb spots :)
r.marijnissen schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 18:05:
@JRZ:
Jammer, dat de kleur toch weer zo wit uitvalt.
Ik heb bijna 22x GU10 20w en 8x 35watt halogeen in huis.
En wil de gene in de huiskamer ook voorzien van LED GU10.
Ik twijfel tussen 3x2w en 3x1 watt.
Ik heb al 3w uit 1 led in de badkamer gu10 en dat is erg wit wat in de badkamer goed kan maar toch is
de licht opbrengst wat gelijk aan 35w zou moeten zijn zoiezo erg laag.
Vind het eerder 15w halogeen lijken.
Als ik iets koop zal het eerder 3x2w gu10 worden alleen welke...
Kwa lichtopbrengst zit het wel goed. Ik denk dat wat belangrijk is om te weten is het volgende:

Als je gaat dimmen, dan zal het licht niet 'warmer' (minder K) worden, maar gelijk. Alleen de lichtopbrengst is wel minder dan. Eigenlijk is dat natuurlijk beter, maar met halogeen/normale lamp zijn we gewend dat dimmen ook meteen wat warmer licht geeft.

Op volle kracht komt het overigens wel heel goed overeen vind ik. Maar das ook zo ongezellig ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Jrz op 12-02-2011 19:14 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

r.marijnissen schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 18:05:
Hoe vind jij ze dan vergeleken met halogeen?
Niet te wit?
De GU10 3x2 watt vind ik persoonlijk zeker niet "te wit", heb ooit voor en na foto's gemaakt en kon weinig verschil zien met halogeen 50 watt en 6watt led qua lichtkleur.

De SMD leds kan ik niet echt goed vergelijken met iets: heb in de keuken ook smdleds (g9) en die lijken minder wit, maar ja: de badkamer is grotendeels wit (reflectie) + de armatuur heeft melkwitte glaskapjes dus dat is niet lekker vergelijkbaar. Overigens kun je lampen bij leditlight eenvoudig retourneren als ze niet bevallen, dus een keertje eentje bestellen om te testen kan nooit kwaad, toch? :)

Ik beschik zelf niet over de middelen/fotografieskills om een echte mooie vergelijking te kunnen laten zien met foto's :P

[ Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 12-02-2011 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

2Dutch schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 23:41:
Ik beschik zelf niet over de middelen/fotografieskills om een echte mooie vergelijking te kunnen laten zien met foto's :P
Alles wat je nodig hebt is een camera met een M-mode en een vel wit papier. ;)

Zet je camera op M, en maak een foto. Piel met sluitertijd, diafragma en kleurtemperatuur totdat je vel papier redelijk overeenkomt op je monitor. Zet die foto online.

Vervang de lamp, en maak met exact dezelfde instellingen een tweede foto. Zet die ook online neer.

De twee foto's samen moeten een aardige weergave zijn van het verschil tussen beide lichtbronnen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 08:26
bast-i schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 21:20:
Hoi tweakers,

Ik ben van plan om voor onze woonkamer zelf lampen te bouwen op basis van LED. Ik wil geen gebruik maken van spots in het plafond omdat ik geen zin heb om het plafond aan te passen. Het gaat om een kamer van ongeveer 30 m2. Ik heb de kamer even in sketch-up gezet:

[afbeelding]

Het idee is dus om en houten plaat (130cmx60cm) ongeveer 15cm onder het plafond te hangen met daarop LEDs. Ik dacht aan steeds 4 LEDs aan de lange zijde en 1 aan de korte zijde, dus 10 total en deze men een hoek van 45 graden schuin naar boven aan het plafond te laten schijnen. Dimmen wil ik zelf gaan doen met een micro-controller en de nodige MOSFET's. Verder komt er nog een RF ontvangertje zodat ik de lampen via een Android-app kan aansturen.

Het doel is dat de twee lampen in staat moeten zijn de kamer geheel op te lichten. Het moet zeg maar mogelijk zijn om een verloren schroefje terug te vinden :-). Bij normaal gebruik denk ik dat de lamp sowieso op 50% gedimt zal staan.

Hoeveel lumens denken jullie dat ik nodig heb? Ik zat zelf te denken aan 4000 lumens. Dat zou dus 2000 per lamp zijn en 200 per LED.

Ik heb hiervoor de volgende twee LEDs gevonden welke på 0.7A ongeveen 200lm geven.

Cree XPEHEW-H1-0000-00CE7TR-ND - 3000K
Cree XPEHEW-H1-0000-00BE8CT-ND - 2700K

Wat vinden jullie van de LED keuze? Zal dit setup genoeg warm-wit licht opbrengen?

Verder vroeg ik me nog af wat voor voeding ik nodig heb. Ik ben van plan om de LEDs steeds in een array van 3 te zetten met een 25W weerstandje erbij. De voeding moet dan 12V leveren en minimal 2.8A. Kan ik elke goedkope 12V DC voeding gebruiken of moet de voeding speciaal bestand zijn tegen de PWM pulsen?

alvast bedankt!
Dit wil ik ook, alleen in een wat mindere vorm. Plank met daarop leds schijnend naar boven... Ben alleen niet technisch :')

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 13:55
Ik wil in een lichtkoof 15m rgb ledstrips gaan leggen en deze aansturen met een rgbcontroller zodat ik zowat alle mogelijke kleuren kan instellen en kan dimmen.

Alleen heb je 2 keuzes voor een controller; constant voltage en constant current.Welke heb ik nodig?

Ik heb gelezen dat er bij constant voltage de kans bestaat dat je je leds opblaast omdat er steeds meer stroom gaat lopen nagelang de warmte van de leds toeneemt (meer stroom = weer meer wamte). Wat ik gelezen heb is wel met een paar leds ipv. een ledstrip (ledstrips hebben meestal ook een stroombegrenzers erin zitten)

Wat heb ik nodig (constant voltage/constant current) of wat voor vermogen zou 15m aan ledstrip ongeveer verstoken?

Pvouput live

• xs2tom
Vandaag was de officiele start van de pilot van RWS met led verlichting voor de snelweg. Het is voor (12 meter hoge palen) een wereld primeur.

http://rijkswaterstaat.nl...n/A44/ledverlichting_a44/

O.a. een besparing van 180.000kwh per jaar.

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
xs2tom schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 21:12:
Vandaag was de officiele start van de pilot van RWS met led verlichting voor de snelweg. Het is voor (12 meter hoge palen) een wereld primeur.

Goed nieuws! Vroeg mij al af wanneer dit voor het eerst toegepast zou worden. Zeker door de lange levensduur zou het toch snel aantrekkelijk moeten zijn, kan mij voorstellen dat het vervangen van lampen in dit soort armaturen namelijk wel een redelijke onderhoud kostenpost met zich meebrengt. Daarnaast komt LED hier mooi tot zijn recht, wit licht is volgens mij veel geschikter/veiliger voor de snelweg dan dat oranje licht.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
bast-i schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 21:20:
Dit gaat gewoon niet werken. De belangrijkste karakteristiek van een LED is dat het als een lazer in een richting straalt. Met lensjes en andere oplossingen kun je het licht iets verspreiden. Het concept van 1 (of 2) lichtpunten in het midden van een ruimte zal misschien met gloeilampen en spaarlampen kunnen werken maar als je dat met LEDs wilt bereiken ben je zoveel lampen nodig dat je netto resultaat 0 zal zijn.

Het werken met LEDs vereist, volgen mij, dat je anders naar licht moet gaan kijken. Een mooie koof langs de rand met eventueel een gekleurde LED strip in combinatie met Gu spots voor de plekken waar je werklicht wilt hebben. Ik heb geen vertrouwen in bol of peer lampjes op grote vermogens (>25 wat gloeilamp). Je hebt zoveel LEDs nodig om het 360 effect goed te kunnen nabootsen dat het verschil in verbruikte W(atten) nooit de initiële aanschaf prijs kan goedmaken afgezet tegen een spaarlamp.

Bol en Peer lampjes zijn een gewoonte gedachten kronkel uit het gloeidraad tijdperk ... we houden er angstvallig aan vast maar vergeten de kracht van de nieuwe technieken te benutten.

Wil je echt met die twee lichtpunten blijven werken, schaf dan spaarlampen aan; dat zou mijn advies zijn.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
Calvin&amp;Hobbes schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 00:38:
Heb van de week een GU10 Ectron LED spot gekocht (21 leds, warm wit, 1.8w, 4,99 blokker :P) de lichtopbrengst en straal is wel ok maar ik vind het licht gevoelsmatig toch niet zo warm. Kan iemand mij een warmere GU10 led spot aanraden? Ik zag wel de philips versie ook hangen zou die warmer zijn, is wel aan de duurdere kant.
De Philips is erg goed. Wel duur maar lijkt perfect op een hallogeen spot van ongeveer 20-25 watt.
Ook de lichtkleur en de bundel zijn vrijwel gelijk aan een hallogeenlamp met een smalle bundel. Dit vind ik zelf vooral sprankelend licht.

Jerry

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xs2tom schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 21:12:

242 Watt is wel aardig veel nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Energiebewust: Welke Philips bedoel je precies? Ik weet dat ze Gu10 hebben maar ben ff vergeten of dat in de MyAmbiance serie is of een vorige. Als het in de Myambiance serie is, dan weet ik noet of de Gu10 spot in iedere situatie zo ideaal is.

Het kan een kwestie van smaak zijn, maar ik vind de MyAmbiance van Philips toch eigenlijk nog net wat aan de te warme kant... tot op het roze/gelige af. Het laat zelfs de meest sfeervolle spaarlampen die ik ken iig verbleken :P

Overigens heb ik thuis nu ook een 3x2watt (6w) CREE e14 spot van Leditlight.net. Geeft een goed licht wat te vergelijken is met halogeen (mss net wat aan de 'kille' kant maar zeker niet koud). Alleen de bundel vind ik wel heel smal. Ik had 'm eigenlijk bedoeld in een leeslamp voor m'n vriendin, maar zeker tov. een normale E14 reflector spot is het toch wel heel erg gefocussed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

hamsteg schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 10:25:
Bol en Peer lampjes zijn een gewoonte gedachten kronkel uit het gloeidraad tijdperk ... we houden er angstvallig aan vast maar vergeten de kracht van de nieuwe technieken te benutten.
Tikkie kort door de bocht misschien?

Het lijkt mij dat die 'gloeilamp compatible' formaten vooral gemaakt worden omdat ze geschikt zijn om zonder aanpassing gebruikt te kunnen worden in de vele miljarden armaturen die er op de wereld al in gebruik zijn. Niet iedereen is zo actief met verlichting bezig dat men meteen alles vernieuwt. Ook kunnen/zullen mensen die armaturen geplaatst hebben om dat rondschijnende licht optimaal te benutten. Dat moet je dan dus ook blijven bieden.

Als je gebruikt maakt van indirecte verlichting kun je daarmee natuurlijk ook met leds een behoorlijke lichtspreiding bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad. De enige reden dat ik nog de gloeilamp-compatible formaten zo belangrijk vind (e27 maar vooral e14) is dat armaturen die speciaal voor de nieuwe technieken geschikt zijn gewoon schreeuwend duur zijn. En een stuk kleiner aanbod in design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 11:33:
[...]

Tikkie kort door de bocht misschien?
Nee, jij bevestigt het zelfs. De armaturen zijn ook gebaseerd op "een gewoonte gedachten kronkel uit het gloeidraad tijdperk". Ook hier houden we krampachtig aan vast. Waarom is het dat we blijkbaar verknocht zijn aan E14 of E27 fittingen?
Als je gebruikt maakt van indirecte verlichting kun je daarmee natuurlijk ook met leds een behoorlijke lichtspreiding bereiken.
Ik zeg alleen dat LEDs optimaal benut worden als je ze buiten de standaard armaturen gaat gebruiken. Een koof geeft veel mooier indirect licht als een LED-peertje. Het zit echter zo in ons geramd dat we moeten denken aan lichtpunten in plaats van licht beleving.

Ik zeg niet dat je je armaturen per direct moet vervangen maar doe dat wel met verstand. Dat is en was de boodschap. Net zo als dat je geen fietslampje op een auto monteert, zijn de zwaardere bol/peer lampen niet te vervangen door LEDs.

Te kort door de bocht? Nee, 7 jaar LED ervaring.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

hamsteg schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 19:21:
Ik zeg alleen dat LEDs optimaal benut worden als je ze buiten de standaard armaturen gaat gebruiken.
Juist.

Die moet je dan dus tevens aanschaffen. Als je dat de moeite/kosten waard vind dan prima. Ik zal je niet tegenhouden. Maar snap alleen dat je daarmee niet de norm representeert. Het overgrote deel van de mensen wil best LED lampen gebruiken zolang ze die gewoon in die miljarden bestaande armaturen kunnen schroeven. Veel meer moeite willen ze er niet in steken.

Zoals we zojuist hebben kunnen lezen heeft rijks-wat-er-staat er ook geen zin in hun 'armaturen' langs de snelwegen te vernieuwen. Veuls te duur. Nieuwe LED lampen er in? Doen we! Maar toch echt liefst niet ingewikkelder dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
Nee, hoor RWS heeft het hele armatuur vervangen, zie het filmpje op de website. Als je een armatuur hebt met een optisch element (reflector of lens) dan werkt een vervangende lichtbron eigenlijk nooit.
Verder is daar een van de grootste voordelen dat ze LED's kunnen dimmen en de oude lampen niet. Iets wat bij de thuis gebruiker nu vaak andersom is. LED is maar een deel van deze pilot, het kunnen regelen van de intensiteit naar verkeers drukte, weer, etc. en een beter (gelijkmatig) verdeeld lichtpatroon het andere deel.

Standaard gloeilampen zijn ook niet ideaal in bv. de meeste plafonnieres, daar gaat dan ongeveer de helft van het licht de verkeerde kant op. Het zelfde voor de meeste TL armaturen. Ja ik weet dat er ook armaturen zijn met behoorlijk goede reflectoren maar die kom je niet heel veel tegen, zeker thuis niet.
Dus ja er is een grote markt voor led lampen die bv. een peertje imiteren maar het opent ook een markt voor andere armaturen.
Doe mij maar een E14/E27 fitting met een halve bol aan licht die je dan kunt verdraaien voor de gewenste afstraal hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Met deze vergelijking als voorbeeld stelde ik de lichtmasten gelijk aan het armatuur. Die lichtmasten wilde men ook juist niet vervangen i.v.m. de kosten. Ook daar moest de LED verlichting in die bestaande masten gebruikt kunnen worden.

En wat lampen met halve bol verlichting betreft. Daar zal ongetwijfeld een markt voor zijn. Laat maar komen. Hoe meer keuze hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 23:11:
Met deze vergelijking als voorbeeld stelde ik de lichtmasten gelijk aan het armatuur. Die lichtmasten wilde men ook juist niet vervangen i.v.m. de kosten. Ook daar moest de LED verlichting in die bestaande masten gebruikt kunnen worden.

En wat lampen met halve bol verlichting betreft. Daar zal ongetwijfeld een markt voor zijn. Laat maar komen. Hoe meer keuze hoe beter.
Correctie, er komt een compleet andere armatuur op. Men vervangt de gehele bovenkant speciaal om LEDs te kunnen gebruiken. En ook hier kun je je afvragen waarom er wederom gedacht wordt vanuit puntverlichting. Een lichtslang die van paal naar paal loopt (of in de weg) is pas echt gebruik maken van de karakteristieken van LEDs.

Ik snap dat armatuur veranderen niet een favoriete hobby is maar als je echt met LED's aan de gang wilt zul je wel moeten durven veranderen. Wil je gebruik maken van de karakteristieken van LED's dan vraagt dit dat je een soort van lichtplan maakt voor je kamer/huis. Waar zit ik veel, waar wil ik sfeerverlichting en waar wil ik werkverlichting. Wil ik dimmen, wil ik kleurtjes. Hoe verlicht ik mijn TV ... Durf ik een koof aan ... dat zijn vaak hele gevechten met het vrouwelijke deel thuis. Het kan zelfs structurele aanpassingen vereisen in je elektriciteitsvoorziening (12V versus 230V).

Niet iets wat inderdaad op een zaterdagmiddag even bij een groot Zweeds concern kan worden opgelost. Toch zijn de mogelijkheden zoveel groter met LEDs ... dat ik niet snap dat mensen alleen maar kijken puntverlichting en kijken hoe een nieuwe techniek gedwongen wordt te passen in een oud concept. Alsof je Word 2007 op Win 2.11 draait; maar hiervoor hebben we blijkbaar wel geld over ...

... gecensureerd ...

Pagina: 1 ... 16 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)