Ervaringen met LED-verlichting - deel II Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 78 Laatste
Acties:
  • 876.426 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zelf zit nog steeds met het idee te spelen ooit een keer een soort koofje langs het plafond in de woonkamer te maken en daar dan led-slangen in te leggen. Volgens mij moet dat een heerlijke zee van indirect licht op het plafond opleveren als dat over genoeg kanten in de woonkame rloopt. Die slangen moeten dan wel een mooi warmwit tot helderwit licht kunnen gaan geven (rond de 3000k).

Heeft er iemand toevallig al ervaring met zulke slangen? Deze lijkt me bv. wel aardig: http://www.leditlight.net...trip-warm-wit-5-meter-lsw maar ook nog best aan de dure kant.

Kan me overigens het plan van _ferry_ wel voorstellen. Je HOEFT ook niet direct naar de lichtslangen zelf te kijken... maar puur het schijnsel dat je dan onder je bed krijgt lijkt me best wel uber :).

[ Voor 22% gewijzigd door eymey op 29-10-2010 11:40 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
jurk738 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 09:15:
Ik zoek vervangers voor mijn 50W halogeen GU10 spots voor in de woonkamer. Twee armaturen van elk 2 spots.

Iemand al ervaring met deze van DX: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.44577?
Ziet er wat mij betreft goed uit, zie ook de Customer Images.

Edit: Of met deze van Focalprice: http://focalprice.com/LX0...ght_Lamp_Bulb_Silver.html?
Sinds eergisteren heb ik er 2 in huis.
1 van de 2 bleek een doa te zijn. Ik heb dit gemeld bij dealerextreem, ik denk dat ze een nieuwe opsturen. (ik moest wat foto's sturen om te bewijzen dat hij het niet doet).

De gene welke het wel doet bevalt erg goed.
Hij geeft ongeveer de hoeveelheid licht van een 40W halogeen GU10 spot. Het licht is witter dan hallogeen, maar geen lelijke blauwe kleuren of iets dergelijks. Ook de hoek is wat kleiner dan hallogeen.

Ik zal zo een paar foto's plaatsen van de binnenkant.
Op het doosje staat het logo van een CE keurmerk. Op de lamp staat niets.
(geen idee of hij ook echt CE goedgekeurd is)

Afbeeldingslocatie: http://became.nl/GU10%20ledlamp%20Dealerextreme1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://became.nl/GU10%20ledlamp%20Dealerextreme2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://became.nl/GU10%20ledlamp%20Dealerextreme3.jpg

De 2 lampen kostte mij E 16,16 incl verzenden. (eindelijk betaalbare ledlampen die ook een beetje licht geven)
Het duurde wel zo'n 3 weken voordat de lampen binnen waren.
Als de defecte lamp vervangen wordt, ga ik er denk ik weer 2 bestellen.
Ze zijn ong. een halve centimeter langer dan een normaal spotje. Ze steken dus wel iets uit.

[ Voor 23% gewijzigd door jhead22 op 31-10-2010 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
jhead22 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 20:09:
[...] Op het doosje staat het logo van een CE keurmerk. Op de lamp staat niets.
Het schijnt zo te zijn dat de letters CE 2 betekenissen kan hebben: China Export en Conformité Européenne.....

Zie ook: Wikipedia: CE mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:27

KroeT

[...]

Ik heb op dit moment 14 spots onder de boeidelen van mijn huis en mijn garage, met daarin (IIRC) 35 Watt Osram Halopar 16 spots (klik). Ik heb bij ledgloeilamp.nl deze led-spot besteld. Eéntje, om te testen. Ik heb gekozen voor de '50-Watt-vervanger' vanwege mijn ervaring met bouwmarktledspots die een lichtopbrengst hebben om van te huilen, maar nu ik rondkijk zou deze spot wel eens de opbrengst kunnen leveren die hij belooft. We gaan het zien.

Overigens gaan de spots bij schemering aan, en bij het ochtendgloren weer uit. Ik gok dus op gemiddeld 9 á 10 uur per nacht gemiddeld, is zo'n 3500 uur per jaar. Financieel gezien zal het dus niet heel lang duren voordat break-even is bereikt. Nu nog qua kleur en opbrengst...

Als dit experiment slaagt ga ik mijn spots binnen ook vervangen. Nog eens zes dimbare spots die vaak de ganse avond op 50% branden en tijdens het eten een uurtje op 100%.

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:52
[...]

1 van de 2 bleek een doa te zijn. Ik heb dit gemeld bij dealerextreem, ik denk dat ze een nieuwe opsturen. (ik moest wat foto's sturen om te bewijzen dat hij het niet doet).

Hij geeft ongeveer de hoeveelheid licht van een 40W halogeen GU10 spot. Het licht is witter dan hallogeen, maar geen lelijke blauwe kleuren of iets dergelijks. Ook de hoek is wat kleiner dan hallogeen.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

De 2 lampen kostte mij E 16,16 incl verzenden. (eindelijk betaalbare ledlampen die ook een beetje licht geven)
Ze zijn ong. een halve centimeter langer dan een normaal spotje. Ze steken dus wel iets uit.
Denk eraan dat DX ook veel rommel verkoopt, test deze lamp dus heel goed vooraleer je er meer besteld. Koeling is niet echt geweldig zo te zien. Ik zou zeggen laat de lamp een paar dagen continu branden. Als ze dan nog werkt zal het wel loslopen.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:50
Weet iemand of 2 lampen van 100 lumen naast elkaar net zoveel licht geeft als 1 lamp van 200 lumen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is er één reden om te veronderstellen dat 100 + 100 niet 200 zou zijn? Ze pretenderen toch elk die lichtsterkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:11
In de lunchpauze door de Mediamarkt gelopen en ik zag dat ze de nieuwe modellen van Philips binnen hebben gekregen.

Ik heb om te testen de volgende lampen gekocht :

2x Philips MyAmbiance 3W kaars mat, 136 lumen
Afbeeldingslocatie: http://download.p4c.philips.com/files/8/872790091850200/872790091850200_rtf_.jpg
1x Philips MyAmbiance 9W, 470 lumen
Afbeeldingslocatie: http://download.p4c.philips.com/files/8/872790091834200/872790091834200_rtf_.jpg
1x Philips Myambiance 12W, 806 lumen
Afbeeldingslocatie: http://stilo.es/wp-content/uploads/2010/09/myambiancephilips.jpg

Ik zal ze gaan vergelijken met de 5W en 6W Pharox lampen die ik al heb, dus binnenkort een korte 'review' van mijn kant ;)

Btw, nog hulde voor de medewerker die op mijn verzoek de lichtbak heeft aangesloten, zodat ik de lampjes even kort kon testen in de winkel! Die 12W lamp is trouwens echt duur, maar ik was serieus onder de indruk van de hoeveelheid licht en de kleur. De 9 watter leek ook veel meer licht te geven dan de 6W Pharox (maar die stond niet in de winkel, dus moet ik thuis zeker testen)

@Twisted, ik had ook gezien dat ze de nieuwe 7W E27 spot hadden, deze : http://www.digitalversus....20-7-w-p1082_9422_53.html
Afbeeldingslocatie: http://img1.digitalversus.com/produits/53/9417/53_9417_2.jpg

Ik geloof dat de prijs 30 euro was23 euro dus, lijkt me prima geschikt voor jouw lamp.

[ Voor 33% gewijzigd door WVL_KsZeN op 03-11-2010 17:14 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:08

Len

Leeg

Techneut schreef op woensdag 03 november 2010 @ 14:25:
Is er één reden om te veronderstellen dat 100 + 100 niet 200 zou zijn? Ze pretenderen toch elk die lichtsterkte?
dus jij denkt dat als je een 2 lampje van 5 lumen naast elkaar zet dat het 10 lumen als netto lichtopbrengst oplevert? Ik denk het niet eigenlijk. Als je een hele wand zou maken met 5 lumen lampjes dan is het niet zo dat je een halve zon in je kamer hebt...

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Dat hangt natuurlijk van de hoek af. Als het spotjes zijn, dan is 5+5 zeker gelijk aan 10. Zijn het TL-buizen (zonder amatuur en naast elkaar), dan vangt de ene een deel van het licht af van de andere en is 5+5 iets minder dan 10. TL buizen achter elkaar zullen dan weer 10 geven.

Zijn het spotjes die je naar elkaar laat schijnen en al het licht van elkaar laat vangen, dan is 5+5 gelijk aan 0.

[ Voor 11% gewijzigd door WVL_KsZeN op 03-11-2010 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Ik heb net een zending gekregen met daarin de eerste reeks LED spots en 2 LED drivers.

Ik ben echter bang dat de LED drivers niet zijn wat ik zou moeten hebben:Afbeeldingslocatie: http://img197.imageshack.us/img197/8686/img1622i.jpg
Deze is namelijk constant voltage, waar ik eigenlijk constant current verwacht (aangezien de LEDs in serie moeten).

Op de LEDs staat nog het volgende vermeld:
Afbeeldingslocatie: http://img703.imageshack.us/img703/8336/img1623l.jpg

Advies?

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Na inmiddels al 4 jaar bij het overheidsorgaan te werken dat duurzaamheid promoot, heb ik gisteren de stap genomen mijn eerste LED-lampen aan te schaffen. Waarom nu pas? Ze beginnen in een korte tijd steeds betaalbaarder te worden en de lichtopbrengst is sterk aan het toenemen.
Helaas was het voor mij nog een beetje koude kermis... Ten eerste zocht ik bij de bouwmarkt vervangers voor mijn 50W GU10 spots. Op de plek waar ze hangen is in principe 35W equivalent voldoende, maar de 50Watters kwamen met de lamp mee. LED-varianten hiervoor blijken bij de bouwmarkt dus of niet te koop of niet als warm wit... Helaas... Terwijl deze spots bij mij de meeste energie-winst kunnen opleveren (150W tegen max 20W).
Dus maar een paar "reguliere" peertjes in LED-uitvoering van het Gamma huismerk gekocht. 2 stuks om precies te zijn. Na deze thuis in de armaturen gedraaid te hebben (standaard plafonnières), was dat ook wel een beetje des-illusie... 1 van de lampen is een kleine bol-lamp met E14 fitting die gelijk zou moeten zijn aan 15Watt regulier. Ok, een zwak peertje dus. Deze zit in m'n slaapkamer, waar ook niet bijster veel licht nodig is, maar wel in een lastige fitting. Het is namelijk een plafond-ventilator waarin de ruimte voor de lamp nogal krap is (een spaarlampje past al niet...). Deze lamp past wel (jeej), maar heeft gelijk een bijzonder bij-effect... Gisteravond, ik doe het licht uit (gewoon met een inbouw-schakelaar van Jung), blijkt deze lamp nog heel zwak te branden :? Blijkbaar is het minimale lekstroompje dat elke schakelaar doorlaat genoeg om deze LED-lamp in het donker lichtschijnsel te laten geven (het licht is vergelijkbaar met het nagloeien van een TL- of spaarlamp). Ik dacht eerst dat het nagloeien was, maar een simpel testje bewees dat de lamp echt licht produceerde. De ventilator heeft namelijk zelf ook nog een licht-schakelaar en deze uitzetten, samen met de hoofdschakelaar uit, deed het licht wel volledig doven 8)7
Goed, ervaring met lamp nr. 1. Nu nummer 2, de op 1 na krachtigste uit het Gamma assortiment. Eerst heb ik deze in de badkamer geplaatst, maar daar heb ik hem al direct weer weggehaald, namelijk veel te weinig licht. Dus maar in het halletje bij de voordeur, een lamp die ik vrijwel nooit gebruik, maar het is een kleine ruimte, dus weinig licht nodig. Daar produceert deze wel voldoende licht, maar de lamp is toch iets groter dan een gewone peer, dus past het armatuur niet helemaal lekker... Jammer.

Voor mij houden verder de mogelijkheden voor LED-verlichting in mijn huis een beetje op. De 2 belangrijkste armaturen die elke avond aan staan, zitten achter dimmers. Zonder dimmers verlies ik de mogelijkheid om deze lampen als sfeer verlichting te gebruiken of ik heb tijdens koken/eten/klussen te weinig licht op die plekken. In mijn werkkamer hangt een armatuur met E14-type spots, waarvoor ik nog geen LED-varianten ben tegen gekomen, en valt daardoor voorlopig ook nog af.

De DX GU10-spots zien er interessant uit, vooral omdat deze wel de 35W equivalent halen. Wellicht dat ik die eerdaags nog een keer bestel.
H!GHGuY schreef op donderdag 04 november 2010 @ 10:13:
Ik heb net een zending gekregen met daarin de eerste reeks LED spots en 2 LED drivers.

Ik ben echter bang dat de LED drivers niet zijn wat ik zou moeten hebben:[afbeelding]
Deze is namelijk constant voltage, waar ik eigenlijk constant current verwacht (aangezien de LEDs in serie moeten).

Op de LEDs staat nog het volgende vermeld:
[afbeelding]

Advies?
In een huis is het gebruikelijk om verlichting (of elektronica in het algemeen) parallel te schakelen. Als het goed is zijn jouw spots ook bedoeld voor 12 volt en hebben ze zelf een current-driver die afgestemd is op de LED's in de spots. Ik kan uit jouw plaatje van het doosje van de LED-lampen niet halen wat voor types het zijn, maar MR16 zegt mij dat het een steekfitting is voor 12volt halogeenverlichting. Je voeding is dus goed.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

deepbass909 schreef op donderdag 04 november 2010 @ 11:08:
[...]

In een huis is het gebruikelijk om verlichting (of elektronica in het algemeen) parallel te schakelen. Als het goed is zijn jouw spots ook bedoeld voor 12 volt en hebben ze zelf een current-driver die afgestemd is op de LED's in de spots. Ik kan uit jouw plaatje van het doosje van de LED-lampen niet halen wat voor types het zijn, maar MR16 zegt mij dat het een steekfitting is voor 12volt halogeenverlichting. Je voeding is dus goed.
Gewoon parallel schakelen dus. Ik probeer het zometeen even uit...

[ Voor 40% gewijzigd door H!GHGuY op 04-11-2010 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 17:05
WVL_KsZeN schreef op woensdag 03 november 2010 @ 14:38:
In de lunchpauze door de Mediamarkt gelopen en ik zag dat ze de nieuwe modellen van Philips binnen hebben gekregen.

Ik heb om te testen de volgende lampen gekocht :

2x Philips MyAmbiance 3W kaars mat, 136 lumen
[afbeelding]
Ik vind deze toch redelijk tegenvallen kwa lichtopbrengst, we hebben alle lampen vervangen in de kroonluchters (2x 24 lampjes) hier op kantoor en tis stukken donkerder voor mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
deepbass909 schreef op donderdag 04 november 2010 @ 11:08:
Na inmiddels al 4 jaar bij het overheidsorgaan te werken dat duurzaamheid promoot, heb ik gisteren de stap genomen mijn eerste LED-lampen aan te schaffen. Waarom nu pas? Ze beginnen in een korte tijd steeds betaalbaarder te worden en de lichtopbrengst is sterk aan het toenemen.
Helaas was het voor mij nog een beetje koude kermis... Ten eerste zocht ik bij de bouwmarkt vervangers voor mijn 50W GU10 spots. Op de plek waar ze hangen is in principe 35W equivalent voldoende, maar de 50Watters kwamen met de lamp mee. LED-varianten hiervoor blijken bij de bouwmarkt dus of niet te koop of niet als warm wit... Helaas... Terwijl deze spots bij mij de meeste energie-winst kunnen opleveren (150W tegen max 20W).
[...]
Er is écht een wereld van verschil tussen "bouwmarkt" en goede websites op dit vlak. De bouwmarkt loopt doodgewoon een jaar achter qua ontwikkeling, lijkt het.

Zoek eens een goede website met 3*2w of 3*3w CREE GU10 lampjes en bestel er daar eens één van. Wedden dat je GU10 probleem opgelost is?

Ik heb enkel ervaring met Leditlight, maar ik vermoed dat elk van de gereputeerde websites uit de startpost wel zal voldoen.

Dealextreme is wat risico's nemen. Ik zou zeker niet op basis van DX en bouwmarkt de hele Led-industrie veroordelen. Het beste is zeker niet op die plekken te halen.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Helox-in-a-box schreef op donderdag 04 november 2010 @ 11:45:
[...]

Ik vind deze toch redelijk tegenvallen kwa lichtopbrengst, we hebben alle lampen vervangen in de kroonluchters (2x 24 lampjes) hier op kantoor en tis stukken donkerder voor mijn gevoel.
Met welke heb je ze precies vervangen? Er is een oud 2W model met 50 lumen en dit nieuwe model van 3W met 136 lumen. In mijn kroonluchten lijken ze evenveel licht te geven als de oude 15W gloeilampen (nog niet alle lampen vervangen).

Dus : zijn het de 2 of 3W lampen die je hebt gekocht? (2W = Novallure, 3W = MyAmbiance).

Ik ben thuis trouwens bezig om een aantal fittingen naast elkaar op een houten balk te maken, zodat ik de volgende lampen naast elkaar kan testen (en fotootjes natuurlijk) :

Pharox 5W (AH versie)
Pharox 6W (AH versie)
Philips 9W MyAmbiance
Philips 12W MyAmbiance
Ikea 11W staafje
40 of 60W heldere gloeilamp
RGB Led lamp van 5W (ingesteld op wit)

Op de tweede balk maak ik de volgende lampen vast :

Philips 3W Myambiance kaars mat
15W gloeilamp, kaars
Ikea 5W E14 spaarlamp (pingpong)
Philips 7W turbo energy saver

Maar denk dat het pas komend weekend klaar is..

[ Voor 31% gewijzigd door WVL_KsZeN op 04-11-2010 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Ik heb even 2 LEDs in parallel aan de voeding gehangen. Alles brandt prima, maar wanneer ik de stroom meet kom ik toch op 420mA uit. Ik heb zo'n vermoeden dat dit de levensduur van de lampen niet echt ten goede zal komen...
Is de 70mA verschil te wijten aan andere interne electronica of is dit toch echt teveel voor deze lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 20:44
[...]

Heb er net 3 voor $21 dollar op ebay gekocht met de 4x1 Watt warm white. Met de huidige dollarkoers is dit dus 3 stuks voor 15€. Daar koop je nog geen standaard GU10's van een merk voor als je vervoer etc erbij telt.
Als ik de foto's bekijk op DX zie je duidelijk het verschil tussen de 3x1 Watt en deze.

Mijn ervaring met de warm white is dat ze een beetje groen schijnen in verhouding tot een normale halogeen.
Echter als je geen vergelijking hebt merk je het echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

DexterBelgium schreef op donderdag 04 november 2010 @ 11:54:
[...]

Er is écht een wereld van verschil tussen "bouwmarkt" en goede websites op dit vlak. De bouwmarkt loopt doodgewoon een jaar achter qua ontwikkeling, lijkt het.

Zoek eens een goede website met 3*2w of 3*3w CREE GU10 lampjes en bestel er daar eens één van. Wedden dat je GU10 probleem opgelost is?

Ik heb enkel ervaring met Leditlight, maar ik vermoed dat elk van de gereputeerde websites uit de startpost wel zal voldoen.

Dealextreme is wat risico's nemen. Ik zou zeker niet op basis van DX en bouwmarkt de hele Led-industrie veroordelen. Het beste is zeker niet op die plekken te halen.
Ben ik met je eens, het ging mij er ook een beetje om wat voor "normale" consumenten te koop is. En heel simpel, dat zijn lampen uit de bouwmarkt, helemaal als dit een bouwmarkt is die op het moment LED-verlichting zwaar promoot.
Ze hadden wel een Philips GU10 spot hangen die zou voldoen qua lichtopbrengst, maar die was gewoon wit, ipv warm wit.
Maar eerlijk is eerlijk, vergeleken met de gloeilamp, ontwikkeld de LED zich waanzinnig snel. De gloeilamp heeft al meer dan 100 jaar ontwikkeling achter de rug, wat uiteindelijk tot de halogeenlamp heeft geleidt. Een 50Watt halogeen is ook niet meer te vergelijken met een 50Watt kooldraad lamp, zoals die in de begin jaren door Edison was ontwikkeld (als die al 50 Watt haalde trouwens).

Zodra een LED-lamp dimbaar gemaakt kan worden en ze een behoorlijke lichtopbrengst hebben, staat er weinig meer in de weg van marktovername. Beiden lijken mij geen probleem. Dimmen is sowieso vrij makkelijk met een LED-lamp, het vereist alleen een andere schakeling, maar wel één die ook nog eens goedkoper is (geen dure spoelen meer nodig) en lichtopbrengst komt ook nog wel. Nu zitten de LED's nog individueel per diode in een behuizing (op RGB-LED's na), maar als je een matrix maakt met bijv. 9 diodes in 1 behuizing, kan deze compacter blijven en kan je daarmee meer diodes op het beschikbare oppervlak kwijt. Dit zal ook nog ongetwijfeld gaan gebeuren.
Koeling is een kwestie van zorgen dat een armatuur de warmte af kan voeren. Het is niet moeilijk een thermische koppeling tot stand te brengen met een metalen armatuur, dus ook voor high-power spots is er hoop ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WVL_KsZeN schreef op donderdag 04 november 2010 @ 12:07:
[...]

Maar denk dat het pas komend weekend klaar is..
Ben heel benieuwd naar je bevindingen!

Naar aanleiding van een 'woonseminar' over verlichting bij de Ikea, afgelopen dinsdagavond, zijn m'n vriendin en ik ook aan de slag gegaan met de verlichting in de huiskamer. O.a. nu een grote plafoniere gekocht met 3 e27 fittingen erin.

Zit nog te dubben wat ik daarin ga stoppen. Hij gaat gebruikt worden als "algemene verlichting", dus er mag best wat licht van af komen. Maar ik wil 'm eigenlijk ook kunnen dimmen zodat hij als basis voor de sfeerverlichting kan dienen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:52

rapture

Zelfs daar netwerken?

DexterBelgium schreef op donderdag 04 november 2010 @ 11:54:
Het koste enige tijd om de spaarlamp van de jaren 80 glazen stolp tot de huidige stand van techniek te ontwikkelen en daadwerkelijk op de markt (gemakkelijk in bouwmarkten en supermarkten te vinden) komen tegen betaalbare prijzen (minder dan 5 euro voor goede specs). De spaarlamptechniek is ondertussen voldoende gerijpt zodat de gloeilampen uitgefaseerd wordt.

De LED-lampen kunnen ook 20 jaar erover doen om te rijpen. Tussen de LED en 230 V zit ofwel een slechte voeding of voeding achter voeding zodat je de rendementen moet vermenigvuldigen. 0,8 * 0,8 = 0,64 betekent dat je met een 80 % rendement van 230 V naar 12 V kan omzetten en nog eens 80 % rendement in de 12V-naar-LED-driver hebt, in totaal 64 %. Een 12 V groep in je huis wordt wisselvallig belast zodat je niet de 230V-naar-12V-voeding op maximaal rendement kan laten werken. Er moet dus in de lamp een stukje elektronica zitten dat de omzetting van 230 V tot aan de LED met 90% rendement kan doen. En de cosinus phi (ook wel bekend als "power factor") mag naar 1 gecorrigeerd worden. Boven 50 lumen per watt, onder 10 euro per stuk, 10 à 20k uren levensduur (Anders gaat een lamp langer mee, dan de economische levensduur en je gaat in de toekomst perfect werkende lampen voortijdig upgraden. Tenzij als je met een hoogtewerker in een sporthal lampen moet vervangen, daar wil je wel 100k uren lampen insteken. Er zijn 365,25*24=8766 uren in een jaar),...

Beetje info over de eenheden.

Lumen en lumen per watt is goed voor rondstralers. Lumen is de totale hoeveelheid licht dat een lamp uitstraalt, ook het licht dat bv naar het plafond gaat, terwijl je een bureau, de vloer,... wilt verlichten. Voor het verlichten van fabriekshallen, supermarkten,... is het belangrijk om armaturen met reflectoren te halen 95% van het licht naar beneden kan krijgen.

Candela is lumen per sterradiaal. Sterradiaal is de 3D versie van een radiaal. Candela geeft aan hoe intensief een lichtstraal is, vergelijkbaar met hoe hard een waterstraaltje uit een douchekop komt. Het is nuttig als je wilt weten of je met een bepaalde lamp tegenliggers op de openbare weg beter kan verblinden.

Naarmate de lamp verder staat, wordt het licht over een steeds groter oppervlakte uitgesmeerd. Lux of lumen per m² geeft aan hoeveel licht er op een m² bureau, vloer,... valt.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7d/Iluminancia.jpg/250px-Iluminancia.jpg

Bij het kiezen van spots heb je een stralingshoek en je vraagt inderdaad af hoe intensief je bureau belicht wordt. Naarmate de afstand tot de lamp groter wordt, daalt de lux zodat je een tabelletje ipv 1 cijfer nodig hebt.
Afbeeldingslocatie: http://www.olino.org/wp-content/uploads/2010/10/LVS_C88_MR16_Nichia_Dimbr_summary2-400x134.png

Dit is voor de ARBO-regeltjes belangrijk om je werknemers voldoende verlichte werkplekken te geven zodat het mogelijk wordt om goed werk te doen. Dan kan je uitrekenen hoeveel halogeenspotjes, tl-lampen, spaarlampen of LED-lampen je nodig hebt om een werkplek correct te verlichten. Voor elke oplossing kan je bekijken hoeveel energie en geld het kan uitsparen. Aan de andere kant heb je de initiële investering en de gebruikerskost in lampen en onderhoud (Moet je regelmatig met een hoogtewerker rondtoeren om de lampen te vervangen?). Koeling, prestaties en daadwerkelijke levensduur in je toepassing heeft ook invloed. Zo duurt het een eeuwigheid om een spaarlamp in een koelcel op te warmen.

Een tabel met lux en de bijhorende werkplekken/lokaties. Als je een camera op ISO 100 zet, een bepaalde diafragma kiest, dan zou je bij een bepaalde lux waarde een bepaalde sluitertijd moeten kiezen. Je kan met een camera (en een grijskaart) bepalen hoeveel lux op een bepaalde oppervlakte is.
EVVerlichtings-sterkteDiafragma ISO 100
ISO 100lokaties/omstandighedenluxf/2.0f/2.8f/4.0f/5.6
-4halve maan0,1660 s2 min4 min8 min
-3volle maan tijdens een heldere nacht0,3130 s60 s2 min4 min
-20,6315 s30 s60 s2 min
-11,258 s15 s30 s60 s
02,54 s8 s15 s30 s
152 s4 s8 s15 s
210 lux: spooremplacement101 s2 s4 s8 s
320 lux: ladden en lossen buiten201/2 s1 s2 s4 s
4kerstverlichting, 50 lux: binnenhuis opslag en ruw werk zonder waarneming details401/41/21 s2 s
5huiskamer/kerstverlichting, 100 lux: geringe waarneming van details, bv kleedkamer, toiletten, machinekamer801/81/41/21 s
6huiskamer, 200 lux: matige waarmening van details, bv assemblage1601/151/81/41/2
7huiskamer/kantoor, 300 lux: tamelijk scherpe waarneming van details, bv schakelborden, weegschalen, toetsenborden,...3201/301/151/81/4
8500 lux: scherpe waarneming van de details gedurende een lange tijd, bv nauwkeurig werk aan machines, toonbanken. 700 lux: zeer scherpe waarneming van de details vergen6401/601/301/151/8
91000 lux: uiterst nauwkeurige waarneming van de details12801/1251/601/301/15

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 05-11-2010 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Techneut schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 11:32:
[...]

Onder je bed?????? :)
Ik kom behalve met een halve minuut stofzuigen nooit onder mijn bed, heb jij daar een aparte slaapplaats of zo?
Nou, aan de onderkant van de rand van het bed, dus op matras hoogte zit een balk van 10cm breed. Daar plak ik hem. Zal misschien vanavond nog wat pics posten. IIG schijnt ie dan mooi op de grond daar waar je je voeten neerzet als je opstaat :P En dus ook achter het hoofdeinde zodat ie de muur daarachter verlicht.
Schreef trouwens 300leds/m maar bedoelde 300leds/5m, dus 60/meter. Anders zitten ze wel erg krap op elkaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

H!GHGuY schreef op donderdag 04 november 2010 @ 12:21:
Ik heb even 2 LEDs in parallel aan de voeding gehangen. Alles brandt prima, maar wanneer ik de stroom meet kom ik toch op 420mA uit. Ik heb zo'n vermoeden dat dit de levensduur van de lampen niet echt ten goede zal komen...
Is de 70mA verschil te wijten aan andere interne electronica of is dit toch echt teveel voor deze lampen?
Aangezien ik de betaling dan wel het terugsturen van de handelswaar binnen afzienbare tijd moet regelen, toch nog even een schopje in de hoop mijn vraag beantwoord te krijgen.

Is die 420mA een probleem?

edit:
Nog even gerekend en de lampen zijn gespec'd op 5W/12V en dat komt neer op 416mA (mijn multimeter gaf 0.42A).
Anderzijds is me verteld dat door onderlinge verschillen in de lampen de stroom door de LEDs in parallel kan verschillen wat de levensduur verkort... Dus ik heb nog steeds m'n twijfels.

[ Voor 19% gewijzigd door H!GHGuY op 05-11-2010 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WVL_KsZeN in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --..."

Hmm, welke Mediamarkt ben jij geweest? Ik ben gisteravond bij de Mediamarkt in Almere geweest en daar stond nog niets met "My Ambiance" van Philips. Wel de novallure en accentwhite lampjes, maar verder niets (heb ook nog op 3w aanduiding gelet).

Ik zag nog wel allemaal spul van GP staan (zag er ook niet verkeerd uit) maar ook daar ging de lichtsterkte maar tot 10w-equivalent. Dat is zelfs voor een sfeerlampje toch ook weer net te weinig.

Nou ja in ieder geval voor een plafoniere nog 3 "DorS dimming" spaarlampen van Megaman gekocht :P (dimmen best mooi, en dat zonder dimmer :P ). Eigenlijk hoop ik dat LED lamp fabrikanten ook nog eens op die manier zelf-dimmende lampen gaan ontwikkelen. Het heeft wel wat in alle gevallen waarin een dimmer installeren niet handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Den Haag, maar ik heb alle 3W frosted kaars lampjes meegenomen ;) (er waren er maar 2.. waren wel nog een paar heldere, en van die bolletjes (frosted + helder). Ze waren dus eergisteren echt net binnengekomen. Vandaar dat ik me afvraag of Helox-in-a-box de 2W of 3W lampen heeft. Tot nu toe waren ze online alleen beschikbaar bij 1 of 2 webwinkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Ik zit ook heel erg te dubben om mijn 35Watt halogeen te vervangen in de keuken door LED.
Als ik dit topic goed doorlees dan maakt het dus niet uit wat voor een lamp er hangt als de maat van de fittingen (GU10) maar klopt ?

En nu nog maar mezelf overtuigen over de prijs :X

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
@H!ghguy : ik denk dat het verhaal over parallel LED's alleen opgaat voor LED's zonder weerstand/elektronica. Normaal gesproken is er dan 1 die de meeste stroom trekt en stuk gaat.

Voorbeeld : 2 leds parallel, een gedeelde weerstand en 12V -> de LED's staan parallel en hebben dus dezelfde spanningsval. Als 1 van de LED's een lagere beginspanning heeft dan de ander, dan gaat deze veel meer stroom geleiden. Zoek maar eens op grafiekjes van spanning vs stroom bij LED's. Een verschil van 0.1V kan al snel 2x zoveel stroom betekenen! En dan gaat je LED dus stuk. Als de LED's allemaal een eigen weerstand hebben, dan staat het grootste deel van een 'extra' spanningsval over de weerstand en blijft je LED heel.

Hier heb je LED's die allemaal hun eigen weerstand/elektronica hebben, waardoor dit dus niet kan gebeuren en lijkt het mij geen probleem om ze allemaal parallel aan een voeding te hangen.

[ Voor 8% gewijzigd door WVL_KsZeN op 05-11-2010 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

WVL_KsZeN schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:09:
@H!ghguy : ik denk dat het verhaal over parallel LED's alleen opgaat voor LED's zonder weerstand/elektronica. Normaal gesproken is er dan 1 die de meeste stroom trekt en stuk gaat.

Voorbeeld : 2 leds parallel, een gedeelde weerstand en 12V -> de LED's staan parallel en hebben dus dezelfde spanningsval. Als 1 van de LED's een lagere beginspanning heeft dan de ander, dan gaat deze veel meer stroom geleiden. Zoek maar eens op grafiekjes van spanning vs stroom bij LED's. Een verschil van 0.1V kan al snel 2x zoveel stroom betekenen! En dan gaat je LED dus stuk. Als de LED's allemaal een eigen weerstand hebben, dan staat het grootste deel van een 'extra' spanningsval over de weerstand en blijft je LED heel.

Hier heb je LED's die allemaal hun eigen weerstand/elektronica hebben, waardoor dit dus niet kan gebeuren en lijkt het mij geen probleem om ze allemaal parallel aan een voeding te hangen.
Thanks, ik ben ondertussen bezig deze in te bouwen. De eerste 2 zijn klaar en branden reeds, nu de andere 7 nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Dan nog wel een opmerking, de driver die je laat zien levert 2.5 A, en je schrijft dat een lamp 420mA nodig heeft.. Je kunt dus maximaal 6 lampen aansluiten op die voeding en niet 9!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

WVL_KsZeN schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:42:
Dan nog wel een opmerking, de driver die je laat zien levert 2.5 A, en je schrijft dat een lamp 420mA nodig heeft.. Je kunt dus maximaal 6 lampen aansluiten op die voeding en niet 9!
Ik heb dan ook 2 voedingen: 1 voor 4 lampen vooraan het huis en 1 voor 5 lampen achteraan. Toch bedankt voor de waarschuwing ;)

Dit is ons proef-projectje voor LED-verlichting. We hebben al even kort 2 lampen in de living laten branden om een idee te hebben. De lichtsterkte van de 3x2W lampen was prima, net zoals de lichtkleur (warmwit) maar voor de living is een 30° stralingshoek toch te klein. Ook gaan we opteren om op bepaalde plaatsen (boven de tafels en centraal in de keuken) 3x3W te hangen aangezien het daar toch echt nog iets meer mag zijn.
Als ik deftige foto's kan schieten dan post ik deze hier ook wel even.

Ik moet nog even uitzoeken of we beter richting 45° dan wel 60° (bestaat hoger?) stralingshoek moeten gaan. Vanavond zien we alvast beter wat 30° doet. Of kan iemand even die zon uit de lucht halen voor een halfuurtje? :+

EDIT: foto's...
Deze komt behoorlijk overeen qua lichtsterkte en kleur.
Afbeeldingslocatie: http://img253.imageshack.us/img253/1636/img1644k.jpg

Deze is in realiteit iets helderder als op de foto.
Afbeeldingslocatie: http://img573.imageshack.us/img573/3235/img1632.jpg

Lampen zijn Brilux V3, 3x2W (5W actual) van lumia.be.

30° stralingshoek is voor binnen dus echt te weinig, buiten vinden we het echter geslaagd.
Ik denk er ook over om toch iets meer 3x3W ipv 3x2W te bestellen voor binnen. Ik heb zo'n vermoeden dat als we de lichthoeveelheid van de huidige spots over 45° of 60° verdelen er toch iets te weinig overblijft om bvb de krant te lezen. Anderzijds zitten er meer spots in het plafond dan buiten, dus dat kan ook wel wat oplossen.
Is het correct om aan te nemen dat je voor dezelfde lichtsterkte op de grond te krijgen bij het verdubbelen van de stralingshoek ook het wattage moet verdubbelen?

[ Voor 31% gewijzigd door H!GHGuY op 05-11-2010 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:43
Nee, bij het verdubbelen van de hoek heb je meer als het dubbele vermogen nodig voor dezelfde intensiteit over alle hoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
OK, dan nu mijn kleine testje.

Om te beginnen heb ik een soort van el-cheapo-del-tweakero lichtbalk gemaakt met ruimte voor 7 E27 lampen. Op deze manier kon ik alle lampen in 1 foto vergelijken. Dit zijn de kandidaten(klikbaar) :

Alle lampen in de test

Van links naar rechts :
1) 60W Albert Heijn matte gloeilamp (dimbaar)
2) 12W Philips MyAmbiance LEDlamp (dimbaar)
3) 9W Philips MyAmbiance LEDlamp (dimbaar)
4) 11W Ikea Spaarlamp (de standaard cheapo lamp van IKEA) (NIET dimbaar)
5) 6W Pharox LEDlamp (in AH puur & eerlijk lamp-vermomming) (dimbaar)
6) 5W Pharox LEDlamp (in AH puur & eerlijk lamp-vermomming) (NIET dimbaar)
7) 5W RGB lamp van Dealextreme, ingesteld op wit (standaard helderheid, de lamp kan nog 1 stand helderder) (dimbaar met afstandsbediening, 3 standen)

Zo ziet het er uit als de lampen kort aan gestaan hebben. In de reflecties kun je mooi de kleur van het licht zien. De RGB lamp van Dealextreme is duidelijke blauwig en de twee Pharox lampen zijn groenig (een vaak gehoorde klacht, ook op dit forum).

Lampen kort aan

En zo ziet het er na een paar minuten uit:
Lampen lang aan
Zoals je kunt zien is de IKEA lamp helderder geworden, en de 9W Philips lamp juist minder helder.

Ik vond het nog steeds moeilijk om te bepalen welke lamp nu helderder was, daarom heb ik de lampen stuk-voor-stuk in het lichtpunt in de studeerkamer gedraaid (zonder kap) en een foto van de witte muur gemaakt. De foto's zijn allemaal gemaakt met ISO 200, F2.0 en 1/4 seconde.

5W RGB lamp
5W Dealextreme RGB lamp

5W Pharox lamp
5W Pharox lamp

6W Pharox lamp
6W Pharox lamp

11W Ikea lamp
11W Ikea lamp

9W Philips lamp
9W Philips lamp

12W Philips lamp
12W Philips lamp

60W AH gloeilamp
60W AH gloeilamp

En even naast elkaar voor beter vergelijk (als je hovert zie je welke lamp bij de foto hoort):
5W Dealextreme RGB lamp5W Pharox lamp6W Pharox lamp11W Ikea lamp9W Philips lamp12W Philips lamp60W AH gloeilamp

Mijn conclusies :

1) De nieuwe 12W Philips MyAmbiance is de beste lamp van dit stel. De kleur is mooi en hij geeft _meer_ licht dan een 60 Watt matte gloeilamp.
2) De 9W Philips MyAmbiance is vergelijkbaar met de 11W Ikea spaarlamp die iedereen wel kent.
3) De lampen van Pharox zijn inderdaad een beetje groenig.
4) Gebruik geen RGB ledlamp voor witte verlichting ;)

Nog vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat een geweldige opstelling!!!! _/-\o_

Die 12w MyAmbiance lamp.... wat voor een stralingshoek heeft die nou? Is die beter of slechter dan bv. de Pharox LED lamp?

Ondanks dat ik het licht van de Pharox LED lampen niet geweldig vind (idd te groenig) hebben ze wel een straalhoek die ik bijna niet onder vind doen voor een spaarlamp of gloeilamp.

Ben benieuwd naar de plaatjes van je kaarslampen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
De 12W MyAmbiance straalt gewoon rondom, zelfs nog iets meer dan de Pharoxjes (doordat het 'bolletje' uitsteekt buiten het koellichaam). Pharox kan trouwens denk ik wel inpakken, de 9W Philips is namelijk verkrijgbaar voor 30 euro, tegen +- 25 euro voor de 6W Pharox. Daarbij heeft de Philips duidelijk een betere kleur en beide lampen zijn dimbaar. Of Pharox moet binnenkort ook met een nieuwe lamp komen.

De 9W MyAmbiance is kwa stralen vergelijkbaar met de 6W Pharox. Over de zuinigheid : deze nieuwe lampen zijn net zo zuinig (lumen/watt) als de 6W Pharox, maar meer licht kost nu eenmaal meer energie. Ik verwacht eigenlijk wel dat over een aantal jaar het energiegebruik nog wat kan dalen, maar nu is het zeker minstens zo goed als de betere spaarlampen.

Misschien doe ik de E14 lampjes morgen, ben zeker benieuwd :)

[ Voor 34% gewijzigd door WVL_KsZeN op 06-11-2010 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi zeg! En dat rondom stralen geldt ook voor de 9W MyAmbiance?

Het enige bezwaar dat ik dan eigenlijk nog heb is dat de winst tov. spaarlampen, qua energiezuinigheid, totaal weg is. Dit, in combinatie met de prijs.

Maar als ik zo'n MyAmbiance lamp bij mij in de buurt kan oppikken, dan ga ik dat zeker doen!

Wat betreft dat dimmen: Door mijn ervaring met de Pharox en bv. de dimbare spaarlampen van Philips ben ik op dat gebied nog steeds een beetje sceptisch. Op gewone 'goede' dimmers zal het vast goed gaan maar ik gebruik het liefst spul van "klik aan klik uit". En alle fabrikanten (philips, govena, megaman) plaatsen steeds bij de term "dimbaar" steeds maar de kanttekening dat die elektronische/afstandbedienbare dimmers juist weer niet kunnen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Mooie vergelijking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

eymey schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 23:55:
Het enige bezwaar dat ik dan eigenlijk nog heb is dat de winst tov. spaarlampen, qua energiezuinigheid, totaal weg is. Dit, in combinatie met de prijs.
Helemaal als je het werkelijke verbruik (van de energiecentrale) meetelt... En als je de LED-lamp dimt t.o.v. een gloeilamp die dimt kan de gloeilamp theoretisch zelfs zuiniger zijn (een halogeen sowieso).

Ik heb in mijn keuken sinds kort de vier ronde witte IKEA-spotjes omdat ik geen plek voor lampen had onder mijn keukenkastjes en die bevallen prima eigenlijk. Let wel; dit zijn niet de kleurverwisselende spotjes. Ik had jaren geleden ook al die IKEA RGB-ledstrips gekocht (die nu flink zijn gedaald in prijs) die alleen functioneel zijn als tegenlicht/accentueren van bepaalde voorwerpen of hoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Fotootje van mijn bed met de warmwitte 300led/5m 3528SMD strip
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YXWMZN3zcklxvUoNqqdilalc/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QkeXiyqQQxsNAqZ8Bi0sXn00/full.jpg
Voor de camera is het altijd lastig om zoiets echt goed vast te leggen, want het overbelichte heb je in werkelijkheid niet, maar het idee/effect is denk aardig zichtbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nice gedaan!!!! Arme monsters onder het bed :')

Het ziet er iig erg strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:33

_PM

Wilf schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 11:20:
[...]
En als je de LED-lamp dimt t.o.v. een gloeilamp die dimt kan de gloeilamp theoretisch zelfs zuiniger zijn (een halogeen sowieso).
Hoezo dit? Een led wordt meestal met PWM gedimd, dit betekent dus dat de led uit geschakeld wordt (voor korte tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:51

13art

Moderator Mobile
Laatste gen2 lamp van livingcolors ontvangen. Ergens mooi maar helaas ook de gevreesde zoem. Is dit nou bij alle gen2 livingcolors lampen of zijn er ook gen2 lampen die niet zo'n (harde) zoem hebben?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ja. Wat heb je met je kleurtemperatuursinstelling gedaan? ("white balance")

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

_PM schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 22:54:
[...]
Hoezo dit? Een led wordt meestal met PWM gedimd, dit betekent dus dat de led uit geschakeld wordt (voor korte tijd).
Klopt, maar het 230AC -> 7DC-circuit verbruikt in overhead meer als een 1 op 1 dimming zoals bij een 230AC halogeen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
White balance stond (stom genoeg) op auto. Ik heb net geprobeerd de exif te lezen om te kijken wat de camera besloten had, maar er is niets meer te vinden :(

Vanavond maak ik nog wat foto's van de E14 lampjes, ik zal dan de witbalans fixeren (wat zou een goede waarde zijn? 4000K?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Wilf schreef op zondag 07 november 2010 @ 03:02:
[...]

Klopt, maar het 230AC -> 7DC-circuit verbruikt in overhead meer als een 1 op 1 dimming zoals bij een 230AC halogeen bijvoorbeeld.
1) gloeilampen/halogeenlampen worden véél inefficiënter als je ze dimt! Daarom zijn halogeenlampen nu juist wat efficiënter als gloeilampen (hogere temperatuur)

2) Het blijkt dat ledlampen bij dimmen meestal juist wat zuiniger worden (omdat de temperatuur van de LED afneemt, en daardoor neemt de efficiëntie toe!). Dit gaat op totdat de overhead te groot wordt.

Zoek eens op Olino voor wat metingen aan dimbare lampen, en je zult het zelf ook zien. Je bewering klopt dus niet -> ledlampen worden (tot aan een bepaald percentage dimmen) juist zuiniger als je ze dimt, en gloeilampen worden juist minder zuinig. http://www.olino.org/articles/2007/02/09/dimmer_efficientie

[ Voor 3% gewijzigd door WVL_KsZeN op 07-11-2010 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

WVL_KsZeN schreef op zondag 07 november 2010 @ 14:55:
White balance stond (stom genoeg) op auto.
Dat vermoedde ik al, gezien de absurde blauwzweem in de RGB-lamp.
Vanavond maak ik nog wat foto's van de E14 lampjes, ik zal dan de witbalans fixeren (wat zou een goede waarde zijn? 4000K?)
Ik zou, als je camera dat kan, de kleurtemperatuur van een vel wit papier verlicht door de gloeilamp als referentie nemen. Je wilt weten in hoeverre lampen overeenkomen met 'perfect gloeilamplicht'. Ik kom even snel metend met m'n bureaulamp op 2750K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

WVL_KsZeN schreef op zondag 07 november 2010 @ 15:01:
[...]
Zoek eens op Olino voor wat metingen aan dimbare lampen, en je zult het zelf ook zien. Je bewering klopt dus niet -> ledlampen worden (tot aan een bepaald percentage dimmen) juist zuiniger als je ze dimt, en gloeilampen worden juist minder zuinig. http://www.olino.org/articles/2007/02/09/dimmer_efficientie
Het gaat meer om de netvervuiling (schijnvermogen, blindvermogen). Als de slimme energiemeters komen dan gaan wij daar ook voor betalen.

Bron Olino: http://www.olino.org/articles/2006/09/16/powerfactor

Bron Woonbioloog (PDF): http://www.dewoonbioloog....kunstlicht%2019112009.pdf

Voorts houd ik op met discussie verder omdat dit het verkeerde topic is. Misschien denk ik teveel vanuit grootschaligheid omdat ik met verlichting werk en het op grote schaal en in het bedrijfsleven dus nog niet rendabel genoeg is wegens genoemde problemen.

In mijn privéleven ben ik wel LED-geöriênteerd; zelfs mijn 62 jaar oude auto gaat straks voor 90% uitgerust worden met LEDs (10% is dim- en groot licht).

[ Voor 34% gewijzigd door Wilf op 07-11-2010 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 22:59
Die zal idd iets beter zijn, maar dan nog niet in de buurt komen van de originele lamp. Er gaat in een projector enorm veel licht verloren. Verder is de openingshoek nog van belang. (en uiteraard de kleurtemperatuur).

Een originele lamp van een LCD projector is erg gebundeld: Op 5m afstand geeft deze een spot van zo'n 60cm rond.

Ik heb zelf een defecte LP755 (infocus) gehad. De lamp hiervan gebruik ik als skylight.. Uit de lamp komen ruim 5500 lumen, terwijl de projector zelf volgens specs 1000lumen uittufte. 5500 lumen is VEEL. Dat ding op mn (witte) plafond gericht gaf meer (indirect) licht dan directe zoninval... Nu als skylight heeft ie een bereik van ongeveer 1km rondom.......

Maar goed, input vs outputverhouding ligt dus redelijk verschillend, in dit geval 1:5. Dan zou je rond de 500 lumen uitkomen. Dat is voldoende voor een verduisterde ruimte. Maar de vraag is of die 2400 lumen van DX dat ook werkelijk zijn. (een P7 led is 900 lumen, maar de lampen van DX in de praktijk rond de 400-500 ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Even iets anders, 3 verschillende E14 lampen op een rijtje :

Van links naar rechts : 7W Ikea spaarlamp, 15W gloeilamp, 3W Philips LEDlamp
De E14 kandidaten

en.. aan!
De E14 lampen aan

Witte muur, met alle lampen afzonderlijk:
15W gloeilamp
15W Gloeilamp (mat)

7W Ikea spaarlamp
7W IKEA spaarlamp

3W Philips Ledlamp
3W Philips lamp

De 15W gloeilamp en 3W ledlamp komen kwa kleur redelijk overeen. De ledlamp geeft zelfs iets meer licht dan de gloeilamp! De spaarlamp geeft nóg iets meer licht, maar de kleur is een beetje gelig. Conclusie : de 3W ledlamp is een 100% vervanger voor de 15W gloeilamp.

De 3W Philips ledlamp gloeit trouwens wél na, als je hem uitzet. Het duurt een paar minuten voordat het gloeien helemaal verdwenen is :

Nagloeien van de 3W ledlamp

De camera stond voor alle foto's ingesteld op een witbalans van 2700K, de laatste foto's zijn gemaakt met F2.0 en 1/10 seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Wilf schreef op zondag 07 november 2010 @ 16:00:
Het gaat meer om de netvervuiling (schijnvermogen, blindvermogen). Als de slimme energiemeters komen dan gaan wij daar ook voor betalen.
Hoewel het probleemloos kan (meten van en betalen voor blindvermogen) doen we het nu niet, dus waarom zou dat veranderen met slimme meters? Of heb je een bron die dat uitlegt?

Stroomverbruik en hoe je er voor betaalt is ook relevant in de discussie over led-verlichting. IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als we voor de lol stroom door de kabels trekken zonder vermogen af te nemen, dan geraken de kabels in je straat nog altijd vol. Hetzelfde met de wikkelingen in de transformatoren, generatoren,... Draad/wikkelingen fikken door als er meer dan een bepaalde hoeveel stroom erdoor getrokken wordt, ongeacht wat het werkelijk vermogen is. Vandaar zijn transformatoren en generatoren in schijnbaar vermogen (VA) uitgedrukt.

De beschikbare capaciteit daalt, de netbeheerders en elektriciteitsproducenten zouden dan de infrastructuur moeten upgraden zonder dat de klant geld ervoor neerlegt. Het beste voor de netbeheerders en elektriciteitsproducenten is dat het verbruik en voor de lol stroom trekken niet stijgt, dan kunnen ze de oude staatsinvesteringen uit het verleden nog generaties blijven uitmelken. Vandaar helpen ze de klanten met besparen en delen spaarlampen uit. Meer energie verkopen is dus een heel slecht idee voor de business.

Op schijnbaar vermogen afrekenen zorgt ervoor dat we betalen voor het in beslag nemen van de beschikbare capaciteit van de infrastructuur. Dan beginnen we ook op de cosinus phi te letten en met zoals net de 1W standby van de EU, begint de markt ook erop in te spelen. Plotseling worden technische dromen van ingenieurs economisch mogelijk. Zonder de EU blijven mobo- en voedingenfabrikanten graag enkele centjes eruit knijpen en ons met 10+ W standby opzadelen.

Tot nu toe hebben we met het werkelijk afgenomen vermogen gerekend. Een verandering lijkt zo raar als belastingen op auto's die rekening houden met de lengte en breedte openbare weg of parkeerplaats dat ze inpalmen. Met kleinere auto's zouden de files korter worden en smallere auto's zouden autosnelwegen een extra rijstrook kunnen bijgeven (door een aantal rijstroken tot 2m breedte herindelen).

[ Voor 11% gewijzigd door rapture op 07-11-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

rapture schreef op zondag 07 november 2010 @ 19:23:
Vandaar helpen ze de klanten met besparen en delen spaarlampen uit.
Die een aanzienlijk slechtere powerfactor en cos-φ hebben en meer stroom gebruiken dan LED-lampen en dus dubbel ongunstig zijn.
Tot nu toe hebben we met het werkelijk afgenomen vermogen gerekend. Een verandering lijkt zo raar als een belastingen op auto's die rekening houden met de lengte en breedte openbare weg of parkeerplaats dat ze inpalmen.
Ik vroeg vooral naar een bron van die schijnbaar genomen beleidswijziging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WVL_KsZeN schreef op zondag 07 november 2010 @ 18:45:
Even iets anders, 3 verschillende E14 lampen op een rijtje :

Van links naar rechts : 7W Ikea spaarlamp, 15W gloeilamp, 3W Philips LEDlamp

De camera stond voor alle foto's ingesteld op een witbalans van 2700K, de laatste foto's zijn gemaakt met F2.0 en 1/10 seconde.
Weer een mooie vergelijking :). Hoewel ik het idee heb dat de witbalans van de totaal-foto niet helemaal recht doet aan de 3 lampen. Die 3w led lamp kan dus serieus interessant worden.

Wat dat betreft zit ik nog te dubben voor de huiskamer: Misschien de plafondlamp wat meer aan als basisverlichting en dan 15w-lichtbronnen in de sfeerverlichting. Ik ben nu alleen best wel gewend aan 6w-8w spaarlmapen (dus ong. 25-35w)....
burne schreef op zondag 07 november 2010 @ 19:58:
[...]

Die een aanzienlijk slechtere powerfactor en cos-φ hebben en meer stroom gebruiken dan LED-lampen en dus dubbel ongunstig zijn.

[...]

Ik vroeg vooral naar een bron van die schijnbaar genomen beleidswijziging.
Hmm, ik heb juist de indruk dat de gemiddelde LED lamp (bv. de Pharox) een slechters Cos-φ heeft dan een moderne goede spaarlamp.

Ben wel benieuwd wanneer dit fenomeen onder de aandacht komt onder de beleidsmakers. Er zijn al genoeg publicaties over geweest (had laatst ook wat gelezen van Novem, kan het alleen niet meer vinden) en voor de energiebedrijven en netbeheerders is het ook belangrijk, maar iedereen zit maar op dat vermogen te hameren.

Terwijl het bij bv. fabrikanten van PC-voedingen al ong. vanzelfsprekend is dat er een PFC circuit in de voeding zit.

[ Voor 36% gewijzigd door eymey op 07-11-2010 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
burne schreef op zondag 07 november 2010 @ 19:58:
[...]

...........
Nou, dubbel ongunstig, meer stroom betekent natuurlijk niet evenredig meer energieverbruik. Het geeft alleen meer spanningsverlies in de leidingen en daardoor in die leidingen een beetje meer energieverlies (I2R x t). Dus dat dubbel ongunstig is zwaar overdreven.

O.k., het moet niet de spuigaten uitlopen, met een extreem slechte cos phi kun je met heel veel van die dingen uiteindelijk, samen met andere gebruikers op dezelfde groep, eerder op 16 A stroom zitten (nominale waarde smeltpatroon). Maar dat is een ander verhaal, evenals dat het geval is met de bezwaren voor de energie bedrijven.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 07-11-2010 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Techneut schreef op zondag 07 november 2010 @ 23:26:
Nou, dubbel ongunstig, meer stroom betekent natuurlijk niet evenredig meer energieverbruik.
Gebruikt een 11W spaarlamp meer stroom dan een 5W LEDlamp? En wie geeft meer licht?

Dus ja, dubbel ongunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is een heel ander verhaal, waar het hier om ging was een slechte cos phi bij hetzelfde vermogen, dus niet om een product wat jij noemt van meer dan dubbel zoveel vermogen.
Die 11 W die je noemt, bedoel je daar echt 11 W mee, of is het 11 VA, bij b.v. cos phi = 0,5. In dat geval zou het vermogen maar 5,5 W zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Techneut schreef op zondag 07 november 2010 @ 23:52:
Die 11 W die je noemt, bedoel je daar echt 11 W mee, of is het 11 VA, bij b.v. cos phi = 0,5. In dat geval zou het vermogen maar 5,5 W zijn.
Wat zou beter zijn? Iemand die een 60W gloeilamp vervangt door een spaarlamp van 11W met een cos-φ van 0,5 of een LEDlamp van 5W met een cos-φ van 0.68?

En vooral: hoe leg je het uit aan je moeder?

Die van mij is er van overtuigd dat spaarlampen véél zuiniger zijn dan LED-lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Techneut schreef op zondag 07 november 2010 @ 23:52:
Dat is een heel ander verhaal, waar het hier om ging was een slechte cos phi bij hetzelfde vermogen, dus niet om een product wat jij noemt van meer dan dubbel zoveel vermogen.
Eeehm, ook niet helemaal juist volgens mij.

Als een spaarlamp van 11W een cos phi = 0,5 heeft, dan zal hij eerder 11 watt 'schijnbaar' vermogen gebruiken en in werkelijkheid veel meer. Een 11w spaarlamp met cos phi = 0,5 wordt iig niet ineens maar een 5 watt spaarlamp, zeker niet als je 'm wel gewoon het licht van een 60w gloeilamp ziet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT

KroeT

[...]

Ik heb onderhand twee verschillende ledspots geprobeerd, eentje van ledgloeilamp.nl (6W GU10, 2950K) en eentje van leditlight (4,5W GU10, 2700K - linkt naar de 6W wegens uitverkocht). De eerste bleek te fel en te wit, de tweede is te fel maar heel goed van kleur. Helaas is deze spot 67mm lang en past deze niet in mijn armaturen. Het zijn Massive inbouwspots voor buiten en ik vermoed dat 60-62mm de maximale lengte is.

Omdat ook deze spot te fel is ben ik op zoek naar een 2-3W (of: vervanger voor 20W spots) GU10 2700K met een 'normale' lengte (een gewone spot is 55mm). Mijn zoektocht loopt tot dusverre tamelijk slecht, vooral omdat de maten vaak niet genoemd worden. Ik heb wel [url]deze[/url] gevonden (Philips MasterLED MV 3W), maar die vervangt een 35W spot terwijl ik eigenlijk een 20W spot moet vervangen...

Heeft iemand hier ervaring met een dergelijke spot? Aan die ervaringsdeskundige vraag ik dan ook: waar heb je die spot gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft dat dimmen: Door mijn ervaring met de Pharox en bv. de dimbare spaarlampen van Philips ben ik op dat gebied nog steeds een beetje sceptisch. Op gewone 'goede' dimmers zal het vast goed gaan maar ik gebruik het liefst spul van "klik aan klik uit". En alle fabrikanten (philips, govena, megaman) plaatsen steeds bij de term "dimbaar" steeds maar de kanttekening dat die elektronische/afstandbedienbare dimmers juist weer niet kunnen :S
Vorige week twee soorten lampen bij Albert Heijn gehaald:
Philips Led Econic 6W 250lm E27: prima dimbaar met kaku, wel wat geknipper in het onderste bereik.
Philips Led MyAmbiance 3W GU10: zoemt met dimmer op 100% (= niet dimmen) zodanig dat de lamp niet ingezet kan worden, het zoemen vermindert naarmate er meer gedimd wordt. Op de minimale stand is het nauwelijks hoorbaar.

Je zou toch verwachten dat Philips slechts een soort technologie in z'n lampen stopt maar hoewel de eerste dus prima bruikbaar is met klikaanklikuit-dimmers, is de tweede dat zeker niet. Ik zoek dus nog verder v.w.b. de GU10-spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eymey schreef op maandag 08 november 2010 @ 00:44:
[...]

Eeehm, ook niet helemaal juist volgens mij.

Als een spaarlamp van 11W een cos phi = 0,5 heeft, dan zal hij eerder 11 watt 'schijnbaar' vermogen gebruiken en in werkelijkheid veel meer. Een 11w spaarlamp met cos phi = 0,5 wordt iig niet ineens maar een 5 watt spaarlamp, zeker niet als je 'm wel gewoon het licht van een 60w gloeilamp ziet geven.
Je vat gezien je woordkeuze de elementaire electrotechniek niet helemaal en haalt daardoor de begrippen door elkaar. P = I x U x cos phi.
Dat wil zeggen dat die lamp van 11 W bij cos phi van 0,5 een schijnbaar vermogen heeft van 22 VA, het werkelijke vermogen blijft 11 W. Haal dus W en VA niet doorelkaar. Uiteraard betekent dat een onnodige stroomtoename van 100 % waar je niets aan hebt.
Het houdt een groter spanningsverlies resp. vermogenverlies in de leidingen in, bij de gewone woningen enkel een paar watt meer verbruik. Per kleinverbruiker nog niet zo'n probleem, maar bij veelvuldig gebruik wel bij de netbeheerder. Die heeft behalve dat energieverlies, eerder een zwaardere kabel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap je uitleg, maar sommigen willen beweren dat een lamp van 11W bij een Cos phi van 0,5 maar 5,5W vemrogen heeft..... en volgens mij is dat niet juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is inderdaad niet juist. en getuigt van onkunde met de techiek. Wederom, die 11 W blijft 11 W, het schijnbaar vermogen is 22 VA (niet watt dus!).
Vervolgens:
burne schreef op maandag 08 november 2010 @ 00:10:
[...]

Wat zou beter zijn? Iemand die een 60W gloeilamp vervangt door een spaarlamp van 11W met een cos-φ van 0,5 of een LEDlamp van 5W met een cos-φ van 0.68?

Die van mij is er van overtuigd dat spaarlampen véél zuiniger zijn dan LED-lampen.
Tja, hoe leg je dat uit. Voor zover ik het volg ontlopen de rendementen van spaar- en LED-lampen elkaar niet opzienbarend veel, ook al zit de LED heel langzaam in de stijgende lijn. Je moeder heeft dus zondermeer ongelijk. Kaal als lamp straalt echter de spaarlamp net als de gewone gloeilamp nog in alle richtingen, terwijl de LED-lamp dat maar in een beperkte kegel doet. M.a.w. meer nuttige opbrengst in de gewenste richting. Met een geschikte reflector bereik je evenwel hetzelfde effect bij een spaarlamp. Per saldo zal het dan niet zo bijzonder veel uitmaken. De steeds uitgebreidere mogelijkheden met kleur en vormgeving laat ik daarbij buiten beschouwing, daar lopen in dit topic meer dan genoeg discussies over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:06

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Heeft er hier iemand ervaring met ledstrips in het (gipsplaten) plafond?

Hier (profi spul) en hier (meer algemene profielen) vind je voorbeelden van wat ik bedoel.

Spul is overigens niet bepaald goedkoop te noemen...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er wel netjes uit, maar zoals je zelf ook al zegt: niet bepaald goedkoop.

Ik denk dat je met aluminium strips van de bouwmarkt en nog wat onderdelen zoiets zelf ook wel in elkaar kan klussen op een regenachtige zaterdagmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mars Warrior schreef op maandag 08 november 2010 @ 15:17:

Hier (profi spul) en hier (meer algemene profielen) vind je voorbeelden van wat ik bedoel.

IDD wel prijzig, hier is de goedkoopste 15€/meter:
http://www.led-tech.de/en/High-Power-Supply-c_106_0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilf schreef op zondag 07 november 2010 @ 16:00:
[...]
In mijn privéleven ben ik wel LED-geöriênteerd; zelfs mijn 62 jaar oude auto gaat straks voor 90% uitgerust worden met LEDs (10% is dim- en groot licht).
Houd wel in je achterhoofd dat ~99% van alle LEDs nog steeds een spike hebben in het blauw, die ervoor zorgt dat je als mens wakkerder blijft dan natuurlijk gezien de bedoeling was/is. Biologisch betekent het blauw voor de mens dat het midden op de dag is. Idealiter belast je je brein zo min mogelijk met LED-licht als het buiten al donker is, om onder andere je melatonine-productie niet voor de rest van je leven te verzieken.
Onderdrukking van melatonine-aanmaak piekt op 470 nanometer licht; Erg ongezond en anti-rustgevend..

Check dus je avondlampjes LED-specs voor de hoeveelheid 470 nm licht die nog in het spectrum aanwezig is. Als vuistregel kun je stellen dat de nieuwere amber tot deep-red leds alsmaar minder blauw bevatten, alle fabrikanten zijn namelijk druk doende de blauw-harmonische te elimineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
In het geval van een auto lijkt het mij wel een voordeel als je wakkerder blijft door het blauwe licht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hmm, ik heb alleen maar LED verlichting op mijn kamer. Ook veel RGB met blauw dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

@ jubeth: ik ken de discussie over blauw licht en LEDs, stond in ons vakblad ook breed uitgemeten (Zichtlijnen). In de auto wil ik echter niets liever dan wakker blijven ;) en in een auto kan je niet alle verlichting vervangen door LEDs (uiteraard de dim- en grootverlichting niet, maar ook het acculampje niet omdat deze onderdeel is van het veld en de stroom beide kanten op moet kunnen stromen). De LED-verlichting in het interieur zal zeer miniem zijn, vergelijkbaar met de sterkte van de originele verlichting (dat is nauwelijks iets - 6 volt-auto). Belangrijkste wordt voor mij de LEDs in de achterlichten omdat die de veiligheid met 1000% laten toenemen. Ik reed toevallig een week geleden achter dezelfde auto als ik heb (echt toeval op de snelweg; hoe vaak kom je een '49 Chrysler tegen!) die duidelijk nog op 6v werkte en je zag helemaal geen knipperlicht overdag, zo zwak is die verlichting.

Thuis heb ik overigens nauwelijks blauwe LEDs. Mijn LG-tv heeft er één die ik met gaffa heb afgeplakt. (Echte) blauwe LEDs zijn namelijk echt een crime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 19:16
Wilf schreef op maandag 08 november 2010 @ 23:19:
in een auto kan je niet alle verlichting vervangen door LEDs (uiteraard de dim- en grootverlichting niet, maar ook het acculampje niet omdat deze onderdeel is van het veld en de stroom beide kanten op moet kunnen stromen).
Waarom zou dit niet kunnen?
Een duits automerk biedt in de premiumklasse al LED verlichting aan voor dim- en grootverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Welk merk dan? Ik zie op Audi's en Mercedessen wel LED DRL maar da's wat anders dan dim of groot. Nieuwe lampenisten bij groot en dim worden niet zomaar EU-goedgekeurd.

Vaak hebben ze zeer koud (hoge temperatuur) LEDs en matchen ze dat met even zo koude Xenon waardoor het ijskoude lichtbeeld hetzelfde blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Wilf schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 10:47:
Welk merk dan? Ik zie op Audi's en Mercedessen wel LED DRL maar da's wat anders dan dim of groot. Nieuwe lampenisten bij groot en dim worden niet zomaar EU-goedgekeurd.

Vaak hebben ze zeer koud (hoge temperatuur) LEDs en matchen ze dat met even zo koude Xenon waardoor het ijskoude lichtbeeld hetzelfde blijft.
De Audi R8 heeft (als optie) volledige LED verlichting. Dan zitten er Philips Lumileds in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Techneut schreef op maandag 08 november 2010 @ 14:16:
Is inderdaad niet juist. en getuigt van onkunde met de techiek. Wederom, die 11 W blijft 11 W, het schijnbaar vermogen is 22 VA (niet watt dus!).
Vervolgens:

[...]

Tja, hoe leg je dat uit. Voor zover ik het volg ontlopen de rendementen van spaar- en LED-lampen elkaar niet opzienbarend veel, ook al zit de LED heel langzaam in de stijgende lijn. Je moeder heeft dus zondermeer ongelijk. Kaal als lamp straalt echter de spaarlamp net als de gewone gloeilamp nog in alle richtingen, terwijl de LED-lamp dat maar in een beperkte kegel doet. M.a.w. meer nuttige opbrengst in de gewenste richting. Met een geschikte reflector bereik je evenwel hetzelfde effect bij een spaarlamp. Per saldo zal het dan niet zo bijzonder veel uitmaken. De steeds uitgebreidere mogelijkheden met kleur en vormgeving laat ik daarbij buiten beschouwing, daar lopen in dit topic meer dan genoeg discussies over.
Jep. LED-verlichting wordt in de marketinghype gepitcht als ideale lamp die niks verbruikt en honderd miljoen miljard licht geeft, maar de lichtstroomefficientie ontloopt elkaar niet veel zodra je de power supply meeneemt in de vergelijking. En zelfs zonder je ac->dc-conversie worden er genoeg crappy 70lm/W LEDs en slechter in LED-lampen gestopt.

Gemiddeld over zijn levensduur zal een spaarlamp tussen de 40 en 60 lm/W produceren, uitgaande van redelijk ideaal gebruik. Bij veel ontstekingen zijn deze lampen wat minder goed. Goedkope LEDs doen 70-80 lm/W bij lage stromen en goede koeling - let hier vooral op. Maar dan zit er een crappy built-down-to-a-price ac-dc-converter bij die de 70% niet eens haalt en dat hele ding tot onder de efficientie van een spaarlamp brengt. Er zijn weinig goede tests te vinden die echt precies meten hoeveel lumens lichtstroom er worden geproduceerd, hoe warm een lamp wordt en wat het opgenomen vermogen is, maar je kunt er donder op zeggen dat het gros van de LED-lampen die nu wordt verkocht even goed of slechter presteren dan een spaarlamp.

Maar theoretisch kunnen LED-lampen bijzonder efficient zijn. Als je de neuwste cree's neemt, en er heel veel bij elkaar zet op een hele lage drive spanning, en de temperatuur onder de 45 graden houdt... dan hebben ze een DC efficacy van 160 lm/W. Zelfs een crappy adapter zorgt ervoor dat zoiets efficienter is dan de meeste fluorescente lampen.

En zelfs de meest efficiente witte TL-balken doen maar 110 lm/W - en dat zit heel dicht bij de theoretische grens voor enigszins aangenaam wit licht. Dus LEDs *kunnen* beter zijn dan alle andere lampen, het is alleen nog lang niet zo ver en je moet aan best strikte voorwaarden voldoen. Doordat de meeste LED-lampen zodanig zullen worden ingebouwd dat ze hun warmte niet goed kwijt kunnen draaien ze waarschijnlijk allemaal op 60+ graden en zijn ze al helemaal zeker weten slechter dan een goede spaarlamp.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Verwijderd schreef op maandag 08 november 2010 @ 21:14:
[...]

Houd wel in je achterhoofd dat ~99% van alle LEDs nog steeds een spike hebben in het blauw, die ervoor zorgt dat je als mens wakkerder blijft dan natuurlijk gezien de bedoeling was/is. Biologisch betekent het blauw voor de mens dat het midden op de dag is. Idealiter belast je je brein zo min mogelijk met LED-licht als het buiten al donker is, om onder andere je melatonine-productie niet voor de rest van je leven te verzieken.
Onderdrukking van melatonine-aanmaak piekt op 470 nanometer licht; Erg ongezond en anti-rustgevend..

Check dus je avondlampjes LED-specs voor de hoeveelheid 470 nm licht die nog in het spectrum aanwezig is. Als vuistregel kun je stellen dat de nieuwere amber tot deep-red leds alsmaar minder blauw bevatten, alle fabrikanten zijn namelijk druk doende de blauw-harmonische te elimineren.
Ik wou eigenlijk als orientatieverlichting op de overloop blauwe (indirecte) LED-verlichting in de muur, maar je zet me aan het twijfelen of dat wel een zinnige beslissing is. 's Nachts even naar het toilet met de blauwe verlichting en dan klaarwakker terug in je bed kruipen is niet ideaal.
Ook LED in de leefkamer zou dan niet zo ideaal zijn net voor je gaat slapen, lijkt het me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 19:16
Wilf schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 10:47:

Zoals eerder gezegd bij de Audi R8. Audi heeft zelfs van de EU toestemming gekregen om als eerste fabrikant voor de EU- Goedkeuring de auto volledig met LED verlichting te mogen uitrusten.

Als ik me niet vergis kan de nieuwe A8 ook volledig met LED verlichting worden besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT

KroeT

[...]

Ik heb een schemerschakelaar voor een achttal buitenspots geplaatst. De (led-)spots zijn te fel, ik wil ze dus dimmen. Ik kan na de schemerschakelaar een 'traditionele' inbouwdimmer plaatsen die ik in een bepaalde stand zet. De schemerschakelaar knalt bij duisternis stroom op de dimmer, die de spots een aangenamere felheid meegeeft.
Echter, de dimmer moet buiten worden geplaatst. Ik zoek dan ook een dimmer voor buiten (IP56?) die geschikt is voor ledverlichting. Ik kan 'm alleen niet vinden. Bestaan die dimmers?

Een alternatief is het kopen of bouwen van een waterdichte behuizing, maar zeker het zelf bouwen ervan zal wel niet volgens de geldende elektrarichtlijnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

burne schreef op maandag 08 november 2010 @ 00:10:
De norm was de 60 W gloeilamp, een Ohmse belasting met cos φ = 1 en 60 VA. Dan is cos φ = 0,5 van een slechte 11 W spaarlamp niet zo storend, 22 VA is duidelijk minder dan 60 VA. In de lampentesten zie ik ook cos φ = 0,7 spaarlampen. LED-lampen heb je ook met cos φ = 0,5 tot cos φ = 0,7.

De EU is de enige die een φ = 0,9 kan eisen, dan willen de fabrikanten pas compensatiecondensatortjes in de lampen steken.

In praktijk zijn LED-lampen zo slecht gemaakt dat je minstens 11 W nodig hebt om dezelfde lichtopbrengst als met een spaarlamp te krijgen. 11 W met LED-lamp en gelijkaardige cos φ zorgt ervoor dat LED-lampen en spaarlampen ongeveer hetzelfde het net belasten.

Tuurlijk kunnen we fantaseren over oplossingen die je bij 95% van de bevolking niet tegen kan komen. Over de dure highend speeltjes van ingenieurs, architecten, elektrotechnici (die cos φ onder 0,9 moeten houden, anders wordt de uitbater van een grote elektrische installatie op de bon geslingerd),... spreken.
Zelfs op tweakers snapt maar een kleine minderheid wat arbeidsfactor (cos φ) is. Niet eraan beginnen.
Met wat marketing en hypen slaat dat wel om. In praktijk zijn spaarlampen nu zuiniger dan de huidige commerciële implementaties van LED-lampen. Als het niet in de bouwmarkt ligt, dan is het exotisch, duur en niet klaar voor de massamarkt. Er is nog 20 jaar tijd om te rijpen als ik naar de ontwikkeling van de spaarlamp tussen eind jaren 80 en nu kijk.

Nu hebben we fietsverlichting met dynamo die tijdens het stilstaan aan de verkeerslicht blijven branden. Er zijn een aantal schakelingen in Elektuur vooraf gegaan. In 1995 werd eentje met 1 Farad dikke condensator gepubliceerd en nog daarvoor had je schakelingen met NiCd. Met een opgewarmde soldeerbout heb je meer mogelijkheden dan wat er commercieel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Bedenk wel dat ontwikkelingen steeds sneller gaan en zeker door allerlei wetgevingen omtrent verlichting.
Overigens heeft olino.org ook TL-vervangers getest, waaronder die van leditlight.nl en deze scoort beter dan een normale dunne tl-buis (van Eco-green). De leds zijn zuiniger en geven ook nog warmer licht (kouder kan uiteraard ook). De powerfactor is bij beide 0.95, dus daar valt niet over te zeuren.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rapture schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 13:52:
...........
Zelfs op tweakers snapt maar een kleine minderheid wat arbeidsfactor (cos φ) is. Niet eraan beginnen.
...........
Mee eens, tenzij iemand er naar vraagt.
Maar voor iedereen die deze materie niet snapt, hoeft ook niet, onthoud gewoon simpel dat een slechte cos phi niets met een lagere lichtopbrengst heeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier inmiddels ook twee MyAmbiance 3w lampjes binnen van Philips :D. Eentje E14 in kaarsmodel en eentje E27 in peermodel.

Blijft toch wel zielig: De Mediamarkt in Almere heeft ze nog steeds NIET liggen (waren wel in bestelling volgens hun) terwijl ze inmiddels wel ruim in de schappen van de Albert Hein XL liggen |:( :')

In ieder geval: Ze geven een prima licht! Was toch positief verrast want ik had altijd het idee dat 15W bijna niets is. Hoewel ik me ook niet aan de indruk kan onttrekken dat het meer dan 15W aan licht is.

Het nagloeien is wel heel bizar :D. Zou er iets van een fosfor-laag ofzo aan de binnenkant zitten voor de lichtkleur?

De lampjes hebben echter wel een groot nadeel: Ze hebben een wel erg warme lichtkleur in vergelijking met een gewoon spaarlampje van 5w. De meeste spaarlampen die we hier thuis hebben zitten een beetje tegen het groenige aan en in vergelijking daarmee lijkt de MyAmbiance haast 'roze'. Dat is wel een beetje jammer. Maar het rozige trekt nog wel aardig weg als de lamp een kwartiertje brandt.

Dimmen is idd geen optie haast. In een klik aan klik uit dimmer (gewoon stekkermodel) zoemt de lamp als een idioot. Jammer dat nieuw spul zo weinig getest wordt op het algemeen verkrijgbare huis tuin en keuken dimmer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
@eymey : in mijn kleine testje gaven de 3W lampjes ook meer licht dan een 15W gloeilamp, ongeveer 1/3 ev meer (dus vergelijkbaar met 20W imo). Is de nagloei bij jou ook die kleur als in mijn foto? Ik vind de kleur van het nagloeien een beetje eng-groenig spookachtig :D

[ Voor 30% gewijzigd door WVL_KsZeN op 15-11-2010 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eymey schreef op maandag 15 november 2010 @ 09:52:
.......
Het nagloeien is wel heel bizar :D. Zou er iets van een fosfor-laag ofzo aan de binnenkant zitten voor de lichtkleur?
.............
Nee, want dan zou op zeker ogenblik dit "nagloeien" zijn uitgedoofd, het is echter blijvend. Het wordt veroorzaakt door een geringe capacitieve lekstroom. Is er bij gloeilampen ook, maar daar merk je het niet doordat hij te klein is in verhouding met de bedrijfsstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook hier is het nagloeien inderdaad spookachtig-groen :D.

Moet zeggen dat ik verder wel onder de indruk ben van de lampjes. In vergelijking met een spaarlamp in dezelfde kamer is het eigenlijk net wat te warm maar als enige lamp op bv. de slaapkamer is het heerlijk licht. De CRI moet naar mijn inschatting beroerd zijn, overigens.... weet niet of ik deze lichttemperatuur bv. in de hele woonkamer zou willen.

Maar Philips is goed op weg! Nu alleen ook nog eentje van 25-40 watt met het liefst wat minder stroomverbruik dan van een spaarlamp. Maar goed, inmiddels weten we wel dat (vooralsnog) de efficiency van LED voor de grotere lichtsterktes nog niet zo goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:07

Nakebod

Nope.

Mars Warrior schreef op maandag 08 november 2010 @ 15:17:

ThinkPadd schreef op maandag 08 november 2010 @ 15:50:
Ziet er wel netjes uit, maar zoals je zelf ook al zegt: niet bepaald goedkoop.

Ik denk dat je met aluminium strips van de bouwmarkt en nog wat onderdelen zoiets zelf ook wel in elkaar kan klussen op een regenachtige zaterdagmiddag.
Ik heb laatst via SamenKopen.net (Waar nu weer een nieuwe LED actie is) 4 meter aan flexibele SMD 5060 IP65 RGB strip gekocht, 30 LED's per meter, en bij de Gamma 2x 2 meter alumium U-profiel gekocht.
Komt bijna op hetzelfde neer, maar voor een fractie van die shops die je daar linkt :)
Duurt nog wel even voordat ik het definitief kan ophangen, huis nog niet klaar :+

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_sTdNJrmOEfI/TMcJmSOGlsI/AAAAAAAAB-I/jX-XhdF1ZWI/s144/IMG_0146.JPG

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Techneut schreef op maandag 15 november 2010 @ 12:33:
[...]
Nee, want dan zou op zeker ogenblik dit "nagloeien" zijn uitgedoofd, het is echter blijvend. Het wordt veroorzaakt door een geringe capacitieve lekstroom. Is er bij gloeilampen ook, maar daar merk je het niet doordat hij te klein is in verhouding met de bedrijfsstroom.
Het is zeker niet blijvend. Haal de lampjes uit de fitting en ze gloeien nog steeds na (een minuut ofzo). Er is dus of sprake van het nagloeien van fosfor óf een klein stroompje uit de interne voeding van de lamp die het gloeien veroorzaakt.

Verder is volgens philips de CRI groter dan 85, dus gewoon erg goed voor een LED lamp.

[ Voor 6% gewijzigd door WVL_KsZeN op 15-11-2010 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan was het soortgelijke verschijnsel dat iemand een keer constateerde gewoon iets anders dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Pharox is trouwens ook weer iets van plan..

Afbeeldingslocatie: http://www.pharox-led.com/cms/images/productpagemedia/pharox_mr16_box_bulb_lg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pharox-led.com/cms/images/productpagemedia/pharox400-productpagehero.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 14:01:
Pharox is trouwens ook weer iets van plan..

[afbeelding]
[afbeelding]
Dat is de Pharox 400 volgens de website.

Ik heb drie exemplaren van de Pharox 300 en heb er eerst 6 moeten kopen om er vervolgens 3 uit te kiezen die ongeveer dezelfde kleur hadden. En dat is toch echt lastig voor een kleurenblinde. De overige 3 heb ik teruggebracht naar de winkel. Hopelijk is dat met deze serie beter.

De 3 lampen die ik heb doen het trouwens nog steeds na bijna een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Momenteel hebben we op onze zaak een kleine 160 spots van 20W/12V. Aangezien deze dagelijks 8 uur branden is ons geadviseerd om deze te laten vervangen door LED's, daarbij tevens gebruikmaken van de EIA (Energie InvesteringsAftrek). Hierdoor zou ons verbruik dus flink kunnen dalen.

Als we van 20W naar bijv. 3W gaam en tevens de transformatoren eruit worden gehaald, is de besparing aanzienlijk. Echter werd er door iemand ook aangegeven dat het niet goed zou zijn voor het gehele elektriciteitsnetwerk. Na wat Google doelde deze persoon wrs de net vervuiling (blinde stroom, harmonischen etc).

1. Als deze kosten/'cons' in acht worden genomen, is het dan nog te adviseren om de switch te maken?
2. Is het verstanding verstanding om eerst een gedeelte te vervangen, of zou dit niets uitmaken?
3. Qua sfeer/lichtkleur willen we zo dicht mogelijk bij de spots zitten (warm). Zijn er nog andere aspecten waar we rekening mee moeten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Zo.. Ik heb mijn 'verzameling' E27 vervangers weer wat uitgebreid en nu is het tijd om te gaan beginnen met het vervangen van een aantal MR16 spotjes in de keuken.

Mijn E27 'verzameling' begint nu toch wel groot te worden (maar nog steeds niet alle lampen vervangen!)
-5x pharox 6W
-1x pharox 5W
-5x philips 12W (myambiance)
-1x philips 9W (myambiance)
-6x philips 3W (myambiance), E14
-1x philips 6W (masterled)

en binnenkort dus ook nog 7x 3*2Watt MR16 lampjes met bijpassende voeding en dimmer van Leditlight. Ben benieuwd!

Als dit allemaal goed gaat is hierna de badkamer aan de beurt (nog een 4 MR16 lampen) en daarna nog wat andere spotjes in de keuken (4x G4 lampen). Daarna nog een paar E14 spotjes en wat ander E27 prut, maar dan ben ik gloeilamp vrij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi werk :D (en een hele investering... laten we hopen dat al die lampen die je hebt gekocht betrouwbaar blijken te zijn ;) ).

Hoe doen die masterled lampjes het eigenlijk qua lichtkleur? Ik vind het echt jammer dat bv. de MyAmbiance 9w er niet ook in E14 vorm is. De grote staande Ikea "storm" lamp hier heeft 3 E14 armaturen en daar zitten nu 6w spaarlampjes in (zeg maar bijna 40w licht). Alle E14 led lampen die ik heb geprobeerd, incl. de 5w die ze bij leditlight verkopen, geven naar de smaak van m'n vriendin niet genoeg licht.....

We zijn het er wel over eens dat de MyAmbiance van 3w ontzettend fijn en mooie kleur licht geeft maar het is, zelfs voor de meeste sfeerlampjes, gewoon nog steeds te weinig.Misschien is de masterled nog een mooi alternatief.

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 23-11-2010 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• progster
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03 17:26
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_rtnfUbezc0M/TOvcErqNX6I/AAAAAAAABVY/4loRA-p9CCk/s400/2010-11-23%2016.17.39.jpg
Volg dit topic al even en heb me recentelijk ook aan m'n eerste LED aankoop gewaagd. Bovenstaand lampje komt van kaidomain en wordt daar aangeraden als een warm witte LED vervanger voor een G9 halogeen lampje. Gekocht als test om een 40W G9 lampje te vervangen (maar mocht gerust minder licht geven).

verbruik 2.9W,
aantal LEDS: 48
Type LEDS: 3528SMD
Kleurtemperatuur: Cool white

De lamp geeft zeer koel licht, koeler wit ben ik nog niet tegengekomen. Ook de grootte valt me uiteindelijk tegen, de lamp steekt net uit mijn armatuur en dat is niet zo mooi natuurlijk. Had ik beter even nagemeten :). Ik houd het op dit moment nog wel even op de halogeen lampjes.

Edit: extra info

[ Voor 28% gewijzigd door progster op 23-11-2010 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kun je niet met een gele markeerstift de LED's inkleuren zodat het licht wat geler wordt?

Of een gele ballon om de lamp heentrekken zodat hij geel licht geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eeeuhm tsja..... als er bij de specs duidelijk "cool white" staat.... wat voor kleur licht zou die dan geven? 8)7

In ieder geval niet met dezelfde kleurtemperatuur als een gloeilamp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• progster
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03 17:26
specs op de lamp vermelden cool white, op de site staat warm white. Dat heb je met die chinese websites I guess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 05:53
eymey schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 13:09:
Mooi werk :D (en een hele investering... laten we hopen dat al die lampen die je hebt gekocht betrouwbaar blijken te zijn ;) ).
Wat dat betreft doet WVL_KsZeN het wel slim door van meerdere merken te kopen. ;)

Mijn LED-spots hangen er ondertussen iets meer dan een jaar. Ze worden redelijk intensief gebruikt, in deze tijd van het jaar branden ze zo'n 15 uur per dag, in de zomer halen ze 11 uur per dag.

Laten we zeggen dat ze gemiddeld 13 uur per dag branden, dan hebben ze er nu 4745 uur opzitten. Ben benieuwd of ze nog 9 jaar meegaan. :P

(Ze zijn het grootste deel van de tijd wel gedimd, dat zal vast ook wel uitmaken voor de levensduur)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In ons studentenhuis heb ik 9 GU10 spotjes vervangen door 6 van (POWERPRO GU10 - 3x1WATT - DIMBAAR vervangt 25 Watt) en 3 (GU10 - 3x2.5 Watt CREE vervangt 50Watt [DS4]). Allemaal van leditlight.net

Nu hadden een paar huisgenootjes het niet eens door, eentje moest alleen ff wennen maar daarna ook niet meer over gehoord. Mooi dat mensen waar de lampen toch wel 4 uur aan staan het niet doorhebben. Ben vooral benieuwd of ik het merk bij mijn maandelijkse meetmoment in de meterkast.

Ik heb ook 3 E27 lampen vervangen, die mij ook wel bevallen. Het licht is inderdaad wit, maar niet storend in een gang. Echter is er 1 groot gemist, de gloeilamp vervangers zijn niet geschikt (voor ons) in een fitting die omhoog is gericht, hierdoor wordt de gang te weinig verlicht. Totdat ik de lamp ga vervangen, blijft er nog een spaarlamp inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
@eymey, ik heb het licht van de masterled niet erg getest, maar het lijkt me prima. Het voordeel van deze lamp is de maat (stuk kleiner dan de pharox lampen en andere philips lampen) en deze pastte dus wel in een bepaalde armatuur.

Pagina: 1 ... 15 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat voor berichten we niet in dit topic willen zien:
- Ongefundeerde zgn "Wat moet ik kopen?" vragen (dus eerst zelf research doen en overwegingen aangeven)
- Het aanbieden van verlichting (het forum is niet bedoeld voor verkoop)
- Vermeldingen naar eigen webshops, of je moet een ban willen ;)