Introductie | |||
Steeds vaker willen mensen wat extra sfeer in de (huis)kamer. Dat kan met een leuk schilderij, maar ook met lichtkleur! Veel mensen kennen de philips bol welke van kleur veranderd en in elke bouwmarkt te vinden is, maar er zijn ook talloze andere oplossingen. Kant en klaar, zelfbouw, of een mix ervan. In deel 1 van dit topic is daar al veel over gesproken, in deel 2 hoop ik dan ook weer veel projecten terug te kunnen zien. De belangrijkste info uit het vorige deel heb ik inclusief een hoop andere info in deze TS verwerkt. | |||
Wat heb ik nodig? | |||
De basis bestaat eigenlijk altijd uit een voeding, controller en leds. Waarom leds? Energiezuinig, hoge lichtopbrengst, te verkrijgen in talloze varianten voor diverse doeleindes en goedkoop. Daarnaast gaat het bij RGB moodlights om het mengen van kleuren. Iets waar leds zich prima voor lenen. (Mits de juiste selectie aan leds wordt gemaakt.) Voor de controller zijn er 2 manieren, aansturing via de PC, of stand alone. Via de PC kun je vaak gemakkelijk bedienen, denk aan voorgeprogrammeerde effecten, schema's of integratie met andere software. Stand alone gaat dat niet, maar dat is wel vaak eenvoudig en direct in gebruik, en in de meeste gevallen voordeliger. | |||
Controllers | |||
Via PC: William's RGB controller Aansturing stand alone of serieel, maakt gebruik van pic16f628+ rs232, leuk knutsel projectje Chromoflex controller Aan te sturen via serieel, 4 knopjes, of IR met een universele AB. Leverbaar in normale output of stroomgestuurd voor high-power leds. o.a. bij Conrad te koop. Zie links onderaan dit topic voor plugins en software. [HOWTO] DMX-512 met een Picmicro Via een standaard DMX protocol je RGB led's aansturen. Ook kant en klaar zijn er DMX naar RGB printjes te koop, the willows heeft veel op dat gebied. Serial RGB LED controller Deze controller heeft meerdere varianten, en is erg leuk: Hij is zowel met de PC aan te sturen als ook met een master uC. En vooral meerdere controllers samen kunnen mooie effecten weergeven. Standalone: PWM via NE555, schema's daarvan zijn op meerdere plaatsen te vinden. Zoals hier en hier. Ook kant en klaar te koop voor een euro of 10 bij ledsee Als je kunt programmeren is dit een leuke en zeer eenvoudig te bouwen controller welke draait op een PIC16f628. Met diverse effecten welke in te stellen zijn dmv schakelaars. Verder zijn er diverse mogelijkheden met arduino of andere microcontrollers en experimenteerbordjes. Hierin ben je erg vrij, maar het vergt wel meer ervaring. Voorbeeld: Rainbowduino | |||
LED's | |||
LEDs: Afhankelijk van de toepassing kun je voor verschillende LED's kiezen: Standaard 5mm, HyperFlux, High power (>1watt), SMD, slangen, of strips. Elke led heeft zijn voor en nadelen, maar over het algemeen zijn de High power leds en strips erg populair. High power led's om een hele kamer mee te verlichten, en strips om een mooie egale gloed te creëren. Dat werkt vaak zeer goed als je ze plaatst in een koof, achter de TV etc. En ze dan via je muur of plafond laat schijnen. | |||
![]() | 5mm led, de meest belende uitvoering, geeft een goede output om dingetjes te verlichten, bundel is echter minder egaal en mengt daardoor niet zo goed. Verkrijgbaar in verschillende stralingshoeken, meestal 20a 25 graden, 60 graden en 120 graden. | ||
![]() | Hyperflux led's, meer power dan de 5mm led, en zoals je ziet ook een meer egale kleurmenging. Meest bekende voorbeeld zijn de RGB led strips van Niels. | ||
![]() | SMD led strip, flexibele PCB voorzien van zeer kleine SMD ledjes, lichtopbrengst is vaak gemiddeld of laag, maar wel een zeer egale verlichting, vergelijkbaar met de lichtslangen die je wel vaker tegenkomt rond de kerst. staat leuk als lichtbron langs je vloer of plafond. | ||
![]() | High power led. Deze zijn ook in losse kleuren of RGB uitvoering te koop, van de RGB uitvoering zijn ook her en der 6-pin modellen te koop waardoor je ze in serie kunt schakelen. RGB is eigenlijk altijd 3x 1watt, losse kleuren varieeren van 1-5 watt, maar ook >20watt is te koop. | ||
FAQ | |||
Q: Waar staat RGB voor? A: Rood Groen Blauw. de 3 kleuren waarmee je dankzij additieve kleurmenging Alle kleuren kan maken. In tegenstelling tot bijvoorbeeld inkt, waar je cyaan, magenta een geel gebruikt. Q: Ik wil zelf een controller maken, hoe doe ik dat? A: Dat is niet zo eenvoudig, zowel de software als de hardware moet je kennis van hebben. Al is de hardware bij standalone gebruik vaan vrij eenvoudig. Meer over het programmeren van microcontrollers vind je in de FAQ Q: Hoe moet ik PWM'en met een microcontroller? A: De meeste hebben PWM uitgangen, maar soms niet genoeg, daarvoor kun je software matige PWM gebruiken, voorbeeld: code:
Q: Ik heb een programma geschreven om mijn led's PWM te sturen, maar het flikkert! A: Mogelijk een foutje in de code, te lage frequentie, teveel CPU tijd kwijt aan andere handelingen, of last van glitches Q: Wat voor voeding heb ik nodig? A: In ieder geval 1 die meer levert dan je led's verbruiken (duhh). Maar daarnaast is het verstandig om dichtbij de controller een condensator van redelijk formaat te plaatsen. De led's worden in 1 seconde talloze keren aan en uit gezet, de pieken en dippen daarvan worden door de condensator opgevangen. (oude) laptop voedingen zijn vaak prima geschikt: efficient, klein en sterk. Q: De winamp plugin voor mijn chromoflex werkt niet? A: Installeer hem zoals beschreven staat in de ReadMe. Start winamp ov via de .exe, NIET via de snelkoppeling. Configureer de plugin, en controleer of je COM poort daarbij goed staat gekozen. | |||
Linkjes | |||
Shops met betrekking tot LED verlichting en elektronica: www.thewillows.nl www.conrad.nl www.led-tech.de www.leds-buy.nl www.fonta.nl www.world-led.com www.stores.ebay.nl/LEDSEE-electronics www.mooispul.com www.voti.nl/winkel/catalog.html www.dickbest.nl www.htvision.com www.led-verlichting.be www.decoratieveverlichting.nl Ideeën, fabrikanten, voorbeelden etc: www.xeroflex.com/ www.disco-designer.com www.thevospad.com Voorbeelden van projecten/code van mede tweakers: Thijsch in "Mijn zelfbouw RGB moodlight" _ferry_ in "Mijn zelfbouw RGB moodlight" Anoniem: 198056 in "Mijn zelfbouw RGB moodlight" Anoniem: 85730 in "Het RGB (mood)light topic - deel 2" Chromoflex linkjes: Website fabrikant Product website Ambilight software Plugin voor winamp |
update log:
1-7: toevoeging
[ Voor 103% gewijzigd door _ferry_ op 12-07-2011 17:21 ]