Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Introductie

Steeds vaker willen mensen wat extra sfeer in de (huis)kamer. Dat kan met een leuk schilderij, maar ook met lichtkleur! Veel mensen kennen de philips bol welke van kleur veranderd en in elke bouwmarkt te vinden is, maar er zijn ook talloze andere oplossingen. Kant en klaar, zelfbouw, of een mix ervan. In deel 1 van dit topic is daar al veel over gesproken, in deel 2 hoop ik dan ook weer veel projecten terug te kunnen zien. De belangrijkste info uit het vorige deel heb ik inclusief een hoop andere info in deze TS verwerkt.
Wat heb ik nodig?

De basis bestaat eigenlijk altijd uit een voeding, controller en leds. Waarom leds? Energiezuinig, hoge lichtopbrengst, te verkrijgen in talloze varianten voor diverse doeleindes en goedkoop. Daarnaast gaat het bij RGB moodlights om het mengen van kleuren. Iets waar leds zich prima voor lenen. (Mits de juiste selectie aan leds wordt gemaakt.)

Voor de controller zijn er 2 manieren, aansturing via de PC, of stand alone.

Via de PC kun je vaak gemakkelijk bedienen, denk aan voorgeprogrammeerde effecten, schema's of integratie met andere software. Stand alone gaat dat niet, maar dat is wel vaak eenvoudig en direct in gebruik, en in de meeste gevallen voordeliger.
Controllers

Via PC:
William's RGB controller
Aansturing stand alone of serieel, maakt gebruik van pic16f628+ rs232, leuk knutsel projectje

Chromoflex controller
Aan te sturen via serieel, 4 knopjes, of IR met een universele AB. Leverbaar in normale output of stroomgestuurd voor high-power leds. o.a. bij Conrad te koop. Zie links onderaan dit topic voor plugins en software.

[HOWTO] DMX-512 met een Picmicro Via een standaard DMX protocol je RGB led's aansturen. Ook kant en klaar zijn er DMX naar RGB printjes te koop, the willows heeft veel op dat gebied.

Serial RGB LED controller Deze controller heeft meerdere varianten, en is erg leuk: Hij is zowel met de PC aan te sturen als ook met een master uC. En vooral meerdere controllers samen kunnen mooie effecten weergeven.

Standalone:
PWM via NE555, schema's daarvan zijn op meerdere plaatsen te vinden. Zoals hier en hier. Ook kant en klaar te koop voor een euro of 10 bij ledsee

Als je kunt programmeren is dit een leuke en zeer eenvoudig te bouwen controller welke draait op een PIC16f628. Met diverse effecten welke in te stellen zijn dmv schakelaars.

Verder zijn er diverse mogelijkheden met arduino of andere microcontrollers en experimenteerbordjes. Hierin ben je erg vrij, maar het vergt wel meer ervaring. Voorbeeld: Rainbowduino
LED's

LEDs:
Afhankelijk van de toepassing kun je voor verschillende LED's kiezen: Standaard 5mm, HyperFlux, High power (>1watt), SMD, slangen, of strips. Elke led heeft zijn voor en nadelen, maar over het algemeen zijn de High power leds en strips erg populair. High power led's om een hele kamer mee te verlichten, en strips om een mooie egale gloed te creëren. Dat werkt vaak zeer goed als je ze plaatst in een koof, achter de TV etc. En ze dan via je muur of plafond laat schijnen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7vfm0dWtDfvc3sciWmbhaspz/thumb.jpg 5mm led, de meest belende uitvoering, geeft een goede output om dingetjes te verlichten, bundel is echter minder egaal en mengt daardoor niet zo goed. Verkrijgbaar in verschillende stralingshoeken, meestal 20a 25 graden, 60 graden en 120 graden.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WSni6taCUPF0wprfpzfQbWaq/thumb.jpg
Hyperflux led's, meer power dan de 5mm led, en zoals je ziet ook een meer egale kleurmenging. Meest bekende voorbeeld zijn de RGB led strips van Niels.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PvVKPeyahNWnanyR16Xchhpy/thumb.jpg
SMD led strip, flexibele PCB voorzien van zeer kleine SMD ledjes, lichtopbrengst is vaak gemiddeld of laag, maar wel een zeer egale verlichting, vergelijkbaar met de lichtslangen die je wel vaker tegenkomt rond de kerst. staat leuk als lichtbron langs je vloer of plafond.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SJlIoQ3t6loOSY2LEAiM3z8T/thumb.jpg
High power led. Deze zijn ook in losse kleuren of RGB uitvoering te koop, van de RGB uitvoering zijn ook her en der 6-pin modellen te koop waardoor je ze in serie kunt schakelen. RGB is eigenlijk altijd 3x 1watt, losse kleuren varieeren van 1-5 watt, maar ook >20watt is te koop.
FAQ

Q: Waar staat RGB voor?
A: Rood Groen Blauw. de 3 kleuren waarmee je dankzij additieve kleurmenging Alle kleuren kan maken. In tegenstelling tot bijvoorbeeld inkt, waar je cyaan, magenta een geel gebruikt.

Q: Ik wil zelf een controller maken, hoe doe ik dat?
A: Dat is niet zo eenvoudig, zowel de software als de hardware moet je kennis van hebben. Al is de hardware bij standalone gebruik vaan vrij eenvoudig. Meer over het programmeren van microcontrollers vind je in de FAQ

Q: Hoe moet ik PWM'en met een microcontroller?
A: De meeste hebben PWM uitgangen, maar soms niet genoeg, daarvoor kun je software matige PWM gebruiken, voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
While 1 = 1

PORTB.0 = 1
  PORTB.1 = 1
  PORTB.2 = 1
  For i = 0 To 255
    If i = dcR Then Low PORTB.0
    If i = dcG Then Low PORTB.1
    If i = dcB Then Low PORTB.2
  Next i   
Wend

Q: Ik heb een programma geschreven om mijn led's PWM te sturen, maar het flikkert!
A: Mogelijk een foutje in de code, te lage frequentie, teveel CPU tijd kwijt aan andere handelingen, of last van glitches

Q: Wat voor voeding heb ik nodig?
A: In ieder geval 1 die meer levert dan je led's verbruiken (duhh).
Maar daarnaast is het verstandig om dichtbij de controller een condensator van redelijk formaat te plaatsen. De led's worden in 1 seconde talloze keren aan en uit gezet, de pieken en dippen daarvan worden door de condensator opgevangen. (oude) laptop voedingen zijn vaak prima geschikt: efficient, klein en sterk.

Q: De winamp plugin voor mijn chromoflex werkt niet?
A: Installeer hem zoals beschreven staat in de ReadMe. Start winamp ov via de .exe, NIET via de snelkoppeling. Configureer de plugin, en controleer of je COM poort daarbij goed staat gekozen.
Linkjes

Shops met betrekking tot LED verlichting en elektronica:
www.thewillows.nl
www.conrad.nl
www.led-tech.de
www.leds-buy.nl
www.fonta.nl
www.world-led.com
www.stores.ebay.nl/LEDSEE-electronics
www.mooispul.com
www.voti.nl/winkel/catalog.html
www.dickbest.nl
www.htvision.com
www.led-verlichting.be
www.decoratieveverlichting.nl

Ideeën, fabrikanten, voorbeelden etc:
www.xeroflex.com/
www.disco-designer.com
www.thevospad.com

Voorbeelden van projecten/code van mede tweakers:
Thijsch in "Mijn zelfbouw RGB moodlight"
_ferry_ in "Mijn zelfbouw RGB moodlight"
Anoniem: 198056 in "Mijn zelfbouw RGB moodlight"
Anoniem: 85730 in "Het RGB (mood)light topic - deel 2"

Chromoflex linkjes:
Website fabrikant
Product website
Ambilight software
Plugin voor winamp

update log:
1-7: toevoeging

[ Voor 103% gewijzigd door _ferry_ op 12-07-2011 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Uiteraard zijn tips ter aanvulling van de TS altijd welkom, al houd ik interessante dingen altijd wel in de gaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:46
Ik heb ook nog code voor de ATtiny2313 liggen die omrekent van HSL naar RGB. Die heb ik gemaakt omdat ik het wat intuitiever vond om via HSL je kleur in te stellen dan via RGB. Dus als iemand interesse heeft: email staat in mijn profiel.

[ Voor 11% gewijzigd door Springuin op 12-06-2008 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 15:43
Ik kan ook led strips, controllers en ander producten regelen.
-- reeds toegevoegd--

[ Voor 42% gewijzigd door Fonta op 24-07-2008 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:22
mooi overizicht in de sp.

binnen kort maar weer eens kijken wat voor leuks we er nog meer mee kunnen doen :)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik hou dit zeker in de gaten!

op naar een goed werkend ambilight via chromoflex!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikoBaken
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 15:24
k heb 100 RGB ledjes besteld. K heb al een picje geprogrammeerd en nu in testopstelling in mijn breadboard staan.

Nu alleen nog een paar FETs regelen en wat software voor aan de computer kant schrijven :)

Heeft iemand misschien een linkje naar goedkope high power RGB leds? (1, 3 of 5W) De goedkoopste die ik kan vinden zitten allemaal rond de 20euro voor 1W (per kleur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
http://www.samenkopen.net/action_product/18492/978435 €8,50 ex. verzending 6pin dus ook in serie aan te sluiten.
"ik heb ze zelf ook"-slogan hoort erbij ;) Ik heb er 2 onder mijn bureau plank liggen voor een mooi diffuus effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Ferry, heb je trouwens al reactie gehad van die maker van Ambilight?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-06 10:28
Ik vroeg me af, als ik mijn chromoflex aansluit op mijn pc met de rs232 kabel, kan ik deze software dan aansturen met mijn mediacenter afstandsbediening? Of heeft iemand een andere oplossing, want ik wil er eigenlijk geen remote meer bij.

Jouw naam in onder mijn Post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1CHA3L
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 16:31
weet er iemand hoe je chromoflex aanstuurt met je iphone

zoals op dit filmpje
http://www.youtube.com/wa...eu/topic.asp?TOPIC_ID=749

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
loser180 schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 10:27:
Ik vroeg me af, als ik mijn chromoflex aansluit op mijn pc met de rs232 kabel, kan ik deze software dan aansturen met mijn mediacenter afstandsbediening? Of heeft iemand een andere oplossing, want ik wil er eigenlijk geen remote meer bij.
Als de mediacenter afstandsbediening philips codes uitzend zou dit kunnen volgens mij, moet je alleen wel even uitzoeken welke toetsen het zijn. Maar pin me hier niet op vast, ik weet dit niet zeker. Wat ik wel zeker weet is dat je sowiesow een IR-ontvanger op je chromoflex moet aansluiten.
michaelhu schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 19:43:
weet er iemand hoe je chromoflex aanstuurt met je iphone

zoals op dit filmpje
http://www.youtube.com/wa...eu/topic.asp?TOPIC_ID=749
dat is volgens mij geen iphone.

Ik heb ook een webpagina gemaakt waarmee ik mijn chromoflex kan aansturen.
Deze pagina heb ik zo klein gemaakt dat die past op het scherm van me HTC Touch Cruise.

Volgens mij heb ik hier al eens mijn executable ter download aangeboden en ook de php code waarmee de executable op te starten in.
Dit zal ik binnenkort nog eens doen. Om dat te doen heb ik het momenteel even iets te druk.

[ Voor 30% gewijzigd door Fonta op 28-06-2008 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85730

Zo, na een tijdje dit topic gevolgd te hebben ben ik toch maar eens begonnen aan een eigen moodlightje.

Ik had hier nog wat PICjes liggen, waaronder de voor dit project uitermate geschikte 18F1330 :). Deze heeft namelijk 3 instelbare DutyCycles, waardoor het aansturen van de drie kleuren niet al te moeilijk meer is :).

Zowel de hardware als de software zijn betrekkelijk simpel gehouden. Voor de hardware gebruik ik dus bovengenoemde PIC 18F1330 met daarachter een ULN2803 waar de smd RGB strips van Niels aan hangen :).

Voor de software gebruik ik eigenlijk alleen 1 timer interrupt, hieronder weergegeven.

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
void Tmr0 (void)
{
  overflow_cntr++;

DC_R += stepR;
  DC_G += stepG;
  DC_B += stepB;

WriteDC(DC_R,Red);
  WriteDC(DC_G,Green);
  WriteDC(DC_B,Blue);

if (overflow_cntr == 248)
  {
    overflow_cntr = 0;

periods++;
    if (periods > 16)
      periods = 1;

switch (periods)
    {
      case 1:
        stepB = -66;
        stepR = 33;
        break;
      case 2:
        stepB = 66;
        break;
      case 3:
        stepB = -66;
        stepR = 0;
        break;
      case 4:
        stepB = 66;
        stepG = 33;
        break;
      case 5:
        stepB = -66;
        break;
      case 6:
        stepG = 0;
        stepB = 66;
        break;
      case 7:
        stepB = -66;        
        stepR = -33;
        break;
      case 8:
        stepB = 66;
        break;
      case 9:
        stepB = -66;
        stepR = 0;
        break;
      case 10:
        stepB = 66;
        stepG = -11;
        break;
      case 11:
        stepB = -66;
        stepR = 33;
        break;
      case 12:
        stepB = 66;
        stepR = 0;
        break;
      case 13:
        stepB = -66;
        break;
      case 14:
        stepB = 66;
        stepR = -33;
        break;
      case 15:
        stepB = -66;
        stepR = 0;
        break;
      case 16:
        stepG = 0;
        stepB = 66;
        break;  
    }   
  }
  INTCONbits.TMR0IF = 0;
  WriteTimer0(50000);
}   

Naast wat configuratie instellingen gebruik ik alleen nog een functie om de DutyCycle in te stellen, hierboven in de code genoemd als WriteDC. Dit heb ik gedaan om gemakkelijk de DC aan te passen, dit is een 14-bits code die verdeeld moet worden over 2 acht bits registers. Met een union heel makkelijk voor elkaar dus :).

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
union Convert
{
  unsigned int lt;
  char bt[2];
};

typedef enum {Red, Green, Blue}RGB;

void WriteDC(unsigned int DC, RGB Color)
{
  union Convert DutyCycle;

DutyCycle.lt = DC;  
  switch (Color)
  {
    case Red:
      RED_DCH = DutyCycle.bt[1];
      RED_DCL = DutyCycle.bt[0];
      break;
    case Green:
      GREEN_DCH = DutyCycle.bt[1];
      GREEN_DCL = DutyCycle.bt[0];
      break;
    case Blue:
      BLUE_DCH = DutyCycle.bt[1];
      BLUE_DCL = DutyCycle.bt[0];
      break;
  }
} 

De leds faden ong. in deze volgorde (tabelletje is snel opgezet in excel, in werkelijkheid gaat het mooi over, dus niet met zo'n grote stapjes :P)
Afbeeldingslocatie: http://img300.imageshack.us/img300/4416/fadergbpw2.jpg

daardoor krijg ik deze kleuren, volgens wiki (ik heb de kleurenvolgorde wat aangepast, bij onderstaand plaatje moet je van boven naar onder en dan van onder naar boven door het palet gaan)
Afbeeldingslocatie: http://img184.imageshack.us/img184/5892/rgbcombinationsgoedsb1.png

Foto's van mijn testopstelling (op een breadboard) zal ik zsm posten (als er behoefte is natuurlijk ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 243975

Je hebt bij de dell xps 730 bijv 3 leds aan de voorkant die aangestuurd worden door software maar is er nou ook een compleet pakket beschikbaar wat je alleen nog in elkaar hoeft te solderen waar je dus niet alle onderdelen zelf bij elkaar moet zoek en wat voor'n software is daar nou handig voor te gebruiken die er nog niet zoveel vanaf weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
De chromoflex controller :) Daarbij heb je alleen de chromoflex controller, een stel led's, voeding en wat draad nodig, en dan werkt het in feite al. En dan kun je altijd nog uitbreiden met rs232 of draadloze aansturing.
Anoniem: 85730 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 17:10:
Zo, na een tijdje dit topic gevolgd te hebben ben ik toch maar eens begonnen aan een eigen moodlightje.
Handig :) heb hem toegevoegd aan de TS :)

[ Voor 37% gewijzigd door _ferry_ op 01-07-2008 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deegroller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-03 16:46
Foto's van mijn testopstelling (op een breadboard) zal ik zsm posten (als er behoefte is natuurlijk ;))
Tuurlijk is er behoefte om dat te zien! :P
Bij mij wel in ieder geval. Ik ga in de nabije toekomst ook het een en ander uitproberen met RGB mood lights...dus dan is iedere informatie nuttig!

Geweldige hand-oog-coördinatie dankzij Wacom en Playboy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hierbij een video en wat foto's :)

Afbeeldingslocatie: http://img395.imageshack.us/img395/1931/dsc02357rd5.jpg
rechts zie je de PIC en links daarvan de ULN. Daarvoor is een jumpertje geplaatst omdat de ICD op dezelfde pin aangesloten word als dat mijn 3e PWM uitgang is, moest dus de hele tijd switchen tussen programmer en PWM doormiddel van deze jumper :).

Afbeeldingslocatie: http://img389.imageshack.us/img389/4673/dsc02345be0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img395.imageshack.us/img395/9666/dsc02346lt7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img392.imageshack.us/img392/9396/dsc02347do3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img368.imageshack.us/img368/8875/dsc02348mo7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img353.imageshack.us/img353/884/dsc02349az0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img376.imageshack.us/img376/5814/dsc02350ol4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img352.imageshack.us/img352/7504/dsc02351vd3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img360.imageshack.us/img360/3829/dsc02352ez0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img353.imageshack.us/img353/5248/dsc02353ib1.jpg

http://video.google.nl/vi...5938254028934691326&hl=nl

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 85730 op 01-07-2008 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_ferry_ schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 09:13:
De chromoflex controller :) Daarbij heb je alleen de chromoflex controller, een stel led's, voeding en wat draad nodig, en dan werkt het in feite al. En dan kun je altijd nog uitbreiden met rs232 of draadloze aansturing.

[...]

Handig :) heb hem toegevoegd aan de TS :)
Vet sta ik ook in de TS :9~ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
vwtune schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 11:07:
Ferry, heb je trouwens al reactie gehad van die maker van Ambilight?
single modus zijn de rode en blauwe kleur omgedraaid...

geen reactie nog gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Nee, maar dat kon je ook op de site zelf zien, ben niet de enigste die er een reply over had getyped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-06 10:28
_ferry_ schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 10:24:
Nee, maar dat kon je ook op de site zelf zien, ben niet de enigste die er een reply over had getyped.
Heeft er iemand een tutorial over de ambilighter software? Ik krijg hem echt niet werkend. Heb een chromoflex een twee schermen. Ook als ik een van mijn schermen softwarematig uitschakel lukt het niet.

Jouw naam in onder mijn Post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
je hebt er niets aan want het werkt toch niet goed.
tenzij je 3 of 4 chromoflexen hebt....

en je moet natuurlijk wel je chromoflex aan je pc aangesloten hebben, anders werkt het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119565

je moet je toch wel heel erg vervelen om zo uitgediept over een paar lampjes te ouwehoeren, laat staan er nog een 2de topic over te openen... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Nee, talloze delen volkletsen over de HTC touch, da's zinnig ;) Ofwel: ieder z'n ding, en ieder geeft ergens anders zijn geld aan uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119565

_ferry_ schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 13:26:
Nee, talloze delen volkletsen over de HTC touch, da's zinnig ;) Ofwel: ieder z'n ding, en ieder geeft ergens anders zijn geld aan uit :)
Hahaha...ff een beetje dollen ;-)

Bizar dat je daar allemaal tijd voor vind om zoiets op te zetten en te bouwen...petje af! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Jeeej, vandaag eindelijk de eerste led strips geplakt in me nieuwe woning, meteen even snel op een " hele professionele manier" de chromoflex controller eraan gehangen.

resultaat van de schouw:

[ Voor 26% gewijzigd door Fonta op 22-01-2011 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Anoniem: 119565 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 12:36:
je moet je toch wel heel erg vervelen om zo uitgediept over een paar lampjes te ouwehoeren, laat staan er nog een 2de topic over te openen... >:)
Jazeker, sterker nog: Ik ga me vanaf nu ook maar eens met dit topic bemoeien. :P

Ik heb al een tijdje het plan om een led sfeer verlichting te maken in mijn woonkamer.
Mijn plan is om uiteindelijk diverse ledstrips te besturen via DMX, en ik heb nu de eerste mijlpaal wel gehad.

ik heb eerst een Enttec opendmx controller gemaakt op een breadbordje.

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/dmx/t_enttec-opendmx-bb.jpg
klikbaar

De pcb in het midden is een USB-2-232 kitje van voti (17 euro ongeveer)
Ik had nog geen ervaring met smd solderen, maar voor mij was de ft232bm goed te doen.

Daarna heb ik voor een Attiny2313 een dmx ontvanger geschreven, en twee dmx apparaten op één breadbord gezet.

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/dmx/t_dmx-display-receiver.jpg
klikbaar

Links zit een attiny2313 met rotary encoder en hd47780 display om de kanaal waardes uit te lezen
en rechts zit een attiny2313 die nu 6 dmx->pwm kanalen en twee dmx->servo kanalen heeft .
aan die laatste uC hangt een uln2803A voor het aansturen van de ledstrips (de bekende strips van van de SK van Niels). De kleine dip-8 ictjes zijn SN75176 rs485 driver ic's

En dit is een kort filmpje van mijn eerste test:
Filmpje

De kanalen worden nu nog met een simpele uit/aan chaser vanuit freestyler aangestuurd. De leds knipperen nogal als de servo's bewegen, maar het is (nog) niet de bedoeling om bewegend licht te maken, dus dat is geen probleem. Die servo's heb ik er alleen aan gehangen om te laten zien dat het kan.

Ik heb nu dus een pc-dmx interface (icm met de gratis freestyler software)
Maar uiteindelijk wordt het de bedoeling om ook een standalone dmx zender te maken.
Ik twijfel nog of ik zelf lnieuwe edstrips ga ontwerpen met een geintegreerde uC dmx ontvanger, of dat ik ontvangers maak om aan de standaard strips te hangen.

Als er belangstelling is voor schema's en code, laat dat dan even weten, dan zal ik het wat sneller uit werken. (van wat op het brede breadbord zit heb ik nu nog niet eens een schema O-) )

Als ik weer wat verder ben zal ik iig weer een voortgangs verslagje posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Fonta schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 22:56:
Jeeej, vandaag eindelijk de eerste led strips geplakt in me nieuwe woning, meteen even snel op een " hele professionele manier" de chromoflex controller eraan gehangen.

resultaat van de schouw:

[afbeelding]
Wat een hoop licht!!! Hoeveel meter rgb heb je er aan hangen?
Ik neem aan, gewoon op 1 controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
vwtune schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 10:17:
[...]

Wat een hoop licht!!! Hoeveel meter rgb heb je er aan hangen?
Ik neem aan, gewoon op 1 controller?
Op dit moment zit er bijna 5 meter achter de schouw.
Aan beide kanten heb ik 2,4 meter zitten.
Mijn bedoeling is nog om de strip te verlengen naar 2,7 meter.

Deze 4,8 meter is inderdaad aan 1 controller aangesloten. wel hebben beide zijden een aparte draad vanaf de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
En tadaa!
toen zaten de strips ook in de vloer :)
Vanaf de ene kant:
Gone
En de andere kant:
Gone
Volgende stap is om er plexiglas over heen te leggen of dicht te gieten met epoxy hars.

[ Voor 43% gewijzigd door Fonta op 22-01-2011 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Fonta schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 12:18:
[...]

Deze 4,8 meter is inderdaad aan 1 controller aangesloten. wel hebben beide zijden een aparte draad vanaf de controller.
ik neem aan dat je die gewoon in dezelfde output van de chromoflex hebt gestopt? of heb jij een andere versie van de chormoflex die 2 outputs heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Fonta schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 16:19:
En tadaa!
toen zaten de strips ook in de vloer :)
Vanaf de ene kant:
[afbeelding]
En de andere kant:
[afbeelding]

Volgende stap is om er plexiglas over heen te leggen of dicht te gieten met epoxy hars.
Ziet er mooi uit! maar heb je het gewoon op je laminaat geplakt? of heb je een geul gemaakt en daar de strip in geplakt?

En die epoxy hars... is dat een doorzichtige hars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:26

T1psY

Dumo-Technics

@Anthor
ik heb wel interesse in de schemas van je controller

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
vwtune schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 15:47:
[...]

ik neem aan dat je die gewoon in dezelfde output van de chromoflex hebt gestopt? of heb jij een andere versie van de chormoflex die 2 outputs heeft?
ik heb aan de output van mij controller een signal amplifier hangen, hierop heb ik beide zeiden aangesloten.
Ook de strips in de vloer heb ik op deze amplifier aangesloten.
Voordeel van zo'n amplifier is dat ik op deze manier 12A aan strips kan aansluiten op de chromoflex.
vwtune schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 15:49:
[...]

Ziet er mooi uit! maar heb je het gewoon op je laminaat geplakt? of heb je een geul gemaakt en daar de strip in geplakt?

En die epoxy hars... is dat een doorzichtige hars?
Ik heb toen ik het laminaat ging leggen meteen een kabelgootje ertussen gelegt.
In de gootjes heb ik de led strips geplakt. De strips op de vloer plakken lijkt mij niet zo'n goed idee :P
Binnenkort als mijn adsl aansluiting het hier doet zal ik nog een paar foto's uploaden waarop te zien is hoe het precies in elkaar steekt

Epoxy hars is inderdaad doorzichtig. Je kan er ook een likje verf doorheen gooien, dan krijgt de hars die kleur.

[ Voor 8% gewijzigd door Fonta op 26-07-2008 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ik heb afgelopen week m'n bestelling van dickbest binnen gekregen, dus ik ben ook weer bezig geweest|:

Dit is de onderkant van een print met proto-ledstrips die ik gesoldeerd heb:
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/dmx/t_dmx_led_strip_board_onder.jpg
klikbaar

En dit is de bovenkant.
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/dmx/t_dmx_led_strip_board_boven.jpg
klikbaar
Op de print zitten vier afzonderlijke strips met een attiny2313, sn75176, uln2003, en wat andere meuk, maar aangezien ik toch bezig was op een print met steek verbindingen heb ik even gewacht met zagen. De print zit in een ISA slot dat ik een tijdje geleden van een oud moederbord heb gesoldeerd (Dat bord (links te zien op de foto) is nu een muismat, maar dat kan je in [CM] terug vinden :P ). Het printplaatje aan het ISA slot zorgt er alleen voor dat alle strips dmx signaal en voedingsspanning krijgen.

Hier een kort filmpje met een testje van de prints voor het zagen

Deze strips werken op 5V en gebruiken 3 dmx adressen voor een simpele 8bit RGB pwm.
Een nadeel van de strips is dat ik geen ruimte over had voor ICP pinnen, dus als ik nu b.v. de dmx adressen wil veranderen moet ik de uC uit de socket halen en ergens anders voorzien van nieuwe software/data. De leds kunnen nu ook nog niet helemaal uit (minimale dutycylce = 1/256 ). 't is een klein bugje, maar omdat ik het wel handig vind dat ik standaard kan zien of een print werkt is het nog nu een 'feature' :P
Op de prints zitten 5 'common anode' super flux rgb leds die ik een tijd geleden via de SK van niels heb besteld. Het is niet goed te zien maar er zit een derde voorschakel weerstand onder iedere led.

Daarna heb ik deze dmx ontvanger gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/dmx/t_dmx_led_strip_receiver.jpg

Deze loopt ook op 20Mhz, maar aangezien er geen 5 volt richting de achterkant van het printje moest, kon ik deze keer wel het kristal netjes wegwerken:
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/dmx/t_dmx_led_strip_receiver_crystal.jpg

Deze ontvanger is dus gemaakt om de welbekende rgb strips aan te sturen.
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/dmx/t_dmx_led_strip_receiver_and_strip.jpg
klikbaar

En hier nog een overzicht foto om te zien hoe groot alles ongeveer is:
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/dmx/t_dmx_overview1.jpg
klikbaar

Ik heb nog maar één losse controller, maar hij kan op z'n minst 3 doorverbonden led strips aansturen.

En dit heb ik nu , een filmpje met een test van de 4 losse DIY ledstrips op een muur, en later de ledstrip controller met 3 led strips erbij. (Het eerste deel is ongeveer hetzelfde licht programma als het vorige filmpje in de deze post)

edit:
hier stond een schema van mijn controller, maar dat was de verkeerde

[ Voor 8% gewijzigd door Anthor op 28-07-2008 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
@ Anthor, knap wat je allemaal hebt gemaakt... ik doe het je niet na!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Fonta schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 00:41:
[...]

ik heb aan de output van mij controller een signal amplifier hangen, hierop heb ik beide zeiden aangesloten.
Voordeel van zo'n amplifier is dat ik op deze manier 12A aan strips kan aansluiten op de chromoflex.

[...]

In de gootjes heb ik de led strips geplakt. De strips op de vloer plakken lijkt mij niet zo'n goed idee :P
Binnenkort als mijn adsl aansluiting het hier doet zal ik nog een paar foto's uploaden waarop te zien is hoe het precies in elkaar steekt

Epoxy hars is inderdaad doorzichtig. Je kan er ook een likje verf doorheen gooien, dan krijgt de hars die kleur.
Ik ben benieuwd naar de foto's!

Maar die signal amplifier, waar heb je die vandaan?
Ik dacht dat de chromoflex al 6 meter rgb kon aansturen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
vwtune schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 13:19:
[...]

Ik ben benieuwd naar de foto's!

Maar die signal amplifier, waar heb je die vandaan?
Ik dacht dat de chromoflex al 6 meter rgb kon aansturen??
Ik sta ook te trappelen om de foto's online te gooien maar via het gprs verbindingje die ik momenteel thuis heb gaat dat niet echt lukken denk ik of duurt het iig te lang.
De chromoflex stripe kan 2,5A per channel aansturen, RGB LED strip is per meter, per kleur 200mA.
Je zou dus 2,5A / 200mA = 12,5 meter kunnen aansluiten maar dan zit je wel echt aan je max.
Ook omdat je op deze manier aan het einde van de strip een voltage krijgt wat een stuk lager ligt dan in het begin.
Ook kan je natuurlijk meerdere strips maken met in totaal een lengte van 12,5 meter, dan heb je dit probleem niet.
De Signal amplifier heb ik uit china, tegelijkertijd besteld met de strips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 270455

Ik heb zelf ook maar een beginnetje gemaakt met mijn eigen moodlight projectje. Heb er niet veel haast mee dus was van plan rustig alle onderdelen te bestellen en het op z'n tijd allemaal uit te vogelen.

Het plan voor nu is 4 led strips aan te gaan sluiten op een Chromoflex controller, om die vervolgens weer aan mijn PC te gaan hangen.

Eigenlijk ben ik niet zo'n electronica-mannetje, dus ik wil toch jullie hulp inschakelen als dat mogelijk is:
"De strips werken op 12V +/- 0,5V (1 x 240mA (+)) (3 x 80mA (3 x -))" (dat dus x4), nu heb ik daar nog een voeding voor nodig, dus als ik het goed heb moet een 12v / 1a adaptertje goed zijn? Als ik de Chromoflex handleiding goed begrepen heb hoef ik met die controller geen rekening te houden ivm de voeding.
Het probleem is echter dat het verdomd moeilijk is een gewone 12v/1a voeding op internet te vinden! Kan het ook een voeding worden met een lager/hoger ampèrage? zo ja hoe veel mag dat afwijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Anoniem: 270455 schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 15:52:
Ik heb zelf ook maar een beginnetje gemaakt met mijn eigen moodlight projectje. Heb er niet veel haast mee dus was van plan rustig alle onderdelen te bestellen en het op z'n tijd allemaal uit te vogelen.

Het plan voor nu is 4 led strips aan te gaan sluiten op een Chromoflex controller, om die vervolgens weer aan mijn PC te gaan hangen.

Eigenlijk ben ik niet zo'n electronica-mannetje, dus ik wil toch jullie hulp inschakelen als dat mogelijk is:
"De strips werken op 12V +/- 0,5V (1 x 240mA (+)) (3 x 80mA (3 x -))" (dat dus x4), nu heb ik daar nog een voeding voor nodig, dus als ik het goed heb moet een 12v / 1a adaptertje goed zijn? Als ik de Chromoflex handleiding goed begrepen heb hoef ik met die controller geen rekening te houden ivm de voeding.
Het probleem is echter dat het verdomd moeilijk is een gewone 12v/1a voeding op internet te vinden! Kan het ook een voeding worden met een lager/hoger ampèrage? zo ja hoe veel mag dat afwijken?
Waar heb je die specs vandaan van die strips en hoeveel A ze nemen hangt af van hoelang ze zijn.
Het amperage van de voeding mag wel meer maar niet minder zijn
Het amperage van een voeding is wat hij kan leveren, niet wat hij sowieso levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-06 04:46
Je mag altijd hoger gaan dat maakt niet uit, maar lager mag niet zo kan je je adapter overbelasten, de meesten zijn er wel op beveiligd of zo gemaakt dat de spanning inzakt bij overbelasting.

Ik weet niet waar je je ledstrips haalt maar ik denk bij niels en dan kan je deze adapter nemen.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
vdbeke schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 16:21:
Je mag altijd hoger gaan dat maakt niet uit, maar lager mag niet zo kan je je adapter overbelasten, de meesten zijn er wel op beveiligd of zo gemaakt dat de spanning inzakt bij overbelasting.

Ik weet niet waar je je ledstrips haalt maar ik denk bij niels en dan kan je deze adapter nemen.
huh? je adapter overbelasten als je lager gaat??? wat zeg jij nou???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
ja, een voorbeeldje: als je een stroom nodig hebt van 2A en je hebt een adapter van 1A dan ga je hem overbelasten en gaan de wikkelingen warm worden aangezien ze deze stroom niet aankunnen en met brand tot gevolg als deze niet beveiligd is.
Meestal worden deze adapters zo gemaakt dat de kern verzadigd bij overbelasting/ kortsluiting en de spanning naar beneden keldert waardoor de stroom ook daalt.

Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen, ik bedoelde met lager te gaan, de te leveren stroom van je adapter te laag kiezen waardoor je je adapter gaat overbelasten. Ik denk dat het zo duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ik ben ook weer een stapje verder.
Hier is het schema van mijn dmx zender dat ik nog zou posten.

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/dmx/t_schema_open_dmx_usb.jpg
klikbaar
Het is inprincipe de openDMX-USB (van de enttec site) met een paar wijzigingen:
- Ik gebruik geen standaard usb-a / usb-b kabeltje om het aan te sluiten, want atm pak ik de USB rechtstreeks van de header op mijn moederbord
- De pull-up op pin 30 is 470R ipv 390 omdat dat zo in de ftdi datasheet staat, en ik die juist wel in huis had.
- Ik gebruik een low-current led, dus de voorschakelweerstand is wat groter
- Ik heb er een los kristal en condensatoren aangehangen.
- Het spoeltje heb ik weggelaten.
- De weerstand van de dmx header naar de grond is 33R omdat ik even geen 27R kon vinden met pootjes die lang genoeg waren om verticaal vast te solderen. Ik neem aan dat die weerstand er zit om grondlussen tegen te gaan, dus ik denk dat het verschil niet veel uit maakt.
- Ik heb naast de dmx out ook nog 5 en 12 volt aansluitingen gemaakt, zodat ik de dmx ontvangers en ledstrips van voedingsspanning kan voorzien.
- pin 3 en 26 zijn op de usb-2 kit al doorverbonden, (pin 9,17 en 29 ook) dus niet alle verbindingen naar vcc (of gnd) zijn nodig. Ook zitten er op de print van de ft232bm al wat ontstoringscondensatoren, dus alleen bij de max485 moet er een.

En dit heb ik er van gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/dmx/t_dmx_transmitter_af.jpg
klikbaar
Ik ben maar eens begonnen met het zelf etsen van printplaten, en dit is mijn eerste geslaagde print. Het was niet echt nodig om deze te etsen, het schema is simpel genoeg om op gaatjes bord te zetten, maar ik wist anders even niet zo snel iets te verzinnen om wel te etsen :).
Er zaten twee foutjes in mijn layout, maar die heb ik nog kunnen verhelpen. Ik gebruik een 32 pins printvoetje waar ik de usb-2 kit van voti in prik, zodat ik die laatste er altijd nog uit kan halen om er andere dingen mee te doen.

Ik had ondertussen ook al twee extra losse controllers gemaakt voor de flux ledstrips, dus wat hier onder staat heb ik nu aan zender en ontvangers.Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/dmx/t_dmx_controllers.jpg
klikbaar

Ik moet nu nog op mijn 'gift' uit china wachten ;), als die binnen is ga ik proberen om een nieuwe dmx ontvanger voor ledstrips te ontwerpen en te etsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ohhke, nou het is in ieder geval duidelijk dat ik een adapter met een hoger amperage gewoon kan aansluiten.
Ik denk namelijk dat ik uiteindelijk wel een groter aantal strips zal gaan aansluiten als het allemaal een beetje wil werken.

Even kijken of deze newb het ook kan B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
vdbeke schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 21:35:
ja, een voorbeeldje: als je een stroom nodig hebt van 2A en je hebt een adapter van 1A dan ga je hem overbelasten en gaan de wikkelingen warm worden aangezien ze deze stroom niet aankunnen en met brand tot gevolg als deze niet beveiligd is.
Meestal worden deze adapters zo gemaakt dat de kern verzadigd bij overbelasting/ kortsluiting en de spanning naar beneden keldert waardoor de stroom ook daalt.

Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen, ik bedoelde met lager te gaan, de te leveren stroom van je adapter te laag kiezen waardoor je je adapter gaat overbelasten. Ik denk dat het zo duidelijker is.
owww ok, je bedoelde dus dat je niet lager moet gaan met het amperage wat de voeding kan leveren.
Ik zou zelf trouwens een voeding bestellen die minimaal 5 a 6 A kan leveren omdat je dan in de toekomst nog eens dingen kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
zou iemand mij misschien kunnen helpen ?
ik snap de start post niet helemaal, zoveel mogelijkheden en wil zeker zijn dat ik het goed doe.

ik zoek rgb strips die ik in een plint kan maken (zoals hierboven)
eventueel mits het ook nog een beetje gebruiksvriendelijk is via de computer.

ik heb nu met a-r-e software wat makkelijk te bedienen is, alleen kom ik niet verder dan 4 strips van 20cm de controller die erbij zit kan niet meer aan.

ik zoek nu een RGB strip van +/- 5 meter met controler, ik heb totaal geen verstand van zelf scripts maken dus het zou makkelijk zijn voor mij als het iets kant en klaar is.(solderen gaat nog wel)

kan iemand mij adviseren wat ik dan precies nodig heb en of en waar het te koop is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

markmg schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 12:17:
zou iemand mij misschien kunnen helpen ?
ik snap de start post niet helemaal, zoveel mogelijkheden en wil zeker zijn dat ik het goed doe.

ik zoek rgb strips die ik in een plint kan maken (zoals hierboven)
eventueel mits het ook nog een beetje gebruiksvriendelijk is via de computer.

ik heb nu met a-r-e software wat makkelijk te bedienen is, alleen kom ik niet verder dan 4 strips van 20cm de controller die erbij zit kan niet meer aan.

ik zoek nu een RGB strip van +/- 5 meter met controler, ik heb totaal geen verstand van zelf scripts maken dus het zou makkelijk zijn voor mij als het iets kant en klaar is.(solderen gaat nog wel)

kan iemand mij adviseren wat ik dan precies nodig heb en of en waar het te koop is?
Je kan zo rollen met RGB strips halen, weet niet of ze 5 meter in lengte verkrijgbaar zijn, maar je kan ze altijd zelf aan mekaar koppelen.
Wat ik doe is via Niels (via samenkopen.net) Led strips kopen. Is een stuk goedkoper dan wat ik tot nu toe heb gezien (Nu nog de kwaliteit bekijken, maar heb er geen slechte dingen over gehoord).

Als je het op de computer wilt aansluiten moet je een Chromoflex controller er bij nemen.
http://www.chromoflex.com
Kan je bij Conrad, en bij diverse Led shops halen.

Daarnaast zal je ook nog een voeding moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Anoniem: 270455 schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 19:41:
[...]

Je kan zo rollen met RGB strips halen, weet niet of ze 5 meter in lengte verkrijgbaar zijn, maar je kan ze altijd zelf aan mekaar koppelen.
Wat ik doe is via Niels (via samenkopen.net) Led strips kopen. Is een stuk goedkoper dan wat ik tot nu toe heb gezien (Nu nog de kwaliteit bekijken, maar heb er geen slechte dingen over gehoord).

Als je het op de computer wilt aansluiten moet je een Chromoflex controller er bij nemen.
http://www.chromoflex.com
Kan je bij Conrad, en bij diverse Led shops halen.

Daarnaast zal je ook nog een voeding moeten hebben.
Op 1 rol zit inderdaad 5meter LED, kost 150 euro. (iig bij mij dan)
Dan heb je nog een controller nodig en daarvoor zou ik ook voor de chromoflex kiezen omdat dit 1 van de weinige is die kant-en-klaar op de pc is aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosthenes
  • Niet online
Dag iedereen,

Dit is mijn eerste post op GoT, ik kwam via google een tijd geleden terecht bij dit topic toen ik op zoek was naar een ambilight oplossing voor mijn Chromoflex. Ook ik heb die van digital-home geprobeerd maar die werkt bij mij niet goed, aangezien ik maar 1 controller heb.

Ik heb zelf wat programmeerkennis, zeer beperkt (basic/pascal/php/actionscript), maar toch ben ik zelf wat gaan uitproberen. Eerst met Processing, java based programmeer omgeving, maar dat werkte te traag. Ik kon maximaal 1 beeld per 2 seconde scannen op kleuren. Beetje te langzaam en ben toen begin juli maar begonnen met Visual Basic.

Inmiddels heb ik al verscheidene testen gedaan en heb een werkende ambilight gemaakt voor 1 Chromoflex controller. Het moeilijkste was het realtime bepalen van de meeste dominante kleur in beeld. Maar ik heb het gevoel dat het nu redelijk goed gelukt is, mocht iemand betere algoritmes hebben dan houd ik me aanbevolen...

De volgende dingen doet het programma nu:

- Maakt een screenshot afhankelijk van de ververs snelheid, instelbaar van 0.1 - 1 seconde
- Screenshot wordt teruggebracht tot 320x240 bij volledig beeld. Met behulp van de sliders aan de zijkant kan dit aangepast worden. Het gele vierkant geeft het te capturen beeld weer.
- Met behulp van de sliders kan een bepaalde kleur versterkt of gedimd worden, beste prestaties tijdens de laatste Harry Potter film heb ik gehad met RGB: 150% , 80%, 50%. Vooral omdat in deze film erg veel blauw voorkomt en rood bij mijn ledstrip nogal zwak is.
- In het DIY-ambilight topic was er een voorstel om minimaal 1 kleur maximaal weer te geven door de uiteindelijk waardes te vermenigvuldigen. Ik heb het er ingebouwd maar vind het zelf niet echt mooi... misschien dat iemand anders een situatie weet waarin het beter tot zijn recht komt.
- Onder de screenshot wordt de uitgangskleur weergegeven wanneer het venster gemaximaliseerd is. Dit is voor de bewerking met de kleursliders zodat je de uitgangskleur kan vergelijken met het licht dat je ziet.
- De midden en hoog weging zal ik even uitleggen. Wanneer een kleur boven de "hoog" weging uitkomt, een kleur gaat van 0-255, dan kan hij zwaarder meegeteld worden voor het bepalen van de meest dominante kleur. Wanneer 1 enkele kleur boven de weging uitkomt dan telt hij 8x mee, wanneer 2 kleuren tegelijk boven de weging uitkomen dan telt hij 4x mee. Bij alle drie maar 1x omdat het dan waarschijnlijk een pastel-kleur of grijswaarde is. Hetzelfde geld voor de midden weging alleen is het daarbij 3x en 2x. Beste prestaties kreeg ik bij de standaard instellingen: 150 en 200
- De beschikbare com-poorten worden herkent en wanneer er op een com-poort geklikt wordt zal eerste de Chromoflex resetten, daarna de userprogram ingestelt worden en dan worden de kleuren weergegeven.
- Bureaublad en directshow werken, DirectX/OpenGL NIET

Het is in de laatste versie van Visual Studio gemaakt, dus het kan zijn dat je de laatste .Net frameworks moet installeren. Er zat een bug in veroorzaakt door een fout in het capture gedeelte, bug is bekend en Microsoft is bezig met het maken van een patch. De bug zorgt ervoor dat afhankelijk van de ververs-snelheid het programma crashed na 15-30 minuten. Laatste keer dat ik het heb getest is het programma na anderhalf uur nog niet gecrashed. Deze oplossing zorgde echter wel voor 3% meer CPU-load.

Waar ik benieuwd naar ben is de cpu-load bij anderen. Ik heb thuis 2 computers staan waarop het getest is, maar dat zijn allebei AMD64X2-5600. Op maximale instellingen zit ik op 40% cpu-load.

Mochten er problemen zijn dan hoor ik het wel, vergeet alleen niet dat ik maar weinig programmeerkennis heb dus kom niet met verschrikkelijk technische vragen...

Oh ja en als laatste natuurlijk een link naar het programma, ik heb maar ff voor rapidshare gekozen. Ik heb namelijk geen eigen site...

http://rapidshare.com/files/136799574/Ambilight_1.0.exe.html

Link is aangepast met de laatste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twan1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-08-2024
Eventueel zin om de sourcecode ook vrij te geven? Ik ben wel geïnteresseerd, je omschrijving klinkt goed. Visual basic is nu wel niet de "snelste" taal ooit dus misschien is er wel wat snelheidswinst te halen als het herschreven/geport naar een andere taal wordt

Trouwens wat jij beschrijft is meer voor het "ambilight" topic denk ik?

[ Voor 12% gewijzigd door twan1 op 12-08-2008 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Wow sosthenes, erg gaaf!
Ik krijg echter als ik op screenshot druk een foutmelding:
"Unhandled exception has occurred in your aplication. If you click Continue, the application will ignore this error and attempt to copntinue. If you click Quit, the application will close immediately.
-
Parameter is not valid

onder details;
See the end of this message for details on invoking
just-in-time (JIT) debugging instead of this dialog box.

************** Exception Text **************
System.ArgumentException: Parameter is not valid.
at System.Drawing.Image.get_FrameDimensionsList()
at System.Drawing.ImageAnimator.CanAnimate(Image image)
at System.Drawing.ImageAnimator.ImageInfo..ctor(Image image)
at System.Drawing.ImageAnimator.Animate(Image image, EventHandler onFrameChangedHandler)
at System.Windows.Forms.PictureBox.Animate(Boolean animate)
at System.Windows.Forms.PictureBox.Animate()
at System.Windows.Forms.PictureBox.InstallNewImage(Image value, ImageInstallationType installationType)
at System.Windows.Forms.PictureBox.set_Image(Image value)
at Ambilight.ambilight.Button1_Click(Object sender, EventArgs e)
at System.Windows.Forms.Control.OnClick(EventArgs e)
at System.Windows.Forms.Button.OnClick(EventArgs e)
at System.Windows.Forms.Button.OnMouseUp(MouseEventArgs mevent)
at System.Windows.Forms.Control.WmMouseUp(Message& m, MouseButtons button, Int32 clicks)
at System.Windows.Forms.Control.WndProc(Message& m)
at System.Windows.Forms.ButtonBase.WndProc(Message& m)
at System.Windows.Forms.Button.WndProc(Message& m)
at System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.OnMessage(Message& m)
at System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.WndProc(Message& m)
at System.Windows.Forms.NativeWindow.Callback(IntPtr hWnd, Int32 msg, IntPtr wparam, IntPtr lparam)

************** Loaded Assemblies **************
mscorlib
Assembly Version: 2.0.0.0
Win32 Version: 2.0.50727.832 (QFE.050727-8300)
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/Microsoft.NET/Framework/v2.0.50727/mscorlib.dll
----------------------------------------
Ambilight 1.0
Assembly Version: 1.0.0.0
Win32 Version: 1.0.0.0
CodeBase: file:///C:/Documents%20and%20Settings/fonta/Desktop/Ambilight_1.0.exe
System.Windows.Forms
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Windows.Forms/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.Windows.Forms.dll
System
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.dll
System.Drawing
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Drawing/2.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/System.Drawing.dll
Microsoft.VisualBasic
Assembly Version: 8.0.0.0
Win32 Version: 8.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/Microsoft.VisualBasic/8.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/Microsoft.VisualBasic.dll

************** JIT Debugging **************
To enable just-in-time (JIT) debugging, the .config file for this
application or computer (machine.config) must have the
jitDebugging value set in the system.windows.forms section.
The application must also be compiled with debugging
enabled.

For example:

<configuration>
<system.windows.forms jitDebugging="true" />
</configuration>

When JIT debugging is enabled, any unhandled exception
will be sent to the JIT debugger registered on the computer
rather than be handled by this dialog box.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Heb je enig idee hoe dit komt?
Ik draai hier windows xp pro.
En zou je de sourcecode ter download willen stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosthenes
  • Niet online
@twan1: De reden dat ik het hier heb gepost is omdat er hier al een aantal keer gevraagd is naar een oplossing voor de Chromoflex en in het ambilight topic zijn ze eigenlijk alleen maar op zoek naar een hardwarematige ambilight niet softwarematig.

@Fonta: Foutje heb ik inmiddels gevonden, om het geheugen vrij te maken gooi ik alles weg nadat het beeld geanalyseerd is, dus ook de screenshot. Ik heb hem aangepast en een nieuwe staat hier:

Over de sourcecode wil ik het volgende zeggen, ik wil het meeste wel vrijgeven op het analyseren van het beeld na. Daar moet ik nog even over nadenken. Ik heb er ruim 2 weken tijd in gestoken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BestTested!
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-06 00:37
Sosthenes schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 01:18:
...... Maar ik heb het gevoel dat het nu redelijk goed gelukt is, mocht iemand betere algoritmes hebben dan houd ik me aanbevolen...
Allereerst complimenten voor het programma, zeker voor iemand met weinig programmeer ervaring. Hoewel ik geen chromoflex heb maar een zelf-geknutselde moodlight kan ik je programma niet gebruiken.

Voorbeelden van andere algoritmes (in plaats van je image resizen naar 320x240) zijn:
  • Monte-Carlosimulatie - random n (zeg 320x240=76800) punten pakken uit je originele afbeelding. Zo hoef je je image niet te resizen en zal je (theoretisch) dezelfde kleur moeten krijgen.
  • Tiling (weet even geen beter woord) - Het beeld verdelen in n (zeg 76800) rechthoeken/vierkanten. Van elk van deze tile de middelste pixel pakken en hierover de gemiddelde kleur berekenen.
  • Discrete cosine transformatie - Zo kan je (redelijk snel) de gemiddelde kleur van een beeld bepalen. Eigenlijk wordt deze techniek gebruikt voor compressie van beelden (JPEG), en is eigenlijk beter bruikbaar wanneer je meerdere zones (links, rechts, boven) defineert.
Het voordeel is dat je al deze technieken multi-threaded kan maken, waardoor je (zeker op multi-cores) performance kan winnen. Misschien dat je daarvoor nog wel even moet lezen hoe je multi-threaded applicaties maakt. edit: nu ik erover nadenk, DCT is nou niet bepaald geschikt voor deze dooleinden,
.....Waar ik benieuwd naar ben is de cpu-load bij anderen. Ik heb thuis 2 computers staan waarop het getest is, maar dat zijn allebei AMD64X2-5600. Op maximale instellingen zit ik op 40% cpu-load.
Op mijn laptop (Intel T7200) heb ik de volgende load:
  • 1000 ms. = 4%
  • 100 ms = 40%
Ten slotte nog een paar kleine tips voor je programma:
  • Maak je textboxen read-only (locked) zodat de waarde alleen door de slider bepaalt kan worden
  • Right-click op de slider = slider naar default value

Anoniem: 269191

@ Fonta

wow. dat ziet er echt retestrak uit O+ :9~

Ik wil ook zoiets in elkaar gaan knutselen, alleen is het mij nog niet 100% duidelijk wat ik nu precies nodig heb. Ik wil een ledstrip op afstand regelbaar met een AB maken. Ik hoor/zie overal mensen met een chromoflex controller die ze aansluiten op de pc, en dan het programma veranderen. Maar zit die aansluiting er dan al standaard op? USB? Want dit lijkt mij zo leuk, om je eigen ledshow in elkaar te knutselen

nu mijn vraag: heb je aan een controller, een powersupply en een ledstrip voldoende?

zelf weet ik niet zo veel van elektriciteit af :X Maar als je een 24v strip hebt, zou die moeten werken op een 24v supply, met een 12/24v controller toch? en zolang de powersupply maar meer Amperes en Watjes heeft dan de ledstrip zelf zit je goed, am I right?

Ik heb hier trouwens nog een link met een hoop LEDs die in de TSpost nog niet stond: ledtuning.nl
met voor de techneuten onder ons ;) een weerstandrekenmachine, ledstripcalculator en een lumencalculator

Anoniem: 269191 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 11:59:
@ Fonta

wow. dat ziet er echt retestrak uit O+ :9~

Ik wil ook zoiets in elkaar gaan knutselen, alleen is het mij nog niet 100% duidelijk wat ik nu precies nodig heb. Ik wil een ledstrip op afstand regelbaar met een AB maken. Ik hoor/zie overal mensen met een chromoflex controller die ze aansluiten op de pc, en dan het programma veranderen. Maar zit die aansluiting er dan al standaard op? USB? Want dit lijkt mij zo leuk, om je eigen ledshow in elkaar te knutselen

nu mijn vraag: heb je aan een controller, een powersupply en een ledstrip voldoende?

zelf weet ik niet zo veel van elektriciteit af :X Maar als je een 24v strip hebt, zou die moeten werken op een 24v supply, met een 12/24v controller toch? en zolang de powersupply maar meer Amperes en Watjes heeft dan de ledstrip zelf zit je goed, am I right?

Ik heb hier trouwens nog een link met een hoop LEDs die in de TSpost nog niet stond: ledtuning.nl
met voor de techneuten onder ons ;) een weerstandrekenmachine, ledstripcalculator en een lumencalculator
Nou, de chromoflex controller op je PC aansluiten is meer dan een bijgeleverd kabeltje aansluiten.

De chromoflex controller moet je via een seriele verbinding (via de oude COM-poort) aansluiten.
Nu heeft bijna niemand meer zo'n ding op zn computer dus een van de opties is een USB > COM converter aan te schaffen. maar ik had gelezen dat daar wel eens probleempjes mee zijn.
Nu doe ik het gewoon op me eige manier. Ik ga gewoon weer een COM poort in mn PC bouwen... gewoon normaal PCI kaartje.
En die vervolgens aansluiten op mn Chromoflex.

Ook moet je niet de gehele COM stekker in je chromoflex douwen maar je hebt slechts 2 draadjes uit de kabel nodig. Ik ben er zelf nog niet over uit of ik deze beter kan open knippen of de stekker behouden en het op die manier op een of andere manier aan te sluiten

• Fonta
Anoniem: 270455 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 13:27:
[...]

Nou, de chromoflex controller op je PC aansluiten is meer dan een bijgeleverd kabeltje aansluiten.

De chromoflex controller moet je via een seriele verbinding (via de oude COM-poort) aansluiten.
Nu heeft bijna niemand meer zo'n ding op zn computer dus een van de opties is een USB > COM converter aan te schaffen. maar ik had gelezen dat daar wel eens probleempjes mee zijn.
Nu doe ik het gewoon op me eige manier. Ik ga gewoon weer een COM poort in mn PC bouwen... gewoon normaal PCI kaartje.
En die vervolgens aansluiten op mn Chromoflex.

Ook moet je niet de gehele COM stekker in je chromoflex douwen maar je hebt slechts 2 draadjes uit de kabel nodig. Ik ben er zelf nog niet over uit of ik deze beter kan open knippen of de stekker behouden en het op die manier op een of andere manier aan te sluiten
De nieuwe versie van de chromoflex kan je echter wel aansluiten op je usb poort.
of voor de oude versie kan je een usb to serieel adapter komen.
De com poort van mijn computer zat gelukkig bij mijn moederbord meegeleverd en kon ik dus bijplaatsen in me kast.
ik heb zelf een seriele kabel open geknipt en de 2 goede draden aangesloten op de chromoflex.
Doormiddel van een batterijtje en een multimeter was ik daar zo achter :)

verder heb je inderdaad genoeg aan een controller, voeding en rgb strip om het hele zooitje te laten werken :)

haha oke bedankt Fonta. ik heb 'm net besteld, ik kan niet wachten :*)

maar je hebt dus geen weerstandje nodig ofzo, als je hem zou willen verbinden met de pc zoals hier?

volgens deze site kun je hem ook zelf maken? :? :/ interessant :>
"The connector cable to a PC (RS232) is available as separate item or can easily be made self (see software documentation)"
more info @ pagina 7

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 269191 op 14-08-2008 15:45 ]

• Fonta
Anoniem: 269191 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 15:40:
haha oke bedankt Fonta. ik heb 'm net besteld, ik kan niet wachten :*)

maar je hebt dus geen weerstandje nodig ofzo, als je hem zou willen verbinden met de pc zoals hier?

volgens deze site kun je hem ook zelf maken? :? :/ interessant :>

[...]

more info @ pagina 7
weerstandje zou er eigenlijk wel tussen moeten maar bij mij werkt het ook erg goed zonder (A)

;D wat kan er eigenlijk misgaan als je geen weerstandje hebt? brand alles dan door

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 269191 op 14-08-2008 20:18 ]

• Fonta
neuh volgens mij niet toch....

Ik had volgens mij gelezen dat er problemen waren met een USB > Serial adapter.
Van mij mag je het best proberen, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere

• Sosthenes
  • Niet online
USB > Serial adapter werkt prima met de chromoflex, zo heb ik hem zelf ook aangesloten op mijn pc. Ik heb er echter wel een weerstandje tussen zitten, zonder werkte het niet. Ik heb trouwens een rs232 stekker bij de lokale elektronica winkel gekocht en zelf een kabeltje gemaakt, je hebt in principe alleen de ground en RX/TX nodig, rest kan je weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Mijn bestelling uit china is binnen en ik heb nu 6 nieuwe ledstrips (de smd led variant) die allemaal een eigen dmx ontvanger gaan krijgen.

Ik heb het schema veranderd.
Omdat ik de dmx ontvanger zo klein mogelijk wil maken, ben ik overgestapt op n-fets.
Ik heb nog nooit gewerkt met fets, dus als ik ze zo niet aan mag sluiten hoor ik het graag.
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/dmx/t_dmx-receiver-fets-schema.gif
klikbaar

Ik heb een test print gemaakt voor de nieuwe schakeling:
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/dmx/t_dmx-receiver-fets-print.jpg

Ik heb naast de SOT23 fets een paar smd componenten toegevoegd. Ik heb nog geen noemenswaardige SMD soldeer ervaring, dus ik ben het mezelf lastig aan het maken. Mijn soldeerbout is een simpele 18w versie die niet regelbaar is, dus die is denk ik ook niet ideaal voor smd.

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/dmx/t_dmx-receiver-fets-onderkant.jpg
klikbaar
Op de foto ziet het er door het glimmen nog een beetje ranzig uit, in het echt valt het mee, maar het is nog niet zo netjes als ik zou willen. Ik spuit een geëtste print in met SK10, maar bij het solderen is het nog lastig om een nette verbinding te krijgen tussen het soldeereilandje en een pin van een component.

Dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/dmx/t_dmx-receiver-fets.jpg

En nog een foto, voor de vergelijking met de oude ontvanger.
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/dmx/t_dmx-receivers.jpg

Dit is niet het definitieve ontwerp. Ik heb een paar smd attiny's die ik wil gaan gebruiken, maar ik zit nog met een paar problemen.
Het is me nog niet helemaal gelukt een goede pcb-layout te maken met alle componenten in smd.
Ik wil ook zo min mogelijk headers op mijn printje dus ik weet niet hoe ik de ISP aan ga pakken. Ik denk dat ik dan een soort steekkaart verbinding moet maken. Maar om het dan netjes en zo klein mogelijk te houden, moet ik aan printjes met dubbelzijdig koper gaan denken.

- De receivers raken soms hun dmx adres kwijt. Er staat dan opeens 0x03 op de eeprom locatie van het adres. In de software schrijf ik niet naar de eeprom, dus ik weet niet waar de andere waardes opeens vandaan komen. Opzich valt dit op te lossen door het adres in het programma geheugen te zetten, maar ik heb liever dat dat niet nodig zou zijn.

-Ik moet ook nog een hoop kabeltjes maken. Ik heb nu even voor het testen utp kabel gebruikt, maar dat is niet echt geweldig voor deze toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Dag iedereen,

Dit is mijn eerste post op GoT, ik kwam via google een tijd geleden terecht bij dit topic toen ik op zoek was naar een ambilight oplossing voor mijn Chromoflex. Ook ik heb die van digital-home geprobeerd maar die werkt bij mij niet goed, aangezien ik maar 1 controller heb.

Ik heb zelf wat programmeerkennis, zeer beperkt (basic/pascal/php/actionscript), maar toch ben ik zelf wat gaan uitproberen. Eerst met Processing, java based programmeer omgeving, maar dat werkte te traag. Ik kon maximaal 1 beeld per 2 seconde scannen op kleuren. Beetje te langzaam en ben toen begin juli maar begonnen met Visual Basic.

Inmiddels heb ik al verscheidene testen gedaan en heb een werkende ambilight gemaakt voor 1 Chromoflex controller. Het moeilijkste was het realtime bepalen van de meeste dominante kleur in beeld. Maar ik heb het gevoel dat het nu redelijk goed gelukt is, mocht iemand betere algoritmes hebben dan houd ik me aanbevolen...

De volgende dingen doet het programma nu:

- Maakt een screenshot afhankelijk van de ververs snelheid, instelbaar van 0.1 - 1 seconde
- Screenshot wordt teruggebracht tot 320x240 bij volledig beeld. Met behulp van de sliders aan de zijkant kan dit aangepast worden. Het gele vierkant geeft het te capturen beeld weer.
- Met behulp van de sliders kan een bepaalde kleur versterkt of gedimd worden, beste prestaties tijdens de laatste Harry Potter film heb ik gehad met RGB: 150% , 80%, 50%. Vooral omdat in deze film erg veel blauw voorkomt en rood bij mijn ledstrip nogal zwak is.
- In het DIY-ambilight topic was er een voorstel om minimaal 1 kleur maximaal weer te geven door de uiteindelijk waardes te vermenigvuldigen. Ik heb het er ingebouwd maar vind het zelf niet echt mooi... misschien dat iemand anders een situatie weet waarin het beter tot zijn recht komt.
- Onder de screenshot wordt de uitgangskleur weergegeven wanneer het venster gemaximaliseerd is. Dit is voor de bewerking met de kleursliders zodat je de uitgangskleur kan vergelijken met het licht dat je ziet.
- De midden en hoog weging zal ik even uitleggen. Wanneer een kleur boven de "hoog" weging uitkomt, een kleur gaat van 0-255, dan kan hij zwaarder meegeteld worden voor het bepalen van de meest dominante kleur. Wanneer 1 enkele kleur boven de weging uitkomt dan telt hij 8x mee, wanneer 2 kleuren tegelijk boven de weging uitkomen dan telt hij 4x mee. Bij alle drie maar 1x omdat het dan waarschijnlijk een pastel-kleur of grijswaarde is. Hetzelfde geld voor de midden weging alleen is het daarbij 3x en 2x. Beste prestaties kreeg ik bij de standaard instellingen: 150 en 200
- De beschikbare com-poorten worden herkent en wanneer er op een com-poort geklikt wordt zal eerste de Chromoflex resetten, daarna de userprogram ingestelt worden en dan worden de kleuren weergegeven.
- Bureaublad en directshow werken, DirectX/OpenGL NIET

Het is in de laatste versie van Visual Studio gemaakt, dus het kan zijn dat je de laatste .Net frameworks moet installeren. Er zat een bug in veroorzaakt door een fout in het capture gedeelte, bug is bekend en Microsoft is bezig met het maken van een patch. De bug zorgt ervoor dat afhankelijk van de ververs-snelheid het programma crashed na 15-30 minuten. Laatste keer dat ik het heb getest is het programma na anderhalf uur nog niet gecrashed. Deze oplossing zorgde echter wel voor 3% meer CPU-load.

Waar ik benieuwd naar ben is de cpu-load bij anderen. Ik heb thuis 2 computers staan waarop het getest is, maar dat zijn allebei AMD64X2-5600. Op maximale instellingen zit ik op 40% cpu-load.

Mochten er problemen zijn dan hoor ik het wel, vergeet alleen niet dat ik maar weinig programmeerkennis heb dus kom niet met verschrikkelijk technische vragen...

Oh ja en als laatste natuurlijk een link naar het programma, ik heb maar ff voor rapidshare gekozen. Ik heb namelijk geen eigen site...

Link is aangepast met de laatste versie.
Zorg dat je de lampen aan kunt sturen met 50 hertz vanuit je programma, je hoeft niet met die frequentie te capturen, gewoon interpoleren.
Zet de rgb waarden om naar hsv, vermenigvuldig de value met 10 en de saturation met 3, zorg dat deze waarden beide tussen 0 en 1 blijven, zet ze dan weer om naar rgb.
Maak een proportional regeling zodat je de lampen wat langzamer kunt laten reageren, de error vermenigvuldigen met 0,05 lijkt naar mijn ervaring goed te werken met 50 hertz.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Laatst online: 18-06 11:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Anthor schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 19:08:
Mijn bestelling uit china is binnen en ik heb nu 6 nieuwe ledstrips (de smd led variant) die allemaal een eigen dmx ontvanger gaan krijgen.

Ik heb het schema veranderd.
Omdat ik de dmx ontvanger zo klein mogelijk wil maken, ben ik overgestapt op n-fets.
Ik heb nog nooit gewerkt met fets, dus als ik ze zo niet aan mag sluiten hoor ik het graag.
[afbeelding]
klikbaar
ik heb zelf meestal een weerstand van 1k voor de fet, voor de veiligheid. verder niks mis mee zo te zien.
Ik heb naast de SOT23 fets een paar smd componenten toegevoegd. Ik heb nog geen noemenswaardige SMD soldeer ervaring, dus ik ben het mezelf lastig aan het maken. Mijn soldeerbout is een simpele 18w versie die niet regelbaar is, dus die is denk ik ook niet ideaal voor smd.
op zich is 18 watt niet te veel of te weinig. een kleine punt is makkelijk maar niet perse nodig vindt ik. wat ik meestal doe is 1 pad vertinnen, component er op en de rest vastzetten. regelbaar is niet perse nodig. ik he een keer een atmega 128 gesoldeerd met een snoerbout en dat ging eigenlijk best goed.
Dit is niet het definitieve ontwerp. Ik heb een paar smd attiny's die ik wil gaan gebruiken, maar ik zit nog met een paar problemen.
Het is me nog niet helemaal gelukt een goede pcb-layout te maken met alle componenten in smd.
Ik wil ook zo min mogelijk headers op mijn printje dus ik weet niet hoe ik de ISP aan ga pakken. Ik denk dat ik dan een soort steekkaart verbinding moet maken. Maar om het dan netjes en zo klein mogelijk te houden, moet ik aan printjes met dubbelzijdig koper gaan denken.
ik zelf probeer zoiets maken met een tiny 25 die hebben een stuk minder pinnen. verder is het plan om i2c over 2 rs485 lijntjes te gebruiken. de schakeling voor het omzetten neemt een hoop plek in. maar ik ga nu proberen net als jou de chips in lengte richting op de print zetten. eens kijken of dat beter werkt. voor de isp gebruik ik gewoon eilandjes en soldeerjumpers. ik ga er gewoon van uit dat ik ze niet al te vaak nodig ga hebben.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
virus.elektro schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 13:04:
ik zelf probeer zoiets maken met een tiny 25 die hebben een stuk minder pinnen. verder is het plan om i2c over 2 rs485 lijntjes te gebruiken. de schakeling voor het omzetten neemt een hoop plek in. maar ik ga nu proberen net als jou de chips in lengte richting op de print zetten. eens kijken of dat beter werkt. voor de isp gebruik ik gewoon eilandjes en soldeerjumpers. ik ga er gewoon van uit dat ik ze niet al te vaak nodig ga hebben.
Ik heb ook gezocht naar andere uC's om te gebruiken, maar ik kon geen kleinere avr vinden met een UART. In principe zou ik ook aan 8 pinnen al genoeg hebben (Vcc, gnd, 2x xtal, Rx, en RGB outputs)

Wat in AVR307: Half duplex USART using the USI module beschreven wordt, lijkt me door de 250Kbaud van het DMX protocol niet haalbaar

Voor zover ik wist had microchip ook niet echt kleinere modellen met usart, maar ik kom net de 14 pins 16F688 tegen, misschien is die ook de moeite van het bekijken waard.

Op het moment heb ik een lichte voorkeur voor avr's (en ook al een redelijke vooraad 2313's) maar als ik ergens een ander type uC tegenkom die precies kan wat ik wil, zou ik niet te beroerd zijn om mij daar eens in te verdiepen (als er geen buitensporig dure hardware voor nodig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:41
Fonta schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 00:41:
[...]

[...]

Heb je je adsl verbinding al? Ik ben erg benieuwd hoe je die strip in de vloer heb verwerkt.

Ik krijg binnenkort een nieuwe laminaatvloer, en wil graag langs 1 muur (a 8 meter) een ledstrip leggen. Ik zit te denken aan een soort gemodificeerde plakplint met daarin een ledstrip en er bovenop bv melkglas (hoewel epoxy ook niet slecht klinkt, zolang het maar een beetje diffuus is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
rvtk schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 14:41:
[...]

Heb je je adsl verbinding al? Ik ben erg benieuwd hoe je die strip in de vloer heb verwerkt.

Ik krijg binnenkort een nieuwe laminaatvloer, en wil graag langs 1 muur (a 8 meter) een ledstrip leggen. Ik zit te denken aan een soort gemodificeerde plakplint met daarin een ledstrip en er bovenop bv melkglas (hoewel epoxy ook niet slecht klinkt, zolang het maar een beetje diffuus is).
Nee helaas zit dat er nog even niet in, maar zal donderdag even wat foto's maken en uploaden. Moet denk ik wel lukken (A).
Ik heb zelf kabelgootjes van 1,5 cm breed gelegd tussen de vloer in en daar de strips in geplakt. zou wel als ik jou was 2 strips van 4 meter maken als je 8 meter strip gaat doen, zeg maar in het midden 2 kanten op gaan.

er zijn een heleboel soorten epoxy en helder epoxy is diffuus te maken door er een druppeltje witte verf doorheen te mieteren :)

[ Voor 7% gewijzigd door Fonta op 19-08-2008 23:25 ]

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:02
Wij hebben ook mooie aluminium profielen die je zo in het laminaat kan maken , waarbij de bovenkant van doorzichtig accryl of wit accryl is.

Daarnaast hebben wij goede contacten in China en produceert een fabriek RGB flexibele strips voor ons ( afwerking waterdicht en witte PCB ). En natuurlijk alle overige materialen ook zoals voedingen en rgbz kabel ect.

Misschien kunnen wij wat betekenen voor een aantal mensen.

groeten Marco

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• rvtk
mversluis schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 14:30:
Wij hebben ook mooie aluminium profielen die je zo in het laminaat kan maken , waarbij de bovenkant van doorzichtig accryl of wit accryl is.
Ben benieuwd wat voor profielen dat zijn, heb je er een foto van, of een schematische tekening?

• Fonta
mversluis schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 14:30:

Daarnaast hebben wij goede contacten in China en produceert een fabriek RGB flexibele strips voor ons ( afwerking waterdicht en witte PCB ). En natuurlijk alle overige materialen ook zoals voedingen en rgbz kabel ect.

Misschien kunnen wij wat betekenen voor een aantal mensen.

groeten Marco
Ik heb zelf ook goede contacten met een led fabrikant, daar heb ik dan ook mijn flexibele rgb led strips besteld. Wel heb ik heel miss interesse in de aluminimum strips. Zorgen deze strips voor een volledig gladde afwerking van de vloer? of moet je een bepaalde dikte laminaat hebben?
foto's / schema's zouden leuk zijn inderdaad.

• mversluis
Hoi Fonta en RVTK

De profielen zal ik vanavond even posten ( kan ik gewoon foto oploaden , of moet dit extern gehost worden ..? )

Wat betreft de flex strip , zie ik op je site dat je de bruine uitvoering hebt ..? ( bruine pcb ) , deze heb ik ook nog liggen . Maar de nieuwe versie met witte pcb en andere leds zijn veel kleur echter geworden. Vooral met de kleuren paars en oranje kan je dit goed merken.

gr Marco
btw kijk eens op onze test site www.mood-ledlight.nl/otap , deze site wordt het weekend naar de live site gezet. !

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Fonta
Ik heb inderdaad de bruine pcb en heb ook de witte pcb gehad maar moet eerlijk zeggen dat ik niet vind dat ze veel kleurechter erdoor geworden zijn. Dit komt denk ik voornamelijk doordat de LED's rechtdoor schijnen en niet achteruit op de pcb.
Welk type led er op de pcb zit maakt denk ik meer uit dan welke kleur de pcb heeft.
K vind je site trouwens niet erg duidelijk en de categories aan de linkerkant kloppen niet helemaal.
Als ik met me muis over "Concept Mood LedLight" heen ga, wordt deze regel opeens 2 regels en lijkt het nergens meer op. Ook vind ik het nogal een donkere, sombere site. Maar dat is dan weer mijn mening.

Die afstandsbediening wat jij trouwens aanbied heb ik thuis ook liggen, leuk dingetje.

[ Voor 6% gewijzigd door Fonta op 21-08-2008 16:24 ]

• mversluis
Hoi Fonta,

Ik kan bij mijn flex strippen duidelijk zien dat er gekozen is voor een andere rgb led.
Waarvan de kleuren echt veel mooier zijn geworden , natuurlijk werkt de witte achtergrond er ook goed aan mee.

Feedback is natuurlijk altijd welkom , wat in tegenstelling tot veel mensen op fora's , die zich persoonlijk aangevallen voelen. 8)7

1) link aan de linker kant Concept mood ledlight , had ik ook al gezien. Ga ik nog even proberen uit te zoeken.
2) donkere achtergrond is een bewuste keuze geweest , maar de site moet wel goed uitkomen in de kleuren. ( zal ik nog eens over na gaan denken)
3) Wij hebben meerdere universele ab getest en deze kwam voor mij gewoon goed er uit.
Contact gehad met de fabriek en die hebben nu een code voor ons gemaakt. Ik ben erg tevreden over deze ab , wij gebruiken hem prive al geruime tijd ( inclusief light control en klik aan / klik uit :-)

gr Marco

• Fonta
Welke LED's zitten er op die witte pcb van jou dan?

En klik aan / klik uit werkt ook op deze afstandsbediening? dat heb ik thuis nog niet voorelkaar, zou wel mooi zijn.

• mversluis
Klik aan / kilk uit kan je aansturen door de light control start set te kopen :-).
Normaal bedien je hier hun eigen aan/ uit schakelaars meer.

Maar je kan er door middel van een truckje ook klik aan /klik uit mee bedienen.
geef me even een PM dan mail ik het wel.

Het voordeel van hun schakelaars is dat die software matig gecodeerd zijn , dus niemand anders kan je lampen bedienen behalve jij zelf , daarnaast kan je er meerder zones mee instellen

bv
zone 1 , lamp 1
zone 2 , lamp 2
zone 3 , lamp 3
zone 4 , lamp 4
zone 5 , lamp 1 en 2
zone 6 , lamp 3 en 4
zone 7 , lamp 1 t/.m 4

Dit vindt ik zelf een erg groot voordeel.

Gr Marco

• mversluis
Ik heb de productsheets voor de profielen gemaakt en zijn te downloaden bij ons op de site.
Was even wat werk , maar dan heb je ook wat _/-\o_

Profile 9 mm

en

profile 18 mm

• Fonta
welke start-set bedoel je dan precies?
Ik heb hier 3 klik-aan-klik-uit schakelaars die nog met de letter-cijfer combi werken.
mijn e-mail adres is gianni [apeding] fonta [point] nl
Ik zie je mail vol belangstelling tegemoet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Deze heb je nodig
http://www.oneforall.nl/?pag=39&prodnr=98 , dit vertaald het IR signaal naar Rf.

Waarna je met een truckje de code's van klik aan /klik uit kan gebruiken

[ Voor 27% gewijzigd door mversluis op 22-08-2008 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-06 20:57
@mversluis

Stuur dat ook ff richting mijn kant, dat truukje.
roches at telfort punt nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Het topic krijgt bijna een off topic naam zo ...:-)

Een aantal afstandbedieningen zoals URC -8305 en URC 8308 serie kunnen hebben de beschiking over OFA. Dit is een klein apparaartje met een ontvanger en een zender.

Hij ontvangt IR signaal en verzend daarna RF signaal om de OFA light control (aan/uit ) of dimmer mee te bedienen.

Helaas voor klik aan / klik uit kunnen de URC ab het dus ook aansturen.

Startsetje kopen (HC8300), deze kunnen wij ook eventueel leveren.
En daarna de ab de code's er in zetten.

Ik zoek de code's even op en zal ze posten.
heeft mee te maken dat URC met 1001 - 2001 - 3001 codes werkt en volgens mij was 1001 gelijk aan A1 van klik aan / klik uit.

Wij gebruiken thuis in de woonkamer de URC 8308 en de HC 8300 , HC 8010 en diverse klik aan / klik uit door elkaar heen.

Grote nadeel is dat klik aan / klik uit niet beveiligd is , maar ook reageert op de buren :-(

Gr Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Klinkt handig :)

Voor de remotes van logitech is er ook wel zoiets, dan moet je met een oneforall dingetje wat IR naar RF omzet werken, nadeel is dus wel dat je richtingsgevoelig bent, iets wat je met de KaKu setjes normaal gesproken niet hebt. Jammer dat logitech daar niet met een standaard oplossing komt.

Nu doe ik mijn RGB led's uitzetten met een KaKu module, maar ik zou het ook gewoon met een normale afstandsbediening kunnen doen, want er zit een chromoflex module op met IR sensor, dus met een universele afstandsbediening kan ik ze instellen qua kleur en op standby zetten.

Maargoed, ik heb nu een setje afstandsbedieningen op mijn bureau leggen voor audio en verlichting, en ook een setje bij mijn bed, hoef dus nooit door mijn slaapkamer heen te lopen om een afstandsbediening te pakken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Ik vind de macro standen erg handig,

Bv Macro film kijken ---- Tv aan , dvd speler aan , dvd speler play drukken , volume harder , rgb lampen aan op donker blauw , overige verlichting uit ----- en dat allemaal met 1 druk op de knop ..!

Mist alleen de knop voor chips en drinken ..:-(

• rvtk
mversluis schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 22:40:
Ik heb de productsheets voor de profielen gemaakt en zijn te downloaden bij ons op de site.
Was even wat werk , maar dan heb je ook wat _/-\o_

Profile 9 mm

en

profile 18 mm
Ik moet zeggen, de profieltjes zien er erg netjes uit. De grote vraag is natuurlijk wat dit allemaal gaat kosten.

Inmiddels heb ik bij de lokale bouwmarkt een u-profieltje gehaald (aluminium, spiegelt goed) en daarover een transparante dweilstrip. Een oplossing van 1 tientje en je hebt een diy ledstripgoot. Oftewel eerst leg ik het u-profiel neer, daarin de ledstrips en vervolgens boven de transparante dweilstrip. De transparante dweilstrip zorg ervoor dat het licht wat diffuus wordt, het effect van losse ledjes zie je nog wel. Eventueel zit ik er nog aan te denken om raamfolie over de bovenkant van mijn u-profiel te plakken ipv de transparanate dweilstrip.

Ik zit er nu heel hard over na te denken om tegen de 7 meter flexibele ledstrip te bestellen. Iemand al enig idee waar je de ledstrip met witte pcb kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
hierzo , maar moet die flexible zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Laatst online: 10-06 12:27

xos

Sinds gisteren heb ik ook een chromoflex controller om mee te spelen :) Wat ik uiteindelijk graag zou willen is het ding draadloos aan te sturen zonder tussenkomst van een pc. Ik hoopte dit met een wifi -> rs232 converter te doen. Maar vooralsnog lijkt het of er alleen industriele oplossingen zijn met bijbehorend prijskaart, als ik ze als particulier uberhaupt al kan kopen. Heeft iemand misschien een tip voor een betaalbare converter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06-2024
xos schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 15:06:
Sinds gisteren heb ik ook een chromoflex controller om mee te spelen :) Wat ik uiteindelijk graag zou willen is het ding draadloos aan te sturen zonder tussenkomst van een pc. Ik hoopte dit met een wifi -> rs232 converter te doen. Maar vooralsnog lijkt het of er alleen industriele oplossingen zijn met bijbehorend prijskaart, als ik ze als particulier uberhaupt al kan kopen. Heeft iemand misschien een tip voor een betaalbare converter?
Lijkt me een ideaal klusje voor wat 433MHz-moduletjes icm een microcontroller. Dan zul je wel zelf aan het klussen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
Beste mensen,

Ik ben voor mijn toekomstige kamer een beetje te kijken naar een methode om een stuk of 10 RGB led controllers (met elk een stuk of 10 leds van elke kleur) aan te sturen via de pc.

De bedoeling is om ze naast elkaar te zetten (uitbreidbaar naar misschien wel 20 of 30) en daarmee effecten te creeren.
het idee is dat alles via USB gaat werken, en dat het me geen 10 of 20 usb poorten gaat kosten.

Daarom dacht ik er aan om alles doorlusbaar te maken, dus dat elk 'apparaat' een usb-in en een usb-out heeft.

Ik ben bereid om zelf te knutselen, maar ik heb werkelijk geen verstand van electronica verder dan dat ik 'snap' wat pwm is, en dat ik wel kan solderen. Ik snap echter niks van ic's, en ben niet in staat om zelf een circuit te bedenken.

Ik heb een aantal links uit de topic start gelezen, maar ze gaan eigenlijk wel uit van een voor mijn doen vrij hoge basiskennis van electronica. Ik snap dus ook niet alles wat er staat.

Wat ik wel kan is de software schrijven om het zaakje aan te sturen, maar weet niet hoe ik kan zorgen dat een bepaalde 'module' een bepaalde kleur krijgt.

wat ik eigenlijk wil is gewoon '01FF00FF' sturen naar een USB poort, waarna van de eerste module de rode en de blauwe leds voledig branden.
'03888888' betekend, de derde module half wit licht (grijs)

vraag is dus of iemand mij wil helpen met het uitleggen welk circuit ik zou kunnen gebruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door BasieP op 01-09-2008 19:42 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Usb doorlussen is vrij lastig, aangezien de controllers voor de leds niets hoeven te versturen zou ik ze gewoon met rs232 aan elkaar knopen, dat kun je dan aansluiten op een usb>rs232 converter of aan bijvoorbeeld een pic18F4550 die aan usb hangt.

Verder, tja kijk eens naar wat andere projectjes die pwm en rs232 doen met bijvoorbeeld een 16F628A.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 273001

Hallo allemaal, ik heb al een poosje zitten lezen hier op het forum, ik heb zelf ook zitten klooien met RGB LEDS, en vind de CREE kleuren LEDS het mooiste, ik heb daar ook een mooi controllertje voor gevonden op de markt, en die koste mij 7 euro met afstands bediening. de controller word met 3.5 volt gevoed en heeft 1 SO-8 IC voor het hele gebeuren, die dan weer SMD mosfetjes aanstuurd. al met al een stuk simpeler dan alles over de PC gooien, en met een AB erbij.
de CREE LED"s kosten hier ongeveer 2,5 Euro per stuk voor 1~3 watts

mocht iemand dat willen hebben, laat het me even weten

PS, ik woon dus in China, shenzhen en zit hier in de electonica QC business

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Laatst online: 18-06 11:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

BasieP schreef op maandag 01 september 2008 @ 19:41:
Beste mensen,

Ik ben voor mijn toekomstige kamer een beetje te kijken naar een methode om een stuk of 10 RGB led controllers (met elk een stuk of 10 leds van elke kleur) aan te sturen via de pc.

De bedoeling is om ze naast elkaar te zetten (uitbreidbaar naar misschien wel 20 of 30) en daarmee effecten te creeren.
het idee is dat alles via USB gaat werken, en dat het me geen 10 of 20 usb poorten gaat kosten.

Daarom dacht ik er aan om alles doorlusbaar te maken, dus dat elk 'apparaat' een usb-in en een usb-out heeft.

Ik ben bereid om zelf te knutselen, maar ik heb werkelijk geen verstand van electronica verder dan dat ik 'snap' wat pwm is, en dat ik wel kan solderen. Ik snap echter niks van ic's, en ben niet in staat om zelf een circuit te bedenken.

Ik heb een aantal links uit de topic start gelezen, maar ze gaan eigenlijk wel uit van een voor mijn doen vrij hoge basiskennis van electronica. Ik snap dus ook niet alles wat er staat.

Wat ik wel kan is de software schrijven om het zaakje aan te sturen, maar weet niet hoe ik kan zorgen dat een bepaalde 'module' een bepaalde kleur krijgt.

wat ik eigenlijk wil is gewoon '01FF00FF' sturen naar een USB poort, waarna van de eerste module de rode en de blauwe leds voledig branden.
'03888888' betekend, de derde module half wit licht (grijs)

vraag is dus of iemand mij wil helpen met het uitleggen welk circuit ik zou kunnen gebruiken?
ik ben bezig met i2c en kleine modules. hoofdprint is dan aanstuurbaar via usb (compoort) je kan per print dan een kleur kiezen.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 15:18
hee ik zag dit topic, en vond dit eigenlijk wel een heel leuk idee!
Voor studie heb ik nog een vrij nieuw 8051 uC-tje liggen, en nog kennis van het afgelopen jaar, genoeg om daar zonder problemen meerdere leds op aan te sluiten.

Ik ga eerst even kennis ophalen en wat klooien ermee, en dan een aantal ledjes halen om te testen :P

maar heel leuk dat ik door dit topic op het idee kwam, mn vrouw wilde al een tijdje zo'n philips sfeer light, mss kan ik dus zelf wat maken :P

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
@BasieP

Wat jij omschrijft is te doen, er zullen meerde manieren zijn om het voor elkaar te krijgen, maar er komt in de meeste gevallen wel een microcontroller bij kijken.
Je kan het voorelkaar krijgen door bv een rs232 (com poort) netwerk te maken en daar ontvangers aan hangen. Die ontvangers krijgen dan een microcontroller die met seriele data overweg kan b.v. pic16f628a. Deze (en andere) microcontrollers hebben zelfs een hardware functie waardoor ze adresseerbaar worden. (ik weet niet hoe dicht dit bij een bestaand protocol komt)
Ik heb zoiets ook wel eens geprobeerd maar ik kreeg mijn com poort niet op de 9-bit mode die hier voor nodig is (misschien niet goed genoeg gezocht ) softwarematige adressering in de microcontroller is me wel gelukt, maar ik heb uiteindelijk voor een ander systeem gekozen.

Ik ben dus bezig met een systeem wat ongeveer aan jouw omschrijving voldoet, maar wel de zelfde resultaten geeft. Het verschil is dat ik niet specifiek adressen meestuur om ontvangers aan te spreken maar dat ik het DMX protocol gebruik.

In dit geval draait op een pc DMX software (DMX is het systeem dat ook voor disco/theater verlichting gebruikt wordt, dus is er veel (en ook gratis software voor te vinden)). Aan mijn pc hangt een USB controller die het DMX signaal verstuurd naar een reeks ontvangers (rs485 netwerk).
In het kort heeft DMX 512 adressen, die elk één databyte hebben. Met de controller stuur je constant een 'break', een startbyte en daarna de serie van 512 bytes over 2 signaal kabels (twisted pair). Aan de kabels hangen een reeks ontvangers. De ontvangers hebben een microcontroller die bepaald vanaf welk adres ze beginnen te luisteren (startadres), en hoeveel databytes (adresen) er gebruikt worden. De microcontroller wacht dus op de break en telt de databytes mee, en bepaald aan de hand daarvan wanneer hij gaat luisteren. Wat er met de data gebeurt hangt van de ontvanger af. maar in mijn geval worden er drie adressen uitgelezen voor RGB waarden. Adhv die data stuurt iedere onvanger een standaard ledstrip of een serie leds aan met PWM.
In de software (ik gebruik freestyler) worden per ontvanger drie kanalen gereserveerd, maar als ik zou willen kan ik b.v. ontvanger 1 naar kanalen 22,23,24 laten luisteren en ontvanger 2 ook.

Een nadeel is dat je met specifiek geadresseerde ontvangers errors kan checken, maar met dmx niet
Maar dit is niet zo erg want een dmx packet (break + 513 bytes) wordt ongeveer iedere 23ms herhaald.
Een voordeel is dat de meest gebruikte rs485 (de electrische specifiecatie van het netwerk) ontvangers IC's minder componenten nodig hebben dan die voor rs232 en kleiner zijn
Ook kunnen signaal kabels voor rs485 veel langer zijn (is 1,2 Km genoeg? :P).

Ik heb een simpele open source USB -> DMX controller nagemaakt. De controller heeft 1 usb poort nodig en kan op het moment (theoretisch) 32 ontvangers aansturen (maar dat kan per 32 uitgebreid worden door een zogehete repeater er tussen te zetten).
Ik heb ook een set ontvangers. Een paar diy ledstrips met ingebouwde dmx ontvangers, en een paar ontvangers die deze of deze ledstrips aan kunnen sturen (pinout is niet hetzelfde maar dat kan je eventueel verhelpen in de software op de pc, in de soft- of hardeware van de ontvanger of zelfs het verbindingskabeltje tussen ontvanger en ledstrip.)

Met mijn usb-dmx controller zou ik dus met genoeg repeaters 170 ledstrips afzonderlijk aan kunnen sturen. Als dat niet genoeg zou zijn zou ik het netwerk (wordt universe genoemd) kunnen klonen
of een extra controller in kunnen zetten
De ontvangers (zie mijn eerdere posts in dit topic voor schema's, foto's en filmpjes) hebben een attiny2313 microcontroller. Software voor deze uC's kan je in verschillende talen schrijven en compileren naar een HEX file die je via een simpele programmer in de microcontroller kan programmeren.

De volgende ontvangers die ik ga maken krijgen geen extern kristal meer. Ik werk met Attiny2313's omdat die op dezelfde processorfrequentie meer MIPS aan kunnen dan een PIC microcontroller. En als ik het kristal weglaat en de uC op de interne clock laat draaien (8 Mhz) heb ik nog steeds een zeer respectabele PWM frequentie van 1,5KHz op 3 kanalen per ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
Ey Anthor,

DMX lijkt mij wel erg geschikt voor wat ik wil. Het is wel grappig dat ik nu in ieder geval een zoekterm heb.
Je kan trouwens wel duidelijk uitleggen, ik snap nu een boel meer van wat er kan. Alleen het laatste stukje van je post snap ik niet zo goed :P
PWM frequentie gaat toch van heel langzaam tot constant aan? of heb ik dat mis?

Ik ga binnenkort eens zoeken naar DMX schema's en al je posts doorlezen.

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik weet niet hoe het zit met dmx, maar als je met rs232 error checking nodig hebt dan is er echt wel wat goed mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
BasieP schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 15:17:
[...]

Ey Anthor,

DMX lijkt mij wel erg geschikt voor wat ik wil. Het is wel grappig dat ik nu in ieder geval een zoekterm heb.
Je kan trouwens wel duidelijk uitleggen, ik snap nu een boel meer van wat er kan. Alleen het laatste stukje van je post snap ik niet zo goed :P
PWM frequentie gaat toch van heel langzaam tot constant aan? of heb ik dat mis?

Ik ga binnenkort eens zoeken naar DMX schema's en al je posts doorlezen.
Staar je niet blind op dmx er zijn natuurlijk nog andere en misschien voor thuis betere oplossingen.

Wat jij bedoelt is de dutycycle. Uit je eerdere post blijkt dat je het principe wel kent maar ik leg het geheel even uit voor de terminologie.

Bij PWM maak je een blokgolf van een vaste frequentie.
code:
1
2
3
4
5
6
7
 ____      ____      ____
     |    |    |    |    |
     |    |    |    |    |
     |____|    |____|    |___

|---| Dutycycle 50%
 |--------| Cycle

Stel ik heb een frequentie van 1,5 KHz dan heeft mijn blokgolf een periode (cycle) van 1/1500 seconde (0,66 ms). De dutycycle is dan het percentage tijd van de cycle dat er een hoog signaal op bv een ledje staat. (en dus ook het percentage tijd in het algemeen) Een 'standaard' blokgolf heeft dus een dutycycle van 50%. Als je dit op een ledje zet staat hij de helft van de tijd aan.

Het dimmen van een ledje werkt door de tijdsduur (breedte, vandaar puls breedte modulatie) van het hoge signaal binnen de periode te varieren tussen 0 en 100% van de cycle. bijvoorbeeld zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
 _         _         _
  |       | |       | |
  |       | |       | |
  |_______| |_______| |______

|| Dutycycle
 |--------| Cycle

of:
 ______    ______    ______
       |  |      |  |      |
       |  |      |  |      |
       |__|      |__|      |_

|-----| Dutycycle
 |--------| Cycle

De frequentie blijft dus gelijk (vandaar mijn 1,5 Khz), maar de dutycycle bepaald de mate van dimmen. (en dat gaat natuurlijk het makkelijkst in stapjes van 1/256 )
De frequentie valt te vergelijken met die van een (crt)monitor, hoe hoger hoe 'rustiger' het licht.

Nu moet ik meteen even terug komen op dit verhaal, want dit geldt in het algemeen voor pwm
De hoofdtaak van mijn ontvanger is het ontvangen en interpreteren van het dmx signaal. De tijd die hij over heeft gebruikt hij voor pwm. Ondanks dat mijn uC enkle kanalen heeft voor hardwarematige pwm gebruik ik software pwm, en dat is ongeveer het onderstaande:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
main_loop:

cycle = cycle+1 (cycle is een byte met overflow naar 0)
    bitmask = 0
    if adreswaarde(kanaal_1) > cycle then bitmask.1 = 1
    if adreswaarde(kanaal_2) > cycle then bitmask.2 = 1
    if adreswaarde(kanaal_3) > cycle then bitmask.3 = 1

portb = bitmask (portb is dan een register (kan je zien als een variabele) dat direct werkt op bepaalde output pinnen van een microcontroller)

goto main_loop

Omdat de binnengekomen data geinterpreteerd moet worden is de tijd die overblijft voor pwm niet helemaal constant, en heb ik nooit een dutycycle van echt 100%. Met mijn huidige software haal ik volgens mijn multimeter maximaal ongeveer 98% @ 8 Mhz

@bobo1on1
Bij dmx wordt altijd de waarschuwing geven dat je er geen kritische dingen zoals pyrotechniek mee aan mag sturen. Voor in de woonkamer zal iemand het waarschijnlijk niet zo snel proberen maar ik heb het er voor de volledigheid maar even bij gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Anthor schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 18:05:
[...]
Omdat de binnengekomen data geinterpreteerd moet worden is de tijd die overblijft voor pwm niet helemaal constant, en heb ik nooit een dutycycle van echt 100%. Met mijn huidige software haal ik volgens mijn multimeter maximaal ongeveer 98% @ 8 Mhz
Waarom doe je dat niet gewoon in een interrupt?

Ik heb zoiets in een 48 MHz PIC18F4550:

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
static unsigned char pwmcount = 0;
LATBbits.LATB0 = pwmcount < values[0];
LATBbits.LATB1 = pwmcount < values[1];
LATBbits.LATB2 = pwmcount < values[2];
LATBbits.LATB3 = pwmcount < values[3];
LATBbits.LATB5 = pwmcount < values[4];
LATBbits.LATB6 = pwmcount < values[5];
LATBbits.LATB7 = pwmcount < values[6];
LATCbits.LATC6 = pwmcount < values[7];
LATCbits.LATC7 = pwmcount < values[8];
LATDbits.LATD4 = pwmcount < values[9];
LATDbits.LATD5 = pwmcount < values[10];
LATDbits.LATD6 = pwmcount < values[11];

pwmcount++;
if (pwmcount == 255)
{
    pwmcount = 0;
}

Deze code zit in een interrupt functie die elke 256 instructies wordt aangeroepen.
Dit levert bij mij de snelste code op, 10 instructies per kanaal. Met asm is dat denk ik nog terug te brengen naar 4 instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-beast-a
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
Hi,

Ik heb mijn chromoflex controller al een lange tijd in gebruik met 12 CCFL buisjes die boven op een kast liggen. Nu begint 1 buisje de geest te geven dus is het tijd voor een nieuwe toepassing van de chromoflex controller.

Nu ben ik op zoek naar RGB leds die netjes in een laminaat vloer verwerkt kunnen worden. Liefst hele kleintjes.
Nou heb ik echt alles al afgezocht maar ik vind alleen hele grote en/of hele dure oplossingen.

Weet iemand hier een goede betaalbare oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
Inmiddels heb ik deze strip gevonden met witte pcb, 5 meter en betaalbaar.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14963

Het liefst heb ik een strip aangezien deze een gelijke afstand tussen de ledjes heeft.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste