Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 09:05

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

LED-Maniak schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 23:03:
Ik ken de ambx module. Hoeveel luxeon's zitten er per meter strip?
voor de ambx demo suite hebben ze 250 stuks iColor CoveMX Powercore strips from Philips CK gebruikt. geloof dat ze 120 pond per stuk waren. dat komt op circa 150 dollar per foot koof. oftwel 500 dollar per strekkende meter. dat waren prijzen van 2009. omgerekend kom ik dan op 300 per meter.

de hele ambx demo suite kostte 30.000 dollar. als ik thuis mijn nog te maken verlaagde plafond met koof hiermee wil uitrusten kom ik samen met de xc op 14.000 euro. das 10.000 teveel voor mij.

icolor covemx powercore strips:The 70 degree by 70 degree sticks produce 102 lumens of white light, 44.9 lumens of red light, 43.9 lumens of green light and 13.3 lumens of blue light. The 10 degree by 60 degree sticks produce 93 lumens of white light, 18.5 lumens of red light, 54.1 lumens of green light and 21.2 lumens of blue light. For more details on this product and additional lighting information such as foot candles, please follow the links listed below.

[ Voor 25% gewijzigd door Zuluman op 06-10-2010 23:58 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Op het moment ben ik ook bezig met LED verlichting en wel in het hoofdeind van mijn bed en voor onder het bed. De basis van de hardware is in principe af, maar ik zit met de besturing hiervan: ik wil de kleur in kunnen stellen, maar niet te veel toeters en bellen hebben (het liefste niet met potmetertjes) omdat anders mijn liefste wederhelft hier commentaar op gaat geven ;)

Hebben jullie wat voorbeelden of ideeën?

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:10
Op dit moment is er een sk.net actie bezig met misschien wat je wil hebben: http://samenkopen.net/action_products/148605/56346

Eventueel kan je vergelijkbare controllers ook kopen op dealextreme.com of zelf maken.
Succes met uitzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-01-2024
Wie kan mij helpen ?
ik moest mijn vraag hier stellen van _Ferry_
van deze topic rgb ledstrip controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Misschien is het handig om alsnog de vraag dan even te stellen en ook aan te geven wat je zelf al gedaan hebt...

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
"wie weet er een leuk rgb controller voor mijn rgb ledstrip?" Is z'n vraag.

Daarnaast geeft hij aan iets zelf te willen produceren. Als je in mijn post hierboven kijkt: op samenkopen.net worden leuke controllers aangeboden. De arduinoforums (arduino.cc) staan vol voorbeelden. En in de diverse electronicatopics hier op GoT is ook kilometers aan info te vinden.

Zelf ben ik ook bezig met rgb ledstrips op een arduino. Ik heb hier een enkele rgbled en een arduino zodat k gewoon zelf kan klooien. Ik kan de led al in diverse kleuren laten branden. Een leuk projectje voor de koude wintermaanden... Uiteindelijk laat ik de arduino ofwel een dedicated leddriver aansturen (via i2c), ofwel bouw ik zelf een signaalversterker (via transistoren), ofwel gooi ik er een dmxlijn overheen (zie scrapdmx hier op GoT als voorbeeld).

Meer info kan je ook vinden in het ambilight diy topic. Ook erg leuk om te smullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk
wheez50 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 16:31:
"wie weet er een leuk rgb controller voor mijn rgb ledstrip?" Is z'n vraag.
Jeps dat is mijn vraag, Wat ik nu heb is dit YouTube: rgb ledstrip en met een chinees rgb controller APA 1616
http://img1.topfreebiz.co...-APA-1616--1821555920.jpg
Zelf heb ik al eerder de wiliam rgb gebouwt, dit is wel leuk maar dat is maar 1 functie per keer.

Mijn plan is om deze ledstrip te vervangen door mijn gloeilamp dus als ik de schakelaar aanzet dan brand de ledstrip . maar probleem is dat hij altijd zodra ik de schakelaar aan zet op fel wit moet staan en dan pas mijn eigen kleur of functie kiezen.

En als extra funties heb ik de 11 Meter ledstrip in 8 stukken verdeelt om bijv. loop of vu effecten er mee te kunnen maken. maar dit is ook ff iets voor later. O-)

• Technoturk
Ik ben erachter gekomen wat ik als basis nodig heb,
Dat is een arduino met code van 8 rgb leds chaser en dan code voor een afstandsbediening om de functies en effecten te kiezen

De code voor de chaser kan ik wel ergens vinden maar de voor de afstandsbediening .... dat wordt moeilijker :'(

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 04:38
volgens de specs is die remote IR... daar is dus wel wat voor te maken!
maar dan heb je wel de IR codes nodig van die remote! mits je de remote wilt gebruiken om de arduino aan te sturen...

• wheez50
Je weet dat een arduino een platform is? Je kan dus zelf creëren wat je nodig hebt. Als je graag kant-en-klare oplossingen wil, kan je beter naar kant-en-klare oplossingen zoeken en die eventueel iets aanpassen. Is namelijk nog goedkoper ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technoturk
wheez50 schreef op donderdag 18 november 2010 @ 11:21:
Je weet dat een arduino een platform is? Je kan dus zelf creëren wat je nodig hebt. Als je graag kant-en-klare oplossingen wil, kan je beter naar kant-en-klare oplossingen zoeken en die eventueel iets aanpassen. Is namelijk nog goedkoper ook :)
Ik heb al een arduino dus is dat voor mij goedkoper maar ik snap die codes nog niet helemaal ,
Heb wel wat tutorials maar dat zijn alemaal basis codes en kom ik nog geen stap verder.
zijn er geen sites met goeie uitleg over de cc codes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:26

mrc4nl

Procrastinatie expert

heb zelf ook een arduino, hij staat een beetje te verstoffen.
en wil daar wat aan doen.
ik heb dit topic nog niet helemaal doorgelezen, maar ik wil dus een soort van "color changing led-light"
maar nu komt het moeilijke: hoe kan ik nou die kleuren vloeiend later verlopen zonder te veel flucturen in helderheid. dus hoe ga ik nou met zoveel kleuren het hele spectrum doorlopen..

en wat zijn goede leds?
ik ben bekend met smd leds van conrad,
rgb strips en led's vind ik een beetje aan de dure kant namelijk.

ik ben bekend met de basis van arduino, maar de enige programeertaal die ik ken in PHP,
dus zal hulp nodig hebben met de code.

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 20-12-2010 22:24 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 01:17
jou vraag is letterlijk overal beantwoord(incl. code) als je op google naar arduino en rgb led zoekt(of ieder ander trefwoord dat overeen komt).

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

LED-Maniak schreef op maandag 20 december 2010 @ 22:35:
jou vraag is letterlijk overal beantwoord(incl. code) als je op google naar arduino en rgb led zoekt(of ieder ander trefwoord dat overeen komt).
nou bedankt :|
ik vraag iets en krijg als antwoord:
ga zelf zoeken :O

ik heb de 1e pagina bekeken en daarna een post gedaan. alles daartussen nog geen tijd gehad om te lezen...
maar als iemand mij advies zou willen geven: graag.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
Ik ben het volkomen eens met led-maniak. Je vragen zijn echt letterlijk uitgebreid beantwoord. Maar om je iets verder op weg te helpen:

www.arduino.cc

Een led stuur je aan via een pwm poort. RGB led is eigenlijk een setje van drie leds. Dus drie poorten. Heb je een hele serie van rgb leds (of een strip met losse r,g en b leds), dan wil je het signaal 'versterken'. Een leddriver doet dat voor je. Goede leds zijn leds die meestal wat duurder zijn. Welke precies is een kwestie van proberen en onderzoeken. Veel mensen kopen gewoon goedkoop: samenkopen.net-acties of dealextreme ledstrips.

Een arduino programmeer je met een versie van C. Ik noem het een versie omdat er wat extra 'arduino-eigen' commando's tussen zitten die de boel veel simpeler maken. Voor voorbeelden en tutorials: zie de arduino site.

En als je bekend bent met php: hoe zou je iets in code stoppen dat om de x milliseconden ietsjes veranderd? Bijvoorbeeld start 20, elke 20ms met 10 omhoog? In C werkt het vast vergelijkbaar. En met mijn kennis van C en php: in arduinocode waarschijnlijk veel simpeler :P

Nogmaals: al deze informatie is al prima uitgekauwd en voorgekauwd inclusief codevoorbeelden. Het is een kwestie van googlen.

edit: na zoveelste keer mijn eigen stukje doorlezen en iets toevoegen en spelfaudten eruithalen (vast nog wat gemist): je reageert trouwens wel erg negatief als je op je eigen domheid/luiheid wordt gewezen. Echt, wij zijn daar niet schuldig aan 8)

(edit 932: wel ben ik schuldig aan mijn eigen domheid/luiheid, maar dat is in deze vrij off-topic)

[ Voor 89% gewijzigd door wheez50 op 21-12-2010 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

nou jammer ik had gehoopt dat ik wat meer info kreeg, maar ik ben dus op me zelf uitgewezen.
ik zal beginnen met een scriptje te maken voor de kleuren,wat erg lasting word om niet van 0-255 voor alle 3 de kanalen uit te voeren. en dat de helderheid niet teveel varieerd. want meer leds=meer licht.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

nou ik heb ff gepupezzeld met php,
en hier kwam ik op uit:
<?php
$r=255;//begin
$g=0;
$b=0;
$t=1;
while($t!=5){//loop van 5 keer, in php moet het toch een keer eindigen ^^

while($r!=255){
$r++;
if($b=255){
$b--;
}
echo "<font style=color:rgb($r,$g,$b)>i</font>";
};
while($g!=255){
$g++;
$r--;
};
while($b!=255){
$b++;
$g--;
};
while($b!=0){
$b--;
$r++;
};
$t++;
}
?>

nu nog omzetten in arduino code.....

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:39

Rmg

Als je ff gezocht had.. http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1207331496 hsb -> rgb volgens mij is deze ook wel eens in het topic langsgekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

dankje voor de link,
ik zal delen overnemen,
maar ik wil er ook van leren, dus niet alles letterlijk overnemen.

ik vroeg het namelijk voor help met de code omdat ik (dacht) een speciaal geval te hebben.
de leds samen krijgen namelijk 255 verdeeld.

mijn code is ook niet optimaal, er branden nooit meer dan 2 leds.

hier de arduino code

//stap 1 beginkleur instellen
int rood = 255;//begin
int groen = 0;
int blauw = 0;
int vertraging =30;

void setup() {
// 3 pinnetjes res. 9 10 11
pinMode(9, OUTPUT);//rood
pinMode(10, OUTPUT);//groen
pinMode(11, OUTPUT);//blauw
}
void loop() {

//stap 1 van rood naar groen
while(rood != 255) {
rood++;
if(blauw >= 1){
blauw--;
}
analogWrite(9, rood);
analogWrite(10, blauw);
analogWrite(11, groen);
// snelheid bepalen
delay(vertraging);
}
//stap 2 van groen naar .....
while(groen != 255) {
groen++;
rood--;
analogWrite(9, rood);
analogWrite(10, blauw);
analogWrite(11, groen);
// snelheid bepalen
delay(vertraging);
}
//stap 3 van ... naar rood
while(blauw != 255) {
blauw++;
groen--;
analogWrite(9, rood);
analogWrite(10, blauw);
analogWrite(11, groen);
// snelheid bepalen
delay(vertraging);
}
}

[ Voor 72% gewijzigd door mrc4nl op 26-12-2010 00:14 . Reden: arduino code ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb nu dus zelf de code geprogrameerd,
wat veel makkelijker ging dan verwacht.

na de kerstvakantie zal ik op zoek gaan naar componenten

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351596

Ik weet dat het een tijdje terug is sinds er in dit topic iets is gepost, maar een nieuw topic voor een vraag die hier betrekking op heeft vind ik ook een beetje nutteloos.

Ik ben bezig met een moodlight te maken dat via USB te besturen is. Met een stel LED strips van dealextreme, een arduino en wat elektronica heb ik het geheel werkend en kan ik zelf de kleuren instellen. Echter wil ik er nu ook ambilight functionaliteit op maken, dus dat de leds zich aanpassen aan wat er op het scherm te zien is. Probleem is dat ik geen idee heb hoe ik het scherm moet analyseren. Heeft iemand hier ervaring mee?

mijn plan was om iedere seconde ofzo alle pixels op het scherm te analyseren. Maar ik denk dat dit met 2 Full HD schermen een flinke aanslag op de CPU word...

edit: plan uitgevoerd, zag er voor geen meter uit, kwam niet eens in de buurt van een representatie van het scherm. daarnaast duurde het inderdaad +/- 2 sec voordat ie het scherm geanalyseerd had...

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 351596 op 28-03-2011 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

eigenlijk zou je het beeld moeten "capturen" met extreem lage resolutie (10X10 pixels of minder) en daar het gemiddelde uit berekenen....
het analyseren moet zo efficiënt mogelijk worden gedaan, en dat is nog best moeilijk om te programmeren.
opencv kan je wellicht helpen....

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-06 09:56
Als je even zoekt in dit topic kom je daar wel eea voor tegen. Er is een opensource project wat o.a. een arduino gebruikt icm ledstrips. De software om je beeld te analyseren is kant en klaar zover ik weet.

edit: kijk eens op amblone.com (software voor pc en arduino) en in de startpost van dit topic!

[ Voor 19% gewijzigd door Thedr op 31-03-2011 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05-2023
Neem zeker ook eens kijkje in het DIY Ambiligt topic hier op Tweakers.
Daar vind je heel wat software, vaak met de sources.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351596

[b][message=35785640,noline]edit: kijk eens op amblone.com (software voor pc en arduino) en in de startpost van dit topic!
Thanks! Das precies wat ik nodig heb. Ondertussen heb ik niet stilgezeten en mijn eigen bedachte algoritme lijkt verdacht veel op dat van amblone. Als ik daarvan eens even goed de source ga ontleden moet het goedkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Laatst online: 22-06 00:32
Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een standaard controller (zeg een Chromoflex), een Arduino of een afstandsbediende controller ala deze (http://www.diytrade.com/c...ontroller.html#normal_img of http://www.signleds.nl/in...oup_id=12&aid=389&lang=NL)?

[ Voor 21% gewijzigd door aaahaaap op 08-07-2011 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
Het grootste verschil is de balans tussen flexibiliteit en wat je zelf nog moet doen. Aan de ene kant heb je kant-en-klaar en onaanpasbaar. Aan de andere kant heb je alleen een vaag schema en bouw je hardware en software zelf. Op die dimensie verschillen je oplossingen het meest. Wat niet wil zeggen dat je niet kan combineren. Of dat verschillen zo extreem zijn.

Bijvoorbeeld klik-aan-klik-uit is een propretair protocol dat kant-en-klaar werkt. En toch is het goed aan te sturen met bijvoorbeeld een arduino-achtige oplossing.

[ Voor 20% gewijzigd door wheez50 op 08-07-2011 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Laatst online: 22-06 00:32
wheez50 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 16:28:
Het grootste verschil is de balans tussen flexibiliteit en wat je zelf nog moet doen. Aan de ene kant heb je kant-en-klaar en onaanpasbaar. Aan de andere kant heb je alleen een vaag schema en bouw je hardware en software zelf. Op die dimensie verschillen je oplossingen het meest. Wat niet wil zeggen dat je niet kan combineren. Of dat verschillen zo extreem zijn.

Bijvoorbeeld klik-aan-klik-uit is een propretair protocol dat kant-en-klaar werkt. En toch is het goed aan te sturen met bijvoorbeeld een arduino-achtige oplossing.
Bedankt voor de uitleg!
Zoals altijd de eeuwige keus tussen tijd (zelf doen), geld, en kwaliteit/mogelijkheden ;)

Wat ik graag zou willen maken zijn 2 lampen van RGB LED strips en een ambilight-achtige (Amblone?) achter m'n TV/monitor, met de volgende mogelijkheden/opties:
- Voor de 2 lampen en de "ambilight" individueel met dezelfde RF afstandsbediening (bijvoorbeeld die waarnaar ik linkte) de kleur en lichtsterkte in kunnen stellen
- De Ambilight achter de TV als ambilight kunnen gebruiken (waarbij de 2 lampen individueel als lampen blijven functioneren)
- De 2 lampen soms ook mee laten kleuren met de Ambilight (eigenlijk zoals hier in dit topic al geshowd met een atmolight)

Wat zou hiervoor de beste oplossing zijn?
Ik red me goed met Arduino's dus zoiets is geen probleem, als het maar wel een meerwaarde (bijvoorbeeld meer mogelijkheden of goedkoper heeft) t.o.v. bijvoorbeeld complete controller/compleet product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:05
Het voordeel van Arduino is dat je zelf alles kan bepalen. Het nadeel is dat je ook alle programmatuur en elektronica moet regelen, maar dat moet voor jou geen probleem zijn zeg je zelf. Controllers zijn vaak erg duur, en ik merk vaak dat ik toch iets mis, en dat ik dan bij mezelf denk dat zoiets toch best makkelijk geïmplementeerd kan worden. Maar ja, het is een vaste controller, dus ik kan er niks aan doen, dus ik moet er maar mee leren leven dat die controller niet alles kan doen dat ik wil dat hij doet.

Als je alle drie de strips apart wil aansturen, moet je een Arduino Mega hebben, die heeft denk ik wel genoeg PWM poorten daarvoor. Die is ook wel aardig aan de prijs trouwens. Ik denk dat het verder wel mogelijk moet zijn, dat Amblone kan zo te zien gewoon met een Arduino communiceren, alleen moet je even uitzoeken hoe het allemaal werkt met RF afstandsbedieningen en Arduino's, maar daar is vast al heel wat op verzonnen, dus dat zou wel moeten lukken.

Aangezien je zelf aangeeft dat met Arduino's werken geen probleem voor je is, raad ik je aan daar ook voor te kiezen. Bij vaste controllers loop je toch vaak tegen beperkingen aan, en als je een Arduino hebt, kun je altijd nog leuke dingen toevoegen/veranderen aan je set-up later, zonder dat je nieuwe controllers moet kopen en oude kan weggooien. Er gaat alleen wat meer tijd in zitten, maar als het eenmaal werkt doet het als het goed is ook precies wat jij wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 414713

Spam

[ Voor 97% gewijzigd door _ferry_ op 12-07-2011 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

kan de rainbowduino miischien in de TS?

is een kant en klare add-on voor de arduino, scheelt wat soldeerwerk

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ec30
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04-2021
Ff een kort vraagje over een probleem met RGB leds waar ik tegenaan loop; ik heb 4 stuks RGB grondspots, deze zijn 12vdc met met elk 3x1watt power leds (rood groen en blauw uiteraard). Nu heb ik een lamp aangesloten op een RGB controller, (4A per channel) en aangesloten op een boot/auto accu (geheel is om in te bouwen in een boot) en het werkt wel, alleen de leds staan alleen aan óf uit, en worden niet gedimt. Op de controller zitten 3 zegmaar monitor rgb ledjes en deze zie je wel gedimt worden. Moet er nu nog wat tussen de controller en de powerleds? Is het mogelijk dat de lampen uberhaupt niet dimbaar zijn? Dat lijkt me toch niet met een RGB lamp, het mengen van kleuren is erop gebaseerd dat je de LEDs toch kan dimmen lijkt me? Suggesties zijn zeer welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb de ts doorgelezen en er staat het een en ander over controllers,
de meeste zijn bedoeld om 1 kleur te geven, maar nu wil ik >24 RGB leds individueel aansturen,
wat is handig? ik zoek dus naar een LED driver met veel outputs,(24*3=72.) ik heb wat gevonden over MAXIM chips, maar kunnen jullie me misschien helpen? - graag ook linkje waar je ze kunt kopen.
komt misschien ook een PIC bij, zodat ik mn arduino voor prototyping kan blijven gebruiken.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-06 09:56
Heeft iemand hier Amblone aan de praat gekregen met een Duemilanove? Ik krijg de communicatie tussen Amblone op de pc en op m'n arduino niet aan de gang. Het programmatje op de arduino werkt prima: als ik met een terminalprogramma een goede sequence van waarden naar de arduino stuur verandert m'n led plaat netjes naar de gewenste kleur.
Amblone geeft geen foutmeldingen over de communicatie die niet werkt of een poort die niet geopend kan worden ofzo :S Iemand een idee waar dit in kan zitten?

edit:
Gevonden! Heb het werkend :) Toch maar eens de comport van m'n Arduino van COM10 naar COM4 gezet et voila... het werkt als een trein.
Nu aan de gang om te proberen om Atmolight in de Arduino te krijgen, zodat ik het kan gebruiken icm de MoMolight plugin.

[ Voor 21% gewijzigd door Thedr op 25-07-2011 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ec30
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04-2021
ec30 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 22:56:
Ff een kort vraagje over een probleem met RGB leds waar ik tegenaan loop; ik heb 4 stuks RGB grondspots, deze zijn 12vdc met met elk 3x1watt power leds (rood groen en blauw uiteraard). Nu heb ik een lamp aangesloten op een RGB controller, (4A per channel) en aangesloten op een boot/auto accu (geheel is om in te bouwen in een boot) en het werkt wel, alleen de leds staan alleen aan óf uit, en worden niet gedimt. Op de controller zitten 3 zegmaar monitor rgb ledjes en deze zie je wel gedimt worden. Moet er nu nog wat tussen de controller en de powerleds? Is het mogelijk dat de lampen uberhaupt niet dimbaar zijn? Dat lijkt me toch niet met een RGB lamp, het mengen van kleuren is erop gebaseerd dat je de LEDs toch kan dimmen lijkt me? Suggesties zijn zeer welkom!
De RGB lampen hebben 3x1watt powerleds met ingebouwde constant current drivers 350ma. Ik kan de behuizing niet openmaken om de drivers te vervangen. Een normale PWM dimmer werkt niet aangezien de LEDs dan alleen aan-uit gaan. Is er een speciale dimmer mogelijk waarmee deze lampen toch te dimmen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toolmaker
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06 16:59
Na heel erg lang research te hebben gedaan ga ik toch de vraag stellen:
Ik ben op zoek naar Dream LED RGB strips. Dus de LED strips waarbij de diverse LED lampjes apart aangestuurd kunnen worden.

Nu heb ik een aantal zaken in Nederland gevonden die ze verkopen, echter het blijkt bijzonder moeilijk te zijn om goede informatie los te peuteren bij deze jongens. Ik wil namelijk zelf de strips kunnen aansturen middels een Arduino of andere opzet. Sommige zijn met ICs, bij CDRWinkel hebben ze volgens de sales afdeling een set waarbij er geen ICs meer in zitten, maar kunnen ze me niet vertellen hoe deze kan aangestuurd moet worden.

Probleem is echter dat ik wil weten wat ik koop. Kan iemand mij aanraden WAAR ik een RGB Dream led strip kan kopen die ik zelf kan aansturen middels een Arduino? Het kopen van de strips is voornamelijk het probleem. Ik heb geen zin om 140e voor een set uit te geven waarbij ik vervolgens onmogelijk kan achterhalen hoe ik deze moet aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361523

@ Toolmaker
Ledsee.com
Persoon achter de site zit ook met een actie op samenkopen, heb ik paar maanden geleden een heleboel onderdelen besteld, het duurt wel even want komt uit China, maar was zeer tevreden, vooral van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toolmaker
  • Laatst online: 09-06 16:59
Anoniem: 361523 schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 14:27:
@ Toolmaker
Ledsee.com
Persoon achter de site zit ook met een actie op samenkopen, heb ik paar maanden geleden een heleboel onderdelen besteld, het duurt wel even want komt uit China, maar was zeer tevreden, vooral van de prijs.
Vet! Ik neem aan dat ik de SPI Digital RGB moet hebben. Bij de 32 LED/meter versie wordt netjes vermeld dat deze op basis van HL1606 is, en op basis van de informatie die ik gevonden heb is dat wat ik wil hebben. En voor 10 meter(2x 5 meter) valt de prijs dus best mee(120 eu)

Stel, ik wil even een starterskit voor mezelf samenstellen. Daarbij wil ik 5 meter strip(wordt later met nog eens 5 meter uitgebreid), voeding en een controller, zit ik dan goed met het volgende:
- 5x 1m SPI RGB Strip ( http://www.ledsee.com/ind...n=com_virtuemart&Itemid=1 )
- 1x controller ( http://www.ledsee.com/ind...n=com_virtuemart&Itemid=1 )

Hoe zit dat dan met de voeding van de strip? Want de controller werkt op 12V, de strip werkt op 5V. Heb ik een aparte voeding nodig? Of convertor? Of levert de controller zit?

Ga ik voor de 54 LED per meter strips, dan heb ik 12V nodig. Wat op zich prima is, want dat levert de controller dus blijkbaar. Maar daar staat dat de strip per segment van 3 LEDs is aan te sturen. Betekent dit dat ik de mogelijkheid verlies om elk individueel LEDje aan te sturen en dus per drie LEDs de aansturing moet doen? Veel vragen, want de informatie is toch behoorlijk vaag overal :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361523

Veel meer info heb ik zelf ook niet, heb de bewuste strip nooit besteld.
Zou zeggen gebruik de "Ask a question about this product" link op de website even.
Volgens mij is met de SPI strip elke led afzonderlijk te sturen, de 54led/m strip lijkt me zelfs niet digitaal aan de foto te zien, ik zie in ieder geval geen driverchip op de foto... Maar de foto kan best verkeerd zijn natuurlijk.
Verder denk ik dat ze bedoelen dat er om de 3 leds solderpads zitten zodat je de strip in stukjes van n x 3 leds kan knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
  • Laatst online: 23-04 01:18
Toolmaker schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 14:48:
[...]

Vet! Ik neem aan dat ik de SPI Digital RGB moet hebben. Bij de 32 LED/meter versie wordt netjes vermeld dat deze op basis van HL1606 is, en op basis van de informatie die ik gevonden heb is dat wat ik wil hebben. En voor 10 meter(2x 5 meter) valt de prijs dus best mee(120 eu)

Stel, ik wil even een starterskit voor mezelf samenstellen. Daarbij wil ik 5 meter strip(wordt later met nog eens 5 meter uitgebreid), voeding en een controller, zit ik dan goed met het volgende:
- 5x 1m SPI RGB Strip ( http://www.ledsee.com/ind...n=com_virtuemart&Itemid=1 )
- 1x controller ( http://www.ledsee.com/ind...n=com_virtuemart&Itemid=1 )

Hoe zit dat dan met de voeding van de strip? Want de controller werkt op 12V, de strip werkt op 5V. Heb ik een aparte voeding nodig? Of convertor? Of levert de controller zit?

Ga ik voor de 54 LED per meter strips, dan heb ik 12V nodig. Wat op zich prima is, want dat levert de controller dus blijkbaar. Maar daar staat dat de strip per segment van 3 LEDs is aan te sturen. Betekent dit dat ik de mogelijkheid verlies om elk individueel LEDje aan te sturen en dus per drie LEDs de aansturing moet doen? Veel vragen, want de informatie is toch behoorlijk vaag overal :/
toon volledige bericht
En uiteindelijk besteld?
Werkt de strip samen met de Arduino?

It's just a matter of time...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyRinaldo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 11:06
Ben me een beetje aan het oriënteren op led stripjes. Heb geen ervaring met solderen dus ik wil een beetje simpel beginnen.
Als ik heb goed begrijp, als ik dit koop dan hoef ik er verder niks aan te doen?
3*2A RGB Controller met afstandsbediening.
12V 2A Voeding
Bijvoorbeeld deze led strip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 16:21
Even een vraagje over de draaddikte.
De led strips die ik heb zijn 30Led/meter 5050 SMD, welke in strips van 5 meter komen.
Hiervan zal ik circa 4 a 5 strips op gaan hangen rondom de kamer in een koof.

Elke afzonderlijke strip ga ik met zijn eigen draad aansluiten op de trafo om teveel belasting door de strips te voorkomen.

Kabel zal dikker moeten zijn naarmate deze langer is of zwaarder belast is.

De led strips zijn 30 watt en werken met 12 volt, dus 2,5 Ampere.

hoe dik moet een draad zijn hiervoor bij een afstand van:
5 meter?
10 meter?

ik heb zelf behoorlijk wat tabellen gevonden via google, echter daar praat men enkel over Ampere en dikte en niet meer over afstand. Wellicht is de afstand van een kabel bij 230 volt minder belangrijk dan bij 12 volt?
(Dat zou verklaren waarom men nergens over lengte spreekt)

Iemand een antwoord, of een link naar een tabel met Ampere / Lengte en Diameter?

Tevens nog de vraag of je normaal 4 gelijk kabels gebruikt of 1 dikkere en 3 dunnere?

(de Common plus zal ervoor zorgen dat deze net zo zwaar belast zal worden dan de andere 3 kabels opgeteld toch?)

In dat geval zou je al gauw denken aan bijvoorbeeld 3 X 0,5mm² plus 1 X 1,5mm²?
diktes waarbij de common plus dus dikker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
klein schopje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:05
jackel7007 schreef op zondag 20 november 2011 @ 20:25:
De led strips die ik heb zijn 30Led/meter 5050 SMD, welke in strips van 5 meter komen.

Elke afzonderlijke strip ga ik met zijn eigen draad aansluiten op de trafo om teveel belasting door de strips te voorkomen.

Afstand maakt sowieso niet echt uit: als de kabel 10x zo lang is, is de weerstand ook 10x zo groot, maar de warmte die ontstaat wordt ook verspreid over een 10x zo lange draad. Het gaat dus uiteindelijk misschien alleen over hoeveel energie je kwijtraakt door die kabel, maar dat valt sowieso wel mee, tenzij je minuscuul kleine draadjes gaat gebruiken.

Ik zelf doe altijd maar wat, als de kabel naar mijn idee te warm wordt weet ik dat ik eigenlijk een dikkere kabel moet gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Omdat alles weggewerkt zal worden in het plafond kan ik niet checken of de kabels warm worden.
Er moet toch wel iemand zijn die er een zinnig antwoord op kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:26
jackel7007 schreef op zondag 20 november 2011 @ 20:25:

De led strips zijn 30 watt en werken met 12 volt, dus 2,5 Ampere.

hoe dik moet een draad zijn hiervoor bij een afstand van:
5 meter?
10 meter?

ik heb zelf behoorlijk wat tabellen gevonden via google, echter daar praat men enkel over Ampere en dikte en niet meer over afstand. Wellicht is de afstand van een kabel bij 230 volt minder belangrijk dan bij 12 volt?
(Dat zou verklaren waarom men nergens over lengte spreekt)

Iemand een antwoord, of een link naar een tabel met Ampere / Lengte en Diameter?

Tevens nog de vraag of je normaal 4 gelijk kabels gebruikt of 1 dikkere en 3 dunnere?

(de Common plus zal ervoor zorgen dat deze net zo zwaar belast zal worden dan de andere 3 kabels opgeteld toch?)

In dat geval zou je al gauw denken aan bijvoorbeeld 3 X 0,5mm² plus 1 X 1,5mm²?
diktes waarbij de common plus dus dikker is.
toon volledige bericht
De lengte heeft geen invloed op de warmte van je kabels. Het verlies neemt wel toe naarmate je een langere kabel neemt, maar deze wordt dan ook verspreid over die lengte. Je kan kan het verlies, en dus de warmteproductie, over je kabels vrij gemakkelijk uitrekenen door de spanningsval over je kabel te berekenen. Dit doe je met U = I/R, waarbij U = spanning en I = Stroom. Wanneer je de weerstand van je kabel niet weet kan je hier gemakkelijk achter komen door de soortelijke weerstand van koper (Cu) maal de lengte gedeeld door de doorsnede van je kabel uit te rekenen.
Deze formule dus:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/math/4/5/d/45d5f53f9755ccff848faaa5d89b797f.png
Wanneer je de spanningsval weet kan je dit weer maal de stroom doen, en heb je het totale verlies in je kabel.

Je kan bovenstaande formule ook vervangen door P = I^2 * R. Maar dan weet je de spanningsval over je kabel niet. En dit is juist handig om te weten, omdat deze ook toeneemt naarmate je kabel langer wordt, en dit zichtbaar kan zijn in je leds strips. Hoe groter de spanningsval, hoe minder spanning je leds krijgen, en dus hoe minder fel ze zullen branden. Dit is wel iets om rekening mee te houden.

Je kan dus door te spelen met je draaddikte vrij eenvoudig het verloren vermogen en de spanningsval uitrekenen, wanneer je dit alles in een excel sheet zet kan je dus voor jezelf de afweging maken welke kabel voor jou het beste is. Ik heb op mijn werk laatst nog zo'n excel sheet gemaakt, deze kan ik je morgen wel even sturen als je dat wilt, heb ik wel je email nodig ;). Houdt er wel rekening mee dat je als lengte de totale lengte pakt, dus heen en weer.

Je kan als common plus natuurlijk ook meerdere kabels pakken, bijvoorbeeld net zoveel als je inviduele kabels.

[ Voor 7% gewijzigd door wesleytjuh op 22-11-2011 19:04 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Jackbq
ik zie dat ze bij bv Conrad het volgende verkopen:
http://shop.conrad.nl/com...l-zelfklevend/181744.html

Die kabel is 3 X 0,3 en 1 X 0,5...
als ik nou 4 X 0,5mm² pak (Telefoonsnoer van de bouwmarkt is 4 X 0,5mm²)
is dat voldoende?

Afstand = 6 meter
Voltage = 12 volt
wattage = 30 watt

[ Voor 12% gewijzigd door Jackbq op 24-11-2011 21:04 ]

• wesleytjuh
jackel7007 schreef op donderdag 24 november 2011 @ 20:51:

is dat voldoende?

Afstand = 6 meter
Voltage = 12 volt
wattage = 30 watt
30W totaal? Of per kleur?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Jackbq
Totaal voor 5 meter strip..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
jackel7007 schreef op donderdag 24 november 2011 @ 20:51:

is dat voldoende?

Afstand = 6 meter
Voltage = 12 volt
wattage = 30 watt
Alleen al door je gedeelde plus verlies je 0.5V en dus 1.25W, ik denk dat het wel raadzaam is een dikkere kabel te nemen hiervoor. 0.5mm2 is ook gewoon erg dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 15:43
Ik gebruik hier in mijn woonkamer gewoon netwerkkabels.. werken prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Fonta schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 13:53:
Werken zal het sowieso wel :), dat zal het probleem niet zijn, alleen iets minder fel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Fonta schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 13:53:
en 1 draad (van de 8 ) per kleur? of 1 twisted pair (dus 2 draden) per kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Ik ga maar kijken of ik ergens 4 X 0.75mm² kan kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-06 13:42
Ik ga het volgende project namaken: http://amblone.com/guide, daarvoor heb ik op dit moment het volgende besteld:
- 2x1 meter RGB led strip 60 leds 14,4W
- Arduino MEGA ATmega1280-16AU
- Experimenteer board ! single zijdig!

* Is het echt nodig om die ledstrips op een metalen oppervlak te monteren?
* Hoe kan ik eigenlijk berekenen welke weerstand en transistors ik nodig heb voor dit diagram: http://amblone.com/graphic/diagram.jpg ?
* Kan ik het beste 0,75mm kabel gebruiken van de arduino naar de ledstrips?

En hoe zit het nu eigenlijk met voedingen voor ledstrips, voor een 5 meter strip die ik hier gebruik heb ik deze LED driver/voeding gekocht. Maakt het eigenlijk uit als ik een willekeurige 12V DC kies (met het juiste vermogen), ipv zo'n duurdere variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
-Nee, tenminste, ik heb een vergelijkbare LED strip, en die is niet echt warm ofzo.
-Gewoon FET's pakken, zuiniger, eenvoudiger.
-0,75 is prima.
-Voeding maakt in feite niet veel uit, zolang je maar genoeg ampere hebt, en bij voorkeur met een marge. Bijv. 2,5A als je LEDs 2A gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 01:17
Het ligt er een beetje aan hoe de LED's geschakeld zijn maar een 60 LED strip zou ik persoonlijk zoveel mogelijk koelen door middel van bijvoorbeeld een aluminium strip. Hoe koeler de LED's, hoe hoger de levensduur :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-06 13:42
_ferry_ schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 20:21:
-Nee, tenminste, ik heb een vergelijkbare LED strip, en die is niet echt warm ofzo.
-Gewoon FET's pakken, zuiniger, eenvoudiger.
-0,75 is prima.
-Voeding maakt in feite niet veel uit, zolang je maar genoeg ampere hebt, en bij voorkeur met een marge. Bijv. 2,5A als je LEDs 2A gebruiken.
Welke FET's moet ik dan hebben? Kan je een typenummer geven, of vertellen hoe ik dat moet berekenen/kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:01
Zijn er tegenwoordig ook RGB led strip controllers die door middel van een Philips smartlink/lightlink aan te sturen zijn?
Dus op basis van zigbee cc2530

[ Voor 11% gewijzigd door wouter.N op 07-11-2012 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 21:04

Infant

It's a floating Dino!

Die kabel van 2 meter voor een echte Conrad prijs, namelijk teveel, staat zelfs bij wat er doorheen mag: 4.5A.

En goede vuistregel is 10A per mm^2. En stop in je meterkast van 16A mag ook een 1.5mm^2 draad aan.

Maar, voor een lange lengte en een lage spanning houd je niet veel spanning over aan het eind, want een draad van heen 6 meter, en terug 6 meter 0.5mm2 heeft een totale weerstand van 32 Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaco69
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-03 20:34
Ik wil led strips in het hoekje onder mijn traptreden en zoek daar profielen voor. Zoiets: hoekprofiel

Maar dat moet toch veel goedkoper kunnen dan 10 Euro de meter? Het wordt een beetje erg prijzig anders.
Heeft iemand ervaring met een andere goedkopere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaymaan
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-06 22:38
hallo,
ik wil graag 4 X 5M/Roll, 60 LEDs/M LED Strip... 300 leds/5 Meters..Input voltage: DC12V Output power: 72W/Roll(5 meters) .4*72W totaal is 288W,ik wil ze aan elkaar koppelen en met twee controllers kunnen bedienen
een controller wall touch en andere met Wifi is dat mogelijk ?
kan iemand mee een link geven ?
ik heb via ebay en Aliexpress gezocht heelveel leuke dingen maar voor al die wall touch niet genoeg vermogen geeft?
alvast bedankt
Pagina: 1 2 3 4 Laatste