jackel7007 schreef op zondag 20 november 2011 @ 20:25:
Even een vraagje over de draaddikte.
De led strips die ik heb zijn 30Led/meter 5050 SMD, welke in strips van 5 meter komen.
Hiervan zal ik circa 4 a 5 strips op gaan hangen rondom de kamer in een koof.
Elke afzonderlijke strip ga ik met zijn eigen draad aansluiten op de trafo om teveel belasting door de strips te voorkomen.
Kabel zal dikker moeten zijn naarmate deze langer is of zwaarder belast is.
De led strips zijn 30 watt en werken met 12 volt, dus 2,5 Ampere.
hoe dik moet een draad zijn hiervoor bij een afstand van:
5 meter?
10 meter?
ik heb zelf behoorlijk wat tabellen gevonden via google, echter daar praat men enkel over Ampere en dikte en niet meer over afstand. Wellicht is de afstand van een kabel bij 230 volt minder belangrijk dan bij 12 volt?
(Dat zou verklaren waarom men nergens over lengte spreekt)
Iemand een antwoord, of een link naar een tabel met Ampere / Lengte en Diameter?
Tevens nog de vraag of je normaal 4 gelijk kabels gebruikt of 1 dikkere en 3 dunnere?
(de Common plus zal ervoor zorgen dat deze net zo zwaar belast zal worden dan de andere 3 kabels opgeteld toch?)
In dat geval zou je al gauw denken aan bijvoorbeeld 3 X 0,5mm² plus 1 X 1,5mm²?
diktes waarbij de common plus dus dikker is.
toon volledige bericht
De lengte heeft geen invloed op de warmte van je kabels. Het verlies neemt wel toe naarmate je een langere kabel neemt, maar deze wordt dan ook verspreid over die lengte. Je kan kan het verlies, en dus de warmteproductie, over je kabels vrij gemakkelijk uitrekenen door de spanningsval over je kabel te berekenen. Dit doe je met U = I/R, waarbij U = spanning en I = Stroom. Wanneer je de weerstand van je kabel niet weet kan je hier gemakkelijk achter komen door de soortelijke weerstand van koper (Cu) maal de lengte gedeeld door de doorsnede van je kabel uit te rekenen.
Deze formule dus:

Wanneer je de spanningsval weet kan je dit weer maal de stroom doen, en heb je het totale verlies in je kabel.
Je kan bovenstaande formule ook vervangen door P = I^2 * R. Maar dan weet je de spanningsval over je kabel niet. En dit is juist handig om te weten, omdat deze ook toeneemt naarmate je kabel langer wordt, en dit zichtbaar kan zijn in je leds strips. Hoe groter de spanningsval, hoe minder spanning je leds krijgen, en dus hoe minder fel ze zullen branden. Dit is wel iets om rekening mee te houden.
Je kan dus door te spelen met je draaddikte vrij eenvoudig het verloren vermogen en de spanningsval uitrekenen, wanneer je dit alles in een excel sheet zet kan je dus voor jezelf de afweging maken welke kabel voor jou het beste is. Ik heb op mijn werk laatst nog zo'n excel sheet gemaakt, deze kan ik je morgen wel even sturen als je dat wilt, heb ik wel je email nodig

. Houdt er wel rekening mee dat je als lengte de totale lengte pakt, dus heen en weer.
Je kan als common plus natuurlijk ook meerdere kabels pakken, bijvoorbeeld net zoveel als je inviduele kabels.
[
Voor 7% gewijzigd door
wesleytjuh op 22-11-2011 19:04
]