Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronzelver
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-06 22:24
MisterData schreef op donderdag 20 november 2008 @ 21:43:
Ik heb laatst ook mijn kamer voorzien van wat RGB-lichtjes. Ik heb wel een iets andere aanpak dan de meesten van jullie gekozen, maar ik denk dat het toch wel nuttig is om het hier even te melden! Ik had namelijk niet zoveel ervaring met electronica, maar wel met software. Ik zat eens te kijken naar de Arduino en alles wat daarvoor is bedacht en dat zag er wel begrijpelijk uit! Daarnaast kwam ik deze lampjes tegen. Het zijn eigenlijk hele kleine plaatjes met daarop een microcontroller en een RGB-led. Via vier draadjes sluit je die zo op de Arduino aan. Twee draadjes zijn voor de stroom (5V), de andere twee zijn voor I2C. Je kunt de ledjes dus gewoon I2C-commando's sturen! Je kunt ze verder allemaal een nummer geven en apart aanspreken. Naast faden (door RGB of HSL-kleuren door te geven) kunnen ze ook 'scripts' afspelen (het 'onweer'-script is erg gaaf; daarbij is de led donkerblauw en eens in de zoveel tijd flitst 'ie) en kun je één script zelf inprogrammeren. Voor de Arduino schreef ik wat software die commando's van de PC (gewoon in ASCII, dus als je via HyperTerminal oid met de Arduino een verbinding hebt kun je gewoon "12:cFF0000;" typen en de Arduino stuurt vervolgens het 'fade-naar-rood' commando naar I2C-adressen 1 en 2).

Via een simpel telefoondraadje zitten die ledjes hier in het plafond. Ze waren wel relatief duur, maar het is echt supereenvoudig aan te sluiten en werkt meteen. Zonder Arduino moet het overigens ook lukken, er zijn volgens mij ook gewoon USB->I2C adapters. In mijn geval hangt de Arduino aan een Linksys NSLU2, een netwerk-schijf-apparaat (NAS) waar Linux op kan draaien. Via een webpagina kan ik nu vanuit de hele wereld de kleur van mijn lampjes kiezen!

Heb nog geen goede pics kunnen schieten, wellicht komen die later. Mocht er iemand geïnteresseerd zijn in de Arduino-software of andere details, dan hoor ik het wel :)
toon volledige bericht
Hallo Tom, ik wil binnenkort ook eens gaan experimenteren met een RGB led oplossing i.c.m. een Arduino microcontrollers (o.a. ter vervanging van een Philips Living Colors lamp). Ik wil graag het een en ander (meerdere Arduino's) draadloos gaan koppelen en besturen middels 433Mhz transceivers, waarbij de master (Arduino) tevens dienst doet als ontvangstmodule voor IR signalen (t.b.v. mijn Harmony One), en eventueel te koppelen aan mijn netwerk (m.b.v. het Ethernet shield).
Kun je mij wat meer details geven (mailen) hoe je het een en ander bij jou gerealiseerd hebt.
Bvd,
Ron

GA-Z97X-UD5H, Core i5 4670, 8Gb DDR3, MSI GTX 1050 Ti 4Gb, Samsung 840 EVO 250 Gb SSD, BCM94360CD Wifi+Bluetooth 4.0LE, MacOS 13 High Sierra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-06 15:01
Ik heb een paar vraagjes over de Chromoflex controller.

Als je een stuk of 20~30 RGB leds wilt aansturen, en geen schemas kan maken is dit toch de beste keuze?

Wat kan je nou precies ermee?

Moet je hem aan de pc aansluiten?

Kan je er echt elke kleur uit het RGB spectrum mee maken?

En hoe sluit je de RGB LEDs er precies op aan?

[ Voor 18% gewijzigd door Zamoraak op 01-02-2009 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-06 15:01
Sorry voor dubbelpost :S

[ Voor 92% gewijzigd door Zamoraak op 01-02-2009 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

Ik heb een probleempje om de PWM module van mijn PIC in gang te krijgen.

Ik heb een PIC16F627 (zowel de A als de niet A), en een velleman VM111 module om ze te programmeren. Ik kan er mee programmeren wat ik wil zolang ik geen PWM gebruik, maar met dat laatste kom ik nergens. Ik heb het topic hier doorkeken, maar het probleem is dat iedereen hier in een andere soort "code" schrijft als mij. Ik heb eveneens op circuitsonline gekeken, maar daarmee krijg ik het ook niet werkend.

Code;

code:
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
_BODEN_ON                    EQU     H'3FFF'
_BODEN_OFF                   EQU     H'3FBF'
_CP_ALL                      EQU     H'03FF'
_CP_75                       EQU     H'17FF'
_CP_50                       EQU     H'2BFF'
_CP_OFF                      EQU     H'3FFF'
_DATA_CP_ON                  EQU     H'3EFF'
_DATA_CP_OFF                 EQU     H'3FFF'
_PWRTE_OFF                   EQU     H'3FFF'
_PWRTE_ON                    EQU     H'3FF7'
_WDT_ON                      EQU     H'3FFF'
_WDT_OFF                     EQU     H'3FFB'
_LVP_ON                      EQU     H'3FFF'
_LVP_OFF                     EQU     H'3F7F'
_MCLRE_ON                    EQU     H'3FFF'
_MCLRE_OFF                   EQU     H'3FDF'
_ER_OSC_CLKOUT               EQU     H'3FFF'
_ER_OSC_NOCLKOUT             EQU     H'3FFE'
_INTRC_OSC_CLKOUT            EQU     H'3FFD'
_INTRC_OSC_NOCLKOUT          EQU     H'3FFC'
_EXTCLK_OSC                  EQU     H'3FEF'
_LP_OSC                      EQU     H'3FEC'
_XT_OSC                      EQU     H'3FED'
_HS_OSC                      EQU     H'3FEE'

__CONFIG        _BODEN_ON & _CP_OFF & _DATA_CP_OFF & _PWRTE_ON & _WDT_OFF & _LVP_OFF & _MCLRE_ON & _XT_OSC

;==========================================================================
;       Variable Definition
;==========================================================================

cmcon       equ h'1F'
ccp1con     equ h'17'
intcon      equ h'0B'
pie1        equ h'8c'
pir1        equ h'0c'
status      equ h'03'
trisb       equ h'85'
trisa       equ h'86'
pr2     equ h'92'
portb       equ h'06'
porta       equ h'05'
ccpr1l      equ h'15'
t2con       equ h'12'

;          **********************************
;              **       main boot routine      **
;              **********************************

ORG 0       ;Reset vector address
        GOTO    RESET       ;goto RESET routine when boot.
RESET       
        MOVLW   B'00000111' ;Disable Comparator module's
        MOVWF   CMCON
        Clrf    ccp1con     ;ccp module off
        clrf    intcon      ;disable interrupts
        clrf    pie1        ;disable peripheral interrupts
        clrf    pir1        ;clear peripheral interrupts flags
        BSF STATUS,5    ;Switch to register bank 1
                    ;Disable pull-ups
                    ;INT on rising edge
                    ;TMR0 to CLKOUT
                    ;TMR0 Incr low2high trans.
                    ;Prescaler assign to Timer0
                    ;Prescaler rate is 1:256
        MOVLW   B'00000000'
        MOVWF   TRISB       ;RB4...RB0 are outputs.
        MOVLW   B'11111111' ;all RA ports are inputs
        MOVWF   TRISA
        movlw   d'249'      ;set the pwm period by writing to the pr2 register
        movwf   pr2
        BCF STATUS,5    ;Switch Back to reg. Bank 0
        CLRF    PORTB       
        movlw   b'01110010' ;set 8MSB of the 10bit value (DC+-50%)
        movwf   ccpr1l
        BCF ccp1con,4   ;clear LSB
        bcf ccp1con,5   ;clear lsb
        movlw   B'00000110'
        movwf   t2con

menu        movlw   b'00001100' ;enable pwm mode
        movwf   ccp1con
        goto    menu

end

(code tussen de tags staat een beetje raar, maar ik krijg bij het compileren geen fouten & krijg het hierboven niet juist uitgelijnd, sorry daarvoor).

Zou iemand eens kunnen kijken of hij een fout ziet? Het enige wat die code zou moeten kunnen is gewoon op rond de 50% gedimd starten en meer niet, maar het doet gewoon niets. Als ik gedimd kan starten (dus de PWM in gang krijgen), dan zal ik de rest ook wel zelf kunnen uitzoeken. (ook picsimulator doet niets op die code, maar ik weet niet of die PWM ondersteunt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kohen
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06 13:46
JitzeB schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 13:26:
Mijn huiskamer begint inmiddels ook verder te vorderen. Ik heb langs het plafond een soort lichtbak gemaakt zoals je bijvoorbeeld ook weleens boven een bar ziet.

De lichtbak loopt de hele kamer rond, en is zo'n 20 meter lang.

impressie (inmiddels een oude foto, let niet op de zooi):

[afbeelding]
Ik heb al enige tijd van alles zitten meelezen zelfs de oude topics. Nu ben ik bezig met een eigen huisje en wil ook zoiets toegaan passen.

Wat heb je hier allemaal voor gebruikt e.d.
En hoe heb je alles weg gewerkt ?

thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Jammer dat er niet echt veel meer met dit topic wordt gedaan....

Ik zou nog steeds graag zien dat ik de chromoflex controller goed werkend zou kunnen krijgen zodat wij ambilight kunnen maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik ben ook bezig met een moodlight te bouwen voor op de slaapkamer. Ik wil echter ook dat deze op muziek reageert (per toongebied een kleur, bijvoorbeeld rood voor laag, groen voor midden en blauw voor hoge tonen). Een schema hiervoor heb ik (nog) niet kunnen vinden.

Waarschijnlijk zit ik gewoon echt compleet op de verkeerde termen te zoeken, maar kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven?

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06-2024
De Nederlandse term is "lichtorgel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanv
  • Laatst online: 28-02 16:00
Hey,

Ik zit al dagen te lezen op diverse forums, want ik wil een controller maken om ongeveer 10 RGB (power) leds aan te sturen voor in mijn RVS trap leuning zoals dit link

bediening zou ik het liefst via 1 drukschakelaar of aanraakschakelaar hebben.

schakelaar functies:
1x kort indrukken: verlichting aan of uit
2x kort achter elkaar indrukken: verandering van de basiskleur
1x kort en vervolgens ingedrukt houden: het kleurenspectrum wordt doorlopen, zodat de gewenste kleur vastgezet kan worden. Dit kan door middel van het loslaten van de schakelaar;
De laatste verlichtingkleur worden onthouden en bij inschakeling geeft de verlichting deze kleur weer.
Ingedrukt houden: dimmen of versterken van de verlichting.

Als iemand mij wilt helpen dan hoef dit natuurlijk niet kosteloos.

[ Voor 12% gewijzigd door arjanv op 18-08-2009 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:07
Mail maar, dan kunnen we kijken wat mogelijk is :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanv
LED-Maniak schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 14:02:
Mail maar, dan kunnen we kijken wat mogelijk is :)
Ik heb je een pm gestuurd

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-06 13:37
Vandaag heb ik mijn RGB-ledstrip van vijf meter (via DealExtreme) opgeplakt tussen de rand van het plafond en de muur op mijn (studenten-)kamer. Deze LED-strip is wat mij betreft een aanrader: hij heeft lekker veel licht en de kleurmenging is erg goed. Klein minpuntje is dat er bij mij een segmentje van drie LED's is dat geen groen kan laten zien (die zou je er eventueel tussenuit kunnen knippen trouwens). Maar voor de lage prijs is dat niet zo erg (ik kan 'm nog terugsturen naar DealExtreme eventueel).

Aan deze strip heb ik een Chromoflex-controller gehangen die ik via een USB-serial-dongle heb verbonden met een Linksys NSLU2, waar Linux op draait. De NSLU2 is een klein apparaatje met een 200MHz ARM processor, twee USB-poorten en een ethernet-aansluiting. Het was de bedoeling om mijn LED-strip te kunnen besturen via een web-interface of (in een later stadium) draadloos via mijn iPod Touch. Omdat de NSLU2 weinig stroom verbruikt kan 'ie gewoon de hele tijd aan blijven staan, en kunnen er nog allerlei andere leuke trucjes mee gedaan worden (zoals bijvoorbeeld een soort wake-up-light dat iedere dag op een bepaalde tijd de lampjes infade, tijdschakelaar voor als je niet thuis bent, knipperlichtje bij nieuwe e-mail of zelfs een koppeling aan een van de webcam-utilities die er voor Linux zijn, zodat de lampjes vanzelf aangaan als je je kamer binnenloopt! Eindeloze mogelijkheden :)).

Afbeeldingslocatie: http://tommy.ech-wel.nl/wp-content/uploads/2009/08/DSC01711-500x375.jpg

Bovenstaande is dus een foto overdag :) Een klein probleempje was dat er nog geen drivers voor de Chromoflex te vinden zijn die onder Linux werken (overigens werkte het met mijn Windows-laptop en de standaard-software ook niet, maar dat kan aan de el cheapo USB-to-serial dongle liggen... overigens ook voor $4 bij DealExtreme verkrijgbaar, bij de MediaMarkt kost zo'n ding al gauw een euro of 20). Na het doorlezen van de documentatie van het USP3-protocol dat door de Chromoflex wordt gebruikt, heb ik geprobeerd om zelf een klein programmaatje te schrijven dat de benodigde commando's naar de Chromoflex kan versturen. Dat is gelukt, en ik heb meteen maar een klein serverprogrammaatje geschreven dat OSC (OpenSound Control)-berichten over het netwerk kan ontvangen en omzet naar de USP3-commando's. Zo kan ik straks vanaf de iPod (in combinatie met bijvoorbeeld Mrmr of een zelfgeschreven programmaatje) de kleur instellen. Ook TJShow, het showcontrol-pakket dat ik heb ontwikkeld, kan dergelijke OSC-pakketjes sturen, en daarmee kan ik in feite dus een hele lichtshow programmeren op muziek/video en gekoppeld met andere apparatuur *D

Voor wie ook een Chromoflex-controller aan een Linux-bak wil hangen en geen zin heeft om het wiel opnieuw uit te vinden: via deze link kun je de broncode van beide tooltjes downloaden! :) Wie weet heeft iemand van jullie er ooit nog iets aan. Het is allemaal in een middagje geschreven, en er kan nog een hoop aan toegevoegd/verbeterd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanv
Ik zit al dagen te lezen op diverse forums, want ik wil een controller maken om ongeveer 10 RGB (power) leds aan te sturen voor in mijn RVS trap leuning zoals dit http://www.moodmasters.nl...far&case=view&fid=3&id=64

nu is mijn vraag kan iemand mij hulp bieden of tips geven.
bediening zou ik het liefst via 1 drukschakelaar of aanraakschakelaar hebben.

schakelaar functies:
1x kort indrukken: verlichting aan of uit
2x kort achter elkaar indrukken: verandering van de basiskleur
1x kort en vervolgens ingedrukt houden: het kleurenspectrum wordt doorlopen, zodat de gewenste kleur vastgezet kan worden. Dit kan door middel van het loslaten van de schakelaar;
De laatste verlichtingkleur worden onthouden en bij inschakeling geeft de verlichting deze kleur weer.
Ingedrukt houden: dimmen of versterken van de verlichting.

Als iemand mij wilt helpen dit hoef natuurlijk niet kosteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ging gister wat spulletjes bestellen, en kwam toen op elektronica-online par 56 formaat PCB's tegen, met 153 LED's, voor maar 10€ En par 64 voor 12€
Enig nadeel was dat ze wel mankementen hebben, bijv. een kapotte led, waardoor er meteen 3 uitvallen. Daarintegen heb je voor 10€ wel een enorme bak RGB licht! Daar kun je geen andere RGB strip/led voor kopen.

Heb er dus ook 4 besteld. Nu geen toepassing voor. Maar als ik eenmaal het huis uit ga vast wel :P Voorgevel van het huis in kleur zetten ofzo ;)

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Klinkt leuk. Heb je een linkje? ik heb gisteren even gezocht maar ik kon zo snel niks vinden

Anoniem: 167846

Anthor schreef op woensdag 30 september 2009 @ 14:51:
Klinkt leuk. Heb je een linkje? ik heb gisteren even gezocht maar ik kon zo snel niks vinden
PAR56 (153 leds)
PAR64 (183 leds)

• Anthor
  • Niet online
Bedankt.
Ik krijg bijna de neiging om er een of twee te kopen, maar zo te zien zijn ze niet meteen aan te sluiten op het systeem dat ik heb. (common kathode en te veel ampere nodig.)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Oh daar had ik niet eens op gelet, dat ze CC zijn. Nouja, setje P-channel mosfets en probleem opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 19:18
ik knutsel de leds er gewoon af, die zijn voor mij belangrijker dan hoe je t aanstuurt :) wil ze toch op een paar losse printen gaan zetten

maar eerst nog even me lichtkrant aan de praat krijgen, daarna ga ook ik aan een moodlight beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-06 18:55

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Weet iemand hoe ik een RGB-light maak die, zodra hij wordt ingeschakeld, langzaamaan (over een stuk of 5 minuten) steeds helderder wordt?
Ik wil zoiets dan met een optocoupler op een tweedehands oude wekker zetten.
Die dingen hebben zo'n oersimpel klepel systeem dat er waarschijnlijk makkelijk uit te mollen is.
Ik kom tegenwoordig 's ochtends mijn bed haast niet meer uit.
Liever geen PIC's als het even kan.
Wat voor LED geeft eigenlijk genoeg licht om een slaapkamer toch wel een beetje goed te verlichten?
Of misschien kan het wel met een mosfet/transistor/whatever systeempje en dan die LED panelen.
De helderheid van die LEDs pas je aan met pulsen, en dan maakt het niet uit of je die pulsen in een aparte stroomkring genereert en er vervolgens met een mosfet zo'n led lamp tussen set toch?

[ Voor 39% gewijzigd door Amanoo op 04-10-2009 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Heb ze net binnen, de led printen, het zijn 10mm led's. Iets om rekening mee te houden dus. Want de complete Par 56 spots die ik heb zijn met 5mm led's gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil.bean
  • Laatst online: 10-06 13:51
Hallo mensen,

Ik heb al heel veel gelezen in dit topic, maar ook in deel 1, maar ben er helaas nog niet uitgekomen.

In mijn kamer wil ik een sterrenhemel realiseren, maar niet met losse LED's, maar met fibers.

Het idee was om 1 RGB high power LED te nemen waarmee ik alle fibers van licht voorzie. Het probleem is echter dat ik geen idee heb hoe ik zo'n RGB led moet aansluiten en moet besturen. Ik wil het liefst een soort ambilight effect krijgen. Ik heb al even zitten kijken naar de zelfbouwcontrollers, maar dat lijkt mij veel te veel gedoe. Is misschien niet zo, maar een makkelijke uitleg/tutorial heb ik nog niet kunnen vinden helaas.
Op Ebay kwam ik het volgende artikel tegen:

Ik heb al heel veel gelezen in dit topic, maar ook in deel 1, maar ben er helaas nog niet uitgekomen.

In mijn kamer wil ik een sterrenhemel realiseren, maar niet met losse LED's, maar met fibers.

Het idee was om 1 RGB high power LED te nemen waarmee ik alle fibers van licht voorzie. Het probleem is echter dat ik geen idee heb hoe ik zo'n RGB led moet aansluiten en moet besturen. Ik wil het liefst een soort ambilight effect krijgen. Ik heb al even zitten kijken naar de zelfbouwcontrollers, maar dat lijkt mij veel te veel gedoe. Is misschien niet zo, maar een makkelijke uitleg/tutorial heb ik nog niet kunnen vinden helaas.
Op Ebay kwam ik het volgende artikel tegen: Klik
Zouden jullie mij kunnen vertellen of dit iets is? Het leuke vind ik vooral dat er een goede afstandsbediening bij zit. Dan kan ik ook afzonderlijk 1 kleur selecteren.

Dan nog de vraag, hoe sluit ik zo iets dergelijks aan? (Controller op LED)

Als led zou ik denk ik zoiets moeten hebben: Klik

Nog 1 laatste vraag in deze post, zou ik in een later stadium op deze controller nog andere LED's aan kunnen sluiten? Bijvoorbeeld een nieuwe LED-strip, of eenzelfde soort LED's, maar dan niet met fibers.

Gr. :)

Edit: Kwam net deze tegen op Ebay, is dat wat?

Edit 2: En deze kwam ik ook tegen :$. Die lijkt mij echt helemaal super, maar kunnen jullie ook zien of deze werk met de RGB LED die ik wil gebruiken? Dat je met die draaiknop kunt faden vind ik bijna de beste oplossing die er is!

[ Voor 15% gewijzigd door Evil.bean op 25-10-2009 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321166

Anoniem: 85730 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 17:10:
Zo, na een tijdje dit topic gevolgd te hebben ben ik toch maar eens begonnen aan een eigen moodlightje.

Ik had hier nog wat PICjes liggen, waaronder de voor dit project uitermate geschikte 18F1330 :). Deze heeft namelijk 3 instelbare DutyCycles, waardoor het aansturen van de drie kleuren niet al te moeilijk meer is :).

Zowel de hardware als de software zijn betrekkelijk simpel gehouden. Voor de hardware gebruik ik dus bovengenoemde PIC 18F1330 met daarachter een ULN2803 waar de smd RGB strips van Niels aan hangen :).

Voor de software gebruik ik eigenlijk alleen 1 timer interrupt, hieronder weergegeven.

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
void Tmr0 (void)
{
  overflow_cntr++;

DC_R += stepR;
  DC_G += stepG;
  DC_B += stepB;

WriteDC(DC_R,Red);
  WriteDC(DC_G,Green);
  WriteDC(DC_B,Blue);

if (overflow_cntr == 248)
  {
    overflow_cntr = 0;

periods++;
    if (periods > 16)
      periods = 1;

switch (periods)
    {
      case 1:
        stepB = -66;
        stepR = 33;
        break;
      case 2:
        stepB = 66;
        break;
      case 3:
        stepB = -66;
        stepR = 0;
        break;
      case 4:
        stepB = 66;
        stepG = 33;
        break;
      case 5:
        stepB = -66;
        break;
      case 6:
        stepG = 0;
        stepB = 66;
        break;
      case 7:
        stepB = -66;        
        stepR = -33;
        break;
      case 8:
        stepB = 66;
        break;
      case 9:
        stepB = -66;
        stepR = 0;
        break;
      case 10:
        stepB = 66;
        stepG = -11;
        break;
      case 11:
        stepB = -66;
        stepR = 33;
        break;
      case 12:
        stepB = 66;
        stepR = 0;
        break;
      case 13:
        stepB = -66;
        break;
      case 14:
        stepB = 66;
        stepR = -33;
        break;
      case 15:
        stepB = -66;
        stepR = 0;
        break;
      case 16:
        stepG = 0;
        stepB = 66;
        break;  
    }   
  }
  INTCONbits.TMR0IF = 0;
  WriteTimer0(50000);
}   

Naast wat configuratie instellingen gebruik ik alleen nog een functie om de DutyCycle in te stellen, hierboven in de code genoemd als WriteDC. Dit heb ik gedaan om gemakkelijk de DC aan te passen, dit is een 14-bits code die verdeeld moet worden over 2 acht bits registers. Met een union heel makkelijk voor elkaar dus :).

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
union Convert
{
  unsigned int lt;
  char bt[2];
};

typedef enum {Red, Green, Blue}RGB;

void WriteDC(unsigned int DC, RGB Color)
{
  union Convert DutyCycle;

DutyCycle.lt = DC;  
  switch (Color)
  {
    case Red:
      RED_DCH = DutyCycle.bt[1];
      RED_DCL = DutyCycle.bt[0];
      break;
    case Green:
      GREEN_DCH = DutyCycle.bt[1];
      GREEN_DCL = DutyCycle.bt[0];
      break;
    case Blue:
      BLUE_DCH = DutyCycle.bt[1];
      BLUE_DCL = DutyCycle.bt[0];
      break;
  }
} 

De leds faden ong. in deze volgorde (tabelletje is snel opgezet in excel, in werkelijkheid gaat het mooi over, dus niet met zo'n grote stapjes :P)
[afbeelding]

daardoor krijg ik deze kleuren, volgens wiki (ik heb de kleurenvolgorde wat aangepast, bij onderstaand plaatje moet je van boven naar onder en dan van onder naar boven door het palet gaan)
[afbeelding]

Foto's van mijn testopstelling (op een breadboard) zal ik zsm posten (als er behoefte is natuurlijk ;))
toon volledige bericht
hey, ik doe iets gelijkaardig al jij net deed. Enkel zou ik de kleur kiezen door drukknoppen. Ik gebruik ook de PIC18F1330. Ik gebruik de PIC2 Starter kit om de ic te programmeren en code schrijven is dus in MPLAB. Waarin heb jij dit geschreven? En kan je mij een beetje op weg helpen want ik ben niet zo heel sterk op gebied van programmeren. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304324

Hallo mede-tweakers.

Ik wil graag mijn nieuwe studio/lounge voorzien van regelbare led verlichting. Maar het dwaalt mij een beetje door de overvloed aan informatie en zoek een beetje duidelijkheid.

Om te beginnen, ik ben niet geheel onhandig met een soldeerbout en elecktronica. Ik heb alleen nog geen ervaring met het maken van circuit boards of programmeren en schakelen met pic's.

Mijn wensen:

Led verlichting in elke mogelijke kleur in de raamkoofen onder het bureau en in het DJ-Meubel. Mischien ook nog een LED plaffonaire.

Ik wil de kamer graag goed verlichten zodat ik de hele kamer rood/blauw/groen en alles wat daar tussenin zit kan laten kleuren.

Compleet ingebouwd zijn.

Bediening via een paar knoppen in de muur, graag naast de 'gewone' lichtschakelaar.

Achter de kamer heb ik ruimte om een schakelkastje of iets anders dergelijks te monteren zodat je het niet in de kamer ziet.

Wat heb ik zelf al gevonden?

Dimmer
Voeding
Strips

Dit is denk ik de meest simpele oplossing.

Maar programmeerbaar lijkt me ook wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-06 17:16

SalimRMAF

SpaceX - 4K

@ Quote Hierboven...

Je "voeding" is geen voeding hé, dat is gewoon een controller, die je RGB Strip aanstuurt door hem verschillende kleurencombinaties te laten showen...

Ik ben net zoiets van plan als jij, ik doe het alleen een beetje anders; ik wil 2X LED strips van 5 meter in mijn kamer installeren.

Het hoeft bij mij niet computergestuurd te zijn, Ik wil gewoon 1 12Volt (laptop?)-voeding gebruiken denk ik, dat moet wel werken , toch?
Daaraan de controller, eventueel met afstandsbediening, maar dat weet ik niet zeker. Dan wil ik dus 2 LED-strips aand e controller vastmaken.

Kun je 2X5Meter strips aansluiten op 1 RGB Controller? Hoef ik dan alleen mijn voltage te verhogen?

Zo ziet mijn PC-hoek er nu uit:
Afbeeldingslocatie: http://img207.imageshack.us/img207/5743/naamloosbo.jpg
Straks wil ik dus 10 Meter aan RGB Strips boven tegen het plafond aan, zodat heel het plafond kan worden verlicht met een kleurtje naar keuze. :Y)

Groetjes.

[ Voor 15% gewijzigd door SalimRMAF op 09-10-2009 20:20 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Voltage moet altijd hetzelfde blijven, de waarde die aangegeven staat bij de strip (12 volt) je moet alleen narekenen of de voeding en controller alles aankunnen (het aantal Amperen of miliAmpere). Verder kan er niet heel veel mis gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

_ferry_ schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 10:47:
Voltage moet altijd hetzelfde blijven, de waarde die aangegeven staat bij de strip (12 volt) je moet alleen narekenen of de voeding en controller alles aankunnen (het aantal Amperen of miliAmpere). Verder kan er niet heel veel mis gaan :)
Ow, ok dat dacht ik al, want ook goedkope voedinkjes leveren 12 Volt ja, maar dan meestal maar 2 Ampere's etc.

Thanks voor je info!

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meike29
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-06-2020
Ik heb eigenlijk een kort vraagje: Stel dat ik zo'n LED-strip koop of zo'n RGB lampje die vanzelf al van kleur veranderd..... Kan ik deze RGB-LED's (-strips) ook inbouwen in een kleine ruimte? Geven de LED's veel warmte af? De LED's komen in een nauwe ruimte van ca. 8mm te liggen.

Edit: Ik ben te onervaren om zelf al met RGB-LED's en controllers aan de gang te gaan, daarom wil ik het eerst proberen om met kant-en-klare producten wel of niet gesloopt, hiervan weer nieuwe ontwerpen te maken.

Daarbij ben ik ook weer op zoek naar van die mood-lights die en van kleur veranderen en "op pauze" gezet kunnen worden in elke kleur die je maar wilt.

[ Voor 50% gewijzigd door Meike29 op 11-10-2009 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Laatst online: 22:22

Felyrion

goodgoan!

De meeste strips kun je vrij goed kwijt in kleine ruimtes, maar het verschilt wel per soort natuurlijk. De stripjes van Ikea bijvoorbeeld geven bijna geen warmte af en zitten al in een plastic behuizing.
Dat zijn zowiezo wel aardige stripjes als je eens wilt kijken hoe het gaat. Ze zijn alleen wel vrij prijzig, ik geloof zo'n €50 voor een meter. Deze kun je met een knopje in verschillende standen zetten (7 verschillende kleurtjes, dat wel.)

Of een vergelijkbaar setje van DX, daar kun je ze wel vinden vanaf 20-25 dollar.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meike29
  • Laatst online: 03-06-2020
50 Euro is inderdaad vrij prijzig.

Ik ga eens even kijken op DX. De strips / RGB LED's hoeven niet al te groot te zijn...ik ga ook gebruik maken van plexiglas...vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Evil.bean schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 02:25:
Hallo mensen,

Op Ebay kwam ik het volgende artikel tegen: [link=Hallo mensen,

toon volledige bericht
Waarom geen complete set qua fibers en unit?
Zoiets (meerdere modellen daar verkrijgbaar):
http://www.leds-buy.nl/watt-led-sterrenhemel-p-636.html
of desnoods:
http://www.dealextreme.co...category.811~search.fiber

Voor 2 lampen, wil ik zeg maar een holle glazen koker a 50cm hoog van binnen mooi gelijkmatig verlichten. Ik dacht dit eerst te doen met wat led strips, maar die geven natuurlijk naar 1kant licht, en dan krijg je dus geen gelijkmatige verdeling. (ook niet met 3 strips voor elke kant).
Toen scheen ik met een 1watt led er van boven in, en dat leek er al een heel stuk meer op :)

De bedoeling is nu dus om 4x RGB leds in 1 koker te monteren, 1 op de bodem, 1 aan de bovenkant, en 2 in het midden. Die ik aansluit op een chromoflex controller per lamp. (ja, niet de goedkoopste oplossing, maar ik heb er al 5 in gebruik, en zodoende heb ik straks een kamer die ik qua verlichting met 1 druk op de knop instel)
Ik wilde eerst voor witte leds gaan, maar RGB is leuker, vooral omdat dat glas op ijs lijkt als het licht wat groen/blauwig is.

Maar ik ben nog op zoek waar ik ze voordelig kan aanschaffen, normaal bestel ik dat soort dingen altijd bij niels, maar die heeft nu geen actie, daar zouden ze 6€ zijn, bij led-tech.de zijn ze 7,90. Als je er 8 nodig hebt scheelt best wel. Al scheelt dat nog een heel stuk meer T.o.v. de 12€ die sommige ervoor vragen 8)7 Heb Niels wel even gemaild, of ik ze kan bestellen bij hem.

BTW,
Heeft iemand hier ervaring met het programmeren van effecten in de chromoflex modules?

Ik heb nu onder een aantal knoppen een vaste kleur, maar ik wil 1 van de effecten vervangen waarbij bijv. module 1 en 2 blauw geven en module 3 en 4 rood geven.

Elke module dezelfde kleur is gewoon een file waar dit in staat:
code:
1
2
3
4
    MOVC1 RED_SET,0     
    MOVC1 GREEN_SET,0
    MOVC1 BLUE_SET,255
    STOP

Nu kan ik de modules 1 voor 1 aansluiten en telkens een gewijzigde file uploaden, maar ik had gehoopt in de code aan te kunnen geven welke module welke kleur moet weergeven aan de hand van het ID wat je instelt. Maar nergens is uitleg te vinden met betrekking tot de commando's

[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 19-10-2009 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil.bean
  • Laatst online: 10-06 13:51
_ferry_ schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 10:49:
[...]

Waarom geen complete set qua fibers en unit?
Zoiets (meerdere modellen daar verkrijgbaar):
http://www.leds-buy.nl/watt-led-sterrenhemel-p-636.html
of desnoods:
http://www.dealextreme.co...category.811~search.fiber
Hehe, daar heb ik ook al naar zitten kijken ja... Maar ik vind het een beetje duur.... Zomaar 120 euro voor wat verlichting is veel voor een student. Als ik het zelf zou kunnen maken kan ik het al voor maximaal een euro of 40/50 doen denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Dat klopt.
Bestel je bij DX die fiberset (omgerekend 30€ ofzo)

Zelf heb ik ook zo'n 200 fibers(die een stuk korter zijn) en dan per +/-7 gebundeld op 1 witte 5mm led. (28 leds totaal)
Voor kleur zou je zo'n 3watt led kunnen nemen, en bij dezelfde shop als die 3watt led kun je ook een printje krijgen waarmee je de kleuren met 3 potmeters kunt instellen. Dan verloopt hij niet vanzelf van kleur. Ik weet niet of dat een probleem is? Anders is de goedkoopste controller een microcontroller die je zelf programmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tower410
  • Laatst online: 22:50
Ben deze week ook begonnen aan een projectje. Ik wil een moodlight maken die automatisch tussen (random) kleuren fade, en tegelijk op geluid reageert. Heb het allemaal werkend nu, moet alleen nog goede led's uitzoeken en een mooie (wand)lamp om alles in te stoppen. Heb een arduino gebruikt, i.c.m. dit circuitje, om het geluid te meten.
Nu is dit circuitje heel erg gevoelig, en in combinatie met een breadboardje wil dat niet altijd even goed werken (1 draadje aanraken, en de output schiet al omhoog, omdat je draadje in het contactje verschuift). Zit daarom soms ook een paar minuten tegen die draadjes aan te tikken als de output opeens weer raar doet, voordat hij weer een beetje normaal wordt :+ Als het allemaal vast gesoldeerd zit zal ik hier (hopelijk) geen last meer van hebben.

Heb er een filmpje van gemaakt, maar mijn camera vindt direct licht niet zo leuk. Wilde het daarna nog met een A4tje ervoor doen, maar toen was de batterij van mijn camera leeg (hoe kan het ook anders :O)

Iemand nog een idee voor een leuke (wand)lamp om dit in te stoppen? Voor de led's wacht ik eigenlijk op een nieuwe actie van Niels, maar die is er nog steeds niet :'(

De lamp van _ferry_ had ik al gezien, maar ik denk dat die net te klein is.

[ Voor 0% gewijzigd door Tower410 op 24-10-2009 21:37 . Reden: typo'tje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Binnenkort ook weer 2 mooie lampen bouwen van 50cm hoge acryl buis. Met daarin 3x 3watt RGB led. Hoop dat dat genoeg power heeft om het geheel goed op te lichten :) Voor links en rechts naast mijn monitor/tv.
Als het goed is deze week de spullen ervoor binnen.

Wilde ze ook bij niels bestellen, omdat je nergens anders voor 6€ 6-pin RGB powerleds kunt vinden. Maar bij gebrek aan een SK actie heb ik ze bij www.led-tech.de besteld, wel wat duurder helaas. Maar wel het goedkoopste alternatief AFAIK.

Maargoed, je kan niels even mailen of je bij hem kunt bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tower410
Nouja kwam gisteravond ook deze strips al tegen. Die zijn ook nog eens flexibel waardoor het een stuk makkelijker wordt om de boel in een ronde lamp in te bouwen (dacht aan een soort plafonnière model, die ik dan aan de muur hang, en ronde plafonnières zijn nou eenmaal makkelijker te vinden dan vierkante) Als het goed is is de kleurmenging even goed als bij de strips van Niels, aangezien (op het oog) dezelfde led's gebruikt worden. Zal nog even navragen of dat inderdaad het geval is. Of heeft iemand hier al ervaring met deze strips?

Als ik die ledstrips eenmaal heb moet ik alleen nog een lamp en een ULN2003 of iets dergelijks hebben, om de strips de benodigde stroom te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-06 11:05
_ferry_ schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 14:24:
Heb ze net binnen, de led printen, het zijn 10mm led's. Iets om rekening mee te houden dus. Want de complete Par 56 spots die ik heb zijn met 5mm led's gevuld.
Ik sta op het punt om 2 van deze prints te bestellen, alleen voor de zekerheid nog even een vraagje.
De print heeft voor de drie kleuren een gezamelijke ground en 3 keer een plus draad (common kathode)
Kan ik dan bijvoorbeeld op de blauwe en rode LEDs 12V zetten en op de groene maar 5V (om zo met de kleur te varieren)?

2e vraag: Kan ik deze prints ook aansturen met een Chromoflex?

Deze dus

[ Voor 9% gewijzigd door The big J op 28-10-2009 09:30 . Reden: vraag en link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-06 11:05
The big J schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 18:59:
[...]

Ik sta op het punt om 2 van deze prints te bestellen, alleen voor de zekerheid nog even een vraagje.
De print heeft voor de drie kleuren een gezamelijke ground en 3 keer een plus draad (common kathode)
Kan ik dan bijvoorbeeld op de blauwe en rode LEDs 12V zetten en op de groene maar 5V (om zo met de kleur te varieren)?

2e vraag: Kan ik deze prints ook aansturen met een Chromoflex?

Deze dus
niemand die deze noob kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Jahoor, ik kan deze n00b wel helpen :+
Je kunt ze niet direct op de chromoflex aansluiten, want die werkt met een gezamelijke plus. maar die zijn er wel voor te gebruiken als je 3 p-channel mosfets er aan knoopt. Zelfde probleem heb ik ook al eens gehad.

Dimmen met spanning is niet echt de manier om het te doen. Led's hebben een doorlaatspanning, waardoor ze rond die spanning in 1x uitgaan. Sturen met stroom of PWM (zoals de chromoflex) is een beter idee.

Gisteravond de 1e test gedaan met een nieuwe RGB lamp(waar ik er 2 van ga maken):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pqCkJG0GmSXtbMCvDISz1gge/full.jpg

Een plexiglas koker gevuld met korrels van een gesneuvelde (gehard)glasplaat.
De onderste led zit al netjes gecentreerd (ligt op de bodem) de andere 2 RGB leds bungelen nog een beetje aan hun draad. Als die mooi in het midden zitten is het licht ook weer wat beter verdeeld. Sowieso zijn de lichtvlekken nu meer zichtbaar op zo'n phone-cam dan IRL.

[ Voor 36% gewijzigd door _ferry_ op 30-10-2009 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tower410
Dat ze niet in het midden hangen vind ik er op zich zelfs wel leuk uit zien. Idee van die gebroken glasplaat is ook erg leuk, duurzaam recyclen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85730

Anoniem: 321166 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:33:
[...]

hey, ik doe iets gelijkaardig al jij net deed. Enkel zou ik de kleur kiezen door drukknoppen. Ik gebruik ook de PIC18F1330. Ik gebruik de PIC2 Starter kit om de ic te programmeren en code schrijven is dus in MPLAB. Waarin heb jij dit geschreven? En kan je mij een beetje op weg helpen want ik ben niet zo heel sterk op gebied van programmeren. Alvast bedankt.
Wat wil je precies met de drukknoppen? als je op een knop drukt dat deze naar een bepaalde kleur fade? of dat deze een bepaalde kleur helderder maakt?

Deze code is geschreven in C en gecompileerd met C18 van microcchip. (download @ www.microchip.com/c18)

Heb je de hardware wel al klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Tower410 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 16:09:
Dat ze niet in het midden hangen vind ik er op zich zelfs wel leuk uit zien. Idee van die gebroken glasplaat is ook erg leuk, duurzaam recyclen :)
Ja, op zich is het niet lelijk, maar het hangt er dan vanaf van welke kant je kijkt. Dus dan heb ik ze liever gewoon recht ;) Kwestie van een paar stukjes plexiglas verlijmen waar ik de leds+koellichaam aan kan monteren. Maar zover ben ik nog niet.
Had het idee al langer, maar geen glas ervoor, tot mijn oom zijn douchedeur liet sneuvelen :P Echt duurzaam is het niet, er zit voor bijna 100€ aan plexiglas in. En dan nog 6x RGB led+ aansturing (chromoflex).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosse
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb hier RGB strips liggen die ik verkoop.
Ideaal voor je eigen moodlight

Splinter nieuw nog in verpakking
5 meter rail voor 85 euro
30 leds per meter
3M zelfklevende tape aan de achterkant
IP65
Strips zijn af te knippen om de 10 centimeter.

RGB controller met afstandsbediening kost 30 euro. Indien intresse, mail me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06 22:50
_ferry_ schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 14:24:
Heb je ze al een keer aangesloten gehad? (Of iemand anders wellicht?) Wat vind je van de lichtopbrengst/intensiteit? Moet wel een aardige bak licht geven lijkt me? Ben aan het overwegen om een of twee van deze plaatjes te bestellen om daar wat mee te experimenteren en uiteindelijk een moodlight van te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Thedr op 03-12-2009 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

De lichtopbrengst PAR platen is redelijk hoog. Voor accent verlichting doen ze het zeer goed maar om een hele kamer er mee uit te lichten heb je er wel een paar nodig. De uitstraal hoek is naar ik schat 30o. Let er wel op dat een aantal leds niet branden, en dit is geen fout op de printplaat zelf!(tenminste bij die van mij) Oplossing is om met een multimeter de defecte leds te zoeken en te vervangen door een werkende led van een dusdanige defecte plaat waarbij reparatie vrijwel onmogelijk is. Als je dus deze led platen besteld bestel er 1 meer voor om de anderen te patchen.

Als je wilt kan ik vanavond wel een paar foto's schieten en hier plaatsen.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
teun-v schreef op donderdag 03 december 2009 @ 10:16:
De lichtopbrengst PAR platen is redelijk hoog. Voor accent verlichting doen ze het zeer goed maar om een hele kamer er mee uit te lichten heb je er wel een paar nodig. De uitstraal hoek is naar ik schat 30o. Let er wel op dat een aantal leds niet branden, en dit is geen fout op de printplaat zelf!(tenminste bij die van mij) Oplossing is om met een multimeter de defecte leds te zoeken en te vervangen door een werkende led van een dusdanige defecte plaat waarbij reparatie vrijwel onmogelijk is. Als je dus deze led platen besteld bestel er 1 meer voor om de anderen te patchen.

Als je wilt kan ik vanavond wel een paar foto's schieten en hier plaatsen.
Zie er graag een paar foto's van idd :)
Was ook van plan om er een paar (2 of 3) te bestellen, sowieso omdat de verzendkosten anders zo hoog zijn. Ben op de hoogte dat er defecten in zitten, dus bestel er een extra om later als ik ze ergens 'definitief' in ga bouwen de ene met een andere kan repareren zoals je aangeeft. Wil ze denk ik onder een matglazen zuil of iets in die trend zetten (zoals die ikea grönko). Maar eerst ff klooien om leuke toepassingen te vinden :P
Het is ook bedoeld als sfeerverlichting, dus niet om bij te gaan zitten studeren ofzo.
Ben benieuwd naar je foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Hier een paar foto's van de PAR let plaat. Alle foto's zijn genomen op iso 400 sluitertijd 1/15 diafragma f/4.0de foto's met kamerlicht zijn genomen met auto-wit-balans. De foto's zonder kamerlicht zijn met handmatige wit balans doormiddel van een grijs-kaart geneomen.

Zonder licht:
PAR plaat zonder kamerlicht

Met kamerlicht:
PAR plaat met kamerlicht

Klik voor vergrote afbeeling

De foto's van de individuele zijn niet op volg vermogen genomen omdat mijn sturing dat niet goed doet. de foto's van het gemengde wit zijn dat wel. De kleuren komen voor zover ik het kan beoordelen goed overeen met de werkelijkheid.

[ Voor 4% gewijzigd door teun-v op 03-12-2009 17:49 ]

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
teun-v schreef op donderdag 03 december 2009 @ 17:45:
Hier een paar foto's van de PAR let plaat. Alle foto's zijn genomen op iso 400 sluitertijd 1/15 diafragma f/4.0de foto's met kamerlicht zijn genomen met auto-wit-balans. De foto's zonder kamerlicht zijn met handmatige wit balans doormiddel van een grijs-kaart geneomen.

Zonder licht:
[afbeelding]

Met kamerlicht:
[afbeelding]

Klik voor vergrote afbeeling

De foto's van de individuele zijn niet op volg vermogen genomen omdat mijn sturing dat niet goed doet. de foto's van het gemengde wit zijn dat wel. De kleuren komen voor zover ik het kan beoordelen goed overeen met de werkelijkheid.
Bedankt! Ziet er goed uit (naar mijn bescheiden mening). Ga er binnenkort een paar bestellen :)
Vanmiddag een Arduino bordje gekocht, dus kan lekker aan het experimenteren.
Heb nog een paar vnp5n07's (smartMOSfet's) van een project op school, makkelijke dingen om snel wat mee te proberen. Kunnen gebruikt worden als gewone FET van DC tot 50kHz, met als verschil dat er overtemperatuur, overcurrent en kortsluitbeveiliging opzit. Beetje lame voor een elektrotechnicus, maar wel makkelijk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ys0QFd9ehWqbcMrwjZk2N3MJ/full.jpg
1 lamp is al een tijdje klaar, voor de andere moet ik nog even tijd hebben/maken maar met 3x RGB led komt er IIG lekker veel licht vanaf :)

• MisterData
  • Laatst online: 19-06 13:37
Zojuist maar eens geprobeerd of ik VLC Player zo kon aanpassen dat 'ie mijn LED-strip als soort AmbiLight kon aansturen. Paar regeltjes code veranderd in de AtmoLight-module om de kleurwaardes via het netwerk naar mijn NAS te sturen, die de commando's vervolgens weer vertaalt naar iets wat de Chromoflex snapt, en dan krijg je dus dit:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Bambilight

(in het echt is het nog mooier, dit is een brak filmpje gemaakt met m'n telefoon)

Heb al wat langer trouwens software draaien die het mogelijk maakt om de strip als soort wake-uplight te laten functioneren; vanaf m'n iPod Touch stel ik de tijd in en dan gaat de strip de volgende dag aan op de ingestelde tijd *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Nice :) Maar hoe dan ook, ik vind het verkleurende licht (ook van de ambi light) maar afleidend. Ik heb achter mijn tv/monitor blauw licht tijdens het TV kijken, geeft altijd een mooi contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjvksoft
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-06-2022
ik ben zelf ook eens begonnen aan een moodlight.
hierbij heb ik weer het zelfde concept gelijk iedereen.
een PIC16f877 en wat RGB leds.
ik heb enkel maar 8 led's gesoldeerd voor te testen.
(respect voor mensen die hele roosters met leds kunnen solderen)
Afbeeldingslocatie: http://pjvk.homedns.org/moon1.jpg

Vroeger heb ik nog eens mini flikkerende led's gemaakt voor in de kerstboom.
hierbij hem ik van een CMOS4060 (een 14 bit counter) enkele uitgangen verbonden aan een RGB led.
als oscillator voor de counter wordt een simpele RC kring gebruikt.
als resultaat krijgt men soort "random" kleuren dat verandert in de tijd. de kleuren vloeien niet over in elkaar het zijn discrete kleuren.
Afbeeldingslocatie: http://pjvk.homedns.org/moon2.jpg

[ Voor 2% gewijzigd door pjvksoft op 21-12-2009 23:35 . Reden: foto's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLaurens
  • Laatst online: 16-06 19:33
Ik ben nog niet ervaren met electronica, ben een beetje nog in de verdiepingsfase. Ik snap nu alleen niet hoe je 3x 3W RGB LEDS aandrijft. Met welke voeding en wat voor circuit moet je dan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roani52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-01 12:15

Roani52

R_52

Wat ik tot nu toe gezien heb (wil ik nog eens zelf gaan proberen) is een programmeerbaar chipje (microcontroller, PIC, uC...) dat zo geprogrammeerd word dat hij heel snel achter elkaar pulsjes geeft, wat dan Pulse-Width-Modulation (PWM) genoemd word, zeg maar in zo'n vorm (sorry als ik het te simpel doe):

Aan
_|‾|_|‾|_|‾|_ (and so on...)
Uit

Je snapt dan natuurlijk dat als je dat golfje veranderd in:
__|‾|__|‾|__|‾|__
dat het ledje minder fel gaat branden

en als je dat veranderd in:
_|‾‾‾|_|‾‾‾|_|‾‾‾|_|‾‾‾|_
gaat t ledje feller branden

Als je dat blokgolf signaal op een dikke transistor of FET zet kun je daar dus meer ledjes mee schakelen...
En overigens zijn de standaard 5mm LEDs 20 mA op iets van 2V tot 3V ofzo, wat op 0,04W tot 0,06W neerkomt. Als je dan een spannings regelaar IC neemt voor 12V daar 4 ledjes in serie achter gooit heb je op 12V slechts 20 mA nodig. Daar heb je geen bijzondere voeding voor nodig. Een 7812 zonder heatsink kan 200 mA leveren, met heatsink 600 mA. Dat kan je uitbreiden met extra onderdelen zodat je de 5A tot 10A wel kan halen. Hmmm... daar kan je behoorlijk wat ledjes van laten branden :P Ook met 3x1Watt RGB Leds kan je op 5A 20 van die dingen laten branden (dus 20xRGB, 60x R, G of B )

En nou hopen dat ik geen fouten heb gemaakt in me uitleg :/

Ik ben zelf ook een best wel een beginner, verdiepingsfase afgerond. Heb net (als in eergister ontvangen) breadboardje gehaald en een LM3914 op werkend gekregen wat ik al een behoorlijke prestatie van mezelf vind :P Ding werkte eerst niet, bleek dat ik alle ledjes verkeerd om had ingeprikt (had nog wel zo gekeken welke kant de anode was, maar door stom denkfoutje alles verkeerd om ingeprikt)

[ Voor 3% gewijzigd door Roani52 op 07-01-2010 23:35 ]

*Handtekening*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Heren,

Ik wil om mijn TV heen graag 4 RGB LED strips monteren. Deze werken m.b.v. een remote. De kleuren moeten zelf kunnen worden gemaakt.

http://www.ledlightingkit.com/ledstripkitremote.html

Afbeeldingslocatie: http://www.ledlightingkit.com/images/4ledstripaccessories.gif

Dit^ is precies wat ik zoek, maar ik denk dat dit met 110v werkt ipv 220...

Kent er iemand dezelfde kit voor de EU? Ik ken de IKEA Dioders, ja maar ik vind dat ze te weinig kleurtjes kunnen mixen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door SalimRMAF op 13-03-2010 22:28 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Mijn TV heeft geen SCART RGB out voor zover ik weet (1 scart aansluiting maar).

Hoeveel euro moet dat kosten?

En is die "Ambilight" alleen beschikbaar met tussenkomst van een PC? :)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

?? Als ik er een simpele 220>110 volt converter tussenprop, zou het dan werken? (i.v.m. amperage/frequencie/hertz etc)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 23:07
Na ruim een jaar geleden zo'n Ikea Dioder LED-strips setje te hebben geïnstalleerd ga ik me er nu toch ook aan wagen, maar dan wat uitgebreider :).

Zit erover te denken om voor 16 x 50cm strips te gaan in de volgende opstelling:

4xLED > 1m kabel > 4xLED > 3m kabel > Amp > Controller < 4xLED < 1m kabel < 4xLED

Met deze controller:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/lnsoundwebshop/article10715725.jpg

Dat Ikea spul is natuurlijk leuk, maar die 4 bijgeleverde strips zijn ook meteen het maximum van wat de controller/voeding aan kan. Dus dan maar meteen goed doen en er een afstandsbediening bij nemen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Hmm, mooie site: jouw controller heef IR? Dat betekend dus dat je de remote kan vervangen door je programeerbare Universal remote! :D

De site is erg goedkoop, even kijken of ik er iets leuks mee kan doen... Heeft jouw controller ook fade/strobe functies etc? Ja dus.

Ik neem denk ik die ene waar je zelf nog kleurtjes kan mixen (3 euro duurder).

Wat gebruik je voor de 12 V input? Kan ik een oude laptoplader gebruiken? (12 v instellen)

[ Voor 25% gewijzigd door SalimRMAF op 23-03-2010 23:36 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Ben er via deze actie op samenkopen.net op gekomen. De organisator van de actie heeft alles wat over is gewoon in z'n webshop gezet.

Topic:
http://samenkopen.net/action_topic/24068/629099/last#last

Webshop:
http://www.mijnwebwinkel....ategory&categoryID=593120

Meer info over controller:
http://www.samenkopen.net/action_product/393079/138680

Wat de voeding betreft... geen idee, moet ook zelf nog maar eens goed bekijken hoeveel ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Hmm, ok. Ik ben op zoek naar een mooie LED-strip. Flexibel of niet maakt me niets uit; het moei mooie licht kunnen geven. Ken je een goedkope leverancier? Eventueel uit China o.i.d.? Ik ben op zoek naar een 5-meter RGB flexible strip maar kan er geen vinden. :'(

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Pixel RGB LED Flexible Strip

En zijn er goedkope controllers die zo'n effect kunnen toepassen?

[ Voor 21% gewijzigd door SalimRMAF op 24-03-2010 00:06 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik heb die LED-Strips liggen, doe er niets mee. 3 meter totaal. Heb er alleen helaas geen controller voor liggen :P
Zal je dan dus zelf moeten maken met bijvoorbeeld een arduino :)

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 24-03-2010 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Van wat ik hoorde zijn die SmartLED strips aanzienlijk duurder en moet je er een aanzienlijk slimmere controller voor hebben.

Denk dat je dan voor een volledige setup van 5 meter over enkele honderden euro's praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:38
ik heb even een vraag :P

ik ben zelf ook bezig met een projectje ;) . alleen ik kom er niet meer uit.
ik ben bezig gegaan met http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm
en dan de RGB led.
als ik dan naar het eerste schema met rood en groen kijk snap ik wel hoe ik alles moet aansluiten enz.
maar nu is mijn vraag:
kan ik waar die +5volt staat ook gewoon 12 volt aansluiten??? :?
en hoeveel volt komt er dan weer op de RGB uitgangen testaan? ik weet dat ik dat altijd kan verminderen met die PIC maar als ik op de comp hem gewoon op 100% zet en er geen weerstand achter zet. hoeveel staat er dan op de RGB uitgang.

kan het nog niet zelf testen want de spullen zijn nog niet bezorgt :/

hoop dat jullie mij dat duidelijk kunnen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
BasNation schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 08:32:
Van wat ik hoorde zijn die SmartLED strips aanzienlijk duurder en moet je er een aanzienlijk slimmere controller voor hebben.

Denk dat je dan voor een volledige setup van 5 meter over enkele honderden euro's praat.
Dat is ook wat overdreven maar ze zijn inderdaad duurder. Zo'n 20 euro de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
tomcool schreef op maandag 26 april 2010 @ 17:26:
ik heb even een vraag :P

ik ben zelf ook bezig met een projectje ;) . alleen ik kom er niet meer uit.
ik ben bezig gegaan met http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm
en dan de RGB led.
als ik dan naar het eerste schema met rood en groen kijk snap ik wel hoe ik alles moet aansluiten enz.
maar nu is mijn vraag:
kan ik waar die +5volt staat ook gewoon 12 volt aansluiten??? :?
Nee, die uC werkt op 5 volt en gaat stuk als je er 12V op zet
en hoeveel volt komt er dan weer op de RGB uitgangen testaan? ik weet dat ik dat altijd kan verminderen met die PIC maar als ik op de comp hem gewoon op 100% zet en er geen weerstand achter zet. hoeveel staat er dan op de RGB uitgang.
kan het nog niet zelf testen want de spullen zijn nog niet bezorgt :/

hoop dat jullie mij dat duidelijk kunnen maken :)
De spanning op een uitgang hangt af van de voedingsspanning die je uC krijgt, in dit geval 5V dus.
Maar zoals ook bij de uitleg op die site staat verminder je de uitgangsspanning niet, maar de gemiddelde spanning.

Als je iets op 12V aan wil sturen zoals een ledstrip o.i.d. dan moet je iets tussen de io poort van de uC en de ledstrip zetten om de 12V te schakelen. Vaak worden daar Fetjes of een ULN2003 / (of 2803) voor gebruikt.
Voor simpele dingen gebruik ik zelf meestal zo'n ULN, die kunnen meestal genoeg spanning en stroom aan voor enkele ledstrips (hoeveel hangt af van de ledstrip) en ze zijn ook makkelijk bij prototyping op gaatjesprint of in breadboards. Je hebt dan wel een led(strip) nodig met common anode. (De led in het schema is een common kathode)

In het schema op die site missen ook de voorschakel weerstanden, de PIC limiteert in dit geval waarschijnlijk zelf de stroom, maar netjes is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:38
ahh, dat verhelderd een hoop :) _/-\o_

maar omdat de ledjes al besteld zijn. is er ook een andere manier? ;)
is het misschien mogelijk om bijvoorbeeld 20 RGB ledjes(CC) parallel aan elkaar te schakelen? en dan aan te sluiten op de RGB uitgang?
het gaat om deze ledjes:http://www.leds-buy.nl/full-color-led-graden-5mm-p-113.html
en dan bij de groene/blauwe een weerstand van 68 ohm er voor te zetten en bij de rode een weerstand van 180 ohm.
kan dat ook werken?

/edit: is het trouwens niet de bedoeling dat op de fotoAfbeeldingslocatie: http://img191.imageshack.us/img191/8612/58803166.png
die +5 volt voor de 7805 staat? want nu staat er 5 volt op de output :?
dus dat het zo moet:
Afbeeldingslocatie: http://img219.imageshack.us/img219/9810/75187808.png

[ Voor 23% gewijzigd door tomcool op 26-04-2010 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
tomcool schreef op maandag 26 april 2010 @ 19:40:

/edit: is het trouwens niet de bedoeling dat op de foto[afbeelding]
die +5 volt voor de 7805 staat? want nu staat er 5 volt op de output :?
dus dat het zo moet:
[afbeelding]
Ik zou denken van niet. Die 7805 is een spanningsstabilisator. Die zorgt dus dat de uitgangsspanning netjes 5V is. Er moet namelijk een iets hogere spanning in (meestal minstens 1-1,5V boven de uitgangsspanning), de 7805 zorgt dat spanningsschommelingen/rimpel door gelijkrichten afgevlakt worden. De +5V in je plaatje kan evt in een anders schema als referentie gebruikt worden. Zou em dus lekker laten staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Heeft iemand al eens een grotere moodlight gebouwd, zeg maar >1000leds ?

Voorbeeldje:
http://www.youtube.com/watch?v=9qrvK4KqFJU
http://www.youtube.com/watch?v=LntHwQs2zsQ
Met het verschil dat dit geen moodlights meer zijn maar eerder een gemultiplexed-achtig iets ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
LED-Maniak schreef op maandag 26 april 2010 @ 17:55:
[...]

Dat is ook wat overdreven maar ze zijn inderdaad duurder. Zo'n 20 euro de meter.
Maar het zijn toch juist de controllers die veel duurder zijn? Ze moeten immers iedere LED afzonderlijk sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-06 08:55
Ward Vr schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:59:
Heeft iemand al eens een grotere moodlight gebouwd, zeg maar >1000leds ?

Voorbeeldje:
http://www.youtube.com/watch?v=9qrvK4KqFJU
http://www.youtube.com/watch?v=LntHwQs2zsQ
Met het verschil dat dit geen moodlights meer zijn maar eerder een gemultiplexed-achtig iets ...
*CrossPost uit het ScrapDMX topic*
Njah, niet met meer dan 1000, maar wel met 600 RGB leds per 12 aan te sturen :p.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/o01gn2tHyz125AOVMUNornDX/full.jpg

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309951

Gezien in dit topic en meteen maar 4 van besteld:

Afbeeldingslocatie: http://yellah.net/stuff/moodlight1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://yellah.net/stuff/moodlight2.JPG

Led panels met 183 leds van 10mm die bedoelt zijn voor in spots die je ook in discotheken tegenkomt. Ze hebben allemaal een aantal leds die het niet doen. Het meeste heb ik eenvoudig met de soldeerbout kunnen herstellen!

Nu nog even bedenken wat ik ermee ga doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:57
DP Kunst schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:15:
[...]

*CrossPost uit het ScrapDMX topic*
Njah, niet met meer dan 1000, maar wel met 600 RGB leds per 12 aan te sturen :p.

[afbeelding]
Je zou een inkoopactie hievan moeten maken, ik zie er wel markt voor!

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:59
Werkt de software ook met windows 7 mediacenter en dan specifiek Live TV?

bla di bla bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ik wil 4 RGB Strips kopen

Zijn deze Okay?:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11304

En deze RGB Controller:
http://www.mijnwebwinkel....593120&articleID=10715748

En deze voeding 12V:
http://www.mijnwebwinkel....593146&articleID=11567490

Gaan die gewoon goed samenwerken?

Alles kost 70 Euro Inc Verzenden. Kent er iemand betere? Strips/RGB Controller (of eventueel goedkoper)
:)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
salimrmaf schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 13:56:
Gaan die gewoon goed samenwerken?
Heb dezelfde voeding + controller, andere LED strips, maar zou geen probleem moeten zijn lijkt me. Heb zelf 16 strips. Werkt prima, maar de controller ben ik niet helemaal overtuigd van. Heb hier al over geschreven op andere forum:
Heb mijn setup inmiddels klaar. Maar heb wel wat probleempjes met de controller (44 functies met skittles afstandsbediening).

De controller reageert heel slecht op bijgeleverde AB, ik moet er vaak heenlopen en meerdere keren op de knoppen drukken voordat hij hem pakt. Volgens mij is de AB simpelweg te "goedkoop" en niet sterk genoeg (heb de batterijen al vervangen). Dat brengt mij meteen bij het grootste probleem. Andere afstandsbedieningen zijn WEL sterk genoeg. Zo reageerd mijn LED opstelling vaak op al mijn andere IR afstandsbedieningen. Zowel mijn, Onkyo reciever, Panasonic TV en WDTV Live afstandsbediening laten allemaal de kleuren verspringen |:(. Bijzonder vervelend.

Voor de rest ben ik heel tevreden... maar die controller... :/
Probleem is... er zijn niet zoveel goedkope alternatieven met zoveel functies. :F

[ Voor 6% gewijzigd door BasNation op 27-05-2010 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Oehh, beetje kut maar ik heb ook een WDTV Live.

Ik laat het me gewoon gebeuren. :+ Ff bestellen dan maar!

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Laatst online: 16-06 21:12

xon

klein beetje advies nodig van jullie guys..

Ik ben vreemd gegaan en heb voor de eerste keer een niet philips dus niet ambilight TV gekocht en ben bang dat ik het licht ga missen (heb nu nog Ambilight TV)

Nu wil ik me niet stoten aan dezelfde steen en waag ik me niet aan het zelfbouw ambilight project omdat dit lang niet altijd lekker werkt met RGB uitsturing vanuit de hardware (tv ontvanger/dvd speler)

Ik heb nu een ander idee wat ik wil proberen. Tv gaat plat tegen de muur hangen (waar nu tv nog op kast staat) met kabels in de muur weggewerkt. Daaronder staat een (hagelnieuw) spierwitte tv kast van zo'n 3 meter lang. Het lijkt me wel mooi om aan beide zijde van de hangende TV van achter de kast sfeer licht gelijkmatig op de muur te laten schijnen.

Hieronder foto (expres onderbelicht in het donker genomen) van hoe nu de opstelling is met ambilight tv. Ik zal het nooit meer zo mooi geprojecteerd vanaf de zijkant krijgen maar als ik hetzelfde effect vanaf de onderzijde kan bereiken is het ook prima.

Afbeeldingslocatie: http://www4.picturepush.com/photo/a/3585857/220/3585857.jpg

Het gaat mij om welke RGB leds ik het beste kan gebruiken (kwaliteit,sterkte etc). Gaat een normaal "flexibel" stripje dit redden of is er groffer geschut nodig?

Ondanks dat ik me afgelopen dagen goed heb ingelezen is materie nog vrij nieuw voor me dus neem me niet kwalijk als ik domme vragen stel.

[ Voor 9% gewijzigd door xon op 07-06-2010 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik denk dat met de gemiddelde LED-Strip je het prima zo mooi als op de afbeelding kan krijgen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Laatst online: 16-06 21:12

xon

LED-Maniak schreef op maandag 07 juni 2010 @ 23:00:
Ik denk dat met de gemiddelde LED-Strip je het prima zo mooi als op de afbeelding kan krijgen hoor.
Maar als ik het goed heb schijnen de leds met de richting waar ze op gericht zijn. Als ze achter de kast geplakt zijn schijnen ze inweze rechtstreeks op de muur ter hoogte van de bovenste rand van de kast en niet verder omhoog. Is het restlicht dan wel genoeg om het ook nog boven de kast te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 04:38
je zou ze onder een hoek kunnen monteren?! bij elke bouwmarkt kun je vast wel van die dunne latjes krijgen waar een hoek in zit. Daar de strip op en dan de latjes tegen de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Weet iemand of het kwaad kan om twisted pair (2x0,8mm2) draad te gebruiken bij het PWM sturen van mijn LEDs? Ik denk dat het geen probleem is, in tegendeel. Maar voordat ik 200draadjes ga knippen en bewerken leek mij een bevestiging wel handig :P
De situatie is dat 1 led aan pakweg 50cm twisted pair zit vanuit de basis en daarna weer de volgende draad vanuit de basis. En zo 3 leds met draad in serie.

PWM zal gewoon op paar xxxhz zijn ofzo, mogelijk een chromoflex controller, of simpel een uC waarmee ik de LEDs op bijv 0, 33, 66, en 100% zet. (geen RGB maar gewone warm witte leds)

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 05-07-2010 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerplant06
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-02 17:58
Hallo Allemaal,

ik heb deze topic (en de vorige topic) een beetje door zitten spitten.

Ik vind het ontzettend vet wat jullie allemaal met ledjes hebben gemaakt
en mij eigenlijk hebben aangespoord om ook hiermee te gaan beginnen.

nu heb ik wel 1 vraag en dat is misschien wel een domme .. maar waar krijgen
deze ledjes (nadat je ze heb geconfigureerd in de kleuren die je wil) stroom van?

laat je gewoon de hele controller en power supply aan deze ledjes zitten of is daar
weer iets aparts voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:56
Powerplant06 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 00:09:
Hallo Allemaal,

ik heb deze topic (en de vorige topic) een beetje door zitten spitten.

Ik vind het ontzettend vet wat jullie allemaal met ledjes hebben gemaakt
en mij eigenlijk hebben aangespoord om ook hiermee te gaan beginnen.

nu heb ik wel 1 vraag en dat is misschien wel een domme .. maar waar krijgen
deze ledjes (nadat je ze heb geconfigureerd in de kleuren die je wil) stroom van?

laat je gewoon de hele controller en power supply aan deze ledjes zitten of is daar
weer iets aparts voor?
Bij een led-strip sluit je die strip aan op een controller welke je via je pc of met een afstandsbediening kunt bedienen, en zo van kleur kunt veranderen! Stroom komt gewoon uit een adapter die je op de controller aansluit.

Als je met losse ledjes wilt werken moet je ze zelf op een bord solderen, en ze aan elkaar doorlussen en ze dan op een controller aansluiten.

Dat eerste is makkelijker, maar is dus alleen een strip wat je beperkt in je mogelijkheden. Met losse ledjes kun je maken wat je wilt, figuren op plekken die je zelf wilt en meer keuze qua leds ( grootte en lichtopbrengst ).

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerplant06
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-02 17:58
SgtElPotato schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 00:43:
[...]

Bij een led-strip sluit je die strip aan op een controller welke je via je pc of met een afstandsbediening kunt bedienen, en zo van kleur kunt veranderen! Stroom komt gewoon uit een adapter die je op de controller aansluit.

Als je met losse ledjes wilt werken moet je ze zelf op een bord solderen, en ze aan elkaar doorlussen en ze dan op een controller aansluiten.

Dat eerste is makkelijker, maar is dus alleen een strip wat je beperkt in je mogelijkheden. Met losse ledjes kun je maken wat je wilt, figuren op plekken die je zelf wilt en meer keuze qua leds ( grootte en lichtopbrengst ).
Dankje , nu weet ik er wat meer over.

ik zag dit filmpje laatst YouTube: Frostmourne Replica Sword with Glowing Effects dat vond ik er wel vet uitzien dat ik dacht nou eens even kijken wat je daar voor nodig heb.

maar het was mij meer een raadsel waar hij de bedrading heeft gelaten :9 .

ik weet wel dat hij een chromoflex heeft gebruikt .. en een rgb led strip. alleen hoe deze led strip
stroom krijgt is mij een raadsel aangezien ik geen bedrading in het filmpje zie of zo.

Ik wil hier misschien ook mee beginnen met een soort gelijke situatie als in het filmpje
maar zou echt niet weten WAAR ik moet beginnen :P

[ Voor 13% gewijzigd door Powerplant06 op 02-08-2010 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:56
Powerplant06 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 08:56:
[...]

Dankje , nu weet ik er wat meer over.

ik zag dit filmpje laatst YouTube: Frostmourne Replica Sword with Glowing Effects dat vond ik er wel vet uitzien dat ik dacht nou eens even kijken wat je daar voor nodig heb.

maar het was mij meer een raadsel waar hij de bedrading heeft gelaten :9 .

ik weet wel dat hij een chromoflex heeft gebruikt .. en een rgb led strip. alleen hoe deze led strip
stroom krijgt is mij een raadsel aangezien ik geen bedrading in het filmpje zie of zo.

Ik wil hier misschien ook mee beginnen met een soort gelijke situatie als in het filmpje
maar zou echt niet weten WAAR ik moet beginnen :P
toon volledige bericht
Waarschijnlijk is die ledstrip gewoon op de muur geplakt achter het zwaard, en de kabels weggewerkt in de muur!

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-06 15:19
Hey,

Ik heb een tweetal RGB ledstrips liggen en wil graag weten of ik deze kan gebruiken voor ambielight achtig project aangestuurd met arduino :P Dus ik heb de behuizing open gesneden... en dit komt te voorschijn:

Afbeeldingslocatie: http://img192.imageshack.us/img192/1496/p1050535j.th.jpg (Voorkant)
Afbeeldingslocatie: http://img836.imageshack.us/img836/6230/p1050536.th.jpg (achterkant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:43

Rmg

tokko1 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 17:15:
Hey,

Ik heb een tweetal RGB ledstrips liggen en wil graag weten of ik deze kan gebruiken voor ambielight achtig project aangestuurd met arduino :P Dus ik heb de behuizing open gesneden... en dit komt te voorschijn:

[afbeelding] (Voorkant)
[afbeelding] (achterkant)
Opzich kan je aan de meest rechte 4 pinnen wel een stel draadjes solderen zo de ledjes aansturen. (denk wel aan de weerstanden)

Onder de zwarte blob zal nog een ic zitten. wat voor aansturing gebruikt het of zijn gewoon fading stripjes oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-06 15:19
Rmg schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 18:45:
[...]

Opzich kan je aan de meest rechte 4 pinnen wel een stel draadjes solderen zo de ledjes aansturen. (denk wel aan de weerstanden)

Onder de zwarte blob zal nog een ic zitten. wat voor aansturing gebruikt het of zijn gewoon fading stripjes oid?
Hey, zitten de weerstanden niet in de zwarte blob zelf?
( het gaat om deze strips btw, http://www.dinodirect.com...ed-colorful-flexible.html )
Als de weerstanden niet in die troep zitten hoe kan ik dan weten welke weerstanden, sorry ben nogal nub :X

ik wil dit scheme gebruiken om de ledstrips aan te sluiten op arduino
Afbeeldingslocatie: http://amblone.com/graphic/diagram.jpg
(http://amblone.com/index.php?page=guide)

• jaapgvk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-06-2024

jaapgvk

dus...

Ik ben bezig om een flinke RGB opstelling te maken in de achtertuin met in totaal 30m waterdichte 12v rgb strips.

De strips zijn 0.6 amp/meter.

Ik had nog een chromoflex liggen. (die is max 7.5 amp) en heb er een 'rgb ampifier' bijgekocht (max 12 amp).

Nu is mijn vraag. Wanneer ik de chromoflex en amp aan elkaar aansluit. Is de max uitgangsstroom op de versterker dan het gezamelijke vermogen (dus 19,5 amp) Of moet ik bv 10 meter op de chromoflex aansluiten en 20 meter op de amp? Of kan het allebei?

Afbeeldingslocatie: http://www.yourwelcome.co.uk/acatalog/rgb_amplifier.gif

Op zich...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
Ik heb nu een RGB ledstrip van DealExtreme aan mijn Arduino hangen via een breadboard met wat mosfets.
Nu zit ik me af te vragen hoe ik verder moet gaan.

Een video voor de liefhebbers: http://youtu.be/CILTxjdyO9E

Eigenlijk wil ik de Arduino voor een volgend project gebruiken, dus was ik benieuwd of hier iemand is die me kan vertellen hoe ik het beste de opstelling definitief kan maken zonder Arduino?

ben nog niet heel lang bezig met elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:58

MicroWhale

The problem is choice

Ik heb de ballen verstand van elektronica, maar wil voor een lichtstraat in onze uitbouw een moodlight gaan maken die rondom de hele lichtstraat zit. Dit is ongeveer 10m. Om e.e.a. goedkoop te houden denk ik met twee van de volgende strips klaar te zijn:

http://www.disko.nl/shop/...Strip_-_RGB_set_5.0m.html

Afbeeldingslocatie: http://www.disko.nl/showimage.php?url=image/shop_image/product/0864295b4b0b61c7cba87d18920e17e6.jpg&maxwidth=285

Nu de vraag: Koop ik hiermee een tweetal strips, die ik eenvoudig kan ophangen, die werken (zonder haperen, verlies van intensiteit, etc...) en die met één afstandsbediening te regelen zijn. (Ik hoop voor dat laatste dan dat de IR controllers beide hetzelfde signaal kunnen oppikken)

Het ziet er allemaal heel mooi en heel goedkoop uit, maar daar zit ook vaak de catch. Ik wil ff weten of dat hiervoor ook geldt.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
misschien handig om de winkel een mail te sturen of dat mogelijk is? Kwa goedkoop ben je daar wel aan het verkeerde adres ;) dealextreme heeft ook van zulke strips met controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:58

MicroWhale

The problem is choice

stef-o schreef op maandag 20 september 2010 @ 15:37:
misschien handig om de winkel een mail te sturen of dat mogelijk is? Kwa goedkoop ben je daar wel aan het verkeerde adres ;) dealextreme heeft ook van zulke strips met controllers.
Ik heb inmiddels bericht van disko ontvangen dat het mogelijk is om twee strips met één afstandsbediening te besturen. Goed nieuws dus. En aangezien die strips van dealextreme beter èn goedkoper zijn. (zitten twee maal zoveel lampjes op en zijn 40 euro goedkoper), ga ik ze daar bestellen.

Er moet dan wel een voeding bij. Nu is een 12v 5A 60W adapter standaard. Volgens een gebruikersreview werkt zo'n voeding goed met die strips. Kan het kwaad als ik ipv bovenstaande adapter eentje 12v 6.6A 80W daarop aansluit? Ik heb namelijk geen zin in dat er iets doorbrandt, maar ook niet dat er te weinig power op staat om e.e.a. te laten branden. Het zekere voor het onzekere zeg maar. :)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 01:14

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Leuk topic! ben zelf ook op zoek naar een manier om thuis rgd ledverlichting toe te passen. met 3 ambx setjes heb ik mijn av wand verlicht.

Afbeeldingslocatie: http://i184.photobucket.com/albums/x242/zuluman8/av%20wall/DSCF5405.jpg

ik zou graag de hele woonkamer willen verlichten met rgd leds en aansturen met de ambx xc module maar die is 5.000 euro. en dan heb ik nog 30m rgd ledstrip a 300,- per meter heb ik begrepen. en ik ga dit topic goed bestuderen om te zien hoe ik zelf eea kan maken voor veel minder.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=vAYAxbVKwdk]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
LED Strip haal je voor 30 euro per 5 meter direct uit china en die controller kan uiteraard ook veel goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 01:14

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

LED-Maniak schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 22:22:
LED Strip haal je voor 30 euro per 5 meter direct uit china en die controller kan uiteraard ook veel goedkoper :)
die ambx xc module zit tussen je av apparatuur en je tv. deze analseert de videostroom en stuurt de rgd leds aan. je kan verschillende zones aanmaken en ook sfeerverlichting instellen. en die rgd ledstrips die jij noemt is wel van een heel andere kwaliteit/sterkte dan waar ik het over heb. kijk maar daar dit filmpje.

Bekijk op YouTube
amBIENT XC Presentation Video

en er komt binnenkort komen de nieuwe ambx sets van madcatz cyborg. geen wallwasher maar zeer krachtige light pods.

Bekijk op YouTube
New amBX Hardware by MadCatz at GamesCom 2010 in Germany

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik ken de ambx module. Hoeveel luxeon's zitten er per meter strip?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste