Hallo Tom, ik wil binnenkort ook eens gaan experimenteren met een RGB led oplossing i.c.m. een Arduino microcontrollers (o.a. ter vervanging van een Philips Living Colors lamp). Ik wil graag het een en ander (meerdere Arduino's) draadloos gaan koppelen en besturen middels 433Mhz transceivers, waarbij de master (Arduino) tevens dienst doet als ontvangstmodule voor IR signalen (t.b.v. mijn Harmony One), en eventueel te koppelen aan mijn netwerk (m.b.v. het Ethernet shield).MisterData schreef op donderdag 20 november 2008 @ 21:43:toon volledige bericht
Ik heb laatst ook mijn kamer voorzien van wat RGB-lichtjes. Ik heb wel een iets andere aanpak dan de meesten van jullie gekozen, maar ik denk dat het toch wel nuttig is om het hier even te melden! Ik had namelijk niet zoveel ervaring met electronica, maar wel met software. Ik zat eens te kijken naar de Arduino en alles wat daarvoor is bedacht en dat zag er wel begrijpelijk uit! Daarnaast kwam ik deze lampjes tegen. Het zijn eigenlijk hele kleine plaatjes met daarop een microcontroller en een RGB-led. Via vier draadjes sluit je die zo op de Arduino aan. Twee draadjes zijn voor de stroom (5V), de andere twee zijn voor I2C. Je kunt de ledjes dus gewoon I2C-commando's sturen! Je kunt ze verder allemaal een nummer geven en apart aanspreken. Naast faden (door RGB of HSL-kleuren door te geven) kunnen ze ook 'scripts' afspelen (het 'onweer'-script is erg gaaf; daarbij is de led donkerblauw en eens in de zoveel tijd flitst 'ie) en kun je één script zelf inprogrammeren. Voor de Arduino schreef ik wat software die commando's van de PC (gewoon in ASCII, dus als je via HyperTerminal oid met de Arduino een verbinding hebt kun je gewoon "12:cFF0000;" typen en de Arduino stuurt vervolgens het 'fade-naar-rood' commando naar I2C-adressen 1 en 2).
Via een simpel telefoondraadje zitten die ledjes hier in het plafond. Ze waren wel relatief duur, maar het is echt supereenvoudig aan te sluiten en werkt meteen. Zonder Arduino moet het overigens ook lukken, er zijn volgens mij ook gewoon USB->I2C adapters. In mijn geval hangt de Arduino aan een Linksys NSLU2, een netwerk-schijf-apparaat (NAS) waar Linux op kan draaien. Via een webpagina kan ik nu vanuit de hele wereld de kleur van mijn lampjes kiezen!
Heb nog geen goede pics kunnen schieten, wellicht komen die later. Mocht er iemand geïnteresseerd zijn in de Arduino-software of andere details, dan hoor ik het wel
Kun je mij wat meer details geven (mailen) hoe je het een en ander bij jou gerealiseerd hebt.
Bvd,
Ron
GA-Z97X-UD5H, Core i5 4670, 8Gb DDR3, MSI GTX 1050 Ti 4Gb, Samsung 840 EVO 250 Gb SSD, BCM94360CD Wifi+Bluetooth 4.0LE, MacOS 13 High Sierra