Howto: PWM met een ne555

Pagina: 1
Acties:
  • 15.239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

Howto: PWM met een ne555

Wat is PWM en wat is een ne555?

PWM (oftewel: Pulse Width Modulation) is het systeem dat doormiddel van pulsjes die boven de frequentie van het oog liggen (boven de 50hz zeg maar) er iets zachter of harder kan worden laten werken. dit kan zijn motoren, leds en andere dingen. enkel moet je oppassen dat het geen dingen betreft die nagloeien/nawerken. hierdoor kan veel van het effect verloren gaan.

Engels artikel over PWM

Een ne555 is een ic (integrated circuit). Het is een "multifunctionele timer en oscilloscator".
dat wil zeggen dat je er blokgolfjes mee kan maken en vertragingen inbouwen.

ne555 datsheets

Wat gaan we er nu mee doen?

We gaan in deze howto een ledje met pwm laten dimmen waarbij we een ne555 gebruiken in als
astabile oscilloscator.

Waarom niet met een microcontroller zoals al die andere?

Je zou voor deze metode kunnen kiezen omdat ze goedkoper en simpeler is.

Voordelen:
  • Goedkoper
  • Simpeler en daardoor makkelijker te begrijpen
  • Geen microcontroller nodig is ook geen flasher, kennis van de taal en vaardigheid ermee
  • Weinig componenten
Nadelen:
  • Je hebt voor elke kleur een ne555 nodig.
  • Het maken van kleurovergangen wordt lastig
  • Je kunt het nauwelijks digitaal aansturen

Ok, kom maar op met dat schema dan!

Het schema is als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://ourworld.compuserve.com/homepages/G_KNOTT/555.gif

Zoals je ziet zijn hier nog wat dingen ongedefinieerd en is er geen led (probleem? Nee hoor ;) ).

De led hangen we er als volgt aan:
Afbeeldingslocatie: http://ourworld.compuserve.com/homepages/G_KNOTT/5553.gif
En dan het schemaatje helemaal rechts.

Wat ook nog niet op het schema staat is een 10uf elco'tje direct tussen de + en - (is pin 1 en 8 ).

De tijd laag(0v) bereken je als volgt:
0.7*R2*C

De tijd hoog bereken je als volgt:
0.7*(R1+R2)*C

De totale frequentie is als volgt:
1/(tijd laag + tijd hoog), dat wordt dus:
1/((0.7*R2*C)+(0.7*(R1+R2)*C))

Bij al deze formules is R in ohms, C in farads en de tijd in seconden. frequentie is in herz.

Denk er altijd aan om waarden tussen de 10nf en 10uf te gebruiken bij de condensator en 1K en 1M voor de weerstanden.

Het eerste schema met led als je te lui bent luid als volgt:
R1=500K potmeter
R2=10K
C=100nf

Hiermee is de led redelijk dimbaar, tot hij zichtbaar gaat knipperen.
Ga zelf ook expirementeren totdat je het gewenste resultaat hebt bereikt.

Is dat wel PWM?

Aan de ene kant niet, aan de andere kant wel...
Hiermee wordt namelijk wel de pulsbreedte verandert, maar ook de frequentie.
Daardoor komt het dat je als je de potmeter helemaal omdraait, je de led ziet knipperen.
Er is ook nog "echte" pwm mogelijk met een ne555.
daarvoor gebruiken we het volgende schema:
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~tomzooi/elecs/ledpwm%20555.png
Dit is het schema wat is afgeleid van
http://circuitsonline.nl/circuits/view/17
echter zijn enkele waarden verandert en is het motor gedeelte weggehaald.
Ook in dit schema moet er een (in dit geval) 470uf condensator over pin 1 en 8.

Plaatjes en formules zijn gehaald van deze site.

[ Voor 27% gewijzigd door pcnerd op 05-03-2006 12:57 ]

Take a parachute, and jump!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 21:42
Ik zou een 50K potmeter en 1K weerstand gebruiken, dan wordt je frequentie hoger. :)
Ben je als het goed is ook het zichtbare knipperen kwijt.

Dit schema is trouwens niet echt geschikt voor leds heb ik mij door een docent van me laten vertellen.
Ik heb het voor mijn RGB-led namelijk ook geprobeerd maar het is zeer moeilijk te regelen op deze manier.

[ Voor 49% gewijzigd door MewBie op 03-03-2006 17:57 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcnerd
MewBie schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 17:50:
Ik zou een 50K potmeter en 1K weerstand gebruiken, dan wordt je frequentie hoger. :)
Ben je als het goed is ook het zichtbare knipperen kwijt.

Dit schema is trouwens niet echt geschikt voor leds heb ik mij door een docent van me laten vertellen.
Ik heb het voor mijn RGB-led namelijk ook geprobeerd maar het is zeer moeilijk te regelen op deze manier.
dat valt reuze mee
en als ik de frequentie hoger leg, dan is de led veel minder dimbaar, zeg maar van fel tot minder fel.
lastig regelbaar, wat is lastig bij jou?.
een potmeter in serie met de led is trouwens ook nog wel is handig.
en waarom is dit schema niet geschikt voor leds? ik heb het zelf getest en het werkt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Je kan wel digitaal aansturen. Je maakt dan digitale potmeter van met b.v. aantal 4514 ic's en weerstandbruggen. Met parallele poort kun je toch nog wat regelen. De geheugenfunctie in 4514 ic's komt deels goed uit. Er zitten Set en Reset triggers in. (als ik goed heb)

Het is meer werk, maar dan kun je meer kleuren maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
pcnerd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 18:06:
[...]

dat valt reuze mee
en als ik de frequentie hoger leg, dan is de led veel minder dimbaar, zeg maar van fel tot minder fel.
lastig regelbaar, wat is lastig bij jou?.
een potmeter in serie met de led is trouwens ook nog wel is handig.
en waarom is dit schema niet geschikt voor leds? ik heb het zelf getest en het werkt :).
Ik heb ook niet gezegd dat het niet werkt :P.
Dat het schema niet geschikt is voor leds had te maken met het bereik waarbinnen je kan regelen, een led heeft in verhouding een heel klein gebied waarbinnen je kan regelen (0,7V tot 2,xV). En is dus lastig te regelen. Zoiets was het :)
Een gloeilamp kan je bijv. gewoon regelen van 0 tot 12V en bij een led is dat gebied veel kleiner.
Ik moet er ook wel even bijzeggen dat mijn led een 3x1W luxeon is, dat zal vast en zeker ook nog van invloed zijn ;)

edit:
Nog iets wat ik ineens zie :P jou schema kan niet lager als een duty-cycle van 50% ;)

[ Voor 9% gewijzigd door MewBie op 03-03-2006 18:55 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hier een kant en klaar circuit:
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/pwm555.html
Hierbij kun je hem dus gebruiken als regelaar voor veel leds of andere grote belastingen. De FET op de uitgang is namelijk een soort schakelaar welke open of dicht gaat door de 555. Zo hoeft de 555 geen gote stromen te leveren.

Betreft hierboven: Een led is inderdaad lastiger te dimmen dan een gloeilamp. Komt mede omdat hij stroomgestuurd is, terwijl je hier eigenlijk de spanning gaat verlagen. Een led heeft een heel ander verloop, de halvering van spanning of stroom betekend niet een halvering van de output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
_ferry_ schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 19:15:
Hier een kant en klaar circuit:
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/pwm555.html
Hierbij kun je hem dus gebruiken als regelaar voor veel leds of andere grote belastingen. De FET op de uitgang is namelijk een soort schakelaar welke open of dicht gaat door de 555. Zo hoeft de 555 geen gote stromen te leveren.

Betreft hierboven: Een led is inderdaad lastiger te dimmen dan een gloeilamp. Komt mede omdat hij stroomgestuurd is, terwijl je hier eigenlijk de spanning gaat verlagen. Een led heeft een heel ander verloop, de halvering van spanning of stroom betekend niet een halvering van de output.
Bij bovenstaand schema, laat R1 en R2 weg en D3 ook. Maak C1 100nF. :)
En de potmeter mag ook 47K zijn.
En koppel 3 niet bij de D terug maar bij de G
Dan heb je het schema wat ik gebruik (ik heb alleen ook C3 weggelaten vanwege de voeding die ik gebruik).

edit:
Dit schema dus :P
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bastiah/Elec/rgb-led-schema.png

[ Voor 9% gewijzigd door MewBie op 06-11-2007 22:48 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcnerd
waarom met een fet, en waarom werkt mijn schema net zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Niet alleen spanningsbereik waar LED tov gloeilampen mee werken, er is ook verschil in snelheid.

Met gloeilampen kan je wel PWM doen, omdat gloeidraad door zijn eigen traagheid niet op volle sterkte kan branden en dus zwakker kan branden.

Maar heb je wel gekeken naar LED? Deze gaat malen sneller aan zodat het net lijkt alsof LED al op volle sterkte brandt op b.v. 50% stand, zeg maar. Onze ogen zijn trager om snelheid en lichtsterkte van LED te kunnen registeren en dus blijft het fel voor onze ogen. Terwijl dat niet waar is. Via oscilloscoop zie je het pas. Denk maar aan je SDPIF poort. Deze brandt voor je ogen constant, maar ga je oscilloscoop aan hangen, dan brandt het helemaal niet constant!

In principe moet PWM dus zeer snel schakelen om te voorkomen dat LED nu al naar volle sterkte gaat.
LED drivers gebruiken ook PWM methode dus het is niet fout. Maar PWM zelf moet goed afgestemd zijn voor LED gebruik, en dus hoge snelheid nodig.
De IC's die LED kunnen dimmen zijn echter bijna allemaal via I2C seriele bus. Dat is geen makkelijk klusje voor minder ervaren mensen.

Een andere idee is stroomtoevoer regelen. De spanning blijft gelijk, maar lichtsterkte neemt af als je stroom limiteert. De LED brandt dan vanzelf zwakker. LEDs werken namelijk vooral op stroom, niet op spanning (vandaar dat je 20 mA stroom moet maken voor LED zelf, ongeacht de spanning)
Dat doet deze circuit: http://radiolocation.tripod.com/LEDdimmer/LEDlampDimmer.html
Het regelt stroomtoevoer, terwijl aan spanning niks verandert. Lineair zelfs! _/-\o_

Er is toch nog een IC welke LED licht kan regelen: LM2794
Dat kan analoog of via PWM. Probleem: het is SMD IC zonder poten, maar alleen "eilanden". Lastig om te solderen. Link: http://www.national.com/ds/LM/LM2794.pdf

Of boel voorbeeldem met aantal MAXIM chips:
http://www.maxim-ic.com/a...appnote_number/1804/ln/en
Hier wordt ook licht geregeld aan de hand van spanning op Vin.

http://www.web-ee.com/Sch...nbowVoltmeter/Rainbow.htm
Aan de hand van spanning kun je heel kleurbereik maken. Dat gaat al met PIC! Da's nog easy!

Nou, genoeg voorbeelden dus. Wat ga je dus doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

pcnerd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 19:54:
waarom met een fet, en waarom werkt mijn schema net zo goed?
De schema in startpost is niet ontworpen als lichtregelaar, maar gewoon om LED te laten ... knipperen. Langzaam of snel, maar wel op volle sterkte. Zou je snelheid van 555 laten toenemen, dan zal het gewoon steeds meer constant branden, er is geen sprake van gedimd licht.
Het is dus gewoon een astabiele multivibrator. Er is nergens gezegd dat je ook als PWM kan gebruiken om licht te regelen. De stroom wordt niet geregeld. FETs zijn ideaal om stroom mee te regelen. Dat is niet aanwezig in de startpost schema. Zie ook post hierboven.

Mijn conclusie: LED moet je regelen met stroom, niet met spanning.
Met de post van ferry is topic probleem dus beantwoord en opgelost: we hebben een ne555 PWM schakeling.
Daarom: applaus voor Ferry! _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door MrDummy op 03-03-2006 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
MrDummy schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 20:08:
[...]

De schema in startpost is niet ontworpen als lichtregelaar, maar gewoon om LED te laten ... knipperen. Langzaam of snel, maar wel op volle sterkte. Zou je snelheid van 555 laten toenemen, dan zal het gewoon steeds meer constant branden, er is geen sprake van gedimd licht.
Het is dus gewoon een astabiele multivibrator. Er is nergens gezegd dat je ook als PWM kan gebruiken om licht te regelen. De stroom wordt niet geregeld. FETs zijn ideaal om stroom mee te regelen. Dat is niet aanwezig in de startpost schema. Zie ook post hierboven.

Mijn conclusie: LED moet je regelen met stroom, niet met spanning.

[...]

Met de post van ferry is topic probleem dus beantwoord en opgelost: we hebben een ne555 PWM schakeling.
Daarom: applaus voor Ferry! _/-\o_
Alleen Ferry's schema is voor een motor ;)
Mijn schema is in feite op hetzelfde gebaseerd, maar een docent van me heeft dat een keer doorgerekend en kwam om dit schema uit (wat ik dus gebruik) speciaal voor leds heeft ie dat berekend :)

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

MewBie schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 20:24:
[...]
Alleen Ferry's schema is voor een motor ;)
Mijn schema is in feite op hetzelfde gebaseerd, maar een docent van me heeft dat een keer doorgerekend en kwam om dit schema uit (wat ik dus gebruik) speciaal voor leds heeft ie dat berekend :)
Correct, maar de main probleem is wel opgelost.
Vervolgens komt er 2e punt van topic: we gaan het gebruiken om LED mee te regelen.
Dat heb je dus hieraan voltooid en beantwoord.

Maar het bedoeling is om RGB kleuren mee te kunnen regelen en spelen. 3x ne555 kan ook, maar da's wel veel onderdelen. Toch is er al 1 chip genoeg: met voorgeprogrammeerde PIC (post stukje terug) om full color bereik aan de hand van de spanning weer te geven. Dat lost de kleur bepaling probleem dus al aardig op. De site laat de code voor PIC zien, dus beetje tweaken is mogelijk.
Een PIC programmer is niet moeilijk te maken.
En verder de vraag of de andere schakelingen (die ik heb gehaald uit site vol LED schakelingen lijsten) ook te doen zijn om LED mee te regelen. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcnerd
dit schema werkt anders minstens zo goed
* pcnerd vindt eigenlijk dat jullie pas kritiek mogen geven als jullie dit zelf werkend hebben gezien en het schema + idee snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

pcnerd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 20:42:
dit schema werkt anders minstens zo goed
* pcnerd vindt eigenlijk dat jullie pas kritiek mogen geven als jullie dit zelf werkend hebben gezien en het schema + idee snappen.
Ik geloof wel wat je bedoelt.
Wat anderen zeggen gaat het om technische kant van de schakeling.
Je hebt namelijk schakeling alleen op "visuele" manier gedaan, dus met je eigen ogen de LED zien werken.

Maar als we echt naar technische kant gaan kijken, dan zal het niet precies van 0% tot 100% gaan. En het is nog steeds spanningsgestuurd, niet stroom. LED via spanning is gewoon beperkt: 0,7 tot ongeveer 2 volt. Via stroom mag het echter wel van 0 tot 20 mA. Dit is volle bereik wat regelen dus makkelijker gaat. LED moet je daarom met stroom sturen. Dat moet niet met vaste voorschakelweerstand (want dan zit stroom vast) maar met FET om variabel stroom te kunnen regelen.

Ga dus zelf uitrekenen, dan zul je zien dat je schakeling niet technisch ideaal is. Gebruik niet je ogen, maar rekenmachine of oscilloscoop voor signaal gedrag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, het schema van TS is een astabiele multivibrator met 555. Normaliter wordt R1 dan in verhouding tot R2 erg klein gehouden zodat de laad- en ontlaadtijd van C1 ongeveer gelijk wordt gehouden.
Door ipv R2 een potmeter te nemen kan de frequentie dan worden geregeld.
Omdat TS ipv R1 een potmeter heeft genomen wordt weliswaar de pulsbreedte variabel, maar verandert de frequentie ook enorm.
Dit nadeel heeft de door Ferry voorgestelde configuratie niet en wordt er PWM verkregen zonder dat de frequentie al te veel verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zou dit schema ook mogelijk voor elektra motoren ?
Denk aan het type wasmachine motor op 220V ?

Niet ben bate van koeling, maar vast gewenst toerentaal ipv. standaard ?

[ Voor 3% gewijzigd door o0SmOkE0o op 04-03-2006 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcnerd
Verwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 22:18:
Tja, het schema van TS is een astabiele multivibrator met 555. Normaliter wordt R1 dan in verhouding tot R2 erg klein gehouden zodat de laad- en ontlaadtijd van C1 ongeveer gelijk wordt gehouden.
Door ipv R2 een potmeter te nemen kan de frequentie dan worden geregeld.
Omdat TS ipv R1 een potmeter heeft genomen wordt weliswaar de pulsbreedte variabel, maar verandert de frequentie ook enorm.
Dit nadeel heeft de door Ferry voorgestelde configuratie niet en wordt er PWM verkregen zonder dat de frequentie al te veel verandert.
dat de pulsbreedte variable wordt wordt het dus pwm, enkel is dit dus zoals je zegt geen vaste frequentie.
er zijn idd manieren om de frequentie gelijk te houden, maar omdat ik dit simpel wil houden heb ik het zo gedaan.
en ik stuur hier helemaal niet met spanning of met stroom, enkel op pwm.
ga je werken met spanning/stroom/het veranderen van de tijd laag, dan is het domweg geen pwm meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MrDummy: Dat PWM beter geschikt is voor gloeilampen is echt je reinste onzin. PWM is juist perfect voor LEDs, _omdat_ ze niet 'nagloeien'. Hierdoor zal een led die pwm driven is met 80% load echt 80% van de tijd branden, terwijl een gloeilamp nog na- en voor- gloeit en hierdoor meer tijd brandt. De frequentie boeit voor LEDs ook niet echt, zolang het maar sneller is dan het menselijk oog.

@TS: Wat is het nut van een pwm-driven relais :P?

Oja, voor RGB leds is dit misschien niet geweldig, maar 2 kleuren leds zou je prima moeten kunnen faden met een extra torretje die het pwm 'signaal' invert.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2006 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:33
o0SmOkE0o schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 01:09:
Zou dit schema ook mogelijk voor elektra motoren ?
Denk aan het type wasmachine motor op 220V ?

Niet ben bate van koeling, maar vast gewenst toerentaal ipv. standaard ?
230V wisselspanning? Zal enorm veel lawaai maken, en de motor is binnen de kortste keren kapot.
Daarvoor moet je een dimmer maken, met faseaansnijding, maar door het inductieve gedrag (de spoelen) moet je een zware dimmer maken die dit aankan (met snubbernetwerk en dergerlijke). Heel wat meer werk dan zo'n 555'je.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Nu online
ik zou eerder zoiets maken:
Afbeeldingslocatie: http://img128.imageshack.us/img128/795/pwm5550hv.th.jpg

(even snel gemaakt)
als je een rgb led wil faden is dit minder onderdelen, 1x ne555 en 1x lm324 met 4 opamps daarin, heb je zelfs nog 1 kanaal over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Niet online
naftebakje schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 11:56:
[...]

230V wisselspanning? Zal enorm veel lawaai maken, en de motor is binnen de kortste keren kapot.
Daarvoor moet je een dimmer maken, met faseaansnijding, maar door het inductieve gedrag (de spoelen) moet je een zware dimmer maken die dit aankan (met snubbernetwerk en dergerlijke). Heel wat meer werk dan zo'n 555'je.
Maar PWM in het algemeen voor een 230V inductie motor is niet te doen ?
(Heb weinig kaas van deze materie gegeten :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Laatst online: 08-09 20:14

NielsNL

DigiCow

Voor een inductie motor wil je de frequentie aanpassen, hiermee zou je alleen de kracht kunnen aanpassen, niet de snelheid.
En het vermogen in de meeste schakelingen is te klein.

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Niet online
NielsNL schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 17:44:
Voor een inductie motor wil je de frequentie aanpassen, hiermee zou je alleen de kracht kunnen aanpassen, niet de snelheid.
En het vermogen in de meeste schakelingen is te klein.
Aha, uit laagspanning schakelingen wil ik nog wel uitkomen (beetje met Atmel processoren en ledjes en zooi).
Maar hoogspanning en inductiemotoren. Mijn vader zegt dat het niet mogelijk is en dat de motor verbrandt (uit ervaring :p) en ik ben eigenwijs en zeg dat er overal wel een oplossing voor te vinden moet zijn.

Alleen om te googlen moet je wel de juiste termen weten. Dus om niet teveel offtopic te gaan.
Waar zou ik kunnen zoeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcnerd
Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 09:54:

@TS: Wat is het nut van een pwm-driven relais :P?

Oja, voor RGB leds is dit misschien niet geweldig, maar 2 kleuren leds zou je prima moeten kunnen faden met een extra torretje die het pwm 'signaal' invert.
niet voor rgb maar wel voor duo :s, explain.
en ik heb nergens iets gezecht over een relais :rolleyes:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
o0SmOkE0o schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 17:57:
[...]

Aha, uit laagspanning schakelingen wil ik nog wel uitkomen (beetje met Atmel processoren en ledjes en zooi).
Maar hoogspanning en inductiemotoren. Mijn vader zegt dat het niet mogelijk is en dat de motor verbrandt (uit ervaring :p) en ik ben eigenwijs en zeg dat er overal wel een oplossing voor te vinden moet zijn.

Alleen om te googlen moet je wel de juiste termen weten. Dus om niet teveel offtopic te gaan.
Waar zou ik kunnen zoeken ?
Phase control, faseaansnijding in het nederlands. Je moet een nuldetectie maken, (nuldoorgang van de 230V), dan een regelbare tijd wachten, en dan een solid state relais inschakelen (MOC3020 + triac).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcnerd
naftebakje schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 19:43:
[...]

Phase control, faseaansnijding in het nederlands. Je moet een nuldetectie maken, (nuldoorgang van de 230V), dan een regelbare tijd wachten, en dan een solid state relais inschakelen (MOC3020 + triac).
http://circuitsonline.nl/circuits/view/110 is daarvoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcnerd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 18:51:
[...]

niet voor rgb maar wel voor duo :s, explain.
en ik heb nergens iets gezecht over een relais :rolleyes:
Ik heb het uitgelegd in mijn vorige post: met een ge-inverteerd PWM signaal op de andere kleur. Als de load van de ene 20% is, is die van de andere 80%, is die van de ene 50%, dan is die van de andere ook 50%, etc, etc.

@"Ik heb niks gezegd over relais": Let me connect the dots: een relay is dus een relais.

Oja, ga nu maar terug naar msn/phpBB

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2006 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:20
Waar niemand hier verstand van lijkt te hebben is een beetje biologie :) Ogen zijn namelijk rare dingen. Waar het in feite op neer komt is dit: Een knipperende led die een keer per seconde knippert... dat ziet iedereen. Tien keer per seconde ook nog wel. Maar als diezelfde led honderd keer per seconde knippert merkt niemand dat meer. Het idee is dus om de duty cycle van de led zo te regelen dat deze 0% tot 100% van de tijd 'aan' is. Aangezien de kegeltjes in je ogen niet zo snel reageren kunnen als dat de led knippert, zul je dus denken dat die led gedimd is... terwijl die eigenlijk knippert! Dus doel bereikt, de led is gedimd. Het geheel werkt dus anders dan je zou denken. Niet de led maar je ogen zijn hier de traagste factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcnerd
Ok, ik heb de starterspost geëdit, als je foutjes ziet ff zeggen, anders laat ik het zo.
Triggy schreef op zondag 05 maart 2006 @ 11:52:
Waar niemand hier verstand van lijkt te hebben is een beetje biologie :) Ogen zijn namelijk rare dingen. Waar het in feite op neer komt is dit: Een knipperende led die een keer per seconde knippert... dat ziet iedereen. Tien keer per seconde ook nog wel. Maar als diezelfde led honderd keer per seconde knippert merkt niemand dat meer. Het idee is dus om de duty cycle van de led zo te regelen dat deze 0% tot 100% van de tijd 'aan' is. Aangezien de kegeltjes in je ogen niet zo snel reageren kunnen als dat de led knippert, zul je dus denken dat die led gedimd is... terwijl die eigenlijk knippert! Dus doel bereikt, de led is gedimd. Het geheel werkt dus anders dan je zou denken. Niet de led maar je ogen zijn hier de traagste factor.
tja, dat is pwm hé ;).
het is idd de traagheid van je ogen, I know. staat ook uitgelegd in de link die ik heb gegeven.

[ Voor 85% gewijzigd door pcnerd op 05-03-2006 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Wist je trouwens dat als je echt pwm wilt doen (als de frequntie dus gelijk blijft) dat je dan 2 555's nodig hebt :P

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcnerd
MewBie schreef op zondag 05 maart 2006 @ 13:53:
Wist je trouwens dat als je echt pwm wilt doen (als de frequntie dus gelijk blijft) dat je dan 2 555's nodig hebt :P
zal best :+
dat 2de schema is mij pwm genoeg.
werkt geweldig, had al 2 kanaals kleurenmixertje opgezet. moet maar is een keer rgb leds kopen ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
pcnerd schreef op zondag 05 maart 2006 @ 14:08:
[...]

zal best :+
dat 2de schema is mij pwm genoeg.
werkt geweldig, had al 2 kanaals kleurenmixertje opgezet. moet maar is een keer rgb leds kopen ofzo...
Ik ga van de week als alles goed gaat mijn 3 kanaals maken :P

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcnerd
MewBie schreef op zondag 05 maart 2006 @ 14:15:
[...]

Ik ga van de week als alles goed gaat mijn 3 kanaals maken :P
met ne555 of anders(uc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
pcnerd schreef op zondag 05 maart 2006 @ 14:42:
[...]

met ne555 of anders(uc)?
3x 555 circuit :)
Mijn volgende RGB-led projectje wordt wel uC gestuurd :P

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar aanleiding van de laatste ontwikkelingen in dit topic begin ik er nu ook aan te denken om een PWM fancontroller zelf te maken. Daarbij kwam ik bij het opzoeken, verscheidene malen de ne555 tegen als geschikte kandidaat. De vraag is of dit wel degelijk zo is. Waar de fancontroller aan moet voldoen is:
- duty-cycle regelbaar van minstens 50% -> 100% (ideaal zou zijn 40% -> 100%)
- zéér hoge schakelfrequentie hebben, om eventuele ongewenste bijgeluidjes in de fan veroorzaakt door de PWM te voorkomen
- genoeg stroom kunnen leveren om krachtige fans aan te drijven (denk aan delta fans etc.)

Nu heb ik dit topic al doorgelezen en gemerkt dat er nogal wat onenigheid is mbt de schakelfrequentie. Deze zou afhankelijk zijn van hoe de potmeter is, en hoe je de componentjes kiest, maar is het dan mogelijk om met een ne555 een schakeling te maken waarbij de frequentie zeker hoog genoeg is? Raden jullie voor deze toepassing een ander IC aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcnerd
tja, geen id.
als ik tijd + zin heb zal ik het is een fannetje + fet aansluiten. ga anders zelf testen, ne555jes kosten geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 00:15:
- genoeg stroom kunnen leveren om krachtige fans aan te drijven (denk aan delta fans etc.)
Het makkelijkst hiervoor is gewoon mosfets achter de uitgang (van wat dan ook) te zetten om de fans te schakelen.
Nu heb ik dit topic al doorgelezen en gemerkt dat er nogal wat onenigheid is mbt de schakelfrequentie. Deze zou afhankelijk zijn van hoe de potmeter is, en hoe je de componentjes kiest, maar is het dan mogelijk om met een ne555 een schakeling te maken waarbij de frequentie zeker hoog genoeg is? Raden jullie voor deze toepassing een ander IC aan?
Of de frequentie afhankelijk is weet ik zo even niet, heb me nooit erg verdiept in de 555. Wel kan de 555 zeker onhoorbare frequenties aan (bijvoorbeeld 30kHz). Dat mosfets warmer worden als ze vaker schakelen (wat je zei in het andere topic) komt omdat de gate een bepaalde capaciteit heeft, die bij het op- en ontladen energie kwijt moet. Maar volgens mij gaat dit pas bij hoge frequenties (MHz) een rol spelen. Er zijn formules om het precies uit te rekenen (dacht P = 1/2 * f * Qg * V (freq, gate capaciteit, spanning)) maar weet het niet zeker) maar volgens mij kun je het rustig negeren als je met bijvoorbeeld 30kHz de 100mA stromen van de fans gaat schakelen.

Als je de frequentie gelijk wilt houden is het schema van ParaDot volgens mij nog steeds een prima idee. Voor elke fan een 555 lijkt me onnodig, handiger is een 555 die een vaste zaagtand genereert, en een zootje opamps/comparators er op aan te sluiten die elk aan hun tweede aansluiting een potmeter hebben (met in jouw geval een weerstand om het begin op 50% of 40% te zetten). Die heb je toch vaak per 4 of 8 in een IC. Zo krijg je een prima duty cycle regelaar met vaste frequentie. Let wel even op of de uitgangen van de opamps genoeg spanning leveren om mosfets te schakelen, als je 5V als voeding gebruikt en geen rail to rail opamps heb je vaak een maximum output van bijvoorbeeld 3,5V wat te weinig kan zijn om een mosfet goed open te zetten. Maar je kun natuurlijk ook direct 12V als voeding gebruiken dan heb je dat probleem waarschijnlijk niet.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madwizard schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 20:45:
Dat mosfets warmer worden als ze vaker schakelen (wat je zei in het andere topic) komt omdat de gate een bepaalde capaciteit heeft, die bij het op- en ontladen energie kwijt moet. Maar volgens mij gaat dit pas bij hoge frequenties (MHz) een rol spelen.
Heb altijd gedacht dat dat was omdat tijdens het schakelen zelf van geleidend naar niet-geleidend en vice versa, de (niet-)geleidende baan tussen drain en source zich gaat gedragen als ohmse weerstand (en dus vermogen dissiperen). Bij het schakelen van niet-geleidend naar geleidend, gaat de weerstand van quasi oneindig naar quasi nul gaan. Bij het schakelen van geleidend naar niet-geleidend, gaat de weerstand van quasi nul naar quasi oneindig gaan. In dat tijdsinterval heb je dus een spanning en een stroom over/door de transistor (varierend weliswaar) en ga je ook eventjes vermogen dissiperen. Zo heb ik het altijd voorgehad, maar het verbaast me niet dat ik het verkeerd voorheb, mijn kennis van elektronica is nogal versnipperd.
Als je de frequentie gelijk wilt houden is het schema van ParaDot volgens mij nog steeds een prima idee. Voor elke fan een 555 lijkt me onnodig, handiger is een 555 die een vaste zaagtand genereert, en een zootje opamps/comparators er op aan te sluiten die elk aan hun tweede aansluiting een potmeter hebben (met in jouw geval een weerstand om het begin op 50% of 40% te zetten). Die heb je toch vaak per 4 of 8 in een IC. Zo krijg je een prima duty cycle regelaar met vaste frequentie. Let wel even op of de uitgangen van de opamps genoeg spanning leveren om mosfets te schakelen, als je 5V als voeding gebruikt en geen rail to rail opamps heb je vaak een maximum output van bijvoorbeeld 3,5V wat te weinig kan zijn om een mosfet goed open te zetten. Maar je kun natuurlijk ook direct 12V als voeding gebruiken dan heb je dat probleem waarschijnlijk niet.
Inderdaad, rechtstreeks 12V gebruiken dan. Lijkt me zeker beter dan 4 stuks ne555 te gebruiken. Alleen snap ik het schemaatje nog niet helemaal. Het product van R1, R2 en C2 moet dus laag genoeg gekozen worden zodat de schakelfrequentie zeker hoog genoeg is. Maar welke duty cycle moet de ne555 in dit geval outputten, 50%? In dat geval krijg je dus een blokgolf varierend tussen 12V en 0V op de plusingang van de op-amp. De miningang krijgt een constante spanning die bijgeregeld kan worden tussen 0V en 12V met de potmeter. Om een minimale duty-cycle van 40% te krijgen moet ik dan nog een vaste weerstand zetten in serie met de potmeter dewelke een weerstandswaarde heeft van 40% van de max weerstand van de potmeter?
Dus in het geval ik de fans op 100% wil laten draaien, krijgt de plusingang een blokgolf van 12V -> 0V en met duty cycle van 50% en de miningang ook 12V of .... ? Vanaf hier ben ik het spoor bijster. Ook voor de fans op 40% te laten draaien ben ik niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
edit: niks gezegd B)

[ Voor 94% gewijzigd door MewBie op 08-03-2006 22:34 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 22:15:

Inderdaad, rechtstreeks 12V gebruiken dan. Lijkt me zeker beter dan 4 stuks ne555 te gebruiken. Alleen snap ik het schemaatje nog niet helemaal. Het product van R1, R2 en C2 moet dus laag genoeg gekozen worden zodat de schakelfrequentie zeker hoog genoeg is. Maar welke duty cycle moet de ne555 in dit geval outputten, 50%? In dat geval krijg je dus een blokgolf varierend tussen 12V en 0V op de plusingang van de op-amp. De miningang krijgt een constante spanning die bijgeregeld kan worden tussen 0V en 12V met de potmeter. Om een minimale duty-cycle van 40% te krijgen moet ik dan nog een vaste weerstand zetten in serie met de potmeter dewelke een weerstandswaarde heeft van 40% van de max weerstand van de potmeter?
Dus in het geval ik de fans op 100% wil laten draaien, krijgt de plusingang een blokgolf van 12V -> 0V en met duty cycle van 50% en de miningang ook 12V of .... ? Vanaf hier ben ik het spoor bijster. Ook voor de fans op 40% te laten draaien ben ik niet mee.
Nee, het punt is: de 555 geeft geen blokgolf met deze schakeling! er komt een zaagtand uit (een figuur dat langzaam oploopt en dan snel afvalt), met een frequentie die zo hoog kan zijn als de opamap kan schakelen.. die wordt vergeleken met de DC spanning, daarboven ->output hoog, daaronder -> output laag. Zet je de DC dus op 0 volt, is de zaagtand in principe altijd erboven -> 100% aan, staat de DC op 5 volt is de zaagtand nooit erboven -> 0%. Als je wil dat het dimmen begint bij ongeveer 40% dan kan dat met een simpele spanningsdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok begrepen. _/-\o_
Alleen nog:
1) Als de zaagtand hoger is als de DC, kan hij veel hoger zijn, maar ook amper hoger. Is de output van een op-amp niet afhankelijk van hoeveel hoger de zaagtand is t.o.v. de DC? M.a.w. gaat de op-amp altijd wel 12V outputten wanneer de zaagtand hoger is? Wanneer de zaagtand lager is dan de DC, gaat er een lagere potentiaal staan op de + als op de - van de op-amp, gaat de op-amp dan ook geen negatieve spanning outputten? Of is dit niet mogelijk omdat hij ook geen negatieve voedingsspanning krijgt?
Is het dan ook nog de bedoeling dat er een transistor met zijn gate op de uitgang van de op-amp wordt aangesloten om te schakelen? Als dit zo is, zal het niet zo veel uitmaken of de output van de op-amp wel degelijk 12V is of iets lager, immers gaat de transistor dan al schakelen bij spanningen lager dan 12V. De vraag is dan of de output van de op-amp dan wel ten alle tijde hoog genoeg gaat zijn, binnen de marge dus, om de transistor te doen schakelen naar 'geleiding'?
2) Omwille van alle zaken in punt 1): ga je dan ook geen serieuze afwijking krijgen in de regeling van de duty cycle door de potmeter?
3) Waar in het schema kan je zien dat de ne555 een zaagtand gaat outputten ipv een blokgolf (door wat wordt dit bepaalt) ?
4) Welke waarde moet C1 hebben? Mag ik R1, R2 en C2 willekeurig kiezen naargelang de frequentie die ik wil hebben? Moeten R1 en R2 een bepaalde verhouding hebben?
5) tot welke frequentie kunnen op-amps doorgaans schakelen?

edit: wow een heleboel vragen, tsja leergierigheid... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 22:15:
Heb altijd gedacht dat dat was omdat tijdens het schakelen zelf van geleidend naar niet-geleidend en vice versa, de (niet-)geleidende baan tussen drain en source zich gaat gedragen als ohmse weerstand (en dus vermogen dissiperen). Bij het schakelen van niet-geleidend naar geleidend, gaat de weerstand van quasi oneindig naar quasi nul gaan. Bij het schakelen van geleidend naar niet-geleidend, gaat de weerstand van quasi nul naar quasi oneindig gaan. In dat tijdsinterval heb je dus een spanning en een stroom over/door de transistor (varierend weliswaar) en ga je ook eventjes vermogen dissiperen. Zo heb ik het altijd voorgehad, maar het verbaast me niet dat ik het verkeerd voorheb, mijn kennis van elektronica is nogal versnipperd.
Volgens mij heb je helemaal gelijk, het ging juist om het vermogen door de transistor tijdens het schakelen. Ik miste de stroom al in het geheel :) Vergeet dus maar wat ik gezegd heb, al zorgt het sneller laden van de gate (hogere schakelstroom) uiteraard wel voor een snellere switch. Maar 100mA is niet echt veel stroom hoor, dat redden ze makkelijk op 20kHz.
Inderdaad, rechtstreeks 12V gebruiken dan. Lijkt me zeker beter dan 4 stuks ne555 te gebruiken. Alleen snap ik het schemaatje nog niet helemaal. Het product van R1, R2 en C2 moet dus laag genoeg gekozen worden zodat de schakelfrequentie zeker hoog genoeg is. Maar welke duty cycle moet de ne555 in dit geval outputten, 50%? In dat geval krijg je dus een blokgolf varierend tussen 12V en 0V op de plusingang van de op-amp.
Nee de bedoeling is dat je een zaagtand krijgt van 0 tot 5V (of 12V). Linear van laag naar hoog dus, en dat herhaald, meer niet. Ik weet niet of de 555 in het schema zo goed geschakeld staat daarvoor, maar dat is wel te vinden in het datasheet of op een website ofzoiets.
De miningang krijgt een constante spanning die bijgeregeld kan worden tussen 0V en 12V met de potmeter. Om een minimale duty-cycle van 40% te krijgen moet ik dan nog een vaste weerstand zetten in serie met de potmeter dewelke een weerstandswaarde heeft van 40% van de max weerstand van de potmeter?
Volgens mij wel ja, maar ik zal het nog even narekenen (op een ander tijdstip :)).
De ene ingang krijgt een zaagtand, de andere een constante spanning. De uitgang is positief als de zaagtand boven de constante spanning zit, en 0V als deze onder de spanning zit. Hoe lager de constante spanning, hoe langer de uitgang positief is dus, omdat de zaagtand dan langer boven de constante spanning zit. Zo kun je dus de duty cycle bepalen. Misschien dat je het geheel nog moet omdraaien (of de potmeters andersom aansluiten).

oke bovenstaande was ondertussen al beantwoord, maar goed ik typ door :)

Wat betreft de opamp en uitgang: de output kan niet buiten z'n voedingsspanning heen komen, het zal dus altijd 12V of 0V zijn (of iets daarvan af afhankelijk van de rails). Tussenliggende waarden zullen niet (of zeeeer kort) voorkomen, de versterking is zo gigantisch dat een miniem verschil de output al de andere kant uitslingert. Omdat er geen feedback is zal de output dus altijd naar 1 kant gaan.

Frequentie van opamps hangt af van de opamp, maar kHz-en zijn voor de lulligste opamps al geen probleem.

De rest van de vragen: die mag iemand anders doen, ik ga slapen :P

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LM324 PWM controller waarbij de opamps de zaagtand opwekken. Duidelijke plaatjes hoe het werkt.

http://www.cpemma.co.uk/pwm_erg.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 23:45:
Ok begrepen. _/-\o_
Alleen nog:
1) Als de zaagtand hoger is als de DC, kan hij veel hoger zijn, maar ook amper hoger. Is de output van een op-amp niet afhankelijk van hoeveel hoger de zaagtand is t.o.v. de DC? M.a.w. gaat de op-amp altijd wel 12V outputten wanneer de zaagtand hoger is? Wanneer de zaagtand lager is dan de DC, gaat er een lagere potentiaal staan op de + als op de - van de op-amp, gaat de op-amp dan ook geen negatieve spanning outputten? Of is dit niet mogelijk omdat hij ook geen negatieve voedingsspanning krijgt?
Is het dan ook nog de bedoeling dat er een transistor met zijn gate op de uitgang van de op-amp wordt aangesloten om te schakelen? Als dit zo is, zal het niet zo veel uitmaken of de output van de op-amp wel degelijk 12V is of iets lager, immers gaat de transistor dan al schakelen bij spanningen lager dan 12V. De vraag is dan of de output van de op-amp dan wel ten alle tijde hoog genoeg gaat zijn, binnen de marge dus, om de transistor te doen schakelen naar 'geleiding'?
a) Negatieve spanning zal alleen uit de opamp komen als die er ook ingaat :) In dit geval dus niet
b) In principe heb je volledig gelijk dat het een verschilversterker is. Echter: je hebt ook te maken met een versterkingsfactor. Stel je voor dat de opamp 1 keer versterkt. Dan krijg je als output ook ongeveer een soort van zaagtand, zodra de spanning 0,1 volt boven de ingestelde waarde is, is de output dat ook.
Maar nu: denk je een opamp in met versterking 10.000. De + input is 0,1 volt hoger dan de - input, en de output zal dus 0,1 * 10.000 = 1000 volt moeten zijn. Je voedt echter maar met 12 volt dus de opamp zal vrijwel direct tegen de voedingsspanning aanschieten..

In principe heb je dus gelijk dat het een verschilversterker is.. maar met grote factoren schiet het direct omhoog...

Nu was die 10.000 als voorbeeld maar dan heb je een beeld.
2) Omwille van alle zaken in punt 1): ga je dan ook geen serieuze afwijking krijgen in de regeling van de duty cycle door de potmeter?
nee dus :)
3) Waar in het schema kan je zien dat de ne555 een zaagtand gaat outputten ipv een blokgolf (door wat wordt dit bepaalt) ?
De 555 kent een aantal standaard schakelingen, waaronder een blokgolf en een zaagtand. In de datasheet staat dat dat op deze manier gebeurd
4) Welke waarde moet C1 hebben? Mag ik R1, R2 en C2 willekeurig kiezen naargelang de frequentie die ik wil hebben? Moeten R1 en R2 een bepaalde verhouding hebben?
Dat zal ik even voor je op moeten zoeken in de datasheet!
5) tot welke frequentie kunnen op-amps doorgaans schakelen?
Tot in de Khz en vaak nog meer.
edit: wow een heleboel vragen, tsja leergierigheid... ;)
daar leer je van ;)

/edit:
Dit komt uit de datasheet:

Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/2616/55514ij.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img104.imageshack.us/img104/2104/55525ox.th.jpg

Daar zie je dus de formule om de frequentie te berekenen,
De max-schakelfrequentie van de lm324 lag dacht ik rond de 1 Mhz maar dat lijkt me wat veel, kon ik zo snel niet terugvinden in de datasheet.. Laten we 30 Khz nemen als voorbeeld (onhoorbare frequentie):

F = 1,44 / ( (Ra+2Rb) * C )

(Ra+2Rb)*C = 1,44/ 30000 = 0,000048
Voor C kiezen we 100nF
dus:
Ra+2Rb = 0,000048 / 0,0000001 = 480
480 / 3 = 160
Stel we kiezen 150 Ohm voor Ra en Rb dan krijgen we:

1,44 / ( (150 + 2* 150 ) * 0,0000001 ) = 32 Khz

Lijkt me een mooi getal!

hier nog de pinout: Afbeeldingslocatie: http://img115.imageshack.us/img115/1659/lm3243xk.th.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Thijsch op 09-03-2006 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog wat tekst

De spanning over de condensator (in dit geval C2) van een 555 varieert constant tussen 1/3 en 2/3 van de voedingsspanning, de frequentie van de zaagtand over C2 kan je zelf instellen door de waarden van C2 en R1 aan te passen.

De opamps van de LM324 zijn in deze configuratie als comparator gebruikt, de uitgang kent dus maar 2 waarden, voedingsspaning of 0V. Hoog of laag dus.
Is de spanning op de niet-inverterende (+) ingang hoger dan die op de inverterende (-) ingang, dan is de uitgangspanning van de opamp hoog.
Is de spanning op de niet-inverterende (+) ingang lager dan die op de inverterende (-) ingang, dan is de uitgangspanning van de opamp laag.

De zaagtand is een stijgende en dalende spanning, zodra dus de spanning van de opgaande flank van de zaagtand (op de +ingang van de opamp) boven die van de met de potmeter ingestelde spanning (op de -ingang van de opamp) komt, wordt de uitgang van de opamp hoog en dit blijft zo totdat de neergaande flank van de zaagtand beneden de met de potmeter ingestelde waarde komt, de uitgang van de opamp wordt dan weer 0V.

De tijdsduur van de uitgangspuls van de opamp is afhankelijk van de met de potmeter ingestelde waarde, hoe hoger die spanning is, hoe korter de tijd is dat de zaagtandspanning op de + ingang hoger is dan de met de potmeter ingestelde spanning op de - ingang en hoe korter de uitgangspuls van de opamp dus is.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/new4/PWM2.PNG

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2006 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar dan is het dus nog altijd spanningsgestuurd en moet je een voorschakelweerstand gebruiken als je er een LED aan hangt?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Nu online
ja dat klopt. Het is GEEN stroombron!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, dus de schakeling van ParaDot is al zodanig opgesteld dat er sowieso een zaagtand uitkomt. Met R1 en R2 en C2 kan ik de frequentie bepalen zoals Paradot in het voorbeeldje heeft gedaan. Heb echter wel al verscheidene keren tegengekomen, dat de weerstanden zo hoog mogelijk gehouden moeten worden, en als je een hogere frequentie wilt, dat je dat zo veel mogelijk moet doen met de C te verlagen. De ne555 zou grotere afwijkingen hebben bij te lage weerstanden. In de veronferstelling dat C nog lager mag zijn dan 100nF kan ik bijvoorbeeld het volgende kiezen:
C een keramische doorvoercondensator van 2000pF of
C een foliecondensator WIMA FKC2 2200pF
-> mogen beide types(of anderen)? welke is het meeste geschikt voor deze toepassing? Mag een zulke lage C bij de ne555?
Dus uitgaande van 2nF:

F = 1,44 / ( (Ra+2Rb) * C )

(Ra+2Rb)*C = 1,44/ 30000 = 0,000048
Voor C kiezen we 2nF
dus:
Ra+2Rb = 0,000048 / 0,000000002 = 24000
24000 / 3 = 8kOhm
Stel we kiezen 8.2kOhm voor Ra en Rb dan krijgen we:

1,44 / ( (3*8200) * 0,000000002 ) = 29 Khz

Hoeveel mag/moet C1 dan nog zijn?

Potentiometer + weerstand in serie: niet te laag kiezen zodat er niet te veel stroom doorgaat en dus ook geen vermogen in gedissipeerd wordt, voor een minimum duty cycle van ongeveer 40%:
(even slikken, ik zie net de prijs van potmeters :( )
potmeter 2x zo hoge weerstand als de vaste weerstand, vaste weerstand onder de potmeter in het schema -> duty cycle van 1/3 tot 3/3 regelbaar.

Dan nog een FET om te schakelen: krijgt 12V op de gate en moet een voedingslijn van 12V schakelen. Type IRF44N zoals in het schema van sayang een goede hiervoor?

Nog een weerstand tussen de uitgang van de op-amp en de gate van de FET? Welke grootte-orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de schakeling opbouwt zoals het eerste schema van TS en je neemt voor R1 1K en voor R2 8k2 en voor C2 2,2nF dan zit je volgens de berekening op 37kHz.
Klopt wel want ik heb hem even zo opgebouwd en heb ca 40kHz op de scoop staan.

edit
Neem je ipv 8k2 15k dan zit ie op 22kHz

C1 neem je maar 10nF ofzo voor, die zorgt enkel voor stabilisatie van de interne spanningsdeler van de 555.

IRF44N zal wel goed zijn, Sayang gebruikt hem ook.

Weerstand tussen uitgang en FET is niet nodig, door de gate loopt zo goed als geen stroom.

edit
Nou, een LM324 kan je wel vergeten, die kan een dergelijke frequentie lang niet aan.

De plaatjes van het uitgangssignaal van een LM324 spreken voor zich:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/new4/22kHz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/new4/2.2kHz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/new4/220Hz.jpg

Een TL074 of TL084 doet het dan alweer een stuk beter.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/new4/22kHz_TL074.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/new4/duty%20cycle1.PNG

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 19:18:
Een TL074 of TL084 doet het dan alweer een stuk beter
Dus een heel groot verschil tussen theorie en praktijk. Zelfs met een heel grote marge beschouwd 30kHz ipv 1MHz welke hij theoretisch aan zou kunnen.

In de datasheet van een TL074 vind ik een theoretische 3MHz terug. Ook voor een TL084 zie ik 3MHz. Dus op het eerste zicht niet direct een verschil in.
Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 19:18:
Als je de schakeling opbouwt zoals het eerste schema van TS
Is dat dan ook zo gemaakt dat het een zaagtand output?
en je neemt voor R1 1K en voor R2 8k2
Dus vooral van belang dat R2 hoog gnoeg is, mits je R2 veel hoger kiest dan R1?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opgebouwd volgens onderstaand schema:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/new4/555_TL071_PWM.png

Simpeler kan het bijna niet en je kan er de zwaarste fan mee aansturen.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/new4/result.JPG

Frequentie ca 22kHz

Regelt erg mooi van bijna stilstand tot voluit en geen rateltje te horen.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2006 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Leuk topic, ik heb vorig jaar een led-achterlicht op m'n motor gefixed welke bij dimlicht op halve kracht moet werken tov remlicht, daarvoor heb ik dit schakelingetje gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Die LM324 doet het wel heel slecht zeg.. De frequentie die meestal gegeven wordt bij opamps is de unity gain bandwidth, oftwel de frequentie waarbij de versterking nog net 1 is. Meestal niet echt een bruikbare frequentie dus maar ik had gedacht dat 22kHz toch niet zo'n probleem moest zijn. Er staat in het datasheet wel een grafiek van de voltage follower response, daar is wel in te zien dat van 0V naar -2.5V zo'n 5uS duurt, waarschijnlijk kan je het daar wel mee verklaren. Kan je zoiets eigenlijk ook afleiden uit de open loop voltage gain, of is dit afhankelijk van andere eigenschappen?

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus die van in de startpost???

Verder heb ik misschien iets gevonden waardoor het ganse zaakje veel eenvoudiger kan.
Afbeeldingslocatie: http://img150.imageshack.us/img150/8815/mogelijkheid9mf.th.png
Aan de ingang van het ?-element komt dus een DC spanning van 6V tot 12V (in het geval potmeter=vaste weerstand). De bedoeling is dat de uitgang van ? even hoge spanning is als de ingang, maar dan ook een redelijke stroom kan leveren. Ofwel de uitgang PWM met een duty cycle die overeenkomt met de ingang (dus als er 6V op de ingang is duty cycle van 50% en als er 9V op ingang is duty cycle van 75% etc.) Natuurlijk met frequentie die hoog genoeg is.

De vraag is dus, bestaan er elementjes die op de plaats van het vraagteken kunnen komen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 17:38:
[...]

Dus die van in de startpost???

Verder heb ik misschien iets gevonden waardoor het ganse zaakje veel eenvoudiger kan.
[afbeelding]
Aan de ingang van het ?-element komt dus een DC spanning van 6V tot 12V (in het geval potmeter=vaste weerstand). De bedoeling is dat de uitgang van ? even hoge spanning is als de ingang, maar dan ook een redelijke stroom kan leveren. Ofwel de uitgang PWM met een duty cycle die overeenkomt met de ingang (dus als er 6V op de ingang is duty cycle van 50% en als er 9V op ingang is duty cycle van 75% etc.) Natuurlijk met frequentie die hoog genoeg is.

De vraag is dus, bestaan er elementjes die op de plaats van het vraagteken kunnen komen?
Een opamp als spanningsvolger, is wat je daar als ? tekent. Das een analoge regeling, zal ws wel warm worden, en dat is geen PWM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 16:51:

afbeelding

afbeelding
Waarom die weerstand van 60k in serie met de potmeter? Deze gaat toch altijd een spanningsval over zich hebben, waardoor de min-ingang altijd een max spanning krijgt dat lager ligt dan 12V en waardoor je verre van aan een duty cycle komt van 100%. Met de natte vinger schat ik 30% -> 60%. :?
Frequentie ca 22kHz
Als ik bereken kom ik uit:
1 / (1.44 * (1000 + 2 * 15000) * 0.000 000 002 2) = 10182 Hz
Dus geen 22kHz ?
Mooi zo _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De spanning over C2 varieert constant tussen 1/3 en 2/3 van de voedingsspanning, dus tussen 4 en 8V.
Die spanning moet je dus ook met de potmeter in kunnen stellen.
Het regelbereik van de potmeter gaat van 4V tot 7V, bij 7V draait de fan nog op een heel laag toerental, bij 8V staat ie stil en dat is niet gewenst.

Je berekening is niet goed, 1.44 moet 0,7 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Laatst online: 08:49

AJK

...

het idee van pem 555 klink mij goed in de oren goed koop een voudig ed aleen vroeg ik me af of het ook mogelijk is meerdere leds (20+) te schakelen. PIC is voor mij net iets te moeilijk om zelf te maken en dit leek me wel een leuk alternatief

Kan ik hier voor het schema van een paar posts verderop gebruiken en dan de fet vervangen voor een BUZ31 en een lm317 ipv van de 5v als voeding gebruiken

edit:

dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/fam.bastiaan/M/rgb-led-schema.png

[ Voor 12% gewijzigd door AJK op 15-03-2006 18:40 . Reden: zo weten we ook waar we het over hebben ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
AJK schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 18:38:
het idee van pem 555 klink mij goed in de oren goed koop een voudig ed aleen vroeg ik me af of het ook mogelijk is meerdere leds (20+) te schakelen. PIC is voor mij net iets te moeilijk om zelf te maken en dit leek me wel een leuk alternatief

Kan ik hier voor het schema van een paar posts verderop gebruiken en dan de fet vervangen voor een BUZ31 en een lm317 ipv van de 5v als voeding gebruiken

edit:

dit schema:

[afbeelding]
Dit schema kan idd meerdere leds schakelen :)
Volgens het blaadje van mijn docent: 36Blauw, 36Rood, 24Groen @ 6V 200mA
Als het circuit zelf op 4,2V werkt.

Die 5V betekent trouwens alleen dat daar 5V naar toe moet, maakt denk ik niet zo heel veel uit waar het vandaan komt.

Of je de fets kan omwisselen, dat weet ik niet, zou je de datasheet na moeten kijken. Ik heb er iig BUZ80A's in zitten :)

Ik schakel er trouwens 1W luxeons mee dus 20 gewone ledjes zal ook wel lukken :P

[ Voor 5% gewijzigd door MewBie op 15-03-2006 19:27 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

MewBie schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 19:22:
[...]

Dit schema kan idd meerdere leds schakelen :)
Volgens het blaadje van mijn docent: 36Blauw, 36Rood, 24Groen @ 6V 200mA
Als het circuit zelf op 4,2V werkt.

Die 5V betekent trouwens alleen dat daar 5V naar toe moet, maakt denk ik niet zo heel veel uit waar het vandaan komt.

Of je de fets kan omwisselen, dat weet ik niet, zou je de datasheet na moeten kijken. Ik heb er iig BUZ80A's in zitten :)

Ik schakel er trouwens 1W luxeons mee dus 20 gewone ledjes zal ook wel lukken :P
oke bedankt aleen kan ik er ook minder dan 6v mee schakelen of moet de geschakelde spaning groter zijn dan de spaning naar de gate

ik zie net in google dat de ST36NF06 gelijk is aan de buz 11 zou dit kunne kloppen?

wat ik meer bedoelde is een aparte voeding voor de leds(3 volt oid) een aparte voor de 555 (5v)
edit:
BUZ80A kan ik ook wel aan komen

[ Voor 20% gewijzigd door AJK op 15-03-2006 19:44 . Reden: buz gedoe ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
AJK schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 19:40:
[...]

oke bedankt aleen kan ik er ook minder dan 6v mee schakelen of moet de geschakelde spaning groter zijn dan de spaning naar de gate

ik zie net in google dat de ST36NF06 gelijk is aan de buz 11 zou dit kunne kloppen?

wat ik meer bedoelde is een aparte voeding voor de leds(3 volt oid) een aparte voor de 555 (5v)
edit:
BUZ80A kan ik ook wel aan komen
Dat zal vast en zeker ook kunnen, maar dat zal je zelf moeten uitproberen, ik heb mijn schakeling zo gemaakt dat de leds en circuits hetzelfde voltage krijgen. Maar ik ga er denk ik nog wel een spanningsregulator tussen zetten zodat de circuits 5V krijgen ipv 6. Dan worden hopelijk ook mn mosfets wat minder warm. :)

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

MewBie schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 22:50:
[...]

Dat zal vast en zeker ook kunnen, maar dat zal je zelf moeten uitproberen, ik heb mijn schakeling zo gemaakt dat de leds en circuits hetzelfde voltage krijgen. Maar ik ga er denk ik nog wel een spanningsregulator tussen zetten zodat de circuits 5V krijgen ipv 6. Dan worden hopelijk ook mn mosfets wat minder warm. :)
Okay, bedankt. Iets anders: kun je ook een paar meter kabel tussen de fet en de 555 gooien? En is het ook mogelijk om meerder fets op 1 555 te gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Laatst online: 16:16

virus.elektro

profesionele monitor sloper

meerdere fets op 1 555 is heel goed mogelijk, het schakelen van een fet kost bijna geen stroom.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Helemaal geen :P

Overigens gister een PWM fancontroller gebouwd, moest wel met de condensators en weerstand spelen voordat alles goed werkte, maar het resultaat is wel dat de fan's prima draaien, en bij led fans zie je niet eens dat de leds flikkeren zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:04
jammer van de 555 is dat hij vet stoort op de voedingspanning. Hang die spanning maar eens aan een scope :'(

een leraar van mij noemde 'm zelfs niet "timer 555" maar "terrorist 555" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ghannes schreef op zondag 19 maart 2006 @ 18:36:
jammer van de 555 is dat hij vet stoort op de voedingspanning. Hang die spanning maar eens aan een scope :'(

een leraar van mij noemde 'm zelfs niet "timer 555" maar "terrorist 555" :+
Dat is een bekend probleem van de 555, bij het schakelen trekt die een behoorlijke piekstroom. Je kunt dit ondervangen door een 7555 te nemen (de cmos variant van de 555). Die is intern anders opgebouwd en stoort minder. Ontkoppelen blijft natuurlijk nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/fan.jpg
zo eindelijk de elktronica binne morgen komen de leds en de de gaatjes print .tot die tijd maar een beetje zitten te spelen met ouwe ledjes en fans

aleen blijken de 100nf condensatoren die ik besteld had smd versies te zijn niet niet_te_solderen zijn welke ander waardes zou ik kunne gebruiken om deze te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Nu online
In principe nergens door .. die dienen ter ontkoppeling van de voedingsspanning voor de NE555, zonder zal 't waarschijnlijk wel functioneren, kan je op je dooie gemak goeie kopen :P Het zal de boel iig niet kapot maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
ParaDot schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 18:53:
In principe nergens door .. die dienen ter ontkoppeling van de voedingsspanning voor de NE555, zonder zal 't waarschijnlijk wel functioneren, kan je op je dooie gemak goeie kopen :P Het zal de boel iig niet kapot maken :)
Zonder werkt het ook, bij die controller van mij ben ik ze ook vereten :X maar hij werkt wel gewoon.
Bij de volgende rev. ga ik dat wel veranderen :P

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
AJK schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 18:39:
[afbeelding]
zo eindelijk de elktronica binne morgen komen de leds en de de gaatjes print .tot die tijd maar een beetje zitten te spelen met ouwe ledjes en fans

aleen blijken de 100nf condensatoren die ik besteld had smd versies te zijn niet niet_te_solderen zijn welke ander waardes zou ik kunne gebruiken om deze te vervangen?
Welke package is dat dan? Tot 0806 is gemakkelijk te solderen, als je rustig soldeert, en een pincet gebruikt (==> zonder pincet is het idd bijna niet te doen, eventueel werkt een tangetje ook). Je wil het op gaatjesprint doen lees ik, vertin dan een eilandje met bout en tin, neem dan het weerstandje in de pincet en soldeer het aan dat ene eilandje (zo zit het al vast in de goeie positie), dan kan je op het gemak de andere kant vertinnen, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

naftebakje schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 20:24:
[...]

Welke package is dat dan? Tot 0806 is gemakkelijk te solderen, als je rustig soldeert, en een pincet gebruikt (==> zonder pincet is het idd bijna niet te doen, eventueel werkt een tangetje ook). Je wil het op gaatjesprint doen lees ik, vertin dan een eilandje met bout en tin, neem dan het weerstandje in de pincet en soldeer het aan dat ene eilandje (zo zit het al vast in de goeie positie), dan kan je op het gemak de andere kant vertinnen, klaar.
het zijn 1206, de grootste geloof ik, echter heb ik hier een 60 watt soldeer bout liggen met een punt van 12mm 8)7 niet ideaal dus ik ga morgen wel even achter een ander boutje aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcnerd
lol.
je kunt van 100 tot 10nf ontkoppeling gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
AJK schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 22:14:
[...]

het zijn 1206, de grootste geloof ik, echter heb ik hier een 60 watt soldeer bout liggen met een punt van 12mm 8)7 niet ideaal dus ik ga morgen wel even achter een ander boutje aan
1206 soldeert zo gemakkelijk als een gewone draadweerstand, neem een paperclip, draai hem rond de punt van je bout, zodat een pinnetje enkele mm uitzit. Dan bout insteken, en voldoende tin toevoegen, ff teveel aan tin aftikken, en solderen maar. Zo heb ik mijn eerste SMD's gesoldeerd, met een platte punt op mijn bout, enkele 0806 weerstandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

naftebakje schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 20:11:
[...]

1206 soldeert zo gemakkelijk als een gewone draadweerstand, neem een paperclip, draai hem rond de punt van je bout, zodat een pinnetje enkele mm uitzit. Dan bout insteken, en voldoende tin toevoegen, ff teveel aan tin aftikken, en solderen maar. Zo heb ik mijn eerste SMD's gesoldeerd, met een platte punt op mijn bout, enkele 0806 weerstandjes.
das een goed idee, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 16:51:

[afbeelding]

[afbeelding]

Frequentie ca 22kHz

Mag ik vragen waar je de 47k potmeter en de TL072 vandaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reichelt, Duitsland.

De waarde van de potmeter hoeft niet perse 47k te zijn, mag ook bv 4k7 zijn, als je waarde van de vaste weerstanden dan ook maar door 10 deelt...

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2006 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcnerd
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 22:38:
Reichelt, Duitsland.

De waarde van de potmeter hoeft niet perse 47k te zijn, mag ook bv 4k7 zijn, als je waarde van de vaste weerstanden dan ook maar door 10 deelt...
kgeloof niet dat dat hierbij werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag je helemaal zelf weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben bezig me ook een beetje te verdiepen in PWM en kwam het volgende schema tegen, wat erg lijkt op het schema van exter:

Afbeeldingslocatie: http://casemods.pointofnoreturn.org/pwm/images/circuit3.png

Het grootste verschil is dat men hier een transistor aan de uitgang van de opamp heeft gehangen. Ik zie daar eigenlijk het nut niet van in. Zou een elektronica goeroe mij kunnen uitleggen waarom die wel/niet nodig is?
Ook is in dit schema een 741 gebruikt, welke makkelijker verkrijgbaar is dan de TL072 die exter gebruikt heeft. Ik heb begrepen dat je niet zomaar elke opamp kunt gebruiken (zoals de lm324), maakt het nog veel uit of ik een uA 741 gebruik ipv b.v de TL072? Ik heb beide datasheets bekeken, maar helaas bracht me dat niet veel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die tor zie ik het nut ook niet zo van in, verandert iig niets aan de werking.

De maker van het schema geeft er wel een verklaring voor, de uitgangsspanning van de 741 gaat van 2V tot 9V en door er een tor achter te schakelen zou de uitgangsspanning van de schakeling 0V tot 12V worden. Die vlieger gaat natuurlijk niet op, enerzijds blijft er over R3 minimaal ca 1.3V staan en anderzijds gaat een MOSFET met Ugs 9V al voluit in geleiding.
Er wordt met die extra tor dus geen winst behaald.

Een LM324 is een behuizing met 4 opamps van het type 741 en is alleen geschikt voor lage frequenties.
Een TL072 is een behuizing met 2 opamps van het type TL071 en gedraagt zich een stuk beter bij hogere frequenties.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2006 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bedankt! Dus ik moet op zoek naar een opamp met een 'unity gain bandwith' van 3+ mhz? Ik heb van de meeste opamps die hier te koop zijn de datasheets opgezocht en ik denk dat de NE5534P een goede vervanger is voor de TL072.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tis wat overkill, maar hij is niet zo duur meer als ie wel geweest is...
NE5532 is trouwens de dubbele uitvoering van de NE5534.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

rood:
Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/rod.jpg
groen: (ja, het is zo groen als gras aleen mijn telefoon snapt kleuren niet)
Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/groen.jpg
blauw:
Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/blauw.jpg
controller
Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/control.jpg
leds:
Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/end.jpg

meer foto's zodra de bat van mn cam vol zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcnerd
gewoon mijn ne555 schema, zonder opamps of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

pcnerd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 17:02:
gewoon mijn ne555 schema, zonder opamps of niet?
need dit is meer die van Mewbie de condenstators zitten in smd achter op

heb hier ook nog wat foto's:
klikbaar:
groen:
Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/groe_crop.jpg
paars:
Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/paars_crop.jpg
geel:
Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/geel_crop.jpg
"wit":
Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/wit_crop.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcnerd
die wit moet je nog wat beter afregelen :+.
enneh, "meer die van mewbie", welke precies, linkje? :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
pcnerd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 15:46:
Plaatje staat in de 7de post van dit topic ofzo :P (of ik moet hem offline gehaald hebben, maar bij mij doet ie het nog :P)
Dat wit blauw lijkt kan ook door de camera komen, mijn camera heeft er ook last van als ik heb wit maak dat het op de foto blauw/rood/paars is..

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

pcnerd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 15:46:
het is inder daad het schema uit de 7e post.
de groene leds zijn wat zwakeren verder, dat wit maakt mijn niet zo veel uit ik ga de leds toch ooit nog voor luxeons vervangen die zijn meteen wat sterker dan deze 600cmd/120* versies

[ Voor 7% gewijzigd door AJK op 31-03-2006 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Allereerst mijn welgemeende excuses voor de enorme kick ;)

Ik probeer met een 555 timer een LED te dimmen. Ik gebruik hiervoor dit schema. Ik krijg het echter niet voor elkaar om de dutycycle bij 0% te laten starten. De LED blijft altijd een heel klein beetje branden. Als ik hem aan de oscilloscoop hang zie je de LED ook telkens even opkomen.

Is dit sowieso mogelijk met een dergelijke opstelling? Ik kan hierover niets vinden via Google.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Pagina: 1