Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:24
ik ben op zoek naar een camera voor m'n ma, en de volgende eisen zijn belangrijk:
- Canon (met een 350D, 400D, 30D + objectieven in de family, dus uitwisselbaar), en ze fotografeert al jaren met een EOS 5000n.
- budget

ik als uitzoeker blij dat de 1000D uitgebracht is, maar zoals eerder gezegd, die prijs.... niet echt een budgetcam. Het overwegend negatieve beeld in dit topic was m.i. terecht

Inmiddels is de prijs gezakt tot € 395 voor een body, en nu wordt het een ander verhaal. De 400D is bijna niet meer te vinden, en het verschil met 450D is groot genoeg om deze af te laten vallen als budgetcam.

Ik heb de camera in mijn handen gehad, en deel bovenstaande meningen absoluut niet, over grote knoppen en dito opschrift. Zodra de kritiek gaat over grote bijschriften, dan valt het allemaal wel mee.
Ik heb iig geen opzienbare problemen ondervonden met de ergonomie.

OK, de snelheid in RAW (1,5 fps) is niet top, maar m'n ma is al apetrots als ze foto's van haar cam naar een afdrukcentrale kan versturen, dus RAW schieten en nabewerken.... :z

Mijn ma heeft een goed oog voor composities, is analoge SLR gewend, heeft niets met techniek en knopjes... dus met de voor tweakers zijnde nadelen van de 1000D kan ze goed leven.

Zijn er anderen die vanwege de prijsverlaging hubn mening hebben bijgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Klinkt als een weloverwogen keuze, dus gewoon doen. d:)b

* Voutloos doet niet moeilijk. *D

{signature}

• Melelie
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-07-2024

Melelie

It's Playtime

Joehoe… Vandaag een Canon 1000D 18-55IS gekocht, mijn eerste serieuze stap in de richting van fotografie. Ik kreeg een folder van V&D prijzencircus binnen en daar stond hij in voor 449 euro, maar ik kon niet wachten tot zaterdag (want dan gaat de actie pas in :S) Dus naar de Media Markt omdat zij daar aan laagste prijsgarantie doen, maar deden erg moeilijk erover :( (Pech voor de MM). Dus dan maar naar de Saturn! En even later loop ik naar buiten met een nieuwe Canon 1000D met 18-55 IS voor 449,-

5D | 7D | 20-35 | 35/2 | 50/1.4 | 85/1.8 | 70-210 | 430EX | IXUS 850

Anoniem: 184635

Veel plezier ermee! :)

Anoniem: 22659

Melelie schreef op donderdag 25 september 2008 @ 17:56:
Joehoe… Vandaag een Canon 1000D 18-55IS gekocht, mijn eerste serieuze stap in de richting van fotografie. Ik kreeg een folder van V&D prijzencircus binnen en daar stond hij in voor 449 euro, maar ik kon niet wachten tot zaterdag (want dan gaat de actie pas in :S) Dus naar de Media Markt omdat zij daar aan laagste prijsgarantie doen, maar deden erg moeilijk erover :( (Pech voor de MM). Dus dan maar naar de Saturn! En even later loop ik naar buiten met een nieuwe Canon 1000D met 18-55 IS voor 449,-
Als je alleen de camera hebt meegenomen dan denk ik niet dat MM er rouwig om zal zijn ;)

• Melelie

Melelie

It's Playtime

Ze zullen idd niet rouwig zijn, een tasje en andere losse accessoires had ik al :) En Saturn en Media Markt zijn zusjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:13
Ik begin ook wel sterk naar een 1000D te neigen. Cheap (en dus over een jaar of wat niet zo pijnlijk om te upgraden) en gewoon goed (dat blijkt wel uit de reviews).

De extra features van de 450D justificieren imho niet de 25% meerprijs. Ik schiet bij voorkeur in JPG dus de trage RAW FPS zal me een zorg zijn, het kleinere LCD is jammer maar ook geen must have... Ook schrikken me de talloze "my 450D/XSi has a focus-issue"-posts af op vele forums.

Twee vraagjes:
* het gebrek aan oog-sensor, hoe wordt dat ervaren? (dus dat het LCD niet automatisch uitgaan als je door de zoeker kijkt maar pas uitgaat als je de sluiter half indrukt (toch?))
* Ik heb al wat Canon glas (17-85IS, 70-300IS, 50f1.4, 10-20 een een 430EX) dus overstappen naar Nikon/Sony/whatever is ook geen optie. Wel zou ik nog graag eens een 18-2xx objectief erbij willen voor de trips dat lenzengewissel niet zo handig is. Wat me opvalt in de pricewatch is dat er verschillende "kits" worden aangeboden van body+18-200IS (bijvoorbeeld de 50D), maar dat dat voor de instap-1000D niet gedaan wordt, terwijl me de markt voor dit soort kits juist erg groot lijkt. Heeft iemand toevallig ergens een interessante 1000D+18-200IS gezien??

[ Voor 3% gewijzigd door catchingfire op 26-09-2008 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-05 10:29
Gebrek aan de oog-sensor durf ik niet te zeggen, ik heb daarvoor uberhaupt te weinig ervaringen met de XX0D's, laat staan de 1000D :P Maar die 1000D+ 18-200IS kit zie ik niet zomaar komen, dwz, canon bundelt hem zelf op het moment niet, dus wil je zo'n kit wél treffen, dan moet je kijken bij winkels als Kamera-Express die zelf bundelen. Die hebben bijvoorbeeld wél al zelf kits gemaakt met de Tamron 18-200, de Sigma 18-200 en de Sigma 18-200OS. Het zal een kwestie van tijd zijn voor ze dat geintje ook uithalen met de Canon 18-200IS denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Henk schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 13:11:
Gebrek aan de oog-sensor durf ik niet te zeggen, ik heb daarvoor uberhaupt te weinig ervaringen met de XX0D's, laat staan de 1000D :P Maar die 1000D+ 18-200IS kit zie ik niet zomaar komen, dwz, canon bundelt hem zelf op het moment niet, dus wil je zo'n kit wél treffen, dan moet je kijken bij winkels als Kamera-Express die zelf bundelen. Die hebben bijvoorbeeld wél al zelf kits gemaakt met de Tamron 18-200, de Sigma 18-200 en de Sigma 18-200OS. Het zal een kwestie van tijd zijn voor ze dat geintje ook uithalen met de Canon 18-200IS denk ik :)
Bij KE zit die Sigma-bundel wel gek in elkaar:
Canon EOS 1000D Body + Sigma 18-200mm OS (stabilizer), Nederlands € 749,00

Deze set is samengesteld uit de volgende producten:
Canon EOS 1000D Body, Nederlands € 388.00
Sigma 18-200mm Ca F/3.5-6.3 OS DC Digital (Optical Stabilizer) - Canon (EF-S) € 358.00
Als ik dit bij elkaar optel kom ik uit op € 746,00 ! Da's (een beetje) meer dan de bundel-deal.

Ook nog eerst eens zien hoe de Canon 18-200IS zich verhoudt tot de Sigma 18-200OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melelie

Melelie

It's Playtime

catchingfire schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 11:19:
* het gebrek aan oog-sensor, hoe wordt dat ervaren? (dus dat het LCD niet automatisch uitgaan als je door de zoeker kijkt maar pas uitgaat als je de sluiter half indrukt (toch?))
Mij heeft het tot nu toe niet echt gestoord, als je een foto maakt druk je toch al de sluiterknop een beetje in. Daarnaast heb ik hem in gesteld op een zwarte achtergrond, zodat het nog minder stoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Melelie schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 21:00:
[...]

Mij heeft het tot nu toe niet echt gestoord, als je een foto maakt druk je toch al de sluiterknop een beetje in. Daarnaast heb ik hem in gesteld op een zwarte achtergrond, zodat het nog minder stoort.
Zal ook schelen of je veel in donkere situaties werkt denk ik :)

Hoe werkt dat dan eig. bij een XX0D? Zodra je je cam aan je oog plaatst, gaat het LCD uit?

klinkt best aannemelijk eigenlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het klopt dan ook. ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melelie

Melelie

It's Playtime

Henk schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 21:21:
[...]
Hoe werkt dat dan eig. bij een XX0D? Zodra je je cam aan je oog plaatst, gaat het LCD uit?
klinkt best aannemelijk eigenlijk :P
Er zit een klein sensortje boven het LCD/onder de zoeker en zodra je je oog ervoor houdt gaat het scherm uit. Best handig. Jammer dat het niet op de 1000D zit, maar ik mis het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Melelie schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 22:34:
[...]

Er zit een klein sensortje boven het LCD/onder de zoeker en zodra je je oog ervoor houdt gaat het scherm uit. Best handig. Jammer dat het niet op de 1000D zit, maar ik mis het ook niet.
Hmm, en hoe werkt dat dan precies bij een 1000D? sluiterknop half indrukken (en dus starten van je lichtmeting/focus) en het LCD gaat uit, en loslaten en hij gaat weer aan?

Das trouwens het fijnste aan je eerste dSLR :P je mist niets van duurdere modellen... pas als je dan duurder gaat kopen raak je meer en meer verpest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 23:33

ThunderNet

Flits!

Henk schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 23:09:
[...]

Hmm, en hoe werkt dat dan precies bij een 1000D? sluiterknop half indrukken (en dus starten van je lichtmeting/focus) en het LCD gaat uit, en loslaten en hij gaat weer aan?

Das trouwens het fijnste aan je eerste dSLR :P je mist niets van duurdere modellen... pas als je dan duurder gaat kopen raak je meer en meer verpest ;)
:P Hoe kan het fijn zijn als er in huis ook een 5D zwerft? :+

Maar ik ben wel benieuwd naar de plaatjes Melelie :P

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:00

sapphire

Die-hard pruts0r

@ HEnk: hehehehehehehe

Ik heb tervergeefs geprobeerd m'n broertje een 1000D aan te smeren, maar hij gaat toch maar voor een compactje....zonde want hij weet neit wattie mist.

Maar een 1000D met een Canon 18-200...klinkt lekker als vakantie walk-around combi zeg :+

@ Melelie: feli emt je aankoop :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 26-09-2008 23:46 ]

Gabriël AM5

• catchingfire
Ik heb de 1000D vandaag op de Photokina eens flink getest op verschillende stands.... hji valt me 100% mee moet ik zeggen. Handling prima, grip prima (voor hobby-gebruik), snelheid prima, FPS is voldoende (ja oke een 40D+ is sneller maar ook zeker dubbel zo duur), prima gewicht+afmetingen, het "gebrek aan eye-sensor" heb ik niet als irri ervaren, ... Tsja, als je een 40D/50D vast hebt heb je meer camera in je hand, maar je beurs wordt er ook een stuk leger van. En dat "meer camera" moet je ook altijd meesjouwen. Ik vind de voordelen van de 450D eigenlijk niet echt interessant, en al die focus-issues die ik lees omtrend de 450D :|...

Dus ja ik denk dat ik er wel uit ben! Ook op de Photokina met de Tamron 18-270VC gespeeld (da's optisch gestabiliseerd dus)... erg prettig bereik en nog vrij compact. Bij Sigma en Canon was het helaas te druk om met de 18-200OS/IS te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
DCResource heeft ook een uitgebreide review van de 1000D gedaan:
http://www.dcresource.com...bel_xs-review/index.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
En "DigitalCameraReview" heeft ook een 1000D review gedaan.
http://www.digitalcamerar...758&review=canon+rebel+xs

Wat ik wel treffend vond is dat ze een iets snellere autofocustijd behaalde met de 1000D dan met de 450D, met deze beargumentatie:

"True to form, Canon is also offering an interesting enticement with its latest AF system: the XS is the only Rebel camera to utilize a more accurate cross-type center AF point with lenses faster than f/5.6. The XSi's cross-type center sensor is restricted to more premium-priced f/2.8 glass only. This expanded cross-type compatibility may be to thank for the XS's slightly improved AF numbers when compared to the XSi."

Maw: heb je voornamelijk >F2.8 lenzen, focust de 1000D/XS dan ietwat sneller/nauwkeuriger omdat je dan die cross-sensor al kunt gebruiken, terwijl die bij de 450D/XSi pas bij <=F2.8 ingezet wordt?

Het prijsverschil wordt alleen maar groter, de 1000D zit al onder de 350 euro op dit moment, >100 euro verschil met de 450D. Dat is best substantieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Ga nou eindelijk dat ding eens kopen.

En niet zeuren als hij toch niet perfect blijkt te zijn.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Anoniem: 89521 schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 10:53:
Ga nou eindelijk dat ding eens kopen.

En niet zeuren als hij toch niet perfect blijkt te zijn.......
Fijn altijd weer die dooddoeners. Zeg dan gewoon niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
catchingfire schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 12:52:
[...]

Fijn altijd weer die dooddoeners. Zeg dan gewoon niks.
We zijn nu een maand verder, je wilt nogsteeds de 1000D, waarom koop je 'm dan gewoon niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Misschien.... omdat ik 'm even niet nodig heb nu en ik de prijs toch langzaam zie zakken?
Waar bemoei jij je eigenlijk mee? Waarom kom je uberhaupt met zo'n reactie? Wat denk je hiermee toe te voegen? Juist, niks.

Sorry hoor, maar ik krijg het gevoel dat ik de enige ben hier die niet blind in Canon's marketing-gebeuren trapt door maar domweg aan te nemen dat de 450D in alle opzichten mijlen "beter" is dan de 1000D. Ik probeer een discussie aan te zwengelen omtrend die AF-sensor en dan krijg je van dit soort opmerkingen.

[ Voor 7% gewijzigd door catchingfire op 26-10-2008 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Met ^^: koop gewoon het toestel dat het dichtste bij jouw eisen in de buurt komt en ga lekker fotograferen. Daar heb je veel meer aan dan in diezelfde tijd maar te blijven wachten. Van wachten komt afstel, van afstel uitstel. En je kunt beter lekker aan de slag gaan en oefenen/experimenteren dan iets anders. Beetje net zoals met pc onderdelen, er zullen altijd nieuwe dingen uitblijven komen maar koop gewoon nu hetgeen wat je aanstaat en kijk daarna niet meer om naar andere dingen. Want als je dat blijft doen ga je te weinig genieten van hetgeen dat je zojuist gekocht hebt. Cognitieve dissonantie heet dat volgens mij. Twijfelen of de aankoop die je gedaan hebt wel de juiste was. Dat is iets wat je het beste kunt vermijden, dus kies datgene wat jou aanstaat, koop het en enjoy!

En daar ik zie dat je op deze laatste pagina achter elkaar berichten plaatst, lijkt me dat je je pijlen op de 1000D gericht hebt. Koop er dan 1, zeker als ik lees dat je al aardig wat Canon glas hebt. Koop hem en ga genieten van je collectie glas.

[ Voor 13% gewijzigd door Joosie200 op 26-10-2008 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 15:44
catchingfire schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 13:48:
Misschien.... omdat ik 'm even niet nodig heb nu? Waar bemoei jij je eigenlijk mee? Waarom kom je uberhaupt met zo'n reactie? Wat denk je hiermee toe te voegen? Juist, niks.

Sorry hoor, maar ik krijg het gevoel dat ik de enige ben hier die niet blind in Canon's marketing-gebeuren trapt door maar domweg aan te nemen dat de 450D in alle opzichten mijlen "beter" is dan de 1000D. Ik probeer een discussie aan te zwengelen omtrend die AF-sensor en dan krijg je van dit soort opmerkingen.
damn doe 's effies niet zo aanstellerig. Flitsmans heeft gewoon gelijk, wat zit je moeilijk te doen. Alsof je door al die crap opeens betere foto's maakt.. Ga ergens anders een topic vervuilen als je constant je twijfels gaat lopen vermelden. Ga naar de winkel, check welke 't beste aanvoelt en kap met 't klagen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
simon schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 13:49:
damn doe 's effies niet zo aanstellerig. Flitsmans heeft gewoon gelijk, wat zit je moeilijk te doen. Alsof je door al die crap opeens betere foto's maakt..
Ja precies. Sorry dat ik zo kritisch ben door me af te vragen of "al die crap" die de 450D zogenaamd meer biedt voor z'n bijna 30% meerprijs uberhaupt zin hebben. Zo kunnen we heel GoT wel opdoeken als je al die discussies over Intel/AMD, Nikon/Canon, Nvidia/ATI, etc etc etc niet meer mogen voeren.
Ga ergens anders een topic vervuilen als je constant je twijfels gaat lopen vermelden. Ga naar de winkel, check welke 't beste aanvoelt en kap met 't klagen.
Sow. Nu gaat 't toch wel erg ver. Topic vervuilen, klagen. Dus het verwijzen naar een review en het stellen van een vraag over het AF-systeem mag niet. En het gezeik van 3 mensen erna mag wel. Goed bezig zeg ik dan. Nu al last van de winterblues?

[ Voor 12% gewijzigd door catchingfire op 26-10-2008 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
:')

sorry hoor, maar dit is juist 't probleem van de fotografie afdeling op GoT, features features features. Wil je fotograferen of niet?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 23:15

djkooij

voorheen Facemodder

Hey Stefimke; Punt is dat je 3 posts hebt gedaan achter elkaar, zit een maand tussen en niemand reageert verder....
Alleen dat feit al is veelzeggend.
Jij hebt blijkbaar interesse in een cam van dit caliber, dus kan ik me de reacties wel voorstellen...
Als je geen betaald foto werk hebt, halen dit ding. Eens in bezit kom je er vanzelf achter of ie voldoet en wat je evt. mist. Voor die centen kun je er geen buil aan vallen.
Ding maakt prima foto's, dus wat wil je nog meer?

^^ met Simon dat het hier te veel gaat over features en tech. Geen L is zo ongeveer geen Lid..... jammer.
Helaas gaat dat op voor vele fora. Een kleine kern bepaald over het algemeen de sfeer. Dit zie je ook terug op DPZ. Als het daar niet past in de door de "kern" bepaalde kaders, dan is het niks. Mede daarom ben ik slechts een leecher op DPZ, zonder account en dat hou ik voorlopig zo.

[ Voor 29% gewijzigd door djkooij op 26-10-2008 14:59 ]

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 13:17
[crossposten is niet zo de bedoeling]

[ Voor 84% gewijzigd door Nomad op 26-10-2008 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

Is meer iets voor het aanbiedingen topic.
Bovendien issie bij Topdeals in eigen land 398,- met kitlens.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melelie

Melelie

It's Playtime

Ondertussen heb ik mijn 1000D al een maand en heb veel plezier in het fotograferen. Ook ik heb getwijfeld tussen een 1000D en een 450D. Uiteindelijk ben ik overstag gegaan voor een 1000D in verband met het prijs verschil tussen beide. En totaal geen spijt! Waarom zou ik ook, wil ik iets 'beter' dan wordt het alleen maar duurder... Daarnaast is duurder ook niet beter, het ligt ook aan de fotograaf zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

catchingfire schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 13:48:
Misschien.... omdat ik 'm even niet nodig heb nu en ik de prijs toch langzaam zie zakken?
Waar bemoei jij je eigenlijk mee? Waarom kom je uberhaupt met zo'n reactie? Wat denk je hiermee toe te voegen? Juist, niks.

Ik denk eigenlijk dat een 400D , 450D of 1000D helemaal geen ene moer uitmaakt zolang je niet 10000 foto's per maand schiet in veel snelle series.

Edit, er stond mij iets van bij dat je al een 400D verkocht had en dat klopte dus.
Ik denkdat je rijp bent voor een overstap naar een Nikon D60 met 18-200VR
De low budget Canons gaan jou niet bevredigen ben ik bang (doen ze mij ook niet)

PS, met het marketing gebeuren heb ik helemaal niks.
Ik heb een oude 20D die voor 95% doet wat ik van een camera verwacht, en van die 5% ligt ook nog 4% aan mezelf ben ik bang. >:)

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 26-10-2008 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Anoniem: 89521 schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 17:28:
Ik denk eigenlijk dat een 400D , 450D of 1000D helemaal geen ene moer uitmaakt zolang je niet 10000 foto's per maand schiet in veel snelle series.
Ik -denk- dat tot nu toe ook niet, daarom slaat m'n aankoopweegschaal momenteel het verste uit naar de 1000D. Scheelt toch weer 100 euro.
Edit, er stond mij iets van bij dat je al een 400D verkocht had en dat klopte dus.
Ik denkdat je rijp bent voor een overstap naar een Nikon D60 met 18-200VR
De low budget Canons gaan jou niet bevredigen ben ik bang (doen ze mij ook niet)
Ik denk 't niet. Ik heb altijd genoten van m'n 350D, maar de 400D was voor mij gewoon geen succes, continu last van niet consequente onderbelichting. Om nu naar Nikon over te stappen zou ik wat zonde vinden, daar ik al enkele EF(-S) mount objectieven heb (Sigma 10-20, Canon 50f1.4, Canon 70-300IS, Canon 17-85IS)
PS, met het marketing gebeuren heb ik helemaal niks.
Ik heb een oude 20D die voor 95% doet wat ik van een camera verwacht, en van die 5% ligt ook nog 4% aan mezelf ben ik bang. >:)
Dat denk ik ook. Maar als je in forums als deze kijkt en toeziet hoe de 1000D zonder enige beargumentatie wordt neergesabeld als "stap terug t.o.v. elke xxxD" dan vraag ik me af of de majority hier wel volledig in de marketingtrukendoos van Canon trapt.

[ Voor 18% gewijzigd door catchingfire op 26-10-2008 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

De 1000d is gewoon een prima ding. Tuurlijk heb je voor 100 meer een 450d of 30D en voor nog 100 meer een 40d etc. etc.

Ik heb een 40D, maar haal in het voorjaar een 1000D achtige als backup body. Lichtsterke prime erop en wie maakt je wat?

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 15:47
catchingfire schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 17:40:
Ik -denk- dat tot nu toe ook niet, daarom slaat m'n aankoopweegschaal momenteel het verste uit naar de 1000D. Scheelt toch weer 100 euro.
Het verschil in prijs wordt niet groter als je langer wacht, hooguit kleiner waardoor je nog meer gaat twijfelen en je nog steeds geen camera in je bezit hebt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil hier nog wel even opmerken dat ik op Duitse forums de indruk krijg dat de eindcontrole bij Canon voor de XXXD modellen de laatste tijd nogal wat te wensen over laat, ik lees veel klachten over errors en focusproblemen,
ook van de 1000D.
Statistieken hebben alleen fabrikant en misschien importeurs, dus voor wat het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Mijn 450D heeft ook een focusprobleempje kwam ik laatst achter. De autofocus heeft last van wat frontfocussing. Met kleinere brandpuntsafstanden is het nauwelijks te merken, maar in het telebereik moet ik er goed opletten als ik een groot diafragma pak. Door manueel nog iets bij te stellen (lang leve de HSM) komt het alsnog goed, maar fijn is het niet altijd. Nu nog de keuze maken of ik hem wel of niet (voor een aantal weken) op stuur ter reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01-2024
Yeah,

Net jarig geweest (extra geld is binnen :) ) dus meteen de 1000D gekocht met de 18-55 kit.

En ja inderdaad, ik kom ook net om de hoek kijken in de wereld van dSLR.

Nu wil ik meer aan sportfotografie doen (diverse zoals voetbal, autocross, auto/motorsport (Assen :9 ), paardesport). Nu zit ik te denken aan een medium telezoomlens (70-200), maar wat zijn jullie meningen/aanbevelingen. Alles is welkom, bij voorbaat dank.

Of hebben jullie een hele andere mening (ander type lens)? :?

AMD Ryzen 9 7900 X # Gigabyte B650 Gaming X # MSI Ventus OC RTX2060 # Corsair 32GB 5600 EXPO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De 70-200 komt in verschillende smaken (en prijzen), dus om antwoord te geven op je vraag is wat meer informatie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
universal creations schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 19:01:
Het verschil in prijs wordt niet groter als je langer wacht, hooguit kleiner waardoor je nog meer gaat twijfelen en je nog steeds geen camera in je bezit hebt.
Ik wacht ook helemaal niet op het al dan niet groter worden van het absolute prijsverschil. Maar relatief wordt 't wel steeds groter.
Anoniem: 89521 schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 19:48:
Ik wil hier nog wel even opmerken dat ik op Duitse forums de indruk krijg dat de eindcontrole bij Canon voor de XXXD modellen de laatste tijd nogal wat te wensen over laat, ik lees veel klachten over errors en focusproblemen, ook van de 1000D.
Heb je een linkje naar dat Duitse forum? Ben wel geinteresseerd, zeker in die 1000D issues.

Ik heb op dpreview in Canon xxxxD/xxxD-talk nog eens gezocht op "XS problem" en "1000D problem" en kwam daar welgeteld één "hit" tegen met als topic-title: "1000D/XS Auto Focus Problem", en als inhoud: "Hehe, just kidding!". Een andere hit was van iemand die een vlek op z'n spiegel had zitten, vervelend, maar een duidelijk geval van terugsturen en een nieuwe. Met AF-issues is dat lastiger, dan krijg je zo'n gezeur van user-errors of "het ligt binnen de vastgestelde toleranties". Dus in dat forum valt 't in ieder geval wel mee met de issues.

Als ik in hetzelfde forum zoek op "XSi problem" of "450D problem", dan is het een totaal ander verhaal, met name wat betreft AF-issues. Nu zullen er ook veruit meer 450D's verkocht zijn, zowiezo al omdat ie al veel langer op de markt is, maar toch. Het valt op. Ook al het feit dat zelfs enkele van de grote review-sites gemeld hebben dat ze AF-problemen hadden met hun 450D, dus dan zijn "user errors" toch te betwijfelen.

Toch ben ik ook nog steeds benieuwd of iemand iets kan zeggen over m'n vraag omtrend de AF-cross-sensor in de 450D vs. die in de 1000D. Is die in de 1000D nu "breder" inzetbaar omdat ie al <=F5.6 in werking treed en die van de 450D pas <=F2.8, zoals in die review van DigitalCameraReview beweerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
maak je nou niet druk om die issues, er zijn altijd gebruikers met pech. Soms heb je pech, meestal niet.

Dat van die cross sensoren lijkt me nou echt niet zo relevant als je sowieso begint. De dingen waar je nu zout op legt zijn wel zulke details dat ik 't idee heb dat je gewoon zo'n ding moet kopen, anders blijf je maar twijfelen, en koop je 'm nooit.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
simon schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 22:11:
maak je nou niet druk om die issues, er zijn altijd gebruikers met pech. Soms heb je pech, meestal niet.
Klopt.
Dat van die cross sensoren lijkt me nou echt niet zo relevant als je sowieso begint.
Ja sorry, ik gebruik pas 3,5 jaar een dSLR als huistuinkeukenhobbyist.

Ik maak me helemaal niet druk om dat crosssensor gebeuren, ik stel gewoon de vraag omdat ik geinteresseerd ben hoe het technisch in elkaar zit. Ik ben een techneut... maar goed, blijkbaar weet niemand hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Blijkbaar functioneert 't centrale punt al vanaf f/5.6 als cross sensor, dat zeggen meer bronnen met wat googelen. Is alleen maar mooi meegenomen.

http://www.dpreview.com/news/0806/08061002canon1000d.asp daar staat 't zelfs vermeld :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

Ik heb van mijn 350D ontzettend veel plezier gehad! Was de AF-unit goed? Nope... de 350D heeft een (in vergelijk met de modellen nu) erg brakke AF-unit. Toch heb ik daar een aantal reportages mee gedaan met erg goed resultaat. Geen probleem gehad met AF, ook niet in de low-light situaties. Je moet soms je focuspunt op een contrastrijk punt leggen en recomposen, maar dat went echt. Zelfde geld voor een aantal airshows met AI-servo. Waarom ik hem heb weggedaan is puur de handling. 2e instelwiel, iso in de zoeker etc. etc. dus 40D geworden.
De 1000D is zoveel meer dan een 350D wat dat betreft en de AF-unit lijkt dik in orde met een centrale cross sensor.... En voor het prijsverschil had je nu al heel wat foto's kunnen maken. Over een jaar is het allemaal zoveel minder waard, gewoon niet altijd naar blijven staren, zo gaat het nu eenmaal met techniek.

[ Voor 4% gewijzigd door djkooij op 26-10-2008 22:24 ]

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:09
heb sinds vandaag de 1000d :) wil wel serieus beginnen met foto's maken enzo vind het erg cool om te doen :) en toeval dat ik de MM flyer dus zag vandaag :) stond de 400d in de aanbieding. maar die konden ze niet leveren ofzo dus hebben ze de 1000d maar in de plaats gezet. voor de zelfde geweldige prijs van 333 euro :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 190455

syntesia schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 01:53:
heb sinds vandaag de 1000d :) wil wel serieus beginnen met foto's maken enzo vind het erg cool om te doen :) en toeval dat ik de MM flyer dus zag vandaag :) stond de 400d in de aanbieding. maar die konden ze niet leveren ofzo dus hebben ze de 1000d maar in de plaats gezet. voor de zelfde geweldige prijs van 333 euro :D
vet :o is dit met of zonder kitlens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
met de kitlens :) MM deventer omdat ze nu 1 jaar bestaan. ben er echt super blij mee !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279017

De Canon EOS 1000D met 18-55mm IS lens is nu bij Media Markt Bergen op Zoom maar 399 euro (!!!)
dus wie er nog eentje zoekt, op naar Bergen op Zoom, is zelfs lager dan de laagste internetprijs !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Laatst online: 23:33

ThunderNet

Flits!

Even opletten :) Er is een speciaal topic voor aanbiedingen, maar dan ook a.u.b. gebruik van dat topic i.p.v. het hier over de prijzen te hebben. Hier mag je discussieren over de camera en je ervaringen ermee.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
universal creations schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 19:57:
Mijn 450D heeft ook een focusprobleempje kwam ik laatst achter. De autofocus heeft last van wat frontfocussing. Met kleinere brandpuntsafstanden is het nauwelijks te merken, maar in het telebereik moet ik er goed opletten als ik een groot diafragma pak. Door manueel nog iets bij te stellen (lang leve de HSM) komt het alsnog goed, maar fijn is het niet altijd. Nu nog de keuze maken of ik hem wel of niet (voor een aantal weken) op stuur ter reparatie.
Even hier nog een kleine side-note: hoe weet je zo zeker dat het niet je 50-150 is die misfocust? Juist sigma staat nogal berucht bekend als het gaat om QC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Henk schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 13:10:
[...]

Even hier nog een kleine side-note: hoe weet je zo zeker dat het niet je 50-150 is die misfocust? Juist sigma staat nogal berucht bekend als het gaat om QC...
Omdat de 18-50 het ook doet en wel nagenoeg (met de natte vinger geschat) evenredig, maar daar merk je er nauwelijks iets van. Dit is alleen als ik AF gebruik. Als ik manueel focus is de focus op de foto spot on. Ik heb voor het testen een statief gebruikt en liveview met 10x vergroting. Ik heb geen focus-chart gebruik, maar gewoon de latjes van de convectorput te gebruiken en een pen bij het focuspunt.

AF
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PCeXrtfv6ZrqCe9NDDoY4YMO/full.jpg

MF
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/btXu5KeckVw5m90tTTEswLYE/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Kwam dit tegen: http://www.canon.com/came...report/200807/report.html
(Legenda:
Japan:EOS Kiss F, Americas:EOS Rebel XS, Europe/Asia/Oceania:EOS 1000D
Japan:EOS Kiss X2, Americas:EOS Rebel XSi, Europe/Asia/Oceania:EOS 450D )

Op deze page van Canon zelf staan wat verschillen uitgelegd tussen de 1000D en 450D.

"Fast, precise 7-point AF with a broad coverage area
Although the EOS Kiss F uses a basic 7-point AF ranging optical system, the AF response speed and the AI Servo AF tracking performance are equivalent to those of the Kiss X2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gisteren m'n 1000D opgehaald. teven mijn eerste Dslr camera :D flink wat uitproberen dus.

Wat ik wel merk, is dat als de camera "denkt" (bij het opstarten, autofocussen etc.) hij een hele hoge piep maakt. Als een hondenfluit als het ware. niet zo irriterend, maar in stille ruimtes valt het me wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:39

Japie.G

Colour Classic

universal creations schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 18:41:
[...]

Omdat de 18-50 het ook doet en wel nagenoeg (met de natte vinger geschat) evenredig, maar daar merk je er nauwelijks iets van. Dit is alleen als ik AF gebruik. Als ik manueel focus is de focus op de foto spot on. Ik heb voor het testen een statief gebruikt en liveview met 10x vergroting. Ik heb geen focus-chart gebruik, maar gewoon de latjes van de convectorput te gebruiken en een pen bij het focuspunt.

AF
[afbeelding]

MF
[afbeelding]
heb dit ook met mn 450d, die is nu al een paar weekjes weg! Hopelijk wordt het gefixed!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 190455 schreef op maandag 03 november 2008 @ 16:40:
Gisteren m'n 1000D opgehaald. teven mijn eerste Dslr camera :D flink wat uitproberen dus.

Wat ik wel merk, is dat als de camera "denkt" (bij het opstarten, autofocussen etc.) hij een hele hoge piep maakt. Als een hondenfluit als het ware. niet zo irriterend, maar in stille ruimtes valt het me wel op.
Dat zou de IS van de lens kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521 schreef op maandag 03 november 2008 @ 17:09:
[...]

Dat zou de IS van de lens kunnen zijn.
Vet, Thanks man! het is inderdaad de stabilizer. gelukkig is het niet de camera zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Een aantal weken geleden heb ik een 1000D gekocht. Er zit echter een vervelende software bug in. Soms gaat het scherm op zwart, waarna ik de instellingen niet meer op het scherm krijg. Als ik op menu druk of op play druk komen wel de respectievelijke beelden op het scherm. De enige remedie die ik nu heb ik de camera ut en aan te zetten. Dit lijkt me toch niet de bedoeling. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Z___Z schreef op woensdag 12 november 2008 @ 14:20:
Een aantal weken geleden heb ik een 1000D gekocht. Er zit echter een vervelende software bug in. Soms gaat het scherm op zwart, waarna ik de instellingen niet meer op het scherm krijg. Als ik op menu druk of op play druk komen wel de respectievelijke beelden op het scherm. De enige remedie die ik nu heb ik de camera ut en aan te zetten. Dit lijkt me toch niet de bedoeling. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
dit is volgens mij gewoon de Automatisch uitschakelen functie van de camera. (Staat bij mij default op 30 seconden geloof ik)

als mijn scherm zwart wordt druk ik de ontspanner half in en 1 seconde later is m'n scherm weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Nee, zoals ik al aangaf, de instellingen komen niet meer terug, ook als je op menu drukt, waardoor menu tevoorschijn komt en daarna weer op menu drukt om het menu weg te halen. Ook niet als ik op disp druk, ook niet als ik foto's maak, want dat werkt gewoon allemaal nog.

• catchingfire
Z___Z schreef op woensdag 12 november 2008 @ 14:20:
Nee geen last van.

Aangezien het volgens jou niet de auto-power-off is zou het nog de instelling kunnen zijn waarmee het display uitgaat. Ik weet effe niet hoe ie heet maar je kunt ergens instellen bij het indrukken van welke knoppen het display uitgaat, zet deze eens op "sluiter/shutter" .

• Z___Z
  • Niet online
Het is me ook pas 2 of 3 keer overkomen, maar ik kan het niet reproduceren. Voor de rest even uit en aanzetten is niet zo'n groot probleem. Maar blijkbaar heeft niemand anders hier last van....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58133

ook de 1000 D aangeschaft
Met de 18-55 IS kit lens
lekker heel de dag spelen met de eerste SLR Camera
nu gaan rondkijken voor de zoom lens
de 55-250 IS canon waarschijnlijk
maar even sparen en goed kijke wat een goed lens is

GRts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58133 schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 23:02:
ook de 1000 D aangeschaft
Met de 18-55 IS kit lens
lekker heel de dag spelen met de eerste SLR Camera
nu gaan rondkijken voor de zoom lens
de 55-250 IS canon waarschijnlijk
maar even sparen en goed kijke wat een goed lens is

GRts
Je hebt al een zoom lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246218

Tele-zoom bedoeld hij...

Ik heb zelf ook zeer getwijfeld of ik ook de 55-250 IS zou aanschaffen, maar vind de prijs op dit moment toch nog iets te duur doordat ik de 1000d nog maar een paar weken heb.. Hierdoor heb ik maar voor de goedkope tamron 50-200 gekozen.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 246218 op 17-11-2008 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
ik wacht nog een tijdje met nieuwe lenzen kopen. ik snap de camera zelf nog niet eens zo goed wat juiste instellingen zijn, hoe wat doet enzo. dat wil ik eerst allemaal leren :) dan wil ik eerst kijken naar een groothoeklens of een fishlens zoiets dat vind ik echt vet

trouwens zijn lensen van ebay beetje oke kwaliteit ?? want dat scheeld wel enorm in de prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
syntesia schreef op maandag 17 november 2008 @ 22:35:
trouwens zijn lensen van ebay beetje oke kwaliteit ?? want dat scheeld wel enorm in de prijs
Let wel op de vaak enorme shipping-kosten... en mogelijk nog naheffingen van de douane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
catchingfire schreef op maandag 17 november 2008 @ 22:43:
[...]

Let wel op de vaak enorme shipping-kosten... en mogelijk nog naheffingen van de douane.
En garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
ja daar let ik wel op. maar dan nog is de kwaliteit wel oke dan ?? want het zijn meestal geen echte merk lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
syntesia schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 00:45:
ja daar let ik wel op. maar dan nog is de kwaliteit wel oke dan ??
Dat is ook nog de gok.
want het zijn meestal geen echte merk lenzen.
Als er Canon op staat, is het vaak, in geval van een objectief, écht wel een Canon. Maar of het een factory reject of echt voor de verkoop geschikt product is, is weer een vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:29

rapture

Zelfs daar netwerken?

In Azië houdt men weleens bezig met paar kapotte objectieven bijeen te schroeven totdat je een vaag werkend ding krijgt. Zoals die 17-35mm/2.8 L objectief van mij van een tijdje geleden, het was merkbaar onscherper dan de kitlens. Volgens Rofa zat er een stuk glas in, dat er niet thuis in hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zag laatst trouwens een nieuwe 50mm 1.8 van canon voor 50 dollar :p
wel leuk en aardig, maar met verzendkosten van 45 dollar kom je niet veel goedkoper uit dan in NL. en dan zit je natuurlijk ook nog met de garantie (en de echtheid).

Volgens mij sturen Amerikaanse ebay-stores niet eens naar europa i.v.m. garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:39

Japie.G

Colour Classic

universal creations schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 18:41:
[...]

AF
[afbeelding]

MF
[afbeelding]
Damn zeg, ik heb dit dus ook, zoals gezegd is de camera hier voor terug geweest, maar komt terug met de mededeling dat ie 'in-spec' is. Toch vreemd, bij al mijn lenzen komt dit voor! Zeer vaak zelfs. Gewoon net niet spot-on!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Japie.G schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 19:09:
[...]

Damn zeg, ik heb dit dus ook, zoals gezegd is de camera hier voor terug geweest, maar komt terug met de mededeling dat ie 'in-spec' is. Toch vreemd, bij al mijn lenzen komt dit voor! Zeer vaak zelfs. Gewoon net niet spot-on!
Hmmm, dank je voor de mededeling. Dan weet ik dat het niet veel zin heeft om de camera terug te sturen. Het heeft 1 voordeel: ik leer nu sneller en nauwkeuriger manueel te focussen. Maar prettig is het niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-05 08:37
Mail even naar ROFA, die hanteren misschien iets andere standaarden dan ETB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-04 21:40
De laatste weken heb ik rondgekeken naar een dSLR camera voor een beginner en mijn uiteindelijke keuze is daarbij op de Canon Eos 1000D gevallen. Dus ik mag mijzelf nu ook de trotse eigenaar van zo'n apparaatje noemen. Dit topic zal ik goed in de gaten houden en voorlopig ga ik me inlezen in de wereld van de fotografie.

Hebben jullie misschien nog tips voor handige sites waar ik een beetje kan starten?

Anoniem: 190455 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 10:07:
ik zag laatst trouwens een nieuwe 50mm 1.8 van canon voor 50 dollar :p
wel leuk en aardig, maar met verzendkosten van 45 dollar kom je niet veel goedkoper uit dan in NL. en dan zit je natuurlijk ook nog met de garantie (en de echtheid).

Volgens mij sturen Amerikaanse ebay-stores niet eens naar europa i.v.m. garantie.
Voor het geld dat een echte kost gaat niemand hem namaken hoor......

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-05 09:37

Gwannoes

Solderen moet je leren

Even een vraagje...
Ik wil een DSLR gaan aanschaffen. Mijn vrouw heeft een EOS300 (analoog) met een Tamron 28-200mm lens. Zou deze lens op de 1000D gaan passen?
Ik heb niet zo'n verstand van dat lenzengebeuren... Dit staat er op de lens:
Tamron AF ASPHERICAL LD (IF) 28-200mm 1:3,8-5,6 Ø72 571D

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gwannoes schreef op donderdag 27 november 2008 @ 21:40:
Even een vraagje...
Ik wil een DSLR gaan aanschaffen. Mijn vrouw heeft een EOS300 (analoog) met een Tamron 28-200mm lens. Zou deze lens op de 1000D gaan passen?
Ik heb niet zo'n verstand van dat lenzengebeuren... Dit staat er op de lens:
Tamron AF ASPHERICAL LD (IF) 28-200mm 1:3,8-5,6 Ø72 571D
Dat is een niet zo oude versie en die gaat het zeker doen (het woord passen is hier niet relevant, passen doen ze altijd, werken niet altijd)

Kwaliteit: matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

nvm

[ Voor 95% gewijzigd door Gwannoes op 28-11-2008 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Nog een vraagje over de 1000d. Hij slaat de foto's dus op op een SD kaartje... Welke snelheid kan deze camera nog nuttig gebruiken? Heeft het bijv. zin om een 200x kaartje te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Je kunt in principe nadat de buffer vol is zo snel schieten als de proc en sd-kaart toelaat, dat is dus 3.5fps bij jpeg, foto's van 4 MB, kom je al gauw op een sd-kaartje dat 15 MB/s moet kunnen. Het heeft dus zeker zin om een sneller sd-kaartje te kopen.

Momenteel heb ik er een 4gb traag ding (6 MB/s) in zitten en dat merk ik heeeel erg.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

ssj3gohan schreef op woensdag 03 december 2008 @ 13:52:
Je kunt in principe nadat de buffer vol is zo snel schieten als de proc en sd-kaart toelaat, dat is dus 3.5fps bij jpeg, foto's van 4 MB, kom je al gauw op een sd-kaartje dat 15 MB/s moet kunnen. Het heeft dus zeker zin om een sneller sd-kaartje te kopen.

Momenteel heb ik er een 4gb traag ding (6 MB/s) in zitten en dat merk ik heeeel erg.
Dank je, da's precies wat ik wilde weten...
De kit (met 18-55 lens) zit standaard geen kaartje bij he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

nope.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

En geen tas en slechts 1 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Laatst online: 17-12-2022
Is deze camera echt zo impopulair dat er zo weinig over gepost wordt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:07

mennovanw

Canon? You can!

Trent900 schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 13:15:
Is deze camera echt zo impopulair dat er zo weinig over gepost wordt? :)
Ik vind nog steeds met de huidige prijsstelling dat het ding ten opzichte van een EOS 450D een hoop moet missen maar niet heel veel minder kost. Hetzelfde verhaal gaat op EOS 450D -> EOS 40D. Ik zie ontzettend veel 450D's verkocht worden en relatief weinig 1000D's als klanten eenmaal de verschillen horen.

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Laatst online: 17-12-2022
mennovanw schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 13:25:
[...] Ik zie ontzettend veel 450D's verkocht worden en relatief weinig 1000D's als klanten eenmaal de verschillen horen.
Kunnen we het dan gooien op "Meneer, deze 450D heeft 12.1MP en 2 AF-punten meer etc. etc." en dat de consument daar op hapt?

Ik heb zelf een 1000D en ben er zeer content mee, hoewel ik geen vergelijkingsmateriaal heb. Heb persoonlijk liever een nieuwer model en zoveel zaken hoeven wij als 1000D gebruikers ook weer niet te ontberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

mennovanw schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 13:25:
[...]

Ik vind nog steeds met de huidige prijsstelling dat het ding ten opzichte van een EOS 450D een hoop moet missen maar niet heel veel minder kost. Hetzelfde verhaal gaat op EOS 450D -> EOS 40D. Ik zie ontzettend veel 450D's verkocht worden en relatief weinig 1000D's als klanten eenmaal de verschillen horen.
Ik was goed op de hoogte van de verschillen, maar heb toch een 1000D gekocht. Ik wilde gewoon niet meer geld uitgeven. Voor een instap-model vond ik dit de beste keuze. En ik ben zeer tevreden over de functionaliteit en de foto's.

Enig minpuntje dat ik heb gemerkt is dat de flitser, na een aantal foto's na elkaar geflitst te hebben, lang nodig heeft om klaar te zijn voor de volgende foto. In het boekje stond dat dit was "om de flitser te beschermen", ik neem aan tegen oververhitting? Wel jamer, maar misschien hebben allen ingebouwde flitsers (van de EOS serie?) dit wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gwannoes schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 14:47:
[...]

I
Enig minpuntje dat ik heb gemerkt is dat de flitser, na een aantal foto's na elkaar geflitst te hebben, lang nodig heeft om klaar te zijn voor de volgende foto. In het boekje stond dat dit was "om de flitser te beschermen", ik neem aan tegen oververhitting? Wel jaMmer, maar misschien hebben allen ingebouwde flitsers (van de EOS serie?) dit wel?
Flitsers zijn flitsers en moeten opgeladen worden en afkoelen als ze te warm zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Trent900 schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 13:52:
[...]

Kunnen we het dan gooien op "Meneer, deze 450D heeft 12.1MP en 2 AF-punten meer etc. etc." en dat de consument daar op hapt?

Ik heb zelf een 1000D en ben er zeer content mee, hoewel ik geen vergelijkingsmateriaal heb. Heb persoonlijk liever een nieuwer model en zoveel zaken hoeven wij als 1000D gebruikers ook weer niet te ontberen. :)
Je hoort mij niet zeggen dat een 1000D geen goede camera is of iets dergelijks. Alleen als je de functionaliteit bekijkt zijn er wel een aantal dingen die elk afzonderlijk niet heel vreselijk zijn om te missen maar die met elkaar wel een reden kunnen zijn om een 450D te nemen. Ik noem even het gebrek aan spot-meting, het kreupele focussysteem (niet alleen qua minder focus-punten maar zeker qua gevoeligheid), de kleinere zoeker en het kleinere scherm.

En dat je liever een nieuw model hebt: een 1000D is een 400D met een andere batterij en een SD-kaart erin (en een minder focus-systeem). Een 450D is zeker een modernere camera.

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
mennovanw schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 21:07:
En dat je liever een nieuw model hebt: een 1000D is een 400D met een andere batterij en een SD-kaart erin (en een minder focus-systeem). Een 450D is zeker een modernere camera.
Ik vind dit zo'n marketing-kolder. Er is nog nergens dat ik weet een melding gedaan van "goh, wat jammer dat ik een 1000D heb want nu kon ik niet/te traag/whatever focussen.. had ik toch maar 100 euro meer voor een 450D uitgegeven, dan was het geen probleem geweest."

Ik heb de 400D gehad, en heb geen seconde spijt gehad van m'n move naar de 1000D, en ik merk ook -niks- van een tragere/slechtere/whatever focus (ik heb een 50f1.4 en een 17-55f2.8IS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

catchingfire schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 22:24:
[...]

Ik vind dit zo'n marketing-kolder. Er is nog nergens dat ik weet een melding gedaan van "goh, wat jammer dat ik een 1000D heb want nu kon ik niet/te traag/whatever focussen.. had ik toch maar 100 euro meer voor een 450D uitgegeven, dan was het geen probleem geweest."

Ik heb de 400D gehad, en heb geen seconde spijt gehad van m'n move naar de 1000D, en ik merk ook -niks- van een tragere/slechtere/whatever focus (ik heb een 50f1.4 en een 17-55f2.8IS).
In 95% van de gevallen zal er niets gemerkt worden van een minder focus-systeem. Toch is gebleken dat een 450D zeker met het middelste punt wat beter scherpstelt met weinig licht dan een 1000D.

Gewoon nieuwsgierig: waarom heb je trouwens de overstap gemaakt van een 400D naar een 1000D?

Gewoon nieuwsgierig deel 2: kan je mij 1 voordeel noemen van een 1000D (naast de wat sterkere batterij, de goedkopere SD-kaartjes en een wat toegankelijker menu-structuur) ten opzichte van een 400D?

[ Voor 3% gewijzigd door mennovanw op 26-12-2008 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
mennovanw schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 22:56:
In 95% van de gevallen zal er niets gemerkt worden van een minder focus-systeem. Toch is gebleken dat een 450D zeker met het middelste punt wat beter scherpstelt met weinig licht dan een 1000D.
Heb je daar een source van?
Gewoon nieuwsgierig: waarom heb je trouwens de overstap gemaakt van een 400D naar een 1000D?
Mijn 400D had een chronisch doch niet-consequent onderbelichtingsprobleem (wat m'n 350D daarvoor niet had, en m'n 1000D nu ook niet heeft).
Gewoon nieuwsgierig deel 2: kan je mij 1 voordeel noemen van een 1000D (naast de wat sterkere batterij, de goedkopere SD-kaartjes en een wat toegankelijker menu-structuur) ten opzichte van een 400D?
Auto-ISO en de ISO-value in de viewfinder. Priceless. Stuk minder last van "SH*T hij staat nog op een te hoge/lage ISO en nu heb ik m'n moment verbrast...".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

catchingfire schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 00:13:
[...]

Heb je daar een source van?

[...]

Mijn 400D had een chronisch doch niet-consequent onderbelichtingsprobleem (wat m'n 350D daarvoor niet had, en m'n 1000D nu ook niet heeft).

[...]

Auto-ISO en de ISO-value in de viewfinder. Priceless. Stuk minder last van "SH*T hij staat nog op een te hoge/lage ISO en nu heb ik m'n moment verbrast...".
De ISO-waarde in de zoeker is inderdaad iets fijns en iets wat in de gehele line-up van Canon nu gelukkig gelijk is getrokken.

Ik heb geen review kunnen vinden waar het verschil met scherpstellen met minder licht i.v.m. de Canon 450D inhoudelijk behandelt word. Het is wel degelijk iets wat verschilt: het middelste focus-punt van de 1000D word niet gevoeliger bij lenzen met een diafragma gelijk of groter dan F2.8, het middelste focus-punt van de 450D wel. Bron: specs op de Canon website. Dit houd dus in dat met lenzen met een echt groot diafragma (zoals je eigen 50 1.4) waar het scherpte-diepte veld erg kort is het moeilijker is voor de 1000D om echt spot-on te focussen.

Ik heb het zelf getest toen ik de eerste 1000D binnen kreeg op mijn werk (ik verkoop camera's bij 1 van de echt grote jongens in NL) in combinatie met mijn eigen gecalibreerde 50 1.2 (waarvan bekend is dat ie moeilijk is met scherpstellen maar die het op mijn 40D en 1D mark 3 zeer goed doet wide-open) en kwam tot de conclusie dat de 450D eigenlijk nooit mist en de 1000D wel. Of mijn manier van meten wetenschappelijk en consistent is? Nee maar ik kan wel zien wanneer een camera goed scherp stelt of niet. Overigens merkte ik met de zooms van Canon geen enkel verschil (ook niet met de 17-55 IS die ik toen nog had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
mennovanw schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 00:46:
De ISO-waarde in de zoeker is inderdaad iets fijns en iets wat in de gehele line-up van Canon nu gelukkig gelijk is getrokken.
Precies...
Ik heb geen review kunnen vinden waar het verschil met scherpstellen met minder licht i.v.m. de Canon 450D inhoudelijk behandelt word. Het is wel degelijk iets wat verschilt: het middelste focus-punt van de 1000D word niet gevoeliger bij lenzen met een diafragma gelijk of groter dan F2.8, het middelste focus-punt van de 450D wel. Bron: specs op de Canon website. Dit houd dus in dat met lenzen met een echt groot diafragma (zoals je eigen 50 1.4) waar het scherpte-diepte veld erg kort is het moeilijker is voor de 1000D om echt spot-on te focussen.
Ja in theorie is de AF van de 450D met <=f2.8 lenzen nauwkeuriger, dat klopt. Of dat echter in de praktijk ook gaat gebeuren is nog maar af te wachten, dan krijg je te maken met begrippen als "tolerantie".

Ik heb toen ik voor de 1000D/450D keuze stond alle reviews gelezen, maar de niet consequente AF van de 450D baarde me toch zorgen. Enkele van de grote review-sites deden melding van een hoger-dan-normaal aantal out-of-focus shots en het aantal user-reports met AF-issues met de 450D logen er ook niet om. Natuurlijk zitten daar ook veel user-errors tussen, maar toch.
Over de 1000D heb ik in reviews geen AF-issues gezien en qua user-reports is het aantal meldingen nihil.
Ik heb het zelf getest toen ik de eerste 1000D binnen kreeg op mijn werk (ik verkoop camera's bij 1 van de echt grote jongens in NL) in combinatie met mijn eigen gecalibreerde 50 1.2 (waarvan bekend is dat ie moeilijk is met scherpstellen maar die het op mijn 40D en 1D mark 3 zeer goed doet wide-open) en kwam tot de conclusie dat de 450D eigenlijk nooit mist en de 1000D wel. Of mijn manier van meten wetenschappelijk en consistent is? Nee maar ik kan wel zien wanneer een camera goed scherp stelt of niet. Overigens merkte ik met de zooms van Canon geen enkel verschil (ook niet met de 17-55 IS die ik toen nog had).
Ik geloof je best, een 1.2L heeft natuurlijk ook een ZEER klein scherptebereik dus als je dat mist is 't gelijk een groot probleem. Ik verwacht echter niet dat veel 1000D bezitters een 50f1.2L op hun body zullen schroeven.

Heb jij/jullie als verkopers daar geen statistieken van? Wat voor lenzen mensen kopen met voor op bepaalde bodies? Ik -denk- namelijk dat het gros (! gros, de echte enthousiastelingen daargelaten) van de 1000D/450D 90% van de tijd de 18-55IS erop hebben zitten of iets als de 18-200IS/18-200OS/18-270VC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
catchingfire schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 10:02:
Heb jij/jullie als verkopers daar geen statistieken van? Wat voor lenzen mensen kopen met voor op bepaalde bodies? Ik -denk- namelijk dat het gros (! gros, de echte enthousiastelingen daargelaten) van de 1000D/450D 90% van de tijd de 18-55IS erop hebben zitten of iets als de 18-200IS/18-200OS/18-270VC.
Maar een 50mm f/1.8 is waarschijnlijk wel een lens die regelmatig op een 450D/1000D wordt gezet en daar is een goed werkende AF ook nogal belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
universal creations schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 10:51:
Maar een 50mm f/1.8 is waarschijnlijk wel een lens die regelmatig op een 450D/1000D wordt gezet en daar is een goed werkende AF ook nogal belangrijk.
Ja, maar is nu opeens de AF van een 300D/350D/1000D "niet goed"??? Wat een onzin, geloof die marketing-blaat toch eens niet altijd. Geloof je nou echt dat al die mensen met een 300D/350D/1000D niet fatsoenlijk kunnen focussen met een <=f2.8 en dat die met een 400D/450D dat opeens merkbaar beter doen?
Ik heb nog geen noemenswaardige problemen gehad met AF met een 50f1.4 en 17-55f2.8 op m'n 1000D, die ik juist WEL veel vaker had op m'n vorige 400D met z'n zogenaamde "beterer" AF. En dat is ook precies wat je all over the place leest over de 450D. Zijn de toleranties van die "betere" AF niet zo groot dat je er in de praktijk niks aan hebt, tenzij je net in de prijzen valt dat je een supergoede treft.
Op dpreview staan verschillende posts van mensen in de States die een 1000D en een 450D hebben gehaald en dan binnen enkele weken de beste houden (ja, zo schijnt dat te kunnen in de States)... mensen die alleen met snelle primes schieten en totaal geen verschil merken tussen de AF van de 1000D en 450D... behalve dan dat de 1000D iets betere JPG's levert.

[ Voor 15% gewijzigd door catchingfire op 27-12-2008 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik wil niet zeggen dat het op een 300D/350D/400D/1000D niet goed gaat, maar het was gewoon een reactie op je veronderstelling dat mensen met dergelijke camera's geen lichtsterke lenzen aanschaffen (waarschijnlijk vanwege de hogere aanschafprijs). Overigens heb ik eergisteren mijn Sigma 50mm f/1.4 op mijn vaders 350D gezet, maar daar gaat het focussen inderdaad een stuk minder vlot en nauwkeurig dan op mijn 450D. Het gaat wel hoor, maar gewoon minder goed (het waren ook beroerde lichtomstandigheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
universal creations schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 13:44:
Ik wil niet zeggen dat het op een 300D/350D/400D/1000D niet goed gaat, maar het was gewoon een reactie op je veronderstelling dat mensen met dergelijke camera's geen lichtsterke lenzen aanschaffen (waarschijnlijk vanwege de hogere aanschafprijs).
Nou, ik denk dat die er wel zijn, maar ik denk dat er relatief gezien meer xxD-bezitters lichtsterke lenzen gebruiken dan xxxxD-bezitters.
Overigens heb ik eergisteren mijn Sigma 50mm f/1.4 op mijn vaders 350D gezet, maar daar gaat het focussen inderdaad een stuk minder vlot en nauwkeurig dan op mijn 450D. Het gaat wel hoor, maar gewoon minder goed (het waren ook beroerde lichtomstandigheden).
Heb je toen afwisselend de 350D en 450D onder dezelfde omstandigheden vergeleken? Nu heeft de 1000D wel dezelfde AF-engine als de 450D, enkel de sensor is anders. Wellicht dat de 350D een tragere engine heeft, maar ik vind het statement "een stuk minder vlot en nauwkeurig" niet in lijn met alle verhalen die ik over 1000D vs 450D heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb de lenzen om en om gewisseld met de bodies, onder dezelfde omstandigheden op hetzelfde onderwerp gefocussed. De 350D is ook wel "1,5" generaties ouder dan de 1000D. De AF is misschien niet in grote stappen verbeterd, maar met kleine stapjes kom je in bepaalde moeilijke omstandigheden op redelijke verschillen uit.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste