W.Wezz schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:54:
Ik snap er niks van, hier in dit topic spreekt iedereen over mkv, echter is heel veel wat ik download AVCHD en is ingepakt in een ISO met verschillende directory`s daarin (op de schijf dus). Nu wil ik dergelijke films bekijken via TVersity. Ik weet dat Tversity geen ISO bestanden aankan dus ik wil graag weten hoe ik nu van een dergelijk AVCHD disk een bestand kan maken zodat ik die kan streamen via TVersity. Is er misschien een website waar ik dergelijke turtorials kan lezen over het omzetten van bijvoobeeld AVCHD naar een bestand voor streaming via PS3? En ook heb ik heel veel WMV files die ik niet kan bekijken, waarmee kan ik dat omzetten zodat ik die wel kan bekijken (mpeg?) op de PS3?
Zoals jullie zien, ik snap er helemaal niks van. Ik dacht wel even een HD film te downloaden en die te streamen vanaf de PC -> not dus.
Excuus; ik heb het denk ik al, met tsmuxergui kan ik dergelijke bestanden naar .ts? omzetten.... Ik ben benieuwd!
Edit; brrr nu de ondertitelling nog aan de praat krijgen...
Als je net begint, kan het inderdaad wel wat overdonderend werken. Maar goed, even een paar dingen op een rijtje:
1): Een AVCHD disk is feitelijk niets anders dan een disc formaat, gebrand in UDF 2.5 (met ImgBurn, bv.), zodat je er HD materiaal mee af kunt spelen alsof het een reguliere Blu-ray disc is. Zo kun je van een een gewone, goekope DVD9 dus een AVCHD maken, mits de film past natuurlijk (dat zou zelfs met een DVD5 nog kunnen, maar dan ondergraaf je het 'HD' concept wellicht wat te veel). AVCHD disks zijn dus typisch bedoeld om te branden, en niet voor streamen. Veel mensen doen het eerste, want DVD9's kosten ook geen drol meer (en al zeker niet t.o.v. BD25/50 schijfjes). het kwaliteits-verlies is vaak miniem (mits gedaan met x264, bv.), en, groot voordeel, je kunt er zo weer 'losse' subtitles bijzetten, zonder dat je ze eerst moet hardcoden (want bij streamen kan de PS3 nog geen .sup / .srt files weergeven).
2): Je kunt de 'main feature' stream van een AVCHD disk net zo goed demuxen als een stream uit de STREAM directory van een Blu-ray. Met tsMuxeR gaat dat erg handig. Als je muxt naar .m2ts, dan kan de PS3 dit gewoon 'direct' streamen. Zie volgende kant-tekening.
3): 'Direct' streamen gaat niet altijd op. De PS3 ondersteunt bv. geen VC-1 tijdens streamen (althans, alleen in WMV, maar dan weer alleen met 2.0 geluid). Nou is een hoop Blu-ray materiaal wel AVC, maar toch zul je wel eens een VC-1 encoded film tegenkomen. Je zult dan moeten transcoden. Ook zul je merken dan sommige streams in een .mkv file alleen maar een zwart scherm geven tijdens streamen. Dat kan bv. komen doordat ze met een 5.1 Profile gecodeerd zijn (de PS3 ondersteunt tot 4.1). Ook dan zul je moeten recoden.
4): Er zijn heel wat progjes die transcoden/recoden. Veel maken, in de 'core', echter gebruik van x264, een zeer krachtig programma om naar H264 te coderen. Zo gebruik ik zelf altijd RipBot264, wat feitelijk net zoiets is als het vroegere DVDRebuilder: een gebruikers-schilletje om x264 heen, zodat je zelf niet met alle, vaak ingewikkelde, parameters lastig wordt gevallen.
5): Gebruik liever geen 'oude' DVD tools, zoals mkv2vob, maar ga voor hoge kwaliteit: H264, dus, en de tools die daarbij horen.
6): Subtitles is nog een beetje lastig, hier en daar. Als je een gewone .srt file kunt vinden op het net -- en die zijn er voor DVD genoeg -- dan kan bv. RipBot264 die ook direct mee-coderen. Blu-ray subs, in zogehete .sup files, zijn anders; het zijn feitelijk bitmaps, en worden dan ook aangeduid met PGS (Presentation Graphics Stream). Om die te gebruiken zul je die plaatjes eerst moeten OCR'en (met suprip, bv.). Needless to say, dat gaat zelden perfect, en vereist vaak veel handmatige correcties. Dus: als je ondertitels nodig hebt, kijk eerst of er op de vele DVD subtitle sites niet al gewoon een .srt file bestaat (voor de juiste versie van de film!). Anders is het OCR'en geblazen.
7): Voor de PS3 ben je, tenzij je een full HDMI 1.3 compatible versterker hebt, voor het streamen afhankelijk van 5.1 AC3 geluid. Zo'n AC3 spoor zit er vaak wel in, maar indien dit niet het geval is, dan moet je een TRUE-HD, of DTS, sound stream omzetten naar AC3. Het programma eac3to is hier ideaal voor. Tip: vaak is het toch handig sowieso je eigen AC3 stream te extracten, ook al is een bestaand AC3 spoor aanwezig. Eac3to haalt bv. de 'dialog normalization' weg (hetgeen m.i. ook wenselijk is).
Er is ongetwijfeld nog een hoop meer te vertellen, maar dit zijn zo'n beetje de basics. Daar moet je, voor normaal dagelijks gebruik, al heel aardig mee uit de voeten kunnen. Voor meer in-depth gebruik, zoals advanced x264 parameters en zo, kan ik verder het Doom9 forum van harte aanbevelen. Daar zit erg veel expertise, en de meeste auteurs van de gangbare programma's zijn daar zelf ook actief.
i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW