HighDefinition Videocameras - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 128 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey Mig29,

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik zal je er morgen (straks dus) een inhoudelijk antwoord op geven!

Me opleiding klopt idd, dus over een paar uur weer college ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:34

Gutteguttegut

CEO of TFD

1DayFly
Afbeeldingslocatie: http://www.1dayfly.nl/admin/ProductPictures/toshiba_gigashot_large.jpg
In de winkel : € 550,-
Alleen vandaag: €310,- incl BTW
Inclusief verzenden.

Het is HD camera's aanbiedingen tijd lijkt wel :)

[ Voor 13% gewijzigd door Gutteguttegut op 16-12-2008 12:03 ]

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In de winkel 550 euro.... tsja, laten we maar zeggen dat we dat statement niet kunnen controleren.

Alle euro's die in die 310 euro passen zijn zonde van het uitgeven. Toshiba staat erom bekend dat ze een chinees OEM product opkopen en er Toshiba opzetten. Dat dat model opneemt in PAL en vervolgens het beeld upscaled naar HDready is niet echt een issue. Daarnaast kun je heel makkelijk beoordelen wat de juiste witbalans is. De camera weet het namelijk zelf niet en probeert ze tijdens je opname allemaal uit. Dat is overigens niet heel aantrekkelijk om naar te kijken. Kortom, wil je een HD camera geef dan even 150 euro meer uit en je weet zeker dat je een echte HD camera hebt (1080i of 1080p) die wel kwaliteit heeft. Toshiba en camcorders..... nee, bedankt.

O ja, de camera zelf is waarschijnlijk wel een goede aanbieding; dat wil zeggen dat je hem waarschijnlijk nergens goedkoper gaat vinden, maar dat maakt de camera zelf nog niet goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:03:
Daarnaast is er geluid. Een goede documentaire heeft goed geluid. Hiervoor is de interne mic onbruikbaar. Je hebt sowieso een externe mic nodig. Bedenk jezelf goed welke (shotgun, dasspeld, interview, etc). Beide camera's zijn voorzien van een mic ingang (middels mini jack). De HF10(0) heeft echter een smaller schoentje. Je zult dus een adapter nodig hebben om het schoentje naar een standaard formaat terug te brengen indien je gebruik wilt maken van een shotgun mic. Wil je professionele audio of heb je kabels over lange afstanden nodig dan zul je naar XLR moeten (lees: andere camera).
Ik gebruik zelf ook de HV30 icm een Beachtek XLR-adapter. Deze schroef je onder de camera (stafiefschroef), wat je vervolgens de mogelijkheid geeft 2 XLR-microfoons (of 1 XLR en 1 mini-jack) aan te sluiten en afzonderlijk te regelen. De adapter plug je in je mic-ingang op de camera.

Heb je zo een poor man's XH-A1 :P

[ Voor 3% gewijzigd door LoneGunman op 16-12-2008 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, want de XH-A1 wordt alleen gekenmerkt door XLR aansluitingen... :P Maar dat wist je al!

Wel een erg interessante optie, die ik reeds heb gebookmarked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je misschien iets meer informatie geven over de manier waarop je de documentaires wilt gaan maken? Ik kan me namelijk voorstellen dat je deze documentaires in een professionele omgeving wilt gebruiken door ze bijvoorbeeld te laten monteren of om te laten uitzenden. In beide gevallen kun je veel beter de HV30 nemen aangezien tape en de HDV codec in deze omgevingen veel beter gebruikt kan worden dan het consumentenformaat AVCHD. Let er ook op op welke manier je je materiaal wilt monteren. Premiere Pro bijvoorbeeld kan niet overweg met AVCHD. Kortom, doe je het in eigen beheer dan is AVCHD geen beperking, in professionele omgeving echter wel.

Daarnaast is er geluid. Een goede documentaire heeft goed geluid. Hiervoor is de interne mic onbruikbaar. Je hebt sowieso een externe mic nodig. Bedenk jezelf goed welke (shotgun, dasspeld, interview, etc). Beide camera's zijn voorzien van een mic ingang (middels mini jack). De HF10(0) heeft echter een smaller schoentje. Je zult dus een adapter nodig hebben om het schoentje naar een standaard formaat terug te brengen indien je gebruik wilt maken van een shotgun mic. Wil je professionele audio of heb je kabels over lange afstanden nodig dan zul je naar XLR moeten (lees: andere camera).

Bedenk bij je documentaire ook aan de hoeveelheid die je kunt opslaan. SD kaarten zijn niet meer heel duur, dus eigenlijk is het geen argument, maar je kunt eindeloos veel tapes meenemen. Tape is ook erg makkelijk qua opslag (dus om het in de kast te zetten als backup).

Verder is het een kwestie van kijken naar het materiaal. Probeer zoveel mogelijk vergelijkbaar materiaal te krijgen of koop desnoods beide camera's en spreek af dat je er eentje terug mag brengen. Als jij het materiaal van A mooier vindt dan dat van B dan moet je natuurlijk A kopen.

Bottom line, bedenk goed hoe je het gaat gebruiken voordat je de camera aanschaft. Denk hierbij verder dan de beeldkwaliteit, maar kun je met beide formaten af dan zou ik zelf kiezen voor de HF serie aangezien je jezelf veel tijd bespaard door gebruik te maken van flash geheugen.

Laatste toevoeging: de HV30 heeft een draaiknop voor aanpassingen in belichting/ focus ed. Wellicht belangrijk.

Edit: als de opleiding in je profiel klopt en je een dergelijk budget hebt dan kun je ook nog deze camera's overwegen (ik ga ze pas uitleggen als je aangeeft dat je het budget hebt ;) ):
http://www.globalmediapro...VR-A1P-HDV-Camcorder-PAL/
http://www.globalmediapro...HD1000-HDV-Camcorder-PAL/
Om te beginnen zal ik sowieso alles in eigen beheer doen, maar het zou natuurlijk mooi zijn als het materiaal uiteindelijk ook in een meer professionele omgeving te gebruiken is. Is er by the way een andere reden waarom alle (semi)proffessionele camera's met tape zijn, (dus los van dat het makkelijk te bewerken/monteren is, tot voor kort(?) de beste kwalititeit had/heeft en gewoon het langst bestaat).

Het soort microfoons dat ik moet gebruiken hangt natuurlijk van de situatie en setting af, ik zal sowieso minimaal alle drie genoemde op den duur wel nodig hebben, maar ik neem aan dat dit geen probleem is? Of dat er minimaal creatieve oplossingen voor te vinden zijn.

Voor "professionele" audio zal ik een professionele camera nodig hebben, daar heb ik het budget niet voor (max. 1000 euro), plus daarbij ben ik nog aan het experimenteren, ik denk dat ik mezelf dan voorbij loop. Ook al moet ik zeggen dat die HD1000 van sony er wel aantrekkelijk uitziet voor 1100..! Heb geen uitgebreide review gevonden dus weet niet of ie daadwerkelijk zo aantrekkelijk is. Maar like I said, ben nog aan het experimenteren, absoluut nog geen pro, dus de XH's en XL's zijn nog grote mensen speelgoed voor mij.

Daarbij wil ik ook niet alleen maar filmen in perfect gemanipuleerde settings, wil ook op onverwachte momenten/plekken kunnen filmen zonder constant 20 kilo aan aparatuur mee te moeten sjauwen (en dus extra mankracht).. de camera moet dus mobiel zijn (voor nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 23:59:
Tsja, want de XH-A1 wordt alleen gekenmerkt door XLR aansluitingen... :P Maar dat wist je al!

Wel een erg interessante optie, die ik reeds heb gebookmarked.
Nee, die heeft ook zo'n mooi handvat bovenop natuurlijk :P Vergelijking gaat niet helemaal spaak natuurlijk, de HV30 komt qua beeld een heel eind in de buurt van de A1.
Diëla schreef op woensdag 17 december 2008 @ 02:08:
[...]

Daarbij wil ik ook niet alleen maar filmen in perfect gemanipuleerde settings, wil ook op onverwachte momenten/plekken kunnen filmen zonder constant 20 kilo aan aparatuur mee te moeten sjauwen (en dus extra mankracht).. de camera moet dus mobiel zijn (voor nu).
Dat is nog een voordeel van de consumercam's: formaat. Zelfs met een XLR-adapter heb je nog een behoorlijk compact setje bij je:

Afbeeldingslocatie: http://bertwerkman.nl/img/canon_mic_001.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Diëla schreef op woensdag 17 december 2008 @ 02:08:

Om te beginnen zal ik sowieso alles in eigen beheer doen, maar het zou natuurlijk mooi zijn als het materiaal uiteindelijk ook in een meer professionele omgeving te gebruiken is. Is er by the way een andere reden waarom alle (semi)proffessionele camera's met tape zijn, (dus los van dat het makkelijk te bewerken/monteren is, tot voor kort(?) de beste kwalititeit had/heeft en gewoon het langst bestaat).

Het soort microfoons dat ik moet gebruiken hangt natuurlijk van de situatie en setting af, ik zal sowieso minimaal alle drie genoemde op den duur wel nodig hebben, maar ik neem aan dat dit geen probleem is? Of dat er minimaal creatieve oplossingen voor te vinden zijn.

Voor "professionele" audio zal ik een professionele camera nodig hebben, daar heb ik het budget niet voor (max. 1000 euro), plus daarbij ben ik nog aan het experimenteren, ik denk dat ik mezelf dan voorbij loop. Ook al moet ik zeggen dat die HD1000 van sony er wel aantrekkelijk uitziet voor 1100..! Heb geen uitgebreide review gevonden dus weet niet of ie daadwerkelijk zo aantrekkelijk is. Maar like I said, ben nog aan het experimenteren, absoluut nog geen pro, dus de XH's en XL's zijn nog grote mensen speelgoed voor mij.

Normaal quote ik niet een heel bericht, maar dit is makkelijker met beantwoorden; sorry ;)
Een van de redenen waarom er semi-professioneel veel tape gebruikt wordt is zodat de cameraman zijn tape kan afgeven aan de montageploeg. Daarnaast zijn er spelers aanwezig die miniDV/ DVCAM, etc kunnen afspelen. De ontwikkelingen op het gebied van HDV/ AVCHD zijn nog erg recent en het duurt even voordat iedereen overstapt. Ik denk dat voor de investeringstermijn waar je hem voor nodig hebt (studie?) dat je met tape erg veilig zit. Zeker als je de camera intensief gebruikt, dan denk ik dat de afschrijvingstermijn 2 a 3 jaar is en dat de camera het maximaal een jaar of 5 zal volhouden.

Mijn verhaal over microfoons heb ik erbij gezet omdat wanneer je een shotgun mic gebruikt op de camera mini-jack prima is. Bij gebruik van andere mics zit er veel meer beweging in de kabel en/ of praat je over grotere lengtes kabel. Mini-jack is frustrerend om mee te werken op het moment dat de kabel beweegt, omdat dit vaak gepaard gaat met een kraak in de opname. Bij grote lengtes krijg je met mini-jack een brom in je opname. Tot slot zijn alle betere mics voorzien van een XLR aansluiting. Kortom, als geluid belangrijk is op de camera (je kunt het ook los opnemen) dan is XLR aan te bevelen (echter wel duurder). Indien je voor een camera als de HV30 koopt dan adviseer ik je om de XLR adapter te kopen die LoneGunman aangaf.

De HD1000 is een camera die volgens mij geen XLR aansluitingen heeft, maar het is de goedkoopste schoudercamera. Dit heeft een aantal grote voordelen. Als je voor een opdracht bezig bent, dan oogt het veel professioneler! :) Daarnaast zit er een beter objectief op met een groter bereik (20x optisch uit mijn hoofd). Een schoudercamera is stabieler wanneer je hem vanaf je schouder gebruikt. Een schoudercamera heeft een betere zoeker en betere bediening. Het laatste voordeel is dat deze camera direct de Sony semi-professionele accu's gebruikt, dus het is een lange termijn investering! Nadeel zijn grootte en gewicht, waardoor onopgemerkt filmen en reizen lastiger wordt. Overigens is de HD1000 een schouderversie van de HC7 (uit mijn hoofd) en van deze camera zijn voldoende reviews te vinden! Eigenlijk is het gewoon de vorige serie HDV camera van Sony. Volgens mij kan deze camera ook in DVCAM filmen, maar kijk dat nog even na. Deze is ietsjepietsje minder goed met het filmen bij weinig licht. De genoemde A1 is een Sony HC1 (nog iets ouder) die voorzien is van de mogelijkheid van DVCAM en XLR.
LoneGunman schreef op woensdag 17 december 2008 @ 11:11:

Nee, die heeft ook zo'n mooi handvat bovenop natuurlijk :P Vergelijking gaat niet helemaal spaak natuurlijk, de HV30 komt qua beeld een heel eind in de buurt van de A1.

Dat is nog een voordeel van de consumercam's: formaat. Zelfs met een XLR-adapter heb je nog een behoorlijk compact setje bij je:
Ik heb ervaring met het filmen van een bruiloft met de HV30, HF100 en de A1 allemaal glijktijdig. Bij voldoende licht is de beeldkwaliteit van hoge kwaliteit en is het verschil met de A1 heel klein. Bij minder goed licht is de beeldkwaliteit van de A1 veeeeeeel beter. Maar dat mag ook wel voor 4x de prijs van een HV30 :P

Ik sluit me aan bij de voordelen van de XLR adapter.

Edit: ik zie een Sennheiser MKE300, maar ik weet niet welke mic de tweede is. Ik gok op een RODE? Gebruik je een groothoekadapter op je HV30?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 12:00:
[...]

Ik heb ervaring met het filmen van een bruiloft met de HV30, HF100 en de A1 allemaal glijktijdig. Bij voldoende licht is de beeldkwaliteit van hoge kwaliteit en is het verschil met de A1 heel klein. Bij minder goed licht is de beeldkwaliteit van de A1 veeeeeeel beter. Maar dat mag ook wel voor 4x de prijs van een HV30 :P

Ik sluit me aan bij de voordelen van de XLR adapter.

Edit: ik zie een Sennheiser MKE300, maar ik weet niet welke mic de tweede is. Ik gok op een RODE? Gebruik je een groothoekadapter op je HV30?
Bij lowlight is de HV30 (en de meeste consumercams) niet erg sterk nee. Tweede mic is inderdaad een Rode, de M3. Beetje een mic voor diverse doeleinden, en ook nog best goed voor de prijs (100 euro, inc koffer, plopkap en stafiefhouder). Ander voordeel is dat er een 12v-batterij in kan, wat de noodzaak voor phantompower weer wegneemt. De Beachtek die ik gebruik heeft namelijk geen phantom (ze leveren deze overigens wel).

Er zit op de foto geen groothoek op, maar een step-upring + polafilter. Geeft ook erg mooie resultaten buiten :) Groothoekadapter wil ik er nog wel bijhalen, want dat is ook één van de nadelen t.o.v. bijv. een A1.

[ Voor 8% gewijzigd door LoneGunman op 17-12-2008 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 12:00:
[...]
[...]

En hoe was je ervaring van de HF100 t.o.v. de HV30?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LoneGunman schreef op woensdag 17 december 2008 @ 12:35:

Bij lowlight is de HV30 (en de meeste consumercams) niet erg sterk nee. Tweede mic is inderdaad een Rode, de M3. Beetje een mic voor diverse doeleinden, en ook nog best goed voor de prijs (100 euro, inc koffer, plopkap en stafiefhouder). Ander voordeel is dat er een 12v-batterij in kan, wat de noodzaak voor phantompower weer wegneemt. De Beachtek die ik gebruik heeft namelijk geen phantom (ze leveren deze overigens wel).

Er zit op de foto geen groothoek op, maar een step-upring + polafilter. Geeft ook erg mooie resultaten buiten :) Groothoekadapter wil ik er nog wel bijhalen, want dat is ook één van de nadelen t.o.v. bijv. een A1.
Ik had die site van de XLR adapters al doorgenomen en was de phantoom gevoede exemplaren al tegengekomen ja, zelfs hoofdtelefoonversterkers en VU-meters hebben ze daar :P

Ik vond de adapter al wat klein, maar dat verklaart veel! Overigens is de filtermaat van de A1 een nadeel voor je portemonnee!
Phusebox schreef op woensdag 17 december 2008 @ 12:38:

En hoe was je ervaring van de HF100 t.o.v. de HV30?
Deze vraag had ik verwacht, maar kan ik nu nog niet beantwoorden, aangezien het verschil veel kleiner is. ik heb de opnames nog niet zo zorgvuldig bekeken. Daarnaast heb ik de HF100 gebruikt voor een overzichtsopname en de HV30 voor close up opname. Dat maakt het vergelijken moeilijker. De accu die bij de HF100 zit is overigens een drama. Die gaat niet eens een uur mee! (onhandig tijdens een bruiloft :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 12:46:
[...]
Deze vraag had ik verwacht, maar kan ik nu nog niet beantwoorden, aangezien het verschil veel kleiner is. ik heb de opnames nog niet zo zorgvuldig bekeken. Daarnaast heb ik de HF100 gebruikt voor een overzichtsopname en de HV30 voor close up opname. Dat maakt het vergelijken moeilijker. De accu die bij de HF100 zit is overigens een drama. Die gaat niet eens een uur mee! (onhandig tijdens een bruiloft :P)
Hmm dat is minder van die accu. Ik ben me aan het orienteren op een HD camera voor onze trip naar Amerika volgend jaar. Zou het zonde vinden om dat nog in SD vast te leggen, krijg ik alleen maar spijt van denk ik. (SD camera heb ik overigens al een jaar of 5 dus die mag ook wel vervangen worden).

Op dit moment twijfel ik tussen de HF10(0) en de HV30. De HV30 is zelfs goedkoper dan de HF10.

Maar met een beetje geluk komt er ook nog een nieuwe model uit rond maart/april. Meen dat die tenminste bij Canon normaal zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als je de camera voor vakantiedoeleinden gebruikt dan zou ik zelf blind voor de HF100 gaan. Dan ben je direct van alle nadelen van een loopwerk af en het verschil in beeldkwaliteit is volgens camcorderinfo marginaal (de ene keer in het voordeel van de HF10 en de andere keer in het voordeel van de HV30). Ik kan slechts twee nadelen van de HF serie bedenken (en dan reken ik de batterij duur niet mee, aangezien je toch een reserve accu nodig hebt ;) ) namelijk het kleine, niet standaard accessoireschoentje en het feit dat hij in AVCHD opneemt. Voor het eerste is voor $35 (en de $ gaat weer de goede kant op) een verloopje te koop. Het tweede vind ik ook niet echt meer een nadeel, omdat mijn pc het prima trekt, maar er zijn mensen die AVCHD monteren niet lekker aan de praat krijgen!

Edit: o ja. De camcorders worden rond februari weer vernieuwd door nieuwe modellen. (alle merken)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2008 13:46 . Reden: nieuwe modellen vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 13:45:
Als je de camera voor vakantiedoeleinden gebruikt dan zou ik zelf blind voor de HF100 gaan. Dan ben je direct van alle nadelen van een loopwerk af en het verschil in beeldkwaliteit is volgens camcorderinfo marginaal (de ene keer in het voordeel van de HF10 en de andere keer in het voordeel van de HV30). Ik kan slechts twee nadelen van de HF serie bedenken (en dan reken ik de batterij duur niet mee, aangezien je toch een reserve accu nodig hebt ;) ) namelijk het kleine, niet standaard accessoireschoentje en het feit dat hij in AVCHD opneemt. Voor het eerste is voor $35 (en de $ gaat weer de goede kant op) een verloopje te koop. Het tweede vind ik ook niet echt meer een nadeel, omdat mijn pc het prima trekt, maar er zijn mensen die AVCHD monteren niet lekker aan de praat krijgen!

Edit: o ja. De camcorders worden rond februari weer vernieuwd door nieuwe modellen. (alle merken)
Ok dan wacht ik sowieso tot die tijd:

- indien betere modellen goede prijs; dan die
- indien marginaal verschil gaan voor de dan veel goedkopere oude serie

AVCHD mag dan hopelijk ook geen probleem meer zijn omdat ik rond die tijd ga upgraden naar een i7 920, 6gb ram systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem dan ook maar gelijk aan dat het systeem beschikt over twee fysieke HDDs (1 met OS en 1 met filmmateriaal) en over een grafische kaart met HD versnelling (kun je die nog kopen zonder vraag ik mij af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 14:01:
Ik neem dan ook maar gelijk aan dat het systeem beschikt over twee fysieke HDDs (1 met OS en 1 met filmmateriaal) en over een grafische kaart met HD versnelling (kun je die nog kopen zonder vraag ik mij af).
Uiteraard, ik heb sowieso altijd 1 fysike HDD voor het OS en een andere of meerdere voor de rest.
En uiteraard ook een ATI 4850 ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog een tip: ik weet niet wanneer je naar de US gaat en of je de camera voor de tijd nodig hebt, maar koop hem anders pas een paar weken van tevoren. Wel genoeg tijd om hem uit te proberen en te leren en tevens worden dergelijke producten nooit duurder. Helaas ben je door het uitstellen van aankopen wel debet aan de kredietcrisis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Edit: als de opleiding in je profiel klopt en je een dergelijk budget hebt dan kun je ook nog deze camera's overwegen (ik ga ze pas uitleggen als je aangeeft dat je het budget hebt ;) ):
http://www.globalmediapro...VR-A1P-HDV-Camcorder-PAL/
http://www.globalmediapro...HD1000-HDV-Camcorder-PAL/
Damn, ik vergis me, sorry!

Vriend van me heeft een Sony HDR-FX1E en een HVR-S270 die beide grote problemen hebben in het donker...

[ Voor 39% gewijzigd door Floor-is op 17-12-2008 14:21 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Floor-is schreef op woensdag 17 december 2008 @ 14:18:

Vriend van me heeft een Sony HDR-FX1E en een HVR-S270 die beide grote problemen hebben in het donker...
Voordat je dit bericht voor de tweede keer wijzigde was het duidelijker. Ik snap alleen niet goed in welke mate die vriend van je moeite heeft met filmen in donker met een FX1. Dit is toch een camera met 3x 1/3" sensoren...

Ik weet niet wat het probleem is, maar de FX7 staat al als goed te boek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 15:22
Hm ik denk dat ik er wel een beetje uit ben nu.

IK wil een camcorder voor weinig licht ik zal vooral binnen filmen met available light.

Ik heb al gekeken en het lijkt er op dat de HF10 en HF100 vergelijkbaar zijn in dit opzicht, of vergis ik me nu?
Ik zie wel een flink prijs verschil tussen de 2en vraag me nu af of er nog andere verschillen zijn behalve interne geheugen in de HF10? IK zie ze zo 123 niet:S

Eigelijk wil ik um nu nog voor de kerst hebben:)

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
mrbert schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 12:09:
Hm ik denk dat ik er wel een beetje uit ben nu.

IK wil een camcorder voor weinig licht ik zal vooral binnen filmen met available light.

Ik heb al gekeken en het lijkt er op dat de HF10 en HF100 vergelijkbaar zijn in dit opzicht, of vergis ik me nu?
Ik zie wel een flink prijs verschil tussen de 2en vraag me nu af of er nog andere verschillen zijn behalve interne geheugen in de HF10? IK zie ze zo 123 niet:S
Even beter je best doen met zoeken in het vervolg. Het enige verschil tussen de 10 en de 100 is inderdaad het interne geheugen. Ok, en de kleur van het plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Ho Lone,

Ik denk da ik dan juist aardig gezocht had, in ieder geval uit wat er zo aan specs is te vinden:)

Maar dan lijkt de HF100 wel de winnaar;)

greets

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Ik heb na lang wikken en wegen toch een HD camera gekocht, de Canon HF100
Afwegingen:
- Geen loopwerk of bewegende delen.
- Geen intern geheugen, een SD kaartje kost 25,- ipv. 200,- meerprijs op de camera
- Goede lowlight performance voor de prijsklasse, zeker met 24P en cine2 curve.
Zie bijv deze vergelijking:
Afbeeldingslocatie: http://yhasuw.bay.livefilestore.com/y1pC65yVYv4wSRk98jbyf9DQCqBPe2b9QhvsiF4o-kdCS2uR-ASr__klD8LD3BQlhOII4SmP2rqseM

Nu zijn er ook een aantal nadelen:
- Hotshoe is een speciaal kleine exemplaar, om een normale video lamp vast te zetten heb je een adapter nodig die incl. verzending 55 usd kost :(
- Omdat de camera zo klein is, is deze lastig stabiel te houden en komt een shotgun microfoon eerder in beeld.

Verder heb ik er een AZDEN SGM-1X microfoon bijbesteld via ebay:
Afbeeldingslocatie: http://www.studio1productions.com/images/sgm2x.jpg
Uit testen bleek dat deze net wat beter presteert dan de RODE, nadeel/voordeel is alleen de XDR aansluiting waar ik nog een adapter voor moet zoeken.
Vergelijk met RODE: Link
En een 2e review, hier met dezelfde bracket gebruikt als ik besteld heb: Link

Verder heb ik deze bracket er ook bijbesteld:
Afbeeldingslocatie: http://images.marketworks.com/hi/62/62272/brktn.jpg
Voordelen:
- De camera stabieler vast te houden met 2 handen
- De microfoon zit hoger en komt dus ook met groothoek niet in beeld.
- Er zitten 2 shoe's op, dus er kan ook een videolamp bij, al staat die dan net offcenter.
- Ik heb niet zo'n idioot dure advanced hotshoe naar normale hotschoe adapter nodig.

Mocht dit ding niet bevallen of dat misschien zelfs het lcd scherm niet helemaal open kan dan krijgt hij een plekje om me foto toestel. ;)

Verder heb ik nog deze hood gekocht in het zwart ipv. zilver:
Afbeeldingslocatie: http://static.zoovy.com/img/goshotcamera/-/lenses/hoods/mennon/dv_s_37mm_hood_silver_angle.jpg

Vond voor de rest nog deze mooie review , hier leggen ze ook de invloed van de cine mode uit met voorbeelden en de invloed van de video modi 60i/30p, 24p op lowlight performance.

[ Voor 15% gewijzigd door Lennart_1337 op 21-12-2008 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hmm ik twijfel nu ook wel heel erg... Wachten op de nieuwe camera's, of nu die 100 euro cashback nog scoren.... Lastig lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat hangt ervan af hoe lang je wilt wachten. De camera zal in januari en februari zeker gaan dalen in prijs. Tenzij je hem nu nodig hebt, je aankoop uitstellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Ja, maar daalt de camera verder dan de 100,- cashback van nu?
Heb in maart een 40D gekocht met cashback (nu al verkocht) maar had toen bijna dezelfde deal als dat je er nu voor betaald, maar wel 3/4 jaar eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 22:01:
Dat hangt ervan af hoe lang je wilt wachten. De camera zal in januari en februari zeker gaan dalen in prijs. Tenzij je hem nu nodig hebt, je aankoop uitstellen!
Ja ik snap dat de prijs zal dalen, maar inderdaad meer dan de 100 euro cashback?

Maar voor hetzelfde geld is de nieuwe generatie echt een stap vooruit, en ok zal dan ook duurder zijn maar dat heb ik er dan wel voor over als het ECHT beter is.

Ach ik ga maar gewoon wachten dan... heb toch altijd pech in wat ik kies, dus eigenlijk maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Phusebox schreef op maandag 22 december 2008 @ 08:15:
[...]

Maar voor hetzelfde geld is de nieuwe generatie echt een stap vooruit, en ok zal dan ook duurder zijn maar dat heb ik er dan wel voor over als het ECHT beter is.
Ik vraag me af waar je precies op wilt wachten. Voor zover mijn info gaat staat er begin dit jaar niet een enorme revolutie op stapel wat camera's betreft. Zoveel ingrijpende wijzigingen zullen er niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
LoneGunman schreef op maandag 22 december 2008 @ 08:20:
[...]

Ik vraag me af waar je precies op wilt wachten. Voor zover mijn info gaat staat er begin dit jaar niet een enorme revolutie op stapel wat camera's betreft. Zoveel ingrijpende wijzigingen zullen er niet zijn.
Meer zoom? Betere lichtgevoeligheid?

Ach ja zoals ik al zei heb ik altijd pech met dit soort dingen... als ik wacht; worden de prijzen ineens hoger. Als ik 'm nu koop, komen ze wel opeens met iets veel beters uit.

Dat is me nu al zo vaak gebeurt. (Ben zo al onder andere een keer 1000 euro misgelopen (2 weken te vroeg gekocht), een gratis 82cm lcd tv (geen prul) en nog meer kleinere dingen).

[ Voor 32% gewijzigd door Phusebox op 22-12-2008 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Phusebox schreef op maandag 22 december 2008 @ 08:41:
[...]

Meer zoom? Betere lichtgevoeligheid?
Verbetering? Vast en zeker. Revolutie? Denk het niet.

Overigens, 'meer zoom' zou ik persoonlijk nooit op wachten. In de praktijk gebruik je de maximale zoom maar zelden, aangezien het veel te onhandig is om een camera boven de '10x' nog fatsoenlijk stil te houden.

Verbeterde lichtgevoeligheid is natuurlijk wel een nuttige verbetering, alleen het is maar de vraag of je hierop wil wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
LoneGunman schreef op maandag 22 december 2008 @ 08:48:
[...]

Verbetering? Vast en zeker. Revolutie? Denk het niet.

Overigens, 'meer zoom' zou ik persoonlijk nooit op wachten. In de praktijk gebruik je de maximale zoom maar zelden, aangezien het veel te onhandig is om een camera boven de '10x' nog fatsoenlijk stil te houden.

Verbeterde lichtgevoeligheid is natuurlijk wel een nuttige verbetering, alleen het is maar de vraag of je hierop wil wachten.
Mwah, ik heb de 40x zoom die ik nu heb toch wel regelmatig gebruikt hoor. Maar goed, zoals ik al zei ben ik toch altijd genaaid.

Ik hoor 't nu al: ik koop die camera nu; mijn vriendin zegt: "we hebben dat ding toch pas over een half jaar nodig??" Ik leg uit dat het nu zo goedkoop is.
4 maanden later lopen we bij de mediamarkt en ligt er OF een veel betere camera OF een nog goedkopere camera en dan weet je al hoe laat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Phusebox schreef op maandag 22 december 2008 @ 08:51:

Ik hoor 't nu al: ik koop die camera nu; mijn vriendin zegt: "we hebben dat ding toch pas over een half jaar nodig??" Ik leg uit dat het nu zo goedkoop is.
4 maanden later lopen we bij de mediamarkt en ligt er OF een veel betere camera OF een nog goedkopere camera en dan weet je al hoe laat het is.
Dit is de kern. Over 4 maanden is een vergelijkbare/ betere camera echt niet duurder dan dat de HF100 na cashback momenteel is. Daarvan ben ik oprecht overtuigd. Sterker nog, aan het einde van dit soort acties zie je vaak een daling in de inkoopprijs die overeenkomt met 100 euro verschil in de verkoopprijs. Als je van een gokje houdt kun je hem op de laatste dag van het jaar kopen bij een winkel met prijsgarantie, en na 2 weken kijken of de camera gedaald is in prijs en het verschil claimen ;)

Even een simpel voorbeeldje. Rond het begin van de zomervakantie heb ik een Panasonic PX80 plasma tv gekocht en een Canon Eos40D body. Beide heb ik in een actie gekocht met daaroverheen nog eens 20% personeelskorting. Deze modellen zijn nu beide bijna aangekomen op het bedrag waarvoor ik ze heb gekocht. De Canon is van 900 euro gedaald naar 625 en de Panasonic is gedaald van 900 euro naar iets van 600 euro. Dit allemaal in iets meer dan 6 maanden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 10:57:
[...]

Dit is de kern. Over 4 maanden is een vergelijkbare/ betere camera echt niet duurder dan dat de HF100 na cashback momenteel is. Daarvan ben ik oprecht overtuigd. Sterker nog, aan het einde van dit soort acties zie je vaak een daling in de inkoopprijs die overeenkomt met 100 euro verschil in de verkoopprijs. Als je van een gokje houdt kun je hem op de laatste dag van het jaar kopen bij een winkel met prijsgarantie, en na 2 weken kijken of de camera gedaald is in prijs en het verschil claimen ;)
Als ik kijk naar de introductieprijzen van nieuwe camera's, dan verwacht ik eerlijk gezegd dat de opvolger van de HF100 rond maart ca. 750/800 euro zal kosten.
Of de HF100 dan nog leverbaar is, is maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zit altijd wel een kleine overlap tussen de oude en nieuwe producten. In welke maand heb je hem nou precies nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 11:13:
Er zit altijd wel een kleine overlap tussen de oude en nieuwe producten. In welke maand heb je hem nou precies nodig?
aangezien ik ook nog even moet leren omgaan met dat ding zal ik hem uiterlijk eind april aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan zal de prijs van de nieuwe modellen absoluut zijn gestabiliseerd op of onder de huidige prijs. Of de HF100 tot dat moment beschikbaar blijft weet ik niet, maar wellicht komt er een EOL aanbieding bij een of ander groot electronicaketen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lastig!
Ik ben/was vanplan de HV30 VANDAAG te bestellen (voor 729), met het oog op die cashback actie.. ik heb hem dan morgen in huis. Maar heb het dus niet direct nodig.. denk niet dat ik zin heb om te wachten tot jan/feb.. maar denk je dat er van deze camera ook zo'n groot bedrag af gaat??

Zal het de hele maand januari heeell druk hebben, dus zal er waarschijnlijk pas goed gebruik van gaan maken in feb.. lastig.

Het is trouwens gewoon irritant om te zien hoe goedkoop die dingen in amerika zijn.. maar gewoon te veel goede met het omzetten van NTSC naar PAL.. garantie.. etc.. ze hebben ze ook met PAL maar die zijn dan weer 300/400 dollar duurder.. jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jammer dat je niet meer inhoudelijk hebt gereageerd op mijn vorige reactie. We weten nu namelijk niet waarom de HV30 uiteindelijk heeft gewonnen ;)

In jouw geval is de termijn waarin de camera in prijs moet dalen wat korter en denk ik niet dat het veel uitmaakt. Het zal een keuze zijn tussen de camera nu al kunnen gebruiken (en leren) en een maand extra garantie :)

Bestel je de XLR adapter nog? Wel doen hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey Mig,

Dat klopt, en dat komt omdat ik niet perse overtuigende argumenten heb om voor de HV30 te kiezen. Er is niet zo heel veel verschil in kwaliteit en prijs. Het is meer gevoelsmatig.
Het makkelijk te monteren materiaal van de hv30 en het net iets grotere formaat (maar niet te groot) zijn voor mij voordelen, ik zie die hele kleine camcorders nou niet perse als een voordeel, zeker niet als je het idd semi proffessioneel wil gaan gebruiken. Aan de andere kant is een grote professionele camera ook niet handig voor waar ik het voor wil gaan gebruiken, maar dat heb ik al uitgelegd.. De HV30 heeft dus een mooi formaat.

Daarnaast lees en zie ik dat op verschillende fora en video sharing websites aspirant, net beginnende en amateur filmmakers vaak de HV30/20 (al dan niet de XL's en XH's ) gebruiken en aanraden. En daarmee ook echt heellle mooie resultaten behalen, zowel voor als na het editten.
Terwijl ik bij de HF10 toch vooral de huis, tuin en keuken filmpjes zie!

Maar goed zoals ik al zei, het is deels gevoelsmatig, en daarnaast alles meegenomen wat ik hier heb gelezen.

Ik zal zeker gebruik gaan maken van de XLR adapter! Bedankt voor alle info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een dergelijke adapter gevonden:

http://www.juicedlink.com..._adapter_audio_mixers.htm

Daarnaast nog een leuke manier van aansluiten van je mic:

http://www.youtube.com/watch?v=siMyUs1LTVw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Goeie tip. Ik ga ook even zo'n XLR-Y kabeltje aanschaffen. Vaak niet nodig, maar het kan net je opname redden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Heb de HV100 nu gekocht en even snel wat geprobeerd.
Inderdaad met weinig licht heel veel beter dan de camcorders die ik tot nu toe had gezien.
Mijn keuze was voor ene grot deel bepaald door wat ik hier allemaal voorbij zag komen.

Een klein nadeel is nog het groothoek bereik.
Daar had ik me wel een beetje op verkeken maar mogelijk is daar nog wat met een niet te dure voorzet lens aan te doen. Dat zal misschien niet zo'n heel dure te zijn?
Wat zal er met de lichtgevoeligheid gebeuren met een groothoek voorzet lens?

Verder een probleempje met de bijgeleverde imagemixer software. Die heeft even gewerkt en nu ineens stopt deze als ik een opgenomen track van de PC ga bekijken. Volgens mij zag ik een haali splitter icoontje komen terwijl ik volgens mij op deze PC niet heb geinstalleerd:S

Iedereen een fijne kerst!!

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrbert schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 10:38:
...

Een klein nadeel is nog het groothoek bereik.
Daar had ik me wel een beetje op verkeken maar mogelijk is daar nog wat met een niet te dure voorzet lens aan te doen. Dat zal misschien niet zo'n heel dure te zijn?
Wat zal er met de lichtgevoeligheid gebeuren met een groothoek voorzet lens?

...
Gisteren heb ik een Raynox HD-6600 PRO binnengekregen die ik bij konijnenberg had besteld (vrijdags besteld, maandag in huis). Voor 92,50 een aanbevelenswaardige accessoire!! Netjes met doppen en kunstoffen opbergdoosje. Helaas geen foudraaltje er bij. Wel aardig dat Konijnberg er een gratis lensdoek bij gedaan heeft. De originele van Canon is met 200 euro gewoon twee keer zo duur. Sony heeft er ook een met dezelfde filtermaat en die was iets van 115 euro bij de lokale fotozaak en niet op voorraad.

Uiteraard moeten sommige mensen nog werken dus kan ik je niets zeggen over lichtverlies, niet uitgebreid getest. ;) Ik heb er niets van gemerkt zo snel in ieder geval. Er zal altijd wat verlies zijn, maar bij een groothoekconverter een stuk minder dan bij een teleconverter. Voor buiten zul je er weinig van merken sowieso omdat je daar doorgaans toch voldoende licht hebt. Je zult wel sneller barndoors/een zonnekap nodig hebben buiten, de lens is volledig "exposed".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 11:06:
[...]

Gisteren heb ik een Raynox HD-6600 PRO binnengekregen die ik bij konijnenberg had besteld (vrijdags besteld, maandag in huis). Voor 92,50 een aanbevelenswaardige accessoire!! Netjes met doppen en kunstoffen opbergdoosje. Helaas geen foudraaltje er bij. Wel aardig dat Konijnberg er een gratis lensdoek bij gedaan heeft. De originele van Canon is met 200 euro gewoon twee keer zo duur. Sony heeft er ook een met dezelfde filtermaat en die was iets van 115 euro bij de lokale fotozaak en niet op voorraad.

Uiteraard moeten sommige mensen nog werken dus kan ik je niets zeggen over lichtverlies, niet uitgebreid getest. ;) Ik heb er niets van gemerkt zo snel in ieder geval. Er zal altijd wat verlies zijn, maar bij een groothoekconverter een stuk minder dan bij een teleconverter. Voor buiten zul je er weinig van merken sowieso omdat je daar doorgaans toch voldoende licht hebt. Je zult wel sneller barndoors/een zonnekap nodig hebben buiten, de lens is volledig "exposed".
Zou je eens een sample'tje kunnen uploaden, liefst zo hoog mogelijke resolutie? En dan met/zonder Raynox natuurlijk. :) Ben erg benieuwd, wil er eigenlijk ook eentje aanschaffen. Vooral de combi met een pola geeft leuke beelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LoneGunman schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 11:16:

Zou je eens een sample'tje kunnen uploaden, liefst zo hoog mogelijke resolutie? En dan met/zonder Raynox natuurlijk. :) Ben erg benieuwd, wil er eigenlijk ook eentje aanschaffen. Vooral de combi met een pola geeft leuke beelden.
Als je een paar weken geduld hebt dan kan ik dat wel doen, sneller lukt me helaas niet. Ik word nu al gillend gek van de drukte. Voor het eerst in jaren moet ik werken tussen kerst en oud&nieuw. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 11:06:
Sony heeft er ook een met dezelfde filtermaat en die was iets van 115 euro bij de lokale fotozaak en niet op voorraad.
Ik denk dat de verkoper hierbij heeft gekeken naar de Sony VCL-0737 ipv naar de HG (high grade) variant. De eerst genoemde is voor SD camera's, de laatste voor HD camera's en ik kan die converter niet eens inkopen voor die prijs (excl BTW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hmm vandaag de hele stad afgezocht naar een HF100 om hem eens vast te kunnen houden. Geen enkele winkel die hem nog had. Zijn ze hem nu al uit aan het faseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Phusebox schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 18:24:
Hmm vandaag de hele stad afgezocht naar een HF100 om hem eens vast te kunnen houden. Geen enkele winkel die hem nog had. Zijn ze hem nu al uit aan het faseren?
Kan ook zijn dat er nu met de cashback en feestdagen een run op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lennart_1337 schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 18:30:

Kan ook zijn dat er nu met de cashback en feestdagen een run op is.
Check!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Natuurlijk kon ik het even niet laten op ebay te kijken voor dit soort groothoek lenzen en zie daar een aantal aanbiedingen, waaronder ook HD versies van Raynox ( 4elementen), maar ook veel goedkopere met 2 lenzen in 2 groepen. (lijken mij dus gewoon 2 lens varianten) voor minder dan de helft van de prijs.
zoals bijvoorbeeld deze of deze Heeft iemand ervaring met zulke voorzet lenzen?
Iemand een mening of dat het geld waard is of is het gewoon weggegooid geld?

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De eerste ziet er nog het beste uit. Aan de ene kant denk ik dat je voor 35 euro geen buil kunt vallen, aan de andere kant denk ik dat een betere adapter een aanzienlijk beter resultaat zal geven. Hetzelfde zie je met bijvoorbeeld UV filters. Er zit een enorm verschil tussen een Hama filter van 10 euro en een B&W filter van 25 euro. Dit heeft te maken met de manier waarop het glas wordt gesneden, type glas en type coating. Hetzelfde zal ongetwijfeld waar zijn voor groothoekadapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
De raynox schijnt goed te zijn, zie link
De scherpte schijnt goed te zijn (3 groepen, 4 elementen) en de vertekening laag, ook is het schroefdraad 37mm.

Heb een tijd op internet gezocht en kwam bij deze shop uit: Link
Gebruik de discount code: PROMO10 (heb ik gevonden via google, discount veldje == ff googlen denk ik altijd maar :D)
Kost me incl. verzekerde verzending uit de UK £ 62.35 , dat is €67,32 EUR met de huidige koers.

Hoop dat je er wat aan hebt ;)
Heb iig. net zelf besteld...

[ Voor 13% gewijzigd door Lennart_1337 op 24-12-2008 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
OK Lennart en MIG:

Hier dan nog iets wat ik wel interessant vond om te lezen. Zo met zijn allen vinden we wel wat info hier en daar:)
Lang leve GOT ;)

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
mrbert schreef op woensdag 24 december 2008 @ 15:42:
OK Lennart en MIG:

Hier dan nog iets wat ik wel interessant vond om te lezen. Zo met zijn allen vinden we wel wat info hier en daar:)
Lang leve GOT ;)
Dat had ik idd. ook gelezen, maar hier staat dat de adapter niet gebuikt hoeft te worden met de hf100 en dat het zonder beter werkt.

Natuurlijk is de scherpte niet alles (het kan ook zijn examplaar zijn), maar je gebruikt de voorzet lens alleen als je het anders niet in beeld kan krijgen, zelfs met een L glas van canon EOS zie je dat, als je dan de 1,4x of de 2.0x tele adapter ertussen zet (300,- euro) met glas van bijv. 2000,- dan zie je dat ook de resolutie enorm afneemt; al het extra glas wat je in het lichtpad zet verstrooit het licht, en van een goedkope voorzetlens kan je geen wonderen verwachten.

[url="Uit dezelfde tread: Verschil met en zonder raynox"]Uit dezelfde tread: Verschil met en zonder raynox[/url]
de video is helaas interlaced, en de hoeken onderin zijn wazig, maar komt ook deels denk door dat ze niet infocus zijn, het onderwerp is immers verderweg.

[ Voor 40% gewijzigd door Lennart_1337 op 24-12-2008 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap wat je bedoelt met gebruik hem alleen wanneer je hem nodig hebt, maar bij een videocamera is het gebruik van extra groothoek bijna altijd aan te bevelen ivm de geluidskwaliteit. Door de groothoekadapter ga je dichter op je onderwerp staan. De geluidskwaliteit neemt kwadratisch toe of af en je de verhouding van de bron tov achtergrond zelfs nog met een ongunstigere verhouding. Kortom, zo dicht mogelijk op je onderwerp werken. Bij detail opnames of pans is de noodzaak idd een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Het blijft met dit soort camera's dus altijd een afweging tussen geluidskwaliteit en beeldkwaliteit dus.
Of een groothoek voorzetlens met slechter beeld, maar wel groothoek en daardoor meestal betere geluidskwaliteit omdat je dichter bij de bron kan staan, al moet je wel oppassen met groothoek vervormingen (grote neus enzo)
Of geen voorzetlens en verder van je onderwerp afstaan met slechter geluid.

Ik hoop dat volgend jaar de 60D uitkomt met HD video mogelijkheid, en dan iets meer uitontwikkeld dan op de 5DII, icm. met mijn objectieven en externe microfoon met juicedlink moet het dan helemaal goed komen. :)

Edit:
Bedenk met net dat ik natuurlijk ook een PAL model besteld heb, had me op 24P, 30P & 60i verheugt :o
Hoop dat het verschil in vloeientheid tussen 25P en 30P niet zo groot is...

Ondertussen heb ik ook een juicedlink besteld, want ik ben niet zo'n vertrouwen in de microfoon versterker in de camera, het schijnt een gigantische oppepper aan de s/r verhouding te geven en volgens reviews en testen die ik gezien en gehoord heb op internet is het echt een hele verbetering.

Wel vraag ik me het volgende nog af:
Ik ging er eigenlijk vanuit dat de AZDEN SGM-1X SHOTGUN stereo is, maar nu begin ik te twijfelen, op internet vind ik er ook niks over, weet iemand dit?

Weet iemand trouwens nog een goedkoop kort XLR kabeltje (mannetje - vrouwtje) van +- 30cm, alle kabel die ik zie zijn minimaal 1 meter.
Anders zit er niks anders op dan zelf een kabeltje klussen.

[ Voor 41% gewijzigd door Lennart_1337 op 25-12-2008 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan me niet voorstellen dat die mic stereo is. Shotgun mics zijn voor zover ik weet altijd mono. Wil je stereo dan heb je er twee nodig :P Als je eenmaal met XLR hebt gewerkt wil je nooit meer naar minijack.

In NL is het werken met PAL aan te bevelen ivm de frequentie van lampen. Dit gaat resoneren icm een NTSC model, ivm de niet gelijk lopende frequenties.

XLR kabels kun je bij kleine doe het zelf zaakjes laten maken. Wellicht dat de grotere muziekzaken deze ook maken.

Overigens nog even een foutje corrigeren: de geluidskwaliteit neemt met een derdemacht toe en af in verhouding tot de afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Hi MIg
Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2008 @ 13:29:
De eerste ziet er nog het beste uit. Aan de ene kant denk ik dat je voor 35 euro geen buil kunt vallen, aan de andere kant denk ik dat een betere adapter een aanzienlijk beter resultaat zal geven. Hetzelfde zie je met bijvoorbeeld UV filters. Er zit een enorm verschil tussen een Hama filter van 10 euro en een B&W filter van 25 euro. Dit heeft te maken met de manier waarop het glas wordt gesneden, type glas en type coating. Hetzelfde zal ongetwijfeld waar zijn voor groothoekadapters.
Klopt het nou dat als he filter maat groter is dat daarmee ook de lichtgevoeligheid groter wordt van zo'n lens? Er is een groter licht opvangend oppervlak wat naar de afmeting van de sensor geprojecteerd wordt.
Dat zou betekenen dat een 62 mm bijna een stop (1.7x) kan winnen vergeleken met een 49 mm versie?
Uietraard de andere verliezen even vergetend.

Aangezien ik vooral low light wil filmen zou dat dan denk ik wel een pre voor een lens met die afmeting zijn. bijv de raynox 5050pro?

Is er trouwens iemand die me kan vertellen wat het verschil is tussen een HD5000pro en een HD5050PRO?
Ik kan beide types vinden maar nergens vinden wat de verschillen zijn:S

[ Voor 7% gewijzigd door mrbert op 27-12-2008 18:26 ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mrbert,

ik kan je hierover helaas geen info geven. Ik heb zelf weinig verstand van groothoekconverters anders dan dat ze meer groothoek bieden met een factor 0,x en dat hierdoor de kans op flares groter wordt. Aangezien Raynox zo ongeveer alleen door Foto Konijnenberg wordt verkocht en ik hier niet werk, heb ik weinig ervaring met dit merk. Gebruikersreviews zijn over het algemeen wel goed. Het probleem van deze groep is wel dat zij niet bereid zijn om de originele te kopen en dus minstens gemotiveerd worden door een lager aanschafbedrag. Ik weet dus niet in hoeverre dit publiek erg kritisch is (<- niet generaliserend bedoeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Hi Mig ,

IK snap dat probleem ja.
Het bedrijf waar jij werkt verkoopt denk ik alleen de originele canon versie?
Voor mij is het een beetje mix dan. Ik heb geen waanzinnige eisen aan vertekening al moet het natuutlijk wel een beetje normaal beeld blijven:) Inderdaag geen giga neuzen e.d.;)
Misschien dat voor mij de rand onscherpte zelfs wel positief kan werken daar bij mij ik me toch bij voorkeur concentreer op het centrum van het beeld.

Ik ben ijverig aan het zoeken naar meer info en als ik nog wat zinnigs vind zal ik ook weer de links posten:)
Het is soms gewoon door de bomen het bos niet herkennen:)

[ Voor 10% gewijzigd door mrbert op 28-12-2008 12:17 ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Toch maar de HD-5050 pro gekocht.
Las daar toch in verhouding de beste waarderingen over.
Net even een paar snelle testopnamen gemaakt en gekeken hoe eea werkt.

1e waarnemingen:
  • vertekeningen vooral bij wide. Bij inzomen naar een vergelijkbaar beeldveld als wide zonder lens lijkt deze weer vergelijkbaar met de kale camera te zijn.
  • Purple fringing waarneembaar zowel horizomtaal als verrtikaal.
  • Lichtgevoeligheid lijkt iets minder te zijn maar lastig te testen
  • Hulp licht wordt gedeeltelijk afgeschermd, jammer want voor sommige opnamen geeft dat net wat beter zicht in het centrum
  • Flits wordt gedeeltelijk afgeschermd. Primair blijft natuurlijk filmen maar soms is de foto functie wel handig gebleken:)

[ Voor 5% gewijzigd door mrbert op 30-12-2008 20:33 ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je noemt nu problemen, maar ik neem aan dat je ook positieve ervaringen hebt. Kun je eens een still van wat rechte lijnen posten zodat we de vertekening kunnen beoordelen?

CA is overigens voor zover mij bekend niet richting gebonden en kan dus zowel horizontaal als verticaal optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Hi Mig,

Ik wil dat wel proberen Ik heb hier een leuke kast staan met vierkante vakken daar had ik even snel een paar fotos op gemaakt.

IK moet dan wel FF met daglicht doen om een zo goed mogelijk beeld te maken.
Anders zit er een deel van de schaduw door de voorzet voor de flits.

Ik zal ook een keer proberen opnamen te maken van een vrij donkere ruimte en daat dan een screen te capturen ook met vergelijkbare effectieve brandpunt afstanden dan is ook de ruis misschien een beetje te vergelijken:)

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Argh leuk, Canon kondigt nieuwe camera's aan. Met een kleinere sensor... had ik nu toch maar gewoon de HF100 met cashback gekocht :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even wachten op de EOL aanbiedingen ;)

Ik kwam er trouwens net achter dat hollandvideo (oid) allerlei leuke accessoires voor deze camera's verkoopt. Zowel XLR adapters als hotshoe adapters... Ideaal! Ze zijn momenteel vanwege de lage dollar alleen iets duurder dan direct importeren. Ik ben benieuwd wat ze met die info doen als je ze daarover benadert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:28:
Even wachten op de EOL aanbiedingen ;)
Of hopen dat de HF S100 betaalbaar is, want die heeft juist een grotere sensor en meer manual controls :D

Damn dat ziet er goed uit die HF S100... nu kan ik nooit meer terug naar een HF100 haha. Tenzij dit ding 1000 euro gaat kosten

http://www.usa.canon.com/...elid=17992#ModelDetailAct

[ Voor 32% gewijzigd door Phusebox op 06-01-2009 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga ervan uit dat ie bij introductie wel eens zo duur zou kunnen zijn. Je wilt overigens niet weten wat een groothoek voor 58 mm kost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Raynox 6600pro 129,- euro Link

92,- euro bij broer konijn

Had daar ook al een raynox 5050pro gehaald, maar wilde de bestelling net wijzigen naar de 6600pro toen bleek dat die al verscheept was :o ;)

Ik laat de HF100 gewoon komen en ga die gebruiken.
De HF s100 komt denk pas over 2maanden uit en zijn dan fors aan de prijs.
Mocht ik over 4 maanden bijv. over willen stappen dan heb ik iig. de 100,- cashback en het geluk dat de opvolgende camera een kleinere sensor heeft, dus de hf100 is denk goed verkoopbaar al verkoop ik 'm voor 400,- (heb 'm nu voor 575,- minnus de 100,- cashback = 475,- en dan bijv. 75,- gebruiks kosten.

[ Voor 46% gewijzigd door Lennart_1337 op 06-01-2009 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op basis waarvan maak je de keuze voor een adapter? Op de site van Raynox staat namelijk een overzicht met compatibiliteit. Waarom daarvan afwijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:47:
Op basis waarvan maak je de keuze voor een adapter? Op de site van Raynox staat namelijk een overzicht met compatibiliteit. Waarom daarvan afwijken?
op basis van reviews, gebruikers ervaringen, en filtermaat.
Met fotografie heb je meestal ook beter beeld met full-frame objectieven omdat de hoeken dat niet gebruikt worden met bijv. de canon 20D, dus beter een te groot filter met goede reviews dan één die net aan past en wazige hoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb je linkjes naar deze reviews? Ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Bedoel je specifieke reviews naar de genoemde raynox lensen, of bedoel je van het wazige hoeken verhaal?

Over de reviews, echte reviews zijn idd. lastig te vinden; ik bedoelde meer comparisons, deze zijn op google te vinden en meestal kom je dan op een forum threat waar ervaringen en vergelijkings foto's staan van met en zonder en voorzet lens etc.

bijv deze: Link
Met fullsize foto's met bijv de canon G9 met de raynox 6600, Canon WC-DC58B, Raynox HD-7000PRO & Sony VCL-DH0758
Allen geloof ik 58mm, en getest met 10megapixel, dus dan moet het met die 1920x1080p ook wel snor zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is al veel beter dan ik had verwacht. Die 6600 ziet er erg goed uit! En de 7000 zelfs nog wat beter. Ik vind de originele Canon er overigens nog wel beter uitzien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 22:57:
Ik ga ervan uit dat ie bij introductie wel eens zo duur zou kunnen zijn. Je wilt overigens niet weten wat een groothoek voor 58 mm kost ;)
Heb ik perse een groothoek nodig dan? Als "vakantiecamera" moet dat ding toch wel volstaan out-of-the-box of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is waar. Groothoek is wel makkelijk voor binnengebruik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 10:53:
Dat is waar. Groothoek is wel makkelijk voor binnengebruik ;)
Ja ok, maar meeste wordt toch buiten gefilmd.
Introductieprijs van de HF S100 wordt waarschijnlijk $ 1250 heb ik gelezen.... *slik*

Een voordeel is wel dat ik dan eigenlijk geen fotocamera meer hoef mee te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey,

Ik ben ook half op zoek naar een betaalbare HD-camera. Waarom half? Nouja, ik heb al meerdere keren getwijfeld of ik een camcorder zou kopen en nu zit ik er weer mee. Voor een scholieren film festival wil ik een korte film gaan maken. Nu vraag ik me af, heb ik dat vele geld er voor over (toch wel ruim €500,-). Dit omdat ik twijfel of zo'n camera veel door me gebruikt gaat worden. Ik ben niet iemand die een zooi simpele vakantiefilmpjes gaat maken, ik ben meer iemand die het (momenteel) leuk lijkt om wat mooie beelden te schieten en eventueel wat korte films te proberen. Wat is jullie ervaring bij deze twijfel (die jullie denk ik ook gehad moeten hebben bij de aanschaf van de eerste camera)?

Ik heb me al aardig geörienteerd op camera's. De Panasonic SD-9 is een leuk ding voor een mooi prijsje, maar helaas zijn er toch de nodige minpunten voor mij... Geen externe mic, geen koptelefoon, erg klein.
De canon HV's en HF100/HF10 lijken mij erg gaaf, maar dan vind ik het toch een behoorlijk bedrag om op te hoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Er komen nieuwe camera´s aan !

Canon HV40 en consorten

En

http://www.itechnews.net/2009/01/07/panasonic-hdc-tm300-full-hd-camcorder/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@remcue: probeer eens een camera te lenen/ huren of koop een tweedehandsje. Je kunt dit nog aanvullen met een goedkope voicerecorder met externe mic voor beter geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Woei wat zijn we er vroeg bij >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv12
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 08:43
heb medio 2007 een panasonic hdc-sd3 via e-bay gekocht in Japan. Hartstikke tevreden erover gebruikersvriendelijk en voor mijn huis en tuin opnamen een heel mooi beeld.
Echter nu krijg ik op het lcd steeds de melding PUSH THE RESET SWITCH wat ik uiteraard gedaan heb maar deze melding blijft steeds terugkomen na ong 20 sec. Ben bang dat er een unit in de camera kapot is. Heeft iemand hier een oplossing of tips voor?
Heb Panasonic gemaild maar nog geen antwoord van hun gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kijk eens of je ergens een service manual kunt vinden! (google, ebay, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het design van de Pana cams gaat achteruit imo. Dan doet Samsung het beter.

Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadgethd.com/media/2009/01/ces09-samsugn_r10_1.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2009 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja idd, zij kiezen voor een design waar je geen beschermdop op kunt gebruiken |:( Daarnaast kun je zo ook geen filters of converters erop kwijt. Ik zou graag meer zien dat fabrikanten de vorm ondergeschikt houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 11:53:
Ja idd, zij kiezen voor een design waar je geen beschermdop op kunt gebruiken |:( Daarnaast kun je zo ook geen filters of converters erop kwijt. Ik zou graag meer zien dat fabrikanten de vorm ondergeschikt houden!
Haha ja inderdaad lekker nutteloos zo'n "design". Doe het goed of doe niks.
Ik vind de Panasonics er persoonlijk gewoon degelijk en goed uitzien, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de oude Pana's mooier dan de nieuwe.
Afbeeldingslocatie: http://www.itechnews.net/wp-content/uploads/2009/01/panasonic-hdc-tm300-full-hd-camcorder.jpg
dit is de oude SD1
Afbeeldingslocatie: http://www.theage.com.au/ffximage/2007/04/09/218123581_wideweb__470x291,0.jpg
de oude SD9
Afbeeldingslocatie: http://www.zone-numerique.com/uploads/Camescopes/Panasonic/HDC-SD9/panasonic_sd9_450.jpg
en de oude SD7
Afbeeldingslocatie: http://www.i-qju.com/prodimages/large__11_10_2007_10_24_Panasonic%20HDC-SD7%20d.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2009 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 12:54:
Ik vind de oude Pana's mooier dan de nieuwe.
[afbeelding]
dit is de oude SD1
[afbeelding]
de oude SD9
[afbeelding]
en de oude SD7
[afbeelding]
Die oude zien er echt elcheapo en plastic uit :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 11:32
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 01:04:
[...]
Het design van de Pana cams gaat achteruit imo. Dan doet Samsung het beter.
[afbeelding]
Zelf krijg ik een beetje een aldi/lidl gevoel bij het uiterlijk van de deze camera, want dan doen die nieuwe panasonic's het toch een heel stuk beter.
En mijn huidige nieuwe camera de Sony HDR-SR11 ziet en voelt volgens mijn toch ook een heel stuk professioneler.

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 06:19

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Ik ga me er ook aan wagen, een videocamera. En waarom dan niet meteen een digitale, en waarom dan niet meteen een HDD. Ik heb een aantal dingen gelezen, heb een paar camera's bekeken in het lijstje aan het begin van het topic, wat specs bekeken op kieskeurig en de pricewatch en van een enkele camera wat reviews gelezen.

Maar ik kom er niet uit hoe ik nou de juiste camera moet kiezen. Ik ben ook niet heel erg thuis in het wereldje en ik heb dus door het lezen van de TS alweer veel nieuwe dingen geleerd, in theorie. De praktijkervaring heb ik echter nog niet, dus die hoop ik van jullie te krijgen.

Het budget: $500. Inderdaad, dollar. Ik zit op het moment in de States en dus heb ik het voordeel om ook in dollars te mogen betalen. Uiteraard mag er iets afgeweken worden van het budget (ook naar beneden :+), maar ik wil $500 als richtlijn aanhouden.

Wat ga ik zoal filmen ? Vakanties, gelegenheden als oud & nieuw, wat compilatiefilmpjes van het een en ander, sporten, zulk soort dingen. Eigenlijk dus gewoon van alles wat, dus wellicht dat een brede basis handig is (filmen met een hoge FPS-rate, nachtmodus, windonderdrukkingsfunctie of hoe het mag heten, image stabilizer enzo).

De kwaliteit hoeft niet heel hoog te zijn, FullHD is echt niet nodig (al is het natuurlijk wel leuk). Maar als een camera $200 goedkoper wordt doordat de kwaliteit iets lager is, ga ik voor de goedkopere ;) Verder wil ik graag dat hij niet al te groot is, en flink zoomen is ook wel een pre. Ik heb camera's gezien die 10× optisch kunnen zoomen, maar dat kan mijn fotocamera bijvoorbeeld ook al. Of is het in de praktijk zo dat veel zoomen alleen maar storende beweging met zich meebrengt (een statief zal ik maar zelden gebruiken) en ik het dus sowieso maar moet mijden ?

Verder zit ik nog met de vraag of ik nog rekening moet houden met het verschil tussen Amerikaanse en Nederlandse camera's. Hier hebben we natuurlijk NTSC waar in Europa PAL gebruikt wordt, maar heeft dat ook invloed op de camera's ? Zelf denk ik van niet, aangezien NTSC/PAL gaat over beeldlijnen en een HD-camera daar toch al van afwijkt, maar voor ik een camera koop van $500 wil ik toch wel graag iets meer zekerheid daarover.
Arie26 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 17:49:
[...]

Zelf krijg ik een beetje een aldi/lidl gevoel bij het uiterlijk van de deze camera, want dan doen die nieuwe panasonic's het toch een heel stuk beter.
En mijn huidige nieuwe camera de Sony HDR-SR11 ziet en voelt volgens mijn toch ook een heel stuk professioneler.
Omdat ik gewoon echt niet weet waar ik moet beginnen met kijken, heb ik die van jou maar eens bekeken. Hij ziet er aardig uit, alleen licht wel een stuk over mijn budget. Op foto's leek hij me ook erg groot, maar dat kan ook door de foto komen uiteraard. Je zegt dat hij een heel stuk professioneler is, betekent dat dat het voor mij overkill is ? En hoe bevalt hij verder in de praktijk ?

Graag zou ik wat tips en aanwijzingen hebben, want op het moment is het nog een beetje als de bekende naald in de bekende hooiberg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ScottB: kijk eens op camcorderinfo.com daar heb je een lijst met ratings, geeft een aardig idee van welke camera's goed zijn, daar staan ook meteen $ prijzen bij. Dus dan kun je zelf bv. een canon, sony en panasonic uitzoeken in jouw budget en vervolgens reviews lezen en beslissen welke je graag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 11:32
ScottB schreef op zondag 11 januari 2009 @ 04:57:
[...]
Omdat ik gewoon echt niet weet waar ik moet beginnen met kijken, heb ik die van jou maar eens bekeken. Hij ziet er aardig uit, alleen licht wel een stuk over mijn budget. Op foto's leek hij me ook erg groot, maar dat kan ook door de foto komen uiteraard. Je zegt dat hij een heel stuk professioneler is, betekent dat dat het voor mij overkill is ? En hoe bevalt hij verder in de praktijk ?
Overkill, dat denk ik niet. en ik zeg dat hij een stuk professioneler aan voelt als die bovenstaande camera van Samsung, niet dat hij het is :P

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Steeds meer camera's hebben microfoons aan de bovenkant. Uit reviews heb ik begrepen dat reviewer dat ontwikkeling niet goedkeurt. Het ontvangen van geluid gaat dan niet meer van voren (dat kan nog wel met oudere HDD camera's) maar waarom is er vreemde ontwikkeling hiermee doorgegaan, en zelfs vele merken meedoet aan de domme opstelling van de microfoons aan de bovenkant? Willen ze soms ook ademgeluiden van de cameraman opnemen, de getik van vingers bij de knoppen opnemen.

Waarom o waarom moet dat domme ontwerpen gebeuren in full hd camera's? Je krijgt zo geen goede geluidsopnames van.

Wat vind je zelf van de domme ontwikkelingen rond de full-hd camera's en dat zelfs meerdere merken elkaar loeren en vrijwel identieke opzet doen? Ze zijn allemaal bijna hetzelfde! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ScottB: lees even mijn TS in Het grote digitale video camera topic deel II. Hoewel enigszins achterhaald (HDD camera's lopen inmiddels qua beeldkwaliteit in de pas met miniDV) geeft het wel een duidelijk beeld van de kwaliteit van de camera! Je weet vervolgens welke aspecten je belangrijk vindt en je kunt daarbij een camera uitzoeken. Kijk vervolgens op camcorderinfo.com (CCI) en je weet hoe hij presteert en je weet welke modellen gelijkwaardig of beter zijn (comparison).

Overigens zou ik momenteel alleen investeren in HD aangezien je je beeld over 20 jaar toch nog steeds in leuke kwaliteit wilt zien? Je koopt een camera niet voor 2 jaar. De beelden gaan heel lang mee!

@mrdummy: kijk eens naar vb-en van een externe mic in vergelijking tot een ingebouwde. Hier een slecht gecomprimeerd vb: http://www.youtube.com/watch?v=hCrGbz-Rq-A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit te azen op een leuke Panasonic of Sony HD HDD camera, nu zit ik te wachten op de nieuwe modellen en dus de bijbehorende opruiming van de 2008 modellen.
Iemand een idee wanneer deze voor camera's ingaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ik ga proberen een HV20 voor €500,- 2ehands te kopen. Ik wil 'em waarschijnlijk gaan gebruiken voor korte reportages/films en wat mooie beelden, waar deze camera volgens mij erg goed in is (ik heb vimeo al aardig afgestruind). Ik heb ervaring met het filmen met een goede fotocamera een oude semi-professionele sony van mijn school, die maar 0,7 megapix. had. Toch wil ik me gelijk aan HD gaan wagen, omdat dat in mijn ogen nu heel erg upcoming is, ongeveer alle videosites zijn met HD-players bezig. Is deze camera aan te raden als eerste (echte) eigen camera?

Edit: ik ben nog niet van plan extra accessoires te gaan kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2009 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind dat zelf veel te duur voor een camera zonder garantie. Wacht dan op een leuke EOL aanbieding van de HV30. Wellicht daalt die nog met >100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar halen jullie die goedkope SDHC kaartjes toch? Het goedkoopste kaartje dat ik vind kost nu € 80 voor 16GB met 20MB/s schrijfsnelheid. Voor de Canon F100 die tegen 17MB/s opneemt heb je dit toch minstens nodig, of vergis ik me?

Ik zie hier in dit topic mensen met bijvoorbeeld een Transcend SDHC-Card High-Speed 16 GB /CLASS 6 in hun Canon F100!! Dat gaat toch niet, ook al zijn ze class 6, deze kaartjes schrijven maar tegen 6MB/s. De Transcend SDHC-card Ultra Speed is dan weer wat anders, maar een pak duurder.

Is er iemand die meer van die kaartjes weet en het bos tussen de bomen nog ziet? Alle tips voor een goed kaartje dat minstens tegen 17GB/s schrijft zijn zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 16:58
Geen probleem die Transcend SDHC-Cards High-Speed xx GB /CLASS 6 in een Canon HF100, ik heb ook die combo en op full hd resolutie kun je gewoon probleemloos filmen.

Die transcend kaartjes zijn veel sneller dan de minimum specificatie class 6.

Ik heb effe snel de 8GB kaart getest in mijn sdhc usb reader en hij heeft een transferrate van 16MB/s
Wat ik meet is onduidelijk, het kan de max snelheid van de usb reader zijn.
Het geeft in elk geval aan dat ie veel sneller is dan 6MB/s

Je hebt 17MB/s nodig natuurlijk geen GB/s

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 06:19

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 12:42:
@ScottB: lees even mijn TS in Het grote digitale video camera topic deel II. Hoewel enigszins achterhaald (HDD camera's lopen inmiddels qua beeldkwaliteit in de pas met miniDV) geeft het wel een duidelijk beeld van de kwaliteit van de camera! Je weet vervolgens welke aspecten je belangrijk vindt en je kunt daarbij een camera uitzoeken. Kijk vervolgens op camcorderinfo.com (CCI) en je weet hoe hij presteert en je weet welke modellen gelijkwaardig of beter zijn (comparison).
Phusebox schreef op zondag 11 januari 2009 @ 09:03:
ScottB: kijk eens op camcorderinfo.com daar heb je een lijst met ratings, geeft een aardig idee van welke camera's goed zijn, daar staan ook meteen $ prijzen bij. Dus dan kun je zelf bv. een canon, sony en panasonic uitzoeken in jouw budget en vervolgens reviews lezen en beslissen welke je graag wil.
Thanks, een zeer handige site die ik eerder had moeten bekijken. Ik heb gefilterd op dingen die ik vond die hij moest hebben, en deze gesorteerd op prijs en zo een vergelijking tussen drie camera's gemaakt. Het gaat om de HG-10, HG-20 (Canon) en de Sony HDR-SR-11. Ik heb nog wel een paar kleine praktijkvragen.

De broadcast standards is bij alle camera's NTSC. Ik neem aan dat ik problemen krijg met het direct op tv tonen van de opgenomen beelden als de tv Nederlands is ? En mocht ik de video monteren en daarna op dvd branden, ben ik dan van het probleem af ? Sowieso snap ik niet goed wat PAL en NTSC inhoudt, ik dacht dat dat ging over het verschil in beeldlijnen, maar aangezien de resolutie 1080 is, zijn er toch ook 1080 beeldlijnen ? Waar zit het verschil hem dan in ?

De FPS van de drie die ik nu vergelijk is me niet duidelijk. Die van de HG-10 is 60, de andere twee zijn onbekend. Wanneer ik ga zoeken wat de FPS van de andere camera's zijn, krijg ik verschillende resultaten. Op de ene site staat 60 en tijdelijk verbeterbaar naar 240(!), een andere zegt weer 24/25.. Wat moet ik nu geloven ? En hoe erg merk je het verschil tussen bijvoorbeeld 25 en 60 ? Als ik een sportwedstrijd wil filmen, is dat dan normaal te doen op 24/25 FPS of moet ik dan toch voor meer gaan ?

Daarnaast heb ik in de topicstarts van verschillende topics hier gelezen dat de grootte van de sensor de kwaliteit mede bepaalt. Verschilt die kwaliteit veel tussen een sensor van 33" en ééntje van 37" of hoef ik daar niet zo op te letten ?

Thanks for the help!

[ Voor 8% gewijzigd door Scott op 14-01-2009 08:07 . Reden: Credits voor Phusebox!! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ScottB schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 06:23:
[...]

Thanks, een zeer handige site die ik eerder had moeten bekijken. Ik heb gefilterd op dingen die ik vond die hij moest hebben, en deze gesorteerd op prijs en zo een vergelijking tussen drie camera's gemaakt. Het gaat om de HG-10, HG-20 (Canon) en de Sony HDR-SR-11. Ik heb nog wel een paar kleine praktijkvragen.

Thanks for the help!
Zelfs op tweakers wordt ik genegeerd :S :)

Pagina: 1 ... 5 ... 34 Laatste

Let op:
~~~[html]Voor camera's <250 euro kun je beter <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1348844">dit topic</a> gebruiken! Dit topic is bedoeld voor camera's van de wat hogere kwaliteit.~~~[/html]