Ik ga me er ook aan wagen, een videocamera. En waarom dan niet meteen een digitale, en waarom dan niet meteen een HDD. Ik heb een aantal dingen gelezen, heb een paar camera's bekeken in het lijstje aan het begin van het topic, wat specs bekeken op kieskeurig en de pricewatch en van een enkele camera wat reviews gelezen.
Maar ik kom er niet uit hoe ik nou de juiste camera moet kiezen. Ik ben ook niet heel erg thuis in het wereldje en ik heb dus door het lezen van de TS alweer veel nieuwe dingen geleerd, in theorie. De praktijkervaring heb ik echter nog niet, dus die hoop ik van jullie te krijgen.
Het budget: $500. Inderdaad, dollar. Ik zit op het moment in de States en dus heb ik het voordeel om ook in dollars te mogen betalen. Uiteraard mag er iets afgeweken worden van het budget (ook naar beneden

), maar ik wil $500 als richtlijn aanhouden.
Wat ga ik zoal filmen ? Vakanties, gelegenheden als oud & nieuw, wat compilatiefilmpjes van het een en ander, sporten, zulk soort dingen. Eigenlijk dus gewoon van alles wat, dus wellicht dat een brede basis handig is (filmen met een hoge FPS-rate, nachtmodus, windonderdrukkingsfunctie of hoe het mag heten, image stabilizer enzo).
De kwaliteit hoeft niet heel hoog te zijn, FullHD is echt niet nodig (al is het natuurlijk wel leuk). Maar als een camera $200 goedkoper wordt doordat de kwaliteit iets lager is, ga ik voor de goedkopere

Verder wil ik graag dat hij niet al te groot is, en flink zoomen is ook wel een pre. Ik heb camera's gezien die 10× optisch kunnen zoomen, maar dat kan mijn fotocamera bijvoorbeeld ook al. Of is het in de praktijk zo dat veel zoomen alleen maar storende beweging met zich meebrengt (een statief zal ik maar zelden gebruiken) en ik het dus sowieso maar moet mijden ?
Verder zit ik nog met de vraag of ik nog rekening moet houden met het verschil tussen Amerikaanse en Nederlandse camera's. Hier hebben we natuurlijk NTSC waar in Europa PAL gebruikt wordt, maar heeft dat ook invloed op de camera's ? Zelf denk ik van niet, aangezien NTSC/PAL gaat over beeldlijnen en een HD-camera daar toch al van afwijkt, maar voor ik een camera koop van $500 wil ik toch wel graag iets meer zekerheid daarover.
Arie26 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 17:49:
[...]
Zelf krijg ik een beetje een aldi/lidl gevoel bij het uiterlijk van de deze camera, want dan doen die nieuwe panasonic's het toch een heel stuk beter.
En mijn huidige nieuwe camera de Sony HDR-SR11 ziet en voelt volgens mijn toch ook een heel stuk professioneler.
Omdat ik gewoon echt niet weet waar ik moet beginnen met kijken, heb ik die van jou maar eens bekeken. Hij ziet er aardig uit, alleen licht wel een stuk over mijn budget. Op foto's leek hij me ook erg groot, maar dat kan ook door de foto komen uiteraard. Je zegt dat hij een heel stuk professioneler is, betekent dat dat het voor mij overkill is ? En hoe bevalt hij verder in de praktijk ?
Graag zou ik wat tips en aanwijzingen hebben, want op het moment is het nog een beetje als de bekende naald in de bekende hooiberg