• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:02
Mede-auteur:

Anoniem: 22659

Betaalbare HD Videocameras - Deel 2

Allereerst welkom in dit 2e deel. Ik zag dat deel 1 inmiddels de 1000 was gepasseerd, en ben maar begonnen met deel 2. Begon het 1e deel vooral met een algemene vraag over enkele HD-video-camera's. Inmiddels is het hèt topic geworden voor alle HD-camera's.

In deze topicstart komen eerst wat algemene info over HD-camera's. Hierbij wordt uitgegaan van algemene kennis over camcorders. Deze info is te vinden in het algemene Camcorder topic.

Topicregels

In dit topic zijn natuurlijk de algemene topicregels van toepassing. Hierin staat onder andere dat een gebruiker wel vooronderzoek moet doen voor het stellen van een vraag. Dit geldt in dit topic ook. Vragen die eindeloos herhaald worden daar heeft niemand wat aan.

Daarnaast is het ook niet de bedoeling dat hier wordt gediscusseerd wordt over de voorraadstatus of het prijsniveau van camera's bij verschillende winkels. Hiervoor zijn regelmatig aparte topics beschikbaar.

Welke moet ik kopen

De keus van je toekomstige camera hangt af van een paar basiskeuzen:
• Budget
• Media
• Gevoel

Het eerste is je budget. Dit bepaal je helemaal zelf. Om je te helpen is er in de line-up onder aan de startpost een linkje opgenomen naar Kieskeurig en de pricewatch. De meeste camera's vallen in de range van €600
t/m €1000.

Met "Media"
bedoel ik het medium waar de film op wordt gezet. Hier zijn eigenlijk 3 varianten beschikbaar: Harddisk, Geheugenkaartje of tape. Deze drie media
worden verderop uitgebreider besproken.

Met gevoel bedoel ik iets wat niet echt tastbaar is. Om te ontdekken welke camera je het beste gevoel geeft, is het belangrijk om de camera's te beoordelen
. Maak allereerst een short-list van eventuele potentiële kandidaten. Zoek informatie over deze camera's. Bekijk de camera's in de winkel. Bekijk met eigen ogen de kwaliteit, voel hoe deze in de hand liggen. Enz...

Bij de camera's waar ik (en anderen) de review bij konden vinden, heb ik de link geplaatst in de line-up.

Disclaimer
Let er goed op dat een review wordt geschreven op basis van de ervaring van het moment. Probeer altijd vergelijkingsmateriaal te vinden en plaatjes te bekijken. Kijk niet alleen naar het eindoordeel. Pas daarnaast op met het gebruik van websites als kieskeurig aangezien je bij dergelijke meningen niet weet welke referentie gebruikers hebben en wat hun kwaliteitseisen zijn!

Media

Camera's met harddisk

Momenteel de meest verkochte camera’s zijn de camera’s die gebruik maken van een interne harddisk (HDD). Deze zijn verkrijgbaar in capaciteiten tot 120 GB. De hoeveelheid die erop past is voornamelijk afhankelijk van de bitrate. Bij de AVCHD-codec varieert de bitrate tussen 7 en 17 Mb/sec. Dit houdt in dat men op 20GB tussen de 5 uur (7Mb/sec) en 2,5 uur (17 Mb/sec).

Voordelen

* Lange maximale opnameduur.
* Scènes direct verwijderen.
* “Gemakkelijke” USB aansluiting naar PC.
* Kleinere bestanden dan miniDV.
* Snelle overzetting naar computer.
* Geen last van motorgeluid bij opname.
* Direct editten van scenes op de camera (alleen JVC).

Nadelen
* Gebruik van compressie maakt dat niet alle programma’s DVD schijfjes kunnen bewerken.
* Gebruik van variabele bitrate (VBR) minder goed voor snel bewegende scènes.
* Wanneer de HDD vol zit, is er een computer nodig om de camera te legen en weer te kunnen filmen. De meeste camera's hebben echter ook de mogelijkheid om nog te filmen op een geheugenkaart. Hiermee zou dit nadeel minder nijpend hoeven zijn.
* De camera kan alleen analoog worden aangesloten op DVD/ HDD recorders (muv van de JVC lijn van 2007, deze beschikt over firewire).
* Het is niet mogelijk om een opname snel aan iemand mee te geven zonder tussenkomst van een pc.
* Niet universeel afspeelbaar (zoals DVD), hiervoor moet de opname worden overgezet.
Camera's met DVD-recorder

Sinds een paar jaar zijn er camera’s in de handel die direct opnemen op een mini-DVD. De opname vindt daarbij plaatst in de AVCHD-codec. Dit houdt in dat deze alleen op blu-ray spelers en computers bekeken kan worden. Dit is dus anders dan bij de camcorders die opnemen op DVD.
Mini-DVD’s kunnen in principe een klein half uur aan beelden in de hoogste kwaliteit opslaan. Er bestaan wel dubbelzijdige schijfjes, maar die moet je halverwege toch omdraaien. De nieuwe aangekondigde modellen voor 2007 accepteren ook dual layer schijfjes. Deze kunnen wel een klein uur opnemen, maar zijn momenteel nog slecht verkrijgbaar en duur.

Voordelen
* Direct op DVD, geen omzetting noodzakelijk.
* Geen last van motorgeluid bij opname.
* Snelle overdracht naar PC (gewoon DVD in DVD speler steken)
* Kleinere bestanden dan miniDV.
* Bij voldoende schijfjes kun je veel opnemen.
* Verwijderen van laatste scène (bij gebruik van DVD-RW).
* Verwijderen van willekeurige scène (bij gebruik van DVD-RW in VR modus).

Nadelen
* Opnametijd op normale DVD gelimiteerd tot een klein half uur.
* Gebruik van compressie maakt dat niet alle programma’s DVD schijfjes kunnen bewerken.
* Gebruik van variabele bitrate (VBR) minder goed voor snel bewegende scènes.
* Schijfjes zijn wat duurder dan bandjes.
* Niet alle schijfjes zijn meerdere malen te gebruiken.
Camera's met miniDV-tape

Tot vorig jaar was het meest voorkomende type digitale video camera de camera op een cassette, het zogenaamde miniDV bandje. Veel consumenten denken dat de opname op een cassette nooit digitaal kan zijn, maar wij als tweakers weten uiteraard wel beter. Het belangrijkste voordeel van camera’s op miniDV is de aantrekkelijke prijs. Dit type camera is veel goedkoper dan de camera’s op mini-DVD of HDD. Dit verklaart de nog altijd aanzienlijke verkoopcijfers voor dit type medium. Echter, aangezien veel consumenten kiezen voor andere types zie je dat de fabrikanten steeds minder modellen met tape uitbrengen en zich daarnaast ook nog eens alleen richten op de onderkant van de markt.

Voordelen
* Constante hoge bitrate van 25 Mbit/s. Hierdoor is miniDV als medium het beste type opslagmedium.
* Laagste compressie. Dit heeft uiteraard alles te maken met het hierboven genoemde punt, maar miniDV comprimeert minder dan mini-DVD en HDD.
* Lage kosten.
* Verkrijgbaarheid van miniDV tapes.
* Zeer goede ondersteuning door software pakketten.
* Indien voldoende tapes beschikbaar zul je nooit hoeven te stoppen met filmen.
* Grotere capaciteit dan mini-DVD op een bandje (1 uur vs 25 minuten).
* Tapes zijn meerdere malen te gebruiken.
* Digitale aansluiting naar een DVD/ HDD recorder.

Nadelen
* Variabele kosten van tapes.
* Niet universeel afspeelbaar (zoals DVD), hiervoor moet de opname worden overgezet.
* Kopiëren naar computer gaat realtime.
* Er bestaat een kans dat in een rustige omgeving de motoren van het loopwerk worden opgepikt door de microfoon.
* Het is lastig om scènes te verwijderen. Hierdoor moet je alles kopiëren naar de PC voordat je het makkelijk kunt verwijderen.
* Opnametijd wordt gelimiteerd door de lengte van de tape.
* Minder sexy dan opname op mini-DVD of HDD.

Compressietechniek

Advanced Video Codec High Definition (AVCHD)

AVCHD is een relatief nieuwe compressietechniek voor het opslaan voor HD beelden. De techniek is ontwikkeld door Panasonic en Sony en vormt een integraal onderdeel van het BluRay (BR) concept. Hierdoor zijn DVD’s die gebrand zijn in het AVCHD formaat direct afspeelbaar op ieder BR apparaat. De compressie bestaat uit een variabele bitrate met als theoretisch maximum 24 Mb/sec. De compressie vindt plaats in het MPEG4 formaat. Naast AVCHD staat de compressie techniek ook bekend onder de naam H.264. Deze naam komt bij ITU-Tvandaan. Voor zover mij bekend zit er een klein verschil tussen beide benamingen en dan met name door de compressie van de audio. Dit is echter onder voorbehoud.
Alle videocamera’s die opnemen op een geheugenkaart, miniDVD en HDD (op JVC na) nemen op in het AVCHD formaat. Daarnaast zijn een aantal merken ook in het professionele segment aan het experimenteren met deze codec.
Voor het afspelen van AVCHD bestanden is een behoorlijk pittige pc nodig. Voor het bewerken ervan is een nog iets pittiger beestje nodig. Een Pentium4 zal dan ook niet volstaan. De nieuwe generaties videokaarten hebben echter tegenwoordig een hardware versnelling aan boord, waarmee de processor belasting aanzienlijk naar beneden kan worden gebracht. Mocht je met een oudere pc AVCHD bestanden willen bekijken dan kan het upgraden van je videokaart ervoor zorgen dat de beelden vloeiend afspeelbaar zijn.
Een belangrijk voordeel van AVCHD zijn de grootte van de bestanden. Hierdoor is het mogelijk om wat meer informatie op een DVD te branden om zodoende een goedkoop alternatief te hebben voor de dure BR schijfjes.
Nadelen van AVCHD zijn de zware systeemeisen en de beperkingen op het gebied van software pakketten met AVCHD ondersteuning. Zo ondersteunen alleen de nieuwste versies van de verschillende pakketten de AVCHD codec. Sommige pakketten, zoals bijvoorbeeld Adobe Premiere, ondersteunen de codec vooralsnog helemaal niet (mei 2008).

HDV

HDV is de standaard codec die gebruikt wordt bij HD videocamera’s op een miniDV tape. Deze compressie techniek gebruikt een constante bitrate van 25 Mb/sec en comprimeert in het MPEG2 formaat. Het voordeel van deze hoge constante bitrate is dat de camera goed in staat is om beweging te filmen. HDV gebruikt een relatief lage compressie en is daardoor ook weer te geven door oudere computers. Naast alle miniDV camera’s maakt ook JVC gebruik van deze codec voor haar HD HDD camera’s. Op deze camera’s is het mogelijk om ook te kiezen voor een variabele bitrate (VBR). Hierdoor is het mogelijk om meer op te nemen op de HDD. Echter, door te kiezen voor een VBR wordt het importeren bij veel videomontage programma’s een stuk lastiger.
Interlaced of progressive

Videobeelden kunnen worden opgenomen in een interlaced signaal of in een progressive signaal. Bij een interlaced signaal worden de even en oneven beeldlijnen om beurten op het scherm weergegeven. Op deze manier staan er bij een 1080i (de i staat voor interlaced) 540 beeldlijnen gelijktijdig op het scherm. Bij progressive staan alle beeldlijnen gelijktijdig op het scherm. Een 1080p (p van progressive) beeld heeft dus 2x zoveel informatie als een 1080i beeld.
Naast interlaced en progressive heeft het beeld nog een ander kenmerk, namelijk het aantal beelden per sec. Deze is in Europa vastgesteld op 25 of 50 (hoewel BR 24 beelden bevat). Binnen het aantal beelden bestaat er onderscheid tussen interlaced en progressive herkenbaar aan de manier waarop het geschreven wordt. Zo bestaat er 25i, 25p, 50i en 50p. Alle videocamera’s (op Samsung na) nemen op in 1080i. Dit wordt vaak aangegeven als FullHD, wat het dus niet is (FullHD is immers 1080p). Het aantal beelden in dit signaal is per definitie 50. Een aantal camera’s hebben de mogelijkheid om op te nemen in een progressive stand. Dit resulteert in een 1080p25, dus met 25 beelden per seconden. Dit resulteert in meer detail per beeldje, maar levert vanwege een lager aantal beelden schokkigere beelden op wanneer er beweging in de opname is.

Links

Dit topic is een directe opvolger van deel 1 en bij het schrijven van deze topic start is veelvuldig gekopieerd uit het algemene camcorder topic (bedankt mig29). Hieronder de links naar deze topics.
Het grote Digitale Video Camera topic Deel 1 - Deel 2
Betaalbare HD Videocameras Deel 1

Daarnaast nog een aantal nuttige websites.
Camcorderinfo. Dit is een hele goede startpagina voor digitale videocamera’s. Let er wel op dat het een US site is en daar verschillen sommige typenummers.
Video bewerkings tutorial
Camcorder buying guide.
Panasonic 3 CCD user forum
DVspot. Tijdelijk niet meer geupdate. Hopelijk komt er een vervolg.
Camcorder service. Algemeen reparatiebedrijf voor camcorders (geen spam!).

Opmerkingen

Bij het schrijven van dit stuk ben ik uitgegaan van de meest recente informatie. Mocht je aanvullingen hebben of graag een wijziging zien dan kun je die aanvragen via de direct message (DM). Ik zal deze wijzigingen zo snel mogelijk doorvoeren.

[Voor 141% gewijzigd door jvdmeer op 25-05-2008 08:59. Reden: Compressietechniek toegevoegd (tekst:mig29) +ITU-T]

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55

Gutteguttegut

CEO of TFD

jvdmeer schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 00:10:Mochten er nog wensen zijn voor extra gegevens of extra camera's, dan graag een PM'tje in plaats van een post.
Lijkt het me wel handig als je je PM functie aanzet ;)

Wel erg handige TS trouwens, maar ik mis nog wat Panasonic modellen (SD5, SD9).

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• jvdmeer
Line-up van de HD-camera's
Blu-ray
CameraJaar#SensorMediaKKPwCI
Hitachi DZ-BD7HE200711/2,8Blu-rayKK  
DVD
Panasonic HDC-SX5?31/6DVDKK  
Sony HDR-UX19E200811/0,2DVD+intern+MSKK  
Canon HR-10200711/2,7DVD+miniSDKKPwCCI
Panasonic HDC-DX1200731/4DVDKKPwCCI
Panasonic HDC-SX5200731/6DVDKK  
Sony HDR-UX320071?DVD+SDKKPw 
Sony HDR-UX7200711/3DVD+MS/SDKKPwCCI
Sony HDR-UX1200611/3DVD+MSKK  
HDD
Canon HG-20200810,3HDD 60 GB+SDHCKK  
Canon HG-21200810,3HDD 120 GB+SDHCKK  
JVC GZ-HD5200831/5HDD 60 GB+miniSDKK  
JVC GZ-HD6200831/5HDD 120 GB+miniSDKK CCI
JVC GZ-HD10200811/4,5HDD 40 GB+SD(HC)KK  
JVC GZ-HD30200811/3HDD 80 GB+SD(HC)KKPw 
JVC GZ-HD40200811/3HDD 120 GB+SD(HC)KKPw 
Panasonic HDC-HS100200831/6HDD 60GBKK  
Panasonic HDC-HS9200831/6HDDKK CCI
Sony HDR-SR10E200811/5HDD 40 GBKK  
Sony HDR-SR11E200811/3,1HDV+MSKKPw 
Sony HDR-SR12E200811/3,1HDD 120 GBKK CCI
Toshiba Gigashot K40HE200811/3HDD 40 GB+SD(HC)KK  
Toshiba Gigashot K80HE200811/3HDD 80 GB+SD(HC)KKPw 
Toshiba Gigashot A40HE200811/3HDD 40 GB+SD(HC)KK  
Toshiba Gigashot A100HE200811/3HDD 100 GB+SD(HC)KK  
Canon HG-10200711/2,7HDD 40 GBKKPwCCI
JVC GZ-HD3200731/5HDD 60 GB+miniSDKKPw 
JVC GZ-HD7200731/5HDD 60 GB+miniSDKKPwCCI
Samsung VP-HMX10C200711/4,5HDD 8 GB+SD(HC)KKPwCCI
Sony HDR-SR5200711/3HDD 40 GBKKPw 
Sony HDR-SR7200711/3HDD 60 GBKKPw 
Sony HDR-SR820071?HDD 100 GBKKPw 
Sony HDR-SR1200611/3HDD 30 GB PwCCI
HDV
Canon HV-30200811/2,7HDV+miniSDKKPwCCI
Sony HDR-HC9E200811/2,9HDV+MSKK CCI
Canon HV-20200711/2,7HDV+miniSDKKPw 
Sony HDR-HC5200711/3HDV+MSKK  
Sony HDR-HC7200711/2,9HDV+MSKKPwCCI
Canon HV-10200611/2,7HDV+miniSDKKPwCCI
Sony HDR-HC3200611/3HDV+MSKKPwCCI
MS
Sony HDR-CX11e200811/3,1MSKK  
Sony HDR-TG3200811/0,2MSKK  
Sony HDR-CX6EK200711/2,9MSKKPw 
SD
Sanyo HD111/2,5SDKK CCI
SD(HC)
Canon HF-10200811/2,7SD(HC)+intern 16GBKKPwCCI
Canon HF-100200811/2,7SD(HC)KKPwCCI
Canon HF-11200810,3SD(HC)+intern 32GBKK CCI
Panasonic HDC-SD9200831/6SD(HC)KK CCI
Sanyo VPC-HD700200811/2,5SD(HC)KK  
Panasonic HDC-SD1200731/4SD(HC)KKPwCCI
Panasonic HDC-SD5200731/6SD(HC)KK CCI

edit:
• Uit de OP verplaatst
• Sony HDR-SR11E verplaatst naar HDD
• Canon HF-10(0) modeljaar aangepast
• Hitachi DZ-BD7HE toegevoegd
• 4* Toshiba toegevoegd
• Sony HDR-CX11e toegevoegd
• HF-11 toegevoegd

[Voor 240% gewijzigd door jvdmeer op 30-01-2009 08:29]

• pvtonger
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-03 07:47
Heel mooi overzicht. De linkjes zijn erg handig. d:)b

Als PM werkt, heb ik ook nog wel een paar opmerkingen >:)

Edit: Ik heb Direct Messages ook meteen maar even aangezet.

[Voor 21% gewijzigd door pvtonger op 14-05-2008 12:07]

Topicstarter
Erg net overzicht. Enige aanvullende tips:

-sortering op prijs betekent een erg intensief onderhoud aan je TS. Modellen worden verlaagd in prijs en er komen nieuwe modellen boven. Je bent continu bezig om je TS aan te passen. Mijn advies is je sortering om te gooien op basis van medium en daarna op merk. De meeste gebruikers weten toch wel of ze een HDD of een camera op tape willen. Om het zoeken makkelijker te maken is een sortering op merk daarbinnen weer makkelijker.
-specs: ik zou een optische beeldstabilisator toevoegen aan je lijstje met specs & ik zou een kolom aantal CCD's opnemen (leest makkelijker)

Anoniem: 27846

Is de Sony HDR-SR11E nu met HDV of met AVCHD?

Topicstarter
AVCHD. De enige serie HDD camera's die in MPEG2 filmt (HDV dus) is de JVC HD everio lijn. Als je deze op een constante bitrate instelt dan schijnt geen enkele edittor problemen te geven bij het importeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 08:40

Tubby

or not to be

Net overzicht, was zelf al een tijdje bezig met een onderzoekje maar dit topic somt alles mooi op.

Wellicht is het nog wel interessant om te vermelding wat de impact van de media op de gemiddelde accu duur is. Voor zover is het in grote lijnen als volgt:

HD: 1 uur
Tape: 4 uur
Flash: 6+

Volgens mij ook wel een belangrijk iets bij het maken van je keuze voor welke media.

Verder zijn de Canon HF10/HF100 in 2008 geintroduceerd (en pas vanaf mei 2008 leverbaar)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:13
Weet niet waar die accu duur op is gebaseerd , heb zelf een tape camera , de accu gaat een uur mee , en uit de diverse testen van een Flash camera blijkt dat deze tussen de 1 en 2 uur mee gaan . Ik heb het over de standaard bijgeleverde accu .

Hier de bevindingen van de accu van de Canon HF10,

We tested the life of the HF10’s BP-809 battery pack by recording continuously with the LCD flipped open in Manual mode at 1080/60i. The HF10 lasts 83 minutes and 27 seconds (1 hour, 23 minutes, and 27 seconds). This is a pretty sorry performance, not even breaking an hour and a half. Sure the battery is small, but with no moving parts, there should be some great efficiencies to take advantage of. You’ll have to upgrade to a higher capacity pack to last throughout the day.

Hoe kom je aan die 4 en 6 uur ,dan ?

[Voor 51% gewijzigd door Electromonkey op 16-05-2008 13:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheVMaster
  • Laatst online: 10:26

TheVMaster

Moderator WOS
Electromonkey schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 08:54:
Weet niet waar die accu duur op is gebaseerd , heb zelf een tape camera , de accu gaat een uur mee , en uit de diverse testen van een Flash camera blijkt dat deze tussen de 1 en 2 uur mee gaan . Ik heb het over de standaard bijgeleverde accu .

Hoe kom je aan die 4 en 6 uur ,dan ?
Ik heb vorige week de Sony SR-10 gekregen....en de met een volle batterij kan ik op Full HD ongeveer 90 tot 110 minuten filmen...

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik red ook niet veel meer dan dat met mijn Panasonic SD5.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
  • Laatst online: 17-03 14:13
Ik wil graag de HC5 van sony aanschaffen maar ben er nou nog niet uit of er een 24P cinemastand op zit. De amerikaanse sony site zegt van wel maar de nederlandse van niet.... vaag.

Weten jullie of ik de HDV bestanden kan bewerken met mijn computer:
● Legitieme Windows Vista™ Home Premium
● Intel® Pentium® dual-core Processor T2080
● 1024 MB (2 x 512 MB)
● 160 GB SATA vaste schijf 5400-rpm
● 15,4-inch WXGA high-definition BrightView
breedbeeldscherm
● NVIDIA® GeForce™ Go 7400
● met 256 MB TurboCache™ videogeheugen inclusief
128 MB specifiek videogeheugen
● IEEE 1394 Firewire®-interface
● Lightscribe Super Multi dvd-writer (±r, ±rw) met
ondersteuning voor dubbellaags

Ik gebruik Ulead Videostudio 11.5 plus (super programma trouwens, veel beter dan pinnacle studio)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ydq473
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-08-2018
Heb best intresse om zo een HD camera te kopen, men voorkeur gaat uit naar één waarmee je met SD kaarten kan opnemen.
Ik zou graag een trouwfeest willen filmen in de beste beeldkwaliteit met een budget van max 700 euro. Wat raden jullie me dan aan?

men andere vragen zijn de opnames die je maakt met een high definition camera kan je die ook op een gewone dvd branden en hoeveel opname geraakt op een dvd of moet je deze steeds op een bleuray zetten om de beste kwaliteit te kunnen zien op een HD televisie, of hoe zit dat??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheVMaster
  • Laatst online: 10:26

TheVMaster

Moderator WOS
ydq473 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 11:06:
Heb best intresse om zo een HD camera te kopen, men voorkeur gaat uit naar één waarmee je met SD kaarten kan opnemen.
Ik zou graag een trouwfeest willen filmen in de beste beeldkwaliteit met een budget van max 700 euro. Wat raden jullie me dan aan?

men andere vragen zijn de opnames die je maakt met een high definition camera kan je die ook op een gewone dvd branden en hoeveel opname geraakt op een dvd of moet je deze steeds op een bleuray zetten om de beste kwaliteit te kunnen zien op een HD televisie, of hoe zit dat??
'k denk dat ik voor de Panasonic SD9 zou gaan :) 'k vond de camera zelf alleen wat aan de kleine kant (heb grote handen :+)...

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
@jeroen.ijmuiden: de USA heeft andere framerates dan Europa waardoor een 24P stand veel interessanter is bij hen dan hier in NL. Normaliter gebruikt de Amerikaan 60i of 30P. In Europa is dat 25P en 50i. Dit ligt veel dichter tegen de filmstandaard van 24P aan. Derhalve kiezen fabrikanten ervoor om hen in de USA wel aan te bieden en in Europa niet.

De laptop die je noemt kan wel monteren in HDV, maar een geheugenupgrade kan zeker geen kwaad. Daarnaast is je HDD aan de trage kant en ik weet niet in welke mate dat acceptabel werkt, maar dat het werkt daarvan ben ik overtuigd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Electromonkey
Kan je met een in Amerika gekochte camera hier op de pc monteren , branden en de dvd bekijken op een normale dvd speler of zitter er haken en ogen aan waar ik rekening mee moet houden ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Gezien de reactie die je hierboven plaatste neem ik aan dat je het nu over een AVCHD camera hebt. In dat geval is het antwoord eenduidig ja. HD materiaal is niet hetzelfde in Europa en US, maar gelukkig spelen alle HD apparaten beide formaten prima af en zijn de schermen ook in staat beide goed weer te geven. Bij standard definition ligt het verhaal iets genuanceerder en is het belangrijk om te weten of de speler en het scherm geschikt zijn voor NTSC.

Wat betreft de montage is het raadzaam om te onderzoeken of de software overweg kan met de Amerikaanse standaard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:08
hmm ben dus van plan om samen met een vriend van mij (semi prof fotograaf) verschillend uitgaans feesten te filmen.. zit zelf nog een beetje te dubben tussen tape en hdd hdd is sneller op de pc maar denk dat je met tape toch meer kan opnemen (en of ik nu een uurtje moet wachten tot alles op de pc staat maakt me ook niets uit)

wat ik me ook afvraag is zijn er uberhoud all hd cams waarbij je de lens kan vervangen/andere lens erop gooien ?

en rekening houden met feesten is het dus donker = lamp erop.

iemand die een cam weet die er niet te simpel uitziet en een beetje mijn dingen kan ?

needs :

donkere omgeving
verwisselbare lens (hoefd niet per se)
lamp aansluiting
snelle beelden

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Electromonkey
@ Mig29

Inderdaad ging over AVCHD , er zijn dus nog geen ervarings deskundigen , hoe zit het dan met het branden voor een gewone DVD speler , kan men daar wel problemen mee verwachten .

Moet binnenkort naar de VS wilde dan een camera kopen daar , denk de HF 10 van Canon , scheelt 450 euro... maar wil wel zekerheid dat de daar gekochte het in Europa ook prima doet want anders neem ik het risico niet .

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Je kunt er problemen mee verwachten op het moment dat je het moet converteren naar SD PAL. De camera neemt op in HD NTSC (voor zover deze term bestaat). Dat betekent dat je de film moet vertragen van 60i naar 50i. Dit levert je schokken op in de opname, tenzij je converteert naar SD NTSC. Dit laatste beperkt de afspeelmogelijkheden van de DVD in NL. Als je van het prijsverschil gewoon een BR speler koopt ben je van het gezeik af. Gewoon een AVCHD DVD branden en je BR speler speelt je DVD in HD af.

offtopic:
Volgens mij kunnen er best nog meer afkortingen in bovenstaande post

@angel00008: koop een Canon XH-A1. Deze heeft 3 grote sensoren (3 CCD camera, met 1/3" CCDs), waardoor de lichtopbrengst erg goed is. Daarnaast heb je er 2 XLR aansluitingen op zitten om de camera aan te sluiten op een mengpaneel of om er een fatsoenlijke mic op te schroeven. Je kunt van Canon de HVL20 lamp (doe ik uit mijn hoofd) bestellen die gebruik maakt van dezelfde accu als de camera. Je hebt hiermee de beschikking over 20 Watt licht, hetgeen mij voldoende lijkt. Ik weet alleen niet of dit onder het kopje betaalbaar valt. De camera kost namelijk rond de 3200 euro.

[Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 20-05-2008 23:53]

• jeroen.ijmuiden
Ok mooizo, scheelt weer een gang naar de computerwinkel voor een nieuwe pc. Moet dan alleen ff 2 bankjes van 1 gieg erbij prikken. Had de HC5 besteld maar kreeg gister een mailtje dat ie er niet meer was bij Foka. Nu maar ff verder kijken, mijn keus staat iig vast dat ik de HC5 wil. AVCHD is niet te bewerken met een computer zoals die van mij, heb het geprobeerd maar de hele zooi draait de soep in.

• AjDuLion
  • Laatst online: 18:08
Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 23:49:
Je kunt er problemen mee verwachten op het moment dat je het moet converteren naar SD PAL. De camera neemt op in HD NTSC (voor zover deze term bestaat). Dat betekent dat je de film moet vertragen van 60i naar 50i. Dit levert je schokken op in de opname, tenzij je converteert naar SD NTSC. Dit laatste beperkt de afspeelmogelijkheden van de DVD in NL. Als je van het prijsverschil gewoon een BR speler koopt ben je van het gezeik af. Gewoon een AVCHD DVD branden en je BR speler speelt je DVD in HD af.

offtopic:
Volgens mij kunnen er best nog meer afkortingen in bovenstaande post

@angel00008: koop een Canon XH-A1. Deze heeft 3 grote sensoren (3 CCD camera, met 1/3" CCDs), waardoor de lichtopbrengst erg goed is. Daarnaast heb je er 2 XLR aansluitingen op zitten om de camera aan te sluiten op een mengpaneel of om er een fatsoenlijke mic op te schroeven. Je kunt van Canon de HVL20 lamp (doe ik uit mijn hoofd) bestellen die gebruik maakt van dezelfde accu als de camera. Je hebt hiermee de beschikking over 20 Watt licht, hetgeen mij voldoende lijkt. Ik weet alleen niet of dit onder het kopje betaalbaar valt. De camera kost namelijk rond de 3200 euro.
jup daar was mijn oog all op gevallen.

tis een groot ding maar dan heb je ook wat..

zag wel op de site van canon dat er binnenkort een vernieuwde versie uitkomt dus deze zal miss wel wat gaan dalen in prijs dus ik wacht het nog eventjes af

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• Electromonkey
Jammer dat een camera in Amerika gekocht toch wel de nodige haken en ogen heeft , denk dat ik er maar vanaf zie , te veel gedoe , dan maar in NL kopen .

Topicstarter
@angel00008: nee hoor. Je hebt de opvolger van de Canon XL-H1 gezien. Tenzij je van plan bent om 3x zoveel uit te geven denk ik niet dat dat precies is wat je zoekt. Er komt dus geen prijsverlaging van de A1. Wel begint er een cashback actie vanaf 1 juni twv 300 euro.

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-03 16:26
overzichtelijke topic _/-\o_

@ jvdmeer : Staat het # symbool in je tabel voor het aantal CCD's?

[Voor 56% gewijzigd door Djerique op 21-05-2008 14:09]

• pvtonger
Kan ik ergens zien wat de Canon cashback actie vanaf 1 juni is? Ik overweeg een Canon camera aan te schaffen. Wellicht dat een van de kandidaten binnen de actie valt.

Topicstarter
Jawel, de Canon XH-A1, de XH-G1 en de XL-H serie valt binnen die actie :)

Wellicht nog een andere HD camera, maar dan zeker niet voor een bedrag van 300 euro, waarschijnlijk meer richting de 100 euro.

• pvtonger
Djerique schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 13:38:
Staat het # symbool in je tabel voor het aantal CCD's?
Ja, # wordt gebruikt als afkorting voor 'aantal' (CCD's)

Topicstarter
Heb nog even een aanvulling geschreven voor in de TS. Zal dat binnenkort even plaatsen in topic formaat:

Compressietechniek

Advanced Video Codec High Definition (AVCHD)

AVCHD is een relatief nieuwe compressietechniek voor het opslaan voor HD beelden. De techniek is ontwikkeld door Panasonic en Sony en vormt een integraal onderdeel van het BluRay (BR) concept. Hierdoor zijn DVD’s die gebrand zijn in het AVCHD formaat direct afspeelbaar op ieder BR apparaat. De compressie bestaat uit een variabele bitrate met als theoretisch maximum 24 Mb/sec. De compressie vindt plaats in het MPEG4 formaat. Naast AVCHD staat de compressie techniek ook bekend onder de naam H.264. Deze naam komt bij Apple vandaan. Voor zover mij bekend zit er een klein verschil tussen beide benamingen en dan met name door de compressie van de audio. Dit is echter onder voorbehoud.
Alle videocamera’s die opnemen op een geheugenkaart, miniDVD en HDD (op JVC na) nemen op in het AVCHD formaat. Daarnaast zijn een aantal merken ook in het professionele segment aan het experimenteren met deze codec.
Voor het afspelen van AVCHD bestanden is een behoorlijk pittige pc nodig. Voor het bewerken ervan is een nog iets pittiger beestje nodig. Een Pentium4 zal dan ook niet volstaan. De nieuwe generaties videokaarten hebben echter tegenwoordig een hardware versnelling aan boord, waarmee de processor belasting aanzienlijk naar beneden kan worden gebracht. Mocht je met een oudere pc AVCHD bestanden willen bekijken dan kan het upgraden van je videokaart ervoor zorgen dat de beelden vloeiend afspeelbaar zijn.
Een belangrijk voordeel van AVCHD zijn de grootte van de bestanden. Hierdoor is het mogelijk om wat meer informatie op een DVD te branden om zodoende een goedkoop alternatief te hebben voor de dure BR schijfjes.
Nadelen van AVCHD zijn de zware systeemeisen en de beperkingen op het gebied van software pakketten met AVCHD ondersteuning. Zo ondersteunen alleen de nieuwste versies van de verschillende pakketten de AVCHD codec. Sommige pakketen, zoals bijvoorbeeld Adobe Premiere, ondersteunen de codec vooralsnog helemaal niet (mei 2008).
HDV

HDV is de standaard codec die gebruikt wordt bij HD videocamera’s op een miniDV tape. Deze compressie techniek gebruikt een constante bitrate van 25 Mb/sec en comprimeert in het MPEG2 formaat. Het voordeel van deze hoge constante bitrate is dat de camera goed in staat is om beweging te filmen. HDV gebruikt een relatief lage compressie en is daardoor ook weer te geven door oudere computers. Naast alle miniDV camera’s maakt ook JVC gebruik van deze codec voor haar HD HDD camera’s. Op deze camera’s is het mogelijk om ook te kiezen voor een variabele bitrate (VBR). Hierdoor is het mogelijk om meer op te nemen op de HDD. Echter, door te kiezen voor een VBR wordt het importeren bij veel videomontage programma’s een stuk lastiger.
Interlaced of progressive

Videobeelden kunnen worden opgenomen in een interlaced signaal of in een progressive signaal. Bij een interlaced signaal worden de even en oneven beeldlijnen om beurten op het scherm weergegeven. Op deze manier staan er bij een 1080i (de i staat voor interlaced) 540 beeldlijnen gelijktijdig op het scherm. Bij progressive staan alle beeldlijnen gelijktijdig op het scherm. Een 1080p (p van progressive) beeld heeft dus 2x zoveel informatie als een 1080i beeld.
Naast interlaced en progressive heeft het beeld nog een ander kenmerk, namelijk het aantal beelden per sec. Deze is in Europa vastgesteld op 25 of 50 (hoewel BR 24 beelden bevat). Binnen het aantal beelden bestaat er onderscheid tussen interlaced en progressive herkenbaar aan de manier waarop het geschreven wordt. Zo bestaat er 25i, 25p, 50i en 50p. Alle videocamera’s (op Samsung na) nemen op in 1080i. Dit wordt vaak aangegeven als FullHD, wat het dus niet is (FullHD is immers 1080p). Het aantal beelden in dit signaal is per definitie 50. Een aantal camera’s hebben de mogelijkheid om op te nemen in een progressive stand. Dit resulteert in een 1080p25, dus met 25 beelden per seconden. Dit resulteert in meer detail per beeldje, maar levert vanwege een lager aantal beelden schokkigere beelden op wanneer er beweging in de opname is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NVT
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-11-2021
Hi All,

na lang gezocht, gelezen en gekeken te hebben heb ik eindelijk Panasonic SD5 aangeschaft eerste opnames al gemaakt ben zeer van indruk en erg tevreden met mijn keuze. Nu is de vraag zijn er ervaren SD5 eigenaaren die aantal tips hebben over het gebruik van de camera?
Alle info is welkom
groetjes,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Wat wil je weten? Beetje lastig om in het wilde weg tips te gaan strooien..

Wat ik zelf een handige functie vond is dat je scenes die je hebt opgenomen kunt knippen op de camera, vervolgens kun je dan dus de delen die je niet nodig hebt verwijderen. Hierdoor weet je zeker dat je optimaal met je ruimte omgaat, handig als je voor langere tijd weg bent! (Ik ga zelf een maand naar Thailand en dan is het zeer handig om tussendoor wat te kunnen wissen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31
Ik heb de camera nu al weer een maand of zo, en ben erg tevreden met de beeldkwaliteit, alleen niet met de software die er bij zit. Maar goed, daarvoor zit ik geloof ik niet helemaal in het juiste topic. Het hele gedoe met AVCHD staat gewoon nog in de kinderschoenen en dat merk je.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Daar schijnen wel wat problemen mee te zijn inderdaad. Gelukkig werkt het op mijn Mac al prima.. Het importeren duurt alleen wel lang en je krijgt behoorlijk grote files!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Anoniem: 22659 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 15:06:
Naast AVCHD staat de compressie techniek ook bekend onder de naam H.264. Deze naam komt bij Apple vandaan.
Even een kleine opmerking: De naam H.264 komt niet van Apple maar is de officiele naam die is toegekend door de ITU-T. Die hebben nog veel meer compressiestandaarden bedacht, zoals de telefonie-over-ip standaard H.323 en de compressie standaard G.711 (normaal beter bekend als PCM).

Apple is een van de weinige fabrikanten die H.264 als naam gebruikt, de meeste anderen hebben er zelf een naampje voor verzonnen dat wat lekkerder bekt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Even aan jvdmeer doorgeven. Dank voor de toevoeging ;)

• jeroen.ijmuiden
De specs die ik had doorgegeven kloppen niet het zijn de volgende specs:

Microprocessor 1,60 GHz Intel® Core™ Duo processor T2050 met Intel® Centrino® Duo Mobile-technologie
Microprocessor Cache 2-MB level 2 cache
Geheugen 1024 MB DDR2 667 MHz (2 x 512 MB)
Max. geheugen tot 2 GB
Videographics Intel® Graphics Media Accelerator 950
Videogeheugen tot 128 MB (gedeeld)
Vaste schijf 120 GB, 5400 rpm

Denk dat het met deze specs lastig wordt of gaat het nog lukken?

Topicstarter
Zoek even een stukje voorbeeldfilm op internet. Kijk of ie het afspeelt en of je ermee kunt monteren ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
Ik kan dus geen voorbeeld bestanden vinden dat is het probleem. AVCHD had ik wel gevonden en daar loopt de computer volledig op vast dus. HDV bestanden heb ik nog niet gevonden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DoctorV64
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:43

DoctorV64

Cosmopoliet

@Davidgilmour of andere gebruikers van de Panasonic HDC-SD7, ik zit met de prangende vraag (en nog wat andere) of iMovie 08 deze camera herkent. Ik wil namelijk een compacte HD camera hebben met pistol-grip en deze heeft de vorm.

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NVT
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-11-2021
MrAcid schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 17:40:
Wat wil je weten? Beetje lastig om in het wilde weg tips te gaan strooien..

Wat ik zelf een handige functie vond is dat je scenes die je hebt opgenomen kunt knippen op de camera, vervolgens kun je dan dus de delen die je niet nodig hebt verwijderen. Hierdoor weet je zeker dat je optimaal met je ruimte omgaat, handig als je voor langere tijd weg bent! (Ik ga zelf een maand naar Thailand en dan is het zeer handig om tussendoor wat te kunnen wissen).
bedankt voor de tip ja klopt het is lastig vooral als je de camera niet kent maar daar kom ik gauw achter :)
o ja heb laatst op vimeo een video gezien over omzetten van mts naar mpeg2 met goede qwaliteit behoud. kijk op http://www.vimeo.com/629815

gr.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 263087

Ik overweeg om een HD camera te kopen terwijl mijn apparatuur daarop nog niet is ingesteld maar meer voor de beste kwaliteit beeld zodat de rest volgt. Ik vraag mij af welke minimale eisen gesteld worden aan de computer om bijvoorbeeld de opgenomen beelden te bekijken en bewerken van bij voorbeeld een Panasonic HDC-HC9 of - SD9.
Als ik het verder goed begrijp maakt het niet uit bij zo'n camera of ik een PAL of NTSC camera koop als ik maar wel een Blue Ray speler heb. Ik heb nu een LG HDD/DVD, weet iemand toevallig of deze PAL en NTSC afspeelt. Maar PAL of NTSC maakt niets uit voor de bewerking in de computer?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Garyu
Ik heb een SD5, en kan via component bijvoorbeeld de video streamen naar mijn LG HDD-speler. Vandaar weer op DVD branden als ik wil.

Bewerken op mijn PC'tje gaat wat minder vlot, de meeste videobewerkingsprogramma's vinden het niet leuk als je PC maar één langzame core heeft. Ook het standaard-pakket om videos van de camera te halen kan DVD's branden, daar kan je heel basale dingen editen, maar ook bijvoorbeeld MPEG2 mee wegschrijven

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even abbo op het nieuwe topic :)

HF10 en 100 zijn alweer wat gedaald in prijs zie ik :P

[Voor 47% gewijzigd door Executor16 op 26-05-2008 22:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pvtonger
Denk dat ik een Canon HF camera via Ebay ga aanschaffen. Kost daar +/- 600 euro voor de HF-100 en +/- 700 euro voor de HF-10 incl verzendkosten en geen import belasting / BTW omdat ze vanuit GB worden verstuurd. Mijn enige twijfel is nog het prijsverschil. 100 euro extra voor een zwarte (en coolere) kleur en de 16GB intern geheugen lijkt de moeite waard... Nu nog effe de knoop doorhakken :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
jeroen.ijmuiden schreef op zondag 25 mei 2008 @ 22:36:
Ik kan dus geen voorbeeld bestanden vinden dat is het probleem. AVCHD had ik wel gevonden en daar loopt de computer volledig op vast dus. HDV bestanden heb ik nog niet gevonden.
Ik heb nu geen tijd, maar ga voor je zoeken. Heb je al gegoogled op HDV sample oid?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eagl0r
  • Laatst online: 17-03 00:42
Hello GoT. Ik heb na CCI, YouTube en Vimeo gecheckt te hebben besloten een Canon HV30 te willen kopen. Wat me nog tegen houd is ons landje waarin het ding minimaal 850 EUR kost, terwijl je via CCI op ZoomMania maar 685 USD hoeft neer te tellen, oftewel 440 EUR. Geen kattepis. Heeft iemand ervaring met internationaal grote (breekbare) aankopen doen of op een andere manier het omzeilen van de Nederlandse prijzen? Ik namelijk niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pvtonger
eagl0r schreef op maandag 26 mei 2008 @ 22:49:
Hello GoT. Ik heb na CCI, YouTube en Vimeo gecheckt te hebben besloten een Canon HV30 te willen kopen. Wat me nog tegen houd is ons landje waarin het ding minimaal 850 EUR kost, terwijl je via CCI op ZoomMania maar 685 USD hoeft neer te tellen, oftewel 440 EUR. Geen kattepis. Heeft iemand ervaring met internationaal grote (breekbare) aankopen doen of op een andere manier het omzeilen van de Nederlandse prijzen? Ik namelijk niet.
Indien je iets bestelt buiten de EU loop je (grote) kans dat je invoerrechten (12% op videocamera's als ik me niet vergis) en BTW moet betalen. En dat betaal je over de camera EN de verzendkosten. Dat laatste is weer typisch Nederlands. Met weinig moeite veel geld verdienen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jvdmeer
Anoniem: 22659 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 22:39:
[...]

Ik heb nu geen tijd, maar ga voor je zoeken. Heb je al gegoogled op HDV sample oid?
Er zijn er een paar te vinden:

Bijv op: http://www.highdefforum.com/showthread.php?t=6537 (kijk naar extensie M2T)

• jeroen.ijmuiden
Had wel gezocht maar niet gevonden (google en ik zijn geen goede vrienden) Bedankt voor de link, ga vanavond meteen ff kijken of het werkt. AVCHD werkte iig niet met Videostudio 11.5

• pvtonger
pvtonger schreef op maandag 26 mei 2008 @ 22:36:
Denk dat ik een Canon HF camera via Ebay ga aanschaffen. Kost daar +/- 600 euro voor de HF-100 en +/- 700 euro voor de HF-10 incl verzendkosten en geen import belasting / BTW omdat ze vanuit GB worden verstuurd. Mijn enige twijfel is nog het prijsverschil. 100 euro extra voor een zwarte (en coolere) kleur en de 16GB intern geheugen lijkt de moeite waard... Nu nog effe de knoop doorhakken :+
Ik heb de knoop doorgehakt en de HF-10 via eBay gekocht. Wilde dat eigenlijk via Buy Now doen, maar heb toch maar eens geboden op zo'n camera. Ik heb 't bieden niet gewonnen, maar kreeg daarna wel de optie om er een te kopen voor het door mij geboden bedrag. Dat heb ik dus meteen gedaan. Al met al was ik 525 pond (+/- 670 euro) kwijt. Scheelt nogal met wat je in Nederland voor dat toestel moet betalen. Voor de geinteresseerden: kijk eens bij electronic king op ebay. Let wel op: ze verzenden vanuit VS en UK. Ze beweren dat ze invoerrechten en BTW vergoeden (als je iets uit de VS laat komen), mocht je dat moeten betalen. Maar daar zou ik niet op rekenen. :P

Topicstarter
Hmmm feitelijk heb je nu dus een camera gekocht buiten eBay om. Daarmee mis je wel alle garanties die eBay biedt en waar overduidelijk voor wordt gewaarschuwd in alle FAQs ed. Ik hoop dat het een betrouwbare partij betreft.

• pvtonger
Anoniem: 22659 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 13:22:
Hmmm feitelijk heb je nu dus een camera gekocht buiten eBay om. Daarmee mis je wel alle garanties die eBay biedt en waar overduidelijk voor wordt gewaarschuwd in alle FAQs ed. Ik hoop dat het een betrouwbare partij betreft.
Nee, de herkansing en de afhandeling ervan is via eBay gegaan. Dus met dezelfde (kopers)bescherming.

Edit: Ik heb 't even opgezocht

Kan de koper een claim indienen als er iets fout gaat tijdens de verkoop?
Ja. Objecten die via een herkansingsaanbod worden gekocht, zijn gedekt door de eBay-services. In het kader van de regeling voor kopersbescherming zijn de meeste objecten op eBay gedekt voor maximaal EUR 230 (min EUR 29 van de objectprijs).

[Voor 30% gewijzigd door pvtonger op 28-05-2008 16:05]

• Electromonkey
Weet je zeker dat je een PAL camera krijgt, als ze versturen vanuit USA en GB ?

Geen Nederlands menu of is dat nooit bij Canon video camers,s , ook geen Nederlandse handleiding of is deze al ergens te downloaden, ben zelf ook misschien van plan om de HF10 te kopen , dit kan een interesante optie zijn .

• pvtonger
Electromonkey schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 22:37:
Weet je zeker dat je een PAL camera krijgt, als ze versturen vanuit USA en GB ?

Geen Nederlands menu of is dat nooit bij Canon video camers,s , ook geen Nederlandse handleiding of is deze al ergens te downloaden, ben zelf ook misschien van plan om de FH10 te kopen , dit kan een interesante optie zijn .
Nee, ik weet niet zeker of het PAL/NTSC is. In de advertentie staat dat ie beide is ( :? ).
Er zal zeker geen Nederlandse handleiding bij de camera zitten die ik heb besteld. Als je twijfelt kun je de verkoper altijd vragen. Zelf hecht ik niet zoveel waarde aan een Nederlandse handleiding.

De FH10 ken ik trouwens niet. Van welk merk is die?

Edit: volgens de verkoper gaat 't hier om een PAL model.

[Voor 4% gewijzigd door pvtonger op 29-05-2008 12:38]

• jeroen.ijmuiden
Nou de voorbeeld bestanden kon ik openen en bewerken dus geen probleem. Wel ff 2 gb erbij prikken kost geen reet en helpt een hoop denk. Heb de Sony HDR-HC5 besteld, als ik em heb gebruikt zal ik mijn bevindingen hier wel ff melden.

• Garyu
PAL/NTSC maakt toch niks meer uit, aangezien de meeste tv's ook wel allebei ondersteunen?

Topicstarter
Idd, het is alleen onpraktisch als je het gaat downscalen naar een DVD (ivm compatibiliteit, framerate en Never Twice the Same Color).

• Electromonkey
heb contact gehad met de verkoper , zou om een PAL gaan 1 jaar garantie is ook in Nederland geldig.

• pvtonger
Electromonkey schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 19:15:
heb contact gehad met de verkoper , zou om een PAL gaan 1 jaar garantie is ook in Nederland geldig.
Heb je 'm al besteld? ;)

• Electromonkey
nee nog niet , eerlijk gezegd zou ik het liefs wachten tot jij hem binnen hebt , kijken hoe het is gegaan .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-03 15:48
Misschien interessante Ibood.com voor een aantal mensen hier vandaag :)

# Merk: Hitachi
# Type: DZ-BD7HE

voor €699.99

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Iemand al gezien wat BR schijfjes kosten voor dat ding? :P

Even serieus, als je hem koopt, koop hem dan alleen voor de HDD, want die BR schijfjes kosten circa 25 euro per stuk en er zijn slechts twee merken die die dingen leveren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Electromonkey
Ben er nog niet uit , aangezien ik nog geen BR speler heb of een PS zal ik een voorlopig wel moeten down scalen naar dvd om ze te kunnen afspelen maar als dat een hoop gedoe is of de nodige problemen geeft lijkt het me niet handig .

Op de site van deze Ebay verkoper staat dat het een PAL / NTSC camera , zijn er dan nog wel verschillen tussen de Amerikaanse en europeese modellen of "lult" de verkoper maar wat ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-07-2022

Deddiekoel

Apple/Nintendo fan

Die Electronic King op eBay is wel rete interessant zeg...

Verlanglijstje: Zelda U, Splatoon, Cpt. Toad, Xenoblade Chronicles X. Most wanted: Zelda U

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pvtonger
Het is of een PAL of een NTSC. Dus als hij beweert dat de HF-10 beide kan, lult ie inderdaad slap uit zijn nek. Op mijn vraag of het PAL of NTSC is, kreeg ik ook het antwoord dat het PAL is. Helaas zie ik in zijn verkoperscore dat er mensen zijn die een NTSC model hebben gekregen terwijl PAL was beloofd. (Dit geldt niet specifiek voor de HF-10.) Ik kan niet zien hoe dat conflict is opgelost.

Ik zou dus gewoon even wachten totdat ik de mijne binnen heb.

Die Hitachi zou ik zelf niet nemen. Kwalitatief zal ie niet kunnen tippen aan de HF-10. Maar dat is een subjectieve mening :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Electromonkey
Ik heb hem een mail gestuurd met de vraag of alle uit Engeland verstuurde camera,s PAL zijn en hij garandeerd dat het "PAL only "camera,s zijn . Nog geen antwoord op gehad .

Hoe is de afhandeling met hem tot nu toe ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pvtonger
Ik heb tot nu toe twee mails naar de verkoper (Sam) gestuurd. Die zijn binnen een dag beantwoord. Dus de communicatie is tot nu toe prima.

(Btw, ik wilde dit per Direct Message sturen, maar dat heb je niet aan staan)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Electromonkey
Net een bericht terug gehad van Sam ( de verkoper) , op mijn vraag of het PAL camera,s zijn , zijn antwoord :

Sorry about the confusion. It's totally compatible in PAL format for use in the UK. You will have no problem using it. Thank you for your email.

Ziet er dus op papier goed uit , snap niet hoe hij voor die prijs HF 10 PAL camera,s aan kan bieden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

Mijn zoektocht naar een mooie Full-HD camera brengt me naast de panasonic HCD-SD7 nu ook op de Sony TG3 https://www.sonystyle.nl:...ncode=%3Fcsint%3D14000882.

De reviews zijn behoorlijk goed en los van het ontbreken van de 24frames modus breek ik mijn hoofd over het gegeven of ik de 1080i maximum wel voldoende vind. Ik heb thuis wel een 1080p lcd en ook voor het bewerken kan mijn imac 24" dit aan.
Hoe zijn jullie ervaringen met camera's ten aanzien van 1080i of 1080p?

Wat ik er wel bij moet vermelden is dat de camera met name gebruikt gaat worden voor point&shoot familie dingen en dat de handzaamheid bij voorkeur (door mij) gepaard hoort te gaan met kwaliteit i.c.m een betaalbare camera.

Die ebay-seller heeft hem trouwens voor een zeer schappelijke prijs te koop de sony.

[Voor 17% gewijzigd door DoctorV64 op 30-05-2008 21:19]

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-01 09:37
Garyu schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:37:
PAL/NTSC maakt toch niks meer uit, aangezien de meeste tv's ook wel allebei ondersteunen?
jawel de framerate is anders bij NTSC modellen dan bij PAL maar ach voor PC bewerking zal het wel meevallen!

• swiebert
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:42
De cashback op in ieder geval de hf10(0) per 1/6 is een feit. Ik zie dit plaatje verschijnen bij Cameranu als ik een hf100 selecteer. Dat i.c.m. met de videocursus maakt hem wel heeeeel erg aantrekkelijk en voorkomt voor mij moeilijke constructies via het buitenland.

btw.... welke maat heb ik nodig voor filters etc. op deze camera.

http://www.cameranu.nl/upload/artikelen/1212162905_153.jpg

[Voor 15% gewijzigd door swiebert op 31-05-2008 10:04]

• Electromonkey
Zou eerst maar even uitzoeken of Canon ook 100 euro terug betaald als je hem bij een Internet shop koopt , Cash BAck bij een Internet shop gekocht arikel doen ze nog wel eens lastig over .

Op de site van CameraNu staat : Cameranu.nl is niet aansprakelijk voor het afhandelen van uw cashback aanvraag.

Zie er op de Canon site nog geen info over .

• swiebert
Electromonkey schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 10:16:
Zou eerst maar even uitzoeken of Canon ook 100 euro terug betaald als je hem bij een Internet shop koopt , Cash BAck bij een Internet shop gekocht arikel doen ze nog wel eens lastig over .

Op de site van CameraNu staat : Cameranu.nl is niet aansprakelijk voor het afhandelen van uw cashback aanvraag.

Zie er op de Canon site nog geen info over .
Fascinerend hoe je reageert. Even de aanleiding hiervoor:
1) deze shop is gewoon een winkel en
2) het is wel zo handig om de wijze van afhandeling (Canon doet dit nl en niet CameraNu) te vermelden.

Eerdere ervaringen w.b. cashback acties van Canon (zelfs i.c.m. aankopen via Internet) geven mij het volledige vertrouwen dat het dit keer ook snor zit. Aan de andere kant staat het je natuurlijk altijd vrij om elders te kopen als je aankoop bij een specifieke winkel niet vertrouwt.

Tsum sloes: dat de actie nog niet op de Canon site staat lijkt me logisch. De actie loopt nl. pas vanaf 1 juni.

• Electromonkey
> Fascinerend hoe je reageert

Ja mooi hè ....

Heeft niets met geen vertrouwen in deze winkel te maken maar uit ervaring met eerdere CashBack actie,s in het algemeen . Sommige company,s geven geen geld terug als je bij bepaalde internet
shops iets hebt gekocht wat daar voor de reden is weet ik ook niet , volgens mij is het hier ook wel eens te sprake gekomen .

Maar het is is een mooie actie , misschien dat ik hem nu ook wel gewoon in NL koop .

• eagl0r
  • Laatst online: 17-03 00:42
Na die HF10 gezien te hebben twijfel ik toch weer. Zeker als de aankoop van pvtongers' goed verloopt wint de HF10 denk ik.

- Iets duurder dan een HV30 online import (ebay).
- Flashgeh. voor 90 minuten hoogste kwaliteit ipv meerdere DV tapes elk 60 min.
- Kopieren naar PC ipv capturen.
- AVCHD ipv HDV, maar vergelijkbare kwaliteit.
- max 1920x1080 ipv max 1440x1080. (heb maar 720p nodig)
- Geen viewfinder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-03 23:23
Hoi,

Ik heb het forum/topic eens even goed doorgespit en ga dan toch maar de Panasonic HDC-SD9 kopen, maar heb een vraag. Hoeveel uur aan het HD matriaal (dus de hoogste kwaliteit) kun je kwijt op een SDHC kaartje van 8 & 16 GB? Ben van plan om een van beide kaartjes erbij te kopen, maar die 16Gb kaartjes vind ik nogal prijzig...... :| !

Trouwens heeft iemand ervaring met deze camera en wil die ervaring met mij delen, is het een goede keuze? Ik heb ooke en Panasonic LZ-1 Camera en die bevalt mij heel goed en geeft erg goede kwaliteit plaatjes met de LEICO lens, dus daarom nu weer Panasonic!

Ik ben van plan deze kaartjes te kopen:

http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B141675/cid/37001/Transcend_SDHC_Kaart_High_Speed_8GB_C6/

Het zijn class 6 kaartjes en volgens mij qua snelheid ook wel voldoende toch? Ik werk al een tijdje met Transcend en heb er nooit wat mee gehad, dus goede kaartjes, kunnen jullie die mening delen?

Graag jullie advies.......

Alvast bedankt voor jullie antwoorden _/-\o_ !!!

[Voor 12% gewijzigd door Vjenne-ICT op 01-06-2008 19:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• swiebert
Vjenne-ICT schreef op zondag 01 juni 2008 @ 19:24:
Hoi,

Ik heb het forum/topic eens even goed doorgespit en ga dan toch maar de Panasonic HDC-SD9 kopen, maar heb een vraag. Hoeveel uur aan het HD matriaal (dus de hoogste kwaliteit) kun je kwijt op een SDHC kaartje van 8 & 16 GB? Ben van plan om een van beide kaartjes erbij te kopen, maar die 16Gb kaartjes vind ik nogal prijzig...... :| !

Trouwens heeft iemand ervaring met deze camera en wil die ervaring met mij delen, is het een goede keuze? Ik heb ooke en Panasonic LZ-1 Camera en die bevalt mij heel goed en geeft erg goede kwaliteit plaatjes met de LEICO lens, dus daarom nu weer Panasonic!

Ik ben van plan deze kaartjes te kopen:

http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B141675/cid/37001/Transcend_SDHC_Kaart_High_Speed_8GB_C6/

Het zijn class 6 kaartjes en volgens mij qua snelheid ook wel voldoende toch? Ik werk al een tijdje met Transcend en heb er nooit wat mee gehad, dus goede kaartjes, kunnen jullie die mening delen?

Graag jullie advies.......

Alvast bedankt voor jullie antwoorden _/-\o_ !!!
Lijken me goede kaartjes hoor. Op 8 gb past voor mijn Canon HF10 straks iets meer dan uur. Op het gevaar af een sd prijskaartjesoorlog in dit topic te beginnen even mijn ervaring: 16 GB sd voor € 43.00 (incl verzendkosten) bij fastmemoryman op ebay. Scheelt iets t.o.v. redcoon of niet.

Ik heb de url toegevoegd

[Voor 3% gewijzigd door swiebert op 01-06-2008 22:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vjenne-ICT
swiebert schreef op zondag 01 juni 2008 @ 19:47:
[...]

Lijken me goede kaartjes hoor. Op 8 gb past voor mijn Canon HF10 straks iets meer dan uur. Op het gevaar af een sd prijskaartjesoorlog in dit topic te beginnen even mijn ervaring: 16 GB sd voor € 43.00 (incl verzendkosten) bij fastmemoryman op ebay. Scheelt iets t.o.v. redcoon of niet.
Bedankt voor je reactie! Heb je al wat besteld dan bij fastmemoryman? wat zijn je ervaringen? Het scheelt idd wel erg veel!

Edit: Heb je en linkje ik kan het niet vinden op ebay! Thanks!

[Voor 5% gewijzigd door Vjenne-ICT op 01-06-2008 21:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Electromonkey
Hij zit wel in Amerika , ik weet niet vanaf welk bedrag er invoerrechten moeten worden betaald maar hou er wel eventueel rekeining mee .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vjenne-ICT
Electromonkey schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:01:
Hij zit wel in Amerika , ik weet niet vanaf welk bedrag er invoerrechten moeten worden betaald maar hou er wel eventueel rekeining mee .
Hoeveel heb jij er besteld dan? Je weet niet hoe dat zit met die invoerrechten?

Welke heb jij besteld, heb je een linkje?

[Voor 24% gewijzigd door Vjenne-ICT op 02-06-2008 11:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Electromonkey
Ik heb NOG NIET besteld maar ben een het rond kijken .

Ik kom in NL niet goedkoper dan 63 euro voor een 16Gb kaart .

Je moet als je wat in Amerika besteld invoerrechten betalen maar weet niet zeker of dat ook voor dit soort bedragen is .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• swiebert
Electromonkey schreef op maandag 02 juni 2008 @ 11:12:
Ik heb NOG NIET besteld maar ben een het rond kijken .

Ik kom in NL niet goedkoper dan 63 euro voor een 16Gb kaart .

Je moet als je wat in Amerika besteld invoerrechten betalen maar weet niet zeker of dat ook voor dit soort bedragen is .
Ik heb wel besteld. Bij incidentele en kleine leveringen voor eigen gebruik worden volgens mij geen invoerrechten in rekening gebracht. Zie ook de douanewebsite. Is een kwestie van geluk waarbij je bij ebay natuurlijk altijd van particulieren koopt.... tenminste dat vind ik :*)

Overigens hebben we sinds vandaag de HF100. Puik beeld, weinig toeters en bellen kortom de perfecte point & shootcam.

[Voor 7% gewijzigd door swiebert op 02-06-2008 23:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vjenne-ICT
Hoeveel uur aan het HD matriaal (dus de hoogste kwaliteit) kun je kwijt op een SDHC kaartje van 8 & 16 GB? En moet je wel in de hoogste kwaliteit filmen om het matriaal op een 46 insch full HD TV goed eruit te laten zien? Dat zijn mijn voronaamste vragen bij de aanschaf van een Panasonic HDC SD9........

Wie kan mij op bovenstaande vragen een antwoord geven?

Alvast bedankt voor je info en advies..... _/-\o_ !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Electromonkey
op 8 Gb gaat 1 uur en op 16 Gb gaat ....... 2 uur aan hoogste kwaliteit .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Bij mij 2:40 (16GB) op een Panasonic SD5 op precies te zijn. Dus 1:20 op 8GB.

[Voor 10% gewijzigd door MrAcid op 03-06-2008 13:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neut72
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-02 14:39
Je kunt inderdaad als vuistregel nemen dat hij 10 minuten per gigabyte opneemt: 16GB is dan dus 160 minuten en 8GB is dan 80 minuten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 32908

Wilde een jaar geleden al een HD camera kopen. Blij dat ik het toen nog niet gedaan heb.
Zal nu toch een Canon gaan worden. De HF10 of de HF100.
Het enigste verschil is toch dat de HF10 16 GB intern flashgeheugen heeft, en de HF100 niet voor zover ik dat heb kunnen nagaan.

Zit een kleine Euro 200,-- prijsverschil tussen beide camera's. Kan ik toch beter voor de HF 100 gaan en daar een paar geheugenkaartjes bij kopen, of zijn er voordelen/nadelen aan het 16 GB flashgeheugen van de HF10?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
@DoctorV64: de Sony TG3 zal qua beeld overeenkomen met de Sony SR10. Beide delen namelijk de 1/5" sensor van Sony. Ik ben hiervan niet onder de indruk. De kleuren en scherpte van de Panasonics vind ik veel beter en de lichtsterkte van de Canons en duurdere Sonys zijn veel beter. Desalniettemin is het een kleine camera (met een zeer afwijkende accu!!).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 10:36

spanx

_Sp[A]nX_

heb zelf de Sony HC3E sinds 1,5 jaar.

geweldig apparaat maar helaas ben ik een beetje misleid, Full HD my ASS!

1080i (1440x1080 @ 50i)

Ik ging voor de eerste keer naar Amerika en wou gewoon een goede camera hebben, hij was toen
€ 1199 bij redcoon (2 jaar garantie volgens mij)

*ps ook weinig in te stellen in de camera qua bitrate en beeld ed.....

Sony Vegas 8 (support x cpu)
Q6600@ 3.2 en hij gebruikt ze allemaal!

[Voor 20% gewijzigd door spanx op 03-06-2008 21:11. Reden: edit*]

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Och, je moet wel heel erg dicht op je tv gaan zitten om een anamorphe opname te kunnen onderscheiden van een native 16:9 opname. Progressive is in 25P ook niet echt boeiend, pas vanaf 50p vind ik het interessant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 10:36

spanx

_Sp[A]nX_

wat doet hij precies bij een "anamorphe opname" berekenen wat hij mist?
Dat is eigenlijk best veel toch wat hij mist aan pixels?

voel me eigenlijk zwaar opgelicht want 1,5 jaar geleden stond er NIET bij dat het 1440 was.

Sony bedankt voor je Full NEP HD stickertje! Feitelijk is het gewoon een 1080i camera!

Waarom hebben ze dan een dubbele standaard? Zet er dan bij

HD Ready CAMERA en
FULL HD CAMERA

Je hebt toch ook

HD Ready (720p +1080i)
FULL HD (1080p)

Ik vind dat zo debiel!

[Voor 62% gewijzigd door spanx op 03-06-2008 21:24]

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Nope, het gaat om de verticale lijnen, de horizontale zijn veel minder belangrijk. Dat zie je in feite niet. Zo hebben Panasonic plasma tv's die HD-ready zijn bijvoorbeeld ipv 1280 slechts 1024 horizontale pixels. Je ziet het verschil echt niet!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vjenne-ICT
Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 21:06:
Och, je moet wel heel erg dicht op je tv gaan zitten om een anamorphe opname te kunnen onderscheiden van een native 16:9 opname. Progressive is in 25P ook niet echt boeiend, pas vanaf 50p vind ik het interessant.
Deze vaktermen snap ik niet veel van, kun je dat eens toelichten. Doel je trouwens op de Panasonic HDC SD9? Die wil ik gaan aanschaffen, maar twijfel nog of ik de juiste keuze maak? Alvast voor je antwoord/info bedankt!

• Electromonkey
Ik ga vandaag de HF 10 van Canon ophalen , heb besloten om hem toch maar gewoon in NL te kopen ,855euro (incl cashback) , vindt het op Ebay toch een bepaald risico , zeker omdat de verkoper daar zn camera,s als PAL / NTSC blijft aanprijzen .

• jeroen.ijmuiden
Heb zaterdag de HC5 binnen gekregen, 499 na cashback. Mooi prijsje dus. Meteen wat gefilmt en geprobeerd, bediening is super makkelijk en het beeld is perfect. Belichting, witbalans en scherpstelling is super en de aanpassingen gaan snel. Filmpje opgenomen van ongeveer 5 minuutjes, bewerkt op mijn niet al te moderne laptop en dat ging prima. Daarna terug gezet op het filmpje en bekeken op de tv. Wat een scherpte! Kleurweergave is goed, de stabilisatie kan daar in tegen wel wat beter maar dat gaan we oplossen door een eenpootje.

Heb de film bewerkt in Pinnacle en in tegenstelling tot wat er op hun site staat gaat het met een 1.6 dualcore en 1 gb geheugen prima

Topicstarter
Vjenne-ICT schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 23:38:

Deze vaktermen snap ik niet veel van, kun je dat eens toelichten. Doel je trouwens op de Panasonic HDC SD9? Die wil ik gaan aanschaffen, maar twijfel nog of ik de juiste keuze maak? Alvast voor je antwoord/info bedankt!
Vorige generaties HD camera's namen op in 1440x1080 (dit noemen ze een http://en.wikipedia.org/wiki/Anamorphic 16:9 opname, welke feitelijk dus 4:3 is). Dit maakt niet veel uit voor de kwaliteit van de opname, omdat de scherpte over het algemeen wordt gemeten in verticale beeld lijnen (1080 dus). Echter, om zichzelf te kunnen onderscheiden van andere merken en omdat de consument het graag hoort hebben de cameramerken tegenwoordig allemaal 1920x1080 (muv de Sony CX6).

• Electromonkey
Vanmiddag de HF 10 opgehaald , uiterlijk erg compact fraai mat zwart . Bediening en menu zitten logisch in elkaar. Nog geen tijd gehad om er verder veel mee te spelen maar de auto focus werkt wel erg snel zeg . Zal van het weekend wat gaan spelen en mn bevindingen hier laten weten .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pvtonger
Ik heb gisteren de Canon HF10 binnengekregen. Helaas is de verkoper de beloftes niet helemaal nagekomen. Ik heb geen invoerrechten/BTW hoeven betalen (pakket is vanuit UK verzonden). Maar het is geen PAL camera maar NTSC. Op zich niet zo'n probleem, maar 't feit dat de verkoper de belofte niet nakomt, stoort me 't meest :/

Ik ga er komend weekend mee spelen. Mocht ik nog aanvullingen hebben op de "review" van Electromonkey, dan zal ik die hier toevoegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Electromonkey
> Maar het is geen PAL camera maar NTSC.

Daar was ik al een beetje bang voor , kreeg geen echt bevredigende antwoorden van hem maar hij is dan wel goedkoop en snel .

Veel plezier er mee , hoop niet dat het voor problemen gaat zorgen dat je nu een NTSC hebt .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 20:08:
@DoctorV64: de Sony TG3 zal qua beeld overeenkomen met de Sony SR10. Beide delen namelijk de 1/5" sensor van Sony. Ik ben hiervan niet onder de indruk. De kleuren en scherpte van de Panasonics vind ik veel beter en de lichtsterkte van de Canons en duurdere Sonys zijn veel beter. Desalniettemin is het een kleine camera (met een zeer afwijkende accu!!).
Het gegeven dat het zo'n compacte camera is speelt wel zeer mee.
Het feit is wel dat ik qua beeld al duidelijk vooruit ga ten opzichte van mijn huidige MiniDV sony camera (DCR-PC110E uit mijn hoofd maar dan zonder uitklapbare lamp voorop).

De pistol-grip-houding is daarnaast belangrijk omdat mijn vrouw ook met de camera gaat werken en zij de "speergreep-houding" gewoon niet lekker vindt en last daarvan krijgt.

Ik ga nog even verder spitten qua info. Alvast bedankt voor je reactie mig29!

Pagina: 1 2 3 ... 34 Laatste

Let op:
~[html]Voor camera's <250 euro kun je beter <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1348844">dit topic</a> gebruiken! Dit topic is bedoeld voor camera's van de wat hogere kwaliteit.~[/html]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee