Ben zelf aan het overwegen om een FullHD videocamera aan te schaffen. Budget ligt in principe tussen 250 en 400 euro (maar ben bereid om dit op te trekken naar 500 euro maximum). Heb zelf een Panasonic 50" V10 plasma met ingebouwd SD(HC) slot dat AVCHD ondersteunt, dus ik wil voor een videocamera met SD kaartjes gaan.
De software die ik in principe wil gaan gebruiken, is iMovie 11 of Final Cut Express HD 4. Alleen vrees ik dat m'n huidige mac niet snel genoeg is daarvoor aangezien hij 4,5j oud is (specs: Intel Core Duo 1,83 Ghz, 2 GB ram en Intel GMA950 gpu, 80 GB Intel X25-M SSD). In dat geval kan ik wel terugvallen op m'n Windows PC (Core i3 2,93 Ghz, 2 GB ram, GTX460 1 GB) totdat ik een nieuwe Mac aanschaf.
Het gaat mijn eerste videocamera worden. Ben al aan 't googlen geweest en kwam enkele leuke modellen tegen zoals de Panasonic HDC-SD60, de Sony HDR-CX115E en de JVC GZ-HM335. Ik was bijna van plan om voor de Panasonic of de Sony te gaan totdat ik merkte dat de hoogst mogelijke resolutie van deze modellen 1080i@50Hz was. Ik heb namelijk een bloedhekel aan interlaced content. Vind 1080i videocamera's ook niet erg toekomstgericht.
In principe heb ik 'maar' 3 eisen:
1) 1080
p@25 en 50Hz
2) Maximumprijs 500 euro
3) iMovie 11 / Final Cut Express HD 4 (of Final Cut Pro) compatible (maar dat zal wel geen probleem zijn neem ik aan)
Zaken die (grote) pluspunten zijn:
* Time-Lapse recording (al kan dit ook softwarematig heb ik gelezen)
* Slow Motion functie (dit kan ook wel softwarematig vermoed ik)
* Goede zoom functie zonder al teveel kwaliteitsverlies
* Goede beeldstabilisatie functie
Voor de rest wil ik, net zoals iedereen, natuurlijk een zo goed mogelijke beeldkwaliteit voor de laagst mogelijke prijs. Dus na eventjes verder gezocht te hebben, kwam ik uit bij de Sony HDR-CX130E en de Panasonic HDC-SD90. Deze eerste kost op de Belgische Sony site 450 euro en als ik naar de prijzen van de Panasonic kijk op pricewatch, kom je al snel rond de 950-1.000 euro uit. Dus blijft enkel de Sony over. Hopelijk verschijnen er snel reviews van de Sony HDR-CX130E en is het een deftig apparaat.