🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
JVC is over het algemeen geen goede low light performer. Collega van me heeft hem ook en heeft er toch een beetje spijt van. Foto resolutie is imo niet belangrijk, je koopt een filmcamera geen fotocamera. voor 100 euro koop je al een leuke fotocamera die nog beter presteert ook (in deze prijsklasses)Verwijderd schreef op donderdag 29 april 2010 @ 13:54:
Heb dit topic vanaf 12 maanden terug zitten lezen, en weer een hoop geleerd...
Ook ik wil binnenkort een nieuwe camera aanschaffen. Doe het nu nog met DV maar ga nu uiteraard voor een Full HD camera met SD opslag. Mijn budget zit ergens tussen de Panasonic HDC-SD60 en de Sony HDR-CX305E.
Wat me opvalt dat is dat het in dit topic voornamelijk over Panasonic, Sony en Canon gaat (een een beetje Sanyo). JVC heeft echter een aantal modellen die m.i. ook interessant zijn in deze pricerange. Bv. de JVC GZ-HM550 (http://camcorder-test.sla...-name-i-JVC-GZ-HM550.html) en http://www.jvc.nl/product...HM550BEU&catid=266&sub=ts
Wat me voornamelijk aanspreekt is de hoge resolutie om foto's te maken, groot intern geheugen+SD.
Specs lijken overwegend erg goed, maar heeft bv geen optische- maar electronische beeldstabilisatie....
Let wel, ik ben helemaal geen JVC-fan (Jammer Van je Centen) maar ik vraag me alleen af of dit geduchte concurrenten zijn voor bovengenoemde Panasonic en Sony. Wel link van JVC trouwens: die hebben een actie dat als je een review schrijft op Kieskeurig krijg je een jaar extra garantie....
Ben bang dat je je budget moet verhogen of je eisen naar beneden bijstellen.Freekers schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 22:34:
Zelf ben ik al een tijdje aan het kijken voor een HD Camcorder voor mijn reis naar Las Vegas komende zomer. Omdat ik voornamelijk 's avonds film materiaal wil gaan schieten van de verlichting, moet de camera dus goed presteren in low light omgevingen.
Het budget ligt rond de 300 euro.
Na lang wikken en wegen ben ik uitgekomen op de Sanyo VPC-FH1 / VPC-HD2000 (vrijwel hetzelfde, alleen andere vorm).
Echter, in het mediamarkt krantje wat vanmorgen op de mat is gevallen staat de JVC GZ-HD300 voor slechts 300 euro (goedkoopste op het web volgens kieskeurig 439) met ingebouwde 60GB schijf.
Nu twijfel ik tussen de JVC of de Sanyo. Kan mij iemand vertellen of de GZ-HD300 ook goed presteert in donkere omgevingen ?
Bvd !!
De Sanyo presteert zowiezo beter in low light situaties als de JVC
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Ik wil graag een film-camera kopen. Ik heb voor mezelf een lijstje opgesteld waaraan de camera moet voldoen:
-Moet in HD kunnen filmen (720p/1080p)
-Moet een mic. input hebben.
-Moet compact zijn
-Het liefste opslaan op SD kaartje, anders HD
-Handig als hij webcam-functie heeft
-Mag niet meer dan 500 euro kosten
Ik heb wat gegoogled, en kwam uiteindelijk op de
Sanyo VPC-HD2000
Heeft iemand ervaringen met deze camera, of kan iemand anders nog ervaringen met andere cameras die aan deze eisen voldoet?
Of nog andere opmerkingen of tips?
Ik hoor het graag
-jw
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
maar is het dan de bedoeling dat ik daar deze vraag post?
Ok, bedankt, ik weet genoeg !harley schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 17:05:
Ben bang dat je je budget moet verhogen of je eisen naar beneden bijstellen.
De Sanyo presteert zowiezo beter in low light situaties als de JVC
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Geldt de actie van sony OOK voor aankoop via internet? Uiteraard moet zo'n bon te pakken krijgen.HellBeast schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 09:19:
Bah, ik heb ook wel behoefte aan zo'n bon. Beetje jammer dat Sony die actie zo raar opzet. Kondig het dan van te voren aan, dan had ik wel een bijlage gekocht.
DankVerwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 17:35:
[...]
Centraal Fototas Topic - Deeltje 3
Daar staat veel over tassen
[ Voor 24% gewijzigd door Zhadum op 03-05-2010 12:04 ]
Of dat voor deze actie geldt weet ik niet, maar in het verleden was een deel van de internetzaken uitgesloten (waarschijnlijk het deel dat de camera's elders vandaan haalde). Als het goed is staat dit gewoon vermeld in de voorwaarden die je via de Sony site kunt vinden. Anders moet je gewoon even een mailtje sturen naar de winkel waar je hem wilt kopenZhadum schreef op maandag 03 mei 2010 @ 12:02:
Geldt de actie van sony OOK voor aankoop via internet? Uiteraard moet zo'n bon te pakken krijgen.
Ik ben ook van plan om de camera te bevestigen op de motor. Ik heb al gelezen om in zulke situaties O.I.S. uit te schakelen, maar zijn er nog dingen waar ik moet op letten bij dit soort gebruik?
Mijn voorkeur gaat uit naar de Panasonic HDC SD60. Maak ik hier een goede keuze mee voor wat ik er wil mee doen?
Dit gaat niet werken. Ook al zet je hem uit, dan nog blijft de OIS stuiteren bij gebruik op een motor. Zoek eerst eens op youtube of video naar opnames van die camera icm een motor en kijk of het beeld acceptabel is.Pamperke schreef op maandag 03 mei 2010 @ 13:25:
Ik ben ook van plan om de camera te bevestigen op de motor. Ik heb al gelezen om in zulke situaties O.I.S. uit te schakelen, maar zijn er nog dingen waar ik moet op letten bij dit soort gebruik?
Denk OIS uit (introduceert toch alleen maar unwanted artifacts als ie niet meer kan volgen), en dan door deshaker halen:Verwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 13:59:
[...]
Dit gaat niet werken. Ook al zet je hem uit, dan nog blijft de OIS stuiteren bij gebruik op een motor. Zoek eerst eens op youtube of video naar opnames van die camera icm een motor en kijk of het beeld acceptabel is.
Enige vraag is of je OIS, als je die uizet, "vastgelockt" wordt of niet. Ik zou het wel hopen, anders is zo'n cam mét OIS slechter dan één zonder voor die toepassingen.
[ Voor 15% gewijzigd door DexterBelgium op 03-05-2010 14:19 ]
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Zal dit wel redelijk werken met het betrekking tot het bewerken van avhdc?
Link werkt niet.Amdwarrior schreef op maandag 03 mei 2010 @ 17:50:
http://photobucket.com/albums/ad78/kutfotos/snellepc.jpg
Zal dit wel redelijk werken met het betrekking tot het bewerken van avhdc?
Hiervoor kun je beter tinypic.com gebruiken.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
SpijtigVerwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 13:59:
[...]
Dit gaat niet werken. Ook al zet je hem uit, dan nog blijft de OIS stuiteren bij gebruik op een motor. Zoek eerst eens op youtube of video naar opnames van die camera icm een motor en kijk of het beeld acceptabel is.
Wat is dan eigenlijk de reden dat dit bijvoorbeeld wel erg goede opnames produceert, maar een "gewone" camcorder met OIS uitgeschakeld dan weer niet?
Ligt dat aan de manier waarop de camera bevestigd is of gewoon aan het feit dat de camcorder OIS heeft en dus gevoelig is aan trillingen (ook al staat de OIS uit)?
/edit: ondertussen is mijn oog ook op de Sanyo Xacti VPC-FH1 gevallen. Naar wat ik lees is dit ook een vrij populaire camera onder de tweakers in deze thread. Deze heeft geen OIS maar wel EIS.
Voordeel is dat ik deze waarschijnlijk wel kan gebruiken om ritjes met de moto te filmen (vb gefilmd vanuit een auto hier).
Nadeel is dat de E.I.S. héél slecht blijkt te werken...
Heeft iemand nog ervaringen hiermee die me kan vertellen of dit nadeel erg merkbaar is?
[ Voor 24% gewijzigd door Pamperke op 04-05-2010 11:01 ]
Na veel gelezen te hebben heb ik besloten om voor de Panasonic SD60 te gaan. Ik zie dat deze tegenwoordig gemakkelijk te krijgen is voor net iets meer dan 400€. Heeft iemand een idee of de prijzen nog zullen zakken de komende maanden? Ik heb hem in principe maar nodig in september, maar hoe meer ik lees, hoe meer ik zin krijg om er nu al mee te gaan experimenteren natuurlijk...
Wacht dan nog even de zomeraanbiedingen (vakanties vastleggen!) af, om er een nog betere deal uit te halen.metteko schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 12:29:
Ik ben op zoek naar een HD camera voor een prijs rond de 400 €. Deze zou ik graag op mijn huwelijk gebruiken en daarna ook in Zuid-Afrika. Een goede low-light prestatie is dus aangewezen.
Na veel gelezen te hebben heb ik besloten om voor de Panasonic SD60 te gaan. Ik zie dat deze tegenwoordig gemakkelijk te krijgen is voor net iets meer dan 400€. Heeft iemand een idee of de prijzen nog zullen zakken de komende maanden? Ik heb hem in principe maar nodig in september, maar hoe meer ik lees, hoe meer ik zin krijg om er nu al mee te gaan experimenteren natuurlijk...
Opzich had ik m'n keuze al gevestigd op de Canon Legria HF200, maar deze camera lijkt steeds schaarser te worden en ik zie de prijzen dan ook bijna elke dag hoger worden. Dus ik ben verder gaan kijken en kwam op de Canon Legria HF M306 en de Sony Handycam HDR-CX155E. Qua specs lijkt de HDR-CX155E beter maar aangezien een vriend van me erg enthousiast was over de Legria HF200 vraag ik me af of ik toch niet voor een Canon (dus de HF M306) moet gaan.
Ik ben een n00b wat digitale camera's betreft dus ik hoop dat jullie me misschien een beetje verder kunnen helpen...

Dit past beter in mijn budget het is vooral bedoeld voor videobewerking in Hd (vooral avhdc) of kan ik beter Nvidia kaart doen vanwege cuda aangezien Premiere cs5 Cuda ondersteuning heeft?
Ik heb nog geen filmpjes gevonden van iemAnd die de sd60 hier heeft voor gebruikt dus ik blijf wel nog wat wantrouwig.
Ik mag de camera ook niet omruilen als ik er toch niet zo tevreden van blijk te zijn
Ik heb sinds kort deze camera en het is echt een unieke camera in het segment. Er zit echt een flinke lens en sensor in dus filmen in de schemering gaat boven verwachting goed. Het nadeel daarvan is de beperkte kijkhoek en het gebrek aan optische beeldstabilisatie, maar ik heb er nu een groothoeklens op zitten die voor beide compenseert.jwkanjer schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 17:09:
Ik heb wat gegoogled, en kwam uiteindelijk op de
Sanyo VPC-HD2000
Heeft iemand ervaringen met deze camera, of kan iemand anders nog ervaringen met andere cameras die aan deze eisen voldoet?
Of nog andere opmerkingen of tips?
Ik hoor het graag
-jw
De mogelijkheid om in 1080p @ 60 fps te filmen is ook uniek, je kan dus eigenlijk naar ieder ander HD formaat exporteren (zowel 1080i als 720p @ 60 fps) zonder onnodig kwaliteitsverlies.
Er zitten wel een paar rare dinngen op, het menu is een beetje chaotisch ingedeeld, de lensdop bleef bij mij niet goed zitten (gebruik ik toch niet met voorzetlens), het LCD kantelt de andere kant op dan dat ik zou verwachten, de microfoon-input is 2.5 mm in plaats van 3.5 mm (adapterkabel wordt meegeleverd) en zit op de plek waar je vinger hoort en ook de vertraging tussen het drukken op de opnameknop en het begin van de opname is storend.
Maar ondanks dat is het echt een heel complete camera die slim in elkaar zit met heel veel instelmogelijkheden aansluitingen en een beeldkwaliteit die je nergens anders vind voor dezelfde prijs.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Ik heb verschillende Panasonics vastgehouden met OIS uitgeschakeld (aangezien het beeld iets waziger wordt) en je hoort ze dan inderdaad niet rammelenPamperke schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 12:50:
De verkoopster in de mediamarkt heeft voor mij haar licht eens opgestoken bij de technische dienst van Panasonic. Volgens hen wordt bij de hdc sd60 de ois volledig vastgezet als die uitgeschakeld wordt. Dat zou dus willen zeggen dat ik dan ook aanvaardbaar beeld zou moeten hebben als de camera op de motor wordt bevestigd.
Ik heb nog geen filmpjes gevonden van iemAnd die de sd60 hier heeft voor gebruikt dus ik blijf wel nog wat wantrouwig.
Ik mag de camera ook niet omruilen als ik er toch niet zo tevreden van blijk te zijnDan maar zoeken naar een andere winkel...
The Bottom Line
Not to put too fine a point on it, but the image quality produced by the Panasonic TM700 in 1080P/60 mode rivals that from considerably larger and more expensive cameras. Manual controls are somewhat limited, but given the small size and weight there will be many videographers who rejoice in the freedom that such a small high-quality camcorder can produce.
Video capable DSLRs are all the rage, along with narrow depth of field film making. But if you're in the market for a proper camcorder – one with adequate controls and great image quality – all for under $1,000 – then the Panasonic TM700 is what you're looking for. And if you need shallow DOF, there's always the use of a Letus or similar device.
Hele verhaal: http://www.luminous-lands...ws/camcorders/tm700.shtml
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Ik weet wel niet of je van dat materiaal een BD kunt maken die ook effectief 60 frames per seconde laat zien maar het is wel mooi voor snelle beelden.
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
Want volgens mij kun je wel video bestanden maken in H.264 die 1080p met 60 frames zijn.
Ik zou zo een voorbeeld is willen opzoeken en eens kijken hoeveel verschil je daar nu tussen ziet in vergelijking met 30p.
Ik denk dat het verschil tussen 24p en 60p wel te zien moet zijn.
Vooral bij films op 24p stoor ik mij vaak aan motion judder.
Het zou tijd worden dat films eens op een veel hogere framerate worden afgespeeld dan 24.
100 jaar geleden hadden ze dezelfde framerate al
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
Ofwél had men (=producenten en hun marketing departementen) zich aan het originele idee moeten houden (HD = 720p or 1080i), ofwel moeten we op alle vlak om naar 1080p. p>i, is mijn idee (ZELFS 720p>1080i).
Trouwens, hoe sneller we weer stijgen qua resolutie, hoe beter:

EDIT: trouwens
(dus wel 1080p maar alleen 24p... boooeeeehhh)Blu-ray/HD DVD Movies
All Blu-ray Disc and the now defunct HD DVD are able to hold 1080p HD content such as movies. Most movies released on Blu-ray and HD DVD can produce a full 1080p High Definition picture when the player is connected to a 1080p HDTV with an HDMI cable. However, the Blu-ray video specification only allows encoding of up to 1080p24 signal.[8]
Wikipedia: 1080p
[ Voor 24% gewijzigd door DexterBelgium op 06-05-2010 13:01 ]
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
- de Toshiba Camileo P10 kopen, deze beschikt over 1080p en 720p @30fps en 848x480 @60fps.
- wachten op de Toshiba Camileo SX500, deze schijnt ook goedkoop te worden en heeft een grote lens, deze kan opnemen in: 1080p @30fps of 1080i @60fps (en nog wat kleinere formaten natuurlijk
Veel succes ermee!
Verder verwacht ik dat 1080p60 binnen een aantal jaar steeds vaker gebruikt zal worden, mensen willen het gewoon en de hardware, opslagruimte en bandbreedte blijft groeien. Televisies, monitoren en PC's kunnen het weergeven, nu komen er ook al consumentencamera's die het kunnen opnemen en afspelen, de volgende generatie spelcomputers zal het ook allemaal doen en uiteindelijk zal de Blu-Ray standaard ook wel een uitbreiding krijgen.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Allereerst ben ik maar begonnen met het formuleren van mijn eisen:
- Budget tot 400 euro. (tenzij een cam van 50 euro meer een echt duidelijke meerwaarde heeft)
- Gebruik vooral huis tuin en keuken.
Verder vind ik dingen als een externe mic. aansluiting niet zo belangrijk. De voor -en nadelen van de verschillende opslagmedia zijn mij duidelijk, een echte favoriet heb ik niet. Nu zijn in de range tot 400 euro een boel camera's te vinden.
Een camera die ik nu overal zie opduiken is de Panasonic SD-60. Past precies binnen het budget, en volgens mij prima voor mij geschikt. Probleem is helaas dat er nog 100 andere camera's zijn die binnen mijn budget vallen. Als ik bijvoorbeeld op Kieskeurig (

De MM heeft nu bijvoorbeeld een aanbieding met de JVC GZ HD-300 voor 299 euro. Deze heeft echter geen beeldstabilisatie voor zover ik het kan zien? Iets boven mijn budget bevindt zich de Sony HDR-CX155E (457 euro) ik vraag mij echter af of dit niet een beetje overkill is en dus het extra geld niet waard.
Iemand die hier zijn licht op kan laten schijnen of zijn er camera's die ik over het hoofd zie? Heb ik misschien mijn eisen te breed gehouden?
Hiernaast heb ik nog een tweede vraag, komen er op korte termijn (1 maand) nog nieuwe modellen op de markt die misschien het wachten waard zijn?

[ Voor 43% gewijzigd door harley op 07-05-2010 13:00 ]
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Dat is nieuw voor mij. Paar jaar terug een videocamera teruggebracht zonder gezeur, centjes terug. Zou het even bij iemand anders in die MediaMarkt navragen als ik jou was.Pamperke schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 12:50:
Ik mag de camera ook niet omruilen als ik er toch niet zo tevreden van blijk te zijnDan maar zoeken naar een andere winkel...
[ Voor 60% gewijzigd door Dancing_Animal op 07-05-2010 13:40 ]
Het is wel zo dat alle videocamera's rare dingen hebben, waarvan interlacing er één is. Een microfoonaansluiting van 2.5 mm op een onhandige plek is nog steeds een stuk handiger dan helemaal geen, zoals de meeste camera's in dit segment.Dancing_Animal schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 13:33:
Hm met Sanyo heb ik gevoelsmatig dan weer helemaal niks. Als ik de ervaringen van Johnny lees (bladzijdje naar boven) vind ik dat al weer iets te veel rare dingen. Canon en Panasonic spreken me dan weer wel aan, JVC matig. Sony heeft doorgaans m'n voorkeur, voornamelijk vanwege de bediening, maar die doen nu even niks progressives.
Ja maar die rare menustructuur en die lensdop bevielen me ook al niet. Ding moet goed zijn.Johnny schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 15:03:
[...]
Het is wel zo dat alle videocamera's rare dingen hebben, waarvan interlacing er één is. Een microfoonaansluiting van 2.5 mm op een onhandige plek is nog steeds een stuk handiger dan helemaal geen, zoals de meeste camera's in dit segment.
Zat net ook nog wat te lezen over de Canon M31 maar daar viel de lowlightprestatie weer tegen, volgens TrustedReviews... grrr..
Irritant dilemma... zou wel de kwaliteit van de S21 / S200 willen in de behuizing van een M31, maar dat gaat volgens mij voorlopig niet gebeuren. Ik ben bang dat als ik zo'n 'grote' neem dat ik die niet mee ga nemen en als ik zo'n kleinere neem dat de beeldkwaliteit me gaat tegenvallen.
[ Voor 20% gewijzigd door Dancing_Animal op 07-05-2010 22:09 ]
Tevreden gebruiker van de Sanyo hier. De menustructuur is raar, maar zeker bruikbaar (vooral als je de shortcuts wat handig programmeert) en de lowlight én progressive zijn super.Dancing_Animal schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 15:05:
[...]
Ja maar die rare menustructuur en die lensdop bevielen me ook al niet. Ding moet goed zijn.
Zat net ook nog wat te lezen over de Canon M31 maar daar viel de lowlightprestatie weer tegen, volgens TrustedReviews... grrr..
Mic aansluiting is een non-issue: je hebt er tenminste één, niet vanzelfsprekend in dit segment. De Lensdop... tja. Dat vind ik géén punt, maar als je der over valt...
Ik ben gisteren dus ook even in de MediaMarkt gaan kijken, daar staat inderdaad de JVC HD300 voor 299 euro. Gezien mijn budget van 400 euro, waar ik bij mijn favoriet de Panasonic SD60 ver over heen ga wil ik eigenlijk voor de JVC gaan, niet omdat hij super is, maar wel prijstechnisch erg goed.Freekers schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 22:34:
Echter, in het mediamarkt krantje wat vanmorgen op de mat is gevallen staat de JVC GZ-HD300 voor slechts 300 euro (goedkoopste op het web volgens kieskeurig 439) met ingebouwde 60GB schijf.
Nu twijfel ik tussen de JVC of de Sanyo. Kan mij iemand vertellen of de GZ-HD300 ook goed presteert in donkere omgevingen ?
Bvd !!
Zijn er andere camera's rond die prijs die een redelijk beeld geven of is een beetje meer investeren voor huis tuin en keuken gebruik beter?
Die ventilator van Panasonic hoor je niet op de opnames. Daarvoor zit de microfoon ook strategisch 'anders' geplaatst...Dancing_Animal schreef op zondag 09 mei 2010 @ 14:50:
Nou ik stop voorlopig even met kijken en vergelijken. Pfff... had er op een gegeven moment 2 over. Canon HF-S200 (=S21 zonder zoeker en zonder intern geheugen) en een van de Panasonic uit 700-serie (die met alleen SD). Beiden near perfect, maar gelukkig toch wat gevonden, het zou eens niet zo zijn. Het beeld van de Canon goed bekekende hebben zie je er best wel vaak van die chromatische vertekening bij. De Panasonics hebben dan weer als nadeel dat er een VENTILATOR inzit, om de 3 CMOSsen te koelen, wat mensen terughoren op de opnames. Ik was zooo close.
De enige manier waarop je de ventilator zou moet kunnen horen is, door de surroundoptie aan te zetten (dan neemt ie ook van opzij op) en de focus in je opnameinstelling te wijzigen naar opzij/achteren (en dan heel erg gevoelig, uit laten slaan).
Voor de duidelijkheid: ik heb zelf een SD200 (oudere broertje, zelfde hardwareventilator etc.) en ook al met de SD700 gewerkt.
Ik vraag me af of die mensen uberhaubt de moeite hebben genomen om de camera eerst fatsoenlijk in te stellen of dat ze zijn gaan opnemen met 'Trust IA', waarbij mijn oude camera uit 1991 nog beter presteert op sommige vlakken
denk het wel maar jvc specificeert het zelf als volgt :Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 13:43:
wat betekent 3.32 G bij de jvc everio 335? is dat hetzelfde als 3.32 megapixel? groeten?
No. of CCD/CMOS Pixels 3.32M (back-illuminated)
Goed, de MM kan de JVC HD300 niet meer leveren. Dit was de perfecte camera voor mijn budget. Als ik dan kijk wat er nog meer voor die prijs te krijgen is valt het heel erg tegen. De eerst volgende HD camera is de JVC HD500 voor 359 euro, die kwalitatief ook nog eens minder is.Pizzaman schreef op zondag 09 mei 2010 @ 09:20:
[...]
Ik ben gisteren dus ook even in de MediaMarkt gaan kijken, daar staat inderdaad de JVC HD300 voor 299 euro. Gezien mijn budget van 400 euro, waar ik bij mijn favoriet de Panasonic SD60 ver over heen ga wil ik eigenlijk voor de JVC gaan, niet omdat hij super is, maar wel prijstechnisch erg goed.
Zijn er andere camera's rond die prijs die een redelijk beeld geven of is een beetje meer investeren voor huis tuin en keuken gebruik beter?
Een andere vraag die ik nog heb, hoe speel je het opgenomen materiaal eigenlijk af? Moet dit altijd op een DVD gebrand worden en kun je alleen op FullHD kijken met een Bluray-speler? Of is het ook mogelijk de camera direct aan de tv te hangen?
Kan beide.. dus via component/hdmi op je tv in HD...eventueel via een av-kabel composiet in SD (camera downscaled).Pizzaman schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 11:16:
[...]
Goed, de MM kan de JVC HD300 niet meer leveren. Dit was de perfecte camera voor mijn budget. Als ik dan kijk wat er nog meer voor die prijs te krijgen is valt het heel erg tegen. De eerst volgende HD camera is de JVC HD500 voor 359 euro, die kwalitatief ook nog eens minder is.
Een andere vraag die ik nog heb, hoe speel je het opgenomen materiaal eigenlijk af? Moet dit altijd op een DVD gebrand worden en kun je alleen op FullHD kijken met een Bluray-speler? Of is het ook mogelijk de camera direct aan de tv te hangen?
Daarnaast kunnen veel blurayspelers AVCHD afspelen. Dat is een kwestie van HD bestanden van je camera op dvd branden in juiste tsructuur en bekijken op je tv in HD.
Voor het bekijken van het spul op een gewone SD dvd speler zul je het om moeten zetten naar standaard MPEG2.
Voor een leek..tja.. niet?Pizzaman schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:14:
In hoeverre is het verschil merkbaar (voor een leek) tussen een CCD van 1/4,1 inch en eentje van 1/5,8 inch?
Dan zul je ook wel geen FullHD tv hebben, maar HD ready ofzo.. ook dat is een aanname.
Je zult veel concreter moeten zijn in je vraagstelling
Zeer waarschijnlijk goed zichtbaar door een hogere lichtsterkte, beter dynamisch bereik en hogere kleurverzadiging.Pizzaman schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:14:
In hoeverre is het verschil merkbaar (voor een leek) tussen een CCD van 1/4,1 inch en eentje van 1/5,8 inch?
Michael Knight schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:03:
[...]
Voor een leek..tja.. niet?
Dan zul je ook wel geen FullHD tv hebben, maar HD ready ofzo.. ook dat is een aanname.
Je zult veel concreter moeten zijn in je vraagstelling
Hmm dat is wel minder...Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:05:
[...]
Zeer waarschijnlijk goed zichtbaar door een hogere lichtsterkte, beter dynamisch bereik en hogere kleurverzadiging.
Ik heb nu geen HD-tv, wel een HD-ready tv, maar ja misschien over 2 jaar wel, en dan heb ik ook nog steeds deze camera. Ik kan er ook voor kiezen nu een SD-camera te kopen en over 2 jaar een nieuwe goede HD-camera. Het is eigenlijk een beetje tegen mijn principes om een SD-camera te kopen die eigenlijk al achterhaald is.

Aan de andere kant ben ik geen prof, maar gewoon een leek die wat hobbyfilms maakt...
[ Voor 6% gewijzigd door Pizzaman op 11-05-2010 19:32 ]
Ons doel is:
Video's maken voor websites, denk aan introductievideo's
Het maken van videoclips
Dus niet voor het maken van homevideo's waarbij alles direct scherp moet zijn. We kunnen zoveel takes maken als we willen. Ook lijkt het me leuk (mooi) om te spelen met het DoF-effect. Met filmen heb ik geen tot weinig ervaring. Wel heb ik wat ervaring met het bewerken van video's (beetje special effects, color correction).
Zelf heb ik rondgekeken naar camera's in deze prijsklasse en er zijn gewoon te veel camera's:
Canon EOS 7D + Canon EF-S 15-85mm
Panasonic Lumix DMC-GH1 + 14-140mm + Novoflex Adapter Nikon (want ik heb een Nikkor AF-S 24-70mm)
Sony HVR-HD1000E
Panasonic AG-HMC71
Maar ook deze camera lijkt me erg mooi mits de prijs goed is.
Ook zijn er veel compactere videocamera beschikbaar die erg good kunnen filmen. Ik heb nog geen beeldmateriaal van de Panasonic AG-HMC71 gezien maar de XLR-inputs spreken me erg aan (aangezien ik muziek opneem en verschillende microfoons heb die ik zou kunnen gebruiken). De Sony heb ik wel beeldmateriaal van gezien en lijkt me (samen met de Panasonic) makkelijker om mee te filmen zonder al te veel te trillen omdat je hem op je schouder kan laten leunen. De Canon 7D en Panasonic GH1 leveren ook een fraai plaatje op plus je kan van lenzen verwisselen.
[ Voor 28% gewijzigd door Swagger op 11-05-2010 20:55 ]
Verwijderd
Tijdens het WK is mijn achtertuin altijd omgebouwd in een 'oranje-huis'. Het is altijd een hele klus om dat allemaal te gaan opbouwen. Nu lijkt het mij leuk om daar dit jaar een film van te maken. Dat we met onze vriendengroep alles een beetje in scene zetten met een leuke verhaallijn erin.
Ik heb thuis het programma Pinnacle Studio, dus het monteren van de film moet geen probleem worden. Nu heb ik alleen nog een goede videocamera + materialen nodig.
Ik zoek een digitale videocamera met, uiteraard, mooi beedlkwaliteit voor een DVD en een aansluiting voor een (draadloze) microfoon. Ook zoek ik er een microfoon voor + een statief voor de camera.
Nou heeft mijn moeder wel een Sony DCR-SR72 , maar volgens mij zit daar geen microfoonaansluiting in(toch!?).
Kunnen jullie mij helpen..??

Verwijderd
Ik lees al een tijd dit topic door en de Sanyo HD2000 wil ik graag kopen maar door de slechte beelstabilisatie heb ik dat niet gedaan.Johnny schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 18:11:
[...]
Ik heb sinds kort deze camera en het is echt een unieke camera in het segment. Er zit echt een flinke lens en sensor in dus filmen in de schemering gaat boven verwachting goed. Het nadeel daarvan is de beperkte kijkhoek en het gebrek aan optische beeldstabilisatie, maar ik heb er nu een groothoeklens op zitten die voor beide compenseert.
De mogelijkheid om in 1080p @ 60 fps te filmen is ook uniek, je kan dus eigenlijk naar ieder ander HD formaat exporteren (zowel 1080i als 720p @ 60 fps) zonder onnodig kwaliteitsverlies.
Er zitten wel een paar rare dinngen op, het menu is een beetje chaotisch ingedeeld, de lensdop bleef bij mij niet goed zitten (gebruik ik toch niet met voorzetlens), het LCD kantelt de andere kant op dan dat ik zou verwachten, de microfoon-input is 2.5 mm in plaats van 3.5 mm (adapterkabel wordt meegeleverd) en zit op de plek waar je vinger hoort en ook de vertraging tussen het drukken op de opnameknop en het begin van de opname is storend.
Maar ondanks dat is het echt een heel complete camera die slim in elkaar zit met heel veel instelmogelijkheden aansluitingen en een beeldkwaliteit die je nergens anders vind voor dezelfde prijs.
Nu vertel je dat je er een goothoeklens op hebt geplaatst en deze de beeldstabilisatie compenseert? Kan je hier wat meer over vertellen, hoe duur het was en in welke mate/hoe goed de beelstabilisatie gecompenseert wordt?
Een goede camera, microfoon en statief gaat je niet lukken voor €500. Denk aan €500 voor de camera met mic aansluiting, €100 voor een statief (evt tweedehands Velbon DV700 oid voor €50) en €100 voor een microfoon.Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 21:52:
Kunnen jullie mij helpen..??Ik wil er ongeveer 400-500 euro aan uitgeven. (goedkoper is altijd lekker
)
Het ligt er aan wat je wil filmen en hoeveel tijd je er in wil stoppen. Als je bijvoorbeeld een evenement wil filmen, dan is een camera met autofocus een stuk waardevoller dan een dSLR met een kleine DoF.Swagger schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 20:46:
Ik zoek ook een camera,. maar er zijn te veel camera's beschikbaar in onze prijsklasse. Ik dacht zelf aan ongeveer € 1500,- (exclusief BTW).
Ons doel is:
Het maken van videoclips
Dus niet voor het maken van homevideo's waarbij alles direct scherp moet zijn. We kunnen zoveel takes maken als we willen. Ook lijkt het me leuk (mooi) om te spelen met het DoF-effect. Met filmen heb ik geen tot weinig ervaring. Wel heb ik wat ervaring met het bewerken van video's (beetje special effects, color correction)....
[ Voor 50% gewijzigd door -DarkShadow- op 14-05-2010 00:19 ]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Hmm, inderdaad valide argumenten om voor SD varianten te gaan. Ik kom nu ook de Canon HF200 nog tegen, is die te preferen boven de SD60?Michael Knight schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 23:52:
En oook minder slijtage aan bewegende onderdelen... dat was ook een van mijn motivatiepuntenom over te stappen naar SD-camcorders
Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb geen idee wat je budget is, maar ik zou de veel genoemde Panasonic SD60 eens overwegen. 400 euro en een 1/4" sensor in HD. Dat is voor weinig geld een hele leuke camera! Een alternatief is de Sanyo HD2000. Deze camera is lichtsterker dan de Panasonic, heeft een mic aansluiting, maar heeft itt een OIS een EIS (en een niet al te beste). Als je geen mic aansluiting nodig hebt dan heeft Sanyo ook nog de FH1 (of FT1, zelf even zoeken welke een 1/2.5" oid sensor heeft) welke vergelijkbaar is met de HD2000. Zelf vind ik de Panasonic een betere allrounder.Pizzaman schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:24:
Ik heb nu geen HD-tv, wel een HD-ready tv, maar ja misschien over 2 jaar wel, en dan heb ik ook nog steeds deze camera. Ik kan er ook voor kiezen nu een SD-camera te kopen en over 2 jaar een nieuwe goede HD-camera. Het is eigenlijk een beetje tegen mijn principes om een SD-camera te kopen die eigenlijk al achterhaald is.
Ik zou je vraag nog even herhalen in Het video-dSLR hardware topicSwagger schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 20:46:
Ik zoek ook een camera,. maar er zijn te veel camera's beschikbaar in onze prijsklasse. Ik dacht zelf aan ongeveer € 1500,- (exclusief BTW).
Ons doel is:
Het maken van videoclips
Wat ik je zou aanraden voor het opnemen van de opbouw van je huis is een timelapse opname. Hiervoor kun je het beste een Canon Powershot A model fotocamera gebruiken met een CHDK firmware. Zie voor meer info:Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 21:52:
Ik zoek een digitale videocamera met, uiteraard, mooi beedlkwaliteit voor een DVD en een aansluiting voor een (draadloze) microfoon. Ook zoek ik er een microfoon voor + een statief voor de camera.
Nou heeft mijn moeder wel een Sony DCR-SR72 , maar volgens mij zit daar geen microfoonaansluiting in(toch!?).
Goedkope timelapse camera
Timelapse maken
De genoemde Sony videocamera heeft inderdaad geen mic aansluiting. Wil je binnen je budget blijven en een goede kwaliteit hebben, dan kom je uit bij een Sanyo HD2000 camera met een Azden WMS-Pro (http://www.amazon.com/dp/B00006JPD8?tag=oneff-20 en http://www.youtube.com/watch?v=uYlhDGrw_eA). Goedkoper zou ik niet weten, tenzij je 2e hands gaat.
Hoe meer je inzoomt hoe meer je last hebt van trillingen. Vergelijk het met het kijken door een dunne pvc buis. Als je door een buis van 2 meter kijkt dan is het erg moeilijk om het einde stil te houden en zul je weinig zien. Pak je echter een stukje van 30 cm dan is het veel makkelijker om het einde stil te houden en heb je veel minder last van trillingen. Hetzelfde geldt voor tele en groothoek bij camcorders. Hoe meer groothoek je hebt hoe minder last je hebt van trillingen.Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 10:32:
Nu vertel je dat je er een goothoeklens op hebt geplaatst en deze de beeldstabilisatie compenseert? Kan je hier wat meer over vertellen, hoe duur het was en in welke mate/hoe goed de beelstabilisatie gecompenseert wordt?
Sowieso kan een HS60 hetzelfde als een SD60 (opnemen op SDHC kaartjes dus). Het enige verschil is dat je bij de HS60 ook nog een HDD hebt. Imo is de keuze tussen die 2 modellen heel makkelijk. Het hangt af van hoeveel ruimte je nodig hebt. Heb je xx uur aan materiaal nodig dan ben je beter af met de HS60. Kun je uit de voeten met ca 4 uur opnames, dan is de SD60 een betere keuze.Martijn schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 20:30:
Ik ben ook in de markt voor een camera, en zit te twijfelen tussen de Panny HS60 en SD60. Als ik zo op dit forum lees lijkt de SD60 de populairste, ik begrijp echter niet waar hem dit in zit. Ze zijn toch identiek op de hdd na of niet? Je betaald dus 120 euro extra voor de 120GB HDD, lijkt me goedkoper als al die SD kaartjes of kijk ik ergens langs?
Ik heb nog geen goede review van de SD60 gevonden, dus weet niet hoe ze vergelijken. Ik denk dat de real life verschillen erg klein zijn. Voordeel van de HF200 is dat er (afaik) een mic aansluiting op zit. Probeer anders even op youtube of vimeo vergelijkende filmjes te vindenMartijn schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 09:46:
Hmm, inderdaad valide argumenten om voor SD varianten te gaan. Ik kom nu ook de Canon HF200 nog tegen, is die te preferen boven de SD60?
Op internet kon ik ook niet veel reviews vinden en veel kennis heb ik niet van high-definition videocamera's.
Mijn vader is van plan de camera de komende 10 jaar ook te gaan gebruiken, omdat hij alleen dan het geld waard is. Kunnen jullie me vertellen wat jullie van de keuze vinden?
http://www.camcorderinfo....amcorder-Review-37768.htm
Als je vader van plan is het apparaat 10 jaar lang te gebruiken, dan denk ik dat er weinig aan de hand is. Dan praat je over 120 euro per jaar voor een camera (denk wel even aan een kostbaarheden verzekering). Als je vader geen gebruik maakt van de oneindige hoeveelheid HDD ruimte dan kun je wellicht beter voor de CX550 gaan. Met 64 GB past daar sowieso een paar uur materiaal op (hoogste kwaliteit gebruikt 3 MB/s) en scheelt je weer geld (zelfde kwaliteit).
Zelf zou ik ook even pricewatch: Panasonic HDC-SD700 Zwart nakijken. Ik weet niet hoeveel handmatige instellingen je vader zoekt, maar dit is een hoogwaardige camera met weinig handmatige instellingen
Er is dus weinig noodzaak bij handmatige instellingen, maar bij voorkeur een oplossing die uit zichzelf al erg goed werkt. Bedankt voor de link naar de review trouwens, want op internet vond ik alleen een Duitstalige review. Heeft me best lang gekost, voordat ik het uit had gelezen.
Mijn idee is bijvoorbeeld bij videokaarten en computers dat het slimmer is om er 1 te nemen van €150 en €600,00 ipv €600 en €2000. Maar ik wil mijn vader natuurlijk ook niet tekort doen met een nieuwe high-definition camera.
Nu denk ik zelf dat je niet teveel moet focussen op de kosten van de camera en hoeveel de camera over x jaar nog waard is. Je vader wil nu een camcorder aanschaffen en daaruit zal hij moeten kiezen uit de huidige line-up. Ik zou me geen zorgen maken over het budget, want hij is bereid er een x bedrag aan uit te geven. Uitgesmeerd over 10 jaar is dat niet veel geld en waarschijnlijk alle plezier waard. Daarnaast heb je meer plezier van goede beelden dan van slechte beelden, dus er zit ook een stukje niet monetair uit te drukken plezier in.
Wat betreft de camera's. De keuze tussen een model op HDD of op flash is imo heel simpel. Als je veeeel wilt gaan opnemen (direct achter elkaar) dan is een HDD camera aan te bevelen, anders ben je een vermogen aan geheugenkaarten kwijt. Voor de normale vakanties zal echter een flash camera aantrekkelijker zijn. Geen bewegende delen en goedkoper als je <4-6 uur wilt filmen.
Camcorderinfo (CCI) is lyrisch over de Panasonic modellen. Ik heb echter inmiddels geen 1:1 vergelijking meer en moet daarbij afgaan op wat CCI erover zegt. Het beste is om ze in de winkel aan te laten sluiten op een scherm en zelf te oordelen.
Imo is de SD700 een erg mooie camera. Hij biedt tegen een lage prijs een goede beeldkwaliteit (in lijn met de genoemde Sony's en met zijn broer met meer opties; de TM700) en een eenvoudige bediening.
Je kunt juist enorm veel handmatig instellen... de automatische set-up is juist van mindere kwaliteit..eerste wat ik uitzet op deze generatie Panasonic camera`s. met name de hoeveelheid ruis vind ik storend bij de automatische setup.Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 11:09:
Je hebt geluk, want hij is zojuist gereviewd
http://www.camcorderinfo....amcorder-Review-37768.htm
Als je vader van plan is het apparaat 10 jaar lang te gebruiken, dan denk ik dat er weinig aan de hand is. Dan praat je over 120 euro per jaar voor een camera (denk wel even aan een kostbaarheden verzekering). Als je vader geen gebruik maakt van de oneindige hoeveelheid HDD ruimte dan kun je wellicht beter voor de CX550 gaan. Met 64 GB past daar sowieso een paar uur materiaal op (hoogste kwaliteit gebruikt 3 MB/s) en scheelt je weer geld (zelfde kwaliteit).
Zelf zou ik ook even pricewatch: Panasonic HDC-SD700 Zwart nakijken. Ik weet niet hoeveel handmatige instellingen je vader zoekt, maar dit is een hoogwaardige camera met weinig handmatige instellingen
De beeldkwaliteit bij handmatige instellingen en eventueel een statief zijn oveirgens subliem.
(voor de duidelijkheid, heb zelf de SD200 en 700 in gebruik)
[ Voor 6% gewijzigd door Michael Knight op 14-05-2010 13:33 ]
Ah zo...Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 14:46:
Ik snap dat je met handmatige instellingen een beter plaatje kunt krijgen dan met de automatische. AFAIK verschilt de SD200 van de TM300 juist op het punt van handmatige opties (en ingebouwd geheugen). Qua beeldkwaliteit zijn ze in de automatische stand identiek. Het gaat bij het uitzoeken van een nieuwe camera in dit geval alleen om de automatische instellingen (zowel voor Panasonic als voor Sony). Ik heb mijn ervaringen met de SD200 even geextrapoleerd naar de SD700.
Ik ben zelf al een tijdje aan het zoeken en het over het hele internet aan het surfen, dus ik zal zo even vertellen wat ik zelf al in gedachte had.
Maar eerst wat ik ermee van plan ben: Ik ben een amateur wat het camcorder vasthouden betreft, ik heb misschien een paar camcorders vastgehouden, maar nooit heel serieus iets geschoten. Maar ik heb al een tijd de wens om een goede camcorder te kopen, en om die reden heb ik dus ook veel op het internet en tweakers gekeken naar wat ik nodig heb in een camcorder en accesoires, ik kwam uiteindelijk met het volgende rijtje:
- Full HD
- Goede beeldkwaliteit
- Mooie kleuren
- Eventuel een wat hogere framerate
- Microfoon op de camcorder zelf maakt niet heel erg uit, aangezien ik van plan ben een externe cam erbij te kopen (ik heb dus wel een hotshoe of een coldshoe nodig, en een aansluiting voor een microfoon)
Ik ben van plan om wel een paar jaar te doen met deze cam, en ik wil proberen er short films maar ook vakantiefilmpjes en dergelijke mee te schieten.
Ik kwam zelf op het volgende lijstje met producten:
Camcorder: Panasonic HDC-SD700 -- Door de mooie beelden die ik heb gezien van testfilmpjes op Youtube en Vimeo, een mooie framerate van 50 fps en de prijs is niet heel hoog voor zo'n camcorder volgens mij, ook het ontbreken van bewegende delen vond ik mooi.
SD kaart: Kingston Ultimate 32GB SDHC Class 6 Flash Card -- 2 van deze, ik weet niet helemaal zeker waar ik naar moet kijken bij SD kaarten, maar volgens mij was de class wel belangrijk (?)
Tripod: Redged RTA-424 Steady Tripod alu. + Velbon FHD-52Q Fluid Tripod Head -- Again, ik heb me vooral verdiept in de camcorder zelf, wat er bij hoort heb ik niet heel veel over kunnen vinden met mijn misschien te ondiepe zoektocht naar mijn camcorder enzo.
Microfoon: Sennheiser MKE 400 -- Deze heb ik ergens gevonden in een review over de camcorder, ik weet niet meer precies waar, maar hij zag er wel goed uit. Ook heb ik het idee dat Rode mics geprefereert worden? Dus dan zou het misschien een optie zijn voor de Rode Videomic oid? Wat raden jullie aan?
Extra accu: Panasonic VW-VBG 260 -- Geen opmerkingen eigenlijk
Cameratas: Lowepro Edit 110 -- Hij past erin, moet ik nog naar meer kijken eigenlijk?
Totaalprijs die ik had gevonden: €1555,-
Verdere accesoires zoals lampen enzo kijk ik nu nog niet naar, dus dat hoeven jullie ook niet te doen
En opmerkingen over de prijs (omdat ik nog niet heel veel ervaring heb met camcorders) hoeven niet hoor, ik heb het geld gereserveerd voor een camcorder, dus het gaat er heen ook
ik ben van plan er een voor mijn verjaardag te vragen.
na een flink stuk van dit forum doorgelezen te hebben en nog wat gesurfed te hebben ben ik er nog niet helemaal uit.
Als ik in de pricewatch kijk zijn dit de drie camera's die er uit springen voor mij.
Sanyo HD2000
Panasonic HDC-SD60
Sony Handycam HDR-CX115E
alledrie net onder de 400 euro.
wat ik tot nu toe begrepen heb is het volgende
Sanyo, erg goed beeld, goede low-light performance, goeie foto's
Panasonic, ook vrij populair op het forum, veel betere image stabalisation
sony, eigenlijk op het forum amper tegengekomen en lijkt me dus de minste van de drie.
ik kom net op youtube dit filmpje tegen. Wat is dan het verschil tussen deze 2 camera's?
de FH1 is bijna 100 euro goedkoper, in het filmpje komt het over alsof het dezelfde camera's zijn in een andere body..
Waar moet ik vooral op letten? hoge beeldkwaliteit (sanyo) of goede beeldstabilisatie (panasonic)
Ik ga de camera vooral gebruiken om mee te nemen naar bijvoorbeeld de rally waar ik elk jaar naartoe ga, vakantie, kamp, dagje uit met vrienden.. al dat soort dingen maar ook een avondje stappen kan hij wel mee gaan (dus low-light performance ook wel belangrijk).
Kan iemand me een beetje advies geven en graag wat uitleg waarom die twee sanyo's nou 100 euro van elkaar verschillen?
[edit]
dit filmpje heeft een tweaker geupload, ik vind hier de auto's en fietsers nog best wel schokkerig voorbij komen om eerlijk te zijn. Waar ligt dat aan en waar moet ik op letten om dat tegen te gaan?
[ Voor 8% gewijzigd door Robert-JanS op 15-05-2010 18:51 ]
Bij SD kaarten moet je letten op de max bitrate in verhouding tot de klasse. Voor opnemen in FullHD resolutie kun je met een klasse 4 SD al uit de voeten.Kroepoe schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 21:02:
SD kaart: Kingston Ultimate 32GB SDHC Class 6 Flash Card -- 2 van deze, ik weet niet helemaal zeker waar ik naar moet kijken bij SD kaarten, maar volgens mij was de class wel belangrijk (?)
Helaas heeft een fabrikant als Sandisk een en ander gewijzigd aan benamingen, waardoor mensen vaak snel een klasse 6 kaart wordt aangesmeerd (onwetendheid).
Voor de duidelijkheid; klasse 4 gaat tot 32Mbit... die camera komt niet boven de 28Mbit uit. Dat betekent, dat je zelfs nog speling hebt.
(Die kun je bijvoorbeeld gebruiken voor het sneller wegschrijven van foto`s die je maakt tijdens de video-opnames.)
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2010 19:00 ]
Ik heb je citaat even verkleind. Je had het hele bericht geciteerd, maar gebruikt alleen het deel over het geheugen. Houd hier ajb even rekening mee voor de volgende keer
[ Voor 16% gewijzigd door Kroepoe op 16-05-2010 20:22 ]
Dat is een lastige afweging om te maken. Het gebrek aan licht is iets waar je weinig aan kan doen behalve zelf een cameralamp gebruiken wat vaak wel lelijk licht geeft, onhandig is met stroomvoorziening en over het algemeen dus niet praktisch. Het gebrek aan stabilisatie kun je oplossen door leren je hand stil te houden, een (klein) statief te gebruiken, later softwarematig het beeld te corrigeren (met bijvoorbeeld Smoothcam of zelfs een (zelfgemaakte) steadycam-achtig apparaat te gebruiken. Verder werkt de elektronische stabilisatie ook wel, maar moet je de camera wel zelf veel beter stil houden dan met optische stabilisatie.Robert-JanS schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 18:47:
Ik ben me een beetje aan het orienteren op de camcorder markt.
na een flink stuk van dit forum doorgelezen te hebben en nog wat gesurfed te hebben ben ik er nog niet helemaal uit.
Als ik in de pricewatch kijk zijn dit de drie camera's die er uit springen voor mij.
Sanyo HD2000
Panasonic HDC-SD60
Sony Handycam HDR-CX115E
sony, eigenlijk op het forum amper tegengekomen en lijkt me dus de minste van de drie.
ik kom net op youtube dit filmpje tegen. Wat is dan het verschil tussen deze 2 camera's?
de FH1 is bijna 100 euro goedkoper, in het filmpje komt het over alsof het dezelfde camera's zijn in een andere body..
Waar moet ik vooral op letten? hoge beeldkwaliteit (sanyo) of goede beeldstabilisatie (panasonic)
Ik ga de camera vooral gebruiken om mee te nemen naar bijvoorbeeld de rally waar ik elk jaar naartoe ga, vakantie, kamp, dagje uit met vrienden.. al dat soort dingen maar ook een avondje stappen kan hij wel mee gaan (dus low-light performance ook wel belangrijk).
De verschillen kan je hier vinden. Kort samengevat heeft de HD2000 een aansluiting voor koptelefoon, microfoon, accessoireschoen, een snellere (lichtgevoeligere) lens, is iets lichter en heeft een meer ergonomische vorm (pistol grip).Kan iemand me een beetje advies geven en graag wat uitleg waarom die twee sanyo's nou 100 euro van elkaar verschillen?
Je krijgt bij de HD2000 standaard meer accessoires, onder andere het docking station en een verloopkabel voor de microfoon, wellicht ook nog andere kabels, maar dan zal je even de handleidingen moeten downloaden en kijken wat er precies in de doos zit.
http://sanyovideocam.blogspot.com/search/label/FH1
YouTube filmpjes zijn geen goed eindicatie van de beeldkwaliteit van de camera omdat zowel de resolutie en framerate wordt angepast en ze daarna ook nog eens opnieuw worden gecomprimeerd.[edit]
dit filmpje heeft een tweaker geupload, ik vind hier de auto's en fietsers nog best wel schokkerig voorbij komen om eerlijk te zijn. Waar ligt dat aan en waar moet ik op letten om dat tegen te gaan?
Dit filmpje is geschoten in heel erg lichte omstandigheden waardoor er een korte sluitertijd wordt gebruikt door de camera en er dus weinig bewegingsonscherpte in de beelden zit. Bewegingsonschepte betekent minder detail maar zorgt er voor dat beelden vloeiend in elkaar overlopen. Bij weinig bewegingsonscherpte heb je dus een hogere framerate (meer beelden per seconden) nodig. Het is aannemelijk dat deze video op 60 fps is opgenomen en op YouTube met 30 of 15 fps wordt getoond waardoor het dus een stuk minder vloeiend is.
Verwijderd
Is dit ding net zo goed als de voorlopers SD5/7/9 ?
Een koopje is het zeker, maar de SD10 heeft slechts 1 sensor tegenover 3 van bijvoorbeeld de SD9.Verwijderd schreef op zondag 16 mei 2010 @ 16:50:
Vanaf morgen de Panasonic HDC-SD10 (zwart) voor 222 euro bij de MM Amsterdam, een koopje lijkt me.
Is dit ding net zo goed als de voorlopers SD5/7/9 ?
Nog even over verschil HS60 en SD60, is de data transfer vanuit de HS niet veel sneller als van zo'n SDHC kaartje? Class 6 (6MB/s) is nou niet bepaald snel vind ik, zou dit met de HS een stuk beter zijn? Verder, klopt wat betreft bewegende onderdelen maar in hoeverre is dit een probleem? Als de camera een keer val, is dan meteen de HDD kapot of kan dat allemaal wel tegen een stootje?Michael Knight schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 23:52:
En oook minder slijtage aan bewegende onderdelen... dat was ook een van mijn motivatiepuntenom over te stappen naar SD-camcorders
Kortom ik blijf twijfelen
Hoe bedoel je dat? Je zit sowieso aan de limiet van USB vast, dus een transferrate van 10 MB/s is zo'n beetje de max.Martijn schreef op maandag 17 mei 2010 @ 10:52:
Nog even over verschil HS60 en SD60, is de data transfer vanuit de HS niet veel sneller als van zo'n SDHC kaartje? Class 6 (6MB/s) is nou niet bepaald snel vind ik, zou dit met de HS een stuk beter zijn?
Bewegende delen zijn een probleem omdat ze onderhevig zijn aan slijtage en stuk kunnen bij abrupte bewegingen. De kans dat een HDD tijdens bedrijf stuk gaat is niet heel groot, maar als het gebeurt dan ben je direct alle materiaal kwijt. Geheugenkaarten zijn wat robuuster: nieuws: Flashkaart overleeft explosie van 272kg TNT bij sloop brug. Als je camera dus stuk gaat, heb je in ieder geval je opnames nog.Verder, klopt wat betreft bewegende onderdelen maar in hoeverre is dit een probleem? Als de camera een keer val, is dan meteen de HDD kapot of kan dat allemaal wel tegen een stootje?
Dat gezegd hebbend, je kunt een HS model ook gebruiken als een SD model. De camera is voorzien van een SD slot en je kunt hierop ook gewoon filmen als op een HDD. Nogmaals, voor mij zou de overweging als volgt zijn: moet je meer dan 6 uur materiaal kwijt op een gegeven moment op de camera? Ga dan voor een HDD model. Film je minder dan dat in een korte tijd, ga dan voor een SD model met kaarten (bovenstaande is gebaseerd op het prijsverschil tussen de HS en SD en de prijzen van SD; helaas is de berekening voor het laatst een paar maanden geleden gedaan. Misschien is de situatie in de tussentijd gewijzigd).
Vanaf HDD neem ik aan dat je wel sneller moet kunnen 'downloaden' of niet? USB2 is 480Mbit, dus in theorie 60MB/s, dit haal je natuurlijk nooit, maar 10MB is wel erg schamel...Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2010 @ 11:13:
[...]
Hoe bedoel je dat? Je zit sowieso aan de limiet van USB vast, dus een transferrate van 10 MB/s is zo'n beetje de max.
Meer dan 6 uur in 1 keer is totaal niet aan de orde voor mij. Ik gebruik hem vooral om het opgroeien van mijn dochtertje (2mnd) vast te leggen, dus korte filmpjes waarschijnlijk... De prijzen van de kaartjes vind ik alleen vrij prijzig (80 euro voor 32GB class 6 tegenover 120 euro verschil voor HS/SD)...[...]
Bewegende delen zijn een probleem omdat ze onderhevig zijn aan slijtage en stuk kunnen bij abrupte bewegingen. De kans dat een HDD tijdens bedrijf stuk gaat is niet heel groot, maar als het gebeurt dan ben je direct alle materiaal kwijt. Geheugenkaarten zijn wat robuuster: nieuws: Flashkaart overleeft explosie van 272kg TNT bij sloop brug. Als je camera dus stuk gaat, heb je in ieder geval je opnames nog.
Dat gezegd hebbend, je kunt een HS model ook gebruiken als een SD model. De camera is voorzien van een SD slot en je kunt hierop ook gewoon filmen als op een HDD. Nogmaals, voor mij zou de overweging als volgt zijn: moet je meer dan 6 uur materiaal kwijt op een gegeven moment op de camera? Ga dan voor een HDD model. Film je minder dan dat in een korte tijd, ga dan voor een SD model met kaarten (bovenstaande is gebaseerd op het prijsverschil tussen de HS en SD en de prijzen van SD; helaas is de berekening voor het laatst een paar maanden geleden gedaan. Misschien is de situatie in de tussentijd gewijzigd).
Geen idee wat je haalt, maar ik denk dat het verschil in de praktijk erg klein is.Martijn schreef op maandag 17 mei 2010 @ 11:26:
Vanaf HDD neem ik aan dat je wel sneller moet kunnen 'downloaden' of niet? USB2 is 480Mbit, dus in theorie 60MB/s, dit haal je natuurlijk nooit, maar 10MB is wel erg schamel...
Je kunt ook voor 2x 16GB gaan a 30 euro per stuk: pricewatch: Kingston SDHC 16GB Class 4Meer dan 6 uur in 1 keer is totaal niet aan de orde voor mij. Ik gebruik hem vooral om het opgroeien van mijn dochtertje (2mnd) vast te leggen, dus korte filmpjes waarschijnlijk... De prijzen van de kaartjes vind ik alleen vrij prijzig (80 euro voor 32GB class 6 tegenover 120 euro verschil voor HS/SD)...
Ik zou me in ieder geval niet blind staren op de groottes, maar gewoon kijken wat je nodig hebt. Op 16GB past 2 uur materiaal, dus ik denk dat je daar al voldoende aan hebt voor het gebruik dat je schetst.
Thanks voor je input, het wordt de SD60 met 16GB kaartje(s).Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2010 @ 11:30:
[...]
Geen idee wat je haalt, maar ik denk dat het verschil in de praktijk erg klein is.
[...]
Je kunt ook voor 2x 16GB gaan a 30 euro per stuk: pricewatch: Kingston SDHC 16GB Class 4
Ik zou me in ieder geval niet blind staren op de groottes, maar gewoon kijken wat je nodig hebt. Op 16GB past 2 uur materiaal, dus ik denk dat je daar al voldoende aan hebt voor het gebruik dat je schetst.
Ik ben me ook aan het oriënteren, en was ook al uitgekomen op de Panasonic en de Sony. Op SlashCam kun je een behoorlijke goede vergelijking maken tussen deze camera's. Dit is een link naar de vergelijking: SlashCAM vergelijking Panasonic HD-HS60, Sony HDR-CX115 en Sanyo HD2000. Overigens ziet de Canon HF200 er ook goed uit.Robert-JanS schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 18:47:
Ik ben me een beetje aan het orienteren op de camcorder markt.
Sanyo HD2000
Panasonic HDC-SD60
Sony Handycam HDR-CX115E
BTW: Sony heeft nu een cash-back actie op HD camera's: voor de goedkopere camera's 50 euro terug, voor de duurdere 100 euro.
Verwijderd
Ik heb deze op het oog:
pricewatch: Kingston SDHC 16GB HD Video Class 4
Ik heb gelezen dat Class 4 genoeg is, nu is deze ook class 4 maar toch nog een bevestiging zou wel fijn zijn. Biedt de HD Video optie nog extra voordeel?
Ik heb net de Sony HDR-CX115 gekocht.
Mediamarkt heeft deze week Fotomania wat je 50 euro korting oplevert, daarbij geeft Sony momenteel ook nog 50 euro cash-back op dit model!
Ik heb de camera dus nu voor 399 (mm prijs) - 50 (fotomania mm) - 50 (cashback sony) = 299 euro!
Leek me een goede deal, dus ik heb hem gehaald en ben er tot nu toe erg tevreden mee. Het is mijn eerste camcorder dus ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal, maar de camera geeft echt een haarscherp beeld en kraakhelder geluid!
En ik denk dat je voor die prijs niet een betere kunt vinden
Ik zal van de week als ik tijd heb wel ff een testvideootje op youtube zetten.
http://jdl.jvc-europe.com...M335BEU&ids[]=GZ-HM330SEU
Ik ben benieuwd naar je ervaringen tot nu toe, want icm deze acties wordt deze camera wel fijn geprijsd! Wist al van de Sony cashback actie, maar die fotomania actie is natuurlijk mooi meegenomen! Bij de Media Markt vertelden ze me overigens dat er 100 euro cashback zat op alle HD modellen van Sony, maar dat is dus kennelijk niet zo.RFdeGroot schreef op maandag 24 mei 2010 @ 23:53:
Misschien even een tipje voor een aantal mensen hier.
Ik heb net de Sony HDR-CX115 gekocht.
Mediamarkt heeft deze week Fotomania wat je 50 euro korting oplevert, daarbij geeft Sony momenteel ook nog 50 euro cash-back op dit model!
Ik heb de camera dus nu voor 399 (mm prijs) - 50 (fotomania mm) - 50 (cashback sony) = 299 euro!
Leek me een goede deal, dus ik heb hem gehaald en ben er tot nu toe erg tevreden mee. Het is mijn eerste camcorder dus ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal, maar de camera geeft echt een haarscherp beeld en kraakhelder geluid!
En ik denk dat je voor die prijs niet een betere kunt vinden.
Ik zal van de week als ik tijd heb wel ff een testvideootje op youtube zetten.
Moet je voor die fotomania actie per sé een oude camera inleveren? Want dan moet ik hard op zoek gaan naar een oud cameraatje...
Klaar voor de steroorlogen?
Dat hangt een beetje af van de argumenten die je hiervoor gebruikt. Beste prijs/kwaliteit verhouding heeft namelijk 2 uitersten en daartussen zeer veel waarden. Ik ben dus erg benieuwd naar de gebruikte argumentengabn88 schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 20:31:
Waarom vind ik de Canon Legria HFR16/18 hier bijna niet terug? Bij de Saturn(in duitsland) hebben ze mij haarfijn uitgelegd dat dat de beste prijs/kwaliteit voor (medium budget) HD camera's is...
Verwijderd
de camera moet aan een aantal eisen voldoen.
-maximaal €400.-
- 60 frames per seconde kunnen opnemen
- ook goed beeld hebben bij slecht licht
-
Dan heb ik de vraag of het heel veel verschil uitmaakt of de camera de resolutie 1080i of 1080 P heeft voor het vastleggen van bewegende beelden.
Deze Sanyo VPC SH-1
http://sanyo.com/xacti/english/products/vpc_sh1/spec.html
Deze Samsung hmx 200
http://www.samsung.com/nl...etail&tab=spec&fullspec=F
Deze Sony CX 105
http://www.sony.lv/produc...e#pageType=TechnicalSpecs
Dit zijn drie videocamera's die mij wel interessant leken.
kunnen jullie mij adivseren welke het beste bij mij zou passen ?
Ja, 1080i moet je eigenlijk vermijden omdat interlacing altijd lelijk is op progressieve beeldschermen, wat dus zowel je computer, platte televisie of draagbare mediaspeler. Het bewerken er van is helemaal vervelend, zeker als je niet precies weet wat je wel en niet kan doen. 1080i60 is ook geen 60 frames, maar 60 fields (een halve frame) je bent over het algemeen beter af met 720p60 dan met 1080i60.Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 16:02:
Ik ben op zoek naar een goede Full Hd camera, ik ga voornamelijk sport activiteiten filmen (surfen)
de camera moet aan een aantal eisen voldoen.
-maximaal €400.-
- 60 frames per seconde kunnen opnemen
- ook goed beeld hebben bij slecht licht
-
Dan heb ik de vraag of het heel veel verschil uitmaakt of de camera de resolutie 1080i of 1080 P heeft voor het vastleggen van bewegende beelden.
Voor surf/sportvideo's wil je eigenlijk minimaal 60 fps progressive hebben. Het leuke hiervan is dat je dan een goede framerate hebt soepele beweging en je ook nog coole effecten zoals time remapping (slow motion) kan toepassen zonder dat het beeld gaat schokken.
Als je surfvideo's gaat maken vanaf de kust/boot zal je vaak inzoomen en stabilisatie nodig hebben, alleen electronische en/of optische stabilisatie in de camera zal niet genoeg zijn dus je hebt een externe stabilisator of statief nodig of zal het later op de computer softwarematig moeten doen.
Sanyo heeft ook een aantal waterdichte camera's maar die gaan helaas tot 720p30 wat op zich ook wel kan, maar niet zo veel creatieve mogelijkheden geeft als 60 fps. Het grote voordeel is dat je veel dichterbij kan komen en het waarschijnlijk veel interessantere beelden oplevert.
Verwijderd
Ik heb al een statief , ik ben nu in het bezit van een panasonic SDR SW-20 maar ik vind de kwaliteit niet super. Want het waterdicht maken van een video camera kost geld en gaat gewoon tenkoste van de filmkwaliteit. Ik kan aan een universele onderwaterzak komen voor camcorders dus dat waterdicht hoef ik niet op te letten.Johnny schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 18:38:
[...]
Ja, 1080i moet je eigenlijk vermijden omdat interlacing altijd lelijk is op progressieve beeldschermen, wat dus zowel je computer, platte televisie of draagbare mediaspeler. Het bewerken er van is helemaal vervelend, zeker als je niet precies weet wat je wel en niet kan doen. 1080i60 is ook geen 60 frames, maar 60 fields (een halve frame) je bent over het algemeen beter af met 720p60 dan met 1080i60.
Voor surf/sportvideo's wil je eigenlijk minimaal 60 fps progressive hebben. Het leuke hiervan is dat je dan een goede framerate hebt soepele beweging en je ook nog coole effecten zoals time remapping (slow motion) kan toepassen zonder dat het beeld gaat schokken.
Als je surfvideo's gaat maken vanaf de kust/boot zal je vaak inzoomen en stabilisatie nodig hebben, alleen electronische en/of optische stabilisatie in de camera zal niet genoeg zijn dus je hebt een externe stabilisator of statief nodig of zal het later op de computer softwarematig moeten doen.
Sanyo heeft ook een aantal waterdichte camera's maar die gaan helaas tot 720p30 wat op zich ook wel kan, maar niet zo veel creatieve mogelijkheden geeft als 60 fps. Het grote voordeel is dat je veel dichterbij kan komen en het waarschijnlijk veel interessantere beelden oplevert.
ik ben ook in het bezit van een statief dus de stabilisatie komt ook goed.
de conclusie die ik hieruit trek is dat de camcorder aan de volgende eisen moet voldoen
- minimaal 720P en 60 fps
- ingebouwde beeldstabilisatie
- ik heb iets gelezen over de lux waarde (minimaal 3) dat deze ook bij slecht licht goede kwaliteit opnames geeft. (in nederland gaat harde wind eenmaal gepaard met bewolking en regen)
dus de samsung en de sanyo zitten in de buurt van de eisen.
maar ik kan bij de Sanyo niet duidelijk vinden of het progressive of interlaced is.
heeft iemand nog suggesties voor een camcorder die aan mijn eisen voldoet?
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe camera die fullhd kan filmen, en ik ben eigenlijk vooral aan het kijken geweest naar de Canon LEGRIA HF M36 en Canon LEGRIA HF M306. In een Duits blad werd de Panasonic HDC-TM700 erg goed getest, maar ik vind deze weer net wat aan de te dure kant.
Ik heb al even wat door dit topic heen gelezen en ik mis volgens mij nog 1 toch wel aardige middenklasse camera : de panasonic-hdc-sd600, verkrijgbaar vanaf juni 2010, volgens mij gaat dat ook het kleine broertje worden van de TM700, voor een wat zachter prijsje, deze zal dan waarschijnlijk net wat duurder worden dan de canon cameras, maar nog wel binnen budget
Het hele grote voordeel van deze generatie camera's zou echter de mogelijkheid zijn in 1080p met 50 beeldjes progressive te kunnen filmen, is dit voor de eindgebruiker ook echt zichtbaar, en ziet het beeld er dan inderdaad beter uit dan dat ik het zou hebben opgenomen met een canon camcorder met een interlaced beeld?
Ik lees trouwens al wel dat het verwerken van 1080/50p video nog niet echt mogelijk is met de huidige videoverwerkingssoftware, maar daar zal hopelijk op korte termijn wel verbetering in komen?
Tabou : misschien wat boven budget voor je, maar wellicht is deze Panasonic ook wel echt een aanrader voor je surffilms?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
[ Voor 13% gewijzigd door JustTrying op 27-05-2010 10:31 ]
Iemand hier nog een antwoord op? Ik ben al even naar de MM geweest, maar daar vond ik het antwoord wat ik kreeg nou niet echt overtuigend...Pizzaman schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 15:15:
Zo heeft de MM nu ook een JVC-HM330 in de aanbieding voor 266 euro, ook niet erg veel geld. Wat ik alleen niet helemaal kan vinden zijn de verschillen met de HM335. Alleen de afstandsbediening en de digitale zoom?
http://jdl.jvc-europe.com...M335BEU&ids[]=GZ-HM330SEU
Het lijkt erop alsof de HM330 een zogenaamd Shelter-model is. Dwz een model eigenlijk bedoeld voor de buitenlandse markt, maar door JVC exclusief aan bepaalde partijen aangeboden (hij staat dan ook niet op de site). Op deze manier wordt het moeilijk prijsvergelijkenPizzaman schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 10:22:
Iemand hier nog een antwoord op? Ik ben al even naar de MM geweest, maar daar vond ik het antwoord wat ik kreeg nou niet echt overtuigend...
In mijn ervaring met voorgaande modellen waren er 3 verschillen. Op het lagere model ontbraken er 3 zaken:
-nekriem
-lampje op de camera
-afstandsbediening
Als de lens, sensor en basis specs hetzelfde zijn, dan is in ieder geval de beeldkwaliteit gelijk en zit het hem in de mogelijkheden en accessoires. Mijn focus zou bijna bovenstaande zaken zijn.
Gelijktijdig even zitten zoeken. Check de JVC site voor een handleiding. JVC heeft 1 handleiding voor alle camera's gemaakt en je kunt precies zien wanner iets niet in een model zit. Zie bijv. http://manual.jvc.co.jp/c...010du/3730SYqohjtwgx.html. Hier staat:
Dat betekent dat de AB bij de genoemde modellen wordt geleverd en niet bij de andere modellen die in de gebruiksaanwijzing staan. Kortom, even de gebruiksaanwijzing bestuderen en je hebt je antwoord.Afstandsbediening (GZ-HM335/GZ-HM334)
Verwijderd
ik ben een scholier dus zal het van mijn bijbaantje moeten betalen. dus het maximum is toch echt wel 400 euro. want ik wil hem deze zomer veelvuldig gaan gebruiken. (als ik de panasonic zou aanschaffen word het eerder de winter).
dus heeft iemand nog een ander alternatief?
De Sanyo VPC FH-1
http://sanyo.com/xacti/english/products/vpc_fh1/index.html
Die neemt op in full hr 1920 x 1080p (60 fps/ 24Mbps)
dat lijkt mij een prima camera die ook aan de eisen voldoet.
ga nu alle reacties+reviews bekijken..
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2010 17:56 ]
Of is ie echt beter dan de Panasonic SD60? Heeft de Sanya per definitie beter beeld omdat het in 1080p/60 filmt?
[ Voor 11% gewijzigd door Mangafan2 op 28-05-2010 02:17 ]
~~~[html]Voor camera's <250 euro kun je beter <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1348844">dit topic</a> gebruiken! Dit topic is bedoeld voor camera's van de wat hogere kwaliteit.~~~[/html]