Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik vroeg me af of hoe normaalgesproken timelapse opnames gemaakt worden ? Is dit een ingebouwde funktie bij duurdere camera's ? Ik heb zelf een EOS400D waar het duidelijk niet in zit, maar ik was er laatst eens over aan het nadenken, omdat ik timelapse opnames wil maken, en ik kwam tot de conclusie dat het misschien met een simpel extern apperaatje opgelost kan worden; wat nou als je een klein computertje hebt die tijdeenheden in kan stellen, gewoon heel simpel, wat je dan aan kan sluiten op de remote control imput van de camera. Zeg je op het computertje dat ie om het uur klik moet doen en dan lijkt me dat je op die manier timelapse opnames kunt maken.

Bestaat er zo'n apperaatje ?
Hoe worden timelapse opnames normaal gemaakt ?
zijn er camera's die een timelapse funktie hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zoiets heb je nodig http://www.cameratools.nl...20Remote%20Canon%202.html

Ik heb dezelfde, maar dan met een aansluiting voor mijn 5D mk2.

Overigens moet je wel meer dan 1 beeld per uur maken (25 beelden per seconde, dus dan heb je 25 uur nodig voor 1 seconde beeld :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Of een http://www.kamera-express...age=product&product=31290

Is wel duurder dan de eerdere aangegeven draadontspanner, maar dit is een een draadloze. Zoals ik weet is timelaps alleen een optie wanneer je een speciale afstandbediening hebt of wanneer je zelf om het uur een 'precies' dezelfde foto maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Er zijn zoveel manier om te "timelapsen".
Ik zelf heb het gedaan met een Sony DV camera via firewire aan gesloten op mn laptop en een stukje gratis software (WinDV).

Voor veel voorbeelden en meer info: http://www.timescapes.org/

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Ik zat hier laatst ook toevallig naar te kijken om te doen ;)
Op youtoep staan weldegelijk wat leuke filmpjes. Ik probeerde het met foto's te doen,
maar staat geen interval functie op mijn EOS 20D 8)7
Helaas, dan maar met video =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Bas Odenhoven schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 16:08:
Ik zat hier laatst ook toevallig naar te kijken om te doen ;)
Op youtoep staan weldegelijk wat leuke filmpjes. Ik probeerde het met foto's te doen,
maar staat geen interval functie op mijn EOS 20D 8)7
Helaas, dan maar met video =)
Eh. Daar heb je dus zo'n afstandsbediening voor nodig waar ik eerder naar linkte. Voor zover ik weet heeft geen enkele spiegelreflex een intervalfunctie op de camera zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sOid schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 16:17:
[...]

Eh. Daar heb je dus zo'n afstandsbediening voor nodig waar ik eerder naar linkte. Voor zover ik weet heeft geen enkele spiegelreflex een intervalfunctie op de camera zelf.
Jawel hoor, iig op de D200, waarschijnlijk dus ook op de nieuwere modellen uit die klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ sOid
Danku ! Dat is PRECIES wat ik bedoelde, wist alleen niet waarop ik moest zoeken.

@photofreak
wat is het nut van een draadloze ? Ik bedoel het gaat er toch om dat die een foto maakt, of de ontspanner nou met een draad of niet is verbonden ? (begrijp me niet verkeerd, ik hoor de voordelen graag, als die voor 20e meer meer voordelen heeft vind ik het wel een goeie)

Ik zie trouwens dat hij uit 2 units bestaat: dat vind ik al een stuk praktischer. Ik heb nu een draadloze die op IR werkt, maar meot altijd van (schuin) voren, niet bepaald handig.

Bedankt, vet, hier was ik naar op zoek !

PS. Nét voordat ik op de verzenden knop duwde bedacht ik me wat: zou die draadloze ook video die de 550d kan filmen aan en uit kunnen zetten ? Aangezien die 100meter gaat is dat wel een groot voordeel, mn IR haalt dat niet, en dan heb ik er ook daadwerkelijk wat aan (dat die draadloos is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even verder gekeken, en vond deze 2:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.33082
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19693

Aanzienlijk goedkoper als de bovenstaande opties, maargoed daar leven ik waarschijnlijk kwaliteit voor in (ben heel bekend met dealextreme)

Maar die laatste optie wat photofreak me gaf, kan je daar op het draadloze apperaat ook instellen dat hij time lapsed ? Want dan zou dat wel een ideale combikoop zijn: kan ik timelapsen (wat niet draadloos hoeft voor mij) maar ook zowel foto's als videobeelden van een afstand (straal van 100 meter) starten tegenover de niet beperkte hoek en afstands van mijn huidige IR afstandbediening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de meerdere posts achter elkaar, ik ben niet gewend dat forums zo snel reageren. Ik kan ze wel mergen, maar het zijn in principe niet perse bij elkaar horende posts, ik reageer steeds op andere dus vandaar dat ik losse posts maak. Als dit een probleem is zal ik het in het vervolg laten :)
Gutteguttegut schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 16:05:
Er zijn zoveel manier om te "timelapsen".
Ik zelf heb het gedaan met een Sony DV camera via firewire aan gesloten op mn laptop en een stukje gratis software (WinDV).

Voor veel voorbeelden en meer info: http://www.timescapes.org/
Mijn toekomstige camera heeft (jammer genoeg :( ) geen firewire. Meeste camera's die op SSD filmen onder de 10 000 niet geloof ik. Erg jammer, ik heb altijd graag gebruik gemaakt van OnLocation.

Een EOS 400D heb ik, die ik ga upgraden naar een 550D waarmee zoiets dus ook prima te doen is. Hogere resolutie ook. Kan ik 18megapixel timelapse filmpjes maken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De standaard software van canon (weet zo de naam even niet) kan dat via een usb kabeltje laten doen. Je kan ook een TI-82 met een klein stukje software voorzien en dan aan je camera koppelen.

http://www.instructables....tor-into-an-Intervalomet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Wilko schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 16:20:
[...]

Jawel hoor, iig op de D200, waarschijnlijk dus ook op de nieuwere modellen uit die klasse.
Oh dat wist ik niet. Op zich wel handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een alternatief is de Canon software installeren op een notebook/netbook en op die manier knallen.

Daarnaast zou ik de camera instellen op de laagste resolutie JPEG die je maar kunt bedenken. Die resolutie is sowieso meer dan 1920x1080 en daarom al voldoende voor timelapse. Houd wel al bij voorbaat rekening met het deel dat je gaat croppen! Zorg er dus voor dat je niet te krap kadert.

Daarnaast wil ik je meegeven dat een mechanische sluiter niet gemaakt is voor veel timelapse projecten. Dwz tenzij je die 130 euro voor een nieuwe sluiter graag met enige regelmaat wilt neertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 20:37:

Daarnaast wil ik je meegeven dat een mechanische sluiter niet gemaakt is voor veel timelapse projecten. Dwz tenzij je die 130 euro voor een nieuwe sluiter graag met enige regelmaat wilt neertellen.
Daar dacht ik ook al aan. Voor 2 keer een time laps proberen ben je al duizenden foto´s verder. Zo´n sluiter heeft ook een max sluiter aantal en voor die 2 resultaten heb je wel erg veel foto´s gebruikt.
Lijkt me beter om dit gewoon met een compact te proberen, ook omdat je toch niet in 10+MP raw gaat schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet gewoon even testen met de gewenste framerate... als je weet hoe lang het filmpje moet worden, weet je hoeveel foto's je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemnis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 11:34
bij de nikon d5000, kun je het gewoon instellen om hoeveel seconde ie een foto maakt en hoe vaak.

Maar misschien is het handigere als je het vaker gaat doen om een micro four thirds of de samsung nc10 te kopen, want die slijten niet zo snel (die hoeven niet elke keer de spiegel omhoog te klappen). of natuurlijk een simpele compactcamera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDannyV
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Voor de D90 gebruik ik een van deze remotes: Klik

Timelapse is een van de mogelijkheden.
Is trouwens maar 1 van de zovele beschikbare, als je wat rondkijkt, zijn er tal van gelijkaardige te vinden. Ook voor andere merken dan Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 19:28
Het kan inderdaad prima met de software van Canon. Binnenkort ga ik nog een timelapse projectje doen, maar daar gebruik ik mijn 7D mooi niet voor. Daar is mijn oude vertrouwde G3 ook prima voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Heb het op de zaak gedaan met de oude afdelings-G5 met aangehaakte computer voorzien van de bij de camera geleverde software, werkt prima (alleen niet zo mobiel).
Zelf heb ik een D300 waar de functie gewoon inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Bij de wat duurdere cams heet het vaak de interval-functie, deze is oa zoals hfos hierboven al noemt op bv een D300 te vinden. Via software kan het ook, maar dan moet je een pc/laptop constant aan hebben staan, dus tja ;)

Waar je aan zou kunnen denken is een simpel netbookje aan de netstroom hangen, en dan een Canon cam idd uitrusten met usb-kabel en dan via de software doen: kost niet heel veel stroom en geld, en dan kan je toch aardig timelapsen. Vind je het niks dan heb je er in ieder geval niet teveel geld aan besteed: is het wel wat dan kan je het altijd nog serieuzer op gaan pakken :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De timelapsen waar ik aan denk zijn toch wel wat langer denk ik als die die je met je canon software doet. Ik ben echt over weken projecten aan het denken met 24 foto's (1 per uur) per dag ofzo (moet alleen nog even zien hoe ik dat doe met belichting, waarschijnlijk ook een timer op de lamp). Hoe een plant groeit ofzoiets, had nog niet echt een precies doel om te maken maar het idee staat me wel aan.

Ik snap dat ik de resolutie niet te hoog moet maken, word alleen maar lastig als ik er een video van maak.

Maar hoe zit dat dan met die sluiter ? Aan hoeveel foto's moet ik denken ? Een heeft hoe snel je de foto's maakt er veel mee te maken ? Mijn timelapsen zullen niet zo ontzettend snel achter elkaar foto's hoeven maak denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

1 per uur is makkelijk rekenen. 7x24 is dan het aantal foto's in een week dus 168, dat valt erg mee. Doe je het een maand dan zit je op 720, dat is al wat meer en de vraag is of de accu dat aan kan, of je moet ook de cam continu op adapter aangesloten hebben. De sluiter heeft het overigens niet moeilijk met dat soort aantallen: je moet dan echt aan duizenden en duizenden foto's denken met een compact, of minstens 50k met een dSLR voordat je tegen slijtage-problemen aanloopt.

Belichting zou ik voor het gemak consistent houden waar mogelijk: dan moet je ook wel aan je energierekening denken mbt lamp(en) ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
1 per uur zorgt dus ook dat je week in nog geen 7 seconden voorbij is, bij 25 fps. Ik zou ermee gaan experimenteren, elk project behoeft een eigen aanpak; als je (gedetailleerd) wilt laten zien hoe een plant groeit heb je meer foto's in een korte tijd nodig dan dat je de bouw van een wolkenkrabber laat zien. Heb een keer een korte film gezien van iemand die elke dag een foto maakte van een brug in aanbouw met een camera die hij in een kastje had gebouwd. Was een project van drie jaar, in het filmpje stond (lag?) de brug er in iets van 2 minuten of zo.
Ik heb zelf een paar timelapses gemaakt van een plein wat opnieuw betegeld werd met 1 foto per minuut. Grappig om te zien, hele periodes van niets en dan ineens floepfloepfloepfloep allemaal tegels en dan weer niets... die ene foto per minuut was precies goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 13:36
Liever teveel beelden dan te weinig, zeker als je voldoende memory hebt. Vertragen kan altijd nog maar versnellen met te weinig beeldmateriaal valt niet echt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djluc schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 12:07:
Liever teveel beelden dan te weinig, zeker als je voldoende memory hebt. Vertragen kan altijd nog maar versnellen met te weinig beeldmateriaal valt niet echt mee.
Liever teveel beelden gaat niet echt op met een dSLR. Als je een netbookje neerzet met een camera op netvoeding dan kun je iedere sec een foto maken. Zoals hierboven beschreven is, betekent dat wel dat je na 2 weken je sluiter kunt laten vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 13:36
Ja, er zijn extremen natuurlijk maar liever 480 dan 240 foto's om het verschil maar even duidelijk te maken. 480 krijg je ook nog gewoon normaal op je camera dus dat levert weinig problemen op maar zelfs dan heb je nog maar 20 sec film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eensch. En je kunt ook gewoon mislukt frames ertussen uit halen als het moet. Dat valt niemand op :P
Pagina: 1