Dag allemaal,
Ben hier nieuw, maar ik zal mn hele onderzoek hier publiceren zodat ook anderen er iets aan hebben.
Sinds kort ben ik op zoek naar een videocamera. Ik maak multimedia producten zoals websites en flash spul maar ik wil ook promotiefilmpjes gaan maken. En dan met name voor het
internet.
Daarom zoek ik naar een camera waarmee ik (met een beetje handig after effects'en) redelijk profesionele filmpjes kan maken. Daarnaast is het ding ook voor prive gebruik en ga ik m ook gebruiken voor tutorials filmen.
Het budget is 850 euro max, tenzij t echt een HELE verbetering is om nog duurder te gaan.
Een camera die op SD kaart schrijft lijkt me wel wat, flash geheugen dus. Eventueel kan een HDD of een MiniDV ook wel. Nadeel aan harde schijf vind ik dat het apparaat soms vast kan lopen, MiniDV vind ik erg goed alleen nadeel dat je zoveel moet wachten, daarnaast heb ik toch al veel software waar ik backups van maak en doe ik dat net zo lief voor mn video's ook meteen. En ik denk ook MiniDV niet echt meer de toekomst is.
Goede beeldkwaliteit staat voor mij bovenaan, het zou ook fijn zijn als de camera goed beweging kan filmen.
Full HD lijkt me een eis voor mijn budget.
Wat ik ook belangrijk vind is dat ik geen bullshit programma's hoef te gebruiken van het merk zelf, ik wil dat de output compatible is met Adobe Premier en/of After Effects. Nu las ik dat de AVCHD codec prima te openen is in Premiere, en ik geloof dat dat de meestgebruikte nieuwe codec is toch?
Daarnaast wil ik een camera met een normale microfoon jack, geen verschrikkelijke eigen merk stekkertjes
Wat me minder interesseert zijn de hippe functies:
foto functie,
touchscreen,
hoe goed het lcd scherm is
en het uiterlijk en het gewicht maakt ook niet zoveel uit.
3CCD's zou mooi zijn maar ik weet niet of dat samen gaat met mijn andere eissen, en ik geloof dat 1 grote chip zo goed als evenaart aan 3 kleine.
Heb me er redelijk in verdiept en die Canons interesseren me wel.
De
HF S100
De
HF100 (oude versie van HFS100)
Van beide staat veel op youtube en dat ziet er allemaal erg goed uit.
Nu is die laatste steeds minder te vinden omdat niet meer gemaakt wordt. Ik heb de reviews op reviewed.com gelezen en daar zijn ze niet echt lovend over de HFS maar wel over de HF, maar ik vraag me af of de kwaliteit verschilt of dat het verschil m alleen in de prijs zit.
Dat er geen intern geheugen in zit vind ik niet zo'n probleem, paar goede SD kaarts aanschaffen en no problem, toch..? Daarnaast scheelt het veel geld.
Verder zijn er natuurlijk veel meer maar ik zie door de bomen het bos niet meer.. Ook terug lezen op dit forum vind ik lastig omdat de discussies ouder zijn en ik benieuwd ben naar de nieuwste modellen.
Dus de vraag, wat is met mijn eisen een beetje de beste koop? En kan ik met die eisen ook nog bij sony of panasonic terecht? Ik zag bij Mig29 dat jij een HF100 hebt, heeel graag hoor ik hoe die bevalt.