Ik heb sinds maart de
Panasonic HDC-SD9 en
ben was daar heel erg gelukkig mee. Nu wil het Lot dat tijdens het zoeken naar een laptopje de medewerker van de winkel mijn camera aansloot op een voeding die geen 7,2V was, maar 24V... gevolg ondanks dat de camera uistond was dat-ie 'bricked' was.

De winkel bood uiteraard aan om de schade te vergoeden en ik stuurde de camera op naar
E-care in Leiden via TNT. Effect: pakketje nooit aangekomen (talking about Murphy...)

.
Na vijf weken heen en weer bellen is het mij eindelijk gelukt dat TNT over de brug komt met de geleden kosten (heb ik ook nog een off-topic epistel over: je wordt vanaf moment nul behandeld alsof je de boel wilt flessen) en ben ik mij gaan oriënteren op een nieuwe camera (de SD-9 is niet meer te krijgen). Uiteindelijk bleef ik er met twee over:
De Panasonic HDC-SD20
De Canon HF200
Uiteindelijk gekozen voor de HF200 vanwege a) de goede recensies hier b) het feit dat ik goede dingen gelezen heb over de DIGIDVIII processor c) de CMOS en d) de aanwezigheid van een accesoireschoen.
AVCHD op een SD-kaartje heeft voor mij de voorkeur omdat ik al zo'n kaartje had en ik erg tevreden ben over de kwaliteit van de filmpjes vs. de grootte. De camera wordt ondersteund door iMovie en Final Cut (en daar ging ik voor kijken toen het Lot mij trof

).
De SD20 heb ik uiteindelijk niet genomen omdat deze een touch-screen heeft en daar ben ik niet bijzonder happig op. Één zandkorrel en je giechelt continu tegen een kras aan. Verder zijn de twee cams zeer vergelijkbaar en denk ik dat ik daar ook zeer gelukkig mee was geworden. Ook een belangrijk punt: de batterij van de
HF200 is een stuk goedkoper dan die van
Panasonic 
.
Gisteravond de HF200 besteld bij de Digicamshop voor €529 en als het goed is komt-ie zaterdag binnen. Ik zal zo snel mogelijk proberen een nuttige review te schrijven want ik zag dat die er nog niet was...
[
Voor 12% gewijzigd door
Ravhin op 12-11-2009 11:05
. Reden: grote lap tekst, even tussendoor opslaan :P ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>