Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 21:03
Ikzelf ga regelmatig discussies aan over Vista. Mensen zeggen dat Vista 'kut' is zonder hier écht iets over te kunnen zeggen (de waarom bijvoorbeeld, toch vrij belangrijk zou ik zeggen). Ikzelf ben erg tevreden met Vista, Vista gewoon draaide bij mij zeer stabiel en Vista SP1 draait nu weer net iets beter. Het reageert gewoon net wat beter.

Op mijn laptop staat nog XP en ik kan er maar niet meer aan wennen, ik vind XP absoluut niet slecht maar ik vind bij Vista dat de GUI zeker verbeterd is, een simpel voorbeeld is dat als ik Deze Computer open ik in één oogopslag kan zien welke partities wel en niet vol zitten en hoeveel dat dan wel is, bij XP is dit niet (in ieder geval niet standaard). Zo zijn er nog meer dingen aan Vista die ik verbeterd vind, mensen die zeggen dat hardware in XP meer herkend wordt kan ik me absoluut niet in vinden. In XP had ik wel eens problemen met de OfficeJet printer hier thuis, in Vista werd deze meteen herkend zo gauw ik in het netwerk het IP adres in typte en alles werd gewoon geïnstalleerd. Geen gezeur, het werd gewoon gedaan!
Verder draai ik het op een redelijk middelmatige computer denk ik en dan vind ik het zeker niet langzaam. Vista start hier overigens ook sneller op dan XP na enige dagen gebruik, het voelt gewoon net wat sneller aan hier!

Dat iemand Vista niet fijn vindt is helemaal niet erg, maar sommigen bashen Vista omdat anderen dat doen. Dat vind ik jammer, want ze vertellen het ook tegen mensen waar Vista juist een grote verbetering kan zijn. Mijn moeder is niet zo handig met computers en sommige dingen in XP gaan wat mij betreft gewoon omslachtig, met Vista was dat voor haar gewoon veel simpeler geweest. Bovendien herkent Vista veel meer media-apparaten bij mij (camera's, mp3 spelers, etc.).

Ik blijf in ieder geval lekker bij Vista, want het draait bij mij simpelweg stabiel en ik heb er geen problemen mee. Ik zie geen reden om mijn hele systeem om te gooien zodat ik weer XP kan draaien en zolang die er niet is blijf ik lekker bij Vista! Een vriend van me heeft bijvoorbeeld een X-Fi kaart van Creative en gaat dus niet over op Vista, simpelweg omdat het niet lekker draait (ik weet niet of hij met de aangepaste drivers is wezen spelen!). Als dat allemaal goed had gedraaid had hij gewoon nog op Vista gedraaid, maar hij draait nu XP omdat hij toch geen DX10 kaart heeft en het geluid wel wil gebruiken in games.

Ik heb overigens de Vista Business (Upgrade) 32-bit versie, 64-bit zou eventueel wel meer problemen kunnen veroorzaken maar ik lees steeds vaker dat praktisch alle drivers daar nu ook al werken.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 07:27
Tuurlijk, vista is verder dan xp. Xp is een "oud" OS. Mensen zijn teleurgesteld omdat het niet "verder" genoeg is, denk ik. De verwachtingen waren hoger gespannen dan wat er nu geboden is door de grote Redmond. Na de nodige patches en servicepacks zeurt men ws. nergens meer over. Gewenning en zachte dwang richting vista zullen de kritieken op termijn doen verstommen.

Maar ja, men ( en ook ik ) had een revolutie verwacht na al die jaren, en elke bug/design-flaw en prestatie-index worden onder het vergrootglas gelegd. Logisch toch? Vin' ik wel.

Mijn vista is eraf gegaan omdat mijn geliefde pro evo soccer niet meer lekker draaide ( naast wat andere redenen ). Pfffff dacht ik, na al die jaren een "nieuwe windows" en mijn enige spel draait als dikke stront, wat een $%^&&zooi..... >:)

Dit topic is grappig, maar voor een groot deel imho te verklaren uit teleurstelling, en da's persoonlijk en eig. niet tegen te spreken. Net als dat de mensen die vista wel okay vinden, niet tegen te spreken zijn.

Misschien moet MS als ubuntu doen, de weg van de geleidelijkheid kiezen en elke 6 maanden een nieuwe distro uitbrengen ( geldt ook voor apple ?? ). Dan verwacht de wereld een pak minder, en is teruggrijpen op een vorige versie meteen niet zoveel controverse waard. Is een ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coyote76
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-01-2022
Ik weet niet of het imago nog erg gaat stijgen voor Vista, de tijd zal het leren. Het helpt niet echt als je nu een goedkope laptop koopt met een Celeron-proc en 1GB geheugen je daar Vista Home Basic bij krijgt. Zo'n laptop is een leuke aanschaf en kan alle normale taken aan en dat voor 400 Euro, nou dan is de teleurstelling groot als je in Home Basic terecht komt.
Het hangt van de situatie af waarmee Pc's beter af zijn. In dit geval is hij beter af met XP, daar kan denk ik het iedereen hier mee eens zijn.

Nogal wat bedrijven zijn nog niet zo heel lang over op XP en die stappen niet zo gauw weer over, over zo'n 3 jr is er alweer een opvolger, dat moeten we niet vergeten. Het is makkelijk over te slaan dus.
Veel consumenten die een jaar of 5 doen met de pc (al dan niet met upgrades) zouden Vista ook over kunnen slaan. Drie jaar lijkt een hele tijd als je dat vooraf bekijkt maar is achteraf snel om hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Sp!tF!re schreef op zondag 18 mei 2008 @ 13:28:
Ikzelf ga regelmatig discussies aan over Vista. Mensen zeggen dat Vista 'kut' is zonder hier écht iets over te kunnen zeggen (de waarom bijvoorbeeld, toch vrij belangrijk zou ik zeggen). Ikzelf ben erg tevreden met Vista, Vista gewoon draaide bij mij zeer stabiel en Vista SP1 draait nu weer net iets beter. Het reageert gewoon net wat beter.

Op mijn laptop staat nog XP en ik kan er maar niet meer aan wennen, ik vind XP absoluut niet slecht maar ik vind bij Vista dat de GUI zeker verbeterd is, een simpel voorbeeld is dat als ik Deze Computer open ik in één oogopslag kan zien welke partities wel en niet vol zitten en hoeveel dat dan wel is, bij XP is dit niet (in ieder geval niet standaard). Zo zijn er nog meer dingen aan Vista die ik verbeterd vind, mensen die zeggen dat hardware in XP meer herkend wordt kan ik me absoluut niet in vinden. In XP had ik wel eens problemen met de OfficeJet printer hier thuis, in Vista werd deze meteen herkend zo gauw ik in het netwerk het IP adres in typte en alles werd gewoon geïnstalleerd. Geen gezeur, het werd gewoon gedaan!
Verder draai ik het op een redelijk middelmatige computer denk ik en dan vind ik het zeker niet langzaam. Vista start hier overigens ook sneller op dan XP na enige dagen gebruik, het voelt gewoon net wat sneller aan hier!

Dat iemand Vista niet fijn vindt is helemaal niet erg, maar sommigen bashen Vista omdat anderen dat doen. Dat vind ik jammer, want ze vertellen het ook tegen mensen waar Vista juist een grote verbetering kan zijn. Mijn moeder is niet zo handig met computers en sommige dingen in XP gaan wat mij betreft gewoon omslachtig, met Vista was dat voor haar gewoon veel simpeler geweest. Bovendien herkent Vista veel meer media-apparaten bij mij (camera's, mp3 spelers, etc.).

Ik blijf in ieder geval lekker bij Vista, want het draait bij mij simpelweg stabiel en ik heb er geen problemen mee. Ik zie geen reden om mijn hele systeem om te gooien zodat ik weer XP kan draaien en zolang die er niet is blijf ik lekker bij Vista! Een vriend van me heeft bijvoorbeeld een X-Fi kaart van Creative en gaat dus niet over op Vista, simpelweg omdat het niet lekker draait (ik weet niet of hij met de aangepaste drivers is wezen spelen!). Als dat allemaal goed had gedraaid had hij gewoon nog op Vista gedraaid, maar hij draait nu XP omdat hij toch geen DX10 kaart heeft en het geluid wel wil gebruiken in games.

Ik heb overigens de Vista Business (Upgrade) 32-bit versie, 64-bit zou eventueel wel meer problemen kunnen veroorzaken maar ik lees steeds vaker dat praktisch alle drivers daar nu ook al werken.
Je kunt toch niet jouw persoonlijke succes-story projecteren over de ervaringen van anderen en dit afdoen als Vista-bashen? Ik heb bijvorrbeeld al heel wat posts gelezen van mensen die op Vista zijn afgeknapt omdat er dingen simpelweg niet werkten, nadat ze het in iedergeval wel een kans hadden gegeven. Het lijkt mij dat dat een valide argument is.

Even kort: als ik op XP mijn verkenner start, dan zie ik precies een overzchtje van mijn disks met capaciteit en hoeveelheid vrije ruimte.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, dit topic staat vol argumenten tegen (en anderzijds ook voor). Hangt er gewoon vanaf welke hardware en software je hebt en welke eisen je stelt, als je dat allemaal afweegt komen sommigen terecht bij XP en anderen weer bij Vista, zo eenvoudig is het. Ik vind hier weinig subjectieve 'redenen', het enige wat ik raar vind is benchmarks die elkaar tegenspreken:

http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=1332&page=4
http://futuremark.yougamers.com/forum/showthread.php?t=72298

Ook de ervaringen omtrent snelheid spreken elkaar tegen, ongeacht de ouderdom van het systeem, is er dan toch iets aan de hand waardoor Vista op het ene systeem sneller draait dan op het andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 09:45:
Ik vind hier weinig subjectieve 'redenen', het enige wat ik raar vind is benchmarks die elkaar tegenspreken:

http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=1332&page=4
http://futuremark.yougamers.com/forum/showthread.php?t=72298

Ook de ervaringen omtrent snelheid spreken elkaar tegen, ongeacht de ouderdom van het systeem, is er dan toch iets aan de hand waardoor Vista op het ene systeem sneller draait dan op het andere?
Heb je ook de nodige vervolgjes gelezen op die ZD net benchmarks.

Het is niet zo gek dat de benchmarks niet altijd even evident zijn. Zo zal Vista superfetch op tragere machines met weinig geheugen vaak minder voordelen op leveren. Ook heeft oudere hardware vaak mindere drivers voor Vista.
In het algemeen kun je wel stellen dat met moderne hardware (drivers ook geschreven voor Vista) en vanaf een moderne dual core zoals een Core 2 Duo 8400 en 2 GB geheugen Vista vergelijkbaar snel is aan XP. Bij een quadcore, een DX 10 kaart en meer geheugen zal Vista zelfs sneller kunnen uitpakken.
Echter dan nog zal misschien in sommige dingen zal XP vlotter zijn en in andere dingen Vista

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is toch stukken hoger dan Vista Premium Ready, zelfs op een systeem met het dubbele ervan (2 GHz en 2 GB) gaat het nog trager dan XP. Ik heb 3 GHz en 2 GB en XP gaat nog duidelijk sneller.
Maar goed, eigenlijk hebben we het hier al genoeg over gehad. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2008 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'
Heb je ook zelf al verder gezocht op je links?
Zeker nuttig materiaal, ben het aan het lezen ;)

2e link, 1e alinea is genoeg.
Ik roep het al maanden :X

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terug naar XP ben ik niet meer gegaan:

Van dos, naar windows 3.1 /11, 95, 98, me (snel weer weg), 2000, xp en uiteindelijk Vista.
Ik werk in de automatisering, en heb daardoor Windows wel nodig. Maar na Vista heb ik uiteindelijk een Mac gekocht _/-\o_ .Daarnaast windows XP geïnstalleerd, ik werd simpelweg compleet gestoord van vista.

Kopieer acties over netwerken waren verschrikkelijk langzaam (heb sp1 niet afgewacht trouwens). En vooral het verschrikkelijke netwerkcentrum is me een doorn in het oog.
Hoe ze het ook elke keer voor elkaar krijgen om het configuratie scherm steeds onduidelijker te maken is me ook een raadsel :? .

Voor mij zo min mogelijk windows meer in ieder geval..... Als windows 7 komt kijk ik nog wel eens een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:23
Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:00:
En vooral het verschrikkelijke netwerkcentrum is me een doorn in het oog.
Ik respecteer je mening uiteraard en ik wil niet zeggen dat je het fijn moet vinden, maar voor mij gevoel is het ook een kwestie van gewenning.

Ik heb eens een interessant artikel gelezen over het verschil tussen bruikbaarheid en gewenning. Als er iets ingrijpend veranderd zijn gebruikers nogal geneigd meteen heel erg negatief erover te zijn, het verschrikkelijk en stom te vinden, omdat ze dingen niet meer kunnen vinden. Terwijl de vernieuwing eigenlijk heel logisch in elkaar kan zitten. Ik realiseer me dat dat ook persoonlijk kan zijn natuurlijk.

Mijn mening is dat het nieuwe Netwerkcentrum eigenlijk heel logisch en overzichtelijk in elkaar zit, het is alleen een kwestie van wennen. De eerste paar keer kon ik echt helemaal niks vinden, omdat ik automatisch op de 'oude' plekken ging zoeken. Achteraf snap ik niet waarom ik er zoveel moeite mee had, want eigenlijk zit het best logisch in elkaar. Maar ik was verblind door gewenning en daardoor snapte ik niet dat ik anders moest denken.

Je mag zeker dingen verschrikkelijk en onhandig vinden. Maar de meeste kritiek die ik hoor over Vista heeft te maken met gewenning. En dat vind ik jammer. Of dat ook voor jou geld weet ik uiteraard niet, dus ik bedoel het ook zeker niet als flame hoor :)

Overigens zijn kopieeracties een stuk sneller met SP1 (tot 80 a 90%). Ik ben het absoluut met je eens dat dat een erg zwak punt was van Vista!

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk1983 op 28-05-2008 12:10 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luuk1983 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:09:
[...]

Ik respecteer je mening uiteraard en ik wil niet zeggen dat je het fijn moet vinden, maar voor mij gevoel is het ook een kwestie van gewenning.

Ik heb eens een interessant artikel gelezen over het verschil tussen bruikbaarheid en gewenning. Als er iets ingrijpend veranderd zijn gebruikers nogal geneigd meteen heel erg negatief erover te zijn, het verschrikkelijk en stom te vinden, omdat ze dingen niet meer kunnen vinden. Terwijl de vernieuwing eigenlijk heel logisch in elkaar kan zitten. Ik realiseer me dat dat ook persoonlijk kan zijn natuurlijk.

Mijn mening is dat het nieuwe Netwerkcentrum eigenlijk heel logisch en overzichtelijk in elkaar zit, het is alleen een kwestie van wennen. De eerste paar keer kon ik echt helemaal niks vinden, omdat ik automatisch op de 'oude' plekken ging zoeken. Achteraf snap ik niet waarom ik er zoveel moeite mee had, want eigenlijk zit het best logisch in elkaar. Maar ik was verblind door gewenning en daardoor snapte ik niet dat ik anders moest denken.

Je mag zeker dingen verschrikkelijk en onhandig vinden. Maar de meeste kritiek die ik hoor over Vista heeft te maken met gewenning. En dat vind ik jammer. Of dat ook voor jou geld weet ik uiteraard niet, dus ik bedoel het ook zeker niet als flame hoor :)

Overigens zijn kopieeracties een stuk sneller met SP1 (tot 80 a 90%). Ik ben het absoluut met je eens dat dat een erg zwak punt was van Vista!
Ik snap je punt wel, ik kan het ook wel vinden tegenwoordig.

Het vervelende is dat ik als systeem/ netwerk beheerder constant aan andere netwerken hang.
Dat betekend dat als ik mijn laptop aan een kabel hang dat ik een IP adres wil krijgen, dat moet niet als te moeilijk zijn.

Nu prik ik een kabel in:
Wat wilt u doen: toestaan ja/nee
Wat voor netwerk is dit: werk/ thuis etc
Dan krijg ik na een aantal seconden het gele uitroepteken (geen ip)
Netwerkcentrum openen
Netwerk kiezen en herstellen
nog even wachten
en dan kan ik eindelijk.

Misschien had ik het anders uit moeten leggen, het scherm zelf irriteert me niet.... meer het feit dat ik het scherm überhaupt nodig heb. Iets simpels als een DHCP lease krijgen als ik een kabel inprik moet niet al te ingewikkeld zijn volgens mij? in XP werkte het prima.

Verder vind ik dat microsoft wel eens na mag denken over interfaces/ benamingen van iconen.
Ik gebruik bijvoorbeeld altijd veel sneltoetsen in schermen, als ik wat zoek in een scherm begin ik met typen en druk op enter.

Als ze de iconen in het configuratie scherm dan opeens van software, naar add/remove software naar install app enz enz gaan veranderen dan wordt ik echt geschift 8)7

Ik wil hier absoluut geen apple fanboy gaan uithangen maar hun kracht ligt toch absoluut in de interface..... ook bij mij crashen applicaties wel eens e.d. maar ik krijg niet constant allemaal irrelevante domme vragen aan mijn hoofd waar ik als gebruiker niets mee kan.

Ik wil het internet op bijvoorbeeld:
Prik kabel in -> zie vorige melding over netwerkcentrum
Ik start internet explorer -> wizard doorlopen
Eerste startpagina -> phising filter ? search page?
Eindelijk internet

Dat soort dingen snap ik echt niet hoor? Begrijp me goed: dat soort dingen houden mij en een hoop anderen wel aan het werk :) maar als ik een netwerkkabel heb, ik heb een gateway en een werkende DNS server dan wil ik gewoon internetten als ik dat aan klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:26:
Ik wil het internet op bijvoorbeeld:
Prik kabel in -> zie vorige melding over netwerkcentrum
Ik start internet explorer -> wizard doorlopen
Eerste startpagina -> phising filter ? search page?
Eindelijk internet

Dat soort dingen snap ik echt niet hoor? Begrijp me goed: dat soort dingen houden mij en een hoop anderen wel aan het werk :) maar als ik een netwerkkabel heb, ik heb een gateway en een werkende DNS server dan wil ik gewoon internetten als ik dat aan klik.
Dat is een interessante discussie inderdaad. Het probleem van Windows zit 'm vooral erin dat er zo'n enorm verschillende mensen mee werken. Van de ene kant moet de complete n00b er veilig mee overweg kunnen, van de andere kant heb je de super-tweaker die onderhand alles blind met toetsencombinaties kan.

Dat is dezelfde moeilijkheid van veiligheid versus bruikbaarheid. Alle hardware en software van de afgelopen 20 jaar moet wel blijven werken, van de andere kant moet alles wel veiliger en het liefst zo veilig dat een n00b niks kan verklooien. Dan krijg je dus gezeur als het drivermodel aangepast wordt in verband met veiligheid en producenten nieuwe drivers moeten maken. Daardoor krijg je ook UAC en wizards zodat gebruikers bewuster moeten worden van hun keuze.

Ik snap sommige frustraties wel, maar laten we eerlijk wezen, de meeste dingen die je opnoemt zijn maar eenmalig. Als je eenmaal een keer aangemeld bent op een netwerk hoef je niet elke keer te kiezen wat voor soort netwerk het is. IE7 instellen is ook maar 1 keer. Dan is het nog wel irritant, maar vooral na een install. Het is natuurlijk wel zo dat als je vaak aan een nieuw netwerk hangt dat het vaker nodig is ja. Echter, dat ik persé eerst een keer 'herstellen' moet kiezen is nieuw voor me. Dat heb ik geloof ik nog nooit hoeven te doen.

Overigens zou ik het helemaal niet erg vinden als je een soort 'advanced' en een soort 'basic' mogelijkheid zou hebben. 'Advanced' zonder alle waarschuwingen en met meer rechten en instellingsopties en dergelijke en basic voor gebruikers die meer aan het handje gehouden moeten worden. De meeste dingen kan je uiteraard wel uitzetten, zoals UAC, maar dat kost even tijd omdat allemaal in te stellen. Dat zou ik dus graag standaard uit willen hebben staan als ik als 'advanced' inlog.

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk1983 op 28-05-2008 12:34 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik gebruik nog steeds XP en ben niet overgestapt naar Vista. Niet omdat het negatieve daglicht waarin Vista zich bevindt mij afschrikt, maar omdat ik geen noodzaak zie om over te stappen. Vista mag er dan wel mooier uit zien, beter beveiligd zijn, noem alle punten in het voordeel van Vista maar. Maar XP gebruik ik nu al 6 jaar en ik heb er nooit problemen mee ondervonden. M.a.w. wat biedt Vista meer dan XP waarom ik over moet stappen? Een mooie gui is leuk, want het oog wil oog wat. Dat het qua beveiliging standaard beter geregeld is dan XP is ook prima. Maar het zijn voor mij geen musts / unique selling points waardoor ik meteen een Vista exemplaar uit het schap trek. Want XP voldoet voor mij nu al 6 jaar lang, werk er naar volle tevredenheid mee dus ik zie het nut niet in om Vista in huis te halen.

Zolang XP nog voldoet blijf ik het gebruiken. Zelfs met SP3 heb ik 0 problemen ondervonden, dus ik kan de tijd waarin Vista uitontwikkeld raakt en stabieler wordt net zoals XP al achter de rug heeft wel uitzitten. Ik heb nu ongeveer 1 maand een volledig nieuw systeem in bezit en XP SP3 draait erop. Zonde, want Vista kan er vast ook op draaien. Maar voorlopig heb ik geen behoefte aan een ander OS. Wellicht in de toekomst, maar dan acht ik de kans groter dat ik op Windows Vienna overstap indien mogelijk. Ik ben van windows 3.1 naar windows 95, van windows 95 naar windows 98 en van windows 98 naar windows xp gegaan. Net zoals ik Windows 2000/ME oversloeg zal ik, zoals het er nu naar uit ziet Vista overslaan. Niet vanwege scepsis of een anti houding, maar omdat het mij vrij weinig meer oplevert waardoor 100 euro uitgeven onnodig is voor een origineel exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:10
Heb in december 2007 een Dell Vostro 1500 gekocht met een Windows Vista licentie. Ik wou het toch een kans geven en niet direct afkraken. Doordat de machine fabriek-af met de juiste drivers werd geleverd was dat geen enkel probleem. Het was voornamelijk de rest waar het aan schorte.
Niet responsief, rare chrashes, Sidebar retetraag, over de stand-by maar niet te spreken. Mijn batterij duur was zo'n 2:30 uur.

Na 2 maanden was ik het helemaal zat. Toen kwam de "Grote Format" >:)

Windows XP geinstalleerd en sinds dien was ik weer helemaal gelukkig met mijn laptop. Opstarten, Afsluiten is sneller. Van en naar Stand-by gaat sneller. Accuduur zat in 1 keer op 3:00 tot 3:30 uur ondanks dat ik in Vista het energiezuinige profiel had geselecteerd.
Ik kon in een keer games draaien (GTA San Andreas) die op Vista niet voor uit te krassen was vloeiend en op 1440 bij 900 pixels spelen. :)

Voor mij blijft XP toch echt het besturingssysteem wat ik gebruik. Vista komt er niet meer in!

[ Voor 0% gewijzigd door FatalZero op 28-05-2008 15:25 . Reden: typo en opmaak ]

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:26:
[...]
Ik snap je punt wel, ik kan het ook wel vinden tegenwoordig.

Het vervelende is dat ik als systeem/ netwerk beheerder constant aan andere netwerken hang.
Dat betekend dat als ik mijn laptop aan een kabel hang dat ik een IP adres wil krijgen, dat moet niet al te moeilijk zijn.
Jij lijkt me juist iemand die heel erg blij moet zijn met netsh(ell) dan :)
wat nou schermpjes klikken?
Die-hard commands kloppen of scripten op triggers - dat lijkt me veel meer pro ;)
Denk aan een script wat samen de Uber task scheduler van Vista werkt om automatisch de instellingen te zetten zodra er aan een van jouw events wordt voldaan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Luuk1983 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:33:
[...]

Dat is een interessante discussie inderdaad. Het probleem van Windows zit 'm vooral erin dat er zo'n enorm verschillende mensen mee werken. Van de ene kant moet de complete n00b er veilig mee overweg kunnen, van de andere kant heb je de super-tweaker die onderhand alles blind met toetsencombinaties kan.
Alsof een comlete n00b iets snapt van phishing filters, search providers, of een form zonder SSL wordt verzonden of niet. Het is goed dat zulke instellingen er zijn, maar (goede) defaults zou toch wel fijn zijn.
Dat is dezelfde moeilijkheid van veiligheid versus bruikbaarheid. Alle hardware en software van de afgelopen 20 jaar moet wel blijven werken, van de andere kant moet alles wel veiliger en het liefst zo veilig dat een n00b niks kan verklooien. Dan krijg je dus gezeur als het drivermodel aangepast wordt in verband met veiligheid en producenten nieuwe drivers moeten maken. Daardoor krijg je ook UAC en wizards zodat gebruikers bewuster moeten worden van hun keuze.
Tig bevestigingsdialogen toevoegen maakt software niet veiliger hoor.
Ik snap sommige frustraties wel, maar laten we eerlijk wezen, de meeste dingen die je opnoemt zijn maar eenmalig.
Pff, ik wil niet weten hoeveel keer ik die 'eenmalige' dingen al heb uitgevoerd. Dat is echt maar een zwak excuus.
Overigens zou ik het helemaal niet erg vinden als je een soort 'advanced' en een soort 'basic' mogelijkheid zou hebben. 'Advanced' zonder alle waarschuwingen en met meer rechten en instellingsopties en dergelijke en basic voor gebruikers die meer aan het handje gehouden moeten worden. De meeste dingen kan je uiteraard wel uitzetten, zoals UAC, maar dat kost even tijd omdat allemaal in te stellen. Dat zou ik dus graag standaard uit willen hebben staan als ik als 'advanced' inlog.
Net zoals de meeste gebruikers liever Office hebben dan Works, kiezen de meesten dan toch ook voor advanced?
Nee, MS kan IMO echt nog genoeg verbeteren aan het gebruiksgemak.

[ Voor 3% gewijzigd door Olaf van der Spek op 28-05-2008 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben om! Maar ik draai Vista SP1 wel met classic interface en zonder sidebar etc. Ik vind de nieuwe grafische schil namelijk helemaal niks..Veel te druk. Met al die onzin uit draait t net zo goed als XP.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2008 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:59
Vind ik ook op 1 punt: de classic interface is minder mooi afgewerkt als classic in xp. Grote lompe knoppen etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emailjunkie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-01-2023
Ik ben al een hele tijd om , had vista home premium op een oud systeem = singlecore xp 2700 met 2gyg draaien, werkte allemaal wat langzamer dan de xp prof die er eerst op stond, maar sinds 1 jaar, heb ik vista 64 bits draaien met een duocore en nu 6 gyg werkgeheugen ( wat kost dat vandaag de dag nog...) en een gf 8800 gtx. Nee ik ga niet meer terug naar xp, alles wat ik werkend wil hebben werkt (behalve mijn logitech zoom webcam). het lijkt wel of alle progjes behalve schijfbeheer en netwerkbeheer, gewoon supersnel openen. Dus Ill stick to the new shit.... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:27

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Met Vista was ik het hacken en cracken zat en besloot 'm maar te kopen... en uiteraard dan wel de Ultimate edition, want we willen niets missen he ;)

Uiteindelijk toch een miskoop geweest... het performede niet, reageerde traag, was instabiel en een aantal programma's werkten niet of slecht.

Nu sinds twee weken terug op XP en Vista kan echt de kast in... zelfs Linux geprobeerd (wat op zich mooi werkte, maar niet alles draaide er lekker op), voortaan eerst weer fijn een minder legale versie proberen voor ik er 220 eu aan uitgeef ;)

Hier dus in ieder geval een medestander... XP draait beter.

[ Voor 5% gewijzigd door Kaastosti op 13-06-2008 10:08 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08 14:04
Kaastosti schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 10:08:

Uiteindelijk toch een miskoop geweest... het performede niet, reageerde traag, was instabiel en een aantal programma's werkten niet of slecht.
Ben benieuwd naar jou setup (door jou performde niet verhaal), welke programmas dan niet werkte (ik ben zelf bijv. webdevver, en heb echt mijn hele pc vol staan met rotzooi progrjes voor echt alle soorten toepassingen en niet 1! werkt er niet op vista).

Instabiel? Liep hij vast, kreeg je bsod? Specificeer eens.

ik denk zelf, dat niet alleen bij bovenstaande persoon, maar bij vele andere (LEES GOED: ik zeg niet alle, wil geen "ik ben een icter bla bla replys :P") de problemen binnen een uur allemaal verholpen kunnen worden, als de installatie maar door iemand gedaan wordt die ervaring heeft met Vista (of in ieder geval weet wat hij doet).

Verder is wat mij opvalt die verhalen zoals bovenstaande reactie: een korte omschrijving, nietszeggend behalve dat Vista mogelijk traag zou zijn en dat die persoon op zijn pc er niet goed mee overweg kon.

Ik zit ondertussen nog steeds op Vista atm, denk er niet aan om terug te gaan naar XP. Echt werkelijk alles vind ik ondertussen beter. Moest in het begin nog wel wennen aan de interface, maar nu ik er serieus veel mee werk (kan er niet omheen :P) zit er voor mij een enorme snelheidswinst in het werken met Vista. Vooral als ik even snel op een PC op het netwerk wilt zijn, of gewoon enorm veel vensters open heb, de PC blijft superstabiel, razendsnel en het ziet er nog gelikt uit ook ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
semicon schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 23:33:
ik denk zelf, dat niet alleen bij bovenstaande persoon, maar bij vele andere (LEES GOED: ik zeg niet alle, wil geen "ik ben een icter bla bla replys :P") de problemen binnen een uur allemaal verholpen kunnen worden, als de installatie maar door iemand gedaan wordt die ervaring heeft met Vista (of in ieder geval weet wat hij doet).
Vertel dan eens hoe je met ervaring een niet-werkend programma toch werkend kan krijgen onder Vista, zoals mijn GTR Racing Simulation uit 2005, of hoe je met ervaring de standby werkend kan krijgen zonder dat je PC vastloopt (PC van een jaar, telkens recentste drivers, probleem is hier vaak langsgekomen), of hoe je met ervaring een simpele webcam werkend kan krijgen (een Logitech en een Trust, zelf drivers beginnen schrijven?). Ok, dat laatste ligt niet aan Vista, maar het houdt mensen wel tegen om over te schakelen (of zijn achteraf teleurgesteld en moeten een nieuwe webcam kopen).

Lees dit topic eens van A tot Z, en je zal zien dat veel problemen niet opgelost kunnen worden met 'ervaring' of door iemand 'die weet wat hij doet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
semicon schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 23:33:
Waarom is de installatie van zo'n modern OS blijkbaar nog steeds zo eenvoudig verkeerd te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op zondag 15 juni 2008 @ 18:08:
Waarom is de installatie van zo'n modern OS blijkbaar nog steeds zo eenvoudig verkeerd te doen?
Omdat er mensen zijn die denken nog steeds met Wintendo (win9x) te maken hebben? :)
I kid you not :)
Er kan aan de installatie helemaal niks verkeerd gaan, er wordt gewoon een image op je HDD gepletterd namelijk.
Alleen daarna begint het gedonder doordat men allerlei 'tweakguides' ter hand gaat nemen, of slecht geschreven software gebruiken wil: games die hardcoded padverwijzingen bevatten bijvoorbeeld of het begrip (soft)links niet snappen ondanks dat die er al sinds Windows 2000 zijn.
Nog afgezien van bedrijven die peripherals leveren met een economische levensduur van een jaar en je daarna qua support in de steek laten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees de ogen uit mijn kop wat sommige mensen als beredenering aanhalen om Vista te bashen (is dit geen bashtopic aan het worden???)

Hier is er een:

""Kopieer acties over netwerken waren verschrikkelijk langzaam (heb sp1 niet afgewacht trouwens).

Waar heeft hij het over. Microsoft stelt een oplossing voor in de vorm van een servicepack en jij neemt de oplossing niet aan? Dan mag je niet klagen vind ik, terecht.

Ik zal het je sterker melden. XP werkt niet eens op mijn laptop. Er zit een issue in de POST die bekend is bij de Aspire 7520 series die ervoor zorgt dat het geheugen bij de post niet vrijgegeven wordt. XP kan het niet fixen en start niet meer op na de installatie.

Vista werkt wel wat traag, maar het werkt en ik heb nu geen problemen met het issue dan entries in de eventviewer, maar al zou ik die entries niet zien, alles werkt gewoon.

Doorgaans zijn de mensen die het hardst klagen over Vista ook de mensen met de minste kennis of mensen die vertikken moeite te nemen in Kerberos artikelen. (ja, wat is dat?).

Stanby is hier geen issue met de laptop en dat ding staat nooit anders als in stanby. Ben ik klaar, klep dicht en derest gaat vanzelf.

Voor degene met Nvidia issues net zoals ik; er zijn inderdaad ook non-accelerated drivers en dat zijn drivers die niet alle features en truukje doorvoeren op je hardware zoals bus en interconnectbuffers. Hierdoor loop je zo'n 10-30% prestatie mis en krijg je doorgaans 200% stabiliteit voor terug. Echter zou elke grafische kaart accelerated moeten werken en zonder problemen. Moet je terug naar Microsoft WDM driver die non-accelerated is dan is het doorgaans toch iets met je hardware of met je BIOS.
Check alle shadowopties en zet ze uit of aan, maar om nu meteen Vista zijn nek door te snijden is iemand neerslaan zonder ruzie te maken, niet eerlijk.

Wil jij je interlect tonen aan iemand dan is bashen geen manier en doordenken gewenst voor gast en lid hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 12:22:
Waar heeft hij het over. Microsoft stelt een oplossing voor in de vorm van een servicepack en jij neemt de oplossing niet aan? Dan mag je niet klagen vind ik, terecht.
Moet ie maanden gaan zitten wachten tot MS de problemen oplost? Ik dacht het niet.

Ik heb Vista een maand de kans gegeven, en toen ben ik mooi terug gegaan naar XP. Betere performance, snellere menu respons en langere batterij duur.

Misschien dat ik Vista 64-bit nog een keer een kans ga geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees de ogen uit mijn kop wat sommige mensen als beredenering aanhalen om Vista te bashen (is dit geen bashtopic aan het worden???)
Uit dit hele topic weerleg je welgeteld één argument - waarin je 100% gelijk hebt - maar je gaat even voorbij aan de tientallen andere problemen waardoor mensen ontevreden zijn of zelfs Vista laten vallen.

Verder haal je een heel uitzonderlijk fenomeen aan waardoor XP niet werkt op een bepaalde laptop, een probleem dat ik noch privé, noch professioneel ooit meegemaakt heb - waarmee ik het probleem trouwens niet minimaliseer - maar voor de 999 laptoppers bij wie het wel werkt is dat geen issue.

Wat betreft de standby: Dat hangt blijkbaar van PC tot PC af, mooi voor de mensen waar het werkt en des te jammer voor de anderen, maar dit probleem dient opgelost te worden door Microsoft, niet door de eindgebruiker, dit is niet zomaar iets dat je oplost door je wat beter in te lezen over Vista. Als ik 'standby' instel, dan moet mijn PC gewoon in 'standby', punt andere lijn.

Veel problemen worden hier afgedaan als zijnde 'niet genoeg kennis van Vista ed.', áls het zo zou zijn, is het dan nog niet de bedoeling dat Vista ook goed loopt bij mensen die er niets van weten? Als het dan toch zo'n slim en superieur os is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bop
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2024

bop

VisualWeb

Hier is er een:

""Kopieer acties over netwerken waren verschrikkelijk langzaam (heb sp1 niet afgewacht trouwens).

Hij zegt dat hij SP1 niet heeft afgewacht, hij zegt niet dat hij geen zin had om het te installeren. Hij kan toch moeilijk bijvoorbeeld 2 maanden gaan wachten op een fix (die er misschien niet eens zou komen!) terwijl hij het wel gewoon normaal wil kunnen gebruiken (wat wel onder XP kon).

En over de performance dingen, over het algemeen wil ik tijdens mij werk een snel systeem (en niet 1 die in de basis al langzaam is en die ik dan nog extra langzaam moet maken om hem stabiel te krijgen), of dit nou de schuld is van de driver makers (bv. NVIDIA) of van Vista (dus microsoft), dat maakt allemaal niet uit, het gaat erom dat Vista dan niet chill werkt (en daar gaat het uiteindelijk om).

Ik wil vista iig helemaal niet bashen, het ging er hierover waarom mensen van Vista af zijn gestapt (en dan belicht je altijd de negatieve dingen, want dat is de rede waarom je er af bent gestapt). Ikzelf zit overigens tegenwoordig in Ubuntu, maar dat terzijde.

edit:
ok 2 mensen waren me voor zie ik nu, was ff aan et bellen tussendoor :P maar goed, me punt staat nog steeds

[ Voor 4% gewijzigd door bop op 16-06-2008 12:50 ]

doe niet aan signatures.. uhhh, arghhh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Vista ook niet helemaal afgeschreven (zou jammer zijn van die 200€), maar ik ga nog even wachten tot alles wat beter op zijn pootjes staat, zowel wat betreft Vista, drivers en applicaties. En in het dagelijks gebruik draait het nu net meestal om de combinatie van die drie elementen, de ketting is vaak zo sterk als de zwakste schakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal het je sterker melden. XP werkt niet eens op mijn laptop. Er zit een issue in de POST die bekend is bij de Aspire 7520 series die ervoor zorgt dat het geheugen bij de post niet vrijgegeven wordt. XP kan het niet fixen en start niet meer op na de installatie.
Dit lijkt me een bug in je Acer, niet in Windows...
Doorgaans zijn de mensen die het hardst klagen over Vista ook de mensen met de minste kennis of mensen die vertikken moeite te nemen in Kerberos artikelen. (ja, wat is dat?).
Als ik even mag happen - de meeste mensen die ik ken die Vista weer van hun PC mikken na lange tijd zijn ITers. MCSEer, CNEers, hobbybobs en Tweakers. Van onkunde zou ik, zeker op dit forum, niet té snel spreken.

Windows is het OS voor de simpele gebruiker - d'r op knallen, drivertjes van de CD erop gooien, en klaar. Klussen, tunen, tweaken en je haren uit je kop trekken van frustratie horen bij Linux. Als ik dan al die moeite moet doen wil ik daarna een snel, lightweight, en stabiel OS, en niet met een langzaam, instabiel, slecht ondersteund en algeheel geen waarde toevoegend OS zitten, als het alternatief is dat ik er gewoon XP op flikker en alles in één keer werkt.
Voor degene met Nvidia issues net zoals ik; er zijn inderdaad ook non-accelerated drivers en dat zijn drivers die niet alle features en truukje doorvoeren op je hardware zoals bus en interconnectbuffers. Hierdoor loop je zo'n 10-30% prestatie mis en krijg je doorgaans 200% stabiliteit voor terug.
|:( Meen je dit echt?! Lekker Crysis spelen in 2560x1600 met alles op High en 2 frames per seconde.
Als je het op een beamer speelt, in 1024x768, en je laat tussen elk frame een klik horen, geloven mensen dat je een hele spannende vakantie hebt gehad en nu de dia's laat zien.
Op XP draait Crysis speelbaar in 2560x1600 en uiterst soepel in 1280x800... why bother with Vista?
Een PC is niet in orde als je er niet mee kan doen waar hij voor gekocht is: gamen op onbeschoft hoge resoluties met alles op z'n mooist. Zeggen dat je de PC stabiel kan maken door er 30% performance loss op te nemen is net zoiets als zeggen dat je auto het prima doet zonder rempedaal, je rijdt gewoon maar 10 km/h en dan voldoet de handrem.
Echter zou elke grafische kaart accelerated moeten werken en zonder problemen. Moet je terug naar Microsoft WDM driver die non-accelerated is dan is het doorgaans toch iets met je hardware of met je BIOS.
Met de drivers.... of ben ik nu onwetend, als mijn PC goed werkt op XP64 maar de videokaart het ineens verrekt onder Vista?
Check alle shadowopties en zet ze uit of aan, maar om nu meteen Vista zijn nek door te snijden is iemand neerslaan zonder ruzie te maken, niet eerlijk.
Een OS waarvoor ik m'n Pc moet castreren zodat het nog een beetje stabiel wordt, is geen goed OS waar je moeite voor moet doen - het alternatief is er gewoon en het heet XP x64 edition.
De vergleijking is dus niet meppen zonder ruzie maken, de vergelijking is dat je ipv een dikke lelijke logge psychisch doorgedraaide sufmuts van 18 mee naar huis te nemen, gewoon bij je vriendin van 32 blijft. Die is weliswaar wat ouder en heeft zeker ook rare neigingen af en toe, maar daar is goed mee te leven. (Ze vraagt je ook niet bij álles wat je zegt of doet, of je dat wel zeker weet. Hiermee vermijdt men heel handig de opmerking "Ja, ik weet zeker dat ik voetbal wil kijken. Hou je mond en haal bier." :+ )
Wil jij je interlect tonen aan iemand dan is bashen geen manier en doordenken gewenst voor gast en lid hier.
Naar mijn mening is het interlect van de meeste mensen op dit forum hoog genoeg dat ze a) intellect kunnen spellen en b) weloverwogen kunnen beslissen of ze een ander OS willen of niet.
Voor de mensen in dit topic is Vista exit, en ze hebben het geprobeerd.
Ga jij lekker je PC castreren zodat je Vista kan draaien - wij hebben onze PCs nog nodig om te werken en te gamen en gebruiken daar graag een betrouwbaar, snel en bewezen OS voor. Of dat Ubuntu, XP, XP64 of voor mijn part BeOS is, moet iedereen voor zich weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Eh, en wat is je punt? Dat Vista beter met een bug in jouw hardware (of BIOS) om kan gaan dan XP?
Inderdaad, wat zijn dat? Bedoel je KB articles? Als in, Knowledge Base?

[ Voor 5% gewijzigd door Olaf van der Spek op 16-06-2008 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Modbreak:Kunnen we het wel netjes houden a.u.b.?
Insectensex over zpelvauten en dergelijke hoef je niet op de man te spelen, van beide kanten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 15:58:
[...]

Lijkt mij ook een brakke BIOS implementatie.
Als ik even mag happen - de meeste mensen die ik ken die Vista weer van hun PC mikken na lange tijd zijn ITers. MCSEer, CNEers, hobbybobs en Tweakers. Van onkunde zou ik, zeker op dit forum, niet té snel spreken.
Ik heb hier een collega die ondanks zijn ruime mate van ervaring niks van Vista snapt en het ook niet wil snappen.
Dat -ie nu met een LUA werken moet vind-ie 3x niks.
Daarom gaat bij hem Vista de prullenbak in.
Windows is het OS voor de simpele gebruiker
Geen enkel OS is bij uitstek voor de simpele gebruiker, ook Windows versies niet.
Als ik nog even een blik werp in een topicoverzicht van de laatste 2 weken vind ik genoeg XP ellende terug.
Windows simpel? Blijkbaar niet dus.
Met de drivers.... of ben ik nu onwetend, als mijn PC goed werkt op XP64 maar de videokaart het ineens verrekt onder Vista?
Dat een zekere videokaartenbakker drivers aflevert die met grote regelmaat allerlei optimalisaties via overige software en registry keys doorvoert met wisselend succes wordt wel snel afgeschoven op MS - terwijl die echt niet blij zijn met de handelswijze van voornoemde videokaartenbakker omdat die daarmee voor onnodige klachten zorgt.
Ga jij lekker je PC castreren zodat je Vista kan draaien - wij hebben onze PCs nog nodig om te werken en te gamen en gebruiken daar graag een betrouwbaar, snel en bewezen OS voor. Of dat Ubuntu, XP, XP64 of voor mijn part BeOS is, moet iedereen voor zich weten.
Dat kan ik ook onder Vista.
Ben ik nu een geval apart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 15:58:
[...]

Inderdaad en dat ligt zeker niet aan XP, maar ik vind het wel fijn dat ik weet dat het een bug is en geen defect :)
[...]

Knip...hebbes.... Deze IT manager haatte Vista door en door en iets in me zegt me dat als ik iets haat dat ik het zal tarten en dat deed ik bij Vista en ik kwam erachter dat Vista zo kwaad nog niet is, maar als je zegt van "er zijn veel problemen mee", dan zeg ik ,"Ja", dat klopt.
Echter ben ik geen doorsnee MBO systeembeheerder en bijt ik me juist vast in hetgeen waar ik niet uitkom ;)
Windows is het OS voor de simpele gebruiker - d'r op knallen, drivertjes van de CD erop gooien, en klaar. Klussen, tunen, tweaken en je haren uit je kop trekken van frustratie horen bij Linux. Als ik dan al die moeite moet doen wil ik daarna een snel, lightweight, en stabiel OS, en niet met een langzaam, instabiel, slecht ondersteund en algeheel geen waarde toevoegend OS zitten, als het alternatief is dat ik er gewoon XP op flikker en alles in één keer werkt.
Fl*kker is een krachtige term, maatje. dat betekend Homofiel of Politie, maar heeft geen doen met Windows (moest het ff kwijt). Zo simpel als jij het bestempeld en werkt het niet. Er zijn zat haren uitgetrokken; indirect oorzaak van WIndows of onkunde??!!
Linux is helemaal niet moeilijk en eigenlijk heel logisch.
[...]

|:( Meen je dit echt?! Lekker Crysis spelen in 2560x1600 met alles op High en 2 frames per seconde.
Als je het op een beamer speelt, in 1024x768, en je laat tussen elk frame een klik horen, geloven mensen dat je een hele spannende vakantie hebt gehad en nu de dia's laat zien.
Op XP draait Crysis speelbaar in 2560x1600 en uiterst soepel in 1280x800... why bother with Vista?
Een PC is niet in orde als je er niet mee kan doen waar hij voor gekocht is: gamen op onbeschoft hoge resoluties met alles op z'n mooist. Zeggen dat je de PC stabiel kan maken door er 30% performance loss op te nemen is net zoiets als zeggen dat je auto het prima doet zonder rempedaal, je rijdt gewoon maar 10 km/h en dan voldoet de handrem.
Is dit venijn? of een beetje sarcasme onder de verkeerde hoed vandaan?
Mijn games lopen prima en nergens staat dat ik geen accelerated driver heb want die heb ik wel. ik heb de nieuwste forceware met de nv4_disp.inf mod en dat loopt als een tiet. Haperingen in het geluid zijn ook weg.

[*snip de rest*]

Modbreak:Ik dacht toch duidelijk genoeg te zijn geweest met de vraag om van beide kanten het normaal te houden?

Ga dan niet alsnog erop in, wees verstandig en laat het gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door alt-92 op 16-06-2008 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49

nIghtorius

Poef!

alt-92 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:24:
[...]
Absoluut niet, bij mij draaien ook alle games gewoon netjes onder Vista zonder framedrops of wat dan ook. En het begin was het een beetje stroef, maar is in de loop van de maanden behoorlijk verbeterd. Patches van MS & Drivers updates van fabrikanten. (Met name de nieuwe Forceware/Geforce drivers heb ik aanzienlijke verbeteringen geboekt onder Vista)

Voor mij Vista en wil absoluut niet terug. Het stomme is dat Vista bij mij juist algemeen een stuk vlotter loopt terwijl ik al behoorlijk wat toepassingen / services geïnstalleerd heb. Dit zelfde maakt XP altijd behoorlijk traag. Ik heb een XP installatie met ongv. dezelfde software ernaast lopen en toch loopt die een behoorlijk stuk trager dan Vista.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier is er een:

Uhhh dus jij vind dat als een bedrijf het presteert om in al die jaren aan ontwikkeling een product op de markt te zetten wat faalt op zo'n kritisch punt als een kopieer actie op het netwerk ik niet mag klagen? En als reden dat ik niet een jaar weiger te wachten op een oplossing?

Sorry hoor, ik heb laatst een auto gekocht en als die alleen maar naar links stuurt dan blijf ik ook niet rondjes rijden tot ze het een keer komen maken.

Microsoft stelt wel oplossingen voor, ik wou dat ze een keer ophielden met het maken van problemen. Lijkt me veel beter.

Excuus: was al gezegd.... opmerking overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvalks
  • Laatst online: 04-09 14:17
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 16:29:
[...]
Uhhh dus jij vind dat als een bedrijf het presteert om in al die jaren aan ontwikkeling een product op de markt te zetten wat faalt op zo'n kritisch punt als een kopieer actie op het netwerk ik niet mag klagen? En als reden dat ik niet een jaar weiger te wachten op een oplossing?

Sorry hoor, ik heb laatst een auto gekocht en als die alleen maar naar links stuurt dan blijf ik ook niet rondjes rijden tot ze het een keer komen maken.

Microsoft stelt wel oplossingen voor, ik wou dat ze een keer ophielden met het maken van problemen. Lijkt me veel beter.
Het is weer appels met peren vergelijk tijd... Is traag kopieeren kritisch? Nee, want het kopieeren deed het gewoon, echter niet met de gewenste snelheid. De oplossing c.q. fix kwam in de vorm van een hotfix (al geruime tijd voor SP1).

Een OS vergelijken met een auto in de vorm van problemen ondervinden is niet geheel juist. Hoeveel autos hebben wel niet verborgen gebreken c.q. fabrieksfouten die soms jarenlang later pas naar voren komen? Wat doet de bewuste autofabrikant: die roept de autos terug om de fout alsnog te herstellen... dit doet MS/Apple/Enz. ook, maar dan in de vorm van een software hotfix/patch. Deze problemen zijn niet bewust in het OS gemaakt (jouw quote: ik wou dat ze een keer ophielden met het maken van problemen.)

Moraal van het verhaal: als je een nieuw gelanceerd OS gaat gebruiken kan je op je vingers natellen dat er nog het e.e.a. aan ontbreekt.. blijf gewoon lekker op XP en ga Vista (of diens opvolger) pas gebruiken als het je wel aanstaat/kan overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb onlangs een laptop gekocht met Vista Ultimate erop. Ik moet eerlijk zeggen dat het best behoorlijk werkt als de hardware dan ook maar "echt" compatible is. Het is een 17" laptop en ik merk geen verschil in accuduur tussen XP en Vista. Ook in de snelheid merk ik erg weinig verschil, zeker na de SP1 Update.

Afijn, dat UAC heeft Microsoft niet over nagedacht, je moet zo vaak iets toestemmen dat je doodgegooid wordt met die "weet u het zeker" schermen. Ik krijg dus ook regelmatig onervaren gebruikers die vragen of het alstublieft uitgezet kan worden of ze klikken standaard maar op ja omdat ze inmiddels wel doodverveeld zijn met deze dingen.

Waar ik wél moe van wordt is het feit dat ik op vista ruim een half jaar heb geprobeerd om mijn Intel 3945ABG kaart op normale wijze aan de gang te krijgen. Om een of andere reden valt op een gegeven moment mijn internet weg, en gaat het lampje van de wireless uit. Wireless is dan met geen mogelijkheid aan te krijgen/Vista is met geen mogelijkheid te rebooten/de temperatuur van de CPU loopt rap op. Bij wie ik dit probleem moet neerleggen weet ik niet, ik heb al meerdere INTEL en Asus drivers geprobeerd, ook van Microsoft maar niets helpt. Ook na het Installeren van diverse updates / KB Fixes / Service Pack 1 blijft dit probleem bestaan. Op XP werkt de kaart naar behoren dus defect is hij ook niet.
(zie ook: [Vista] Intel Pro Wireless 3945ABG disabled)

Op mijn hogeschool (Windesheim, Zwolle) staan meerdere accesspoints, telkens als je van accesspoint wisselt krijg je weer een melding van vista voor je neus met de vraag of je vista even wilt vertellen welk soort netwerk dit is, de meldingen kun je welliswaar uitschakelen maar dan wordt hij standaard op openbaar netwerk gezet, in dit geval ook de gewenste actie omdat ik geen behoefte heb aan allemaal IT-studentjes die in mijn computer zitten te spieken, maar ik zou graag zelf de default actie kunnen instellen ;)

Ik vind het door mappen bladeren ook erg irritant. Misschien wel om de manier waarop ik alles gewend was. Ik ben nu altijd heel wat langer naar een bestand aan het zoeken dan dat ik op XP was. En waarom zijn "Mijn Afbeeldingen", "Mijn Videos" e.d. nu uit "Mijn Documenten" gehaald? Iedereen was hier aan gewend, en nu veranderen ze dat, voor mij levert dat alleen maar irritatie op.

Al met al, is dit genoeg reden geweest om contact op te nemen met Microsoft over deze situatie. Ik kreeg van hun het advies om terug te schakelen naar Windows XP. Ik heb dan ook netjes van Microsoft een Windows XP Professional OEM pakket thuis ontvangen.

Kortom, voor mij de komende tijd nog even XP ik geef vista eerst wel even de tijd om nog wat volwassener te worden :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obme_ief
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

Ik heb vista een half jaar of zo gebruikt en het liep eik beter als xp, ondanks de wat verouderde hardware (p4 3 ghz, 1 gig mem etc.) Ben toch terug gegaan naar xp vanwege de games die echt behoorlijk slechter presteerden en had ook wat progjes die niet werkten zoals zou moeten, een die me bijstaat is winamp die raar deed met directories openen. Misschien dat mijn volgende install wel weer vista zal zijn met sp1, dan is kijken of de negatieve aspecten een beetje zijn verholpen inmiddels :) Ik vond het iig wel prettiger werken als xp (na gewenning zoals al eerder benoemd) en het ziet er nog leuker uit ook.

tijd voor verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is eigenlijk, afgezien van DX10, het voordeel van Vista SP1 boven XP SP3 (voor de gemiddelde tweaker)?

SP3 is zelfs nog recenter dan Vista SP1. Ik begrijp dat er wat meer functionaliteit zit in Vista (wat makkelijker zoeken, e.d.) maar als je in XP een paar externe (freeware) progjes installeert, bereik je dan niet hetzelfde effect?

M.a.w.: is er voor een (handige) tweaker wel een voordeel aan Vista ten opzichte van XP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt natuurlijk voor elk handigheidje in Vista wel een 3th-party tooltje vinden voor XP, maar persoonlijk zou ik toch zeggen dat het voor mijn gevoel sneller is, het startmenu is handig (zoek balkje O+ ), look is beter, grote afbeeldingen in verkenner zijn erg handig, zoeken in elke verkenner, vind mediacenter erg mooi, en natuurlijk niet te vergeten mahjong :+, draai hier ook nog eens 2 talig, zo kan ik overdag nog wel wat dingen opnoemen waarom ik nooit meer terug zou gaan naar XP.

Verder zijn er natuurlijk veel technische veranderingen zoals defrag, superfetch, firewall, UAC, netwerk beheer en verschillende admin tools die bij mij wel in de smaak vallen.

Natuurlijk zijn er minpuntjes waaronder het bekende kopieer probleem maar daar kan ik mij totaal niet aan storen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2008 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
obme_ief schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 01:03:
en het ziet er nog leuker uit ook.
Dat kan in XP ook met een programma zoals XPize, behalve dan de Aero-effecten.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 01:11:
Wat is eigenlijk, afgezien van DX10, het voordeel van Vista SP1 boven XP SP3 (voor de gemiddelde tweaker)?

M.a.w.: is er voor een (handige) tweaker wel een voordeel aan Vista ten opzichte van XP?
Niet echt, je kan zelfs bijna DX10-kwaliteit bereiken onder XP.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 02:04:
het startmenu is handig (zoek balkje O+ ), look is beter, grote afbeeldingen in verkenner zijn erg handig, zoeken in elke verkenner, vind mediacenter erg mooi.
Mja, ik ga ontzettend gestructureerd te werk zodat ik geen behoefte heb aan een zoekfunctie. :) Ik vind Mediacenter ook mooi, alleen jammer dat mijn ASUS tv-kaart er niet mee samenwerkt, in tegenstelling tot een freeware-programma zoals ChrisTV Lite, wat ook nog eens superlicht en -instelbaar is.
Verder zijn er natuurlijk veel technische veranderingen zoals defrag, superfetch, firewall, UAC, netwerk beheer en verschillende admin tools die bij mij wel in de smaak vallen.
De firewall is wel uitgebreider, maar bij de defrag kan je de structuur van je schijf niet meer zien en de UAC is voor velen net het meest vervelende van Vista.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2008 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alt-92 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:24:
Ik heb hier een collega die ondanks zijn ruime mate van ervaring niks van Vista snapt en het ook niet wil snappen.
Dat -ie nu met een LUA werken moet vind-ie 3x niks.
Daarom gaat bij hem Vista de prullenbak in.
Het gaat hier echter over mensen die na langere tijd gebruiken (zo om en nabij een jaar, naar topic titel) en dat gaat dan niet meer over mensen die gewoon onwennig zijn. Dat er inderdaad hele hordes zijn die na eenuurtje kijken denken "donders, maar dat is ánders! dat wil ik niet!" ontken ik niet, maar dat is niet de doelgroep waar ik op doelde.
Geen enkel OS is bij uitstek voor de simpele gebruiker, ook Windows versies niet.
Als ik nog even een blik werp in een topicoverzicht van de laatste 2 weken vind ik genoeg XP ellende terug.
Windows simpel? Blijkbaar niet dus.
In vergelijking met wat? Windows wordt nu niet bepaald gemarket als het OS waar je alles zelf aan moet/kan doen, toch? In beginsel is Windows een voor de gebruiker eenvoudig OS - alles wordt voorgekauwd en de meeste dingen gaan volautomatisch.
Dat je d'r vervolgens meer mee kan en het prima kapot kan krijgen, dat ben ik met je eens.
Dat een zekere videokaartenbakker drivers aflevert die met grote regelmaat allerlei optimalisaties via overige software en registry keys doorvoert met wisselend succes wordt wel snel afgeschoven op MS - terwijl die echt niet blij zijn met de handelswijze van voornoemde videokaartenbakker omdat die daarmee voor onnodige klachten zorgt.
Ja, maar dat die problemen Vista onbruikbaar maken betekent wél dat je d'r niet om naar Vista omschakeld. Of terug gaat.
In dit topic? Ja! Het topic is niet "mij lukt het wél onder Vista te gamen" maar "Na 1 jaar Vista terug naar XP" -> 'wij' mensen die terug gegaan zijn naar XP omdat het onder Vista niet goed/snel/efficient/stabiel werkt, zijn niet de groep mensen die performant en prettig bezig zijn met hun PCs als er Vista op staat, als althans niet zo als met XP, al dan niet in 64bit editie.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 02:04:
Natuurlijk zijn er minpuntjes waaronder het bekende kopieer probleem maar daar kan ik mij totaal niet aan storen.
En that's the whole point - als je de problemen die je met Vista hebt niet als storend ervaart en de voordelen ook werkelijk als voordelen ervaart, is er geen reden bij XP te blijven natuurlijk - uiteindelijk is het een persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Ik ben mijn mening aan het herzien over UAC. OK het kan zeker vervelend zijn, daar hoor je mij niet over, maar eigenlijk heb ik vooral last van UAC als ik mijn PC aan het inrichten ben. Dan gaat UAC ook uit. Maar ben ik met het meeste klaar dan zet ik het weer aan. Waarom? Het aantal meldingen dat je krijgt als je niets aan het installeren bent valt hardstikke mee. En ik vind het wel een prettige gedachte dat als er iets kritisch gebeurd dat ik dan een waarschuwing krijg.

Ja goed, ik weet als ik op een icoontje met het adminitrator logo klik dat ik een melding krijgt die ik moet bevestigen. Prima, dan weet ik dat ik het zelf veroorzaakt heb en kan ik gerust accepteren. Maar ik vind het idee dat ik zo'n melding krijg als iets anders wat zomaar wil veranderen erg goed. Daar is UAC natuurlijk ook voor bedoeld.

Ik ben zeker een ruim ervaren computergebruiker en ik denk dat ik in principe makkelijk met UAC kan werken. Ik heb beveiliging in orde en eigenlijk nooit last van een virus gehad. Maar bij normaal gebruik heb ik weinig last van UAC.

Verder kan me prima voorstellen dat mensen - zeker in het begin - Vista weer erafgegooid hebben. Maar men moet wel opletten dat niet dezelfde argumenten gebruikt blijven worden die niet meer waar zijn. Vergelijk het met plasma TV's. 'Tegenstanders' blijven maar roepen dat deze TV's meer stroom kosten en dat ze snel inbranden, terwijl dat al lang niet meer zo is. Dat geld ook voor gamen in Vista. Er zijn natuurlijk altijd gevallen waar dit niet zo is, maar gaming performance in Vista en XP is tegenwoordig nagenoeg gelijk. En als er verschillen zijn is het verschil marginaal.

Mensen die overigens Vista ruim een jaar gebruikt hebben en vervolgens eraf gooien hebben wat mij betreft alle recht van spreken, ongeacht wat hij argumenten zijn. Als je een OS zo lang gebruikt en dan besluit het eraf te gooien, dan doe je dat wat mij betreft met een goede reden. Of die reden ook voor anderen gelden is een tweede natuurlijk. Ik erger me niet zo snel aan dingen, maar bijvoorbeeld het trage kopieren kan me voorstellen dat iemand zich daar scheel aan ergert.
Maar ik kwam ook hier ergens een reactie tegen over iemand die Vista ook niet WILDE kennen/leren. Tja, dan heb je geen recht van spreken wat mij betreft.

[ Voor 37% gewijzigd door Luuk1983 op 20-06-2008 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 08:35:
[...]
Mja, ik ga ontzettend gestructureerd te werk zodat ik geen behoefte heb aan een zoekfunctie. :) Ik vind Mediacenter ook mooi, alleen jammer dat mijn ASUS tv-kaart er niet mee samenwerkt, in tegenstelling tot een freeware-programma zoals ChrisTV Lite, wat ook nog eens superlicht en -instelbaar is.

[...]
De firewall is wel uitgebreider, maar bij de defrag kan je de structuur van je schijf niet meer zien en de UAC is voor velen net het meest vervelende van Vista.
Ik heb op dit moment zo'n 10000 email berichten en 4000 documenten + afbeeldingen op mijn computer staan, deze kan ik binnen een paar seconden doorzoeken en vinden, als ik hiervoor door de folders moet bladeren ben ik langer bezig. En ja, google of msn desktop search kunnen dit ook onder XP.

UAC.... wel, ik zit zo'n 12 uur per dag achter mijn computer te programmeren, mails te beantwoorden, offertes + brieven te maken, af en toe speel ik een potje counterstrike, probeer ik wat nieuwe programmatjes en ik denk dat ik het aantal keer dat ik een UAC scherm zie op 1 hand kan tellen (en jah, hij staat aan :P ). Als je de hele dag aan je systeeminstellingen zit te klooien kan ik mij voorstellen dat je er gek van word maar ik gebruik mijn PC niet daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvalks
  • Laatst online: 04-09 14:17
De UAC die in de pre-releases van Vista zaten, die waren pas echt vervelend! Daar moest je echt bij elke scheet de administrator credentials invoeren, gelukkig hebben ze dat bij de release versie eruit gehaald. UAC stoor mij ook absoluut niet, het aantal keer dat ik deze tegenkom kan ik op een hand tellen (werk voornamelijk met Total Commander ;) En bij het opstarten daarvan moet ik even klikken)...

De zoek-engine van Vista vindt ik wel een hele verbetering c.q. verademing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je langer met Vista werkt wordt je er knettergek van. Kan geen fatsoenlijke driver vinden voor mijn laptop videokaart Nvidia Geforce 8600 GS. De standaard videodriver had geen ondersteuning voor vista?? En is toch standaard geinstalleerd??? Snap ik echt niet!!!
Een simple game als FIFA 07 doet hij al moeilijk over, dan maar te zwijgen over Carbon, helemaal niet vooruit te branden. En zo sloom is mijn laptop toch ook niet: Acer Aspire 5920. Kga vanmiddag op mijn tweede partitie xp installeren kijken of het wat sneller op schiet met dezelfde videodrivers. Het antwoord weet ik eigenlijk al!!!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2008 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 13:47:
Als je langer met Vista werkt wordt je er knettergek van. Kan geen fatsoenlijke driver vinden voor mijn laptop videokaart Nvidia Geforce 8600 GS. De standaard videodriver had geen ondersteuning voor vista?? En is toch standaard geinstalleerd??? Snap ik echt niet!!!
Een simple game als FIFA 07 doet hij al moeilijk over, dan maar te zwijgen over Carbon, helemaal niet vooruit te branden. En zo sloom is mijn laptop toch ook niet: Acer Aspire 5920. Kga vanmiddag op mijn tweede partitie xp installeren kijken of het wat sneller op schiet met dezelfde videodrivers. Het antwoord weet ik eigenlijk al!!!
Laptops worden niet direct gesupport door NVIDIA, voor drivers moet je bij je fabrikant zijn. Ik ken meer dan genoeg laptop gebruikers die prima kunnen gamen onder Vista. Ik snap dat je knettergek wordt van Vista, ik zou het in jouw geval er ook afgooien waarschijnlijk als het niet werkt, maar ik hoop dat je wat kan nuanceren en Vista niet meteen in z'n geheel afschrijft.

Overigens vind ik de Windows videokaartdrivers geen vervanging van de download versies.

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk1983 op 20-06-2008 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Vooral de performance problemen die veel mensen melden zijn volgens mij vooral toe te wijzen aan het feit dat vlak na installatie of in gebruikname van een computer met Vista, deze de hele schijf gaat indexeren. Dit kan inderdaad lang duren en zal gedurende de eerste dagen voor vertraging zorgen. Zeker als de gemiddelde tweaker dan ook nog eens zaken uit gaat zetten, zoals superfetch, dan zal Vista natuurlijk ook niet meer snel worden. Ik gebruik Vista nu bijna twee jaar (inderdaad twee jaar, ook diverse beta's) en ben een uitermate tevreden gebruiker. Als alles geindexeerd is, dan performed Vista prima. Inderdaad zijn er in het begin problemen geweest (vooral pre SP1) met performance in games en kopieren, maar het kopieren is al redelijk ver voor SP1 opgelost met een hotfix en games draaien tegenwoordig ook vrijwel net zo snel als onder XP. Soms iets langzamer, soms iets sneller. Gebruik lekker XP, Linux of een Mac als er geen drivers voor je hardware te vinden zijn (don't blame Microsoft, maar ga lekker je fabrikant van je hardware hier over bashen) of als in jou geval iets niet goed, of niet snel genoeg werkt. Maar hou alsjeblieft op met het generaliseren dat Vista crap is, want dat is niet zo. Het werkt niet in alle gevallen even goed, het werkt ook zeker niet in alle gevallen even slecht. Laten we de gevoelens even wat meer nuanceren en helder blijven.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Laatst online: 11:09

Twazerty

AVCHDCoder developer

Op mijn laptop gebruik ik vista niet meer uit pure noodzaak. Ligt niet aan vista maar aan asus. Ik krijg gewoon spontaan een bluescreen (af en toe) en het heeft te maken met de videodriver. Zit een ati videokaart in maar geen enkele ati driver werkt. Alleen die van asus maar ze geven maar geen nieuwe versie vrij. Heb er momenteel ubuntu naast geinstalleerd. Moch ik er problemen mee krijgen omdat ik eventueel programma's nodig heb die er niet op werken kan ik altijd weer naar vista. Maar als dat gebeurd of ik vind ubuntu niet handig werken voor mijn opleiding informatica dan ben ik genoodzaak XP er op te installeren.

Hier wil ik mee zeggen dat veel problemen met vista te wijten is aan het feit dat er gewoon brakke drivers op geinstalleerd staan. Zo ook op mijn desktop pc. Kijken van een videofile in HD. Geheid dat ik een bluescreen ga krijgen binnen 3 uur. Bij gamen geen probleem. 2 versies terug kwa driverversie. Ook blue screens vorige versie geen bluescreens.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Twazerty schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 16:26:
Op mijn laptop gebruik ik vista niet meer uit pure noodzaak. Ligt niet aan vista maar aan asus. Ik krijg gewoon spontaan een bluescreen (af en toe) en het heeft te maken met de videodriver. Zit een ati videokaart in maar geen enkele ati driver werkt. Alleen die van asus maar ze geven maar geen nieuwe versie vrij. Heb er momenteel ubuntu naast geinstalleerd. Moch ik er problemen mee krijgen omdat ik eventueel programma's nodig heb die er niet op werken kan ik altijd weer naar vista. Maar als dat gebeurd of ik vind ubuntu niet handig werken voor mijn opleiding informatica dan ben ik genoodzaak XP er op te installeren.

Hier wil ik mee zeggen dat veel problemen met vista te wijten is aan het feit dat er gewoon brakke drivers op geinstalleerd staan. Zo ook op mijn desktop pc. Kijken van een videofile in HD. Geheid dat ik een bluescreen ga krijgen binnen 3 uur. Bij gamen geen probleem. 2 versies terug kwa driverversie. Ook blue screens vorige versie geen bluescreens.
Ontzettend vervelend natuurlijk voor je, maar ook hier weer, het is weer een probleem dat te maken heeft met drivers die niet goed werken. Jammer dat voor veel mensen (ik bedoel jou niet) het dan automatisch aan Vista ligt.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
c70070540 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 16:32:
[...]

Ontzettend vervelend natuurlijk voor je, maar ook hier weer, het is weer een probleem dat te maken heeft met drivers die niet goed werken. Jammer dat voor veel mensen (ik bedoel jou niet) het dan automatisch aan Vista ligt.
Het ligt niet altijd automatisch aan Vista, maar het is een feit dat Vista in combinatie met recente hardware en/of in combinatie met recente drivers en/of in combinatie met recente applicaties vaak niet naar behoren werkt, waardoor mensen terug overschakelen naar XP, waar het vaak wél botert tussen de verschillende computeronderdelen. Kortom, tijd voor alle onderdelen om samen volwassen te worden. :)
Ik gebruik bewust 'recente' omdat het anders afgeschoven kan worden op prehistorische hard- en software, wat niet zo is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2008 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Die ellende met bijvoorbeeld laptops met brakke drivers hebben we ook vaak zat met XP zien langskomen.
Het enige wat je dan als constante kan nemen is dat er (laptop)fabrikanten zijn die qua driversupport nou niet bepaald hun best doen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:46

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Ik heb zelf enige tijd terug een Sony Vaio laptop aangeschaft, waar Vista pre-installed op stond.
Dit was tevens mijn eerste ervaring met Vista.

Op zich werkte het aardig, alleen ik kon maar niet wennen aan dat nieuwe startmenu. En wat ik ook probeerde, ik kon het niet voor elkaar krijgen om deze aan te passen naar het startmenu van XP.
Wel kon ik het startmenu en de themes aanpassen naar die van Windows 2000, maar dat is mij wat te ver terug.
Ik ben er immers al aan gewend dat ik Deze Computer kan vinden in het startmenu en dat ik daar niet elke keer terug hoef naar het bureaublad.

Het was wel een beetje vernederend om te zien hoe mijn Packard Bell iMedia uit 2000 met XP bij het opstarten gewoon mijn nieuwe Sony Vaio laptop inhaalde!

Dit heeft mij doen besluiten om er Windows XP op te installeren.
Ik heb van andere mensen wel gehoord dat die problemen hadden met drivers. En dit was ook bij mij het geval.
Sony biedt alleen Vista drivers aan voor mijn laptop. En die drivers willen niet installeren onder XP.
Maar na wat rondgesnuffeld te hebben op de Sony Vaio Support site, kwam ik erachter dat Sony vrijwel dezelfde hardware gebruikt had voor hun eerdere serie XP laptops.
En na wat XP drivers van verschillende laptops bijeen gesprokkeld te hebben kon ik weer op een normale resolutie werken en genieten van mijn muziek.
Daarbij start mijn laptop nu ook veel sneller op, en kan ik weer gebruik maken van de voor mij vertrouwd geraakte gebruikersinterface.

Wat rest is nog een vraag die ik heb aan de lezers van dit topic.
Enige tijd terug las ik dat Dell Windows XP zou blijven verkopen met zijn systemen.
Maar na op de Dell site gekeken te hebben, kon ik geen XP systemen vinden.
Betekent dat dat het alleen voor Amerikaanse kopers mogelijk is om een Dell machine met XP te kopen? Of is dit alleen voor bedrijven mogelijk?

Ik zou het namelijk wel fijn vinden om een pc te hebben met hedendaagse specificaties maar wel met mijn vertrouwde XP.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ervaring met SP1 even puntsgewijs:

+ Ziet er cool uit
+ Netwerk mogelijkheden vind ik prettig, ook op lans werkt het super qua gemixte omgevingen (alleen is het soms nog steeds traag als er verscheiden netwerk bronnen lezen / schrijven)

- Ik vind stilte wel prettig, blijf nou in vredesnaam eens van mijn schijf af als ik een artikel aan het lezen ben Vista, amai. Ik denk laat maar even een MAAND werken. Het werd gewoon NIET minder, mijn samsung draaide kneiter veel overuren.
- Ik had helaas nog wat problemen met oude software / programma's die niet direct op vista werkte of die ik niet automatisch kon opstarten (rivatuner anyone?) zonder enorm moeilijk te gaan lopen doen
- Ik wil niet iedere keer administrator mode opstarten via de rechtermuis op .exe eigenschappen. Ik wil dat die pc ziet dat ik die muis coördinaten verander en zelf klik en niet continue dat UAC voor mijn neus krijg zelfs als ik een benchmark, spel of program files folder open.
- Superfetch deed NOG zo zijn best, mijn laptop met dezelfde specs bootte XP sneller dan mijn pc Vista bootte ... en niet met 5 seconden, maar met bijna 20 :z (op een totaal van een minuut he!)
- Ik had crashes met BioShock die ik niet op XP had met dezelfde video / chipset / directx drivers (ja ik gebruikte dx9 onder vista, dat kan ja ;) )

Ik stelde mezelf toen eens de vraag: "is er eigenlijk iets dat ik persoonlijk op vista WEL kan dat ik niet op XP kan?"

:|

Dat antwoord was nee en ik draai nu geheel tevreden en laaiend snel XP SP3 :) !!

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

defiant schreef op donderdag 24 april 2008 @ 23:15:
Had men een XP gemaakt met de stabiliteit van Vista x64, dan had MS een absolute winnaar gehad.
Nu hoor ik toch niet veel mensen klagen over de stabiliteit van XP. Jij hebt hier blijkbaar slechte ervaringen mee?

Heb voordat ik XP ben gaan gebruiken gewerkt met win2k en 2k3. Beide had ik wel wat stabiliteits-issues. Dit heb ik met XP niet meer gehad. Zeker nu MS nog een SP3 uitgegeven heeft kan XP nog zeker een paar jaar de concurrentie aan met Vista. Rond die tijd zullen er wel zoveel extra zaken in Vista zitten dat overstappen min of meer noodzakelijk wordt. Maar dan is ook de opvolger van Vista er al weer.

Van die paar compu's met Vista die ik voor anderen geconfigureerd heb werd ik i.i.g. niet heel blij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 01:30:
[...]

Rond die tijd zullen er wel zoveel extra zaken in Vista zitten dat overstappen min of meer noodzakelijk wordt.
En wat precies zijn die "extra zaken" waardoor je wel moet overstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 01:35:
En wat precies zijn die "extra zaken" waardoor je wel moet overstappen?
Nou, daar zorgt MS wel voor neem ik aan. Denk als zaken als IE8 en modernere media-players (niet dat ik die nodig heb trouwens).

Op zich wel een rare markt dat MS zich dit kan permiteren (d.m.v. features klanten dwingen om over te stappen). Maar ja, er is geen alternatief (totdat dit bespreekbaar wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Sinds de launch van Vista draai ik erop. Eerst een Dual Boot, bij gebrek aan correct geschreven applicaties (adobe en vooral Avid (is normaal coden nou echt zo lastig?!)). En sinds Adobe CS3 heeft gelaunched, ben ik niet meer teruggegaan naar XP.

Ik heb als verkoper echt de raarste dingen gehoord wat aan Vista zou liggen. Laatst nog mijn vader: "Sinds SP1 wil mijn externe HDD niet meer werken".
Is dus een 2,5" schijf welke hij via een verlengkabel aan probeerde te sluiten, nou dat had onder XP ook niet gewerkt, want die schijf kreeg gewoon niet genoeg stroom om te werken door die verlengkabel...

Mooiste is nog mensen die komen met een 7 jaar oude scanner of printer die niet werkt. Maar ach dat valt allemaal in het niet bij mensen die nog een externe HDD willen voor 98 First Edition. Tijd om up te graden?

Persoonlijk raad ik alleen oudere mensen (65+) nog aan om met XP door te gaan, aangezien meerderen uit deze leeftijdscategorie toch vaak overstapproblemen hebben.

Oh en ik heb tegenwoordig een hekel aan Linksys, naast hun al brakke firmware hebben ze voor een heleboel apparaten nog steeds geen goede Vista drivers/installatie cds voor oude randapparatuur en de meeste worden nu pas vervangen voor nieuwe modellen. Sitecom heeft daarentegen wel voor een heleboel oude apparatuur Vista drivers en vaak zelfs 64-bit drivers. En dan beweert men nog dat Sitecom een B-merk is, nou ik verkoop vaak liever Sitecom dan Linksys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vincentio schreef op zondag 22 juni 2008 @ 02:01:
Persoonlijk raad ik alleen oudere mensen (65+) nog aan om met XP door te gaan, aangezien meerderen uit deze leeftijdscategorie toch vaak overstapproblemen hebben.
Heb je eigenlijk het topic wel gelezen? :? Of lees op zijn minst eens enkele van de laatste replies.
Dan zal je zien dat er tientallen goede redenen zijn om bij XP te blijven.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2008 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijgt Vista eigenlijk nog support voor EFI? In combinatie met (eventuele) nieuwe mobo's die dit ondersteunen zou dit wel eens de doodsteek voor XP kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 14:19:
Krijgt Vista eigenlijk nog support voor EFI? In combinatie met (eventuele) nieuwe mobo's die dit ondersteunen zou dit wel eens de doodsteek voor XP kunnen zijn...
De 64-bits versie van Vista heeft met SP1 ondersteuning voor EFI gekregen.

De 32-bits versie (nog) niet geloof ik. Wellicht met SP2 ook daar?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik las het net. Hier nog een leuk artikel over EFI van MS:

http://www.microsoft.com/...rm/firmware/efibrief.mspx

Grappig danwel triest dat Apple niet genoemd wordt. Overigens was iemand anders al eerder op het idee gekomen:

Verwijderd in 'nieuws: Microsoft: Service Pack 1 voor Vista in 2008'

Goed artikel over EFI trouwens (incl. de plekken waar het al gebruikt wordt):

http://www.hardware.info/...ZGGa/Dag_BIOS_Welkom_EFI/

Binnenkort dus op de standaard x86 mobo's (en dus Vista nodig!).

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2008 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ook ontwikkelaars hebben problemen met Vista: nieuws: 'Ontwikkelaars laten Vista links liggen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Welnee.
Ontwikkelaars zijn traditioneel lui, en willen liefst pas met iets nieuws aan de slag als het niet anders meer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
alt-92 schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 08:44:
Welnee.
Ontwikkelaars zijn traditioneel lui, en willen liefst pas met iets nieuws aan de slag als het niet anders meer kan.
Hey, gaan we persoonlijk worden? :P
Ontwikkelaars zijn over het algemeen innovatiever dan systeembeheerders als het op nieuwe software aankomt, inclusief OS. Dus... ;)

Anyways, ik draai zowel thuis als op mijn werk Vista (Ultimate en Vista 64 Enterprise, resp.) en naar tevredenheid. Het enige wat wel lastig is, is ASP.Net 1.1 werkend te krijgen onder IIS op Vista 64, maar dat los ik wel op met Virtual PC + XP.
Het snelheidsverschil met XP is wel dramatisch in het voordeel van XP, maar na enig tweaken en tunen kom je er uiteindelijk wel uit.

Ik heb nog geen vergelijkende benchmarks gedraaid op mijn thuisPC om te kijken hoe de performance van XP zich verhoudt tot Vista, dus mijn ervaringen zijn op gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er wordt toch specifiek gerefereerd naar de vele problemen en beperkingen:
John Andrews, president and CEO of Evans Data, claims that developers are taking a "wait-and-see" approach to Vista, as "the new operating system has had more than its share of problems"; driver issues, software incompatibility, and steep hardware demands.
Ontwikkelaars doen toch meestal wat het beste is voor hun inkomsten, als de consument en het bedrijfsleven XP zou laten vallen voor Vista, dan zouden ze nog maar weinig verkopen. En dit heeft niet zozeer te maken met de 'afwachtende consument', want vele bedrijven, computerfabrikanten en mensen in dit topic doen het echt wel uit praktische overwegingen.

Ik wil er geen welles-nietes-spelletje van maken, het hangt grotendeels af van de eisen en wensen van de gebruiker, alsook de gebruikte hardware en software, waardoor het voor de ene beter is om XP, en voor de andere beter is om Vista te gebruiken (of verder geen reden heeft om XP te gebruiken).
bigbeng schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 09:01:
Ik heb nog geen vergelijkende benchmarks gedraaid op mijn thuisPC om te kijken hoe de performance van XP zich verhoudt tot Vista, dus mijn ervaringen zijn op gevoel.
Eerder in dit topic staan benchmarks.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2008 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigbeng
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 09:05:
[...]
Eerder in dit topic staan benchmarks.
Ik bedoelde op mijn PC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, heb ik ook nog niet gedaan, maar mijn gevoel misleidt me niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Hebben we nog aanmoediging nodig? Intel slaat Vista over. :')

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En vervolgens komen hier argumenten langs dat de ontevredenheid over Vista te wijten is aan mensen die zich niet kunnen of willen aanpassen, dat XP enkel nog aan te raden is voor oudere mensen, dat ze de tijd niet nemen om Vista gewoon te worden, dat ze verouderde hardware hebben, dat ze geen verstand hebben van besturingssystemen, enzovoort. :z

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2008 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

* kuch * inquirer

En dit was toch niet het Vista bash topic of niet ? Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en keuzes alleen zijn sommige wel heel fanatiek anti-Vista. En dat is niet alleen hier, ook mensen die ik professioneel tegenkom, had afgelopen week een programmatje van een niet nader te noemen groot automatiseringsbedrijf voor kleding winkels, die bleef maar Vista afkraken omdat zijn programma niet wou werken op een laptop met Vista, achteraf bleek dit gewoon een config foutje te zijn maar ondertussen had hij wel een uur Vista lopen afkraken waar een klant bij was.

En die klant, die neemt de professionele mening van die vertegenwoordiger over.

Wedden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 11:56:
* kuch * inquirer

En dit was toch niet het Vista bash topic of niet ? Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en keuzes alleen zijn sommige wel heel fanatiek anti-Vista. En dat is niet alleen hier, ook mensen die ik professioneel tegenkom, had afgelopen week een programmatje van een niet nader te noemen groot automatiseringsbedrijf voor kleding winkels, die bleef maar Vista afkraken omdat zijn programma niet wou werken op een laptop met Vista, achteraf bleek dit gewoon een config foutje te zijn maar ondertussen had hij wel een uur Vista lopen afkraken waar een klant bij was.

En die klant, die neemt de professionele mening van die vertegenwoordiger over.

Wedden ?
Ahum, het staat ook op T.net... O-)

/geloofwaardigheid?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 11:56:
En dit was toch niet het Vista bash topic of niet?
Is het delen van negatieve ervaringen gelijk aan bashen? De geposte nieuwsposts hebben trouwens te maken met dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Laatst online: 14-09 23:10
Het lijkt me duidelijk dat Vista niet echt een succes geworden is. Vooral omdat er al een opvolger klaar staat, dit zegt wel genoeg.

Ik heb dan ook helemaal geen zin om me verder te verdiepen in Vista. Draai wel door met XP tot Windows-7 final is. ( ook maar afwachten wat dit gaat worden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Ramzzz schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 12:08:
Ahum, het staat ook op T.net... O-)

/geloofwaardigheid?
T.net neemt alleen de headline over, let ook op de quotes:
'Intel slaat Windows Vista over'

als in: dat zeggen wij niet, dat zegt Inq.

Verder heeft Inq de reputatie regelmatig met halve of onwaarheden aan te komen.
Als je dat als serieuze nieuwsbron wil nemen: be my guest, excuse me for not taking you seriously.

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 24-06-2008 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
RoaDHouse schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 12:53:
Het lijkt me duidelijk dat Vista niet echt een succes geworden is. Vooral omdat er al een opvolger klaar staat, dit zegt wel genoeg.
whow jij neemt het wel heel extreem... Volgens mij neemt iedereen Vista met een grote korrel zout alsof vista een soort XP aftreksel is waaraan wat getweaked is... Maar dit is alleen niet het geval, hoe moeilijk het ook te begrijpen is.

Jij zegt Vista geen succes? Geen idee waarop jij het baseerd, maar ik kan er niet mee eens zijn. Zeker had Vista enorme opstartproblemen, maar "niet echt een succes" vind ik een beetje overdreven.

Ik ben tijdens mijn ervaringen met Vista alleen maar positiever geworden over dit nieuwe OS. Zeker als ik dan uiteindelijk een probleem heb opgelost, waardoor weer eens bleek dat het probleem niet altijd maar aan Vista ligt. Dan heb je zoiets van; zie je wel, het is gewoon een goed systeem.

/offtopic
Ik volg dit topic al sinds de start, soms wel positievere berichten van mensen die bijna hetzelfde ervaren als mij (met dingen die ik en mn andere posts bijv. ook aangehaald heb). Ik vind nog steeds aardig wat "klachten" erg aan de overdreven kant, da's wel jammer. Ik zou graag naar oplossingen zoeken als ik ook echt iets serieus wist (oplossing hoeft niet altijd met Vista te zijn, maar gewoon, een oplossing).

P.S. ik raadt juist mensen aan, die nooit eerder met PC's hebben gewerkt, om met Vista te werken. Als je namelijk heeft objectief bent, en echt al je ervaringen van XP niet zou hebben, heb je ook niks te klagen en zou je zelfs sneller kunnen werken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door semicon op 24-06-2008 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vista gelijk geprobeerd toen het net uit was en het was echt een drama :'( vooral met programma's die niet werkten enz. Nu had ik tijdens het installeren een probleem met een blue screen met SP1 door een brakke Sata driver, dit heb ik inmiddels opgelost en ik merk toch wel dat de ondersteuning van vista en de drivers enorm zijn verbeterd. In Windows xp had ik vaak een crashende windows live messenger en een IE7 die niet naar behoren werkte, echter heb ik tot nu toe in vista nog niet meegemaakt. Het systeem reageert eigenlijk overal vrij vlot op en het nieuwe start menu vind ik eigenlijk ook wel lekker werken door gewoon te typen wat je nodig hebt (beetje het start --> run idee van xp). Ook merk ik dat nu eindelijk de virusscanner en b.v. deamon tools wel werken wat voorheen nogal problemen gaf, en voor luie mensen is het helemaal ideaal. Via de windows update kwamen gelijk al me mobo drivers mee en hoefde ik zelf eigenlijk niets meer te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

alt-92 schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 13:15:
[...]

T.net neemt alleen de headline over, let ook op de quotes:
'Intel slaat Windows Vista over'

als in: dat zeggen wij niet, dat zegt Inq.

Verder heeft Inq de reputatie regelmatig met halve of onwaarheden aan te komen.
Als je dat als serieuze nieuwsbron wil nemen: be my guest, excuse me for not taking you seriously.
Tja, als het niet serieus genomen moet worden, zou het wellicht handig zijn om het in een FP-artikel erbij te zetten. Nu neig ik ernaar de FP niet meer per se serieus te nemen, het wordt een beetje sensatie zo... Daar is toch al genoeg van op het net te vinden? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Ramzzz op 25-06-2008 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik stelde mezelf toen eens de vraag: "is er eigenlijk iets dat ik persoonlijk op vista WEL kan dat ik niet op XP kan?"
Dat vraag ik me als tevreden XP gebruiker ook af.. Behalve de "eye candy", geforceerd kiezen van directx10 en indirecte sponsoring van de hardware leveranciers, wat heeft Vista extra te bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knaak
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:56

Knaak

It's me, Mario!

Vista heeft een groot voordeel: Je krijgt niet meteen een BSOD wanneer Nvidia weer eens rare drivers uit heeft gebracht. Vista hersteld gewoon het driver process.

Voor veel mensen lijkt dit niets, maar het kan in sommige situaties toch erg handig zijn.

En voor systemen met 4GB of meer is en blijft Vista gewoon de beste keus, want xp 64 is een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Voorbeeld waarom ik een bloedhekel aan Vista heb:

Ik krijg een mapje foto's toegemailed. .zip. Uitgepakt, op mijn bureaublad, foto's uitgekozen, gesorteerd, geprint, the works.

Nu maak ik een nieuw mapje met projectnummer aan, ook op datzelfde bureaublad, waarin ik deze foto's wil plaatsen.

Administrator-rechten vereist. na 3 opeenvolgende bevestigingsschermen, nog altijd niets kunnen verplaatsen, en dat voor 2 dozijn bestandjes van minder dan 150 kb.

Ik ben 10 min. verder en er is nog niets gebeurd. :') En ik heb administrator rechten... :')

Kansloos dit. En het ergste is nog: onze sysadmins, toch niet voor een kleintje vervaard, worden hier ook stapelmesjokke van. Elke keer weer verrassingen van het type: u mag dit of dat niet.

Vista: :w

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 25-06-2008 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knaak
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:56

Knaak

It's me, Mario!

Dat kan je gewoon uitzetten. User Control Panel, daar staat zo'n setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat spoken jullie toch allemaal uit met Vista, mijn bureaublad is net het centraalstation, files en mapjes komen en gaan de hele dag en ik zie nooit een admin melding. misschien komt dat wel omdat ik standaard alle rechten op mijn desktop heb ? waarom heb jij dat niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

MOAW schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:39:
Dat kan je gewoon uitzetten. User Control Panel, daar staat zo'n setting.
En wat staat daar? :)
Afbeeldingslocatie: http://img529.imageshack.us/img529/4074/rechtenkx2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MOAW schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:28:
Vista heeft een groot voordeel: Je krijgt niet meteen een BSOD wanneer Nvidia weer eens rare drivers uit heeft gebracht. Vista hersteld gewoon het driver process.
Dan bedoel je waarschijnlijk vage beta's, ik gebruik steeds WHQL's.
En voor systemen met 4GB of meer is en blijft Vista gewoon de beste keus, want xp 64 is een ramp.
Waarom is XP64 een ramp? Met XP32 heb ik trouwens ruim voldoende met 2 GB. FSX en Crysis hebben op Very High nog geheugen over (misschien verandert dit bij toekomstige games, maar dan kan ik nog altijd geheugen bijkopen en 3.5 GB gebruiken). Ik heb ook eens geprobeerd om van alles samen te openen (Encarta, Google Earth, Remote Desktop, Virtual PC met XPSP3, een HD-video, een foto dat in Irfanview 300 MB in beslag neemt en nog een hele reeks kleinere programma's) en pas toen begon hij te swappen wat nog steeds heel vlot ging (swapfile gedefragmenteerd op buitenste rand van een tweede SATA-schijf), maar zoveel programma's tegelijk openen komt in de praktijk zelden voor, zeker niet bij doorsnee-users.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:06
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 10:09:
[...]

[...]
Waarom is XP64 een ramp? Met XP32 heb ik trouwens ruim voldoende met 2 GB. FSX en Crysis hebben op Very High nog geheugen over (misschien verandert dit bij toekomstige games, maar dan kan ik nog altijd geheugen bijkopen en 3.5 GB gebruiken). Ik heb ook eens geprobeerd om van alles samen te openen (Encarta, Google Earth, Remote Desktop, Virtual PC met XPSP3, een HD-video, een foto dat in Irfanview 300 MB in beslag neemt en nog een hele reeks kleinere programma's) en pas toen begon hij te swappen wat nog steeds heel vlot ging (swapfile gedefragmenteerd op buitenste rand van een tweede SATA-schijf), maar zoveel programma's tegelijk openen komt in de praktijk zelden voor, zeker niet bij doorsnee-users.
niet iedereen is 'zomaar' een gamer.. ik ben photoshopper, en heb vaak 5a6 firefox vensters open, 2 msnen, mirc and nog wat andere zut (flashfxp, word, etc)
en ik loop vaak tegen +2,5gb aan..

ik gebruik vista x64 maar met alle rotzooi uitgezet..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigbeng
Ramzzz schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:36:
Voorbeeld waarom ik een bloedhekel aan Vista heb:
...
Ik krijg een mapje foto's toegemailed. .zip. Uitgepakt, op mijn bureaublad, foto's uitgekozen, gesorteerd, geprint, the works.

Nu maak ik een nieuw mapje met projectnummer aan, ook op datzelfde bureaublad, waarin ik deze foto's wil plaatsen.

Administrator-rechten vereist. na 3 opeenvolgende bevestigingsschermen, nog altijd niets kunnen verplaatsen, en dat voor 2 dozijn bestandjes van minder dan 150 kb.

Ik ben 10 min. verder en er is nog niets gebeurd. :') En ik heb administrator rechten... :')
...
Heb je Microsoft al eens geprobeerd te bereiken? Ik ben zelf software ontwikkelaar en wordt er niet erg vrolijk van als ik via via te horen krijgt dat een klant mijn produkt godsgruwelijk aan het afzeiken is en vervolgens te beroerd is om een mailtje te sturen of op een andere manier een bugreport in te dienen. Perfecte software bestaat niet en de situatie die jij beschrijft lijkt een bug te zijn. Ik ben hem zelf nog niet tegengekomen, dus het lijkt erop dat er een bijzondere situatie bij jou is opgetreden.

[ Voor 7% gewijzigd door bigbeng op 25-06-2008 10:32 . Reden: Quote iets getrimd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Icekiller2k6 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 10:12:
[...]

niet iedereen is 'zomaar' een gamer.. ik ben photoshopper, en heb vaak 5a6 firefox vensters open, 2 msnen, mirc and nog wat andere zut (flashfxp, word, etc)
en ik loop vaak tegen +2,5gb aan..

ik gebruik vista x64 maar met alle rotzooi uitgezet..
Die +2.5 GB komt dan toch grotendeels door Photoshop, en dan wel met heel grote bestanden. Je zegt 'zomaar' een gamer (klinkt nogal denigrerend, maar goed), maar daarvan zijn er nog altijd meer dan photoshoppers, en gebruikers die enkel wat surfen en mailen zijn er op hun beurt 100x meer dan gamers, dus het argument dat je Vista64 nodig zou hebben voor het geheugengebruik gaat niet echt op, des te meer omdat je met XP32 ook 3.5 GB kan hebben en met XP64 nog veel meer, waarvan MOAW trouwens nog niet beantwoord heeft waarom het 'een ramp' is.

offtopic:
In dit topic wemelt het trouwens van de spelfouten :s

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 10:09:
[...]
WHQL zegt in het geval van NVidia helaas niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:53:
[...]

WHQL zegt in het geval van NVidia helaas niet zoveel.
Mwah, ik heb er anders nog nooit problemen mee gehad (anderen misschien wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
offtopic:
Mocht je AVG8.0 draaien, dan kan het zijn dat je (Vista) computer op sommige vlakken echt takke traag wordt. Hier op mijn werk draaien we allemaal Vista Business en AVG 8.0 network edition. AVG zorgt ervoor dat een mailtje openen in Outlook 2007 een paar seconden duurt als je erop klikt en zorgt ervoor dat Internet Explorer 10 seconden over opstarten doet. Na het uitschakelen van elke plugins voor outlook en IE is alles weer razend snel. En ik denken dat het aan Vista lag. AVG 8.0 is echt een draak van een product. Zelf AVG admin werkt niet fatsoenlijk!

De reden waarom ik dit vertel is enerzijds natuurlijk even mensen waarschuwen met AVG8.0 dat je computer er traag van kan worden. Van de andere kant demonstreren wat sommige software kan doen met je computer, waardoor je een OS onterecht de schuld kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Luuk1983 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 13:39:
offtopic:
Mocht je AVG8.0 draaien, dan kan het zijn dat je (Vista) computer op sommige vlakken echt takke traag wordt. Hier op mijn werk draaien we allemaal Vista Business en AVG 8.0 network edition. AVG zorgt ervoor dat een mailtje openen in Outlook 2007 een paar seconden duurt als je erop klikt en zorgt ervoor dat Internet Explorer 10 seconden over opstarten doet. Na het uitschakelen van elke plugins voor outlook en IE is alles weer razend snel. En ik denken dat het aan Vista lag. AVG 8.0 is echt een draak van een product. Zelf AVG admin werkt niet fatsoenlijk!

De reden waarom ik dit vertel is enerzijds natuurlijk even mensen waarschuwen met AVG8.0 dat je computer er traag van kan worden. Van de andere kant demonstreren wat sommige software kan doen met je computer, waardoor je een OS onterecht de schuld kan geven.
Mijn Vista was ook redelijk traag, maar dan met Avast. Met Avast uitgeschakeld gingen IE en OE ook sneller, maar het algemene niet-responsieve gevoel bleef. Zware programma's daarentegen startten niet sneller op zonder scanner. AVG heb ik niet geprobeerd, maar onder XP heb ik alvast geen last van AVG. BTW, iemand ervaring met Norton Security Center onder Vista? Over een draak gesproken. :s

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brief van MS over opvolger Vista:

http://www.microsoft.com/windows/letter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
staat wel een leuk stukje

We know that's what some people are saying on the Internet. And in its early days, Windows Vista did experience some compatibility problems. But thanks to our industry partners' efforts during the past 18 months, here's where things stand today.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

semicon schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 23:49:
We know that's what some people are saying on the Internet. And in its early days, Windows Vista did experience some compatibility problems. But thanks to our industry partners' efforts during the past 18 months, here's where things stand today.
Lekker vage tekst (dikgedrukt).

Ik kan de gequote tekst trouwens niet terugvinden in het betreffende artikel...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2008 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Laatst online: 11:09

Twazerty

AVCHDCoder developer

Wat ik ook merk is dat ik veel en veel meer aan kan zetten onder vista. Daarmee bedoel ik het aantal vensters en programma's. Onder xp ging het dan regelmatig fout. Vastloper of een stuk trager. Ook met een hoog geheugenverbruik (4GB+) blijft vista snel. Ik heb dan 6GB. Vooral het kunnen gebruiken van veel RAM vind ik fijn zonder aan xp64 te zitten. Heb et niet zo op die versie. Ooit geprobeerd maar ik vind et niks. Driver shit enz. Niet werkende programma's enz.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

RoaDHouse schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 12:53:
LOL De opvolger staat al klaar. Broeha! Denk je nou werkelijk dat Windows 7 al klaar is?
Ik heb dan ook helemaal geen zin om me verder te verdiepen in Vista. Draai wel door met XP tot Windows-7 final is. ( ook maar afwachten wat dit gaat worden )
Dat is nou juist het probleem met de meeste hier. Ze zijn huiverig voor verandering. Elke verandering is per definitie fout, vervelend en er is niet over nagedacht in hun ogen.

Als iedereen die zo negatief doet eens de moeite zou nemen om eens de ervaring van vroegere vesies naast zich neer te leggen en er eens objectief met een open mind naar zou willen kijken, dan zouden de meeste al een stuk anders reageren. Maar helaas zit de mens niet zo in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

c70070540 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:17:
[...]

LOL De opvolger staat al klaar. Broeha! Denk je nou werkelijk dat Windows 7 al klaar is?
[...]

Dat is nou juist het probleem met de meeste hier. Ze zijn huiverig voor verandering. Elke verandering is per definitie fout, vervelend en er is niet over nagedacht in hun ogen.

Als iedereen die zo negatief doet eens de moeite zou nemen om eens de ervaring van vroegere vesies naast zich neer te leggen en er eens objectief met een open mind naar zou willen kijken, dan zouden de meeste al een stuk anders reageren. Maar helaas zit de mens niet zo in elkaar.
Dat zal voor een deel opgaan, maar zolang verandering niet ≡ verbetering, doe je mij ook geen plezier. B)

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Let op:
Reageer ontopic, of reageer niet. Trollerige posts kunnen verwijderd worden.