Sorry, ik zal dat van die sidebar even verduidelijken. Ik had op dat moment de sidebar in z'n geheel nog wel aan staan, maar had bijna alle items weg geklikt, die metertjes ook weggeklikt. (daarna had ik de sidebar in z'n geheel uitgezet, wat natuurlijk veel beter en logischer is)
Ik speelde een game, ik sluit de game af, en al die sidebar items (zoals die metertjes) was ie gewoon aan het tekenen. Ik zag de metertjes gevormd worden. En vervolgens gooide die het hele zootje weg, want ik had die metertjes eerder al weggedaan.
Ja ik heb XP ook zo basic mogelijk runnen. In Vista had ik ook wel het 1 en ander getweaked hoor, maar niet alles uitgezet (want dan is het XP, maar lelijker).
Ik vind het trouwens ook heel hinderlijk dat ie icoontjes gaat weergeven op 48x48. Dit kan je uitzetten (als je ff zoekt), maar het staat standaard aan. Gevolg is dat het je resolutie niet erg goed benut, je bureaublad staat zo vol met kleinere (laptop) resoluties
Maar wat is daar zo erg aan?
Je bent toch niet één van die mensen die z'n applicaties allemaal open heeft staan als ie op z'n afsluiten knop klikt?
Het OS ruimt die rotzooi wel op voor je, maar hoezo zou knipperen dan opeens inefficient zijn?
Ok het OS moet zich afsluiten, je kan je idd afvragen wat het dan nog boeit waarom 1 seconde langer over het afsluiten zou doen. Maar goed, ik heb een normaal window (explorer oid) voor mn neus terwijl ik de pc afsluit. Dan gaat ie gewoon dat scherm focus geven, en weer focus ontnemen (en dat laat ie dan nog zien ook, mooi verlichten iedere keer opnieuw) en dat dan heeeeel vaak doen, voordat het scherm daadwerkelijk weg is. Misschien dat ie heel slordig om springt met focussen in zn afsluit traject, of dat ie het scherm eerst 100x op de normale manier af wil sluiten voordat ie het echt killed. Ik weet het niet, maar het is iig slordig.
Het maakt idd weinig uit dat ie net iets langer over het afsluiten doet door dat soort dingen, maar dat soort dingen geven me niet zo'n goed idee over het OS.
Hoe dan ook, ik heb Vista niet meteen afgeschreven. Het was een laptop van mn werk, deze heb ik voor richting een jaar gebruikt, en Vista erop gehouden. Dus ik heb het wel een aardig tijdje gebruikt kan ik zeggen. Uiteindelijk moest ik em inleveren, en dat vond ik helemaal niet erg. Terug naar mijn eigen langzamere laptop met XP, vond ik prima.
Ik had echt het idee dat de laptop helemaal niet tot z'n recht kwam door Vista. Alleen met echt grote dingen, zoals gamen of VM's draaien merkte ik dat ie redelijk krachtig was (iig wel in vergelijking met mn oude) maar met het meeste werk dat ik er op deed (office werk, php programmeren enzo, vrij licht werk allemaal) had ik het idee dat ik er langzamer mee was dan met XP. Dat je gewoon aan het wachten bent, dat je een beetje ondergeschikt ben aan het OS, ipv met XP waarin het OS meer doet wat jij wil. Zo voelde het een beetje.
Ik zeg ook niet dat Vista alleen maar slecht is, maar ik kan voor mij zelf geen voordeel bedenken om Vista te gebruiken. Ja het ziet er leuker uit, en het vind je bestanden heel snel, maar dat is voor mij niet erg belangrijk.
Het is vast veiliger met UAC en alles, maar ook dan zullen gebruikers het weer weten te verklooien omdat ze simpelweg niet weten wat ze installeren. Dat zou ze ook lukken op een willekeurig Ubuntu systeem als daar zulke troep voor gemaakt werd.
Verder zijn die uitgebreidere policies natuurlijk altijd handig, maar dat komt pas echt tot z'n recht als je alles op Vista hebt draaien denk ik, en natuurlijk ook de laatste Windows servers.
Ik zou ook graag zien dat MS zou ontwikkelen zoals anderen OS-en dat doen. Een structuur die gewoon perfect is, en waarin je alleen maar blijft updaten. Soms in kleine stappen, soms in grote stappen. Maarja, dat is voorheen op meerdere vlakken niet interessant. Vooral economisch niet denk ik. Zouden ze ook aan andere licentie modellen moeten. Voor de gebruiker zou het alleen maar interessant zijn.
Bijvoorbeeld met Linux, als er Linux drivers voor een apparaat zijn, dan werkt het gewoon. Dan zul je bijvoorbeeld straks geen problemen hebben als je van Ubuntu 8 naar 9 overstapt. Even simpel gezegd.