Toon posts:

Duurzame Energie deel 6 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste
Acties:
  • 58.319 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15536

Gizz schreef op zondag 15 juni 2008 @ 00:44:
Heeft iemand al post terug van SenterNovem betreffende het SDE gebeuren? Onze aanvraag is 8 april verstuurd en wij hebben nog niets gehoord, zelfs geen ontvangstbevesting.
Ik heb (indirect, via mijn leverancier) bevestiging dat mijn aanvraag ontvangen is. En ze hebben mijn aanvraag "volledig" bevonden. Nu nog afwachten of ze de aanvraag ook goedkeuren, maar dat kan wel weer 13 weken duren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:36

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Ik heb gisteren een brief gehad van senternovem , dat alles compleet ontvangen is (8 april) en binnen 13 weken een beslissing genomen wordt.
Wat een onzin dat het zo lang moet duren, maarja er zijn waarschijnlijk weer 100 ambtenaren die zo langer hun baan kunnen houden.

Ik heb eigenlijk zin om al die SDE onzin terzijde te schuiven en het zelf maar op te hoesten. Ben ik tenmiste niet afhankelijk van dit soort bureaucratie.

Gasloos

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:21

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 15536 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 14:50:
Klopt, vandaar dat ik met een Energy check even het gebruik van de afzonderlijke apparaatjes bepaald heb.

De NSLU2: 3 Watt
De Linksys router: 5 Watt
De Ethernut controller: 2 Watt

Ik ben nog met wat verschillende mogelijkheden aan het afwegen.
Binnenkort ga ik misschien een controller via USB aan de NSLU2 hangen, en dat in de meterkast.

Dan heb ik een datalogger die aan 3 watt genoeg heeft.
Ik heb vandaag ook even m'n PowerMonitor Pro aan de ZyXel 2400 D3 (ADSL-Router/modem met Wlan) gehangen en kwam op 10,2W. Dit verbruik gaf hij pas na de volledige start, dus waarschijnlijk na het opstarten van het Wlandeel. Ook de printer verbuikt in slaapstand 8,5 W.Die wil ik dus eigenlijk allebei uit hebben.
Ik weet dat er master/slave schakelaars zijn met een netwerkaansluiting, maar eigenlijk zoek ik een nog simpeler netwerkkastje dat zodra je een computer aanzet spanning op een hulpapparaat zet. Het gaat bij mij om 3 computers in afzonderlijke kamers met een router in de meterkast en een printer op een andere plek in huis. Het zou zo moeten werken dat zodra je één van de computers aanzet en de netwerkaansluiting gebruikt wordt, de router en de printer aangaan. Iemand een suggestie? Ik heb weinig vertrouwen in m'n huisgenoten als het gaat om uitzetten van router en printer.

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 08:09

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Je hebt bij Conrad ook stekkerdozen die 'USB-powered' zijn. Die schakelen dus aan als er de +5V op de USB-poort komt te staan (n°: 260015-12)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

jfeelders schreef op zondag 15 juni 2008 @ 16:47:
Je hebt bij Conrad ook stekkerdozen die 'USB-powered' zijn. Die schakelen dus aan als er de +5V op de USB-poort komt te staan (n°: 260015-12)
klein foutje, het is 620015-12, maar zoiets bedoel ik. Misschien moet ik zelf iets fröbelen voor een netwerkversie. Op zich een goed idee om de 5V van de USB te gebruiken.

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 23:20
Een master-slave stekkerdoos kan toch ook prima?
Als je dan wilt kijken of 1 van de 2 PC's aan staat dan gooi je op die master-aansluiting gewoon een verdeeldoos waar je beide PC's op aansluit.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

TD-er schreef op zondag 15 juni 2008 @ 17:42:
Een master-slave stekkerdoos kan toch ook prima?
Als je dan wilt kijken of 1 van de 2 PC's aan staat dan gooi je op die master-aansluiting gewoon een verdeeldoos waar je beide PC's op aansluit.
Probleem is dat alle apparatuur in vijf verschillende kamers staat, anders was het simpel :?

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 238103
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
soms loont het acpi sleep s3 te gebruiken boven uitzetten,
mijn xccube mediacenter verbruikt in s3 sleep vrijwel niets (<0,3 watt) en is wakker in 1 seconden.
in uitstand is het sluipverbruik hoger dan in acpi s3.(7,3 watt)
uit is namelijk nooit uit bij moderne computers,
de stekker eruit is echt wel uit.

wachten op sde besluiten kost meer dan dan geen sde,
jemig ik heb al >13 weken geen stijgende / dalende meter (+ btw),
haal je niet meer in denk ik, de komende 5 jaar......
en tegen de tijd van het besluit is het winter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 238103 schreef op zondag 15 juni 2008 @ 21:52:
soms loont het acpi sleep s3 te gebruiken boven uitzetten,
mijn xccube mediacenter verbruikt in s3 sleep vrijwel niets (<0,3 watt) en is wakker in 1 seconden.
in uitstand is het sluipverbruik hoger dan in acpi s3.(7,3 watt)
uit is namelijk nooit uit bij moderne computers,
de stekker eruit is echt wel uit.
[...]
Met wat voor meter gemeten?
Klinkt namelijk alsof je de VA's aan het meten bent en niet de Watt's

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Onderstaande link geeft hoop op elektrisch vervoer.
Binnen 5 minuten je scooter opladen :P

http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=77482&mxp=201

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TD-er
Ik weet niet hoe groot de capaciteit is van dergelijke accu's, maar even aangenomen dat het toch wel enkele kWh's is, kun je wel nagaan hoe groot die stroom moet zijn voor de lader.
5 min is 1/12e van een uur, oftewel per kWh accu-capaciteit zit je op ruw geschat zo'n 50-60A op netspanning. Dat is dus zo'n 20A per fase van een krachtstroom-aansluiting per kWh aan accu-capaciteit.

• Niet online
gemeten met een elro m12 met cosphi correctie,
inclusief de tv op standby.
de meeste moederbordjes houden gewoon wol en agp spanning als de pc uit is,
s3 standby zet devices in sleep of uit modus, softwarematig.
mijn oudere a64 aopen, sluipt zelfs 47 watt met de stekker erin op de ac,
als ik een shutdown geef, en op de nvidia 7600 op de 12 volt lijn meet staat daar gewoon spanning,
dat is dus niet uit.
software kan alle hardware wel in een low power state zetten, beter dan in een shutdown,
de stekker eruit is het best.
ook dell tft schermpjes hebben hier trouwens last van.

Anoniem: 54122

Speksteenkachel schreef op zondag 15 juni 2008 @ 22:13:

Binnen 5 minuten 1,5 kwh uit het stopcontact trekken _/-\o_

• Niet online
met quickcharge op mijn li-poly scooter accu`s zijn ze ook in een uurtje vol,
maar ook zo weer leeg,
8 uur op 100watt gaat veel beter,
dus ik geloof het niet zo.

• TD-er
Anoniem: 238103 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 07:12:
gemeten met een elro m12 met cosphi correctie,
inclusief de tv op standby.
[...]
mijn oudere a64 aopen, sluipt zelfs 47 watt met de stekker erin op de ac,
als ik een shutdown geef, en op de nvidia 7600 op de 12 volt lijn meet staat daar gewoon spanning,
dat is dus niet uit.
[...]
Dat lijkt me duidelijk die meter meet de cos-phi niet goed.
Een PC die uit staat verbruikt echt geen 47Watt.
Ter indicatie mijn TV (Panasonic plasma) trekt in standby 0,6 Watt, maar maar liefst 50-60 VA, oftewel een idiote Cos-phi waarde, waardoor de VA's eigenlijk niets meer zeggen.

Probeer het eens te meten met een Conrad-Energy monitor 3000 (of de -logger 3500)

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
(jarig!)
Anoniem: 238103 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 08:17:
met quickcharge op mijn li-poly scooter accu`s zijn ze ook in een uurtje vol,
maar ook zo weer leeg,
8 uur op 100watt gaat veel beter,
dus ik geloof het niet zo.
Heeft jouw scooter li-poly accu's? Weet je dat zeker? Ik wist niet dat er al scooters met dergelijke accu's op de markt waren.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 09:00

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Speksteenkachel schreef op zondag 15 juni 2008 @ 22:13:

Nog zo'n wonder technologie, maar dan eentje die al toegepast wordt:
Altairnano accupacks voor EV's kunnen binnen 10 min tot 90-95% worden opgeladen. Deze packs van 18, 35 or 70 kWh moeten daarvoor wel aan een speciaal 480V (USA) laadstation gehangen worden. Met ook nog eens 15000 volledige laadcycli (85% resterende bruikbare capaciteit) zou je een leven lang toekunnen met eenmalige aanschaf.

De truuk zit hem kennelijk in een speciaal (nano) materiaal voor de electroden waardoor de weerstand waarmee de ionen in en uit de batterij vloeien zeer laag is. Hierdoor onstaat geen mechanische stress die de batterij doet verouderen en ook zeer weinig warmte. Hierdoor kunnen ze heel snel (ont-) geladen worden zonder thermische problemen.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• Niet online
ja, lion polymeer, heel plat, waarschijnlijk gedaan om het model te behouden.

(de energy logger 3000 van een vriend geeft dezelfde waarde..dik 47 watt voor mce uit+tv uit)
mce s3 standby en tv gewoon uitknop, onmeetbaar weinig tot 0,3 watt

• JeroenH
(jarig!)
Anoniem: 238103 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:10:
ja, lion polymeer, heel plat, waarschijnlijk gedaan om het model te behouden.
Dan nodig ik mezelf bij deze uit om dat eens een keer van nabij te komen bekijken. Als ik me het goed herinner was de prijs van je scooter niet abnormaal hoog, toch?

• feca
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-03 15:36
http://www.nu.nl/news/161...trisch_autorijden%27.html

Weinig concreets, maar het maakt me wel nieuwsgierig...

Iemand enig idee waar Essent en consorten mee gaan komen?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:19

mux

99% efficient!

Batterijtechnologie is inderdaad in een stroomversnelling, er zijn als ik me niet vergis al mobiele telefoons met nieuwste-generatie li-poly die binnen een half uur 95% opgeladen kunnen worden. In delft zit een bedrijfje waar men al veel meer dan een proof of concept heeft van een batterij die in een paar minuten kan worden opgeladen. Het probleem zat hem bij lithiumchemieën volgens mij vooral in de vorming van kristallen bij hoge gelokaliseerde temperatuur ipv een gelijkmatigere inwendige structuur, en dat is inderdaad met onder de grote paraplu 'nanotechnologie'-ideeën verbeterd.

Wordt nog interessant, hopelijk wordt zoiets snel in een EV gebruikt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-05 22:43
http://www.dft.nl/nieuws/4248553/_Tanken_via_stopcontact__.html?p=1,1
’Tanken’ via stopcontact
17 Jun 08, 11:12

ASSEN (AFN) - Nog even en automobilisten kunnen ’tanken’ via een stekker in het stopcontact. Volgens energiebedrijf Essent staat elektrisch autorijden op het punt van doorbreken en rijden in 2025 zo’n 1,8 miljoen auto’s in Nederland op stroom.

Essent ontwikkelde een slim netwerk dat het opladen van elektrische auto’s in principe overal in Nederland mogelijk maakt.

Het energiebedrijf maakte dat dinsdag tijdens een presentatie op het TT Circuit in Assen bekend. Het speciale netwerk, het zogenoemde MSG-netwerk (Mobile Smart Grid), is gewoon via de huidige stopcontacten en de huidige elektriciteitsnetten toegankelijk. Het slimme van het systeem is dat het bij elk stopcontact de identiteit van de afnemer herkent. Wanneer in een willekeurig stopcontact in Nederland de accu van een elektrische wagen is opgeladen, krijgt de afnemer vanzelf de rekening op de mat.

Schadelijke stoffen

Volgens Essent en samenwerkende partijen United Momentum Group, Electric Cars Europe en InnoSys Engineering brengt dit concept elektrisch rijden in Nederland in een stroomversnelling. Het grote voordeel van elektrische auto’s is dat ze geen schadelijke stoffen uitstoten. Essent zelf neemt volgend jaar de eerste elektrische auto’s in gebruik. Het gaat om enkele honderden bedrijfs- en personenauto’s.

Voor het snelladen van de accu komen er oplaadstations langs snelwegen, waarmee een geheel lege accu in tien minuten weer vol stroom zit. Opladen thuis duurt langer. Eenmaal aan de lader kan via een ingebouwde computer in het voertuig worden geregeld hoe lang en onder welk tarief de auto moet worden opgeladen. Zo kan het laden op een later tijdstip gestart worden. “Bijvoorbeeld ’s nachts, aangezien het tarief van nachtstroom lager is”, legt een Essent-woordvoerder uit.

Afspraken

Het concept is niet gebonden aan Essent. Volgens de woordvoerder is het systeem simpel te installeren op netwerken van andere energieleveranciers. Met hen zijn echter nog geen afspraken gemaakt. “We bieden een standaard aan en hopen dat de markt hierop inspeelt”, aldus de zegsman. Als dat gebeurt, zullen autoproducenten in 2010 voor het eerst tot massaproductie overgaan, zo verwacht Essent. Onder meer Volkswagen, Volvo en Daihatsu houden zich bezig met het ontwikkelen van elektrische wagens. De huidige modellen kunnen 300 á 500 kilometer rijden op een lading.

Het rijden op elektriciteit biedt ook de mogelijkheid energie van wind en zon op te slaan in de accu’s. “Energie moet normaal gesproken meteen worden gebruikt omdat je het niet kunt opslaan”, aldus de woordvoerder. “Maar met de nieuwe generatie accu’s kan dat wel. Dat biedt een enorm potentieel aan opslagcapaciteit.”

De kosten zullen in vergelijking met benzine, diesel of hybride aanzienlijk lager uitvallen, stelt Essent. Er is geen aanschafbelasting (BPM) verschuldigd en geen wegenbelasting. Op een kilowattuur, ter waarde van 20 eurocent, kan acht kilometer gereden worden. Ter vergelijking: een liter diesel kost 1,40 euro en is goed voor 16 kilometer. In aanschaf gaan de elektrisch aangedreven voertuigen in de prijscategorie van kleine middenklassers vallen.

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 18:07
Het voordeel van een compleet elektrische auto lijkt me o.a. te gaan zitten in het uitsparen van een heel
aantal onderdelen (en dus ruimte en gewicht, die gebruikt kan worden voor plaatsing van accu's)
  • Motor
  • Versnellingsbak
  • Koppeling
  • Startmotor / dynamo
  • Luchtinlaat
  • Uitlaat + katalysator
  • Benzinetank
  • etc.

• TD-er
Sorry als ik een beetje pessimistisch overkom, maar dit lijkt mij voor de toch al controlerende overheid een ideale situatie, dat je precies kunt zien wie waar getanked heeft en waarschijnlijk zullen er bij tankstations ook wel accijns gaan komen op de kWh-prijs, mocht dit een beetje gaan aanslaan.

Voordeel is wel dat op parkeerplaatsen bij kantoren/bedrijfspanden de auto's altijd volgetankt kunnen worden, dus met name bedrijfswagens zullen daar wel gebruik van gaan maken, zodat er zo weinig mogelijk tijd verloren gaat aan tanken.
Ook filerijden zal een stukje goedkoper worden, energie-sprekenderwijs.

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-05 20:52
TD-er schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 11:57:
Sorry als ik een beetje pessimistisch overkom, maar dit lijkt mij voor de toch al controlerende overheid een ideale situatie, dat je precies kunt zien wie waar getanked heeft en waarschijnlijk zullen er bij tankstations ook wel accijns gaan komen op de kWh-prijs, mocht dit een beetje gaan aanslaan.

Voordeel is wel dat op parkeerplaatsen bij kantoren/bedrijfspanden de auto's altijd volgetankt kunnen worden, dus met name bedrijfswagens zullen daar wel gebruik van gaan maken, zodat er zo weinig mogelijk tijd verloren gaat aan tanken.
Ook filerijden zal een stukje goedkoper worden, energie-sprekenderwijs.
Toch lijkt het mij een vrij goed concept eigenlijk. Tanken waar je maar wil en toch op je eigen kosten. 10 minuten wachten bij een tankstation lijkt me ook niet veel en kan zelfs bijdragen aan een veiliger wegennet. Veel mensen rijden namelijk te lang aan één stuk. Nu moet je verplicht 10 min pauze houden.

• TD-er
wiene schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 12:04:
[...]

Toch lijkt het mij een vrij goed concept eigenlijk. Tanken waar je maar wil en toch op je eigen kosten. 10 minuten wachten bij een tankstation lijkt me ook niet veel en kan zelfs bijdragen aan een veiliger wegennet. Veel mensen rijden namelijk te lang aan één stuk. Nu moet je verplicht 10 min pauze houden.
Zeker heeft het z'n voordelen, maar ik verwacht dat de overheid een deel van de voordelen zal wegnemen.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Gelijk ook maar zo'n accu in een elektrische scooter.
Weet iemand of dit nieuw type accu hier ook geschikt voor is?

Anoniem: 135487

Het artikel is natuurlijk ook wel een beetje overdreven positief.

- 1kWh = 20 cent
Lijkt me erg weinig, en als we spreken binnen een aantal jaar zeker. Verwacht eerder zo'n 30 cent

- In 10 mins vol stroom
Ja dat wil ik nog wel zien. De personen hier die wat meer kennen van batterijen kunnen haarfijn uitleggen waarom dit in de praktijk net niet zo eenvoudig is (toch niet als je even van je batterij wil genieten ;) )

- Huidige modellen kunnen 300 tot 500 km op een lading
Helemaal uit de lucht gegrepen... De Tesla haalt zo'n 200 km dacht, de Volt gaat daar maar een fractie van halen en anderen zitten er tussenin. Er is geen elektrisch model gepland dat zover op een lading kan rijden.

- In aanschaf gaan de elektrisch aangedreven voertuigen in de prijscategorie van kleine middenklassers vallen
Ook helemaal uit de lucht gegrepen. Pure elektrische auto's zijn duurdere auto's, voornamelijk door de dure batterijen. Kleinere voertuigen kunnen nog wel binnen de huidige prijzen vallen, auto's voorlopig niet. Dit kan wel veranderen, maar ik zou niet verwachten dat de prijzen binnen de 5 jaar op niveau staan van de huidige.

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 135487 op 17-06-2008 13:33]

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:07
En maar te zweigen over de vervuilende productiemethodes. Die accu's moeten wel gemaakt worden, waarbij uitstoot optreed.

Ook lijkt mij het onhandig omdat de acuu's na enige (snelle) tijd vervangen moeten worden. Dit leverd ook weer uitstoot op. Terwijl een goedde motor makkelijk 300.000/400.000 mee kan. Een goede motor stoot gewoon heel weinig uit, dit kan ook best een dikke BMW zijn als de motor maar goed ontworpen is de Diezels zijn tegenwoordig ook al zeer schoon.

Denk dat je beter kan investeren in goede motoren & alternative brandstoffen. (bijvoorbeeld waterstof)

• JeroenH
(jarig!)
Roderiktweaker schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 16:24:
Denk dat je beter kan investeren in goede motoren & alternative brandstoffen. (bijvoorbeeld waterstof)
En ik denk dat je i.p.v. aan symptoombestrijding te blijven doen beter kunt investeren in het dichter bij elkaar plaatsen van woon- en werkfuncties zodat simpelweg minder mobiliteit nodig is. De overblijvende mobiliteit kan dan beter opgevuld worden met lopen/fietsen/scooters voor de korte afstand en OV voor de lange afstand.

Roderiktweaker schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 16:24:
En maar te zweigen over de vervuilende productiemethodes. Die accu's moeten wel gemaakt worden, waarbij uitstoot optreed.

Ook lijkt mij het onhandig omdat de acuu's na enige (snelle) tijd vervangen moeten worden. Dit leverd ook weer uitstoot op. Terwijl een goedde motor makkelijk 300.000/400.000 mee kan.
Het gaat nu wel dubbel lopen met het overzicht electrische voertuigen, maar goed.

Een set Li-ion accu's gaat in een CityEL ongeveer 160.000 kilometer mee. Dar hoef je het niet voor te laten. Ik vind het wel onzin om een dergelijk net aan te leggen. Ik kan nu ook al op het werk opladen.

Als ik op de jachthaven ben steek ik de Cee stekker in een paaltje en voor 50 cent krijg ik 2 kwh stroom. Ik zie niet in waarom er dan een speciaal net moet komen.

Nee, dan London. Daar heb je plekken waar je gratis op kunt laden voor maximaal 3 uur en dan ook nog eens gratis de parkeerplek kan gebruiken. Dat is pas een goede stimulans.

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

TD-er schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 11:57:
In dat artikel staat 20 eurocent/kWh, ongetwijfeld voor het gemak afgerond (is sowieso niet standaard all-in prijs). Ik zit (voor 1 juli, dan gaat de leveringscomponent weer omhoog) op 21,6 eurocent/kWh bij Greenchoice met zonnestroom contract (dat is: variabele kosten voor levering, transport, systeemdienst, energiebelasting en BTW). Ergo: in die "20 cent van Essent" zit ook al de energiebelasting doorgerekend. Van 1 jan. tot en met 30 juni is die 7,27 eurocent/kWh ex BTW. Wordt vanaf 1 juli 7,52 eurocent/kWh ex BTW (is 8,95 incl. 19% BTW). Denk maar niet dat onze geliefde Staat zich die energiebelasting (incl. BTW) bij "elders in het land kWh tanken" laat ontnemen. Kunnen ze veel te leuke "innovatieve" megaprojectjes van financieren... Of ergens wat looneisjes compenseren... Etc.

Het lijkt me sterk dat ze dan bovenop de energiebelasting + BTW ook nog eens accijns zouden gaan heffen.

Maar ja, geef ze een nagel, en ze nemen je hele arm.

Toch maar "klassiek" blijven fietsen dan. Gevoedt door uit zonne-energie geproduceerde bammetjes met "organic" pindakaas... Geen zonne-accijns for me, plies.

>:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dan gaan we hier vlak over de grens in Gronau aan het stopkontakt :)
Net zoals het altijd al met de benzine ging.
Op het moment groene stroom genoeg bij onze buren met al die blauwe daken.
Een prachtig gezicht als ik 10km verderop kijk.

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 20:43:
Dan gaan we hier vlak over de grens in Gronau aan het stopkontakt :)
Net zoals het altijd al met de benzine ging.
Op het moment groene stroom genoeg bij onze buren met al die blauwe daken.
Een prachtig gezicht als ik 10km verderop kijk.
Jammer alleen dat de Duitse wetgever al sinds 2000 snoeihard heeft afgespijkerd dat alleen op het Duitse grondgebied, voor Duitse staatsburgers, het Erneuerbare Energien Gesetz geldt. Ik heb op Intersolar 2008 met iemand van Solland Solar gesproken en hem gevraagd waarom hun exact op de NL/Duitse grens liggende fabriek niet al lang met hun eigen prachtige producten is volgelegd. De reden is superbanaal: er is uitsluitend een Nederlandse elektra aansluiting. Gevolg: totaal zinloos om in te voeden, want ze krijgen daar vrijwel niks voor. Als ze "Duits willen invoeden", moet er een netkabel helemaal uit Aachen doorgetrokken worden (en mogelijk een Duits AG'tje (equivalent van NL NV, geloof ik), om formeel te kunnen invoeden op het Duitse distributienet). Dat gaat echter een beetje in de papieren lopen, zelfs al krijgen ze voor een mogelijk toepasselijke > 30 kWp installatie op het dak bij netkoppeling dit jaar 44,48 cent/kWh feed-in vergoeding. Of, als de degressiepercentages van het EEG zoals het er nu naar uitziet, zullen wijzigen, per 1 jan. 2009 nog "maar" 40,91 eurocent/kWh (tot en met 100 kWp, erboven geldt straks 39,58 cent/kWh, etcetera, allemaal keurig uitgewerkt in een superdegelijk gestaffeld vergoedingen systeem)...

Het heeft best wel charme en voordelen, zo direct op de grens een leuk zonnecelfabriekje. Ook nadeeltjes. Ach, zal Gosse Boxhoorn (CEO van Solland) waarschijnlijk niet zoveel kunnen schelen. Die verdient goud geld aan de export van al die mooie zonnecellen uit de mede door EZ (NL) gesubsidieerde fabriek...

:'(

PS, ietwat off-topic. Stink s.v.p. niet in supervage, niet nader omschreven, niet van TÜV, UL of IEC certificaten voorziene "goedkope SDE aanbiedingen", ook op deze pagina's af en toe gesignaleerd. Ik heb ook op Intersolar weer uitermate onrustbarende info gehoord van partijen die het kunnen weten... Beware, it's your money...

[Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 17-06-2008 21:39. Reden: pee-esje]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb er ook een hard hoofd in wat betreft elektrisch vervoer. Het is veel te goedkoop en goed - een elektrische brommer haalt nu al tussen de 1 op 100 en 1 op 400, een elektrische auto zoals de EV-1 haalde 1 op 80. Met nieuwe batterijtechnieken is het gedoe over laadtijd en levensduur ook vrijwel weg. Er moet iets van een onmogelijke belasting op komen, anders lijkt het een utopische vorm van vervoer.

ssj3gohan schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 09:32:
Er moet iets van een onmogelijke belasting op komen, anders lijkt het een utopische vorm van vervoer.
Wat dat betreft is het systeem van Essent dan wel aardig. Je trekt eerst mensen over de streep door een iets lager tarief te rekenen. Vervolgens heb je de EV rijders mooi in kaart en kun je langzaam de prijs gaan opschroeven.

Het zo vervelend worden voor de overheid als de lichte accu's op grote schaal geproduceerd kunnen worden. Als je twee sets hebt kun je de ene set opladen met een set PV panelen en 's avonds wisselen. Met een beetje slim slede systeem moet dat niet al te moeilijk zijn. Je bent als rijder dan behoorlijk buiten beeld, ik ben alleen bekend als bromfiets rijder, en ontloopt op die manier behoorlijk wat belastingen. Die overigens dan wel weer op een andere manier gecompenseerd zullen gaan worden....

• Niet online
zo heb ik er nu al 600km opzitten,
~82 km de kwh haal ik.
de scooter laad op, en de meter draait vanwege de panelen nog terug.
dit is accijnsvrij rijden, en gebeurt voor de meter.
dit maakt het nog goedkoper.(tov de fossiele prijs met accijnsen per km)
omdat ik de auto vaker laat staan, merk ik het nu al fors in de knip.
(en geen parkeermeters meer vullen ook)

je kan erop wachten dat de wet aangepast word, en er aparte opbrengst en afname meters komen,
tot die tijd geniet ik van rijden op eigen energie, zonder accijnsen.
een kwh kopen kost mij snachts groen 12 cent, en overdag komt dit uit eigen zonnepanelen.
een uurtje zon, geeft mij al 1,2 kwh, ofwel 100km rijden.

en dan dit : http://van.wijk.net/pvt/asolar.jpg
(zonnecel met onboard 2000mah liion battery portable en wel 25 verschillende connectors waaronder usb) ideaal voor in de trein, je bent autonoom en mobiel.
gsm, dat stond toch voor "Geen Snoer Meer" ?

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 18-06-2008 11:53]

• TD-er
Anoniem: 54122 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 09:54:
[...]

Het zo vervelend worden voor de overheid als de lichte accu's op grote schaal geproduceerd kunnen worden. Als je twee sets hebt kun je de ene set opladen met een set PV panelen en 's avonds wisselen. Met een beetje slim slede systeem moet dat niet al te moeilijk zijn. [...]
Dat gaat dan een opslag voor binnenshuis worden denk ik en dat 's avonds de stekker erin als je auto thuis staat.
Die opslag voor thuis hoeft dan ook niet super-snel-ladend te zijn, want die zou je van een PV systeempje kunnen betrekken.

Dat heb ik ook wel eens gehad. Dan kreeg ik een boekbespreking van mijn zwager en toen vergat ik wat feitjes aan te passen aan de huidige situatie. Het enige verschil was dat het bij mij voor de MAVO was en niet voor een ministerie :o

Anoniem: 47200

zal wel 160 zijn lijkt me, en zelfs dat is uitzonderlijk naief als je naar de markt kijkt (en bedenkt hoe groot china en india in vraag zijn in 2030).

• zonnigtype

zonnigtype

Ze hebben echt he-le-maal NIETS geleerd in duh haag. Deze ezel stoot zich bij voorkeur meerdere malen aan dezelfde steen.

Wat een onvoorstelbaar stelletje zwakzinnige struisvogels zitten daar hun kop nog dieper in het zand te proppen...

:r

• Joba
  • Laatst online: 25-05 14:55
Citaat uit het rapport:

===
De olieprijs is met name de laatste vijf jaar sterk gestegen en recent op recordhoogtes terechtgekomen. Een vat ruwe olie (Brent) kost nu rond de $130 per vat t.o.v. $29 in 2003. De vraag is in hoeverre hier sprake is van een uitzonderlijke piek en hoe lang die zal duren. De IEA World Energy Outlook verwacht een stabilisatie rond de $ 60 per vat in 2030. In een rapport van Goldmann/Sachs wordt waarschijnlijk geacht dat een vat in 2010 meer dan $200 kost, zonder nadere uitspraken te doen over de termijn. Hoe dan ook: door de nog langdurig sterk stijgende wereldvraag kan verwacht worden dat olieprijzen in ieder geval de komende jaren hoog zullen blijven.
===

Daar wordt dus wel 60$ genoemd, maar is een citaat. Ik zie zo snel nergens berekeningen gebasseerd op die 60$.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• Niet online
de achteloosheid en tenenkrommende arrogantie van mevrouw v/d hoeven in nova gisteravond zal toch niemand zijn ontgaan denk ik.
als je een hoogleraar tegenspreekt en uitlacht ga je wel erg ver.
dat is voor nederland toch wel erg zorgelijk.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:44
Joba schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 08:33:
Citaat uit het rapport:

===
De olieprijs is met name de laatste vijf jaar sterk gestegen en recent op recordhoogtes terechtgekomen. Een vat ruwe olie (Brent) kost nu rond de $130 per vat t.o.v. $29 in 2003. De vraag is in hoeverre hier sprake is van een uitzonderlijke piek en hoe lang die zal duren. De IEA World Energy Outlook verwacht een stabilisatie rond de $ 60 per vat in 2030. In een rapport van Goldmann/Sachs wordt waarschijnlijk geacht dat een vat in 2010 meer dan $200 kost, zonder nadere uitspraken te doen over de termijn. Hoe dan ook: door de nog langdurig sterk stijgende wereldvraag kan verwacht worden dat olieprijzen in ieder geval de komende jaren hoog zullen blijven.
===

Daar wordt dus wel 60$ genoemd, maar is een citaat. Ik zie zo snel nergens berekeningen gebasseerd op die 60$.
60 dollar zou ik raar vinden met de huidige inflatie is 60 dollar in 2030 nog maar een fractie waard wat het nu is..
En in 2030 zal india ook fel groeien (zoals china).. Dus ik zie niet echt een reden voor de stabilisatie.

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hou er ook rekening mee dat de vraag wel kan afnemen. Met dit soort prijzen is op diesel/benzine rijden gewoon erg duur. Ik hoop dat we over 10 / 15 jaar daar toch wel heel goede alternatieven voor hebben, zodat we over een 30 jaar toch echt niet meer op fossiele brandstoffen rondkachellen.

• Joba
  • Laatst online: 25-05 14:55
Icekiller2k6 schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 09:55:
[...]

60 dollar zou ik raar vinden met de huidige inflatie is 60 dollar in 2030 nog maar een fractie waard wat het nu is..
En in 2030 zal india ook fel groeien (zoals china).. Dus ik zie niet echt een reden voor de stabilisatie.
Mee eens, maar het lijkt hier dus eigenlijk even (eens een keer) niet mis te gaan in Den Haag, maar eerder bij de IEA die blijkbaar niet echt experts in extrapoleren zijn....

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-05 17:05
Ziet er naar uit dat we binnenkort toch echt goedkope zonnecellen krijgen:
http://www.engadget.com/2...es-at-100-feet-per-minut/
Minder dan 1$ per watt.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• mux

mux

99% efficient!

Ziet er leuk uit, maar waar kan ik het kopen?

• JeroenH
(jarig!)
ssj3gohan schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 15:43:
Ziet er leuk uit, maar waar kan ik het kopen?
Precies, dit soort nieuws steekt al een paar jaar om de haverklap de kop op. Het is zeker mooi dat de focus komt te liggen op een lagere prijs per Wp, maar de eerste vraag die altijd in me opkomt bij het lezen van zo'n nieuwssnippertje is altijd "leuk, maar wanneer ligt het daadwerkelijk voor die prijs in de winkel?"

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 16:21:
[...]

Precies, dit soort nieuws steekt al een paar jaar om de haverklap de kop op. Het is zeker mooi dat de focus komt te liggen op een lagere prijs per Wp, maar de eerste vraag die altijd in me opkomt bij het lezen van zo'n nieuwssnippertje is altijd "leuk, maar wanneer ligt het daadwerkelijk voor die prijs in de winkel?"
Roscheisen, de welgebekte CEO van Nanosolar, heeft het in hun zoveelste ronkende nieuwsbericht over voorlopig toepassing in "municipal power plants", particulieren zullen nog "effekes" moeten wachten. Nanosolar claimt 14,5% printable CIGS cellen te hebben geproduceerd maar als ik hun "peer-reviewed scientific publication" link aanklik (blijkbaar van PVSEC conferentie gezien de naam, de PVSEC17 site geeft echter geen abstracts voorzover ik kon zien) krijg ik niks te zien. Niemand weet wat nou precies de efficiency is van de cellen die nu - volgens zeggen van Nanosolar - ergens in Duitsland in een proefopstelling staan te bakken in de zon (maar: bakken ze ook zonnestroom, en zo ja, in welke mate?).

Het persvideootje vind ik nogal vaag. Ik wil HARDE resultaten zien, beste meneer Roscheisen, gecertificeerd door de daartoe vereiste instanties, en bikkelharde productiegegevens van dat geprinte moois, s'ils vous plaît!

Zelfs al zou slechts een deel van de claims van meneer Roscheisen waar blijken te zijn, en dat ding gaat IEC, UL, TÜV gecertificeerd geprint nauwkeurig gedefinieerd (xxx Wattpiek/cel plus of min yyy procent foutmarge) spul uitspugen, of zelfs helemaal niet gecertificeerd dunne laag printjes voor de weggeef, zou dat de dunnelaag industrie, waarin vele miljarden zijn gestoken, en waarin vele tientallen startups staan te trappelen van ongeduld om een klein stukkie van het marktaandeel van First Solar (CdTe, reeds 5e grootste PV producent ter wereld met een extreem degelijk, fully certified product en al 10,5% rendement [dunnelaag!] commercieel verkrijgbaar) af te pakken, op zijn grondvesten doen schudden.

Aardbevingen komen niet vaak voor, maar ook de extreem dynamische PV-sector kan best wel een aardbevingkje op zijn tijd gebruiken.

Ik wens de heer Roscheisen veel succes met zijn reeds lang beloofde markt toetreding toe en hoop dat de vele luchtballonnen rond Nanosolar fictief blijken te zijn geweest.Volgens berichten op de eigen site is er zelfs door EDF een samenwerking aangegaan, een van de grootste staatsbedrijven (dik in de atoomenergie zittend) ter wereld.

Dat de waarheid binnenkort aan het licht mag komen. Positief of negatief. Ik denk dat Photon daarover best wel weer een allemachtigprachtig leuk stukkie zal gaan publiceren, zodra "het" zover is... ;)

• mux

mux

99% efficient!

De zogenaamde peer-reviewed scientific publication telt maarliefst 4 pagina's, citeert enkel referenties uit conference proceedings en produceert verder alleen resultaten. Geen technologie, geen methodiek. I'm not convinced, zeker gezien de staat van dienst van het bedrijf (veel hype en publiciteit).

[Voor 4% gewijzigd door mux op 19-06-2008 18:21]

• zonnigtype

zonnigtype

ssj3gohan schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 18:20:
De zogenaamde peer-reviewed scientific publication telt maarliefst 4 pagina's, citeert enkel referenties uit conference proceedings en produceert verder alleen resultaten. Geen technologie, geen methodiek. I'm not convinced, zeker gezien de staat van dienst van het bedrijf (veel hype en publiciteit).
Hoi collega ssj3gohan

Zou ik toevallig een elektronisch exemplaar van dat "peer-reviewed" spullie tegemoet mogen zien? Ik ben toch een beetje nieuwsgierig...

Alvast dank!

• Niet online
http://www.nu.nl/news/162..._maar_vooral_aan_gas.html

combi-zonneboilertje ?

het verbruik eens gemeten van mijn sc200 combi boiler :
sluip : 12,2 watt
sluipverbruik+collectorpomp aan : 42,2 watt
in full service : 139,2 watt (gasketel+verwarming+tap+collectorpomp aan)

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 18:07
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 10:48:
http://www.nu.nl/news/162..._maar_vooral_aan_gas.html

combi-zonneboilertje ?

het verbruik eens gemeten van mijn sc200 combi boiler :
sluip : 12,2 watt
...
Wat staat'ie dan te doen om dat te rechtvaardigen? In rust wordt toch alleen gekeken wat het verschil is tussen de temperatuur van het water en de temperatuur in de collector?
Is het mogelijk dan om het geheel achter een tijdklok te stoppen? Tussen +/- 21:00 en 8:00 valt er toch niks op te warmen in je collector.

• TD-er
JakeNL schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:17:
[...]

Wat staat'ie dan te doen om dat te rechtvaardigen? In rust wordt toch alleen gekeken wat het verschil is tussen de temperatuur van het water en de temperatuur in de collector?
Is het mogelijk dan om het geheel achter een tijdklok te stoppen? Tussen +/- 21:00 en 8:00 valt er toch niks op te warmen in je collector.
Maar is stilstaand warm water wel een gezond idee?

• Niet online
er zit een control unit in, met trafo`s dus sluipverbruik.
mijn pc uit, met de stekker erin verbruikt meer.
de collector pomp is een gewone verwarmingspomp maar dan een 20 watt versie.
alles moduleert.
in verhouding tot een warmtepomp of hr ketel met warmwater comfort,
best een laag verbruik.

2 uur 42,2 watt aanwenden en dan lekker een kwartier douchen is de meest goedkope manier van douchen, zet dit maar eens af tegen een hr ketel en dan douchen op gas -> 10 jaar
(84,4 Wh in joules is echt enorm weinig energie voor een kwartiertje douchen)

edit : stilstaand warm water onder 60c is een erg slecht idee, daarom zorgt de control unit ervoor dat dat nooit gebeurt, desnoods op gas.
overdag word de boiler zo 66-98c, snachts koelt deze een kleine 4 graden af per 12 uur.
mocht de zon langdurig niet schijnen, springt de gasketel bij.
swinters word de boiler nauwelijks >68c op de zon, maar zeker wel >40c,
de rest word door de gasketel gedaan.

[Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 20-06-2008 11:54]

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-05 18:49

zonneschijn

3380 Wp zonneboiler speksteenk

JakeNL schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:17:
[...]

Onze HR ketel (Nefit) gebruikt idle ook 11 W, de electronica van de zonneboiler 1 W.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 21:20
Hier verbruikt de HR-ketel 0 Watt...

eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik letterlijk de stekker er uit heb, daar ik meer weg ben dan thuis ben....
:D

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Niwla
  • Laatst online: 18-05 07:56

Niwla

dat dus....

Zojuist een erg energiezuinige maatregel besteld O-)

niets moet......behalve adem halen

• JeroenH
(jarig!)

• Niwla

Niwla

dat dus....

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 11:45
http://frontpage.fok.nl/n...eters-in-alle-huizen.html

Ik weet bijna zeker dat mensen hier niet blij mee zijn. Aan de andere kant, als iedereen zo'n ding heeft zullen energiebedrijven het terugleveren wel goed *moeten* regelen.

• JeroenH
(jarig!)
De invoering van de slimme meter had aangegrepen kunnen worden om echt werk te maken van energiebesparing en decentrale opwekking. Denk aan een variabel tarief (bepaald door vraag en aanbod) in combinatie met een signaal waarmee niet-kritische verbruikers zichzelf bij bepaalde tarieven in- en uitschakelen. Daarnaast een robuust teruglevermodel voor duurzame kleine en middelgrote opwekkers zoals zonnestroompanelen en windturbines en het landschap van de elektriciteitsleverantie had onherkenbaar ten goede veranderd. Met een slimme meter kunnen de leveranciers én consumenten een goed inzicht krijgen in wanneer en hoeveel energie er verbruikt wordt, wat me nuttig lijkt.

Helaas wordt over dat alles weinig gezegd. Er zijn vraagstukken over de betrouwbaarheid (hackbestendig?), wie bepaalt wanneer iemand wordt 'geknepen', de teruglevering is nog steeds niet bij alle providers goed geregeld, de kosten zijn nog steeds niet bekend maar naar verwachting hoog, enz.

Vooral dat terugleveren van zonnestroom zit me niet lekker: op dit moment heb ik de verrekening van onze geproduceerde en geconsumeerde elektriciteit lekker in eigen beheer in onze eigen meterkast (we hebben een ouderwetse maar perfect werkende draaischijfmeter). Met een 'slimme meter' geef je die verrekening uit handen aan een organisatie die er totaal geen belang bij heeft om die verrekening goed uit te voeren.

Kortom: in ons huidige de-markt-moet-alles-maar-regelen-klimaat zie ik de 'slimme meter' inderdaad totaal niet zitten. Pas als de insteek achter onze energieleverantie anders wordt zie ik kansen voor een 'slimme invoering' van de 'slimme meter'.

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-05 22:43
het wordt gewoon tijd om die nuts aansluitingen af te sluiten en voor jezelf te gaan zorgen.....

het is mogelijk om de aansluitingen te weigeren / aan te vragen bij nieuwbouw ... weet niet of het ook bij bestaand mogelijk is ... ( zoek ik wel even uit ) :P

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:46
CanonG1 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 16:06:
[...]Kortom: in ons huidige de-markt-moet-alles-maar-regelen-klimaat zie ik de 'slimme meter' inderdaad totaal niet zitten. Pas als de insteek achter onze energieleverantie anders wordt zie ik kansen voor een 'slimme invoering' van de 'slimme meter'.
Oplossing : je bent gewoon niet thuis als ze de nieuwe meter komen installeren. Ik denk trouwens dat je je er weinig zorgen over hoeft te maken ;) Als dit net zo gaat als de invoering van de OV-chipkaart lig ik allang in m'n graf voordat die meters er ooit komen..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• JeroenH
(jarig!)
Cpt00kirk schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 16:15:
het wordt gewoon tijd om die nuts aansluitingen af te sluiten en voor jezelf te gaan zorgen.....
En daar ben ik dus ook weer helemaal niet voor. De kracht van netkoppeling is juist dat er in principe geen energie verloren gaat. Als het aandeel zonnestroom in de totale voorziening toeneemt zal er nagedacht moeten worden over opslag en/of 'verplaatsbaar verbruik' (wasmachine die later gaat wassen. koelcel die eerder/later aanslaat, etc.), maar dat is nog lang niet aan de orde.

Als je per huishouden met een klein opslagvaatje (accu) gaat werken gaat er veel meer energie verloren omdat het verbruik van één huishouden veel minder makkelijk af te stemmen is op het aanbod (zon, wind) dan van een hele groep huishoudens (stad, provinice, land).

Dus nogmaals: de 'slimme meter' (ik blijf het tussen aanhalingstekens zetten want ik vind hem in zijn huidige vorm helemaal niet slim) zou een zeer goede bijdrage kunnen leveren aan het stimuleren van besparingen en decentraal duurzaam opwekken. Maar niet zoals hij nu gepland staat. :N

Ik zal zeer zeker mijn draaischijfmeter zo lang als mogelijk is verdedigen, maar ik heb er natuurlijk niets aan als ik wordt afgesloten, dus ook ik zal er ooit aan moeten geloven. Ik kan dan alleen maar hopen dat ik met mijn leverancier tot een goede overeenstemming kan komen over een vergoeding voor teruglevering, of hopen dat ik een andere leverancier kan vinden waarmee dat lukt.

Hoe dan ook: onbegrijpelijk dat alle mooie mogelijkheden die zo'n ding biedt niet met beide handen worden aangegrepen. Hoewel, onbegrijpelijk? De gevestigde belangen zijn te groot....

• zonnigtype

zonnigtype

Dank!

Nu nog effe tijd vinden om te lezen tussen alle nog te lezen Photon's door... :P

• zonnigtype

zonnigtype

stefan001 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 15:08:
http://frontpage.fok.nl/n...eters-in-alle-huizen.html

Ik weet bijna zeker dat mensen hier niet blij mee zijn. Aan de andere kant, als iedereen zo'n ding heeft zullen energiebedrijven het terugleveren wel goed *moeten* regelen.
PPV heeft numero 33 uit de serie "slimme meters - domme meters" reeds voor u klaar staan.

Op eigen risico, natuurlijk...

Lees vooral ook die brief van die jurist van het college beschermings persoonsgegevens, aldaar gelinkt...

http://www.polderpv.nl/sl...onsument_oorlog_verklaard

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07

franssie

Save the albatross

http://www.leeuwardercour..._brand_door_zonnepanelen_

Geen idee welk type het is/was maar dat is dan weer een eng bericht.... Ik heb ooit brand gehad (lekke openhaard) maar is het bekend of dit vaker voorkomt en waarom is dit niet electronisch beveiligd? Als er een (electrische?) brand onstaat zou dat met een zekering toch af te vangen moeten zijn (tussen paneel en omvormer dus)?

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• TD-er
Niet altijd is dat soort dingen met een zekering af te vangen.
Stel dat er in een van de vermogens transistoren een contactje geoxideerd is geraakt, dan is de weerstand daar een klein beetje hoger, maar genoeg om het op dat punt veel warmer te maken, zodat andere dingen kunnen gaan smelten. Als er dan ook nog wat stof of zaagsel oid in is gekomen om wat voor reden dan ook, dan kan dat in de fik vliegen.
Wat je zou kunnen doen is een aantal temp-sensoren inbouwen die de boel afschakelen.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51
franssie schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 19:22:

Geen idee welk type het is/was maar dat is dan weer een eng bericht.... Ik heb ooit brand gehad (lekke openhaard) maar is het bekend of dit vaker voorkomt en waarom is dit niet electronisch beveiligd? Als er een (electrische?) brand onstaat zou dat met een zekering toch af te vangen moeten zijn (tussen paneel en omvormer dus)?
Electrische problemen zijn tegenwoordig een van de meest voorkomende redenen van brand. Dat vang je alleen af met rookmelders en een brandblus installatie. Ook kabels, stekkerdozen kunnen immers voor problemen zorgen. Zo had ik eens een gesmolten el-cheapo verlengkabel. Contact bleek slecht te zijn, dus de frietpan kreeg zijn stroom door een contactpunt van 0,xx1 millimeter. Geen zekering die daar tegen helpt.
Nu is het overigens wel zo dat printplaten inderdaad zwaar kunnen stinken, maar veel electronische apparatuur bevat tegenwoordig brandvertragers. Goed kans dat dat verplicht is voor een omvormer, omdat ie goed warm kan worden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• NielsTn
franssie schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 19:22:

Hmmm toch maar een extra rookmelder of zo in mijn schuur/garage hangen...
(of in de ruimte waar je de omvormer(s) hebt snorren....)
:P

[Voor 0% gewijzigd door NielsTn op 21-06-2008 00:26. Reden: typo hersteld]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 15536 schreef op zondag 15 juni 2008 @ 09:35:
[...]
Ik heb (indirect, via mijn leverancier) bevestiging dat mijn aanvraag ontvangen is. En ze hebben mijn aanvraag "volledig" bevonden. Nu nog afwachten of ze de aanvraag ook goedkeuren, maar dat kan wel weer 13 weken duren.
Wij hebben vandaag onze brief gekregen, en daar staat toch echt in dat ze binnen 13 weken na het ontvangen van de aanvraag een beslissing nemen. Dus niet nog eens 13 weken nadat jijzelf of je leverancier de brief krijgt dat het in behandeling is :P

Wat dus inhoudt dat de uitslag nog uiterlijk 2 weken op zich laat wachten, want we zitten nu in week 11.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Gizz schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 23:09:
[...]

Wij hebben vandaag onze brief gekregen, en daar staat toch echt in dat ze binnen 13 weken na het ontvangen van de aanvraag een beslissing nemen. Dus niet nog eens 13 weken nadat jijzelf of je leverancier de brief krijgt dat het in behandeling is :P

Wat dus inhoudt dat de uitslag nog uiterlijk 2 weken op zich laat wachten, want we zitten nu in week 11.
Uit de SDE Nieuwsbrief numero 2, juni 2008, 20 juni ontvangen, mijn vetdruk:
Verlenging afgeven beschikking Zon-PV
Op dit moment kan SenterNovem helaas nog geen mededelingen doen over de status van de subsidieaanvragen voor de productiecategorie Zon-PV. Door de grote golf van binnengekomen SDE-aanvragen heeft SenterNovem de periode waarbinnen een beschikking wordt uitgegeven met dertien weken verlengd tot begin september. Zodra het duidelijk is of uw aanvraagt wordt beschikt, zal SenterNovem dit u per brief mededelen.
Typische bureaucraten "vooral niet teveel details onthullen" taal weer. Als je de lul bent, krijg je dus pas begin september bericht. Ik neem aan dat dat in de meeste gevallen (...) positief zal zijn. Maar als je zolang wil wachten met opdracht tot plaatsen, en dat overkomt veel mensen, kon het wel eens heftig dringen worden bij de leverancier. (a) levertijd (mondiale modulemarkt knijpt als een gek, het gros gaat naar Spanje en Duitsland); (b) installatietijd. Don't forget het vorstverlet, in het allerergste geval ben je pas volgend jaar aan de beurt. Ik zou het wel weten: direct laten plaatsen, en die subsidie? Ach "we zien wel of die komt"...

Maar ja, dat is uw keus.

Overigens, zelfde nieuwsbrief update: tot op "heden" (20 juni) 8.100 aanvragen zonnestroom subsidie binnengekomen, goed voor 17,8 MWp. Er zal niet meer beschikbaar zijn dan voor 15 MWp (incl. motie Samsom/Atsma), maar desondanks zegt SenterNovem niet dat de inschrijving "gesloten" is. Omdat volgens hen er nog aanvragen af zouden kunnen vallen (onvolledig, incorrect, niet aan normen voldoend, etc.), en er dus mogelijk toch nog een gaatje zou kunnen zijn...

Good luck to you.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jaja, dat je anti SDE bent weten we nu wel ;)

Leuk nieuwtje: mijn moeder is directeur van een basisschool en ze komt er net achter dat ze 80% aankoopsubsidie van de provincie kan krijgen voor de aanschaf van PV-spullen. Ze kan inclusief subsidie €30.000 uitgeven in totaal, dus dat wordt waarschijnlijk iets van 7000Wp?

Als het allemaal doorgaat zal ik uiteraard wat foto's maken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Gizz schreef op zondag 22 juni 2008 @ 18:29:
Jaja, dat je anti SDE bent weten we nu wel ;)

Leuk nieuwtje: mijn moeder is directeur van een basisschool en ze komt er net achter dat ze 80% aankoopsubsidie van de provincie kan krijgen voor de aanschaf van PV-spullen. Ze kan inclusief subsidie €30.000 uitgeven in totaal, dus dat wordt waarschijnlijk iets van 7000Wp?

Als het allemaal doorgaat zal ik uiteraard wat foto's maken.
Leuk.

Zit daar nog een kwaliteitsclaim aan verbonden (>> xxx kWh/kWp.jaar, anders weer inleveren dat geld), of lapt de provincie dat er voor de lol eventjes bij, en daarna over tot de orde van de dag en veel plezier d'r mee?

Neen, ik ben inderdaad ook al tegen aanschafsubsidies. Althans: het mag niet dominant zijn, want dat is pas marktverstoring. Er moet op kWh afgerekend worden, dat werkt.

Dit zegt trouwens zo'n zeloot die ook zelf aanschafsubsidie heeft opgestreken in de good 'ol days (wist ik veul...). Maar ja, toen had ik nog geen benul van de verwoestende werking van dat soort goedbedoelde "financieringsinstrumenten"... (ja, ik ben maximaal "ervaringsdeskundige" met de OK4 ellende, kan ik een boek over schrijven).

:o

Ben benieuwd voor hoeveel cent/kWh ze die stroom dan wel aan de leverancier mag gaan verkopen, of zuipt die school continu elektra? 7 kWp levert onder "gemiddelde" omstandigheden toch bijna een leuke 6.000 kWh/jaar op (aan de kust fors meer), en in de zomer zou ze dagelijks behoorlijk kunnen gaan overhouden (lees: invoeden), zeker als er flink op elektraverspilling bezuinigd is/wordt.

Kijk dan uit voor supervage "dealtjes" met netbeheerder en leverancier, want reken maar dat die naar zich toe gaan rekenen (meeste mensen hebben geen benul van wat zonnestroom waard is).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

of lapt de provincie dat er voor de lol eventjes bij, en daarna over tot de orde van de dag en veel plezier d'r mee?
Waarschijnlijk is dit het geval. Het is voor de school natuurlijk ook voor belang om zoveel mogelijk kWh's te produceren, dus daar hoeven dan eigenlijk geen extra regels voor opgesteld te worden.
Ben benieuwd voor hoeveel cent/kWh ze die stroom dan wel aan de leverancier mag gaan verkopen, of zuipt die school continu elektra? 7 kWp levert onder "gemiddelde" omstandigheden toch bijna een leuke 6.000 kWh/jaar op (aan de kust fors meer),
Een school met 14 lokalen, aula en gymzaal, computers etc. verbruikt per jaar veel meer dan 6000 kWh, dus ze zullen gewoon minder hoeven te betalen. Ze hebben nog een mooie meter met schijf, dus in het begin is dat sowieso geen probleem.
Kijk dan uit voor supervage "dealtjes" met netbeheerder en leverancier, want reken maar dat die naar zich toe gaan rekenen (meeste mensen hebben geen benul van wat zonnestroom waard is).
Hoe bedoel je dat precies? De school gaat het zaakje waarschijnlijk gewoon laten plaatsen door een onafhankelijk pv-bedrijfje. De leverancier mag minder kWh's in rekening brengen als de meter wordt gecontroleerd. Waar kunnen dan dealtjes ontstaan?

[Voor 21% gewijzigd door Gizz op 22-06-2008 23:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Gizz schreef op zondag 22 juni 2008 @ 23:15:

Hoe bedoel je dat precies? De school gaat het zaakje waarschijnlijk gewoon laten plaatsen door een onafhankelijk pv-bedrijfje. De leverancier mag minder kWh's in rekening brengen als de meter wordt gecontroleerd. Waar kunnen dan dealtjes ontstaan?
Verplichte "slimme meter" komt d'r an. Reken maar dat zodra bekend wordt dat er PV wordt geplaatst (vrijwel niemand weet dat je je dan formeel zou moeten "aanmelden" bij de netbeheerder, waarbij de "procedure" een complete, niet omschreven mist is), je gedwongen (zeggen ze dan, weet jij veel?) aan die "slimme meter" moet (lees: zou moeten).

Dat ding meet (politieke bedoeling) invoeding en afname separaat, i.t.t. salderende Ferrarismeter die automatisch saldeert zonder dat er bureaucratenvingers tussen kunnen komen (and quite rightly so). Netbeheerder en leverancier gaan leuke tariefjes verzinnen voor in en uit, zo gunstig mogelijk voor hen, zo nadelig mogelijk voor de invoeder, gooien d'r een meetdienstje bij, wie weet een vastrechtje zus, opslagje zo. Als die "mogelijkheden" niet wettelijk verboden worden, gaat dat gewoon gebeuren. Ken uw pappenheimers. (oh neen, je kent de dossiers op mijn bureau niet, dondert niet, het is geen frisse lectuur).

Ik zal wel weer overdrijven, maar wie markten liberaliseert, zet de deur wagenwijd open voor piraten. Ook al werkt die "markt" voor geen meter...

Waarom denk je dat de netbeheerders van die prachtige, degelijke, prima werkende salderende Ferrarismeters af willen? Maatschappelijk bewustzijn? Kom op!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

zonnigtype schreef op zondag 22 juni 2008 @ 23:46:
[...]

Verplichte "slimme meter" komt d'r an. Reken maar dat zodra bekend wordt dat er PV wordt geplaatst (vrijwel niemand weet dat je je dan formeel zou moeten "aanmelden" bij de netbeheerder, waarbij de "procedure" een complete, niet omschreven mist is), je gedwongen (zeggen ze dan, weet jij veel?) aan die "slimme meter" moet (lees: zou moeten).

Dat ding meet (politieke bedoeling) invoeding en afname separaat, i.t.t. salderende Ferrarismeter die automatisch saldeert zonder dat er bureaucratenvingers tussen kunnen komen (and quite rightly so). Netbeheerder en leverancier gaan leuke tariefjes verzinnen voor in en uit, zo gunstig mogelijk voor hen, zo nadelig mogelijk voor de invoeder, gooien d'r een meetdienstje bij, wie weet een vastrechtje zus, opslagje zo. Als die "mogelijkheden" niet wettelijk verboden worden, gaat dat gewoon gebeuren. Ken uw pappenheimers. (oh neen, je kent de dossiers op mijn bureau niet, dondert niet, het is geen frisse lectuur).

Ik zal wel weer overdrijven, maar wie markten liberaliseert, zet de deur wagenwijd open voor piraten. Ook al werkt die "markt" voor geen meter...

Waarom denk je dat de netbeheerders van die prachtige, degelijke, prima werkende salderende Ferrarismeters af willen? Maatschappelijk bewustzijn? Kom op!
Inderdaad, het is gewoon lachwekkend wat ze proberen in te voeren. Maar wat ze nu proberen te doen is intens tegenstrijdig; ze lijken hun eigen inkomsten te willen verlagen? Of hebben ze misschien door dat veel consumenten in de toekomst zullen gaan kiezen voor duurzame energie (die zij dus daadwerkelijk ook zelf zullen gaan opwekken) welke over het net wordt getransporteerd en waar ze dus (stiekem?) lagere kosten voor kunnen berekenen, of zelfs kWh's erbij kunnen tellen. (Bij het totale verbruik)

Nu is het dat ons huis niet positief is gelegen naar de zon voor een maximale opbrengst, want anders zou hier allang 1000Wp +/- op het dak liggen. Het zou toch zonde zijn als je investering door deze stomme invoering teniet zou worden gedaan. Ik vind het schandalig in ieder geval. :r Ik zou bijna m'n stroomcontract op willen zeggen en volledig zelfvoorzienend gaan wonen, dit soort geintjes komen echt m'n strot uit. :/

Goedkoop bellen via VoIP

• JeroenH
(jarig!)
Een tijd geleden had ik het plan opgevat om behalve de normale housewarming voor vrienden en familie ook een housewarming te houden voor een aantal vrienden en kennissen uit de (zonne-)energiewereld. Eigenlijk min of meer voor de grap e-mailde ik een paar mensen en tot mijn grote verbazing was de reactie overweldigende positief!

Afgelopen zaterdagavond was het zover. Ik was nog even bang dat de wedstrijd NL-RU wat mensen er van zou weerhouden te komen, maar die angst was onterecht: bijna iedereen die ik uitgenodigd had kwam ook. Degenen die voor de wedstrijd thuis zijn gebleven hebben daar vast spijt van gehad ;)

Hoe dan ook was het een ontzettend gezellige avond en leuk om eens met wat mensen die ik alleen nog maar via forums, e-mail en homepages ken in levende lijve te ontmoeten. Ook een aantal Tweaker-forummers waren aanwezig.

Een kort verslagje staat op mijn website.

• NielsTn
@CanonG1: het was idd erg gezellig! en je buurt is zo te horen erg rustig om in te wonen, zeker die zaterdag ;)

Tot de volgende "solar-meet" :)

• zonnigtype

zonnigtype

NielsTn schreef op maandag 23 juni 2008 @ 19:22:
@CanonG1: het was idd erg gezellig! en je buurt is zo te horen erg rustig om in te wonen, zeker die zaterdag ;)

Tot de volgende "solar-meet" :)
Yup, ik sluit mij geheel bij den vorige sprekerd aan, het was beer'n gezwellig! Toppertje, CanonG1!

Hebben de zonnewieken al rondjes gedraaid?

Nu nog even Lisa op het "rechte spoor" (EEG) zien te krijgen... ;) (grapje...)

Eens kijken of we ook zo'n avondje in ons need'rig stulpje kunnen organiseren. Ben wel niet zo'n organisator type, maar een beetje chaos moet kunnen, toch?

Eerst nog effekes paar honderd foto'tjes van m'n Mega PV Radtour in Bayern (reeds 2% zonnestroom met een modulaire DE optie...) uitzoeken. Da's weer een nadeel van digitale camera's, gaat erg hard in combinatie met een zonnestroomtik... :+

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:50

Punkrocker

Mostly harmless

Zonneenergie redding voor regionale-economie
Het ministerie van Economische Zaken beslist binnenkort of de European Climate Investment Group in Zeeuws- Vlaanderen hét zonne- energiecentrum van Nederland mag maken.

Jan Schuurman Hess uit Kats is een dromer. Een idealist, die het geloof in een maakbare samenleving nog niet verloren is. Vorig jaar besloot hij, na het verlies van de PvdA bij de laatste Statenverkiezingen en de teloorgang van zijn partij landelijk, om in de geest van Pieter Jelles Troelstra, een voettocht te maken door de provincie. Een inspectietocht van de democratie. Schuurman Hess begon in het verre oosten van Zeeuws-Vlaanderen, in de Hedwigepolder. De PvdA'er sprak met leden van het actiecomité Red onze Polders, met dorpelingen van Prosperpolder en -dorp, met pachters, met mensen van het waterschap, met lokale politici, burgers en buitenlui.

Bijna wekelijks bezocht, ontleedde en besprak Schuurman Hess een stukje Zeeuws-Vlaanderen. ,,En overal hoorde ik dat er iets moest gebeuren, dat er zorgen waren over de werkgelegenheid, vooral voor jongeren. Op een gegeven moment liep ik tussen Perkpolder en Ossenisse over de zeedijk en dacht: waarom zou je deze dijk geen meerledige functie geven, waarom zou je er geen zonnepanelen op zetten. Waarom niet?"

Schuurman Hess broedde het idee niet direct uit, hield het voor aan mensen binnen en buiten de PvdA, sprak er over met Hans de Jonge van de Euregio Zuid-Nederland / Vlaanderen, met bestuurders van het waterschap Zeeuws- Vlaanderen en tal van anderen. Vrijwel iedereen reageerde positief. ,,Op een duurzaamheidsfestival in Den Haag trof ik Willem Vermeend, voorzitter van de raad van bestuur van de European Climate Investment Group (ECIG), die klaagde over het feit dat het kabinet niet echt wilde investeren in duurzame initiatieven. Vermeend en zijn groep zaten te wachten op ruimte, op eilanden voor de kust, maar die kwamen er maar niet. "Kom eens in Zeeuws-Vlaanderen kijken", zei ik toen. "Daar is ruimte, is wellicht draagvlak te vinden voor grote projecten en staan een aantal bestuurders positief tegenover nieuwe initiatieven. Van het een kwam dus het ander."

Het Zeeuwse zonne-energiecentrumidee omvat vier varianten die nader uitgewerkt moeten worden. Variant 1 behelst het plaatsen van zonnepanelen op de zeewering in Oost- en West-Zeeuws-Vlaanderen over een lengte van vele kilometers. De panelen worden geplaatst aan de landzijde van de dijken, die hoofdzakelijk op het zuiden zijn gericht. De tweede variant betreft het plaatsen van vele panelen op gebouwen, voornamelijk op boerenschuren. Variant 3 omvat het plaatsen van zonnepanelen op het nieuwe kassencomplex in de Kanaalzone, waarbij gelijk 300 hectare glas een grotere meerwaarde krijgt. Variant 4 is de meest ambitieuze. Het gaat hierbij om het zonne-energiecentrum van honderden hectares op de Plaat van Ossenisse. De zandplaat zou dan voorts in het kader van natuurontwikkeling heringericht moeten worden als een nieuw natuurgebied. ECIG zou volgens directeur E. de Jonge minimaal 500 miljoen euro willen investeren.

Schuurman Hess: ,,Voorwaarde is dan wel dat de overheden in Zeeuws-Vlaanderen zich achter het project scharen en dat het ministerie van Economische Zaken met subsidies over de brug komt. Lukt dit, dan krijgt de economie van de regio een flinke impuls, want de investeringsgroep is nadrukkelijk van plan om de productie van de panelen en aanverwante infrastructuur in Zeeuws-Vlaanderen te doen plaatsvinden. We hebben het toch over honderden, wellicht duizenden banen."

De dromer Schuurman Hess gelooft niet dat het idee verworden zal tot een nachtmerrie. "Natuurlijk verwacht ik nog verzet, maar het is inmiddels wel zo dat ontzettend veel mensen zijn gaan geloven in de haalbaarheid van het project. Het is ook niet niks. Gaat het door, dan hebben we straks een centrum dat heel Zeeland van stroom kan gaan voorzien. Dat een voorbeeld kan zijn voor heel de wereld, dat ontzettend veel banen oplevert en dat vooral duurzaam zal zijn. Zonne-energie vergt ruimte, maar legt op de lange duur geen beslag op het landschap of het milieu. Zijn de zonnecellen uitgewerkt, dan haal je ze gewoon weer weg. Met een kerncentrale ligt dat toch wezenlijk anders."
Bron

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Niwla

Niwla

dat dus....

Duitse stad verplicht zonnepanelen >:)

Inmiddels is het twijfels alom aangaande mijn investering. In het afgelopen jaar zijn er in een omtrek van 500 meter van mijn huis zeker 4 huizen ingenomen door studenten. Dit zet het hele plan voor ons wel wat op losse schroeven. Ik ga hierover in contact treden met de gemeente. :(

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50
Speksteenkachel schreef op zondag 25 mei 2008 @ 19:10:
Fijn om te horen dat je kachel het goed doet.
Sorry voor de late reactie, maar ik werd vorige week aangesproken door de ontwerper van mijn kachel; hij had deze topic gelezen en gaf reactie op mijn -as achter de asla- probleem. Het komt door mijn (verkeerde) manier van stoken... Binnenkort komt hij een keer bij me om de kachel met meetapparatuur "door te meten". Dan hoop ik beter te stoken....

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• NielsTn
Niwla schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 13:26:
Duitse stad verplicht zonnepanelen >:)

Inmiddels is het twijfels alom aangaande mijn investering. In het afgelopen jaar zijn er in een omtrek van 500 meter van mijn huis zeker 4 huizen ingenomen door studenten. Dit zet het hele plan voor ons wel wat op losse schroeven. Ik ga hierover in contact treden met de gemeente. :(
hmmm wat is er mis met omwonende studenten?
just curious... that's all.

• Niwla

Niwla

dat dus....

@NielsTn:

Ik weet niet of, als deze trend door blijft gaan, ik hier over 5 jaar nog wel wil wonen, dus waarom dan investeren. 8)7

De "nadelen" die studenten (zonder te generaliseren) met zich mee brengen hoef ik niet nader toe te lichten neem ik aan ;)

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 19:21
Ik sta op het punt om mijn VR combiketel van 11 jaar oud te vervangen door een zonneboiler installatie.

Nu lees ik dit artikel > Weer extra geld voor zonnepanelen

Dat komt me dus mooi uit

Alleen kost het moeite om een installateur te vinden die dit voor me wil plaatsen.
Ik heb een rond plastic dak wat veel bedrijven afschrikt.
Mijn buurman heeft pv panelen op een zelfde soort dak dus vanavond maar eens aanbellen bij 'm

Toch even checken
Ons ruime hoekhuis is 11 jaar oud met goede isolatie.
We douchen graag en gebruiken ook vaak het bad.

Ik ga dus voor een zonneboiler met eventueel een hotfill voor de wasmachine.

Maarja ik twijfel wel een beetje.
We zijn maar met z'n tweeen en stoken vrij zuinig
De terugverdientijd is dan erg lang en de "winst" minimaal.
De oude ketel vervangen door een HR ketel en dan een PV installatie nemen is ook een optie.

Kan iemand me overtuigen dat ik misschien toch beter voor PV kan gaan ?

[Voor 34% gewijzigd door Woodski op 25-06-2008 11:51]

• Niwla

Niwla

dat dus....

Anoniem: 47200

Mja wat ik zo vreemd vind aan het huidige beleid, allereerst natuurlijk top dat er subsidie is, maar als dan blijkt dat het erg leeft onder de bevolking dan wordt er moeilijk gedaan over een paar miljoen meer of minder.... Hoe wil men ooit die 20% in 2020 gaan halen... :?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 08:43

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Woodski schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:32:
Ik sta op het punt om mijn VR combiketel van 11 jaar oud te vervangen door een zonneboiler installatie.

Nu lees ik dit artikel > Weer extra geld voor zonnepanelen

Dat komt me dus mooi uit

Alleen kost het moeite om een installateur te vinden die dit voor me wil plaatsen.
Ik heb een rond plastic dak wat veel bedrijven afschrikt.
Mijn buurman heeft pv panelen op een zelfde soort dak dus vanavond maar eens aanbellen bij 'm

Toch even checken
Ons ruime hoekhuis is 11 jaar oud met goede isolatie.
We douchen graag en gebruiken ook vaak het bad.

Ik ga dus voor een zonneboiler met eventueel een hotfill voor de wasmachine.

Maarja ik twijfel wel een beetje.
We zijn maar met z'n tweeen en stoken vrij zuinig
De terugverdientijd is dan erg lang en de "winst" minimaal.
De oude ketel vervangen door een HR ketel en dan een PV installatie nemen is ook een optie.

Kan iemand me overtuigen dat ik misschien toch beter voor PV kan gaan ?
Juist omdat je graag onder de douche staat en in bad gaat EN een hotfill wil voor je wasmachine zijn juist argumenten om die zonneboiler te nemen! Je gebruikt dus veel warm water per dag. Dat water hoef je straks niet meer met gas te verwarmen maar ga je gratis verwarmen met de zon.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Anoniem: 135487

En zon blijft gratis. Gas, dat valt nog serieus te bezien. Je mag nog een zuinige ketel hebben, maar wat is zuinig als de prijzen nog een stuk stijgen?

• TD-er
Zeg dat nou niet te hard, want voor je het weet hebben ze in Den Haag een zonneenergie-forfait ingevoerd.
Mensen die namelijk minder gaan betalen voor energie kan natuurlijk niet bij onze overheid.

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 19:21
De vraag was dus wat meer rendabel kan zijn bij een investering van 4 a 5000 euro

Electra terug leveren aan het net blijft lopen zolang er zon is.

En een boiler is op een geven moment vol met warm water en zal niet verder verwarmen.
Als je dan niet veel gebruikt met een 2 persoon huishouden dan kan ik me voorstellen
dat op een gegeven moment PV interessanter gaat worden.

Het is niet onwaarschijnlijk dat ons gezinnetje groter gaat worden :>
Dat zou in het voordeel van de boiler zijn he.

En ik kan natuurlijke ook alletwee doen...
pffft

• zonnigtype

zonnigtype

Het bekende, oerdomme, marktvernietigende "hit and run wipkip" beleid wat we al zo lang kennen van de Haagse politiek. Pas als de druk onverdraaglijk wordt, wordt er een krent toegevoegd aan de subsidietaart. Als de politiek effe niet zit op te letten, volgt er weer een stiekeme drempel ergens in een onleesbaar stuk regelgeving.

Staar je echter niet blind op die 14 miljoen extra voor PV "voor dit jaar". Die is waarschijnlijk bedoeld om niet de pleuris te laten uitbreken daar, in Den Haag, omdat de aanvankelijke 10 MWp (miezerbeetje van EZ) was opgehoogd naar 15 MWp (> 4 uur durende slaapverwekkende marathonsessie TK fracties 26 februari), en die toch overtekend bleek te zijn (SenterNovem SDE nieuwsbrief numero 2: 17,8 MWp ingetekend, dus 2,8 "teveel", als al die aanvragen worden goedgekeurd).

Rekent u effe mee? We gaan uit van de ingebouwde buffer, 33 eurocent, 15 jaar lang (wat met stijgende elektraprijzen te gunstig rekenen is, omdat die 33 cent uitsluitend voor 2008 geldt, en bij stijgende "gemiddelde" - door EZ ambtenaren te bepalen ... - marktprijzen gaat dalen).

14.000.000 (Euro)/0,33 (Euro/kWh) = 42.424.242 kWh "te subsidiëren", 15 jaar lang.
Is 2.828.283 kWh per jaar.
Is, bij uitgangspunt (vastgelegd in de verschrikkelijke regelgeving) maximaal te subsidiëren genormeerde opbrengst van 850 kWh/kWp.jaar: 3.327 kWp, 15 jaar lang, voor max. 33 eurocent/kWh productie te subsidiëren.

Dat is dus max. 3,3 MWp die "erbij" zou mogen. SenterNovem zit al op 2,8 overtekening, dus als u haast maakt, en uw aanvraag wordt in orde bevonden, piept u misschien er nog net tussendoor, anders volgend jaar weer proberen. Ergo: het is beslist voor het grootste deel geen "nieuwe" of "extra" toezegging. Het is slechts een onder druk van TK gedane financiering van de reeds ingetekende/geregistreerde installaties (mogelijk zijn er na die nieuwsbrief van SenterNovem al meer intekeningen bijgekomen, alleen SenterNovem weet dat)...

Laat die niet te verstane boodschap van van der HO-even ook duidelijk wezen: "Tot hier en niet verder, het is voor dit jaar definitief afgelopen met deze toezegging."

Zo knijp je een "markt", zo houd je onzekerheid, zo schrik je investeerders af, zo blijf je de teugels strak in handen houden. Dit alles omdat de hele zooi uit dat verdomde, aan alle kanten afgespijkerde en met betonnen muren omgeven Staatsbudget moet komen. Waar elke keer weer politici en bureaucraten oorlog over voeren als er mee/tegenvallers zijn. Dus blijvende onzekerheid.

Dit jaar maximaal dus mogelijk 18,3 MWp erbij. Mooi. Tel daar de verloren jaren 2004-2008 (dit jaar zal de productie van de nog steeds grotendeels niet eens bestelde dan wel gebouwde SDE installaties nog niet veel voorstellen) bij op, kom je op een marktgroei van maximaal 18,3/(50*5) * 100 is ruim 7% gemiddeld per jaar over die periode (doch slechts gerealiseerd in 2008, mogelijk pas in 2009). De mondiale markten groeien met tientallen procenten per jaar, meestal met ongecapte of met zeer riante groei "ruimte" hebbende regelingen (Duits EEG kent geen caps, alles mag meedoen, van bij wijze van spreke een moduultje van 175 Wp tot en met een Freiflächenanlage van 50 MWp of groter). We hebben heul erg veul in te halen. Gaat niet lukken met deze door EZ ambtenaren abgewürgde regeling. Zelfs al wordt het budget volgend jaar hoger.

• JeroenH
(jarig!)
TD-er schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:04:
Zeg dat nou niet te hard, want voor je het weet hebben ze in Den Haag een zonneenergie-forfait ingevoerd.
Mensen die namelijk minder gaan betalen voor energie kan natuurlijk niet bij onze overheid.
En een meter - met een flink sluipverbruik natuurlijk - in je zelfvoorzienende huis zodat dat allemaal gecontroleerd kan worden. Niets mag aan de aandacht van onze overheid ontsnappen.

• TD-er
CanonG1 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:38:
[...]

En een meter - met een flink sluipverbruik natuurlijk - in je zelfvoorzienende huis zodat dat allemaal gecontroleerd kan worden. Niets mag aan de aandacht van onze overheid ontsnappen.
Ach gelukkig stelt al die meetdata niets voor, aangezien je al het internet verkeer al kunt loggen op een USB-sticky aldus minister Çörüz (CDA)
Soms... ehh eigenlijk heel regelmatig de laatste tijd, kan ik me zo ergeren aan de kunde van onze overheid om eigenlijk alles onmogelijk te maken.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:07
Ook ik heb de bureaucratie niet afgewacht. Op 12 juni is mijn installatie van 3.5 kW in bedrijf genomen. Mijn stand op dit moment is 210 kWh. :)
Ik heb helaas nog geen productiemeter :( . Bij Continuon schijnt de wachttijd 12 weken te zijn!!
Mijn SDE aanvraag is volgens de bevestiging op 2 april binnengenomen.
Navraag bij de SDE helpdesk leerde dat de subsidie met terugwerkende kracht kan worden uitbetaald, mits de installatie niet in gebruik is genomen voor de aanvraag is ingediend.
Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee