Duurzame Energie deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:
  • 60.432 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Wordt geeist als je exporteert, bijvoorbeeld kabels die uit het buitenland komen of die naar het buitenland gaan.
Op deze manier denkt men te voorkomen dat er exotische parasieten worden ingevoerd.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Anders kun je situaties krijgen als op onderstaande link.

http://www.nu.nl/news/164...ren_in_Noord-Brabant.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:10
Een tip voor de bezitters van de Soladin 600: de bijbehorende software kan zonder enig probleem portable gemaakt worden. (uitleg + voorbeelden portable software).

Dat is voor mij erg handig omdat ik vrijwel al mijn software portable gebruik. Dat stelt mij in staat om snel en zonder langdurige installatie werkzaamheden van PC te wisselen.

De procedure is simpel; de Soladin-map uit Program Files kan naar een andere lokatie gekopieerd worden (bv. een USB-stick) en de executable uit die map kan op elke PC gestart worden. De applicatie werkt normaal.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-04 20:33
Vandaag een dubbelpolige schakelaar gemonteerd in mijn meterkast.
Resultaat: sluip/standby verbruik van de ADSL-modem en wireless router "in eigen hand" gezet.

Bij langdurige afwezigheid (vakantie, door-de-week, weekendje weg) met 1 beweging de handel "uitgeschakeld".

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 14:25:
Vandaag een dubbelpolige schakelaar gemonteerd in mijn meterkast.
Resultaat: sluip/standby verbruik van de ADSL-modem en wireless router "in eigen hand" gezet.

Bij langdurige afwezigheid (vakantie, door-de-week, weekendje weg) met 1 beweging de handel "uitgeschakeld".
Dat kan je meer besparen dan je denkt... waarschijnlijk verbruiken zowel je modem als je router zo'n 10-15W, laten we zeggen samen 25W. Ik denk dat wij gemiddeld een uur of twee à drie internet nodig hebben (gemiddeld over het hele jaar, dus ook incl. vakanties e.d.).

Situatie 24/7 aan: 219 kWh / jaar
Situatie schakelaar: 23 kWh / jaar

Beparing: bijna 90% ofwel ± € 45 per jaar, en dat bespaarde bedrag wordt elk jaar hoger. Dat betekent dat ik de € 2,50 die ik betaald heb voor de doordrukstekker in 20 dagen terugverdiend heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
CanonG1 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 14:51:
[...]

Dat kan je meer besparen dan je denkt... waarschijnlijk verbruiken zowel je modem als je router zo'n 10-15W, laten we zeggen samen 25W. Ik denk dat wij gemiddeld een uur of twee à drie internet nodig hebben (gemiddeld over het hele jaar, dus ook incl. vakanties e.d.).

Situatie 24/7 aan: 219 kWh / jaar
Situatie schakelaar: 23 kWh / jaar

Beparing: bijna 90% ofwel ± € 45 per jaar, en dat bespaarde bedrag wordt elk jaar hoger. Dat betekent dat ik de € 2,50 die ik betaald heb voor de doordrukstekker in 20 dagen terugverdiend heb :+
Inderdaad, ik kom ongeveer ook op ca EUR 45,- uit na berekeningen.
2,50 EUR voor een doordrukstekker? hmmm heb hier en hele degelijk dubbelpolige gemonteerd,
die is (helaas) wat prijziger, maar.... doet zijn werk super :)
Daarvoor heb ik ca 6 maand terugverdientijd nodig ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat is idd makkelijk verdienen, totdat je ook bellen via VOIP hebt....

* IJsbeer wist dat er ergens een addertje moest zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
IJsbeer schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 16:40:

Precies, daarom heb ik ook geen VOIP. Ik wil niet dat zo'n kastje 24/7 aanstaat. Maar over niet al te lange tijd zal er niet veel keus meer zijn ben ik bang...

Om exact dezelfde reden heb ik ook geen digitale TV, ik wil niet nóg een kastje waarvan de leverancier dan ook nog zo brutaal is te beweren dat hij 24/7 aan moet staan vanwege updates. Maar ook hiervoor geldt weer: over een te korte tijd zal er geen keus meer zijn...

En ondertussen stijgt het gemiddelde elektriciteitsverbruik van het Nederlandse huishouden maar door. Goh, hoe zou dat toch komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
CanonG1 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 16:57:
[...]

Precies, daarom heb ik ook geen VOIP. Ik wil niet dat zo'n kastje 24/7 aanstaat. Maar over niet al te lange tijd zal er niet veel keus meer zijn ben ik bang...

Om exact dezelfde reden heb ik ook geen digitale TV, ik wil niet nóg een kastje waarvan de leverancier dan ook nog zo brutaal is te beweren dat hij 24/7 aan moet staan vanwege updates. Maar ook hiervoor geldt weer: over een te korte tijd zal er geen keus meer zijn...

En ondertussen stijgt het gemiddelde elektriciteitsverbruik van het Nederlandse huishouden maar door. Goh, hoe zou dat toch komen?
Gewoon een GSM gebruiken... misschien is dat een alternatief?
en je kan bij sommige providers 5 of 10 vaak gebruikte nummers tegen laag (of zelfs gratis?) tarief aanmelden....
ZIt hier al jaren als mobiele eenheid gereed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 17:16:
Gewoon een GSM gebruiken... misschien is dat een alternatief?
en je kan bij sommige providers 5 of 10 vaak gebruikte nummers tegen laag (of zelfs gratis?) tarief aanmelden....
ZIt hier al jaren als mobiele eenheid gereed :+
Dat doe ik ook (naast onze vaste lijn). Maar ik ben eigenlijk wel eens benieuwd wat het gehele GSM/UMTS-netwerk aan energie kost om in de lucht te houden. Heeft iemand daar inzicht in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
CanonG1 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 17:22:
[...]

Dat doe ik ook (naast onze vaste lijn). Maar ik ben eigenlijk wel eens benieuwd wat het gehele GSM/UMTS-netwerk aan energie kost om in de lucht te houden. Heeft iemand daar inzicht in?
Ik meen dat een GSM-zendmast een zendvermogen van 50kW heeft, maar hoeveel er in NL zijn moet ik ff nazoeken

EDIT: http://www.antennebureau.nl/index.php?id=412

Hmmz zal er wel naastzitten met 50kW, want stel er zijn 10^4 masten, maal 50*10^3 is 5*10^8 J/s, dus een halve GigaWatt :P

[ Voor 21% gewijzigd door Crackh34d op 04-07-2008 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

CanonG1 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 16:57:
[...]

Inderdaad :P Mensen moeten zuiniger aan doen met energie, maar vervolgens moeten decoders altijd aanblijven. :') Gaat helemaal nergens over.
Ik had trouwens een tijd geleden een UPC decoder voor 'Digitale TV', dat ding moest ik gewoon uitzetten want als ik daarna voelde aan het apparaat dat eronder stond, dan kon ik dat nauwelijks aanraken zo heet was dat ding. :X

Van efficiënte producten hebben ze ook nooit gehoord. :X Laat staan dat er een keer brand ontstaat door zo'n klereding.
Het zooitje is dan ook na 3 maanden direct retour gegaan. Nu snap ik dat UPC die dingen zo aanprijst. :D

Waar ik waarschijnlijk wel potentie in zie, is een goed glasvezel modem, waar een decoder voor digitale TV inzit, VoIP, en andere standaard zaken. Als ze zoiets nou goed optimaliseren in de vorm van als de TV niet aanstaat, kan de decoder uit. Maar dan ook met de router. :) Dat zou toch wel iets kunnen besparen en zo'n functie is zo geïmplementeerd.
Crackh34d schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 18:32:
[...]

Ik meen dat een GSM-zendmast een zendvermogen van 50kW heeft, maar hoeveel er in NL zijn moet ik ff nazoeken

EDIT: http://www.antennebureau.nl/index.php?id=412

Hmmz zal er wel naastzitten met 50kW, want stel er zijn 10^4 masten, maal 50*10^3 is 5*10^8 J/s, dus een halve GigaWatt :P
Haha ben je gek geworden? 50kW? :D Wil je iedereen frituren ofzo? >:) Die krengen hangen op de gevaarlijkste plekken vind ik; soms zie ik ze hangen op 1cm van een woning af, op de muur geplakt zeg maar. En dan zitten daar mensen 10cm vanaf :D Terwijl mensen die met die dingen werken er niet dichter dan 1,50 meter dichtbij mogen staan - wat mij ook nog niet prettig lijkt - als hij zendt)

Die dingen zenden van 10W tot 100W volgens mij, aan de hand van hoeveel gebied 'bedekt' moet worden. Maar ook heb ik ergens gelezen dat zo'n installatie snel een kW verbruikt, ik betwijfel alleen of dat waar is, lijkt me vrij sterk eigenlijk.
[...]

Je moet natuurlijk ook steeds opladen. ;) Daar gaat ook geld inzitten. (Niet dat je niet moet opladen met je reguliere DECT set, maar toch :>)
IJsbeer schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 16:40:

Bepaalde modems (zoals de Orange/Online Livebox) hebben VoIP en een zogenaamde life-line support waardoor je je KPN-lijn ook nog kan gebruiken. Het werkt namelijk zo: Als je modem uitstaat, dan krijg je automatisch de KPN-lijn. Staat je modem aan (met VoIP), dan schakelt hij automatisch VoIP in waardoor je goedkoper belt. :) Opzich vind ik wel dat daar goed over is nagedacht. Er wordt immers geen energie verspild.
Nu kan je wel denken: "Ja heel leuk, maar ik wil overdag toch goedkoop bellen? :?", maar dan kan je je modem 's nachts uitzetten zodat je geen energie verbruikt, maar toch bereikbaar bent. :)

[ Voor 42% gewijzigd door MensionXL op 04-07-2008 18:59 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
MensionXL schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 18:47:
[...]

Haha ben je gek geworden? 50kW? :D Wil je iedereen frituren ofzo? >:) Die krengen hangen op de gevaarlijkste plekken vind ik; soms zie ik ze hangen op 1cm van een woning af, op de muur geplakt zeg maar. En dan zitten daar mensen 10cm vanaf :D Terwijl mensen die met die dingen werken er niet dichter dan 1,50 meter dichtbij mogen staan - wat mij ook nog niet prettig lijkt - als hij zendt)

Die dingen zenden van 10W tot 100W volgens mij, aan de hand van hoeveel gebied 'bedekt' moet worden. Maar ook heb ik ergens gelezen dat zo'n installatie snel een kW verbruikt, ik betwijfel alleen of dat waar is, lijkt me vrij sterk eigenlijk.
Een mast heeft een bereik van ongeveer 2 km, ff snel opgezocht.

Op 2 km blijft er (vanuitgaande dat het veld bolvormig wordt uitgezonden) nog 1 mW over als het zendvermogen 50 kW is. Oppervlak bol van radius 2 km is 5*10^7 m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Crackh34d schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 18:58:
[...]

Een mast heeft een bereik van ongeveer 2 km, ff snel opgezocht.

Op 2 km blijft er (vanuitgaande dat het veld bolvormig wordt uitgezonden) nog 1 mW over als het zendvermogen 50 kW is. Oppervlak bol van radius 2 km is 5*10^7 m2
Ja, maar is het je nooit opgevallen dat er sector antennes worden ingezet? (Meestal om de 120 graden 1 antenne, anders om de 90 graden maar dat komt haast niet voor) ;) Omnidirectionaal uitzenden zou naar mijn inziens nogal dom zijn voor dit soort doeleinden en dat wordt dan dus ook niet gedaan. :)

Tevens ligt het ook volledig aan de frequentie en dus de golflengte die daarvan wordt afgeleid. Zo heb je nou eenmaal een beter bereik met een lagere frequentie, maar lijkt een hogere frequentie meer bandbreedte te hebben. :)

Dus er wordt écht niet met 50kW uitgezonden hoor. ;)

Edit:

Heb een bron gevonden die inderdaad 50kW ontkracht. Kijk hier maar eens.

GSM 900 basisstation 935-960MHz 10-25W
GSM 1800 basisstation 1805-1880MHz 10-25W
UMTS basisstation 2110-2170MHz 20-40, 80W max

[ Voor 30% gewijzigd door MensionXL op 04-07-2008 19:09 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
MensionXL schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 19:03:
[...]

Ja, maar is het je nooit opgevallen dat er sector antennes worden ingezet? (Meestal om de 120 graden 1 antenne, anders om de 90 graden maar dat komt haast niet voor) ;) Omnidirectionaal uitzenden zou naar mijn inziens nogal dom zijn voor dit soort doeleinden en dat wordt dan dus ook niet gedaan. :)

Tevens ligt het ook volledig aan de frequentie en dus de golflengte die daarvan wordt afgeleid. Zo heb je nou eenmaal een beter bereik met een lagere frequentie, maar lijkt een hogere frequentie sneller te zijn. :)

Dus er wordt écht niet met 50kW uitgezonden. ;)

Edit:

Ok, you win :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 13:04
Over die digitale decoders...
Mijn DVB-C decoder kan prima een 24 uur uit staan en dan werkt het prima. Volgens mij moet je de decoder minimaal 30 mins elke dag aan staan (en mogelijk nog wel iets minder frequent) om de juiste sleutels te kennen.
Bij de Samsung 9401 (ouder type DVB-C ontvanger) krijgt 'ie in standby de codes ook niet mee, maar die verbruikt standby evenveel als wanneer 'ie aan staat. (6 Watt) Zit ook geen aan/uit knop op. Oftewel als je 'm een tijdje (week bijv) standby hebt staan kan het wel tot 2 uur duren voordat je de gecodeerde kanalen kunt bekijken.
Firmware updates moet je echt zelf handmatig starten en dan moeten ze ook nog maar beschikbaar zijn ook ;)

Mijn nieuwe HD-decoder van Samsung heeft achterop een echte aan/uitknop zitten :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 16:20
Mijn Linksys router hangt aan de 12v van m'n servertje die altijd aanstaat.
Server (2Ghz dualcore met 2TB) gebruikt inclusief router 35 watt (40 peak).
Ik heb er ook een efficiente seasonic voeding aangehangen,

De kabel voor de router heb ik op Koninginnedag gekocht voor 10 cent :)

De master/slave stekkerdoos van m'n TV is ook handig
TV uit en klak ook mediacenter en receiver uit...

[ Voor 18% gewijzigd door Woodski op 04-07-2008 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

ik zet mijn voip juist uit tussen 11 en 7 snachts,
niets erger dan zo`n beller midden in de nacht. (geen addertje dus)
alle gsm palen van kpn krijgen energie van greenchoice,
las ik in hun mailing deze maand.
ik host dingen (mail/web etc) en mijn complete sluip internet servertje, doet nog maar 14,4 watt(geode) snachts laagtarief en overdag op de zon dus.

je kan je router wel uitzetten, maar je pop box bij een provider met een kolen rekencentrum is veel erger dan je druppel op de gloeiende plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

MensionXL schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 19:14:
[...]

Dat is best veel. Hier in een goed geïsoleerd huis met 4 personen (die elke dag douchen) en een CV die normaliter op 19 of 20 graden Celsius staat, komen we uit op iets meer dan 900m3. Afwassen doen we soms ook nog wel eens met de hand.
Doet me erg aan een heel erg leuke Monty Python sketch denken... ;)

(niet geheel) off-topic: wat doet die reclame voor die fossiel gestookte microWKK onder aan deze pagina??? :(

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 05-07-2008 03:07 . Reden: opvallende "random" (?) banner op het scherm ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
New Energy TV heeft een mooi gemaakte reclame/mini-documentaire over de installatie van een Deens windpark op zee on line staan: klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

nieuws: Sharp presenteert prototype tv met zonnecellen

Ben ik de enige die het 'briljante' van dit concept niet helemaal ziet? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-03 10:26
Volgens mij zie ik het dan ook niet helemal Sharp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het is juist scherp gezien van Sharp. Milieu/klimaat/peakoil is 'hot' en dus moet je als commercieel bedrijf meeliften op de emoties. Sharp heeft een eigen PV-afdeling (ik heb Sharp-panelen op het dak liggen) en dus is dit voor hun een relatief makkelijke zet. Daarbij hoeven ze er helemaal niet veel van te verkopen, het is pure PR.

Ze zijn bij Sharp echt niet gek. Zet het zoden aan de dijk v.w.b. energiebesparing e.d.? Dat verwacht ik niet, maar daar gaat het ze ook helemaal niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Ik moest vooral heel hard lachen om de implicatie dat ze een markt zouden ontsluiten van mensen die geen stroom makkelijk voorhanden hebben. Ik bedoel W-T-F! Ik heb aids, geen fatsoenlijk drinkwater en al helemaal geen eten maar ik kan wel ruis bekijken op mijn gloednieuwe superzuinige eko-sharp-lcd-tv.

?!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 15:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Nu we het toch hebben over het uitzetten van modems / routers.. Wie zit er hier nog meer bij Tele2 en zet 's avonds zijn modem uit ( davolink )..

Dat zou op jaarbasis ongeveer 50 tot 70 kWh besparen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:30
flitspaal.nl schreef op zondag 06 juli 2008 @ 17:55:
Nu we het toch hebben over het uitzetten van modems / routers.. Wie zit er hier nog meer bij Tele2 en zet 's avonds zijn modem uit ( davolink )..

Dat zou op jaarbasis ongeveer 50 tot 70 kWh besparen.
Je kan het ook omkeren...je kan een router die op linux draait ook gebruiken om remote dingen aan te zetten. (bv als er een http request binnenkomt, dat je je server dan snel uit de standby haalt, of op een bepaalde tijd bepaalde zaken laat in/uit schakelen. )
Zo gebruik ik wake-on-lan op mijn router om m'n pc overdag aan te zetten via een webpage met wachtwoord, mocht ik hem even nodig hebben vanaf een andere plek, en mijn printer gaat vanzelf aan als er iets in de queue komt, maar het kan natuurlijk nog veeeel gekker. GoT staat er vol mee. De meeste niet eens vanuit energie-oogpunt, maar het tweakt zo leuk om dingen op afstand te kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 07-07-2008 21:27 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

Nog even een foto update van de work in proges :) http://s8.photobucket.com.../tokesnugerd/Zonnecellen/
Spijtig genoeg zal het straks beginnen regenen.. maar laten we hopen van niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mistraller schreef op maandag 07 juli 2008 @ 21:26:
[...]

Je kan het ook omkeren...je kan een router die op linux draait ook gebruiken om remote dingen aan te zetten. (bv als er een http request binnenkomt, dat je je server dan snel uit de standby haalt, of op een bepaalde tijd bepaalde zaken laat in/uit schakelen. )
Zo gebruik ik wake-on-lan op mijn router om m'n pc overdag aan te zetten via een webpage met wachtwoord, mocht ik hem even nodig hebben vanaf een andere plek, en mijn printer gaat vanzelf aan als er iets in de queue komt, maar het kan natuurlijk nog veeeel gekker. GoT staat er vol mee. De meeste niet eens vanuit energie-oogpunt, maar het tweakt zo leuk om dingen op afstand te kunnen.
LOL, Daar schiet ik niets mee op. Mijn Davolink modem MOET dan aanstaan wil ik remote dingen aan en uit kunnen zetten via dat routertje die op linux draait.

Daarnaast verbruikt zo'n routertje ( hoe simpel en klein dan ook ) altijd meer stroom dan zonder. ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:51

Niwla

dat dus....

tokesnugerd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 11:51:
Nog even een foto update van de work in proges :) http://s8.photobucket.com.../tokesnugerd/Zonnecellen/
Spijtig genoeg zal het straks beginnen regenen.. maar laten we hopen van niet :)
WOW...ziet er al erg goed uit.....de panelen liggend plaatsen is dus geen probleem als dat beter schikt ? Gaaf hoor!

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Voor die paneeltjes maakt het niet uit of je ze op hun kop zet, schuin of omgekeerd.. zolang d'r maar licht op valt :D
Hier kwam het beter uit om ze allen liggend te hebben.. Spijtig genoeg moesten ze vandaag stoppen wegens het slechte weer. Er moeten nog 8 panelen het dak op, en dan is de installatie klaar.
Spijtig genoeg is er zelfs geen enkele string af, waardoor de installatie nog niets doet :(
Hopelijk morgen! maar dan voorspellen ze weer veel regen. even een foto maken van hoe het er nu bij ligt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

tokesnugerd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:22:
Voor die paneeltjes maakt het niet uit of je ze op hun kop zet, schuin of omgekeerd.. zolang d'r maar licht op valt :D
Hier kwam het beter uit om ze allen liggend te hebben.. Spijtig genoeg moesten ze vandaag stoppen wegens het slechte weer. Er moeten nog 8 panelen het dak op, en dan is de installatie klaar.
Spijtig genoeg is er zelfs geen enkele string af, waardoor de installatie nog niets doet :(
Hopelijk morgen! maar dan voorspellen ze weer veel regen. even een foto maken van hoe het er nu bij ligt!
Gefeliciteerd, alvast, Toke(snuggerd...). Alvast een leuk "setje" daar, op je dak...

Trek in een newbee bijdrage?

Of zal ik gewoon maar naar je site linken?

Het zou de NL kWp newbee bijdrage op PPV natuurlijk wel meteen flink opkrikken... _/-\o_

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Spijtig genoeg ben ik een Belg :D dus het zou de Belgen aardig verder helpen ;)

Wat betreft de site.. het domeinnaam heb ik één jaar gratis, dan betaal ik er ook niet meer voor :) en ik weet niet of de website veel zin heeft, maar zolang de pret duurt blijft hij staan :)

Hopelijk komen ze morgenvoormiddag terug, dan bestaat de kans dat het droog is! En dat we morgen groene stroom in huis hebben, dan begint de fun pas :D zorgen dat we meer terruggeven dan verbruiken :D
Wel zorgen dat de teller blijft staan om +500Kwh (in vgl met vorig jaar) aangezien je die gratis krijgt bij een gezin van 4 leden. Dus zorgen dat we op de stand van vorige afrekening terugstaan (+500)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

tokesnugerd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 20:11:
Spijtig genoeg ben ik een Belg :D dus het zou de Belgen aardig verder helpen ;)

Wat betreft de site.. het domeinnaam heb ik één jaar gratis, dan betaal ik er ook niet meer voor :) en ik weet niet of de website veel zin heeft, maar zolang de pret duurt blijft hij staan :)

Hopelijk komen ze morgenvoormiddag terug, dan bestaat de kans dat het droog is! En dat we morgen groene stroom in huis hebben, dan begint de fun pas :D zorgen dat we meer terruggeven dan verbruiken :D
Wel zorgen dat de teller blijft staan om +500Kwh (in vgl met vorig jaar) aangezien je die gratis krijgt bij een gezin van 4 leden. Dus zorgen dat we op de stand van vorige afrekening terugstaan (+500)
Ja, "negatief [jaar]saldo" is in het 'ollandse een absoluut pain-in-the-ass hoofdpijn dossier. Kunnen we je alles over vertellen. Beetje bijstoken met elektrisch kacheltje dan maar, als je met je installatie vet in de min terecht dreigt te komen?

En, neen: in NL hebben we absoluut niets wat ook maar in de verste verte op een "500 kWh regeling voor gezinnen van 4 leden" lijkt. ZELFS niet met de CDA voor de zoveelste maal in het centrum van de macht, lees: het kabinet...

Overigens, ik heb ook een Belgische newbee pagina...

Ergo: Gij Zijdt Nog Steeds Wellekoomen!

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Ik had het al opgemerkt :) ik zal de gegevens wel eens doorsturen.. in deze straat hebben nog andere mensen 22 panelen van het zelfde type geplaatst :)
Dan lijkt het me dat wij de grootste installatie hebben van jou website :D

Jup, in de winter de verwarming af en gewoon elektrische kacheltjes zetten als het nodig is :D
Ieder persoon heeft recht op 100KWh; als je met 4 personen een gezin vormt krijg je nog eens extra 100KWh...

Ze zijn nu de installatie aan het afwerken.. hopelijk blijft het nog een uurtje droog, dan is hij af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
tokesnugerd schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 08:02:
Ieder persoon heeft recht op 100KWh;
Geldt dat wereldwijd? ;) Dus ook voor mensen in bv. Afrika?
als je met 4 personen een gezin vormt krijg je nog eens extra 100KWh...
Dus je krijgt de eerste 100kWh per persoon gratis?!? En dat wordt betaald uit de belastingen? Dat is een bijzondere situatie... Is er ook zoiets voor benzine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47200

CanonG1 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 09:07:
[...]
Dus je krijgt de eerste 100kWh per persoon gratis?!? En dat wordt betaald uit de belastingen? Dat is een bijzondere situatie... Is er ook zoiets voor benzine?
Ik weet niet vanuit welk idee dat geboren is maar het lijkt me een beetje een verkeerde prikkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 47200 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 09:47:
Ik weet niet vanuit welk idee dat geboren is maar het lijkt me een beetje een verkeerde prikkel.
Ja mij ook... Stel dat je er voor kiest om zonder elektriciteitsaansluiting te leven, hetzij omdat je in een plaggenhut op de hei woont, hetzij omdat je een systeem met accu's, zonnestroompanelen e.d. hebt dan betaal je via belastingen dus nog steeds mee aan de elektriciteitsvoorziening.

Aan de andere kant kan het wel een extra prijsprikkel geven tot besparen. Voorbeeldje, iemand verbruikt 900kWh en is met 2 personen (onze situatie). Dit huishouden slaagt er in 300kWh te besparen.

Zonder vrijstelling scheelt dat 33% aan variabele kosten. Met vrijstelling (van 200kWh) scheelt het 43% aan variabele kosten.

Toch voelt het niet goed om iedereen zomaar 'gratis' (althans betaald door de gemeenschap) elektriciteit te geven. Heeft iemand daar nog diepzinnige ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Ik wil het nog wel eens nakijken :) maar dat was volgens mij een minimum waar elke Belg recht op heeft.. maarja, met 100KWh kan je nu niet bepaald veel doen he :)

Onze installatie is up and running :) de meter draait nu vrolijk terug :D en we hebben al 2*5,7Kw opgewekt sinds vanmorgen half 10

http://www.stroomtarieven.be/archief/ar080411.htm:
Nu is het pakket gratis kWh (ter herinnering: 100 kWh per gezin + 100 kWh per gezinslid) al lang geen aantal gratis kWh meer, maar gewoon een vaste elektriciteitcheque die elk jaar opnieuw wordt berekend, onafhankelijk van de "echte" prijs die je voor een kilowattuur betaalt. Die cheque is wel afhankelijk van je gezinssamenstelling, maar niet van je inkomen en ook niet van je verbruik. Zoals hierboven uiteengezet worden voor deze cheque immers geen kilowatturen afgetrokken van uw verbruik, maar wordt een berekend en vast geldbedrag afgetrokken van je totaalfactuur. Voor een gezin met 4 personen is dat dit jaar dus 86,22 euro.

[ Voor 54% gewijzigd door Phalox op 10-07-2008 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:42
Ik ben voor een vakantiehuisje een autonoom PV-systeem aan het samenstellen. Nu zit ik te puzzelen met de capaciteiten van accu's.
Hoe veel stroom (kWh) zit er nu in een accu (12V 200 Ah) ?
En stel dat ik hier een omvormer naar 230V aan koppel, wat is het maximale vermogen dat ik dan beschikbaar heb?

Graag met rekenvoorbeeld / formule, dan heb ik ook weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonneschijn schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 15:17:
Ik ben voor een vakantiehuisje een autonoom PV-systeem aan het samenstellen. Nu zit ik te puzzelen met de capaciteiten van accu's.
Leuk! Er van uitgaande dat het vooral in de zomer wordt gebruikt komt het verbruikspatroon precies overeen met de aanvoer van zonnestroom.
In theorie zit er 12 x 200 = 2,4kWh in. Maar ten eerste vinden accu's het echt niet leuk om 100% ontladen te worden, je kunt beter op regelmatige basis niet verder gaan dan 50% ontladen, en op incidentele basis niet verder dan 80% (maar dat doet ook al enige schade aan de accu's). Je kunt dus het beste rekenen met een energie-inhoud van 1,2kWh. Ten tweede zijn er natuurlijk allerlei verliezen. Het ontladen van een accu gaat met verliezen gepaard, zeker als de stromen hoog zijn. Ik denk dat als je voor de veiligheid met 1kHw rekent je nooit zonder elektriciteit zit en je accu's'lang mee zullen gaan.
En stel dat ik hier een omvormer naar 230V aan koppel, wat is het maximale vermogen dat ik dan beschikbaar heb?
Dat is moeilijk met zekerheid te zeggen. Als je een omvormer van 500W neemt zit je bij 12V al op een stroom van ruim 40A, dat kan je accuset van 200Ah niet lang volhouden. Ik denk dat 500W voor kortstondige belastingen wel de grens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Man, man, man.

En ik maar in de illusie verkeren dat de Nederlandse "geliberaliseerde" energiemarkt een grote chaos is.

Vergissingkje.

België kan d'r blijkbaar ook wat van, tjeempigdepeemig, wat een waanzin die info op die gelinkte pagina!

Uiteindelijk komt "het" er in ieder geval op neer dat de Belgen op een uitermate omslachtige "marktconforme" (...) wijze dus ook op een "vaste" bijdrage kunnen rekenen om hun energienota ietsiepietsie te verlichten. Al gaat het daar om een vast aantal kWh per persoon per huishouden, vermenigvuldigd met een door de VREG te berekenen jaarlijkse kWh prijs.

In Nederland heet het heel plat en ordinair "koopkrachtcompensatie". Elk huishouden krijgt dit jaar (net als vorig jaar trouwens, energieprijzen zijn echter wel flink gestegen) 199 Euri ex BTW (= 236,81 incl. BTW) "terug" van Minister Bos van Financiën ("teruggave energiebelasting", "heffingskorting", diverse exotische namen). Vast per huishouden, maakt geen moer uit waar dat uit bestaat (zou me nix verbazen als CDA in NL best wel wat zou voelen voor "een Belgisch kinderrijk voordeeltje voor grote gezinnen").

Het blijft natuurlijk allemaal permanente, door regeringen volgehouden vormen van fundamentele marktverstoring. Maar dat is al zo oud als de mensheid. Zonder politici zouden markten in theorie heel wat "transparanter" zijn (denk aan de nog steeds "getolereerde" kunstmatige koppeling van stadswarmte, elektra en gas aan olieprijzen, waar al lang van duidelijk is dat er beslist geen 1 op 1 relatie is qua productiekosten structuur). Al zal zelfs bij totale opheffing van alle "politieke" bemoeienis er nog steeds gerotzooid worden met tariefstructuren dat het een lust is. Geef de leveranciers een nagel, en ze nemen je hele lichaam. Zonder dat je het beseft.

Afijn. België een paar "gratis kWh". Wij een vaste teruggave post. Die trouwens op de nota van de elektriciteit provider wordt bijgeschreven, ook al is die teruggavepost bij ons zowel voor elektra als gas bedoeld. Tja: je KUNT immers twee verschillende leveranciers hebben voor die 2 "geliberaliseerde" producten, toch? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Achja, het is nu eenmaal zo.
Maar owé als je lager dan de vorige stand gaat! dan zullen ze jou gaan beschouwen als producent, en dat mag niet... ipv jou er dan geld voor te geven, moet je hen gaan betalen (in de vorm van belastingen etc) schandalig toch.
Als we nu teveel stroom hebben op het einde van het jaar, gaan we het gewoon verkwisten met elektrische verwarming (van die kleine verplaatsbare kacheltjes)

Gisteren hebben we onze eerste 18,8 KW opgewekt :)

En nu ben ik nog op zoek hoe ik (goedkoper dan wat SMA te bieden heeft) de gegevens kan uitlezen. Een probleempje is wel dat de communicatie eerst nog moet 'geactiveerd' worden in de kast.. je hebt dus een module nodig die ervoor kan zorgen dat je óf rs232 óf rs458 óf draadloos je gegevens kan versturen. Het belachelijke hieraan: die dingen kosten 100 euro en er zitten amper onderdelen op (van afzetting gesproken), daarnaast hebben we er zo'n 2 nodig voor onze 2 omvormers.
Ik heb al zitten zoeken naar een schema van zo'n printje (het moet nu niet bepaald moeilijk zijn om die na te maken).. maar ik vind niets! Heeft iemand van jullie hier al ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:03

BCM

zonneschijn schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 15:17:

Graag met rekenvoorbeeld / formule, dan heb ik ook weer wat geleerd.
Probeer zo veel mogelijk op 12 V of 24 V te doen. Dus als je opslag in 12 V is. Zorg dan voor 12 volt verlichting. Dat scheelt omzetting.
Vervolgens bepalen wat je wilt doen op 220 Volt. Incidenteel een telefoon opladen of een lampje in de toilet is heel wat anders dan een Senseo, magnetron, broodrooster, waterbed.... enz enz.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Voor mijn Soladins zat ik met hetzelfde.
Dat heb ik opgelost door één interface te kopen.
En dat heb ik vervolgens uitgetekend en nagemaakt. 8)

Het origineel is nu bij CanonG1. Zijn interface was kapot gegaan.
Zo hebben we in feite de kosten gedeeld. _/-\o_

Een RS232 interface is het eenvoudigste.
Als je er een koopt, ben ik graag bereid om het uit te zoeken en na te bouwen.

Bedenk wel, dat je door het interface te kopen, ook betaald voor een uitleesprogramma. O-)
Dit is tenminste bij mij het geval. Het programma is zo te downloaden, maar zo wordt het betaald.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Het antwoord op de vraag over de accu's is een beetje complexer.
Een loodaccu heeft een vrij hoge inwendige weerstand. En dat geeft verlies.
Als er op een accu staat dat hij 100Ah is, dan bedoeld de fabrikant dat je in 5 uur de accu leeg mag halen met dus 20A.
Ga je dat sneller doen, dan daalt de beschikbare hoeveelheid AH's.
En als je het rustiger doet, dan heb je minder verlies en meer AH's.

En Gel accu mag je leeg halen tot er nog 30% in zit. Ga je daar onder, dan beschadig je de accu.
Voor de levensduur is het ook belangrijk om de accu steeds volledig op te laden.
Let ook op, dat een Gel accu kapot gaat van overladen.
Om veilig te blijven, niet meer dan 2,4V per cel -bij 25 graden- (2,45V kan ook nog net)
Een natte accu kan en mag hoger, maar die zal dan bij 2,54V gaan gassen. (Waterstof en Zuurstof)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Hoe zit het eigenlijk met de accutjes van mobiele telefoons?
Ik heb hier een (Sony Ericsson) Ly-Polymer 3.6V, 950mAh batterij welke ik pas oplaad als hij op 0% staat (Wat natuurlijk niet echt 0% is, maar hij is goed leeg in ieder geval. :))

Is dit nou ook schadelijk en is het beter om hem al bij bijvoorbeeld 20% op te laden? Of maakt dit niks uit?

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vooral lood-accu's lopen schade op bij diepe ontladingen. Bij LiPo zou het niet uit moeten maken. LiPo-accu's verouderen trouwens ook onafhankelijke van gebruik; als je ze drie jaar op de plank laat liggen kun je er niet veel meer mee. Als laatste is de economische levensduur van mobiele telefoons tegenwoordig (helaas) zo laag dat het ook niet meer echt uitmaakt zelfs al zou je accu wat harder slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hehe! Vandaag samen met mijn vriendin het besluit genomen. We gaan de komende weken offertes opvragen voor een zonneboiler!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-03 22:42

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Vandaag mijn 501Wp systeem uitgebreid met nog eens 300 Wp.

Zonder de SDE ;)

Laat de zon nou maar weer eens gaan schijnen.

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Ik moest de final nog laten zien :)
http://s8.photobucket.com...current=DSC02628-1000.jpg

Ik ga nog wat verder zoeken naar die "piggy back"s want 100 euro (zelfs al is het maar voor ééntje) is me toch wel iets te duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wow... mooie strakke en grote installatie man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Daar kunnen jullie nederlanders nog een puntje aan zuigen :D
Ik moet zeggen: 7040 KWatt piek op ons dak :D (en als ik dadelijk even ga tellen kan ik exact zeggen hoeveel Kwatt piek)
En ik heb nu even alle opbrengsten per paneel opgeteld (die worden op voorhand getest) en dan kom ik uit op 7093,8 Watt piek :)

En natuurlijk de eerste stats: (nee, ik ga dit niet elke dag doen :D)
Afbeeldingslocatie: http://i8.photobucket.com/albums/a15/tokesnugerd/Zonnecellen/opbrengsten.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door Phalox op 11-07-2008 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

tokesnugerd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 22:58:En ik heb nu even alle opbrengsten per paneel opgeteld (die worden op voorhand getest) en dan kom ik uit op 7093,8 Watt piek :)
Ik neem aan dat je daarmee de zogenaamde "flash data" bedoelt van de modules?

Heb je daar een lijst van gekregen (of gevraagd), of heb je data van de stickers op de modules afgelezen?

Ik weet dat dit redelijk normaal gebruik is in Duitsland (daar worden modules op die gigantische daken zo goed mogelijk met elkaar "gematched" m.b.v. de flash data), in Nederland heb ik nog nooit gehoord dat iemand daar de beschikking over heeft gekregen of die data vanzelf van zijn leverancier heeft bekomen.

Ik heb diverse malen Shell proberen over te halen de flash data van onze modules te sturen (er is ongelofelijk gerotzooid met die nominale vermogens, dus ik wilde wel eens zekerheid), tot in Duitsland aan toe (archieven waren zogenaamd naar SolarWorld verhuisd). Resultaat: niets, nada...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Op het leverformulier stonden deze allemaal vermeld per paneel :) we hebben geprobeerd om zoveel mogelijk de vermogens bij mekaar te zetten ... blijkbaar vergemakkelijkt dit het werk van de omvormer.
concreet: schakeling 1 (220-221Wp) schakeling 2 (221-222Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
mm Maar dit bestaat al hoor.. is een afstudeer opdracht geweest in Rotterdam ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:17
MensionXL schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 19:03:
[...]

Tevens ligt het ook volledig aan de frequentie en dus de golflengte die daarvan wordt afgeleid. Zo heb je nou eenmaal een beter bereik met een lagere frequentie, maar lijkt een hogere frequentie meer bandbreedte te hebben. :)

Dus er wordt écht niet met 50kW uitgezonden hoor. ;)

Edit:

Leg mij het verschil tussen 1x 360 of 3x 120 graden zenden eens uit :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Vinnienerd schreef op maandag 14 juli 2008 @ 02:55:
[...]

Efficiëntie bijv ;) Als je alleen maar aan 1 kant een toestel hebt wat bijna buiten bereik is, hoeft er maar 1 antenne op meer vermogen te zenden.
En je kunt per cel ook nog eens meer toestellen bedienen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Met de efficientie van versterkers zou zo'n zendstation staan te koken als je er 50 kW doorheen jaagt :) Zeker GSM is juist een hele zuinige manier van communiceren, met een gigantische maximum (ok, theoretische) celdichtheid van ~300 mobieltjes per paal. Het zou ook zot zijn als een paal 50 kW zuipt terwijl je telefoon het kan doen met een piek-zendvermogen van 3W (gepulst, rms is het uiteraard een fractie daarvan).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Vinnienerd schreef op maandag 14 juli 2008 @ 02:55:
[...]

1x 360 graden zou betekenen dat er ook een deel verloren gaat naar boven en naar beneden (de enige manier om dit te realiseren is door omnidirectionaal uit te zenden), dus dat zou het zoieso al minder efficiënt maken dan wanneer je alleen 'over de grond heen' zendt.
Nu gebeurt dit naar beneden zenden ook wel door huidige sector-standaarden, maar véél minder intens dan wanneer je omnidirectionaal uitzendt, je zendt dan immers naar elke kant even sterk.

Hopelijk is het je nu duidelijk. :)
TD-er schreef op maandag 14 juli 2008 @ 13:03:
[...]

Efficiëntie bijv ;) Als je alleen maar aan 1 kant een toestel hebt wat bijna buiten bereik is, hoeft er maar 1 antenne op meer vermogen te zenden.
En je kunt per cel ook nog eens meer toestellen bedienen.
Inderdaad, het biedt ook nog meer voordelen dan omnidirectionaal uitzenden. :)
ssj3gohan schreef op maandag 14 juli 2008 @ 13:18:
Met de efficientie van versterkers zou zo'n zendstation staan te koken als je er 50 kW doorheen jaagt :) Zeker GSM is juist een hele zuinige manier van communiceren, met een gigantische maximum (ok, theoretische) celdichtheid van ~300 mobieltjes per paal. Het zou ook zot zijn als een paal 50 kW zuipt terwijl je telefoon het kan doen met een piek-zendvermogen van 3W (gepulst, rms is het uiteraard een fractie daarvan).
50kW is inderdaad belachelijk veel. :o Met zoveel vermogen zendt een gemiddelde FM-toren nog niet eens uit. :P (Die zitten meestal op 1 tot 10kW)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:17
Ok you win ;) }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 20:10:
hehe! Vandaag samen met mijn vriendin het besluit genomen. We gaan de komende weken offertes opvragen voor een zonneboiler!
Al offertes / nieuws?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:41
Ok wij willen een zonneboiler, we hebben naast de zonnepanelen (3.5 kW maximum SDE) nog plaats hiervoor.
We wachten wel de subsidie af die in september in moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Nog niet, eerste informatiepakket van Beldezon is binnen. Heb contact gehad met De Reus en met Breman. Ik heb nogal wat specifieke vragen over de collector e.d. Ik zal morgen m'n website ff updaten met extra informatie over de zonneboiler. ( waar die moet komen e.d. )

Ik heb trouwens de afgelopen dagen weer eea bespaard in huis.

Een gbit switch die niet nodig was uitgezet ( er zit ook een switch functie in m'n adsl modem ). En twee halogeen spots die het meest aanstaan in huis vervangen voor twee Spaarlamp spots.. ( ipv 100W nu 14W ).

Die spots + de schakelaar die ik moest kopen verdienen zich binnen het jaar terug :-)

zie ook http://www.familie-kleinman.nl/energie. Daar ga ik ook het hele verhaal over de zonneboiler e.d. opzetten.

Inmiddels is het ons gelukt om, zonder comfort in te leveren, bijna 50% op onze stroomrekening te besparen :-). Het wordt echt leuk en verslavend om steeds weer nieuwe dingetjes te vinden om op te kunnen besparen.

[ Voor 46% gewijzigd door mkleinman op 15-07-2008 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

terugverdientijd is een typisch nederlands woord,
eigenlijk bedoelen we : uitgespaarde kosten in de toekomst.(en btw daarover)

die centjes komen jezelf weer toe.
terugverdientijd is van toepassing op alle goederen, of voor geen enkele.

mijn uitgespaarde kosten op de zonneboiler zijn al 55% van de aanschafwaarde in een jaar,
tov van mijn verbruik zoals dat was met een oude vr ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 23:18:

mijn uitgespaarde kosten op de zonneboiler zijn al 55% van de aanschafwaarde in een jaar,
Klopt. Plus dat het bedrag wat je uitspaart elke maand voor altijd geldt zolang je in dat huis woont uiteraard. Plus daarbij dat ik een investering in de zonneboiler in 1x niet mis op mijn spaarrekening. Maar het geld wat ik nu niet hoef uit te geven elke maand aan energie lekker voor andere dingen kan gebruiken.

En in die zin valt de "terugverdientijd" eigenlijk helemaal niet uit te rekenen, omdat het eigenlijk appels met peren vergelijken is.

Ik ben in elk geval erg blij met de energie die ik nu stukken efficienter gebruik thuis.

Update : Volgende week woensdag staat de eerste afspraak, dan komt een groot installatiebedrijf bij ons voor informatie, vragen en later ook een offerte.

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 16-07-2008 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
Op zich niet zo waardevol maar wilde het toch even kwijt :D

Ik ben zojuist afgestudeerd in Duurzame technologie met het cijfer 9-
Mijn onderzoek naar de impact van decentrale energieopwekking op het elektriciteitsnet heeft blijkbaar veel indruk gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Lethal schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 18:21:

Mijn onderzoek naar de impact van decentrale energieopwekking op het elektriciteitsnet heeft blijkbaar veel indruk gemaakt :)
Lijkt me niet zo gek om dat hier te linken, vooropgesteld dat je het online zou willen zetten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
[...]

De energiekosten van een provider zijn 1 van of de grootste kosten meende ik een tijd geleden te hebben gelezen.

En wordt alleen maar meer met hogesnelheids verbindingen.

Het internet is ook zo'n enorme energie verslinder wereldwijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
gp500 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 19:45:
[...]

De energiekosten van een provider zijn 1 van of de grootste kosten meende ik een tijd geleden te hebben gelezen.

En wordt alleen maar meer met hogesnelheids verbindingen.

Het internet is ook zo'n enorme energie verslinder wereldwijd.
Hmm waarom zou een hogere bandbreedte meer vermogen eisen? Alleen maar omdat het dan ook meer gebruikt wordt?
Naar mijn idee hoeft een zendmast namelijk minder lang te zenden bij een hogere snelheid en het zendvermogen wordt volgens mij meer beinvloed door de afstand van de telefoon tot de mast dan de snelheid. (is een vermoeden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:57

Punkrocker

Mostly harmless

flitspaal.nl schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 20:39:
[...]

Nog niet, eerste informatiepakket van Beldezon is binnen. Heb contact gehad met De Reus en met Breman. Ik heb nogal wat specifieke vragen over de collector e.d. Ik zal morgen m'n website ff updaten met extra informatie over de zonneboiler. ( waar die moet komen e.d. )

Ik heb trouwens de afgelopen dagen weer eea bespaard in huis.

Een gbit switch die niet nodig was uitgezet ( er zit ook een switch functie in m'n adsl modem ). En twee halogeen spots die het meest aanstaan in huis vervangen voor twee Spaarlamp spots.. ( ipv 100W nu 14W ).

Die spots + de schakelaar die ik moest kopen verdienen zich binnen het jaar terug :-)

zie ook http://www.familie-kleinman.nl/energie. Daar ga ik ook het hele verhaal over de zonneboiler e.d. opzetten.

Inmiddels is het ons gelukt om, zonder comfort in te leveren, bijna 50% op onze stroomrekening te besparen :-). Het wordt echt leuk en verslavend om steeds weer nieuwe dingetjes te vinden om op te kunnen besparen.
Leuk zo'n overzicht!

Ik zag op je Verbouwingen-pagina nog een tosti-ijzer (zonnebank) staan.
Hoeveel verbruikt dat wel niet?

(is bovendien niet zo gezond...)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Lethal schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 18:21:

Zal duurzame provider Eneco Energie blij met je zijn...

Of misschien toch maar bij STEDIN, zoals de netbeheerder van de holding nu heet?

Dan is er nog heel wat oud vuil te verwerken op het gebied van saldering, netinvoeding van duurzaam opgewekte elektriciteit, e.d...

Succes in ieder geval! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Punkrocker schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 21:50:
[...]

Leuk zo'n overzicht!

Ik zag op je Verbouwingen-pagina nog een tosti-ijzer (zonnebank) staan.
Hoeveel verbruikt dat wel niet?

(is bovendien niet zo gezond...)
Lol! Het is nog erger. We hebben een dubbel tosti ijzer gekregen. Zitten 22 lampen in. Elke lamp is 80W. Dus reken maar uit. Wat scheelt overigens is dat mijn vriendin er hooguit 1x in de 2 weken ofzo 20 minuten onder/tussen ligt. Als je dat gaat omrekenen kom je ongeveer op 16kWh per jaar uit.

Eerstvolgende besparingen zijn een nieuwe 2e diepvriezer in de schuur ( ongeveer 200kWh per jaar besparing ) en ik twijfel nog over een andere PC, die is namelijk na de 2e diepvriezer de grootste verbruiker nu in huis.

Op dit moment hebben we namelijk een Core 2Quad staan met 2gb memory, 2 harddisks etc etc. Maar eigenlijk doen we er niets anders mee dan wat simpel internetten en Word.

Je kan bij bijv Alternate kleine barebones kopen. Weet iemand toevallig het stroomverbruik van die barebones? ( dat wordt uiteraard nergens bij vermeld ).

[ Voor 32% gewijzigd door mkleinman op 17-07-2008 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-04 19:07

LauPro

Prof Mierenneuke®

Meestal richting de 80-90 watt, als je echt een zuinig systeem hebt dan wil het wel dalen naar 40,50 watt.

Ik heb zelf een VIA bordje en dat systeem neemt 21,5 watt op, ik gebruik het als intelligente router (dus wel 24/7) maar dat is een stuk minder dan een server en valt reuze mee gezien de performance die het heeft.

Al hoewel mijn Centrino 1,3 Ghz Pentirum-M laptop 16-22 watt op accu en met de lader rond de 30 (bij het laden zelf meer).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-04 15:27
Ik heb een nieuw leuk hobbyprojectje op het oog: zelf een opbrengsmeter maken voor de zonneboiler en, nog interessanter, een verbruiksmeter voor de vloerverwarming.

Waarom? Ik zie her en der metingen van verbruik van elektrische apparaten, maar maar weinig metingen van energie die gebruikt wordt voor verwarming op detailniveau. Onder het mom van meten is weten lijkt me dat wel een uitdaging, zonder bakken met geld uit te geven aan kant en klare producten.

Hoe? In feite is een opbrengsmeter niet veel meer dan twee temperatuurmetingen en een debietmeting. Dat moet vervolgens gelogd worden. Een verbruiksmeter is in feite natuurlijk hetzelfde principe. Dus benodigdheden per verbruiks/opbrengstmeter: twee temperatuurmeters, een flowmeter, een data-acquisitiesysteem (arduino?) en een logsysteem (arduino?).

Andere eisen? Ja, het mag natuurlijk niet meer dan een <nog nader te bepalen> watt aan energie kosten. Moet dus zuinig zijn. En het mag niet te veel kosten. Grootste kostenpost zal vast de flowmeter zijn.

Als ik de basis goed heb wil ik misschien wel het systeem uitbreiden over het hele cv-systeem. Ik heb dan inzicht hoeveel energie er voor de benedenverdieping wordt gebruikt en hoeveel voor de andere verdiepingen. Vragen die ik dan kan beantwoorden: Hoeveel energie komt er uit de zonneboiler en hoeveel uit de ketel? Is het verstandig om de thermostaat op 20 graden te laten (vloerverwarming!) of is 18 graden wel efficienter?

Met temperatuursensoren (vloer) en info uit de thermostaat kan je uiteindelijk de aansturing van de ketel verbeteren. Ook de temperatuur van onze speksteenkachel is dan natuurlijk interessant.

Ik denk erover om dit project in een aparte topic te zetten, maar ben uiteraard wel heel benieuwd naar jullie reacties!

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Is een flowmeter wel nodig?
Je zou kunnen kijken naar een koellichaam met bekende Watt/Kelvin aan koelvermogen en daar de temp-sensor in plaatsen.
Als je dan ook de temp van de omgeving erbij neemt, weet je het tempverschil en dus het vermogen wat er aan warmte in het koelblok gaat.
Lijkt me makkelijker meten dan met een flowmeter.
Mogelijk dat je met een flowmeter ook nog onnauwkeurigheden krijgt bij temp-verschillen en het is weer iets wat kapot kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Als je de opbrengst (of besparing) van een dergelijk systeem in J wil meten is een flowmeter nodig. Het is vrij duur, daarom is het - helaas - niet standaard op elke zonneboiler. Als er bij ons ooit een zonneboiler komt laat ik zeker installeren, want ik wil natuurlijk weten hoeveel J het systeem oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Even wat basis vraagjes, ik hoop dat ze niet in de duizenden replies in de 6 topics staan, maar ik ben met de gedachte aan het spelen om het platte dak van de uitbouw vol te leggen met zonnepanelen. Voordat ik offertes en dergelijke ga aanvragen, vraag ik me dus een aantal dingen af die met jullie ervaring wel op te helderen zijn.

Allereerst wat? Mijn platte dak is ongeveer 3 bij 6 meter. Wat kan ik daarop redelijker wijs kwijt, ook aangezien het een plat dak is en ze dus schuin geplaatst moeten worden. (dus simpelweg tig m2 dak is niet gelijk aan tig m2 aan mogelijk zonnepaneel opppervlak. Dak is redelijk naar het zuiden, helaas ook iets naar het oosten (10'-20').
Op deze site staan wat voorbeelden, voor een oppervlak van 12,80m2 (3 bij 5) kun je 10 cellen met in totaal 1750Wp plaatsen. (bij voorbeeld)
Klopt dat een beetje?
Het platte dak is voor zover ik nu kan zien (woon er net) voorzien van een bitumen(?) laag, zonder stenen o.i.d. Moeten er nog aanvullende werkzaamheden gedaan worden, of zijn die panelen niet zo zwaar en volstaat het om ze simpelweg op hun "standaard" op het dak te zetten?

Ik begrijp dat de meeste opstalverzekeringen ZP's dekken (uiteraard even checken bij de verzekering), is dat voldoende, of moet er nog iets meer geregeld worden. Ook lees ik op de site van mijn woonplaats dat bij het plaatsen van ZP's op een plat dak soms een bouwvergunning nodig is. (uiteraard vraag ik dat nog even na) Zijn er verder nog dingen die er bij komen kijken? Of is het echt simpelweg eventueel vergunning regelen, kopen, aan (laten) sluiten en genieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Fly-guy schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 12:08:
Allereerst wat? Mijn platte dak is ongeveer 3 bij 6 meter. Wat kan ik daarop redelijker wijs kwijt,
Moet ik later even aan rekenen.
Het platte dak is voor zover ik nu kan zien (woon er net) voorzien van een bitumen(?) laag, zonder stenen o.i.d. Moeten er nog aanvullende werkzaamheden gedaan worden, of zijn die panelen niet zo zwaar en volstaat het om ze simpelweg op hun "standaard" op het dak te zetten?
Het oppervlak klinkt geschikt. De vraag is wel wat de onderliggende constructie is. De panelen zelf zijn niet zo zwaar, maar uiteraard worden ze met ballast op plaats gehouden en dat is wel zwaar. Waarschijnlijk moet je rekenen op zo'n 70-90kg per paneel, afhankelijk van formaat, opstelhoek, hoogte van het dak en je lokatie in NL.
Ik begrijp dat de meeste opstalverzekeringen ZP's dekken (uiteraard even checken bij de verzekering), is dat voldoende, of moet er nog iets meer geregeld worden.
De Univé wilde mijn panelen niet in dekking nemen toen ze nog op het platte dak stonden omdat ze 'niet duurzaam aan de woning bevestigd waren'. Ik heb dat van meer mensen gehoord. Nu de panelen op het schuine dak zitten hadden ze er geen enkel probleem mee.
Ook lees ik op de site van mijn woonplaats dat bij het plaatsen van ZP's op een plat dak soms een bouwvergunning nodig is. (uiteraard vraag ik dat nog even na) Zijn er verder nog dingen die er bij komen kijken? Of is het echt simpelweg eventueel vergunning regelen, kopen, aan (laten) sluiten en genieten?
Het beste kun je het navragen bij je gemeente, je hebt er niets aan als ja na plaatsing wordt teruggefloten. Voorzover ik weet geldt de vuistregel dat als de panelen minimaal hun hoogte bij de dakrand verwijderd staan er geen vergunning nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-04 15:27
CanonG1 schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 12:00:
[...]
Als je de opbrengst (of besparing) van een dergelijk systeem in J wil meten is een flowmeter nodig. Het is vrij duur, daarom is het - helaas - niet standaard op elke zonneboiler. Als er bij ons ooit een zonneboiler komt laat ik zeker installeren, want ik wil natuurlijk weten hoeveel J het systeem oplevert.
Ik heb flowmeters gevonden van 100 euro (conrad), maar verhalen gehoord van mensen die voor rond de 40 euro klaar waren. Ik begreep dat er in een cv-ketel vaak ook een flowmeter verwerkt zit om te bepalen of er een watervraag is. Ik weet niet in hoeverre die bruikbaar zijn, maar anders zou de cv-boer misschien wel wat kunnen halen uit oude afgedankte ketels. Temperatuurmeters kosten geen drol.

Het idee van het koellichaam moet ik nog even verder over nadenken. Wel lekker creatief in ieder geval :)

Allereerst wat? Mijn platte dak is ongeveer 3 bij 6 meter. Wat kan ik daarop redelijker wijs kwijt, ook aangezien het een plat dak is en ze dus schuin geplaatst moeten worden. (dus simpelweg tig m2 dak is niet gelijk aan tig m2 aan mogelijk zonnepaneel opppervlak. Dak is redelijk naar het zuiden, helaas ook iets naar het oosten (10'-20').
Op deze site staan wat voorbeelden, voor een oppervlak van 12,80m2 (3 bij 5) kun je 10 cellen met in totaal 1750Wp plaatsen. (bij voorbeeld)
Klopt dat een beetje?
12,8 is totale oppervlak van de panelen. Die panelen wil je schuin plaatsen en wel zodanig dat ze (in de winter) geen schaduw op elkaar werpen. Ik denk dat je dan op 3x6 meter niet veel meer dan 6 panelen kwijt kan (2 rijen van 3, als die 6 meter west-oost is). Je moet namelijk ook nog zoals Canon hierboven schrijft een stuk van de rand af blijven vergunningstechnisch.

[ Voor 1% gewijzigd door Joba op 17-07-2008 12:26 . Reden: Canon was me voor ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
zonnigtype schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 03:11:
[...]

Zal duurzame provider Eneco Energie blij met je zijn...

Of misschien toch maar bij STEDIN, zoals de netbeheerder van de holding nu heet?

Dan is er nog heel wat oud vuil te verwerken op het gebied van saldering, netinvoeding van duurzaam opgewekte elektriciteit, e.d...

Succes in ieder geval! ;)
Mijn afstuderen was in opdracht van Eneco Infra en dan met de commerciele kantlijn hoe zij optimaal kunnen profiteren van de duurzame energieopwekking die in opkomst is..

Wordt toch aardig serieus genomen, want er zijn vervolgstudies gepland en er heeft zelfs een stuk over in het AD gestaan.

Maar over inhoudelijke conclusies kan ik weinig zeggen... omdat er commerciele strategie van Eneco in staat. Voor degene die hier werkzaam zijn binnen Eneco.. hij heeft wel op Plaza gestaan. Even terugzoeken in de newsfeeds ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djdj105
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-03-2024
Heb recent deze topic (en alle voorgangers) ontdekt, heb ze helemaal doorgelezen (nouja, soms meer skimmen). Zeer interessant en leerzaam. _/-\o_
Een hoop nuttige tips om te besparen al toegepast, ons stroomverbruik is hierdoor van 10-12kWh naar 6-8kWh per etmaal gereduceerd (gezin met 2 volwassenen en 2 kids).

Al enige tijd loop ik met het idee rond om zonnestroom panelen te plaatsen, m'n woning+garage heeft zo ongeveer een ideale ligging hiervoor (achterzijde ligt op zuid-zuid-oost).
De SDE regeling komt er, na alles gelezen te hebben niet echt positief uit (heb ik ook niet aangevraagd). Maar mijn gemeente geeft nog wel een kleine aanschaf-subsidie van 1 euro/Wp, max 1000Wp, dus dat is mooi meegenomen).

Ik heb een paar "eisen" aan het systeem:
- Vermogen 600Wp tot 1000Wp.
- Moet zelf te plaatsen zijn (de keuze komt dan bijna vanzelf op een platdak installatie op de garage, want ik ben geen held op ladder/dak). Het bruikbare platdak oppervlak is helaas niet echt groot, zo'n 3 bij 3 meter (de rest van het garagedak valt langdurig in de schaduw van het woonhuis). Ik hoop mijn buurman nog te kunnen overtuigen dat ik een klein stukje van zijn garagedak mag benutten zodat er 2 rijen met 2 (175Wp) panelen van 160x80cm, op een frame, passen opgesteld onder een vrij vlakke hoek (20 graden, de ruimte tussen de rijen niet hoeft dan al te groot hoeft te zijn; vuistregel is: onderlinge afstand = 2x de hoogte).
Bovendien kan de ballast dan beperkt kan blijven, minder windvang is ook belangrijk in de winderige kustprovincies).
Inverter-technisch blijkt dit (2x2 175Wp modules) niet echt een gunstige setup, vaak zie je strings van 3 panelen toegepast. Een Soladin 600 kan niet goed werken met 2 of 4 van deze panelen, volgens de
Mastervolt system calculator.
In dit geval wordt dan 2x Steca 300 aangeboden (Esdec).

Maar:

- Ik wil wel lekker kunnen meten aan het systeem, grafiekjes maken, d.m.v interface naar de computer. Helaas heb ik nog geen informatie kunnen terugvinden over data-interface van de Steca 300/500 om de meetgegevens met een pc uit te lezen. Iemand hier wel ervaring daarmee ?
De documentatie van StecaControl noemt deze mogelijkheid ook niet. De grotere omvormers van Steca hebben een optie om een Lan interface te plaatsen maar zo'n omvormer is voor een klein systeempje natuurlijk niet efficient.
Het liefst zou ik dus een Soladin 600 gebruiken, daarvoor zijn al veel bruikbare tools om de gegevens uit te lezen, maar dan zal ik een andere PV-module configuratie (3 / 6) moeten kiezen wat weer niet past op het garagedak... 8)7

- Is Doe-Het-Zelf montage op een vrij steil (50graden) schuin dak misschien toch wel te doen ? Hoogte dakgoot is maar 3 2,75 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 23:18:

In het Duits heet het dan ook heel sjiek "amortisierungs-zeit"...

Maar ja, daar kun je dan ook simpel rekensommetje maken met vaststaand feed-in tarief voor een periode van 20 jaar. Hoeveel die "amortisierung" dan zal zijn, met medename van alle financiële lasten (vaste lening voor een leuke 15 kWp "Anlage" bij KFW Förderbank), de in eigen beheer te nemen "Einspeise meter", en dat soort leuke, doch oh zo essentiële details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:36:
Is een flowmeter wel nodig?
Je zou kunnen kijken naar een koellichaam met bekende Watt/Kelvin aan koelvermogen en daar de temp-sensor in plaatsen.
Als je dan ook de temp van de omgeving erbij neemt, weet je het tempverschil en dus het vermogen wat er aan warmte in het koelblok gaat.
Lijkt me makkelijker meten dan met een flowmeter.
Mogelijk dat je met een flowmeter ook nog onnauwkeurigheden krijgt bij temp-verschillen en het is weer iets wat kapot kan gaan.
Bij ons werkt de flowmeting van de stadswarmte unit vlekkeloos (we wonen hier al sinds 1996), en volgens dat ding verbruiken we al jaren minder dan 8 GJ/jaar _/-\o_ . Tenzij "hij" ongelijk heeft, dan wordt het slikken geblazen. Er is wel twee maal vervanging van de meter geweest. Dat was vanwege het feit dat die dingen batterijen hebben die niet zo lang mee konden... (over high-tech gesproken). Er zit nu een meter in waarvan de batterijen wel lang meegaan volgens de meterboy...

Misschien moet je eens bij NUON Warmte navragen of ze niet zo'n leuk flow metertje kunnen leveren... Ik heb ook nog een leuk ietwat technisch verhaaltje van debietmeting van die SV unit. Ultrasone warmtemeting. Opgevraagd (en gekregen) van NUON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Lethal schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 14:15: Mijn afstuderen was in opdracht van Eneco Infra en dan met de commerciele kantlijn hoe zij optimaal kunnen profiteren van de duurzame energieopwekking die in opkomst is..
Leuk. Het woordje "profiteren" heb ik iets meer moeite mee. Gaat vaak ten koste van iets anders. De kleinschalige decentrale opwekker, bijvoorbeeld...
Wordt toch aardig serieus genomen, want er zijn vervolgstudies gepland en er heeft zelfs een stuk over in het AD gestaan.
Nou, als je het van krantenartikelen moet hebben om duurzaam beleid te (kunnen) implementeren... Het mot uit het hart komen, niet van de zeer vergankelijke glimmers in de media...

Aangezien de Eneco holding zeer beperkte productie capaciteit heeft (beetje gas, een leuk aantal windparken maar lang niet genoeg), moeten ze wel vet an die arbeit. Anders kunnen ze zich niet onderscheiden van grote broertjes NUON en Essent (die "elders" aan het shoppen zijn). Tegen Delta met hun door de Staat gefaciliteerde en door van Geel tot in de eeuwigheid (relatief gesproken) verlengde nuke bij Borssele kun je niet op concurreren, neen. Maar dan moeten de enecoboys en girls wel voor de volle 200 procent voor duurzaam gaan. En ophouden via de netbeheerder decentrale opwekkers te pesten. Dan mogen ze van mij best op het podium. Of dat met of zonder opgevroten Greenchoice zal zijn, moet dan nog blijken. "Mijn" leverancier Echte Energie hebben ze in ieder geval al kaltgestellt...
Maar over inhoudelijke conclusies kan ik weinig zeggen... omdat er commerciele strategie van Eneco in staat. Voor degene die hier werkzaam zijn binnen Eneco.. hij heeft wel op Plaza gestaan. Even terugzoeken in de newsfeeds ;)
Jammer. Zal ik Jeroen (de Haas) dan maar effe mailen?

;)

PS hier onder zeer toepasselijke advertentie ... Eneco zonnepanelen. Hoeveel zouden ze d'r nog verkopen dit jaar, nu de SDE vet overtekend is?

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 17-07-2008 17:08 . Reden: reclame ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik meet natuurlijk hoeveel pv stroom ik heb aangewend om de zonneboiler op temperatuur te krijgen,
ik ben zelfs op zoek naar een 20Wp paneeltje om de collectorpomp erop te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
zonnigtype schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 17:03:
[...]

Leuk. Het woordje "profiteren" heb ik iets meer moeite mee. Gaat vaak ten koste van iets anders. De kleinschalige decentrale opwekker, bijvoorbeeld...

[...]

Nou, als je het van krantenartikelen moet hebben om duurzaam beleid te (kunnen) implementeren... Het mot uit het hart komen, niet van de zeer vergankelijke glimmers in de media...

Aangezien de Eneco holding zeer beperkte productie capaciteit heeft (beetje gas, een leuk aantal windparken maar lang niet genoeg), moeten ze wel vet an die arbeit. Anders kunnen ze zich niet onderscheiden van grote broertjes NUON en Essent (die "elders" aan het shoppen zijn). Tegen Delta met hun door de Staat gefaciliteerde en door van Geel tot in de eeuwigheid (relatief gesproken) verlengde nuke bij Borssele kun je niet op concurreren, neen. Maar dan moeten de enecoboys en girls wel voor de volle 200 procent voor duurzaam gaan. En ophouden via de netbeheerder decentrale opwekkers te pesten. Dan mogen ze van mij best op het podium. Of dat met of zonder opgevroten Greenchoice zal zijn, moet dan nog blijken. "Mijn" leverancier Echte Energie hebben ze in ieder geval al kaltgestellt...

[...]

Jammer. Zal ik Jeroen (de Haas) dan maar effe mailen?

;)

PS hier onder zeer toepasselijke advertentie ... Eneco zonnepanelen. Hoeveel zouden ze d'r nog verkopen dit jaar, nu de SDE vet overtekend is?
Mijn onderzoek ging juist over de kleinschalige DCO technieken.. (die eigenlijk dus in ongereguleerd gebied bevinden) De kosten die daarbij komen kijken zijn voor de netbeheerder gigantisch. Hierop moet het losstaand bedrijf Eneco Infra commerciele activiteiten bedenken die aantrekkelijk zijn voor zowel de gebruiker/klant/vervuiler als voor de netbeheerder.

En jeroen mag je mailen :D Doe hem maar de groeten van me ;) haha
Ik moet nog een presentatie geven aan de RvB en het MT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Waar moet ik aan denken als je praat over 'gigantische' kosten voor de netbeheerders als ik een paar panelen op mijn dak smijt?
Het zal wel aan mij liggen, maar als ik teveel opwek en in het net gooi, dan wordt dat toch gewoon door mijn buren geconsumeert? En vormt dat geen extra belasting?

Met de situatie in Duitsland kan ik me wel begrijpen dat dat problemen oplevert. Daar staan veel meer her en der een aantal windmolens. Dan komt er in de 'lokale' netten, ineens veel grotere vermogens te lopen en ik kan me voorstellen dat dat moeilijk te verdelen is.

Maar die paar zonnepaneeltjes die we hier hebben kan toch niet een uitdaging zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het grote probleem van grootschalig decentrale energie-opwekking lijkt mij dat er in de uiteinden van de keten ineens veel grotere vermogens gaan lopen, die met de huidige installatie vrijwel niet te monitoren of te beheersen zijn. Dat is op zich nog niet zo erg wanneer dat aanbod heel constant is, maar het fluctueert heel sterk en dan ook nog eens per wijk. Denk aan een lokale regenbui icm PV-systemen danwel een windvlaag icm molens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
DOESBURG - De schijnwerpers rond de Martinitoren zijn gisteren vervangen voor armaturen met LED-verlichting. De Doesburgse toren beleeft daarmee een Europese primeur.

Niet eerder werden ledlampjes toegepast voor buitenverlichting van een gebouw. Met de verlichting door de energiebesparende en milieuvriendelijke lampjes, kan de Martinitoren minstens twintig jaar vooruit. De aanpassing gebeurt op initiatief van het Duivense bedrijf LED's Vario, dat de gemeente benaderde.
http://www.gelderlander.n...jes-voor-Martinitoren.ece

Al heb ik vraagtekens bij Europese primeur. Die LED - Wall Washers bestaan al heel lang en ook gewoon te koop bij de toko's die in dit topic voorbij komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Gisteren bij de gamma voor totaal 20 euro aan isolatiemateriaal gehaald. Dat heb ik vanmiddag in twee uurtjes geinstalleerd.

achter onze 2 radiatoren in de woonkamer aan de voorkant zit nu radiatorfolie. Aan de achterzijde zat al radiatorfolie maar heb ik nu ook radiatorfolie geplakt onder de vensterbank ( die er meteen boven zit ). Meteen ook folie geplakt achter de radiator in de bijkeuken.

En overal waar nog geen buisisolatie zat zit nu ook buisisolatie . Voornamelijk in onze cv ruimte / waskamer was dit nog niet gedaan. Die ruimte is al warm en ik hoef daar de extra warmte ook niet. En in onze slaapkamer ( doorvoor buizen naar de woonkamer ) en in een achterkamertje.

Enige wat we nu nog moeten doen in de woonkamer is de gordijnen inkorten aan de achterzijde, die vallen namelijk voor de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethal
IJsbeer schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 12:44:
Waar moet ik aan denken als je praat over 'gigantische' kosten voor de netbeheerders als ik een paar panelen op mijn dak smijt?
Het zal wel aan mij liggen, maar als ik teveel opwek en in het net gooi, dan wordt dat toch gewoon door mijn buren geconsumeert? En vormt dat geen extra belasting?

Met de situatie in Duitsland kan ik me wel begrijpen dat dat problemen oplevert. Daar staan veel meer her en der een aantal windmolens. Dan komt er in de 'lokale' netten, ineens veel grotere vermogens te lopen en ik kan me voorstellen dat dat moeilijk te verdelen is.

Maar die paar zonnepaneeltjes die we hier hebben kan toch niet een uitdaging zijn?
Inderdaad.. maar als jouw buren hetzelfde denken dan krijg je een teruglevering die steeds hoger wordt.

Per aansluiting in een hoofdstation wordt gerekend met een gelijktijdigheid factor van circa 1.2kVa .. Zodra dus een hele woonwijk met vrij grote zonnepanelen uitgerust is, dan kan het zomaar zijn dat de wijk meer opwekt dan de 1200Watt die een woonhuis maximaal geleverd kan krijgen.

Dus het zijn niet zozeer de aansluitingen die voor hoge kosten zorgen, maar het uitbreiden van hoger gelegen stations kosten tientallen miljoenen (per woonwijk)
TD-er schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 12:53:
Het grote probleem van grootschalig decentrale energie-opwekking lijkt mij dat er in de uiteinden van de keten ineens veel grotere vermogens gaan lopen, die met de huidige installatie vrijwel niet te monitoren of te beheersen zijn. Dat is op zich nog niet zo erg wanneer dat aanbod heel constant is, maar het fluctueert heel sterk en dan ook nog eens per wijk. Denk aan een lokale regenbui icm PV-systemen danwel een windvlaag icm molens.
En zoals hier ook staat .. de spanningen kunnen oplopen tot boven de grenswaarden van 230V +-10%. Zonnepanelen zijn hier tegenbeveiligd en schakelen automatisch af. Nadeel hiervan is niet zozeer dat er schade ontstaat voor de netbeheerder, maar dat dus iemand achteraan de keten bijna geen electriciteit meer opwekt met zijn zonnepanelen, en dus gaat klagen...

Netbeheer heeft echter een aansluitplicht, waardoor deze een zwaarder net moet uitrollen

[ Voor 28% gewijzigd door Lethal op 18-07-2008 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Laatst online: 22-04 11:21
Ik lees al een lange tijd mee in dit topic en nu dan eindelijk een goede reden om zelf wat te schrijven.

Vorig weekend een 108 Wpiek paneel i.c.m. een Soladin 120/54 bij mijn ouders aangesloten (zelf geen plaatsings mogenlijkheid). De installatie was simpel door het plaatsen op het platte dak.
Ik weet dat het geen heel groot systeem is maar beter 1 paneel op het dak als in de schuur. De komende periode zal ik eens proberen te meten wat er nou maximaal uit de inverter komt, 90 of 95W.
I.v.m. de geringe opbrengst dus ook geen permanente logging.
Zonder SDE op de gewone ouderwetse meter. ;)

Natuurlijk ook nog wat sluipverbruik opsporen en kijken of er naast de redelijk nieuwe ketel nog plek is voor een zonneboiler. De leidingen voor eventuele hotfil zitten al op de juiste plaats. Maar daarvoor eerst even kijken hoe het nou met die eventuele subsidie daarop zit. Is daar net zo weinig van beschikbaar als voor de PV panelen laatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja, erg weinig, want het budget is ongeveer evenveel als wat een dag uruzgan kost.
maar waarom subsidie ? das toch ook het geld van jezelf, subsidie is geld uit belasting.
besparen en daarna opwekken is ook accijns vermijden en op termijn dus veel handiger dan die sde die minimaliseerd als de prijzen stijgen.
(ik ken niemand meer die zegt dat de prijzen gaan dalen voor energie,)
eigen energie maximaliseerd het feit dat die energie na investering, 25 jaar lang niet meer stijgt.

net zoals windenergie, nederland is opgebouwd met windenergie in 300 jaar,
maar waarom we daarmee zijn gestopt ? ik weet het niet.
balkie zal het wel weten....
alle energie waar een vlam bij brand is fossiel, en de toevoegingen die voor de vlam zorgen, worden steeds duurder.
een kleuter kan constateren dat dat niet goed is voor de economie.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-07-2008 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik hoorde van 1 van partijen die ik heb aangeschreven dat de "aanschafsubsidie" op de zonneboiler niet echt een aanschafsubsidie is. 600 euro is het max bedrag wat je kan terugkrijgen maar dit is afhankelijk van de opbrengst van de zonneboiler.

Nu lijkt die opbrengst berekenen mij erg lastig. Want je bespaard pas met je zonneboiler als je het warme water gebruikt en dat niet hoeft op te warmen met gas ( of electra ).

Gezien de ervaringen met de SDE rondom de zonnepanelen zal de subsidie regeling rondom de zonneboilers wel net zo verschrikkelijk complex worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

even een klein rekensommetje :

een zonneboiler kost netto 3000 euro.
van die 3000 euro is 600 euro btw.(reken maar na.)
je krijgt 600 euro subsidie.

volgend jaar kost de zonneboiler 3350 euro, (en je hebt dan alweer een jaar gas betaald, wat enorm aan het stijgen is)
(elk jaar stijgt de prijs van de zonneboiler en gas flink, afwachten is al erg duur)
btw naar 20% balkie ? ze zijn slim bij ez, heel erg slim.

ik heb het gas uitstaan naar mijn zonneboiler sinds 12 april,
en dat gaat prima, en dat is ook de opbrengst, afgewogen tegen voorheen :
douchen op een oude vr zuipende vlammende ketel.
dat is mijn opbrengst, en subsidie is echt niet nodig.

vr ketel versus qsolar combi zonneboiler :
(dom fossiel nergens naar kijken, versus duurzaam+zonneboiler)
http://van.wijk.net/pvt/2007gas.jpg

de besparing gas+accijns is vele malen groter dan welke subsidie van 600 euro dan ook, elk jaar weer.

(voor ik het vergeet, er bestaan ook combi zonneboilers)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-07-2008 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Een zonneboiler kost geen 3000 euro netto. Ik heb nu al aanbiedingen liggen die ruim onder dat bedrag zijn. 1 hanteert zelfs een "standaardprijs" van 2175,- euro inclusief installatie. Het kan dus wel stukken goedkoper.

Overigens, ongeacht wat de subsidie doet, er komt zowiezo een zonneboiler nog dit jaar op mijn dak te liggen. Wij zitten alleen nog met wat detail vragen. Namelijk

- nemen we 1 grote collector of nemen we twee kleinere collectoren.

We kunnen evt 1 grote nemen op de westzijde, alleen dan hebben we last van schaduw op de onderkant van de collector. Met twee kleinere zouden we 1 op de oostzijde en 1 op de westzijde kunnen plaatsen. En dan uiteraard vlak tegen de nok aan.

- Hoe groot nemen we het boilervat.

Ik vind het onzettend lastig inschatten wat een goede inhoud voor een boilervat is voor onze situatie. Je hebt geintegreerde boilervaten met terugloopvat. Deze zijn meestal 90 of 100 liter. Neem je een apart terugloop vat dan gaan de vaten richting 150 liter of 200 liter.

In mijn situatie wil ik de wasmachine + de vaatwasser aansluiten op warm water. Wij ( we zijn met z'n 3en ) douchen praktisch elke dag. Plus dat we een ligbad hebben die we ook nog wel eens gebruiken.

-locatie boilervat

Ik heb er met de verbouwing op zolder geen rekening mee gehouden dat er ooit een zonneboiler geinstalleerd zou worden. Maw in mijn washok heb ik geen ruimte voor het boilervat. Die moet dus in de kamer ernaast. Alleen dan zit dus de boiler weer verder af van mijn CV ketel voor evt naverwarmen.

Genoeg vragen dus nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
We zitten alweer bijna op de 1000 posts, daarom kunnen we hier verder:

Duurzame Energie deel 7

Het gaat goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
....
....
3 bij 6 meter da's zo ongeveer mijn garage, georienteerd op het zuiden.
Ik kan (vanwege de dak constructie) daar 3 panelen achter elkaar plaatsen (3x MSK 190Wp), zodat ze in zomer EN winter schaduwvrij staan.

Middels een aanbouw van een houten schuur, heb ik de maatvoering zelf ruimer genomen en er nogmaals 6 exemplaren op geplaatst, mooi uitkijkend op 't zonnige zuiden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-04 15:29

Sprite_tm

Semi-Chinees

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Dit topic is gesloten.