Toon posts:

Duurzame Energie deel 6 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste
Acties:
  • 58.319 views

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-05 18:49

zonneschijn

3380 Wp zonneboiler speksteenk

Woodski schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:29:
De vraag was dus wat meer rendabel kan zijn bij een investering van 4 a 5000 euro

Electra terug leveren aan het net blijft lopen zolang er zon is.

En een boiler is op een geven moment vol met warm water en zal niet verder verwarmen.
Als je dan niet veel gebruikt met een 2 persoon huishouden dan kan ik me voorstellen
dat op een gegeven moment PV interessanter gaat worden.

Het is niet onwaarschijnlijk dat ons gezinnetje groter gaat worden :>
Dat zou in het voordeel van de boiler zijn he.

En ik kan natuurlijke ook alletwee doen...
pffft
Als je voor een zonneboiler gaat, kies dan voor een zonneboiler met naverwarmer in 1 apparaat, dus geen losse HR ketel en een losse zonneboiler.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
(jarig!)
deejeebv schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 20:53:
Ook ik heb de bureaucratie niet afgewacht. Op 12 juni is mijn installatie van 3.5 kW in bedrijf genomen. Mijn stand op dit moment is 210 kWh. :)
Hey gefeliciteerd en welkom bij de club!! Dat er maar veel zon op je paneeltjes moge vallen _/-\o_

Heb je foto's? Specificaties? Een website?

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• Anoniem: 4629
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is dit geen idee? Carbon-neutraal, en goedkope stroom. Winst zelfs na terugverdienen investeringen. Net als bij zonnecellen op je dak. Alleen nog zorgen dat de buren niet klagen of dat je goed isoleert.

SVO-powered Lister, met generator. 8 kw om het huis van stroom te voorzien, en het overschot gaat het lichtnet in. Net als bij zonnecellen.

Dus ipv je auto er op te laten lopen, laat je er je huis op lopen. En frituren blijft men toch doen.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-05 15:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 4629 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 23:05:
SVO-powered Lister, met generator. 8 kw om het huis van stroom te voorzien, en het overschot gaat het lichtnet in. Net als bij zonnecellen.
Het is jammer dat die historiegeilaards dan altijd meteen weer naar de lister engine grijpen. Ja true dat deze eenvoudig aan te passen is maar ik zie toch vaak ongunstige en levensgevaarlijke situaties ontstaan:
• toepassen van een vliegwiel zonder casing, dat heeft in het verleden al heel wat ledematen gekost;
• vaak brandgevaarlijke afvoer van uitlaatgassen;
• geluidsoverlast;
• brandgevaar door warmteontwikkeling van de motor vaak niet voldoende afgevoerd, deze motoren zijn vaak gebouwd om in open veld (met voldoende ventilatie) te gebruiken;
• door carburateur is deze welliswaar eenvoudig om te bouwen maar kan tot uitval zorgen bij vervuilde brandstof (wat makkelijk kan gebeuren bij draaien op frituurolie);
• door ontwerp van de motor ongunstig rendement;
• door het ontbreken van enig intelligente aansturing zeer onstabiele spanning (dmv het aandraaien van een veer moet je dit kalibreren);
• het gebruik van een band maakt syncroniseren met het net makkelijk maar zorgt tevens voor veel wrijving.

Het zou mij niets verbazen als je met zo'n setup nog geen 5% van de energie van PPO's in electriciteit omzet. Ik ben echt benieuwd hoeveel Wh dergelijke setups opzetten, dit zou per liter rond de 3 á 4 kWh moeten liggen.

Nee, niets pwnd een moderne injectiemotor die aangepast is voor PPO's.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Ook ik heb de bureaucratie niet afgewacht. Op 12 juni is mijn installatie van 3.5 kW in bedrijf genomen. Mijn stand op dit moment is 210 kWh. :)
Ik heb helaas nog geen productiemeter :( . Bij Continuon schijnt de wachttijd 12 weken te zijn!!
Mijn SDE aanvraag is volgens de bevestiging op 2 april binnengenomen.
Navraag bij de SDE helpdesk leerde dat de subsidie met terugwerkende kracht kan worden uitbetaald, mits de installatie niet in gebruik is genomen voor de aanvraag is ingediend.
Lekker, hé?!

Tja, Continuon. Die zijn zich waarschijnlijk het leplazarus naar bruto productiemetertjes aan het zoeken nu de markt hen "zogenaamd" overvalt (die ze voor de MEP gewoon in huis hadden, hoor...). Zou het? 1 januari hadden ze al stiekem hun tariefblad aangepast waaruit je zou kunnen lezen dat als er "productie" wordt gesignaleerd, dat je dan een dubbele meetdienst (direct beide met 30 procent verhoogd) in je tokus gedouwd kan worden. Leer mij onze netboys kennen.

Ik moet de eerste politicus nog tegenkomen die onze hondsbrutale netbeheerders terug in hun hok durft te meppen...

Enne, werd er bij SenterNovem echt verteld dat het kon, of durfden ze zelfs te stellen dat het zou gaan gebeuren, die "terugwerkende kracht"? De crux bij dit soort regelingen zit vaak in die oh zo belangrijke details...

In ieder geval veel plezier met het moois, je bent niet de eerste drieeneenhalve kilowattpieker, maar dat maakt geen moer uit. Bakkuh geblazuh! _/-\o_

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-05 07:56

Niwla

dat dus....

Respect!!!....en enjoy! >:)

niets moet......behalve adem halen

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 18:07
zonneschijn schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 22:28:
[...]
Als je voor een zonneboiler gaat, kies dan voor een zonneboiler met naverwarmer in 1 apparaat, dus geen losse HR ketel en een losse zonneboiler.
Kan je dit toelichten?

• JeroenH
(jarig!)
LauPro schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 23:48:
maar ik zie toch vaak ongunstige en levensgevaarlijke situaties ontstaan:
Nog afgezien van het volledig ontbreken van enige beveiliging m.b.t. netkoppeling. Ik zou er niet aan beginnen, al was het maar om de continue geur van frituur rondom je huis te vermijden.
Het zou mij niets verbazen als je met zo'n setup nog geen 5% van de energie van PPO's in electriciteit omzet.
Je zou dat percentage (flink) kunnen verhogen door de afvalwarmte te gebruiken om bv. water te verwarmen. Dat maakt de setup wel flink meer complex.

Als laatste is natuurlijk altijd maar de vraag hoeveel energie biobrandstoffen (netto) energie opleveren. Goed, als je oud frituurvet opstookt is dat afval, maar als dit op grotere schaal gedaan gaat worden dan zal de vraag naar oud vet het aanbod snel overstijgen en zal er vraag ontstaan naar niet-afval olieën. Dit zal invloed hebben op de voedselproductie.

Als je toch je eigen elektriciteit wilt produceren ben je denk ik beter af met zonnestroompanelen en windturbines.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 23:20
CanonG1 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 09:39:
[...]

Nog afgezien van het volledig ontbreken van enige beveiliging m.b.t. netkoppeling. Ik zou er niet aan beginnen, al was het maar om de continue geur van frituur rondom je huis te vermijden.

[...]
In principe zou je natuurlijk een gewone solar-PV omvormer kunnen gebruiken als je de dynamo-spanning hoog genoeg kunt krijgen en gelijkrichten, dan is dat aspect al minder een nadeel.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• JeroenH
(jarig!)
TD-er schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 09:50:
In principe zou je natuurlijk een gewone solar-PV omvormer kunnen gebruiken als je de dynamo-spanning hoog genoeg kunt krijgen en gelijkrichten, dan is dat aspect al minder een nadeel.
Ik heb het idee dat mensen die met dit soort antiek spul aan de gang gaan er totaal geen moeite mee hebben om zo'n ding direct aan het net te hangen, en wat minder geneigd zullen zijn een dergelijk 'high-tech' product aan te schaffen. Ik volg het Fieldlines-forum, en daar zitten nogal wat mensen die met Listers experimenteren en die zijn bijna zonder uitzondering geen fan van spul wat je in de winkel koopt omdat je dat niet zelf kunt repareren. Ze zijn nogal... hoe zal ik het zeggen... zelfstandig ingesteld.

Maar puur technisch zou een goedgekeurde netgekoppelde omvormer inderdaad het beste zijn.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
zonneschijn schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 22:28:
[...]

Ja, vind ik ook wel intressant waarom je dit zegt.
En noem eens wat merken en modellen alsje toch bezig bent ;)

Overigens is dit niet geschikt voor het vervangen van een combiketel denk ik ? (dus warmwater en CV)

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:50

Punkrocker

Mostly harmless

Dit is een gezamenlijk persbericht van het Natuur- en Recreatieschap de Grevelingen, Rijkswaterstaat Zeeland en DELTA NV.
PERSBERICHT
Middelburg, 26 juni 2008

Het is volgens DELTA mogelijk in de Brouwersdam een getijdencentrale te bouwen die zoveel energie kan opwekken als overeenkomt met elektriciteit voor 60.000 tot 70.000 Zeeuwse huishoudens. Tegelijk kan de eb- en vloedbeweging terugkomen in het Grevelingenmeer, waardoor de water- en natuurkwaliteiten, die sinds de afsluiting in 1971 ernstig achteruit zijn gegaan, zich kunnen herstellen.

Dit blijkt uit presentaties die vandaag in Ouddorp (Goeree-Overflakkee) worden gehouden tijdens een kennisdag over het programma om de natuur en de toeristische aantrekkelijkheid van het Grevelingenmeer te verbeteren. Dit programma is in 2005 op gang gebracht door de provincies Zeeland en Zuid-Holland, de vijf gemeenten om het Grevelingenmeer en Staatsbosbeheer.

Het Grevelingenmeer is ontstaan doordat de zeearm de Grevelingen in het kader van de Deltawerken werd afgesloten van de Noordzee en de rest van de delta. De Grevelingendam (oostelijke afsluiting) kwam gereed in 1965, de Brouwersdam (westelijke afsluiting) in 1971. Vóór afsluiting bedroeg het verschil tussen eb en vloed 2,5 meter. Het Grevelingenmeer is nu een populair watersportmeer en recreatiegebied, maar doordat het nauwelijks in verbinding staat met de Noordzee en er geen getij meer is, zijn de waterkwaliteit en de ecologische kwaliteit in de loop der jaren achteruit gegaan. Ook de kweek van schelpdieren heeft er ernstig onder geleden. Het bereiken van de Natura 2000-doelen is in gevaar.

Rijkswaterstaat onderzoekt dit jaar de mogelijkheden om de natuurkwaliteiten te herstellen door de Brouwersdam doorlaatbaar te maken zodat er weer getij in het Grevelingenmeer komt. Ook openingen in de oostelijke afscheiding, de Grevelingendam, zijn in onderzoek. Het water zal dan voortdurend worden ververst waardoor er meer zuurstof in komt . De veiligheid van de aangrenzende gemeenten in Zuid-Holland en Zeeland is daarbij niet in het geding. Rijkswaterstaat heeft de verkenning naar de mogelijkheden nog niet voltooid. Uit de vandaag gegeven presentaties blijkt dat het aanbrengen van een doorlaatopening in de Brouwersdam over een lengte van ongeveer 250 meter de problemen rondom de zuurstofloosheid zal beëindigen. In het Veerse Meer heeft een vergelijkbare ingreep snel tot goede resultaten geleid.

De verkenning van Rijkswaterstaat is erop gericht varianten, kosten en baten van het terugbrengen van het getij te onderzoeken. In de voorlopige onderzoekscenario’s van Rijkswaterstaat is sprake van een verschil tussen eb en vloed uiteenlopend van 10 cm tot maximaal een meter. De voorlopige conclusies die vandaag zijn gepresenteerd, worden de komende maanden uitgewerkt waarna staatssecretaris Huizinga (verkeer en waterstaat) moet beslissen of en welke varianten in een planstudie verder worden uitgewerkt.

Als er doorlaatopeningen komen in de Brouwersdam kunnen daarin turbines worden geplaatst die met behulp van de eb en vloedbeweging energie kunnen opwekken. Het Zeeuwse multi-utility bedrijf DELTA heeft de mogelijkheden en varianten laten onderzoeken door de Technische Universiteit Delft. Hieruit blijkt dat een getijdencentrale al effectief kan functioneren bij een waterpeilvariatie van één meter. Het kan betekenen dat de doorlaatopeningen in de Brouwersdam groter moeten worden om voldoende energieopwekking te bereiken.

De algemeen directeur van DELTA, Peter Boerma, geeft aan dat een getijdencentrale in de Brouwersdam nu een flinke stap dichterbij is gekomen. “DELTA neemt allerlei initiatieven om te komen tot duurzame energieopwekking in Zeeland. Wij hebben aan de TU Delft gevraagd om voor een getijdencentrale in de Brouwerdam de verschillende opties in kaart te brengen. De conclusie dat er reële mogelijkheden zijn voor een getijdencentrale sterkt ons streven om van Zeeland een duurzame provincie te maken. DELTA is nu gereed om de volgende stap maken en dat is de komende twee jaar de planstudie verder uit te werken.”

De vicevoorzitter van het Natuur- en Recreatieschap de Grevelingen, de Zeeuwse gedeputeerde Frans Hamelink, beschouwt de feiten die vandaag naar buiten zijn gekomen als een doorbraak in de toekomst van het Grevelingenmeer. ‘De waterkwaliteit van het meer is niet optimaal en gaat verder achteruit. Wij werken samen met het rijk en de gemeenten aan een programma om dat te verbeteren. Tegelijk willen we meer duurzame energie opwekken. Ook moet het Grevelingenmeer ondanks de toenemende concurrentie toeristisch aantrekkelijk blijven. De combinatie van een doorlaatbare Brouwersdam en een getijdecentrale kan winst opleveren voor de waterkwaliteit, de visstand, de kweek van schelpdieren, de natuur en het aanbod duurzame energie. Ik ga ervan uit dat de verkenning van Rijkswaterstaat in 2008 wordt afgerond en dat we dan in de Deltaraad de staatssecretaris kunnen adviseren om het terugbrengen van het getij verder uit te werken.’
bron

Da's één. Nu nog in de Oosterscheldekering ééntje zetten...
:P
Ben benieuwd hoe dit uitpakt...
Eerst hoogdravende plannen voor een zonne-energiepark en nu dit. Als alles doorgaat wordt er in Zeeland flink duurzaam opgewekt. :)

"What do you get if you multiply six by nine..."

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 09:00

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Die vaak in licentie gebouwde Listers worden vaak toegepast in India, China en ook veel in de Verenigde Staten daar waar meestal geen, onbetrouwbaar, of te duur electriciteitsnet te vinden is. Zonder netkoppeling maakt het voor de meeste apparatuur weinig uit of de spanning nu 200 of 240 Volt en de frequentie 45 of 55 Hertz is. Deze Listers zijn passief te koelen met water (convectie stroming i.c.m. oud olievat) en het maakt deze motoren geen donder uit waar ze op lopen (frituurvet, afgewerkte olie, diesel, ethanol) in tegenstelling tot getunede injectie motoren, vooral wanneer de brandstof opgewarmd is (in verband met viscositeit). Ook kunnen ze veel hogere piekbelastingen aan door de in verhouding grote en zware vliegwielen. Goed ingelopen halen ze met gemak meer dan 1000 draaiuren waarna eigenlijk alleen de olie vervangen moet worden. En omdat ze zo simpel zijn kan elke boer (sorry, niet negatief bedoeld) ze onderhouden mocht er een lager o.i.d. versleten zijn.

Kortom: eenvoudige, betrouwbare, stationaire werkpaarden waar je niet naar om hoeft te kijken. En dan te bedenken dat ze al zo'n 60 jaar geleden ontworpen zijn en nog steeds geproduceerd worden (India, China). Ja, ik ben fan :)

De langzaam lopende 1 cilinder Listers klinken ook fantastisch _/-\o_

Linkje met de ervaringen van een Engelsman en achtergrond informatie.

[Voor 4% gewijzigd door styno op 26-06-2008 11:55. Reden: Achtergrond informatie linkje toegevoegd.]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• JeroenH
(jarig!)
Punkrocker schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:49:
Eerst hoogdravende plannen voor een zonne-energiepark en nu dit. Als alles doorgaat wordt er in Zeeland flink duurzaam opgewekt. :)
Ik dacht altijd dat er een groter getijdeverschil nodig was voor elektriciteits-opwekking. Kennelijk is dat niet (meer) zo. Bij de getijdencentrale in de Rance is het normale hoogteverschil tussen eb en vloed 8 meter. Maar dat ding staat er ook alweer ruim 40 jaar.

Zeeland is trouwen sowieso erg gunstig uit oogpunt van duurzame energie-opwekking. Er is veel wind, veel zonuren, nu dus de mogelijkheid getijden-energie op te wekken en wie weet ook wel blue energy uit zout/zoet water. Als de Zeeuwen daarmee goed aan de slag zouden gaan zouden ze wel eens een grote energieleverancier kunnen worden, en het zou veel werkgelegenheid opleveren.

Je vraagt je af waarom het allemaal niet gebeurt als het zo veel voordelen heeft...

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:19

mux

99% efficient!

Tsja, zelfde geldt toch voor elektrische auto's?

Hoewel ik me kan voorstellen dat de kosten per kWh nooit in de buurt kunnen komen van kolen, of heb ik dat verkeerd?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• IJsbeer
  • Niet online
hjs schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:34:
[...]

Ja, vind ik ook wel intressant waarom je dit zegt.
En noem eens wat merken en modellen alsje toch bezig bent ;)

Overigens is dit niet geschikt voor het vervangen van een combiketel denk ik ? (dus warmwater en CV)
Die zijn er wel. Atag heeft een aantal app. die zowel warmwater als verwarming kunnen oppakken.... http://www.atagverwarming...oepnaam=ZonLichtSystemen.
Juist de verwarming is een goede gas-verbruiker, dus het lijkt me interessanter om de combi te hebben. In de winter heb je dan wel minder zon, maar het moet toch schelen, water van 10 graden opwarmen of van 20...

• JeroenH
(jarig!)
ssj3gohan schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:23:
Tsja, zelfde geldt toch voor elektrische auto's?
True. Het probleem is dat "het grote publiek" de aanschafprijs als grootste factor ziet, en niet de totale prijs per km (de TCO, zo je wilt). Zolang de accu's maar lang mee gaan is een elektrische auto volgens mij vrijwel altijd goedkoper per km dan een fossiele auto. De voordelen van een elektrisch voertuig worden nog veel duidelijker als het je lukt de externe kosten te berekenen, zoals vervuiling e.d., dan is de fossiele auto nog veel meer in het nadeel.
Hoewel ik me kan voorstellen dat de kosten per kWh nooit in de buurt kunnen komen van kolen, of heb ik dat verkeerd?
Sja, dat weet ik niet. De vraag naar steenkool stijgt ook en hoewel er op zich voldoende steenkool is gaat het wel net zoals bij aardolie: de makkelijkst te delven voorraden worden/zijn het eerst aangesproken waardoor het steeds moeilijker en dus duurder zal worden om het spul te delven. Daarnaast stijgt de vraag enorm. Opende er in China niet elke maand een nieuwe kolencentrale? Het ligt dus in de lijn der verwachtingen dat de prijs van steenkool zal stijgen.

Aan de andere kant daalt de prijs van duurzame bronnen zoals zon en vooral wind al jaren. Ik weet niet precies hoe het nu ligt, maar ik meen me te herinneren dat windstroom zich qua prijs al prima kan meten met sommige fossiele opwekvormen. En dat is dus nog zonder externe kosten als vervuiling mee te nemen.

Anoniem: 135487

Amazing Clean Coal
Everyone says it's amazing

Say you don't know how to do it now
So you burn
It's not that you're polluting, but you're through with it now
So you burn, so you burn

I know that we need it, you can't exist alone
So you burn, so you burn

Everyone says you're amazing now that you're clean
Only you know the real ones are cause you've been
There's only one question I want to ask is it true and
When you hear everyone say you're amazing
Does anyone question you?

Do you cry in your sleep and do you feel ok?
When you burn

Thinking it's Doomsday we've got to let it go
So we burn, so we burn

Pretend we don't see it, that way we can live a lie
So you burn, so you burn

Everyone says you're amazing now that you're clean
Only you know the real ones are cause you've been
There's only one question I want to ask is it true and
When you hear everyone say you're amazing
Does anyone question you?

Cause I know that you're real, amazing, amazing, amazing

Everyone says you're amazing
(I want you to never feel you're amazing)

It's amazing
Er kan nog wat aan gewerkt worden :P

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

styno schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:09:
Die vaak in licentie gebouwde Listers worden vaak toegepast in India, China en ook veel in de Verenigde Staten daar waar meestal geen, onbetrouwbaar, of te duur electriciteitsnet te vinden is. Zonder netkoppeling maakt het voor de meeste apparatuur weinig uit of de spanning nu 200 of 240 Volt en de frequentie 45 of 55 Hertz is. Deze Listers zijn passief te koelen met water (convectie stroming i.c.m. oud olievat) en het maakt deze motoren geen donder uit waar ze op lopen (frituurvet, afgewerkte olie, diesel, ethanol) in tegenstelling tot getunede injectie motoren, vooral wanneer de brandstof opgewarmd is (in verband met viscositeit).
Als je een vuilverbrander zoekt kan je beter een stoomdrukvat met turbinegenerator pakken. En tegenwoordig maakt het juist voor veel apparatuur wél heel erg uit of de frequentie 50 Hz is. In een land waar ze alleen gloeilampen en transistorradio's hebben is het geen probleem idd.
Ook kunnen ze veel hogere piekbelastingen aan door de in verhouding grote en zware vliegwielen. Goed ingelopen halen ze met gemak meer dan 1000 draaiuren waarna eigenlijk alleen de olie vervangen moet worden. En omdat ze zo simpel zijn kan elke boer (sorry, niet negatief bedoeld) ze onderhouden mocht er een lager o.i.d. versleten zijn.
Je kan ook een zwaarder aggregaat pakken, die hebben sowieso meer momentum om piekspanningen op te vangen en anders is het altijd nog mogelijk om een kleiner aggregaat met een vliegwiel uit te rusten als het echt een probleem is. Maar meestal zijn dergelijke zware apparaten daar dan of ongevoelig voor of er zit een electronische regeling op waardoor de belasting geleidelijk oploopt.
Kortom: eenvoudige, betrouwbare, stationaire werkpaarden waar je niet naar om hoeft te kijken. En dan te bedenken dat ze al zo'n 60 jaar geleden ontworpen zijn en nog steeds geproduceerd worden (India, China). Ja, ik ben fan :)
Ik vind oude machinerie ook prachtig om te zien maar er is altijd wel een reden waarom ze oud zijn. En om nu te pleiten dat men voor alternatieve energieopwekking massaal naar de Listers moet grijpen vind ik zeer onjuist en zoals eerder gezegd een gevaarlijk advies.

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-05 18:49

zonneschijn

3380 Wp zonneboiler speksteenk

Jawel.

Ik heb een Nefit HR ketel met een ingebouwde boiler van 20 liter. Daarnaast heb ik een zonneboiler met een vat van 100 liter. Als het zonnetje lekker schijnt warmt het water in de zonneboiler makkelijk op tot 80 graden.
Ondertussen koelt het water in het 20 liter boilertje langzaam af, en wanneer het te koud wordt gaat de HR ketel dit weer mbv gas verwarmen! Dat is niet wat je wil.
Wanneer je alles in 1 apparaat hebt, heb je ook maar 1 boiler. En wanneer de zon schijnt wordt de zonnewarmte gebruikt om deze op temperatuur te houden. Er wordt dan geen gas gebruikt.

• zonnigtype

zonnigtype

Punkrocker schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:49:
[...]

bron

Da's één. Nu nog in de Oosterscheldekering ééntje zetten...
:P
Ben benieuwd hoe dit uitpakt...
Lang verhaal, maar de boodschap is duidelijk. Back to the natural roots, Nederland is en blijft (???) een delta waar de natuurlijke krachten maximaal speelruimte horen te houden (of terug te krijgen). En daarbij meteen gebruikmaken van de stromingsenergie. Mooi. Jammer dat alleen grote holdings met mistige bedrijfs-strategieën zulke megalomane plannen kunnen uitvoeren. Typisch centralistische insteek, met als tweede boodschap: al dat decentrale gedoe is gepruts in de marge, laat ons big boys "het echte werk" nou maar doen, dan kunt u weer rustig slapen. Of zoiets. Doewie, ik blijf liever alert.

Delta is een bedrijf wat haar hand er niet voor omdraait om via de atoompjes (ze zijn rabiaat voorstander van meer kernenergie) duurzame energie "er bij te nemen", zo lang het ze uitkomt. Het is hun officiële strategie, ze beroepen zich er op een "multi-utility" company te zijn. Als je googled, staat nota bene als korte beschrijving onder hun naam "Delta ... nutsbedrijf ..." Ha! Het draait ook bij Delta uitsluitend om geld, niks "nut(s) voor de community", dat tijdperk hebben we per juli 2004 (liberaliseringsgezever) definitief achter ons gelaten.

Ik voorspel dat die strategie (ze hebben Solland ook al bijna uitgekocht) niet de nodige progressie en marktdoorbraken zal brengen die een zooi autonoom opererende bedrijven die duurzaam als 100 procent focus hebben kunnen forceren. Zoals in o.a. Duitsland onder het EEG geschiedt.

Laatste bericht: "atoomstaat" Spanje heeft in 2007 reeds 19,8 procent elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen gerealiseerd en daarmee het atoomaandeel (17,7%) achter zich gelaten. Link met dank aan het nieuwste fantastische initiatief van Photon, de Photon newsletter (NB: bericht onder de link is Spaanstalig).

De boodschap? Dump nou eindelijk eens die peperdure en blijvend fragenswürdige, met onoplosbare problemen omgeven kernenergie, en zet voor de volle 300 procent in op hernieuwbare bronnen (met blijvend kritisch oog naar alle implicaties). Dan mag wat mij betreft zelfs Delta die getijdencentrale bouwen. Borssele weg, Zeeland aan de getijdenstroom! :)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51
Anoniem: 4629 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 23:05:
Is dit geen idee? Carbon-neutraal, en goedkope stroom. Winst zelfs na terugverdienen investeringen. Net als bij zonnecellen op je dak. Alleen nog zorgen dat de buren niet klagen of dat je goed isoleert.

[video]

Dus ipv je auto er op te laten lopen, laat je er je huis op lopen. En frituren blijft men toch doen.
Oh, m'n trauma komt opzetten...
Bij de waterscouting hadden we ook een lister op het schip...'s ochtends gewekt worden door het gestamp, knipperend tl licht omdat de frequenties niet mooi waren, en van tijd tot tijd was je aan de buurt om het beest aan te zwengelen. Tot iedereens vreugde kregen we later een echt aggregaat...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:20

Exigence

dnkroz

Ach, wij hebben hier een Hatz dieselgenerator staan die ook op zo goed als alle brandbare vloeistoffen loopt. Frituurolie, diesel, benzine, aceton, alles kan er bij. Zal wel niet erg efficient zijn dat ding, maar het werkt wel.

Bovendien maaien wij al twee jaar milieubewust door in onze diesel maaimachine zonnebloemolie te gebruiken :)

• Anoniem: 4629
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Die kerel heeft ook filmpjes online waar je gewoon de 3-fasen rectifier kunt zien hangen.
Ik zie niet wat het probleem nou helemaal is. Het is goedkoop en zolang zijn brandstof gratis is kan hooguit zijn schuurtje in zijn eigen achtertuin afbranden.

Ik vind het geniaal. Stroom, en inkomsten. Voor bijna niks. Of het nou een lister is of een wat modernere dieselgenerator. Wat kan dat relatief lage rendement nou boeien. Het is voor nop.

Duurzaam wil niet meteen zeggen schoon of efficient.

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 18:07
Anoniem: 4629 schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 00:56:
...
Duurzaam staat vandaag de dag zo goed als synoniem met 'maatschappelijk verantwoord'. Naar mijn mening moet 'maatschappelijk verantwoord' dus ook 'schoon' zijn.

• JeroenH
(jarig!)
JakeNL schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 13:11:
Duurzaam staat vandaag de dag zo goed als synoniem met 'maatschappelijk verantwoord'. Naar mijn mening moet 'maatschappelijk verantwoord' dus ook 'schoon' zijn.
Inderdaad. Ik weet niet precies te formuleren, maar misschien is duurzaam te definiëren als "op grote schaal en voor zeer lange tijd uitvoerbaar". In dat licht bezien is het met lage efficiëntie opstoken van biomassa dus niet duurzaam. Natuurlijk, als jij in je plaggenhutje op de hei zit dan kan het financieel en mogelijk zelfs energetisch zin hebben, maar zodra grotere groepen mensen met hun Lister-achtigen plantaardige olie op gaan stoken heeft dat nare effecten op luchtkwaliteit en voedselprijzen.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 08:43

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Ik ben begonnen met een kleine website over m'n energiebesparing thuis, en binnenkort de zonneboiler

ff spammen : http://www.familie-kleinman.nl/energie/

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• mux

mux

99% efficient!

CanonG1 schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 14:01:
[...]

Inderdaad. Ik weet niet precies te formuleren, maar misschien is duurzaam te definiëren als "op grote schaal en voor zeer lange tijd uitvoerbaar". In dat licht bezien is het met lage efficiëntie opstoken van biomassa dus niet duurzaam. Natuurlijk, als jij in je plaggenhutje op de hei zit dan kan het financieel en mogelijk zelfs energetisch zin hebben, maar zodra grotere groepen mensen met hun Lister-achtigen plantaardige olie op gaan stoken heeft dat nare effecten op luchtkwaliteit en voedselprijzen.
Wow, er zijn dus nog steeds mensen die nadenken!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 19:21
Vandaag een lokale installateur uit Ede op bezoek gehad mbt de zonne boiler.
Deze man was eerlijk en had gedoe antwoorden op m'n vragen.
Ik heb er een goed gevoel bij.

Hij begon heel eerlijk dat ik niet moet verwachten grote winst te draaien.
Het kan met de huidige gasprijzen 15 tot 20 jaar duren voor het geld eruit is.

Advies is een Bosch all-in-one combi ketel van 170 liter.

Deze heeft een economische en een comfort stand
Op de eerste stand zal hij water uit de grote boiler halen.
En op de comfort stand heeft ie een klein gasgestookt resevoir.
De economische stand lijkt me ideaal met een zonneoiler

Bosch is een goed merk en hij verwacht minder problemen als met b.v. Atag
Dit spreekt me wel aan. Kost wat maar minder ellende.
De afgelopen jaren heb ik veel storingen gehad.

Installatie op mijn ronde plastic dak is lastig maar hij durft het wel aan.
Op de installatie (lekkage enzo) is er 18 maanden garantie

Het huis verwarmen via de zonneboiler is geen optie.
In de winter mag je blij zijn als er voldoende capaciteit is voor warm water.

Hotfill van mijn Bosch 10 jaar oude wasmachine kan via de warmwater aansluiting.
Ik heb geluk, de wasmachine staat naast de CV installatie.
Via de boiler kan het water oplopen tot 90 graden, wat te veel is voor een wasmachine.
En via de CV installatie zal er dan koud water bijkomen mbv mengen tot iets van 65 graden..

Ik moet wel zelf uitzoeken of mijn wasmachine hiervoor geschikt is.
Hoe doen jullie dit want 60 graden is soms te veel voor truien etc
Gewoon een thermostatsche douchmengkraan ertussen of zo als je 30 graden wil ?

En hij kon zo snel geen info vinden over die subsidie die ik 2 dagen geleden heb gepost.
Misschien is dat alleen voor nieuwbouw projecten

[Voor 4% gewijzigd door Woodski op 27-06-2008 18:49]

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Waarom niet standaard water invoeren van 30'C, dan heb je nergens geen omkijken meer naar.
De meeste wassen worden toch op 40'C gedaan, die laatste 10 graden opwarmen kost nauwlijks electriciteit.

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Mistraller
  • Laatst online: 00:51
Speksteenkachel schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 21:06:
Waarom niet standaard water invoeren van 30'C, dan heb je nergens geen omkijken meer naar.
De meeste wassen worden toch op 40'C gedaan, die laatste 10 graden opwarmen kost nauwlijks electriciteit.
...? Elke graad opwarming kost méér energie, doordat de afkoeling aan de omgeving steeds hoger wordt. (Lijkt mij tenminste.)
Ik zou er zelf inderdaad gewoon een thermostaatkraan voor gebruiken. Met een douchekraan kan, alleen is daar het bereik vaak niet zo groot mee, omdat dat ding ook moet voorkomen dat je je niet verbrand. Voorbij de 37 graden klik, wordt bij ons de temperatuur nog steeds maar 45 graden of zo.

@franssie: ik vertrouw wassen op 30 graden eigenlijk niet. Bacteriën gaan namelijk niet dood op die temperatuur. Ruik maar eens aan je vaatdoekjes...Best kans dat het wasmiddel ook een bacteriedodend middel heeft, maar de eenvoudigste en effectiefste manier om daar vanaf te komen is toch hitte. Ondergoed, t shirts, sportkleding, vaatdoekjes, tafelkleden, etc etc. gaat hier dus niet lager dan op 60 graden.

[Voor 22% gewijzigd door Mistraller op 27-06-2008 22:56]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07

franssie

Save the albatross

Speksteenkachel schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 21:06:
plecies! meeste wasmiddelen zijn nu zelfs geoptimaliseerd voor 30C. 60+ is dus nogal overkill.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:07
CanonG1 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 22:53:
[...]

Hey gefeliciteerd en welkom bij de club!! Dat er maar veel zon op je paneeltjes moge vallen _/-\o_

Heb je foto's? Specificaties? Een website?
http://www.zonnestroomproducenten.nl/images/jan_van_harten_sde.jpg
Het zijn 20 Suntech 175 STP175S-24/AC met een Sunny Boy SB3300. Via de Sunny Beam kan ik de opbrengst in de gaten houden.
zonnigtype schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 00:13:
[...]

Enne, werd er bij SenterNovem echt verteld dat het kon, of durfden ze zelfs te stellen dat het zou gaan gebeuren, die "terugwerkende kracht"? De crux bij dit soort regelingen zit vaak in die oh zo belangrijke details...
_/-\o_
De betreffende ambtenaar moest het navragen, maar hij belde terug met de mededeling dat dit inderdaad kan

• Woodski
franssie schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 22:52:
[...]

plecies! meeste wasmiddelen zijn nu zelfs geoptimaliseerd voor 30C. 60+ is dus nogal overkill.
Dus dan blijft de vraag, hoe doe je dat

Gewoon een oude douchekraan met verloopje voor de wasmachineslang ?
En dan instellen op iets van 30 a 40 graden zodat je niet teveel verspilling hebt bij het spoelen.
De temperatuur tijdens het wassen verstellen is geen optie.
Wij wassen 's nachts bij goedkoop stroom.

Anoniem: 262998

Ik heb ook een thermostaat kraan tussen zonneboiler en wasmachine. Dit gaat prima. Met warm water hoef je 's nachts niet meer te draaien want je verbruikt weinig stroom. Beter is om vlak voor spoelen water weer op koud te zetten. Ik zet zelf even een kookwekkertje. Als je dit niet doet, levert het je in de winter niks op, omdat je dan geen voorverwarmt water meer hebt. Gas is beter, maar als je twee keer zoveel warm water verbruikt is het netto resultaat nul.
De afwas machine heb ik rechtstreeks op het warme water aangesloten (nooit heter dan 65 C). Mijn afwas machine vraagt water van 55 C.
Nadeel van hot fill is dat sommig vuil het beste oplost in koud water. Zetmeel is er een van.
Ik gebruik zelf vloeibaar wasmiddel omdat poeder (vooral blokjes) te weinig tijd heeft om goed op te lossen. Verder heb ik te maken met relatief lange leidingen naar (af)wasmachine. Dit los ik op door een warme kraan in de buurt even een tijdje open te zetten tot er warm water uit komt.

• Woodski
Hum dit maakt het inderdaad lastig.
De inbouw vaatwasser hier is veer van de CV en er is weinig ruimte voor aanpassingen.
Die valt af.

Ik heb weinig zin in wassen met een wekkertje
Dus ja misschien maar even doorsparen voor een echte hotfill wasmachine.
Tot die tijd een douchekraan op 30 graden zal toch iets energie schelen denk ik.

Misschien hebben we geluk en gaat de wasmachine snel kapot ;)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Anoniem: 262998 schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 12:25:
De afwas machine heb ik rechtstreeks op het warme water aangesloten (nooit heter dan 65 C). Mijn afwas machine vraagt water van 55 C.
Nadeel van hot fill is dat sommig vuil het beste oplost in koud water. Zetmeel is er een van.
Ik gebruik zelf vloeibaar wasmiddel omdat poeder (vooral blokjes) te weinig tijd heeft om goed op te lossen. Verder heb ik te maken met relatief lange leidingen naar (af)wasmachine. Dit los ik op door een warme kraan in de buurt even een tijdje open te zetten tot er warm water uit komt.
Welk vloeibaar vaatwasmiddel gebruik je?
Ik pas ook hotfill toe water van 60 graden van de stadsverwarming gaat hier de vaatwasser in.
Is die stadsverwarming toch nog ergens goed voor.

• JeroenH
(jarig!)
Woodski schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 13:06:
Dus ja misschien maar even doorsparen voor een echte hotfill wasmachine.
Er zijn ook losse apparaten te koop die je voor je wasmachine in de leiding zet, en die op de juiste momenten warm/koud water geven. Ze zijn niet goedkoop (volgens mij € 200-250), maar het kan je handwerk en energie besparen, en een beter wasresultaat geven t.o.v. de situatie waarin alle fases van het wassen met warm water gebeurt.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

We lijken wel echte huismannen met elkaar :$

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07

franssie

Save the albatross

Speksteenkachel schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 17:25:
We lijken wel echte huismannen met elkaar :$
[generalisatie mode]
niet zoveel vrouwen in dit topic inderdaad - samen met GoT misschien iets te technisch (solly dames)?
[/generalisatie mode]
Mijn referentie is natuurlijk alleen mijn eigen links-nee rechts- toch andere links en uiteindelijk bepaald rechtshandige vriendin.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phalox
  • Laatst online: 30-12-2022

Phalox

Solar Powerrrd

deejeebv schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 09:02:
[...]

[afbeelding]
Het zijn 20 Suntech 175 STP175S-24/AC met een Sunny Boy SB3300. Via de Sunny Beam kan ik de opbrengst in de gaten houden.

[...]

De betreffende ambtenaar moest het navragen, maar hij belde terug met de mededeling dat dit inderdaad kan
Zo'n paneeltjes komen ook op ons dak volgende week.. maar dan 32 :) En met heel veel geluk zal ik iets kunnen maken wat de statistieken kan uitlezen vanuit de omvormer.. die afzetters vragen belachelijk veel geld voor een klein stukje elektronica!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 21:20
wow.... .32 panelen?!? da's ehhh 5.600 Watt-peak.... smullen/soppend/super!!
_/-\o_

Respect my man!! Big Five!!
Kijk dat zijn kilowatt-uur-vreters zoals we ze graag in heel Nederland op de daken (of nog meer.... wie volgt?? ;) ) willen terugzien!!

Join the Solar Club!! >:)

[Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 29-06-2008 01:30. Reden: ff Wp berekend]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 238103
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
nou ben ik op vakantie maar zie mijn dikke zonneboiler combi thuis helemaal niet op hot staan en niks doen...weer een myth gebust.

verder is het hier in spanje/portugal wel heel erg duidelijk hoe achterlijk we in nederland bezig zijn.
je bent hier een idioot als je fossiel bezig bent.....
dat betekent hier, lopen naar de supermercado voor een vatje butagas....
het aantal windmolens overstijgt veruit nederland, en de hoeveelheid pv is bizar...
de opbrengst ook trouwens, belachelijke hoge instraling en opbrengst.
sommige collectors zijn half afgedekt, ik heb gevraagd waarom,
das tegen de overhitte, swinters gaat dat er weer af.
vreemd genoeg zijn de solar shops hier veelal voorzien van nederlandse produkten,
en zag ik mensen van ecostream in porto,
rara hoe kan dat.... ik ben ook niet verbaast of zo...
die solar shops, je vind ze in elke stad.

wiki:
Fossiel in de alledaagse taal
Van het woord 'fossiel' zijn ook overdrachtelijke betekenissen afgeleid:

iemand met achterhaalde, versteende ideeën;
een voorwerp waarvan men het bestaan (en terugvinden ervan) allang had opgegeven.

[Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 29-06-2008 13:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NielsTn
@Eric: geef de sleutel maar, dan lees ik de meterstanden wel af, voor, na-en tijdens het douchen!! :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
(jarig!)
franssie schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 19:35:
[generalisatie mode]
niet zoveel vrouwen in dit topic inderdaad - samen met GoT misschien iets te technisch (solly dames)?
[/generalisatie mode]
Dat is wel een interessant punt wat daar ongemerkt voorbij gaat. Ik heb wel eens bijeenkomsten bezocht op het gebied van duurzame energie, en wat je ziet is dat er voornamelijk - boven de 95% - mannen komen opdagen. Aanwezige vrouwen bleken meestal "de vrouw van..." Wat ik ook opmerkte is dat er twee duidelijk leeftijdsgroepen aan te wijzen waren - onder de 30 en boven de 60. Daartussen zit een vrij grote dip.

Ik vraag me af wat dat betekent. Hebben mannen tussen de 30 en 60 geen belangstelling voor energie/peakoil/klimaat/etc.? Hebben ze er geen tijd voor? Gaat het gezin vóór? Bij vrouwen kan ik me er nog iets bij voorstellen: aangedragen oplossing zijn vaak nogal technisch (zonnestroompanelen, zonneboilers, windturbines, biobrandstoffen, etc.) en het is helaas nog steeds een feit dat technische zaken minder in de belangstelling van vrouwen liggen. Of zouden er nog andere redenen te bedenken zijn?

Het feit dat in dit topic alleen maar mannen posten wordt natuurlijk versterkt door het feit dat GoT al een mannen-wereld is; ik weet de verhoudingen niet maar volgens mij hangen ook hier maar weinig vrouwen rond.

Ik denk dat het erg nuttig is om vrouwen meer bij deze zaken te betrekken, maar hoe dat te doen? Ik heb geen idee...

Een positieve uitzondering overigens is "Lisa", die ik vorige week ontmoet heb. Zij is erg enthousiast en houdt een leuk weblog bij over haar activiteiten om het energieverbruik van haar huis te verlagen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 4629 schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 00:56:
Die kerel heeft ook filmpjes online waar je gewoon de 3-fasen rectifier kunt zien hangen.
Ik zie niet wat het probleem nou helemaal is. Het is goedkoop en zolang zijn brandstof gratis is kan hooguit zijn schuurtje in zijn eigen achtertuin afbranden.

Ik vind het geniaal. Stroom, en inkomsten. Voor bijna niks. Of het nou een lister is of een wat modernere dieselgenerator. Wat kan dat relatief lage rendement nou boeien. Het is voor nop.

Dit is kortzichtig. Het frituurvet wat normaal de contrainer in gaat zal door een vuilverbrander met een veel hoger rendement worden verwerkt dan als je dat zelf met een Lister gaat verstoken. Die lister maakt misschien 95% warmte, terwijl een energiecentrale 'slechts' 60% doet. Vervolgens is het nog de vraag wat je met die warmte gaat doen.

Het is allemaal leuk en aardig als hobbyprojectje maar het is qua rendement geen duurzame oplossing, zeker niet als je warmte gewoon laat vliegen. Er is een reden waarom de tweetaktmotor niet meer in nieuwe auto's aanwezig is bijvoorbeeld.

'Duurzaam' wil volgens Van Dale zeggen dat iets lang kan bestaan. Wanneer je dit gebruikt in combinatie met energie slaat dit automatisch terug op een zo efficiënt mogelijk gebruik hiervan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
vrouwen zijn veel wijzer in toepassen dan mannen,
mannen zijn rechtlijnige technische denkers.

alle ideeen en de push om WEL een zonneboiler te nemen kwamen bij mij van vrouwlief,
nu kan ik er lekker rechtlijnig en technisch in doorschieten.
uitzondering op de regel is echter mevrouw van de hoeven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

eric-pvt: echt waar, iedereen is anders :) uit ervaring kan ik zo'n verband geenszins leggen. Vaak heb ik het idee dat vrouwen vooral manipulatiever zijn en mannen eerlijker... dat is dan het enige verband.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

NielsTn schreef op zondag 29 juni 2008 @ 01:29:
wow.... .32 panelen?!? da's ehhh 5.600 Watt-peak.... smullen/soppend/super!!
_/-\o_

Respect my man!! Big Five!!
Kijk dat zijn kilowatt-uur-vreters zoals we ze graag in heel Nederland op de daken (of nog meer.... wie volgt?? ;) ) willen terugzien!!

Join the Solar Club!! >:)
Morgen komen ze de panelen leveren.. ik zal al foto's trekken als ze nog in de garage liggen :)
Eind deze week zullen ze geplaatst worden.. dan volgen er nog meer specs en foto's :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NielsTn
@tokesnugerd: die 5.6kWp is dus buiten de SDE gehouden...
heb je motivatie van deze (bewuste) keuze?
enne... hoeveel bedraagt je huidige verbruik?
Ben benieuwd, als je ook een site mocht hebben: let us know!!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 238103 schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:32:
nou ben ik op vakantie maar zie mijn dikke zonneboiler combi thuis helemaal niet op hot staan en niks doen...weer een myth gebust.

....

vreemd genoeg zijn de solar shops hier veelal voorzien van nederlandse produkten,
en zag ik mensen van ecostream in porto,
rara hoe kan dat....
Helemaal niet vreemd. Ecostream investeert daar waar de hoogste feed-in tarieven gelden en de lekkerste hoop zonnestraaltjes naar beneden komen. Dan moet je dus niet in 'olland wezuh, ook al staat daar het hoofdkantoor. In Photon klaagden ze ook al steen en been dat ze in Nederland het bouwen van een superzuinig energieplus kantoor konden vergeten wegens bureaucratie, vergunningenbeleid, gebrek aan pro-actieve medewerking bij gemeente, provincie e.d. Dus hebben ze "het" dan maar weer in Duitsland gedaan. Daar komt dan ook een vet PV-systeem op het dak, want decent feed-in regime en zo, je weet wel. Ergo: marktvolgend opportunisme. Geef ze eens ongelijk.

Ecostream klopte zich ook nogal op de borst voor hun 12,7 MWp park in Murcia, maar dat is al lang weer achterhaald. Naast het feit dat er meerdere van dat soort kolossen onder de Spaanse zon zijn gebouwd de afgelopen tijd (en diverse in de orde grootte van 20 MWp), is momenteel de grootste (voor hoe lang?) het 60 MWp parkje in Olmedilla de Alarcon. Tot september, dan gaat het Decreto Real wat de (te lucratieve) feed-in dicteert aangepast worden, en zal hoogstwaarschijnlijk de boom in Spanje zich van de vrije veld installaties meer gaan verplaatsen naar grote industriële daken. Daar zal kostenbesparing iets lastiger worden, maar des te uitdagender voor nieuwe spelers, goed voor de marktinnovatie push (lichte opbouwconstructies, dunne-laag projecten, ik heb ook al, zeer bizar, lage dubbelassige trackers op een industriehal zien staan daar...).

De particuliere markt moet nog echt "los" gaan komen daar, al heb ik zelfs tot in de Pyreneëen al fikse installaties zien staan bij particulieren, campings e.d. Goede feed-in = investeringsbereidheid om flink de buidel te trekken.

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

*zoekt ff de papieren op*
We hebben een jaarlijks verbruik van 6000 kWh, in een gezin met 4 personen. De verwarming gebeurt met stookolie (en zonneboiler natuurlijk ;)). We hebben hier ook wel een zwembad, hierbij zijn de warmtepomp en de circulatiepomp de grote verbruikers.

Daarom hebben we dus 32 panelen (Solarworld SW 220poly (220Wp)) met 2 SMA sunny boy 3300TL HC invertoren.
Dit zou ons totaal (ZO 35° en 85% omdat we in dit niet-super-zonnig-België wonen) 5813 kWh per jaar moeten opleveren. Hier en daar nog een led lampje en voorzichtig zijn met het verbruik.. dan zouden we alles terug moeten kunnen winnen :)
Als ik er aan denk zet ik straks een paar foto's.. en als ik veel zin heb steek ik wel even een website in mekaar :)

• mux

mux

99% efficient!

Durven we ook te vragen wat het heeft gekost?

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:07
tokesnugerd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 10:29:
Daarom hebben we dus 32 panelen (Solarworld SW 220poly (220Wp)) met 2 SMA sunny boy 3300TL HC invertoren.
Dit zou ons totaal (ZO 35° en 85% omdat we in dit niet-super-zonnig-België wonen) 5813 kWh per jaar moeten opleveren. Hier en daar nog een led lampje en voorzichtig zijn met het verbruik.. dan zouden we alles terug moeten kunnen winnen :)
Ja België, daar mag je tenminste verder gaan als die 3500 Wp van de SDE. De ruimte die ik op mijn dak nog over heb ga ik waarschijnlijk gebruiken voor een zonneboiler.

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 14:55
ssj3gohan schreef op maandag 30 juni 2008 @ 11:27:
Jij durft dat vast, gezien je signature ("Wat ? Taboe?") ;)

Vraag over LTV. Stel je hebt LTV op begane grond (vloerverwarming) en normale radiatoren boven. Dan is het denk ik toch het zuinigste om twee cv-circuits te hebben en de ene laag te regelen (40 gr celsius) en de andere standaard ? (70 gr celsius). Of is met een cv-circuit dan net zo zuinig, en laat je dan de vloerverwarmingsverdeler de temperatuur terug regelen? Is voor mij belangrijk voor de keuze voor nieuwe CV-ketel (icm zonneboiler, icm speksteenkachel). Daalderop heeft standaard twee gescheiden cv-circuits.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

zonnigtype schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 13:25:
[...]

De boodschap? Dump nou eindelijk eens die peperdure en blijvend fragenswürdige, met onoplosbare problemen omgeven kernenergie, en zet voor de volle 300 procent in op hernieuwbare bronnen (met blijvend kritisch oog naar alle implicaties). Dan mag wat mij betreft zelfs Delta die getijdencentrale bouwen. Borssele weg, Zeeland aan de getijdenstroom! :)
Hear hear!! _/-\o_

Punkrocker is vanaf nu (aspirant)lid van Zeeuwind ! d:)b

Laat het maar lekker gaan waaien.

Wel met een zonnetje erbij natuurlijk. 8)
(en niet te hard want dan waaien mijn tomaten kapot :P )

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:49
Helemaal top, gaaf, cool!

Als alles helemaal volgens plan gaat, komt er dit jaar een mooie zonnecollector op ons dak te liggen (pal zuid). Dit als aanvulling op onze Remeha Avanta van 2007!!!

Oh ja, we proberen zelfs geld los te krijgen bij Senterrrrrr Novem

Maar ook zonder subsidie komt die mooie donkerblauwe warmtewinner op het dak :D

Oh ja, mag ik jullie allemaal heel erg bedanken voor alle nuttige posts in dit mooie topic dat ik al een aantal maanden volg _/-\o_

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Ik denk dat ik eens een website moet opstellen met wat gegevens.. prijsjes, foto's etc
This will take a while :) maar nu eerst een foto van ons stapeltje panelen :D

A couple of pictures here: http://s8.photobucket.com...llen/?albumview=slideshow

edit 2:
De mensen die vroegen om een website :) ik heb er snel eventjes één gemaakt.. ik weet het, er staat nog niet veel op... volgt nog :)
http://tokesnugerd.com/ is the place to be!

[Voor 51% gewijzigd door Phalox op 01-07-2008 01:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
mooi hoor, goeie stijle plaatsing van je collector ook,
swinters heb je hem hard nodig die hoek, zomers maakt het weinig uit.
met die stijle hoek blijft ie ook goed schoon.
isoleer de collectorpijpen zo goed mogelijk tussen collector en vat,
en laat desnoods om de isolatie weer pvc aanleggen,
anders gaan vogels aan de isolatie trekken voor nestmateriaal.
http://van.wijk.net/pvt

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 01-07-2008 07:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Daar hebben we ook iets op gevonden... Die kunststof kabelgoten zijn belachelijk duur voor het doel dat wij ze nodig hadden.. dus zijn we maar kunststof dakgoten gaan halen... en die eraan gemonteerd. Ik zal straks nog een aantal foto's maken.
Ik hoor hem nu werken... zoem geluidje van de pomp :) De zonnecellen worden vandaag normaal bij iemand anders in de straat geïnstalleerd.. dat zak ook wel een paar dagen duren. Daarna komen ze bij ons.
Straks de specs en de prijsjes toevoegen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-05 21:28
tokesnugerd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:48:
Ik denk dat ik eens een website moet opstellen met wat gegevens.. prijsjes, foto's etc
This will take a while :) maar nu eerst een foto van ons stapeltje panelen :D

A couple of pictures here: http://s8.photobucket.com...llen/?albumview=slideshow

edit 2:
De mensen die vroegen om een website :) ik heb er snel eventjes één gemaakt.. ik weet het, er staat nog niet veel op... volgt nog :)
http://tokesnugerd.com/ is the place to be!
offtopic:
Wanneer ik je foto's wil bekijken crasht mijn FF3 heel hard!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Crackh34d schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 10:24:
[...]

offtopic:
Wanneer ik je foto's wil bekijken crasht mijn FF3 heel hard!
offtopic:
Terwijl mijn FF3 het heel hard doet!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

offtopic:
Ik heb ook FF3 :) werkt hier ook

http://s8.photobucket.com.../tokesnugerd/Zonnecellen/
http://s8.photobucket.com.../tokesnugerd/Zonnepaneel/
Zow.. met die links moet het wel lukken :) Eventjes verfrissen.. en dan duik ik de documenten in om alle specs toe te voegen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woodski
Willen de zonneboiler kenners met mij meedenken :)

Ik heb de eerste offerte binnen voor een zonneboiler van een lokale installateur.

Hij heeft de Bosch Turbo Tower Solar gekozen. (CW6)
Bosch omdat hij hier goede ervaringen mee heeft (betrouwbaar)

Dat is een beest van een CV ketel met 170 kiter boiler
Vooral geschikt om heel snel je bad vol te laten lopen.
Leuk zo'n CW6, maar onze huidige CW3 is goed. CW is zat.
Losse markwaarde iets van 3000 euro

De volledige installatie met zo te zien een paneel van onbekende grote is dik 6000 euro.
Leuk maar zwaar overkill lijkt me.

Heeft het zin om meer dan 1 paneel te plaatsen ?
Ik heb een dak pal zuid met zat ruimte
Eventueel pv kan beneden op de garage

Verwarming is niet meegenomen met de zonneboiler
In de winter is er krap capaciteit, net genoeg voor bad en douche.
Klopt dat, of kan je dat deels opvangen met een 2de paneel ?

Als ik een all-in-one CV installatie wil, wat is aan te raden?
Ik kijk niet op 100 euro meer of minder, maar het moet leuk blijven.
Ruimte zat op zich waar de CV installatie komt

Atag Q-Solar of toch Remeha... of toch wat anders ?

Help me alsjeblieft wat op weg
Bedankt alvast _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Interessante kwestie. Waarom niet een Remeha Avanta CW3 of 4 ketel ( ik heb de CW4 ) met een Remeha Zenta zonneboiler ( grootste oppervlak ).

Je bent dan een stuk goedkoper uit dan de Bosch installatie. Volgens mij zat bij Beldezon de installatie inclusief ketel + zonneboiler op 4200 euro uit m'n hoofd.

Ik ben zelf ontzettend tevreden met mijn Remeha ketel en er komt hier dus ook een Remeha collector op het dak.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Actual
Wij hebben nu ook diverse offertes aangevraagd. Ons huishouden bestaat uit drie mensen, ben benieuwd wat ze ons aanbieden.

Deze CW6 voor € 6.000 lijkt mij inderdaad ook overkill. Wij hebben hier een Remeha CW4, en daar redden wij ons ook zeer goed mee. Straks komt daar dus een zonneboiler bij, waardoor het water (in principe) nog sneller warm is. (ons dak ligt trouwens ook pal zuid)

Van wat ik gelezen heb is verwarming d.m.v. een zonneboiler inderdaad amper lonend, omdat je de cpaciteit in de winter volledig gebruikt voor je warmwatervoorziening. De enige tijden dat je daar dan wat aan kan hebben is in de herfst en in de lente, wanneer het fris, maar ook zonnig is.

Ik ga je op de hoogte proberen te houden van de aanbevelingen die wij van links en rechts krijgen.

Edit:
Remeha geeft trouwens nu € 200,00 korting op een Zentaboiler incl. een CV-ketel. Als je het ook nog aandurft om subsidie aan te vragen is dat dus € 800,00 goedkoper (in totaal).
Je kunt even kijken op remeha.nl en zoals Flitspaal al aangaf, CW4 is echt wel voldoende (als niet 3x per dag in je ligbad wil liggen weken)

[Voor 18% gewijzigd door Actual op 01-07-2008 21:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woodski
Blij dat ik niet de enige ben die het als overkill ziet :)

Dat Remeha systeem, is dat all-in-one
Dus zit de boiler ingebakken in de CV installatie ?
Zo te zien in het overzicht niet
Ik heb ruimte zat dus het maakt niet zoveel uit.

En Beldezon kan/wil ons niet helpen omdat we een rond plastic dat hebben.
Een lokale installateur met zo te zien voldoende kennis durft het wel.
Deze leveren ook remeha

Acties:
  • 0Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:17
Actual schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 19:46:
Van wat ik gelezen heb is verwarming d.m.v. een zonneboiler inderdaad amper lonend, omdat je de cpaciteit in de winter volledig gebruikt voor je warmwatervoorziening. De enige tijden dat je daar dan wat aan kan hebben is in de herfst en in de lente, wanneer het fris, maar ook zonnig is.
noob vraag:Is het dan niet juist lonend? dan wordt je capaciteit tenminste gebruikt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Actual
Dat Remeha systeem is een CV-combiketel (bijvoorbeeld een Avanta CW4) in combinatie met een Zenta boiler/ collector. Het zijn dus 2 apparaten.

De plaatsing op je plastic dak maakt het inderdaad wel wat moeilijker voor een installateur (iets voor mensen die wél van een uitdaging houden?) Wij hebben het geluk van een pannendak op het zuiden.

Als er een bedrijf is dat mij benadert per mail zal ik eens vragen hoe dat zit. Heb je ook een situatiefoto o.i.d.? (pure nieuwsgierigheid) Dan weet ik ook wat ik me bij zo'n dak moet voorstellen (ik denk steeds aan een watertoren :X en dan heb je je collectorvat al ;) )

edit ivm post Feelthepower:
feelthepower schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 22:11:
[...]
noob vraag:Is het dan niet juist lonend? dan wordt je capaciteit tenminste gebruikt?
Wanneer de opbrengst van je collector in de winter lager is, zal dit volledig door je warmwatergebruik opgebruikt worden. 's Winters gebruik je (bijna) evenzoveel warm water als 's zomers. Je hebt 's zomers de kachel wel wat minder aan :), en dan heeft die koppeling dus weer geen zin.

[Voor 29% gewijzigd door Actual op 01-07-2008 22:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woodski
Dak van m'n buurman links, dak op het westen
http://i168.photobucket.c...4/Woodski/18062008705.jpg

En m'n buurman rechts met PV, dak op het oosten
http://i168.photobucket.c...Woodski/21062008743-1.jpg

Ik heb de ronding van m'n dak zuid

Zoiets is een plastic dak dus

Eerst iets van 1cm plastic, dan isolatie materiaal en dan beton
De panelen komen met een frame op het plastic met de montage dwars door het plastic en de isolatie in het beton.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
ik heb een waanzinnig overschaalde collector, een qsolar cw waarde 6,
ik wist van niks, en het is heeeeeeerlijk, echt super.(achteraf)

2 personen achter elkaar douchen terwijl de was en afwasmachine ook draaien.
vergeet niet : je investeerd maar 1 keer, overkill kun je opmaken,
de gasmeter draait nooit achteruit.
een zonneboiler kan stroom besparen door hotfill op was en afwas.
een grote collector doet in een week in kwh het 5 dubbele van een pv paneel.
ik heb een 4m2 collector, en de boiler is dit jaar slechts 2x op hot geweest (max temp en collector stop) de buitensensor van de combi boiler maakt het helemaal af.

het was een gok, het pakt hier goed uit.
als je het niet zeker weet doe dan je huiswerk extra. en nog een keer.
een monstercollector op een combi boiler zorgt hier nu voor 85% gasbesparing en stroom op de koop toe.
rethink : wat kost een kuub gas over 4-8-10 jaar, gekoppeld aan de olieprijs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat niet alleen, de ecotax, onderdeel van de gasprijs, is sinds de invoering in 1996 al met meer dan 1000 procent gestegen! Een verdere groei komt eraan, zodat het voordeel van de zonneboiler alleen maar toeneemt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

www.tokesnugerd.com -> nog een paar nieuwe elementen erop gezet :) waaronder de specs.
Hope you'll have fun with it :)

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Voor de Remeha heb ik de gegevens van een interface kabel. (Kan ik sturen)
En het programma om hem aan te passen. (Werkt onder DOS)
Daarmee kun je zelf de afstelling aanpassen.
En met de 4m2 collector is dat de moeite waard.
Ik heb er ook een gateway bij, waardoor je op de celcia 20 thermostaat ook de boilertemperatuur kunt zien.
En met een extra sensor kan ik ook de buitentemperatuur meten.

Boiler en ketel zijn twee aparte units.

[Voor 5% gewijzigd door guus.assmann op 02-07-2008 00:11]

Guus Assmann

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

ssj3gohan schreef op maandag 30 juni 2008 @ 11:27:
Laten we het ronde getal 40 000 € pakken ;) maar we krijgen er nog van terug via subsidies... en groene stroom certificaten.

• zonnigtype

zonnigtype

tokesnugerd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 00:25:
[...]

Laten we het ronde getal 40 000 € pakken ;) maar we krijgen er nog van terug via subsidies... en groene stroom certificaten.
En, wellicht.... een salderende Ferrarismeter?

Stelletje bofkonten die Vlamingen...

... maar, het zei jullie gegund, hoor.

offtopic: kunnen jullie NL niet binnenvallen en overnemen? Het werd tijd... :X

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

In het algemeen leven jullie wel kleiner.. waardoor jullie ook minder stroom verbruiken. Dus zijn er minder paneeltjes nodig :)
Maar Nederland heeft dan weer z'n andere voordelen.. 19%btw bijvoorbeeld ;)

Laat je stem horen! Als de politiekers 'schrik' krijgen gaan ze er misschien iets aan veranderen..
Ik hoop dat onze installatie er snel staat, want gisteren hebben we weer een supermooie dag gemist.

En nu nog ledlampen... op samenkopen doet er iemand een actie.. maar ik ben Belg en hij wilt een soort van wedstrijd voeren tussen Belg en Nederlander.. ligt nogal gevoelig bij mij!

We moeten allemaal meehelpen om deze aardbol wat op te schonen, want anders komen we er niet!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 16:46
tokesnugerd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 08:58:
In het algemeen leven jullie wel kleiner.. waardoor jullie ook minder stroom verbruiken. Dus zijn er minder paneeltjes nodig :)
Waarom heeft een groter huis meer stroom nodig? Je bent toch maar op 1 plek? Die 19% btw wordt ook 20% in januari..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Actual
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 22:38:
...
ik heb een 4m2 collector, en de boiler is dit jaar slechts 2x op hot geweest (max temp en collector stop) de buitensensor van de combi boiler maakt het helemaal af.

het was een gok, het pakt hier goed uit.
als je het niet zeker weet doe dan je huiswerk extra. en nog een keer.
een monstercollector op een combi boiler zorgt hier nu voor 85% gasbesparing en stroom op de koop toe.
rethink : wat kost een kuub gas over 4-8-10 jaar, gekoppeld aan de olieprijs.
Ik heb hier nu een offerte liggen voor € 1650,00 aan materiaalkosten, ook een 4 m2 collector o.b.v. vacuümtechniek (met die buizen) en een 200 liter boiler. Dit betekent dat er dus nog 1 of 2 dagen aan arbeid (á € 50 per uur???) bij komt.

(Even voor Woodski, ik heb de vrijheid gehad om je linkje naar hem door te sturen, kijken of hij het durft)

edit:
Mijn parate kennis wordt hier weer grondig gedevalueerd. Geen wel vacuüm, maar dat heet dan een heatpipe (hoe logisch)

[Voor 6% gewijzigd door Actual op 02-07-2008 12:31]

• hjs
  • Niet online
Actual schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 09:38:
[...]

vacuümtechniek (met die buizen)
Heatpipe heet dat ;)

• mkleinman

mkleinman

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 22:38:
ik heb een waanzinnig overschaalde collector, een qsolar cw waarde 6,
ik wist van niks, en het is heeeeeeerlijk, echt super.(achteraf)

2 personen achter elkaar douchen terwijl de was en afwasmachine ook draaien.
vergeet niet : je investeerd maar 1 keer, overkill kun je opmaken,
de gasmeter draait nooit achteruit.
een zonneboiler kan stroom besparen door hotfill op was en afwas.
een grote collector doet in een week in kwh het 5 dubbele van een pv paneel.
Dat is inderdaad ook heel erg interesant om te overwegen, ik zat zelf te denken aan de collector van 2,7m2 ( de verticale opstelling ), maar het is misschien beter om die 4m2 op het dak te plaatsen. Ruimte heb ik ook zat.

Daarnaast is mijn dak pal west. Ik kan dus ook de grotere collector gebruiken om die iets mindere ligging te compenseren.

Ook wij zijn van plan overigens om de wasmachine en de vaatwasser op hotfill aan te sluiten. De vaatwasser staat hier zeker 5 keer in de week aan en we draaien ook wel 4 of 5 wassen in de week.

• zonnigtype

zonnigtype

tokesnugerd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 08:58:
CBS (duurzame) energie rapport:

België 2005 2372 PJ totaal energieverbruik, 2006 2354 PJ
Nederland 2005 3427 PJ totaal energieverbruik, 2006 3369 PJ

Van Population Reference Bureau:

België 2005 en 2006 10,5 miljoen inwoners
NL 2005 16,3; 2006 16,4 miljoen inwoners

1 PJ = 1.000 T(era)J = 1 miljoen G(iga)J

Resultaat:

België 2005 226 GJ/inwoner; 2006 224 GJ/inwoner
Nederland 2005 210 GJ/inwoner; 2006 205 GJ/inwoner

Verschil: 2005 7,6%, 2006 9,3% meer totaal energie verbruik in België t.o.v. Nederland

Ergo: België heeft wel wat in te halen, maar hierbij wel kanttekening dat het om totale energieverbruiken gaat (zit alles in). Vergeet ook niet dat Nederland monumentale hoeveelheden energie verspilt door haar krankzinnige internationale handel (gigantisch verbruik bij transport buiten NL), incl. bijvoorbeeld landbouw producten, snijbloemen export, etc. De "energetische waarde" van die producten gaat verloren. Vlees zit bomvol energie. NL exporteert gigantische hoeveelheid vlees, dus energie, gaat enorm veel energie bij verloren die niet "nuttig" wordt aangewend.

Elektra (alles, ook industrieel): België 92,0 resp. 95,1 TWh; NL 118,5 resp. 119,7 TWh

Komt neer op:
België 2005 8.762 MWh/inwoner resp. 9.057 MWh/inwoner
NL 2005 7.270 MWh/inwoner resp. 7.299 MWh/inwoner

Verschil: 2005 20,5% resp. 24,1% meer elektra verbruik per inwoner in België t.o.v. Nederland.

Hier "scoort" België dus zeer slecht t.o.v. ons land.

Het is reeds geruime tijd bekend dat in landen met een hoog/hoger aandeel kernenergie het elektraverbruik gemiddeld genomen navenant hoger is en de CO2 uitstoot (door aantrekking van extra zware industrie) desondanks ook fors toeneemt. (Ergo: kernenergie nooit aan beginnen, dat is vragen om verspilling)
Verhoging naar 20% is nog steeds geen (politieke) realiteit.
Laat je stem horen! Als de politiekers 'schrik' krijgen gaan ze er misschien iets aan veranderen..
Ik "stem" me een ongeluk en laat regelmatig info in de meelbox van enkele politici vallen (die verstand van zaken hebben). Het heeft tot nu toe byzonder weinig geholpen, want de werkelijke machthebbers/zoekers, CDA, hebben maling aan het volk. Die wipkippen en draaikonten tot in het graf, is geen enkel duurzaam beleid op te bouwen.

....
We moeten allemaal meehelpen om deze aardbol wat op te schonen, want anders komen we er niet!
:Y

PS: definieer "er niet"...

Waar of wat is "er"?

Ik heb wel een vermoeden...

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Een groter huis meer stroom: Meer ruimtes, meer lampen.. meer lampen die aan kunnen blijven. Meer verwarming meer computers, meer tv's meer tuin met verlichting hier en daar.. ga zo maar door :)

Dit jaar kwam ik voor het eerst in aanraking met de politiek.. ze zijn hier bezig met wegenwerken die levensgevaarlijk zijn voor fietsers. Hiervoor heb ik verschillende instanties proberen contacteren, maar het heeft niets uitgehaald. Ondertussen lopen de werken op hun einde en is er nog steeds niets veranderd. Dus ik begrijp wat je bedoelt als je zegt "het haalt niets uit".
Ik denk dat het pas gevoelig wordt wanneer je iets in de media krijgt... (mijn schooldirecteur vertelde mij dit.. hij is zelf een politieker :D) Dus je moet eigenlijk nog meer lawaai maken!

De mens is een hoopje vervuilers.. en dat moet dringend beteren. of we komen ER niet.. we zijn nu ons eigen graf aan het delven, want niemand kan inschatten hoelang de aarde onze vervuiling nog kan verdragen. Op een dag valt deze resistentie in mekaar, en zal het ecosysteem in het honderd lopen. Die dag wil ik liever niet meemaken.
En ondertussen blijven er maar soorten uitsterven door ons toedoen. Of de opwarming van de aarde nu onze schuld is of niet... wij moeten het niet verergeren.

• hjs
  • Niet online
tokesnugerd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:13:
Op een dag valt deze resistentie in mekaar, en zal het ecosysteem in het honderd lopen. Die dag wil ik liever niet meemaken.
21-12-2012 toch :+

• Actual
@ Woodski: Ik heb al bericht van deze mensen, en zij hebben een handige installateur :) die het misschien wel aandurft om je plastic dak te beleggen met blauwe buizen. (Uiteraard tegen een bepaalde meerprijs omdat het dan wel wat langer duurt)

@ Flitspaal: Uiteraard zou het hotfill maken van de wasmachine en vaatwasser hier ook ideaal zijn. Misschien een wens voor de eventueel volgend jaar te plaatsen bijkeuken :)

[Voor 23% gewijzigd door Actual op 02-07-2008 17:04]

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

http://dieoff.org/Yourhere.gif -> een interessante afbeelding, opgesteld door de club van rome.. "Limits of growth" genaamd. Ik denk dat moest de ecologische voetafdruk van de mens kleiner worden, dat "the collapse" nog wat uitgesteld zou kunnen worden.

• Niet online
de hotfill op de was en afwasmachine gaf hier een instant besparing op stroom van 30% op maandbasis.
mensen met kleine kinderen, en veel was : beware.

zo bleef 70% stroom over,
en bespaarde ik daarop 20% met spaarlampen en zuinige tv, computer koelkast etc.
nu blijft er dus 50% over, ofwel 1600 kwh per jaar,
de 2350Wp pv drukt dit helemaal naar 0.

ben nu 2 jaar bezig, het was eigenlijk een renovatie van mijn gekochte huurwoning,
maar het werd een duurzaam projectje wat ontaard in een hobby.

• Joba
@Eric

Geweldig! Ik heb aardig wat ideeen van jouw posts overgehouden die ik in ons nieuwe huis wil gaan toepassen. Uiteindelijk wil ik geen gas meer en minimaal electriciteit van de electriek-boer. Net met mijn aannemer gesproken. We gaan zeer waarschijnlijk uitkomen op twee flinke zonnecollectoren, een op het westen en een op het oosten, met 300 liter boiler. Als de zon hoog staat gaat het door beide collectoren, anders alleen die waar de zon op staat. Dat gaat ons cv water bijverwarmen (met name vloerverwarming begane grond) en warm water geven in zomer en tussenseizoenen.

In de winter gaan we de speksteenkachel gebruiken. Waarschijnlijk weer gekoppeld via een warmtewisselaar met de boiler. Hout gaan we hier bij een zorgboerderij in de buurt halen. Zelfs biologisch dynamisch, dus groot gebracht onder de juiste sterrenhemel (als dat dan toch iets zou mogen schelen). Misschien kiezen we dan wel voor een iets grotere boiler.

Spannend, het zou me echt heel veel waard zijn als dit inderdaad zo gaat werken als ik me nu voor ogen heb.

• mkleinman

mkleinman

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 21:31:
de hotfill op de was en afwasmachine gaf hier een instant besparing op stroom van 30% op maandbasis.
mensen met kleine kinderen, en veel was : beware.

zo bleef 70% stroom over,
en bespaarde ik daarop 20% met spaarlampen en zuinige tv, computer koelkast etc.
nu blijft er dus 50% over, ofwel 1600 kwh per jaar,
de 2350Wp pv drukt dit helemaal naar 0.

ben nu 2 jaar bezig, het was eigenlijk een renovatie van mijn gekochte huurwoning,
maar het werd een duurzaam projectje wat ontaard in een hobby.
Die hobby is hier overgeslagen :-). Zowel ik als mijn vriendin zijn nu bezig in huis alles te verduurzamen. We hebben hier ons gasverbruik al met 40% naar beneden gebracht en electriciteit met ook ruim 40.. We zitten nu op 1400m3 gas en 3100 kWh electriciteit.

Overigens ik hou er nu ook een website van mij.

Eerste grote volgende project wordt een zonneboiler project.

http://www.familie-kleinman.nl/energie

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Joba schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 21:53:
@Eric
In de winter gaan we de speksteenkachel gebruiken
_/-\o_

Als hout kun je ook gratis wegwerp pallets nemen die een "heat treatment" hebben ondergaan.
Er moet dan wel HT op vermeld staan, droger hout vind je niet.
Op deze manier help je de afvalberg ook te verkleinen, het is bezopen hoeveel van deze pallets bij het oud vuil worden gezet.

• zonnigtype

zonnigtype

flitspaal.nl schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 22:48:
Die hobby is hier overgeslagen :-).
Ah, mooi! Het virus wat een gluiperig terroristisch groepje in het diepste geheim in elkaar heeft geknutseld begint te werken!

Moge de menschheid een negatieve energienota op haar conto bij gaan schrijven!

Hulde!

>:)

• JeroenH
(jarig!)
Speksteenkachel schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 23:26:
Als hout kun je ook gratis wegwerp pallets nemen die een "heat treatment" hebben ondergaan.
Er moet dan wel HT op vermeld staan, droger hout vind je niet.
Op deze manier help je de afvalberg ook te verkleinen, het is bezopen hoeveel van deze pallets bij het oud vuil worden gezet.
Wat hou(d)t ;) zo'n heat treatment precies in?

• Joba
@speksteenkachel

Wat voor een heb jij? Een hele grote kachel, of een kleine met nog veel gietijzer erin? Heb jij een warmtewisselaar erin?

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-05 22:43
Cpt00Kirk heeft zijn gasrekening ook binnen! :)

verbruik ( met tweepersoonshuishouden, gastoestel en elke dag beide douchen ) komt uit op 860 m3
das best aardig voor een huis uit 1952 waar alleen dubbelglas zit. ( kachel staat wel op 13 graden ) >:)

* Cpt00kirk gaat nu weer verder met offertes vergelijken voor panelen

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Cpt00kirk schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 10:41:
Cpt00Kirk heeft zijn gasrekening ook binnen! :)

verbruik ( met tweepersoonshuishouden, gastoestel en elke dag beide douchen ) komt uit op 860 m3
das best aardig voor een huis uit 1952 waar alleen dubbelglas zit. ( kachel staat wel op 13 graden ) >:)

* Cpt00kirk gaat nu weer verder met offertes vergelijken voor panelen
Dat is best veel. Hier in een goed geïsoleerd huis met 4 personen (die elke dag douchen) en een CV die normaliter op 19 of 20 graden Celsius staat, komen we uit op iets meer dan 900m3. Afwassen doen we soms ook nog wel eens met de hand.

Goedkoop bellen via VoIP

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

CanonG1 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 07:55:
[...]
Wat hou(d)t ;) zo'n heat treatment precies in?
Dat de pallets aan een hoge temperatuur worden blootgesteld zodat de aanwezige parasieten worden gedood.
Bijkomend voordeel is dat het aanwezige vocht er uit trekt.
Vroeger gebeurde dit door ze te behandelen met het giftige broom, dat is echter sinds een paar jaar verboden.
Als er HT op staat weet je zeker dat ze de Heat Treatment hebben ondergaan.

• mkleinman

mkleinman

MensionXL schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 19:14:
[...]

Dat is best veel. Hier in een goed geïsoleerd huis met 4 personen (die elke dag douchen) en een CV die normaliter op 19 of 20 graden Celsius staat, komen we uit op iets meer dan 900m3. Afwassen doen we soms ook nog wel eens met de hand.
Dan heb ik nog wat te doen hier. We wonen hier met z'n 3en.. douchen regelmatig en verwarming staat op 20 graden.

Wij komen op 1400 kuub per jaar nu.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Speksteenkachel schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 19:36:
[...]

Dat de pallets aan een hoge temperatuur worden blootgesteld zodat de aanwezige parasieten worden gedood.
Bijkomend voordeel is dat het aanwezige vocht er uit trekt.
Vroeger gebeurde dit door ze te behandelen met het giftige broom, dat is echter sinds een paar jaar verboden.
Als er HT op staat weet je zeker dat ze de Heat Treatment hebben ondergaan.
Waarom zouden ze wegwerp-pallets die behandeling geven?
Of zijn ze toch niet voor de wegwerp maar voor meerdere keren te gebruiken?

Lijkt me geld weggooien of is het geen dure behandeling?
:?

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wordt geeist als je exporteert, bijvoorbeeld kabels die uit het buitenland komen of die naar het buitenland gaan.
Op deze manier denkt men te voorkomen dat er exotische parasieten worden ingevoerd.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Anders kun je situaties krijgen als op onderstaande link.

http://www.nu.nl/news/164...ren_in_Noord-Brabant.html

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee