De Rehema installatie werkt identiek aan de Daalderop, het lijkt me toch dat ze niet iets nutteloos op de markt gebracht hebben.ericplan schreef op maandag 09 juni 2008 @ 15:45:
[...]
...
Een groot verschil tussen de systemen is ook of de warmtewisselaar in het collectorcircuit zit (nefit solarline) en de boiler een grote voorraad warm drinkwater bevat of andersom (daalderop monosolar). Ik begrijp nog steeds niet goed hoe je in de laatste situatie enig rendement uit je collector haalt, vooral bij een langdurige warmtevraag zoals douchen of een bad vullenWel natuurlijk bij korte warmtevraag zoals bij een afwas oid, dan is er voldoende tijd om de tapspiraal op te warmen.
Je zou het denken, maar ik snap het gewoon niet. Die tapspiraal in de Daalderop Monosolar heeft een inhoud van 5 liter(bron http://zakelijk.daalderop.nl) Als je b.v. een bad vult is die tapspiraal zo leeg en ik kan me niet voorstellen dat de warmteuitwisseling tussen vat en tapspiraal a la minute warmte oplevert, in ieder geval niets in vergelijking met de Nefit waar je 110 liter warm/heet drinkwater ter beschikking hebt, alle officiële rendementscijfers ten spijt.JakeNL schreef op maandag 09 juni 2008 @ 16:26:
[...]
De Rehema installatie werkt identiek aan de Daalderop, het lijkt me toch dat ze niet iets nutteloos op de markt gebracht hebben.
A'dam PVOutput
Misschien is het zinvol en mailtje te sturen naar beide fabrikanten om het verschil te vragen. Ook zou je een installateur aan kunnen schrijven. Wij zijn natuurlijk erg benieuwd naar de antwoorden die je krijgtericplan schreef op maandag 09 juni 2008 @ 18:32:
Je zou het denken, maar ik snap het gewoon niet. Die tapspiraal in de Daalderop Monosolar heeft een inhoud van 5 liter(bron http://zakelijk.daalderop.nl) Als je b.v. een bad vult is die tapspiraal zo leeg en ik kan me niet voorstellen dat de warmteuitwisseling tussen vat en tapspiraal a la minute warmte oplevert, in ieder geval niets in vergelijking met de Nefit waar je 110 liter warm/heet drinkwater ter beschikking hebt, alle officiële rendementscijfers ten spijt.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
@Flitspaal en andere boiler-vragen.
Bij mij draait al bijna 2 jaar een boilersysteem.
Het is een Remeha Zenta, met de grootst mogelijke collector. (4,2 M)
En voor de regeling heb ik het interface en een programma! Dat kan ik wel beschikbaar stellen.
Het loont om hieraan af te stellen.
Een warmtewissel spiraal werkt super snel. Koper laat de warmte heel snel door.
En door de goede verhouding tussen oppervlak en doorsnede, neemt het water de warmte snel op.
Voor mij was een factor voor de keuze juist dit punt.
Er zit zo heel weinig water in een vooraad vat. Dus minder kans op bakteriën.
Een ander kriterium was terugloop en geen druk in het systeem.
Zo voorkom ik ook last met anti-vries en een kleinere kans op lekkage.
Afgelopen zomer heeft mijn systeem een collector temperatuur van 170 graden aangegeven.
Op dit moment geeft mijn collector een toename van 18 graden. Veel hoger kom ik niet.
Volgens mij heeft dat ook met de koperplaat in de collector te maken. De warmtegeleiding is zo groot, dat de bovenkant maximaal 20 graden warmer wordt dan de onderkant. Want zelfs als ik de stroomsnelheid laag maak, kom ik niet hoger dan die 20 graden.
Over de warmteuitwisseling ook het volgende:
In een verwarmingsketel is de warmtewisselaar ook niet zo groot en meestal van aluminium.
Dit is nog iets slechter qua warmtegeleiding dan koper.
Bij mij draait al bijna 2 jaar een boilersysteem.
En voor de regeling heb ik het interface en een programma! Dat kan ik wel beschikbaar stellen.
Een warmtewissel spiraal werkt super snel. Koper laat de warmte heel snel door.
En door de goede verhouding tussen oppervlak en doorsnede, neemt het water de warmte snel op.
Voor mij was een factor voor de keuze juist dit punt.
Er zit zo heel weinig water in een vooraad vat. Dus minder kans op bakteriën.
Een ander kriterium was terugloop en geen druk in het systeem.
Zo voorkom ik ook last met anti-vries en een kleinere kans op lekkage.
Afgelopen zomer heeft mijn systeem een collector temperatuur van 170 graden aangegeven.
Op dit moment geeft mijn collector een toename van 18 graden. Veel hoger kom ik niet.
Volgens mij heeft dat ook met de koperplaat in de collector te maken. De warmtegeleiding is zo groot, dat de bovenkant maximaal 20 graden warmer wordt dan de onderkant. Want zelfs als ik de stroomsnelheid laag maak, kom ik niet hoger dan die 20 graden.
Over de warmteuitwisseling ook het volgende:
In een verwarmingsketel is de warmtewisselaar ook niet zo groot en meestal van aluminium.
Dit is nog iets slechter qua warmtegeleiding dan koper.
[ Voor 7% gewijzigd door guus.assmann op 09-06-2008 18:55 ]
Guus Assmann
eric-pvt, is jou scooter dezelfde als op onderstaande link?
http://www.ioscooter.nl/scooter.html
Op de io punten kun je trouwens gratis bijladen, zelfs bij ons in het winkelcentrum zit er in bij de fietsenmaker.
Op de io punten kun je trouwens gratis bijladen, zelfs bij ons in het winkelcentrum zit er in bij de fietsenmaker.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ik kan 12 stuks Shell S115 panelen aanschaffen van 5 jaar oud, 115Wp, voor een mooi prijsje. Ik twijfel echter nog, want ik kan ze niet aan de zuidzijde kwijt, daar liggen er reeds 5. Volgens het instralingsdiagram zit ik aan de voorzijde op de 60% rendement. Lastig...Iemand die verder iets kan zeggen over deze serie panelen?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Mocht je ze niet kwijt kunnen laat het me dan even weten. Ik heb eventueel wel belangstelling ( afhankelijk van de conditie van de panelen en de prijs :-) )Mistraller schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 00:20:
Ik kan 12 stuks Shell S115 panelen aanschaffen van 5 jaar oud, 115Wp, voor een mooi prijsje. Ik twijfel echter nog, want ik kan ze niet aan de zuidzijde kwijt, daar liggen er reeds 5. Volgens het instralingsdiagram zit ik aan de voorzijde op de 60% rendement. Lastig...Iemand die verder iets kan zeggen over deze serie panelen?
Ik ga nu wat vragen spammen, ik ben verder helemaal niet nieuwsgierig.Bij mij draait al bijna 2 jaar een boilersysteem.
Hoe bevalt je Zenta?
Welke CV ketel heb je erbij ( ook een Remeha? )
Met hoeveel is je verbruik afgenomen qua gas en evt stroom? Heb je ook je wasmachine op hotfill aangesloten?
Merk je verder uberhaupt verschil in positieve of negatieve zin nu je een zonneboiler hebt qua comfort?
Waarom heb je overigens gekozen voor de 4,2m2 collector en niet de kleinere 2.7m2?
Ik ben verder inderdaad nieuwsgierig naar de interface en de software. Wat kan je allemaal ermee instellen?
[ Voor 41% gewijzigd door mkleinman op 10-06-2008 08:48 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Edit: mijn vraag is hierboven al gesteld, te lang gewacht met posten
[ Voor 88% gewijzigd door JakeNL op 10-06-2008 14:32 ]
Verwijderd
mijn 5 shell rsm 95 (2ehands 2001) panelen op oost-zuidoost doen het perfect,
het rendement van mei was 4% boven het nederlandse gemiddelde.
de west panelen doen het bovengemiddeld, en de zuid panelen niet heel veel beter,
dan oost en west, de dakhoek is 46 graden, het huis staat zuid-noord, zuid is 6 graden
west van zuid, niet ideaal, maar toch prima opbrengst.
de oost panelen starten al om 07:05 u, en nu een momentaan vermogen van 312 watt van 500,
de omvormer schakelt af op of rond 17:00u.
de west panelen starten zo rond 10:00u en gaan door tot savonds 21:00u,
gisteren zelf 21:18u "last value"
de zon staat nu zo hoog, dat gezamelijk ik gisteren 1204 watt uit 1600wp (13:20u) op de meter had staan (oost-west)
mijn collector is enkel west geplaatst en was gisteren al om 13:00u totaal op <hot> het maximum,
een collector oogst meer warmte in de middag en namiddag dan in vroege ochtendzon,
net zoals je ervaart op het strand tot 11 uur heb je kippevel, maar om 19:00u kan je rustig een biertje drinken op een strandpaviljoen.
pv werkt precies tegenovergesteld. koude ochtend oost pv-panelen doen het zomers erg goed om 10 uur.
de atag heeft ook de wisselaar in het vat, mijn vat is 200liter en de wisselaar erin gigantisch,
de collector is ook 4m2, met drukloze terugloop.
de warmte toename is bijna 40c per uur bij volle zon op 200 liter in juni.
ik heb wel glykol toegevoegd, omdat ik swinters op het vorstpunt toch graag opbrengst heb,
het is een combi, elke graad erbij op zon swinters is rendement.
ik heb de delta -t op -2c minimum afgeregeld ipv +2c terugloop.
de scooter is de agm/fosti/grande retro ofwel soms bella 50 genoemd.
[uit mijn posting valt op te maken dat ik mijn verbruik druk met pv al voor ik wakker ben, tot iets voor ik slapen ga, het drukken van afname in H (kwH) en het elimineren van sluipverbruik, en zuinige apparatuur, levert erg veel op, meer dan rendementsverlies van niet ideale plaatsing van pv.
2e hands panelen zijn soms zo goedkoop <3euro Wp dat dat heel goed te doen is.]
het rendement van mei was 4% boven het nederlandse gemiddelde.
de west panelen doen het bovengemiddeld, en de zuid panelen niet heel veel beter,
dan oost en west, de dakhoek is 46 graden, het huis staat zuid-noord, zuid is 6 graden
west van zuid, niet ideaal, maar toch prima opbrengst.
de oost panelen starten al om 07:05 u, en nu een momentaan vermogen van 312 watt van 500,
de zon staat nu zo hoog, dat gezamelijk ik gisteren 1204 watt uit 1600wp (13:20u) op de meter had staan (oost-west)
mijn collector is enkel west geplaatst en was gisteren al om 13:00u totaal op <hot> het maximum,
een collector oogst meer warmte in de middag en namiddag dan in vroege ochtendzon,
net zoals je ervaart op het strand tot 11 uur heb je kippevel, maar om 19:00u kan je rustig een biertje drinken op een strandpaviljoen.
pv werkt precies tegenovergesteld. koude ochtend oost pv-panelen doen het zomers erg goed om 10 uur.
de atag heeft ook de wisselaar in het vat, mijn vat is 200liter en de wisselaar erin gigantisch,
ik heb wel glykol toegevoegd, omdat ik swinters op het vorstpunt toch graag opbrengst heb,
de scooter is de agm/fosti/grande retro ofwel soms bella 50 genoemd.
[uit mijn posting valt op te maken dat ik mijn verbruik druk met pv al voor ik wakker ben, tot iets voor ik slapen ga, het drukken van afname in H (kwH) en het elimineren van sluipverbruik, en zuinige apparatuur, levert erg veel op, meer dan rendementsverlies van niet ideale plaatsing van pv.
2e hands panelen zijn soms zo goedkoop <3euro Wp dat dat heel goed te doen is.]
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2008 08:47 ]
Verwijderd
Ik heb een SDE aanvraag lopen voor m'n 2 kWp PV systeem. Gisteren kreeg ik het bericht dat mijn leverancier een ontvangst bevestiging van SenterNovem heeft ontvangen van mijn aanvraag. Hierin staat dat SenterNovem mijn aanvraag volledig heeft bevonden en binnen 13 weken na binnenkomst over mijn aanvraag besluit.
...
Ze besluiten dus echt in stappen. Want m'n aanvraag is nog niet goedgekeurd, nee, hij is alleen "volledig" bevonden. Moet dat allemaal nou zo lang duren? Mensen die wachten tot hun aanvraag goedgekeurd is, missen al dat mooie zonnige weer.... jammer.
Zijn er al anderen die ook bericht terug hebben van Senternovem?
...
Ze besluiten dus echt in stappen. Want m'n aanvraag is nog niet goedgekeurd, nee, hij is alleen "volledig" bevonden. Moet dat allemaal nou zo lang duren? Mensen die wachten tot hun aanvraag goedgekeurd is, missen al dat mooie zonnige weer.... jammer.
Zelf geen ervaring mee, maar ik sprak gisteren iemand IRL die ook een aanvraag gedaan had, en van haar hoorde ik precies hetzelfde als van jou. De ambtelijke molens draaien langzaam, je zult nog wat geduld moeten oefenen ben ik bang.Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 09:03:
Ondertussen produceren onze paneeltje lustig door; gisteren 8,2kWh, een nieuw dagrecord en ongeveer vier maal ons dagverbruik. En het is nog niet eens 21 juni
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Nu negeer je voor het gemak even de afschrijving, terwijl die vele malen hoger zal liggen per kilometer...Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 10:24:
ik heb die chinese retro(25km/h), en die rijd nu na alweer 550km op de teller ongeveer ~82km per kwh, vooralsnog geen enkel probleem, alleen maar positief.
de actieradius is 111 km op een volle lading.
1366 euro all-in rijdend voor de deur gebracht met kenteken.
er is nu 7kwh ingegaan(ingetankt?), in laagtarief(~12ct/kwh)
ik heb dus 550,3 km gereden voor 84 cent, die ik anders gesaldeerd had gekregen.
Ter vergelijking: mijn fiets kost zo'n 200 euro (banden/tandwielen/ketting/diversen) per 5000 km!
Je zou bijna grotere verbruikers kopen, of nietCanonG1 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 09:10:
[...]
Ondertussen produceren onze paneeltje lustig door; gisteren 8,2kWh, een nieuw dagrecord en ongeveer vier maal ons dagverbruik. En het is nog niet eens 21 juni
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
ik heb 8 kennissen met een sde aanvraag, niemand heeft ook maar iets gehoord.
gisteren was een opbrengst record inderdaad.
ik wil ook meedoen aan de gemeentelijke actie hier, maar die is ook naar 1 september verschoven, terwijl die eind mei zou starten...grrrr
`ambt - te - naar`
gisteren was een opbrengst record inderdaad.
ik wil ook meedoen aan de gemeentelijke actie hier, maar die is ook naar 1 september verschoven, terwijl die eind mei zou starten...grrrr
`ambt - te - naar`
Verwijderd
ik heb ook een fietsNu negeer je voor het gemak even de afschrijving, terwijl die vele malen hoger zal liggen per kilometer...
Ter vergelijking: mijn fiets kost zo'n 200 euro (banden/tandwielen/ketting/diversen) per 5000 km!
en een scooter voor de lol,
de scooter was goedkoper dan de fossiele versie.(dus goedkoper in gebruik en afschrijving)
ik laat nu de auto heel vaak staan, en betaal met de scooter nooit iets in de parkeer meter, zo redeneren gaat voor mij te ver.
afschrijven en terugverdienen is iets nederlands, en word te pas en onpas aangevoerd, wanneer het voegt, 100.000 nieuwe platte televisie kopers hoor ik ook niet,
`t is een leuke gadget en ik hoef het niet terug te verdienen, ik zie wel, ik heb lol.
Verwijderd
Het gaat inderdaad super. Ik hoef niet echt meer benieuwd te zijn waar het maximum van m'n installatie ligt, want dat krijg ik ondertussen volop te zienCanonG1 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 09:10:
[...]
Nou, ons verbruik is veel lager dan verwacht Als we een kleine 80 kWh per maand verbruiken zitten we ongeveer op de gemiddelde verwachte jaarproductie van de zonnestroompanelen. We zitten nu op een derde van de maand juni en er is nog geen 20 kWh verbruikt...

Zelfs met de elektrische scooter rijd ik dat niet goed. Stel dat ik 5000km per jaar rijdt, en de scooter verbruikt 2,5kWh per 100 km dan is dat nog geen 15kWh per maand.
Maar nu zijn we de afgelopen paar weken ook weinig thuis geweest 's avonds, dat trekt wel weer bij. En anders wordt het van de winter lekker veel frituren, gourmetten en op de beamer van mijn werk films kijken.
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 08:29:
het huis staat zuid-noord, zuid is 6 graden west van zuid, niet ideaal, maar toch prima opbrengst.
Ik sta voor de keuze om in vrijwel dezelfde situatie (oost-west, dakhelling 45 graden) zonnecollectoren en panelen te installeren. Oost heb ik flink wat ruimte. Je raadt dus aan om dan de panelen oost en de collector west te doen? Komt wel mooi uit met mijn beschikbare ruimte op het dak...Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 08:29:
Ik begreep uit een eerdere post van je dat je ook je CV door het vat laat voorverwarmen. Ben je daar tevreden over?Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 08:29:
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Verwijderd
mijn dakvlak is oost west , de daknok-lijn staat noord-zuid, sorry voor de verwarring.
ik ben zo tevreden dat als ik het hier zou posten, iedereen me voor gek verklaart.
de cv stroomt dmv een driewegklep door het vat,
de cv is ltv geworden.(18c ~ 45c)
als het vat te koel is, gaat de driewegklep direkt op de hr ketel,
als het vat >20c is gaat de ltv eerst die warmte onttrekken,
(45 graden voor een zonneboiler is heel normaal in januari met een zonnetje)
het cv water stroomt dan door het boilervat/door de warmtewisselaar.
en schakelt later om, naar het hrketel circuit.(automatisch)
op dit moment staat de hr ketel al sinds 12 april helemaal uit,(tiptoetsje)
en had ie van de winter ook niet zoveel te doen,
rustig op gang komen, en voorverwarming, is precies wat een hr ketel rendabeler maakt.
in de nadraaifase van de hr ketel (kamertemperatuur bereikt, verwarmt ie het warme water ook nog even in de boiler)
ik ben enorm verbaast over de slimme inregeling van het systeem (factory default)
de onderhoudsinterval is 4 jaar, en de technische levensduur in de folder 25 jaar,
ook voor de geintegreerde modulaire hr ketel.
ik had werkelijk geen flauw benul toen ik hem kocht,
en heb op dit moment ook nog steeds geen flauw benul hoe ik die buitensensor moet inregelen ;-)
dus : ik raad niks aan, ik freubel ook maar wat, hier pakt het goed uit, maar dat hoeft "daar" niet te werken.
ik ben zo tevreden dat als ik het hier zou posten, iedereen me voor gek verklaart.
de cv stroomt dmv een driewegklep door het vat,
de cv is ltv geworden.(18c ~ 45c)
als het vat te koel is, gaat de driewegklep direkt op de hr ketel,
als het vat >20c is gaat de ltv eerst die warmte onttrekken,
(45 graden voor een zonneboiler is heel normaal in januari met een zonnetje)
het cv water stroomt dan door het boilervat/door de warmtewisselaar.
en schakelt later om, naar het hrketel circuit.(automatisch)
op dit moment staat de hr ketel al sinds 12 april helemaal uit,(tiptoetsje)
en had ie van de winter ook niet zoveel te doen,
rustig op gang komen, en voorverwarming, is precies wat een hr ketel rendabeler maakt.
in de nadraaifase van de hr ketel (kamertemperatuur bereikt, verwarmt ie het warme water ook nog even in de boiler)
ik ben enorm verbaast over de slimme inregeling van het systeem (factory default)
de onderhoudsinterval is 4 jaar, en de technische levensduur in de folder 25 jaar,
ook voor de geintegreerde modulaire hr ketel.
ik had werkelijk geen flauw benul toen ik hem kocht,
en heb op dit moment ook nog steeds geen flauw benul hoe ik die buitensensor moet inregelen ;-)
dus : ik raad niks aan, ik freubel ook maar wat, hier pakt het goed uit, maar dat hoeft "daar" niet te werken.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2008 10:31 ]
@ eric-pvt
Heb jij dan ook ltv-radiatoren in huis of gaat het water gewoon door een "standaard-systeem" ?
Heb jij dan ook ltv-radiatoren in huis of gaat het water gewoon door een "standaard-systeem" ?
niets moet......behalve adem halen
LTV is meestal dmv vloer- en/of wandverwarming.Niwla schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 10:44:
@ eric-pvt
Toch?
"What do you get if you multiply six by nine..."
LTV kan ook via radiatoren. Eigenlijk ken ik alleen jaga als leverancier. Je hebt wel grotere radiatoren nodig of anders een soort boost functie met een flinke ventilator onderaan de radiator.
Wat een extreem laag verbruikCanonG1 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 09:47:
[...]
Zelfs met de elektrische scooter rijd ik dat niet goed. Stel dat ik 5000km per jaar rijdt, en de scooter verbruikt 2,5kWh per 100 km dan is dat nog geen 15kWh per maand.
Ja briljant he? Maar dan moet hij het wel doen
Wat voor merk heb je dan?
Op sommige merken zit 2 jaar garantie.
Ik heb een QWIC, en er zit natuurlijk nog garantie op (ik heb hem nog geen week), ik zit alleen nog even te wachten tot ik bericht krijg wat ze aan mijn problemen gaan doen... Ik vermoed dat het de controller is, als dat waar is moet die gewoon vervangen worden en dat mag niet heel veel tijd kosten.Speksteenkachel schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 13:24:
Maar ach, ik heb hem niet echt nodig, het wordt vast wel gefixt, en al hij het weer doet rijdt hij fantastisch. Het is zo lekker om licht zoemend door de omgeving te snorren. Echt briljant. Ook als je om aanspraak verlegen zit is zo'n ding een uitkomst, ik ben alweer een keer bij een stoplicht aangesproken en dat zal vast nog wel een keer gebeuren. Ik ga nog even een simpel foldertje maken met mijn website-adres, info over de scooter e.d. om uit te delen.
beetje zoeken op zijn site en : http://www.qwic.nl/produc...b___45_kmh/overzicht.htmlSpeksteenkachel schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 13:24:
deze heeft hij! je hebt ze in 25 en 45 kmh
Hey, je site is online....LEUK!CanonG1 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 13:32:
[...] Ik ga nog even een simpel foldertje maken met mijn website-adres, info over de scooter e.d. om uit te delen.
Bedankt! Is het leuk zo? Ik ben gegaan voor een simpel en fris ontwerp, dat is voor mij makkelijk bij te houden en ik hoop dat het prettig leest. Een ingewikkelde site browst niet lekker...Niwla schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 14:21:
Hey, je site is online....LEUK!
Het zou nog leuker zijn als ik iets had om over te schrijven... Maar dat komt wel weer.
Het is mooi in lijn met je andere site....herkenbaar dus....CanonG1 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 14:35:
[...]
Bedankt! Is het leuk zo? Ik ben gegaan voor een simpel en fris ontwerp, dat is voor mij makkelijk bij te houden en ik hoop dat het prettig leest. Een ingewikkelde site browst niet lekker...
Het zou nog leuker zijn als ik iets had om over te schrijven... Maar dat komt wel weer.
Ik hoor wel eens dat een zonnestroompanneel meet energie kost om te produceren en opruimen aan het eind van z'n leven dan dat het oplevert.
Weet iemand of dat het waar is?
of hoe zit zo iets?
of hoe zit zo iets?
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Canon,
Je scooter zier er inderdaad prachtig uit, welke versie heb je 25 of 45 km per uur?
Wat zou het verschil zijn met die op onderstaande link, die van jou is in ieder geval 500 euro goedkoper.
Je scooter zier er inderdaad prachtig uit, welke versie heb je 25 of 45 km per uur?
Wat zou het verschil zijn met die op onderstaande link, die van jou is in ieder geval 500 euro goedkoper.
Verwijderd
Dit is weerlegd. Een zonnepaneel verdient zichzelf energetisch terug na een 3-tal jaar, een windmolen zichzelf na zo'n 3-6 maanden. Een kerncentrale na 10 jaar.liquid_ice schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 15:18:
Ik hoor wel eens dat een zonnestroompanneel meet energie kost om te produceren en opruimen aan het eind van z'n leven dan dat het oplevert.
of hoe zit zo iets?
Dat is niet waar. Een zonnepaneel wat in Nederland ideaal wordt opgesteld (dus zuid, ± 35 gr, geen schaduw) verdient zijn geïnvesteerde energie in ongeveer 3 à 4 jaar terug, afhankelijk van wat randvoorwaarden. Daar de panelen gemaakt zijn om zeer lang mee te gaan (25 à 30 jaar), verdienen ze hun geïnvesteerde energie dus vele malen terug. Ik heb nog wel ergens een onderzoek van de Universiteit van Utrecht waarin dat allemaal berekend wordt. Als je me mailt of PMt zal ik het je wel sturen als je wilt.liquid_ice schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 15:18:
of hoe zit zo iets?
Ik heb de 45km/u versie. Ik heb daarvoor gekozen omdat ik vaker buiten de stad zal rijden. Binnen de stad (sorry: dorp, ik woon in HilversumSpeksteenkachel schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 15:30:
Canon,
Wat het exacte verschil is zou ik niet durven zeggen, ik denk eerlijk gezegd dat er niet veel verschil is. Ik heb inmiddels al een aantal van die scooter in het echt mogen betasten en om eerlijk te zien vermoed ik dat er in China en Taiwan drie of vier fabrieken zijn die scooters maken die alleen verschillen in details als uiterlijk en afwerking.Wat zou het verschil zijn met die op onderstaande link, die van jou is in ieder geval 500 euro goedkoper.
-edit-
Overigens doen de fabrikanten die ik gesproken heb hun uiterste best om dat laatste te ontkrachten. Hun scooter is echt anders dan al die andere, en veel beter natuurlijk. Er is helaas weinig onafhankelijke praktijkinformatie te vinden over deze scooters, mede daarom ben ik de website begonnen.
[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 10-06-2008 16:41 ]
De io-scooter heeft accu’s: 4 x 12V 38 Ah Silicium
De qwic heeft accu's: 4 x12V 35Ah Silicium-Gel accu
Volgens mij zijn het dezelfde accu's
@Flitspaal
Mijn installatie is volledig Remeha. Een Quimta 28C ketel.
De grote collector paste gewoon prima op mijn dak. En ik ben er nog aan bezig om ook de verwarming te helpen. Daarvoor heb ik een extra boiler van 200 liter.
Die zit in de retour van de verwarming, met een 3-weg klep.
Ik moet alleen nog de 3 weg kleppen voor de collector plaatsen en de besturing hiervoor in orde maken. Is niet zo veel werk, alleen wil ik de 3-weg kleppen niet kopen....
Met het programma kan ik de pompsnelheid instellen, en de aanlooptijd op volle snelheid.
Ook het temperatuurverschil voor start en stop. De zaak start ook niet op bij een te warme of te koude collector. De eindtemperatuur is ook instelbaar.
Het enige nadeel is dat de regeling niet proportioneel is. De pompsnelheid is constant.
Overigens denk ik dat glycol niet nodig is. Bij onder nul wordt de collector immers ook niet warm,dus win je niets. En onder de 4 graden start de installatie niet met pompen.
De winst of besparing is heel moeilijk vast te stellen. Maar ik schat nu tussen de 0,5 en 1 kuub gas per dag. Hoewel ik op dit moment dan 80 liter water van 90 graden heb. Dat meng ik terug tot 65 graden en dan gaat dit het syeteem in. Dit water gaat in een dag wel op. Daar kun je van uitrekenen wat het aan energie kost, om dit te maken. Het verbruik als de pomp draait is ongeveer 20W.
Per dag noteer ik hoeveel uur de pomp heeft gewerkt. Zo heb ik in ieder geval wel wat indicatie.
Het zou mogelijk moeten zijn om uit te rekenen wat het oplevert.Bij volle zon is er een toename van 20 graden. Samen met de PV gegevens is na te gaan hoeveel zon er was......
Dit is een mooi tweaker-probleem....
Toevoeging: Qua comfort is er geen verschil. Het werkt prima en zonder haperen.
Wat ook heeft geholpen bij de keuze, is dat ik aan de interface kom komen.
Ik kan de ketel en de boiler volledig afregelen met een PC.
Mijn installatie is volledig Remeha. Een Quimta 28C ketel.
De grote collector paste gewoon prima op mijn dak. En ik ben er nog aan bezig om ook de verwarming te helpen. Daarvoor heb ik een extra boiler van 200 liter.
Die zit in de retour van de verwarming, met een 3-weg klep.
Ik moet alleen nog de 3 weg kleppen voor de collector plaatsen en de besturing hiervoor in orde maken. Is niet zo veel werk, alleen wil ik de 3-weg kleppen niet kopen....
Met het programma kan ik de pompsnelheid instellen, en de aanlooptijd op volle snelheid.
Ook het temperatuurverschil voor start en stop. De zaak start ook niet op bij een te warme of te koude collector. De eindtemperatuur is ook instelbaar.
Het enige nadeel is dat de regeling niet proportioneel is. De pompsnelheid is constant.
Overigens denk ik dat glycol niet nodig is. Bij onder nul wordt de collector immers ook niet warm,dus win je niets. En onder de 4 graden start de installatie niet met pompen.
De winst of besparing is heel moeilijk vast te stellen. Maar ik schat nu tussen de 0,5 en 1 kuub gas per dag. Hoewel ik op dit moment dan 80 liter water van 90 graden heb. Dat meng ik terug tot 65 graden en dan gaat dit het syeteem in. Dit water gaat in een dag wel op. Daar kun je van uitrekenen wat het aan energie kost, om dit te maken. Het verbruik als de pomp draait is ongeveer 20W.
Per dag noteer ik hoeveel uur de pomp heeft gewerkt. Zo heb ik in ieder geval wel wat indicatie.
Het zou mogelijk moeten zijn om uit te rekenen wat het oplevert.Bij volle zon is er een toename van 20 graden. Samen met de PV gegevens is na te gaan hoeveel zon er was......
Dit is een mooi tweaker-probleem....
Toevoeging: Qua comfort is er geen verschil. Het werkt prima en zonder haperen.
Wat ook heeft geholpen bij de keuze, is dat ik aan de interface kom komen.
Ik kan de ketel en de boiler volledig afregelen met een PC.
[ Voor 6% gewijzigd door guus.assmann op 10-06-2008 17:30 ]
Guus Assmann
Dat denk ik ook, 3Ah verschil valt nog ruim binnen de toleraties en ze lijken fysiek even groot. Overigens is onderdeel van mijn plan om, als deze accu's 'op' zijn, uit te kijken naar accu's van een andere technologie, waarschijnlijk NiMH maar wie weet zelfs li-ion. Daarmij zou ik de actieradius willen vergroten, het gewicht willen verlagen, of beide. Of dit gaat lukken is afhankelijk van veel factoren; prijzen van de diverse accusoorten + bijbehorende lader, in welke staat de scooter is op dat moment, e.d.Speksteenkachel schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 17:04:
De io-scooter heeft accu's: 4 x 12V 38 Ah Silicium
Maar als we specifiek over elektrische scooters gaan babbelen kunnen we misschien beter verder gaan in Overzicht elektrische voertuigen...
Volgens de specs van de Atag-site (http://www.atagverwarming.nl optie zakelijk, installatievoorschrift Qsolar) heeft de ketel 80 liter warmwater ter beschikking, het collectorgedeelte is 120 liter, de ketel 3,5 liter. Dus net als de Nefit een grote hoeveelheid warm/heet drinkwater.Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 08:29:
A'dam PVOutput
Verwijderd
yep, hot top boiler, bespaard ook gas,
de collector doet het hele vat.(vanaf onderin)
ik heb ltv convector radiatoren(2), en vloer en muurverwarming geplaatst ja.
de collector doet het hele vat.(vanaf onderin)
ik heb ltv convector radiatoren(2), en vloer en muurverwarming geplaatst ja.
Als ik de link aanklik krijg ik weer een foutmelding, dezelfde als toendertijd toen dit topic ook tijdelijk verplaatst was.CanonG1 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 17:32:
[...]
Maar als we specifiek over elektrische scooters gaan babbelen kunnen we misschien beter verder gaan in Overzicht elektrische voertuigen...
Woeps, niet bij stil gestaan. Rare policy. Overigens wordt mijn scooter vrijdag opgehaald, hij wordt dan gerepareerd of mogelijk zelfs compleet vervangen.Speksteenkachel schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 22:05:
Als ik de link aanklik krijg ik weer een foutmelding, dezelfde als toendertijd toen dit topic ook tijdelijk verplaatst was.
Volgens mij is het in Nederland zo, dat als iets binnen (7 of 14) dagen kapot gaat, je recht hebt op vervanging. (Bij wet geregeld)
Reparatie mag je dan weigeren.
Je kunt er zelfs voor kiezen om de koopovereenkomst te ontbinden.
In dat geval moet je het geld terug krijgen. (Behalve als je er vooraf mee accoord gaat dat dit is uitgesloten)
In dat geval moet je het geld terug krijgen. (Behalve als je er vooraf mee accoord gaat dat dit is uitgesloten)
Guus Assmann
Voor zover ik weet geldt dat alleen bij de wet 'koop op afstand', dus dingen die je niet fysiek in de winkel koopt. Die mag je, zonder opgaaf van reden, binnen 7 dagen retourneren.guus.assmann schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 00:01:
Volgens mij is het in Nederland zo, dat als iets binnen (7 of 14) dagen kapot gaat, je recht hebt op vervanging. (Bij wet geregeld)
En veel webwinkels zullen verwijzen naar de voorwaarden dat dat bij hen niet geldt, maar het is bij wet geregeld, dus ze zijn het verplicht.
Hier is genoeg over op GOT te vinden.
Verwijderd
ehm :
http://www.peakoil.nl/200...hoge-olie-en-gasrekening/
ik zag het gisteren ook al op de zdf heel toevallig,
maar in nederland blijft het oorverdovend stil.
Gister een dikke envelop ontvangen van remeha met de nodige informatie....kan ik me weer lekker in verdiepen
Ik heb met QWIC een... speciale deal gesloten. Daardoor ligt dit wat anders dan als ik hem 'normaal' had aangeschaft. Sowieso heb ik hem nog niet eens betaald, dus het maakt me allemaal niet zo veel uit. Dit hoort voor mij allemaal bij het experimentguus.assmann schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 00:01:
[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 11-06-2008 09:14 . Reden: klein spelfoutje ]
Verwijderd
ik heb hier ook een mooie envelop, de energie saldering vanaf 9 februari 2008,
ik krijg 171 euro terug, op een maandbedrag van 29 euro, 4 maanden lang bij greenchoice.
dit betekend dat ik -13,75 euro per maand energie heb verbruikt, en dat een verdubbeling van de prijzen misschien wel een meeropbrengst gaat worden, bij comfortbehoud.
en ik kom van ver, een fossiele +235 euro per maand nog in februari 2006.
wauw wat een vermeden kosten, dat gaat hard.
mijn spaarcentjes doen het goed op het dak.
ik krijg 171 euro terug, op een maandbedrag van 29 euro, 4 maanden lang bij greenchoice.
dit betekend dat ik -13,75 euro per maand energie heb verbruikt, en dat een verdubbeling van de prijzen misschien wel een meeropbrengst gaat worden, bij comfortbehoud.
en ik kom van ver, een fossiele +235 euro per maand nog in februari 2006.
wauw wat een vermeden kosten, dat gaat hard.
mijn spaarcentjes doen het goed op het dak.
Verwijderd
Ik maak me er nog niet druk om. Zoals het er nu uit gaat zien zakken we dit jaar van een maandbedrag voor gas, water en licht van €70,- naar €45,-. Het zal dus nog wel even duren voor het onbetaalbaar wordt.Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 08:06:
ehm :
Voor jou en mij misschien, maar als dit werkelijkheid wordt (wat niet zeker is, maar ook niet onwaarschijnlijk) dan komt het moment naderbij dat voor hele wijken de energiekosten hoger worden dan de huur. Daar dat de wijken zijn met relatief lage huren en - waarschijnlijk - bewoners met relatief lage inkomsten verwacht ik daar de eerste echte problemen.Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 09:20:
Ik maak me er nog niet druk om. Zoals het er nu uit gaat zien zakken we dit jaar van een maandbedrag voor gas, water en licht van €70,- naar €45,-. Het zal dus nog wel even duren voor het onbetaalbaar wordt.
Iemand (ik weet niet meer wie, ik dacht Floris Wouterlood) zei ooit eens: "Energetisch slecht ingerichte woningen zullen de sloppenwijken van de toekomst vormen.". Ik ben bange dat die uitspraak werkelijkheid aan het worden is.
Ik heb toevallig van de week een brief van Oxxio in de bus gekregen dat als ik nu bij hun gas af ga nemen, de prijs tot 2010 vast blijft staan.
Als de gasprijzen zo gaan stijgen, waar gaan zij dat dan van betalen?
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Even heel grof gerekend: hoeveel moet je investeren op je dak, om beter te renderen dan een spaarrekening, over zeg een looptijd van 10 jaar?
Verwijderd
klopt. Ik zat van het weekend met mijn zwager te praten. Hij betaalt nu €260,- per maand. Zijn broer betaalt €320,- per maand. Ze hebben dan wel grote huizen, maar de bedragen zijn behoorlijk fors.CanonG1 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 09:36:
[...]
Voor jou en mij misschien, maar als dit werkelijkheid wordt (wat niet zeker is, maar ook niet onwaarschijnlijk) dan komt het moment naderbij dat voor hele wijken de energiekosten hoger worden dan de huur. Daar dat de wijken zijn met relatief lage huren en - waarschijnlijk - bewoners met relatief lage inkomsten verwacht ik daar de eerste echte problemen.
Iemand (ik weet niet meer wie, ik dacht Floris Wouterlood) zei ooit eens: "Energetisch slecht ingerichte woningen zullen de sloppenwijken van de toekomst vormen.". Ik ben bange dat die uitspraak werkelijkheid aan het worden is.
Het punt is wel dat de hoge rekeningen door de mensen zelf veroorzaakt worden. Men wil niet overal de stekker uittrekken om stroom te besparen. Met een washandje aan de wastafel is te min. Het moet een stortdouche zijn met 20 liter water per minuut. En die plasma aan de muur is net te ver lopen om met de aan/uit knop aan te zetten dus laat hem maar stand-by staan.
Met de huidige levenstijl zullen in energetisch slecht ingerichte woningen de kosten de pan uit rijzen. Met een aanpassing van de levensstijl lost het probleem zich dan wel weer op.
Bij ons staan altijd de ramen open. Zomer en winter. We hebben in de slaapkamer, zijkamer en zolder Velux ramen die op altijd op de knip open staan. Eventuele isolatie die we hebben wordt op die manier nutteloos, en de temperatuur in de slaapkamer was afgelopen winter vaak rond de 4 graden. Dat zal niet veel hoger zijn dan in een slecht gebouwd huis in een achterstandswijk. Het verschil is wel dat wij niet vervolgens de badkamer warm gaan stoken voor de vijf minuten die we daar 's ochtends bezig zijn. Hetzelfde geldt voor de huiskamer. Het is dus grotendeels de mentaliteit van de mensen die de er volgens mij voor zal zorgen dat de kosten heel hoog oplopen.
Zolang men zich niet realiseert dat ze er zelf voor kunnen kiezen om een lagere rekening te hebben zullen de problemen zich blijven opstapelen.
Na het weekend weg vroeg mijn zwager wel vertwijfeld hoe wij aan zo'n lage rekening kwamen omdat hij wel vondt dat het bij hun wel erg hoog was.....

Als bedrijven het niet meer kunnen bolwerken kunnen ze (helaas) van hun kant het contract open breken en ik vermoed dat ze daar dan ook wel op zullen gokken. Aan de andere kant, tot 2010 is nog maar 18 maand, oftewel goed opletten of je je niet langer dan tot die tijd vastlegt.Maasluip schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 09:52:
Ik heb toevallig van de week een brief van Oxxio in de bus gekregen dat als ik nu bij hun gas af ga nemen, de prijs tot 2010 vast blijft staan.
* TD-er heeft het niet zo op die bedrijven die nogal vreemde wervingsmethoden toepassen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Wat wil je doen met je dak dan? Isoleren? Zonneboiler? Zonnestroompanelen? Als het je puur om het geld gaat zou ik voor het eerste gaan, met de stijgende gasprijs komt het tweede al snel in zicht en als je verder kijkt dan je neus lang is kun je het derde doen.Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 09:54:
Even heel grof gerekend: hoeveel moet je investeren op je dak, om beter te renderen dan een spaarrekening, over zeg een looptijd van 10 jaar?
Hoeveel geld elke optie oplevert is moeilijk vooraf te voorspellen, ten eerste is elke situatie anders en ten tweede weet niemand hoe de energieprijzen zich de komende 10 jaar zullen gedragen.
-edit-
Wil je geld verdienen? Op de komende ALV van de Windvogel wordt naar alle waarschijnlijkheid de jaarlijkse 'rente' op je lening verhoogd van 6 naar 7%, dat is toch echt wel interessant, zeker als je er grotere bedragen in stopt.
[ Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 11-06-2008 10:11 ]
Verwijderd
Een spaarreking zonder voorwaarden levert op dit moment jaarlijks 4,55% 5% rente op. Ik denk niet dat je dat gaat redden met investeren in duurzame energie.Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 09:54:
En wat ga je dan nu betalen voor dat gas, waarschijnlijk al een hoger bedrag.Maasluip schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 09:52:
En mocht de gasprijs teveel stijgen, wie weet verhogen ze je dan je vastrecht, meterhuur of transport kosten.
Wat is nu een beetje de gangbare gasprijs, iets van 60 cent
Verwijderd
Eneco in gebied 3 is €0,58... exclusief vastrecht.hjs schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 10:16:
[...]
Als je bij Oxxio vastzet kost gas € 0,64208 exclusief vastrecht. Dat is toch 6 cent per m3 meer. Ik moet nog zien dat gas in 1,5 jaar zoveel duurder wordt. Mocht dat toch het geval zijn, dan kun je met een kleine besparing op gas het verschil wel weer goedmaken.
Edit:
Ik heb de bespaarcalculator ingevuld en volgens Oxxio ben ik bij variabel tarief de eerste 2 jaar duurder uit bij Oxxio dan bij Eneco. Pas na 3 jaar zou Oxxio €1,02 goedkoper zijn dan Eneco.
Bij een vast tarief van 3 jaar is Oxxio het eerste jaar €28,- duurder, het tweede jaar € 5,- goedkoper en het derde jaar €42,- goedkoper, maar aangezien je vast kan zetten tot 31-12-2010 kunnen ze voor het derde jaar de tarieven al weer aangepast hebbem.
Conclusie is dat Oxxio duurder is dan Eneco in mijn geval.
[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2008 10:46 ]
Dat is erg mooi natuurlijkVerwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 15:59:
[...]
Dit is weerlegd. Een zonnepaneel verdient zichzelf energetisch terug na een 3-tal jaar, een windmolen zichzelf na zo'n 3-6 maanden. Een kerncentrale na 10 jaar.
Hoe zit het eigelijk met de aanschaf?
In hoeveel tijd verdient deze zichzelf terug?
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Het is en blijft koffiedik kijken wat betreft de vaste contracten. Je gaat initieel iets meer betalen, gokkend op prijsstijgingen. Mijn ouders hebben dit 3 weken geleden vast gezet, en zullen met de komende prijsverhogingen van 1 juli ongeveer gelijk zitten. Elke volgende verhoging scheelt dan in de kosten. Ik heb het niet vast kunnen zetten, omdat ik met stadsverwarming zit. Nu heb ik een appartement uit 2002, dus ik verwacht geen gigantische stookkosten.
11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric
Verwijderd
In deze topic (en voorgaande) vind je wel wat informatie over terugverdientijden, met en zonder SDE regeling. De voornaamste onvoorspelbare factor blijft natuurlijk wel de elektriciteitsprijs, waarvan er wel wat aanwijzingen zijn dat deze zal stijgen de komende jaren.In hoeveel tijd verdient deze zichzelf terug?
Kun je zo niet zeggen. Niemand weet hoe de energieprijzen zich zullen gaan gedragen. Een stijgende trend is waarschijnlijk, maar er zijn meer factoren. Als je het puur voor het geld doet zijn zonnestroompanelen misschien niet iets voor jou.liquid_ice schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 10:36:
Dat is erg mooi natuurlijk
Hoe zit het eigelijk met de aanschaf?
In hoeveel tijd verdient deze zichzelf terug?
Voor mij persoonlijk hebben mijn zonnestroompanelen zich allang terugverdiend, maar dat komt vooral omdat ik probeer verder te kijken dan alleen de financiële kant van de zaak. Dat kan echter niet iedereen.
Ik zal het eens nakijken, er staat me iets bij van 44 cent. Zal wel exclusief BTW en zeker exclusief netwerkkosten zijn.hjs schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 10:16:
[...]
En wat ga je dan nu betalen voor dat gas, waarschijnlijk al een hoger bedrag.
En mocht de gasprijs teveel stijgen, wie weet verhogen ze je dan je vastrecht, meterhuur of transport kosten.
Verwijderd
hoe vast is vast ?
http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=115
en nu even iets nieuws : http://www.plugwise.com/nl/
zo het ook op mijn pv omvormers werken ? en de scooter lader ?
voor mensen met meer dan 200 euro energie per maand,
doe het eens x10 en denk eens na wat je daar <wel> van had kunnen doen.
afstorten vind toch niemand leuk.
http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=115
en nu even iets nieuws : http://www.plugwise.com/nl/
zo het ook op mijn pv omvormers werken ? en de scooter lader ?
voor mensen met meer dan 200 euro energie per maand,
doe het eens x10 en denk eens na wat je daar <wel> van had kunnen doen.
afstorten vind toch niemand leuk.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2008 13:24 ]
Als ik die website zie dan barst ik al in lachen uit. 40% besparing? Besparing op verspilling is geen besparing. En bij mij thuis kan ik echt geen 40% besparing halen (door bijvoorbeeld stereo, laptoplader, hub die even niet gebruikt wordt, wasmachine e.d.) van het net te halen.
Ze zijn ietwat optimistischMaasluip schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 13:47:
Als ik die website zie dan barst ik al in lachen uit. 40% besparing?
Dat ben ik niet met je eens. In veel - zo niet de meeste - huishoudens wordt veel energie verspild. Daarop besparen is zeer zeker een besparing, in geld in en in andere factoren.Besparing op verspilling is geen besparing.
Maar die 40% haal je niet door een paar apparaten van standby te halen. Sowieso denk ik dat het erg lastig is om 40% te halen, behalve voor die personen die dag en nacht hun halogeen verlichting buitenshuis aan laten staan. En dat is verspilling, geen besparing.
Ik heb even snel nagerekend, maar 40% haal ik ook niet door mijn fileserver uit te zetten (ja, dat is in zekere zin ook verspilling, maar dat probeer ik ook te minimaliseren).
Ik heb even snel nagerekend, maar 40% haal ik ook niet door mijn fileserver uit te zetten (ja, dat is in zekere zin ook verspilling, maar dat probeer ik ook te minimaliseren).
Verwijderd
Mja bij mensen die er niet bij stilstaan (standby- & sluipverbruik, halogeen- en gloeilampen, apparaten laten aanliggen, etc) kan 40% gehaald worden, bij diegenen die al wat maatregelen nemen zeker niet.
Ik vind het eigenlijk wel een mooi systeem en zou er best wat voor over hebben om goed inzicht te hebben van wat welk apparaat nu precies gebruikt. Wat ik dan weer jammer vind is dat je volgens mij je pc continu aan moet laten staan. Ik hoop dat de gebruikers wel zo slim zijn dat ze hier niet hele vette game-pcs voor in gaan zetten, om vervolgens tot de conclusie te komen dat ze 40% kunnen besparen als ze kappen met monitoren ...
Ze bieden € 0,4482 /m3, inclusief BTW, vast tot "eind 2010". Maar ik betaal nu € 0,3956 /m3, dus je moet al gaan speculeren dat de prijzen 13% gaan stijgen.Maasluip schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 11:26:
[...]
Ik zal het eens nakijken, er staat me iets bij van 44 cent. Zal wel exclusief BTW en zeker exclusief netwerkkosten zijn.
Lijkt me toch wat veel.
En misschien ook niet...Maasluip schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 17:08:
Ze bieden € 0,4482 /m3, inclusief BTW, vast tot "eind 2010". Maar ik betaal nu € 0,3956 /m3, dus je moet al gaan speculeren dat de prijzen 13% gaan stijgen.
Lijkt me toch wat veel.
BronDe Nederlandse consument zal volgend jaar meer bijna het dubbele moeten betalen voor zijn olie-, gas- en elektriciteitsrekening. Waar een gemiddeld Nederlands huishouden vorig jaar nog 3200 euro kwijt was aan totale energiekosten zal dat in 2009 boven de 6000 euro uitgestegen zijn. Dat gebeurt wanneer de voorspelling van het Russische Gazprom - een olieprijs van 250 dollar per vat in 2009 - uitkomt.
Verwijderd
het is ook een keuze, de prijzen interesseren me niet meer,
en 40% besparen is mogelijk zelfs nadat je al 40% hebt bespaart.
ik heb het gedaan namelijk, dus het kan, 85% minder dan het nederlandse modale gemiddelde.
ook heb ik een slim vast "groenkeus" energiekontrakt. dat koste wel veel moeite, om te onderhandelen,
besparen is simpeler en scoort ook beter.
en 40% besparen is mogelijk zelfs nadat je al 40% hebt bespaart.
ik heb het gedaan namelijk, dus het kan, 85% minder dan het nederlandse modale gemiddelde.
ook heb ik een slim vast "groenkeus" energiekontrakt. dat koste wel veel moeite, om te onderhandelen,
besparen is simpeler en scoort ook beter.
Ik wou dat ik kon besparen op m'n vastrecht van de stadsverwarming a 23 euro per maand, schandalig dat zoiets kan in 2008, vergelijk maar eens met het vastrecht van een gasaansluiting.
Nou, het is idd gebeurt.. Kreeg net van Greenchoice het verzoek mijn meterstanden in te vullen en je raad het al : "deze meterstand is onwaarschijnlijk laag, controleer uw invoer". Ik heb maar 100x op verstuur gedrukt, maar hij neemt hem toch niet aan
Moet ik morgen weer bellen.. zucht
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Het gaat om de gasstandVerwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 20:25:
heb je een standaard kontrakt of zonnepanelen kontrakt ?
Verwijderd
dan kan je gewoon even mailen en een formulier aanvragen,
dan stuur je die in, teken je voor, en moeten ze het er maar mee doen.
bij greenchoice had je vooraf je maandbedrag kunnen verlagen, online,
die staat in verhouding tot je stand.(+/- 20%)
vreemd lijkt het, maar er zijn ook oneerlijke mensen en het moet zo helaas.
die beveiliging is ingebouwd ook oa tegen typefouten.
ik heb vooraf aangegeven dat mijn standen >25% gaan afwijken en seizoensafhakelijk zijn,
en dat gaat prima.
ik heb zelfs een virtuele eindafrekening gevraagd, en dat kon kostenloos, om te kijken,
of ik in de die marge zit.
het is niet greenchoice maar de ijskoude netbeheerders die greenchoice beperkt, door iedereen in te schatten, ongeacht je meterstand.
mijn netbeheerder verklaard zelfs gewoon keihard in te schatten ongeacht zonneboiler en 1,6Kwp zonnepanelen sinds een jaar.
greenchoice heeft mijn meterstand zelfs geverifieerd bij mijn oude leverancier (elektran) als beginstand,
de netbeheerder bleef bij geschatte standen, ongeacht duurzame zuinige wijzigingen.
zelfs een meteropname kon ze niet overtuigen, en een ingezonden ondertekende meterstandenkaart ook niet
uiteindelijk heb ik via een geschil bij de dte een klacht ingedient en gewonnen.
tot op vandaag houd de netbeheerder het ijskoud bij de geschatte stand, die 62% hoger is dan mijn verbruik.
ik kan respect opbrengen voor greenchoice, hun intenties zijn de beste,
maar ik hoop dat jij dat ook kan, bel ze anders gewoon even.
dan stuur je die in, teken je voor, en moeten ze het er maar mee doen.
bij greenchoice had je vooraf je maandbedrag kunnen verlagen, online,
die staat in verhouding tot je stand.(+/- 20%)
vreemd lijkt het, maar er zijn ook oneerlijke mensen en het moet zo helaas.
die beveiliging is ingebouwd ook oa tegen typefouten.
ik heb vooraf aangegeven dat mijn standen >25% gaan afwijken en seizoensafhakelijk zijn,
en dat gaat prima.
ik heb zelfs een virtuele eindafrekening gevraagd, en dat kon kostenloos, om te kijken,
of ik in de die marge zit.
het is niet greenchoice maar de ijskoude netbeheerders die greenchoice beperkt, door iedereen in te schatten, ongeacht je meterstand.
mijn netbeheerder verklaard zelfs gewoon keihard in te schatten ongeacht zonneboiler en 1,6Kwp zonnepanelen sinds een jaar.
greenchoice heeft mijn meterstand zelfs geverifieerd bij mijn oude leverancier (elektran) als beginstand,
de netbeheerder bleef bij geschatte standen, ongeacht duurzame zuinige wijzigingen.
zelfs een meteropname kon ze niet overtuigen, en een ingezonden ondertekende meterstandenkaart ook niet
uiteindelijk heb ik via een geschil bij de dte een klacht ingedient en gewonnen.
tot op vandaag houd de netbeheerder het ijskoud bij de geschatte stand, die 62% hoger is dan mijn verbruik.
ik kan respect opbrengen voor greenchoice, hun intenties zijn de beste,
maar ik hoop dat jij dat ook kan, bel ze anders gewoon even.
Verwijderd
Als dit contract je toelaat om 13% duurder gas vast te leggen voor (meer dan) 2 jaar, zou ik het wel doen denk ik (tenzij ze dat toch nog kunnen veranderen). Ik denk wel dat de gasprijzen op 2 jaar met meer dan 13% gaan stijgen.
De klimaat-hypotheek van de rabobank (als 2e hypotheek) is een no-go voor mij omdat mijn eerste hypotheek daar niet loopt
Daar kwamen ze pas achter nadat er een afspraak gemaakt was

Nou, als de gas prijs over 2 jaar 20% hoger is en de prijs die je nu gaat betalen voor dat vast contract 13% hoger is. Ben je volgens mij in die 2 jaar toch meer euro's kwijt met die vaste gas prijs dan met een variable gasprijs (er even vanuit gaande dat de prijs in vaste stappen stijgt).Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 08:51:
Als dit contract je toelaat om 13% duurder gas vast te leggen voor (meer dan) 2 jaar, zou ik het wel doen denk ik (tenzij ze dat toch nog kunnen veranderen). Ik denk wel dat de gasprijzen op 2 jaar met meer dan 13% gaan stijgen.
En dan nog, Oxxio heeft nu niet echt een goede naam.
Verwijderd
Inderdaad, maar hier in België is gasprijs vorig jaar 20% gestegen, en nu in juli gaat die opnieuw 15% stijgen. Ik vermoed ook dat dit niet de laatste prijsstijging is van dit jaar.
Eén ding: blijf mijlenver van Oxxio vandaan.Maasluip schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 09:52:
Mijd Oxxio als de pest. Google voor de grap maar eens op Oxxio (zonder verder negatieve termen) en je krijgt vooral negative hits. In mijn omgeving hebben 5 mensen Oxxio en alle 5 hebben ze alleen maar gedonder, tot de rechtbank aan toe.
Let vooral op dat Oxxio ook opereert onder andere namen!
==
hoi
Greenchoice is the place to beEusebius schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 14:28:
[...]
Eén ding: blijf mijlenver van Oxxio vandaan.
na een aantal offertes in nederland te hebben opgevraagd voor ongeveer 12 panelen van 175 Wp ( dus 2100 Wp totaal ) heb ik me nu toegelegd op het zoveel mogelijk benutten van mijn geringe dakoppervlak.
Makkelijkste manier is een paneel vinden met een hoge opbrengst die bij mijn layout past. Dus heb ik een leverancier ( in duitsland ) gevonden welke deze panelen verkoopt.
met de volgende specs :
ASE-300-DG-FT
Schott Solar zonne-module 300 Wp,
Systemspg. 48 V
UO: 60 V;
Unenn: 51,2 V;
Ik: 6,4 A;
Inenn: 5,9 A
Afm. (LxBxH): 1892x1283x51 (52) mm;
Gewicht: 50 kg
Uitgerust met MC-connectoren
Uitvoeringsgarantie: 10 jaar tot 90%
en 25 jaar tot 80% van N.

Dit houd in dat met een geringe meerprijs mijn hoeveelheid Wp van 2100 naar 3600 Wp gaat!
zodra ik de gegevens heb zet ik ze in tabel en laat ik mijn bevindingen hier los.
Makkelijkste manier is een paneel vinden met een hoge opbrengst die bij mijn layout past. Dus heb ik een leverancier ( in duitsland ) gevonden welke deze panelen verkoopt.
met de volgende specs :
ASE-300-DG-FT
Schott Solar zonne-module 300 Wp,
Systemspg. 48 V
UO: 60 V;
Unenn: 51,2 V;
Ik: 6,4 A;
Inenn: 5,9 A
Afm. (LxBxH): 1892x1283x51 (52) mm;
Gewicht: 50 kg
Uitgerust met MC-connectoren
Uitvoeringsgarantie: 10 jaar tot 90%
en 25 jaar tot 80% van N.

Dit houd in dat met een geringe meerprijs mijn hoeveelheid Wp van 2100 naar 3600 Wp gaat!
zodra ik de gegevens heb zet ik ze in tabel en laat ik mijn bevindingen hier los.
Goeiemorgen, 300Wp in één paneel... Groot! En zwaar, ook: 50kg. Dat lijkt me interessant om te plaatsen. Onze 180Wp-panelen wegen een kilo of 12, de monteurs droegen dat gewoon op hun nek de ladder op, maar dat zie ik ze met een paneel van 50kg niet doen. Dan wordt een hoogwerkertje al interessant.
Verwijderd
Mooi paneeltje, zo dan! Maar levert 'ie ook daadwerkelijk meer Wattpiek per m2?Cpt00kirk schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 15:47:
na een aantal offertes in nederland te hebben opgevraagd voor ongeveer 12 panelen van 175 Wp ( dus 2100 Wp totaal ) heb ik me nu toegelegd op het zoveel mogelijk benutten van mijn geringe dakoppervlak.
Alle info om het vermogen per m2 uit te rekenen staat natuurlijk in zijn post... En waarmee wil je het vergelijken?Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 16:22:
Mooi paneeltje, zo dan! Maar levert 'ie ook daadwerkelijk meer Wattpiek per m2?
Als ik de specs zo zie zijn het multikristallijne cellen, en zal dit paneel dus een wat lagere opbrengst per m2 hebben dan een paneel met monokristallijne cellen. Dat is ook niet zo erg, het is een keuze voor een bepaald optimum. Monokristallijn is het optimum van zoveel mogelijk opbrengst per m2, multikrstallijn is het optimum van zoveel mogelijk opbrengst per geïnvesteerde €. Het is maar waar je voor kiest, als geld je beperkende factor is kun je het beste kiezen voor multikristallijn en moet je er genoegen mee nemen dat het wat meer plek in neemt, als dakruimte je beperkende factor is dan kun je het beste kiezen voor monokristallijn en moet je er genoegen mee nemen dat de panelen duurder zijn.
hhmmm, dat is goed leesvoer...... het is natuurlijk zoeken naar de sweet spot qua opbrengst en kosten. maar we zoeken gerust nog even door en wacht ondertussen op de offerte.
Verwijderd
die 300wp paneeltjes doen mij watertanden,
toch begreep ik van myecohouse.net dat de opbrengst vooral door de oppervlakte word bepaald.die heeft ze ook, maar ook oudere shells, de opbrengst per m2 verschilt niet heel veel.
mijn 2 goedkope chinese mono panelen hebben vandaag hun stickervermogen gehaald tussen de wolken !
toch begreep ik van myecohouse.net dat de opbrengst vooral door de oppervlakte word bepaald.die heeft ze ook, maar ook oudere shells, de opbrengst per m2 verschilt niet heel veel.
mijn 2 goedkope chinese mono panelen hebben vandaag hun stickervermogen gehaald tussen de wolken !
@Capt00kirk:
50 kg per paneel.... mén.... wat voor ballast gooi je onder zo'n plaat nog bij platdak-opstelling?!?
in elk geval proficiat! Ziet er heftig uit!
enne... je gaat zonder de SDE-subsidie verder: respect & join the club!!
50 kg per paneel.... mén.... wat voor ballast gooi je onder zo'n plaat nog bij platdak-opstelling?!?
in elk geval proficiat! Ziet er heftig uit!
enne... je gaat zonder de SDE-subsidie verder: respect & join the club!!
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
@WVL_KsZeN :
->
Voorschotbedrag wijzigen
Met de stijgingen van de energieprijzen heeft Greenchoice iets unieks voor haar klanten bedacht. U kunt zelf uw voorschotbedrag bepalen. Hierdoor heeft u volledig uw eigen keuze in handen. Wilt u graag thuis energie besparen en dus uw voorschotbedrag hetzelfde houden, dan kan dat. Wilt u liever alvast wat meer betalen dan kan dat ook.
Uiteraard is er een minimum bedrag en is er ook een maximum bedrag vastgesteld. Wilt u buiten die grenzen met uw voorschotbedrag dan kunt u contact met Greenchoice opnemen.
In onderstaande tabel ziet u een voorstel van Greenchoice gebaseerd op uw huidige verbruik
>>
ik kan +/- 45 euro per produkt doen, terwijl ik nu 29 euro betaal all in.
ik zou dus zelfs een ontvangst bedrag kunnen instellen.
mijn hoogste kosten zijn inmiddels vastrecht... aan de netbeheerder,
en daarom doet die ook zo moeilijk, wat ik heb, willen ze niet,
en zo is het capaciteitstarief bedacht, ongeacht je afname(teruglevering) betaal je een vast bedrag,
nu is dat nog per-kwh afname gerelateerd.
get the point ?
->
Voorschotbedrag wijzigen
Met de stijgingen van de energieprijzen heeft Greenchoice iets unieks voor haar klanten bedacht. U kunt zelf uw voorschotbedrag bepalen. Hierdoor heeft u volledig uw eigen keuze in handen. Wilt u graag thuis energie besparen en dus uw voorschotbedrag hetzelfde houden, dan kan dat. Wilt u liever alvast wat meer betalen dan kan dat ook.
Uiteraard is er een minimum bedrag en is er ook een maximum bedrag vastgesteld. Wilt u buiten die grenzen met uw voorschotbedrag dan kunt u contact met Greenchoice opnemen.
In onderstaande tabel ziet u een voorstel van Greenchoice gebaseerd op uw huidige verbruik
>>
en zo is het capaciteitstarief bedacht, ongeacht je afname(teruglevering) betaal je een vast bedrag,
get the point ?
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2008 09:00 ]
Is dat uniek? Bij Essent kan het al jaren. Alleen zit daar ook marges aan verbonden.Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 08:50:
@WVL_KsZeN :
->
Voorschotbedrag wijzigen
>>
get the point ?
---------------
Alleen die marges zijn zo ruk ingesteld.. Nieuw geschat gasverbruik is 1028m3, ipv de 200 die we gebruiken.. En ik kan het binnen de marges maar instellen tot 800 ofzo, tenzij ik weer ga bellen..Mistraller schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 22:41:
[...]
Is dat uniek? Bij Essent kan het al jaren. Alleen zit daar ook marges aan verbonden.
Iig, zonder zonnepanelen/zonneboiler was ons maandbedrag (gas+licht) het afgelopen jaar... 35,40 euro/maand. Duurder gas en elektriciteit zal me eigenlijk een ruk wezen
Hoe krijg je het voor elkaar om maar 200 m3 gas te verbruiken? Levert in jouw geval de zonneboiler zoveel op?WVL_KsZeN schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 22:46:
[...]
Alleen die marges zijn zo ruk ingesteld.. Nieuw geschat gasverbruik is 1028m3, ipv de 200 die we gebruiken.. En ik kan het binnen de marges maar instellen tot 800 ofzo, tenzij ik weer ga bellen..
Iig, zonder zonnepanelen/zonneboiler was ons maandbedrag (gas+licht) het afgelopen jaar... 35,40 euro/maand. Duurder gas en elektriciteit zal me eigenlijk een ruk wezen
Ik verbruik op dit moment ( Remeha Avanta HR ketel ) circa 1400 m3 per jaar.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik heb geen zonneboiler. Het is afgelopen jaar maar 2x nodig geweest de verwarming aan te zetten omdat de temperatuur onder de 18' kwam... We hebben een perfect geïsoleerd huis, en een serre op het westen, die 's middags veel warmte binnenhaalt. Als je 's avonds thuiskomt is het huis in de winter opgewarmd tot 20'.... Sterker nog, na twee weken skiën in december was het huis bij thuiskomst gewoon nog 18'flitspaal.nl schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 23:11:
[...]
Hoe krijg je het voor elkaar om maar 200 m3 gas te verbruiken? Levert in jouw geval de zonneboiler zoveel op?
Ik verbruik op dit moment ( Remeha Avanta HR ketel ) circa 1400 m3 per jaar.
We hebben trouwens een AGPO Ferroli Megadens combiketel.
[ Voor 9% gewijzigd door WVL_KsZeN op 13-06-2008 23:24 ]
---------------
If it sounds too good to be true, it usually is. De energie moet ERGENS vandaan komen, als iemand denkt dat dat niet het geval is gelooft hij of zij kennelijk in zaken als PM en overunity en dan dan moet ze zich naar mijn mening eens goed na laten kijkenMistraller schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 01:19:
Check dit... [Reuters] Auto die op water rijdt onthuld!
Hoax of niet?
Dus: hoax, of waarschijnlijker nog: een poging om goedgelovige mensen geld uit hun zak te praten. Je zou nog verbaasd zijn als je ziet hoe vaak dat lukt.
[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 14-06-2008 10:01 ]
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 23:13:
[...]
We hebben trouwens een AGPO Ferroli Megadens combiketel.
offtopic:
Zijn ze bij jou al langsgeweest om een weerstand in serie met de fan te plaatsen? Indien niet, dan zou ik AGPO even bellen maandag, want anders loop je redelijk grote kans dat je controllerprint eruit klapt.
Zijn ze bij jou al langsgeweest om een weerstand in serie met de fan te plaatsen? Indien niet, dan zou ik AGPO even bellen maandag, want anders loop je redelijk grote kans dat je controllerprint eruit klapt.
Wij hebben inderdaad 8 ASE300 panelen. Door de enorme grootte vind ik ze mooier dan mijn andere panelen, ze leveren per m2 echter niet meer dan de oudere panelen op. Vorige week tussen buien door piekjes van 330W per paneel. De panelen staan bij mij onder een hoek van 15graden dus dat is niet helemaal optimaal, maar anders zouden ze te hoog komen waardoor ze boven de dakrand uitsteken.Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 20:00:
die 300wp paneeltjes doen mij watertanden,
De 8 panelen zijn met 25 betontegels (a 28kg) verzwaard, heb een takeltje gehuurd voor het zware werk! De achterkant van elk paneel is ook een glasplaat, dat maakt ze zwaarder dan 'gangbare' panelen.
Mijn panelen komen ook uit Duitsland.
Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net
TD-er schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 10:04:
[...]
offtopic:
offtopic:
Is al gebeurd
Is al gebeurd
Heeft iemand al post terug van SenterNovem betreffende het SDE gebeuren? Onze aanvraag is 8 april verstuurd en wij hebben nog niets gehoord, zelfs geen ontvangstbevesting. De 13 weken waarbinnen ze moeten reageren zijn nog niet voorbij, maar ik begin toch te twijfelen of de dames en heren van TNT hun werk goed hebben gedaan

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dit topic is gesloten.