de duco mixkraan heb ik gevonden in mijn zonneboiler, voor de woning warmwater-uitgang in de atag qsolar.(afmix op ~62c bij een boiler temperatuur van 66 tot 88 graden)
een maand na de plaatsing van de zonneboiler stond ik ernaast naar de wasmachine te kijken,
(staat naast de zonneboiler)
deze ging aan, ijskoud water erin, en het element ging aan om het ijskoude leidingwater even te verwarmen naar 40c, toen brak er wat in mijn hoofd, uit de categorie, wat ben ik hier nu aan het doen eigenlijk...
links 200 liter water van de zon op 88c voor joker, en rechts sta ik energie te kopen,
en dat terwijl ik warmwater heb voor de prijs van koud water.
toen dacht ik waarom zit dat kraantje niet bij mijn wasmachine, maar dan even op 40c ?
gewoon gedaan, en ben er erg happy mee,
ik ben dus aan het mythbusten al, als het fout gaat post ik het wel ;-)
http://www.bengshop.nl/de...mostaat&type=&class1=1158
theorie :
een wasmachine is een machinaal apparaat, alles in de trommel is bestand tegen 90c wassen,
inclusief de afvoer met 90c wassen.
de invoer kan van plastic zijn, niet bestand tegen meer dan 50c.
mijn zanker is van metaal, behalve het vulbakje voor wasmiddel.
(daar word het warme water over ingesproeit)
maar deze kost als spare slechts 35 euro.
deze zal dan misschien wat minder lang meegaan, maar ik zie er weinig van,
en who cares, hij is al 13 jaar oud.
het is een heerlijk gevoel als de meter achteruit blijft draaien tijdens het wassen,
40c water is tenslotte gewoon 40c water
de geposte verbuikscijfers van CanonG1 zijn erg laag, vermoedelijk vanwege een echte A+ wasmachine, maar mijn oerdegelijke oude G-- label zankerlor is nu toch echt zuiniger dan dat.
http://van.wijk.net/pvt/was.jpg
afwasmachine in keuken, same story,
voorspoelen met zout trekt exact de leiding op warm( 5/7 liter), voorspoelen is nog koud dus,
na 2 minuten afpompen en wassen, (5-15 liter uit de zonneboiler)
afwasmachines staan altijd vlak naast de keuken wasbak, er is dus al een koud en warmwaterleiding. de meeste afwasmachines zitten gewoon op de koudwaterleiding.
de duco mixer is een t-stukje, en die heb ik door een lodgieter op de warme laten zetten,
net zoals de koude met gewoon t-stukje.
werk ook al een jaar goed.(nieuwe a+ siemens met sensor en 60-95c slang)
inmiddels staat de wasmachine iets kouder, (35c) en de afwasmachine wat heter.(48c)
de afwasmachine slurpt ook nogal wat stroom in het drogen,
maar de glasspoel naspoeling en droogfase is nu wel 12 minuten eerder klaar,
(theorie : drogen is drogen en niet meer wassen, schoner word het niet)
en het resultaat ? brandschoon, al een jaar lang.
waarschuwing :
ik doe dit, maar wel gecertificeerd door een erkend loodgieter met faktuur.
verzekeringstechnisch is dat ook belangrijk.
de zonneboiler en wasmachine staan opgesteld in een grote lekbak op de afvoer,
ik heb al eens gezien dat een boilervat kan gaan lekken of een wasmachine toevoer gaat lekken,
een wasmachine tweaken op zolder zonder lekmaatregelen kan enorme schade aan een woning veroorzaken.