Remeha, AWB, Viessman.JakeNL schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 10:24:
Edit: zijn er naast Atag andere leveranciers die een dergelijk geintegreerd systeem hebben waarbij de ketel en boiler 'smart' samenwerken?
Hoe kom je aan een gasverbruik van meer dan 150 m3 per maand in de zomer? Dat lag bij ons rond de 30 a 40 m3 (2+2 personen) voordat we de zonneboiler hadden. Jij bent dus waarschijnlijk een hele grote warm water verbruiker waarvoor een zonneboiler wel rendabel is.Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 10:57:
hier een qsolar eigenaar sinds mei vorig jaar, zonder subsidie.
de feiten :
http://van.wijk.net/pvt/2007gas.jpg (rode lijn is oude ketel vaillant VR)
huis is 400m3, bouwjaar 1974, huishouden 2 personen.
http://www.energie.nl/stat/images/fig29.gif
Doordat 2007 een 'slappe' winter was, valt me het verschil in de wintermaanden nogal tegen. Als 2006 de VR is en 2007 een HR met zonneboiler....
Wanneer heb je de zonneboiler geplaatst?
Wanneer heb je de zonneboiler geplaatst?
je vergeet de duitse haas
Vaillant, een van de grootste op het gebied van duurzame installaties (zonnecollectoren, warmtepompen, HRe-ketels)
Een leuke geste, maar ik lees net dat minister vander Hoeven niet gelooft in Peak Oil. Als je daarmee de oorlog moet winnen...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Oh, van de week nog een leuk stukje op Sargasso, uit een rapport van mei dit jaar aan het ministerie van verkeer en waterstaatCanonG1 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 11:32:
[...]
Een leuke geste, maar ik lees net dat minister vander Hoeven niet gelooft in Peak Oil. Als je daarmee de oorlog moet winnen...
mei 2008 !!!“Om meer zicht te krijgen op de verkeerskundige effecten van een hoge olieprijs voor Nederland is de prijsvariant met het LMS doorgerekend, die in het vorige hoofdstuk al uitvoerig aan de orde kwam. Het gaat daarbij om de hoge-olieprijsvariant voor het Global Economy-scenario, waarbij na een aanvankelijke prijsstijging tot circa 60 dollar per vat tussen 2000 en 2006 de olieprijs zich op lange termijn weer stabiliseert op een niveau van ongeveer 47 à 53 dollar per vat.”
http://sargasso.nl/archie...kstn-peak-oil/#more-16617
Ja wat ik begreep is dat er 5000 aanvragen behandeld konden worden (in eerste instantie) maar er 8000 aanvragen binnengekomen zijn. Nu is er een extra subsidie voor deze aanvragen.Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:07:
[...]
Dit is oud nieuws; ook deze extra pot is al op....
Helaas
of zit ik hier verkeerd?
Ander goed nieuws wat vandaag in de tweede kamer voorbij kwam:
Wijziging van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet ter verbetering van de werking van de elektriciteits- en gasmarkt; Amendement voor verruiming bepaling in Elektriciteitswet over teruglevering duurzaam opgewekte elektriciteit aan het net en saldering ingevoede en onttrokken elektriciteit
Betreft verruiming tot maximum 5000 kWh per jaar, en het niet meer kwijtraken van het recht op saldering als afnemers meer dan het maximum terugleveren.
bron: ikregeer.nl
Langzaam maar zeker gaan ze het wel inzien daar geloof ik...
Wijziging van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet ter verbetering van de werking van de elektriciteits- en gasmarkt; Amendement voor verruiming bepaling in Elektriciteitswet over teruglevering duurzaam opgewekte elektriciteit aan het net en saldering ingevoede en onttrokken elektriciteit
Betreft verruiming tot maximum 5000 kWh per jaar, en het niet meer kwijtraken van het recht op saldering als afnemers meer dan het maximum terugleveren.
Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.
Met het gevaar dat het hier mogelijk gaat om meters die volgens de (een) SDE-regeling de volledige opgewekte kWh-tjes meten en niet de teruggeleverde.Lifestyle71 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 16:19:
Ander goed nieuws wat vandaag in de tweede kamer voorbij kwam:
Sorry dat ik wat wantrouwend ben bij dergelijke berichten...
[ Voor 3% gewijzigd door TD-er op 28-05-2008 16:29 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
... en tegen een forse uitleesvergoeding natuurlijk.TD-er schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 16:28:
Met het gevaar dat het hier mogelijk gaat om meters die volgens de (een) SDE-regeling de volledige opgewekte kWh-tjes meten en niet de teruggeleverde.
Hier nog één. Eerst zien en dan geloven.Sorry dat ik wat wantrouwend ben bij dergelijke berichten...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Niet alleen blindstaren op de SDE. Vergeet niet dat er nog steeds gemeenten en provincies subsidie verlenen.
De stadsgewestgemeenten die verbonden zijn aan stortplaats De Vlagheide hebben een half miljoen euro toegezegd aan het Vlagheidefonds voor duurzame energie. Zo is er voldoende budget om de komende jaren bij te dragen aan de aanschaf en installatie van duurzame energievoorzieningen door particulieren en non-profitinstellingen. Het gaat met name om PV panelen (zonnepanelen), zonneboilers, kleinschalige windtoepassingen en warmte-koude toepassingen.
Particulieren, non-profitinstellingen en gemeenten kunnen deze subsidie aanvragen. De subsidie moet voorafgaand aan de installatie van een genoemde duurzame energievoorziening, worden ingediend bij het Vlagheidefonds.
Deelnemende gemeenten
De deelnemende gemeenten aan het Vlagheidefonds voor duurzame energie zijn Boxtel, Haaren, Maasdriel, Schijndel, ’s-Hertogenbosch, Sint-Michielsgestel, Vught, Heusden, Sint-Oedenrode, Veghel, Bernheze en Maasdonk. De gemeente Sint-Michielsgestel behandelt namens de andere gemeenten alle aanvragen in nauwe samenwerking met de Raad van Advies.
Hoe vraag ik subsidie aan?
Geïnteresseerden kunnen voorafgaand aan de installatie van een genoemde duurzame energievoorziening een aanvraag indienen bij het Vlagheidefonds. Een aanvraagformulier met meer informatie over het Vlagheidefonds is te verkrijgen via de gemeentehuizen en de websites van de deelnemende gemeenten: Boxtel, Haaren, Maasdriel, Schijndel, ’s-Hertogenbosch, Sint-Michielsgestel, Vught, Heusden, Sint-Oedenrode, Veghel, Bernheze en Maasdonk. Binnen de Raad van Advies van het Vlagheidefonds wordt bekeken of een aanvraag kan worden gehonoreerd met een bijdrage. In de energietuin van De Kleine Aarde in Boxtel is te zien hoe duurzame apparaten werken. (www.dekleineaarde.nl)
Duurzame driehoek
Een gedeelte van het Vlagheidebudget is gereserveerd voor projecten waarbij duurzaamheid centraal staat. Een voorbeeld hiervan is de bijdrage aan het windmolenproject van de Duurzame Driehoek, een samenwerkingsverband van onder meer de gemeente ’s-Hertogenbosch, Tilburg en Eindhoven met als doel projecten uit te voeren ter bevordering van de natuur. De Duurzame Driehoek heeft voor het windmolenproject ook een bijdrage ontvangen van het Innovatieplatform Duurzame Meierij.
Als onderdeel van het Bespaarloket Brabant, kunnen particuliere woningeigenaren in de provincie Noord-Brabant subsidie krijgen op investeringen in energiebesparing en duurzame energie.
Ook energiemaatregelen waarvoor Vlagheidesubsidie te krijgen is vallen onder de subsidie van Brabant Bespaart.
Een particuliere woningeigenaar komt in aanmerking voor een subsidiebedrag van € 500,- indien minimaal 2 maatregelen uit de lijst zijn uitgevoerd.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Verwijderd
Hoe kom je aan een gasverbruik van meer dan 150 m3 per maand in de zomer? Dat lag bij ons rond de 30 a 40 m3 (2+2 personen) voordat we de zonneboiler hadden. Jij bent dus waarschijnlijk een hele grote warm water verbruiker waarvoor een zonneboiler wel rendabel is.
>
zo doen ketels uit early-vr 1992 dat met 35 liter warmwatercomfort en waakvlam, een vaillant,
verder lette ik nergens op, in tegenstelling tot nu, 250 euro per maand was mijn boiling point.
ik hou wel van 25 minuten douchen en dan een bakkie koffie ja smorgens.
>
zo doen ketels uit early-vr 1992 dat met 35 liter warmwatercomfort en waakvlam, een vaillant,
verder lette ik nergens op, in tegenstelling tot nu, 250 euro per maand was mijn boiling point.
ik hou wel van 25 minuten douchen en dan een bakkie koffie ja smorgens.
Maar is het dan zo dat "Deze actie niet geld in combinatie met andere acties" ? Dus met andere woorden; je mag niet 2 vormen van subsidie ontvangen voor in installatie ? bijvoorbeeld de SDE en een aanschafsubsidie van je gemeente ?Mistraller schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 21:15:
Niet alleen blindstaren op de SDE. Vergeet niet dat er nog steeds gemeenten en provincies subsidie verlenen.
niets moet......behalve adem halen
Verwijderd
het huis was een oud enkelglas huurhuis wat ik mocht kopen, de qsolar moest flink stoken dus,Doordat 2007 een 'slappe' winter was, valt me het verschil in de wintermaanden nogal tegen
hierna kwam de isolatie aan de beurt, hr++ glas, ltv radiatoren, stroombesparing, nieuwe apparatuur (a label) en pv.(en hiervoor heb ik gewoon jaren gespaard)
de qsolar(elke combi) moest hard werken en is onrendabel in een oud ongeisoleerd huis, omdat het boilervat op 65c moet blijven en de ltv verwarming erdoor loopt, de slechte epc van de woning zorgt voor juist extra stook in een zuinig systeem, door de slechte wamrtevastheid van het huis.
het boilervat is warmteopslag voor gebruik, in tapwater en verwarming.
na al deze werkzaamheden ziet het er dit jaar al veel beter uit :
http://van.wijk.net/pvt/gas.jpg
het voorjaar was verhoudingsgewijs erg koud (tot koninginnedag niet boven de 18c geweest) maar wel flink zonnig, het rendement op de verwarming is toch veel hoger dan in de folder (die zegt 15% max) de commentaren van redelijk hoog verbruik moeten in de context geplaatst worden dat ik een hoekhuis heb, met een enorme koude muur op het noorden.
inmiddels is de vloer (begane grond) ook geisoleerd.
sde : gemeentes verstrekken aanschaf subsidie op pv tot 600 watt, het is niet voor niks dat ez bepaalde dat sde geld vanaf >601 watt, terwijl dat nu juist mensen over de streep zou trekken.
als ik zo pv mocht nemen, met aanschafsubsidie op de eerste 600 watt, voor 1500 euro, zou ik het graag een string van 1,2Kwp maken op eigen kosten met sde, maar helaas.
Verwijderd
Yep, denk ik al over na!Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 09:25:@milker : 512kwh kan je met 650 tot 880 Wp al reduceren tot 0 verbruik.
Ik zal nog wel even moeten puzzelen waar ik de paneeltjes dan zou plaatsen, het dak staat onderhand vrij vol en ik merk dat de collector niet helemaal optimaal presteerd omdat de pv paneeltjes er voor staan. Misschien dat ik een constructie aan de buitenmuur kan doen als een soort van permanente zonwering of zo.
Overigens zal ik eerst de koelkast vervangen, die gebruikt zo'n 0,7 kWh per dag te veel naar mijn zin...
Overigens ben ik volgende week in Canada, ondermeer om daar wat agrarische bedrijven door te lichten om te kijken of er nog veel te besparen valt.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2008 11:03 . Reden: aanvulling ]
Ik meet sinds een week de mijne mijn vriezer ook. Die gebruikt gemiddeld 1kwh per dagVerwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:00:
[...]
Overigens zal ik eerst de koelkast vervangen, die gebruikt zo'n 0,7 kWh per dag te veel naar mijn zin...

[ Voor 3% gewijzigd door Niwla op 29-05-2008 11:37 . Reden: oops...las koelkast, dacht vriezer ]
Op zich valt dat nog wel mee, dat zou 365kWh per jaar zijn. Klasse A+ koelvries combinaties gebruiken tussen de 260 - 310 afhankelijk van het model. Mijn koelvriescombinatie gebruikte op jaarbasis 900kWh na meting. Daar bleek de compressor van stuk.Niwla schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:36:
[...]
Ik meet sinds een week de mijne mijn vriezer ook. Die gebruikt gemiddeld 1kwh per dag
Overigens een goed idee. Ik ga de vriezer in mijn schuur nog eens doormeten kijken wat het verbruik daarvan nu is nu het stukken warmer is in de schuur.
Dat viel mij ook op in de grafiek.zonneschijn schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 11:15:
[...]
Hoe kom je aan een gasverbruik van meer dan 150 m3 per maand in de zomer? Dat lag bij ons rond de 30 a 40 m3 (2+2 personen) voordat we de zonneboiler hadden. Jij bent dus waarschijnlijk een hele grote warm water verbruiker waarvoor een zonneboiler wel rendabel is.
Datzelfde is mij opgevallen bij mijn eigen gasverbruik over april dit jaar. In vergelijking met vorig jaar ontzettend hoog ( 200+ kuub ). Vermoedelijk door het relatief koude weer van april dit jaar in vergelijking met vorig jaar.
[ Voor 34% gewijzigd door mkleinman op 29-05-2008 11:55 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Dan is 'tie zuiniger dan die van ons: 1,4 kWh. Het is dan wel inbouw, is vaak toch iets minder efficient omdat de afvoer van de warmte minder makkelijk gaat, maar volgens mij kan er nog wel wat van af.Niwla schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:36:
[...]Ik meet sinds een week de mijne mijn vriezer ook. Die gebruikt gemiddeld 1kwh per dag
Voor velen lijkt dat verschil misschien peanuts wat je per jaar zou kunnen besparen, maar als er op de jaarrekening netto ongeveer 500 kWh afgerekend moet worden, en je kunt er 200 kWh van afsnoepen of zo, dan is dat toch een heel verschil!
Het is nu misschien niet echt de slimste tijd om te meten maar goed. Ook moet de vriezer hoognodig eens ontdooid wordenflitspaal.nl schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:53:
Op zich valt dat nog wel mee, dat zou 365kWh per jaar zijn. Klasse A+ koelvries combinaties gebruiken tussen de 260 - 310 afhankelijk van het model.

Hier een leuk overzichtje van vrieskasten met hun energieverbruik:
http://www.top10.hier.nu/topten/top10.jsp?cid=27
Verwijderd
oude siemens uit 1991 hier was >1000kwh, en brakke pomp.(aansluitfaktor 232 watt)
de nieuwe a++ siemens met extra isolatie door mezelf (niet achterop) nu <0,3 per dag
(aansluitfactor 91 watt met manuele supervries functie)
kosten 709 euro, uitgespaarde kosten een dikke 900 kwartjes ofwel 225,-- per jaar,
levensduur is wel >10 jaar, dus ook hier weer, duurzaam is ook economisch,
en de pv krijgt weer een groter aandeel op de rest.
de nieuwe a++ siemens met extra isolatie door mezelf (niet achterop) nu <0,3 per dag
(aansluitfactor 91 watt met manuele supervries functie)
kosten 709 euro, uitgespaarde kosten een dikke 900 kwartjes ofwel 225,-- per jaar,
levensduur is wel >10 jaar, dus ook hier weer, duurzaam is ook economisch,
en de pv krijgt weer een groter aandeel op de rest.
Wat naar mijn idee vaak wordt vergeten in dit soort mooie voorbeelden is dat het oude apparaat wel weer eerder is afgeschreven. Het is dus een 'goed' werkend apparaat wat nu dus weer gesloopt moet worden en dus in het geval van een koelkast weer wat CFK's eerder de lucht in worden gestuurd dan nodig was.
Volgens mij is dat nog een gedeelte wat in onze materialistische wereld wordt vergeten.
Volgens mij is dat nog een gedeelte wat in onze materialistische wereld wordt vergeten.
Verwijderd
Dat ligt er natuurlijk aan. Onze oude koelvriescombi trok 1300 kwh per jaar. Het ding was 19 jaar oud toen we hem vervingen. Ik denk dat hij zijn tijd wel uitgezeten heeft.IJsbeer schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 15:39:
Wat naar mijn idee vaak wordt vergeten in dit soort mooie voorbeelden is dat het oude apparaat wel weer eerder is afgeschreven. Het is dus een 'goed' werkend apparaat wat nu dus weer gesloopt moet worden en dus in het geval van een koelkast weer wat CFK's eerder de lucht in worden gestuurd dan nodig was.
Tuurlijk, er zijn ook genoeg voorbeelden waar het wel goed is. Maar er wordt soms wel eens gedacht om bijbvoorbeeld alle (werkende) spaarlampen weg te flikkeren omdat LED lampen zoveel beter voor het milieu en portomonee zouden zijn...
Naar mijn idee is dat alleen nog een stukje wat mis in het duurzamheid verhaal...
Naar mijn idee is dat alleen nog een stukje wat mis in het duurzamheid verhaal...
Verwijderd
de oude koelkast was stuk, en is netjes gerecycled.
de aannames zijn niet juist, net zoals deze :
Kabinet wil energieslurpende bedrijven compenseren
http://www.nu.nl/news/158...edrijven_compenseren.html
het kabinet kan beter 10*5 megawatt windmolens bij de hoogovens zetten,
"het is daar toch al lelijk"
ipv financieel te compenseren, dat is namelijk eenmalig ons geld, en milieu laat zich niet in geld uitdrukken.
zo ook de koelkast, indien je de oude koelkast(mijne was al zonder cfk) gegarandeerd goed laat recyclen, en je neemt een koelkast met de juiste certificaten, en die had deze, zodat de milieu footprint minimaal is, en je let op het verbruik (fossiele verbranding uitsparen) (niet eentje uit azie dus)waardoor de behoefte aan kolencentrales verlaagd, dan heb je het gewoon over de juiste beslissing.
je footprint verlagen en je gebruik beperken is een edel streven (kinderen iemand?) en inmiddels ook wel economisch verantwoord.(komt dan ook je kinderen toe)
de aannames zijn niet juist, net zoals deze :
Kabinet wil energieslurpende bedrijven compenseren
http://www.nu.nl/news/158...edrijven_compenseren.html
het kabinet kan beter 10*5 megawatt windmolens bij de hoogovens zetten,
"het is daar toch al lelijk"
ipv financieel te compenseren, dat is namelijk eenmalig ons geld, en milieu laat zich niet in geld uitdrukken.
zo ook de koelkast, indien je de oude koelkast(mijne was al zonder cfk) gegarandeerd goed laat recyclen, en je neemt een koelkast met de juiste certificaten, en die had deze, zodat de milieu footprint minimaal is, en je let op het verbruik (fossiele verbranding uitsparen) (niet eentje uit azie dus)waardoor de behoefte aan kolencentrales verlaagd, dan heb je het gewoon over de juiste beslissing.
je footprint verlagen en je gebruik beperken is een edel streven (kinderen iemand?) en inmiddels ook wel economisch verantwoord.(komt dan ook je kinderen toe)
Dat durf ik niet te zeggen, ik ken de SDE regeling niet. De aanschafsubsidies mag je wel stapelen, dus én brabant bespaart én vlagheidsubsidie is geen probleem. De vlagheidesubsidie is er al langer, dus geen idee of ze met de komst van de SDE de voorwaarden hebben aangepast.Niwla schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 08:28:
[...]
Maar is het dan zo dat "Deze actie niet geld in combinatie met andere acties" ? Dus met andere woorden; je mag niet 2 vormen van subsidie ontvangen voor in installatie ? bijvoorbeeld de SDE en een aanschafsubsidie van je gemeente ?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Verwijderd
het kan en mag lijkt,
zie hier : http://www.bespaardaar.nl...ie-haarlemmermeer-faq.pdf
lokale subsidie panelen direkt verdubbelen,
de eerste 3x200wp lokale subsidie, dan voor de 1,2 Kwp door naar senter novem voor sde, maar dat word dan wel 2009, want de sde is overtekend.(en dan is je 2008 lokale set alweer verlopen, handig hoor die nedelandse regelingen)
de eerste 3x200wp lokale subsidie, dan voor de 1,2 Kwp door naar senter novem voor sde, maar dat word dan wel 2009, want de sde is overtekend.(en dan is je 2008 lokale set alweer verlopen, handig hoor die nedelandse regelingen)
Verwijderd
Hoho! Ik zei ook niet dat ik 'm gelijk weg zou doen! De koelkast is nu zo'n 13 jaar oud en hoewel hij nog vrij aardig werkt kun je wel merken dat het beestje wat kuren begint te krijgen: temperatuur is niet heel constant en het motortje begint wat te kraken, 't lijkt m'n pa wel!IJsbeer schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 15:39:
We vervangen de koelkast wanneer we merken dat óf het verbruik echt omhoog gaat, óf wanneer het voedsel niet meer veilig is. (productie en transport van voedsel kost immers ook grondstoffen en energie! Afgezien daarvan: je gezondheid is ook belangrijk)
Overigens ben ik zelf wel nieuwsgierig wat de komst van ons eerste kind gaat doen voor het energieverbruik. Enerzijds zal mijn vrouw de komende maanden thuis zijn en daar meer gebruiken, anderzijds zal zij de auto dan niet gebruiken om naar het werk te komen. Ze zal die tijd ook gebruiken om werk dichter bij huis te zoeken, dus netto zal dat een hoop winst opleveren!
Zelf ben ik ook druk doende dichter bij huis wat te vinden. We hebben een goede verbinding per spoor, maar ik ga toch liever op het fietsje
De grootste besparing doe ik over 2 maanden, wanneer ik het dagelijkse "50 km van de 60 in de file staan" omruil voor anderhalve kilometer lopen op een dag
Aangezien ik alles nieuw moet kopen voor mijn eerste huis, let ik wel op de energielabelling. Zo koop ik een A+ wasmachine, en komt een droger mijn appartement niet in.
11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric
Thanx...ik ga eens kijken of gemeente Groningen mij ook nog wat te bieden heeft.Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 22:16:
het kan en mag lijkt,
Andere vraag:
Ik ben aan het kijken waar ik in huis nog meer spaarlampen toe kan passen. Alle verlichting die lang brandt (woonkamer e.d.) is al waar nodig vervangen door spaarlampen, maar nu komt het. Is het zinvol bijvoorbeeld de badkamerverlichting te vervangen door een spaarlamp ? Deze gebruik je zeg 10 tot 15 minuten (douchen en scheren). Ik heb ooit eens gehoord dat het starten van een spaarlamp het meeste energie kost en het daarom niet zinvol is een spaarlamp op dit soort plaatsen toe te passen (zo ook bijvoorbeeld het toilet) ? Is dat met de huidige lampen nog steeds zo ??? Alvast bedankt!
Dat gebeurd er hier in huis dus niet. Wij hebben twee jaar terug alle lampen vervangen voor spaarlampen. Daarnaast vervangen wij alleen apparatuur als die echt af is.IJsbeer schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 16:26:
Tuurlijk, er zijn ook genoeg voorbeelden waar het wel goed is. Maar er wordt soms wel eens gedacht om bijbvoorbeeld alle (werkende) spaarlampen weg te flikkeren omdat LED lampen zoveel beter voor het milieu en portomonee zouden zijn...
Ik heb een zoontje van 3 en ik kan hier ( nog ) niet merken dat het energieverbruik drastisch is veranderd. Moet ik er wel bij zeggen dat we dus over die periode van 3 jaar wel redelijk fanatiek zuiniger aan zijn gaan doen. Dus vergelijken is wat lastig.Overigens ben ik zelf wel nieuwsgierig wat de komst van ons eerste kind gaat doen voor het energieverbruik. Enerzijds zal mijn vrouw de komende maanden thuis zijn en daar meer gebruiken, anderzijds zal zij de auto dan niet gebruiken om naar het werk te komen. Ze zal die tijd ook gebruiken om werk dichter bij huis te zoeken, dus netto zal dat een hoop winst opleveren!
[ Voor 35% gewijzigd door mkleinman op 30-05-2008 09:33 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik heb in de gang en op de wc gewoon gloeilampen laten zitten, die zijn zo kort ingeschakeld dat het nauwelijks bespaart. Ook zouden spaarlampen een kortere levensduur hebben als ze kort in- en uitgeschakeld worden. Ik moet zeggen dat ik daar zelf niet veel van gemerkt heb, ik heb nog nooit een kapotte spaarlamp gehad, en sommigen zijn nu al tegen de 10 jaar oud. Het verhaal van de opstartenergie is een fabel; het opstarten van een spaarlamp kost meen ik evenveel energie als 30 seconden branden. Dus daarvoor hoef je het niet te laten.Niwla schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 09:04:
Ik ben aan het kijken waar ik in huis nog meer spaarlampen toe kan passen. Alle verlichting die lang brandt (woonkamer e.d.) is al waar nodig vervangen door spaarlampen, maar nu komt het. Is het zinvol bijvoorbeeld de badkamerverlichting te vervangen door een spaarlamp ? Deze gebruik je zeg 10 tot 15 minuten (douchen en scheren). Ik heb ooit eens gehoord dat het starten van een spaarlamp het meeste energie kost en het daarom niet zinvol is een spaarlamp op dit soort plaatsen toe te passen (zo ook bijvoorbeeld het toilet) ? Is dat met de huidige lampen nog steeds zo ??? Alvast bedankt!
Ik heb bijna alle lampen vervangen voor spaarlampen. Ook in de gang, de WC, overloop, douche etc.
Ik zit nog steeds te wachten op LED lampen die warm geel zijn en nagenoeg de lichtopbrengst hebben van halogeen. Dan kan ik ook mijn halogeen verlichting in huis vervangen.
Ik zit nog steeds te wachten op LED lampen die warm geel zijn en nagenoeg de lichtopbrengst hebben van halogeen. Dan kan ik ook mijn halogeen verlichting in huis vervangen.
Ik zou zorgen dat je een energiezuinige wasmachine hebt...Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 08:27:
[...]
Overigens ben ik zelf wel nieuwsgierig wat de komst van ons eerste kind gaat doen voor het energieverbruik.
En misschien gaat de verwarming komende winter ook wel een graadje hoger.
Ik heb in de douche ook een spaarlamp hangen, maar dat is meer omdat je in die ruimte het licht van buiten aan moet doen. Dan kan het dus heel makkelijk gebeuren dat die lamp lang aan blijft staan terwijl je er niet bent. (de schakelaar zit in de keuken op een plek die heel logisch zou zijn om het licht in de keuken aan te doen).
Die (5Watt) spaarlamp heb ik echter laatst al moeten vervangen, was doorgebrand na +/- een jaar.
In de WC heb ik nog gewoon een 40 Watt gloeilamp hangen.
Die (5Watt) spaarlamp heb ik echter laatst al moeten vervangen, was doorgebrand na +/- een jaar.
In de WC heb ik nog gewoon een 40 Watt gloeilamp hangen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
Buiten de eerste maanden na de geboorte van onze dochter, valt de toename van het verbruik (tot nu toe) reuze mee.Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 08:27:
Overigens ben ik zelf wel nieuwsgierig wat de komst van ons eerste kind gaat doen voor het energieverbruik.
De maand van haar geboorte was het elektriciteitsverbruik bijna het dubbele van normaal, vooral doordat de koffiezetter (kraambezoek) en waterkoker (kruikjes!, het was december) overuren maakten. (waterkoker is inmiddels op non-actief gezet
Dat komt nog wel als hij ouder wordtflitspaal.nl schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 09:30:
[...]
Ik heb een zoontje van 3 en ik kan hier ( nog ) niet merken dat het energieverbruik drastisch is veranderd. Moet ik er wel bij zeggen dat we dus over die periode van 3 jaar wel redelijk fanatiek zuiniger aan zijn gaan doen. Dus vergelijken is wat lastig.
Gaatie zelf onder de douche ipv ma of pa die hem even snel wast.
Radiootje op zijn kamer.
Computerspelletjes, Playstation, Xbox....
We hebben er wel en limiet op gezet voor hem (11 jaar istie nu) maar zoiets kan je hem natuurlijk niet helemaal ontzeggen.
MSN-enn vindt hij gelukkig iets voor meisjes
"What do you get if you multiply six by nine..."
Allemaal spul met een standbystandPunkrocker schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 12:36:
Radiootje op zijn kamer.
Computerspelletjes, Playstation, Xbox....
Zuinig PCtje geven, en gelijk goed leren om na gebruik de PC volledig uit te zetten (stekkerblok)?We hebben er wel en limiet op gezet voor hem (11 jaar istie nu) maar zoiets kan je hem natuurlijk niet helemaal ontzeggen.
MSN-enn vindt hij gelukkig iets voor meisjes
dank jullie allemaal aangaande de opmerking spaarlamp. Misschien dat de badkamer idd nog wel een idee is. Dit omdat bij ons de schakelaar ook aan buitenzijde van de badkamer zit en daarom vaak vergeten wordt.
Vanavond een geprek met iemand van de firma Awizon.
Dit is mijn eerste idee over de indeling van mijn dak:

Panelen bij awizon zijn doorgaans van suntech: 1x1,5m -> 200WP Dat is ook mijn uitgangspunt geweest.
Collector zonneboiler is van hrsolar
Vanavond een geprek met iemand van de firma Awizon.

Panelen bij awizon zijn doorgaans van suntech: 1x1,5m -> 200WP Dat is ook mijn uitgangspunt geweest.
Collector zonneboiler is van hrsolar
Heeft iemand ervaring met de panelen van SunPower? ze hebben er hele leuke tussenstaan
waarmee ik op mijn dak van 2100 naar 3600WP kan gaan.
http://www.sunpowercorp.c...s/spwr_315ewh_com_en.ashx
Heb een aanvraag in belgie, duitsland en europees gedaan maar tot op heden het volgende bereikt :
- belgie leverd tot 215wp a 5 euro /wp
- duitsland ( nog geen antwoord )
- europees ( sumpowermailadres , nog geen reactie )
weet er verder iemand wie deze heeft / leverd?
waarmee ik op mijn dak van 2100 naar 3600WP kan gaan.
http://www.sunpowercorp.c...s/spwr_315ewh_com_en.ashx
Heb een aanvraag in belgie, duitsland en europees gedaan maar tot op heden het volgende bereikt :
- belgie leverd tot 215wp a 5 euro /wp
- duitsland ( nog geen antwoord )
- europees ( sumpowermailadres , nog geen reactie )
weet er verder iemand wie deze heeft / leverd?
En een stekker die eruit kan.CanonG1 schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 13:24:
[Playstation, Xbox...]
Allemaal spul met een standbystand![]()
PC moet hij altijd helemaal uitzetten.Zuinig PCtje geven, en gelijk goed leren om na gebruik de PC volledig uit te zetten (stekkerblok)?
Doe ik ook. Ik geef netjes het goede voorbeeld.

De PC zit trouwens net als de Playstation2 en Xbox360 op een stekkerblok met schakelaar.
Hij heeft nog wel een CRT toeter. Daar kan nog op bezuinigd worden. Iemand nog een 17 inch TFT liggen voor weinig geld?
"What do you get if you multiply six by nine..."
Verwijderd
de collector het hoogst werkt bij mij het best,
gas is ook het duurst op de rekening maandelijks.
als je veel wilt terugleveren, en van de opbrengst gas betalen dan je pv omhoog.
houd je dak goed in de gaten tav slagschaduw,
pv kan daar heeeel slecht tegen, een collector blijft vrij aardig presteren.
let ook goed op hoe je je pv strings doet, zomers is een compleet ander beeld dan swinters,
bijvoorbeeld kleine afzuigpijpjes. zoek desnoods wat fotos, of maak ze.
mijn opstelling : http://van.wijk.net/pvt/6.jpg
ik heb op de gok de grootste passende collector genomen, bevalt erg goed tot nu toe.
gas is ook het duurst op de rekening maandelijks.
als je veel wilt terugleveren, en van de opbrengst gas betalen dan je pv omhoog.
houd je dak goed in de gaten tav slagschaduw,
pv kan daar heeeel slecht tegen, een collector blijft vrij aardig presteren.
let ook goed op hoe je je pv strings doet, zomers is een compleet ander beeld dan swinters,
bijvoorbeeld kleine afzuigpijpjes. zoek desnoods wat fotos, of maak ze.
mijn opstelling : http://van.wijk.net/pvt/6.jpg
ik heb op de gok de grootste passende collector genomen, bevalt erg goed tot nu toe.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2008 22:10 ]
Verwijderd
en toen was mijn oude tv crt 54 cm philips (uit 1992) stuk,
dus ik met de wattmeter naar oa bcc, wat een verschillen zeg, vooral met de feiten op de kaartjes.
uiteindelijk een zeer zuinige gevonden en toch wel 81 cm,
de tv verbruikt de helft van de oude crt tv, en standby 0,03 watt.
jammer dat dit geld bedoeld was voor een wtw unit,
na ja....ik kan nu wel in 1080p hd naar een wtw unit foto kijken op tv,
en heb toch nog wat energieverbruik uitgespaard....
(wtw = water warmte terugwinunit)
dus ik met de wattmeter naar oa bcc, wat een verschillen zeg, vooral met de feiten op de kaartjes.
jammer dat dit geld bedoeld was voor een wtw unit,
na ja....ik kan nu wel in 1080p hd naar een wtw unit foto kijken op tv,
en heb toch nog wat energieverbruik uitgespaard....
(wtw = water warmte terugwinunit)
Persoonlijk vind ik dat nogal vreemde resultaten, hebbie ook getallen?Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 22:15:
en toen was mijn oude tv crt 54 cm philips (uit 1992) stuk,
[...]
Mijn 55cm (21") Samsung TV uit '95 verbruikt zo'n 50 - 70 Watt tijdens gebruik (en niet meetbaar met een EnergyCheck3000 in standby)
Een 82 cm TV is 32" in diameter (16 : 9 verhouding)
55cm (4:3) diameter is 44x33=1452cm2
81cm (16: 9) diameter is (81/18,36)2x16x9=2803cm2
Oftewel ruw geschat 2x zoveel oppervlak en toch moeten ze min of meer evenveel licht uitstralen per opp.
Of was het een Sony Trinitron scherm? Die gebruiken tijdens de levensduur steeds meer.
Vandaag een kleine leaflet/flyer campagne opgestart voor een site waar PV-data verzameld wordt.
Hopelijk komen er weer wat kWh'tjes bij in de score voor Team Nederland
Zo te zien/oordelen zijn het beide systemen van ca. 600 Wp, opgebouwd uit 4 panelen.
Ben ik zo fanatiek, of hebben andere PV-bezitters ook al zon signaal doorgegeven?
Hopelijk komen er weer wat kWh'tjes bij in de score voor Team Nederland
Zo te zien/oordelen zijn het beide systemen van ca. 600 Wp, opgebouwd uit 4 panelen.
Ben ik zo fanatiek, of hebben andere PV-bezitters ook al zon signaal doorgegeven?
[ Voor 0% gewijzigd door NielsTn op 31-05-2008 13:46 . Reden: typo aangepast ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
het was een eerste philips matchline tv 100hz, gewoon continu 188 watt.
met kapote hoogspanningstrafo uiteindelijk geen beeld meer, en hoge piep,
en 960 watt continu.
de nieuwe is een lcd.
ik zou zeggen, stap eens naar de winkel en als het mag, dan zie je enorme verschillen.
de eerder geposte verbruikscijfers van canong1 en mijn wasmachine zanker, zijn ook >100% verschillend.
anyway ik ben nu uber happy, mijn media center met lcd in hd 1080p aan, is samen nu 144 watt,
en idle nog geen 48, en in s3 sleep, beide, 1,3 watt.
dat was erg veel werk, maar zuiniger en beter is nu eenmaal het streven,
met kapote hoogspanningstrafo uiteindelijk geen beeld meer, en hoge piep,
en 960 watt continu.
de nieuwe is een lcd.
ik zou zeggen, stap eens naar de winkel en als het mag, dan zie je enorme verschillen.
de eerder geposte verbruikscijfers van canong1 en mijn wasmachine zanker, zijn ook >100% verschillend.
anyway ik ben nu uber happy, mijn media center met lcd in hd 1080p aan, is samen nu 144 watt,
en idle nog geen 48, en in s3 sleep, beide, 1,3 watt.
dat was erg veel werk, maar zuiniger en beter is nu eenmaal het streven,
Hoi allemaal, ben weer eventjes terug.
Opmerkelijk "vakantiekiekje", gemaakt door mijn vriendin:

Leuk Spaans geintje van een paar jaar gelêe van 443 kWp. Ernaast staat nog meer moois van een slordige 850 kWp. Spanje gaat dit jaar mogelijk over de 1.200 MWp geïnstalleerd vermogen (grootste park is al 60 MWp, deze maand opgeleverd).
Meer info over deze "pergola fotovoltaica", aan de Noord Barcelonese kustboulevard (ik heb hem voor de gein Maria[van der HO-even]'s worst nightmare gedoopt):
http://home.hetnet.nl/%7E.../PVvanboven_Barcelona.htm
Volgende week naar Intersolar 2008 in München. 850 standhouders. Alleen zonne-energie...
Opmerkelijk "vakantiekiekje", gemaakt door mijn vriendin:

Leuk Spaans geintje van een paar jaar gelêe van 443 kWp. Ernaast staat nog meer moois van een slordige 850 kWp. Spanje gaat dit jaar mogelijk over de 1.200 MWp geïnstalleerd vermogen (grootste park is al 60 MWp, deze maand opgeleverd).
Meer info over deze "pergola fotovoltaica", aan de Noord Barcelonese kustboulevard (ik heb hem voor de gein Maria[van der HO-even]'s worst nightmare gedoopt):
http://home.hetnet.nl/%7E.../PVvanboven_Barcelona.htm
Volgende week naar Intersolar 2008 in München. 850 standhouders. Alleen zonne-energie...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Volgens mij moet je met je panelen een halve meter van de dakrand afblijven. Bij jou lijken ze echt tot aan het randje te komen.Niwla schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 13:45:
[afbeelding]
Heeft HRsolar je ook verteld dat je elke paar jaar de vloeistof in je collector moet vervangen?Collector zonneboiler is van hrsolar
Gisteren mijn meterstanden ( maandelijks ) opgenomen. Onze wasdroger is nu bijna 1 maand stuk en dat kan ik duidelijk in de meterstanden terugvinden. Overigens iets wat ik niet had verwacht.
Volgens mij is dat geen harde regel. En mogen ze best op de eerste of tweede panlat worden gemonteerd. Je zit dan tegen de nok aan of 1 dakpan ( circa 35cm ) vanaf de rand van het dak.Volgens mij moet je met je panelen een halve meter van de dakrand afblijven. Bij jou lijken ze echt tot aan het randje te komen.
@Zonneschijn; Deze voorstellen heb ik zonder enige kennis of overleg gemaakt, maar het zou goed kunnen dat dit inderdaad het geval is. Heb daar inderdaad wel even aan gedacht, met name vanwege opspattend water uit de dakgoot...halve meter is wel veel
Mijn leverancier werkt al jaren samen met hrsolar naar volle tevredenheid, maar ik zal je opmerking zeker ter harte nemen. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met hrsolar ?
Inmiddels heb ik besloten te wachten tot de regeling van 2009. Dat geeft mij tijd genoeg om plannetjes te maken
Valt een zonneboiler trouwens ook onder het kopje "huisverbetering" waardoor dit middels de hypotheek te financieren is ?
Mijn leverancier werkt al jaren samen met hrsolar naar volle tevredenheid, maar ik zal je opmerking zeker ter harte nemen. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met hrsolar ?
Inmiddels heb ik besloten te wachten tot de regeling van 2009. Dat geeft mij tijd genoeg om plannetjes te maken
Valt een zonneboiler trouwens ook onder het kopje "huisverbetering" waardoor dit middels de hypotheek te financieren is ?
Volgens mij is een zonnestroominstallatie op een schuin dak vergunningsvrij als de panelen niet buiten het dakvlak uitsteken. De gemeente Hilversum had er een PDF over op hun website, maar die kan ik niet meer vinden. Ik zou eens op de website van je gemeente kijken.
-edit-
Onze zonnestroompanelen zitten aan de onderzijde echt wel dichter bij de dakgoot dan een halve meter:
-edit-
Onze zonnestroompanelen zitten aan de onderzijde echt wel dichter bij de dakgoot dan een halve meter:

[ Voor 26% gewijzigd door JeroenH op 02-06-2008 08:55 ]
Verwijderd
"<< De Klimaathypotheek gebruikt u voor duurzaam bouwen of verbouwen van uw eigen woning. Bijvoorbeeld dubbel glas laten zetten, het dak isoleren, uw oude ketel vervangen of zonnepanelen plaatsen. Zo bespaart u energie in uw huis. En dat is niet alleen goed voor uw portemonnee, maar ook voor het klimaat.
Voordelen
10 jaar rentekorting
daling energiekosten
maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek
bijdrage aan het klimaat door energiebesparing >> "
bron : http://www.rabobank.nl/pr...en/rabo_klimaathypotheek/
de vermeden prijsverhogingen en btw over het eigen opgewekte deel word vergeten maar is wellicht het grootst, hier is dat een forse 200 euro per maand niet meer te betalen na een zonneboiler, pv en hr++ glas, over termijn rendement gesproken.
toch is het oneerlijk tegenover huurders, zoals de leaseauto tegen de eigen rijder.
ik geloof dat ik eens heb gelezen dat 20% van het dak vrij moet blijven en tot 20cm van de rand niets mag liggen.(een vreemde nederlandse welstandsnorm)
http://www.zonnepanelen.w...r_pages_nl/vergunning.htm
Voordelen
10 jaar rentekorting
daling energiekosten
maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek
bijdrage aan het klimaat door energiebesparing >> "
bron : http://www.rabobank.nl/pr...en/rabo_klimaathypotheek/
de vermeden prijsverhogingen en btw over het eigen opgewekte deel word vergeten maar is wellicht het grootst, hier is dat een forse 200 euro per maand niet meer te betalen na een zonneboiler, pv en hr++ glas, over termijn rendement gesproken.
toch is het oneerlijk tegenover huurders, zoals de leaseauto tegen de eigen rijder.
ik geloof dat ik eens heb gelezen dat 20% van het dak vrij moet blijven en tot 20cm van de rand niets mag liggen.(een vreemde nederlandse welstandsnorm)
http://www.zonnepanelen.w...r_pages_nl/vergunning.htm
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2008 09:11 ]
Verwijderd
Ik zag zaterdag een wasdroger in de etalage staan met een energielabel er bij. Per beurt verbruikt zo'n ding 4,59 kwh. Als je hem 6 keer in de maand gebruikt is dat 330 kwh per jaar. Ik denk dat je dat wel goed kan merken in de meterstanden.flitspaal.nl schreef op maandag 02 juni 2008 @ 08:23:
Gisteren mijn meterstanden ( maandelijks ) opgenomen. Onze wasdroger is nu bijna 1 maand stuk en dat kan ik duidelijk in de meterstanden terugvinden. Overigens iets wat ik niet had verwacht.
Ik neem de standen wekelijks op. Ons gasverbruik was vorige week 1,81 m3. Een nieuw record. Als de zon nog wat meer gaat schijnen zal het verbruik nog wel wat afnemen.
Verwijderd
ik wilde graag mijn gemeten lijstje van zuinigste lcd tv`s (66 tot 81 cm) posten,
maar het kan zijn dat het wat reclame achtig overkomst.
als dat zo is, mod mijn bericht dan maar weg.
zuinigst tussen 20 en 138 (dynamisch) watt continu afhankelijk van beeld licht intensiteit zijn :
-proline ld3240 HD zeer zuinig/goedkoop (uit=uit schakelaar)
-sony KDL26S2030 zeer zuinig/duurder (uit=uit schakelaar)
-sony KDL-26U2000 zeer zuinig/duurder (uit=uit schakelaar)
-samsung LE26S81 zeer zuinig (sluipverbruiker)
-panasonic TX26LX70 zuinig (sluipverbruiker)
-jvc LT26A80Z zeer zuinig/duurder (sluipverbruiker)
alle andere lcd tv`s zitten allemaal boven de 340 watt.(!)
een kleine goedkope crt tv van 40cm is veruit het zuinigst.(20 - 40 watt)
hd is hier ook "h"eel "d"uurzaam geworden, en ik hoop op de lange termijn 1080"P"egels uit te sparen.
http://van.wijk.net/pvt/hdmce.jpg
-aopen cube met pentium M 1.8 eist ultra low voltage
-1gb ram / ati radeon dvi/hdmi / passieve koeling
-500gb wdc (silent)
-81cm lcd tv met 1080p mode en hdmi
alle oude (>15jaar) audio video is netjes naar de recycling werf gebracht,
de nieuwe set is modulair, en hoeft zo nooit geheel vervangen te worden.
hd tv onder de 100watt gemiddeld voor de hele set, daar waar de oude tv al meer verbruikte.
eea is volledig gefinancieerd van de uitgespaarde energiekosten, die ik apart zet.
maar het kan zijn dat het wat reclame achtig overkomst.
als dat zo is, mod mijn bericht dan maar weg.
zuinigst tussen 20 en 138 (dynamisch) watt continu afhankelijk van beeld licht intensiteit zijn :
-proline ld3240 HD zeer zuinig/goedkoop (uit=uit schakelaar)
-sony KDL26S2030 zeer zuinig/duurder (uit=uit schakelaar)
-sony KDL-26U2000 zeer zuinig/duurder (uit=uit schakelaar)
-samsung LE26S81 zeer zuinig (sluipverbruiker)
-panasonic TX26LX70 zuinig (sluipverbruiker)
-jvc LT26A80Z zeer zuinig/duurder (sluipverbruiker)
een kleine goedkope crt tv van 40cm is veruit het zuinigst.(20 - 40 watt)
hd is hier ook "h"eel "d"uurzaam geworden, en ik hoop op de lange termijn 1080"P"egels uit te sparen.
http://van.wijk.net/pvt/hdmce.jpg
-aopen cube met pentium M 1.8 eist ultra low voltage
-1gb ram / ati radeon dvi/hdmi / passieve koeling
-500gb wdc (silent)
-81cm lcd tv met 1080p mode en hdmi
alle oude (>15jaar) audio video is netjes naar de recycling werf gebracht,
de nieuwe set is modulair, en hoeft zo nooit geheel vervangen te worden.
hd tv onder de 100watt gemiddeld voor de hele set, daar waar de oude tv al meer verbruikte.
eea is volledig gefinancieerd van de uitgespaarde energiekosten, die ik apart zet.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2008 09:45 ]
Verwijderd
ik heb een gewone luchtdroger van het allergoedkoopste type,
al 8 jaar oud, deze heeft 3 standen, geen warmte, middel, en warm.
op geen warmte word de kamertemperatuur geventileerd met slechts 110 watt.(*)
middel verbruikt continu 1100 watt, en warm 2360 watt.
bron : http://www.natuurenmilieu...&itemJaar=2008&themaID=11
* de droger staat naast de zonneboiler in een zolder-berghok, zomers is het daar lekker warm,
en draait de droger op afgegeven warmte van de zonneboiler, en de afvoerlucht heb ik op de schoorsteen aangesloten. het droogresultaat in tijd is gelijk aan warm drogen in de winter.
en niet alles gaat in de droger, de droger zuigt ook vochtige lucht af van de rest van de was die hangt.
ik was in mei compleet energie negatief, ook in geld, en dat voelt erg goed.
http://van.wijk.net/pvt/was.jpg
ik heb nog zo`n schakel snoer wasmachine/droger en die is sinds het wassen op de zonneboiler nooit meer aan en afgeslagen, kan je nagaan wat daar voorheen doorgetrokken werd aan energie.
40c wassen + warm drogen = > 3000 watt
al 8 jaar oud, deze heeft 3 standen, geen warmte, middel, en warm.
op geen warmte word de kamertemperatuur geventileerd met slechts 110 watt.(*)
middel verbruikt continu 1100 watt, en warm 2360 watt.
bron : http://www.natuurenmilieu...&itemJaar=2008&themaID=11
* de droger staat naast de zonneboiler in een zolder-berghok, zomers is het daar lekker warm,
en draait de droger op afgegeven warmte van de zonneboiler, en de afvoerlucht heb ik op de schoorsteen aangesloten. het droogresultaat in tijd is gelijk aan warm drogen in de winter.
en niet alles gaat in de droger, de droger zuigt ook vochtige lucht af van de rest van de was die hangt.
ik was in mei compleet energie negatief, ook in geld, en dat voelt erg goed.
http://van.wijk.net/pvt/was.jpg
ik heb nog zo`n schakel snoer wasmachine/droger en die is sinds het wassen op de zonneboiler nooit meer aan en afgeslagen, kan je nagaan wat daar voorheen doorgetrokken werd aan energie.
40c wassen + warm drogen = > 3000 watt
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2008 09:27 ]
Hoe bedoel je dat precies? Het is echt niet zo dat alle tv's (naast de door jouw genoemde) gemiddeld 340w of meer gebruiken.Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:04:
Kijk bijvoorbeeld eens naar http://tweakers.net/specials/lcd-plasma
Dit zijn veel grotere schermen dan die in jouw lijstje, maar toch doet een 40" LCD 130w en een 50" plasma 250w, toch heel ver verwijdert van minimaal 340w.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Het plaatsen van PV of een collector mag, zonder vergunning.
Maar er mag niets buiten het dakvlak uitsteken.
Bij een plat dak, staan de panelen meestal schuin.
Dan moeten ze zo ver van de dakrand af staan, als ze boven het dakvlak uitsteken.
Dus als het hoogste punt 50cm boven het dak is, dan moet het ook 50cm uit de rand.
Hierdoor zijn de panalen vanaf de grond meestal niet meer te zien.
Soms is het ook nog nuttig om panelen als zonwering te gebruiken.
Dat mag ook zonder vergunning dacht ik.
Maar er mag niets buiten het dakvlak uitsteken.
Bij een plat dak, staan de panelen meestal schuin.
Dan moeten ze zo ver van de dakrand af staan, als ze boven het dakvlak uitsteken.
Dus als het hoogste punt 50cm boven het dak is, dan moet het ook 50cm uit de rand.
Hierdoor zijn de panalen vanaf de grond meestal niet meer te zien.
Soms is het ook nog nuttig om panelen als zonwering te gebruiken.
Dat mag ook zonder vergunning dacht ik.
[ Voor 12% gewijzigd door guus.assmann op 02-06-2008 11:41 ]
Guus Assmann
Mogen we het al wetenCanonG1 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:25:
Speculeer maar lekker verder, met een paar daagjes meer nieuwsVoor de aanschaf heb ik in elk geval een nieuwe website opgericht.
Deze week komt mijn speelgoed binnen, mogelijk al vanavond. Het duurde wat langer dan ik had gedacht, maar ik heb toevallig vanochtend contact gehad met de leverancier en het is onderweg. Zodra ik hem heb laat ik het uitgebreid weten, geen zorgen
Nou vooruit dan, een hint. Onze elektriciteitsrekening zal er merkbaar door stijgen, maar een ander energieverbruik zal er zowel mee verhoogd als verlaagd worden.
Verwijderd
is het iets mobiels ?
(tv`s : ik kijk niet meer in boekjes of op stickers, ik wil het meten en weten, de boekjes schetsen een ideaal beeld, en kloppen echt niet, ben dus met een elro m12 naar bcc, mmarkt en s&f geweest, en heb wel zo`n 50 tv`s geprobeert, en daarbij de brightness hoog en midden gezet,
omdat ik steeds dezelfde meter gebruik noem ik maar niet teveel wattages, het zijn dan meer referentiecijfers voor mijzelf, je moet er tenslotte wel zo 10 jaar naar kijken als ook het verbruik "bekijken")
(tv`s : ik kijk niet meer in boekjes of op stickers, ik wil het meten en weten, de boekjes schetsen een ideaal beeld, en kloppen echt niet, ben dus met een elro m12 naar bcc, mmarkt en s&f geweest, en heb wel zo`n 50 tv`s geprobeert, en daarbij de brightness hoog en midden gezet,
omdat ik steeds dezelfde meter gebruik noem ik maar niet teveel wattages, het zijn dan meer referentiecijfers voor mijzelf, je moet er tenslotte wel zo 10 jaar naar kijken als ook het verbruik "bekijken")
* JeroenH fluit rustig om zich heenVerwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 13:39:
is het iets mobiels ?
In hoeverre is die meter op de hoogte van cos-phi?Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 13:39:
is het iets mobiels ?
Oftewel meet je Watt of VA?
Mijn Panasonic plasma (37") trekt zo'n 180 Watt gemiddeld, maar wel met een niet zo geweldige cos-phi, waardoor het aantal VA al snel richting de 250 gaat.
In standby/uit (aanuitschakelaar die kennelijk niet zo uit is als doet vermoeden) trekt de TV 0,5 Watt, met een cos-phi van vermoedelijk 0,01, want de meter geeft doodleuk een 60 VA aan in standby.
Maar die waardes die ik net noemde zijn juist gemeten en niet afkomstig uit het boekje. Daarom keek ik nogal op van jouw beweringVerwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 13:39:
(tv`s : ik kijk niet meer in boekjes of op stickers, ik wil het meten en weten, de boekjes schetsen een ideaal beeld, en kloppen echt niet,
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik denk al een tijdje om een zelf gemaakt windturbine te maken.
De wieken enzo is niet een probleem
Maar nu ben ik wat aan het nadenken voor de teruglevering.
Ik zit/zat zelf in de electronica.
Maar ik heb niet zo'n zicht op de verschillende convertors.
De volgende 2 opbouwen heb ik in gedachte.
Een DC-dynamo (auto circa 1 Kwh) en dan een 12vDC/AC convertor.
of
Een AC-dynamo (van een auto of kleine vrachtwagen/tractor) en dan een AC/AC convertor.
Wat zou nou meer rendement opleveren.
Ik twijfel erg omdat er voor beide wat valt te zeggen.
De wieken enzo is niet een probleem
Maar nu ben ik wat aan het nadenken voor de teruglevering.
Ik zit/zat zelf in de electronica.
Maar ik heb niet zo'n zicht op de verschillende convertors.
De volgende 2 opbouwen heb ik in gedachte.
Een DC-dynamo (auto circa 1 Kwh) en dan een 12vDC/AC convertor.
of
Een AC-dynamo (van een auto of kleine vrachtwagen/tractor) en dan een AC/AC convertor.
Leuk man! Hoeveel onderzoek heb je al gedaan? Woon je in een windrijk gebied? Heb je een vergunning? Heb je een hoge mast (een windturbine op een lage mast brengt heel weinig op en heeft last van turbulentie)? Plaats je windturbine niet op een huis? De trillingen van de turbines slopen bakstenen contructies op den duur en zorgen voor geluidsoverlast in het gebouw.gp500 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 17:40:
Ik denk al een tijdje om een zelf gemaakt windturbine te maken.
Ik neem aan dat je een goedgekeurde omvormer gaat gebruiken? Iets anders mag je nl. niet aan het net koppelen. Een voorbeeld: de Windmaster 500, een aangepaste Soladin 600.Maar nu ben ik wat aan het nadenken voor de teruglevering.
Hoewel ik geen ervaring heb zou ik zeggen: geen van beiden. Ik lees al jaren mee op www.fieldlines.com, een forum van mensen die al tijden hun eigen windturbines bouwen, en over één ding zijn ze het unaniem eens: auto-dynamo's en - generatoren zijn niet geschikt voor toepassing in een windturbine. Althans niet zonder het anker compleet opnieuw te wikkelen, andere magneten te plaatsen, e.d. Veel beter is het om een eigen generator te bouwen, omdat je die veel beter af kunt stemmen op de situatie. Lees het forum maar eens goed door, er is zeer veel interessant materiaal te vinden. Het lijkt me geweldig interesseant om zoiets te gaan doen, maar het lijkt me bij uitstek iets om dit gezegde bij in je achterhoofd te houden "learn from the mistakes of others, you won't live long enough to make them all yourself"Een DC-dynamo (auto circa 1 Kwh) en dan een 12vDC/AC convertor.
of
Verder was er eind vorig jaar nog een topic over het bouwen van een windturbine: Windmolen bouwen
Voor zover ik weet is een auto-dynamo altijd een AC leverancier.
En zelfs 3 fasen.
Als je dan van AC naar DC gaat, gebeurd dat met dioden. Dit is een stukje verlies. (Zit al in de dynamo)
En de dioden zijn meestal gewone silicium exemplaren, waardoor er ongeveer 0,6V veloren gaat.
Maar een converter van 12 (15) naar 230V zal meestal ook eerst DC ervan maken.
Het probleem is, dat je voor teruglevering aan het net, dit ook netsynchroon moet doen.
Daarom is de AC van de dynamo niet echt een voordeel. Want synchroniseren lukt volgens mij niet.
Overigens heeft een auto-dynamo ook een bekrachtigingsstroom nodig.
Volgens mij, kun je een AC motor wel in de pas met het lichnet krijgen. En die is als generator te gebruiken. Dan heb je geen omvormer meer nodig, maar alleen een stroomregelaar.
Er speelt een term door mijn hoofd hierbij: Koppelomvormer....
En zelfs 3 fasen.
Als je dan van AC naar DC gaat, gebeurd dat met dioden. Dit is een stukje verlies. (Zit al in de dynamo)
En de dioden zijn meestal gewone silicium exemplaren, waardoor er ongeveer 0,6V veloren gaat.
Maar een converter van 12 (15) naar 230V zal meestal ook eerst DC ervan maken.
Het probleem is, dat je voor teruglevering aan het net, dit ook netsynchroon moet doen.
Daarom is de AC van de dynamo niet echt een voordeel. Want synchroniseren lukt volgens mij niet.
Overigens heeft een auto-dynamo ook een bekrachtigingsstroom nodig.
Volgens mij, kun je een AC motor wel in de pas met het lichnet krijgen. En die is als generator te gebruiken. Dan heb je geen omvormer meer nodig, maar alleen een stroomregelaar.
Guus Assmann
Is ie even breed als hoogCanonG1 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 13:17:
[...]
Deze week komt mijn speelgoed binnen, mogelijk al vanavond. Het duurde wat langer dan ik had gedacht, maar ik heb toevallig vanochtend contact gehad met de leverancier en het is onderweg. Zodra ik hem heb laat ik het uitgebreid weten, geen zorgen
Nou vooruit dan, een hint. Onze elektriciteitsrekening zal er merkbaar door stijgen, maar een ander energieverbruik zal er zowel mee verhoogd als verlaagd worden.
Er is hier wel redelijk wind maar het gaat meer om het een keer te doen en later groter te gaan.
Zelf 1 maken heeft neit veel zin, te duur/veel tijd.
En ik wil hem ook uitlezen kunnen.
Als ik gok denk ik dat men geen auto-dynamo neemt omdat het een lage voltage heeft 12v.
Logisch aangezien je bij windmolens en een redelijk vermogen de spanning hoog wil hebben om weinig verlies te krijgen.
Dan kom ik op 2 opties:
-
Een lagere spannings DC/AC omvormer;
Duur mss
En minder inzetbaar voor een later doel, hergebruik
-
Een wisselstroommotor als dynamo die kunnen een redelijk spanning leveren:
Is door een Diodebrug simpel DC te maken.
Heeft een lager vermogen.
Zelf 1 maken heeft neit veel zin, te duur/veel tijd.
En ik wil hem ook uitlezen kunnen.
Als ik gok denk ik dat men geen auto-dynamo neemt omdat het een lage voltage heeft 12v.
Logisch aangezien je bij windmolens en een redelijk vermogen de spanning hoog wil hebben om weinig verlies te krijgen.
Dan kom ik op 2 opties:
-
Een lagere spannings DC/AC omvormer;
Duur mss
En minder inzetbaar voor een later doel, hergebruik
-
Een wisselstroommotor als dynamo die kunnen een redelijk spanning leveren:
Is door een Diodebrug simpel DC te maken.
Heeft een lager vermogen.
Zo! Dan maak je het complex. Een complete automatische transmissie op een mastguus.assmann schreef op maandag 02 juni 2008 @ 18:16:
Nope. Nog heel even geduld; ik had een gemiste oproep van de leverancier en ik dank dat ik 'm vanavond kan halen.
Verwijderd
??als ik het wel heb, hebben citroens een 36/48 volt dc dynamo,??
vooral die oudere citroen grotere bestel busjes en campers.
(hoe wil je gaan ingrijpen boven windkracht 7 ?)
een zwaardere versie van de mastervolt windmaster zou een sma windy boy kunnen zijn.
vooral die oudere citroen grotere bestel busjes en campers.
(hoe wil je gaan ingrijpen boven windkracht 7 ?)
een zwaardere versie van de mastervolt windmaster zou een sma windy boy kunnen zijn.
Mogelijk, maar zoek eens op bij hoeveel toeren? Waarschijnlijk veel te veel om een levensvatbare windturbine mee te bouwen. En vergeet mechanische overbrengingen (tandwielen, pulleys, kettingen, e.d.) dat kost te veel energie.Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 18:51:
??als ik het wel heb, hebben citroens een 36/48 volt dc dynamo,??
Direct drive met met een speciaal daarvoor gebouwde AC-generator is the way to go. Lees www.fieldlines.com.
Vanavond is niet gelukt. Woensdagavond is met zekerheid (voorzover zaken in het leven zeker zijn natuurlijk) het moment dat ik Het Apparaat ga halen.CanonG1 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 18:45:
Nope. Nog heel even geduld; ik had een gemiste oproep van de leverancier en ik dank dat ik 'm vanavond kan halen.
Verwijderd
Het is toch geen HRE ketel?CanonG1 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 22:44:
[...]
Vanavond is niet gelukt. Woensdagavond is met zekerheid (voorzover zaken in het leven zeker zijn natuurlijk) het moment dat ik Het Apparaat ga halen.
Nee het is geen HRE-ketel, ik wil me niet afhankelijker maken van aardgas dan ik al ben.Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 06:46:
Het is toch geen HRE ketel?
Ach, de deal is toch rond, ik kan het nu wel vertellen: ik heb een elektrische scooter gekocht. Ik heb de papieren al, vandaag ga ik daarmee naar het postkantoor, daarna een verzekering afsluiten, een slot & helm kopen en woensdagavond haal ik 'm op.
Het is een Qwic Emoto 80B (klik). Perfect voor in het drukke Hilversum waarin ik woon, waar het met een tweewieler prima rijden is (alle auto's staan toch stil

Ik ben een website aan het bouwen zodat ik mijn praktijkervaringen met deze scooter wereldkundig kan maken: E-ScooterWebsite. In ruil voor publiciteit en het meedoen aan evenementen als de Schoner Vervoer Toer heb ik een (zeer) leuke korting kunnen bedingen.
Verwijderd
Je hebt ons wel misleidt. Dit is geen apparaat maar een vervoersmiddel. Niettemin gefeliciteerd met de aanschaf. Ik denk dat het je wel zal bevallen. Je stroomverbruik zal wel omhoog gaan, maar je vervoerskosten gaan weer naar beneden waardoor je per saldo goedkoper uit zal zijn.CanonG1 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 09:22:
[...]
Nee het is geen HRE-ketel, ik wil me niet afhankelijker maken van aardgas dan ik al ben.
Ach, de deal is toch rond, ik kan het nu wel vertellen: ik heb een elektrische scooter gekocht. Ik heb de papieren al, vandaag ga ik daarmee naar het postkantoor, daarna een verzekering afsluiten, een slot & helm kopen en woensdagavond haal ik 'm op.
Het is een Qwic Emoto 80B (klik). Perfect voor in het drukke Hilversum waarin ik woon, waar het met een tweewieler prima rijden is (alle auto's staan toch stil). Ik heb een bordeaurode/zilvergrijze.
[afbeelding]
Ik ben een website aan het bouwen zodat ik mijn praktijkervaringen met deze scooter wereldkundig kan maken: E-ScooterWebsite. In ruil voor publiciteit en het meedoen aan evenementen als de Schoner Vervoer Toer heb ik een (zeer) leuke korting kunnen bedingen.
Ik ga dit jaar weer proberen mee te rijden met de Schoner Vervoer Tour. Vorig jaar lukte het niet door mijn kapotte rem. Als ik dalijk een nieuwe voorvering heb, moet er niets meer stuk kunnen en zie ik je daar.
Hey....dat is coolCanonG1 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 09:22:
[...]
Nee het is geen HRE-ketel, ik wil me niet afhankelijker maken van aardgas dan ik al ben.
Het is een Qwic Emoto 80B (klik). Perfect voor in het drukke Hilversum waarin ik woon, waar het met een tweewieler prima rijden is (alle auto's staan toch stil). Ik heb een bordeaurode/zilvergrijze.
[afbeelding]
Ik hoop dat je website dadelijk een rss-feed krijgt...dan neem ik zeker een abonnementje
Gefeliciteerd met je aankoop! Weer een e-scooter bezitter erbij.
Ik ben er zeker van dat hij je goed gaat bevallen. In Elektrisch rijden; is dat milieuvriendelijk? hebben Rogresalor en ikzelf al aardig wat informatie uitgewisseld over onze ervaringen. Ik ben erg benieuwd naar jouw eerste schreden in de wondere wereld van elektrisch langs de files zoemen!
Zijn er eigenlijk nog meer eigenaren van elektrische scooters of misschien zelfs wel elektrische auto's op tweakers?
Ik ben er zeker van dat hij je goed gaat bevallen. In Elektrisch rijden; is dat milieuvriendelijk? hebben Rogresalor en ikzelf al aardig wat informatie uitgewisseld over onze ervaringen. Ik ben erg benieuwd naar jouw eerste schreden in de wondere wereld van elektrisch langs de files zoemen!
Zijn er eigenlijk nog meer eigenaren van elektrische scooters of misschien zelfs wel elektrische auto's op tweakers?
Natuurlijk is het wel een apparaat, het feit dat hij niet vast zit aan de muur doet daar niets aan afVerwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 09:30:
Je hebt ons wel misleidt. Dit is geen apparaat maar een vervoersmiddel.
Ik denk het ook, hoewel hij ook een aantal fietsritten zal gaan vervangen wat natuurlijk meer energie kost dan fietsen! Maar hopelijk zal mijn website mensen aan het nadenken zetten over elektrisch vervoer waardoor het gebruik er van zal toenemen.Niettemin gefeliciteerd met de aanschaf. Ik denk dat het je wel zal bevallen. Je stroomverbruik zal wel omhoog gaan, maar je vervoerskosten gaan weer naar beneden waardoor je per saldo goedkoper uit zal zijn.
Leuk! Het was vorig jaar echt briljant. Ik hoop dat het dit jaar weer net zulk mooi weer is, dat hielp ook enorm. Ik heb al wat contacten met de organisatie, en die zijn er al hard mee aan het werk.Ik ga dit jaar weer proberen mee te rijden met de Schoner Vervoer Tour. Vorig jaar lukte het niet door mijn kapotte rem. Als ik dalijk een nieuwe voorvering heb, moet er niets meer stuk kunnen en zie ik je daar.
Dat denk ik niet... voor deze korting heb ik flink moeten praten. Maar je zou het zelf eens kunnen proberen.Niwla schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 09:37:
Hey....dat is coolGefeliciteerd met je aankoop....had je niet meteen een korting kunnen bedingen voor alle "groene" tweakers hier ?
Is dat moeilijk om te maken? Ik heb daar geen idee van... Maar eens induiken.Ik hoop dat je website dadelijk een rss-feed krijgt...dan neem ik zeker een abonnementje
Ik hoop het, en ik denk het ook. Ik heb al eerder een weekend op dit model gereden en dat voelde goed aan. Hou mijn website in de gaten voor meer nieuws.Paide22 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 09:43:
Gefeliciteerd met je aankoop! Weer een e-scooter bezitter erbij.
Ik ben er zeker van dat hij je goed gaat bevallen.
Rogresalor en ik zijn niet de beste vrienden. Hij heeft een talent om willekeurig welke discussie compleet offtopic te leiden met zijn warrige verhalen en foutievee berekeningen met volt, ampère, wattuur e.d. Maar dat is persoonlijk.In Elektrisch rijden; is dat milieuvriendelijk? hebben Rogresalor en ikzelf al aardig wat informatie uitgewisseld over onze ervaringen.
Ik ook! Het was vanochtend weer feest in Hilversum (mijn woonplaats), mede door de busstaking was het zeer druk op de weg met lange files.Ik ben erg benieuwd naar jouw eerste schreden in de wondere wereld van elektrisch langs de files zoemen!
In ieder geval heeft eric-pvt er één, Deom heeft een CityEl.Zijn er eigenlijk nog meer eigenaren van elektrische scooters of misschien zelfs wel elektrische auto's op tweakers?
Verwijderd
Ik weet niet hoe jij fietst, maar ik heb vorige week 4 dagen moeten fietsen. De score is dan 4 extra vuile handdoeken, evenveel sets fietskleding vuil, 8 overtochten met een veerpont en aanzienlijk meer eten. Daarnaast was ik me dan hier op het werk en 's avonds thuis nog eens. Welliswaar met koud water maar toch.CanonG1 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:08:
[...]
Ik denk het ook, hoewel hij ook een aantal fietsritten zal gaan vervangen wat natuurlijk meer energie kost dan fietsen!
Als het allemaal doorberekend zal het elkaar niet veel ontlopen, maar dat is meer een discussie voor het Elektrische Voertuigen topic.
Ik hoef gelukkig niet zo ver als jij (en ik fiets misschien ook niet zo hard), maar je hebt gelijk.Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:18:
Ik weet niet hoe jij fietst, maar ik heb vorige week 4 dagen moeten fietsen. De score is dan 4 extra vuile handdoeken, evenveel sets fietskleding vuil, 8 overtochten met een veerpont en aanzienlijk meer eten. Daarnaast was ik me dan hier op het werk en 's avonds thuis nog eens. Welliswaar met koud water maar toch.
Yep. En er is meer in het leven dan alleen energie. Het lijkt me ook gewoon leuk om tochtjes langs de Vecht en zo te maken met de scooter.Als het allemaal doorberekend zal het elkaar niet veel ontlopen, maar dat is meer een discussie voor het Elektrische Voertuigen topic.
Verwijderd
En stiekum fietspaden pakken waar dan staat "dus niet brommen"CanonG1 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:24:
[...]
Yep. En er is meer in het leven dan alleen energie. Het lijkt me ook gewoon leuk om tochtjes langs de Vecht en zo te maken met de scooter.
Als je platte html gebruikt wordt het lastig...als je Wordpress, Pivot, Joomla of een ander "cms" gebruikt heb je dat standaard erbijCanonG1 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:08:
[...]
Is dat moeilijk om te maken? Ik heb daar geen idee van... Maar eens induiken.
Zijn er eigenlijk ergens testen gepubliceerd of die stekkerblokken met knop voldoende bescherming bieden tegen blikseminslag? Of is het nog steeds de moeite 's nachts naar beneden te lopen als ik onweer bespeur.
Ik heb er geen verstand van, maar er lijkt één regel te gelden: als het goedkoop is kan het niets zijn.feelthepower schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 11:49:
Zijn er eigenlijk ergens testen gepubliceerd of die stekkerblokken met knop voldoende bescherming bieden tegen blikseminslag? Of is het nog steeds de moeite 's nachts naar beneden te lopen als ik onweer bespeur.
http://www.dansdata.com/gz039.htm
Beter kun je standaard de stekker van al je apparatuur uit het stopkontakt halen, dat biedt (enige) bescherming tegen blikseminslag én het elimineert sluipverbruik, om het weer ontopic te brengen
Dat bieden ze nooit! Door inslag kun je zoveel (piek)stroom trekken dat een normale huis-tuin-en-keuken doosje dat kan houden. Deze stekkerdozen hebben dus geen zin voor bliksembeveiliging.feelthepower schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 11:49:
Er worden in de handel wel dozen hiervoor aangeboden, maar ik geloof er niets van dat deze een (vrijwel) directe inslag kunnen overleven.
Daarnaast ook uitkijken met stekkers uit het stopcontact trekken, er zijn ook verhalen bekend dat de stekker 1,5 meter van het stopcontact verwijderd is, maar dat de stroom zo hoog was, dat er bliksem uit het stopcontact naar de stekekr vliegt en dus alsnog alles stuk is...
Bliksem is gewoon klote waar je weinig aan kan doen. Stekkers eruit halen en hopen op beter weer, zullen we maar zeggen
Bliksem is duurzame energie (met wat praktijkimplementatie-hobbels]CanonG1 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 12:14:
[...]
Beter kun je standaard de stekker van al je apparatuur uit het stopkontakt halen, dat biedt (enige) bescherming tegen blikseminslag én het elimineert sluipverbruik, om het weer ontopic te brengen
Een zeer groot deel van de schade door blikseminslagen komt door overspanning en dus indirecte inslag.
De goedkopere filters werken daar wel redelijk tot goed tegen, maar de overspanning kan via veel meer dingen binnenkomen dan alleen het stopcontact. Denk aan de verbinding tussen elk huis in een huizenblok, de kabel-antenne, of de telefoonlijn.
Toen ik nog op de TD werkte van een grote computerzaak, was het grootste deel van de schade veroorzaakt door piekspanningen op de telefoonlijn. Tegenwoordig is dat niet echt een issue meer want wie heeft er nog een telefoon-modem? Hooguit de ADSL-modems die nu schade oplopen en de eerste de beste switch, maar verder blijft de schade beperkt.
Bij directe inslag kun je alles wel afschrijven, wat op de een of andere manier met elkaar verbonden was.
De goedkopere filters werken daar wel redelijk tot goed tegen, maar de overspanning kan via veel meer dingen binnenkomen dan alleen het stopcontact. Denk aan de verbinding tussen elk huis in een huizenblok, de kabel-antenne, of de telefoonlijn.
Toen ik nog op de TD werkte van een grote computerzaak, was het grootste deel van de schade veroorzaakt door piekspanningen op de telefoonlijn. Tegenwoordig is dat niet echt een issue meer want wie heeft er nog een telefoon-modem? Hooguit de ADSL-modems die nu schade oplopen en de eerste de beste switch, maar verder blijft de schade beperkt.
Bij directe inslag kun je alles wel afschrijven, wat op de een of andere manier met elkaar verbonden was.
Afgezien van eventuele testen, die moeten er wel zijn, deze dingen bieden eigenlijk alleen bescherming tegen spanningspieken. Ze bieden dus ook bescherming bij andere oorzaken, en zijn daarvoor zeker wel aan te bevelen, maar ingeval van onweer alleen tegen een piek (die behoorlijk hevig kan zijn) t.g.v. een inslag op enige afstand. Een rechtstreekse inslag op je huis of op in eentje heel dicht bij slaat alles aan gort. Ik waag me niet aan cijfers en afstanden m.b.t. wel schade of niet, maar dat 's nachts even naar beneden gaan is nog steeds verstandig!
Bovendien is er meer, zoals netwerkverbinding internetmodem en TV-antenne even loshalen, want dat staat er natuurlijk helemaal los van.
Bovendien is er meer, zoals netwerkverbinding internetmodem en TV-antenne even loshalen, want dat staat er natuurlijk helemaal los van.
Je kan ook bliksemafleiders (of geleiders) op je woning plaatsen.
Weet niet of het effectief is, maar de buren achter ons hebben zo een paar ijzeren pieken op hun dak daarvoor staan.
Weet niet of het effectief is, maar de buren achter ons hebben zo een paar ijzeren pieken op hun dak daarvoor staan.
Beweging is veel belangrijker dan snel ergens zijn. Je eigen lichaam gaat voor, daarna komen wel dingen als werk en andere mensen. Maar goed, in zo'n idealistische maatschappij leven we nog nietVerwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:18:
[...]
Ik weet niet hoe jij fietst, maar ik heb vorige week 4 dagen moeten fietsen. De score is dan 4 extra vuile handdoeken, evenveel sets fietskleding vuil, 8 overtochten met een veerpont en aanzienlijk meer eten. Daarnaast was ik me dan hier op het werk en 's avonds thuis nog eens. Welliswaar met koud water maar toch.
Als het allemaal doorberekend zal het elkaar niet veel ontlopen, maar dat is meer een discussie voor het Elektrische Voertuigen topic.
Bedankt voor alle reacties, er is er alleen een die ik niet snap.
Wat ik bedoel zijn die lange witte dingen, met zo'n knop waarvan het lichtje aangaat als je hem op aan hebt staan. Wanneer deze uit staan heb je toch effectief het sluipverbruik al geelimineerd? Daar gebruikte ik ze namelijk voor.CanonG1 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 12:14:
[...]
Tafelcontactdozen noemen ze die dingen...feelthepower schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 13:56:
Bedankt voor alle reacties, er is er alleen een die ik niet snap.
[...]
Wat ik bedoel zijn die lange witte dingen, met zo'n knop waarvan het lichtje aangaat als je hem op aan hebt staan. Wanneer deze uit staan heb je toch effectief het sluipverbruik al geelimineerd? Daar gebruikte ik ze namelijk voor.
Dat is wel mooi! Je buren laten betalen en voor jou neemt de kans op inslag ook flink af! Goed geregeld, kun je niet zo'n setje buren hierheen sturen?thomasvdw schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 13:10:
Je kan ook bliksemafleiders (of geleiders) op je woning plaatsen.
Verwijderd
Vertel dat inderdaad maar aan de baas. Mijn vorige kantoor was overigens 28 kilometer van huis. Hoe rustig je dan ook doet, je bent bezweet als je op de plek van bestemming bent.ssj3gohan schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 13:12:
[...]
Beweging is veel belangrijker dan snel ergens zijn. Je eigen lichaam gaat voor, daarna komen wel dingen als werk en andere mensen. Maar goed, in zo'n idealistische maatschappij leven we nog niet
Gelukkig waren de douches op het water na deze week gratis en gisteren zelfs heerlijk warm. Met de 20 liter uit de doucezak konden mijn vrouw en ik douchen en zelfs na bijvullen nog de afwas doen. Gasverbruik was gisteren dus 0 liter (om het toch nog duurzaam te houden).
IJsbeer schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 13:59:
Dat is wel mooi! Je buren laten betalen en voor jou neemt de kans op inslag ook flink af! Goed geregeld, kun je niet zo'n setje buren hierheen sturen?
Ik heb trouwens geen enkel idee hoeveel zoiets kost. Is het niet gewoon een ijzeren staaf met daaraan een kabel/draad die dan terug in de grond gaat? (aarding principe)
Ze hebben zo een pieken geplaatst nadat ze zelf een kleine inslag hebben gehad.
Geen 1.5m elektrische steekvlammen uit de muur maar toch wel wat aparaten stuk.

Het idee klopt idd wel wat je zegt, alleen is de uitvoering wel wat lastiger. Die pen moet een aardig eind de grond in.
Meer info: http://www.blusmiddelen.n...%20bliksembeveiliging.htmDe Nederlandse norm NEN1014 "Bliksemafleiderinstallaties" schrijft een minimale diepte van 6 meter voor, maar afhankelijk van de grondsoort kan dat aanzienlijk dieper zijn.
Bliksemafleiders voorkomen geen inductie-schade.
Zo heb ik in een flat gewoond waar we een computernetwerk hadden over meerdere etages en na een inslag op de flat waren dus alle switches en netwerkkaarten stuk.
Ook kun je op een paar-100 meter van een inslag nog steeds alles stuk hebben.
Mijn ouders hadden een inslag ongeveer 200meter van hun huis en in de hele straat kon je cirkels trekken die aangaven hoeveel procent van de apparatuur defect was bij de mensen thuis.
Zelfs het koffiezetapparaat was defect en daar zit toch echt niet veel meer in dan een verwarmingselement.
Zo heb ik in een flat gewoond waar we een computernetwerk hadden over meerdere etages en na een inslag op de flat waren dus alle switches en netwerkkaarten stuk.
Ook kun je op een paar-100 meter van een inslag nog steeds alles stuk hebben.
Mijn ouders hadden een inslag ongeveer 200meter van hun huis en in de hele straat kon je cirkels trekken die aangaven hoeveel procent van de apparatuur defect was bij de mensen thuis.
Zelfs het koffiezetapparaat was defect en daar zit toch echt niet veel meer in dan een verwarmingselement.
Dit topic is gesloten.